Met dit keurmerk kun je jouw kandidaten laten zien wat je doet aan talentontwikkeling

Hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen wordt voor potentiële kandidaten steeds belangrijker. Maar hoe laat je als organisatie nu aan hen zien dat je dat onderwerp daadwerkelijk serieus neemt, en het niet alleen bij mooie woorden laat? Een (recent verbeterd) Keurmerk Talentontwikkeling, dat onderzoek en praktijk combineert, wil daar de oplossing voor bieden.

Het keurmerk moet ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community.’

Bedrijven die zich nu inschrijven, kunnen het ( gouden, zilveren of bronzen) keurmerk al binnen 2 maanden in hun bezit hebben, aldus initiatiefnemer Mirjam Baars, tevens grondlegger van onderzoeks- en trainingsbureau SatisAction. Ze werkt daarvoor onder meer samen met Stijn Statz, managing director bij people performance agency Reflective uit Breda. Het keurmerk moet volgens hem ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community waar je met gelijkgestemden talentontwikkeling binnen je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen.’

Combinatie van wetenschap en praktijk

Statz zegt ervan overtuigd te zijn ‘dat deze combinatie van wetenschap en praktijk positief bijdraagt aan de diverse HR-doelstellingen van bedrijven.’ Het Keurmerk Talentontwikkeling bestond al langer, maar is sinds 1 januari vernieuwd en inhoudelijk versterkt. Het biedt werkgevers nu niet alleen kwaliteitsborging, maar ook voorstellen voor verdere verbetering en concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Bedrijven kunnen zich met het vernieuwde keurmerk beter onderscheiden op de arbeidsmarkt, aldus Baars en Statz.

‘Goede talentontwikkeling verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment.’

De beide bureaus hebben afgelopen jaar samen het Talentmanagement Maturity Model® ontwikkeld, op basis waarvan bedrijven hun talentmanagementbeleid verder kunnen professionaliseren. ‘Goede talentontwikkeling verhoogt de retentie, verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment voor werkgevers die het keurmerk zowel intern als extern in hun employer branding-activiteiten meenemen’, aldus Statz.

Mirjam Baars, gepromoveerd op talentontwikkeling in organisaties en initiatiefnemer van het Keurmerk Talentontwikkeling.

Lees ook

Jobtriggers nu ook actief in de horecasector

In mei 2022 startte Jobtriggers met een vacaturebank voor de bouw en installatiesector, functiesindebouw.nl. Daar kunnen werkzoekenden een volledig beeld van de functie en het bedrijf krijgen. Horeca is de volgende sector die wordt toegevoegd, en sinds vandaag is dan ook de site functiesindehoreca.nl live.

Medeoprichter Pascal Joore: ‘Bij de ontwikkeling van het platform is al nagedacht hoe we andere sectoren ook kunnen aansluiten op dezelfde engine. We kiezen bewust ervoor dat we ons richten op niches, zodat we het voor de werkzoekende makkelijker kunnen maken en we de doelgroep gerichter kunnen bereiken. Er is overigens wel een duidelijke herkenbaarheid tussen de vacaturebanken. Na onderzoek hebben we gekozen voor de horeca als volgende sector vanwege de grote urgentie in deze branche.’

Krapte blijft

In de horeca werken momenteel 562.000 mensen. Dit zullen er nog meer worden, verwacht Joore. Er zijn namelijk 6% meer horecabedrijven bijgekomen het afgelopen jaar. Het aantal openstaande vacatures is weliswaar iets lager geworden, maar historisch gezien nog altijd extreem hoog met 37.500 vacatures. Bijna 40% van de horecabedrijven ervaart een personeelstekort.

Joore, die ook eigenaar is van recruitmentbureau WETALENT: ‘Organisaties zullen nu dubbel hun best gaan doen. De grootste uitdaging is het behouden van goed personeel. Daarnaast zullen ze toekomstige medewerkers willen enthousiasmeren en overtuigen dat zij voor de kandidaat de perfecte organisatie zijn waar ze willen werken. Employer branding is dan ook steeds breder en dieper geworteld binnen de bedrijven in de sectoren.’

Transparantie essentieel

Transparantie is volgens hem daarbij essentieel. ‘Een mogelijke nieuwe werknemer wil een goed beeld hebben van de inhoud van de functie. Maar het is minstens zo belangrijke dat het bedrijf en de bedrijfscultuur bij de werkzoekende past. De vacatures moeten ingevuld worden, maar wel met de personen die voor langere tijd aan het bedrijf verbonden willen blijven. Anders kost dit weer veel tijd en frustratie voor beide partijen’, zegt hij.

