YoungCapital opent aanval op gevestigde orde in het Britse recruitment

YoungCapital is vanaf vandaag ook overzees actief. Vanuit het eerste kantoor in het Britse Birmingham richt de organisatie zich nu op recruitment van jong talent op de (bijzonder krappe) lokale arbeidsmarkt. Daarmee verschaft de recruitmentspecialist zichzelf naar eigen zeggen een unieke uitgangspositie. Jarenlange investeringen in een internationale miljoenendatabase zorgen voor een vliegende Britse start voor YoungCapital. Deze stap is in lijn met de groeistrategie van moederbedrijf The Works, die is gericht op internationale expansie.

Klaar om het VK te veroveren

YoungCapital is ervan overtuigd dat dit hét moment is om alle Britse jongeren aan het werk te helpen. Er is in het VK namelijk nog geen andere partij die zich specifiek op jong talent richt. “De missie van YoungCapital is álle jongeren aan het werk krijgen. Daar horen de Britse jongeren dus ook bij, aldus Ineke Kooistra, CEO van The Works.

‘We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.’

“Binnen 5 jaar willen we een top-5-speler zijn in Europa, en daarvoor hebben we ook een sterke positie in het VK nodig. Met de opening van ons eerste YoungCapital-kantoor in Birmingham zetten we een belangrijke eerste stap. Daarna richten we onze pijlen snel op Londen. We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.”

Database met miljoenen werkzoekenden

Moederbedrijf The Works heeft in de afgelopen jaren via meer dan 20 internationale jobboards een database met miljoenen jonge Britse werkzoekenden opgebouwd. Dankzij de verzamelde marktdata weet de organisatie bovendien precies waar de belangrijkste groeikansen liggen. Daardoor kan YoungCapital enthousiaste kandidaten meteen koppelen aan interessante werkgevers.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix een topspeler in het VK worden.’

“Een betere start kunnen we ons niet wensen”, aldus Kooistra. “Met deze stap tonen we meteen de kracht van ons bedrijf. Mensen als basis, tech als aanjager, en marketingkracht en ondernemerschap als groeiversneller. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix de komende jaren een van de topspelers in het VK gaan worden. Net zoals dat ons is gelukt in Nederland en nu ook in Duitsland.”

Grenzeloze ambitie

Na haar eerdere succesvolle introductie van YoungCapital in Duitsland, is het wederom aan ‘growth director’ Karin van der Gragt om dit succes met het UK-team te overtreffen. Een mooie uitdaging in een groeimarkt waar nu al ruim 1,6 miljoen mensen via een wervings- en uitzendorganisatie werken.

‘Wij springen simpelweg in het gat in de markt.’

“Er zijn allerlei kansen om ook de arbeidsmarkt in de UK flink op te schudden”, aldus Van der Gragt. “De jonge talenten zijn er eager om aan de slag te gaan in sectoren als retail, administratie, klantenservice, finance & insurance en logistiek. Wij springen simpelweg in het gat in de markt.”

Lees ook

Inhuurplatform Flextender neemt softwareproducent Poolz over

Met de strategische overname van Poolz verstevigt Flextender zijn positie in de markt voor managed services providers en wordt de dienstverlening verder uitgebreid. Algemeen directeur Rick Groot: ‘Wij maken ons hard voor een open en transparante inhuurmarkt, met gelijke kansen voor iedereen. We zijn steeds beter gaan inspelen op de wensen en behoeften van onze opdrachtgevers en leveranciers. De overname van Poolz sluit hier dan ook perfect bij aan; zowel de opdrachtgevers van Poolz als die van Flextender kunnen we door de overname een totaalpakket aan dienstverlening bieden.’

‘Onze klanten kunnen nu aankloppen bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Poolz is net als Flextender opgericht in 2011. Sindsdien heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in software voor de modules inhuur, vaste vacatures, stages en interne mobiliteit voor de publieke sector. ‘De overname door Flextender biedt onze klanten een breed scala aan nieuwe diensten. Denk aan contractmanagement en (e-)facturatie’, aldus mede-oprichter Haike Spek. ‘Zo kunnen inhuurprocessen verder worden geprofessionaliseerd en zorgen we voor extra ontzorging. Onze klanten kunnen nu namelijk niet alleen bij ons aankloppen, maar bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Goede match

Tijdens de eerste gesprekken tussen Flextender en Poolz bleek als snel dat de partijen elkaar niet alleen inhoudelijk versterken. Ook qua DNA en werkwijze is er een goede match tussen de bedrijven. Beide hebben een transparant en eerlijk proces hoog in het vaandel staan. Spek noemt dit dan ook als de voornaamste reden om zich aan te sluiten bij Flextender. ‘Met zijn onafhankelijke positie is Flextender een autoriteit in de inhuurmarkt. Wij zijn dan ook ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij, die ondanks zijn groei nooit zijn visie op inhuur uit het oog is verloren. Door onze software te koppelen aan het professionele inhuurproces van Flextender, ben ik ervan overtuigd dat we samen eerlijke inhuur nog makkelijker zullen maken.’

‘Wij zijn ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij.’

De Flextender Group, zoals de onafhankelijke holding statutair opereert, zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Beide oprichters van Poolz zullen betrokken blijven binnen de Flextender Group voor een succesvolle migratie.

Op de foto van links naar rechts: Jaap Jan Westland en Rick Groot (Flextender), Ruben Hoogervorst en Haike Spek (Poolz).

Lees ook

SendtoDeliver gaat verder onder de naam Loyall

De vier bedrijven worden dus samen één merk. Vanuit de gedachte dat klantvragen tegenwoordig ook meestal meerdere facetten kennen, legt SendtoDeliver-oprichter Jan Hein de Wilde uit. ‘Steeds vaker merkten we dat de hulpvraag van onze klanten niet kon worden opgelost door alleen ons marketinglabel SendtoDeliver. Want waar marketing nodig is, kunnen we meestal ook niet zonder design, development en integraties.’

‘We hebben nu alles in huis. Van mensen inspireren tot motiveren en activeren.’

Vandaar de samenvoeging, legt hij uit, en de nieuwe naam: Loyall. ‘Met Loyall hebben we alles in huis om de complete digital lifecycle van onze klanten te verbeteren’, aldus De Wilde. ‘Van het inspireren tot het motiveren en activeren van mensen. Alles wat nodig is om jouw klanten loyaal te maken.’

Lange termijn

De naam ‘Loyall’ verwijst naar de langetermijnrelatie die het bureau met klanten wil aangaan, legt hij uit. ‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei. Niet alleen voor ons team, maar ook voor onze klanten.’

‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei.’

Verder benadrukt hij ook de ‘kracht van samenwerken’ die uit de nieuwe naam en de samenvoeging blijkt. ‘We geloven sterk in de kracht van samenwerken. Samenwerken brengt ons verder. Niet alleen door onze disciplines nog dichter bij elkaar te brengen, maar ook door samen met onze partners het verschil te maken.’

Lees ook

Cohedron heeft Vanberkel Professionals overgenomen

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf nog werd overgenomen door het Vlaamse House of HR, een groep die dit jaar verwacht meer dan 2 miljard euro omzet te draaien via merken als Continu (detachering in de bouw), Talent&Pro (detachering in de financiële dienstverlening), Triple A (specialisten in risicomanagement) en ITDS (managementconsultancy).

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf werd overgenomen.

Cohedron-CEO Jeroen Ekkel is blij met de krachtenbundeling. ‘Wij zijn trots op de komst van Vanberkel Professionals binnen onze groep, een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland en marktleider met een groot netwerk aan financiële specialisten binnen de Rijksoverheid.’ Volgens Ekkel zorgt de komst van Vanberkel Professionals ervoor dat Cohedron versneld kan diversifiëren. ‘Waar Cohedron in de lead is op het gebied van gemeenten, is Vanberkel Professionals dat binnen de Rijksoverheid.’ Het bedrijf is ook actief in de segmenten woningcorporaties, onderwijs en zorg.

Pole position

Vanberkel Professionals zal (voorlopig) zijn werkzaamheden blijven uitvoeren onder de huidige naam en met het zittende management. De overname is inmiddels goedgekeurd door de ACM. Het gaat om een ‘showcase’ van de buy-and-build-strategie van House of HR en Cohedron, aldus Van Ekkel. ‘We zijn blij met de steun en expertise van House of HR hierin, en denken door deze overname publieke autoriteiten te kunnen helpen om sterker te worden.’

‘We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen.’

‘Iedere verandering is een kans’, voegt Bob van Berkel, CEO van Vanberkel Professionals toe. ‘Maar deze verandering zet ons in pole position. We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen. Ik kijk dan ook uit naar een boeiende samenwerking en toekomst.’

Groeikampioen

Cohedron is een groep van bedrijven met allemaal dezelfde focus: ondersteuning bieden aan de publieke sector bij het professionaliseren van hun bedrijfsvoering en dienstverlening. Dat doet Cohendron door middel van advisering, detachering van talent en outsourcing. De verschillende labels van de groep – Wyzer, Future Communication, Human Capital Group, Argonaut, Zorg-Lokaal, Newpublic, Plangroep en Plangroep Financiële Services – hebben elk hun eigen specialisme. Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Met Vanberkel Professionals voegt Cohedron een snelgroeiende organisatie toe aan zijn gelederen. Het bedrijf uit Zoetermeer behoort al jaren tot de groeikampioenen van ons land. Het heeft vandaag de dag 130 mensen in dienst en beschikt over een flexibele schil van 150 zzp’ers. Zij voeren opdrachten uit binnen het financiële landschap, zoals finance, risk, compliance, internal audit en planning & control.

Meer zakennieuws

 

Royal Navy en Royal Air Force in zee met Pegasystems voor stroomlijning recruitmentproces

Elk jaar tonen zo’n 180.000 kandidaten belangstelling in een carrière bij de Britse Royal Navy (RN) en de Royal Air Force (RAF). Daaruit volgen uiteindelijk 60.000 sollicitaties, van wie dan ongeveer 8.500 mannen en vrouwen worden aangenomen. Tot nu toe voeren zo’n 600 RN- en RAF-medewerkers de werkzaamheden hiervoor voornamelijk handmatig uit. Dit gebeurt vanuit 48 recruitmentkantoren in het Verenigd Koninkrijk. Dat leidt tot lange wervingstrajecten en hoge uitval van kandidaten.

Het nieuwe platform moet het hele wervingsproces beperken tot hooguit zo’n 30 dagen.

Om hier iets aan te doen hebben beide Defensieonderdelen nu een contract gesloten met het Amerikaanse softwarebedrijf Pegasystems. Aan hen om onder meer het hele wervingsproces te beperken tot hooguit zo’n 30 dagen. Daarnaast moet de nieuwe applicatie zorgen voor aanzienlijke verbetering van de bestaande wervingstrajecten en rapportagemogelijkheden leveren die meer inzicht bieden in het recruitmentproces.

Multichannel, selfservice model

Pegasystems is bekend als softwareorganisatie die via een zogeheten low-code platform ‘complexiteit binnen organisaties doorbreekt’. De software maakt daarvoor bijvoorbeeld gebruik van intelligente automatisering om de pro-activiteit van kandidaten te stimuleren en meer flexibiliteit in te bouwen in het wervingsproces. Het platform levert statistieken, rapportages en gegevens die zijn samengesteld en opgebouwd rond de ervaringen van de individuele kandidaat. Kandidaten bepalen zelf hun voortgang door een multichannel, selfservice model te creëren. De recruiters kunnen kandidaten die de meeste ondersteuning nodig hebben tijdens het wervingstraject vervolgens één-op-één begeleiden.

Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven.

Dankzij de low-code functionaliteiten van het platform kunnen RN- en RAF-recruiters bovendien zelf hun eigen proces vormgeven en noodzakelijke wijzigingen of verbeteringen doorvoeren in de applicaties. Dat kunnen ze straks in enkele uren of dagen afronden in plaats van dat het weken of maanden in beslag neemt. Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven, belooft Pegasystems.

‘Geweldige bonus’

Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zelf zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject’, zegt groepskapitein Lizzy Nicholl, hoofd recruiting en selectie voor de RAF. ‘We zijn dus erg enthousiast over een gezamenlijk RN en RAF Recruiting IT-systeem. oftewel: RITS.  Nauw samenwerken met Pega-experts om zoiets krachtigs te bouwen, dat we vervolgens in-house kunnen onderhouden, is voor ons een grote stap voorwaarts.’

‘Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject.’

De samenwerking met de Royal Navy noemt zij ‘een geweldige bonus. ‘Er wordt goed samengewerkt. Elke kans wordt aangegrepen om elkaars best practices op het gebied van recruitment over te nemen. We vertrouwen erop dat RITS de recruitment journey van onze kandidaten verbetert en de kans vergroot dat individuen hun journey echt willen afronden. Zo krijgen wij binnen de RAF meer diversiteit. En dat is van cruciaal belang nu we ons ook begeven in steeds complexere operationele omgevingen zoals cyber en ruimtevaart.’

Meer zakennieuws

Verdere consolidatie in detacheringsmarkt: Maandag neemt WIBA IT over

Organisaties lopen vaker tegen digitaliseringsvraagstukken aan, de hoeveelheid data groeit en men moet sneller en projectmatig schakelen. Door de overname van WIBA IT, wil Maandag® Holding beter in staat worden deze steeds complexere IT-vraagstukken op te lossen en trajecten in goede banen te leiden door de inzet van high-end IT-profielen, zoals analisten, software developers, cloud engineers en data-specialisten. Daarnaast zet Maandag met de overname in op verbreding van haar dienstverlening door ook het commerciële domein in Nederland beter te bedienen.

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen.’

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen zoals developers en dataspecialisten. Dit is waar WIBA IT al jarenlang ervaring mee heeft. Bovendien bedient WIBA IT ook de commerciële markt, wat voor Maandag® Nederland een mooie kans is om te verbreden’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag® Holding (links op de foto).

A-merken

Het 14 jaar oude WIBA-IT zal volledig geïntegreerd worden in de Maandag®-organisatie. Met de overname kan WIBA IT haar kennis nu ook inzetten voor klanten van Maandag®: ‘Zij zien waar onze kracht ligt: snelheid koppelen aan kwaliteit’, aldus Anne Willeboordse, CEO van WIBA IT (rechts op de foto). ‘Die twee zijn lastig te combineren. Dus dan is het zaak om focus te houden. Daarom richten wij ons ook alleen op het bedienen van A-merken, met high-end IT-profielen.’

Met de overname richt Maandag® zich ook op groei binnen het commerciële domein.

Met de overname richt Maandag® zich ook op verdere groei binnen het commerciële domein. Maandag® is met 46 vestigingen in 15 Nederlandse steden een bekend detacheerder in het publieke domein. Meer dan 4.000 professionals zetten zich dagelijks in binnen de zorg, het onderwijs en de overheid. Daarnaast is Maandag® actief onder het merk Whoohoo op het gebied van life sciences en engineering in België en IT in Polen. Het netwerkt van WIBA IT bestaat uit meer dan 7.000 zzp’ers en een groot netwerk aan gespecialiseerde partners.

Meer zakennieuws

Als flexbedrijf succesvol automatiseren? Nieuwe website Tigris legt uit hoe je dat doet

De behoefte aan professionele digitalisering neemt momenteel een enorme vlucht in de flexbranche, constateert Maikel Neelen, CTO en medeoprichter van Tigris (rechts op de foto), op basis van cijfers van het eigen platform waarop een groot aantal flexorganisaties zijn aangesloten. ‘Steeds meer flexorganisaties zien in dat ze hun processen slim moeten automatiseren en dat dit dé sleutel is om te kunnen groeien in een steeds complexere branche.’

‘Veel software werkt eerder beklemmend dan bevrijdend.’

De flexbranche is momenteel volop in beweging, merkt Neelen. ‘Daardoor moeten flexorganisaties steeds sneller schakelen om relevant te blijven. Processen automatiseren door een slimme softwareoplossing te kiezen maakt dat mogelijk, maar dat klinkt vaak makkelijker dan het in de praktijk is. Veel flexorganisaties lijken weliswaar globaal op elkaar, maar uiteindelijk is geen enkele organisatie hetzelfde. Daardoor sluiten softwareoplossingen die bij aanschaf een goede fit lijken te zijn in de praktijk vaak toch onvoldoende aan. Vaak werken ze daardoor eerder beklemmend dan bevrijdend.’

Belangrijke succesfactoren

Bij aanschaf onderschatten veel organisaties hoe snel de behoeften door alle marktontwikkelingen veranderen, ziet Neelen. ‘Een oplossing die vandaag goed past kan daardoor morgen te beperkt zijn. Het is dan ook belangrijk te kiezen voor een modulaire en schaalbare softwareoplossing, die kan meegroeien en voldoende ruimte biedt om zelf processen naar wens in te richten’, voegt hij toe.

‘Een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Ook de gebruiksvriendelijkheid van oplossingen noemt hij een belangrijke succesfactor. ‘Door de vele veranderingen zien we dat medewerkers van flexorganisaties regelmatig worden geconfronteerd met aanpassingen in hun dagelijks werk. Dat kost veel tijd en energie. Het gemak van de software kan hierin een hoop schelen. Ook het relatief grote personeelsverloop in de flexbranche zorgt dat gebruiksvriendelijkheid een groot goed is; een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Snel veranderen vraagt heldere visie

Hoewel een modulaire all-in-one insteek en gebruiksvriendelijkheid belangrijke succesfactoren zijn, ziet Neelen een derde factor als meest cruciaal: een heldere visie. ‘Software implementeren en aanpassen kost tijd. Daarom is het belangrijk trends en veranderingen snel te signaleren, zodat je op tijd kunt schakelen. Dat vraagt om een duidelijke visie op de ontwikkelingen in de branche. Overigens niet alleen van flexorganisaties zelf; juist ook van hun software-aanbieders. Een proactieve softwarepartner met een heldere visie op de markt kan via software-updates zorgen dat zijn klanten als eerste op trends kunnen inspelen.’

‘Trends en veranderingen snel signaleren is belangrijk, zodat je op tijd kunt schakelen.’

Daarom besteden ze bij Tigris ook zoveel tijd aan het duiden van ontwikkelingen, het aanscherpen van de visie en het optimaliseren van het platform daarop, stelt Neelen. ‘We profiteren daarbij van de grote hoeveelheid relevante data binnen ons platform, zodat we trends datagericht kunnen duiden en precies zien waar de ruimte voor optimalisatie zit.’

In de toekomst

De vorige week gelanceerde nieuwe website moet daarbij verder helpen, zegt hij. ‘Op deze website nemen we klanten en geïnteresseerde partijen mee in onze roadmap op langere termijn en alle functionaliteiten die ons platform vandaag de dag te bieden heeft. Voor ons is het key dat elke flexorganisatie continu kan blijven innoveren en maximaal rendement uit ons platform kan halen.’

‘Binnenkort starten we bijvoorbeeld met keynote vlogs.’

De nieuwe website biedt Tigris, samen met onder meer het LinkedIn-account, een ‘uitstekend platform om onze visie op marktontwikkelingen ook in de toekomst te blijven uitdragen’, denkt Neelen. ‘Binnenkort starten we daarom bijvoorbeeld met keynote vlogs. Daarin laten we onze collega’s en andere belangrijke kernspelers aan het woord om hun ervaringen en visie te delen. We zijn pas net begonnen’, besluit hij dan ook, met een glimlach.

team tigris
Het team van Tigris

Lees ook

Recruiters van Timetohire, Metrix en Techteam bundelen krachten

Het samenvoegen van de verschillende labels tot één merk is een logische stap, aldus Milad Zandi, Managing Partner van Timetohire. In de afgelopen 2 jaar bouwden de verschillende bedrijven al een groeiende portefeuille aan klanten op. De meer dan 50 recruiters van de bedrijven werkten ook al steeds vaker samen aan projecten om zo optimaal van elkaars expertise en netwerk gebruik te kunnen maken.

‘We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

‘Steeds vaker worden meerdere van alle diensten die we aanbieden ingezet bij eenzelfde opdrachtgever’, aldus Zandi. ‘Vanuit de gedachte van Total Talent Acquisition is het dan logischer vanuit één naam te werken.’ Recruitmentmanager Fleur Aalbrecht (foto) voegt daaraan toe: ‘Omdat wij een zelfsturende organisatie zijn, zit samenwerken in ons DNA. We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

RPO

Timetohire heeft zich in de afgelopen 3 jaar ontwikkeld tot een bekende specialist op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO). Aanvullend verricht het diensten op het gebied van interim recruitment en executive search op het gebied van bijvoorbeeld IT en engineering. De missie is recruitment duurzamer maken voor de opdrachtgevers. Het bedrijf is gevestigd in Leidschendam.

timetohire kantoor

Lees ook

Welke van de volgende 17 stappen in het recruitmentproces heb jij al geautomatiseerd?

‘Er ligt nog steeds veel handmatig werk bij recruiters’, constateert Isabeau Stamhuis, adviseur technologische innovatie en data bij arbeidsbemiddelaar Studelta. Maar administratie? ‘Dat is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit’, zegt ze. ‘Die zit eerder in het spreken en enthousiasmeren van kandidaten en het matchen van hen met toffe functies.’

‘Administratie is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit.’

Niet zo gek dus dat bij Studelta de afgelopen tijd veel aandacht is besteed aan verregaande automatisering van het volledige recruitmentproces. ‘Dat is hetgeen waar we nu focus hebben’, zegt ze. ‘Zodat we zo veel mogelijk handmatig werk weg kunnen nemen, zodat recruiters kunnen doen waar ze goed in zijn. Wat me daarbij het meest bijstaat is dat kandidaten die op een shortlist worden gezet, automatisch vacatures krijgen toegestuurd, en van daaruit ook automatisch kunnen solliciteren.’

Constante verandering

Het gaat om een continue verandering, zegt Stamhuis in een video op een nieuwe site van Bullhorn. ‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook allemaal nog aan het ontdekken. Vraag het me volgend jaar nog eens, en ik vertel weer heel andere dingen. Maar het gaat er wel om dat we met evenveel mensen méér werk kunnen leveren.’

‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook nog aan het ontdekken.’

De nieuwe site, Automation All-Stars geheten, wil Nederlandse recruiters duidelijk maken wat er allemaal al mogelijk is op het gebied van automatisering van recruitment. Maar liefst 17 mogelijke stappen worden daarbij benoemd, plus een quiz om te ontdekken waar je zelf al staat qua automation, en ook nog eens vele video’s en verhalen van andere ‘automation all-stars‘.

Drie niveaus van automatisering

Zit je qua automatisering nog op een basisniveau? Ben je vooral transactioneel bezig? Of zit je al op het hoogste, ‘transformationele’ niveau, waarbij je werkt aan een voedingsbodem voor duurzaam langetermijncontact met kandidaten en cliënten gedurende het recruitmentproces? Op deze pagina kun je het voor jezelf vaststellen en meteen kijken waar nog verbetering mogelijk is.

AAS_Website_Mockup_Chart_V2

Bekijk hier de hele site

Automation All Stars

JAMwerkt overgenomen door Belgische uitzender TRIXXO

‘We waren op zoek naar een partij die onze kernwaarden deelt, goed bij ons team past en de slagkracht heeft om de volgende stappen te zetten in de groei van JAMwerkt. Dit vonden we terug bij TRIXXO. Sinds het eerste gesprek hadden we direct een klik met de oprichter en de overige MT-leden. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat TRIXXO de juiste partij is’, aldus Ruud Schippers (28), samen met broer Martijn (25) en zus Miranda (29) oprichter van JAMwerkt.

‘Onze honger is nog niet gestild’

Voor de van oorsprong Belgische uitzender TRIXXO is de overname van JAMwerkt al de derde van het jaar, na eerder ook al ‘Mainwork’ en ‘Ruimbaan’ te hebben verworven. ‘En onze honger is nog niet gestild’, aldus Frank Vliegen, CEO van TRIXXO Jobs. ‘We willen blijven groeien in Nederland. Want daar liggen kansen die we niet mogen laten liggen.’

Omzet van 35 miljoen euro

Op dit ogenblik heeft TRIXXO Jobs in Nederland 10 kantoren die een omzet van 35 miljoen euro draaien. Met JAMwerkt komt daar een aanzienlijke uitbreiding bij. Het snel groeiende online uitzendplatform in Noord-Brabant was eerder onder meer FD Gazelle, en is in de bijna 10 jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot specialist in de bemiddeling van jong talent uit vrijwel de hele provincie. Met deze overname zal deze groei alleen nog maar versneld worden, zo verwachten de betrokkenen.

TRIXXO Jobs heeft in Nederland nu 10 kantoren die samen een omzet van 35 miljoen euro draaien.

Oprichters Miranda, Ruud en Martijn Schippers zullen nog tot eind dit jaar in hun huidige rol blijven. Daarna krijgen zij een adviserende rol om het DNA van de organisatie te borgen. Vervolgens gaan zij aan de slag in het familiebedrijf The Schippers Group. JAMwerkt zal zich blijven focussen op jong talent en zal als een apart label onder de TRIXXO-Groep vallen.

Nieuwe niche

Via het platform van JAMwerkt werken dagelijks zo’n 300 tot 350 jongeren op uitzendbasis. De organisatie is gegroeid naar een team van 18 young professionals. De verwachte omzet van het bureau is 7 miljoen euro. Het bureau richt zich met name op jong talent (van generatie Y en Z) dat het kan uitzenden in de sectoren logistiek, techniek, horeca en office. Daarnaast worden via de Talentenbank maandelijks vele kandidaten aan een nieuwe uitdaging geholpen op basis van werving en selectie.

Via JAMwerkt werken dagelijks zo’n 300 tot 350 jongeren op uitzendbasis.

Voor het in 2014 opgerichte TRIXXO betekent het een mooie aanvulling, aldus CEO Vliegen. ‘Tot nu toe waren we in Nederland vooral werkzaam als uitzender in Safety, Logistiek en Klantenservice. Door deze overnames breiden we onze service meer en meer uit. Met de overname van JAMwerkt, als online uitzendplatform gericht op jong talent, voegen we weer een nieuwe niche toe aan ons aanbod.’

Lees ook

Nederlandse recruitmentstart-up TestGorilla haalt 10 miljoen dollar op

Eind vorig jaar werd al bekend dat het platform voor preselectie van het Nederlandse TestGorilla een miljoen euro had opgehaald. Nu komt daar dus (zeker) het tienvoudige bij. ‘De coronapandemie heeft gezorgd voor een verschuiving in de manier waarop organisaties nieuw talent werven’, stellen de ondernemers achter het platform. ‘Daardoor is het aantrekken van nieuw talent moeilijker geworden dan ooit en moeten recruiters zich meer focussen op vaardigheden en intrinsieke motivatie dan op cv’s en ervaring.’

De financiering wil het platform besteden aan verdere ontwikkeling van de technologie.

En juist door deze ontwikkeling ziet TestGorilla zich dus gesterkt. De extra financiering wil het platform gaan besteden aan verdere ontwikkeling van de eigen technologie, de toevoeging van nieuwe functies aan het platform en uitbreiding van het testaanbod. Met de tests op het platform kunnen HR-professionals en recruiters baanvaardigheden bij kandidaten beter bepalen, wat volgens de ondernemers de kans op een succesvolle invulling van de baan vergroot.

In 2020 opgericht

TestGorilla is in 2020 opgericht door serieondernemer Wouter Durville en voormalig Bain & Company-partner Otto Verhage. Het platform heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten waaronder NHS, Sony, PepsiCo en Bain & Company. Deze ondernemingen zetten het platform in om beter en meer divers talent te werven. Met de tests kunnen ze cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden van kandidaten beoordelen, en zo de traditionele cv-screening steeds beter vervangen.

‘Via relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden voordat er een cv aan te pas komt.’

‘Het is onacceptabel dat slechts een kwart van de werknemers wereldwijd hun droombaan heeft gevonden’, aldus Wouter Durville. ‘Dit komt vooral door de ouderwetse manier van werven en uitsluiting door onbewuste vooroordelen. Veel bedrijven hebben kandidaten van oudsher voornamelijk op basis van cv’s en onderbuikgevoel geselecteerd. Wij doen dat anders. Met ons preselectieplatform kunnen recruiters al vroeg in het wervingstraject kandidaten selecteren op basis van harde data. Aan de hand van relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden al voordat er een cv aan te pas komt.’

Een soort glazen bol

De financiering maakt het mogelijk om het platform verder te ontwikkelen en het aanbod van slimme screeningtests uit te breiden, stelt Durville. ‘Daarmee maken we het voor HR-managers – in allerlei branches en functies – makkelijker om snel tot een weloverwogen beslissing te komen, gebaseerd op de belangrijkste factoren voor de baan. Onze assessments werken als een soort glazen bol door de beste kandidaten uit te lichten. Deze worden vaak over het hoofd gezien als je alleen op cv’s beoordeelt. Onze assessments maken een einde aan die kostenverslindende mismatches.’

‘Deze assessments maken een einde aan kostenverslindende mismatches.’

De Europese venture capitalist Notion Capital leidde de financieringsronde van 10 miljoen dollar, in samenwerking met Partech, Next Play Ventures van Jeff Weiner en een groep van HR-tech-ondernemers als Indeed-medeoprichter Paul Forster, Peakon-medeoprichter Phil Chambers en Justworks-medeoprichter Isaac Oates.

Uitsluiting door vooroordelen onmogelijk

Jos White, General Partner bij Notion Capital: ‘Succesvolle ondernemingen draaien om mensen. En de zoektocht naar de beste mensen wordt een grotere uitdaging dan ooit tevoren. Daar staat tegenover dat werken op afstand, of deels op afstand, steeds meer gemeengoed wordt. Dat vergroot ook het aanbod aan talent. Er zijn immers geen geografische drempels meer. Ook andere barrières vallen weg. Steeds meer bedrijven beseffen immers de noodzaak van meer diversiteit en sociale integratie op de werkvloer. TestGorilla past perfect bij deze nieuwe, snelle ontwikkeling omdat het platform uitsluiting door vooroordelen onmogelijk maakt.’

Lees ook

Nieuw all-in-1-platform voor zelfstandig ondernemers: Younited

1 op de 7 werkenden in Nederland is zzp’er en dat aantal blijft groeien. Voor al deze zelfstandig ondernemers is er nu iets nieuws: Younited.nl, een digitaal platform dat hen helpt bij zowel administratieve zaken als bij het vinden van nieuwe opdrachten en gelijkgestemden. Het is een initiatief van HR-dienstverlener RGF Staffing, die zich als doel heeft gesteld ‘om voor iedereen passend werk te vinden’.

‘Zzp’ers vinden hier alles wat ze nodig hebben, vanuit één toegankelijk portal.’

Met hun nieuwe merk Younited bieden zij nu ook een complete oplossing voor zelfstandigen. En dat gaat verder dan alleen het vinden van de volgende opdrachtgever, aldus de initiatiefnemers. ‘Younited is een organisatieplatform speciaal ontworpen voor alle zzp’ers in ons land. Zij vinden er alles wat ze nodig hebben, vanuit één toegankelijk portal. De ondernemers kunnen er terecht voor het zoeken en vinden van opdrachten, en er is een community om met gelijkgestemden in contact te komen. Daarnaast biedt het platform hulp bij zaken als contractbeheer, urenregistratie en facturatie.’

Vaak eenpitters

‘Zzp’ers zijn niet alleen bezig met het uitvoeren van hun opdracht, ze moeten tegelijkertijd ook altijd weer op zoek naar de volgende’, aldus Eric de Jong, CEO a.i. bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Tussendoor komen daar ook zaken bij als het bijhouden van de administratie. En dat terwijl het vaak eenpitters zijn en daardoor alles zelf moeten doen. Om deze toenemende groep ondernemers zo goed mogelijk te faciliteren, bieden wij met Younited hulp op al deze vlakken.’

‘De kans op een volgende klus wordt hiermee aanzienlijk groter.’

Het platform telt nu al zo’n 10.000 opdrachtgevers die via Younited in contact willen komen met het juiste talent. ‘Het is daardoor dé plek voor zzp’ers om in contact te komen met prospects en voor het vinden van opdrachten’, aldus De Jong. ‘Opdrachtgevers kunnen zelf ook zoeken naar geschikte kandidaten en ze benaderen voor een project. De kans op een volgende klus wordt daardoor aanzienlijk groter, zélfs als de zzp’er geen tijd heeft gehad voor acquisitie.’

Dashboard

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kleine bedrijven en zzp’ers zaken als administratie te ver vooruit schuiven. Vaak gegeven redenen daarvoor zijn dat zij er geen tijd voor hebben of het ingewikkeld vinden. Via het overzichtelijke dashboard op het nieuwe platform ziet de gebruiker in één oogopslag welke facturen nog uitstaan, wat de to do’s zijn, wat de status is van lopende opdrachten en nog veel meer.

In 2021 kunnen zowel ondernemers als opdrachtgever het platform gratis gebruiken.

Daarnaast is er ook een ‘Younited community’, waar zzp’ers in contact kunnen komen met andere zelfstandig ondernemers die vaak met dezelfde zaken te maken krijgen. Zij kunnen elkaar hier om advies vragen en helpen aan kansen. ‘Door kennis te verenigen en ervaringen uit te wisselen is deze community een waardevol collectief voor deze doelgroep’, aldus De Jong. In 2021 kunnen zowel ondernemers als opdrachtgever gratis gebruik maken van het nieuwe platform. Daarna zullen er verschillende abonnementsvormen beschikbaar zijn.

Lees ook