Recrubo lanceert nieuwe Conversational Hiring API, als eerste bij House of Covebo

‘De usecase van chatbots binnen recruitment is natuurlijk al langer bekend. De schaal, kwaliteit en het gemak waarmee we het nu lanceren, vormen echter een fundamentele verandering in hoe recruiters en kandidaten samenwerken met systemen.’ Niels Tukker, CEO van Recrubo.ai, is – kortom – nogal enthousiast over de lancering van hun nieuwe Conversational Hiring API bij House of Covebo, onderdeel van House of HR, een van de grootste HR-dienstverleners van Europa. ‘Hiermee zet House of Covebo een grote stap in de optimalisatie van hun servicegerichte internationale wervingsprocessen.’

De schaal en kwaliteit waarmee we dit lanceren, veranderen fundamenteel hoe recruiters en kandidaten samenwerken met systemen.’

Met de inzet van de nieuwe API is House of Covebo de eerste die hiermee maandelijks tienduizenden sollicitanten razendsnel kan opvolgen om zo de kandidaatbeleving te verhogen, aldus Tukker. De Conversational Hiring API moet volgens hem resulteren in een sneller, beter én effectiever sollicitatieproces voor de honderdduizenden kandidaten die House of Covebo jaarlijks bemiddelt.

Op grote schaal

‘House of Covebo heeft als uitgangspunt dat elke kandidaat een unieke ervaring verdient. Onze Conversational Hiring API speelt hier perfect op in, door de kandidaten 24/7 op te volgen via chatkanalen als WhatsApp en sms. De A.I.-chatbot weet op een leuke en intelligente manier de kwaliteiten van de kandidaat inzichtelijk te maken. De kandidaat kan vervolgens zelf een gesprek met een recruiter inplannen als hij/zij nog steeds enthousiast is over de vacature. Recruiters kunnen zich daardoor richten op strategische taken en het opbouwen van diepere relaties met kandidaten.’

‘De A.I.-chatbot weet op een leuke en intelligente manier de kwaliteiten van de kandidaat inzichtelijk te maken.’

Volgens Tukker onderscheidt Recrubo zich vooral door de mogelijkheid om op grote schaal voor bedrijven met duizenden vacatures een unieke A.I.-chatbot in te zetten. Veel traditionele chatbots zijn generiek en tijdrovend om voor elke vacature apart in te zetten. De A.I.-chatbot van Recrubo kan echter door middel van specifieke vragen snel en eenvoudig de vaardigheden van de sollicitant in kaart brengen. Dit resulteert in nóg snellere matching en een verbetering van de kandidaatervaring. Hoe specifieker de vragen tijdens de prescreening, hoe beter je kunt kwalificeren.

Voorselectie voor Beste Recruitment Tool

‘Jaarlijks verwerken wij duizenden kandidaten in meerdere landen en talen. Met behulp van Recrubo hebben we het sollicitatieproces sneller, beter en effectiever kunnen maken’, vult Daan Noorman, Product Owner bij House of Covebo, aan. ‘Door de snelle, instant opvolging van Recrubo wordt iedere nieuwe kandidaat 24/7 geprescreend. De chatbot staat gekoppeld aan ons ATS, waardoor de vaardigheden van een kandidaat overzichtelijk worden weergegeven voor de recruiter, terwijl we kandidaten een nóg persoonlijkere ervaring bieden.’

Recrubo’s Conversational Hiring API is opgenomen in de voorselectie voor Beste Recruitment Tool door Recruitment Tech 2024. Daan Noorman en Niels Tukker hebben voor de jury de mogelijkheden van de tool gepresenteerd, waarbij ze de geavanceerde functies benadrukten. Meerdere internationale ATS-leveranciers integreren momenteel de Conversational Hiring API van Recrubo native, wat Recrubo in staat stelt grote internationale stappen te zetten en de wereldwijde groei verder te versnellen.

Lees ook

Haags headhuntersbureau CourtesyMasters viert 25-jarig bestaan

Morgen, op 12 oktober, viert CourtesyMasters zijn 25-jarig jubileum. Het Haagse headhuntersbureau in is in die tijd uitgegroeid tot een internationale speler in Hospitality Executive Search en Hospitality Management Recruitment. ‘Samen met ons team, gewaardeerde relaties, toegewijde kandidaten en betrokken leveranciers zijn we in die tijd geëvolueerd tot iets wat ik me nooit had kunnen voorstellen’, aldus managing partner Larissa Zwart (foto). ‘Dat vervult het mijn hart met dankbaarheid.’

‘De menselijke factor, die gastvrijheid zo speciaal maakt, staat daarbij altijd voorop.’

Wat begon in Rotterdam, met de oprichting door hotelier Fons Bitter, is sindsdien uitgegroeid tot een internationale speler op het gebied van executive search en management recruitment en weet al een kwart eeuw toptalent te verbinden met prestigieuze horecabedrijven wereldwijd. Het bureau staat bekend om zijn focus op privacy, inclusiviteit en de menselijke factor binnen gastvrijheid, aldus Zwart. ‘Sinds ik in 2007 eigenaar werd van CourtesyMasters, is het mijn missie geweest om inclusiviteit en privacy centraal te stellen in het wervingsproces binnen de sector. De menselijke factor, die gastvrijheid zo speciaal maakt, staat daarbij altijd voorop.’

Barrières doorbreken

CourtesyMasters zegt zelf het eerste hospitality-recruitmentbureau in Nederland te zijn. Zwart sloot in 2004 aan, alvorens in 2007 de eigenaar en directeur te worden. In de jaren erna veranderde het bureau van alleen recruitment naar een ‘full-service talent acquisition en career management agency‘, wel nog steeds met een duidelijke focus op de hospitality-sector. Ook bevat het bureau tegenwoordig een netwerk van onafhankelijke ondernemers die internationaal dezelfde focus hebben.

‘Wij begrijpen dat succes niet alleen te maken heeft met het vinden van bekwame kandidaten met de juiste kwalificaties.’

‘Wij begrijpen dat succes niet alleen te maken heeft met het vinden van bekwame kandidaten met de juiste kwalificaties. Het gaat om de opbouw van langdurige relaties gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect, zowel met onze klanten als met onze kandidaten’, aldus Zwart, die ook het belang van het doorbreken van barrières benadrukt. ‘Wij zijn vastbesloten om kansen te creëren voor ieder talent. Onze focus op de menselijke factor stelt ons in staat de toekomst van hospitality recruitment rijkelijk vorm te geven. De mens achter de opdrachtgever, achter de kandidaat, achter de collega en achter de leverancier staat centraal. Altijd.’

Lees ook

Blue Ocean Staffing Services komt met ‘Tech Seals’ voor talent uit Zuid-Amerika en -Afrika

Het vandaag officieel in Nederland gelanceerde Tech Seals biedt getalenteerde software engineers uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika de kans hun professionele toekomst verder op te bouwen in Nederland. Het bedrijf helpt hen, en waar mogelijk hun families, met de emigratie naar Nederland en detacheert deze professionals bij zakelijke opdrachtgevers in diverse sectoren, waar een nijpend tekort is aan gekwalificeerde engineers. Door deze stap wil Tech Seals bijdragen aan het dichten van het grote tekort aan IT-talent in Nederland.

‘Onze missie is simpel: we willen een brug slaan tussen de enorme vraag naar softwareontwikkelaars in Nederland en het aanwezige talent elders.’

‘Onze missie is simpel: we willen een brug slaan tussen de enorme vraag naar softwareontwikkelaars in Nederland en het aanwezige talent in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika’, zegt Managing Director Gerard Pruijsen (links). ‘Door professionals hier een nieuw thuis te geven en hen te integreren in de Nederlandse IT-wereld, bieden we niet alleen een betere toekomst voor hen en hun families, maar versterken we ook de digitale slagkracht van onze opdrachtgevers.’

Focus op genderdiversiteit in tech

Een van de speerpunten van Tech Seals is de actieve inzet om vrouwen in de sector van software development te enthousiasmeren en te activeren. Wereldwijd blijft de instroom van vrouwen in de techsector achter. Tech Seals biedt daarom niet alleen extra ondersteuning aan vrouwelijke engineers, maar organiseert ook gerichte programma’s om meer vrouwen te interesseren voor een carrière in de IT. ‘We geloven dat diversiteit innovatie stimuleert’, aldus Pruijsen. ‘Daarom maken we het onderdeel van onze missie om meer vrouwen in de techsector te brengen, zowel in Nederland als in de landen waar wij ons talent werven.’

‘Door onderwijs en kansen te bieden, bouwen we aan duurzame, wereldwijde talentpools.’

Tech Seals heeft ook de Next Tech Gen Foundation opgericht, een stichting met de missie jonge mensen in Zuid-Amerika en -Afrika op te leiden voor een carrière in softwareontwikkeling. De stichting biedt studiebeurzen en organiseert voorlichtingsprogramma’s op middelbare scholen. ‘Zo willen we niet alleen talent naar Nederland halen, maar ook een positieve impact maken in de landen waar wij ons bestaansrecht aan ontlenen’, aldus Enrike Rutten (rechts), CEO van Blue Ocean Staffing Services, moederbedrijf van Tech Seals. ‘Door onderwijs en kansen te bieden, investeren we in de toekomst van deze regio’s en bouwen we aan duurzame, wereldwijde talentpools.’

Lees ook

DHL Express vervangt cv en sollicitatiebrief door games van Equalture

‘We zochten een snel, modern proces dat kandidaten kunnen doorlopen wanneer het hen uitkomt. Zonder vooroordelen, met een fun element, maar wél wetenschappelijk onderbouwd. Zo kwamen we uit bij Equalture’, vertelt Lonneke Schagen, Head of Talent Acquisition & Employer Branding bij DHL Express Nederland. ‘We willen matches maken op basis van talent en fit met de organisatie. Veel bedrijven zoeken koeriers, maar wij willen weten wie het gelukkigst wordt bij DHL Express.’

‘Veel bedrijven zoeken koeriers, maar wij willen weten wie het gelukkigst wordt bij DHL Express.’

Een proces zonder cv of brief was voor haar essentieel, zegt ze. ‘Omdat deze twee instrumenten vooral laten zien wat iemand hééft gedaan, niet wat iemand kán doen in de toekomst.’ Kijken naar talent en competenties, dat is het doel van DHL Express, aldus Schagen. Hiermee sluit het bedrijf zich aan bij veel andere organisaties die al kozen voor een samenwerking met Equalture, zoals Randstad, Securitas, de Politie en VodafoneZiggo.

‘Cv is misleidend’

Equalture, in 2018 opgericht door tweelingzussen Charlotte en Fleur Melkert, wil werving eerlijker en meer talentgedreven maken. ‘Iedereen heeft talent, maar vaak missen we dat door het misleidende cv’, legt CEO Charlotte Melkert uit. ‘Ons doel is organisaties te helpen talenten te vinden die anders over het hoofd worden gezien. Met onze games brengen we competenties op het gebied van cognitie (‘intelligentie’) en gedrag in kaart – de sterkste voorspellers van werkprestatie. Games zijn leuker, stressverlagend en bieden alle kandidaten een gelijke kans om te presteren.’

‘Leuk te zien dat steeds meer organisaties die werven voor blue collar-profielen ons weten te vinden.’

‘Het is enorm leuk om te zien dat steeds meer organisaties die werven voor blue collar-profielen ons ook weten te vinden’, zegt ze. ‘We werken al veel samen met bedrijven die focussen op white collar-vacatures, zoals Van Lanschot Kempen, FrieslandCampina, Flynth en PGGM. Bij deze functies waren assessments al gangbaar, al waren dit tot voor kort vooral de traditionele vragenlijsten en figuurreeksen. Wat we nu met name zien is dat onze cognitieve games – die zaken zoals analytisch inzicht en leervermogen meten – toch vaak de doorslaggevende factor zijn in selectieprocessen voor dit type rollen.’

Gedrag beoordelen

Ze noemt het daarentegen ’opvallend’ dat ‘niet-passend gedrag’ vaak de belangrijkste reden is dat blue collar-medewerkers snel vertrekken, en cognitie juist minder vaak de reden is waarom iemand niet past. Competenties zoals ‘ownership‘ of ‘omgaan met feedback’ spelen een grote rol in het succes van een hire. Te laat komen, werk niet afmaken of een gebrek aan motivatie zijn veelgehoorde redenen voor vroegtijdig vertrek – allemaal gedragsgerelateerd.

‘Gedrag is enorm lastig, zo niet onmogelijk, te beoordelen in een kort sollicitatiegesprek.’

Gedrag is echter enorm lastig, zo niet onmogelijk, te beoordelen in een kort sollicitatiegesprek, weet Melkert ook. ‘Daarom zijn we trots dat steeds meer van onze blue collar-klanten nu minder of helemaal niet meer naar het cv kijken en juist focussen op gedrag. Want hoe slim of ervaren iemand ook is, zonder het juiste gedrag past het simpelweg niet.’

Lees ook

(Half) Nederlandse start-up Everday haalt 300.000 euro voor skills based platform

Gedreven door de snel ontwikkelende technologie, wordt verwacht dat tegen 2030 maar liefst 1 miljard werknemers zich zullen moeten laten bijscholen om relevant te blijven. Waar technische vaardigheden voorheen 10 jaar lang van waarde bleven, is dat inmiddels gedaald naar 2,5 jaar, aldus de Mexicaanse Estefania Hernandez en de Nederlandse Dylan Moerland, oprichters van het vandaag startende platform Everday.

‘Waar technische vaardigheden ooit 10 jaar lang van waarde bleven, is dat nu gedaald naar 2,5 jaar.’

De snelle ontwikkelingen zetten organisaties onder druk om met de juiste trainingen, bijscholing en recruitment te zorgen voor een toekomstbestendig personeelsbestand, stellen ze. Het nieuwe skill management platform moet organisaties dan ook in staat stellen om de huidige vaardigheden van werknemers te analyseren en in kaart te brengen en datagedreven beslissingen te nemen over hun ontwikkeling en de werving van nieuw talent.

‘Digital twins’ voor skills en recruitment

Het A.I.-platform van Everday creëert voor iedere medewerker een zogeheten ‘digital twin’, een digitale weergave van hun vaardigheden en bereidheid om te groeien. Deze informatie wordt verzameld door geautomatiseerde onboarding en assessments, waarin de ervaringen en digitale voetafdruk van de medewerkers in kaart worden gebracht. Collega’s en managers krijgen daarbij de vraag om deze input te verifiëren, wat zorgt voor een extra laag van objectiviteit en nauwkeurigheid.

Het A.I.-platform van Everday creëert voor elke medewerker een zogeheten ‘digital twin’.

Vervolgende analyseert het platform de resultaten met behulp van A.I. en volgt een vergelijking met de ESCO-classificatie (European Skills, Competences, Qualifications and Occupations). Dit biedt een maatstaf voor de vereiste vaardigheden, competenties en kwalificaties voor ieder beroep. De gewenste niveaus van vaardigheden kun je daarbij per organisatie aanpassen. Zo kunnen managers en leiderschapsteams snel zien (organisatie- en teambreed) welke vaardigheden voldoende aanwezig zijn, waar hiaten zitten en welke competenties het meest voorkomen bij goed presterende medewerkers. Voortdurende monitoring zorgt er ook voor dat je het effect van training en opleiding duidelijk in kaart kunt brengen, en het personeelsbestand zich ontwikkelt in lijn met de strategische doelstellingen.

‘Competentiemanagement herdefiniëren’

‘Het is ons doel om de manier waarop organisaties omgaan met competentiemanagement te herdefiniëren’, aldus Everday-medeoprichter Estefania Hernandez. ‘Door bedrijven realtime inzicht te geven in de sterke en zwakke punten van hun personeel, stellen we leiders in staat om snellere en slimmere beslissingen te nemen over hun teams, waardoor ze technologische disruptie kunnen voorblijven.’

‘We stellen leiders in staat snellere en slimmere beslissingen te nemen over hun teams, zodat ze disruptie kunnen voorblijven.’

Hun platform gaat, gesteund door de investering van 300.000 euro, als onderdeel van een lopende pre-seed financieringsronde, vandaag, 1 oktober, officieel van start. De financiering is verkregen via Builders Studio, een startup studio voor SaaS-bedrijven die de toekomst van werk vormgeven, waar Everday zijn oorsprong vindt. Hernandez en Moerland hebben beide jarenlange ervaring in SaaS- en A.I.-ontwikkeling. Ze hebben voor hun nieuwe platform al 12 launching customers in 9 landen, waaronder The Last Mille en Leadsales. Everday’s pre-seed financieringsronde zal naar verwachting sluiten in december 2024.

Lees ook

 

RecruitAgent.ai slaat vleugels uit naar Duitstalige markt

RecruitAgent.ai is vanaf nu dus ook beschikbaar in de Duitse taal, en maakt bovendien gebruik van arbeidsmarkt- en kandidatendata in de DACH-landen. Zo krijgen gebruikers een sterk advies over pullfactoren (wat vindt jouw doelgroep belangrijk?), wervingshaalbaarheid, marktconforme salarissen en arbeidsvoorwaarden. Ook is de multiposting-shop van Raven51 geïntegreerd, wat directe plaatsing van vacatures mogelijk maakt. De Duitstalige gebruiker van de tool heeft zo slechts 10 minuten nodig om van niets (geen functiebeschrijving of profiel) naar een vacature te gaan, die daarna ook direct op de juiste kanalen wordt geplaatst.

De Duitstalige gebruiker kan nu in slechts 10 minuten van niets naar een geplaatste vacature gaan.

Met RecruitAgent.ai kun je nu al binnen enkele minuten in meer dan 100 landen wereldwijd, in alle talen, beginnen met kandidaten te werven. Van jobboards tot social media. Ook kun je in de tool advies krijgen over welke bureaus je het beste kunt inschakelen om jouw doelgroep te bereiken. ‘In de komende 2 jaar willen we RecruitAgent.ai uitrollen in de rest van Europa en mogelijkerwijs ook daarbuiten. Met onze techniek en schaalbaarheid zijn we daar nu eigenlijk toe in staat, het zijn de nationale verfijningen die essentieel zijn om succesvol te zijn op lokaal niveau’, aldus Ronald van Driel, mede-oprichter van RecruitAgent.ai

Uitbreiding over de grens

RecruitAgent.ai is 1 mei 2023 in testfase live gegaan in Nederland en is inmiddels een serieuze en volwassen speler binnen recruitment. De start-up breidt nu uit naar de DACH-landen, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Duitsland gaat RecruitAgent.ai samenwerken met Raven51, het meest datagedreven en moderne jobmarketing bureau van Duitsland. ‘Door onze krachten te bundelen met deze lokale kampioen, zijn gebruikers van RecruitAgent.ai zeker van de beste kwaliteit en snelheid die in de Duitse taal beschikbaar is’, aldus Van Driel.

Lees ook

BlueTrail neemt IT-detacheerder Peoples Republic over

BlueTrail kondigde een jaar geleden, na de komst van investeerder Nordian, al aan over te stappen op een buy-and-build-strategie. De overname van Peoples Republic is daar de aftrap van en zorgt voor een kleine verdubbeling van de omvang. In 2023 wist BlueTrail zo’n 400 interim-IT-professionals te bemiddelen, met name binnen de centrale overheid, gemeenten en het onderwijs.

‘De synergieën tussen de bedrijven zijn enorm en de cultuur is identiek te noemen.’

‘We zijn erg enthousiast over de overname van Peoples Republic’, laat BlueTrail-CEO Bart Wille weten. ‘De synergieën tussen de bedrijven zijn enorm en de cultuur is identiek te noemen. Met deze overname breiden we niet alleen ons aanbod uit, maar vergroten we ook onze geografische dekking en zichtbaarheid. Door kennis te delen ben ik ervan overtuigd dat we gezamenlijk een nog sterkere positie creëren binnen de flexmarkt.’

Op jacht naar overnameprooien

Toen investeerder Nordian een jaar geleden aan boord kwam, kondigde Wille al aan dat zijn bureau op zoek zou gaan naar overnameprooien om zijn groei te versnellen, naast de investeringen in organische groei. Met het inlijven van Peoples Republic, een partij die jaarlijks 300 interim-professionals bemiddelt, is de eerste grote stap daarin dus een feit.

‘Toen we in contact kwamen met BlueTrail, werd snel duidelijk dat een buitengewone kans ontstond.’

Beide bedrijven focussen zich op professionals in het IT-segment. Het in Breda gevestigde Peoples Republic is daarbij vooral actief in Brabant en de rest van het zuiden van Nederland. Het bureau blijft zelfstandig en onder eigen naam actief in de markt. Het managementteam, geleid door oprichter Sander Gerritsen, blijft aan boord. ‘Afgelopen jaar hield ik me bezig met de vraag hoe we Peoples Republic verder konden laten groeien als organisatie. Toen kwamen we in contact met BlueTrail, en al snel werd duidelijk dat er een buitengewone kans ontstond om samen te werken’, aldus Gerritsen.

Lees ook

Hoe Jan Peter Tulp en Yuri van Helten met STAYR de focus verleggen van recruitment naar retentie

Gezamenlijk hebben ze meer dan 40 jaar ervaring in recruitment en HR Tech. Maar nu verleggen Jan Peter Tulp en Yuri van Helten hun focus, en wel met de lancering van STAYR. Dit nieuwe bedrijf richt zich op een volgens hen ‘cruciaal, maar vaak over het hoofd gezien aspect: retentie, ofwel het behouden van medewerkers’. De twee willen door hun krachten opnieuw te bundelen organisaties helpen met het optimaliseren van de employee experience, met als doel de verblijfsduur van medewerkers te verhogen.

‘Data en inzichten in HR thema’s en werknemersgeluk zijn onmisbaar in het neerzetten van een frictieloze werknemersreis.’

‘In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper en krapper wordt, is het behouden van medewerkers belangrijker dan ooit’, aldus Van Helten. ‘Het gaat niet alleen om het voorkomen van frictie in de reis van de medewerker bij een werkgever, maar ook om het versterken van engagement tussen medewerkers en management in het bedrijf. Signalen van medewerkers worden niet gezien of gehoord. Daardoor worden managers niet zelden verrast door het plotselinge vertrek van personeel. Data en inzichten in HR thema’s en werknemersgeluk zijn onmisbaar in het neerzetten van een frictieloze werknemersreis.’