De vacaturebanken van Jobtriggers bieden hier volgens hem de oplossing voor. Ook voor de bedrijven die de eigen employer branding nog niet perfect op orde hebben. ‘Functies in de bouw en Functies in de Horeca zijn ideale platformen voor alle vacatures in de sector en geeft de werkzoekende een perfect beeld van de functie en de bedrijfscultuur.’

Geen saaie teksten

Ronald Siemons, medeoprichter en actief als marketing consultant: ‘De profielen bestaan niet uit saaie teksten, maar bieden extra relevante informatie over de functie en de organisatie. Denk aan het gebruik van veel sfeerbeelden en video’s die de bedrijfscultuur helder maken. Toekomstige collega’s komen aan het woord die hun ervaringen delen. En met een voorbeeld van de weekagenda is meteen duidelijk welke taken en afspraken bij de functie horen. Ten slotte bevat het profiel een 360 graden foto van de werkomgeving. Hierdoor wordt de absolute beleving gecreëerd.’

De sollicitatie komt direct bij de werkgever terecht, zonder tussenkomst van het platform. We zorgen ervoor dat iedere werkzoekende kan solliciteren op de manier die het best bij hem of haar past. Niet iedereen is in staat een goed cv met motivatie op te stellen, maar het kunnen dan nog wel heel goede medewerkers zijn. Om die reden hebben we de mogelijkheid toegevoegd dat men via een audiosollicitatie kan reageren. Zo maken we het zo makkelijk mogelijk voor de werkzoekende.’

Werken-bij

Siemons: ‘Je ziet nu vaak dat de vacatures geplaatst zijn op de bestaande bedrijfswebsite. Hierdoor kun je niet goed aangeven wat het bedrijf te bieden heeft en wat de bedrijfscultuur is. Met een eigen werkenbij-site ben je hiertoe wel in staat. Jobtriggers biedt iedere MKB-ondernemer de mogelijkheid om deze zeer snel en eenvoudig samen te stellen. Op basis van een template kan de huisstijl van het bedrijf geïntegreerd worden. Door beelden, video’s en teksten te gebruiken, kun je de werkzoekende over de cultuur binnen het bedrijf, de geschiedenis, de projecten en de openstaande vacatures informeren.’

Zo wordt een authentiek en transparant beeld gegeven wat kandidaten aantrekt, die zich hierbij vinden passen, aldus Siemons. ‘De werkenbij-site kan ook geïntegreerd worden op de eigen bedrijfswebsite en wordt geplaatst op de platformen Functies in de Bouw of Functies in de Horeca.’

Lees ook

 

Publicis Groupe wint pitch van de politie

Na een succesvol pitch-traject is Publicis Groupe uitgekozen om de arbeidsmarktcommunicatiestrategie van Politie Nederland verder vorm te geven. Met deze samenwerking, die afgelopen maand is gestart, streven beide partijen naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van de positie van de politie op de arbeidsmarkt.

Niet alleen het werven van agenten is lastig geworden.

Na een intensief aanbestedingstraject won Publicis Groupe met het maximaal te behalen aantal punten. Roy Bonenberg, kwartiermaker Werving bij de politie, kijkt uit naar de samenwerking. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het werven van nieuwe medewerkers een aanzienlijke uitdaging geworden. Niet alleen voor de bekende functie van agent op straat, maar ook voor allerlei andere functies. Onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie is daarbij van groot belang. Samen met Publicis Groupe gaan we die uitdaging graag aan en streven wij naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van ons werkgeversmerk.’

Complex vraagstuk

Jacco ter Schegget, CEO Publicis Groupe Benelux: ‘Met het winnen van deze pitch laten we zien dat we de juiste mensen en expertise in huis hebben om complexe arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken aan te pakken. De combinatie van onder andere data, strategie en creatie resulteert in een geïntegreerde aanpak. De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang, we kijken er enorm naar uit om daaraan bij te dragen.’

‘De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang.’

Maarten Vrouwes, ECD bij Publicis Groupe: ‘In deze tijd, met de huidige arbeidskrapte, is er veel creativiteit nodig om de juiste mensen te vinden. Juist deze vraag past geweldig bij onze manier van werken. De complexe markt maakt het uitdagend om met de juiste inzichten en creatieve invulling de juiste doelgroep te bereiken. We hebben veel zin om hiermee aan de slag te gaan.’

Regionale aanpak

De Publicis Groupe gaat zich in de aanpak onder meer focussen op regio’s. Het is niet het eerste grote account dat het bureau de afgelopen tijd weet binnen te halen. Ook Rijkswaterstaat sloot in de zomer al een samenwerking met het bureau.

