LinkedIn legt recruiters restricties op; TheRecruitBoosters reageert met nieuwe innovaties

Nieuwe richtlijnen van LinkedIn hebben het aantal uitnodigingen dat iemand kan versturen aanzienlijk beperkt, tot 100 per week. Deze beperking heeft flinke gevolgen voor veel recruiters die LinkedIn primair als recruitment-tool gebruiken. TheRecruitBoosters heeft daarom diverse data- en AI-gedreven oplossingen ontwikkeld, waarmee ze de kans willen vergroten dat kandidaten op LinkedIn connectieverzoeken accepteren. Zo moeten recruiters, ondanks de nieuwe limiet, toch de kracht van het platform kunnen blijven benutten om de juiste kandidaten te vinden.

Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog 100 per week.

TheRecruitBoosters is een Amsterdamse start-up die zich volledig richt op recruitment via LinkedIn. Ze merken zichtbaar de gevolgen van de maatregel die het sociale medium sinds kort heeft doorgevoerd om het aantal connectieverzoeken dat je kunt versturen te verminderen. Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog slechts 100 per week, een reductie van 85%. Dit om oplichterij en spamberichten op het platform tegen te gaan, aldus LinkedIn zelf.

Risico op blokkering

Als iemand deze limiet overschrijdt, ontvangt hij of zij automatisch een melding dat de wekelijkse limiet is bereikt. Gebruikers die zich herhaaldelijk niet aan deze richtlijn houden, lopen het risico op (tijdelijke) blokkade van hun account. Veel recruiters maken dag in, dag uit gebruik van LinkedIn om geschikte kandidaten te zoeken. Deze nieuwe richtlijn geldt voor iedereen, dus ook voor recruiters op LinkedIn. Hun werk wordt hierdoor moeilijken en zij lopen een verhoogd risico dat LinkedIn hun accounts blokkeert.

De nieuwe limiet dwingt recruiters ertoe veel gerichter de juiste kandidaten te targetten.

De nieuwe limiet dwingt recruiters er dus toe om veel gerichter de juiste kandidaten te targetten. Zij kunnen namelijk veel minder potentiële kandidaten bereiken. Ook is het van belang geen negatieve feedback te krijgen van gebruikers naar wie ze een connectieverzoek sturen. Als te veel uitnodigingen worden genegeerd of als spam worden gemarkeerd, kunnen ze namelijk ook met tijdelijke beperkingen te maken krijgen. Daar staat tegenover dat voor elk connectieverzoek dat een kandidaat accepteert, ze een extra verzoek mogen verzenden. Het is daarom steeds belangrijker connectieverzoeken te versturen die ook geaccepteerd worden.

Diverse innovaties

Om de slagingskans van een connectieverzoek te verhogen en daarmee het risico op een geblokkeerd account te verkleinen, komt TheRecruitBoosters nu met diverse innovaties. Zoals:

  • Dataverrijking van leadlijsten. Door via verschillende kanalen meer data toe te voegen aan lijsten met geschikte kandidaten, kun je beter de juiste contacten selecteren.
  • Handmatig scannen leadlijsten. Door leadlijsten uitvoerig handmatig te scannen, kun je eventuele onregelmatigheden in de leadlijst voorkomen.
  • Een uitgebreid dashboard. Op het dashboard worden de data en resultaten van campagnes inzichtelijk gemaakt. Hierdoor kun je campagnes – eventueel in overleg – aanpassen.
  • Geoptimaliseerde teksten. Dankzij uitgebreide ervaringen met eerdere campagnes en allerlei sectoren zijn de copywriters in staat voor iedere klant de juiste teksten op te stellen.
  • A/B-testen. Met behulp van A/B-testen kun je campagnes vergelijken met erkende statistische methoden om te achterhalen welke teksten en doelgroepen het beste werken.
  • Geavanceerde A.I.-technieken. Via A.I.-technologie wordt inzicht verkregen in hoeverre mensen positief op campagnes reageren en kun je zo de meest interessante kandidaten detecteren.

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij.’

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij’, stelt Luc van Poll, CEO en oprichter van TheRecruitBoosters. ‘Recruiters kunnen niet langer met hagel schieten en maar hopen dat een van de vele verstuurde connectieverzoeken succesvol is. Hiermee vergroten zij namelijk de kans dat LinkedIn hun account tijdelijk blokkeert. Gelukkig kun je dit ook monitoren en met scherp toezicht zoveel mogelijk voorkomen. Met deze innovaties helpen we recruiters omgaan met deze nieuwe richtlijn. Uiteindelijk stellen deze innovaties ons en onze klanten in staat doelgerichter meer geschikte kandidaten te vinden.’

Lees ook

Florys Groep lanceert Irys: personeelsbemiddelaar in de zorg

Irys vervangt de naam Aatop Zorg, dat eind 2020 onderdeel werd van Florys Groep. “We willen een frisse wind door de zorg laten waaien”, zegt Marianne Otterspeer (Irys). “Dat betekent dat we oog en aandacht hebben voor iedereen: zowel werkzoekenden als zorgorganisaties zelf. Een wereld met voldoende kwalitatieve zorg, daar komen wij elke dag ons bed voor uit.”

‘We willen een frisse wind door de zorg laten waaien.’

“Zorgorganisaties met een wervingsbehoefte kunnen bij ons terecht. Maar Irys is meer dan een traditionele personeelsbemiddelaar. Samen met mijn collega Jenneke Blokland denk ik graag mee in oplossingen op het gebied van personeel, HR-advies of administratieve vraagstukken. Dit stapje extra waarderen onze opdrachtgevers ook.”

Bloei in de zorg

Mensen die interesse hebben om te werken in de zorg zijn bij Irys aan het juiste adres, aldus Otterspeer. “Wij bemiddelen bijvoorbeeld zorgmanagers, maar ook operationele medewerkers. Wij zoeken voor hen een passende organisatie in de ouderenzorg, ggz, gehandicaptenzorg, kinderopvang of verpleegkunde. Onze missie is geslaagd zodra iemand helemaal tot bloei komt in de zorg.”

In de zomer werden vele zorgmedewerkers met een bos bloemen verrast.

Goede zorg is niet altijd vanzelfsprekend en verdient waardering. Afgelopen zomer verrasten Otterspeer en Blokland daarom verschillende zorgmedewerkers met een bos bloemen. “Wij vinden het fijn om mensen in de ogen te kijken en ze te laten weten wat hun werk in de zorg betekent.” Door deze menselijke benadering sluit Irys (zorgpersoneel) volgens Otterspeer uitstekend aan bij de identiteit van de gevestigde recruitmentlabels van Florys Groep: Intro Personeel (vakpersoneel) en Brys (professionals).

Op de foto: Jenneke Blokland en Marianne Otterspeer, werkzaam bij Irys. Fotograaf: Ton de Bruin.

Lees ook

Loyal Interim neemt meerderheidsbelang in IT-recruiter PHIND

Loyal Interim maakt vandaag bekend dat het een meerderheidsbelang heeft genomen in PHIND. Met de overname heeft Loyal Interim een specialistisch recruitmentbureau voor IT-professionals in handen. De overname past binnen de groeistrategie van beide bedrijven om de dienstverlening uit te breiden en landelijk te kunnen opereren. Met de acquisitie groeit de organisatie naar een team van 60 consultants en ondersteunend personeel. De merknaam PHIND zal op termijn verdwijnen.

De merknaam PHIND zal op termijn verdwijnen.

Loyal Interim heeft een goed track record in financial services, legal, business IT & data binnen de overheid. Met de acquisitie van PHIND bundelt Loyal Interim vele jaren aan ervaring en deskundigheid op het gebied van recruitment van IT-professionals. Daarmee creëert het bedrijf een sterke basis om haar dienstverlening verder uit te breiden naar de IT-markt en kan het voor opdrachtgevers fungeren als vast aanspreekpunt voor vraagstukken rondom inhuur en de flexibele schil.

Maximale transparantie

Ruud Robeerst, oprichter en directeur Loyal Interim: “Bij ons draait alles om de professional. We geven maximale transparantie en bieden professionals alle vrijheid, zodat zij in hun kracht komen te staan. We hebben daar een succesvol concept voor ontwikkeld en we hebben de sterke overtuiging dat dit breeduit uitgerold moet worden. Door de overname kunnen we onze groei versnellen. Ik ben trots op het feit dat ook de IT-markt nu kennis gaat maken met onze kijk op nieuw werkgeverschap.”

‘We hebben de sterke overtuiging dat ons concept breeduit uitgerold moet worden.’

Marco Roelofsen, directeur van PHIND: “Dat we samengaan met Loyal Interim is een mooie eerste stap binnen onze ambitieuze groeistrategie. Het bedrijf heeft zijn strepen verdiend als interim organisatie binnen financial services en de overheid. Onze gedeelde visie op goed werkgeverschap is een mooi fundament om onze verdere groei voort te zetten. Om onze groeidoelstellingen te behalen zullen we in de toekomst op zoek gaan naar meer bedrijven die onze sterke visie op nieuw werkgeverschap delen en passen binnen de Loyal-familie.”

Op de foto: Marco Roelofsen (PHIND), Ruud Robeerst (Loyal Interim), Joachim Klein Molekamp (PHIND).

Lees ook

YoungCapital opent aanval op gevestigde orde in het Britse recruitment

YoungCapital is vanaf vandaag ook overzees actief. Vanuit het eerste kantoor in het Britse Birmingham richt de organisatie zich nu op recruitment van jong talent op de (bijzonder krappe) lokale arbeidsmarkt. Daarmee verschaft de recruitmentspecialist zichzelf naar eigen zeggen een unieke uitgangspositie. Jarenlange investeringen in een internationale miljoenendatabase zorgen voor een vliegende Britse start voor YoungCapital. Deze stap is in lijn met de groeistrategie van moederbedrijf The Works, die is gericht op internationale expansie.

Klaar om het VK te veroveren

YoungCapital is ervan overtuigd dat dit hét moment is om alle Britse jongeren aan het werk te helpen. Er is in het VK namelijk nog geen andere partij die zich specifiek op jong talent richt. “De missie van YoungCapital is álle jongeren aan het werk krijgen. Daar horen de Britse jongeren dus ook bij, aldus Ineke Kooistra, CEO van The Works.

‘We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.’

“Binnen 5 jaar willen we een top-5-speler zijn in Europa, en daarvoor hebben we ook een sterke positie in het VK nodig. Met de opening van ons eerste YoungCapital-kantoor in Birmingham zetten we een belangrijke eerste stap. Daarna richten we onze pijlen snel op Londen. We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.”

Database met miljoenen werkzoekenden

Moederbedrijf The Works heeft in de afgelopen jaren via meer dan 20 internationale jobboards een database met miljoenen jonge Britse werkzoekenden opgebouwd. Dankzij de verzamelde marktdata weet de organisatie bovendien precies waar de belangrijkste groeikansen liggen. Daardoor kan YoungCapital enthousiaste kandidaten meteen koppelen aan interessante werkgevers.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix een topspeler in het VK worden.’

“Een betere start kunnen we ons niet wensen”, aldus Kooistra. “Met deze stap tonen we meteen de kracht van ons bedrijf. Mensen als basis, tech als aanjager, en marketingkracht en ondernemerschap als groeiversneller. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix de komende jaren een van de topspelers in het VK gaan worden. Net zoals dat ons is gelukt in Nederland en nu ook in Duitsland.”

Grenzeloze ambitie

Na haar eerdere succesvolle introductie van YoungCapital in Duitsland, is het wederom aan ‘growth director’ Karin van der Gragt om dit succes met het UK-team te overtreffen. Een mooie uitdaging in een groeimarkt waar nu al ruim 1,6 miljoen mensen via een wervings- en uitzendorganisatie werken.

‘Wij springen simpelweg in het gat in de markt.’

“Er zijn allerlei kansen om ook de arbeidsmarkt in de UK flink op te schudden”, aldus Van der Gragt. “De jonge talenten zijn er eager om aan de slag te gaan in sectoren als retail, administratie, klantenservice, finance & insurance en logistiek. Wij springen simpelweg in het gat in de markt.”

Lees ook

Inhuurplatform Flextender neemt softwareproducent Poolz over

Met de strategische overname van Poolz verstevigt Flextender zijn positie in de markt voor managed services providers en wordt de dienstverlening verder uitgebreid. Algemeen directeur Rick Groot: ‘Wij maken ons hard voor een open en transparante inhuurmarkt, met gelijke kansen voor iedereen. We zijn steeds beter gaan inspelen op de wensen en behoeften van onze opdrachtgevers en leveranciers. De overname van Poolz sluit hier dan ook perfect bij aan; zowel de opdrachtgevers van Poolz als die van Flextender kunnen we door de overname een totaalpakket aan dienstverlening bieden.’

‘Onze klanten kunnen nu aankloppen bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Poolz is net als Flextender opgericht in 2011. Sindsdien heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in software voor de modules inhuur, vaste vacatures, stages en interne mobiliteit voor de publieke sector. ‘De overname door Flextender biedt onze klanten een breed scala aan nieuwe diensten. Denk aan contractmanagement en (e-)facturatie’, aldus mede-oprichter Haike Spek. ‘Zo kunnen inhuurprocessen verder worden geprofessionaliseerd en zorgen we voor extra ontzorging. Onze klanten kunnen nu namelijk niet alleen bij ons aankloppen, maar bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Goede match

Tijdens de eerste gesprekken tussen Flextender en Poolz bleek als snel dat de partijen elkaar niet alleen inhoudelijk versterken. Ook qua DNA en werkwijze is er een goede match tussen de bedrijven. Beide hebben een transparant en eerlijk proces hoog in het vaandel staan. Spek noemt dit dan ook als de voornaamste reden om zich aan te sluiten bij Flextender. ‘Met zijn onafhankelijke positie is Flextender een autoriteit in de inhuurmarkt. Wij zijn dan ook ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij, die ondanks zijn groei nooit zijn visie op inhuur uit het oog is verloren. Door onze software te koppelen aan het professionele inhuurproces van Flextender, ben ik ervan overtuigd dat we samen eerlijke inhuur nog makkelijker zullen maken.’

‘Wij zijn ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij.’

De Flextender Group, zoals de onafhankelijke holding statutair opereert, zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Beide oprichters van Poolz zullen betrokken blijven binnen de Flextender Group voor een succesvolle migratie.

Op de foto van links naar rechts: Jaap Jan Westland en Rick Groot (Flextender), Ruben Hoogervorst en Haike Spek (Poolz).

Lees ook

SendtoDeliver gaat verder onder de naam Loyall

De vier bedrijven worden dus samen één merk. Vanuit de gedachte dat klantvragen tegenwoordig ook meestal meerdere facetten kennen, legt SendtoDeliver-oprichter Jan Hein de Wilde uit. ‘Steeds vaker merkten we dat de hulpvraag van onze klanten niet kon worden opgelost door alleen ons marketinglabel SendtoDeliver. Want waar marketing nodig is, kunnen we meestal ook niet zonder design, development en integraties.’

‘We hebben nu alles in huis. Van mensen inspireren tot motiveren en activeren.’

Vandaar de samenvoeging, legt hij uit, en de nieuwe naam: Loyall. ‘Met Loyall hebben we alles in huis om de complete digital lifecycle van onze klanten te verbeteren’, aldus De Wilde. ‘Van het inspireren tot het motiveren en activeren van mensen. Alles wat nodig is om jouw klanten loyaal te maken.’

Lange termijn

De naam ‘Loyall’ verwijst naar de langetermijnrelatie die het bureau met klanten wil aangaan, legt hij uit. ‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei. Niet alleen voor ons team, maar ook voor onze klanten.’

‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei.’

Verder benadrukt hij ook de ‘kracht van samenwerken’ die uit de nieuwe naam en de samenvoeging blijkt. ‘We geloven sterk in de kracht van samenwerken. Samenwerken brengt ons verder. Niet alleen door onze disciplines nog dichter bij elkaar te brengen, maar ook door samen met onze partners het verschil te maken.’

Lees ook

Cohedron heeft Vanberkel Professionals overgenomen

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf nog werd overgenomen door het Vlaamse House of HR, een groep die dit jaar verwacht meer dan 2 miljard euro omzet te draaien via merken als Continu (detachering in de bouw), Talent&Pro (detachering in de financiële dienstverlening), Triple A (specialisten in risicomanagement) en ITDS (managementconsultancy).

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf werd overgenomen.

Cohedron-CEO Jeroen Ekkel is blij met de krachtenbundeling. ‘Wij zijn trots op de komst van Vanberkel Professionals binnen onze groep, een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland en marktleider met een groot netwerk aan financiële specialisten binnen de Rijksoverheid.’ Volgens Ekkel zorgt de komst van Vanberkel Professionals ervoor dat Cohedron versneld kan diversifiëren. ‘Waar Cohedron in de lead is op het gebied van gemeenten, is Vanberkel Professionals dat binnen de Rijksoverheid.’ Het bedrijf is ook actief in de segmenten woningcorporaties, onderwijs en zorg.

Pole position

Vanberkel Professionals zal (voorlopig) zijn werkzaamheden blijven uitvoeren onder de huidige naam en met het zittende management. De overname is inmiddels goedgekeurd door de ACM. Het gaat om een ‘showcase’ van de buy-and-build-strategie van House of HR en Cohedron, aldus Van Ekkel. ‘We zijn blij met de steun en expertise van House of HR hierin, en denken door deze overname publieke autoriteiten te kunnen helpen om sterker te worden.’

‘We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen.’

‘Iedere verandering is een kans’, voegt Bob van Berkel, CEO van Vanberkel Professionals toe. ‘Maar deze verandering zet ons in pole position. We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen. Ik kijk dan ook uit naar een boeiende samenwerking en toekomst.’

Groeikampioen

Cohedron is een groep van bedrijven met allemaal dezelfde focus: ondersteuning bieden aan de publieke sector bij het professionaliseren van hun bedrijfsvoering en dienstverlening. Dat doet Cohendron door middel van advisering, detachering van talent en outsourcing. De verschillende labels van de groep – Wyzer, Future Communication, Human Capital Group, Argonaut, Zorg-Lokaal, Newpublic, Plangroep en Plangroep Financiële Services – hebben elk hun eigen specialisme. Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Met Vanberkel Professionals voegt Cohedron een snelgroeiende organisatie toe aan zijn gelederen. Het bedrijf uit Zoetermeer behoort al jaren tot de groeikampioenen van ons land. Het heeft vandaag de dag 130 mensen in dienst en beschikt over een flexibele schil van 150 zzp’ers. Zij voeren opdrachten uit binnen het financiële landschap, zoals finance, risk, compliance, internal audit en planning & control.

Meer zakennieuws

 

Royal Navy en Royal Air Force in zee met Pegasystems voor stroomlijning recruitmentproces

Elk jaar tonen zo’n 180.000 kandidaten belangstelling in een carrière bij de Britse Royal Navy (RN) en de Royal Air Force (RAF). Daaruit volgen uiteindelijk 60.000 sollicitaties, van wie dan ongeveer 8.500 mannen en vrouwen worden aangenomen. Tot nu toe voeren zo’n 600 RN- en RAF-medewerkers de werkzaamheden hiervoor voornamelijk handmatig uit. Dit gebeurt vanuit 48 recruitmentkantoren in het Verenigd Koninkrijk. Dat leidt tot lange wervingstrajecten en hoge uitval van kandidaten.

Het nieuwe platform moet het hele wervingsproces beperken tot hooguit zo’n 30 dagen.

Om hier iets aan te doen hebben beide Defensieonderdelen nu een contract gesloten met het Amerikaanse softwarebedrijf Pegasystems. Aan hen om onder meer het hele wervingsproces te beperken tot hooguit zo’n 30 dagen. Daarnaast moet de nieuwe applicatie zorgen voor aanzienlijke verbetering van de bestaande wervingstrajecten en rapportagemogelijkheden leveren die meer inzicht bieden in het recruitmentproces.

Multichannel, selfservice model

Pegasystems is bekend als softwareorganisatie die via een zogeheten low-code platform ‘complexiteit binnen organisaties doorbreekt’. De software maakt daarvoor bijvoorbeeld gebruik van intelligente automatisering om de pro-activiteit van kandidaten te stimuleren en meer flexibiliteit in te bouwen in het wervingsproces. Het platform levert statistieken, rapportages en gegevens die zijn samengesteld en opgebouwd rond de ervaringen van de individuele kandidaat. Kandidaten bepalen zelf hun voortgang door een multichannel, selfservice model te creëren. De recruiters kunnen kandidaten die de meeste ondersteuning nodig hebben tijdens het wervingstraject vervolgens één-op-één begeleiden.

Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven.

Dankzij de low-code functionaliteiten van het platform kunnen RN- en RAF-recruiters bovendien zelf hun eigen proces vormgeven en noodzakelijke wijzigingen of verbeteringen doorvoeren in de applicaties. Dat kunnen ze straks in enkele uren of dagen afronden in plaats van dat het weken of maanden in beslag neemt. Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven, belooft Pegasystems.

‘Geweldige bonus’

Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zelf zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject’, zegt groepskapitein Lizzy Nicholl, hoofd recruiting en selectie voor de RAF. ‘We zijn dus erg enthousiast over een gezamenlijk RN en RAF Recruiting IT-systeem. oftewel: RITS.  Nauw samenwerken met Pega-experts om zoiets krachtigs te bouwen, dat we vervolgens in-house kunnen onderhouden, is voor ons een grote stap voorwaarts.’

‘Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject.’

De samenwerking met de Royal Navy noemt zij ‘een geweldige bonus. ‘Er wordt goed samengewerkt. Elke kans wordt aangegrepen om elkaars best practices op het gebied van recruitment over te nemen. We vertrouwen erop dat RITS de recruitment journey van onze kandidaten verbetert en de kans vergroot dat individuen hun journey echt willen afronden. Zo krijgen wij binnen de RAF meer diversiteit. En dat is van cruciaal belang nu we ons ook begeven in steeds complexere operationele omgevingen zoals cyber en ruimtevaart.’

Meer zakennieuws

Verdere consolidatie in detacheringsmarkt: Maandag neemt WIBA IT over

Organisaties lopen vaker tegen digitaliseringsvraagstukken aan, de hoeveelheid data groeit en men moet sneller en projectmatig schakelen. Door de overname van WIBA IT, wil Maandag® Holding beter in staat worden deze steeds complexere IT-vraagstukken op te lossen en trajecten in goede banen te leiden door de inzet van high-end IT-profielen, zoals analisten, software developers, cloud engineers en data-specialisten. Daarnaast zet Maandag met de overname in op verbreding van haar dienstverlening door ook het commerciële domein in Nederland beter te bedienen.

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen.’

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen zoals developers en dataspecialisten. Dit is waar WIBA IT al jarenlang ervaring mee heeft. Bovendien bedient WIBA IT ook de commerciële markt, wat voor Maandag® Nederland een mooie kans is om te verbreden’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag® Holding (links op de foto).

A-merken

Het 14 jaar oude WIBA-IT zal volledig geïntegreerd worden in de Maandag®-organisatie. Met de overname kan WIBA IT haar kennis nu ook inzetten voor klanten van Maandag®: ‘Zij zien waar onze kracht ligt: snelheid koppelen aan kwaliteit’, aldus Anne Willeboordse, CEO van WIBA IT (rechts op de foto). ‘Die twee zijn lastig te combineren. Dus dan is het zaak om focus te houden. Daarom richten wij ons ook alleen op het bedienen van A-merken, met high-end IT-profielen.’

Met de overname richt Maandag® zich ook op groei binnen het commerciële domein.

Met de overname richt Maandag® zich ook op verdere groei binnen het commerciële domein. Maandag® is met 46 vestigingen in 15 Nederlandse steden een bekend detacheerder in het publieke domein. Meer dan 4.000 professionals zetten zich dagelijks in binnen de zorg, het onderwijs en de overheid. Daarnaast is Maandag® actief onder het merk Whoohoo op het gebied van life sciences en engineering in België en IT in Polen. Het netwerkt van WIBA IT bestaat uit meer dan 7.000 zzp’ers en een groot netwerk aan gespecialiseerde partners.

Meer zakennieuws

Als flexbedrijf succesvol automatiseren? Nieuwe website Tigris legt uit hoe je dat doet

De behoefte aan professionele digitalisering neemt momenteel een enorme vlucht in de flexbranche, constateert Maikel Neelen, CTO en medeoprichter van Tigris (rechts op de foto), op basis van cijfers van het eigen platform waarop een groot aantal flexorganisaties zijn aangesloten. ‘Steeds meer flexorganisaties zien in dat ze hun processen slim moeten automatiseren en dat dit dé sleutel is om te kunnen groeien in een steeds complexere branche.’

‘Veel software werkt eerder beklemmend dan bevrijdend.’

De flexbranche is momenteel volop in beweging, merkt Neelen. ‘Daardoor moeten flexorganisaties steeds sneller schakelen om relevant te blijven. Processen automatiseren door een slimme softwareoplossing te kiezen maakt dat mogelijk, maar dat klinkt vaak makkelijker dan het in de praktijk is. Veel flexorganisaties lijken weliswaar globaal op elkaar, maar uiteindelijk is geen enkele organisatie hetzelfde. Daardoor sluiten softwareoplossingen die bij aanschaf een goede fit lijken te zijn in de praktijk vaak toch onvoldoende aan. Vaak werken ze daardoor eerder beklemmend dan bevrijdend.’

Belangrijke succesfactoren

Bij aanschaf onderschatten veel organisaties hoe snel de behoeften door alle marktontwikkelingen veranderen, ziet Neelen. ‘Een oplossing die vandaag goed past kan daardoor morgen te beperkt zijn. Het is dan ook belangrijk te kiezen voor een modulaire en schaalbare softwareoplossing, die kan meegroeien en voldoende ruimte biedt om zelf processen naar wens in te richten’, voegt hij toe.

‘Een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Ook de gebruiksvriendelijkheid van oplossingen noemt hij een belangrijke succesfactor. ‘Door de vele veranderingen zien we dat medewerkers van flexorganisaties regelmatig worden geconfronteerd met aanpassingen in hun dagelijks werk. Dat kost veel tijd en energie. Het gemak van de software kan hierin een hoop schelen. Ook het relatief grote personeelsverloop in de flexbranche zorgt dat gebruiksvriendelijkheid een groot goed is; een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Snel veranderen vraagt heldere visie

Hoewel een modulaire all-in-one insteek en gebruiksvriendelijkheid belangrijke succesfactoren zijn, ziet Neelen een derde factor als meest cruciaal: een heldere visie. ‘Software implementeren en aanpassen kost tijd. Daarom is het belangrijk trends en veranderingen snel te signaleren, zodat je op tijd kunt schakelen. Dat vraagt om een duidelijke visie op de ontwikkelingen in de branche. Overigens niet alleen van flexorganisaties zelf; juist ook van hun software-aanbieders. Een proactieve softwarepartner met een heldere visie op de markt kan via software-updates zorgen dat zijn klanten als eerste op trends kunnen inspelen.’

‘Trends en veranderingen snel signaleren is belangrijk, zodat je op tijd kunt schakelen.’

Daarom besteden ze bij Tigris ook zoveel tijd aan het duiden van ontwikkelingen, het aanscherpen van de visie en het optimaliseren van het platform daarop, stelt Neelen. ‘We profiteren daarbij van de grote hoeveelheid relevante data binnen ons platform, zodat we trends datagericht kunnen duiden en precies zien waar de ruimte voor optimalisatie zit.’

In de toekomst

De vorige week gelanceerde nieuwe website moet daarbij verder helpen, zegt hij. ‘Op deze website nemen we klanten en geïnteresseerde partijen mee in onze roadmap op langere termijn en alle functionaliteiten die ons platform vandaag de dag te bieden heeft. Voor ons is het key dat elke flexorganisatie continu kan blijven innoveren en maximaal rendement uit ons platform kan halen.’

‘Binnenkort starten we bijvoorbeeld met keynote vlogs.’