Flight risk berekenen

Met STAYR bieden Tulp en Van Helten een platform, gericht op het genereren van data om het zogenoemde flight risk van medewerkers te identificeren en reduceren. Het systeem is in te richten op locatie, doelgroep, afdeling of teamniveau binnen organisaties. Het platform creëert en valideert de employee journeys die aansluiten bij de behoeften van elke werknemer. Zo genereert het realtime data waarop organisaties direct actie kunnen ondernemen, op het juiste niveau binnen de organisatie. Dit kan het engagement-team zijn maar ook HR of de verantwoordelijke operationeel manager, aldus Van Helten. ‘De mogelijkheid om direct op feedback te reageren door relevante stakeholders leidt tot het wegnemen van fricties in de employee journey.’

‘Het gaat om het wegnemen van wrijvingen in het werkproces.’

‘We willen organisaties helpen om proactief te zijn in hun retentiebeleid’, aldus Tulp en Van Helten. ‘Het gaat niet alleen om het invullen van vacatures, wat in deze arbeidsmarkt al een enorme uitdaging is. Het gaat om het wegnemen van wrijvingen in het werkproces. Zo kunnen we werken aan continuïteit en de opbouw van teams die het bedrijf laten groeien. STAYR is ontwikkeld voor HR, management en de operatie om die visie werkelijkheid te maken. Hiermee hebben bedrijven een actiegerichte tool en realtime inzichten in handen. Zo creëren ze een cultuur waarin medewerkers willen blijven en kunnen floreren, wat het verloop vermindert.’

Lees ook

Copus Group verbreedt focus naar Nederlandse markt en lanceert ook hier Start-up Challenge

De Start-Up Challenge, die dit jaar voor de tweede keer plaatsheeft, biedt startende ondernemers de kans om hun innovatieve HR-ideeën, die werkgevers en (potentiële) medewerkers dichter bij elkaar brengen, in te dienen. Van digitale tools en datagedreven HR tot nieuwe benaderingen voor het ontwikkelen van skills en het matchen van werkgevers en kandidaten. Deelnemende bedrijven maken daarbij kans op een exclusief groeipakket, waaronder onder meer 4 werkplekken op het hoofdkantoor van Copus Group in Antwerpen, regelmatige coaching van experts en een financiële bijdrage om hun concept verder te ontwikkelen.

‘Elke ondernemer met een innovatieve oplossing voor de uitdagingen op de arbeidsmarkt is welkom.’

‘Elke ondernemer in spé of start-up met een levensvatbaar businessplan en een innovatieve oplossing voor de uitdagingen op de arbeidsmarkt is welkom om deel te nemen’, vertelt Copus Group-cfo Brecht De Mey. ‘Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren om de arbeidsmarkt in beweging te brengen, en daar is ondernemerschap en innovatie voor nodig.’ Dit is volgens hem dan ook de reden dat Copus Group, de groep boven onder meer Stratt+ en Enginear, nu ook in Nederland op zoek gaat naar start-ups en jonge ondernemers met vernieuwende HR-ideeën.

Ook een geldprijs

De stap naar Nederland is een strategische voor de Copus Group, dat al langer focust op flexibele arbeid van technische profielen en diensten aanbiedt in uitzendwerk, projectsourcing en HR-consultancy. Ook in Duitsland is het bedrijf overigens al actief. Met de Copus Start-Up Challenge probeert het bedrijf de voorhoede van de HR-techbedrijven aan zich te binden. ‘Dit jaar voegen we ook een geldprijs van 5.000 euro toe om de groei van de winnende start-up verder te ondersteunen’, aldus De Mey. ‘Met deze prijs willen we jonge HR-ondernemers nog meer mogelijkheden bieden om hun idee te realiseren.’

‘Met deze prijs willen we jonge HR-ondernemers nog meer mogelijkheden bieden om hun idee te realiseren.’

Alle inzendingen voor de Start-Up Challenge worden beoordeeld en geselecteerd door 5 experts uit verschillende domeinen met een sterke link naar HR of ondernemerschap. Naast De Mey zijn dat: Yin Oei (CEO, Living Tomorrow), Peggy De Prins (Professor HRM, Antwerp Management School), Thomas Neirynck (Oprichter, SalesNote) en Lesley Arens (Oprichtster en redactrice #ZigZagHR). De eerste editie van de Challenge werd gewonnen door SalesNote, dankzij hun innovatieve oplossing om het gesprek tussen potentiële werkgevers en kandidaten te optimaliseren. Dit jaar neemt Thomas Neirynck, oprichter van SalesNote, plaats in de jury om de nieuwe generatie start-ups te beoordelen. 