Lees ook

 

Safeguard Global wil nu ook Nederlandse bedrijven helpen internationaal te werven

Safeguard Global betreedt vanaf vandaag officieel de Nederlandse markt. De expert in workforce management is er voor organisaties om HR slimmer en efficiënter in te richten, van recruitment en arbeidsovereenkomsten tot people analytics en personeelsmanagement. Het bedrijf biedt zijn klanten de technologie, lokale expertise en service om wereldwijd medewerkers te recruiten, aan te nemen en te betalen, ook zonder entiteit.

Met Safeguard Global kunnen organisaties in slechts 2 weken talent aannemen in meer dan 170 landen.

GEO, de employer of record-dienst van Safeguard Global, stelt organisaties in staat om in slechts twee weken talent aan te nemen in meer dan 170 internationale markten. Organisaties kunnen lokaal medewerkers aannemen en deze markten betreden zonder dat het nodig is om een lokale entiteit te vestigen in het betreffende land en zonder dat er per markt een lokale HR-partner is aangehaakt.

GEO

Met GEO kunnen organisaties:

  • teams aannemen in nieuwe landen, ook één specifiek persoon in één specifiek land;
  • werknemers betalen in hun lokale valuta;
  • voldoen aan alle lokale wet- en regelgeving;
  • teammanagement, in hun eigen land, taal en tijdzone.

Daarbij beschikt Safeguard Global over lokale marktdeskundigen, die organisaties begeleiden bij HR-uitdagingen die gepaard gaan met een wereldwijd personeelsbestand. ‘Er is een shift in de gedachtegang nodig’, zegt Lars Rademaker, die is aangeworven als country manager Nederland (foto boven). ‘De arbeidsmarkt is geen lokale markt; het is een wereldwijde markt. En dat hoeft niet complex te zijn.’

Lokale marktkennis

‘Veel organisaties doen al zaken over de landsgrens’, weet hij. ‘Als consument bestelt iedereen wel eens iets wat uit een ander land moet komen, maar als het gaat om workforce management ligt dat nu nog ingewikkelder. Als je talent uit een ander land aan je organisatie wilt binden, heb je te maken met lokale wetten, een andere cultuur, een andere taal en soms een andere valuta of tijdzone. Om alles goed te regelen en te zorgen dat je compliant bent met bijvoorbeeld belastingrecht en werknemerswetten, heb je lokale marktkennis nodig.’

‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden. Soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent.’

Veel organisaties laten het werven over de grenzen en het bouwen aan een internationaal personeelsbestand daarom achterwege. Een gemiste kans, zegt hij. ‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden en soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent. Daarbij raken bedrijven goede medewerkers kwijt als een werknemer naar het buitenland wil verhuizen. Dit zorgt namelijk voor een uitdaging qua compliancy met de lokale arbeidswetgeving, waardoor bedrijven dan vaak de keuze om een goede werknemer te laten gaan.’ En dat zou anders moeten, wil hij maar zeggen.

‘Nieuwe zakelijke kansen’

‘De afgelopen jaren hebben niet alleen bewezen dat een wereldwijde arbeidsmarkt waardevol is voor bedrijven – als ze bereid zijn om hun recruitment hierop aan te passen –, maar het zorgde ook voor een grote concurrentiestrijd om het beste talent’, vult Safeguard Global-CEO Bjorn Reynolds aan. ‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn. Daarom willen we in het land aanwezig zijn, om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun uitbreiding naar nieuwe markten voor het vinden van talent én nieuwe zakelijke kansen.’

‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn.’

Op dit moment, met een arbeidsmarkt waarop veel krapte heerst en een enorme trend om remote te werken, zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Waar halen ze talent vandaan? Willen ze iemand aannemen over de grenzen, komt daar een enorme rompslomp aan administratie bij kijken en heb je te maken met lokale arbeidswetgeving en belastingwetten. Hetzelfde geldt voor medewerkers die het jaar rond remote willen werken, ook daar zitten veel haken en ogen aan. Maar is dat niet enorm ouderwets, vraagt Rademaker zich af? ‘Het doel van Safeguard Global is: Let every company hire anyone, anywhere. Ook Nederland moet daaraan geloven!’

Meer over wereldwijd werven?

Op 14 februari 2023 organiseert Werf&, samen met Intelligence Group en Decisio, het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland. Daar komt onder meer aan de orde wat de populairste beroepen zijn voor kenniswerkers en hoe aantrekkelijk Nederland eigenlijk is voor werkzoekenden over de grens. Meer weten? Kijk hier.

Congres Internationalisering

migratie en internationalisering

Lees ook

 

Schouten & Nelissen en Pride nemen Ixly over

Opleider Schouten & Nelissen en IT-investeerder Pride Capital Partners hebben Ixly overgenomen. Het bekende e-assessmentplatform houdt hierna wel zijn naam en bedrijfsvoering. Het aantrekken van de nieuwe investeerders is vooral bedoeld om klaar te zijn voor de volgende stap, aldus CEO en oprichter Diddo van Zand. ‘Het strategische partnerschap tussen Schouten & Nelissen en Pride Capital Partners zal onze groei verder versnellen en tot meer continuïteit leiden voor opdrachtgevers en medewerkers.’

‘Dit strategische partnerschap zal tot meer continuïteit leiden voor opdrachtgevers en medewerkers.’

Ixly werkt al een tijd succesvol samen met Archipel, een gezamenlijke onderneming van Pride Capital Partners en Schouten & Nelissen. Met behulp van het e-assesmentplatform kunnen bedrijven en organisaties HR-beleid maken op basis van data. Dit gebeurt aan de hand van diverse tests op capaciteit en persoonlijkheid. De software en assesments worden gebruikt voor selectie, ontwikkeling en behoud van personeel.

‘In lijn met filosofie’

Schouten & Nelissen werd in 1980 opgestart en telt inmiddels 9 bedrijven, 42.000 producten en meer dan 3000 zakelijke klanten. Jaarlijks bereikt de groep meer dan een half miljoen mensen in meer dan 60 landen. Met de overname van Ixly speelt het bedrijf in op de vraag van werkgevers naar een verdere ontwikkeling van werknemers tijdens de carrière. De aankoop past binnen de strategie van de opleider om zijn diensten te laten aansluiten op een wereld die steeds complexer wordt, zegt directeur Jan Hein Schouten. ‘Dit is in lijn met onze filosofie waarbij wij alles uit de kast halen om mensen en organisaties verder te brengen in hun professionele ontwikkeling en persoonlijk groei.’

De overname biedt Ixly de mogelijkheid zijn internationale uitrol te versnellen.

De overname biedt voor Ixly de mogelijkheid om zijn internationale uitrol te versnellen. Duitsland en België zijn de eerste landen waar het HR-techbedrijf zijn aanwezigheid wil vergroten. In Vlaanderen won Ixly recent nog een aanbesteding van de overheid. ‘Ixly is inmiddels een gevestigde speler op de Nederlandse markt. Wij bieden hun samen met Schouten & Nelissen de mogelijkheid om de internationale ambities te versnellen’, aldus Lars van ’t Hoenderdaal, managing partner van Pride Capital Partners.

ixly

Lees ook

Unique opent allereerste uitzendbureau in de metaverse: Uniqueverse

Met campagnes als ‘De week van het anonieme cv’ liet uitzendbureau Unique al eerder zien veel waarde te hechten aan onbevooroordeeld solliciteren. De opening van Uniqueverse, de allereerste vestiging van een uitzendorganisatie in de metaverse ooit, moet dat nog eens onderstrepen. ‘Het solliciteren van de toekomst’, noemt het bureau het zelf.

‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen maar te kijken naar het werkverleden van iemand.’

‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar het werkverleden van iemand. Het gaat veel meer om de persoon achter het cv,’ aldus Mandy Stevens, algemeen directeur van Unique. En in de metaverse kan dat vrij letterlijk, door gebruik te maken van avatars, waarmee kandidaten in relatieve anonimiteit hun talenten en competenties in kaart kunnen brengen.

mandy stevens, links in de metaverse
Mandy Stevens (links in Uniqueverse)

Bekijk hier de video:

Past bij huidige generatie

Een cv en motivatiebrief mogen dan nog niet bepaald in onbruik zijn geraakt, deze niet-traditionele sollicitatiemogelijkheid past veel beter bij de huidige generatie, denkt Stevens. Niet alleen omdat oriënteren op een baan en solliciteren steeds vaker grotendeels online plaatsvindt, maar ook omdat ‘niet iedereen gelijke kansen krijgt’. En Uniqueverse moet solliciteren dus eerlijker maken.

‘Wij bereiden ons voor op een tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen.’

Het uitzendbureau voert al langer een strikt anti-discriminatiebeleid en heeft ook zogenoemde diversity recruiters in dienst. Zij zorgen ervoor dat klanten van Unique naar een inclusievere werkvloer bewegen. ‘Ons motto is dat Unique verder kijkt’, aldus Mandy Stevens, die de Uniqueverse vandaag lanceerde tijdens een launch party in het Eye Filmmuseum in Amsterdam. ‘Wij bereiden ons voor op een nieuw tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen. Die volgende fase is de metaverse.’

uniqueverse unique metaverse

unique metaverse uniqueverse

Lees ook

Aspect ICT en Florys Groep van start met Bytes IT Recruitment

Aspect ICT en Florys Groep, beide gevestigd in het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam, richten samen een nieuw bedrijf op in de recruitmentmarkt voor de IT-sector: Bytes Recruitment. Bytes bestaat uit recruiters met ruime ervaring in het vinden en selecteren van geschikte kandidaten en ook langdurige ervaring binnen de IT- sector. Met volledige focus op IT-gerelateerde functies en werkzaamheden wil Bytes kandidaten doorlopend blijven trainen en opleiden.

Bytes wil kandidaten doorlopend blijven trainen en opleiden.

Bytes richt zich met name op de regio waar het actief is. Ook speelt mee dat meer dan 60% van de IT-kandidaten ontevreden is over de kwaliteiten van recruiters. Beide organisaties bundelen daarom nu hun krachten in een nieuwe organisatie; Bytes.

Samen verder

Vanaf augustus zijn de voorbereidingen in volle gang en per 1 december is Bytes volledig in bedrijf. Inmiddels wordt al met verschillende opdrachtgevers en kandidaten gesproken. Johan Baan, Directeur Florys Groep ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Al langere tijd hebben we als Florys Groep de wens uitgesproken om een specialisatie in de IT-branche te starten. We realiseerden ons alleen wel dat deze markt vraagt om de juiste feeling en kennis. Met Aspect ICT, al jaren onze strategisch partner, geloven wij dat we met vanuit twee cruciale invalshoeken, recruitment en echte
marktkennis, iets kunnen toevoegen in de IT-recruitment.’

‘Met deze stap willen we talent vinden en behouden in de regio.’

Kees van der Stelt, mede-eigenaar van Aspect ICT: ‘IT-talent vinden is een uitdaging. Met deze stap willen we talent vinden en behouden in de regio en met de juiste begeleiding die hierbij nodig is.’

Lees ook

Axiom Partners neemt IT-flexregisseur Seven Stars over

Na de overnames van het voormalige De Staffing Groep (nu Circle8, jaaromzet 550 miljoen euro) en FixedToday (jaaromzet 80 miljoen euro) is Seven Stars de derde overname in korte tijd van Axiom in de Nederlandse staffingbranche, die zodoende nauw aansluit op haar buy-and-build-strategie binnen deze sector.

Seven Stars is al de derde overname in korte tijd van Axiom in de Nederlandse staffingbranche.

Terwijl Seven Stars zelfstandig blijft opereren binnen de Axiom Groep, leidt de acquisitie tot enkele verschuivingen in de directie. Zo draagt de huidige CEO en oprichter, Marius Nijland, het bedrijf over aan de nieuwe eigenaar. Mike Verheijen (CFO) en Ronald Raidt (CCO) zullen het directieteam samen voortzetten met Corianna Geersing, die toetreedt tot het directieteam als Chief People Officer (CPO). Het huidige personeelsbestand blijft ongewijzigd.

Zwolle, Utrecht en Groningen

‘Wij zijn erg trots dat we ons portfolio versterken met Seven Stars’, zegt Guus Franke, CEO van Axiom Partners. ‘We verstevigen onze positie binnen de IT-flexmarkt en onze Total Talent Workforce propositie, doordat we een bredere groep opdrachtgevers ontzorgen op het gebied van flexibele arbeid en externe inhuur in het IT-domein. Met het ervaren en gedreven team in Zwolle, Utrecht en Groningen staan wij dicht bij de opdrachtgevers, professionals en partners. Mede hierdoor voorzien wij in de komende jaren een stevige organische groei, waar we enorm naar uitkijken.’

‘We willen ons marktaandeel binnen de Nederlandse IT-flexmarkt vergroten.’

Dagelijks werken meer dan 700 professionals via Seven Stars bij publieke en private opdrachtgevers. ‘We willen ons marktaandeel binnen de Nederlandse IT-flexmarkt vergroten en zijn verheugd dat we in Axiom een enthousiaste en sterke partner gevonden hebben met veel ambitie, kennis en ervaring in de branche’, aldus CCO Ronald Raidt. ‘We vullen elkaar goed aan en kijken ernaar uit om onze gezamenlijke ambities waar te maken. Ook biedt de samenwerking kansen voor onze medewerkers op brede loopbaanpaden en nog meer ontwikkelmogelijkheden. Vanuit onze missie streven we naar werkgeluk voor hen én alle IT’ers, Axiom onderschrijft dit volledig.’

Aantrekkelijke synergieën

Met Seven Stars haalt Axiom niet alleen een financieel gezonde speler met een bewezen staat van dienst binnen, de overname zorgt door de eerdere vergelijkbare acquisities ook voor aantrekkelijke synergieën. Hierdoor past het perfect binnen de strategie om als groep elke organisatie te kunnen ontzorgen vanuit een Total Talent Workforce concept. Franke: ‘Seven Stars is onderscheidend in de manier waarop zij vraag en aanbod in de flexibele IT arbeidsmarkt bij elkaar brengt en daarbij – behalve hard skills – matcht op basis van de persoonlijke eigenschappen van professionals. Doordat zij vanuit hun eigen naam en identiteit datgene blijven doen waar ze goed in zijn, verwacht ik dat ze de totale groep naar een nog hoger niveau zullen tillen.’

‘Ik verwacht dat ze de totale groep naar een nog hoger niveau zullen tillen.’

IT-flexregisseur Seven Stars is sinds 2005 actief in de markt van flexibele arbeid en externe inhuur binnen de IT-branche. Sinds die tijd is Seven Stars gegroeid naar een verwachte jaaromzet over 2022 van ruim 85 miljoen euro. Het van oorsprong Zwitserse Axiom is een snelgroeiende investeringsmaatschappij. Met recente overnames als De Staffing Groep (nu Circle8), FixedToday, Cannock-EDR en Airopack heeft het bedrijf inmiddels meer dan 1 miljard euro omzet in Nederland. Op korte termijn verwacht Axiom nieuwe overnames aan te kondigen.

Lees ook

Word jij de nieuwe Business Partner bij Pro Contact?

Pro Contact werkt volgens het RPO (recruitment process outsourcing)-model. Recruitment uitbesteden, dus. Daarom is het belangrijk dat een Business Partner naast een echte ondernemersgeest, ook kennis van recruitment heeft. Gelukkig werk je als Business Partner niet alleen in je nieuwe Pro Contact toko; er zijn genoeg enthousiaste collega’s om je te helpen.

Een grote stap die je leven gaat veranderen, want jij gaat leidinggeven aan de collega’s op jouw locatie! Daarnaast kom je in contact met mensen in de IT, logistiek, bouw, industrie, zorg en meer. Een toffe functie voor wie echt een grote stap wil maken in de recruitmentwereld.

Benieuwd geworden? Bekijk hier de vacature.

Lees ook

Hoe Adver-Online Group gebruikmaakt van influencer recruitment

Adver-Online Group en The Jobfluencers Agency slaan de handen ineen om vacatures bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Dit gaan ze doen met de inzet van influencer recruitment. Een groot bereik in korte tijd, dat is het doel van deze samenwerking.

Groot bereik met influencers

Er bestaan enorm veel vacaturesites, waardoor de kans klein is dat relevante kandidaten een vacature zullen vinden. Influencers, daarentegen, hebben een enorm bereik bestaande uit mensen die hun content actief en vrijwillig consumeren. Om ervoor te zorgen dat Adver-Online Group zijn klanten kan voorzien in het inzetten van influencer recruitment zijn ze een samenwerking aangegaan met The Jobfluencers Agency, het eerste arbeidsmarkt-influencer-bureau van Europa.

Samen met deze partij ontwikkelt Adver-Online zowel awareness- als wervingscampagnes.

The Jobfluencers Agency heeft meer dan 2,1 miljoen influencers uit heel Europa in zijn database, waardoor er voor elke organisatie altijd een geschikte influencer te vinden is. Samen met deze partij ontwikkelen ze zowel awareness– als wervingscampagnes met een flinke dosis creativiteit en de juiste technologie.

Nieuwe doelgroepen bereiken

Adver-Online Group heeft vol ingezet op nieuwe methoden van recruitment marketing om openstaande vacatures in de huidige arbeidsmarkt te helpen vervullen. Door de samenwerking aan te gaan met The Influencers Agency, kan Adver-Online Goup als allereerste influencer recruitment inzetten om nieuwe doelgroepen, onder wie Generatie Z, te bereiken.

‘Binnen 8 seconden weten wij deze digital natives te bewegen naar jouw werken-bij website of openstaande vacature.’

Een doorbraak ten opzichte van de traditionele wijze van recruitment marketing, stelt Hans van Rijnswoud (CEO Adver-Online Group). ‘Deze unieke samenwerking stelt ons in staat om Generatie Z te bereiken met passende vacatures. Binnen 8 seconden weten wij deze digital natives te bewegen naar jouw werkenbij-site of openstaande vacature.’

