Studelta heet voortaan: The New Crew (en richt zich met video-vacatures op Gen Z)

‘Het was simpelweg tijd voor iets nieuws’, aldus Eva Geesing, CEO van The New Crew. ‘De uitstraling van Studelta was verouderd. Intussen is de organisatie doorontwikkeld en hebben we te maken met een nieuwe generatie die de arbeidsmarkt opkomt: generatie Z die maatschappelijk bewuster is. We waren meer gericht op de onafhankelijk denkende millennials, terwijl onze doelgroep aan het veranderen is.’

‘Daarnaast riep onze naam verkeerde associaties op’, vult Marketing Manager Michelle de Schepper aan. ‘Doordat we Studelta heetten, werd aangenomen dat onze talenten studenten zijn, terwijl het om pas afgestudeerde starters gaat. We moesten altijd verduidelijken wat we doen. The New Crew spreekt de taal van Gen Z. Voorheen probeerden we zowel opdrachtgevers als talenten aan te spreken, nu maken we heel bewust de keuze voor talenten die echt een verschil willen maken in de wereld. Dat maakt hen, opdrachtgevers én ons toekomstbestendig.’

Talent begeleiden

Geesing vervolgt: ‘We zijn in zoverre een ander soort arbeidsbemiddelaar dat we niet met cv’s schuiven, om het zo maar te noemen. We gaan voor klanten – maatschappelijk verantwoorde organisaties – specifiek op zoek naar nieuw talent, die wij vervolgens in dienst nemen, uitlenen, een jaar lang begeleiden en na dat jaar kosteloos overdragen. Net als het werk waar wij talent voor zoeken, voor staffuncties in de zorg bijvoorbeeld of bij overheden, is onze aanpak gericht op duurzaamheid. Circa 80 tot 90% gaat na een jaar in dienst bij de uiteindelijke werkgever.’

‘Het woord “crew” betekent: je staat er niet alleen voor.’

En dat wil The New Crew met de nieuwe naam en focus graag naar buiten brengen, zegt De Schepper: ‘Vandaar het woord “crew”: je staat er niet alleen voor, maar wordt zoals gezegd begeleid zodat je op de juiste plek terecht komt en kunt floreren. En “new” staat voor het nieuwe werken, de banen van nu en de eisen die de jongste generatie talenten stelt aan werkgevers; ze wil niet meer voor oneerlijke bedrijven werken. Dat is ook het mooie aan de nieuwste generatie werkzoekenden: ze is de brenger van vernieuwing binnen organisaties. En in het geval van Gen Z ook nog eens positieve verandering.’

Mobile first

Merkbureau And Now This is verantwoordelijk voor de transformatie. Medeoprichter Jeroen de Korte: ‘The New Crew straalt dit als merk nu ook uit. Het brengt nieuw elan in organisaties. Alles popt, knalt en valt op. Ook de oproep “Ungrey” hoort hierbij. Word kleurrijker; geef een organisatie kleur.’

‘Alles popt, knalt en valt op.’

Andere ‘updates’ die zijn doorgevoerd is dat The New Crew voortaan mobile-first communiceert en video-vacatures als uitgangspunt neemt en die via YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn en TikTok zal verspreiden. ‘Gen Z is altijd mobiel en kijkt video’s, veel video’s. Ook geven coaches via video’s trainingen over werk. Zoals hoe je bijvoorbeeld kunt omgaan met stress’, aldus De Korte.

Paul Bakker, medeoprichter van And Now This, voegt toe: ‘Gen Z gelooft weliswaar in zelfmaakbaarheid, maar daar komt soms ook angst bij kijken – stel dat je verkeerde keuze maakt. Met de nieuwe naam willen we het familiegevoel van The New Crew benadrukken en Gen Z’ers bovendien duidelijk maken dat niemand in zijn of haar eentje grote verandering teweeg kan brengen of de wereld structureel kan verbeteren. Daar heb je elkaar echt voor nodig.’

Lees meer

Wat is de toegevoegde waarde van data in werving en selectie? [ADV]

De krapte op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren hard toegenomen in veel sectoren, zoals het onderwijs, de IT, de zorg en de bouw. Het inzicht uit arbeidsmarktdata kan intermediairs helpen om nieuwe kansen te vinden en effectief de juiste kandidaten te werven via de juiste kanalen. Doelgroepgericht. Maar hoe doe je dat het beste? Jobdigger geeft een aantal tips en voorbeelden.

Inzicht uit arbeidsmarktdata kan intermediairs helpen nieuwe kansen te vinden.

Zo is het om je kandidatenpool te vergroten belangrijk dat je altijd top-of-mind wordt en blijft bij werkzoekenden. Een intermediair die hen snel én op de juiste plek kan plaatsen, zal interessanter zijn om te benaderen tijdens hun zoektocht naar werk. Door het gebruik van arbeidsmarktdata ben je altijd op de hoogte van de nieuwste vacatures. Daarnaast heb je toegang tot belangrijke informatie over de markt waarin een kandidaat zich beweegt of een bedrijf.

Overzichtelijke markt- en bedrijfsanalyses

Binnen Jobdigger vind je deze data in overzichtelijke markt- en bedrijfsanalyses. Je houdt zo ook nóg beter in de gaten welke vacatures huidige of potentiële opdrachtgevers uit hebben staan. En welke skills aan een bepaalde functie gevraagd worden nu en in de loop van de tijd (historische data).

arbeidsmarktdata

De doelgroepsdata binnen Jobdigger biedt meer informatie over je doelgroep: het type kandidaat dat je probeert te werven. Denk aan de gemiddelde reisbereidheid, de kanalen waarop je hen het beste kunt bereiken en de belangrijkste pullfactoren. Deze pullfactoren kun je weer handig gebruiken om je vacatureteksten beter af te stemmen op de wensen van je doelgroep. Daarnaast kun je opdrachtgevers hiermee extra advies geven om huidige werknemers te behouden. Bestaande werknemers zullen geneigd zijn langer te blijven als je hen in hun wensen en belangen kunt tegemoetkomen.

arbeidsmarktdata

Blijf up-to-date

Ten slotte, zorg dat je up-to-date blijft. De arbeidsmarkt verandert snel, maar met behulp van arbeidsmarktdata kun je deze veranderingen vroeg signaleren. Dit geeft inzicht in mogelijke uitdagingen, maar ook in nieuwe kansen. Stel jezelf verschillende vragen en zoek de antwoorden op in onze data. ‘Waar neemt krapte toe en welke nieuwe functietitels zijn ontstaan?’ en ‘Wat doen grote uitzenders of bedrijven?’ Denk aan het uitzetten van nieuwe vacatures of zelfs het openen van nieuwe vestigingen. Blijf op de hoogte en versterk zo je eigen positie in de arbeidsmarkt.

Jobdigger verzamelt, analyseert en classificeert alle op internet gepubliceerde vacatures met een nauwkeurigheid tot 95%. Dit meten wij aan de hand van het datakwaliteitssysteem inclusief uitgevoerde externe audit als onderdeel van ISO9001. Daarnaast voldoet Jobdigger aan de eisen die ISO27001 stelt aan databeveiliging.

Lees ook

Bullhorn en cube19 breiden hun samenwerking uit

Bullhorn, het cloud computing bedrijf dat detacherings- en wervingsorganisaties helpt hun activiteiten te transformeren, heeft aangekondigd dat het de onderneming cube19 overneemt. Cube19 is al lang Bullhorn Marketplace partner en leverancier van analytics en rapportage oplossingen binnen het Bullhorn platform.

Deze overname is de meest recente grote investering die Bullhorn heeft gedaan om recruitment organisaties wereldwijd te helpen bij hun transformatie in een wereld die steeds verder digitaliseert. De combinatie van cube19 en Bullhorn zorgt voor real-time en actiegerichte inzichten voor managers om hen te helpen bij schaalbare groei.

Steeds meer digitalisering

De recruitmentindustrie ondergaat een grote verschuiving richting digitalisering. Deze verschuiving is versneld, doordat meer organisaties afhankelijk zijn geworden van technologie in trant van de recente wereldwijde gebeurtenissen. Personeel werkt op afstand en digitale verwachtingen van kandidaten en klanten worden steeds hoger.

Directeuren binnen recruitment organisaties worstelen niet enkel met de snel veranderende omstandigheden en onzekerheden, maar ook met het maximaliseren van ROI en het doorvoeren van slimme operationele verbeteringen die zijn afgestemd op de lange termijn doelstellingen van het bedrijf.

De oplossingen van Cube19

De oplossingen van cube19 zijn specifiek ontwikkeld om inzicht te krijgen in statistieken die dynamisch zijn en gebaseerd op activiteiten, binnen ieder onderdeel van de organisatie: recruitment, team, locatie of regio. De gebruiksvriendelijke interface zorgt ervoor dat het gemakkelijk is om te rapporteren voor gebruikers die niet technisch zijn aangelegd. Daardoor verbeteren prestaties, terwijl er tevens inzichten op macroniveau beschikbaar zijn die managers helpen om betere bedrijfsbeslissingen te maken.

Uiteindelijk faciliteert cube19 een zeer schaalbare groei, door de omzet van recruitment organisaties te laten groeien en tegelijkertijd de kosten langzamer te laten groeien. Bovendien zijn de oplossingen specifiek ontwikkeld voor recruitment organisaties die gebruik maken van het Bullhorn platform.

De gebruiksvriendelijke interface van cube19 zorgt ervoor dat het gemakkelijk is om te rapporteren voor gebruikers die niet technisch zijn aangelegd.

De overname van cube19 komt op een belangrijk moment binnen de branche als geheel. Ook voorziet het in een belangrijke behoefte onder senior staffing managers. Onderzoek van Bullhorn toont aan dat recruitment organisaties unaniem behoefte hebben aan real-time en actiegerichte business intelligence en rapportages die helpen om financiële beslissingen te verbinden aan operationele beslissingen, met als doel een nog betere service te bieden en uiteindelijk te groeien. De combinatie tussen cube19 en Bullhorn biedt precies dat.

cube19

De samenwerking

Het cube19 team wordt warm verwelkomd bij de Bullhorn familie door Matt Fischer (COO van Bullhorn). ‘De samenkomst van deze twee organisaties voelt goed. Dat is voor een groot deel te danken aan de cultuur die Dan en zijn team hebben neergezet. Deze komt sterk overeen met de focus van Bullhorn: het leveren van een geweldige klantervaring. Het team van cube19 ontwikkelt analytics producten waar klanten graag gebruik van maken en koppelen deze aan een service. Dit past perfect bij Bullhorn. De producten van cube19 zullen aansluiten bij de behoeften van onze klanten en de nieuwe werkwereld’, aldus Fischer.

‘Het team van cube19 ontwikkelt analytics producten waar klanten graag gebruik van maken en koppelen deze aan een service. Dit past perfect bij Bullhorn.’

‘Toen we cube19 begonnen, was onze visie om recruitment organisaties te helpen bij hun digitale transformatie’, aldus Dan McGuire (oprichter en CEO van cube19). Ik ben ontzettend trots op de manier waarop het cube19 team van deze visie werkelijkheid heeft gemaakt. Vanaf het moment dat wij Bullhorn Marketplace partner werden in 2013, hebben wij veel successen behaald door Bullhorn klanten te helpen bij schaalbare groei. Wij kijken er naar uit om samen te blijven werken aan deze visie.’

‘Het managementteam van cube19 wordt onderdeel van het Bullhorn leadership team in belangrijke posities. Het team zal helpen bij de groeiende investeringen in real-time business intelligence binnen ons wereldwijde klantenbestand.’

Lees ook

TheRecruitBoosters ziet trend: steeds meer recruiters gezocht

De arbeidsmarkt is momenteel behoorlijk overspannen. Er zijn veel vacatures, en de activiteit op de arbeidsmarkt is laag. Gevolg daarvan is dat werkgevers steeds actiever mensen gaan benaderen. Uit een rapport van Intelligence Group blijkt dat het aantal mensen dat in het afgelopen kwartaal voor een functie is benaderd, tot recordhoogte is gestegen, namelijk 34%. Met name LinkedIn is hierbij een populair kanaal om kandidaten te zoeken.

Het aantal mensen dat in het afgelopen kwartaal voor een functie is benaderd, is gestegen tot 34%.

TheRecruitBoosters, een Amsterdamse start-up die zich exclusief richt op recruitment via LinkedIn, ziet de vraag dan ook sterk groeien. En dan niet alleen de vraag naar alle kandidaten, maar met name naar recruiters om die kandidaten weer te zoeken en binnen te halen. Zo nam het aantal bedrijven dat bij hen aanklopt om een recruitmentfunctie te vullen in de afgelopen zes maanden toe met 60%.

Sneeuwbaleffect

‘Aangezien de arbeidsmarkt momenteel op slot zit, zien we dat veel bedrijven hulp nodig hebben om openstaande vacatures te vullen. Zij richten zich tot recruitmentbedrijven om hen te helpen de juiste mensen aan te trekken. Maar als een soort sneeuwbaleffect is daardoor ook deze markt oververhit’, aldus Luc van Poll, CEO en oprichter van TheRecruitBoosters.

‘De arbeidsmarkt zit op slot. Daardoor is ook de markt voor recruiters nu oververhit.’

Bedrijven zouden daarom hun strategie moeten heroverwegen, denkt Van Poll, en de functie van recruiter op een andere manier moeten invullen. ‘Met de juiste inzichten en een datagedreven aanpak kunnen ze het recruitmentproces optimaliseren. Uiteindelijk zullen ook zij hierdoor de geschikte kandidaat weten te vinden’, zegt hij.

TheRecruitBoosters

Aanpak in drieën

Om de huidige problemen in de markt aan te pakken, gebruikt TheRecruitBoosters diverse technologieën en diensten. Hiermee kunnen bedrijven ook nu de juiste kandidaten te vinden, aldus Van Poll. Voorbeelden:

  • Gebruik van data. ‘Meten is weten. En door beslissingen te baseren op feiten en cijfers in plaats van aannames kunnen bedrijven hun recruitment optimaliseren. Wij doen dit onder meer door leadlijsten te verrijken met data, A/B-testen uit te voeren en met A.I. inzicht te verkrijgen in het succes van campagnes.’
  • Tekstoptimalisatie. De kans dat iemand een connectieverzoek op LinkedIn accepteert, is aanzienlijk groter als de ontvanger een gepersonaliseerd bericht ontvangt. De copywriters van TheRecruitBoosters baseren zich bij het opstellen van de teksten op data van eerdere campagnes. ‘In combinatie met de juiste tone-of-voice zijn we zo in staat om voor iedere klant de juiste teksten op te stellen’.
  • Strategische sessies en consultancy calls. In strategische sessies wordt vooraf de doelgroep samengesteld aan de hand van eisen waaraan kandidaten moeten voldoen. Als de campagnes eenmaal draaien, houdt de software nauwkeurig de resultaten bij. Door deze resultaten te bespreken in wekelijkse consultancy calls kan de campagne waar nodig worden geoptimaliseerd.

Lees meer over TheRecruitBoosters

Alle zakennieuws

Timetohire slaat vleugels uit naar Curaçao (en Den Bosch)

Recruitmentspecialist Timetohire opent deze maand twee nieuwe kantoren: in ’s-Hertogenbosch en Curaçao. ‘Een bijzondere mijlpaal, zeker in een turbulente tijd met dito arbeidsmarkt’, aldus managing partner Edwin de Jonge.

‘Een ideale plek voor een workation, wat erg goed in onze bedrijfscultuur past.’

Vooral de vestiging op Curaçao valt daarbij op. ‘Wij willen ons succes op de Nederlandse markt graag internationaal uitrollen. De nieuwe sourcing-hub op Curaçao speelt hierin een centrale rol. Wij zien internationale arbeidsmobiliteit als een sleutelwoord in deze krappe arbeidsmarkt. Daarmee vergroten we de kans dat wij het juiste talent vinden voor onze opdrachtgevers aanzienlijk. Dat we bovendien strategisch gebruik kunnen maken van het tijdsverschil is natuurlijk ook mooi meegenomen. Dus een ideale plek voor een workation, wat erg goed in onze bedrijfscultuur past.’

Team van 65 recruiters

Timetohire is in 3 jaar tijd uitgegroeid naar een team van 65 recruiters. Inmiddels vervult de organisatie een rol als specialist in Recruitment Process Outsourcing en interim recruitment voor veel kleine en grote ondernemingen. Volgens De Jonge schuilt het geheim van dit succes in de ‘holistische aanpak’. ‘We gaan van strategie naar uitvoering en dekken alles er tussenin. Dit doen wij op basis van ons Recruitment Success Framework, dat we elke dag nog steeds verfijnen. Zo bewijzen wij dagelijks dat het juiste talent vinden wél kan, zelfs in de huidige krappe arbeidsmarkt.’

‘We gaan van strategie naar uitvoering en dekken alles er tussenin.’

De nieuwe vestiging in Den Bosch moet een ‘hub’ worden voor klanten en recruiters in de Brabantse regio. ‘We vinden het belangrijk om dicht bij onze klanten en medewerkers te staan’, aldus Fleur Aalbrecht, COO & Head of People. ‘Met de nieuwe vestiging in Den Bosch is het nu een stuk eenvoudiger om elkaar te ontmoeten en op locatie sfeer te proeven en samen te werken.’ Michael van de Ven wordt verantwoordelijk voor de nieuwe vestiging. Hierbij wordt hij ondersteund vanuit het hoofdkantoor in Leidschendam. Voor de vestiging op het zonnige Curaçao wordt Pieternel Albersen verantwoordelijk.

Lees ook

StrateX, digitale voorspeller en planner van werk, haalt miljoeneninvestering op

StrateX, de hardgroeiende specialist in workforce management (WFM), ondersteunt bedrijven in het voorspellen van werkaanbod door data inzichtelijk te maken. De inzet van StrateX’ zelfopgeleide WFM-professionals samen met de softwareoplossing helpt beschikbare middelen optimaal te benutten en capaciteitsproblemen te voorkomen. Resultaat is meer werkplezier en efficiëntie, zoals reeds bewezen in finance, telecom en e-commerce, aldus StrateX.

Sulaiman Tariq, CEO en oprichter van StrateX, heeft ruim 20 jaar ervaring binnen de klantcontactsector. In 2017 richtte hij StrateX op, dat sindsdien grote stappen heeft gezet in Nederland. ‘Met het groeigeld van No Such Ventures willen wij ons richten op uitbreiding naar Europa en Azië en verdere uitbouw van de softwareoplossing die we hebben ontwikkeld. Het gevoel dat een groep ervaren ondernemers in ons wil investeren en dat ze geloven in het product dat wij aan onze klanten aanbieden is geweldig. Het vertrouwen motiveert en geeft ons nog meer drive om verder te werken aan betere en mooiere producten en diensten.’

Goede match

‘Het is in de WFM-markt van StrateX uniek een partij te zien die én zo hard groeit als dat ze doen, als ook een goed werkende softwareoplossing te hebben gebouwd door WFM-experts’, aldus Reinder Lubbers, oprichter en partner van No Such Ventures. ‘Dit matcht goed met de consultancytak, een combinatie die tot voor kort alleen de grote buitenlandse marktspelers boden, tegen hoge prijzen op verouderde codebasis.’

StrateX helpt bij het voorspellen, matchen, plannen en rapporteren van workforce-vraag en aanbod.

In 2020 heeft StrateX in aanvulling op haar interim professionals en consultancy services een cloud-based softwareoplossing op de markt gebracht. Deze oplossing helpt bij het voorspellen, matchen, plannen en rapporteren van workforce-vraag en aanbod. Bedrijven krijgen door deze tool antwoord op vragen als: wat voor drukte kan ik verwachten de aankomende tijd? Wie moet wanneer werken om de voorspelde drukte aan te kunnen? Hoe ver van tevoren moet ik hoeveel nieuwe werknemers aannemen? Daarnaast biedt StrateX een app aan voor werknemers waarin het dynamische werkrooster direct bekeken en gewijzigd kan worden.

Geld van particulieren

Met deze services ondersteunt StrateX een groeiend aantal mkb-klanten evenals grotere bedrijven als T-Mobile, Nationale Nederlanden, Holland Casino, Robeco, SOS International en de Belastingdienst.

No Such Ventures is in 2018 opgericht, met het doel om durfkapitaal (venture capital) op een vernieuwende manier vorm te geven. Het geld komt daarbij niet van passieve pensioenfondsen, maar juist van particulieren, veelal met ondernemerservaring en interessante persoonlijke netwerken. No Such Ventures opereert Europees, met het hoofdkantoor in Amsterdam gelegen. No Such Ventures investeert 2 tot 8 miljoen euro in ambitieuze groeibedrijven. Daarbij krijgt het ondersteuning van een betrokken netwerk van ondernemers, investeerders en industrie-experts.

Nieuw bureau Shokunin wil fricties in recruitmentproces aanpakken

Transparant, eerlijk en menselijk. Met onder andere een vaste prijs, een inzichtelijk proces voor zowel klant als kandidaat en een gegarandeerde 24-uurs-reactietijd. Met die beloftes lanceert consultancy- en trainingsbureau ONBRDNG vandaag Shokunin, een nieuw recruitmentbureau dat als missie heeft om de fricties binnen het recruitment- en sollicitatieproces aan te pakken.

‘Er leven meer fricties en frustraties dan ooit bij klant en kandidaat.’

Het recruitmentvak naar de kern terugbrengen en ‘een duurzamer wervingsproces’ creëren, dat is volgens Commercial Growth Manager Dino Hoeven (31) het doel van het nieuwe bureau. ‘Er leven namelijk meer dan ooit fricties en frustraties bij zowel klant als kandidaat, nu beide kanten onder druk staan.’

Drie grote fricties

Uit interviews die hij heeft gehouden blijken die frustraties in drie categorieën te zijn in te delen:

  • Een ondoorzichtig recruitmentproces,
  • Gebrek aan feedback en
  • Onduidelijkheid over de hoogte van de wervingsfee

Hoeven wil dit met Shokunin verbeteren door het wervingsproces voor klant en kandidaat open en inzichtelijk te maken. ‘Voor de kandidaat is het dan altijd helder waar hij of zij zich in het wervingsproces bevindt en de klant is dan in staat om direct en snel feedback te geven. Met het oog op snellere reactietijden, hanteren wij daarnaast een ‘24-uurs-reactietijd’ garantie.’

‘We verwachten van klanten én talenten vlottere communicatie.’

Dit gaat wel beide kanten op, benadrukt hij. ‘We verwachten dus van klanten én van talenten vlottere communicatie en noemen dat: elkaar niet ghosten.’

Flat fee

Het nieuwe bureau werkt daarnaast niet op basis van no cure no pay, maar met een flat fee. ‘Zo’n vaste wervingsfee zorgt ervoor dat we ons kunnen richten op waar het écht om gaat in recruitment: de juiste match maken tussen klant en kandidaat. Onduidelijkheid over de hoogte van onze wervingsfee kan hiervan afleiden’, aldus Hoeven.

‘Wij geloven dat alleen duurzame relaties leiden tot duurzame groei.’

Hij ziet de huidige krappe arbeidsmarkt als een uitstekend moment om een nieuw bureau met een nieuwe aanpak te lanceren. ‘Onder andere op het vlak van digitale media en transformatie is de strijd om talent groter dan ooit met meer vacatures dan kandidaten. Digitaal talent heeft dan ook een ruime keuze uit rollen. Wij geloven dat alleen duurzame relaties leiden tot duurzame groei. Talent verleiden om te bewegen binnen de huidige arbeidsmarkt is één. Om de kandidaat vervolgens via een aangenaam proces te begeleiden naar de juiste werkgever is waar het voor ons om draait.’

Sjo-koe-nien

Als recruitmentbureau richt Shokunin zich met name op digitale profielen binnen UX/UI, product development, digitale marketing en data analytics. Hoeven, die zelf ruime ervaring heeft als recruiter binnen de digitale wereld, heeft de naam (spreek uit: ‘sjo-koe-nien’) afgeleid van het Japanse woord voor een ware meester in zijn of haar vak.

‘Shokunin is echt een manier van denken, een levensstijl.’

‘Het is echt een manier van denken, een levensstijl’, aldus Hoeven. ‘Hij of zij beoefent zijn vak met spirituele toewijding en voelt een sterke verplichting om het juiste te doen voor ‘het algemene welzijn van de mens’ Het is ook alles waar wij voor staan als organisatie. Het is hoe we zelf recruitment willen beoefenen, en ook zijn het de mensen met wie we samenwerken. Echt talent is en blijft schaars, zeker ook in het digitale veld. We gaan in alles voor craftsmanship; dit betekent ook dat we sustainable merchandise hebben.’

Gouden bergen belovenHoge marges van recruiters, die bovendien slecht luisteren. Onduidelijk verwachtingsmanagement. En gouden bergen beloven en die vervolgens niet nakomen. Het zijn maar een paar van de frustraties die Hoeven hoorde tijdens zijn rondgang langs werkgevers en kandidaten de afgelopen maanden.

‘Het proces steeds verder willen verbeteren is onze rode draad.’

‘Heel simpel: alles staat of valt met goede communicatie en dat begint bij heel goed luisteren’, zegt Hoeven daarop. ‘Daar trainen we onze mensen dan ook dagelijks in. Daarnaast hebben we verschillende oplossingen in het leven geroepen om het proces slimmer en duidelijker te maken, zoals de pipeline software, en dat we vooraf afspreken wat we in welke fase gaan doen en opleveren. Ook maken we afspraken met beide kanten, zoals dat we elkaar niet zullen ghosten. Het proces steeds verder willen verbeteren is onze rode draad, dat blijven we doen.’

Net als eten bestellen

Hoe transparant het recruitmentproces bij Shokunin wordt? Hoeven vergelijkt het met hoe je tegenwoordig eten bestelt. ‘Dan kun je ook zien wanneer je gerecht bereid wordt en wanneer het eten onderweg is. Dat is soms nieuw voor klanten, dus we begeleiden hen juist in de noodzaak om transparanter te zijn. We doen dat met custom-made pipeline software, waarmee zowel klant als kandidaat kunnen meekijken in het hele wervingsproces en ook direct met elkaar communiceren.’

‘Een klant binnen dit werkveld is niet gebaat bij een one-off.’

Duurzame relaties, dat gaat voor hem verder dan die ene vacature vervullen, zegt hij. ‘Een klant – zeker binnen het digitale werkveld – is niet gebaat bij het alleen vullen van dat ene profiel, een one-off. Wij voeren echt een ander gesprek met onze klanten, namelijk over hoe zij zich willen ontwikkelen en vervolgens welke groei een team dan nodig heeft. En aan de andere kant geldt hetzelfde met onze gesprekken met kandidaten: waar wordt diegene nou echt blij van? En hoe wil diegene zich ontwikkelen? Het levert uiteindelijk niks op als je iemand in een profiel duwt. Vandaar de focus op de langere termijn.’

Uitzendbureau ASA lanceert nieuwe merkidentiteit

Uitzendbureau ASA presenteert met trots een nieuwe fase in zijn bestaan. Met de relaunch zet het meer dan 50 jaar oude bureau een splinternieuwe identiteit neer, gericht op de nieuwe generatie studenten, starters én young professionals. De nieuwe pay-off, huisstijl en website moeten jongeren duidelijk maken dat er tijd en ruimte is om te beslissen over je eigen loopbaanpad.

De pay-off ‘Wat voor jou werkt’ verwijst naar de nieuwe mentaliteit.

De nieuwe pay-off ‘Wat voor jou werkt’ verwijst naar de nieuwe mentaliteit die het uitzendbureau vanaf nu uitdraagt. Alles is zo ingericht om de student, starter en young professional te begeleiden in de zoektocht naar een baan die bij hen past.

Prestatiedruk

Prestatiedruk is een groot probleem onder jongvolwassenen, stelt Denise van den Berg, manager marketing bij ASA. ‘Aan de basis liggen (te) hoge verwachtingen, oneindige keuzes en het gevoel dat je het in één keer goed moet doen. Generatie Z beseft dat een baan, en de juiste voorbereiding daarop, hen verder gaat brengen. Maar ze ervaren ook veel druk om te presteren van familie, vrienden en sociale media.’

‘Wij vonden het hoog tijd om een tegengeluid te bieden.’

‘Wij vonden het hoog tijd om een tegengeluid te bieden’, aldus Van den Berg. ‘Met onze vernieuwde mentaliteit bieden we deze jonge generatie meer kansen om te doen wat voor hen persoonlijk werkt. We zetten geen druk achter persoonlijke ontwikkeling, maar geven de tijd en ruimte om te ontdekken wat bij ze past. Wij geloven dat je echt niet in één keer je droombaan hoeft te vinden. En als je die vindt, kan die morgen weer anders zijn.’

Amsterdams creatief

Voor de relaunch trok ASA reclamebureau Natwerk aan. Samen met dit Amsterdamse ‘niet normaal creatieve’ bureau werd gewerkt aan het opnieuw opbouwen van het merk, door middel van een nieuwe merkstrategie, positionering, visuele identiteit en een introductiecampagne. Opvallend is het nieuwe logo, dat een herontwerp is van het oude logo van meer dan 50 jaar geleden. Het bestaat uit twee bollen, met in één de pay-off en in de ander de bedrijfsnaam. Digital design agency Bravoure werd gevraagd voor een nieuw webdesign.

Voor de nieuwe generatie is het van belang dat iemand wat druk van de ketel haalt.

Volgens Jens Bezemer (Natwerk) maakt de merkoperatie, met een aangescherpte positionering, ASA klaar voor de toekomst. ‘Om in een beweeglijke markt relevant te zijn en te blijven, is goed luisteren en echte oplossingen bieden cruciaal. Voor een nieuwe generatie is het van belang dat iemand eindelijk wat druk van de ketel haalt. Even terug naar het Huckleberry Finn-denken waar je kunt vallen en opstaan, en nog per ongeluk dingen meemaakt. Het merk ASA heeft het, in deze tijd, in zich om een unieke en relevante positie in te nemen en waar te maken. Waarmee ze de nieuwe generatie werkenden écht een ander toekomstperspectief kunnen bieden.’

360 graden-campagne

ASA introduceert haar nieuwe campagne vanaf maandag 11 oktober, in de vorm van een 360 graden-campagne, waar vrijwel alle communicatiemiddelen ingezet worden tot eind dit jaar.

Lees ook

OTYS slaat handen ineen met CorTexter

De krapte op de arbeidsmarkt kan niemand zijn ontgaan. En ook de volop gevoerde discussie voor meer diverse en inclusieve teams is een hot topic bij veel bemiddelingsbureaus en werkgevers. Om zowel de krapte het hoofd te bieden als diversiteit te stimuleren, is OTYS Recruiting Technology een samenwerking aangegaan met CorTexter, leverancier van analytische software om vacatureteksten naar een hogere niveau te tillen.

‘We halen letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten.’

‘Onze software fungeert als digitale assistent voor recruitmentmedewerkers en hiring managers‘, aldus CorTexter-CEO Miguel van Bodegom. ‘Deze software signaleert onbewuste vooroordelen (ook bekend als ‘bias’) in vacatureteksten én biedt suggesties deze weg te nemen. Er wordt dus letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten gehaald. Zo kan elke kandidaat zich welkom voelen.’

Blinde vlek

Bert Koning, CEO van OTYS (links op de foto boven), vult aan: ‘Ook voor verbeterde vindbaarheid, aantrekkelijkheid en complexiteit van de vacaturetekst worden door de software concrete voorstellen gedaan. Die concreetheid, daarmee sluit CorTexter aan op het DNA van OTYS. De naadloze integratie van CorTexter’s Bias Detector software in OTYS brengt optimalisatie van vacatures binnen handbereik van al onze gebruikers.’

‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven.’

De samenwerking is ontstaan door de gedeelde mening dat recruiters heel deskundig zijn, maar net als ieder ander een blinde vlek hebben. ‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven; bijna elke tekst bevat bias en onduidelijk taalgebruik’, aldus Van Bodegom. ‘Daarmee sluit je de deur voor instromers van verschillende achtergronden. Bovendien leidt diversiteit in personeel tot 86% betere besluiten en tot 9% meer omzet. Aandacht geven aan diversiteit in recruitment is dus van strategisch belang.’

Lees ook

Jobmarketing-webapp OnJobs slaat vleugels uit

Vacaturebanken? Ouderwets, zeggen ze bij start-up OnJobs. Vacatures kun je volgens hen beter in beeld laten zien, dan alleen met tekst. En bovendien zou je sociale media moeten gebruiken, en jobmarketing en employer branding, aldus CMO Raymond Jongerius. ‘Ongeveer 90% van de bedrijven in Nederland gebruikt de grote bekende vacatureplatformen zonder jobmarketing. Daardoor vissen ze allemaal in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

‘90% van de bedrijven vist in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

Volgens OnJobs gaat het er echter om de ongeveer 75% van de werknemers in Nederland te bereiken die nu al een baan hebben, maar wel open staan voor verandering. En dat kan met traditionele vacaturebanken nauwelijks, aldus Jongerius. Vandaar dat OnJobs een recruitment-Webapp heeft ontwikkeld, die de focus legt op het in beeld brengen van de vacature en met behulp van hypertargetting de perfecte doelgroep wil bereiken voor de vacature van de werkgever.

Visueel meegenomen

‘De doelgroep wordt dus nietsvermoedend proactief benaderd op de plaatsen waar ze toch al te vinden zijn, namelijk: op de social media’, aldus Jongerius. ‘Kandidaten worden daar visueel meegenomen in hun ‘nieuwe’ bedrijf en voelen direct of het een juiste match is of niet. Ons brein is ontworpen om de wereld visueel waar te nemen. We begrijpen beelden intuïtief en beeld roept direct emoties op. Beelden zijn onvergetelijk en creëren direct betrokkenheid. Zo wordt het als werkgever een stuk makkelijker om het gevoel van jouw bedrijf over te brengen, te laten zien waar het bedrijf voor staat én met wat voor mensen het werkt. Door zo kandidaten te werven zien we een enorme betrokkenheid en daardoor ook sollicitanten van hogere kwaliteit.’

‘Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken.’

Onno den Hoed, medeoprichter van OnJobs, vult aan: ‘Het aantal openstaande vacatures is momenteel ongekend hoog. Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken. Je kunt het je als recruiter niet meer veroorloven je vacature alleen te promoten via geschreven vacatures bij de actief werkzoekenden. Het beste talent vind je juist in de enorme groep latent werkzoekenden en bereik je met innovatieve beelden in een gelikte omgeving. Met OnJobs faciliteren we dit.’

Marlot Anna Cruiming-Haagsma

OnJobs is al een jaar of 3 geleden begonnen. Inmiddels zijn er klanten als KLM, De Mandemakers Groep, MaMa Kelly, Mercure Hotels aan verbonden. In januari dit jaar werd een serieuze investeringsronde gedaan en werd vervolgens een team van liefst 10 specialisten aangetrokken. Onder hen is bijvoorbeeld Marlot Anna Cruiming-Haagsma, voormalig CEO Jobbird.com.

Lees ook

Tegendraads Unique opent dit jaar nog 13 nieuwe fysieke vestigingen

Unique, een van de grotere uitzendbureaus van Nederland, is de coronaperiode goed doorgekomen. Sterker nog, als belangrijkste HR-partner van de GGD’s bij de bestrijding van het virus komt het bureau de crisis zelfs springlevend uit. ‘We doen het sinds de eerste lockdown beduidend beter dan de markt’, aldus Marion van Happen, chief operating officer van RGF Staffing, het moederbedrijf van Unique. De werkzaamheden die het bureau voor de GGD uitvoert dragen daaraan zeker bij.

Kentering in de markt

Het besluit nieuwe vestigingen te openen, wordt ingegeven door een kentering in de markt. Terwijl de uitzendsector in de afgelopen jaren vooral heeft ingezet op digitalisering, is er nu weer meer behoefte aan lokale aanwezigheid en persoonlijk contact, aldus Van Happen.

‘Voor kandidaten hoeven we geen vestigingen te openen. Maar opdrachtgevers willen graag persoonlijk contact.’

‘Voor kandidaten hoeven we geen vestigingen te openen. Die willen binnen een paar klikken kunnen solliciteren. Om elkaar beter te leren kennen volgt daarna via digitale weg of persoonlijk contact een nader carrière- of ontwikkeladvies. Maar opdrachtgevers willen graag persoonlijk contact met een accountmanager of recruiter. Die willen iemand in de ogen kunnen kijken en niet de hele dag via Teams of Zoom besprekingen voeren. Daarom willen wij juist met onze belevingsstore dicht bij die klant zitten, net als de grote webshops of telecombedrijven die in de binnensteden winkels openen om klanten persoonlijk te kunnen helpen.’

Schreeuwen om personeel

Om de komende tijd een goede match te vinden tussen behoeften van werkgevers en het aanbod aan flexmedewerkers, opent Unique de komende 9 maanden 13 nieuwe vestigingen. Deze vestigingen zijn met name bedoeld om afstemming te zoeken met opdrachtgevers die momenteel schreeuwen om personeel. Van Happen: ‘Wij willen letterlijk en figuurlijk dichtbij die werkgevers zitten. Vanaf de oprichting 49 jaar geleden is dat onze kracht en onderscheidende vermogen, in combinatie met de cultuur natuurlijk.’

De eerste van de 13 nieuwe vestigingen wordt binnenkort op Schiphol geopend.

De eerste van de 13 nieuwe vestigingen wordt binnenkort op Schiphol geopend. Daarna volgen nieuwe kantoren in andere delen van het land. Investeren in vestigingen laat onverlet dat flexmedewerkers binnen een aantal clicks online kunnen solliciteren. Unique zal onverminderd in digitalisering blijven investeren, benadrukt Van Happen.

‘Reservistencommunity’

Daarnaast werkt Unique hard aan het bemiddelen van flexmedewerkers die voor de GGD hebben gewerkt of daar nog werkzaam zijn. Voor veel mensen heeft het bestrijden van het coronavirus zinvol werk en een fijne werksituatie opgeleverd. Unique wil voorkomen dat ze in een gat vallen. Van Happen: ‘Daarom bouwen wij momenteel hard aan wat wij wel een ‘reservistencommunity’ noemen: flexmedewerkers die inzetbaar zijn om een maatschappelijke bijdrage te leveren als dat nodig zit. Sommigen willen dat naast hun reguliere werk doen. Wij faciliteren daarin graag.’

Lees ook

Recruitment-startup CorTexter trekt nieuwe investeerders aan

Vacatures in overvloed, maar kandidaten blijven uit. Volgens Miguel van Bodegom, CEO van CorTexter, wordt het daarom tijd de steven te verleggen naar een divers en inclusief recruitmentbeleid. Zijn bedrijf voltooide in september een financieringsronde van 420.000 euro. In deze ronde participeert een investeerder uit het netwerk van Investormatch, evenals investeringsfonds TechFund One, onderdeel van De Breed & Partners.

‍‍Bias detector

De sleutel naar het vinden van kandidaten is volgens Van Bodegom datagedreven, eerlijk recruitment. ‘Met CorTexter maken we recruitment datagedreven, door de samenwerking tussen mens en techniek op te zoeken. De recruiter wordt ondersteund bij het nemen van betere beslissingen met behulp van data, data-analyse en A.I. Onze software fungeert als digitale recruitmentassistent voor recruiters en hiring managers. We realiseren een inclusief recruitmentbeleid met de bias detector. Deze software signaleert bias in vacatureteksten én biedt suggesties deze weg te nemen. We halen dus letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten. Zo kan elke kandidaat zich welkom voelen.’

‘We halen letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten.’

‘Recruiters zijn heel deskundig, maar hebben net als ieder ander een blinde vlek’, aldus Van Bodegom. ‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven; bijna iedere tekst bevat bias en onduidelijk taalgebruik.’ Hij doelt op de vele verschillende soorten bias die een drempel kunnen vormen om te solliciteren. ‘Bias in vacatureteksten schrikt af en daardoor sluit je de deur voor instromers van verschillende achtergronden. Bovendien leidt diversiteit in personeel volgens onderzoek tot 86% betere besluiten en tot 9% meer omzet. Aandacht geven aan diversiteit in recruitment is dus van strategisch belang.’

Vervolgronde

Het nu opgehaalde groeikapitaal is een vervolg op een fundingronde van een jaar eerder. Om doorontwikkeling, optimalisatie van salesprocessen en uitrol naar nieuwe markten mogelijk te maken, werd het tijd voor een vervolgronde, aldus Van Bodegom. Via InvestorReady kwam hij in contact met Peter van Meersbergen, investeringsmanager bij TechFund One en finance consultant bij Investormatch. Zo werd CorTexter bij het netwerk van Investormatch geïntroduceerd. Van Bodegom: ‘De nieuwe investeerders van CorTexter begrijpen de recruitment-techwereld en overzien het totaal. Dat is waardevol voor onze groeiplannen.’

‘Over 5 jaar willen we een wereldwijde speler zijn.’

Het schaalbare businessmodel biedt volgens hem veel groeimogelijkheden. ‘Momenteel bedienen we één markt: Nederland. Over 5 jaar willen we een wereldwijde speler zijn met regionale saleskantoren in onder meer de Benelux, de VS en Duitsland. We richten ons de komende tijd volop op opschaling. Onze succesformule zit in het feit dat onze technologie de mens assisteert, zonder dat er op de werkvloer iets verandert. Onze software zit ingebakken in recruitmentsystemen en sluit aan op bestaande processen. We werken elke dag hard om een recruitmenttech-ecosysteem op te zetten dat écht het verschil gaat maken.’