Zowel toekomstige ondernemers als bestaande start-ups (maximaal 3 jaar oud) kunnen deelnemen. Deelnemers kunnen hun inzendingen indienen via het digitale platform van de Copus Start-Up Challenge. De finalisten krijgen een uitnodiging om hun concept live te presenteren aan de jury tijdens een live pitch-event in Antwerpen op 12 december 2024. De winnende start-up krijgt daarna de kans om haar idee verder te ontwikkelen met ondersteuning van Copus Group.

Lees ook

Byner heeft geavanceerde ‘AI Assistant’ geïntroduceerd

De nieuwe Byner AI Assistant moet bureaus laten profiteren van efficiëntere werkprocessen, verhoogde medewerkerstevredenheid en een hechtere relatie met klant, leverancier en professional, zo is de bedoeling. Dankzij de AI Assistant kunnen bureaus vooroplopen in de huidige transformatie, besparen ze tijd en geld en maken ze kwalitatieve verbeterslagen in elke stap van de journey, zo belooft Byner-CEO Ralph Brasker.

‘Als je de AI Assistant goed inzet, dan is the sky the limit.’

‘Met deze release krijgen al onze gebruikers toegang tot de ongekende kracht van A.I. op het complete Byner-platform. De Byner AI Assistant is speciaal ontwikkeld voor bureaus, persoonlijk in te richten, en altijd en overal beschikbaar in het hele proces. En het mooie is, hij groeit mee met je organisatie en kan je stap voor stap die processtappen optimaliseren die voor jouw bureau belangrijk zijn. Voor het ene bureau zijn dat bijvoorbeeld stappen rondom de vacature en bij het andere bureau is dat meer rondom de kandidaat en het kandidatenproces. Als je dat goed inzet, dan is the sky the limit.’

Baanbrekend

De Byner AI Assistant is in meerdere opzichten baanbrekend, aldus CTO Martijn Brandse. Allereerst is de A.I. verweven in het complete platform van Byner; het versterkt alle kernprocessen van bureaus in Staffing & Recruitment. Daarnaast benut het de kracht van een speciale functionaliteit van OpenAI, die het ongelimiteerd inzetbaar en tegelijk veilig en vertrouwd maakt. ‘Wat de AI Assistant ten slotte zo krachtig maakt, is dat we het volledig gebaseerd hebben op succesvolle standaarden in de branche’, aldus Brandse. ‘Gebruikers kunnen direct in Byner best practice prompts inzetten, maar ze desgewenst ook eenvoudig aanpassen aan hun eigen wensen. Dat is uniek.’

‘Bureaus kunnen met de Byner AI Assistant tijd en geld besparen.’

Bureaus kunnen met de Byner AI Assistant tijd en geld besparen en de kwaliteit van hun dienstverlening een belangrijke impuls geven. ‘Processen worden geoptimaliseerd en medewerkers hoeven niet langer hun kostbare tijd te verdoen met routinematige taken en repetitieve handelingen. Zij hebben nu alle tijd om zich te focussen op zaken die echt waarde toevoegen aan de business. Met als resultaat: meer kwaliteit, een hogere productiviteit, blije medewerkers en een hechte relatie met klanten, leveranciers en professionals’, aldus Brasker.

Community Driven Innovatie

Byner is gebouwd voor en in co-creatie met een actieve community aan klanten, partners en experts. Zij delen continu kennis en ervaringen om de oplossing door te ontwikkelen en te optimaliseren. ‘Onze library met custom prompts begint al aardig te groeien’, vertelt Brandse. ‘Samen met onze klanten vinden we steeds meer use cases die zorgen voor verhoogde productiviteit en efficiëntie. En zo worden we met elkaar elke dag een beetje beter.’

Lees ook

Uitzendbureau ASA zet Nijmeegse arbeidsstarters aan het werk vanaf nieuwe locatie

Iedere studentenstad kent een eigen ASA-locatie. In Nijmegen is ASA nu zelfs te vinden op 5 minuten fietsafstand vanaf Hogeschool HAN én de Radboud Universiteit. Vanaf deze week kunnen studenten, starters en young professionals terecht bij het uitzendbureau aan de Bijleveldsingel 84. Met deze nieuwe locatie, in plaats van het pand aan de Keizer Karelsingel, wil het uitzendbureau de lokale zichtbaarheid nog verder vergroten. Daarnaast vindt het bureau het belangrijk om goed bereikbaar te zijn voor hun doelgroep. Een locatie dichtbij een hogeschool en universiteit was dan ook een logische stap.

