Waarom Unique het initiatief steunt dat transparantie op de arbeidsmarkt bevordert

Niet langer matchen op basis van ervaring, beroep, opleiding en de inschatting van de werkgever, maar aan de hand van een uniform cv en iemands unieke skills. Dan geven de eigenschappen van een kandidaat de doorslag, niet iemands achtergrond of afkomst. Dat is in essentie het uitgangspunt van SkillsCV, een start-up die streeft naar een transparante arbeidsmarkt, zonder discriminatie en gebaseerd op het zichtbaar maken van iemands potentie.

‘Deze start-up wil écht werk maken van een transparante arbeidsmarkt.’

SkillsCV sluit hiermee goed aan op de waarden van Unique, zegt Cindy Sonnemans, directeur Overheid bij de uitzendorganisatie die al jaren werk maakt van het uitsluiten van discriminatie op de werkvloer. ‘We zijn er dan ook trots op één van de founding partners van SkillsCV te zijn. Deze start-up wil écht werk maken van een transparante arbeidsmarkt. Zo moet iedereen een gelijk uitgangspunt en gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt en grip op zijn eigen gegevens houden.’

Een vuist gemaakt

SkillsCV wil binnen enkele maanden in twee regio’s actief zijn. Na de zomer moet de landelijke uitrol volgen. ‘Wij juichen elk initiatief toe dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaat’, aldus Sonnemans. ‘Daarom hebben we SkillsCV meteen omarmd. Zo maken we met de ‘Week van het Anonieme cv’ al jaren een vuist tegen selectie op basis van persoonsgegevens als leeftijd, etniciteit of geslacht. Dat is principieel verwerpelijk, maar in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt ook irrationeel: we hebben iedereen hard nodig om de economie draaiende te houden.’

Tijdens de week van het Anonieme cv maakt Unique persoonsgegevens onzichtbaar.

Tijdens de week van het Anonieme cv maakte Unique in de afgelopen jaren persoonsgegevens onzichtbaar, zodat sollicitanten uitsluitend beoordeeld werden op hun talenten. Uit eigen onderzoek van Unique bleek namelijk eerder dat ruim een kwart van de werkende Nederlanders tijdens een sollicitatie ooit is beoordeeld op basis van leeftijd, etniciteit en geslacht.

Vaste structuur en opmaak

SkillsCV werkt met cv’s in een vaststaande structuur en opmaak. Ook zijn potentieel discriminatoire elementen verwijderd. Denk aan: iemands naam, leeftijd, geslacht, hobby’s, geboorteplaats of datum waarop een opleiding is gevolgd. Pas als er een match is op skills wisselen werkgever en werkzoekende persoonsgegevens met elkaar uit. Gelijke kansen worden ook gecreëerd door alle vacatures, kansen, werkgevers en aanbieders van werk direct zichtbaar te maken, vindt SkillsCV. Zo komt ook de regie over het proces in handen van de kandidaat en ligt die niet meer alleen meer bij de loopbaanprofessional.

‘De werking van SkillsCV kun je het beste vergelijken met een ritssluiting.’

‘De werking van SkillsCV kun je het beste vergelijken met een ritssluiting’, zegt Maarten Westerduin, een van de initiatiefnemers van de start-up. ‘Aan de ene kant zetten we alle vacatures van werkgevers en bemiddelaars om in een set skills. Aan de andere kant gebruiken we data om cv’s van kandidaten en opleidingen om te zetten in sets vaardigheden. Daarmee kunnen we persoonlijke cv’s matchen met alle beschikbare openstaande vacatures in Nederland.’

Lees ook

GrassGreener sluit partnerschap met bekroond Amerikaans executive search-bureau

De samenwerking met AC Lion geeft GrassGreener nu nog beter toegang tot de internationale high tech sector, voor zowel kandidaten als inhurende organisaties. GrassGreener functioneert op zijn beurt als Europese hub voor de internationale klanten van AC Lion die een gekwalificeerd team willen opbouwen in Europa.

AC Lion is al vijf jaar op rij opgenomen in de Forbes’ lijst van beste executive recruiting-bedrijven van de VS.

AC Lion staat al 5 jaar op rij in de Forbes’ lijst van beste executive recruiting-bedrijven van de VS. Het bedrijf is onlangs benoemd tot de top onder de Fintech recruiters. Met de viering van hun 25-jarig bestaan wordt AC Lion erkend als een van de absolute topbureaus gespecialiseerd in sales, marketing en productleiderschap voor groeiende tech- en SaaS-bedrijven.

De BarHeim-methode

Eli Barenholz, CEO bij GrassGreener: ‘Alan Cutter, CEO van AC Lion, benaderde ons vanwege onze disruptieve benadering van recruitment en ons unieke proces: de BarHeim-methode waarmee we retentiepercentages bereiken die 40% hoger liggen dan de huidige markt. In dat gesprek ontdekten we dat onze visie op recruitment sterk overeenkomt. Bovendien bleek dat AC Lion een partner zocht die sterk vertegenwoordigd is in de executive search-markt in Europa. Het bedrijf heeft veel snelgroeiende Israëlische hightech ondernemingen als klant die zich oriënteren op de VS. Dankzij het partnerschap kunnen die ondernemingen zich nu ook richten op Europa, of specifiek op de Benelux.’

‘De fysieke locatie van talent is niet langer een obstakel.’

‘We zijn ontzettend enthousiast over dit partnerschap’, zegt Alan Cutter, CEO van AC Lion. ‘Talent is nu wereldwijd; de fysieke locatie van talent is niet langer een obstakel aangezien werken op afstand is gegroeid door de pandemie. Bovendien zijn er in Europa wereldwijde kanalen geopend, waardoor Israëlische bedrijven tegelijkertijd in de VS en Europa kunnen schalen. Dit partnerschap geeft onze klanten een concurrentievoordeel. We kunnen nu lokaal talent snel, op schaal en met een hoge retentiegraad inhuren.’

Geen grenzen aan de arbeidsmarkt

GrassGreener Europe heeft nu stevige voet aan de grond in de VS dankzij zijn Amerikaanse partner die ook werkt met de BarHeim-methode. Barenholz: ‘Voor ons is de IT- en high tech-sector een belangrijke en vertrouwde markt. Voor deze sector geldt in het bijzonder dat er vrijwel geen grenzen zijn aan de arbeidsmarkt van directeuren en bestuurders. Juist dan is het belangrijk om als executive search-bureau dichtbij de bedrijven en kandidaten te kunnen staan. De samenwerking met AC Lion biedt ons beide de kans op een goede manier invulling te geven aan dit idee: ‘Think global, act local’.’

Lees ook

flatexDEGIRO kiest voor Your Talent Agency

Het afgelopen jaar stond voor flatexDEGIRO in het teken van opschalen. De overname van DEGIRO door het Duitse flatex heeft de groeiambities versneld. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 2 miljoen klantrekeningen in 18 verschillende landen en is daarmee de grootste retail online broker in Europa. Het doel is om in 2026 met 7 à 8 miljoen klanten en minstens 250 tot 350 miljoen transacties per jaar een financieel zwaargewicht in Europa te worden.

flatexDEGIRO heeft inmiddels meer dan 2 miljoen klantrekeningen in 18 verschillende landen.

Daarnaast is tijdens de coronapandemie de populariteit van online beleggen sterk gestegen. In Nederland beleggen er nu bijna 2 miljoen huishoudens. Volgens de AFM werd eind 2021 vaker dan in 2020 gebruik gemaakt van een app om transacties uit te voeren. Met name jongeren en startende beleggers gebruiken deze vaak.

Krappe arbeidsmarkt

Tegelijkertijd nam afgelopen jaar de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt sterk toe. flatexDEGIRO heeft daarom de strategische keuze gemaakt om meer internationaal talent aan te trekken om zo de groeidoelstellingen te realiseren. Het bedrijf heeft zich gerealiseerd dat de ambitieuze groeidoelstellingen lastig te realiseren zijn als het zich alleen op de Nederlandse arbeidsmarkt blijft richten. De eigen HR-organisatie heeft echter de handen vol aan het onboarden van nieuwe medewerkers en de dagelijkse HR-activiteiten. Daarom is ervoor gekozen een passende externe partner te zoeken met kennis van de internationale arbeidsmarkt.

Relocation en immigratie is voor veel scale-ups een ingewikkeld en complex proces.

Na een aantal intensieve strategische sessies is in december 2021 de keuze gevallen op Your Talent Agency. Zij gaan de relocations van de internationale werknemers van flatexDEGIRO naar Nederland verzorgen. Relocation en immigratie is voor veel scale-ups een ingewikkeld en complex proces, maar belangrijk om de groeidoelstellingen te behalen. flatexDEGIRO legt het volledige relocation-proces in handen van Your Talent Agency. Vanaf het moment dat de arbeidsovereenkomst tussen flatexDEGIRO en de kandidaat is getekend, neemt Your Talent Agency het gehele relocation-proces over.

Eén aanspreekpunt

De aanpak van één aanspreekpunt voor zowel klant als kandidaat maakt het proces eenvoudig en transparant. Een gebruiksvriendelijk cloud based platform maakt het gehele proces inzichtelijk voor alle betrokken partijen. ’Your Talent Agency zorgt ervoor dat alles tot in detail is geregeld voor nieuwe collega’s uit het buitenland. Het contact is heel persoonlijk, snel en ze hebben een can-do-mentaliteit’, vertelt Anne Homan, HR Officer bij flatexDEGIRO.

Een cloud based platform maakt het gehele proces inzichtelijk voor alle betrokken partijen.

‘Met deze samenwerking kan flatexDEGIRO zich focussen op zijn groeistrategie. Toekomstige werknemers worden door Your Talent Agency volledig ontzorgd en kunnen zo snel aan de slag voor flatexDEGIRO’, zegt Sacha Martina, CEO bij Your Talent Agency.

Lees ook

PlaytoWork neemt Bijbanaan over; Veerle Martens wordt CMO

veerle martens bijbanaan‘Wij volgen Bijbanaan al een tijdje. We zijn onder de indruk van het talent om jongeren aan te spreken. Ik ben heel blij dat Veerle nu met ons in deze kansrijke tijd ons merk verder gaat uitbouwen’, aldus Max Boodie, oprichter van PlaytoWork over het recente samengaan. Bijbanaan-oprichter Veerle Martens reageert al net zo enthousiast: ‘De gamification waarmee PlaytoWork mbo’ers helpt hun kracht te vinden spreekt mij enorm aan. Ik verheug mij erop om met mijn ervaring en als CMO dit mooie bedrijf naar verdere groei te helpen.’

‘Jongeren komen nog maar net kijken en hebben geen idee wat ze precies willen.’

PlaytoWork is in 2016 opgericht om mbo’ers spelenderwijs naar en in werk te begeleiden. Bijbanaan is een recruitmentplatform dat zich volledig richt op Gen-Z. ‘Jongeren komen nog maar net kijken en hebben geen idee wat ze precies willen. Wij helpen ze een baan vinden die bij hen past, daarnaast helpen we ze bij hun studiekeuze’, zei Martens daarover recent tegen het AD.

Twee bedrijven, een gedachte

Twee bedrijven, een gedachte, zo vat Boodie het samen. ‘De kracht van zowel PlaytoWork als Bijbanaan is het koppelen van jongeren aan banen vanuit hun skills en ambities. In de filosofie van beide ondernemingen bieden talenten en dromen, nog meer dan diploma’s, de sleutel naar het vinden van een passende baan.’

‘In de filosofie van beide ondernemingen bieden talenten en dromen de sleutel naar een passende baan.’

Om elkaars krachten te versterken is Veerle Martens vanaf 1 maart 2022 actief als Chief Marketing Officer van PlaytoWork. Ook zal ze deel uitmaken van de directie van PlaytoWork, dat als talent acquisition-platform inmiddels meer dan 62.000 gemotiveerde mbo’ers helpt in hun zoektocht naar een baan, en aan de andere kant recruiters en werkgevers helpt met het zoeken, vinden en skill based kwalificeren van mbo-sollicitanten.

Lees ook

4 miljoen euro voor Maqqie, aanstaand ‘grootste werkgever van Nederland’

‘De grootste werkgever van Nederland worden’. Het is nogal een ambitie die werkplatform Maqqie zichzelf heeft opgelegd. Maar met de recent opgehaalde 4 miljoen euro aan funding, opgehaald bij eigen aandeelhouders, moet die ambitie wel weer een stapje dichterbij komen. Het geld wordt de komende tijd gestoken in productontwikkeling en marketing.

‘Wat Spotify is voor muziek, moet Maqqie worden voor de arbeidsmarkt.’

leenman maqqie‘Wat Spotify is voor muziek, moet Maqqie worden voor de arbeidsmarkt’, aldus oprichter en CEO Pieter Jacob Leenman. ‘Digitale transformatie zien we in bijna alle markten. Ook de arbeidsmarkt gaat die kant op, ondanks weerstanden bij overheden en vakbonden. We kunnen het ons economisch en maatschappelijk niet veroorloven de voordelen onbenut te laten. Platformisering gaat zorgen voor een betere allocatie van arbeid. Bij Maqqie lopen we daarin voorop. Ondanks de wetgeving die al jaren figuurlijk over de datum is, is Maqqie compliant. We wachten niet op de overheid, wij jagen de vooruitgang aan.’

Minimaal 30.000 fte

De afgelopen jaren heeft Maqqie al een flinke groei behaald. Begonnen als kleine start-up en binnen 3 jaar uitgegroeid naar scale-up met een miljoenenomzet. Maar daar blijft het niet bij, aldus Leenman. Hij heeft namelijk de ambitie uitgesproken om binnen afzienbare tijd de grootste werkgever van Nederland te worden, met minimaal 30.000 fte. ‘Om dit doel te behalen moet het platform continu worden doorontwikkeld en zichtbaar zijn voor de markt. Hiervoor zijn miljoenen nodig’, aldus Leenman.

‘Het blijvend vertrouwen van onze aandeelhouders geeft aan dat we op de goede weg zijn.’

Maqqie heeft eind 2021 een groeiplan neergelegd bij externe investeerders en hun bestaande aandeelhouders, waarmee het bedrijf funding wilde ophalen voor de komende periode. Uiteindelijk heeft Maqqie ervoor gekozen om deze ronde volledig door de bestaande aandeelhouders te laten invullen. CFO Rik Blokland: ‘Het blijvend vertrouwen van onze aandeelhouders geeft aan dat we op de goede weg zijn. Het geeft ons de financiële ruimte en extra motivatie om te blijven investeren en zo de beste werkapp van Nederland te worden.’

Toekomstmuziek

Gezien de interesse van de investeerders en de ambitieuze plannen van Maqqie kan het zijn dat er snel een volgende ronde aan investeringen volgt, vult Leenman aan. Wij zien een toekomst waarbij werknemers niet in dienst zijn van één bedrijf, maar van enkele techbedrijven, dankzij de online platformeconomie voor werk. Wij zien daaruit zoveel waardevolle kansen en proposities ontstaan, dat wij daar volop in willen investeren.’

Meer weten?

Meer over bureaurecruitment? Tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live kom je veel meer te weten over hoe je bijvoorbeeld jong talent bereikt. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Lees ook

10 jaar JAM: over de succesformule van de focus op jong talent

Het is op 1 maart 2022 precies 10 jaar geleden dat Miranda, Ruud en Martijn Schippers hun handtekening onder het KvK-contract zetten. De drie studenten (destijds 19, 18 en 15 jaar oud) merkten dat veel leeftijdsgenoten vaak noodgedwongen in de supermarkt of plaatselijke kroeg werkten, terwijl juist ook vanuit de bedrijven op het industrieterrein de schreeuw om jong talent groeide. Ze vonden dat het voor deze bedrijven makkelijker moest zijn om lokale jongeren te vinden voor tijdelijke klussen. Het idee werd aan de keukentafel uitgewerkt, de eerste versie van de website kwam online en de eerste bedrijven sloten zich bij JAMwerkt aan.

Het team is inmiddels gegroeid naar 17 young professionals.

In de 10 jaar die volgden groeide JAM uit tot een online platform waar jong talent terecht kan voor hun eerste bijbaan tot aan de tweede of derde stap in de carrière. Niet alleen in de Kempen, maar ook in de rest van Brabant. Tegenwoordig zijn in totaal meer dan 1.500 bedrijven aangesloten. Het team is gegroeid naar 17 young professionals. Zij staan elke dag klaar om mensen van hun leeftijd te helpen aan een succesvolle start van hun carrière. En dat werkt. Aan de hand van werving via Instagram, Snapchat en TikTok zijn zo al meer dan 4.000 jongeren, studenten en starters aan een baan geholpen in de logistiek, productie, office en klantenservice.

Gaspedaal ingetrapt

‘Met het jubileum sluiten we een prachtige periode af. We proosten vol enthousiasme op een mooie toekomst’, vertelt marketing manager Nikki Theuns. Mede dankzij de recente overname door het Belgische uitzendbureau TRIXXO zijn de ambities namelijk ‘torenhoog’, zegt ze.

‘In 2022 breiden we ons team uit, en lanceren we ons concept buiten de Brabantse grenzen.’

‘De focus op jong talent blijft, maar de beoogde groei zal nog sneller worden gerealiseerd. In 2022 zal het gaspedaal namelijk nog verder worden ingetrapt. We breiden ons team verder uit, lanceren ons concept buiten de Brabantse grenzen én openen een nieuwe vestiging. Allemaal met het doel om de verbindende factor te vormen tussen jong talent en lokale bedrijven en zo steeds meer jongeren, studenten en starters te helpen aan een succesvolle start op de arbeidsmarkt.’

Meer weten?

Meer over bureaurecruitment? Tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live kom je veel meer te weten over hoe je bijvoorbeeld jong talent bereikt. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Lees ook:

Pro Contact strijkt ook neer in Den Bosch

Naast de hoofdvestiging langs de A10 in Amsterdam en het Belgische kantoor in Antwerpen is dit de derde locatie waar Pro Contact neerstrijkt. Het is een logische stap, aldus het bureau. Veel van de klanten van het bureau bevinden zich immers al in Noord-Brabant, de geboortegrond van oprichter Noud Baijens. Daarnaast is dit volgens hen ook een goede manier om ook nieuwe collega’s te werven in het zuiden van het land.

Testcase

De nieuwe stek in Den Bosch fungeert bovendien als een testcase. Veel MKB-bedrijven opereren lokaal, en kiezen toch vaak voor leveranciers uit de buurt. Met deze stap wil Pro Contact haar vleugels dus verder uitslaan op lokaal niveau. ‘Als dit aanslaat, willen we uitbreiden naar meerdere regio’s. Zie het als de moderne variant van het uitzendbureau. Die vind je ook in de winkelstraat van iedere middelgrote stad’, aldus Baijens.

‘Zie het als de moderne variant van het uitzendbureau. Die vind je ook in vrijwel elke winkelstraat.’

Net als in België wordt het Bossche kantoor voornamelijk bemenst door recruitmentconsultants. De jobmarketing-campagnes worden vooralsnog grotendeels uitgevoerd vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam.

Lees ook

Master Next Talent opent Talent Sourcing Center op High Tech Campus

Via diverse diensten, waaronder interim corporate recruitment, werving & selectie (executive search), detachering, talentsourcing, talentmanagement en branding staat Master Next Talent haar opdrachtgevers al langer bij met alle uitdagingen die het aantrekken en behouden van talent met zich meebrengen. Oprichter en eigenaar Marie-Nel Tompson: ‘Anno 2022 is het nog duidelijker geworden dat recruitment echt mensenwerk is en we enkel met een persoonlijke maatwerkaanpak succesvol kunnen zijn.’

‘Anno 2022 is het nog duidelijker geworden dat recruitment echt mensenwerk is.’

De nieuwe vestiging van het Sourcing Center op de High Tech Campus in Eindhoven, waar een tiental gecertificeerde Talentscouts klaar staat om organisaties in de Brainport-regio te ontzorgen en ondersteunen past in diezelfde gedachte, aldus Tompson (helemaal links op de foto). Het via het juiste kanaal vinden van die ene kandidaat. Het daarna op een correcte manier in contact komen én een connectie ontwikkelen, zodat de kandidaat uiteindelijk bij jouw organisatie koffie komt drinken; dat is echt handwerk en zeer tijdrovend, zegt ze. ‘En deze tijd hebben veel organisaties niet.’

Direct het gesprek aangaan

‘Met een workload van ruim 50 vacatures, hebben corporate recruiters nog geen uur per vacature per week’, rekent ze voor. ‘Dus van kandidaten zelf zoeken, laat staan proactief werven (talentpooling) is voor veel corporate recruiters momenteel geen sprake. Met ons Sourcing Center ontzorgen wij hen in dit gehele traject. Je ontvangt van ons matchende, geïnteresseerde en gescreende kandidaten, zodat je zelf als corporate recruiter direct het gesprek kunt aangaan.’

‘Regelmatig nemen wij ook het gehele recruitmentproces uit handen bij onze opdrachtgevers.’

‘Regelmatig nemen wij ook het gehele recruitmentproces uit handen bij onze opdrachtgevers en verzorgen we ook de branding, tooling & systemen en voeren we de gesprekken, salarisonderhandelingen en zorgen voor het contract en de onboarding. Daarnaast zijn we bezig met een pilot bij een van onze opdrachtgevers op het gebied van duurzaam talentmanagement. Dus; hoe zorg ik dat talent niet wegvloeit en hoe laat ik talent mee ontwikkelen in en met mijn organisatie?’

Lees ook

Campagne ‘Weg met het cv!’ van start: uitzendbureau Unique zet in op Open Hiring

Het was je misschien nog niet opgevallen, maar het is vandaag niet alleen Valentijnsdag, maar ook de start van de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy, én de aftrap van de ‘Week van het Anonieme cv’: een campagne van uitzendbureau Unique. Deze week, die voor de vierde keer op rij wordt georganiseerd, heeft dit jaar het motto ‘Weg met het cv!’ en wil de strijd aangaan met zowel ongelijke kansen als krapte op de arbeidsmarkt.

‘Dit is de logische vervolgstap voor een inclusieve arbeidsmarkt.’

In de ‘Week van het Anonieme cv’ stelt Unique kandidaten zonder persoonsgegevens voor aan opdrachtgevers. De ‘logische vervolgstap voor een inclusieve arbeidsmarkt’, aldus Diana Magielsen, Directeur MKB bij Unique. ‘Wij vinden het belangrijk dat kandidaten door werkgevers uitsluitend beoordeeld worden op basis van hun talent, competenties en drijfveren. Anoniem solliciteren vindt daarom al periodiek plaats bij opdrachtgevers die via ons kandidaten werven. Het zit dus al in ons DNA.’

Omgedraaide arbeidsmarkt

Ze noemt het ‘mooi om te zien dat onze concullega’s een week zoals deze nu ook geadopteerd hebben. We kunnen alleen het verschil maken als niet alleen wij, maar meerdere bedrijven zich nadrukkelijk inzetten voor een diverse en inclusieve arbeidsmarkt. Om aan te tonen dat er in Nederland nog veel mag gebeuren op dit vlak, gaan wij deze week nog een stap verder. Daarom stellen we deze week kandidaten zelfs helemaal zonder cv voor.’

‘Denkt de kandidaat geschikt te zijn voor de functie? Geef hem of haar dan de kans dit te laten zien.’

Deze vorm van Open Hiring is volgens Magielsen een mooie stap naar de toekomst. ‘Denkt de kandidaat geschikt te zijn voor de functie? Geef de kandidaat dan de kans dit te laten zien. Zonder cv. Open Hiring past bij de verschuiving van de markt en de huidige krapte: de werkgever moet solliciteren bij de werknemer. Zet talent centraal. Het is niet langer zo dat je moet kijken of de kandidaat aansluit op de vacature, maar zorg als werkgever dat de opdracht aansluit op de kandidaat.’

De campagne ‘Weg met het cv!’ loopt van maandag 14 februari tot en met zondag 20 februari.

Lees ook

HR-dienstverlener Peter Zebra van start

Projectmatige inzet van HR-professionals of tijdelijke capaciteit voor je HR-afdeling nodig? Er is een nieuwe specialistische dienstverlener gestart, onder de naam Peter Zebra. Het bedrijf helpt zijn opdrachtgevers door de impact van HR te vergroten, en wil zich onderscheiden door de coaching, begeleiding en ontwikkeling van HR-professionals centraal te stellen.

’De bijdrage die HR-professionals leveren aan het succes wordt nogal eens onderschat.’

Peter Zebra is opgericht door Maikel Pals en Richard Dijkman, beiden ervaren binnen de arbeidsbemiddeling. Dijkman: ’De bijdrage die HR-professionals leveren aan het succes van organisaties wordt nogal eens onderschat, terwijl HR de sleutel is tot vooruitgang en de aanjager is van groei binnen organisaties.’

Serious business

Peter Zebra is gestart vanuit de overtuiging dat HR-professionals in het landschap van detachering en consultancy te weinig aandacht krijgen. Juist in een tijd van toenemende krapte op de arbeidsmarkt wordt de HR-functie in organisaties steeds belangrijker in het behouden en aantrekken van goede mensen, zegt Maikel Pals. ‘Wij hebben geconstateerd dat er ruimte is voor een dienstverlener die het HR-vak centraal stelt. De zekerheid van een vast dienstverband en een op maat gemaakt ontwikkelingstraject doen recht aan de passie en betrokkenheid van HR-professionals.’

‘Wij constateren dat er ruimte is voor een dienstverlener die het HR-vak centraal stelt.’

Peter Zebra heeft een deskundigheidsprogramma ontwikkeld gericht op vakinhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling. Door in-house coaches op deze terreinen kunnen de aangesloten professionals niet alleen continu groeien, maar hebben zij ook een blijvende impact op het zakelijke succes van opdrachtgevers. De pay-off van Peter Zebra is dan ook: “HR is serious business”.

Passie voor talentontwikkeling

Pals is oud-voorzitter en medeoprichter van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) en voormalig directeur van Brunel Nederland. De laatste 2 jaar werkte hij als zelfstandig adviseur binnen de flexsector. Dijkman was als directeur bij onder andere Brunel en For All Finance actief binnen de specialistische detacheringssector. Beiden hebben altijd een passie gehad voor talentontwikkeling en arbeidsbemiddeling. Met Peter Zebra komen deze passies bij elkaar.

‘De bedrijfsnaam is gekozen met een knipoog naar vroeger tijden.’

Peter Zebra opereert landelijk en is gevestigd in Amstelveen. In de tijd dat de rol van Human Resources in organisaties nog veel meer een uitvoerende rol was, heette deze functie Personeelszaken, ook wel afgekort als PZ. Met een knipoog naar vroeger tijden is dit als basis voor de bedrijfsnaam genomen, vertellen de twee. Want spel je in het Engels de letters P en Z aan de telefoon, dan zeg je: “Peter Zebra”!

Lees meer

Easy Way bundelt krachten met ASA uitzendbureau

Ook in de uitzendbranche hebben steeds meer organisaties te maken met krapte. Bureau Easy Way, actief in de automotive branche, bundelt daarom de krachten met studentenuitzendbureau ASA. Dat heeft ook te maken met ‘de veranderende vraag’ van kandidaten, aldus Maximilian Krijgsman, General Manager Easy Way en Regiomanager ASA. ‘Kandidaten verwachten steeds meer. Voorheen konden we bijvoorbeeld student-chauffeurs blij maken met onze flexibele manier van werken en zelfroostering via de Easy Way-app, nu moet meer uit de kast getrokken worden. Kandidaten willen aan nog meer knoppen kunnen draaien.’

‘Kandidaten willen aan steeds meer knoppen kunnen draaien.’

max easy way asaDoor de herpositionering en krachtenbundeling krijgen klanten van Easy Way toegang tot de 50.000 starters en studenten in het ASA-bestand. ‘Ook in tijden van krapte kan Easy Way hierdoor zijn partners van talent blijven voorzien’, aldus Krijgsman. Zo kunnen ook bestaande partnerships van Easy Way uitgebreid worden, want nu wordt het bijvoorbeeld mogelijk om daar bijvoorbeeld ontwikkelaars, planners of finance medewerkers te leveren.

Doorgroeimogelijkheden

Dit moet kandidaten ook meer doorgroeimogelijkheden opleveren, aldus Krijgsman. Bijvoorbeeld vanuit de chauffeursbaan bij Easy Way naar een startersfunctie via ASA. Denk: een student zet zich vandaag in voor een korte chauffeursrit voor een leasemaatschappij, maar wil morgen voor een langere periode aan de slag bij een opdrachtgever in de bezorgsector. ‘Dan moet je als werkgever wel beide kunnen bieden om de pool te behouden’, aldus Krijgsman.

De automotive branche is meer dan ooit in beweging.

Niet alleen bij de kandidaat, maar ook aan klantzijde verandert er veel. De automotive branche is meer dan ooit in beweging. Easy Way ziet dat kwaliteit en beleving een nog belangrijkere rol zijn gaan spelen bij klanten dan voorheen. Hospitality is niet meer een ‘nice to have’, maar een absolute ‘must’. ‘Daar gaan ASA en Easy Way nu samen sterk op inspelen’, aldus Krijgsman.

500 ritten per dag

Met ruim 100.000 autotransporten op jaarbasis, is Easy Way momenteel marktleider in Nederland op het gebied van chauffeurs- en transportdiensten. Op dit moment heeft Easy Way landelijk ruim 2.500 medewerkers in dienst en verzorgt het bedrijf ruim 500 opdrachten per dag. Naast het uitvoeren van de 100.000 autotransporten per jaar is Easy Way gespecialiseerd in de levering van vast en flexibel personeel (in diverse functies) aan (rental) locaties van leasemaatschappijen, dealerbedrijven en verhuurbedrijven. Zowel Easy Way als uitzendbureau ASA zijn onderdeel van RGF Staffing the Netherlands.

Lees meer

 

Met eigen JDCO-classificatie gaat Jobdigger wéér een stap verder

Hoe kun je kandidaten matchen aan de juiste vacature? Het helpt dan als je beroepen kunt classificeren. De basis voor die classificatie is de internationale standaard ISCO, kort voor de International Standard Classification of Occupations. Maar die geeft slechts inzicht tot zo’n 400 à 600 beroepen. En is dat wel genoeg voor de veelzijdige arbeidsmarkt van vandaag de dag? Bij Jobdigger zijn ze daarom een stap verder gegaan, en hebben ze de specifieke JDCO-classificatie ontwikkeld. Die moet het recruiters nóg makkelijker maken vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

‘We hebben de ISCO-classificering verdiept tot ruim 3.800 functietitels.’

‘Onze klanten hebben de behoefte om op een dieper liggend niveau inzicht te krijgen in de arbeidsmarkt, in de vraagstelling’, aldus directeur Adelbert Smal. ‘Zo kunnen ze nauwkeuriger zoekopdrachten geven. Als je specifieke profielen hebt en bijvoorbeeld gericht bent op ingenieurs met een bepaald specialisme, dan wil je die kunnen aanbieden. Een voorbeeld is de functie van ‘monteur zonnepanelen’ waar Alliander naar op zoek is. Daarom hebben wij de bestaande ISCO-classificering verdiept tot 3.800 functietitels‘, vertelt Smal trots.

Een diep niveau

JDCO
Adelbert Smal, Business Development Director EMEA bij Jobdigger

Jobdiggers JDCO-classificatie is gerelateerd aan de basisindeling van ISCO, zodat je altijd terug kunt naar het hogere niveau en ook internationaal een vergelijking kunt maken op ISCO-niveau, vertelt hij. ‘De kennisvaardigheden en andere kwalificaties die op de arbeidsmarkt gevraagd worden, kunnen wij herleiden tot een bepaalde functie. Een buitengewoon interessant inzicht, mede omdat we dat op zo’n diep niveau voor heel Nederland kunnen.’

‘We kunnen tot 95% nauwkeurige uitspraken doen over de online vacatures op JDCO-niveau.’

‘Met dat inzicht classificeren wij ook de vacatures op werk.nl, die tender hebben we gewonnen. Met Jobdigger zijn we ISO-gecertificeerd voor het hele proces van classificeren op dit diepteniveau. We gaan tot het maximale in de kwaliteit ervan. Zo kunnen we tot 95% nauwkeurige uitspraken doen en data teruggeven van de op internet gepubliceerde vacatures op het JDCO-niveau.’

Wat je ermee kunt als recruiter

Een kleine zijstap naar datakwaliteit: ‘We hebben een validatieproces, waarin je als gebruiker van ons dashboard – of als je onze data als datafeed gebruikt – kunt melden wanneer je vindt dat zaken bijvoorbeeld anders moeten worden ingedeeld. Wij kijken of daar een patroon in is. Het stukje datakwaliteit is zo op zichzelf dus ook weer onderdeel van het verbeteren van de taxonomie.’

‘Datakwaliteit is op zichzelf ook weer onderdeel van de verbetering van de taxonomie.’

‘Dit unieke inzicht kunnen we bieden aan intermediairs, maar ook aan corporate recruiters, onderzoekbureaus en data-analisten. Zelfs aan vestigingsmanagers die in een specifieke regio profielen hebben. Ook voor de loopbaankant is het relevant, bijvoorbeeld voor mensen die aan het re-integreren zijn of op werk.nl aan het zoek zijn naar een baan.’

Nauwkeuriger functies vinden

De recruiter kan met deze uitgebreide taxonomie veel nauwkeuriger functies vinden op de arbeidsmarkt die bij de kandidaat passen, aldus Smal. Of juist de leads vinden die bij het betreffende bureau of de vestiging passen die specifieker aansluiten op de focusprofielen van een uitzender. ‘Voor beide partijen wordt de matching en leadgeneratie beter door het diepere inzicht wat JDCO biedt.’

JDCO

‘Bij Jobdigger kunnen we skills identificeren op dat diepere niveau. Voor alle vacatures die onze klanten uitzetten, zien we bepaalde skills terug. We kunnen competentieprofielen voor een doelgroep maken, we kunnen zien welke skills nodig zijn voor welke functie. Als je niet matcht op functieniveau, dan kan een kandidaat alsnog 80% van de gevraagde skills wel hebben door werkervaring uit het verleden.’

‘Op basis van skills kun je unieke beroepen vinden die je anders niet had gevonden.’

‘Dit zien we doordat de specifieke skills overwegend worden gevraagd bij de top 10-skills van de functie waarop de kandidaat solliciteert. Dit biedt mogelijkheden om kandidaten alternatieve beroepen te tonen, op basis van hun vorige werkervaring. Ook wel bekend als het Skillspaspoort of Skills-cv. Op basis van skills kun je unieke beroepen vinden die je anders niet had gevonden, omdat je via de skills weer kunt herleiden welke JDCO-beroepen dat zijn. Je volgt dan eigenlijk een omgekeerde route.’

Skills gap en benchmarks

‘Je kunt ook zien wat de skills gap is als iemand instroomt. Je vult die dan in met opleiding in je ontwikkelingsplan om van functie a naar functie b te kunnen gaan. Daarnaast is het mogelijk om benchmarking toe te passen. Je kunt bedrijven onderling vergelijken om beter vraag en aanbod bij elkaar te brengen’, aldus Smal.

‘Het is mogelijk om unieke combinaties te vinden van vacatures die je zelf hebt als uitzender, van vacatures uit de arbeidsmarkt in zijn totaliteit, als ook met je eigen kandidaten en andere kandidatenbronnen zoals jobboards en socials. Daarnaast biedt benchmarking een stukje cultuurherkenning in een organisatie: welke overwegende competenties en vaardigheden vragen wij? Je kunt zo veel dwarsdoorsnedes maken, allemaal op JDCO-niveau gebaseerd.’

‘Naast het vergelijken van bedrijven, biedt benchmarking een stukje cultuurherkenning in een organisatie.’

Nog een stap verder is het indexeren van kandidaten die je GDPR-proof kunt matchen aan JDCO-vacatures die Jobdigger vindt op de arbeidsmarkt. ‘Dan wordt het werk van de recruiter nóg makkelijker en efficiënter’, aldus Smal. ‘Het staat allemaal klaar waar de meest kansrijke combinaties zijn te vinden. We zetten de technologie, zowel de kandidaten- als de vraagzijde van de arbeidsmarkt gezamenlijk in. Kortom; JDCO biedt betere matchkansen, betere kandidaten en meer sales.’

De kandidaat centraal

Als recruiter kun je met de JDCO-indeling specifieker, effectiever en nauwkeuriger zoeken, filteren en matchen, aldus Smal. De kwaliteit van het hele recruitmentproces wordt daar volgens hem beter van. ‘Als je nu kandidaten benadert, dan moet je echt met iets komen wat bij hem of haar past. Hoe meer inzicht je in de kandidaat hebt, ook op basis van relevante criteria – wat we met de Virtual Sales Recruiter doen – hoe hoger de kans op een goede match en op een tevreden kandidaat’, vertelt Smal.

‘Hoe meer inzicht in de kandidaat, hoe hoger de kans op een goede match en een tevreden kandidaat’.

‘Voor veel sectoren is het momenteel een krappe markt, wat het voor recruiters en uitzenders lastiger maakt om kandidaten te vinden en te werven. Maar als jij als recruiter kunt aantonen waar je gebruik van maakt, de kennis die je hebt, en wat je aanpak is, kun je sneller kandidaten in je pool krijgen en als uitzender kun je de kandidaten sneller plaatsen.’

JDCO

‘Ook voor de eigen loopbaanontwikkeling van de kandidaat biedt JDCO mogelijkheden’, vult Smal nog aan. ‘De vaardigheden, de relatie tot het onderwijs, de richting van de kandidaat waar hij of zij naartoe wil en wat diegene dan nodig heeft aan skills. Dat alles wordt duidelijker op een veel nauwkeuriger niveau, doordat het gekoppeld is aan JDCO.’

Toekomstplannen

In het buitenland hanteert Jobdigger op dit moment nog de ISCO-classificering. Daar zijn ze ook aan het uitbreiden naar een soort tussenlaag, een diepere laag dan ISCO-niveau. Om tot in ieder geval 1.500 generiek te duiden functietitels te kunnen komen. ‘Die zal in ons geval kunnen worden gehanteerd voor Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, zodat je ook daar het diepere inzicht creëert’, aldus Smal. ‘Dat valideren wij met onze klanten, maar ook met de taxonomieën die daar aanwezig zijn.’

‘Veel sectoren kennen momenteel een krappe arbeidsmarkt. Die zijn gebaat bij diepgaande classificering.’

‘Daarmee voeden we ook onze classifier, de A.I.-machine learning-tool die patronen herkent om vacatures in het juiste hokje te plaatsen met de bijbehorende kenmerken, zoals het opleidingsniveau en de bedrijfsherkenning. Aan datzelfde niveau kunnen wij ook de doelgroepdata van Intelligence Group hangen, zodat we met elkaar de diepte in kunnen gaan.’

Lees ook