Nieuwe escape room wil 500 werkzoekende 50-plussers digitale sollicitatieskills bijbrengen

Zoom? Teams? Andere digitale vaardigheden? Voor veel werkzoekende 50-plussers die al een tijdje buiten het arbeidsproces staan is het allemaal niet meteen gesneden koek. Zij starten daardoor al met een achterstand aan sollicitaties voor een nieuwe baan. Daarom lanceert JobOn het FutureLab50+, een programma dat elke maand aan 50 oudere werkzoekenden de kans biedt zijn of haar digitale vaardigheden snel en op een leuke manier te verbeteren.

Voor in-between-jobbers is investeren in digitale vaardigheden belangrijk.’

Het programma bestaat onder meer uit een digitale escape room, e-learning en een ‘bootcamp’. ‘Voor in-between-jobbers is het belangrijk om te investeren in digitale vaardigheden’, aldus projectleider Inge Laagewaard. ‘Zo zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werknemer wordt en ontdek je dat digitalisering juist kansen biedt en niet eng is.’

Wat vindt de recruiter belangrijk?

In het FutureLab50+ kunnen deelnemers onder meer met het gebruik van Zoom oefenen, belangrijk voor online sollicitaties, en gaan ze ook aan de slag met LinkedIn. ‘Het programma start met een online escape room’, legt Laagewaard uit. ‘Hierbij kruipen werkzoekenden in de huid van een recruiter en krijgen ze in 60 minuten een indruk van de vaardigheden en kwaliteiten die een recruiter belangrijk vindt bij het zoeken van een goede kandidaat. Na de escape room volgen er twee online inspiratiesessies en huiswerkopdrachten waarbij deelnemers inzicht krijgen in de digitalisering van werk en van de arbeidsmarkt.’

‘In de escape room kruipen werkzoekenden in de huid van een recruiter.’

JobOn werkt voor het FutureLab50+ samen met de SER, Stichting Lezen&Schrijven en I.AMDIGITAL, dat de de ambitie heeft om 1 miljoen mensen klaar te stomen voor de digitale transformatie. En professionals te inspireren digitale vaardigheden te ontwikkelen, zodat je relevant blijft op de arbeidsmarkt. ‘Het FutureLab past daar perfect bij’, aldus Iris Koolen van I.AMDIGITAL.

Kwetsbare groep

Het FutureLab50+ is tot stand gekomen dankzij financiering van de Goldschmeding Foundation. Hierdoor krijgen in totaal 500 werkzoekende 50-plussers de gelegenheid om te werken aan hun de digitale skills. In samenwerking met uitkeringsinstanties wordt dit aantal mogelijk nog veel groter. Vanaf deze maand kunnen werkzoekenden zich inschrijven voor de wachtlijst en gratis meedoen aan het programma.

In Nederland is meer dan 40 procent van de langdurig werklozen ouder dan 50 jaar.

In Nederland is meer dan 40 procent van de langdurig werklozen ouder dan 50 jaar. Dit is een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt en die groep wordt door de vergrijzing alleen maar groter. Er zijn meerdere, met elkaar samenhangende, oorzaken voor hun langdurige werkloosheid. Het digitaal programma – inclusief escape room – moet de digitale (netwerk)vaardigheden van een groep werkzoekende 50-plussers duurzaam vergroten. Daarnaast werkt het programma ook aan de (her)opbouw van het zelfvertrouwen en het uitbreiden van het (digitale) netwerk van kandidaten.

Lees ook

Actief Nederland start nieuw werving- & selectielabel: Actief Select

Het nieuwe Actief Select specialiseert zich in de werving van hoger opgeleide professionals en managers voor met name schaarse en specialistische functies in de sectoren logistiek en transport, industrie, detailhandel, facilitaire dienstverlening, energiebedrijven en de publieke sector. Het label opereert landelijk met een flexibel netwerk van consultants die naar kandidaten en opdrachtgevers toegaan.

Irina den Hartog

Het bedrijf wil laten zien dat door persoonlijke samenwerking met kandidaten en opdrachtgevers langdurige matches worden gemaakt, aldus Irina den Hartog, Senior Werving & Selectie Consultant. ‘Het is vaak zo dat recruiters zoeken naar cv’s en dat zij die cv’s weer doorsturen zonder dat er direct contact is met de mensen die het betreft. Ook hebben veel headhunters een heel directe manier van het benaderen van kandidaten. Dit ervaren velen vaak als onbeschaamd en vervelend. Het is onze missie om kandidaten en bedrijven te laten zien dat het ook anders en vooral persoonlijker kan.’