Klussen die aansluiten

Als uitzendbureau voor starters op de arbeidsmarkt wil ASA betekenisvol zijn voor jonge talenten die aan de start van hun carrière staan. Een belangrijke pijler voor het bureau is het ontwikkelen van individuele talenten en competenties. De recruiters matchen uitzendkrachten aan klussen die naadloos aansluiten op hun eigen wensen en leerdoelen. Zo worden kandidaten al tijdens hun studie in contact gebracht met regionale werkgevers in diverse branches, zodat zij buiten schooluren kunnen starten met het opbouwen van een sterk cv.

‘We staan klaar om alle startende Nijmegenaren te helpen aan een passende (bij)baan.’

Maar ook afgestudeerden die een startersfunctie zoeken of een kandidaat die graag flexibel werkt, kunnen terecht bij het uitzendbureau. Zoals Maximilian Krijgsman, algemeen directeur bij ASA en EasyWay, het uitdrukt: ‘Met de opening van onze nieuwe vestiging in Nijmegen versterken we onze zichtbaarheid in de regio. We zijn enthousiast om op deze A-locatie onze dienstverlening en expertise nóg dichterbij onze doelgroep aan te bieden met de HAN en Radboud Universiteit om de hoek. We staan klaar om alle startende Nijmegenaren te helpen aan een passende (bij)baan.’

Lees ook

Arbeidsbemiddelaars Public Search en Kasparov Finance & BI samen verder

Arbeidsbemiddelaars Public Search en Kasparov Finance & BI tellen samen ruim 200 medewerkers en vertegenwoordigen een jaarlijkse omzet van zo’n 60 miljoen euro. De twee bedrijven bieden een vergelijkbare dienstverlening, maar voor andere doelgroepen: Public Search bedient de publieke sector met het detacheren van financieel professionals en Kasparov Finance & BI doet min of meer hetzelfde voor private organisaties. Public Search is gevestigd in Hilversum; Kasparov Finance & BI is gevestigd in Breda.

De beide arbeidsbemiddelaars tellen samen ruim 200 medewerkers.

Als onderdeel van de fusie neemt investeringsmaatschappij Bolster Investment Partners, dat al aandeelhouder in Public Search was, nu ook een belang in Kasparov Finance & BI. Tegelijkertijd wordt Jasper van Eck, oprichter en eigenaar van Kasparov Finance & BI, mede-eigenaar van Public Search, dat finance professionals verbonden aan circa 250 opdrachtgevers door het hele land – van business controllers tot financieel directeuren.

Mooie aanvulling

‘Voor Public Search is dit een fantastische stap’, zegt Karin Berkhout, algemeen directeur van Public Search. ‘Kasparov Finance & BI is sterk op het gebied van data, business intelligence (BI) en ESG, wat goed aansluit bij de behoeften van onze opdrachtgevers. Daarnaast biedt Kasparov Finance & BI zeer uitgebreide opleidingsprogramma’s, wat voor onze medewerkers ook een hele mooie aanvulling is.  De beide organisaties overlappen niet, maar voor onze medewerkers ontstaan er wel extra kansen. En daar profiteren onze opdrachtgevers ook van.’

‘Beide organisaties overlappen niet, maar voor onze medewerkers ontstaan wel extra kansen.’

Jasper van Eck, oprichter en CEO van Kasparov Finance & BI vult aan: ‘Sinds 2010 zijn we hard gegroeid. Nu is de tijd rijp om dat gezamenlijk met Public Search te doen. We hadden vanaf het eerste moment een klik; onze samenwerking draait om meer dan alleen het samengaan. De fusie met Public Search luidt een nieuwe fase van groei in, waar niet alleen de medewerkers, maar ook de opdrachtgevers van profiteren vanwege het complete aanbod van de organisatie. Van de inzet van jonge professionals tot Senior Executives, en complete ontzorging op het gebied van onder andere data, BI en ESG.’

Stevige groeiambitie

Public Search en Kasparov Finance & BI hebben stevige groeiambities. Volgens Berkhout en Van Eck behoort een verdubbeling van de omzet, autonoom en met strategische overnames, en van het medewerkersbestand in de komende jaren tot de mogelijkheden. Berkhout: ‘De vraag naar talent is nog steeds heel groot, terwijl de arbeidsmarkt krap is. Als gezamenlijke organisatie bieden we meer slagkracht en stabiliteit.’

‘De vraag naar talent is nog steeds heel groot, terwijl de arbeidsmarkt krap is.’

Van Eck voegt toe: ‘De landelijke dekking levert extra groeikansen op, doordat we in de nieuwe samenstelling blijven focussen op ons specialisme in finance, het aanbieden van interessante, kwalitatief hoogwaardige opdrachten, en het samenwerken met top opdrachtgevers binnen zowel de publieke als private markt. Door deze focus kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren en onze marktpositie versterken.’

Lees ook