Lees ook

Heyu gelanceerd: ‘Rollen van werkgever en werkzoekende omgedraaid’

De sollicitatie andersom. Het is al eerder geprobeerd, onder andere door Randstad. Maar het vandaag gelanceerde platform Heyu denkt toch zeker nog iets aan het idee te kunnen toevoegen. ‘We willen de rollen van werkgever en werkzoekende omdraaien, en zo het personeelstekort oplossen’, aldus de 28-jarige initiatiefnemer Janic Makizodila (midden op foto boven).

‘Vacatures? In theorie een leuk plan, maar de huidige arbeidsmarkt wijst uit dat het niet meer werkt.’

Het sollicitatiegesprek? Niet meer van deze tijd, zegt hij. Het cv? Weg ermee. ‘Het is altijd hetzelfde riedeltje. Een bedrijf zet een vacature online waar iemand vervolgens op solliciteert. In theorie een leuk plan, maar cijfers en de huidige arbeidsmarkt wijzen uit dat dit in praktijk niet meer werkt.’

Meer aandacht voor soft skills

Makizodila onderzocht de arbeidsmarkt en voerde veel gesprekken met belanghebbenden. Inmiddels is hij daardoor overtuigd: het wervingsproces moet anders. ‘Minder focus op hard skills en meer aandacht voor wie een professional écht is, kijkend naar een combinatie van persoonlijkheid, drijfveren, cultuurwaarden en cognitieve vaardigheden’, zegt hij.

‘Vanaf nu is de professional aan zet.’

De juiste interesses, persoonlijkheid en intelligentie. Factoren die veel werknemers als muziek in de oren klinken, denkt Makizodila. Maar hoe kun je bij sollicitatie met cv – eventueel gevolgd door een kennismakingsgesprek van nog geen uur – bepalen of iemand matcht op basis van die factoren? ‘Dat kan anders’, dacht hij. ‘Wij kijken met ons platform niet naar of de professional bij de baan past, maar of de baan bij de professional past. Vanaf nu is de professional aan zet.’

Goodbye ouderwets systeem

Hoe dat werkt? ‘Onder andere door middel van persoonlijke matching’, zegt de ondernemer, die grootse plannen heeft met Heyu. ‘Goodbye ouderwets systeem, hey you! Professionals maken op hun online profiel drie gratis assessments over hun persoonlijkheid, drijfveren en cognitieve vaardigheden. Op basis van die data verrast Heyu werkgevers met passende professionals die gegarandeerd een match zijn met de openstaande vacature en het bedrijf. Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant. Op die manier vergroten we de slagingskans en daarnaast hopen we discriminatie de kop in te drukken.’

‘Gender, leeftijd of etniciteit vinden we niet relevant.’

Huidige klanten waar Heyu zich op richt zijn bedrijven tussen Amsterdam, Almere, Amersfoort en Utrecht. Daryl Hopman, algemeen directeur Veritec & co-founder GetJobsDone is een van de eerste ondernemers die zich aansloot. ‘Wij zijn benieuwd hoe we kunnen connecten met nieuwe collega’s door het koppelen van latent werkzoekenden aan ons bedrijf, door middel van cultuur, in plaats van ons blind te staren op competenties.’

1,5 jaar ontwikkelen

Momenteel kun je op het platform terecht voor vacatures in marketing, sales, HR, consultancy, finance en IT. Naar verwachting komen hier in de toekomst nieuwe branches bij. Een smakenpalet dat ook Ilse van Langen, recruitment & employer branding specialist bij Fietsvoordeelshop.nl, aantrok om nu al de samenwerking met Heyu vast te leggen. ‘Heyu sprak ons direct aan vanwege hun lef om het systeem te keren. Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’

‘Wij zijn gek op partners met lef – én op iets nieuws proberen.’

Heyu is onderdeel van holding en investeerder Bookthat Group. Het platform is vandaag, na 1,5 jaar van ontwikkelen en inmiddels maanden van operationele voorbereiding, gelanceerd vanaf De Isselt in Amersfoort.

Lees ook

Timetohire en BrainCompass bundelen krachten: ‘Niet op zoek naar de match, maar de match zelf creëren’

‘Door de samenwerking met BrainCompass maken we nog beter inzichtelijk hoe we – op basis van onze kernwaarden veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid – kandidaten het beste een plek kunnen geven binnen onze organisatie’, vertelt Michael van de Ven, Head of Regional Operations bij Timetohire.

Zorgvuldigheid en zelfreflectie

Timetohire stelt als doel om het maximale uit talent te halen, ook bij het eigen personeel. In de zoektocht naar een nieuwe assessmenttool voor de eigen werving was zorgvuldigheid dan ook het toverwoord, zo legt Van de Ven uit. ‘We zijn eerder dit jaar met het traject gestart en hebben er echt de tijd voor genomen. Uiteindelijk zijn we enorm fan geworden van de tool van BrainCompass.’

‘De tool laat zien wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien.’

Deze tool gaat namelijk niet alleen in persoonlijke en professionele drijfveren, maar ook op aspecten rondom sociale drijfveren. ‘De tool laat echt zien hoe iemand in het leven staat en wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien en ontplooien’, stelt Van de Ven. Daarbij gaat het dus een laagje dieper dan andere assessments, zegt hij. ‘Omdat zelfreflectie binnen onze organisatie zo belangrijk is, past deze tool goed bij hoe wij ons werkgeverschap zien.’

Waarom de tool van BrainCompass

In veel recruitmentprocessen spelen onderbuikgevoelens, intuïtie en ervaring van de recruiter een belangrijke rol. ‘Dit is een mooie start, maar met de opkomst van assessment tooling krijgen onze recruiters de backup die ze verdienen. Potentiële key players, high performers of high potentials beschikken namelijk over actief en inactief talent’, aldus Van de Ven.

De inzichten van BrainCompass geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.

Traditionele assessments richten zich op het in kaart brengen van talent. Met als gevolg dat na de plaatsing blijkt ‘dat er niet uit komt wat er wel in leek te zitten’. BrainCompass gaat een stap verder en brengt ook de voorwaarden in kaart om dat talent daadwerkelijk te activeren. ‘Zo krijgen we toegang tot het volledige (onbenutte) potentieel van de kandidaat’, vertelt de Head of Regional Operations van Timetohire.

Zelfsturende teams

Dat Timetohire met zelfsturende teams werkt, speelde een belangrijke rol bij de keuze voor een nieuwe assessmenttool. Van de Ven: ‘Naast alle vrijheid die dit met zich meebrengt, kan het voor sommige medewerkers wel eens lastig zijn om zonder sturing van bovenaf het maximale uit zichzelf te halen. De inzichten van BrainCompass helpen hierbij en geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.’

‘We zetten het assessment in voorafgaand aan het tweede sollicitatiegesprek. Zo optimaliseren we onze candidate journey en kunnen we ook de kandidaten met wie we niet in zee gaan toch nog iets meegeven.’ Het rapport zit in een online omgeving waar kandidaten nog een jaar toegang tot hebben. ‘Wie dat wil kan op die manier zelf met de inzichten van het assessment aan de slag’, aldus Van de Ven.

BrainCompass over hun werkwijze

Wouter van den Berg is ook enthousiast over de samenwerking. De BrainCompass-oprichter promoveerde op het snijvlak van economie en neurowetenschappen. Na een leven als topsporter legde hij zich toe op het ‘activeren van talent’. ‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt’, vertelt hij over zijn eigen drijfveren. Met de assessmenttool die hij de afgelopen 10 jaar ontwikkelde, moet dat onbenutte potentieel van mensen beter tot uiting komen. Om dit te doen, richt de tool zich vanuit neurowetenschappelijke basis ook op de vroege jeugd van een kandidaat.

‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt.’

Van den Berg: ‘In die beginperiode van je leven krijg je een soort spelregels mee. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de voorwaarden waaronder je jezelf durft te zijn, eigenaarschap toont en hoe je het beste in een groep functioneert. Als je die voorwaarden niet kent, is het lastig om je talenten te tonen. Onze assessmenttool van BrainCompass brengt hier verandering in en dat heeft in de praktijk al een paar mooie voorbeelden opgeleverd.’

Mensgericht

BrainCompass

Zo waren ze bij een fintechbedrijf opzoek naar een nieuwe Head of Operations. ‘Ze kregen de positie niet gevuld en vroegen ons om nog eens naar kandidaten te kijken die al waren afgevallen. Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren. In het sollicitatiegesprek was diegene niet goed uit de verf gekomen, en vond het bedrijf hem een wat zoekende indruk maken’, vertelt Van den Berg.

‘Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren.’

‘Maar nu wisten we: dat was geen onzekerheid. Als ze maar bereid zijn om de juiste kaders te schetsen en een visie uiteen te zetten. Dan krijgen ze een hele mensgerichte en loyale leider erbij. Dit profiel komt met name in deze branche de diversiteit ten goede. Dat advies hebben ze opgevolgd, en nu blijkt het inderdaad een hele mooie match te zijn.’

‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren.’

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt het werven van talent steeds meer een ontwikkelvraagstuk, ziet Van den Berg. ‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren. We hebben elkaar daarin als gelijkwaardige partners gevonden.’

Lees ook