Data matchen met persoonlijkheden

De recruiters van Actief Select maken de verbinding tussen opdrachtgevers en kandidaten door data te koppelen aan persoonlijkheid. De klant wil de juiste kandidaat voor de openstaande posities. Vaak zijn dat vacatures die specialistisch of schaars zijn of voor kandidaten die een sleutelpositie vervullen in een organisatie.

‘Een nieuwe baan is een grote en spannende verandering in iemands leven.’

‘Een nieuwe baan is een grote en spannende verandering in iemands leven’, aldus Den Hartog, die ook is genomineerd tot meest invloedrijke recruiter 2020 in de categorie bureaurecruitment. ‘Kandidaten verlaten hun oude werkgever, niet wetende wat ze ervoor terug krijgen. Het is onze taak om een uitgebreide vacature-intake te houden met het bedrijf en vooral ook met collega’s uit het team waar de vacature is. Daarna brengen we een duidelijk en eerlijk verhaal naar de kandidaat over, zodat ze bij een overstap langdurig op hun plek zitten. We werken daarvoor met doelgroepdata om zo echt te weten wat kandidaten beweegt. Daarbij besteden we dus veel aandacht aan de juiste selectie van een kandidaat. We zoeken de juiste skills die passen bij de vacature en de opdrachtgever.’

Corona maakt werving & selectie extra uitdagend

Corona maakt werving en selectie extra uitdagend, stelt Den Hartog. ‘In bepaalde sectoren moet je nu behoorlijk je best doen om iemand warm te maken voor een nieuwe baan. Er is veel behoefte aan persoonlijke aandacht voor klant en kandidaat. Bij uitzenden richten we ons vooral op het feit dat er mensen nodig zijn. Bij werving & selectie kijken we meer naar de doelen van een organisatie, wat een bedrijf nodig heeft en wat voor type kandidaat daar dan bij past.’

‘Er is veel behoefte aan persoonlijke aandacht voor klant en kandidaat.’

Door de groeiende vraag naar de selectie van goede kandidaten, komt er met Actief Select binnen Actief Nederland meer focus op deze dienstverlening. Het label behaalt nu al voor opdrachtgevers een fulfilment ratio van 87%; de meeste vacatures worden binnen 45 dagen vervuld en 80% van de kandidaten die geplaatst is, werkt na een jaar nog steeds in dezelfde functie.

Lees ook

Maximum en TMP Worldwide veranderen naam in: Radancy

In 1999 zag Maximum het levenslicht. Over die naam werd destijds niet heel lang nagedacht, zegt managing director Mark van Buuren. ‘We wilden voor een maximum aantal opdrachtgevers maximum resultaat bereiken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.’ In de jaren erna werd Maximum snel bekend, groeide flink, ook internationaal, haalde mooie jaarcijfers, wist ook met tegenslag om te gaan en ontwikkelde zich ‘tot een stabiele, tech-savvy millennial‘, aldus Van Buuren.

‘Uiteindelijk is opvoeden ook gewoon elke dag ietsje meer durven loslaten.’

In 2019, 20 jaar later, was er een (hernieuwde) kennismaking met TMP Worldwide. ‘Ze wilden ons graag toevoegen aan de groep en verder ontwikkelen. Hoewel we dat spannend vonden, waren we al snel overtuigd van de intenties en het zicht op continuïteit in de toekomst. Uiteindelijk is opvoeden ook gewoon elke dag ietsje meer durven loslaten.’

Om de nieuwe, internationale verbintenis te verduidelijken, veranderen Maximum en TMP Worldwide beide vandaag hun naam. ‘Samen met de kantoren in onder andere Hamburg, Parijs, Londen en New York zijn we vanaf nu één familie, één wereldwijd merk’, aldus Van Buuren. En dat allemaal opererend onder de naam: Radancy.

‘Uiteindelijk is een naam ook maar iets wat lang geleden door je ouders is bedacht.’

‘Het zal misschien even wennen zijn – zeker voor mij’, erkent Van Buuren. ‘Maar uiteindelijk is een naam ook maar iets wat lang geleden door je ouders is bedacht. En is waar die naam voor staat – je karakter – uiteindelijk veel belangrijker. En dat blijft onveranderd.’ Radancy is nu een organisatie met meer dan 1000 klanten, ruim 850 medewerkers, op in totaal 18 locaties in 9 landen. De organisatie zegt het hele gebied te bestrijken tussen ‘hi‘ en ‘apply‘. Onder meer het zelflerende systeem TalentBrew moet daarbij klanten helpen de talenten aan te trekken en aan te nemen die ze nodig hebben.

Lees ook

Primeur voor de recruitmentsector: marktplaats vol recruitment-apps

Het gaat om een ‘primeur voor de recruitmentsector’, zeggen ze zelf. Ja, het is zelfs een ‘internationaal uniek product’, aldus de ontwikkelaars van Minggo, die de eerste ‘marketplace met prebuilt apps‘ voor recruitment aankondigen. Zes apps telt de marktplaats momenteel al: eentje voor sollicitatiepagina’s, één voor profielverrijking, en daarnaast prebuilt apps voor klanten en kandidaten, en voor voorgestelde vacatures en kandidaten. Allemaal met verschillende templates, en met een ATS-connectie.

Zo moet het makkelijker worden voor recruiters om wijs te worden uit de wirwar van de huidige technologie en sneller gepersonaliseerde web apps op te zetten. ‘We hebben lang gewerkt aan de uitbouw van deze marketplace en zijn enorm trots op het resultaat’, reageert Wouter Verpoest, product owner van het van oorsprong Vlaamse Minggo. ‘We kijken ernaar uit om het op de markt te brengen in een tijd waarin zoveel behoefte is aan een gepersonaliseerde aanpak en digitale ervaring.’

Geen developer meer nodig

Minggo is een platform waarmee je zonder code recruitmentapps kunt bouwen. Met de prebuilt apps op de marktplaats kunnen recruitmentbedrijven via templates veel sneller gepersonaliseerde apps opzetten voor hun klanten en kandidaten, belooft Verpoest. ‘Het vooruitstrevende principe van de prebuilt apps is dat iedereen, van marketeer tot recruiter, in staat is om in een mum van tijd een gepersonaliseerde app op te zetten. Voortaan hebben ze geen developer meer nodig voor een bepaalde campagne of een grote vraag van een klant.’

‘Je kunt hiermee letterlijk in een kwartier je vacatures publiceren.’

Via een drag&drop-systeem konden klanten van Minggo al langer zelf apps bouwen. Maar ‘we merkten dat voor sommige organisaties die drempel nog te hoog was’, aldus Verpoest. ‘Daarom hebben we nu voor de meest voorkomende situaties prebuilt apps voorzien waarbij je enkel nog tekst, kleur en afbeeldingen moet toevoegen en in letterlijk een kwartier kunt publiceren. Met een eenmalige connectie met het ATS lopen vervolgens alle gegevens automatisch van de app naar het recruitmentsysteem.’

Tweede kwartaal: meer uitbreidingen

Het zal overigens niet bij de huidige zes prebuilt apps in de marktplaats blijven, voorspelt Verpoest. In het tweede kwartaal van 2021 moeten er meerdere uitbreidingen volgen. Minggo bestaat sinds 2020 en is een van oorsprong Belgische ‘no-code recruitment app’-oplossing, waarmee bedrijven hun recruitmenttechnologie combineren en de digitale ervaring voor klanten en kandidaten verhogen.

De van oorsprong Belgische ‘no-code recruitment app’-oplossing van Minggo bestaat sinds 2020.

De ‘digitale assistent’-tool van Minggo werd vorig jaar ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020. Het idee destijds: terwijl de recruiter in gesprek is met kandidaten en opdrachtgevers, stuurt Minggo interessante vacatures naar de kandidaat, bouwt een shortlist van gekwalificeerde kandidaten voor de klant of plant interviews in. In de client app wordt alles van de klant vervolgens gecentraliseerd. Dat gebeurt in één user interface: van de planning, tot de contracten en de talentpools met kandidaten. Via deze app kan de klant bijvoorbeeld nieuwe vacature-aanvragen online doorgeven of voorgestelde kandidaten goed- en afkeuren. Idem dito voor de kandidaat: deze krijgt passende vacatures voorgeschoteld en kan zijn beschikbaarheid en documenten in de candidate app bijhouden.

Meer uit je software stack

Minggo gaat daarbij uit van de software die je bedrijf nu al gebruikt. Je ATS, Search & Match-systeem, VMS en planningstool zijn in de tool bijvoorbeeld te combineren, zodat je de functionaliteiten van deze systemen ook 100% kunt benutten. Bestaande en nieuwe softwaretools kunnen eenvoudig aangesloten worden, zonder lang implementatietraject. Daardoor kunnen bedrijven met Minggo veel meer uit hun ‘recruitment software stack‘ halen en het recruitmentproces van A tot Z automatiseren, zegt Verpoest.

Je kiest zelf welke taken je wil laten overnemen, ‘de mogelijkheden zijn onbeperkt’.

Je kiest zelf welke taken je door Minggo wilt laten overnemen. ‘De mogelijkheden zijn onbeperkt’, aldus Verpoest. ‘Ze kan bijvoorbeeld automatisch de beste vacatures naar kandidaten sturen, gesprekken inplannen, profielen updaten en nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe aanvragen doorgeven. Of de klant een shortlist van de beste kandidaten tonen. Of de klant de mogelijkheid geven om kandidaten goed- en af te keuren. Minggo kan werkelijk alle administratieve stappen uit het klantenproces digitaal overnemen. Al naar gelang je zelf wilt, en steeds aanpasbaar.’

Minggo integreert momenteel met het ATS van Carerix, Bullhorn, Otys en Bullhorn Connexys.

Meer weten?

Op zoek naar meer trends in automatisering voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente digitale trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!

bureaurecruitment banner 2021

Lees ook

Samen Professionals: nieuwe naam voor detacheerders Samen in de Zorg, Aethon en Onze Leerkracht

Aethon en Samen Professionals ondersteunen vanaf vandaag organisaties in de zorg, bij de (semi-)overheid, woningcorporaties, de kinderopvang en het onderwijs met hun optimale personeelsformatie. Aethon is daarbij de flexspecialist, Samen Professionals wordt de detacheringsorganisatie. Zo hoopt de Aethon Groep een totaalleverancier van personeel voor haar opdrachtgevers te kunnen worden.

‘We willen en duurzame instroom creëren in maatschappelijke markten waar mensen écht het verschil maken.’

liesbeth griffioen randstad aethon samen professionals
Liesbeth Griffioen

‘Ons doel is een duurzame instroom creëren van (studerende) talenten, starters en professionals in maatschappelijke markten waar mensen écht het verschil maken’, aldus Liesbeth Griffioen, CEO van de bijna 300 fte tellende Aethon Groep.

Werkgever van talent en professionals

Aethon biedt onder meer relevante, theoretische en praktijkgerichte trainingen. Zo kunnen de medewerkers per direct, met de juiste kennis, een bijdrage leveren bij inlenende organisaties. Afgestudeerde talenten kunnen vervolgens doorstromen naar detacheringsorganisatie Samen Professionals.

‘Met ons nieuwe detacheringsmerk stralen we uit waarvoor wij staan.’

Zo wil de Aethon Groep talent interesseren voor het werk in maatschappelijke sectoren én hen behouden na het afronden van hun studie. Met als uiteindelijke doel: continuïteit en flexibiliteit creëren in arbeidsmarkten waar mensen het verschil maken, talenten begeleiden bij de start van hun carrière en professionals helpen bij hun loopbaan. ‘Met ons nieuwe detacheringsmerk Samen Professionals stralen we uit waarvoor wij staan. We geloven namelijk dat iemand die op de juiste plek zit het verschil maakt. Zo brengen we professionals, opdrachtgevers en sectoren vooruit’, aldus Luciano Gianella en Simon van der Vlist, die samen de directie vormen van Samen Professionals.

Meer weten?

Op zoek naar meer trends voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!

bureaurecruitment banner 2021

Lees ook

Phenom neemt definitief Endouble over

Phenom heeft vandaag de overname bekendgemaakt van Endouble. Het Amerikaanse HR-technologiebedrijf, bekend op het gebied van Talent Experience Management (TXM) verwerft daarmee een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat bekend staat om het verrijken van de kandidaatervaring in heel Europa.

In 2020 groeide het personeelsbestand van Phenom in Europa met 257%.

Phenom neemt de Endouble-medewerkers van Sales, Development, Implementation, Account Management en Customer Success over. Daarmee vergroot het de talentinfrastructuur van Phenom buiten de VS, waartoe ook het Europese hoofdkantoor in Rotterdam behoort. In 2020 groeide het personeelsbestand van Phenom in Europa met 257%.

Bijna 15 jaar ervaring

Endouble werkte voorheen onder de internationale HR-serviceprovider RGF Staffing. Met bijna 15 jaar ervaring heeft Endouble het tot zijn missie gemaakt om een datagestuurde benadering te hanteren voor het aantrekken en werven van kandidaten. ‘Het vervult ons met trots hoe Endouble het eenvoudiger heeft gemaakt voor recruiters om toptalent te bereiken en voor kandidaten om een nieuwe baan te vinden, erop te solliciteren en ten slotte aan het werk te gaan’, aldus CEO Jeroen Kneppers. ‘De allesomvattende benadering van Phenom laat onze klanten kennismaken met een nieuwe, door A.I. aangedreven dynamiek. Het laat zien hoe de ervaring van alle betrokkenen het gehele talent-ecosysteem beïnvloedt.’

‘Met onze tweede overname in drie maanden vergroten we onze aanwezigheid in Europa.’

De deal vergroot niet alleen de regionale aanwezigheid van Phenom, het voegt ook technische expertise toe. Bovendien bevordert het tegelijkertijd de onboarding van klanten en de toepassing van TXM. ‘Met onze tweede overname in drie maanden vergroten we onze aanwezigheid en ons personeelsbestand in Europa’, aldus Mahe Bayireddi, CEO en medeoprichter van Phenom. ‘We kijken uit naar onze samenwerking met de klanten van Endouble. Deze hebben al eerder laten zien zich in te zetten voor de kandidaatervaring op een wijze die bij ons past. De introductie van A.I. en automatisering bij Europese HR-teams zal hen helpen hun productiviteit te verhogen. Hun recruiters, medewerkers en wervingsmanagers zullen we innovatieve ervaringen bieden.’

De kroon op het overnameseizoen

De overname van Endouble is de kroon op een druk overnameseizoen in de Nederlandse markt voor recruitmentsoftware (en aanverwanten). Zo werd vorige maand onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance. Recent kwam daar het nieuws nog bij dat Maandag een meerderheidsbelang heeft genomen in Talentsourcer en (de Nederlandse activiteiten van) Solvus. Dit werd nog eens gevolgd door de overname van jobpal door SmartRecruiters en die van Talent Function door Cielo.

Lees ook

PIXID Group (Carerix) neemt Belgische VMS-leverancier Connecting-Expertise over

De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws. Destijds was het met de overname van de bekende Nederlandse CRM- en ATS-leverancier Carerix. Nu volgt dus de overname van Connecting-Expertise, een SaaS VMS-platform voor de Belgische markt met blue chip-klanten, dat tot nu toe in handen was van de Belgische tak van USG People. Als onderdeel van de Pixid Group zal het bedrijf onder de eigen naam blijven opereren en bovendien producten en diensten aan de huidige USG-klanten blijven leveren.

De Franse PIXID Group haalde in 2018 al het nieuws met de overname van Carerix.

Met de overname van Connecting-Expertise wil de PIXID Group (die financieel wordt gesteund Keensight Capital) het ‘leiderschap in de Benelux verstevigen’ als het gaat om recruitment- en HR-oplossingen en Antwerpen toevoegen aan zijn bestaande kantoren in Parijs, Rotterdam en Londen (sinds de overname van The Internet Corporation in 2017).

Alle stappen in werving

Connecting-Expertise automatiseert alle stappen van het wervingsproces. Van werving en contractbeheer tot tracking en facturering. Dat gebeurt via een geïntegreerde software-oplossing, die ontwikkeld is op een veilige en cloudgebaseerde infrastructuur. Daarnaast biedt het bedrijf klanten gepersonaliseerde pakketten die passen bij hun wervingsstrategie. Het bedrijf is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst. Het heeft bijna een miljard euro aan spend onder beheer, via meer dan 12.000 gebruikers en 4.500 geregistreerde bedrijven.

Connecting-Expertise is opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst.

De technologie van PIXID Group is momenteel al verantwoordelijk voor de invulling van zo’n 1 op de 3 tijdelijke posities in Frankrijk. De overname van Connecting-Expertise bevestigt deze status als een digitaal platform voor het beheer van uitzendkrachten in heel Europa. Het is bovendien consistent met de strategische focus van PIXID Group, dat het eerste echte Total Talent Acquisition (TTA)-ecosysteem in Europa wil ontwikkelen.

pixid group neemt connecting-expertise over

Meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers

Sinds de investering van Keensight in 2015, heeft PIXID Group zijn groeiverhaal verder versneld. Momenteel heeft PIXID zijn geografische dekking uitgebreid met activiteiten in 20 landen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf is ook leverancier van Saas HCM-oplossingen. Het klantenbestand is gegroeid van 1.500 Franse bedrijven naar 18.000 wereldwijde uitzendbureaus. In 2019 telde PIXID Group meer dan 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.

‘PIXID Group wil de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel overbruggen.’

‘Door de kloof tussen VMS en ATS, en tussen vast en tijdelijk personeel te overbruggen, heeft PIXID Group de ambitie om zijn klanten uit heel Europa de meest moderne technologie te bieden om recruitment zo efficiënt en soepel mogelijk te laten verlopen’, aldus Etienne Colella, President van PIXID Group SAS, over de overname.

In 2019 telde PIXID Group al ruim 3 miljoen geregistreerde werknemers in zijn database.

‘Na onder andere de succesvolle overname van het Nederlandse Carerix in 2018 wordt met de overname van Connecting-Expertise België een vierde thuismarkt voor PIXID Group’, vult Jean-Michel Beghin aan. ‘Dat zal duidelijk bijdragen aan de versterking van de positionering van de groep als een toonaangevend Europees digitaal platform voor het beheer van flexibele arbeidskrachten’, aldus de managing partner bij Keensight Capital.

Druk overnameseizoen

Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance. Ook de overname van MSP-dienstverlener Talentsourcer B.V. door Maandag valt op, net als de overname van jobpal door SmartRecruiters en die van Talent Function door Cielo. Bovendien zijn er aanhoudende geruchten dat een overname van het Nederlandse Endouble door het Amerikaanse Phenom People snel rondkomt.

Lees ook

Maandag Holding neemt meerderheidsbelang in Solvus en Talentsourcer

Als ervaren Managed Service Provider beheert Talentsourcer voor ruim 40 miljoen euro aan inhuur van externe professionals. Dat doet het bedrijf voornamelijk voor gemeenten, onderwijs- en zorginstellingen in Nederland. Na de overname door Maandag behoudt Talentsourcer zijn eigen identiteit en onafhankelijkheid, door als organisatie volledig zelfstandig te blijven opereren.

‘Werkgevers hebben steeds meer behoefte aan controle en sturing op talent.’

De argumentatie achter de overname is dat werkgevers steeds meer behoefte hebben aan controle en sturing op talent – zowel binnen de vaste medewerkers als de flexibele schil. Ze zoeken oplossingen om een goede werkgever te zijn en te blijven. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het bieden van betere voorwaarden. Maar ook om het beschikbaar hebben van talent, het bieden van flexibiliteit of zekerheid of het verlagen van werkdruk. Met de overname van Talentsourcer speelt Maandag Holding daarop in.

Kennis en kunde

‘Wij zien veel toekomst in deze vorm van dienstverlening, waarbij (een deel van) het inhuurproces van opdrachtgevers wordt overgenomen, in zowel de Benelux als daarbuiten. Samen met Talentsourcer hebben wij nu voor onze opdrachtgevers alle kennis en kunde binnen onze Groep. Van talent acquisitie tot en met de noodzakelijke processen’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag Holding (foto).

Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames.

Talentsourcer B.V. is een combinatie van de MSP-dienstverlening van Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland) met haar eigen Recruitment Process Outsourcing (RPO)-activiteiten. Hierdoor is Talentsourcer in staat om recruitment voor vast en flexibel personeel op efficiënte wijze te integreren. Het nieuws van de overname komt in een tijd dat het sowieso druk is met overnames. Vorige maand werden onder meer de overname van IGB door VONQ bekend, net als de overname van OTYS door Mysolution en Gini-Recruit door 8vance.

Lees ook

 

Medische Banenbank sluit partnership met Brandmannen

Het partnership tussen Medische Banenbank en de recruitment marketing experts van Brandmannen geldt in eerste instantie voor 12 maanden. Het idee is dat Brandmannen de vacatures van Medische Banenbank via sociale media onder de aandacht van de juiste doelgroep brengt. Brandmannen stuurt vervolgens periodiek de tussentijdse statistieken van elke individuele campagne en de eindrapportage.

Sociale media toevoegen

Bohn Stafleu van Loghum bereikt met zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn momenteel al vele medewerkers in de zorg. De positie op sociale media is echter nog minder ontwikkeld. Medische Banenbank, het vacatureplatform van de eerder genoemde merken, wil echter wel graag via sociale media de kandidaat bereiken. En dan met name de latente doelgroep.

Zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn bereiken momenteel al vele zorgmedewerkers.

Daarom heeft de uitgever Brandmannen gevraagd hiervoor de strategie, distributie en de uitvoering ter hand te nemen. Dit moet niet alleen meer bereik en clicks voor de vacatures opleveren, maar als bijkomend voordeel ook een grotere user base voor de bewuste merken. Er zullen diverse campagnes volgen: van relatief kortlopende (voor één vacature) tot langer lopende, voor meerdere kandidaten binnen eenzelfde of vergelijkbare rol.

Automatisch A/B testen

Volgens Brandmannen zegt 80% van de beroepsbevolking niet actief op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging. Het overgrote deel van die groep zou daar echter wel voor open staan. Met gerichte targetting op basis van interesses, online gedrag en demografische kenmerken gematcht aan het al bestaande professionalsnetwerk dat Bohn Stafleu van Loghum nu al heeft beloven de twee partners precies de juiste doelgroep te kunnen bereiken – en niemand anders. Gedurende de campagne worden steeds (automatisch) verschillende advertenties en doelgroepvariaties A/B-getest.

Lees ook

Adver-Online voegt nu ook YouTube, TikTok, Instagram, Spotify en Snapchat toe

De coronapandemie maakt het voor Generatie Z moeilijker dan ooit om een plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Er zijn niet alleen minder arbeidsplekken beschikbaar, deze generatie is voor veel werkgevers ook nog eens een stuk lastiger te bereiken. (Lange) vacatureteksten wekken hun interesse niet of nauwelijks, visuele communicatie staat voorop. Iets waar het gros van de huidige werkgevers nog nauwelijks op inspeelt. Zo bereiken beide partijen elkaar maar heel moeilijk.

Generatie Z brengt gemiddeld zo’n 6 uur per dag door op YouTube, TikTok of Snapchat.

Recruitment-communicatiespecialist Adver-Online ziet dit als een kans om beide partijen te helpen. Daarom biedt Adver-Online vanaf vandaag de mogelijkheid om juist deze specifieke doelgroep te benaderen. Middels nieuwe wervingsmogelijkheden via YouTube, Instagram, Spotify, TikTok en Snapchat kunnen de relaties van Adver-Online campagnes verspreiden. Dit zijn immers de kanalen waarop deze generatie de meeste tijd doorbrengt: gemiddeld zo’n 6 uur per dag.

Employer branding voor Generatie Z

Naast deze nieuwe wervingsmogelijkheden kunnen de relaties van het in 2002 opgerichte Adver-Online ook bij hen terecht om hun employer branding op strategisch en uitvoerend niveau aan te scherpen. Zo kunnen werkgevers niet alleen Generatie Z werven op korte termijn, maar juist ook behouden op de lange termijn. Met deze nieuwe mogelijkheden wil Adver-Online de actuele arbeidsmarktuitdagingen duurzaam oplossen. Klanten kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van deze nieuwe opties.

Lees ook

8vance neemt Gini-Recruit over

Opnieuw een opvallende overname in de recruitmentwereld. Dit keer is het 8vance Matching Technologies, het Nederlands-Duitse A.I.-softwarebedrijf achter onder meer Jobliebe.nl, dat zijn slag slaat met de overname van Gini-Recruit, een aanbieder van software voor recruitmentmarketing, applicant tracking en talent coaching. Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken voor alle bemiddelaars en bedrijven.

Met de overname wil 8vance een ‘slimme’ A.I.-gedreven recruitmentworkflow bereikbaar maken.

8vance heeft A.I.-matchtechnologie ontwikkeld die op basis van vaardigheden, competenties, ervaring en persoonlijkheid, autonoom (dus geheel zelfstandig) kijkt in hoeverre mensen passen bij vacatures, projecten of bijvoorbeeld functiehuizen. Met de overname van Gini-Recruit creëert 8vance een end-to-end oplossing voor recruitment en loopbaanbegeleiding. De overname combineert de voordelen van beide oplossingen, waarmee 8vance inzet op maximale ontzorging van arbeidsbemiddelaars, coaches en HR-professionals. Met de overname treedt ook Bob van den Berg, CEO van Gini-Recruit (midden op de foto), toe tot het directieteam van 8vance.

Minder doorlooptijd, diepere analytics

De nieuwe, gezamenlijke aanpak moet leiden tot grote doorlooptijdwinst, efficiëntieverbetering en diepere analytics bij alle vormen van talentmobiliteit. Ook wordt het eenvoudiger en veiliger om (gedeelde) talentpools en zogenoemde ‘recruitment ecosystemen’ te maken. De geïntegreerde oplossing komt per 15 december beschikbaar bij een aantal geselecteerde klanten, inclusief integraties met diverse backofficesystemen en cv-databanken. De huidige producten van 8vance en Gini blijven ook als afzonderlijk producten bestaan.

Het Nederlands-Duitse 8vance Matching Technologies maakt de overname bekend van het Hengelose Gini-Recruit, aanbieder van software voor applicant tracking, recruitmentmarketing, en talent coaching.

Han Stoffels, CEO van 8vance (links op de foto boven): ‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk. Klanten kunnen nu zowel bij ons terecht voor integratie van onze A.I.-matching als voor een volledige end-to-end oplossing. Zo maken wij autonome matching voor iedereen bereikbaar.’

‘Door de toevoeging van Gini-Recruit verbreden wij ons marktbereik aanzienlijk.’

De autonome matchtechnologie van 8vance wordt niet alleen ingezet bij recruitment, maar ook bij talent pooling, jobcarving, interne werk- en talentmarktplaatsen, loopbaanbegeleiding en outplacement. Daarnaast is de technologie ook beschikbaar voor individueel carrièremanagement. Zo kan iedereen nu al op jobliebe.nl ontdekken welke kansen er voor hem of haar in de markt zijn op basis van de eigen vaardigheden en competenties.

Lees ook

Preselectie-platform TestGorilla haalt investering van 1 miljoen euro op

Door de coronacrisis verloopt recruitment steeds vaker op afstand. En dat geldt ook voor assessments. Bij TestGorilla werken ze aan dat soort preselectie-tests. Investeringsmaatschappij CapitalT en internationale angel investors maken vandaag bekend 1 miljoen euro in dit platform te investeren.

‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial.’

Medeoprichter Wouter Durville: ‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial. Om die stroom op te kunnen vangen hadden we extra funding nodig. De investering zal vooral gebruikt worden om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen en het huidige aanbod van 120 testen uit te breiden.’

Behoefte aan efficiëntie

‘TestGorilla had niet op een gunstiger moment kunnen starten’, zegt Eva de Mol, oprichter van investeerder CapitalT. ‘Juist op dit moment is er een enorme behoefte aan een efficiencyslag, vroeg in het wervingsproces. Door de coronamaatregelen moeten veel bedrijven leren om te gaan met online werving, terwijl ze overspoeld worden door sollicitaties. Vaak ontvangen ze meer cv’s dan ze kunnen beoordelen.’

TestGorilla werd pas deze zomer opgericht.

TestGorilla werd deze zomer opgericht. Ondernemer Wouter Durville sloeg daarvoor de handen ineen met Otto Verhage, voormalig partner bij Bain & Company. De door hen ontwikkelde online tool bestaat uit SaaS-software waarmee je kandidaten al in een vroeg stadium kunt filteren op basis van meer dan 120 testen, onder andere voor cognitieve vaardigheden, taalvaardigheid, programmeren en andere werkspecifieke vaardigheden zoals SEO, boekhouden en meer. Leuk detail: er is ook een test voor ‘Talent Acquisition’, die onder meer vaardigheden op het gebied van sourcing, candidate experience, recruitment analytics en onboarding zegt te kunnen meten.

Otto Verhage en Wouter Durville, TestGorilla

Belang van diversiteit

Met die testen wil het bedrijf werving niet alleen efficiënter maken, het wil ook vooroordelen wegnemen door assesments meer te richten op werkelijke vaardigheden. Naast assessments kunnen klanten via de tool ook gebruik maken van one-way video interviews. Deze functionaliteit wordt steeds meer gebruikt in tijden van werving op afstand.

‘Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’

‘Het belang van diversiteit is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’, vertelt Durville. ‘Wij hebben TestGorilla zo ontwikkeld dat HR managers zich puur kunnen focussen op vaardigheden van kandidaten. Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’ De assessments van TestGorilla zijn ontwikkeld door zogenoemde ‘testpreneurs’. Het bedrijf zegt verder vooral data en machine learning te gebruiken om succes en retentie van medewerkers te voorspellen.

Lees meer