Talentcube is een videobedrijf uit München. Filosofie van het bedrijf is dat remote video hiring net zo authentiek en betrokken zou moeten zijn als een meer persoonlijk sollicitatieproces. Ze hebben de afgelopen 5 jaar besteed aan het beter maken van de videomogelijkheden voor kandidaten. Na de overname zal de ‘gepersonaliseerde videotechnologie’ beschikbaar komen in het Talent Experience Management (TXM) van Phenom, aldus diens CEO Mahe Bayireddi.
De overnames volgen na een grote investeringsronde van 30 miljoen dollar, eerder in 2020.
Het is al de derde overname in korte tijd voor Phenom. Eerder haalde het in Nederland al het nieuws met de overname van het in Amsterdam gevestigde Endouble. En eind september vorig jaar maakte het de overname bekend van AI-bedrijf My Ally, dat vooral gebruikt wordt om makkelijk sollicitatiegesprekken te plannen. De overnames volgen na een grote investeringsronde van 30 miljoen dollar, eerder in 2020 (nog voor de coronacrisis uitbrak).
150.000 sollicitatievragen
Via het platform van Talentcube zijn de afgelopen 5 jaar ruim 150.000 sollicitatievragen gesteld aan kandidaten, met meer dan 80% van de kandidaten die hier hun sollicitatie afrondden. Het bedrijf heeft momenteel zo’n 120 klanten, verspreid over 84 landen. Door deze videotechnologie te integreren in zijn TXM-platform hoopt Phenom een aantal dingen te bereiken:
Meer authenticiteit in de talent experience door verhalen vaker face-to-face te kunnen vertellen.
Betere toegankelijkheid, omdat Talentcube is geoptimaliseerd voor minimale, mobiele datasnelheden.
Meer automatisering., doordat kandidaten makkelijker video-cv’s kunnen maken, en recruiters en hiring managers makkelijker live of geautomatiseerde video-interviews kunnen houden.
Zesde kantoor
De overname zorgt er meteen voor dat Phenom zijn zesde vestiging in de wereld kan toevoegen, naast het Europese hoofdkantoor, dat in Rotterdam staat, en de vestigingen in Israël, India, de VS, en het VK. Zo moet het grote doel van het bedrijf – een miljard mensen helpen de juiste baan te vinden – dichterbij komen. Video wordt daarbij een onmisbaar onderdeel, zo is de overtuiging van Phenom. ‘Deze overname van Talentcube zal zorgen voor een sterker begrip tussen werkgever en kandidaat’, aldus Mahe Bayireddi.
De Nederlandse ATS-aanbieder Recruitee, bekend in Midden-Europa en de VS, maakt bekend de handen ineen te slaan met Sympa, een toonaangevende aanbieder van HR-software, die vooral bekend is in Noord-Europa. De groep die zo ontstaat wil zich specialiseren in premium cloud HR software tools. Hiermee willen ze de kern van HR en talent acquisition bij bedrijven ondersteunen.
De groep die zo ontstaat heeft ruim 250 werknemers.
De samengevoegde groep krijgt ook een nieuwe meerderheidsaandeelhouder. Die is gevonden in growth equity firma PSG, die in juli 2020 al een investering in Sympa deed. Als aandeelhouder wil PSG de ontwikkeling van nieuwe producten ondersteunen en zowel organische als anorganische groei financieren.
Meer dan 4.000 klanten
De gecombineerde groep zal meer dan 4.000 klanten hebben, verspreid over Europa en de VS, en een team van meer dan 250 werknemers. Wereldmerken als Autobahn, Red Bull Media House, Innocent Drinks, Breitling, Oatly, BMW, Toyota, TNT, Dustin en Byggmax gebruiken de software al om het beste talent aan te trekken, efficiënter te werven, de ontwikkeling van hun werknemers te koesteren en om slimmere strategische beslissingen te maken.
‘Deze samenwerking is een aanzienlijk kortere weg naar het bereiken van onze visie.’
Keijo Karjalainen, CEO en mede-oprichter van Sympa: ‘We zijn enthousiast om samen te werken met Recruitee, om een uitgebreid aanbod aan producten aan onze klanten te bieden.’ En Perry Oostdam, CEO en medeoprichter van Recruitee: ‘Deze samenwerking met de teams van PSG en Sympa is een aanzienlijk kortere weg naar het bereiken van onze visie van het voorzien van bedrijven met de best mogelijke HR-tools.’
