1,2 miljoen voor vacaturesite TalentZ; slaat nu vleugels uit

TalentZ werd in september 2019 gelanceerd. De Alkmaarse webapplicatie-ontwikkelaar Create bouwde de site om stagevragers en -aanbieders aan elkaar te koppelen, in eerste instantie primair gericht op Noord-Holland. Daarbij kijkt TalentZ naar aspecten als competenties, vaardigheden, talenten en persoonlijke voorkeuren. Studenten kunnen die voorkeuren aangeven, zoals reisafstand, stagevergoeding, leerdoelen en bedrijfsgrootte. Mede op basis van deze informatie laat de site vervolgens – uitgedrukt in een matchingspercentage – zien of en zo ja hóe bedrijven en studenten bij elkaar passen.

De site laat – uitgedrukt in een matchingspercentage – zien of en zo ja hóe bedrijven en studenten bij elkaar passen.

Die techniek heeft nu de wind in de rug gekregen, nadat 1,2 miljoen aan nieuw kapitaal werd opgehaald. Bedoeling is met dat geld van TalentZ een landelijk opererende vacaturewebsite te maken. Ramon Tromp (TalentZ): ‘We maken gebruik van algoritmes en bieden bij het (her)plaatsen van mensen een assessment aan. De uitkomst daarvan leggen we naast het aanbod aan banen. Ook gebruiken we die gegevens om mensen gericht te adviseren over om- of bijscholing.’

Verbreding aandurven

Martijn Apeldoorn, eigenaar van Create en TalentZ: ‘Toen we in september 2019 met TalentZ begonnen, lag het accent op stages en op Noord-Holland. De resultaten zijn dermate bemoedigend dat we een vakinhoudelijke en geografische verbreding aandurven. TalentZ kan dankzij het succes van de investeringsronde accelereren en als platform verder worden uitgebouwd.’

’Vraag en aanbod koppelen gebeurt nog te vaak op basis van verouderde criteria, de meetbare hard skills.’

De corona-crisis en de daar onvermijdelijk op volgende economische crisis vergroten volgens Martijn Apeldoorn en Ramon Tromp de noodzaak van een andere matching op de arbeidsmarkt. Apeldoorn: ’Vraag en aanbod koppelen gebeurt nog vaak op basis van verouderde criteria, de meetbare hard skills. Werkgevers doen er verstandig aan om vacatures anders te omschrijven.’ Tromp vult aan: ‘Soft skills worden steeds belangrijker. De komende tijd moeten waarschijnlijk steeds meer mensen noodgedwongen overstappen van de ene naar de andere sector. Dan kunnen juist de soft skills zwaar wegen bij een passende duurzame match.’

De vacaturesite had in de coronatijd het plaatsen van banen overigens al gratis gemaakt, om zo in te spelen op de behoefte vanuit de markt.

Foto boven: Martijn Apeldoorn (links) en Ramon Tromp. Fotograaf: Ramon Philippo

VONQ en skeeled-ATS bundelen krachten

Door de samenwerking krijgen skeeled-gebruikers de mogelijkheid om betaalde jobmarketingcampagnes te plaatsen in het brede marketingportfolio van VONQ, direct vanuit het skeeled-ATS. De mediakanalen bevinden zich op één plaats en zijn vooraf gecontracteerd.

‘De Marketplace zit volledig ‘white-labeled’ in hun systeem.’

‘Met de API-connectie, heeft onze nieuwe partner niet langer meer te maken met dure jobboard-integraties, en ten tweede brengt dit innovatie. De Marketplace zit volledig ‘white-labeled’ in hun systeem en verbindt skeeled met ‘s werelds rijkste selectie aan mediakanalen. Zo kan skeeled profiteren van een extra inkomstenstroom en een verhoging van hun klanttevredenheid’, aldus Joren de Koning, Director of Partnerships bij VONQ.

Toegang tot ruim 2.000 mediakanalen

De API-integratie is bedoeld om alle skeeled-gebruikers toegang te geven tot meer dan 2.000 mediakanalen in de wereld: van generieke vacaturesites en niche sites, tot aggregators, online hubs en communities, social media-kanalen en apps. Skeeled-gebruikers krijgen daardoor één plek om alles te doen – van taken beheren tot media kopen – en hoeven niet meer te moeten schakelen tussen verschillende systemen, tijdrovend contractbeheer en media inkopen.

Beeld boven: header van de skeeled-site

Traineeprogramma Toekomst van Brabant kiest voor eelloo

Het traineeprogramma ‘de Toekomst van Brabant’ is bedoeld voor jonge talenten met een HBO of WO-diploma. In een tweejarig programma richten zij zich op maatschappelijke vraagstukken bij verschillende opdrachtgevers: van gemeenten, en waterschappen tot de provincie Noord-Brabant. Elk jaar starten er zo’n 24 talenten, die naast de opdrachten zelf ook een intensief opleidingsprogramma krijgen.

Ze wilden een betere candidate journey bieden, waarin kandidaten veel over zichzelf leren, ongeacht of ze worden aangenomen.

De traineecoördinatoren van ‘de Toekomst van Brabant’ gaven aan dat de huidige methode van brief- en cv-selectie (te) tijdrovend is en dat ze op zoek waren naar een beter onderbouwde match met de verschillende opdrachtgevers van het traineeprogramma. Ook wilden ze een betere candidate journey bieden, waarin kandidaten veel over zichzelf leren, ongeacht of ze worden aangenomen of niet.

RH-recruitment

De innovatieve RH-Recruitment-oplossing van eelloo biedt hierin een naadloze, eigentijdse oplossing. In een eerste stap zet deze methode in op een goed onderbouwde preselectie. Op basis van cognitieve capaciteiten en een game-based assessment wordt gekeken of kandidaten een fit hebben met de vereisten van de rol.

Na een eerste assessment is er ruimte om te focussen op het verhaal van de kandidaten.

Na deze stap is er ruimte om te focussen op het verhaal van de kandidaten. Zij vertellen over hun inhoudelijke visie, hun loopbaan en ambities en reflecteren op hun talenten. Hiermee wordt écht afstand genomen van brief- en cv-selectie, en kijken de coördinatoren naar waar het werkelijk om draait: de match tussen mens en de opdracht.

Persoonlijke benadering

Met deze nieuwe samenwerking gaan eelloo en de Toekomst van Brabant een grote groep kandidaten beoordelen. In grootschalige trajecten schuilt soms het gevaar van een gebrek aan persoonlijk contact. Daarom voegt eelloo bij elke stap in het online proces ook persoonlijk ingesproken video’s toe. Hierin vertellen huidige trainees en coördinatoren aan de kandidaat wat hij of zij kan verwachten. Ze geven ook een inkijkje in de wereld van de Toekomst van Brabant.

De Toekomst van Brabant creëert zo een grote groep ambassadeurs onder de kandidaten.

De ervaring leert dat kandidaten met deze benadering veel positiever tegenover de werkgever en het selectietraject staan. De Toekomst van Brabant creëert zo een grote groep ambassadeurs onder de kandidaten. En krijgt een kandidaat een afwijzing? Met de inzichten uit dit traject kan hij of zij nog beter bepalen welke opdrachten het beste aansluiten bij de eigen talenten.

Lees ook

B Professional en Brockmeyer bundelen hun krachten

Door de expertise van B Professional en Brockmeyer samen te voegen worden bedrijven op het gebied van employer branding, jobmarketing en employee experience geholpen. Naast het werven van personeel via de juiste kanalen, is de juiste communicatie en het neerzetten van een werkgeversmerk essentieel om een structureel wervings- en personeelsbeleid neer te zetten.

‘Deze samenvoeging voelt voor ons dan ook als een heel logische.’

‘Wij zijn altijd op zoek naar manieren om onze klanten optimaal te bedienen’, vertelt Bianca van der Zwaan, oprichter en eigenaar van B Professional. ‘Wij zijn al meer dan 10 jaar een expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en werkten voor onze jobmarketingcampagnes onder andere samen met Brockmeyer. Deze samenvoeging voelt voor ons dan ook als een heel logische. Voor onze klanten bieden we hiermee het complete pakket aan, zonder afhankelijk te zijn van derden. Door onderdeel te zijn van Brockmeyer hebben we nu nog meer expertise in huis en helpen we onze opdrachtgevers bij een specifiek recruitmentproject of het ontwikkelen en implementeren van een employer brand.’

Alles voor het optimale resultaat

Maurits Pater, samen met zijn broer Joris managing director bij Brockmeyer, is het daarmee eens. ‘Wij bestaan inmiddels 10 jaar en hebben in die tijd ruim 100.000 jobmarketingcampagnes gedraaid voor onze klanten. Op dat gebied zijn wij nu al enkele jaren een van de grootste in Nederland. Maar wij adviseren niet alleen in kanalen, wij denken ook strategisch mee met onze klanten. Alles voor het optimale resultaat van de wervingscampagne. Daar hoort ook arbeidsmarktcommunicatie en employer branding bij.’

‘Zo haal je een extra schakel uit het proces, wat de snelheid en efficiëntie verbetert.’

Voorheen gebeurde dat vooral ‘faciliterend’, aldus Pater. ‘We brachten onze klanten puur als service in contact met partijen als B Professional, van wie wij wisten dat zij kwaliteit leverden.’ Maar het is natuurlijk veel praktischer om die specialistische kennis in huis te hebben, zegt hij nu. ‘Zo haal je een extra schakel uit het proces. Dat verbetert de snelheid en efficiëntie. Nu B Professional onder de naam van Brockmeyer verder gaat, zijn wij een echte one-stop-shop voor een optimaal recruitmentproces. Of het nu gaat om een losse vacature of om strategische of langdurige werving: Brockmeyer helpt jou aan het optimale resultaat. En je mag best weten, daar zijn we stiekem best een beetje trots op!’

Lees ook

Eerste A.I.-robot met werktijdverkorting

In het kort:

  • Recruit Robin biedt als eerste werktijdverkorting voor A.I.-robot.
  • Van 1 april tot 1 juni krijgen bestaande klanten 90% (ver)korting op hun factuur.
  • Ze hoeven daarvoor geen aanvraag te doen en niet door een goedkeuringsprocedure.
  • Nieuwe klanten kunnen ook gebruik maken van de regeling.

Steunpakket

Om ondernemers te helpen in deze moeilijke tijden heeft de regering een steunpakket gepresenteerd, onder meer met bijdrage in de personeelskosten. Maar ‘A.I.-medewerkers’ vallen buiten de boot, constateert Recruit Robin, dat daarom nu aan het steunpakket van de regering een ‘werktijdverkorting’ voor haar A.I.-robot toevoegt, en tegelijkertijd andere leveranciers oproept hetzelfde te doen.

“Zo kunnen recruiters actief blijven in de markt en tegelijkertijd de kosten laag houden.”

“Veel recruiters zien hun omzet in deze tijd snel teruglopen”, zegt Aron Schilder, oprichter en CEO van Recruit Robin. “Tegelijkertijd weten zij ook, dat als zij nu niet actief blijven in de markt, de personeelstekorten na deze crisis weer moeilijk op te lossen zijn. Deze paradox tussen enerzijds kostenbesparingen en anderzijds actief blijven in de recruitmentmarkt, maakt het lastig voor ondernemers in de recruitmentbranche. Wij helpen deze ondernemers graag met een slimme A.I.-robot met werktijdverkorting. Zo kunnen recruiters actief blijven in de markt en tegelijkertijd de kosten laag houden.”

Regeling tot 1 juni

De regeling geldt van 1 april tot 1 juni. Binnen deze periode ontvangen bestaande en nieuwe gebruikers van de A.I.-robot van Recruit Robin 90% (werktijdver)korting. De A.I.-robot helpt hen actief en slim te blijven werven en zo voorbereid te blijven op de periode na de coronacrisis. Er is geen ingewikkelde aanmeldprocedure. Bedrijven die gebruik willen maken van de regeling nemen contact op met Recruit Robin, waarna de regeling direct ingaat.

‘Recruiters die nu actief blijven staan straks met 1-0 voor op de rest van de markt.’

Deze tijd biedt wellicht ook kansen voor hen die slim met recruitment omgaan. ”We komen uit een periode met grote personeelstekorten”, vervolgt Schilder. “Het is te verwachten dat deze tekorten na de coronacrisis weer opspelen. Recruiters die nu actief blijven staan straks met 1-0 voor op de rest van de markt. Wij hopen dat deze werktijdverkorting het voor hen mogelijk maakt om actief te blijven.”

Lees ook

Cornerstone neemt Saba over (voor bijna 1,4 miljard dollar)

De transactie wordt waarschijnlijk volgend kwartaal afgerond, zo maakt Cornerstone deze week bekend. Saba is een wereldwijd aanbieder van zogenoemde talent experience-oplossingen. Het bedrijf heeft meer dan 20 jaar ervaring in learning-, performance- en recruitment-oplossingen. In Nederland is het bedrijf vooral bekend onder de naam Saba Lumesse, nadat het zelf in 2018 de activiteiten van Lumesse had overgenomen. Hun in Europa veelgebruikte recruitmentproduct is bekend als TalentLink.

Saba Lumesse heeft meer dan 20 jaar ervaring in learning, performance en recruitment.

Met de overname van de (voormalige) concurrent vergroot Cornerstone zijn bereik. Het samengevoegde bedrijf heeft straks meer dan 75 miljoen gebruikers en wereldwijd zo’n 7.000 organisaties als klant. Door de samenvoeging ontstaat meer slagkracht, aldus Cornerstone. Zo krijgen klanten de toegang tot meer softwareoplossingen voor people development en talent experience te leveren. Ook zal productontwikkeling versnellen, dankzij een groter R&D-team, meer financiële middelen en een gedeelde visie voor de toekomst.

‘Een spannende dag’

Adam Miller, CEO en oprichter van Cornerstone, heeft het dan ook over ‘een spannende dag voor onze teams, klanten en sector’. Volgens hem hebben Saba en Cornerstone ‘een gedeelde passie voor people development. Samen kunnen we geweldige dingen bereiken. De expertise en mogelijkheden van Saba zijn een perfecte aanvulling op Cornerstone. Door de samenwerking kunnen we wereldwijd miljoenen mensen helpen bij het overbruggen van de vaardighedenkloof.’

Cornerstone is van plan het gemeenschappelijke productportfolio in de loop van 2020 te integreren.

Cornerstone is van plan het gemeenschappelijke productportfolio in de loop van 2020 te integreren. AlixPartners is gevraagd om hierin te ondersteunen. Met de overname zal Cornerstone ook (nog) meer in recruitmentsoftware actief worden, zo verwachten analisten.

Lees ook

Meer over Cornerstone?

Download hier de whitepaper waarin Cornerstone vertelt welke 5 rollen de moderne recruiter heeft.

Opnieuw initiatief van start voor ‘omgekeerd recruitment’: iammie

Online arbeidsbemiddelingsmarkt ‘op z’n kop gezet’. En een ‘andere kijk op recruitment om de zoektocht naar geschikte kandidaten betaalbaar te houden.’ Zo zet iammie.com zich in de markt, het initiatief dat na een testperiode van enkele maanden vandaag officieel van start gaat. Het platform zegt ervoor te zorgen dat werknemers met een overstapwens anoniem kunnen blijven, terwijl werkgevers er tegelijk alleen maar gemotiveerde kandidaten kunnen vinden.

‘Latente werkzoekenden voelen zich niet meer aangesproken door reguliere vacatures.’

In het bijbehorende persbericht halen de initiatiefnemers onderzoek van Intelligence Group aan, dat laat zien dat bijna de helft van de werknemers latent uitkijkt naar een andere baan. ‘Deze groep voelt zich echter niet meer aangesproken door reguliere vacatures’, aldus iammie-oprichter Nico de Jong (op de foto tweede van rechts). ‘Zij willen liever zelf benaderd worden. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de specifieke wensen van werkenden en de manier om met hen in contact te komen.’

Droombaan gezocht

Een grote groep werknemers mist dus iets in de baan die ze nu heeft. Dat kan te maken hebben met de reisafstand, collega’s, salaris of met de wens om minder te werken. Weer andere werknemers willen juist iets héél anders gaan doen. ‘En al deze wensen hebben echter nog niet geleid tot actief solliciteren, omdat zij niet weten welke werkgever aan hun wensen voldoet’, aldus De Jong. ‘Daar komt bij dat vacatureteksten vaak niet de juiste informatie bieden en dat bestaande platforms geen mogelijkheid hebben de ideale baan te omschrijven.’

‘Bestaande platforms bieden geen mogelijkheid de ideale baan te omschrijven.’

Volgens hem is iammie daarbij een uitkomst: het geeft de werkzoekende een kans zijn of haar droombaan te vinden, terwijl de werkgever er de juiste mensen zou moeten kunnen rekruteren. ‘Bij ons staat de droombaan juist centraal. Dat gebeurt geheel anoniem, zodat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden zonder dat de huidige werkgever gealarmeerd raakt. De werkzoekende krijgt er zo een krachtige tool bij om in contact te komen met een werkgever en een functie die past bij zijn wensen en eisen.’

‘Ontstaan uit eigen frustratie’

Ook voor de werkgever heeft deze manier zo z’n voordelen, claimt hij. Door de krapte reageert er soms niemand meer op een reguliere vacature. Met alle gevolgen van dien. Met het nieuwe platform kunnen werkgevers echter zelf door de database met gemotiveerde werkenden struinen. ‘En is er een geschikt profiel gevonden, dan solliciteert de werkgever bij deze werknemer’, aldus De Jong. ‘Pas als beide partijen vinden dat er een match is, worden de persoonsgegevens vrijgegeven. Doordat dit proces sneller en effectiever verloopt, bespaart de werkgever op de recruitmentkosten.’

‘We leggen de macht bij de partij waar deze hoort: de werkzoekende.’

‘De tool is ontstaan uit eigen frustratie’, vertelt de oprichter en multi-ondernemer. ‘Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris. Met iammie maken we een behoefte in de markt concreet. We zorgen voor dat eerste gesprek. En we leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden. Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.’

Bepaald niet de eerste

Het nieuwe initiatief is bepaald niet de eerste dat inspeelt op de veranderende machtsverhoudingen op de arbeidsmarkt. Eerder probeerden ook al andere bedrijven deze kant op te werken. Denk aan ‘omgekeerde recruitmentsite’ Honeypot of aan Karreer, dat kandidaten betaalt voor hun sollicitatie. En in april vorig jaar haalde ICT-bedrijf EagleScience nog het nieuws met een vergoeding voor kandidaten, in plaats van voor recruiters.

‘De kandidaat heeft de war for talent inmiddels gewonnen, en de werkgever is nu eigenlijk de kandidaat geworden.’

Dat sluit allemaal aan bij de gedachte dat de kandidaat de war for talent inmiddels heeft gewonnen, en de werkgever nu eigenlijk de kandidaat is geworden, zoals ook Ricardo Risamasu (Talmark) twee jaar geleden al zei. Geert-Jan Waasdorp (directeur van de Intelligence Group) had het tijdens diezelfde bijeenkomst twee jaar geleden over de verwachte opkomst van het zogeheten ‘impresario-model’. Daarbij zou je als recruiter zo’n 200 talenten beheren en bemiddelen, in plaats van dat je voor een werkgever aan het werven bent. Het probleem, zei hij destijds: ‘Ik hoor bijna niemand over waar het écht over gaat: de kandidaat. Niemand luistert naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig. Terwijl dat volgens mij juist wel zou moeten.’

‘Bijna niemand luistert nog naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig.’

De opkomst van de online platforms die het proces nu willen omdraaien, en de droombaan van de (latent) werkzoekende centraal stellen, zou je kunnen zien als een uitwerking van die gedachte. Nu alleen dus nog afwachten of die latent werkzoekenden ook de moeite willen nemen hun droombaan kenbaar te maken…

Meer over start-ups in recruitment?

Elk jaar kent de dynamische wereld van inhuur, interim en recruitment weer nieuwe startups. Nieuwe initiatieven, vol met innovatie, hoge verwachtingen en goede bedoelingen. We geven hen graag het podium tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Vrijdag 14 februari komen er zo een aantal aan het woord, waaronder: Eelco Frijsinger (Krootz-zzp)
• Ronald van Driel (Recruitment Accelerator)
• Vincent Smit (Grip op Interim)

Schrijf je dus nu nog in!

Lees ook:

Internationale prijs voor vrouwencampagne van Defensie

‘We zijn ontzettend trots op deze internationale waardering’, aldus Marco van Rookhuijzen, mede-oprichter van bureau Steam, die samen met collega Onno Gout de prijs in Londen in ontvangst nam. Steam is als arbeidsmarktcommunicatiebureau voor Defensie verantwoordelijk voor het concept en de uitwerking van de al 4 jaar lopende vrouwencampagne van Defensie.

De afgelopen 30 jaar hebben The RAD Awards steeds het beste werk in employer branding bij elkaar gebracht.

De afgelopen 30 jaar hebben The RAD Awards steeds het beste werk in employer branding bij elkaar gebracht. Op basis van creativiteit, innovatie en effectiviteit zijn dit jaar in 20 categorieën nominaties toegekend. De uitreikingsceremonie werd dit jaar bijgewoond door zo’n 1.400 aanwezigen.

Onno Gout en Marco van Rookhuijzen (rechts) bij de uitreiking.

Meer diversiteit op de werkplek

Naast drie nominaties voor Politie-campagnes ontving Steam namens Defensie een bekroning in de categorie ‘Diversity and Inclusion Initiative’ voor de campagne om Defensie als aantrekkelijke werkgever voor vrouwen te profileren. Inzendingen in deze categorie betreffen campagnes of initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de diversiteit op de werkplek. De vrouwencampagne is door Steam ontwikkeld, in nauwe samenwerking met Maximum (online) en Initiative (media).

De jury roemde de campagne als ‘geïnspireerd, geïntegreerd, authentiek en eerlijk.’

De jury roemde de campagne als ‘geïnspireerd, geïntegreerd, authentiek en eerlijk. De campagne tackelde misvattingen en resulteerde in een groei van 6 procent aan vrouwelijke werknemers. Een uitzonderlijk stuk werk.’

vrouwencampagne

Meer over diversiteit?

Werf& organiseert op 20 februari een speciaal seminar over hoe je als recruiter het thema diversiteit en inclusiviteit op de agenda kunt krijgen en hoe je er resultaat mee kunt boeken.

  • Kijk hier om alles te weten te komen over dit seminar of schrijf je hier meteen in.

seminar diversiteit en inclusiviteit

Carerix en Solid Online bundelen krachten voor betere backoffice-processen

Uitzend- en detacheringsbureaus kennen over het algemeen zowel een frontoffice als een backoffice-systeem. Backoffice-systemen, zoals HelloFlex, Easyflex en AFAS, verzorgen de uren, verloning en facturatie voor de geplaatste medewerker. Deze processen worden sterk bepaald door de Nederlandse wetgeving. Die druk vanuit de wetgeving zorgt ervoor dat de zogenoemde software roadmap zich vaak daarop richt en het frontoffice-deel wat minder aandacht krijgt, en minder ontwikkeld is.

Naar eigen zeggen gaat het om een primeur.

Met de recente krachtenbundeling met Solid Online hoopt frontoffice-softwareleverancier Carerix dat probleem te lijf te gaan. Naar eigen zeggen gaat het om een primeur, en was het nog niet eerder mogelijk om verschillende backoffice systemen zo makkelijk te koppelen met Carerix. Daarmee worden handmatige administratieve handelingen verlaagd en het aantal correcte verloningen en facturen wordt verhoogd.

Vinden, verleiden en matchen

Als softwareleverancier ondersteunt Carerix zijn klanten nu vooral bij het vinden, verleiden en matchen van talent aan vacatures. In dat recruitmentproces komt het via sourcing, multiposting, campagnes, talentpooling, matching uiteindelijk tot een geplaatste medewerker. Door dit te combineren met een vlekkeloos proces aan de backoffice wordt het proces voor kandidaten én bureaus beter en duidelijker. Gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en stabiliteit staan hierbij voorop.

betere backofficeWaarom samen met Solid Online? Arco Westbroek, Head of Products bij Carerix (links op de foto): ‘Door onze sterke frontoffice-groei onder de uitzend- en detacheringsbureaus kregen we steeds meer verzoeken om te kunnen koppelen met backoffice software. We merken dat onze klanten ook graag advies krijgen om bepaalde backoffice-processen verder te stroomlijnen en te automatiseren. Solid Online heeft een staat van dienst als het gaat om advies, stroomlijnen en verder automatiseren van uren, verloning en facturatiecomponenten. Dan kunnen ze ook het vraagstuk oplossen van het koppelen van front- naar backoffice en andersom. De koppeling is inmiddels een feit en enkele klanten gebruiken dit ook al. En de komende periode koppelen we steeds meer softwarepartijen via ConnectYourFlex aan Carerix.’

‘Alles valt op deze manier met elkaar te koppelen.’

‘De koppeling is op zo’n manier gemaakt dat het per aansluiting een kwestie is van configureren, of je nu HelloFlex, Easyflex of AFAS gebruikt. Alles valt op deze manier met elkaar te koppelen’, vult Solid Online-directeur Pieter Hoekstra (rechts op de foto) aan.

Lees ook

We Find Talent en YouzQ samen verder onder naam YOUSEEQ

Het nieuwe bureau profileert zich als een totaaloplosser op het gebied van in-, door- en uitstroom van zowel vaste als tijdelijke talenten. Er komen business units als YOUSEEQ Contractmanagement, YOUSEEQ Recruitment Services, YOUSEEQ Werving & Detachering en YOUSEEQ HR-Tooling. De directie wordt gevormd door Edwin Welner (CFO), Helga van der Steen (CDO) en Marie-Nel Tompson (CCO). Welner: ‘Onze droom was als één organisatie in het gehele speelveld van in-, door- en uitstroom van medewerkers onze opdrachtgevers te kunnen bijstaan. Met deze fusie kunnen we dit als één partner onze opdrachtgevers bieden.’

Innovatieve partner

CCO Marie-Nel Tompson: ‘Om onze opdrachtgevers ook in de toekomst als experts te kunnen blijven adviseren en ontzorgen, moeten we als YOUSEEQ blijven vooroplopen in alle ontwikkelingen die in de arbeidsmarkt spelen. Die moeten we vertalen naar innovatieve concepten. We zijn dan ook continu bezig onze dienstverlening aan te passen en te vernieuwen. Thema’s die nu bijvoorbeeld spelen zijn talentbehoud en de rol die HR-Analytics en Artificial Intelligenge als voorspellers gaan spelen in de strategische HR- en personeel-strategieën van organisaties.’

Inleenrisico’s beperken

Het in Eindhoven gevestigde YOUSEEQ wil klanten ontzorgen en ondersteunen en helpen het juiste talent te vinden, zowel vast als tijdelijk. Voor de tijdelijke talenten zorgt YOUSEEQ ook voor contracten die voldoen aan wet- en regelgeving. Zo worden opdrachtgevers gevrijwaard van inleenrisico’s. YOUSEEQ biedt de totaaloplossing vanuit één organisatie op het gebied van recruitment en contractmanagement.

Ook The Employment Group komt met tool om soft skills te matchen: Boest

Dat een cv een heel lousy voorspeller is van werksucces, is inmiddels wel bekend. Niet zo gek dus dat steeds meer organisaties proberen matching op meer criteria te baseren dan harde ervaring alleen. Toch is de recente hausse aan innovatieve matchingstools gerust opvallend te noemen. En dan vooral tools die zich richten op matching op soft skills. Terwijl dat tot nog toe juist een vaak vrijwel onontgonnen gebied was.

Niet zo gek dat steeds meer organisaties proberen matching op meer criteria te baseren dan harde ervaring alleen.

Zo breidde het online carrièrenetwerk Magnet.me, al bekend onder vooral laatstejaars studenten, recent zijn diensten uit naar de markt voor young professionals. En specifiek voor jonge juristen kwam Mr. met een matchingstool die doorvraagt op persoonlijkheid en daar vervolgens een geschikt kantoor bij zoekt.

‘Diverse zelflerende technieken’

boest gelderblomJongste loot aan de stam is The Employment Group (TEG). Deze detacheerder van met name technische professionals en vakmensen, bekend van de merken Voort, koen, Faber en Cottus, heeft zelf een digitaal matchingsplatform ontwikkeld, in samenwerking met PwC en digitaal innovatiebureau Trifork, dat de naam Boest heeft meegekregen. En dat allemaal op basis van A.I., aldus ceo Jan-Willem Gelderblom: ‘Door diverse zelflerende technieken beweegt het platform mee met de markt. Het speelt het in op regionale trends en patronen. Kandidaten kunnen zich dankzij Boest op basis van hard én soft skills kwalificeren voor de vacatures van onze opdrachtgevers. Consultants kunnen sneller en beter matchen op basis van zowel de functievereisten als op de cultuur van de opdrachtgever.’

‘Consultants kunnen hiermee sneller en beter matchen op de cultuur van de opdrachtgever.’

Bij matchingsplatform Boest krijgt elke kandidaat een matchingsscore op de vacatures. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar opleiding en ervaring. ‘Maar ook naar de match tussen iemands profiel en de cultuur van een bedrijf’, aldus Gelderblom. Voor de ongeveer 80 consultants van Voort betekent werken met Boest bijvoorbeeld dat de kandidaat voorafgaand aan het intakegesprek een gedetailleerd profiel invult en een persoonlijkheidstest doet. Ook de opdrachtgever krijgt in Boest een eigen bedrijfsprofiel. De opdrachtgever vult de speciaal ontwikkelde teamscan in, waaruit de cultuur binnen een bedrijf of divisie blijkt. Op basis van alle data is Boest in staat zowel de hard skills als de soft skills van de kandidaat te matchen aan de opdrachtgever.

Lees ook

Clubgeist en BVH/De PersoneelZaak gaan vanaf nu samen verder

Per 1 januari is het een feit, de fusie tussen BVH/de PersoneelZaak en Clubgeist. Samen gaan de twee Rotterdamse communicatiebureaus verder onder de naam ClubgeistBVH.

‘Deze spontane, oprechte en door allen gewilde fusie is in alle opzichten logisch.’

In de afgelopen maanden werkten de (momenteel) in totaal 13 medewerkers van beide bureaus al intensief samen aan projecten bij wederzijdse klanten. ‘De gezamenlijke visie op identiteit als bron voor sterke communicatie, de drive en ambities om het verschil te maken en de persoonlijke klik maakt deze spontane, oprechte en door allen gewilde fusie logisch’, aldus Ton Rodenburg, die samen met Mike Demelinne in maart 2019 Clubgeist oprichtte (foto onder, een maand geleden) en nu dus al fuseert.

Een soort ‘heelwording’

Als bureau zonder ‘eigen’ creatief hart, werkte Clubgeist vanaf de start met een creatief ecosysteem. Peter van Zijp en Maarten Bakker, de creatieve directie van BVH/De PersoneelZaak, zochten juist versterking op strategie en account.

‘Samen staat er een goed uitgebalanceerd bureau met ijzersterke creatie, strategie en projectmanagement.’

De fusie is daarmee voor beide partijen een soort ‘heelwording’, zegt Rodenburg. ‘Samen staat er een goed uitgebalanceerd bureau met zowel ijzersterke creatie als strategie en projectmanagement.  Met ons 13 leden tellende team gaat ClubgeistBVH straks vanuit een prachtige plek op de vijfde verdieping van Het Industriegebouw in Rotterdam aan de slag voor klanten op het gebied van employer-, internal- en corporate branding en marketingcommunicatie.’

Geloof in kloppend hart

Rodenburg en Demelinne starten met Clubgeist, na 20 jaar als team bij het eveneens Rotterdamse ARA te hebben gewerkt. Het motto van het nieuwe gezamenlijke bureau is ‘Branding by Culture‘. Rodenburg: ‘Of het nu gaat om businessvraagstukken, om de arbeidsmarkt, of om de cultuur van organisaties, wij geloven dat het kloppend hart van mensen altijd het verschil maakt. Dat is de belofte die je doet naar de markt. Het gaat steeds om dezelfde kracht. Wat wij met het nieuwe bureau willen doen is die kracht van organisaties creatief vertalen en laten zien. Great stories. Well told. En altijd op een manier die net zo uniek is als de organisatie zelf.’

‘Jouw unieke verhaal vind je niet buiten, in marktanalyses of doelgroeponderzoek. Je vindt het binnen.’

ClubgeistBVH helpt organisaties, bedrijven en merken om hun unieke verhaal te vinden en te vertellen, zegt hij. ‘Op basis daarvan bedenken we sturende ideeën voor employer branding, internal branding, corporate communicatie en marketingcampagnes. In alle media en voor alle platformen.’ Iedere organisatie is uniek en heeft een uniek verhaal te vertellen, gelooft hij namelijk. ‘En dat unieke verhaal vind je niet buiten, in marktanalyses of doelgroeponderzoek. Je vindt het binnen. In de organisatie zelf. In de cultuur, de overtuigingen, de plannen en de ambities van de mensen die de organisatie maken tot wat hij is. Dat verhaal is het ware kapitaal. Het zorgt voor samenhang en onderscheid. Het trekt de goede mensen aan. Als medewerker, als klant, als lid, aandeelhouder of sympathisant. Het zorgt voor de energie waarmee de organisatie en de mensen die er werken boven zichzelf uitstijgen. En waarmee concrete resultaten worden bereikt.’

Lees ook