Hoe Matchpartner met OTYS en Getnoticed zijn site meer gebruikersvriendelijk maakte

Geen standaard website, maar liever: ‘uniek en persoonlijk’. Een site bovendien met een aansprekend design, ‘waarin er voldoende ruimte is om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan’. De eisen die Matchpartner stelde aan zijn nieuwe site waren flink, vertelt directeur Leon Brouwers.

‘We wilden voldoende ruimte om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan.’

Het gespecialiseerd bureau voor werving & selectie, detachering en advies en projecten staat voor ‘een duurzame match tussen kandidaat en opdrachtgever, met aandacht voor de persoon achter de cv’. En dat voor vier specialismen: Zorg & Welzijn, Arbo & Verzuim, Gemeente en Onderwijs. De nieuwe site moest daarop aansluiten.

Drie gespecialiseerde partijen

Als klant bij recruitmentsoftwareleverancier OTYS klopte Matchpartner daar aan voor ‘de achterkant’ . Voor ‘de voorkant’ van de site, het design, ging de bemiddelaar naar een derde partij; Getnoticed. Nadat zij de website hadden ontworpen, was het aan OTYS de schone taak deze te koppelen aan hun ATS-systeem.

‘We hebben goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Omdat Getnoticed gespecialiseerd is in recruitmentmarketing snappen ze wat een bureau als Matchpartner nodig heeft om de kop boven het maaiveld uit te steken. Daarnaast zijn ze bekend met OTYS als ATS (en CMS). ‘De samenwerking was erop gericht om Matchpartner het beste resultaat te geven’, aldus Dirk Driessen van Getnoticed. ‘Met dit in het achterhoofd, hebben we goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Van wireframe tot lancering

Van tevoren werd een plan van aanpak gemaakt; een routekaart naar de nieuwe site, van wireframe tot lancering van de website. ‘Onze verwachtingen waren een soepel lopend traject met genoeg ruimte voor onze wensen met als eindresultaat een aansprekende, gebruiksvriendelijke website. Dat is geheel uitgekomen’, aldus Brouwers.

‘Onze verwachtingen zijn geheel uitgekomen.’

De website staat nu helemaal live. ‘De reacties waren zeer positief, zowel intern als van kandidaten’, vertelt de Matchpartner-directeur. ‘De website is geïntegreerd met Google for Jobs, zodat er nog meer (gratis) bezoekers naar de website toestromen. Daarnaast was de page builder (het eenvoudig aanpassen van pagina’s) gewenst. En dit alles binnen de afgesproken deadline met de beide partijen.’ Zijn tip: ‘Stel heldere doelen, en denk goed na over de technische inrichting en de koppelingen die daar bij horen. Bedenk goed wat jouw merk uniek maakt en hoe je dat naar voren wilt laten komen in de look & feel.’

Het resultaat

De vraag van Matchpartner was dat ze een next level recruitmentwebsite nodig hadden. Dat is sinds de lancering te merken aan de resultaten:

  • Een ruime verdubbeling van het aantal conversies (sollicitaties en inschrijvingen)
  • Gebruikers blijven gemiddeld 15% langer op de website rondbladeren.

Matchpartner, GetNoticed en OTYS kijken dan ook met plezier terug op deze succesvolle samenwerking.

Lees ook

Proost, gratis werving- en selectieportaal voor de horeca, gelanceerd

Speciaal voor alle horeca- en recreatiebedrijven die door de coronacrisis en de massale uitstroom van medewerkers met een personeelstekort worden geconfronteerd, lanceert Persoonality, onderdeel van Timing Holding, vandaag het platform Proost. Want er mag dan nog veel onzekerheid zijn rond de persconferentie van dinsdag 20 april, het moment dat de horeca mag heropenen komt waarschijnlijk wel steeds dichterbij.

Horeca- en recreatiebedrijven kunnen gratis per direct vacatures plaatsen.

Met het nieuwe gratis wervings- en selectieportaal kunnen horeca- en recreatiebedrijven gratis en zonder aanvullende verplichtingen per direct vacatures plaatsen. Persoonality roept het platform in het leven om de horeca te ondersteunen in deze moeilijke tijd en ze weer te helpen aan goed personeel.

Al jaren personeelstekort

De horeca kampt al jaren met een personeelstekort, en naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd door de coronacrisis. Ondernemers kunnen hun vacatures gratis plaatsen en beheren op Proost, en de binnengekomen sollicitaties makkelijk en snel in behandeling nemen.

Naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd.

Proost wordt versterkt door uitzendbureau Timing, dat haar landelijke netwerk inzet om vacatures extra onder de aandacht te brengen. Ook worden de vacatures kosteloos via andere vacaturesites verspreid. Ondernemers kunnen zich hier aanmelden; kandidaten kunnen hier alle vacatures vinden.

Samen de strijd aan

Johan de Vos, horeca-ondernemer en woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland Breda, herkent zich in de situatie: ‘Voordat we dicht gingen, hadden we al moeite om personeel te vinden. En dat is er door corona niet minder op geworden.’

Heel veel mensen hebben gekozen om toch iets anders te doen wat meer zekerheid geeft, aldus De Vos. ‘Dan is het fijn als je partners hebt die je helpen om aan goede krachten te komen. Die een platform maken om de horeca weer onder de aandacht te brengen. Want het is echt een mooi vak; de grootste sociale leerschool van Nederland. Hopelijk kunnen we met genoeg man de strijd aangaan na deze crisis.’

Groot personeelstekort

Het kabinet heeft laten weten dat de horeca niet opengaat op 21 april. Wanneer wel is nog de vraag. Maar één ding staat vast: het wordt voor horeca-ondernemers een grote uitdaging. Uit onderzoek van Persoonality blijkt dat ruim 90% van de horeca-ondernemers verwacht over onvoldoende personeel te kunnen beschikken als zij weer open mogen.

‘Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

laurens meyer
Laurens Meyer

Laurens Meyer, een van de grootste horeca-ondernemers van Nederland met meer dan 40 zaken, ziet ook dat er een serieus probleem is ontstaan door de crisis: ‘De huidige situatie is dramatisch. We hebben veel personeel moeten laten gaan. Als we nu opengaan, komen we 500 tot 700 man tekort. Het gaat een heel zware periode worden. Ik vind Proost een mooi initiatief. Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

Zonder personeel geen gasten

Volgens Bob Weghorst, Directeur bij Persoonality, ontstaat er een gapend gat in de ’bemensing’ in de gehele horecabranche als er niet snel geschakeld wordt: ‘Zonder voldoende gekwalificeerd personeel kunnen ondernemers na de lockdown alsnog hun gasten niet ontvangen. Met Proost willen we niet alleen onze eigen klanten, maar heel Horeca Nederland helpen en ontzorgen. Als je nu niet handelt als horeca-ondernemer, als je niet nu al op zoek gaat naar goed personeel, dan mis je alsnog de boot.’

Lees ook

Hoe uitzenden en platformeconomie bij elkaar komen in het nieuwe YoungCapital Direct

De Hoofddorpse recruitmentspecialist YoungCapital heeft er sinds vandaag een nieuwe dienst bij: YoungCapital Direct. Dit selfserviceplatform voor uitzenden matcht tijdelijk vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, zónder tussenkomst van een recruiter. Bedrijven kunnen hun opdrachten zelf op het platform plaatsen, en uitzendkrachten kunnen vervolgens on demand reageren op de opdrachten die passen bij hun wensen. Zo kunnen ze dezelfde dag nog aan de slag.

‘Dit nieuwe platform combineert de flexibiliteit van een platform met de zekerheid van een uitzendcontract.’

Met de dienst krijgen zowel bedrijven als flexkrachten meer vrijheid om hun werk naar eigen wens in te vullen. ‘Met YoungCapital Direct spelen we in op de steeds groter wordende vraag naar on demand werk’, aldus Bram Bosveld, mede-eigenaar van YoungCapital. ‘Via dit nieuwe platform heb je de flexibiliteit van een platform, gecombineerd met de zekerheid van een uitzendcontract.’

youngcapital direct dus

In 5 steden

YoungCapital Direct gaat vandaag officieel live in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg. Het platform werkt 24/7, zodat klanten eenvoudig kunnen op- en afschalen wanneer ze dit willen, hun eigen uurtarief kunnen bepalen en zo een flexibele pool opbouwen. Ook uitzendkrachten werken wanneer het hen uitkomt en selecteren zelf de opdracht bij een bedrijf naar keuze.

‘Jonge uitzendkrachten willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als een college-uur uitvalt.’

Dit is vooral een oplossing voor jonge uitzendkrachten, denkt Bosveld. ‘Zij willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als er een college-uur uitvalt. Met dit nieuwe platform is dat mogelijk.’ YoungCapital is ook op het nieuwe platform verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle HR-zaken, zoals contracten, ziekte, verlof en verloning.

Al 1.000 opdrachten ingevuld

Het afgelopen jaar is achter de schermen al druk gewerkt aan het platform. Tijdens een pilotperiode zijn inmiddels de eerste 1.000 opdrachten dan ook al gedraaid. Het gaat daarbij vooral om last minute-klussen, zoals fietskoerier, host of logistiek medewerker voor onder andere HelloFresh, Ikea en Flink.

youngcapital direct

‘We krijgen veel positieve reacties op het platform’, stelt Bosveld. ‘Ruim 95 procent van de kandidaten in onze database is inzetbaar. Door hen te koppelen aan bedrijven die ad hoc of voor een dag iemand zoeken, kunnen we beide partijen optimaal servicen. We hopen YoungCapital Direct ook snel binnen andere Europese landen uit te rollen, zodat we de volledige 7,5 miljoen kandidaten in onze Europese database aan werk kunnen helpen.’

Disruptieve organisatie

YoungCapital Direct is naar eigen zeggen niet het eerste ‘disruptieve’ businessmodel van de uitzender. Zo lanceerde het bedrijf eerder al freelanceplatform YoungOnes. ‘Als wij ergens kansen zien, dan pakken we die met beide handen aan’, stelt Bosveld. ‘De arbeidsmarkt is continu in beweging. Opdrachtgevers hebben steeds andere wensen, hetzelfde geldt voor werkzoekenden. Die willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

‘Werkzoekenden willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

Veel organisaties zien het niet zitten om hun eigen businessmodel te disrupten, maar Bosveld zegt ‘er niet vies van’ te zijn. Hij ziet YoungCapital Direct juist als een mooie aanvulling op de huidige, tot nu toe zo succesvolle uitzendconstructie. ‘YoungCapital Direct voorziet in de acute vraag en aanbod, die we met YoungCapital niet kunnen vervullen. Dit is dus juist een mooie aanvulling op de huidige uitzendconstructie. Voor ons, maar ook voor onze klanten en uitzendkrachten, is dit dus een win-win’.

Lees ook

OTYS gaat samenwerking aan met TheRecruitBoosters

De samenwerking tussen de recruitmentsoftware van OTYS en de technologie van het Amsterdamse TheRecruitBoosters is goed nieuws voor beide partijen, zeggen ze. ‘De wereld van recruitment beweegt zich razendsnel’, zegt bijvoorbeeld TheRecruitBoosters-oprichter Luc van Poll. ‘En goede opvolging is cruciaal om zowel tijd als geld te kunnen besparen. Door het ATS-systeem van OTYS te voorzien van interessante data, kunnen we waarde toevoegen aan het recruitmentproces van onze gezamenlijke klanten. Als OTYS het hart van jouw organisatie is, dan kun je met TheRecruitBoosters het hart sneller laten kloppen.’

‘Als OTYS het hart van jouw organisatie is, dan kun je met TheRecruitBoosters het hart sneller laten kloppen.’

En ook OTYS-CEO Bert Koning is enthousiast over de recent gesloten samenwerking. ‘TheRecruitBoosters is een jonge, frisse organisatie met uitgebreide expertise op het gebied van LinkedIn’, zegt hij. ‘Door het gebruik van ons platform te combineren met hun LinkedIn-strategieën wordt opdrachtgevers en talentvolle nieuwe werknemers vinden niet alleen eenvoudiger, maar ook een stuk efficiënter. Dit heeft bij onze gezamenlijke klanten al tot zichtbare groei geleid.’

Automatisch in OTYS-systeem

Dankzij de samenwerking worden leads en kandidaten die TheRecuitBoosters genereert, automatisch opgeslagen in het ATS-systeem van OTYS. Hierbij worden de data die binnenkomen direct gewaarborgd en kun je als gebruiker activiteiten koppelen aan leads en kandidaten. Hierdoor kunnen gebruikers actiegericht werken en het recruitment- of sales-proces efficiënter en succesvoller maken, zo is het idee.

Met deze technologie moeten organisaties tot wel 50 geschikte leads en kandidaten per dag kunnen bereiken.

Met de technologie van TheRecruitBoosters moeten organisaties op LinkedIn tot wel 50 geschikte leads en kandidaten per dag kunnen bereiken. TheRecruitBoosters doet dit voor alle organisaties die willen investeren in een slimmer, sneller en efficiënter werkproces. Door samen te werken, maken beide recruitmentbedrijven nieuwe opdrachtgevers en nieuw talent vinden nog sneller en eenvoudiger. Verbind je in het ATS-systeem van OTYS concrete acties aan de binnenkomende data van TheRecruitBoosters, dan kun je als recruiter of accountmanager altijd gerichte opvolging geven en zo het maximale uit een campagne halen.

Twee overtuigingen

Het in Amsterdam gevestigde TheRecruitBoosters heeft naar eigen zeggen twee overtuigingen. Enerzijds gelooft het bedrijf in de kracht van LinkedIn als social selling platform en anderzijds in het automatiseren van werkprocessen. Door deze overtuigingen te combineren, ondersteunt het bedrijf alle recruitment-organisaties in Nederland die zowel nieuwe opdrachtgevers als nieuwe kandidaten willen vinden en bereiken.

Het in Amsterdam gevestigde TheRecruitBoosters heeft naar eigen zeggen twee overtuigingen.

Het 20 jaar bestaande OTYS automatiseert alle recruitmentprocessen en biedt moderne oplossingen voor werving en selectie, detachering, corporate HRM en vacaturebanken. Het bedrijf heeft vele partnerships waardoor eigenlijk alles mogelijk is voor klanten. Een aantal partners zijn: Actonomy, Easyflex, Helloflex, Indeed, Prato, Stiply en Textkernel. Het bedrijf heeft kantoren in Gent, Praag en een hoofdkantoor in Veenendaal. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 1.000 klanten.

Lees ook

Intelligence Group en SmartRecruiters bundelen krachten

De koppeling van de data van iG! in het recruitmentsysteem van SmartRecruiters maakt voor al hun klanten inzicht in de gevraagde doelgroepen direct beschikbaar. Met deze inzichten is het eenvoudig om een ​​wervingsstrategie te maken. Dat moet het voor klanten van SmartRecruiters nóg makkelijker maken de beste kandidaten te vinden, aan te trekken, te selecteren en aan te nemen.

Kompas voor recruitmentmarketing

‘Het is echt een genot om samen te werken met een technologisch innoverende organisatie als SmartRecruiters en hiermee voor het eerst talent intelligence in heel Europa (en daarmee de wereld) geïntegreerd te kunnen ontsluiten’, stelt Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group, in reactie op de samenwerking.

‘Weten waar je moet zoeken, is het halve werk bij het aannemen van nieuw personeel.’

Stanislaw Wasowicz, Regional Director Alliances EMEA van Smartrecruiters, valt hem daarin bij. ‘Weten waar je moet zoeken, is het halve werk bij het aannemen van nieuw personeel. Met een groeiend aantal remote-first werkgevers, kunnen wervingsteams praktisch overal naar talent zoeken. De realtime arbeidsmarktdata van Intelligence Group dienen als een kompas voor recruitmentmarketing en recruitment sourcing. Een zeer gewaardeerde aanvulling op ons marktleidende partner ecosysteem.’

Hoe Talent Intelligence binnen SmartRecruiters werkt

Wie in het recruitmentsysteem van SmartRecruiters invoert welk talent hij of zij nodig heeft, krijgt nu een compleet talent intelligence-dashboard van dit profiel voorgeschoteld. Dit dashboard omvat onder andere de haalbaarheid van recruitment, functievoorkeuren, socio-demografische gegevens, verwachtingen van kandidaten en  mediagedrag binnen 28 Europese landen én de VS. Naast de inzichten over de specifieke doelgroep wordt ook een landelijk gemiddelde getoond. Zo kun je als werkgever een tactische strategie bepalen, die kan worden ingezet om meer op te vallen bij jouw publiek.

Hier een voorbeeld met een verkoopmanager in Frankrijk.

Lees ook

Hireserve wordt Ubeeo: een nieuwe naam én ISO 9001-gecertificeerd

‘We zijn heel blij met onze nieuwe naam’, vertelt Leon Buijsman, directeur en eigenaar van Ubeeo. ‘De naam is bewust abstract en staat dus in letterlijke zin ook niet ergens voor. Maar het is wel een onderscheidende en disruptieve naam, die we bovendien internationaal goed kunnen gebruiken.’

‘De naam is bewust abstract, maar is wel onderscheidend en disruptief.’

Tegelijk met het afscheid van de handelsnaam Hireserve kondigt Buijsman nog een nieuwtje aan: ‘We heten niet alleen anders, we zijn nu ook ISO-9001 gecertificeerd.’ Aan de specialisatie van het bedrijf verandert ondertussen niets. Het blijft gaan om recruitmentsoftware voor klanten die corporate recruitment serieus nemen, aldus de directeur/eigenaar. Maar toch: heel wat veranderingen. Hoogste tijd dus voor een kort gesprek over het hoe en waarom.

Waarom vonden jullie het precies tijd voor een nieuwe naam?

‘De grootste verandering heeft eigenlijk 3 jaar geleden al plaatsgevonden. Hireserve was aanvankelijk de naam van zowel ons Nederlandse bedrijf als een Britse zusteronderneming. We maakten een splitsing in de zusterbedrijven toen de Brexit werd aangekondigd, onder andere om alle data binnen de EU te houden. Bovendien konden we het ATS daardoor volledig toespitsen op de wensen van de Nederlandse recruitmentmarkt.

‘De Engelse en Nederlandse arbeidsmarkt zijn echt uitersten van elkaar.’

De reden waarom het zo moeilijk was om vanuit één bedrijf te werken, is dat de Engelse en Nederlandse arbeidsmarkt uitersten zijn van elkaar. In de Engelse markt is de machtsafstand tussen werkgever en kandidaat heel groot, in de Nederlandse markt juist heel erg klein. Dat verschil zie je bijvoorbeeld als je op de werkenbij-site komt: in de Engelse markt zijn lange sollicitatieformulieren de norm en moet elke kandidaat eerst een account aanmaken. In de Nederlandse markt is dat juist andersom.

> En dus?

Door die grote verschillen en met de Brexit als katalysator zijn we dus in februari 2018 officieel zusterbedrijven geworden. Juist doordat dit in volledige harmonie ging, zijn de eigendomsrechten op de software eerlijk verdeeld en was het mogelijk om een gemeenschappelijke naam te houden. Er veranderde in beide landen immers niets aan de dienstverlening.

‘Die gemeenschappelijke naam werd na verloop van tijd steeds minder handig.’

Maar die gemeenschappelijke naam, wat aanvankelijk dus een voordeel was, werd naarmate de tijd vorderde steeds minder handig. Hireserve is in het Verenigd Koninkrijk niet hetzelfde als Hireserve in Nederland. Dus mensen die de Engelstalige site bezoeken, zien iets anders dan in Nederland wordt aangeboden. En aangezien de naam door de Engelse oprichter bedacht is, liggen de rechten daarvoor in het VK. Dus zijn we de zoektocht naar een nieuwe naam 1,5 jaar geleden gestart. Precies een jaar geleden was alles klaar om onze nieuwe naam te lanceren. De pandemie gooide toen echter roet in het eten. Nu is de tijd beter.’

> Ubeeo is ook gekozen vanwege de internationale ambities.

‘Bij het kiezen van de nieuwe naam is hier lang over nagedacht. Er hebben ook lang leuke en passende Nederlandse namen op de shortlist gestaan. Als je je gaat realiseren dat je product het goed doet in Nederland, er landen binnen de EU zijn die qua arbeidsmarkt op Nederland lijken en dat de data binnen de EU wordt opgeslagen, is het eigenlijk een no-brainer om voor een meer internationale naam te kiezen. En inmiddels hebben we ook een aantal partnerships die ons bij internationale expansie kunnen gaan helpen.’

> Wat betekent die ISO 9001 voor jullie precies?

‘Er zijn heel veel ISO-normen. Voor softwareleveranciers zijn er twee het meest belangrijk. Daar wordt ook vaak om gevraagd in aanbestedingen. Het gaat dan om: ISO-27001 (informatiebeveiligingssysteem) en ISO-9001 (kwaliteitssysteem). Beide normen bestaan uit tientallen punten die je moet uitwerken, beschrijven en doorvoeren in de dagelijkse praktijk.

‘We kunnen nu duidelijker onderscheid maken tussen problemen en wensen.’

Voor de klanten biedt het duidelijkheid: ons informatiebeveiligings- en kwaliteitssysteem voldoen nu volgens een externe auditor aan de normen. Voor onszelf betekent het dat wij een zich herhalend proces van analyseren, actieplan maken, uitvoeren en evalueren hebben ingevoerd om de kwaliteit van ons product en de dienstverlening daaromheen continu te verbeteren. Wij merken de impact daarvan bij implementaties. Deze lopen nu sneller en vloeiender. De klanten merken dit bijvoorbeeld bij support, waarbij we nu duidelijker onderscheid maken tussen problemen en wensen.’

> Hoe ben je eigenlijk tot de nieuwe naam gekomen?

‘Het eerste idee was dat we zelf “wel even” de naam zouden verzinnen. We hebben een hecht en harmonieus team, maar hadden toch binnen de kortste keren ruzie. Daarop heb ik contact gehad met onze marketing partner, DEPT, en zij raadde ons The Nameworks en Skriptor Zigila aan. Zij zijn bekend van namen als Chipknip, Jillz, Ziggo, Independer en Alliander.

‘In totaal zijn zo’n 1.000 namen de revue gepasseerd.’

Als onderdeel van het proces zijn we vervolgens gaan bepalen of we op zoek moesten naar een instrumentele, positionerende of abstracte naam. Er zijn al heel veel varianten op “Recruitment”, “Hire”, “Candidate” of “Talent” gebruikt. Wij onderscheiden ons echter graag en wilden niet de zoveelste variant daarop zijn. In totaal zijn zo’n 1.000 namen de revue gepasseerd. Uiteindelijk hielden we er 10 over. Een paar daarvan waren geweldig, maar niet voor een softwarebedrijf. Na juridische checks en beschikbaarheid van domeinen hielden we er 3 over. Uiteindelijk was het gevoel bij Ubeeo het best.

‘Hireserve werd ook jarenlang verkeerd uitgesproken. Dat maakt Ubeeo voor ons meteen vertrouwd.’

Ubeeo deelt één kenmerk met Hireserve: het zal waarschijnlijk net zo vaak verkeerd uitgesproken en gespeld worden. Daar zijn we al jaren aan gewend en dat maakt Ubeeo eigenlijk voor ons ook meteen vertrouwd.’

Lees ook

Jobdigger en theMatchBox integreren: Carerix-klanten eerste gebruikers

Met een zo compleet en actueel mogelijk beeld van alle kansen op de arbeidsmarkt per land, regio of postcodegebied, kunnen recruiters sneller kansen benutten. Ook kunnen ze een goede match vinden tussen vacatures en hun eigen of externe kandidaten. De nieuwe integratie van Jobdigger Insights en theMatchBox maakt deze matches kinderspel. En het zijn de gebruikers van Carerix die als eerste deze nieuwe geïntegreerde totaaloplossing binnen hun ATS kunnen benutten.

De nieuwe integratie van Jobdigger Insights en theMatchBox maakt matching kinderspel.

Gebruikers van Carerix die de koppeling met de arbeidsmarktdata van Jobdigger Insights al gebruiken, hebben daarmee altijd toegang tot een volledig overzicht van de arbeidsmarkt. Vacatures op functietitel-, bedrijfs- en locatieniveau zijn al langer beschikbaar binnen het Jobdigger-dashboard. Maar nu zijn dus ook de verschillende relevante arbeidsmarktdata samengebracht met TheMatchbox. ‘Met onze arbeidsmarktdata en deze unieke integratie kan voor elke kandidaat de beste match worden gerealiseerd vanuit zowel eigen opdrachten als externe vacatures’, aldus Jobdigger-eigenaar Björn Hijmans.

Drie slimme oplossingen in één

De nieuwe oplossing voegt de search- en matchmogelijkheden van theMatchBox toe aan de al bestaande arbeidsmarktinformatie. De basis voor deze matches tussen eigen opdrachten en externe vacatures en kandidaat bestaat onder meer uit hard en soft skills, diploma’s en eerdere werkervaringen. ‘Deze data kunnen we koppelen aan relevante functie- en beroepsprofielen zodat je hierop kunt matchen’, aldus Hans Rook, product owner bij Carerix.

‘Hierdoor ontstaat een next generation search & matching-oplossing.’

Dat komt dus bovenop de geïntegreerde modules Jobdigger en 360Match, die Carerix-gebruikers nu al rechtstreeks kunnen gebruiken. Zo ontstaat volgens Rook een ‘next generation search & matching-oplossing om sneller en efficiënter kandidaten en vacatures te matchen.’ Gebruikers kunnen daardoor niet alleen snel interessante vacatures vinden. Ze kunnen deze ook direct koppelen aan geschikte kandidaten in je eigen talentpools en de vacature importeren binnen Carerix.

Win-winsituatie

De arbeidsmarktdata kun je dan vanuit de kandidatenkant benaderen, waarbij je externe vacatures zoekt die een goede match zijn voor de kandidaat. Anderzijds kun je vanuit interne opdrachten, aangevuld met externe vacatures, ook de meest passende kandidaat zoeken en in beeld brengen, gesorteerd op kwaliteitsscore.

‘Met de integratie besparen gebruikers veel tijd.’

‘Met de integratie besparen gebruikers veel tijd. Ze kunnen kwalitatief goede matches vormen met eigen vacatures én alle externe vacatures. Een win-winsituatie dus in de vorm van tijdsbesparing en een hogere omzet’, aldus Jan Govaerts, managing partner van theMatchBox. Zo moet meer tijd en inzicht in de meest kansrijke leads ontstaan, net als meer tijd voor betere matches én meer tijd en meer aandacht voor de meest geschikte kandidaten.

Lees ook

Nieuwe start-up Hellopublic biedt overheden 100%-succesgarantie op recruitmentresultaat

Is het wereldwijd een primeur, zoals ze zelf zeggen? Zou best kunnen. Hoe dan ook, de vandaag gelanceerde start-up Hellopublic durft het aan om gemeentes en andere overheden een 100% garantie te bieden op een geschikte kandidaat.

Hellopublic mag dan nieuw zijn, het bedrijf heeft al wel 20 jaar geschiedenis.

Harald Stadermann, Hellopublic

Die garantie komt niet helemaal uit de lucht vallen, want Hellopublic mag dan nieuw zijn, het bedrijf heeft al wel een geschiedenis. De start-up komt voort uit 20 jaar ervaring van Jobsrepublic en Gemeentebanen.nl. Al met meer dan 200 gemeentes in Nederland bouwden zij ervaring op in datagedreven recruitment. ‘Je kunt wel stellen dat we de code van de arbeidsmarkt voor overheden hebben gekraakt’, aldus commercieel directeur Harald Stadermann. ‘We weten na jaren experimenteren precies waar we welke kandidaten moeten bereiken en hoe we ze kunnen verleiden tot solliciteren.’

Grote krapte voor gemeentes

Nooit eerder in de geschiedenis kampten de ruim 350 Nederlandse gemeentes met zoveel openstaande vacatures als op dit moment. Ondanks de coronacrisis is de druk op de arbeidsmarkt voor gemeenten in het afgelopen jaar alleen maar gegroeid. Die druk is zelfs zo groot dat driekwart van de gemeenten aangeven structureel problemen te ondervinden om de juiste mensen aan te trekken.

Driekwart van de gemeenten geeft aan structureel problemen te ondervinden om de juiste mensen aan te trekken.

Hellopublic wil gemeenten en andere overheden helpen hun positie op de arbeidsmarkt terug te winnen. Een datagedreven wervingsaanpak moet overheden sneller en effectiever toegang geven tot schaarse kandidaten op de arbeidsmarkt, zo is de belofte. ‘In het afgelopen jaar haalden we daarmee een successcore van 94%’, aldus Stadermann. ‘Voor ons is dit ruim voldoende zekerheid om een gemeente haar investering terug te geven als wij er niet in slagen de vacature te vervullen.’

‘Aantrekkelijke organisaties’

‘Gemeenten en andere lokale overheden zijn over het algemeen buitengewoon aantrekkelijke organisaties waar hele mooie dingen worden gerealiseerd’, aldus Eric van Bourgonje, directeur van zowel Jobsrepublic als het nieuwe Hellopublic. ‘Maar op de een of andere manier blijft er een hardnekkig beeld hangen van de stoffige grijze ambtenaar. Dat beeld heeft niets te maken met de werkelijkheid. Het is de hoogste tijd dat dat rechtgezet wordt.’

‘De stoffige, grijze ambtenaar? Dat heeft niets te maken met de werkelijkheid.’

Hellopublic wil overheden volgens een vast format helpen om hun employer brand een boost te geven. Met uitgekiende targetting moeten vervolgens precies de juiste kandidaten worden verleid via social media. De populaire niche vacaturesite Gemeentebanen.nl vormt de basis van het nieuwe aanbod. Deze dienst wordt aangevuld met services op het vlak van employer branding, jobmarketing en social recruitment-campagnes. Daarbovenop start de spin-off met het full service leveren van werkenbij-sites en employer branding-content.

Vrijwel elke vacature vervuld

‘We hebben de combinatie van onze diensten voor de overheid in de afgelopen jaren uitvoerig getest’, vertelt Harald Stadermann. ‘En de uitkomsten zijn verbluffend goed. Door de datagedreven aanpak die we vanuit Gemeentebanen hebben opgezet in samenhang met targetting via Facebook, Instagram en LinkedIn vervullen we vrijwel elke vacature.’

‘Het wordt tijd om de lokale overheid eens goed op de kaart te zetten.’

Hellopublic heeft zich ten doel gesteld om gemeenten en andere lokale overheden over 7 jaar bovenin alle lijstjes met populairste werkgevers te krijgen. ‘Het wordt tijd om de lokale overheid eens goed op de kaart te gaan zetten en daar willen wij graag bij helpen’, aldus Van Bourgonje.

Lees ook

Performance Booster (van Nationale Vacaturebank) officieel gelanceerd

Veel bedrijven vinden hun personeel op online vacatureplatforms als Nationale Vacaturebank. Maar soms willen ze een vacature extra onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld via sociale netwerken, zoekmachines of doelgroepgerichte media. Dan kom je als werkgever al snel in een complex speelveld terecht, waar je specifieke kennis nodig hebt om succes te boeken.

‘Met deze technologie zijn hoge fees verleden tijd.’

‘Een bureau inschakelen kan dan natuurlijk, maar kost meestal veel geld. Bovendien gaat dan ruim de helft van het budget naar fees voor tussenpersonen’, aldus Sharita Boon, commercieel directeur bij DPG Recruitment. ‘Onze technologie zorgt dat je vacature dankzij ons exclusieve netwerk automatisch aan potentiële kandidaten wordt getoond. En die fees zijn verleden tijd.’

Onder de aandacht bij de juiste mensen

Nationale Vacaturebank, onderdeel van DPG Recruitment, lanceert vandaag officieel de zogenoemde Performance Booster. Met deze tool zetten werkgevers voortaan zelf eenvoudig online wervingscampagnes op. Met één druk op de knop brengt de slimme technologie vacatures via een uitgebreid medianetwerk onder de aandacht bij precies de juiste mensen. Daardoor hebben organisaties geen gespecialiseerde bureaus meer nodig en bereiken ze kandidaten die ze nergens anders vinden, aldus de initiatiefnemers.

Voortaan kan dus iedereen zélf online recruitmentcampagnes starten.

Voortaan kan dus iedereen zélf online recruitmentcampagnes starten. Simpelweg door een vacature op Nationale Vacaturebank te plaatsen en vervolgens de Performance Booster eraan te koppelen. Aan de hand van de profielen van miljoenen (actieve en latente) werkzoekenden creëert een algoritme vervolgens het perfecte kandidaatprofiel. En op basis van de vacature worden automatisch effectieve advertenties gecreëerd, perfect op maat voor sociale netwerken, vacaturesites en relevante nieuwsmedia in het grootste online advertentie- en uitgeversnetwerk van Nederland. Hier worden ze vervolgens op precies het juiste moment aan de juiste mensen getoond.

Relevante sollicitaties met elk budget

Doordat de Performance Booster volledig geautomatiseerd is, wordt elke euro aan daadwerkelijke werving besteed, zegt Sharita Boon. Zo kunnen de kosten laag blijven en kunnen ook bedrijven met kleinere budgetten nu eenvoudig effectieve wervingscampagnes opzetten.’Door onze slimme technologie te combineren met het bereik van DPG Media bereiken wij de kandidaten, die je nergens anders vindt. Dat is uniek in deze markt en gaat het verschil maken voor organisaties.’

‘Ook bedrijven met kleinere budgetten kunnen nu eenvoudig effectieve wervingscampagnes opzetten.’

Zoals uitzendbureau Raaak Personeel, dat nu al zegt erg blij te zijn met de nieuwe tool. Marketing- en mediamanager Andreas Bouman: ‘Actief werkzoekenden vinden we vaak wel via de gebruikelijke platforms. Maar soms is er meer nodig om snel geschikte kandidaten aan te trekken. Wij zochten bijvoorbeeld een heel team montagemedewerkers en konden met 1 vacature 9 functies invullen. Normaal gesproken zouden dat zo’n 2 à 3 nieuwe hires zijn. Daar bewees de Performance Booster zijn waarde dus dubbel en dwars.’

Lees ook

Opnieuw grote slag voor HeadFirst met overname RPO-specialist Sterksen

Met de toevoeging van Sterksen stapt HeadFirst Group voor het eerst in de zogeheten RPO-markt, oftewel: Recruitment Process Outsourcing. Dit betreft het uitbesteden van een gedeelte of de gehele recruitmentfunctie aan een externe gespecialiseerde partij, een trend die snel terrein wint in Nederland. HeadFirst Group en Sterksen spelen zo in op de markttrend dat organisaties hun talent steeds meer integraal organiseren – ongeacht de contractvorm waaronder iemand werkt.

Met de toevoeging van Sterksen stapt HeadFirst Group voor het eerst in de zogeheten RPO-markt.

De overname volgt op recente overnames van de HeadFirst Group van onder andere MSP-dienstverlener StaffingMS, branchegenoot Myler en broker Between, waardoor het bedrijf al nummer 2 in de flexbranche is geworden, achter Randstad. Het past ook in een al langer gaande zijnde consolidatieslag in de markt. Zo werd concurrent Brainnet vorige maand nog overgenomen door PRO Unlimited. Beide partijen kijken overigens nadrukkelijk naar internationale expansie. HeadFirst haalde een paar maanden geleden al zo’n 75 miljoen euro daarvoor op via de Franse private equity groep Kartesia.

Beeld van het kantoor van Sterksen in Breda.

Sterksen blijft zelfstandig

Sterksen is opgericht in 2002, en vernoemd naar oprichters Donald Derksen en Paul Storimans, die echter in 2019 afscheid nam. Het bedrijf is niet alleen groot in RPO, maar biedt daarnaast ook losse diensten op het gebied van recruitment, bemiddeling voor interim professionals en Managed Service Providing (MSP). Sterksen is een toonaangevende speler in het segment IT & Technology.

De overname moet onder meer de ontwikkeling van Total Talent Management versnellen.

Sterksen, met ambities om zijn MSP-dienstverlening uit te bouwen, wordt een zelfstandig merk binnen HeadFirst Group, waarmee het zijn eigen identiteit behoudt. De huidige directie blijft de organisatie besturen. Sterksen en HeadFirst Group gaan wel de krachten bundelen op diverse terreinen. Zo moet de samenwerking naar de markt toe onder meer de ontwikkeling van Total Talent Management versnellen. Daarnaast beantwoordt de overname aan de toenemende vraag vanuit opdrachtgevers naar dienstverleners met een breed portfolio aan HR-diensten, voor zowel tijdelijk als vast werk.

Trend van Total Talent Management

‘De trend van Total Talent Management is al een tijd gaande. En deze zet door’, aldus HeadFirst-CEO Han Kolff in reactie op de overname. ‘De contractvorm op basis waarvan arbeid plaatsvindt, wordt steeds minder relevant. De samenwerking met Sterksen is daarom een logische stap in de verbreding van onze dienstverlening. De high touch recruitment-expertise van Sterksen helpt de groep te verbreden en te verdiepen in de kwaliteit van onze dienstverlening, naast onze focus op high tech met onze platforms.’

‘De kennis en ervaring op vast en flex wordt gebundeld tot een ijzersterke combinatie.’

‘We gaan gezamenlijk opdrachtgevers adviseren en ondersteunen bij hun vraagstukken op het snijvlak van recruitment en inhuur’, aldus Donald Derksen, algemeen directeur van Sterksen: ‘De kennis en ervaring op twee domeinen – vast en flex – wordt gebundeld tot een ijzersterke combinatie. De omvang en marktpositie van HeadFirst Group gaat ons helpen nieuwe deuren te openen, zowel nationaal als internationaal. Zo wordt HeadFirst Group de duwende kracht achter Sterksen.’

Lees ook

The Selection Lab haalt 3 ton op om voorspellende assessments door te ontwikkelen

‘Huidige assessmentoplossingen zijn vaak duur, complex en ontoegankelijk of missen een gedegen wetenschappelijke onderbouwing’, zegt Lotte Welten, CEO van het in 2018 opgerichte The Selection Lab. ‘Wij bieden bedrijven van elke omvang wetenschappelijk gevalideerde assessments aan. En dat tegen een scherpe prijs, zonder additionele kosten. Hierdoor kunnen alle type bedrijven hun selectieproces objectiveren en daarmee de diversiteit verhogen.’

‘Met onze software kunnen alle type bedrijven hun selectie objectiveren en zo de diversiteit verhogen.’

Die aanpak is in het oog gesprongen bij Arches Capital. Deze snelgroeiende groep business angels, die investeert in startende en scale-up-bedrijven met een groot groeipotentieel en waaraan onder meer ook VONQ-oprichter Wouter Goedhart actief deelneemt, maakt bekend een investering van 300.000 euro in het bedrijf te willen doen. Daarmee kan The Selection Lab haar online assessments en het onderliggende platform doorontwikkelen en het team verder uitbreiden.

Gestart in de juridische sector

The Selection Lab startte in 2018 in de juridische sector. Al snel wist het bedrijf enkele bekende advocatenkantoren aan boord te krijgen. Met de software kunnen zij bepalen welke combinaties van kenmerken belangrijk zijn voor het succes binnen hun organisatie. Dat varieert persoonlijkheidskenmerken tot intelligentie. Nadat het product een succes werd in deze sector breidde The Selection Lab uit naar andere sectoren, zoals werving- en selectiebureaus en beveiligingsbedrijven.

‘Met deze kennis kunnen organisaties selecteren op basis van objectieve data in plaats van enkel op intuïtie.’

In de afgelopen 6 maanden is het aantal klanten vertienvoudigd. Het team is inmiddels uitgebreid naar 12 mensen. De investering van Arches Capital moet het tempo waarin The Selection Lab nieuwe klanten kan bedienen versnellen, en de groei van het team verder aanjagen. Medeoprichter Joeri Everaers: ‘Naast de  toegankelijkheid is het grootste verschil met onze concurrenten dat onze software de werkprestaties kan volgen van mensen die worden aangenomen. Vervolgens gebruiken we machine learning-modellen om op bedrijfsniveau te bepalen welke combinaties van karaktereigenschappen de beste voorspellers zijn voor succes. Met deze kennis kunnen organisaties selecteren op basis van objectieve data in plaats van enkel op intuïtie.’

Meer diversiteit graag

De missie van The Selection Lab is om de diversiteit in organisaties te vergroten door het selectieproces te objectiveren. Momenteel hebben slechts heel weinig bedrijven objectieve data over de daadwerkelijke voorspellers van succes. Daardoor speelt intuïtie nog altijd een grote rol in het wervings- en selectieproces. Maar achterhaal je de voorspellers van succes, dan kun je (vaak onbewuste) vooroordelen in het proces tegengaan en diversiteit vergroten, aldus Everaers en Welten.

‘Met The Selection Lab voegen we een sterk team en bedrijf toe aan ons portfolio.’

‘Met The Selection Lab voegen we een sterk team en bedrijf toe aan ons portfolio. Het is een bedrijf dat wordt geleid door een zeer bekwame, vastberaden en energieke vrouwelijke ondernemer’, zegt Frank Appeldoorn, Managing Partner van Arches Capital. ‘We streven naar meer diversiteit en hopen dat veel meer bedrijven in hun voetsporen zullen treden.’

Lees ook

Twee ex-Google-medewerkers starten referral recruitment platform: Fishbowl

Veel recruiters zien referral recruitment als dé manier om goede kandidaten te vinden die goed bij de organisatie passen. Toch lukt het veel recruiters niet om hun referralprogramma succesvol te maken. Een gemiste kans, vinden de oprichters van het net gelanceerde Fishbowl. ‘Bij Google was de helft van de hires een referral’, vertelt Eric van Dijk, een van de oprichters (links op de foto).

‘Bij Google was de helft van de hires een referral.’

‘Dit leverde veel goede kwaliteit kandidaten op’, aldus de ex-medewerker van de zoekmachinegigant. ‘En veel leuke collega’s. Het verbaasde ons dat nog zo weinig andere werkgevers dit voor elkaar hebben. Wij hebben Fishbowl gebouwd zodat het voor iedereen heel makkelijk wordt om succesvol referral-kandidaten aan te trekken.’

KvK als launching customer

Fishbowl heeft inmiddels KvK als launching customer weten aan te trekken. In deze organisatie met 1.500 medewerkers (de voormalige Kamers van Koophandel) is aangetoond dat het werkt, vertelt KVK-recruiter Bart Nollen. ‘Wat ik met name erg innovatief vind, is dat medewerkers direct zien welke geschikte profielen zij in hun netwerk hebben op LinkedIn. Hierdoor wordt het erg makkelijk voor collega’s om kandidaten voor te stellen. Daarbij bespaart het volgsysteem de recruiter veel tijd.’

‘Veel bedrijven zien over het hoofd dat oud-medewerkers en partners ook een uitgebreid netwerk hebben.’

Referral werkt efficiënter dan traditionele vormen van recruitment, vult mede-Fishbowl-oprichter en ex-Google-medewerker Jankos Damaskopoulos aan. ‘Daarnaast kun je er ook de ongeveer 75% aan kandidaten mee bereiken die nog niet actief op zoek zijn naar ander werk. Denk aan een medewerker die op een feestje een oud-collega benadert, van wie ze weet dat hij heel goed is in zijn werk. Daarbij zien veel bedrijven nog over het hoofd dat oud-medewerkers en partners ook een uitgebreid netwerk hebben. Hiermee kun je nog veel meer talent bereiken.’

Het ligt niet aan de bonus

De start-up belooft van ieder referralprogramma een succes te maken. De sleutel daarbij zit hem níet in de hoogte van de bonus, zeggen ze. Het zit hem meer in de waardering en betrokkenheid die medewerkers voelen. Daarbij is frequente communicatie vanuit het programma onmisbaar. ‘Denk aan het delen van openstaande vacatures (om ze top-of-mind te houden) en updates over de referrals. Als je het dan ook nog makkelijk maakt voor medewerkers om talent te vinden en in te dienen, dan zullen de kandidaten binnenstromen. En dit kan je allemaal makkelijk organiseren met Fishbowl’, aldus Van Dijk.

Lees meer