Uitzendbureau Unique gaat coronacrisis-flexwerkers helpen aan vervolgbaan

Met de dalende coronacijfers en het versoepelen van de maatregelen, kan de samenleving voorzichtig weer terug naar het oude, vertrouwde leven. Daarmee loopt een lang en intens wervingsproject voor de GGD langzaam terug. Het afschalen van het aantal benodigde GGD-medewerkers heeft echter een keerzijde: voor zo’n 10.000 medewerkers staat hun baan in de teststraat, het callcenter of de vaccinatielocatie op de tocht. Het merendeel van de GGD-medewerkers kan niet vast in dienst worden genomen als het vaccinatieprogramma is afgerond.

Uitzendbureau Unique wil vooral onzekerheid bij flexmedewerkers wegnemen.

Dat brengt voor veel van deze flexwerkers een hoop onzekerheid met zich mee. En roept vragen op als: wanneer loopt de opdracht af? En: wanneer start je met de oriëntatie naar een volgende baan? Uitzendbureau Unique wil deze onzekerheid bij flexmedewerkers wegnemen en biedt hen daarom een begeleidend traject, zodat zij deze belangrijke laatste fase bij de GGD kunnen afmaken en daarna direct kunnen doorstomen naar een volgende baan.

Nog steeds vaccineerders geworven

In totaal werken zo’n 10.000 mensen via RGF Staffing the Netherlands, moederbedrijf van Unique, bij de GGD. Om het vaccinatieprogramma volledig en goed te kunnen afronden, is de rol van deze medewerkers nog steeds heel belangrijk. Er worden dan ook nog steeds vaccineerders geworven. Om te voorkomen dat het terugdringen van corona in deze laatste fase stagneert door een tekort aan GGD-personeel, schiet Unique te hulp.

Ruim 80% van de GGD-flexmedewerkers heeft aangegeven interesse te hebben in het begeleidende traject.

Ruim 80% van de flexmedewerkers die momenteel via Unique een GGD-functie bekleedt heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in het begeleidende traject. Ook vanuit het bedrijfsleven is er grote interesse getoond. Organisaties als banken & verzekeraars, overheid en gemeentelijke instanties hebben aangegeven dat de GGD-medewerkers van harte welkom zijn om na hun opdracht bij hen aan de slag te gaan. Samen schakelen ze dan over een mogelijke eind- en startdatum, zodat dit naadloos op elkaar aansluit. Zo komen de flexmedewerkers geen moment zonder werk te zitten en kan het afschalen bij de GGD in het juiste tempo verlopen.

Duurzame inzetbaarheid

Het uitzendbureau zet zich in voor duurzame inzetbaarheid voor de flexmedewerkers. Daarbij kijken ze ook naar de ervaring die zij in de zorg hebben opgedaan, en of zij in deze sector werkzaam willen blijven, aldus Marion van Happen, COO bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Deze groep heeft zich met hart en ziel ingezet voor het maatschappelijk belang. De kennis en ervaring die zij hebben opgedaan is zo belangrijk en waardevol. Velen hebben ontdekt dat zij het leuk vinden om in de zorg te werken en willen hier graag in door. Voor hen gaan we alles op alles zetten om dit mogelijk te maken.’

‘Met dit traject hopen we kopzorgen bij onze flexmedewerkers weg te nemen.’

Carmen Meertens, Operational Director bij Unique GGD, vult aan: ‘Wij zijn onze flexmedewerkers ontzettend dankbaar voor hun inzet tijdens de coronacrisis. Zij hebben onbaatzuchtig gehandeld, zodat de samenleving het virus onder controle kon krijgen. Met dit ondersteunende traject hopen we kopzorgen bij onze flexmedewerkers weg te nemen en hen te kunnen begeleiden naar een spannende vervolgstap in hun carrière.’

Lees ook

YoungCapital nu echt verder als The Works – en wil verder Europa in

In de eerste vier maanden van 2021 was de omzet van het bedrijf 33 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens The Works-directeur Ineke Kooistra is die stijging niet alleen het gevolg van de opleving van de arbeidsmarkt na de coronacrisis, maar ook van de sterke positionering van het bedrijf. Wat begon in 2000 als een digitaal banenplatform voor studenten, heeft inmiddels een behoorlijk marktaandeel in de recruitment- en uitzendbranche. ‘We verwachten in 2021 een jaaromzet van minstens 600 miljoen euro, een belangrijke stap in het waarmaken van onze ambitie’, aldus Kooistra.

The Works wil in 2025 in de top-5 staan van de Europese uitzend- en recruitmentbranche.

Eerste vier maanden 2021 +33% omzet; jaaromzet door grens ?600 miljoen door aantrekkende arbeidsmarkt The Works is het moederbedrijf achter de snelgroeiende internationale recruitmentbureaus en banenplatforms YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com e...De ambitie is om een plek in de top-5 te verkrijgen in de Europese uitzend- en recruitmentbranche in 2025, aldus Kooistra. Met ruim 20 internationale sites en een database van 7,5 miljoen mensen ziet ze daartoe veel kansen. De merken van de recruitmentbureaus en banenplatforms blijven overigens bestaan onder het moederbedrijf The Works. Het gaat om onder meer namen als YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob.

Sterke groei verwacht in 2021

De resultaten van The Works over de eerste vier maanden van 2021 zijn sterk, aldus Kooistra.  ‘De dynamiek op de arbeidsmarkt is het afgelopen jaar ontzettend snel veranderd. Eerst door de dip vanwege de crisis, en nu door de toenemende krapte. Nu de economie weer aantrekt en alle sectoren weer opengaan stijgt de omzet tot recordhoogte.’

Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel naar bijna 9%.

Ze zegt te verwachten dat deze groei zich in de rest van het jaar doorzet. Bovendien presteert The Works volgens haar zowel in 2020 als in 2021 beter dan de markt. De groepsomzet kwam in 2020 uit op 507 miljoen euro tegen 515 miljoen euro een jaar eerder. Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel, en wel naar bijna 9%.

Tech en database als basis

The Works is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een digitaal banenplatform voor studenten tot toonaangevend recruitment- en uitzendbedrijf. De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen euro naar ruim een half miljard. Deze groei werd vooral gerealiseerd door jongeren en young professionals te bemiddelen in Nederland en Duitsland.

De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen naar ruim een half miljard euro.

Met de introductie van The Works wil het bedrijf de internationale expansie versnellen door bestaande marktposities uit te bouwen en daarnaast in te zetten op een multi-brandstrategie waardoor ze meer verschillende doelgroepen kunnen bemiddelen. Al deze merken maken echter gebruik van dezelfde basis die bestaat uit een netwerk van internationale websites, een database van 7,5 miljoen ingeschreven kandidaten en een digitaal platform waaraan apps en websites te koppelen zijn.

Nieuwe groeifase

‘We hebben in korte tijd de flexmarkt voor jongeren en young professionals veroverd’, aldus Kooistra. ‘We weten als geen ander hoe we deze doelgroep moeten bereiken met onze digitale platforms en marketingkracht. Onze sector wordt steeds digitaler en op dat gebied zetten we als ‘human-based techbedrijf’ de toon. Hiermee bedoelen we dat tech in ons DNA zit, maar dat het uiteindelijk draait om onze mensen en de mensen die we aan het werk helpen.’

‘Met Jobbird.com gaan we de concurrentie aan met Indeed.’

De komende jaren gaat het bedrijf de bestaande merken internationaal verder uitrollen. ‘En tegelijkertijd gaan we verbreden’, aldus Kooistra. ‘Zo gaan we met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden. We zijn ervan overtuigd dat we met onze werkwijze stevige posities kunnen verwerven in andere segmenten binnen de uitzend- en arbeidsmarkt. Dat doen we door nieuwe merken op te zetten om specifieke markten te bedienen of door overnames te doen. Om deze ambitie waar te maken hebben we gekozen om The Works te introduceren, als bedrijf achter leidende merken.’

Lees ook

MKB-ondersteuner Please slaat handen ineen met Harver voor nieuwe sollicitatie-experience

Dankzij de samenwerking met Harver is state-of-the-art recruitmentsoftware ontstaan, die nu ook toegankelijk is voor werkgevers in het MKB, aldus Jad Berad, commercieel directeur van Please (foto). ‘Naast de behoefte aan flexkrachten, is ook goed gekwalificeerd personeel momenteel schaars in veel branches. Hierdoor besteden MKB’ers te veel tijd en geld aan on- en offline advertenties om personeel te vinden óf aan werving- en selectiebureaus. Wij vinden dat dit anders kan en moet.’

Deze samenwerking verbindt eigenlijk vele kleine werkgevers tot één grote.

De nieuwe recruitmentsoftware is ontwikkeld voor grote, vaak internationaal opererende bedrijven met veel vacatures. Berad: ‘De Harver-software is met name bedoeld om grote groepen kandidaten aan te nemen, en niet voor de gemiddelde MKB’er die meestal slechts een paar werknemers per jaar aanneemt.’

Harver-oprichter Barend Raaff beaamt dit. ‘De Harver-tool is vooral geschikt voor volume hiring. Maar dat is juist het interessante aan deze samenwerking. Please verbindt heel veel MKB-bedrijven met gelijksoortige profielen. Dus het collectief dat Please bij elkaar brengt, zorgt eigenlijk voor één grote werkgever.’

Sneller, effectiever en eerlijker

De samen ontwikkelde slimme software moet het sollicitatieproces voor ondernemers én kandidaten sneller, effectiever en eerlijker maken, aldus Berad. Hiermee wil Please ervoor zorgen dat MKB-ondernemers zo min mogelijk tijd en kosten kwijt zijn aan de juiste kandidaten vinden. De software moet ook aansluiten bij de herpositionering die het bedrijf zelf recent heeft doorgevoerd als gevolg van de almaar veranderende wetgeving voor de arbeidsmarkt. Ook het recent ontwikkelde alles-in-één-platform Aybler maakt daarvan onderdeel uit.

Met de nieuwe software krijgen geschikte kandidaten een relevante vacature te zien via slimme online targeting. Zodra een kandidaat klikt op ‘solliciteren’ komt hij in de experience terecht. Daar vult hij eerst wat basisgegevens in en doorloopt daarna in 10 minuten enkele leuke en praktische situationele en persoonlijkheidstesten. De opdrachtgever krijgt vervolgens een overzicht van de kandidaten met de beste match. Dan heeft hij of zij 48 uur de tijd om te reageren. Voor opdrachtgevers van Please zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van de Harver-tool.

Discriminatie voorkomen

De software moet er niet alleen voor zorgen dat mkb’ers met meer succes mensen kunnen aantrekken, maar ook dat hun aannamebeleid eerlijker wordt, aldus Berad. ‘Dat betekent dat je iemand aanneemt op basis van zaken die voorspellend zijn voor succes en dat je discriminatie voorkomt. Tenslotte zorgt de software ervoor dat niemand tijd hoeft te besteden aan dingen die ook een computer kan doen. We meten of het aannameproces inderdaad korter wordt en kijken uiteraard met onze klanten en kandidaten mee.’

‘Met deze software hoeft niemand tijd te besteden aan dingen die een computer ook kan doen.’

Please veranderde in april van ‘payrollbedrijf plus’ tot een organisatie die voortaan ‘partner in werkgeverszaken’ voor het MKB wil zijn, in de breedste zin van het woord. Met werkgeversplatform Aybler wil het mkb’ers op een efficiënte en intuïtieve manier ondersteunen bij werkzaamheden als recruitment, urenregistratie, verloning, planning, communicatie, onboarding en werkinstructies.

Lees ook

 

CVster.nl nu onderdeel van het Amerikaanse Talent Inc

CVster.nl valt samen met 10 buitenlandse sites onder de koepel Resume.io, een initiatief van de Nederlandse ondernemer Menno Olsthoorn. Talent Inc. koopt het Nederlandse bedrijf, dat formeel Imkey Holding heet, om diens diensten toe voegen aan het eigen portfolio, dat bestaat uit een waaier aan baangerelateerde sites. Zo is er een site die cv’s automatisch uploadt naar tientallen banenportals, laat een andere site iemands cv checken door een expert en laat weer een andere site een sollicitant gesprekken oefenen met een branchekenner.

Het bedrijf is ook zeer omstreden, bijvoorbeeld omdat het fictieve personen als woordvoerder gebruikt.

Het Nederlandse cvster is vooral bekend als ondersteuner van kandidaten om een professioneel ogend, actueel cv op te stellen. Het bedrijf is ook zeer omstreden, bijvoorbeeld omdat het fictieve personen als woordvoerder gebruikt, en ook tevreden klanten met verzonnen namen opvoert. Ook duikt het bedrijf nogal eens op op sites als Klachtenkompas.

Helpen droombaan vinden

Daarover niets in de persbericht waarmee vandaag de overname bekend gemaakt wordt. ‘Al bijna 10 jaar zet ons team zich in om werkzoekenden over de hele wereld te helpen hun droombaan te vinden’, aldus Imkey-oprichter Menno Olsthoorn daarin. Sinds de lancering in 2012 zou Imkey ruim 7 miljoen cv’s helpen opzetten, in meer dan 100 landen. ‘We zijn verheugd om ons aan te sluiten bij het toonaangevende aanbod van Talent. Zo kunnen we werkzoekenden helpen hun carrière op een nog grotere schaal te laten groeien.’

Imkey zou hebben geholpen bij ruim 7 miljoen cv’s, in meer dan 100 landen.

‘Hoewel de meeste werkzoekenden enorm veel succes boeken als ze 1-op-1 werken met een professionele cv-schrijver, erkennen we ook dat anderen misschien niet klaar zijn om zo’n investering in hun loopbaan te doen’, aldus Byron Matthews, CEO van Talent, dat Resume.io toevoegt aan zijn reeks merken voor carrièreservices, zoals TopResume, TopCV, ResumeRabbit en TopInterview.

Lees ook:

 

20-jarig HRlinkIT biedt recruitmentbureaus gratis Digital Maturity Scan aan

De van oorsprong Belgische HR-service provider HRlinkIT bestaat 20 jaar. En om dat te vieren, lanceren ze (tijdelijk) een gratis digital maturity scan voor recruitmentbureaus. Met die scan kunnen bureaus in één oogopslag te weten komen hoe volwassen ze al zijn op digitaal gebied, en bovendien tegelijk advies krijgen over hoe hun innovatie te verbeteren.

Met de digital maturity scan kunnen bureaus in één oogopslag te weten komen hoe digitaal volwassen ze al zijn.

van meerbeeck hrlinkitDoor middel van de digital maturity scan wil HRlinkIT recruitmentbedrijven sneller en intensiever helpen om te digitaliseren en optimaliseren. ‘Veel bedrijven benutten hun potentieel onvoldoende’, aldus oprichter en CEO Wim van Meerbeeck. ‘Met onze scans zetten we een stap terug en denken we een slim plan uit om succesvol te digitaliseren. We onderzoeken zaken als: wat is je ROI? Waar in het proces kun je met digitalisering meer efficiëntie bereiken? We analyseren en stippelen een doordacht en innovatief stappenplan uit.’

Vier strategische scans

De digital maturity scan is een van de vier strategische scans waarmee de 20-jarige Belgische onderneming de Nederlandse markt betreedt. De andere drie zijn de digital mini scan, de innovation scan, en de blueprint scan. ‘We willen de komende jaren verder op Nederland focussen en hier vooral onze strategische dienstverlening uitbreiden’, verklaart Van Meerbeeck de introductie hiervan.

Vanaf 1 juni tot 1 september kun je gratis de scan invullen.

Zo’n scan is normaal niet gratis, maar ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan is de digital maturity scan dat dus wel. Vanaf 1 juni tot 1 september kun je gratis de scan invullen. ‘Deze scan is speciaal ontworpen voor recruitmentbureaus’, vertelt Van Meerbeeck. ‘Hiermee kunnen ze eigen maturiteit vergelijken met die van de rest van de sector én krijgen ze uitgebreid advies over hoe ze kunnen optimaliseren.’

Lees ook:

 

Cloudwatch en VroomHR bundelen hun krachten

‘Ons nieuwe bedrijf heeft niet alleen alle expertise in huis om klanten te helpen met HR-transformatie & change, procesoptimalisatie en de keuze voor de juiste tooling, maar we kunnen nu ook de hele implementatie en technische integratie verzorgen’, vertelt Ruben van Geffen, managing partner van VroomHR. ‘Door de samenvoeging met Cloudwatch ontstaat een full-service Digital HR-specialist. Onze klanten kunnen bij ons terecht van strategie tot technische oplossingen en alles wat daar tussenin zit.’

‘Onze klanten kunnen bij ons terecht van strategie tot technische oplossingen en alles wat daar tussenin zit.’

De nieuwe organisatie telt 32 specialisten. Onder hen bevindt zich een breed team van consultants op het gebied van HR-transformatie, procesverbetering, architectuur en softwareselectie. Daarnaast is het nieuwe bedrijf gespecialiseerd implementatiepartner van een aantal HR-softwareleveranciers zoals Cornerstone OnDemand, Talentsoft en Smartrecruiters. Met de eigen consultants en de flexibele schil heeft de nieuwe combinatie ruim 50 HR-IT professionals aan het werk.

Trackrecord opgebouwd

Zowel VroomHR als Cloudwatch zijn sinds hun oprichting gespecialiseerd in HR-technologie, maar er zijn meer overeenkomsten, benadrukt Van Geffen. Hij noemt daarbij bijvoorbeeld de cultuur en de focus op het concrete resultaat voor klanten die beide bedrijven delen. Dat maakt volgens hem dat er in de afgelopen 25 jaar een aansprekend gezamenlijk trackrecord is opgebouwd bij meer dan 1.000 opdrachtgevers. ‘Dit betreft zowel grote internationale organisaties als kleinere lokale projecten waarin het verschil is gemaakt met en voor HR-teams.’

‘We kennen de haarvaten van deze producten, maar treden nooit op als reseller van een oplossing.’

Jochem ter Steege (Cloudwatch): ‘Onze mentaliteit en focus onderscheiden ons van de grote adviesbureaus die zich ook richten op Digital HR. We kiezen onze partnerships met softwareleveranciers zorgvuldig. We kennen de haarvaten van deze producten, maar treden nooit op als reseller van een oplossing. Ons doel is altijd om onafhankelijk met de klant mee te denken over de best passende oplossing voor hun manier van werken. En als we een implementatie uitvoeren? Dan doen we dit als productexpert met onze blik op de HR-business, niet op de software.’

Nog onder eigen naam

Dit jaar blijven beide organisaties nog onder hun eigen naam werken. De eerste focus is de dienstverlening waar mogelijk nog verder te verbeteren door experts samen te laten werken aan projecten. Ondertussen worden de teams geïntegreerd en zullen deze samen met klanten en partners aan de slag gaan om de best mogelijke werkomgeving voor opdrachtgevers neer te zetten. ‘Samen hebben we alle talenten en vaardigheden in huis om klanten met elk mogelijk vraagstuk over de digitalisering van people processes te bedienen’, aldus Van Geffen.

Lees ook

En weer een nieuw platform voor studentenbanen: Zenjob (rechtstreeks uit Duitsland)

In de platformeconomie zijn studentenbanen vaak de eerste waaraan wordt gedacht. Zo ook bij Zenjob, een van de grootste en snelst groeiende online platforms in Duitsland, dat vanaf vandaag officieel neerstrijkt op Nederlandse bodem. De komst naar Nederland is de allereerste stap over de grens van Zenjob, nadat het precies een jaar geleden zo’n 27 miljoen euro ophaalde in een investeringsronde voor internationale uitbreiding.

De komende maanden wil het bedrijf in vele Nederlandse (studenten)steden actief worden.

In de toekomst zullen meer landen volgen, zo is de bedoeling. Na een succesvolle pilot in Amsterdam is Zenjob nu actief in Den Haag, Groningen Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. De komende maanden zal het bedrijf ook in meer Nederlandse (studenten)steden actief worden.

Groeiambities in Nederland

Het bedrijf richt zich met name op zowel flexibele lastminute banen als bijbanen voor langere termijn, en daarnaast op supersnelle uitbetaling. De Nederlandse tak van Zenjob staat onder leiding van Bas Geluk. ‘In Nederland hebben we vorig jaar met succes een pilot afgerond’, vertelt hij. ‘Inmiddels hebben naast veel Duitse, ook veel Nederlandse bedrijven zich bij Zenjob aangemeld in hun zoektocht naar gekwalificeerd en flexibel personeel en groeit het aanbod van studenten hard.’

Zenjob wil aan het eind van het jaar in Nederland een omzet van 2,5 miljoen euro realiseren.

De ambitie van Zenjob in Nederland is om tegen het einde van dit jaar tenminste 800 talenten aan het netwerk te hebben toegevoegd, en een omzet te realiseren van 2,5 miljoen euro. Het bedrijf kent in Duitsland al zo’n 250 medewerkers.

Hoge vraag naar flexibel personeel

‘Nederland is voor ons een aantrekkelijke markt met een enorm aanbod aan studenten’, aldus Fritz Trott, CEO van Zenjob. ‘De focus lag eerst op Amsterdam. We breiden nu al uit naar andere studentensteden. Er is door de versoepeling van de coronamaatregelen straks een enorme vraag naar flexibel personeel. Voor studenten zijn flexibele banen een uitkomst. Zij willen nou eenmaal zelf bepalen wanneer en hoe vaak ze werken, zodat ze dit goed kunnen combineren met studie én studentenleven. Wij kunnen dan ook niet wachten om Nederlandse studenten van een leuke en uitdagende bijbaan te voorzien.’

‘Wij kunnen niet wachten om Nederlandse studenten van een leuke bijbaan te voorzien.’

Bas Geluk: ‘We zien nu een stijgende vraag naar personeel in branches zoals retail, logistiek en horeca. In de laatste maanden zien wij meer vraag naar personeel voor bezorgdiensten omdat hierin veel nieuwe spelers op de markt zijn gekomen. Wij zijn actief in al deze sectoren van e-commerce, hospitality en retail tot aan logistieke dienstverlening en bezorgdiensten, waardoor wij snel en effectief in deze vraag kunnen voorzien, voor zowel onze business partners als onze talenten.’

Eenvoudige app

Studenten kunnen zich bij Zenjob inschrijven door een app op de mobiele telefoon te downloaden. Daarna volgt een kort intakegesprek om hen te screenen en te bepalen welke banen het beste passen bij de persoon. Vervolgens krijgen ze dagelijks banen in de omgeving aangeboden via de app. De app zorgt er bovendien voor dat zakelijke gebruikers ook snel en gemakkelijk 24/7 werknemers kunnen boeken, waarna Zenjob alles voor ze uit handen neemt.

De app zorgt er voor dat zakelijke gebruikers makkelijk 24/7 werknemers kunnen boeken.

Voor de zakelijke gebruiker onderscheidt Zenjob zich onder andere door de snelheid waarmee ze flexibel personeel kunnen inzetten. Hierdoor kan de werkgever op basis van vraag en economische omstandigheden personeel inzetten op elk gewenst moment, wat minder risico’s met zich meebrengt. Studenten krijgen na het voltooien van het werk het loon wekelijks uitbetaald. Dit maakt het bijzonder aantrekkelijk voor studenten die op zeer korte termijn geld willen verdienen.

Innovatief matchingsysteem

Het innovatieve matchingsysteem zorgt ervoor dat vacatures alleen aan de meest geschikte kandidaten worden getoond. Daarnaast biedt Zenjob opleidingen om geïnteresseerde studenten een bredere selectie aan werk te kunnen aanbieden. In samenwerking met partners traint Zenjob bijvoorbeeld studenten in het gebruik van een kassasysteem en worden interne opleidingen georganiseerd voor service en catering. Als speciale werkkleding is vereist voor een baan, dan zorgt Zenjob tevens voor de juiste uitrusting.

Zenjob is inmiddels de grootste aanbieder van flexibele banen in Duitsland.

Zenjob werd opgericht in 2015 en is inmiddels een van de grootste aanbieders van flexibele banen in Duitsland. Elke maand gaan ruim 22.000 studenten via dit platform aan het werk. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar een scale-up. Zenjob heeft tot nu toe 50 miljoen euro aan investeringen opgehaald.

Lees ook

USG People wordt RGF Staffing The Netherlands

USG People in Nederland verandert haar naam in die van haar moedermaatschappij RGF Staffing, kort voor: Recruit Global Family. En dat is precies wat ze zijn, aldus CEO Rob Zandbergen: een familie. Oftewel: een netwerk van lokale merken die met elkaar een wereldwijde familie vormen die dezelfde waarden delen. ‘Die boodschap willen we nadrukkelijker uitdragen, want zowel onze klanten als kandidaten plukken er de voordelen van. Het betekent dat onze lokale professionals ondersteund worden door een wereldwijd netwerk van experts. En door een financieel sterk moederbedrijf, dat jaarlijks meer dan 10 miljard euro omzet.’

Onder de naam RGF wil USG People ook meer profiteren van de familiebanden met Indeed en Glassdoor.

Het netwerk van RGF betekent ook ‘dat we de omvang en ambitie hebben om te investeren in innovatieve diensten met echte toegevoegde waarde’, aldus Zandbergen. ‘Zoals slimme, digitale tools – een gebied waarop we ook voordeel halen uit onze ‘familiebanden’ met pioniers zoals Indeed en Glassdoor. Zij zijn net als RGF Staffing trotse onderdelen van Recruit Holdings.’

Japans hoofdkantoor

Het hoofdkantoor van Recruit Holdings is gevestigd in Tokio, Japan. De omzet in 2019 bedroeg 20 miljard euro en de beurswaarde is 65 miljard euro. In Nederland is het bedrijf actief onder merken als Start People, Unique, USG Professionals, Secretary Plus, ASA, Medi Interim, Technicum, en USG Freelance. Wereldwijd kent RGF Staffing het grootste netwerk van HR-dienstverleners ter wereld. Met activiteiten in Europa, Japan, Noord-Amerika en Oceanië helpt het bedrijf elke dag zo’n 300.000 mensen aan werk.

De beurswaarde van Recruit Holdings is zo’n 65 miljard euro.

‘Momenteel zetten wij de volgende stap in het avontuur waar uitzendbureau Unique bijna 50 jaar geleden in Nederland mee begon’, aldus Eric de Jong, CEO a.i. bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Daar zijn in de loop der jaren meerdere activiteiten en merken bijgekomen. Merken die diep verankerd zijn in de lokale arbeidsmarkt en in elk opzicht dicht bij onze klanten en kandidaten staan. Met de expertise van onze medewerkers, slimme technologie, digitalisering en ons wereldwijde netwerk van specialisten met behoud van de lokale focus, kunnen wij onze belofte ‘faster, simpler, closer’ aan onze klanten waarmaken.’

Babbage Company neemt recruitment- en trainingsbureau De Redactie over

Met de overname van recruitment- en trainingsbureau De Redactie groeit Babbage Company naar ruim 40 medewerkers intern en circa 250 externe interim professionals bij verschillende organisaties. Het recruitment- en interim managementbureau van (online) marketing & communicatieprofessionals werkt voor opdrachtgevers in allerlei sectoren; variërend van de (Rijks)overheid tot A-merken in retail, finance & telecom, zakelijke dienstverlening en non-profit. Door de overname ontstaat een sterke fullservice speler op het gebied van communicatie, (online) marketing en content.

‘Het DNA van De Redactie sluit naadloos aan bij dat van Babbage Company.’

‘De expertise, het netwerk en het DNA van De Redactie sluiten naadloos aan bij die van Babbage Company’, vertelt Lieke Severijns, directeur van Babbage Company. ‘Persoonlijk, betrokken en deskundig. De overname past bovendien in onze strategie om ons aanbod verder te diversifiëren binnen het domein van (online) marketing, communicatie en content. Door deze overname hebben onze professionals keuze uit meer opdrachten bij een diversiteit aan opdrachtgevers. En bieden wij ons netwerk een nog groter aanbod aan vakinhoudelijke training. Last but not least krijgen onze medewerkers nog meer ruimte om zich verder te ontwikkelen.’

Groeiende vraag naar talent

‘Babbage Company is een bureau waar ik mijn team, onze (interim)professionals, de lopende contentprojecten en opdrachtgevers met een goed gevoel aan overdraag’, vult Anke Brummerhop, voormalig directeur van De Redactie aan. ‘De match voelt heel natuurlijk en zal zonder twijfel leiden tot veel synergie.’

‘De match voelt heel natuurlijk en leidt zonder twijfel tot veel synergie.’

De overname komt tegemoet aan de snelgroeiende vraag naar expertise en talent, zowel projectmatig als vast, binnen het (online) marketing-, communicatie- en content domein. Babbage Company en De Redactie/De Redactie Trainingen blijven hun diensten aanbieden via de eigen kanalen. Beide bedrijven bestaan al ruim 20 jaar. Babbage Company doet dat van oudsher vooral op het gebied van marketing-, communicatie- en online professionals en heeft een eigen Babbage Academy. De Redactie is vooral bekend op het gebied van contentspecialisten. Ook is hier een grote opleidingstak: De Redactie Trainingen.

 

Hoe Matchpartner met OTYS en Getnoticed zijn site meer gebruikersvriendelijk maakte

Geen standaard website, maar liever: ‘uniek en persoonlijk’. Een site bovendien met een aansprekend design, ‘waarin er voldoende ruimte is om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan’. De eisen die Matchpartner stelde aan zijn nieuwe site waren flink, vertelt directeur Leon Brouwers.

‘We wilden voldoende ruimte om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan.’

Het gespecialiseerd bureau voor werving & selectie, detachering en advies en projecten staat voor ‘een duurzame match tussen kandidaat en opdrachtgever, met aandacht voor de persoon achter de cv’. En dat voor vier specialismen: Zorg & Welzijn, Arbo & Verzuim, Gemeente en Onderwijs. De nieuwe site moest daarop aansluiten.

Drie gespecialiseerde partijen

Als klant bij recruitmentsoftwareleverancier OTYS klopte Matchpartner daar aan voor ‘de achterkant’ . Voor ‘de voorkant’ van de site, het design, ging de bemiddelaar naar een derde partij; Getnoticed. Nadat zij de website hadden ontworpen, was het aan OTYS de schone taak deze te koppelen aan hun ATS-systeem.

‘We hebben goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Omdat Getnoticed gespecialiseerd is in recruitmentmarketing snappen ze wat een bureau als Matchpartner nodig heeft om de kop boven het maaiveld uit te steken. Daarnaast zijn ze bekend met OTYS als ATS (en CMS). ‘De samenwerking was erop gericht om Matchpartner het beste resultaat te geven’, aldus Dirk Driessen van Getnoticed. ‘Met dit in het achterhoofd, hebben we goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Van wireframe tot lancering

Van tevoren werd een plan van aanpak gemaakt; een routekaart naar de nieuwe site, van wireframe tot lancering van de website. ‘Onze verwachtingen waren een soepel lopend traject met genoeg ruimte voor onze wensen met als eindresultaat een aansprekende, gebruiksvriendelijke website. Dat is geheel uitgekomen’, aldus Brouwers.

‘Onze verwachtingen zijn geheel uitgekomen.’

De website staat nu helemaal live. ‘De reacties waren zeer positief, zowel intern als van kandidaten’, vertelt de Matchpartner-directeur. ‘De website is geïntegreerd met Google for Jobs, zodat er nog meer (gratis) bezoekers naar de website toestromen. Daarnaast was de page builder (het eenvoudig aanpassen van pagina’s) gewenst. En dit alles binnen de afgesproken deadline met de beide partijen.’ Zijn tip: ‘Stel heldere doelen, en denk goed na over de technische inrichting en de koppelingen die daar bij horen. Bedenk goed wat jouw merk uniek maakt en hoe je dat naar voren wilt laten komen in de look & feel.’

Het resultaat

De vraag van Matchpartner was dat ze een next level recruitmentwebsite nodig hadden. Dat is sinds de lancering te merken aan de resultaten:

  • Een ruime verdubbeling van het aantal conversies (sollicitaties en inschrijvingen)
  • Gebruikers blijven gemiddeld 15% langer op de website rondbladeren.

Matchpartner, GetNoticed en OTYS kijken dan ook met plezier terug op deze succesvolle samenwerking.

Lees ook

Proost, gratis werving- en selectieportaal voor de horeca, gelanceerd

Speciaal voor alle horeca- en recreatiebedrijven die door de coronacrisis en de massale uitstroom van medewerkers met een personeelstekort worden geconfronteerd, lanceert Persoonality, onderdeel van Timing Holding, vandaag het platform Proost. Want er mag dan nog veel onzekerheid zijn rond de persconferentie van dinsdag 20 april, het moment dat de horeca mag heropenen komt waarschijnlijk wel steeds dichterbij.

Horeca- en recreatiebedrijven kunnen gratis per direct vacatures plaatsen.

Met het nieuwe gratis wervings- en selectieportaal kunnen horeca- en recreatiebedrijven gratis en zonder aanvullende verplichtingen per direct vacatures plaatsen. Persoonality roept het platform in het leven om de horeca te ondersteunen in deze moeilijke tijd en ze weer te helpen aan goed personeel.

Al jaren personeelstekort

De horeca kampt al jaren met een personeelstekort, en naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd door de coronacrisis. Ondernemers kunnen hun vacatures gratis plaatsen en beheren op Proost, en de binnengekomen sollicitaties makkelijk en snel in behandeling nemen.

Naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd.

Proost wordt versterkt door uitzendbureau Timing, dat haar landelijke netwerk inzet om vacatures extra onder de aandacht te brengen. Ook worden de vacatures kosteloos via andere vacaturesites verspreid. Ondernemers kunnen zich hier aanmelden; kandidaten kunnen hier alle vacatures vinden.

Samen de strijd aan

Johan de Vos, horeca-ondernemer en woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland Breda, herkent zich in de situatie: ‘Voordat we dicht gingen, hadden we al moeite om personeel te vinden. En dat is er door corona niet minder op geworden.’

Heel veel mensen hebben gekozen om toch iets anders te doen wat meer zekerheid geeft, aldus De Vos. ‘Dan is het fijn als je partners hebt die je helpen om aan goede krachten te komen. Die een platform maken om de horeca weer onder de aandacht te brengen. Want het is echt een mooi vak; de grootste sociale leerschool van Nederland. Hopelijk kunnen we met genoeg man de strijd aangaan na deze crisis.’

Groot personeelstekort

Het kabinet heeft laten weten dat de horeca niet opengaat op 21 april. Wanneer wel is nog de vraag. Maar één ding staat vast: het wordt voor horeca-ondernemers een grote uitdaging. Uit onderzoek van Persoonality blijkt dat ruim 90% van de horeca-ondernemers verwacht over onvoldoende personeel te kunnen beschikken als zij weer open mogen.

‘Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

laurens meyer
Laurens Meyer

Laurens Meyer, een van de grootste horeca-ondernemers van Nederland met meer dan 40 zaken, ziet ook dat er een serieus probleem is ontstaan door de crisis: ‘De huidige situatie is dramatisch. We hebben veel personeel moeten laten gaan. Als we nu opengaan, komen we 500 tot 700 man tekort. Het gaat een heel zware periode worden. Ik vind Proost een mooi initiatief. Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

Zonder personeel geen gasten

Volgens Bob Weghorst, Directeur bij Persoonality, ontstaat er een gapend gat in de ’bemensing’ in de gehele horecabranche als er niet snel geschakeld wordt: ‘Zonder voldoende gekwalificeerd personeel kunnen ondernemers na de lockdown alsnog hun gasten niet ontvangen. Met Proost willen we niet alleen onze eigen klanten, maar heel Horeca Nederland helpen en ontzorgen. Als je nu niet handelt als horeca-ondernemer, als je niet nu al op zoek gaat naar goed personeel, dan mis je alsnog de boot.’

Lees ook

Hoe uitzenden en platformeconomie bij elkaar komen in het nieuwe YoungCapital Direct

De Hoofddorpse recruitmentspecialist YoungCapital heeft er sinds vandaag een nieuwe dienst bij: YoungCapital Direct. Dit selfserviceplatform voor uitzenden matcht tijdelijk vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, zónder tussenkomst van een recruiter. Bedrijven kunnen hun opdrachten zelf op het platform plaatsen, en uitzendkrachten kunnen vervolgens on demand reageren op de opdrachten die passen bij hun wensen. Zo kunnen ze dezelfde dag nog aan de slag.

‘Dit nieuwe platform combineert de flexibiliteit van een platform met de zekerheid van een uitzendcontract.’

Met de dienst krijgen zowel bedrijven als flexkrachten meer vrijheid om hun werk naar eigen wens in te vullen. ‘Met YoungCapital Direct spelen we in op de steeds groter wordende vraag naar on demand werk’, aldus Bram Bosveld, mede-eigenaar van YoungCapital. ‘Via dit nieuwe platform heb je de flexibiliteit van een platform, gecombineerd met de zekerheid van een uitzendcontract.’

youngcapital direct dus

In 5 steden

YoungCapital Direct gaat vandaag officieel live in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg. Het platform werkt 24/7, zodat klanten eenvoudig kunnen op- en afschalen wanneer ze dit willen, hun eigen uurtarief kunnen bepalen en zo een flexibele pool opbouwen. Ook uitzendkrachten werken wanneer het hen uitkomt en selecteren zelf de opdracht bij een bedrijf naar keuze.

‘Jonge uitzendkrachten willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als een college-uur uitvalt.’

Dit is vooral een oplossing voor jonge uitzendkrachten, denkt Bosveld. ‘Zij willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als er een college-uur uitvalt. Met dit nieuwe platform is dat mogelijk.’ YoungCapital is ook op het nieuwe platform verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle HR-zaken, zoals contracten, ziekte, verlof en verloning.

Al 1.000 opdrachten ingevuld

Het afgelopen jaar is achter de schermen al druk gewerkt aan het platform. Tijdens een pilotperiode zijn inmiddels de eerste 1.000 opdrachten dan ook al gedraaid. Het gaat daarbij vooral om last minute-klussen, zoals fietskoerier, host of logistiek medewerker voor onder andere HelloFresh, Ikea en Flink.

youngcapital direct

‘We krijgen veel positieve reacties op het platform’, stelt Bosveld. ‘Ruim 95 procent van de kandidaten in onze database is inzetbaar. Door hen te koppelen aan bedrijven die ad hoc of voor een dag iemand zoeken, kunnen we beide partijen optimaal servicen. We hopen YoungCapital Direct ook snel binnen andere Europese landen uit te rollen, zodat we de volledige 7,5 miljoen kandidaten in onze Europese database aan werk kunnen helpen.’

Disruptieve organisatie

YoungCapital Direct is naar eigen zeggen niet het eerste ‘disruptieve’ businessmodel van de uitzender. Zo lanceerde het bedrijf eerder al freelanceplatform YoungOnes. ‘Als wij ergens kansen zien, dan pakken we die met beide handen aan’, stelt Bosveld. ‘De arbeidsmarkt is continu in beweging. Opdrachtgevers hebben steeds andere wensen, hetzelfde geldt voor werkzoekenden. Die willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

‘Werkzoekenden willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

Veel organisaties zien het niet zitten om hun eigen businessmodel te disrupten, maar Bosveld zegt ‘er niet vies van’ te zijn. Hij ziet YoungCapital Direct juist als een mooie aanvulling op de huidige, tot nu toe zo succesvolle uitzendconstructie. ‘YoungCapital Direct voorziet in de acute vraag en aanbod, die we met YoungCapital niet kunnen vervullen. Dit is dus juist een mooie aanvulling op de huidige uitzendconstructie. Voor ons, maar ook voor onze klanten en uitzendkrachten, is dit dus een win-win’.

Lees ook