Samen voor de Unicorn-status
Oostdam richtte Recruitee in 2015 op, samen met Paul Smoczyk. Beiden blijven na de investering betrokken en behouden een (onbekend) deel van hun aandelen in Recruitee. ‘Binnen 5 tot 6 jaar wilden we een miljardenbedrijf worden’, zegt Oostdam over de overname tegen MT/Sprout, terwijl hij eraan toevoegt vanuit het nieuwe bedrijf overnames in de HR-branche te willen klaarspelen.
Voor het eind van het jaar wil Oostdam 60 nieuwe medewerkers aannemen voor Recruitee.
Private equity-partij PSG krijgt dus een meerderheid, maar niet alle aandelen van het bedrijf in handen, stelt Oostdam. Recruitee telt momenteel al klanten als Greenpeace, Toyota en Scotch&Soda. Het idee achter de overname is volgens Oostdam dat Sympa en Recruitee als aparte bedrijven blijven bestaan. Onder de vleugels van – een nog een definitieve naam te geven – holding van PSG zullen ze echter gezamenlijk voor de unicorn-status willen gaan. Bij Recruitee werken nu 120 mensen. Voor het eind van het jaar wil Oostdam nog 60 nieuwe medewerkers aannemen.
Als twee personen of onderdelen hecht en effectief met elkaar samenwerken, noemen we dat ook wel ‘in tandem‘. Toen Marloes Peters en Dominique Rooswinkel – van den Broekeind vorig jaar een naam zochten voor hun nieuwe bedrijf, kwamen ze samen dan ook precies daarop uit, en zie: inTandem was geboren.
Als twee personen effectief met elkaar samenwerken, noemen we dat ook wel: ‘in tandem‘.
Marloes Peters
In dat bedrijf houden beiden zich bezig met alles wat te maken heeft met branding, recruitment en engagement, bij organisaties die aan de slag willen met één of meerdere fases van hun talent journey. ‘En dan niet met dikke rapporten en dure consultants’, vertelt Peters, ‘maar met een hands-on en effectieve aanpak. Op maat.’ Na ‘een vliegende start’ wordt het nu tijd voor een nadere kennismaking…
> Waarom zijn jullie hiermee begonnen?
‘Als oud-collega’s van Essent zijn we altijd met elkaar in contact gebleven. En op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: wat zou het toch leuk zijn om weer eens samen te werken! Toen we beiden, los van elkaar, als ondernemer waren gestart bleven we met elkaar praten over ons vak, onze visie en de onderlinge match.’
‘Als oud-collega’s van Essent zijn we altijd met elkaar in contact gebleven.’
‘Beiden geloven we in sterk in de connectie tussen branding, recruitment en engagement. Dit is dan ook de basis van ons nieuwe bedrijf waarin we onze krachten bundelen en samen als strategische partner en verlengstuk van organisaties inspiratie brengen en oplossingen willen bieden die passen bij deze tijd.’
Dominique Rooswinkel – Van den Broek
> Wat bieden jullie precies aan?
‘Wij zijn twee recruitment-vakidioten met allebei net een andere specialiteit in dit mooie vak. Waar ik iets meer gericht ben op branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie, heeft Dominique vooral een track record in recruitment bij organisaties als Corbion, Essent, Kuehne + Nagel en Royal FloraHolland.’
‘Wij zijn twee vakidioten met allebei net een andere specialiteit.’
‘Samen helpen we vol energie en betrokkenheid ambitieuze en vooruitstrevende werkgevers zich te verbinden met (potentiële en/of toekomstige) medewerkers. Dit doen we doelgericht en op basis van data.’
> Wat onderscheidt jullie precies van anderen?
‘We denken niet vanuit één fase of één touchpoint. We koppelen niet alleen branding en recruitment, wat op zich al onderscheidend is, maar integreren ook engagement. Kortom: we werken vanuit de volledige talent journey. Daarnaast werken we niet als ‘bureau’, maar als verlengstuk van onze klant. We bemiddelen dus niet. We werken niet met werving- en selectie-fees, maar verbinden de klant – en niet onszelf – met haar doelgroep.’
> Wat is je kijk op recruitment voor de komende 10 jaar?
‘Als het gaat om branding gaat het volgens mij om de toegevoegde waarde van het corporate en employer brand. Op de arbeidsmarkt kijken mensen niet alleen meer of ze zich aangetrokken voelen tot een merk (hoewel dit nog steeds een hele belangrijke rol speelt), maar zoeken ze steeds meer de match met de purpose van het bedrijf. Branding gaat dus verder dan een mooi beeldmerk en een goede huisstijl. Het gaat over het omzetten van de waarden van een organisatie in een identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt en past bij de wervingsdoelgroep(en).’
‘Op de arbeidsmarkt kijken mensen steeds meer naar de match met de purpose van het bedrijf.’
‘Bij recruitment zie ik dat flexibiliteit steeds meer onvermijdelijk wordt. Flexibiliteit in wie je zoekt, hoe je hen zoekt en bindt (contracteert) en hoe je hen selecteert. Selectie op skills en persoonlijkheid in plaats van op het cv. En bedrijven bewegen tegenwoordig dus mee met de arbeidsmarkt, in plaats van andersom. En daar is nog niet iedere organisatie zich van bewust.’
‘Engagementtenslotte staat voor de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers in alle fases van de talent journey. Het gaat hier dus om de interactie tussen de organisatie en de (potentiële en/of toekomstige) medewerker bij elk touchpoint. Bij branding en recruitment ging het al steeds meer over verbinden op lange termijn, en precies daar komt engagement dus om de hoek kijken. Het gaat hierbij niet alleen over: hoe behouden we nou onze medewerkers zo lang mogelijk? Het gaat ook over: hoe verbinden we de toekomstige, huidige en zelfs oud-medewerkers met de organisatie? En hoe maak je de merkbelofte nou waar in de hele talent journey, inclusief je recruitmentproces? Dit is waarmee organisaties aan de slag moeten om het verschil te maken. Nu en in de toekomst.’
Zoom? Teams? Andere digitale vaardigheden? Voor veel werkzoekende 50-plussers die al een tijdje buiten het arbeidsproces staan is het allemaal niet meteen gesneden koek. Zij starten daardoor al met een achterstand aan sollicitaties voor een nieuwe baan. Daarom lanceert JobOn het FutureLab50+, een programma dat elke maand aan 50 oudere werkzoekenden de kans biedt zijn of haar digitale vaardigheden snel en op een leuke manier te verbeteren.
‘Voor in-between-jobbers is investeren in digitale vaardigheden belangrijk.’
Het programma bestaat onder meer uit een digitale escape room, e-learning en een ‘bootcamp’. ‘Voor in-between-jobbers is het belangrijk om te investeren in digitale vaardigheden’, aldus projectleider Inge Laagewaard. ‘Zo zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werknemer wordt en ontdek je dat digitalisering juist kansen biedt en niet eng is.’
Wat vindt de recruiter belangrijk?
In het FutureLab50+ kunnen deelnemers onder meer met het gebruik van Zoom oefenen, belangrijk voor online sollicitaties, en gaan ze ook aan de slag met LinkedIn. ‘Het programma start met een online escape room’, legt Laagewaard uit. ‘Hierbij kruipen werkzoekenden in de huid van een recruiter en krijgen ze in 60 minuten een indruk van de vaardigheden en kwaliteiten die een recruiter belangrijk vindt bij het zoeken van een goede kandidaat. Na de escape room volgen er twee online inspiratiesessies en huiswerkopdrachten waarbij deelnemers inzicht krijgen in de digitalisering van werk en van de arbeidsmarkt.’
‘In de escape room kruipen werkzoekenden in de huid van een recruiter.’
JobOn werkt voor het FutureLab50+ samen met de SER, Stichting Lezen&Schrijven en I.AMDIGITAL, dat de de ambitie heeft om 1 miljoen mensen klaar te stomen voor de digitale transformatie. En professionals te inspireren digitale vaardigheden te ontwikkelen, zodat je relevant blijft op de arbeidsmarkt. ‘Het FutureLab past daar perfect bij’, aldus Iris Koolen van I.AMDIGITAL.
Kwetsbare groep
Het FutureLab50+ is tot stand gekomen dankzij financiering van de Goldschmeding Foundation. Hierdoor krijgen in totaal 500 werkzoekende 50-plussers de gelegenheid om te werken aan hun de digitale skills. In samenwerking met uitkeringsinstanties wordt dit aantal mogelijk nog veel groter. Vanaf deze maand kunnen werkzoekenden zich inschrijven voor de wachtlijst en gratis meedoen aan het programma.
In Nederland is meer dan 40 procent van de langdurig werklozen ouder dan 50 jaar.
In Nederland is meer dan 40 procent van de langdurig werklozen ouder dan 50 jaar. Dit is een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt en die groep wordt door de vergrijzing alleen maar groter. Er zijn meerdere, met elkaar samenhangende, oorzaken voor hun langdurige werkloosheid. Het digitaal programma – inclusief escape room – moet de digitale (netwerk)vaardigheden van een groep werkzoekende 50-plussers duurzaam vergroten. Daarnaast werkt het programma ook aan de (her)opbouw van het zelfvertrouwen en het uitbreiden van het (digitale) netwerk van kandidaten.
Het nieuwe Actief Select specialiseert zich in de werving van hoger opgeleide professionals en managers voor met name schaarse en specialistische functies in de sectoren logistiek en transport, industrie, detailhandel, facilitaire dienstverlening, energiebedrijven en de publieke sector. Het label opereert landelijk met een flexibel netwerk van consultants die naar kandidaten en opdrachtgevers toegaan.
Irina den Hartog
Het bedrijf wil laten zien dat door persoonlijke samenwerking met kandidaten en opdrachtgevers langdurige matches worden gemaakt, aldus Irina den Hartog, Senior Werving & Selectie Consultant. ‘Het is vaak zo dat recruiters zoeken naar cv’s en dat zij die cv’s weer doorsturen zonder dat er direct contact is met de mensen die het betreft. Ook hebben veel headhunters een heel directe manier van het benaderen van kandidaten. Dit ervaren velen vaak als onbeschaamd en vervelend. Het is onze missie om kandidaten en bedrijven te laten zien dat het ook anders en vooral persoonlijker kan.’
Data matchen met persoonlijkheden
De recruiters van Actief Select maken de verbinding tussen opdrachtgevers en kandidaten door data te koppelen aan persoonlijkheid. De klant wil de juiste kandidaat voor de openstaande posities. Vaak zijn dat vacatures die specialistisch of schaars zijn of voor kandidaten die een sleutelpositie vervullen in een organisatie.
‘Een nieuwe baan is een grote en spannende verandering in iemands leven.’
‘Een nieuwe baan is een grote en spannende verandering in iemands leven’, aldus Den Hartog, die ook is genomineerd tot meest invloedrijke recruiter 2020 in de categorie bureaurecruitment. ‘Kandidaten verlaten hun oude werkgever, niet wetende wat ze ervoor terug krijgen. Het is onze taak om een uitgebreide vacature-intake te houden met het bedrijf en vooral ook met collega’s uit het team waar de vacature is. Daarna brengen we een duidelijk en eerlijk verhaal naar de kandidaat over, zodat ze bij een overstap langdurig op hun plek zitten. We werken daarvoor met doelgroepdata om zo echt te weten wat kandidaten beweegt. Daarbij besteden we dus veel aandacht aan de juiste selectie van een kandidaat. We zoeken de juiste skills die passen bij de vacature en de opdrachtgever.’
Corona maakt werving & selectie extra uitdagend
Corona maakt werving en selectie extra uitdagend, stelt Den Hartog. ‘In bepaalde sectoren moet je nu behoorlijk je best doen om iemand warm te maken voor een nieuwe baan. Er is veel behoefte aan persoonlijke aandacht voor klant en kandidaat. Bij uitzenden richten we ons vooral op het feit dat er mensen nodig zijn. Bij werving & selectie kijken we meer naar de doelen van een organisatie, wat een bedrijf nodig heeft en wat voor type kandidaat daar dan bij past.’
‘Er is veel behoefte aan persoonlijke aandacht voor klant en kandidaat.’
Door de groeiende vraag naar de selectie van goede kandidaten, komt er met Actief Select binnen Actief Nederland meer focus op deze dienstverlening. Het label behaalt nu al voor opdrachtgevers een fulfilment ratio van 87%; de meeste vacatures worden binnen 45 dagen vervuld en 80% van de kandidaten die geplaatst is, werkt na een jaar nog steeds in dezelfde functie.
In 1999 zag Maximum het levenslicht. Over die naam werd destijds niet heel lang nagedacht, zegt managing director Mark van Buuren. ‘We wilden voor een maximum aantal opdrachtgevers maximum resultaat bereiken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.’ In de jaren erna werd Maximum snel bekend, groeide flink, ook internationaal, haalde mooie jaarcijfers, wist ook met tegenslag om te gaan en ontwikkelde zich ‘tot een stabiele, tech-savvy millennial‘, aldus Van Buuren.
‘Uiteindelijk is opvoeden ook gewoon elke dag ietsje meer durven loslaten.’
In 2019, 20 jaar later, was er een (hernieuwde) kennismaking met TMP Worldwide. ‘Ze wilden ons graag toevoegen aan de groep en verder ontwikkelen. Hoewel we dat spannend vonden, waren we al snel overtuigd van de intenties en het zicht op continuïteit in de toekomst. Uiteindelijk is opvoeden ook gewoon elke dag ietsje meer durven loslaten.’
Om de nieuwe, internationale verbintenis te verduidelijken, veranderen Maximum en TMP Worldwide beide vandaag hun naam. ‘Samen met de kantoren in onder andere Hamburg, Parijs, Londen en New York zijn we vanaf nu één familie, één wereldwijd merk’, aldus Van Buuren. En dat allemaal opererend onder de naam: Radancy.
‘Uiteindelijk is een naam ook maar iets wat lang geleden door je ouders is bedacht.’
‘Het zal misschien even wennen zijn – zeker voor mij’, erkent Van Buuren. ‘Maar uiteindelijk is een naam ook maar iets wat lang geleden door je ouders is bedacht. En is waar die naam voor staat – je karakter – uiteindelijk veel belangrijker. En dat blijft onveranderd.’ Radancy is nu een organisatie met meer dan 1000 klanten, ruim 850 medewerkers, op in totaal 18 locaties in 9 landen. De organisatie zegt het hele gebied te bestrijken tussen ‘hi‘ en ‘apply‘. Onder meer het zelflerende systeem TalentBrew moet daarbij klanten helpen de talenten aan te trekken en aan te nemen die ze nodig hebben.
Het gaat om een ‘primeur voor de recruitmentsector’, zeggen ze zelf. Ja, het is zelfs een ‘internationaal uniek product’, aldus de ontwikkelaars van Minggo, die de eerste ‘marketplace met prebuilt apps‘ voor recruitment aankondigen. Zes apps telt de marktplaats momenteel al: eentje voor sollicitatiepagina’s, één voor profielverrijking, en daarnaast prebuilt apps voor klanten en kandidaten, en voor voorgestelde vacatures en kandidaten. Allemaal met verschillende templates, en met een ATS-connectie.
Zo moet het makkelijker worden voor recruiters om wijs te worden uit de wirwar van de huidige technologie en sneller gepersonaliseerde web apps op te zetten. ‘We hebben lang gewerkt aan de uitbouw van deze marketplace en zijn enorm trots op het resultaat’, reageert Wouter Verpoest, product owner van het van oorsprong Vlaamse Minggo. ‘We kijken ernaar uit om het op de markt te brengen in een tijd waarin zoveel behoefte is aan een gepersonaliseerde aanpak en digitale ervaring.’
Geen developer meer nodig
Minggo is een platform waarmee je zonder code recruitmentapps kunt bouwen. Met de prebuilt apps op de marktplaats kunnen recruitmentbedrijven via templates veel sneller gepersonaliseerde apps opzetten voor hun klanten en kandidaten, belooft Verpoest. ‘Het vooruitstrevende principe van de prebuilt apps is dat iedereen, van marketeer tot recruiter, in staat is om in een mum van tijd een gepersonaliseerde app op te zetten. Voortaan hebben ze geen developer meer nodig voor een bepaalde campagne of een grote vraag van een klant.’
‘Je kunt hiermee letterlijk in een kwartier je vacatures publiceren.’
Via een drag&drop-systeem konden klanten van Minggo al langer zelf apps bouwen. Maar ‘we merkten dat voor sommige organisaties die drempel nog te hoog was’, aldus Verpoest. ‘Daarom hebben we nu voor de meest voorkomende situaties prebuilt apps voorzien waarbij je enkel nog tekst, kleur en afbeeldingen moet toevoegen en in letterlijk een kwartier kunt publiceren. Met een eenmalige connectie met het ATS lopen vervolgens alle gegevens automatisch van de app naar het recruitmentsysteem.’
Tweede kwartaal: meer uitbreidingen
Het zal overigens niet bij de huidige zes prebuilt apps in de marktplaats blijven, voorspelt Verpoest. In het tweede kwartaal van 2021 moeten er meerdere uitbreidingen volgen. Minggo bestaat sinds 2020 en is een van oorsprong Belgische ‘no-code recruitment app’-oplossing, waarmee bedrijven hun recruitmenttechnologie combineren en de digitale ervaring voor klanten en kandidaten verhogen.
De van oorsprong Belgische ‘no-code recruitment app’-oplossing van Minggo bestaat sinds 2020.
De ‘digitale assistent’-tool van Minggo werd vorig jaar ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020. Het idee destijds: terwijl de recruiter in gesprek is met kandidaten en opdrachtgevers, stuurt Minggo interessante vacatures naar de kandidaat, bouwt een shortlist van gekwalificeerde kandidaten voor de klant of plant interviews in. In de client app wordt alles van de klant vervolgens gecentraliseerd. Dat gebeurt in één user interface: van de planning, tot de contracten en de talentpools met kandidaten. Via deze app kan de klant bijvoorbeeld nieuwe vacature-aanvragen online doorgeven of voorgestelde kandidaten goed- en afkeuren. Idem dito voor de kandidaat: deze krijgt passende vacatures voorgeschoteld en kan zijn beschikbaarheid en documenten in de candidate app bijhouden.
Meer uit je software stack
Minggo gaat daarbij uit van de software die je bedrijf nu al gebruikt. Je ATS, Search & Match-systeem, VMS en planningstool zijn in de tool bijvoorbeeld te combineren, zodat je de functionaliteiten van deze systemen ook 100% kunt benutten. Bestaande en nieuwe softwaretools kunnen eenvoudig aangesloten worden, zonder lang implementatietraject. Daardoor kunnen bedrijven met Minggo veel meer uit hun ‘recruitment software stack‘ halen en het recruitmentproces van A tot Z automatiseren, zegt Verpoest.
Je kiest zelf welke taken je wil laten overnemen, ‘de mogelijkheden zijn onbeperkt’.
Je kiest zelf welke taken je door Minggo wilt laten overnemen. ‘De mogelijkheden zijn onbeperkt’, aldus Verpoest. ‘Ze kan bijvoorbeeld automatisch de beste vacatures naar kandidaten sturen, gesprekken inplannen, profielen updaten en nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe aanvragen doorgeven. Of de klant een shortlist van de beste kandidaten tonen. Of de klant de mogelijkheid geven om kandidaten goed- en af te keuren. Minggo kan werkelijk alle administratieve stappen uit het klantenproces digitaal overnemen. Al naar gelang je zelf wilt, en steeds aanpasbaar.’
Minggo integreert momenteel met het ATS van Carerix, Bullhorn, Otys en Bullhorn Connexys.
Meer weten?
Op zoek naar meer trends in automatisering voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente digitale trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!
Aethon en Samen Professionals ondersteunen vanaf vandaag organisaties in de zorg, bij de (semi-)overheid, woningcorporaties, de kinderopvang en het onderwijs met hun optimale personeelsformatie. Aethon is daarbij de flexspecialist, Samen Professionals wordt de detacheringsorganisatie. Zo hoopt de Aethon Groep een totaalleverancier van personeel voor haar opdrachtgevers te kunnen worden.
‘We willen en duurzame instroom creëren in maatschappelijke markten waar mensen écht het verschil maken.’
Liesbeth Griffioen
‘Ons doel is een duurzame instroom creëren van (studerende) talenten, starters en professionals in maatschappelijke markten waar mensen écht het verschil maken’, aldus Liesbeth Griffioen, CEO van de bijna 300 fte tellende Aethon Groep.
Werkgever van talent en professionals
Aethon biedt onder meer relevante, theoretische en praktijkgerichte trainingen. Zo kunnen de medewerkers per direct, met de juiste kennis, een bijdrage leveren bij inlenende organisaties. Afgestudeerde talenten kunnen vervolgens doorstromen naar detacheringsorganisatie Samen Professionals.
‘Met ons nieuwe detacheringsmerk stralen we uit waarvoor wij staan.’
Zo wil de Aethon Groep talent interesseren voor het werk in maatschappelijke sectoren én hen behouden na het afronden van hun studie. Met als uiteindelijke doel: continuïteit en flexibiliteit creëren in arbeidsmarkten waar mensen het verschil maken, talenten begeleiden bij de start van hun carrière en professionals helpen bij hun loopbaan. ‘Met ons nieuwe detacheringsmerk Samen Professionals stralen we uit waarvoor wij staan. We geloven namelijk dat iemand die op de juiste plek zit het verschil maakt. Zo brengen we professionals, opdrachtgevers en sectoren vooruit’, aldus Luciano Gianella en Simon van der Vlist, die samen de directie vormen van Samen Professionals.
Meer weten?
Op zoek naar meer trends voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!
Phenom heeft vandaag de overname bekendgemaakt van Endouble. Het Amerikaanse HR-technologiebedrijf, bekend op het gebied van Talent Experience Management (TXM) verwerft daarmee een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat bekend staat om het verrijken van de kandidaatervaring in heel Europa.
In 2020 groeide het personeelsbestand van Phenom in Europa met 257%.
Phenom neemt de Endouble-medewerkers van Sales, Development, Implementation, Account Management en Customer Success over. Daarmee vergroot het de talentinfrastructuur van Phenom buiten de VS, waartoe ook het Europese hoofdkantoor in Rotterdam behoort. In 2020 groeide het personeelsbestand van Phenom in Europa met 257%.
Bijna 15 jaar ervaring
Endouble werkte voorheen onder de internationale HR-serviceprovider RGF Staffing. Met bijna 15 jaar ervaring heeft Endouble het tot zijn missie gemaakt om een datagestuurde benadering te hanteren voor het aantrekken en werven van kandidaten. ‘Het vervult ons met trots hoe Endouble het eenvoudiger heeft gemaakt voor recruiters om toptalent te bereiken en voor kandidaten om een nieuwe baan te vinden, erop te solliciteren en ten slotte aan het werk te gaan’, aldus CEO Jeroen Kneppers. ‘De allesomvattende benadering van Phenom laat onze klanten kennismaken met een nieuwe, door A.I. aangedreven dynamiek. Het laat zien hoe de ervaring van alle betrokkenen het gehele talent-ecosysteem beïnvloedt.’
‘Met onze tweede overname in drie maanden vergroten we onze aanwezigheid in Europa.’
De deal vergroot niet alleen de regionale aanwezigheid van Phenom, het voegt ook technische expertise toe. Bovendien bevordert het tegelijkertijd de onboarding van klanten en de toepassing van TXM. ‘Met onze tweede overname in drie maanden vergroten we onze aanwezigheid en ons personeelsbestand in Europa’, aldus Mahe Bayireddi, CEO en medeoprichter van Phenom. ‘We kijken uit naar onze samenwerking met de klanten van Endouble. Deze hebben al eerder laten zien zich in te zetten voor de kandidaatervaring op een wijze die bij ons past. De introductie van A.I. en automatisering bij Europese HR-teams zal hen helpen hun productiviteit te verhogen. Hun recruiters, medewerkers en wervingsmanagers zullen we innovatieve ervaringen bieden.’
De kroon op het overnameseizoen
De overname van Endouble is de kroon op een druk overnameseizoen in de Nederlandse markt voor recruitmentsoftware (en aanverwanten). Zo werd vorige maand onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance. Recent kwam daar het nieuws nog bij dat Maandag een meerderheidsbelang heeft genomen in Talentsourcer en (de Nederlandse activiteiten van) Solvus. Dit werd nog eens gevolgd door de overname van jobpal door SmartRecruiters en die van Talent Function door Cielo.
De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws. Destijds was het met de overname van de bekende Nederlandse CRM- en ATS-leverancier Carerix. Nu volgt dus de overname van Connecting-Expertise, een SaaS VMS-platform voor de Belgische markt met blue chip-klanten, dat tot nu toe in handen was van de Belgische tak van USG People. Als onderdeel van de Pixid Group zal het bedrijf onder de eigen naam blijven opereren en bovendien producten en diensten aan de huidige USG-klanten blijven leveren.
De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws met de overname van Carerix.
Met de overname van Connecting-Expertise wil de PIXID Group (die financieel wordt gesteund Keensight Capital) het ‘leiderschap in de Benelux verstevigen’ als het gaat om recruitment- en HR-oplossingen en Antwerpen toevoegen aan zijn bestaande kantoren in Parijs, Rotterdam en Londen (sinds de overname van The Internet Corporation in 2017).
Alle stappen in werving
Connecting-Expertise automatiseert alle stappen van het wervingsproces. Van werving en contractbeheer tot tracking en facturering. Dat gebeurt via een geïntegreerde software-oplossing, die ontwikkeld is op een veilige en cloudgebaseerde infrastructuur. Daarnaast biedt het bedrijf klanten gepersonaliseerde pakketten die passen bij hun wervingsstrategie. Het bedrijf is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst. Het heeft bijna een miljard euro aan spend onder beheer, via meer dan 12.000 gebruikers en 4.500 geregistreerde bedrijven.
Connecting-Expertise is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst.
De technologie van PIXID Group is momenteel al verantwoordelijk voor de invulling van zo’n 1 op de 3 tijdelijke posities in Frankrijk. De overname van Connecting-Expertise bevestigt deze status als een digitaal platform voor het beheer van uitzendkrachten in heel Europa. Het is bovendien consistent met de strategische focus van PIXID Group, dat het eerste echte Total Talent Acquisition (TTA)-ecosysteem in Europa wil ontwikkelen.
Meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers
Sinds de investering van Keensight in 2015, heeft PIXID Group zijn groeiverhaal verder versneld. Momenteel heeft PIXID zijn geografische dekking uitgebreid met activiteiten in 20 landen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf is ook leverancier van Saas HCM-oplossingen. Het klantenbestand is gegroeid van 1.500 Franse bedrijven naar 18.000 wereldwijde uitzendbureaus. In 2019 telde PIXID Group meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.
‘PIXID Group wil de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel overbruggen.’
