With the FD Gazellen , Het Financieele Dagblad annually publishes a ranking of the fastest growing companies in the Netherlands. Although the final results will not be available until November 23 , it has already become known that sourcing company Cooble is one of the 1003 lucky ones. It will probably not be the only company active in recruitment that will appear on the list, but Cooble is in any case one of the first to appear as Gazelle (alongside, for example, Royal Talent from Hoofddorp and Bendy , a software developer for employment agencies). .
Cooble is certainly not the only company active in recruitment that appears on the list.
The FD Gazellen Awards are based on net turnover figures. If these are not available, the operating income as defined in the annual accounts is used. The turnover must be calculated in the same way for the entire period in order to achieve a fair comparison. It is further required that in the base year the turnover relates to a full financial year of 12 months. The criteria mention a turnover growth of at least 20%.
Four regions
The FD Gazelles are divided into 4 regions and then into 3 categories per region. In each of the 12 categories there are 3 additional prizes for the top 3: the bronze, silver and gold FD Gazellen Award. These are won by companies that score best with the combination of highest turnover growth, relatively largest increase in staff (measured in FTEs) and highest (net) profit margin. The companies are first ranked on each of the three indicators, then the total score determines the ranking of the FD Gazellen list. In the event of a tie between 2 or more companies, turnover growth is the deciding factor.
‘Do we have to participate in this now? Yes, if we are chosen it will be wonderful recognition for all our hard work.’
Jan-Karel Sindorff, co-founder of Cooble, says he had some doubts about participating in the rankings and election. ‘Do we have to participate in this now? Yes, if we are chosen it will be wonderful recognition for all our hard work,” he reflects. That his company has now been recognized as one of the 1003 fastest growing companies in the Netherlands? He says he is ‘extremely proud’ of that. ‘And that makes me a bit quiet…’
Vanaf de start van Tigris in 2017 heeft de focus volgens het bedrijf zelf altijd gelegen op innovatie naar de markt toe. ‘Een oplossing bieden wat meerwaarde biedt aan de markt. Als uniek product is de ontwikkeling van Tigris ook vanuit de kern gegaan: front-, mid- en backoffice sluiten om die reden echt naadloos op elkaar aan. Zo weet het platform een all-in-one oplossing te bieden zonder onbetrouwbare koppelingen.’
Groei bleef niet uit en sinds 2020 wordt er uit meerdere kanten van de markt het Tigris succes bevestigd. Met 7 jaar leiderschap in de softwarewereld heeft Tim Nieuwenhout bewezen successen geboekt in het leiden van teams, het stimuleren van operationele efficiëntie en het bevorderen van strategische groei. ‘Ik kijk er naar uit om Tigris naar de volgende fase te helpen. Samen met het jonge en vooral dynamische team te werken aan de optimalisatie, innovatie en de groei van het bedrijf’, zegt hij erover.
Bringing flex to the next level!
Tigris is ervan overtuigd dat Nieuwenhout de perfecte persoon is om het platform te helpen bij het realiseren van de ambitieuze doelstellingen. Hij zal een leidende rol spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën om de organisatie verder te versterken. Willem Clements, CEO bij Tigris: ‘Met de komst van Tim kan Tigris bouwen aan een stevige organisatie om Tigris in staat te stellen de flexbranche echt klaar te maken voor de nieuwe tijd. Bringing flex to the next level!‘
CTO Maikel Neelen: ‘Het fundament van Tigris is ijzersterk. Mede door het Salesforce platform biedt dit ongekende mogelijkheden. Dit zorgt voor een enorme vraag naar ons product vanuit klanten. Maar ook vanuit samenwerkingspartners die willen integreren om zo de gebruikers nog meer mogelijkheden te bieden. Door de aanstelling van Tim als COO is het mogelijk om deze vraag ook in goede banen te leiden en nog meer gebruikers op ons platform samen te laten werken.’
Door de gedeeltelijke overname versterkt het Rotterdamse bedrijf zijn positie op de uitzendmarkt. Augias Flex nam eerder al Zuidgeest, FlexForces en Adequaat Personeel over en kondigt aan dat meer gedeeltelijke of volledige overnames zullen volgen, voortkomend uit de groeistrategie gericht op deelnames en overnames.
Augias Flex neemt geheel of gedeeltelijk ondernemingen over die actief zijn op de Nederlandse flexmarkt.
Augias Flex neemt geheel of gedeeltelijk ondernemingen over die actief zijn op de Nederlandse flexibele arbeidsmarkt. Uitzendbureaus die onderdeel worden van Augias Flex krijgen de expertise en ervaring van 300 specialisten, van marketing tot sales en van finance tot legal. Gecombineerd met nieuwe recruitmenttechnologie zorgt dit voor efficiënte administratieve processen, snelle financiële afhandeling en optimaal kandidatenbeheer. Dit bespaart veel tijd, levert meer uitzendkrachten en werkgevers op én zorgt voor een flinke omzetboost, zo wordt beloofd.
Groeistrategie Workfix
Door de gedeeltelijke overname van Workfix, dat onder de eigen naam blijft bestaan, krijgen de ondernemers van het Tilburgse uitzendbureau de kans om verder te groeien. Workfix kan nu gebruik maken van de kracht van de Augias Flex-organisatie. Uitzendbureau Workfix, opgericht in 2017, ondersteunt in de regio Brabant logistieke processen van bedrijven. Dagelijks zijn er via Workfix 150 mensen aan het werk.
‘We zijn er heilig van overtuigd dat we samen grote stappen gaan zetten.’
‘Voor ons is de gedeeltelijke overname door Augias Flex een fantastische kans. We dachten veel na over de continuïteit van ons uitzendbureau en een goede strategie richting de toekomst. Augias Flex geeft ons meer financiële zekerheid en ondersteuning’, aldus mede-eigenaar Daan Beekers. ‘We zijn er heilig van overtuigd dat we samen grote stappen gaan zetten.’ Operationeel Manager Rigard van Klooster (Augias Flex) vult aan: ‘Met deze deelname krijgen we het beste van twee werelden; de ondernemersgeest van eigenaren Daan, Bart en Freek, gecombineerd met de expertise en schaalbaarheid van Augias Flex.’
Opgericht door JEX
Augias Flex is een zelfstandig opererende organisatie, opgericht door JEX. Hierdoor kunnen de bij Augias Flex aangesloten bedrijven profiteren van de geavanceerde technologische oplossingen die dit Rotterdamse softwarebedrijf de arbeidsmarkt biedt.
Op de foto: v.l.n.r.: Freek van Gool (Workfix), Joris Buijsman (Augias Flex), Daan Beekers (Workfix), Kees van Dorp (Augias Flex), Bart de Lepper (Workfix), Rigard van Klooster (Augias Flex).
Volgens The Selection Lab geeft de recente investeringsronde een mooie weerslag van de toenemende interesse van investeerders en de vraag vanuit de markt naar gebruiksvriendelijke assessment software. The Selection Lab werd opgericht door het echtpaar Lotte Welten (CEO) en Joeri Everaers (COO), en bijgestaan door Jordi Wippert (CTO). Naar hun zeggen zijn ze er met The Selection Lab in geslaagd om de problemen te doorbreken van complexiteit, prijs en slechte gebruikerservaring, die objectieve selectiemethodes van sollicitanten blijven tegenwerken.
The Selection Lab-oprichters Joeri Everaers (COO), Lotte Welten (CEO), en Jordi Wippert (CTO).
‘Met deze investering zijn we een stap dichter bij het revolutioneren van het selectieproces.’
De door The Selection Lab ontwikkelde software is eenvoudig te gebruiken zonder HR-ervaring, kan geïntegreerd worden met andere HR-software en maakt enkel gebruik van wetenschappelijk gevalideerde tests, aldus Everaers. ‘Een slimme datalaag biedt een objectieve manier om de soft skills van kandidaten te analyseren. Met deze laag kunnen recruiters de profielen van kandidaten vergelijken met verschillende groepen, zoals andere sollicitanten of best presterende werknemers.’
Van 30 naar 180 klanten
Sinds de oprichting in 2018 is The Selection Lab hard gegroeid. Zo is het klantenbestand in de afgelopen 2 jaar uitgebreid van 30 naar meer dan 180. De nieuwe investering zal ingezet worden voor het uitbreiden van het team en het uitbreiden van de marketing. ‘Dankzij onze samenwerking met Borski kunnen we niet alleen onze omzet verder laten groeien, maar ook onze impact verdubbelen’, aldus Everaers.
Het team van The Selection Lab
Sinds de oprichting in 2018 is The Selection Lab hard gegroeid.
‘Investeren in The Selection Lab benadrukt onze visie op de toekomst van werving – een die objectiviteit, inclusiviteit en een eerlijk proces vooropstelt om ervoor te zorgen dat organisaties met vertrouwen de beste kandidaten voor hun succes kunnen kiezen’, aldus Laura Rooseboom, Partner bij Borski Fund. ‘Dit sluit aan bij onze kernwaarden van innovatie, diversiteit en het streven naar uitmuntendheid bij het vinden van de juiste mensen voor organisaties.’
Gebouwd vanuit overtuiging
Het Selection Lab is gebouwd vanuit de overtuiging dat het objectief matchen van de juiste mensen met de juiste functies door middel van skills-based hiring levens, organisaties en zelfs de maatschappij als geheel verandert. ‘Met deze investering zijn we een stap dichter bij het revolutioneren van het selectieproces van werknemers – door het objectiever, professioneler en meer gericht op de soft skills die er echt toe doen te maken’, voegt CEO Lotte Welten toe. ‘Samen zullen we herdefiniëren wat het betekent om ‘de juiste fit’ te zijn en tegelijkertijd diversiteit stimuleren.’
Om deze volgende stap te vieren, biedt The Selection Lab een gratis periode van 3 maanden aan voor alle nieuwe klanten die zich in oktober 2023 aanmelden.
Het werk van recruiters mag dan steeds complexer worden, de software die dat ondersteunt wordt juist steeds eenvoudiger, met een betere gebruikservaring, stelt Bert Koning, CEO van OTYS, al jarenlang een begrip in de recruitmentmarkt. ‘In de nieuwste release van OTYS Go! ligt de focus volledig op visuele identiteit en gebruikerservaring. Er kan nog steeds heel veel – als je wilt zijn bijvoorbeeld alle menu’s weer aan te zetten. Maar voor de gemiddelde gebruiker is het nu veel simpeler geworden. We hebben juist hierin veel tijd en energie geïnvesteerd en de software uitgebreid laten testen op user-platformen.’
Voor de gemiddelde gebruiker is OTYS Go! nu veel simpeler geworden.’
Sinds de overname door Mysolution Groep is het merk OTYS sterker dan ooit, denkt Koning. En dan met name dankzij OTYS Go!, het een cloudgebaseerde ATS-systeem voor werving- en selectiebureaus, detacheerders, uitzenders en corporate recruiters. ‘Klanten vinden de nieuwe release veel mooier en willen er direct mee werken.’
Slimmigheden
OTYS Go! heeft enkele interface-technische slimmigheden ingebouwd in de nieuwe versie om de gebruikerservaring van de recruiter nog verder te verbeteren, legt hij verder uit. Denk aan:
Quick search: snel een kandidaat of klant zoeken vanuit het scherm waar je bezig bent zonder je werk te stoppen.
Quick Actions: vanuit bijvoorbeeld het vacaturescherm waar je werkt via Quick search snel een notitie maken bij een kandidaat zonder de vacature te verlaten.
Geschiedenis: Als de actie meer tijd vergt en je het vacaturescherm wel moet verlaten, houdt OTYS Go! bij wat je allemaal hebt gedaan. Zodat je op elk moment later op de dag terug kunt naar de afgebroken acties om ze af te maken.
‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord, wij maken het werk voor hen makkelijker.’
Hierbij is dus goed nagedacht over hoe het dagelijks werk van een recruiter eruit ziet, legt Koning uit. ‘Een recruiter wordt de hele dag door gestoord; de kandidaat belt af, een opdrachtgever heeft opeens 5 man extra nodig of een uitzendkracht is ziek – daarom zie je bij recruiters vaak allerlei papiertjes op hun bureau liggen met dingen die ze nog moeten doen. Wij maken het werk voor hen gemakkelijker. Met OTYS Go! dus geen papieren notities meer op je bureau.’
OTYS GPT
Om het werk van de recruiter verder te vergemakkelijken komt OTYS bovendien met ‘OTYS GPT‘. De eerste AI-features die worden gelanceerd zijn:
OTYS GPT:een assistent die teksten voor je leest, samenvat, (her)schrijft, vertaalt…. Deze communicatie-assistent kan je mails beantwoorden, maar ook vacatureteksten schrijven, een aanbeveling van een sollicitant noteren, of de OTYS Careerpage editor voor je website gebruiken, et cetera.
JobTargeting: een tool die verschillende varianten van een vacature kan schrijven voor elke subdoelgroep van een vacature. Voorheen was het veel werk om die verschillende vacatureteksten te maken. OTYS GTP kan dit in een handomdraai en deze ook nog vertalen en direct publiceren.
Sentiment-analyse: een e-mail of app die getypeerd wordt door OTYS GPT als ‘gefrustreerd’ van bijvoorbeeld een kandidaat in de laatste fase van een sollicitatieproces of een ‘boze’ e-mail van een topklant die direct aandacht vereist. OTYS GPT doet dit voor de recruiter; het bericht wordt gelezen en op basis van de status van de kandidaat of de klant wordt een bericht automatisch meer of minder onder de aandacht gebracht bij de recruiter.
Voor recruiters, door recruiters
Bij de ontwikkeling van de software gaat OTYS uit van de gedachte ‘voor recruiters, door recruiters’, aldus Koning. Want je kunt een sollicitant nog zo’n mooie bevestigingsmail sturen, als hij of zij daarna 2 weken niets meer hoort, verloopt de candidate journey niet goed. En dat risico is groot als de recruiter in het ene systeem A moet doen, in het andere B en in weer een andere tool op knop X of Y moet drukken…
‘Een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’
Dan vergeet je snel iets, legt Koning uit. ‘Een recruiter moet in de praktijk soms wel 10 verschillende applicaties bedienen. Wij willen hem of haar het werk makkelijker maken. Dus connecten wij verschillende systemen én kan de gebruiker vanuit OTYS ál het werk doen, schermen overnemen, et cetera. De software moet de recruiter helpen zijn werk goed te doen en overzicht te houden. Want een goede candidate journey is alleen mogelijk bij een goede recruiter journey.’
Optimaal gebruikersgemak
Met de nieuwe features en A.I.-technologie speelt OTYS in op de trend naar optimaal gebruikersgemak, zegt Koning. ‘De behoefte bij gebruikers is in de loop der jaren sterk veranderd. Vroeger wilden klanten dat een pakket alles kon. Dat daar heel veel knopjes en menuutjes voor nodig waren, nam men voor lief. Nu willen gebruikers vooral dat de software snel en makkelijk te gebruiken is. De moderne recruiter wil daar niet te veel tijd aan kwijt zijn, die wil vooral met kandidaten en opdrachtgevers aan de slag. Software moet simpel zijn.’
Dat sluit volgens hem aan bij de snelle ontwikkeling in recruitment. ‘Het vak is steeds complexer. De recruiter heeft steeds meer tooling nodig om die kandidaat te bereiken, heeft veel meer taken, er zijn meer (niche) jobboards, en kandidaten zitten versnipperd in communities. De recruiter moet weten waar zijn doelgroep zit en meer thuis zijn in de verschillende online omgevingen om die kandidaten te bereiken. En omdat sollicitanten schaarser zijn, is er ook meer concurrentie.’
Intuïtiever
Eenvoudige, effectieve en efficiënte software is tegenwoordig dan ook onmisbaar, stelt hij. ‘Ook bedrijven zelf worden professioneler. Onze corporate recruitmenttak groeit hard. Steeds kleinere bedrijven gebruiken gespecialiseerde recruitmentsoftware, vanwege concurrentie op de arbeidsmarkt.’
OTYS gaat volop mee in deze marktontwikkelingen, aldus Koning. ‘Wij connecten met heel veel HR-, CRM- en ATS-systemen en zorgen voor veilige connecties met API’s, waarbij alles voldoet aan wet- en regelgeving (denk aan GDPR).’ Maar zeker ook qua gebruikerservaring. ‘Niet voor niets is de nieuwste versie van OTYS Go! veel intuïtiever in gebruik en sluit het helemaal aan bij de wensen en manier van werken van moderne recruiters.’
Versnelde transitie
De sterke focus op gebruikerservaring bij de ontwikkeling en marktbenadering van OTYS is mede mogelijk door de ‘versnelde transitie’ die het bedrijf heeft doorgemaakt, legt Koning uit. ‘Technisch gezien waren we altijd al een SaaS-bedrijf (Software-as-a-Service), maar we waren dat niet voldoende in onze marktbenadering. Daarom hebben we meer geïnvesteerd, en zullen we blijven investeren in customer service, customer support en customer success. We zijn nu veel meer gericht op het ondersteunen van (bestaande) klanten.’
‘Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen.’
Een filosofie die beter pas bij een echt SaaS-bedrijf, besluit hij. Dit is volgens hem alleen mogelijk geweest doordat er nu een grote moederorganisatie achter staat. ‘Ik weet niet of wij die versnelde transitie van softwareleverancier naar dienstverlener hadden kunnen maken zonder de steun van Mysolution Groep (dat OTYS overnam in 2020). Wij kunnen nu veel scherper aan de wind zeilen en onze eigen koers varen die past bij de nieuwe strategie.’
TalentMapper is trots om als exclusieve Talent Sourcing-partner de gemeente Den Haag te mogen versterken. Het bedrijf ziet de samenwerkingsovereenkomst, met een looptijd van 2 met een optie tot 4 jaar, als een erkenning dé specialist in Talent Sourcing te zijn. De diversiteit aan vacatures bij één van de G4 gemeenten van Nederland, is een mooie vervolgstap in de uitbreiding van onze dienstverlening, aldus Marcel Rietveld (TalentMapper). ‘We kijken erg uit naar de samenwerking met de recruiters en vacaturehouders. Gezamenlijk gaan wij impact maken binnen de verschillende domeinen van de Gemeente Den Haag.’
Op 8 september was het 3-jarig jubileum van videoproductiebedrijf 123film. Op die dag kleurde Pand Noord rood-groen-blauw ter ere van dit jubileumfeest. Enkele hoogtepunten van de avond waren de BBQ op het dakterras met 30 graden, de 123film-ijscokar met ijs in de drie merkkleuren, de cocktailbar met gin tonics in dezelfde drie kleuren, de DJ die bij zonsondergang draaide, de photobooth waar alle aanwezigen op de foto gingen, de silent disco in het kantoor en de video met alle hoogtepunten van de afgelopen drie jaar die we alle medewerkers in de filmzaal hebben gekeken. Die film delen we hier niet, wel de aftermovie van het feest:
Sinds de start heeft 123film een team van ervaren video- en fotografen, waardoor zij op korte termijn voor je klaar staan om betaalbare video’s te produceren, aldus branding & marketing manager Myrthe de Haas. Het bedrijf heeft de afgelopen 3 jaar veel (vacature)video’s geproduceerd voor onder andere Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Ymere, ROC Amsterdam en Inholland. Ook is voor deze klanten bijvoorbeeld veel social content, aftermovies en promotievideo’s geproduceerd.
Dit was pas het begin, op nog vele mooie jaren samen!’
En wat gaat er de komende drie jaar gebeuren? De Haas: ‘Focussen op de bestaande samenwerkingen en maken wij graag veel toffe video’s voor nieuwe klanten. Dit was pas het begin, op nog vele mooie jaren samen!’
Het is een van die zeldzame unicorns in de Nederlandse industrie. En dan nog helemaal eentje die zich op een specifiek onderdeel van recruitment richt. Remote, specialist in het opbouwen, beheren en ondersteunen van wereldwijd verspreide teams, zet nu de volgende stap, en lanceert een Global HR-platform dat een pakket aan geïntegreerde producten bevat die voorzien in een uniform en wereldwijd compliant HR-systeem om het hele werknemerstraject te beheren.
‘Als bedrijven internationaal uitbreiden, komen ze erachter dat hun bestaande HR-stack niet voldoet aan de hedendaagse uitdagingen.’
Alle onderdelen van de HR-cyclus zitten erin: onboarding, payroll en secundaire arbeidsvoorwaarden, beheer van werknemersgegevens en -trajecten, aandelenbeheer en werknemersbetrokkenheid en -prestaties. ‘Als bedrijven internationaal uitbreiden, komen ze erachter dat hun bestaande HR-stack niet voldoet aan de uitdagingen die komen kijken bij het beheer van een wereldwijd verspreid team’, aldus oprichter Job van der Voort over de nieuwe introductie. ‘Ze zijn te veel tijd en moeite kwijt aan pogingen om gegevens in losse tools te kopiëren, wat leidt tot inefficiëntie en uiteindelijk betekent dat ze minder snel kunnen schalen.’
Global-first
Bedrijven die op zoek zijn naar een competitief voordeel in deze nieuwe wereld van werken, moeten hun HR-stack samenvoegen, aan de slag gaan met door A.I.-gestuurde tools en overstappen van een remote-first naar een global-first aanpak, betoogt het bedrijf, dat in 2019 is opgericht en al snel de snelstgroeiende employer of record (EOR) ter wereld werd. Het maakt het bijvoorbeeld bedrijven als GitLab, HelloFresh, Aston Martin, DoorDash en Burger King makkelijker om in andere landen mensen aan te nemen.
Dankzij Remote kunnen GitLab, HelloFresh, Aston Martin, DoorDash en Burger King makkelijker in andere landen mensen aannemen.
Met het nieuwe Remote-platform kunnen klanten hun HR-stack dus samenvoegen, en zo vele handmatige taken stroomlijnen. Remote biedt één centraal platform waarop bedrijven makkelijk en compliant hun wereldwijde teams kunnen onboarden, beheren en betalen. De nieuwe producten bouwen voort op Remote’s verticaal geïntegreerde wereldwijde infrastructuur van entiteiten en betalingsnetwerken, interne experts en een uitgebreide kennis van lokale wetten en normen die in het platform zijn geïntegreerd.
Voorbeelden
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Remote HRIS: Nu algemeen beschikbaar zonder extra kosten. Bedrijven kunnen al hun werknemers aan het platform toevoegen en beheren, van on- tot offboarding. Remote HRIS bevat onder andere functies voor talentmanagement, tijd- en aanwezigheidsregistratie, onkostenbeheer en geïntegreerde payroll, met selfservicemogelijkheden voor werknemers via een mobiele app of het internet.
Employer of Record: Bedrijven kunnen werknemers aannemen, beheren en betalen in landen waar ze geen juridische entiteit hebben en zo het risico en de complexiteit bij uitbreiding verminderen. Met Remote kunnen bedrijven overal ter wereld het beste talent aantrekken, aandelen aanbieden en landspecifieke secundaire arbeidsvoorwaardenpakketten samenstellen tegen scherpe tarieven.
Contractor Management: Betaal en beheer zzp’ers in binnen- en buitenland met geautomatiseerde onboarding en facturering, gelokaliseerde contracten, belastingnaleving en eenvoudige betalingen in meerdere valuta, zonder wisselkosten.
Global Payroll: Voeg global payrollwerkzaamheden naadloos samen. Met Remote kunnen bedrijven binnen een paar minuten hun global payroll uitvoeren via een simpele interface, die eind-tot-eind mogelijk wordt gemaakt door de full-stackprocessen en wereldwijde kennis van Remote.
Remote API: Integreer global HR-functionaliteit naadloos in de tools waar klanten graag mee werken om gegevens veilig te synchroniseren en workflows te optimaliseren. Met de Remote API, de eerste en meest geavanceerde API voor global HR, kunnen softwarepartners de global HR-diensten van Remote rechtstreeks in hun platforms inbouwen.
‘Toen we in 2019 begonnen met Remote, waren er nog maar weinig bedrijven met globaal verspreide teams. Inmiddels is het de beste strategie voor bedrijven die willen meedraaien in de wereldwijde economie’, aldus CEO Van der Voort (foto). ‘We zagen een kans om de global HR-infrastructuur die we hebben opgezet verder te ontwikkelen, zodat bedrijven internationaal talent kunnen aannemen. We helpen verspreide bedrijven om snel en effectief te groeien.’
1.100 werknemers
Remote telt momenteel al zo’n 1.100 werknemers, die zelf ook allemaal remote werken, over de hele wereld. Er is geen hoofdkantoor. Tegen MT/Sproutvertelde Van der Voort recent nog hoe hij dat doet, zo’n groot bedrijf leiden en daarvoor de goede mensen uitzoeken. Daarbij zei hij onder meer over recruitment: ‘Voor alle functies hebben we natuurlijk goede recruiters, en we sturen kandidaten langs hun managers en potentiële peers. Al die mensen hebben een duidelijke training gehad over hoe je een sollicitatiegesprek doet. Dat het niet zomaar een gezellig gesprek is, maar dat je na afloop kunt kunt uitleggen waarom je iemand sterk aanbeveelt of juist minder geschikt vindt.’
‘Al onze mensen hebben een duidelijke training gehad over hoe je een sollicitatiegesprek doet.’
‘Als je remote bent, is dat heel makkelijk: je kunt notities maken. We laten echt niemand naar kantoor komen voor een sollicitatie. Wat is de extra informatie die je krijgt? Hoe lang iemand is? Hoe lekker ze ruiken? Dat maakt toch niet uit voor mijn werk. Als ik zelf een nieuw persoon moet aannemen op een functie, bijvoorbeeld een cmo, dan ga ik uitgebreid rondvragen. Ik heb mijn investeerders gevraagd of ze me wilden introduceren bij fantastische cmo’s bij topbedrijven, en hun heb ik gevraagd: wat maakt een cmo goed? Hetzelfde vraag ik aan founders van andere bedrijven. Dit is mijn eerste wat succesvollere bedrijf. Ik had daarom nog geen idee wat voor cmo ik moet aannemen voor een miljard omzet. Die heb ik straks wel nodig. En als je zelf geen standaard hebt, moet je die eerst vaststellen.’
Hire fast, fire fast
‘Goede hires zijn het allerbelangrijkste en ook het allerpijnlijkste als het misgaat’, aldus Van der Voort. ‘Alle andere fouten kun je verhelpen. Als je een productfout maakt, pas je het aan. Maar dit doet eindeloos pijn. Hoe langer zo iemand blijft, hoe meer schade wordt aangericht aan de groei van het bedrijf. En na het ontslag moet je een opvolger vinden. Daartussen zit ook nog eens een groot gat, dat moet je ook opvangen. Op het moment dat je weet dat iemand de verkeerde persoon is, moet je die meteen ontslaan. Hire fast, fire fast.’
Heyu startte in november 2022 op de Nederlandse markt met haar innovatieve recruitmentplatform waarmee het latent werkzoekende professionals helpt met het vinden van de ideale werkplek die optimaal bijdraagt aan hun persoonlijke groei en werkgeluk. Daarvoor biedt het platform 3 gratis assessments aan die professionals inzicht geven in hun persoonlijkheid, cognitieve vaardigheden en drijfveren. Op basis van de resultaten ontdekken professionals hun perfecte match in de arbeidsmarkt. Aangesloten bedrijven zien de anonieme profielen en matchingscore en krijgen de kans om te solliciteren op de professional.
Met de komst van OTTO Work Force heeft Heyu een partner gevonden die op alle fronten kan bijdragen aan groei.
Sinds de start van het platform hebben 4.500 professionals een profiel op heyu.works aangemaakt. Alle professionals die op deze manier een nieuwe baan hebben gevonden, werken nog steeds bij hun nieuwe werkgever. Nu is de recruitmentspecialist toe aan een volgende fase. In investeerder OTTO Work Force, heeft Heyu een partner gevonden die op alle fronten hieraan kan bijdragen. Founder Janic Makizodila (rechts): ‘Onze DNA-profielen matchen ontzettend goed met elkaar. OTTO Work Force zet in alles de medewerker centraal en dat is wat wij met Heyu ook nastreven. Precies daar hebben we de perfecte match gevonden.’
Stip op de horizon: 35.000 actieve professionals
Heyu wil met de investering het aantal professionals dat gebruikmaakt van het platform voor eind 2023 verdubbelen en voor eind 2024 meer dan 35.000 actieve professionals bereiken. Er is een groot tekort aan hoogopgeleide professionals in sectoren als de Sales, Marketing, Finance en Office. Ook zijn er veel traineeships in te vullen, ziet Janic Makizodila. ‘Precies die professionals willen wij aanspreken. We doen het nu al heel goed in de Randstad, maar we willen meer terrein winnen in de rest van Nederland en later ook buiten de Nederlandse grenzen.’
‘We willen meer terrein winnen in de rest van Nederland en later ook buiten de Nederlandse grenzen.’
Sinds de oprichting in Nederland in 2000 heeft OTTO Work Force ieder jaar een grote groei doorgemaakt. Inmiddels zijn er 27.000 medewerkers actief in heel Europa. Vooral van de ervaringen in die groeifase verwacht Heyu Works veel te kunnen leren. CEO & Founder Frank van Gool (links op de foto): ‘We zijn groot geworden omdat we het anders doen dan de hoofdmoot van de markt en omdat we onze mensen de waardering geven die ze verdienen. We geloven sterk in Heyu Works omdat dit platform precies hetzelfde voor ogen heeft. De kandidaat centraal in alles wat ze doen. We kijken dan ook uit naar een vruchtbare samenwerking.’
‘Mark our words: in 2030 is elke freelancer in de bouw en techniek een Aanpakker.’ Aan ambitie geen gebrek bij Roel Tuerlings. Als digitaal strateeg bij Freshheads is hij verantwoordelijk voor de de technische realisatie van Aanpakkers.nl, een gloednieuw platform dat ‘de nieuwe standaard’ wil gaan neerzetten voor werken in de bouw en techniek, en momenteel al ruim 550 zzp-klussen telt.
‘Technisch stelt het niet veel voor. Maar that’s a good thing!’
En dat voor een platform dat eigenlijk nog maar een halve marktplaats is, zoals hij het noemt. Waarom een halve? Omdat het nog geen ‘automatische matching van vraag en aanbod’ kent, aldus Tuerlings. Het enige dat het platform nu doet, is alle zzp-klussen die de losse labels van House of Covebo hebben openstaan in de bouw en techniek, bundelen op één plek, en op dezelfde manier ontsluiten. ‘Technisch stelt het niet veel voor’, zegt hij. Maar ‘that’s a good thing!’, voegt hij er meteen aan toe.
Snelle route
Waarom deze ‘halve oplossing’ precies goed is? Tuerlings: ‘Nou, ten eerste: deze uitgeklede variant van een platform stond binnen 5 weken live. En die snelheid kan een doorslaggevende factor zijn voor succes. Er is namelijk geen enkele partij die iets vergelijkbaars doet. Nóg niet. Om in een korte tijd zoveel mogelijk naam te maken en zzp’ers aan zich te binden, is het belangrijk dat House of Covebo het first-mover advantage behoudt. En bovendien, waarom waarde laten liggen als je dat nu al binnen kan trekken door live te gaan?’
‘Het is belangrijk dat House of Covebo het first-mover advantage behoudt.’
Het aantal zzp’ers in de bouw en techniek neemt al jaren toe. Er was alleen nog geen digitaal platform waarop al die zzp’ers eenvoudig nieuwe klussen konden regelen, aldus Tuerlings, die met Freshheads verantwoordelijk was voor concept, design en technische realisatie, én voor het bepalen van de beste route naar een succesvol, schaalbaar platform.
Soepele user journey
Voorheen stonden alle klussen in de bouw en techniek verspreid over 4 losse jobboards van de labels van House of Covebo, legt hij uit. ‘Nu worden die klussen allemaal doorgeplaatst op Aanpakkers.nl, met een soepele user journey en eigen branding. Dat is superoverzichtelijk voor zzp’ers, want die hoeven slechts één website te checken om klussen te regelen. En superpraktisch voor House of Covebo, want die hoeven hun marketing-euro’s maar aan één platform uit te geven om zzp’ers aan te trekken.
‘Aan de achterkant zijn het nog steeds de intercedenten van de labels die de matching doen.’
Het resultaat tot nu toe is dus een digitale omgeving die het voor zzp’ers zo eenvoudig en prettig mogelijk maakt om te reageren op een klus, en die intercedenten ‘aan de achterkant’ van de juiste informatie voorziet om de beste matching te doen. Tuerlings: ‘Want aan de achterkant zijn het nog steeds de intercedenten van de labels die de matching doen. Maar daardoor kunnen we nu wel snel valideren of we zzp’ers kunnen bereiken en overtuigen om te solliciteren. We houden de funnel continu in de gaten. Doet het platform wat we verwachten dat het doet? Aan welke knoppen kunnen we draaien om tot meer traffic, conversie en matches te komen? Op basis van die inzichten bakenen we het product en merk steeds verder af, en wordt het platform alleen maar doeltreffender en completer.’
Aanpakkers.nl streeft er naar om binnen nu en 3 jaar 10.000 zzp’ers op een opdracht te plaatsen met een continu aanbod van meer dan 1.000 openstaande opdrachten. Teurlings zegt zo ernaar te willen toewerken dat Aanpakkers.nl hét zzp-platform in de bouwen techniek wordt. ‘De komende periode gaan we Aanpakkers.nl zorgvuldig uitbouwen tot succesvol vraag- en aanbodplatform dat zzp’ers ondersteunt bij alle taken rondom zzp’en.’
Uit internationaal onderzoek zou blijken dat maar liefst 61% van de organisaties vindt dat zijn eigen talentacquisities onder de maat zijn. Bedrijven kiezen er daardoor vaak voor om recruitment uit te besteden, maar daarmee verliezen ze juist hun grip op hun doelstellingen en proces, constateren Shahin Habbah en Anne Troelstra, die met hun start-up JIBSER juist willen proberen die bedrijven ‘met een innovatieve en datagedreven werkwijze een transparante oplossing voor deze problemen’ te bieden.
‘Het juiste talent vinden is met de huidige methodes nauwelijks meer te voorspellen.’
‘We spreken dagelijks bedrijfseigenaren en HR-managers die zich ergeren aan het feit dat de recruitmentmarkt duur en volkomen ondoorzichtig is. Het juiste talent vinden wordt steeds uitdagender en is met de huidige methodes nauwelijks meer te voorspellen’, aldus Habbah. ‘Wij werken juist methodisch en voorspelbaar tegen een veel lagere vaste investering per maand, zonder torenhoge recruitment-fees‘, vult Troelstra aan.
Transparantie en tijdsbesparing
Met JIBSER willen beiden de huidige recruitmentsector opschudden met ‘transparantie en tijdsbesparing’. Met behulp van een nieuwe methodiek, gebaseerd op doelgroepdata en technologie, willen ze – zonder recruitmentbureaus – zorgen voor een voorspelbare instroom van kwalitatief talent. ‘Zo wordt het bereik van elke recruitmentcampagne gemaximaliseerd op basis van doelgroepdata, automatisch uitgevoerde technologieën en zelflerende algoritmen’, aldus Habbah.
‘Bedrijfseigenaren en hr-managers kunnen met Jibser datagedreven werken en veel tijd besparen.’
Troelstra: ‘Bedrijfseigenaren en hr-managers kunnen hiermee datagedreven werken en veel tijd besparen. De investering is vele malen lager, omdat een vergoeding wordt berekend voor de campagne zelf, ongeacht hoeveel mensen je aanneemt. Onze visie is dat bedrijven hun grip terugkrijgen door hun traditionele wervingsmethode te transformeren naar een transparante en voorspelbare manier. Dit bereiken zij door datagedreven strategieën in te zetten via een scala aan op maat geselecteerde online (social)mediakanalen.’
Anne Troelstra en Shahin Habbah: ‘Transparant en voorspelbaar leren recruiten’
Direct vanaf de lancering in 2019 veroverde Byner een toonaangevende positie in de staffing & recruitmentbranche. Mijlpalen volgden elkaar daarna snel op. Een groeiend klantenbestand, impactvolle innovaties, vertrouwen en erkenning in de markt en een prominente plaats in het Salesforce-ecosysteem voor bewezen independent software vendors (ISV’s). Daarnaast won Byner de award voor Most Innovative Staffing Tooling Start-Ups en in 2023 werd Byner verkozen tot het #1 CRM/ATS-platform voor Staffing & Recruitment in de onafhankelijke Recruitment Tech Survey.
Sinds de lancering in 2019 volgen de mijlpalen elkaar snel op voor Byner.
Met meer dan 15 jaar ervaring, bewezen leiderschap en een track record in de markt van staffing & recruitment en HR-technologie brengt Ralph Brasker nu een schat aan nieuwe expertise naar de organisatie. Zijn toetreding geeft een extra impuls aan de sterke focus op innovatie, operational excellence en klanttevredenheid. Voortbouwend op het momentum en de prestaties tot nog toe is de organisatie helemaal klaar om door te stomen naar het volgende niveau.
Klaar voor verdere groei
‘De benoeming van Ralph als partner en mede-eigenaar voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de snelle groei van Byner’, aldus Joram Timmerman, mede-oprichter en Chief Commercial Officer (CCO). ‘Na zijn aantreden als CEO eerder dit jaar, biedt deze stap onze organisatie een veelbelovende basis voor de toekomst. Ralphs strategische inzichten en toewijding hebben al een aanzienlijke impact gehad op het traject van Byner. Nu we aan deze spannende nieuwe fase van onze groei beginnen, zal het leiderschap van Ralph ons ongetwijfeld naar ongekende hoogten leiden.’
‘Ik ben vereerd deel uit te maken van een uniek team.’
Gedurende zijn carrière vervulde Brasker bij diverse snelgroeiende HR tech bedrijven verschillende leidinggevende functies. Zo speelde hij recentelijk in zijn rol als COO een belangrijke rol bij de groei van het toonaangevende Job Marketing Platform VONQ. Hij is enthousiast over zijn nieuwe stap. ‘Deel uitmaken van Byner als partner en mede-eigenaar is een natuurlijke evolutie van mijn rol als CEO en mijn commitment aan het succes van de organisatie. Byners potentieel is enorm en ik ben vereerd deel uit te maken van een uniek team met als doel om samen een nieuwe standaard neer te zetten in de staffing & recruitmentbranche.’