Adver-Online voegt nu ook YouTube, TikTok, Instagram, Spotify en Snapchat toe

De coronapandemie maakt het voor Generatie Z moeilijker dan ooit om een plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Er zijn niet alleen minder arbeidsplekken beschikbaar, deze generatie is voor veel werkgevers ook nog eens een stuk lastiger te bereiken. (Lange) vacatureteksten wekken hun interesse niet of nauwelijks, visuele communicatie staat voorop. Iets waar het gros van de huidige werkgevers nog nauwelijks op inspeelt. Zo bereiken beide partijen elkaar maar heel moeilijk.

Generatie Z brengt gemiddeld zo’n 6 uur per dag door op YouTube, TikTok of Snapchat.

Recruitment-communicatiespecialist Adver-Online ziet dit als een kans om beide partijen te helpen. Daarom biedt Adver-Online vanaf vandaag de mogelijkheid om juist deze specifieke doelgroep te benaderen. Middels nieuwe wervingsmogelijkheden via YouTube, Instagram, Spotify, TikTok en Snapchat kunnen de relaties van Adver-Online campagnes verspreiden. Dit zijn immers de kanalen waarop deze generatie de meeste tijd doorbrengt: gemiddeld zo’n 6 uur per dag.

Employer branding voor Generatie Z

Naast deze nieuwe wervingsmogelijkheden kunnen de relaties van het in 2002 opgerichte Adver-Online ook bij hen terecht om hun employer branding op strategisch en uitvoerend niveau aan te scherpen. Zo kunnen werkgevers niet alleen Generatie Z werven op korte termijn, maar juist ook behouden op de lange termijn. Met deze nieuwe mogelijkheden wil Adver-Online de actuele arbeidsmarktuitdagingen duurzaam oplossen. Klanten kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van deze nieuwe opties.

Lees ook

8vance neemt Gini-Recruit over

Opnieuw een opvallende overname in de recruitmentwereld. Dit keer is het 8vance Matching Technologies, het Nederlands-Duitse A.I.-softwarebedrijf achter onder meer Jobliebe.nl, dat zijn slag slaat met de overname van Gini-Recruit, een aanbieder van software voor recruitmentmarketing, applicant tracking en talent coaching. Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken voor alle bemiddelaars en bedrijven.

Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken.

8vance heeft A.I.-matchtechnologie ontwikkeld die op basis van vaardigheden, competenties, ervaring en persoonlijkheid, autonoom (dus geheel zelfstandig) kijkt in hoeverre mensen passen bij vacatures, projecten of bijvoorbeeld functiehuizen. Met de overname van Gini-Recruit creëert 8vance een end-to-end oplossing voor recruitment en loopbaanbegeleiding. De overname combineert de voordelen van beide oplossingen, waarmee 8vance inzet op maximale ontzorging van arbeidsbemiddelaars, coaches en HR-professionals. Met de overname treedt ook Bob van den Berg, CEO van Gini-Recruit (midden op de foto), toe tot het directieteam van 8vance.

Minder doorlooptijd, diepere analytics

De nieuwe, gezamenlijke aanpak moet leiden tot grote doorlooptijdwinst, efficiëntieverbetering en diepere analytics bij alle vormen van talentmobiliteit. Ook wordt het eenvoudiger en veiliger om (gedeelde) talentpools en zogenoemde ‘recruitment ecosystemen’ te maken. De geïntegreerde oplossing komt per 15 december beschikbaar bij een aantal geselecteerde klanten, inclusief integraties met diverse backofficesystemen en cv-databanken. De huidige producten van 8vance en Gini blijven ook als afzonderlijk producten bestaan.

Het Nederlands-Duitse 8vance Matching Technologies maakt de overname bekend van het Hengelose Gini-Recruit, aanbieder van software voor applicant tracking, recruitmentmarketing, en talent coaching.

Han Stoffels, CEO van 8vance (links op de foto boven): ‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk. Klanten kunnen nu zowel bij ons terecht voor integratie van onze A.I.-matching als voor een volledige end-to-end oplossing. Zo maken wij autonome matching voor iedereen bereikbaar.’

‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk.’

De autonome matchtechnologie van 8vance wordt niet alleen ingezet bij recruitment, maar ook bij talent pooling, jobcarving, interne werk- en talentmarktplaatsen, loopbaanbegeleiding en outplacement. Daarnaast is de technologie ook beschikbaar voor individueel carrièremanagement. Zo kan iedereen nu al op jobliebe.nl ontdekken welke kansen er voor hem of haar in de markt zijn op basis van de eigen vaardigheden en competenties.

Lees ook

Preselectie-platform TestGorilla haalt investering van 1 miljoen euro op

Door de coronacrisis verloopt recruitment steeds vaker op afstand. En dat geldt ook voor assessments. Bij TestGorilla werken ze aan dat soort preselectie-tests. Investeringsmaatschappij CapitalT en internationale angel investors maken vandaag bekend 1 miljoen euro in dit platform te investeren.

‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial.’

Medeoprichter Wouter Durville: ‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial. Om die stroom op te kunnen vangen hadden we extra funding nodig. De investering zal vooral gebruikt worden om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen en het huidige aanbod van 120 testen uit te breiden.’

Behoefte aan efficiëntie

‘TestGorilla had niet op een gunstiger moment kunnen starten’, zegt Eva de Mol, oprichter van investeerder CapitalT. ‘Juist op dit moment is er een enorme behoefte aan een efficiencyslag, vroeg in het wervingsproces. Door de coronamaatregelen moeten veel bedrijven leren om te gaan met online werving, terwijl ze overspoeld worden door sollicitaties. Vaak ontvangen ze meer cv’s dan ze kunnen beoordelen.’

TestGorilla werd pas deze zomer opgericht.

TestGorilla werd deze zomer opgericht. Ondernemer Wouter Durville sloeg daarvoor de handen ineen met Otto Verhage, voormalig partner bij Bain & Company. De door hen ontwikkelde online tool bestaat uit SaaS-software waarmee je kandidaten al in een vroeg stadium kunt filteren op basis van meer dan 120 testen, onder andere voor cognitieve vaardigheden, taalvaardigheid, programmeren en andere werkspecifieke vaardigheden zoals SEO, boekhouden en meer. Leuk detail: er is ook een test voor ‘Talent Acquisition’, die onder meer vaardigheden op het gebied van sourcing, candidate experience, recruitment analytics en onboarding zegt te kunnen meten.

Otto Verhage en Wouter Durville, TestGorilla

Belang van diversiteit

Met die testen wil het bedrijf werving niet alleen efficiënter maken, het wil ook vooroordelen wegnemen door assesments meer te richten op werkelijke vaardigheden. Naast assessments kunnen klanten via de tool ook gebruik maken van one-way video interviews. Deze functionaliteit wordt steeds meer gebruikt in tijden van werving op afstand.

‘Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’

‘Het belang van diversiteit is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’, vertelt Durville. ‘Wij hebben TestGorilla zo ontwikkeld dat HR managers zich puur kunnen focussen op vaardigheden van kandidaten. Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’ De assessments van TestGorilla zijn ontwikkeld door zogenoemde ‘testpreneurs’. Het bedrijf zegt verder vooral data en machine learning te gebruiken om succes en retentie van medewerkers te voorspellen.

Lees meer

Bemiddelaar Freelancers United lanceert tak voor recruitmentmarketing

Er komen steeds meer HR-tools bij. En dat maakt het voor recruiters lastig om alles uit hun digitale kanalen te halen, signaleert Freelancers United. Daarom lanceert het bemiddelingsbureau een tak voor recruitment marketing: RecruitMarketing. Juist tijdens de corona-periode, aldus Marije Koets, partner bij Freelancers United. ‘Nu ligt er immers minder druk op het aannemen van nieuw personeel, waardoor recruitmentprocessen op orde gebracht kunnen worden. RecruitMarketing gaat het wervingsproces minder kostbaar en beter voorspelbaar maken, door inzichten op het gebied van mens, merk en digitaal te combineren.’

‘Een succesvolle wervingsstrategie draait uiteindelijk om de focus op duurzame relaties.’

Technologisch innovaties in het HR-vak volgen elkaar op in een razend tempo, aldus Koets. ‘Dat maakt het voor veel recruiters lastig om te bepalen welke tool ze op welke manier inzetten, om zo data te transformeren in waardevolle inzichten, oplossingen en plaatsingen. Met RecruitMarketing willen we dat oplossen. Hier delen we onze kennis op het gebied van digital, HR en marketing met recruitment- en HR-afdelingen. Zo hopen we bedrijven te stimuleren om een recruitmentstrategie te hanteren die minder transactioneel en incidenteel van aard is. Een succesvolle wervingsstrategie draait uiteindelijk om de focus op duurzame relaties. Dankzij die visie, en de juiste tools, wordt recruitment schaalbaarder, efficiënter en minder kostbaar.’

Samenwerking met expert

RecruitMarketing is een samenwerking tussen Freelancers United en recruitmentmarketing-expert Marvin Croon (foto). ‘Tal van sectoren en bedrijven hebben er baat bij als ze recruitment als een continu proces zien, dat geoptimaliseerd kan worden door slimme technologie’, zegt die laatste. ‘Succesvolle werving wordt daarmee een intelligent samenspel van techniek en identiteit. Bedrijven verlagen hiermee de kosten per kandidaat, verhogen de Candidate Lifetime Value en verbeteren zo de productiviteit en effectiviteit van recruitment.’

‘Als je de war for talent wil winnen, dan zorg je dat digital, marketing en HR samen aan het front staan.’

Koets sluit zich daarbij aan en illustreert het belang van een geïntegreerde aanpak van digital, marketing en HR. ‘Vacatureteksten schrijf je eigenlijk voor kandidaten én voor algoritmes. Aantrekkelijke informatie publiceer je waar actief én passief talent zich bevindt. Als je de war for talent wil winnen, dan zorg je dat digital, marketing en HR samen aan het front staan.’ 

Winnende werkgeversmerken

Reclamebureau annex bemiddelaar Freelancers United beschikt inmiddels over een netwerk van meer dan 1.200 professionals in marketing en recruitment. Koets: ‘Dit netwerk stelt ons in staat om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Kandidaten beoordelen werkgevers op dezelfde kritische manier als consumenten producenten beoordelen. Onder meer bij Building Heroes hebben we een merk kunnen opbouwen dat binnen- en buiten de sector herkend wordt als onderscheidend en herkenbaar.’

‘Kandidaten beoordelen werkgevers net zo kritisch als consumenten producenten beoordelen.’

Jeroen Meerum Terwogt, oprichter van Building Heroes, zegt daarover: ‘Wij richten ons op professionals in de bouwsector. Dat betekent dat we te maken hebben met veel concurrentie. De merk- en HR-inzichten van Freelancers United, gecombineerd met de technische inzichten van Marvin Croon, zorgen ervoor dat we een uniek profiel hebben en sneller groeien dan de concurrentie.’

Lees ook

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op woensdag 18 november 2020 start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Daar kun je de nieuwste e-commerce technologie binnen de recruitmentwereld zelf leren gebruiken. Of het nu gaat om inbound arbeidsmarktcommunicatie/ inbound recruitment marketing, data & analyse, Candidate Relation Mananagement Software (CRM) en sourcing: het komt hier allemaal voorbij. Kijk hier voor meer informatie of om je meteen in te schrijven.

recruitment-marketing automation

 

Jobdigger verlegt grenzen met arbeidsmarktdata in België en Frankrijk

Jobdigger breidt haar arbeidsmarktdata uit naar Frankrijk. Na het beschikbaar stellen van de Belgische arbeidsmarktdata begin oktober, komt de livegang in Frankrijk steeds dichterbij. En alhoewel de focus de komende tijd op België, Frankrijk en Nederland ligt, is de grensoverschrijdende reis daar zeker nog niet afgelopen, aldus het arbeidsmarktdata-bedrijf.

Begin oktober nam Jobdigger deel aan de online Demo Day België van Recruitment Tech Media. De deelname aan het event droeg bij aan de naamsbekendheid. Het leidde tot een vliegende start in België en bood een mooie kans om de arbeidsmarktdata van Jobdigger aan Belgische bemiddelaars te laten zien. Inmiddels maken al diverse intermediairs gebruik van Jobdigger, Dat gebeurt zowel stand-alone als via een van de ATS-partners in België: OTYS, Carerix en Bullhorn.

Verder de grenzen over

De data-spiders van Jobdigger zijn momenteel druk bezig om alle lokale vacaturesites door te lopen om zo het meest volledige overzicht van arbeidsmarktdata in Frankrijk te kunnen leveren. De eerste pilots draaien. Mede dankzij de scherpe input en frisse blik van de Franse klanten, kan het bedrijf ook daar optimale datakwaliteit leveren. Vacatures worden gescand op onder andere functietitels, salarissen, gevraagd opleidingsniveau en gevraagde skills. Al deze arbeidsmarktdata kunnen gebruikers van Jobdigger vervolgens terugzien in een overzichtelijk en up-to-date dashboard.

Inzicht in verschillende grensregio’s

In Jobdigger kunnen recruiters, uitzenders, sales-experts en mobiliteitsadviseurs vacatures zoeken in een bepaalde regio of binnen een straalgebied. Het is ook mogelijk om in meerdere grensregio’s tegelijk te zoeken. Daarnaast kan een uitzender makkelijk filteren op vacatures die bijvoorbeeld op maximaal 30 minuten reistijd van een kandidaat af zitten.

Intermediairs hebben met Jobdigger altijd actueel inzicht in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Functies waar de meeste vacatures voor uitstaan en kanalen waarop de meeste kandidaten zoeken naar een baan, brengt het bedrijf makkelijk in beeld. Actueel inzicht in de arbeidsmarkt creëert een voordeel voor zowel de kandidaat en bemiddelaar als de werkgever. Kandidaten komen sneller aan een passende baan en werkgevers vinden sneller de juiste match voor hun organisatie. Zo draagt Jobdigger bij aan een betere match tussen de vraag- en aanbodkant van de arbeidsmarkt: nu in Nederland, België en straks dus ook in Frankrijk.

Lees ook

Nieuwe start-up Cowboys.nl richt pijlen op verdienmodel vacaturemarkt

‘De recruitmentindustrie wordt gekscherend wel eens het Wilde Westen genoemd, vanwege de vele cowboys die actief zijn. Onze naam is een knipoog naar die markt’, zegt Sem Zijlstra, CEO van het vandaag gelanceerde Cowboys.nl. Deze recruitmentstart-up opent de aanval op de naar eigen zeggen ondoorzichtige verdienmodellen in de vacaturemarkt. Het Amsterdamse bedrijf introduceert daarom – naar eigen zeggen ‘als eerste’ – 100% openheid in kosten, verdienmodel en resultaat.

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij.’

‘We spelen in op een bredere behoefte aan meer transparantie in de maatschappij’, aldus Zijlstra. Organisaties schakelen bij de werving van personeel nu nog vaak gespecialiseerde recruitment-marketingbureaus in die hen helpen met de plaatsing van vacatures op vacaturesites. Maar volgens Zijlstra hanteren deze bureaus daarvoor vaak ‘onbekende marges op mediabudgetten’. En dit leidt volgens hem veelal tot ‘perverse prikkels waarbij adviezen vanuit de bureaus niet altijd in het belang zijn van de klant.’

drie cowboys
De drie ‘cowboys’ in Amsterdam, van links af: Sem Zijlstra, Lars Wetemans en Wouter Aijtink.

Op een missie

Bij Cowboys.nl niets van dat alles, bezweert de oud-topjudoka ook. Samen met Wouter Aijtink en de nog van Wonderkind bekende Lars Wetemans is hij ‘op een missie’ om meer transparantie in de vacaturemarkt te brengen. Dat willen ze enerzijds doen door alleen op basis van gewerkte uren te factureren, en zo hun verdiensten volledig inzichtelijk te maken. Anderzijds willen ze alle data die vrijkomen bij online vacatures adverteren volledig transparant maken.

‘TikTok, podcasts en zelfs influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen.’

cowboysZijlstra: ‘Er worden nu vaak hoge marges verdiend op de doorplaatsingen op vacaturesites door traditionele bureaus. Die kunnen oplopen tot wel 80%, en zitten vaak verscholen in mediabudgetten. Zonder dat de klant daar enig besef van heeft.’ Maar het is niet alleen volledige transparantie dat het nieuwe bedrijf zich ten doel stelt. ‘Ook willen we ons onderscheiden door talent te werven met innovatieve campagnes op nieuwe media. TikTok, podcasts en zelfs de inzet van influencers moeten lastig bereikbaar talent in beweging brengen op de arbeidsmarkt.’

Ontstaan ‘door corona’

Zijlstra en Aijtink zijn beiden ook eigenaar van eventmarketingbureau Boest. Als gevolg van het op slot gaan van de evenementenbranche door COVID-19, zagen ze die andere business echter ernstig krimpen. In de recruitmentbranche hopen ze daarvan gevrijwaard te blijven, samen met de derde partner, Lars Wetemans. Zijlstra: ‘Anders dan in de markt van vacatureplaatsingen, was het in de eventbranche al heel gebruikelijk om transparant te zijn over verdienmodellen. Bovendien kent het werven van talent veel raakvlakken met het werven van bezoekers voor evenementen.’

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet.

Cowboys.nl mikt voor komend jaar op een miljoen euro omzet. Corona raakt volgens hen weliswaar ook de arbeidsmarkt, maar in mindere mate dan de evenementenbranche. Daarnaast denken de ondernemers dat Cowboys.nl inspeelt op een bestaande behoefte, die nog niet wordt vervuld door andere partijen in de markt, en hopen ze zo personeelswerving transparanter en eerlijker te maken, zowel voor kandidaten als voor werkgevers.

Lees ook

Amsterdamse IT-recruiter DIQQ groeit door en vernieuwt zijn merk

Géén snelle matches tussen klant en kandidaat, maar juist een focus op de company culture en het creëren van kwalitatieve en duurzame matches. Dat is waarin het Amsterdamse DIQQ zich zegt te onderscheiden van andere recruiters en recruitmentbureaus in de ict-wereld. Een nieuwe merkcampagne onder de hashtag #weareDIQQ moet dat nog eens onderstrepen.

‘Vooral binnen consultancy is personeel je belangrijkste troefkaart om te groeien.’

De campagne is gemaakt samen met creatief bureau Ice Cream Media. In de campagne ligt de focus op groei door samenwerking. Het gaat om ‘een compleet nieuwe look & feel, die moderner en volwassener aanvoelt’, aldus DIQQ-oprichter Michiel de Graaf (foto boven). ‘De belangrijkste reden waarom ik 3 jaar geleden dit bedrijf begon is simpelweg: (werk)plezier terugvinden. Vooral binnen consultancy is personeel je belangrijkste troefkaart om te groeien. Daarom wil je een gezonde en sterke bedrijfscultuur creëren.’

Kanban en agile

DIQQ vindt het belangrijk om continu te blijven innoveren, aldus De Graaf. ‘Zo hebben we wekelijkse kennissessies, hebben we onze eigen in-house development-tak onder de naam Rebels en houden we eens in de twee weken een zogeheten Kanban. Dan bespreken we met alle consultants wat gedaan moet worden, welke processen lopen en welke afgerond zijn. Zo weet iedereen wat er speelt binnen het team en is er ruimte om elkaar te helpen en om van elkaar te leren.’

‘Eens in de twee weken bespreken we met alle consultants wat gedaan moet worden.’

Kanban is geïnspireerd op de agile manier van werken. Dit houdt in dat je snel moet kunnen schakelen als team in een steeds veranderende omgeving. DIQQ probeert door middel van deze werkwijze processen te automatiseren en zo efficiënt mogelijk samen te werken. ‘Zeker in een tijd waarin COVID-19 vraagt om creatieve oplossingen, vinden wij dit erg belangrijk’, stelt De Graaf.

Lancering nieuwe website

Met de re-branding en de nieuwe campagne is ook de website onder handen genomen. ‘Deze functioneerde voorheen puur als jobplatform voor kandidaten, maar nu kunnen zowel klant als kandidaat informatie vinden over DIQQ en het samenwerkingsproces’, vertelt De Graaf. ‘De website heeft als doel om te informeren en te inspireren. Ook is er gekeken naar de UX/UI-storytelling en is deze SEO technisch on point gemaakt.’

Het DIQQ-team telt tegenwoordig ruim 20 medewerkers.

DIQQ is in drie jaar uitgegroeid tot een succesvolle scale-up, die momenteel kantoor houdt op het Amsterdamse Rokin. Het team telt tegenwoordig ruim 20 medewerkers. In de 3 jaar van het bestaan heeft DIQQ meer dan 650 IT-professionals aan een job geholpen; dit jaar wordt een omzetgroei van bijna 40 procent verwacht. De nieuwe campagne heeft onder meer het doel ‘het imago van recruitmentconsultants te verbeteren door te focussen op een persoonlijke approach met klant en kandidaat’. Daarnaast wil DIQQ graag ‘top-of-mind worden bij iedere IT-professional in Nederland’, aldus De Graaf.

Lees ook:

Eerste Brabantse vestiging voor Intro Personeel

Er zijn meerdere redenen om in Roosendaal een nieuwe locatie te openen, zegt recruiting consultant Arjan Verhoeven (rechts op de foto). “Ons werkgebied ligt ten westen van de A16: West-Brabant en de Zeeuwse eilanden. Deze regio’s sluiten uitstekend aan op de regio’s waar we al personeel werven. We zien hier kansen. Bijvoorbeeld bij bedrijven in techniek, industrie, logistiek, bouw en groen. Daarnaast zien we mogelijkheden in voor ons nieuwe sectoren zoals de visverwerkende industrie en verpakkingsindustrie. We zien dat de markt groeit en we van toegevoegde waarde kunnen zijn. We merken dat bij veel bedrijven – ondanks de crisis – er toch behoefte is aan vaste medewerkers. En dat is precies waar Intro Personeel goed in is: het begeleiden van vakspecialisten naar een vaste baan.”

Frame21

Het nieuwe kantoor is de negende vestiging van Intro Personeel. Het kantoor is te vinden in bedrijfsverzamelgebouw Frame21 op de grens van Oud-Gastel en Roosendaal. Naast Verhoeven bestaat het team dat er aan de slag gaat uit Rudolf Bouman en Jasmijn Kunst. Met elkaar zijn de recruiters dagelijks actief op zoek naar de juiste match tussen kandidaat en werkgever. “Wij zijn een team waarin ik het volste vertrouwen heb, omdat we over ruime ervaring beschikken in het bemiddelen van mensen naar een vaste baan. Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.”

‘Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.’

Andere vestigingen van het zo’n 15 jaar bestaande Intro Personeel zijn te vinden in Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel, Barendrecht, Bodegraven, IJsselstein, Groot-Ammers en Sfântu Gheorghe (Roemenië). Intro Personeel is onderdeel van Florys Groep. Ook Brys (professionals) en JobUp (re-integratie) vallen onder deze paraplu, net als Florys (administratie) en Prevenzo (ziekteverzuim).

Lees ook

Brockmeyer gaat internationaal, via partnership met het Belgische Jobtoolz

Vacatures online in de kijker zetten bij de ideale doelgroep? Ook in België wordt het mogelijk, dankzij een nieuwe samenwerking tussen het Nederlandse Brockmeyer Jobmarketing Experts en Jobtoolz, het Belgische recruitmentplatform voor het MKB. ‘Deze nieuwe internationale stap brengt het recruitmentmarketing-verhaal in België met deze samenwerking op een totaal nieuw niveau’, aldus Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer (midden op de foto).

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence.

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence. Het benadrukt nog eens de missie van het Belgische recruitmentplatform: “recruiters helpen het dagelijkse gedoe in een positieve ervaring te gieten”.

Nog sneller betere kandidaten

‘Onze keuze om Brockmeyer te integreren in Jobtoolz was zeer snel gemaakt’, vertellen Jochen Callens en Dieter D’hondt, co-founders van Jobtoolz. ‘We bieden al de beste technologische oplossing op gebied van employer branding en applicant tracking voor het MKB. Maar instroom van goede sollicitanten blijft vaak de grootste uitdaging in de huidige tijd. Door de koppeling met Brockmeyer bieden we nu meer dan 2.000 kanalen wereldwijd. En ook de naadloze koppeling met LinkedIn die Brockmeyer biedt, speelt een belangrijke rol.’

‘Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne.’

Via slimme algoritmes die data analyseren krijgen de klanten van Jobtoolz op elk moment het beste kanaal voor hun vacature. ‘Concreet weten we nu dankzij de koppeling waar het beste talent voor de functie zich bevindt. Hier kunnen we dan ten volle op inzetten. Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne’, zo voegt Arne Vanaelst, digital marketeer bij Jobtoolz, er nog aan toe.

Uniek in België

Voor Brockmeyer is Jobtoolz een belangrijke stap richting verdere internationalisatie. ‘We zijn uitermate enthousiast over dit nieuwe partnership’, aldus Monnet. ‘Samen staan we sterk. Jobtoolz optimaliseert hun recruitmentstrategie met onze diensten om zo MKB-klanten nog beter te bedienen, terwijl wij onze internationale scope verder uitbreiden. Na Nederland en Frankrijk is België een logische vervolgstap.’

‘Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden.’

Daarnaast is Monnet ook bijzonder tevreden over het snelle implementatietraject. ‘Door efficiënt te schakelen en goede afspraken te maken zaten slecht 4 maanden tussen het eerste gesprek en de daadwerkelijke koppeling. Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden. Dat heeft de samenwerking met Jobtoolz wel aangetoond. We kunnen in relatief korte tijd een fantastische (maatwerk)oplossing bieden, die voor onze partner en haar klanten aantrekkelijke voordelen biedt.’

Foto: Jochen Callens, co-founder van Jobtoolz, Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer, en Dieter D’hondt, co-founder van Jobtoolz (v.l.n.r.).

Lees ook

Vacatureteksten schrijven wordt kinderspel, zo belooft nieuw platform

marcel leeman kinderspel vacatureteksten‘HR-medewerkers en recruiters vinden vacatureteksten schrijven een van de minst leuke taken in het recruitmentproces’, vertelt Marcel Leeman van teksttechnologiebedrijf Textmetrics (foto rechts). ‘Dit is een ondergeschoven kindje, ook communicatieafdelingen vinden dit niet leuk. Gevolg is dat dit regelmatig tegen relatief hoge kosten wordt uitbesteed’, vult Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, aan.

‘Het platform zorgt ervoor dat vacatureteksten altijd optimaal en op het juiste taalniveau geschreven worden.’

De twee hebben echter de handen ineen geslagen voor een nieuw, geautomatiseerd platform dat vacatureteksten voor recruiters bijna tot kinderspel moet maken. De tool zorgt bijvoorbeeld er automatisch voor dat vacatureteksten altijd optimaal en op het juiste taalniveau geschreven worden en dat de online vindbaarheid door kandidaten zo groot mogelijk wordt door aan te sluiten bij de eisen van Google for Jobs. Daarnaast helpt het genderneutraal te werven en discriminatie op grond van leeftijd of sekse te voorkomen.

Vruchten plukken

‘Dit is een volgende stap in het verder professionaliseren en automatiseren van het recruitmentproces, waarbij HR & Recruitment blijven innoveren om de beste mensen aan te trekken’, aldus Waasdorp. ‘De recruiter van de toekomst moet zich steeds meer op data baseren. Ze hoeven daarbij geen kriebels te krijgen van cijfers en algoritmes, maar kunnen de vruchten plukken van slimme systemen die ontzorgen en tot betere resultaten leiden.’

‘Sommige dingen liggen zo voor de hand dat ze juist vaak vergeten worden.’

waasdorp kinderspel vacaturesIn de nieuwe recruitmenttool van Textmetrics zijn de grote hoeveelheden jobdata van vacaturespecialisten Intelligence Group en Jobdigger gekoppeld aan de taalalgoritmes van Textmetrics. Waasdorp (foto rechts): ‘In vacatureteksten is het belangrijk zoveel mogelijk ‘motivatie-drivers’ van kandidaten te benoemen. Wat prikkelt ze? Wat zoeken ze in een baan en in een werkgever? Dus om teksten te schrijven die de beweegredenen en de relevante arbeidsvoorwaarden die de doelgroep voor ogen heeft expliciet benoemen. Bij een thuiszorgmedewerker heb je het niet over een auto van de zaak, maar bijvoorbeeld over ‘dicht bij huis’, onregelmatigheidstoeslag, werkzekerheid. Dat terwijl een commerciële medewerker meer geprikkeld wordt door competitie of een bonus.’

Vier basiseisen

Hoe meer relevante drijfveren je in een vacature benoemt, hoe hoger de ‘conversie’ of slaagkans, aldus Waasdorp. ‘Dat lijkt simpel en sommige dingen liggen zo voor de hand dat ze juist vaak vergeten worden. Zo denkt men bijvoorbeeld: ‘een CAO of pensioenregeling, het is toch logisch dat we dat hebben?’ Je moet echter alles wat logisch is benoemen, want dit is lang niet altijd logisch voor de ontvanger!’

‘De recruiter van de toekomst moet zich steeds meer op data baseren.’

‘Onze nieuwe tool attendeert je er systematisch op om deze dingen te benoemen’, aldus Textmetrics-CEO Marcel Leeman. ‘De tool creëert op simpele wijze de beste vacaturetekst, uitgaande van vier basiseisen. Allereerst vindbaarheid, want de vacature moet je zo goed mogelijk online kunnen vinden. Daarnaast de ‘hygiëne-eis’, dat wil zeggen: is de vacature qua spelling en grammatica foutloos? De ‘branding-eis’ stelt vervolgens dat de vacature voldoet aan de cultuur en merkwaarden van de organisatie. De laatste eis is dat de bij de doelgroep levende job-wensen in de vacature terug te vinden zijn. Door onze samenwerking kunnen we nu zeer gedetailleerde motivatoren consequent in de vacaturetekst aanbrengen en daarnaast de haalbaarheid van deze wensen in kaart brengen.’

Enkele impressies van de nieuwe tool van Textmetrics en Intelligence Group

Géén salestijger

Om dit te bereiken zijn enorme hoeveelheden data over doelgroepen en van bestaande vacatures samengebracht en functies geanalyseerd, aldus Leeman. ‘Dat leert bijvoorbeeld dat recruiters regelmatig de plank misslaan door een te generieke ‘enthousiaste medewerker’ te zoeken of juist te creatief zoeken naar een ‘salestijger’ of ‘java-ninja’. De vacature líjkt dan op te vallen, maar de ervaring leert dat hij een zoekmachine hem juist veel eerder vindt als je specifieke, veel voorkomende functietitels gebruikt. De nieuwe tool geeft suggesties voor maximale vindbaarheid in Google for Jobs en weet ook wat een kandidaat juist wél wil horen.’

‘Met deze nieuwe dienst heeft de recruiter straks ook echt hulp en intelligentie om inclusief te werven.’

De nieuwe tool helpt overigens ook niet alleen om zoveel mogelijk kandidaten binnen te halen, benadrukt Waasdorp. ‘Er spelen ook andere zaken. Recruitment en HR liggen steeds vaker onder een vergrootglas, met name op het punt van anti-discriminatie op het gebied van leeftijd, sekse en afkomst. Het wervingsproces en de vacature moeten voldoen aan diversiteitseisen. Daarbij is de vacaturetekst cruciaal om te laten zien of een organisatie conform de wet handelt. Het kabinet spreekt over de invoering van een nieuwe ‘meldcode discriminatie’ en ook het recruitmentvak is zelf actief bezig met bijvoorbeeld de recruitercode die recent is opgesteld. Met de nieuwe dienst heeft de recruiter straks ook echt hulp en intelligentie om inclusief te werven.’

Lerend platform

De nieuwe recruitmentdienst is vanaf midden oktober in Nederland beschikbaar, vertelt Leeman. ‘Het online toegankelijke platform is makkelijk door recruiters te gebruiken. Hij of zij hoeft geen angst te hebben voor algoritmes en uitgebreide datamining-kennis. Dat is allemaal al voor ze gedaan. Wij schatten in dat er in Nederland zo’n 60 tot 80.000 mensen in recruitment werken in ‘groot MKB’ en grotere bedrijven en organisaties. Van hen zal zeker een kwart echt baat bij het platform hebben. De kwaliteit van vacatureteksten kan snel toenemen en is meteen geoptimaliseerd voor het zoeken in Google, schrijfstijl, achtergrond of geslacht van de kandidaat, of geletterdheid. Tegelijkertijd geeft de software feedback over de motieven van kandidaten en de haalbaarheid van een vacature. Het lerende platform zal de vacature steeds meer automatisch voor je klaarzetten.’

Het lerende platform zal de vacature steeds meer automatisch voor je klaarzetten.’

Waasdorp: ‘We hebben inmiddels ook gezien dat dit schrijfprobleem bij vacatures niet alleen voor het Nederlandse taalgebied speelt, maar een universeel probleem is. Door onze samenwerking kunnen we deze oplossing nu in meerdere talen aanbieden, waarbij we allereerst aan België en Duitsland denken.’

Het nieuwe platform combineert de VacatureVerbeteraar.nl van de Intelligence Group en Jobdigger met de geavanceerde teksttechnologie van Textmetrics. De naam VacatureVerbeteraar en website zullen zichtbaar zijn via Textmetrics Recruitment, onder vermelding van ‘Powered by Jobdigger and Intelligence Group’.

Lees ook

Nieuw platform voor directe matching van IT’ers: InterimLife

Interim IT-professionals en opdrachtgevers matchen is vaak een langdurig en frustrerend proces, zegt Taren Mohan, een van de oprichters van InterimLife. ‘Opdrachtgevers ontvangen veel cv’s die niet goed aansluiten op de opdracht en voeren intakegesprekken met IT-professionals die niet over de juiste kwaliteiten blijken te beschikken. Beide partijen zijn ontevreden over de lange doorlooptijd en klagen over de hoge kosten van bemiddelaars.’

‘Wij willen een einde maken aan de ‘cv-schuif-mentaliteit’.’

De matching van IT-professionals en opdrachtgevers kan dan ook veel sneller en beter, denkt Mohan. Reden waarom hij recent met InterimLife is begonnen. ‘Wij willen een einde maken aan de ‘cv-schuif-mentaliteit’. Op ons platform hoeft de opdrachtgever niet handmatig in een database te zoeken, maar maken we met behulp van slimme algoritmes en machine learning direct een goede kwalitatieve match.’

Matching op objectieve criteria

InterimLife zegt een professional te matchen op een opdrachtomschrijving van een opdrachtgever op basis van vaardigheden, kwalificaties, certificaten, ervaringen en karaktereigenschappen. Het platform maakt hierbij uitsluitend gebruik van objectieve criteria en harde data. Daardoor is ongelijke behandeling op grond van bijvoorbeeld geslacht, etniciteit en leeftijd uitgesloten, aldus Mohan.

Binnen een maand hebben al meer dan 400 IT-professionals een profiel aangemaakt.

InterimLife is in september 2020 van start gegaan. Binnen een maand hebben al meer dan 400 IT-professionals een profiel op het platform aangemaakt. Vanaf oktober kunnen opdrachtgevers hun opdrachten plaatsen. Dan worden de eerste matches gemaakt.  ‘Wij zijn er zo zeker van dat wij met de kwaliteit van onze database en onze geavanceerde methoden direct een goede match maken, dat wij werken op basis van no match, no pay’, aldus Mohan.

Meer snelheid, besparing en gemak

InterimLife is ervan overtuigd dat de markt voor interim IT-professionals gebaat is bij meer efficiëntie, effectiviteit, snelheid, kostenbesparing en gemak. Willem Peter de Ridder, lid van de Raad van Advies: ‘Door machine learning wordt de matching van interim-professionals en opdrachtgevers steeds meer een wetenschap. Het intelligente platform van InterimLife is een pionier van deze toekomst.’

‘Dit intelligente platform is een pionier van de toekomst.’

Mohan, die in 2017 het boek Intakegesprekken & Detachering schreef, ziet het zelf als ’20 jaar detacheringservaring in één algoritme’. ‘De ultieme uitdaging voor mij als detacheringsondernemer was altijd al om de beste kandidaat aan de klant te leveren. De tijden zijn veranderd, maar deze uitdaging blijft altijd. Al deze kennis en ervaring is, in samenwerking met IT-experts, in het algoritme verwerkt. Zo kan InterimLife snellere en betere matches tussen opdrachtgever en interim-professional maken.’

Lees meer

Randstad Italië kiest voor multiposting via het Groningse IGB

Sinds eind 2018 is Carerix het centrale search & match-platform voor Randstad Italië. Sinds die tijd heeft Randstad Italië zich ook georiënteerd op een nieuwe multiposter van vacatures. Vanuit Carerix heeft het in Groningen gevestigde IGB vervolgens een proof of concept gedaan met Randstad Italië en daaruit is een samenwerking ontstaan, die recent volledig is geïmplementeerd. Daardoor zijn momenteel 1.800 gebruikers binnen twee maanden aangesloten.

Bijzonder in dit proces is de zogenoemde ‘tweewegkoppeling’.

Door de implementatie met de nieuwe multiposter kunnen deze gebruikers nu vanuit Carerix volautomatisch vacatures publiceren naar een selectie lokale, Italiaanse channels/jobboards en natuurlijk ook naar de eigen website. Bijzonder in dit proces is de zogenoemde ‘tweewegkoppeling’: normaliter komt de publicatie vanuit Carerix naar IGB en zet IGB deze door naar de jobboards. De nieuwe koppeling geeft de status van de publicatie echter ook weer terug aan Carerix. De gebruiker heeft zo binnen het eigen Carerix-dashboard toegang tot alle info die hij of zij nodig heeft.

Samenwerking

Bij de afgeronde implementatie was ook de Belgische partner HR LinkIT betrokken. Luca Tarasco, e-solutions manager Randstad Italië, is erg positief over de samenwerking. “Het technische team van IGB stond voor ons klaar, was goed voorbereid en reageerde goed om aan onze behoeften te voldoen. Onze gebruikers vinden de IGB-oplossing sneller en eenvoudiger dan wat we voorheen gebruikten. Multiposten via IGB is goedkoper dan de tool die we eerst hadden en om een vacature te publiceren besparen collega’s veel tijd. In het verleden hadden ze bijna 15 minuten nodig voor elke publicatie, nu minder dan 5 minuten.”

‘Voorheen hadden we bijna 15 minuten nodig voor elke publicatie, nu minder dan 5.’

Ook Daniele Spatari, ICT Director bij Randstad Italië, kijkt tevreden naar het verloop van het project. “Tijd en budget zijn gerespecteerd zoals gepland, de algehele activiteiten verliepen soepel. De samenwerking met Carerix wordt verder versterkt door deze aanvullende en belangrijke service. Voor ons als Randstad Italië, dat concurreert op een markt waar snelheid en precisie van uitvoering erg belangrijk zijn, is een effectief en betrouwbaar multipostingplatform een sterke enabler. Ons algehele IT-landschap kan nu een dergelijke service aanbieden.”

‘Voor ons is een effectief multiposting-platform een sterke enabler.’

Ook Carerix is positief over de samenwerking. Mark Hopman, Director International Accounts: “Wij hebben een sterk partnerecosysteem. IGB is een goed voorbeeld van een succesvol partnerschap waardoor onze klanten gebruik kunnen maken van de beste beschikbare multiposting-technologie. De IGB-integratie met Carerix zorgt voor gebruiksgemak, wendbaarheid en een snelle en soepele implementatie voor Randstad Italië. We koesteren deze samenwerking.”

Stevige footprint

Volgens IGB-managing director Peter Nieuwpoort is de keuze van Randstad Italië een bevestiging dat IGB op de goede weg is met zijn strategie om verder te internationaliseren. “De samenwerking met Randstad Italië zorgt voor een stevige footprint. en partnerships met de belangrijkste jobboards in Italië. Het is voor ons een duidelijke erkenning dat ons ‘automated jobposting‘-product uitstekend toepasbaar is in complexe situaties. Het jarenlange partnership met Carerix heeft hierbij voor alle partijen duidelijk zijn vruchten afgeworpen.”

Via IGB worden elke maand meer dan 10 miljoen vacatures gepost.

IGB is opgericht in 2007 als ‘In Goede Banen’. Het is inmiddels dus een internationale speler binnen Automated Jobposting en Programmatic Jobmarketing. Met data driven, intelligente recruitmenttooling ondersteunt IGB uitzendorganisaties, werving- en selectiebureaus, detacheerders en directe werkgevers bij het plaatsen van vacatures over ruim 800 kanalen. Via IGB worden maandelijks ruim 10 miljoen vacatures gepost.

Lees ook