‘Door de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel te overbruggen, heeft PIXID Group de ambitie om zijn klanten uit heel Europa de meest moderne technologie te bieden om recruitment zo efficiënt en soepel mogelijk te laten verlopen’, aldus Etienne Colella, President van PIXID Group SAS, over de overname.
In 2019 telde PIXID Group al ruim 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.
‘Na onder andere de succesvolle overname van het Nederlandse Carerix in 2018 wordt met de overname van Connecting-Expertise België een vierde thuismarkt voor PIXID Group’, vult Jean-Michel Beghin aan. ‘Dat zal duidelijk bijdragen aan de versterking van de positionering van de groep als een toonaangevend Europees digitaal platform voor het beheer van flexibele arbeidskrachten’, aldus de managing partner bij Keensight Capital.
Druk overnameseizoen
Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance. Ook de overname van MSP-dienstverlener Talentsourcer B.V. door Maandag valt op, net als de overname van jobpal door SmartRecruiters en die van Talent Function door Cielo. Bovendien zijn er aanhoudende geruchten dat een overname van het Nederlandse Endouble door het Amerikaanse Phenom People snel rondkomt.
Als ervaren Managed Service Provider beheert Talentsourcer voor ruim 40 miljoen euro aan inhuur van externe professionals. Dat doet het bedrijf voornamelijk voor gemeenten, onderwijs- en zorginstellingen in Nederland. Na de overname door Maandag behoudt Talentsourcer zijn eigen identiteit en onafhankelijkheid, door als organisatie volledig zelfstandig te blijven opereren.
‘Werkgevers hebben steeds meer behoefte aan controle en sturing op talent.’
De argumentatie achter de overname is dat werkgevers steeds meer behoefte hebben aan controle en sturing op talent – zowel binnen de vaste medewerkers als de flexibele schil. Ze zoeken oplossingen om een goede werkgever te zijn en te blijven. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het bieden van betere voorwaarden. Maar ook om het beschikbaar hebben van talent, het bieden van flexibiliteit of zekerheid of het verlagen van werkdruk. Met de overname van Talentsourcer speelt Maandag Holding daarop in.
Kennis en kunde
‘Wij zien veel toekomst in deze vorm van dienstverlening, waarbij (een deel van) het inhuurproces van opdrachtgevers wordt overgenomen, in zowel de Benelux als daarbuiten. Samen met Talentsourcer hebben wij nu voor onze opdrachtgevers alle kennis en kunde binnen onze Groep. Van talent acquisitie tot en met de noodzakelijke processen’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag Holding (foto).
Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames.
Talentsourcer B.V. is een combinatie van de MSP-dienstverlening van Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland) met haar eigen Recruitment Process Outsourcing (RPO)-activiteiten. Hierdoor is Talentsourcer in staat om recruitment voor vast en flexibel personeel op efficiënte wijze te integreren. Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance.
Het partnership tussen Medische Banenbank en de recruitment marketing experts van Brandmannen geldt in eerste instantie voor 12 maanden. Het idee is dat Brandmannen de vacatures van Medische Banenbank via sociale media onder de aandacht van de juiste doelgroep brengt. Brandmannen stuurt vervolgens periodiek de tussentijdse statistieken van elke individuele campagne en de eindrapportage.
Sociale media toevoegen
Bohn Stafleu van Loghum bereikt met zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn momenteel al vele medewerkers in de zorg. De positie op sociale media is echter nog minder ontwikkeld. Medische Banenbank, het vacatureplatform van de eerder genoemde merken, wil echter wel graag via sociale media de kandidaat bereiken. En dan met name de latente doelgroep.
Daarom heeft de uitgever Brandmannen gevraagd hiervoor de strategie, distributie en de uitvoering ter hand te nemen. Dit moet niet alleen meer bereik en clicks voor de vacatures opleveren, maar als bijkomend voordeel ook een grotere user base voor de bewuste merken. Er zullen diverse campagnes volgen: van relatief kortlopende (voor één vacature) tot langer lopende, voor meerdere kandidaten binnen eenzelfde of vergelijkbare rol.
Automatisch A/B testen
Volgens Brandmannen zegt 80% van de beroepsbevolking niet actief op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging. Het overgrote deel van die groep zou daar echter wel voor open staan. Met gerichte targetting op basis van interesses, online gedrag en demografische kenmerken gematcht aan het al bestaande professionalsnetwerk dat Bohn Stafleu van Loghum nu al heeft beloven de twee partners precies de juiste doelgroep te kunnen bereiken – en niemand anders. Gedurende de campagne worden steeds (automatisch) verschillende advertenties en doelgroepvariaties A/B-getest.