Eerste Brabantse vestiging voor Intro Personeel

Er zijn meerdere redenen om in Roosendaal een nieuwe locatie te openen, zegt recruiting consultant Arjan Verhoeven (rechts op de foto). “Ons werkgebied ligt ten westen van de A16: West-Brabant en de Zeeuwse eilanden. Deze regio’s sluiten uitstekend aan op de regio’s waar we al personeel werven. We zien hier kansen. Bijvoorbeeld bij bedrijven in techniek, industrie, logistiek, bouw en groen. Daarnaast zien we mogelijkheden in voor ons nieuwe sectoren zoals de visverwerkende industrie en verpakkingsindustrie. We zien dat de markt groeit en we van toegevoegde waarde kunnen zijn. We merken dat bij veel bedrijven – ondanks de crisis – er toch behoefte is aan vaste medewerkers. En dat is precies waar Intro Personeel goed in is: het begeleiden van vakspecialisten naar een vaste baan.”

Frame21

Het nieuwe kantoor is de negende vestiging van Intro Personeel. Het kantoor is te vinden in bedrijfsverzamelgebouw Frame21 op de grens van Oud-Gastel en Roosendaal. Naast Verhoeven bestaat het team dat er aan de slag gaat uit Rudolf Bouman en Jasmijn Kunst. Met elkaar zijn de recruiters dagelijks actief op zoek naar de juiste match tussen kandidaat en werkgever. “Wij zijn een team waarin ik het volste vertrouwen heb, omdat we over ruime ervaring beschikken in het bemiddelen van mensen naar een vaste baan. Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.”

‘Met z’n drieën hebben we meer dan 25 jaar ervaring in het recruitmentvak.’

Andere vestigingen van het zo’n 15 jaar bestaande Intro Personeel zijn te vinden in Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel, Barendrecht, Bodegraven, IJsselstein, Groot-Ammers en Sfântu Gheorghe (Roemenië). Intro Personeel is onderdeel van Florys Groep. Ook Brys (professionals) en JobUp (re-integratie) vallen onder deze paraplu, net als Florys (administratie) en Prevenzo (ziekteverzuim).

Lees ook

Brockmeyer gaat internationaal, via partnership met het Belgische Jobtoolz

Vacatures online in de kijker zetten bij de ideale doelgroep? Ook in België wordt het mogelijk, dankzij een nieuwe samenwerking tussen het Nederlandse Brockmeyer Jobmarketing Experts en Jobtoolz, het Belgische recruitmentplatform voor het MKB. ‘Deze nieuwe internationale stap brengt het recruitmentmarketing-verhaal in België met deze samenwerking op een totaal nieuw niveau’, aldus Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer (midden op de foto).

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence.

Voor de Belgische scale-up Jobtoolz betekent dit de eerste stap richting Artificial Intelligence. Het benadrukt nog eens de missie van het Belgische recruitmentplatform: “recruiters helpen het dagelijkse gedoe in een positieve ervaring te gieten”.

Nog sneller betere kandidaten

‘Onze keuze om Brockmeyer te integreren in Jobtoolz was zeer snel gemaakt’, vertellen Jochen Callens en Dieter D’hondt, co-founders van Jobtoolz. ‘We bieden al de beste technologische oplossing op gebied van employer branding en applicant tracking voor het MKB. Maar instroom van goede sollicitanten blijft vaak de grootste uitdaging in de huidige tijd. Door de koppeling met Brockmeyer bieden we nu meer dan 2.000 kanalen wereldwijd. En ook de naadloze koppeling met LinkedIn die Brockmeyer biedt, speelt een belangrijke rol.’

‘Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne.’

Via slimme algoritmes die data analyseren krijgen de klanten van Jobtoolz op elk moment het beste kanaal voor hun vacature. ‘Concreet weten we nu dankzij de koppeling waar het beste talent voor de functie zich bevindt. Hier kunnen we dan ten volle op inzetten. Voor onze klanten betekent dit betere kandidaten tegen lagere kosten in een veel kortere tijdspanne’, zo voegt Arne Vanaelst, digital marketeer bij Jobtoolz, er nog aan toe.

Uniek in België

Voor Brockmeyer is Jobtoolz een belangrijke stap richting verdere internationalisatie. ‘We zijn uitermate enthousiast over dit nieuwe partnership’, aldus Monnet. ‘Samen staan we sterk. Jobtoolz optimaliseert hun recruitmentstrategie met onze diensten om zo MKB-klanten nog beter te bedienen, terwijl wij onze internationale scope verder uitbreiden. Na Nederland en Frankrijk is België een logische vervolgstap.’

‘Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden.’

Daarnaast is Monnet ook bijzonder tevreden over het snelle implementatietraject. ‘Door efficiënt te schakelen en goede afspraken te maken zaten slecht 4 maanden tussen het eerste gesprek en de daadwerkelijke koppeling. Een goede integratie hoeft dus geen heel lang en complex traject te worden. Dat heeft de samenwerking met Jobtoolz wel aangetoond. We kunnen in relatief korte tijd een fantastische (maatwerk)oplossing bieden, die voor onze partner en haar klanten aantrekkelijke voordelen biedt.’

Foto: Jochen Callens, co-founder van Jobtoolz, Sebastien Monnet, partner-manager van Brockmeyer, en Dieter D’hondt, co-founder van Jobtoolz (v.l.n.r.).

Lees ook

Vacatureteksten schrijven wordt kinderspel, zo belooft nieuw platform

marcel leeman kinderspel vacatureteksten‘HR-medewerkers en recruiters vinden vacatureteksten schrijven een van de minst leuke taken in het recruitmentproces’, vertelt Marcel Leeman van teksttechnologiebedrijf Textmetrics (foto rechts). ‘Dit is een ondergeschoven kindje, ook communicatieafdelingen vinden dit niet leuk. Gevolg is dat dit regelmatig tegen relatief hoge kosten wordt uitbesteed’, vult Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, aan.

‘Het platform zorgt ervoor dat vacatureteksten altijd optimaal en op het juiste taalniveau geschreven worden.’

De twee hebben echter de handen ineen geslagen voor een nieuw, geautomatiseerd platform dat vacatureteksten voor recruiters bijna tot kinderspel moet maken. De tool zorgt bijvoorbeeld er automatisch voor dat vacatureteksten altijd optimaal en op het juiste taalniveau geschreven worden en dat de online vindbaarheid door kandidaten zo groot mogelijk wordt door aan te sluiten bij de eisen van Google for Jobs. Daarnaast helpt het genderneutraal te werven en discriminatie op grond van leeftijd of sekse te voorkomen.

Vruchten plukken

‘Dit is een volgende stap in het verder professionaliseren en automatiseren van het recruitmentproces, waarbij HR & Recruitment blijven innoveren om de beste mensen aan te trekken’, aldus Waasdorp. ‘De recruiter van de toekomst moet zich steeds meer op data baseren. Ze hoeven daarbij geen kriebels te krijgen van cijfers en algoritmes, maar kunnen de vruchten plukken van slimme systemen die ontzorgen en tot betere resultaten leiden.’

‘Sommige dingen liggen zo voor de hand dat ze juist vaak vergeten worden.’

waasdorp kinderspel vacaturesIn de nieuwe recruitmenttool van Textmetrics zijn de grote hoeveelheden jobdata van vacaturespecialisten Intelligence Group en Jobdigger gekoppeld aan de taalalgoritmes van Textmetrics. Waasdorp (foto rechts): ‘In vacatureteksten is het belangrijk zoveel mogelijk ‘motivatie-drivers’ van kandidaten te benoemen. Wat prikkelt ze? Wat zoeken ze in een baan en in een werkgever? Dus om teksten te schrijven die de beweegredenen en de relevante arbeidsvoorwaarden die de doelgroep voor ogen heeft expliciet benoemen. Bij een thuiszorgmedewerker heb je het niet over een auto van de zaak, maar bijvoorbeeld over ‘dicht bij huis’, onregelmatigheidstoeslag, werkzekerheid. Dat terwijl een commerciële medewerker meer geprikkeld wordt door competitie of een bonus.’

Vier basiseisen

Hoe meer relevante drijfveren je in een vacature benoemt, hoe hoger de ‘conversie’ of slaagkans, aldus Waasdorp. ‘Dat lijkt simpel en sommige dingen liggen zo voor de hand dat ze juist vaak vergeten worden. Zo denkt men bijvoorbeeld: ‘een CAO of pensioenregeling, het is toch logisch dat we dat hebben?’ Je moet echter alles wat logisch is benoemen, want dit is lang niet altijd logisch voor de ontvanger!’

‘De recruiter van de toekomst moet zich steeds meer op data baseren.’

‘Onze nieuwe tool attendeert je er systematisch op om deze dingen te benoemen’, aldus Textmetrics-CEO Marcel Leeman. ‘De tool creëert op simpele wijze de beste vacaturetekst, uitgaande van vier basiseisen. Allereerst vindbaarheid, want de vacature moet je zo goed mogelijk online kunnen vinden. Daarnaast de ‘hygiëne-eis’, dat wil zeggen: is de vacature qua spelling en grammatica foutloos? De ‘branding-eis’ stelt vervolgens dat de vacature voldoet aan de cultuur en merkwaarden van de organisatie. De laatste eis is dat de bij de doelgroep levende job-wensen in de vacature terug te vinden zijn. Door onze samenwerking kunnen we nu zeer gedetailleerde motivatoren consequent in de vacaturetekst aanbrengen en daarnaast de haalbaarheid van deze wensen in kaart brengen.’

Enkele impressies van de nieuwe tool van Textmetrics en Intelligence Group

Géén salestijger

Om dit te bereiken zijn enorme hoeveelheden data over doelgroepen en van bestaande vacatures samengebracht en functies geanalyseerd, aldus Leeman. ‘Dat leert bijvoorbeeld dat recruiters regelmatig de plank misslaan door een te generieke ‘enthousiaste medewerker’ te zoeken of juist te creatief zoeken naar een ‘salestijger’ of ‘java-ninja’. De vacature líjkt dan op te vallen, maar de ervaring leert dat hij een zoekmachine hem juist veel eerder vindt als je specifieke, veel voorkomende functietitels gebruikt. De nieuwe tool geeft suggesties voor maximale vindbaarheid in Google for Jobs en weet ook wat een kandidaat juist wél wil horen.’

‘Met deze nieuwe dienst heeft de recruiter straks ook echt hulp en intelligentie om inclusief te werven.’

De nieuwe tool helpt overigens ook niet alleen om zoveel mogelijk kandidaten binnen te halen, benadrukt Waasdorp. ‘Er spelen ook andere zaken. Recruitment en HR liggen steeds vaker onder een vergrootglas, met name op het punt van anti-discriminatie op het gebied van leeftijd, sekse en afkomst. Het wervingsproces en de vacature moeten voldoen aan diversiteitseisen. Daarbij is de vacaturetekst cruciaal om te laten zien of een organisatie conform de wet handelt. Het kabinet spreekt over de invoering van een nieuwe ‘meldcode discriminatie’ en ook het recruitmentvak is zelf actief bezig met bijvoorbeeld de recruitercode die recent is opgesteld. Met de nieuwe dienst heeft de recruiter straks ook echt hulp en intelligentie om inclusief te werven.’

Lerend platform

De nieuwe recruitmentdienst is vanaf midden oktober in Nederland beschikbaar, vertelt Leeman. ‘Het online toegankelijke platform is makkelijk door recruiters te gebruiken. Hij of zij hoeft geen angst te hebben voor algoritmes en uitgebreide datamining-kennis. Dat is allemaal al voor ze gedaan. Wij schatten in dat er in Nederland zo’n 60 tot 80.000 mensen in recruitment werken in ‘groot MKB’ en grotere bedrijven en organisaties. Van hen zal zeker een kwart echt baat bij het platform hebben. De kwaliteit van vacatureteksten kan snel toenemen en is meteen geoptimaliseerd voor het zoeken in Google, schrijfstijl, achtergrond of geslacht van de kandidaat, of geletterdheid. Tegelijkertijd geeft de software feedback over de motieven van kandidaten en de haalbaarheid van een vacature. Het lerende platform zal de vacature steeds meer automatisch voor je klaarzetten.’

Het lerende platform zal de vacature steeds meer automatisch voor je klaarzetten.’

Waasdorp: ‘We hebben inmiddels ook gezien dat dit schrijfprobleem bij vacatures niet alleen voor het Nederlandse taalgebied speelt, maar een universeel probleem is. Door onze samenwerking kunnen we deze oplossing nu in meerdere talen aanbieden, waarbij we allereerst aan België en Duitsland denken.’

Het nieuwe platform combineert de VacatureVerbeteraar.nl van de Intelligence Group en Jobdigger met de geavanceerde teksttechnologie van Textmetrics. De naam VacatureVerbeteraar en website zullen zichtbaar zijn via Textmetrics Recruitment, onder vermelding van ‘Powered by Jobdigger and Intelligence Group’.

Lees ook

Nieuw platform voor directe matching van IT’ers: InterimLife

Interim IT-professionals en opdrachtgevers matchen is vaak een langdurig en frustrerend proces, zegt Taren Mohan, een van de oprichters van InterimLife. ‘Opdrachtgevers ontvangen veel cv’s die niet goed aansluiten op de opdracht en voeren intakegesprekken met IT-professionals die niet over de juiste kwaliteiten blijken te beschikken. Beide partijen zijn ontevreden over de lange doorlooptijd en klagen over de hoge kosten van bemiddelaars.’

‘Wij willen een einde maken aan de ‘cv-schuif-mentaliteit’.’

De matching van IT-professionals en opdrachtgevers kan dan ook veel sneller en beter, denkt Mohan. Reden waarom hij recent met InterimLife is begonnen. ‘Wij willen een einde maken aan de ‘cv-schuif-mentaliteit’. Op ons platform hoeft de opdrachtgever niet handmatig in een database te zoeken, maar maken we met behulp van slimme algoritmes en machine learning direct een goede kwalitatieve match.’

Matching op objectieve criteria

InterimLife zegt een professional te matchen op een opdrachtomschrijving van een opdrachtgever op basis van vaardigheden, kwalificaties, certificaten, ervaringen en karaktereigenschappen. Het platform maakt hierbij uitsluitend gebruik van objectieve criteria en harde data. Daardoor is ongelijke behandeling op grond van bijvoorbeeld geslacht, etniciteit en leeftijd uitgesloten, aldus Mohan.

Binnen een maand hebben al meer dan 400 IT-professionals een profiel aangemaakt.

InterimLife is in september 2020 van start gegaan. Binnen een maand hebben al meer dan 400 IT-professionals een profiel op het platform aangemaakt. Vanaf oktober kunnen opdrachtgevers hun opdrachten plaatsen. Dan worden de eerste matches gemaakt.  ‘Wij zijn er zo zeker van dat wij met de kwaliteit van onze database en onze geavanceerde methoden direct een goede match maken, dat wij werken op basis van no match, no pay’, aldus Mohan.

Meer snelheid, besparing en gemak

InterimLife is ervan overtuigd dat de markt voor interim IT-professionals gebaat is bij meer efficiëntie, effectiviteit, snelheid, kostenbesparing en gemak. Willem Peter de Ridder, lid van de Raad van Advies: ‘Door machine learning wordt de matching van interim-professionals en opdrachtgevers steeds meer een wetenschap. Het intelligente platform van InterimLife is een pionier van deze toekomst.’

‘Dit intelligente platform is een pionier van de toekomst.’

Mohan, die in 2017 het boek Intakegesprekken & Detachering schreef, ziet het zelf als ’20 jaar detacheringservaring in één algoritme’. ‘De ultieme uitdaging voor mij als detacheringsondernemer was altijd al om de beste kandidaat aan de klant te leveren. De tijden zijn veranderd, maar deze uitdaging blijft altijd. Al deze kennis en ervaring is, in samenwerking met IT-experts, in het algoritme verwerkt. Zo kan InterimLife snellere en betere matches tussen opdrachtgever en interim-professional maken.’

Lees meer

Randstad Italië kiest voor multiposting via het Groningse IGB

Sinds eind 2018 is Carerix het centrale search & match-platform voor Randstad Italië. Sinds die tijd heeft Randstad Italië zich ook georiënteerd op een nieuwe multiposter van vacatures. Vanuit Carerix heeft het in Groningen gevestigde IGB vervolgens een proof of concept gedaan met Randstad Italië en daaruit is een samenwerking ontstaan, die recent volledig is geïmplementeerd. Daardoor zijn momenteel 1.800 gebruikers binnen twee maanden aangesloten.

Bijzonder in dit proces is de zogenoemde ‘tweewegkoppeling’.

Door de implementatie met de nieuwe multiposter kunnen deze gebruikers nu vanuit Carerix volautomatisch vacatures publiceren naar een selectie lokale, Italiaanse channels/jobboards en natuurlijk ook naar de eigen website. Bijzonder in dit proces is de zogenoemde ‘tweewegkoppeling’: normaliter komt de publicatie vanuit Carerix naar IGB en zet IGB deze door naar de jobboards. De nieuwe koppeling geeft de status van de publicatie echter ook weer terug aan Carerix. De gebruiker heeft zo binnen het eigen Carerix-dashboard toegang tot alle info die hij of zij nodig heeft.

Samenwerking

Bij de afgeronde implementatie was ook de Belgische partner HR LinkIT betrokken. Luca Tarasco, e-solutions manager Randstad Italië, is erg positief over de samenwerking. “Het technische team van IGB stond voor ons klaar, was goed voorbereid en reageerde goed om aan onze behoeften te voldoen. Onze gebruikers vinden de IGB-oplossing sneller en eenvoudiger dan wat we voorheen gebruikten. Multiposten via IGB is goedkoper dan de tool die we eerst hadden en om een vacature te publiceren besparen collega’s veel tijd. In het verleden hadden ze bijna 15 minuten nodig voor elke publicatie, nu minder dan 5 minuten.”

‘Voorheen hadden we bijna 15 minuten nodig voor elke publicatie, nu minder dan 5.’

Ook Daniele Spatari, ICT Director bij Randstad Italië, kijkt tevreden naar het verloop van het project. “Tijd en budget zijn gerespecteerd zoals gepland, de algehele activiteiten verliepen soepel. De samenwerking met Carerix wordt verder versterkt door deze aanvullende en belangrijke service. Voor ons als Randstad Italië, dat concurreert op een markt waar snelheid en precisie van uitvoering erg belangrijk zijn, is een effectief en betrouwbaar multipostingplatform een sterke enabler. Ons algehele IT-landschap kan nu een dergelijke service aanbieden.”

‘Voor ons is een effectief multiposting-platform een sterke enabler.’

Ook Carerix is positief over de samenwerking. Mark Hopman, Director International Accounts: “Wij hebben een sterk partnerecosysteem. IGB is een goed voorbeeld van een succesvol partnerschap waardoor onze klanten gebruik kunnen maken van de beste beschikbare multiposting-technologie. De IGB-integratie met Carerix zorgt voor gebruiksgemak, wendbaarheid en een snelle en soepele implementatie voor Randstad Italië. We koesteren deze samenwerking.”

Stevige footprint

Volgens IGB-managing director Peter Nieuwpoort is de keuze van Randstad Italië een bevestiging dat IGB op de goede weg is met zijn strategie om verder te internationaliseren. “De samenwerking met Randstad Italië zorgt voor een stevige footprint. en partnerships met de belangrijkste jobboards in Italië. Het is voor ons een duidelijke erkenning dat ons ‘automated jobposting‘-product uitstekend toepasbaar is in complexe situaties. Het jarenlange partnership met Carerix heeft hierbij voor alle partijen duidelijk zijn vruchten afgeworpen.”

Via IGB worden elke maand meer dan 10 miljoen vacatures gepost.

IGB is opgericht in 2007 als ‘In Goede Banen’. Het is inmiddels dus een internationale speler binnen Automated Jobposting en Programmatic Jobmarketing. Met data driven, intelligente recruitmenttooling ondersteunt IGB uitzendorganisaties, werving- en selectiebureaus, detacheerders en directe werkgevers bij het plaatsen van vacatures over ruim 800 kanalen. Via IGB worden maandelijks ruim 10 miljoen vacatures gepost.

Lees ook

Nmbrs en Tigris slaan handen ineen voor geavanceerde uitzendsoftware voor de flexbranche

Nmbrs en Tigris hebben de handen ineen geslagen. Door deze samenwerking hebben aangesloten uitzendbureaus via de cloud toegang tot de best mogelijke best-of-breed-oplossing binnen de uitzendbranche, stellen beide organisaties. De wens voor deze integratie komt onder andere uit de uitzendbranche zelf. Nmbrs staat bekend als een van de sterkste verlonings-engines. Met meer dan 800.000 loonstroken per maand heeft het HR & Payroll platform een bewezen trackrecord.

Met meer dan 800.000 loonstroken per maand heeft Nmbrs een bewezen trackrecord.

De afgelopen jaren klopten ook uitzendbureaus steeds vaker aan om gebruik te maken van de software van Nmbrs. Maar het bedrijf kon anvankelijk de uitzendmarkt nog niet goed bedienen. De uitzendbranche is immers een heel specifieke branche met nog meer complexe wet- en regelgeving en uitzonderingen dan andere sectoren.

Geavanceerde koppeling in complexe branche

In totaal 10 developers werkten ruim 3 jaar aan de nu gepresenteerde oplossing. Gezien de complexiteit van de branche zijn beide partijen zeer trots op het eindresultaat. ‘De integratie betekent dat er een Tigris-schil bovenop de Nmbrs-software komt’, aldus Maikel Neelen, medeoprichter van Tigris. ‘Medewerkers, opdrachtgevers en kandidaten van aangesloten uitzendbureaus doen hun werk nu volledig in de Tigris-software. De relevante data worden via de integratie naar Nmbrs gestuurd, die vervolgens de loonrun draait. De data die daaruit voortkomen, verwerkt Tigris dan weer zodat er een loonstrook ontstaat die voldoet aan alle geldende regels binnen de uitzendbranche.’

‘We wilden natuurlijk graag voldoen aan de lokroep van de uitzendbureaus.’

Nmbrs-oprichter Michiel Chevalier: ‘Wij en de uitzendmarkt, dat was tot voor kort niet bepaald een match made in heaven. Ons systeem is primair ontwikkeld voor businessklanten en accountantskantoren. Payrolling voor de uitzendmarkt vergt veel meer dan alleen een bruto-netto-berekening. Toch wilden we natuurlijk graag voldoen aan de lokroep van de uitzendbureaus. Dankzij de integratie met Tigris is dat nu gelukt. Nu kunnen we ook de uitzendmarkt helpen met onze verlonings-engine. Daar worden wij blij van, maar de klanten van Tigris natuurlijk ook.’

Integratie maakt platform Tigris nog sterker

Tigris geldt als totaaloplossing voor de uitzendbranche, stelt Neelen, en met de integratie met Nmbrs wordt die oplossing volgens hem nóg completer. Via de software regelt een uitzendbureau het hele traject vanaf sollicitatie tot aan het versturen van de loonstrook immers via één online platform. Neelen: ‘We boden al de beste oplossing voor jobmarketing, recruitment en operations en met Nmbrs hebben we de beste salaris- en HR-software nu daaraan kunnen toevoegen. We zijn nu de enige totaaloplossing die met het Salesforce-platform op deze manier de uitzendbranche bedient.’

Lees ook

 

VONQ en Hireserve slaan handen ineen

VONQ en Hireserve starten een samenwerking om het voor recruiters nog gemakkelijker te maken de juiste kandidaten te vinden. Sinds vandaag sluit het zogeheten jobboard- en socialmedia-portfolio van VONQ naadloos aan op het ATS van Hireserve. Klanten van Hireserve kunnen hierdoor direct vanuit hun ATS jobmarketingcampagnes bestellen en hun vacatures verspreiden op bijvoorbeeld Monsterboard.nl, Facebook, Intermediair en nog eens zo’n 2.000 andere kanalen.

‘Hiermee brengen wij recruitmentmarketing in het hart van de recruiters.’

De beide Rotterdamse bedrijven zijn blij met de verdere samenwerking. ‘Hiermee brengen wij recruitmentmarketing en multiposting nog dichter bij bij de klant, namelijk in het hart van de recruiters, die al dagelijks inloggen in hun Hireserve ATS-omgeving om hun recruitment werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te voeren. De integratie tussen VONQ en Hireserve zorgt voor een optimale ervaring voor recruiters die nu vanuit hun omgeving vacatures kunnen verspreiden’ aldus Joren de Koning, Director of Partnerships bij VONQ.

Niet meer schakelen

Alle Hireserve-gebruikers krijgen door de samenwerking toegang tot meer dan 2.000 mediakanalen in de wereld. Dat varieert van generieke vacaturesites tot niche sites, aggregators, online hubs en communities, social media-kanalen en apps. Dit zou het dagelijkse leven van Hireserve-gebruikers moeten vereenvoudigen. Zij kunnen nu op één plek alles doen: van taken beheren tot en media kopen. Ze hoeven daardoor niet meer te schakelen tussen verschillende systemen, tijdrovend contractbeheer en media inkopen.

Beide Rotterdamse bedrijven zitten niet stil als het op integraties aankomt.

De samenwerking met VONQ is voor Hireserve bepaald niet de eerste integratie. Vorig jaar maakte het bedrijf bijvoorbeeld ook nog een integratie met Validata bekend, nadat het een aantal jaar daarvoor ook de VacatureVerbeteraar erin opnam. Ook VONQ zit bepaald niet stil, getuige onder meer een recente integratie met het skeeled-ATS en al eerdere strategische samenwerkingen met SmartRecruiters, Cornerstone, Otys, Yellow Yard, Icims, CVWarehouse, eRecruiter, Emply, Raet, TalentSoft, Lumesse, en OneJobSlot. Ook trok het bedrijf vorig jaar een grote investeerder aan. Dat moet de groei van het bedrijf ook over de grens versnellen.

Beeld boven: een kijkje in de keuken op het kantoor van VONQ

Lees ook

Brys gelanceerd als nieuw label op recruitmentmarkt

‘Door goed te luisteren naar de kandidaat willen we een sparringpartner zijn die hem of haar de juiste richting wijst’, zegt Brys-oprichter Ruben van Mourik. ‘We zoeken naar iemands drijfveren en wat iemand uniek maakt. Eigenlijk lopen we een stukje mee op het carrièrepad. Zo kunnen we hem of haar aan de juiste werkgever verbinden en de juiste match maken.’

We zoeken naar iemands drijfveren. Eigenlijk lopen we een stukje mee op het carrièrepad.’

Van Mourik (midden op de foto boven) is samen met Walter Leenheer (links) en Mathijs Vreeken sinds 14 september begonnen met het nieuwe label, onderdeel van de Florys Groep, waartoe ook Intro Personeel, Florys, Prevenzo en JobUp behoren. De dienstverlening van deze bedrijven bestaat met name uit recruitment, HR, belastingadvies, finance, verzuimbegeleiding en re-integratie. Brys richt zich vooral op recruitment in ‘banen die je bij elke wat grotere organisatie tegenkomt’: finance, HR, office/support, administratie, marketing, sales en management.

Vanuit hun eigen talent

Met Brys hopen de drie ondernemers naar eigen zeggen ‘elk vanuit hun eigen talent iets toe te voegen in het recruitmentproces.’ Wat hen onderscheidt? ‘We proberen de match te maken op drijfverenniveau en organisatiecultuur. Dat begint al met het aanspreken van de kandidaat. We doen dat op een manier die past bij de doelgroep. Recruiten is verleiden. Samen met jou gaan we op zoek naar wat jouw organisatie de kandidaat te bieden heeft.’

Recruiten is verleiden. Samen zoeken we wat jouw organisatie kandidaten te bieden heeft.’

Het bureau uit Alblasserdam denkt dat werkgevers ‘met een gerust hart’ hun vacatures in de handen van het nieuwe label kunnen leggen. ‘Door mensen actief te benaderen gaan onze specialisten vervolgens op zoek naar de juiste kandidaat voor de vacature.’

‘De wind in de zeilen van jouw carrière, daar gaan we voor.’

Geen snelle verkopers, zo beloven ze. Maar in plaats daarvan: ‘sparringpartners die echt met je meedenken.’ Ieder met z’n eigen uitgebreid netwerk en specialisme. ‘Door ons goed in jouw situatie te verplaatsen, de juiste vragen te stellen en goed te luisteren willen we de sleutel zijn naar een nieuwe uitdaging. Soms kan een assessment of talentenanalyse ons daarbij goed helpen. De wind in de zeilen van jouw carrière, daar gaan we voor.’

Lees ook

OGER en Dress for Success in de bres voor Amsterdamse werklozen

Een goede eerste indruk is cruciaal tijdens een sollicitatiegesprek. Maar veel werkzoekenden hebben niet de financiële middelen om goed voor de dag te komen. Speciaal daarvoor hebben Stichting Dress for Success en maatpakkenspecialist OGER de handen ineengeslagen met de gemeente Amsterdam en het UWV, zodat werkzoekenden in de hoofdstad in elk geval goed gekleed op een eventuele sollicitatie kunnen verschijnen.

De gemeente wil hiermee de doorstroom van WW-gerechtigden naar de bijstand minimaliseren.

‘Wij hebben stichting Dress for Success ingezet om werkzoekenden te voorzien van passende kleding en gratis advies voor sollicitatiegesprekken’, vertelt Danielle Veljkovic, projectleider bij de gemeente Amsterdam. ‘Het doel: een goede eerste indruk maken tijdens sollicitatiegesprekken en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.’ En met als bijkomend doel voor de gemeente: de doorstroom van WW-gerechtigden naar de bijstand te minimaliseren.

Een paar centimeter groeien

‘Wij zorgen ervoor dat werkzoekenden meer zelfvertrouwen krijgen op het gebied van persoonlijke presentatie’, aldus Corina Koekenbier, manager van Dress for Success (foto rechts). ‘We zorgen dat werkzoekenden meer zelfvertrouwen krijgen op het gebied van persoonlijke presentatie. De kledingadviseurs van onze wereldwijde non-profitorganisatie kleden deze mensen in een geschikte outfit voor de richting waarin ze solliciteren. Werkzoekenden groeien letterlijk een paar centimeter doordat ze de betere versie van zichzelf in de spiegel zien. Kleding doet mentaal iets met de mens; je houding verandert en het geeft je een positieve boost. Gemiddeld 70% van de klanten vindt na een bezoek aan Dress for Success daadwerkelijk werk.’

Gemiddeld 70% van de klanten vindt na een bezoek aan Dress for Success daadwerkelijk werk.’

Dress for Success heeft voor de actie onder meer de beschikking over een partij luxe outfits van OGER Corporate Fashion Statements (OCFS), de bedrijfskledingtak van modezaak OGER. Managing Director Patrick Lusink: ‘Onze voorgaande collecties en voorraad mogen nu plaatsmaken voor de nieuwe. Daarom doneren we de kleding aan Dress for Success. Iedereen heeft het moeilijk in deze coronatijd. Wij ook. Maar juist in deze tijd moet je oog voor elkaar blijven hebben.’

In drie verschillende kleuren

Het gaat om herencolberts, damescolberts en herenpantalons in een modern, slanker gesneden model en mooie, rechte kokerrokken in drie verschillende kleuren: zwart, antraciet en navy blauw. Dit alles in een fijne mengkwaliteit van wol. De kleding wordt verdeeld over de vestigingen van Dress for Success. In Nederland zijn negen vestigingen, in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden en Eindhoven. De totale waarde van de geschonken collectie beloopt zo’n kwart miljoen euro.

Lees ook

Timing komt met hippe app ‘Skillzilla’ om mbo’ers beter te matchen

In maar liefst 49% van alle vacatures in Nederland wordt momenteel een mbo-opleiding gevraagd, blijkt uit onderzoek van Jobdigger. Toch bestaat er nog steeds een mismatch tussen openstaande vacatures en werkzoekenden en neemt de werkloosheid weer toe door de coronacrisis. Een nieuwe app van uitzendgroep Timing, Skillzilla geheten, probeert daar iets aan te doen door mbo-opgeleiden meer inzicht te geven in zichzelf en een breder perspectief op mogelijke banen.

‘Werkzoekenden moeten zich herkennen in vacatures en met vertrouwen solliciteren.’

Paul Haarhuis, Chief Commercial Officer bij Timing: ‘Vacatures blijven komen, maar ook openstaan, omdat werkzoekenden soms niet de juiste werkervaring hebben. Dat is ontzettend jammer, want deze personen hebben misschien wel de vaardigheden om de betreffende functie uit te oefenen. Daarom is het van groot belang dat werkzoekenden zich herkennen in deze functies en met vertrouwen solliciteren.’

Meer dan een traditioneel curriculum vitae

De met hippe beelden gelardeerde app is in het leven geroepen vanuit de behoefte om beter inzicht te krijgen in wat mbo-opgeleiden precies meebrengen naar een baan. Gebruikers vullen een aantal vragen in over hun werkervaring, opleidingen en hobby’s en op basis daarvan stelt Skillzilla een ‘skillpaspoort’ op.

Skillzilla gaat mensen nieuwe inzichten geven in vacatures die zij zouden kunnen vervullen.’

Dit skillpaspoort is meer dan een traditioneel cv. Het presenteert namelijk niet alleen de vaardigheden van een kandidaat, maar geeft ook inzicht in wat iemand precies waard is buiten de kaders van een specifieke vacature. Daarnaast kunnen werkzoekenden hun ambities invullen in de online applicatie. Skillzilla rekent dan precies uit welke vaardigheden iemand nog verder kan ontwikkelen en welke eventuele tussenstappen iemand in zijn of haar carrière kan zetten om die ambities te realiseren. Haarhuis: ‘Veel mbo-opgeleiden vinden het lastig te zeggen waar zij écht goed in zijn. Zij herkennen zich vaak niet in de vacatureteksten. Skillzilla gaat deze mensen helpen met nieuwe inzichten in vacatures die zij met hun vaardigheden zouden kunnen vervullen.’

Vacaturetekst vaak niet gelezen

Uit onderzoek blijkt dat vacaturetitels en vacatureteksten zelden overeenkomen met wat de functie in werkelijkheid inhoudt, stelt Timing. Daarbij lezen werkzoekenden volgens hen ook vaak niet wat er precies in de vacaturetekst staat. Onder andere hierom wil het uitzendbureau in de toekomst op basis van het skillpaspoort werkzoekenden direct gaan matchen met openstaande vacatures en bijbehorende organisaties die goed bij hun profiel en vaardigheden passen.

‘Je bent veel meer dan je cv. Je bent uniek. Je hebt skills.’

‘Je bent veel meer dan je cv. Je bent uniek. Je hebt skills.’ Met die zin opent de website van Skillzilla. Kandidaten kunnen in het skillspaspoort dat ze daar aanmaken niet alleen een overzicht geven van hun werkervaring, opleidingen, cursussen, hobby’s en vrijwilligerswerk. Ze kunnen hun skillspaspoort er ook uitbreiden met een persoonlijkheidstest, cultuurscan en een bevlogenheidstest. Zo wil Timing ze nog meer inzicht geven in hun persoonlijke eigenschappen en binnen welk bedrijfscultuur ze het beste passen.

skillzilla app

Lees ook

SmartMessage maakt communiceren met kandidaten makkelijk, of het nu via mail, app of sms is

SmartRecruiters claimt dat het met SmartMessage het eerste ATS wordt van waaruit je direct (natively built in) met kandidaten kunt communiceren. Hard nodig, aldus het bedrijf. De meerderheid van de werkenden is tegenwoordig immers niet meer gebonden aan een kantoor of bureau. Bovendien werken steeds meer mensen remote. Dan is een tekstsysteem vanaf je telefoon wel zo handig. Voor 90% zou ‘texting‘, op wat voor manier dan ook, al de primaire communicatiemethode zijn.

SmartMessage is ontworpen om de ‘barrières’ te slechten die zouden bestaan tussen hiring teams enerzijds en kandidaten, waar ook ter wereld, anderzijds. Daardoor worden meer banen bereikbaar voor kandidaten van verschillende achtergronden, zonder dat ze zelfs ook maar een mailadres hoeven te hebben. Het product werkt met sms en WhatsApp, waardoor een snelle reactie gegarandeerd is en kandidaten snel door het hele proces heen kunnen.

Inbox geeft overzicht

In een eerste testfase bleken kandidaten al tot zo’n 80% sneller te reageren op boodschappen uit SmartMessage dan op mailtjes. Samen met de lancering van SmartMessage is er ook een feature gekomen die Inbox heet. Daarmee kunnen recruiters al hun communicatie met kandidaten in één oogopslag bijhouden. Of het nu via een appjes, sms’jes of mailtjes is. Je kunt de communicatie ook makkelijker delen met anderen, bijvoorbeeld de vacaturehouder. En dat terwijl de data en communicatie toch GDPR-compliant blijven.

smartmessage

SmartMessage is nu live voor alle 4.000 klanten van SmartRecruiters over de hele wereld. Tot die klanten behoren onder meer Bosch, LinkedIn, Skechers, en Visa. Zij kunnen nu dus sneller communiceren met kandidaten, op welk platform die kandidaat dat ook maar wil.

Lees ook

Recruit Robin haalt groeigeld op

Recruit Robin is een Software-as-a-Service-platform, waarmee recruiters meer goede kandidaten voor een vacature kunnen vinden. Kandidaten worden gevonden op meer dan 10 online platformen en via A.I. gematcht aan de open vacature. Een recruiter kan de kandidaten na review direct vanuit het platform benaderen, waarbij het platform weer leert van elke interactie.

Kandidaten worden gevonden op meer dan 10 online platformen en via A.I. gematcht aan een open vacature.

Voor recruiters (en managers) zegt Recruit Robin twee problemen op te lossen: een tekort aan tijd en een tekort aan kandidaten. Als te weinig passende sollicitanten op een openstaande vacature solliciteren moet een recruiter handmatig op zoek en goede kandidaten online benaderen. Dat is effectief, maar kost ook veel tijd, en wordt daarom vaak te laat ingezet.

100 klanten

Sinds oprichting in 2019 sloot Recruit Robin zo’n 100 klanten aan op haar SaaS-platform, waaronder veel uitzend-, detachering- en recruitmentbureaus. Daarnaast  zijn ook de interne recruitmentteams bij PGGM, Engie en Arcadis nu aansloten, en dus A.I.-supported. ‘We zien dat bedrijven juist nu overstappen op slimme technologie, zodat ze meer tijd overhouden voor de business’, aldus Quintin Schevernels. ‘Gek genoeg zien we dat de crisis digitalisering op dit vlak juist versnelt.’

‘Gek genoeg zien we dat de crisis digitalisering op dit vlak juist versnelt.’

Recruit Robin werd opgericht door Aron Schilder (foto boven), die met zijn vorige bedrijf zelf het probleem ervoer: ‘Het is niet makkelijk om dit probleem goed op te lossen en sourcing heeft een enorme impact op de dagbesteding van recruiters en hun business. Met deze funding kunnen we investeren in onze A.I.-technologie. Daarmee bereiken we nog dit jaar het doel om real-time het grootste aanbod passende kandidaten te leveren, voor al je vacatures.’

Zelf ervaren

De angel investors waren alle drie al eerder actief in HR-technologie, en ervoeren in die functies steeds de uitdaging zelf.

  • Quintin Schevernels is CEO bij Funda, en voorheen lid van de RvC bij recruitmenttechbedrijf VONQ, en CEO van Layar.
  • Jasper Lammertink is medeoprichter en CTO van HR tech startup Buddee en was daarvoor Head of Development bij het beursgenoteerde Lightspeed POS.
  • Aik Deveneijns bouwt met zijn bedrijf LevelUp Ventures tech- en leadership teams voor start-ups en scale-ups. Hij investeerde eerder in HR-techplatform Recruitee.

Recruit Robin was in 2019 winnaar van de award voor beste recruitment tool bij Recruitment Tech. Met de tool kun je snel kandidaten sourcen, die passen bij jouw functieprofiel en ze vervolgens ook direct benaderen.

 

Lees ook