De nieuwe website biedt Tigris, samen met onder meer het LinkedIn-account, een ‘uitstekend platform om onze visie op marktontwikkelingen ook in de toekomst te blijven uitdragen’, denkt Neelen. ‘Binnenkort starten we daarom bijvoorbeeld met keynote vlogs. Daarin laten we onze collega’s en andere belangrijke kernspelers aan het woord om hun ervaringen en visie te delen. We zijn pas net begonnen’, besluit hij dan ook, met een glimlach.

team tigris
Het team van Tigris

Lees ook

Recruiters van Timetohire, Metrix en Techteam bundelen krachten

Het samenvoegen van de verschillende labels tot één merk is een logische stap, aldus Milad Zandi, Managing Partner van Timetohire. In de afgelopen 2 jaar bouwden de verschillende bedrijven al een groeiende portefeuille aan klanten op. De meer dan 50 recruiters van de bedrijven werkten ook al steeds vaker samen aan projecten om zo optimaal van elkaars expertise en netwerk gebruik te kunnen maken.

‘We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

‘Steeds vaker worden meerdere van alle diensten die we aanbieden ingezet bij eenzelfde opdrachtgever’, aldus Zandi. ‘Vanuit de gedachte van Total Talent Acquisition is het dan logischer vanuit één naam te werken.’ Recruitmentmanager Fleur Aalbrecht (foto) voegt daaraan toe: ‘Omdat wij een zelfsturende organisatie zijn, zit samenwerken in ons DNA. We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

RPO

Timetohire heeft zich in de afgelopen 3 jaar ontwikkeld tot een bekende specialist op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO). Aanvullend verricht het diensten op het gebied van interim recruitment en executive search op het gebied van bijvoorbeeld IT en engineering. De missie is recruitment duurzamer maken voor de opdrachtgevers. Het bedrijf is gevestigd in Leidschendam.

timetohire kantoor

Lees ook

Welke van de volgende 17 stappen in het recruitmentproces heb jij al geautomatiseerd?

‘Er ligt nog steeds veel handmatig werk bij recruiters’, constateert Isabeau Stamhuis, adviseur technologische innovatie en data bij arbeidsbemiddelaar Studelta. Maar administratie? ‘Dat is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit’, zegt ze. ‘Die zit eerder in het spreken en enthousiasmeren van kandidaten en het matchen van hen met toffe functies.’

‘Administratie is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit.’

Niet zo gek dus dat bij Studelta de afgelopen tijd veel aandacht is besteed aan verregaande automatisering van het volledige recruitmentproces. ‘Dat is hetgeen waar we nu focus hebben’, zegt ze. ‘Zodat we zo veel mogelijk handmatig werk weg kunnen nemen, zodat recruiters kunnen doen waar ze goed in zijn. Wat me daarbij het meest bijstaat is dat kandidaten die op een shortlist worden gezet, automatisch vacatures krijgen toegestuurd, en van daaruit ook automatisch kunnen solliciteren.’

Constante verandering

Het gaat om een continue verandering, zegt Stamhuis in een video op een nieuwe site van Bullhorn. ‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook allemaal nog aan het ontdekken. Vraag het me volgend jaar nog eens, en ik vertel weer heel andere dingen. Maar het gaat er wel om dat we met evenveel mensen méér werk kunnen leveren.’

‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook nog aan het ontdekken.’

De nieuwe site, Automation All-Stars geheten, wil Nederlandse recruiters duidelijk maken wat er allemaal al mogelijk is op het gebied van automatisering van recruitment. Maar liefst 17 mogelijke stappen worden daarbij benoemd, plus een quiz om te ontdekken waar je zelf al staat qua automation, en ook nog eens vele video’s en verhalen van andere ‘automation all-stars‘.

Drie niveaus van automatisering

Zit je qua automatisering nog op een basisniveau? Ben je vooral transactioneel bezig? Of zit je al op het hoogste, ‘transformationele’ niveau, waarbij je werkt aan een voedingsbodem voor duurzaam langetermijncontact met kandidaten en cliënten gedurende het recruitmentproces? Op deze pagina kun je het voor jezelf vaststellen en meteen kijken waar nog verbetering mogelijk is.

AAS_Website_Mockup_Chart_V2

Bekijk hier de hele site

Automation All Stars