Gem. leestijd 3 min  725x gelezen

Campagne van de week: hoe het UMC Utrecht vernieuwers zoekt

Met podcasts, een veelzijdige video en tal van verhalen laat het UMC Utrecht zien hoe het werken in het academische ziekenhuis écht eraan toegaat en hoe iedereen hier bijdraagt aan vernieuwing. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Campagne van de week: hoe het UMC Utrecht vernieuwers zoekt

Het UMC Utrecht geldt al jaren als een van de vernieuwers in arbeidsmarktcommunicatie. In 2008 zette het bijvoorbeeld al filmpjes op YouTube, in een tijd dat zoiets nog helemaal niet zo gebruikelijk was. Ook bouwde het jarenlang aan een sterk werkgeversmerk, waarvoor het ziekenhuis meerdere prijzen in de wacht sleepte, en waarbij innovatie steeds als rode draad gold.

Het Utrechtse UMC geldt al jaren als vernieuwer in arbeidsmarktcommunicatie.

In de nieuwe campagne is datzelfde thema nog steeds prominent aanwezig, nu onder de noemer ‘Vernieuw mee‘. En dat kan dan vervolgens als verpleegkundige, in het laboratorium, of in de operatiekamer. Of algemener: ‘aan de toekomst’ of bij niet-zorgfuncties. ‘In deze campagne laten we zien dat we als medewerkers van het UMC Utrecht allemaal direct of indirect een steentje bijdragen aan de gezondheidszorg van de toekomst’, aldus adviseur arbeidsmarktcommunicatie Fleur Weisbard.

Podcast

Het UMC Utrecht experimenteerde vorig jaar al met audiotours om onder de aandacht te komen bij onder meer gespecialiseerd verpleegkundigen, anesthesiemedewerkers, operatieassistenten, en apothekersassistenten. In de nieuwe campagne is een duidelijke rol weggelegd voor podcasts, waarin een aantal net gestarte werknemers ‘fris en vrij vertellen over hun eerste indrukken op verschillende afdelingen’.

Daarnaast zijn er veel geschreven verhalen, op de hele site te vinden. Die verhalen laten de ‘constante vernieuwing’ zien die je in het UMC Utrecht beleeft ‘om mensen gezond te maken en te houden’, vertelt Weisbard. ‘Vernieuwing voor patiënten, tussen collega’s en vernieuwing in je eigen loopbaan. Dit zetten we centraal in de nieuwe campagne: vernieuw jezelf, vernieuw de zorg, vernieuw mee.’

‘De data die we verzamelen zetten we in om onszelf als werkgever continu te kunnen verbeteren.’

De campagne is gebaseerd op de kandidaatsreis van de verschillende doelgroepen, zegt ze. ‘We willen deze reis steeds mooier en relevanter maken en uiteraard ook goed gaan laten aansluiten bij de employee journey, van hire en onboarding tot exit. Dankzij datagedrevenheid nemen we onszelf bovendien constant onder de loep. De data die we verzamelen zetten we in om onszelf als werkgever continu te kunnen verbeteren.’

Vele partners

De campagne van het UMC Utrecht is tot stand gekomen dankzij vele partners. Als employer branding-bureau is Steam al lang verbonden aan het UMC Utrecht. Zij werden nu bijgestaan door onder meer VONQ, Dietwee en Floyd & Hamilton, dat binnen korte tijd een mooie site neerzette, gebouwd op het zelf ontwikkelde CMS, en gekoppeld aan Talentsoft, het ATS van het ziekenhuis.

‘Het is bijzonder om mijn werk te mogen doen op deze magische plek.’

Weisbard is dan ook behoorlijk trots op het totaalresultaat, vertelt ze. ‘Ik hoop dat ik door liefde, aandacht en kwaliteit in arbeidsmarktcommunicatie en werving te stoppen, mensen met een hart voor deze sector inspireer om voor de zorg te (blijven) kiezen. Het is bijzonder om mijn werk te mogen doen op deze magische plek waar onderzoek, onderwijs, zorg en techniek samenkomen en waar we continu mogen leren en innoveren.’

De zorg van morgen

Ook Rick Geven, client director bij Steam is trots op de campagne: ‘Deze campagne laat zien hoe je kunt bijdragen aan de zorg van morgen. We laten zien dat innovatie niet alleen uit een lab komt, maar dat je er zelf actief aan meehelpt als je bij het UMC Utrecht werkt. Op wat voor niveau dan ook. Dat maakt het menselijk en dichtbij en zorgt ervoor dat het UMC Utrecht een stuk aantrekkelijker wordt als werkgever in de zorg.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners