Breng de menselijke factor terug in de arbeidsmarkt: doe mee met de Nationale Werkbezoekdag 2019

De Werkbezoekdag is in 2013 geïnitieerd door Ton Wilthagen, hoogleraar aan Tilburg University, om beweging te creëren op de arbeidsmarkt. Als netwerkorganisatie voor en door werkzoekenden heeft Stichting DeBroekriem de coördinatie van deze nationale dag sinds 2017 op zich genomen.

Tijdens deze jaarlijks terugkerende dag zetten organisaties en bedrijven in heel Nederland vrijblijvend hun deuren open voor nieuwsgierige werkzoekenden. Zo geven zij laagdrempelig een ‘alledaags kijkje in hun keuken’; hoe is het nu echt (om te werken) bij hun organisatie? Maar ze staan vooral open om het gesprek aan te gaan met geïnteresseerde werkzoekenden.

Doel van de Nationale Werkbezoekdag is om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt laagdrempelig met elkaar kennis te laten maken. Nu eens niet via een selectie op een vacature en een cv, maar “gewoon” in gesprek gaan met elkaar en kennis en ervaring uitwisselen. Zoals Rob Witjes, Hoofd Arbeidsmartktcommunicatie UWV, onlangs de Nederlandse arbeidsmarkt opriep: ‘Anders kijken, anders doen, dat is nu nodig op de arbeidsmarkt’.  Dat sluit volledig aan bij deelname aan de Nationale Werkbezoekdag voor iedereen in Nederland.

Netwerken loont! De menselijke factor voor succes op de arbeidsmarkt

De Nationale Werkbezoekdag staat volledig in het teken van elkaar ontmoeten en kennismaken; het is dus ook echt geen banenmarkt. Het kan uiteraard gebeuren dat de juiste kandidaat voor die ene vacature op werkbezoek komt, of dat die in het netwerk van een werkbezoeker zit, maar dat is niet het doel. Wat wel het doel is: werkgever en werk(zoek)ende hebben elkaar leren kennen en ze zitten in elkaars netwerk.

Vera Sleutels, projectleider Nationale Werkbezoekdag 2019 vanuit Stichting DeBroekriem: ‘Ik weet, uit eigen ervaring, dat als je met iemand in gesprek komt er nieuwe, soms zelfs ongekende, mogelijkheden voor je verdere loopbaan ontstaan. Ooit was er een tijd dat ik sterk geloofde in de volledige transparantie van de arbeidsmarkt; er is immers volop technologie en data die dit mogelijk maakt. Maar… wat heeft de praktijk mij geleerd? De arbeidsmarkt is niet zo transparant als die lijkt. Onbekend maakt vaak onbemind, en daar kan geen techniek en data tegenop. De menselijke factor is en blijft een ongrijpbare, maar o zo waardevolle factor in het hele spel. Zelf heb ik de meeste van mijn functies via mijn netwerk verkregen, terwijl ik op basis van mijn cv niet matchte met de functie-eisen.’

Stichting DeBroekriem, landelijk activiteitenplatform voor en door werkzoekenden, is de aanjager van deze landelijke netwerkdag. ‘We zien dagelijks dat netwerken écht werkt. Juist als werkzoekenden in gesprek gaan met medewerkers ontstaan er vaak interessante ontmoetingen. Soms zelfs zo succesvol dat die resulteren in nieuwe carrièremogelijkheden’, aldus Pieter Vermeer, oprichter van de stichting.

Laat zien wat je in huis hebt!

Door mee te doen op 20 november – als werkgever, bevlogen werknemer of als werkzoekende – zet je jezelf in de spotlight en kun je (voor-)oordelen wegnemen en de kennis bij de ander vergroten. Zie het als werkgever als een kans om potentiële werknemers enthousiast te maken over jouw bedrijf, vak of branche en als je werkzoekende is het een kans jezelf laagdrempelig in de spotlight te zetten.

Vera Sleutels: ‘Wie heeft er nu echt een idee of gevoel bij hoe het is om te werken bij een bepaalde organisatie, in een bepaalde branche of zelfs in een bepaalde functie voordat je ergens dagelijks werkt? We zien we dat daar ook heel veel animo is, gebaseerd op de werkbezoeken die inmiddels al geboekt zijn. De motivaties die zij daarbij aangeven, variëren enorm.’

Voor meer informatie over de Nationale Werkbezoekdag 2019 kun je contact opnemen met Vera Sleutels, Projectleider Nationale Werkbezoekdag 2019 bij Stichting DeBroekriem via  info@werkbezoekdag.nl

ICT Group stapt in recruitment onder de naam Additude

Additude Nederland focust zich binnen de techmarkt op drie gebieden: recruitment, detachering met de mogelijkheid tot overname (deta-vast) en de instroom van jongeren en zij-instromers via de Additude Academy. Daarmee kan het bedrijf naar eigen zeggen voorzien in kandidaten voor vaste functies, maar ook in de vraag naar tijdelijk personeel.

‘Ons doel is om mensen succesvol en gelukkig te laten zijn in hun werk.’

‘Ons doel is om mensen succesvol en gelukkig te laten zijn in hun werk’, zegt Ger Erades, business area manager van Additude Nederland. ‘Iemand vinden met de juiste competenties is al moeilijk. Maar iemand vinden die qua persoonlijkheid ook past bij het bedrijf is helemaal een uitdaging. Dat is ons specialisme. Met diepgaande gesprekken en een specifieke test brengen wij alle kanten van een kandidaat in beeld: hard en soft skills, drijfveren en motivaties, maar ook valkuilen en belemmeringen. Daardoor kunnen we op voorhand een heel goede inschatting maken of iemand in een bepaalde rol succesvol gaat zijn.’

Het werkt 2 kanten op

Naast de werving van commercieel talent, ligt de focus van Additude op banen voor industriële automatisering en (embedded) softwarespecialisten. Additude vult functies in op managementniveau en rekruteert daarnaast techrollen als architecten, softwareontwikkelaars en testers. Op het hoofdkantoor van Additude in het Zweedse Malmö werken 160 professionals, goed voor een omzet van zo’n 16 miljoen euro.

Op het hoofdkantoor van Additude in Malmö werken 160 professionals.

De overname van het Zweedse it-bedrijf werd in Nederland begin dit jaar vooral uitgelegd als internationale expansie van de ICT Group, die zijn hoofdkantoor heeft in Barendrecht. Nu blijkt het ook de andere kant op te werken, en rolt het bedrijf de Zweedse activiteiten dus ook hier uit. Wel onder de naam Additude dus, omdat die naam in Zweden al een grote bekendheid heeft.

Hoe selecteer je een interim-manager? (Nieuwe challenge wil helpen)

De nieuwe challenge is een initiatief van Michel van Buren en Hugo-Jan Ruts. Zij willen hiermee onderstrepen dat interim-management een vak is. Net als het selecteren van een interim-manager. De challenge, waarvan de inschrijving start op 2 september, wil duidelijk maken dat interim-management gaat over verandering en verbetering en dat het daarom belangrijk is om hoge eisen te stellen aan een interim-manager en het bureau erachter.

The Game is Changing, Change the Game

De eerste officiële Interim Challenge kent een finale die plaatsvindt op 29 november, tijdens het congres The Game is Changing, Change the Game, op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam. De Interim Challenge staat open voor interim-managers in algemeen management, supply chain management & logistiek, HR en finance. Voorwaarde is dat de interim-manager zich (vóór 14 oktober) inschrijft via een bureau of een zelfstandig collectief.

De deelnemers werken aan een case, ontwikkeld door Nyenrode en Sioo

De deelnemers werken een complexe case uit rondom het fictieve bedrijf Lion Textiles Group. De casus is ontwikkeld in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en Sioo op basis van bestaande praktijksituaties.

‘Interim-Manager van het jaar 2019’

Interim-managers die deelnemen aan de Interim Challenge stellen een plan van aanpak op. Daarvoor zullen ze een beroep moeten doen op hun kennis over verschillende vakgebieden en op hun competentie om samenwerking te stimuleren tussen afdelingen zoals sales, marketing, productie, inkoop en logistiek, HR en Finance, met het bedrijfsbelang als uitgangspunt. De 4 interim-managers met het beste plan van aanpak strijden op 29 november om de titel ‘Interim-Manager van het jaar 2019’. Tijdens dit congres staat de rol van de interim-manager als leider tijdens organisatieveranderingen centraal. Tevens presenteert ABN Amro dan de uitkomsten van het onderzoek naar de markt van interim-management anno 2019.

Meer weten? Stuur dan een mailtje naar Joke Twigt.

Lees ook:

HROffice sponsort voedselbanken met recruitmentsoftware

Recruitment software voor Voedselbanken Nederland De recruitment software van HROffice heeft als doel vacatures en vrijwilligers van Voedselbanken Nederland en de aangesloten lokale voedselbanken bij elkaar te brengen. De software van HROffice automatiseert en organiseert alle recruitment activiteiten en zorgt voor de optimale match tussen vacatures en vrijwilligers. Taken die met de software worden uitgevoerd; vacatures aanmaken en publiceren, vrijwilligers uitnodigen, vrijwilligers zoeken, matchen, opvolgen, e-mailen, en vrijwilligers informeren. “Vrijwilligers zijn onmisbaar voor ons. Met HROffice Recruitment kunnen we het hele proces rondom vacatures plaatsen en opvolgen verder professionaliseren. Hier zijn we natuurlijk heel blij mee”, aldus Voedselbanken Nederland.

Het begin van de samenwerking

Het begin van de samenwerking Toen de huidige leverancier aangaf te stoppen met het recruitmentsysteem werd er al snel aan HROffice gedacht. Na een paar gesprekken stond vast dat HROffice het recruitment software pakket ging leveren. De software is gekoppeld aan de huidige werken-bij website van Voedselbanken Nederland. Door middel van het innovatieve recruitmentsysteem kan nu de beste candidate experience aan vrijwilligers garandeerd worden. “Overstappen naar een ander systeem is niet altijd eenvoudig. HROffice heeft deze overgang voor ons zo soepel mogelijk laten verlopen”, vult Voedselbanken Nederland aan.

‘Als bedrijf moest je ook betrokkenheid tonen op sociaal maatschappelijk gebied’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is HROffice partner van diverse maatschappelijke initiatieven. “Wij zijn van mening dat je als bedrijf naast een winstoogmerk ook verantwoordelijkheid en betrokkenheid dient te tonen op sociaal maatschappelijk gebied. Om deze reden sponsort HROffice het recruitmentsysteem voor Voedselbanken Nederland. Wij kijken ernaar uit om met onze recruitment software een bijdrage te leveren aan stappen binnen de HR-strategie van Voedselbanken Nederland”, aldus Hans van Rijnswoud, CEO Adver-Online en HROffice.

Leerkrachten gezocht: bijna 8.000 vacatures op Jobrapido voor het nieuwe schooljaar

Dat is het cijfer dat naar voren komt uit een analyse van de vacaturedatabase van Jobrapido, een grote wereldwijde vacaturezoekmachine die maandelijks 20 miljoen banen aanbiedt aan 90 miljoen geregistreerde gebruikers in 58 landen. Het bedrijf onderzoekt en analyseert continu hun uitgebreide en actuele database om meer inzicht te krijgen in de staat en ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in Nederland en andere landen. In Nederland telt Jobrapido meer dan 1,1 miljoen geregistreerde gebruikers en worden maandelijks meer dan 500.000 vacatures gepubliceerd.

Hoogste druk in Zuid-Holland en Noord-Holland

Zuid-Holland is met 2.200 vacatures de provincie met het grootste aanbod. Noord-Holland volgt met 1.800 vacatures en op de derde plek staat Noord-Brabant met ongeveer 1.000 banen. In Utrecht en Gelderland staan daarentegen een kleine 700 vacatures open.

Grootste behoefte: docenten beroepsonderwijsprofiel en vreemde talen

In de vakken in de lerarenopleidingen is er vooral vraag naar docenten met een beroepsonderwijsprofiel, een categorie die met ruim 1.000 vacatures de eerste plaats inneemt. Docenten vreemde talen staan tweede op de verlanglijsten, met meer dan 700 vacatures, waarvan ruim 450 voor Engels taal- en letterkunde.

Docenten op het gebied van de gezondheidswetenschappen zijn met iets meer dan 300 vacatures de derde meest gevraagde categorie, gevolgd door docenten natuurkunde en techniek (elk 220). Onderaan de lijst vinden we sociale wetenschappen, strafrecht en rechtshandhaving.

‘Dankzij initiatieven van de overheid is het onderwijs voor velen weer een aantrekkelijke optie geworden’

“De laatste jaren kampt Nederland met een tekort aan leerkrachten. Dat is een gevolg van zowel economische als subjectieve factoren,” zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. “Dankzij initiatieven van de overheid om meer mensen voor de klas te krijgen is het onderwijs voor velen weer een aantrekkelijke optie geworden. Bovendien zijn de salarissen hier hoog in vergelijking met de andere OESO-landen. De verdiensten van een leraar met een paar jaar ervaring behoren hier tot de hoogste van de OESO-landen en bedragen vaak tot wel 2,5 keer het startsalaris. Daarmee biedt Nederland de hoogste salarisgroei in de OESO-economieën.* Bij dit interessante maar ook uitdagende vraagstuk is het echter ook zaak een goede koppeling van vraag en aanbod te faciliteren. Dat doen we met onze zelf ontwikkelde technologie, waarbij we kunstmatige intelligentie inzetten om mensen die in deze cruciale sector een baan zoeken een compleet overzicht van alle mogelijkheden te bieden. Daarnaast ondersteunen we werkgevers die druk op zoek zijn naar leerkrachten voor het nieuwe schooljaar,” besluit Brouwer.

Over Jobrapido

Jobrapido is ’s werelds meest effectieve vacaturezoekmachine. Als pionier in de sector zet Jobrapido een nieuwe standaard in online banen zoeken door mensen op een fundamenteel andere manier aan werk te helpen. Jobrapido inventariseert, analyseert en aggregeert vacatures over het hele web, zodat kandidaten alle relevante banen op één plek kunnen vinden. Met grensverleggende technologie en innovatieve producten maakt Jobrapido de koppeling tussen geweldige werkgevers en fantastische kandidaten. Jobrapido, opgericht in 2006, heeft inmiddels wereldwijd een succesreputatie opgebouwd. Het bedrijf toont maandelijks meer dan 20 miljoen vacatures op zijn site, wordt maandelijks meer dan 55 miljoen keer bezocht en telt meer dan 90 miljoen geregistreerde gebruikers. Jobrapido heeft zijn hoofdkantoor in Milaan en is actief in 58 landen. Het helpt de juiste kandidaten de juiste functies te vinden bij duizenden bedrijven over de hele wereld, snel en effectief. Jobrapido is sinds april 2014 onderdeel van de Symphony Technology Group (STG).

Video Recruitment Platform Cammio introduceert Stories – boost conversie met videovacatures

https://www.youtube.com/watch?v=0LbZ88eL7Pg

Recruiters kunnen in een handomdraai content creëren over bijvoorbeeld de functie, de werkplek, het team en de bedrijfscultuur. Clips van verschillende medewerkers worden samengevoegd tot één aansprekende video die via een embed code op de werken-bij pagina of in de vacature wordt geplaatst. Omdat gebruikers niet hoeven te monteren, maar wel de regie behouden, kan elke recruiter direct profiteren van de conversievoordelen die videovacatures met zich meebrengen.

“We willen het voor recruiters mogelijk maken om video in de volledige candidate journey in te zetten, en niet uitsluitend in employer branding campagnes of videosollicitaties. Met Cammio Stories maken wij video beschikbaar op vacatureniveau. De oplossing op het Cammio platform helpt hiring teams en recruiters samen kandidaten te overtuigen”, legt Walter Heuber, medeoprichter en CEO van Cammio, uit.

Video verhoogt conversie tot wel 80%

Het is bekend dat het gebruik van video op een landingspagina de conversie tot wel 80% kan verhogen. De productie van de content kan echter ook erg duur, ingewikkeld en tijdrovend zijn, waardoor recruiters vaak niet de middelen hebben dit voor elke specifieke vacature in te zetten. Cammio Stories biedt een cloud-based softwareoplossing, waarmee meerdere collega’s gezamenlijk, zonder enige vorm van montage, vacaturevideo’s kunnen produceren. Op het platform bepalen recruiters de condities van de video, zoals de lengte van de individuele clips. Hierbinnen vragen zij direct de content op bij collega’s, die op hun beurt via Stories de video’s creëren en uploaden. Dit wordt vervolgens samengesteld tot één authentieke video die direct klaar is om te delen. Zo krijgen potentiële kandidaten een oprechte impressie van de functie en bijvoorbeeld de toekomstige collega’s en de werkplek.

De tijd van de geschreven vacature is voorbij

Verschuiving naar video

“De tijd van de geschreven vacature is voorbij. Video heeft zich al bewezen als effectieve methode waarbij kandidaten solliciteren op basis van hun persoonlijkheid. Met Cammio Stories kunnen organisaties nu ook hun persoonlijkheid tonen!”, aldus Walter Heuber. “Er is een duidelijke verschuiving gaande, online wordt video meer en meer de standaard manier van communiceren. Ten tijde van een ‘war for talent’ kunnen werkgevers niet achterblijven.”

Cammio Stories belooft hogere conversieratio’s en een authentieke introductie van het employer brand om tot betere matches te komen. Vanaf vandaag is het wereldwijd beschikbaar voor Cammio klanten.

Talentsoft wil maar liefst 250 nieuwe werknemers werven

Talentsoft is in Europa een bekende aanbieder van software op het gebied van learning en human capital management. Begin dit jaar haalde het bedrijf 45 miljoen euro op, en aan het eind van dit jaar is een omzet van 90 miljoen euro het doel.

Aan het eind van dit jaar is een omzet van 90 miljoen euro het doel.

Maar daarvoor zijn dus wel veel nieuwe medewerkers nodig. In totaal gaat het om de werving van 250 nieuwe medewerkers, van wie dus 15 in Nederland. Tegen de zomer van 2020 moet dit doel bereikt zijn.

Vooral technische profielen

‘Gemiddeld kiezen jaarlijks wereldwijd 300 nieuwe organisaties voor Talentsoft. Dit betekent veel nieuwe implementatieprojecten voor onze teams’, aldus Nick Geurds International Field Marketing Director van Talentsoft. ‘Om onze groei en onze 2.000 klanten te ondersteunen, zijn we vooral op zoek naar technische profielen ter ondersteuning van innovatie en HRIS-consultants als support op de projecten van onze klanten.’

Talentsoft kent momenteel 9 miljoen gebruikers (in 27 talen) over de hele wereld.

Talentsoft kent momenteel 9 miljoen gebruikers (in 27 talen) over de hele wereld. Het digitale platform biedt een combinatie van HR-kerntaken en kant-en-klare dashboards voor HR-analyses en combineert software op het gebied van competentiemanagement, loopbaanpaden en leermogelijkheden. De applicatie omvat de hele cyclus voor talentmanagement: van werving tot onboarding, prestatiemeting, beoordeling, ontwikkeling van competenties, leren en compensatie.

Meer weten? Kijk hier.

Indeed neemt ClickIQ over

richard collins clickiqClickIQ is een platform dat zich specialiseert in geautomatiseerde vacatureplaatsingen, op basis van AI. Het bedrijf is opgericht in 2017 door Beverly Shaw en recruitment-veteraan Richard Collins (foto), die enige maanden in Nederland nog een presentatie gaf.

De belofte van ClickIQ is dat het de beste kandidaten op een kosteneffectieve manier weet te bereiken, dankzij de technologie die continu en in realtime de uitgaven in de gaten houdt.

‘Innovatieve oplossing’

‘Het ClickIQ-team heeft een innovatieve oplossing gebouwd om de uitgaven aan job advertising te optimaliseren, zowel om actieve als latente werkzoekenden te bereiken’, aldus Maggie Hulce, SVP Sales Strategy bij Indeed. ‘Samen zullen we onze rol versterken om klanten snel en betaalbaar gekwalificeerde kandidaten – en uiteindelijk ook hires – te kunnen leveren.’

‘Met de hulp van Indeed willen we dit model naar werkgevers over de hele wereld opschalen.’

Ook Collins toont zich opgetogen met de overname: ‘In Indeed vinden we een partner die helemaal past bij onze missie en zakelijke doelen. We willen een technologieplatform bieden dat bedrijven betaalbare resultaten biedt, naast meer inzicht en meer controle over hun budgetten. Met de hulp van Indeed kijken we ernaar uit om dit model naar werkgevers over de hele wereld op te schalen.’

De tweede in korte tijd

Het is al de tweede spraakmakende overname van Indeed in korte tijd. Eind mei maakte de vacaturezoekmachine de overname van recruitmentplatform Syft bekend.

Uitzendbureau Get Work in zee met RecruitNow

Kandidaten verwerken, matchen en plaatsen. Vanaf nu kan uitzendbureau Get Work het een stuk sneller doen. Het uitzendbureau heeft namelijk gekozen voor een nieuw recruitmentsysteem: RecruitNow | Cockpit, de recruitmentsoftware voor uitzenders. Door deze samenwerking wordt het recruitmentproces van Get Work makkelijker en sneller. Bovenal is er meer tijd om nóg persoonlijker contact te leggen in de regio midden- en oost-Nederland, waar het bureau actief is.

‘We laten systemen steeds meer voor ons werken, zodat wij het nog meer over mensen kunnen hebben.’

Renée Gosschalk, marketingmanager bij Get Work, licht toe hoe deze samenwerking bijdraagt aan het verwezenlijken van hun ambitie: ‘We willen meer impact hebben in de regio en echt van toegevoegde waarde zijn voor onze doelgroep. Daarom laten we systemen steeds meer voor ons werken, zodat wij het nog meer over mensen kunnen hebben.’

Persoonlijker worden door te werken met systemen

Meer tijd voor persoonlijk contact met de klanten en uitzendkrachten, juist door te werken met een goed recruitmentsysteem: het is één van de belangrijkste punten op de agenda van Get Work. Maar ook het plaatsingspercentage verhogen door meer te doen met hun huidige data en snel inzicht hebben in de ROI zijn doelstellingen die het bureau met RecruitNow | Cockpit vervult.

De communicatie onderling wordt eenvoudiger. Zo houden zij daadwerkelijk meer tijd over.

Dankzij de software hebben intercedenten minder verschillende applicaties nodig om hun werk goed te kunnen uitvoeren. De communicatie onderling wordt ook eenvoudiger. Zo houden zij daadwerkelijk meer tijd over. De matchsuggesties op harde en zachte criteria die automatisch voor de beste matches zorgen, verregaande integraties met derden partijen zoals bijvoorbeeld Jobdigger en de integratie van conversaties in één voor iedereen toegankelijk systeem, hebben Get Work voor Cockpit laten kiezen. Daarnaast is het een gebruiksvriendelijk systeem, omdat het met én voor gebruikers ontwikkeld is. Ook de cultuur van RecruitNow speelde mee, aldus Gosschalk. ‘Onze culturen passen erg goed bij elkaar. Dit heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor Cockpit.’

Lees ook:

Foto boven, van site Get Work

Magnet.me haalt nieuwe financiering op bij (klant) Rabobank

Magnet.me ontving in 2017 al 1 miljoen euro aan investeringen en heeft die gebruikt om om te investeren in een versnelde groei in het Verenigd Koninkrijk, waar het momenteel de grootste carrièrewebsite voor studenten is.

Het bedrijf telt nu meer dan 200.000 gebruikers en heeft 2.500 bedrijven die talent aantrekken via Magnet.me

Het bedrijf telt nu meer dan 200.000 gebruikers en heeft 2.500 bedrijven – waaronder de Rabobank – die talent aantrekken via Magnet.me. Het bedrijf zorgt voor een innovatieve en laagdrempelige manier om studenten en afgestudeerden in contact te brengen met werkgevers, en helpt hen zo een stage of baan te vinden die goed bij hen past.

‘Al veel bereikt’

De Rabobank ondersteunt innovatieve ondernemingen en erkent het belang van deze steun voor met name start- en scale-ups. Fabian Groeneveld, accountmanager in het Startup & Scale-up team van Rabobank: “De constante ontwikkeling en gerealiseerde groei van Magnet.me tonen aan dat ze weten waar innovatie binnen recruitment het verschil maakt en hoe ze dit moeten aanpakken. Ze hebben al veel bereikt en dat heeft vertrouwen gecreëerd. Het is een goed voorbeeld van het soort innovatieve ondernemingen dat de Rabobank graag financiert.”

‘Deze financiering zal gebruikt worden om een stap te maken naar de markt voor young professionals.

De financiering gaat Magnet.me helpen om volgende stappen binnen zijn groei te bewerkstelligen. Medeoprichter Freek Schouten: “We zijn trots op het feit dat de Rabobank achter ons staat. Deze financiering zal niet alleen gebruikt worden voor verdere groei in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk, maar ook om een stap te maken naar de markt voor young professionals. Dat is een logische stap en een mooie kans om die markt te vernieuwen.”

Foto: oprichters Vincent Karremans (32), Freek Schouten (33) en Laurens van Nues (32) met een vertegenwoordiger van de Rabobank.

Lees ook:

Intelligence Group live in de VS

‘Bij Intelligence Group werken we dagelijks om de nationale en internationale arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen met behulp van data. Naast het continu verbeteren van onze data en producten, zijn we altijd op zoek naar het verleggen van onze grenzen,’ aldus Gijs de Haas van Dorsser, managing director van Intelligence Group.

‘Pas aan het begin van dit jaar besloten we om de VS toe te voegen aan ons dashboard. Dat we nu al live zijn en onze collega’s onze bevindingen presenteren in Denver, maakt me erg trots.’ Het internationale dashboard heet nu nog het European Recruitment Dashboard, maar zal binnenkort van naam veranderen door deze internationale ontwikkelingen.

Juist de kleine verschillen tussen landen en kandidaten kunnen het verschil maken in de strijd om talent

De kracht van data

Tijdens de presentatie deelde Maaike Kooter, Manager Business Innovation bij Intelligence Group, enkele interessante inzichten over kandidaten, de kracht van data en het belang van relevante content. Juist de kleine verschillen tussen landen en kandidaten kunnen het verschil maken in de strijd om talent. Door het aanpassen naar lokale standaarden, het verbeteren van de candidate experience en door uw doelgroep echt te leren kennen. Deze verschillen zijn er niet alleen per land, maar ook per beroep, leeftijdscategorie, geslacht, opleidingsniveau, beroep, enzovoorts.

Grote Nederlandse investeerder stort zich op assessment-markt met Zweedse overname

De overname is de eerste investering van de Nederlanders sinds ze in mei 2019 in Stockholm een kantoor openden.

Assessio is opgericht in 1954 als psychologisch onderzoeksinstituut. In 1991 werd het bedrijf overgenomen door de in Zweden wonende Schotse academicus en ondernemer Professor Hunter Mabon. Onder de vlag van de Mabon-familie groeide Assessio uit tot een marktleider in datagedreven talent-assessments. Assessio bedient op dit moment meer dan 1.600 klanten in 30 landen en doet dit vanuit kantoren in Stockholm en Oslo en via een wereldwijd partnernetwerk.

Bekende testen als MBTI, Hogan en 16pf

Assessio ontwikkelde het innovatieve Ascend Platform, een Software-as-a-Service (SaaS)-oplossing, dat klanten helpt met het vinden en beoordelen van huidig en toekomstig personeel. Daarnaast heeft Assessio de Scandinavische markt ontwikkeld voor de bekende testen als MBTI, Hogan en 16pf. Voorbeelden van klanten zijn Randstad, PostNord, NorgesGruppen, Swedbank, Poolia en Adecco. De tests van Assessio zijn beschikbaar in zo’n 25 talen.

Schaarste drijft groei aan

Schaarste in talent, een groeiende behoefte om werknemers langer te binden, de vraag naar leiderschapskwaliteiten en datagedreven talentmanagement worden allemaal gezien als groeifactoren voor de markt van assessments. Goede assessmenttechnologie moet klanten helpen het gedrag en de prestaties van medewerkers te voorspellen, recruitment te verbeteren en de kosten gerelateerd aan personeelsverloop te verminderen.

‘Datagedreven talentmanagement wordt gezien als groeifactor voor de markt van assessments.’

Assessio helpt klanten ook met leiderschap ontwikkelen, teams samenstellen, samenwerking in teams verbeteren, training en ontwikkeling, getalenteerde medewerkers behouden en de feedback in een organisatie verbeteren.

Mogelijk ook overnames in Nederland

De steun van het Nederlandse Main Capital Partners moet ervoor zorgen dat Assessio verder kan groeien in de Europese markten. Het doel is uiteindelijk om een internationale marktleider in talent-assessment-SaaS-oplossingen te worden. Charly Zwemstra, managing partner Main Capital Partners: ‘Wij zien veel mogelijkheden om Assessio te ondersteunen in verder groei. Hierbij zetten we in op verdere productontwikkeling en uitbreiding in Europa, zowel organisch als via overnames in markten als de Benelux en de Duitstalige landen.’

Lees ook: