Steam op World Employer Day 2019

Terwijl het ene Steam-team op Werf& Live espresso’s en cappuccino’s stond uit te delen, was een ander Steam-team in Lissabon op de World Employer Branding Day. Beide events vielen op 16 mei, waardoor het bedrijf de krachten dit jaar moest verdelen.

De World Employer Branding Day werd voor de vierde keer georganiseerd en is zowel in volume als inhoudelijk aan het groeien. Dit jaar waren er zo’n 750 mensen uit 45 landen.
Cases en verhalen waren er van onder meer Facebook, Netflix, Indeed en Top Employers. Presentaties die we ook in Nederland wel eens hebben gezien tijdens de Employer Branding Summit of Werf& Live. Het werd interessanter bij de internationaal georiënteerde cases van Mars en Accenture. Hoe ontwikkel je een EVP en één krachtig employer brand voor een organisatie als Accenture, waar wereldwijd zo’n half miljard mensen werken?

Moet je erbij zijn?

Natuurlijk is het interessant ook de verhalen van andere landen te horen. Voor Steam was het leuk te zien hoe het Engelse bureau Tonic campagnes maakt voor de Britse Defensie en politie. Tegelijkertijd zien ze dat in veel landen het creatieve niveau nog om te huilen is.
Vaak overstijgt dat niet het ‘stockfotoniveau’. Als je met je organisatie met name in Nederland actief bent, heb je aan de Employer Branding Summit en Werf& Live genoeg en voegt dit event inhoudelijk onvoldoende toe. Ben je een internationale speler op een schaal als Mars of Accenture, dan is het zeker de moeite waard. En, eerlijk is eerlijk, aan de afterparty kunnen de Nederlandse events niet tippen…

Hoe verleiden de winnende bureaus hun kandidaten in 2019?

Op 18 juni 2019 organiseert Werf& voor het eerst een Jaarcongres Bureaurecruitment, speciaal gericht op alle trends en ontwikkelingen in het verleiden van kandidaten.

In de huidige arbeidsmarkt geldt als nooit tevoren dat degene die de kandidaat heeft, de opdracht heeft. Het gevecht om de kandidaat is in volle hevigheid losgebarsten. Wie zijn de nieuwe winnaars? Op 18 juni vertellen een aantal van die winnaars in Utrecht hoe zij het hart van de doelgroep weten te veroveren. Welke strategie, data en technologische tools gebruiken zij daarvoor? Denk daarbij aan onderwerpen als:

  • De opkomst van platforms als gewild oriëntatiekanaal voor zelfstandigen en millennials
  • Pay-Per-Performance: nieuwe betaalmodellen, de ‘inkoop’ van sollicitanten
  • Smart Vacancies, als het antwoord op slechte niet-scorende vacatureteksten
  • Waarom nog searchen als je ook gematchte huntlijsten kunt krijgen?
  • Hoe plan je bureaurecruiters op basis van data, haalbaarheid en capaciteit?
  • Met originaliteit win je het hart van de lastige doelgroepen.
  • Flex eats fixed for breakfast: waarom bureaurecruiters winnen van de corporates
  • Mobile en ‘solliciteren in één klik’ levert 8x meer sollicitanten op

Kanteling in de markt

Momenteel is een kanteling in de markt te zien. Van praten zijn we gegaan naar ‘doen’. De nieuwe technologie is geïmplementeerd en de vruchten worden geplukt. Matches vinden automatisch plaats. Vacatureteksten worden geoptimaliseerd met behulp van algoritmes en de mobiele behoeften van de kandidaat komen centraal te staan. Bureaus en bureaurecruiters nemen daarin het voortouw en dat legt hen geen windeieren. Daarom is het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment niet alleen een must voor bureaus, bureaudirecteuren en -recruiters, maar ook voor de slimme en vooruitstrevende corporate recruiter die wil leren van wat er in de bureauwereld gebeurt.

Een paar highlights

Een paar highlights van het Jaarcongres Bureaurecruitment:

  1. Behalve met tech, is het de persoonlijke aandacht, de originaliteit en het lef waarmee je talent weet te verleiden. Dag1 en Het Nieuwe Recruitment zijn twee bureaus die dit bijna tot kunst hebben weten te verheffen en erover komen vertellen.
  2. Platforms springen handig in op een aantal van de belangrijkste drivers van millennials, namelijk: geld en flexibiliteit. De millennial wil regie op zijn opdracht- en werkgeverskeuze, net zoals de interim professional dat wil. Via platforms als YoungOnes en Planet Interim worden jaarlijks al tienduizenden professionals bemiddeld en dit aantal groeit snel. Wat betekent deze ontwikkeling?
  3. We gaan van post & pray, of: betalen per klik, naar de inkoop van sollicitanten. Je betaalt als bureau alleen nog maar als de sollicitant ook daadwerkelijk solliciteert. Een sollicitant kost tegenwoordig soms nog maar enkele euro’s. Het pay-per-performance-model gaat serieuze impact hebben op de manier hoe bureaus hun inbound marketing gaan organiseren. Jobboost.io zal hierop een mooie introductie geven.

Lees ook:

Talmark schakelt hulp in van regisseur Martin Koolhoven voor employer brand-video’s

Martin Koolhoven is een van Nederlands meest succesvolle filmmakers, bekend van kaskrakers als Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter. Hij maakte zijn internationale debuut met de film Brimstone, de eerste Nederlandse western die aan meer dan tachtig landen werd verkocht. Met 22 gouden kalveren op zak is Martin de aangewezen persoon om te vertellen over de Art of Storytelling. Een must have voor het succesvol uitdragen van je employer brand.

VideoNOW in Tuschinski

In samenwerking met Talmark zal Martin Koolhoven tijdens VideoNOW inzichten geven in het maken van film en het vertellen van een goed verhaal. Tijdens VideoNOW komt wervend Nederland en België samen voor een middag vol video inspiratie, praktische tips en innovatie in Pathé Tuschinski, Amsterdam.

Klik hier voor tickets en info VideoNOW.

Koninklijke Schiphol Group kiest voor Berenschot & eelloo

Na een uitgebreid tendertraject heeft de Schiphol Groep gekozen voor contractering van Berenschot & eelloo voor het verzorgen van live en e-assessments.

De doelen van Schiphol zijn het krijgen van best-in-class ondersteuning op verschillende strategische HR-thema’s (zoals Talent Management, Strategic Workforce Planning en Learning Agility) en om de randvoorwaarden voor een data driven HR-beleid te realiseren. Met de combinatie Berenschot & eelloo bieden we Schiphol Group vanaf 1 juni een high tech & high touch benadering waarbij een mensgerichte, hyperpersoonlijke aanpak het uitgangspunt is van alles wat we doen.

Een healthy toast op de samenwerking met Matthijs Verburg (eelloo), Rik Duursma (Berenschot), Heleen Kuijten-Koenen (Schiphol Groep), Anke Wijnen (Schiphol Groep), Peter Edelman (Berenschot) en Marjolein Wieman (eelloo)!

Cammio en Cubiks Hire lanceren gezamenlijke assessmentmodule

De video-interviews van het (van oorsprong) Nederlandse Cammio kunnen nu ook worden ingezet als assessmentmodule binnen het internationaal bekende Cubiks Hire-platform.

Met de integratie van de video-interviews van Cammio in de assessmentmodule binnen het Cubiks Hire-platform kunnen werkgevers eenvoudig en wetenschappelijk gegrond de beste match maken tussen organisatie en kandidaat, stellen beide organisaties.

7 online assessmentmodules

Cubiks Hire kent in totaal 7 online assessmentmodules gericht op screening en selectie. Daarmee kunnen werkgevers verder kijken dan alleen de vaardigheden van een kandidaat. De video-interviews van Cammio geven gebruikers nog meer inzicht in de competenties van hun potentiële nieuwe werknemers. Dit onderdeel is individueel, of in combinatie met de andere beschikbare tooling in te zetten, zodat elke organisatie een op maat gemaakte assessmentflow kan creëren.

‘Partnership naar een geheel nieuw niveau’

‘Met trots zie ik de samenwerking met Cammio groeien’, aldus Thomas Eymond-Daru, partner bij Cubiks. ‘Waar we al geruime tijd succesvol gemeenschappelijke klanten bedienen, brengt de Cubiks Hire-integratie ons partnership naar een geheel nieuw niveau. Elke klant krijgt nu direct toegang tot de video-interviewfunctionaliteit om competentietests uit te voeren, kandidaten aan zich te binden en het proces te versnellen. Het specialisme van Cammio is een aanvulling op ons innovatieve assessmentportfolio en stelt ons in staat om klanten een compleet beeld van hun kandidaten te geven.’

‘Het specialisme van Cammio stelt ons in staat klanten een compleet beeld van hun kandidaten te geven’

Cubiks Hire is in 2016 gelanceerd. Binnen dit platform kunnen de gebruikers nu, naast de overige 6 modules, hun vooropgenomen interviews zelf samenstellen om het meest geschikte assessment te creëren. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit video- of tekstvragen en instellingen voor opnameduur, aantal antwoordmogelijkheden, bedenktijd en competentiescores. Cammio video-interviews kunnen zonder installatie worden voltooid, eenvoudig via de browser binnen de Cammio-gebruikersinterface. Klanten van Cubiks kunnen de video-interviews samen met de resultaten van de overige tests bekijken in het Cubiks hire-platform. Zo krijgen ze een diep inzicht in onder andere waarden en cultuur, persoonlijkheid en werkstijl, taalbeheersing en beoordelingsvermogen van kandidaten.

Lees ook:

Kwart Nederlanders overweegt carrièreswitch

De voornaamste redenen zijn een hoger salaris of leuker werk willen, of toe zijn aan iets anders. De keuze om iets anders te gaan doen blijkt daarbij doorgaans een goede. Van de daadwerkelijke carrièreswitchers heeft slechts 17 procent er spijt van dat hij of zij iets anders is gaan doen.

Een derde van de Nederlanders heeft daadwerkelijk een carrièreswitch gemaakt en 18 procent heeft dit zelfs meerdere keren gedaan. De helft van de werkenden in Nederland overweegt op dit moment geen switch, maar heeft dit wel eens overwogen. Naast iets totaal anders gaan doen, is een soortgelijke functie als de huidige baan maar dan in een andere sector ook een mogelijkheid. Voor ruim 40 procent is dit een optie.


Redenen om op zoek te gaan naar iets nieuws

“Als het gaat om carrièrekeuzes, speelt salaris nog altijd een grote rol”, aldus Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. “In je levensonderhoud kunnen voorzien is nog altijd een van de belangrijkste redenen om naar je werk te gaan. De mate waarin een baan leuk en zinvol is, wordt echter steeds belangrijker. Een overstap naar een baan die beter bij je past creëert nieuwe kansen met positieve invloed op je hele leven.” Na salaris is dan ook de behoefte aan leuker werk een reden om iets anders te gaan doen, zo blijkt uit het onderzoek.

“Salaris speelt nog altijd een grote rol als het gaat om carrièrekeuzes”

Laurens Knoop, oprichter van The School of Life, een internationale organisatie die kennis uit de filosofie, psychologie en kunsten inzet om wijzer in het leven te staan, erkent de toegevoegde waarde van een baan die bij je past, maar is ook kritisch: “Als je overweegt om van baan te wisselen is het goed om jezelf af te vragen waarom je dat zou willen. Als je onverschillig bent geworden over je werk, kan iets anders zoeken een goed idee zijn. Maar ervaar je andere problemen, zoals spanningen met je baas, dan kan het je veel verder brengen als je dat probleem oplost. Dat kan je doen besluiten om toch te willen blijven, omdat je toch nog voldoende uit je baan haalt.”

Werk zonder voldoening

Opvallend is dat een groot deel van de respondenten aangeeft niet voldaan thuis te komen na een werkdag. De meerderheid van de respondenten (63 procent) komt gemiddeld genomen meestal wel of vrijwel altijd voldaan thuis van het werk. Voor de rest, 37 procent, is dit niet het geval. Zij komen even vaak wel als niet, meestal niet of zelfs helemaal nooit met een voldaan gevoel thuis na een werkdag.

De meerderheid van de respondenten laat, wanneer hij of zij op zoek gaat naar een nieuwe baan, de mate waarin het werk betekenisvol is meespelen in de afweging om te solliciteren. Daarbij zegt meer dan de helft naast het werk andere activiteiten te doen waar hij of zij voldoening uit haalt.

Lees ook:

PDZ Uitzendbureau en RecruitNow laten recruitmentproces sneller en eenvoudiger verlopen

PDZ Uitzendbureau en RecruitNow zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Het doel is met toepassing van slimme software het recruitmentproces sneller en eenvoudiger te laten verlopen.

Deze samenwerking zal voor intercedenten resulteren in meer tijd voor persoonlijk contact met klanten en kandidaten. PDZ Uitzendbureau gaat hiervoor gebruik maken van RecruitNow | Cockpit en een nieuwe recruitmentwebsite die door RecruitNow wordt verzorgd.

Wendbaarheid voor werknemers en werkgevers

PDZ Uitzendbureau is actief op de flexmarkt en richt zich op meer wendbaarheid voor werknemers en werkgevers in hun arbeidsmarktpositie. RecruitNow is een online recruitmentspecialist die klanten helpt met werving van meer en betere kandidaten. De samenwerking richt zich verder ook op data driven recruitment en innovatie voor de digitale transitie. Met de keuze voor een mobile proof recruitmentsysteem heeft PDZ Uitzendbureau een matchingsinstrument in handen dat overal en altijd toegankelijk is voor gebruikers.

De samenwerking zal zich ook richten op data driven recruitment en innovatie voor de digitale transitie

Geoptimaliseerd recruitmentproces

De recruitmentsoftware Cockpit van RecruitNow koppelt automatisch de beste kandidaten aan vacatures. Dankzij deze matchsuggesties van kandidaten die soms al bekend zijn in de database kunnen intercedenten sneller, makkelijker en beter werven. Bovendien hebben intercedenten meer inzicht in de weg die een kandidaat aflegt van begin tot eind dankzij de verzamelde data. Met die data kan in samenwerking met RecruitNow het recruitmentproces doorlopend worden geoptimaliseerd.

Arbeidsfit blijven

Timo de Regt van PDZ Uitzendbureau: ‘Onze intercedenten gaan actiever samenwerken met lokale partners en kunnen zo meer tijd besteden aan het ‘arbeidsfit’ blijven van kandidaten. Ook geven zij zo meer aandacht aan leer- en werkprogramma’s voor de kennis en kunde die in de toekomst op de arbeidsmarkt nodig is.’

Paul Wilkens van RecruitNow: ‘De recruitmentsoftware Cockpit van RecruitNow is ontwikkeld met én voor gebruikers van middelgrote en grote uitzendbureaus. Het is compleet afgestemd op wat de markt nodig heeft en we koppelen naadloos met bestaande backofficesystemen.’

Lees ook: