20-jarig HRlinkIT biedt recruitmentbureaus gratis Digital Maturity Scan aan

De van oorsprong Belgische HR-service provider HRlinkIT bestaat 20 jaar. En om dat te vieren, lanceren ze (tijdelijk) een gratis digital maturity scan voor recruitmentbureaus. Met die scan kunnen bureaus in één oogopslag te weten komen hoe volwassen ze al zijn op digitaal gebied, en bovendien tegelijk advies krijgen over hoe hun innovatie te verbeteren.

Met de digital maturity scan kunnen bureaus in één oogopslag te weten komen hoe digitaal volwassen ze al zijn.

van meerbeeck hrlinkitDoor middel van de digital maturity scan wil HRlinkIT recruitmentbedrijven sneller en intensiever helpen om te digitaliseren en optimaliseren. ‘Veel bedrijven benutten hun potentieel onvoldoende’, aldus oprichter en CEO Wim van Meerbeeck. ‘Met onze scans zetten we een stap terug en denken we een slim plan uit om succesvol te digitaliseren. We onderzoeken zaken als: wat is je ROI? Waar in het proces kun je met digitalisering meer efficiëntie bereiken? We analyseren en stippelen een doordacht en innovatief stappenplan uit.’

Vier strategische scans

De digital maturity scan is een van de vier strategische scans waarmee de 20-jarige Belgische onderneming de Nederlandse markt betreedt. De andere drie zijn de digital mini scan, de innovation scan, en de blueprint scan. ‘We willen de komende jaren verder op Nederland focussen en hier vooral onze strategische dienstverlening uitbreiden’, verklaart Van Meerbeeck de introductie hiervan.

Vanaf 1 juni tot 1 september kun je gratis de scan invullen.

Zo’n scan is normaal niet gratis, maar ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan is de digital maturity scan dat dus wel. Vanaf 1 juni tot 1 september kun je gratis de scan invullen. ‘Deze scan is speciaal ontworpen voor recruitmentbureaus’, vertelt Van Meerbeeck. ‘Hiermee kunnen ze eigen maturiteit vergelijken met die van de rest van de sector én krijgen ze uitgebreid advies over hoe ze kunnen optimaliseren.’

Lees ook:

 

Cloudwatch en VroomHR bundelen hun krachten

‘Ons nieuwe bedrijf heeft niet alleen alle expertise in huis om klanten te helpen met HR-transformatie & change, procesoptimalisatie en de keuze voor de juiste tooling, maar we kunnen nu ook de hele implementatie en technische integratie verzorgen’, vertelt Ruben van Geffen, managing partner van VroomHR. ‘Door de samenvoeging met Cloudwatch ontstaat een full-service Digital HR-specialist. Onze klanten kunnen bij ons terecht van strategie tot technische oplossingen en alles wat daar tussenin zit.’

‘Onze klanten kunnen bij ons terecht van strategie tot technische oplossingen en alles wat daar tussenin zit.’

De nieuwe organisatie telt 32 specialisten. Onder hen bevindt zich een breed team van consultants op het gebied van HR-transformatie, procesverbetering, architectuur en softwareselectie. Daarnaast is het nieuwe bedrijf gespecialiseerd implementatiepartner van een aantal HR-softwareleveranciers zoals Cornerstone OnDemand, Talentsoft en Smartrecruiters. Met de eigen consultants en de flexibele schil heeft de nieuwe combinatie ruim 50 HR-IT professionals aan het werk.

Trackrecord opgebouwd

Zowel VroomHR als Cloudwatch zijn sinds hun oprichting gespecialiseerd in HR-technologie, maar er zijn meer overeenkomsten, benadrukt Van Geffen. Hij noemt daarbij bijvoorbeeld de cultuur en de focus op het concrete resultaat voor klanten die beide bedrijven delen. Dat maakt volgens hem dat er in de afgelopen 25 jaar een aansprekend gezamenlijk trackrecord is opgebouwd bij meer dan 1.000 opdrachtgevers. ‘Dit betreft zowel grote internationale organisaties als kleinere lokale projecten waarin het verschil is gemaakt met en voor HR-teams.’

‘We kennen de haarvaten van deze producten, maar treden nooit op als reseller van een oplossing.’

Jochem ter Steege (Cloudwatch): ‘Onze mentaliteit en focus onderscheiden ons van de grote adviesbureaus die zich ook richten op Digital HR. We kiezen onze partnerships met softwareleveranciers zorgvuldig. We kennen de haarvaten van deze producten, maar treden nooit op als reseller van een oplossing. Ons doel is altijd om onafhankelijk met de klant mee te denken over de best passende oplossing voor hun manier van werken. En als we een implementatie uitvoeren? Dan doen we dit als productexpert met onze blik op de HR-business, niet op de software.’

Nog onder eigen naam

Dit jaar blijven beide organisaties nog onder hun eigen naam werken. De eerste focus is de dienstverlening waar mogelijk nog verder te verbeteren door experts samen te laten werken aan projecten. Ondertussen worden de teams geïntegreerd en zullen deze samen met klanten en partners aan de slag gaan om de best mogelijke werkomgeving voor opdrachtgevers neer te zetten. ‘Samen hebben we alle talenten en vaardigheden in huis om klanten met elk mogelijk vraagstuk over de digitalisering van people processes te bedienen’, aldus Van Geffen.

Lees ook

En weer een nieuw platform voor studentenbanen: Zenjob (rechtstreeks uit Duitsland)

In de platformeconomie zijn studentenbanen vaak de eerste waaraan wordt gedacht. Zo ook bij Zenjob, een van de grootste en snelst groeiende online platforms in Duitsland, dat vanaf vandaag officieel neerstrijkt op Nederlandse bodem. De komst naar Nederland is de allereerste stap over de grens van Zenjob, nadat het precies een jaar geleden zo’n 27 miljoen euro ophaalde in een investeringsronde voor internationale uitbreiding.

De komende maanden wil het bedrijf in vele Nederlandse (studenten)steden actief worden.

In de toekomst zullen meer landen volgen, zo is de bedoeling. Na een succesvolle pilot in Amsterdam is Zenjob nu actief in Den Haag, Groningen Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. De komende maanden zal het bedrijf ook in meer Nederlandse (studenten)steden actief worden.

Groeiambities in Nederland

Het bedrijf richt zich met name op zowel flexibele lastminute banen als bijbanen voor langere termijn, en daarnaast op supersnelle uitbetaling. De Nederlandse tak van Zenjob staat onder leiding van Bas Geluk. ‘In Nederland hebben we vorig jaar met succes een pilot afgerond’, vertelt hij. ‘Inmiddels hebben naast veel Duitse, ook veel Nederlandse bedrijven zich bij Zenjob aangemeld in hun zoektocht naar gekwalificeerd en flexibel personeel en groeit het aanbod van studenten hard.’

Zenjob wil aan het eind van het jaar in Nederland een omzet van 2,5 miljoen euro realiseren.

De ambitie van Zenjob in Nederland is om tegen het einde van dit jaar tenminste 800 talenten aan het netwerk te hebben toegevoegd, en een omzet te realiseren van 2,5 miljoen euro. Het bedrijf kent in Duitsland al zo’n 250 medewerkers.

Hoge vraag naar flexibel personeel

‘Nederland is voor ons een aantrekkelijke markt met een enorm aanbod aan studenten’, aldus Fritz Trott, CEO van Zenjob. ‘De focus lag eerst op Amsterdam. We breiden nu al uit naar andere studentensteden. Er is door de versoepeling van de coronamaatregelen straks een enorme vraag naar flexibel personeel. Voor studenten zijn flexibele banen een uitkomst. Zij willen nou eenmaal zelf bepalen wanneer en hoe vaak ze werken, zodat ze dit goed kunnen combineren met studie én studentenleven. Wij kunnen dan ook niet wachten om Nederlandse studenten van een leuke en uitdagende bijbaan te voorzien.’

‘Wij kunnen niet wachten om Nederlandse studenten van een leuke bijbaan te voorzien.’

Bas Geluk: ‘We zien nu een stijgende vraag naar personeel in branches zoals retail, logistiek en horeca. In de laatste maanden zien wij meer vraag naar personeel voor bezorgdiensten omdat hierin veel nieuwe spelers op de markt zijn gekomen. Wij zijn actief in al deze sectoren van e-commerce, hospitality en retail tot aan logistieke dienstverlening en bezorgdiensten, waardoor wij snel en effectief in deze vraag kunnen voorzien, voor zowel onze business partners als onze talenten.’

Eenvoudige app

Studenten kunnen zich bij Zenjob inschrijven door een app op de mobiele telefoon te downloaden. Daarna volgt een kort intakegesprek om hen te screenen en te bepalen welke banen het beste passen bij de persoon. Vervolgens krijgen ze dagelijks banen in de omgeving aangeboden via de app. De app zorgt er bovendien voor dat zakelijke gebruikers ook snel en gemakkelijk 24/7 werknemers kunnen boeken, waarna Zenjob alles voor ze uit handen neemt.

De app zorgt er voor dat zakelijke gebruikers makkelijk 24/7 werknemers kunnen boeken.

Voor de zakelijke gebruiker onderscheidt Zenjob zich onder andere door de snelheid waarmee ze flexibel personeel kunnen inzetten. Hierdoor kan de werkgever op basis van vraag en economische omstandigheden personeel inzetten op elk gewenst moment, wat minder risico’s met zich meebrengt. Studenten krijgen na het voltooien van het werk het loon wekelijks uitbetaald. Dit maakt het bijzonder aantrekkelijk voor studenten die op zeer korte termijn geld willen verdienen.

Innovatief matchingsysteem

Het innovatieve matchingsysteem zorgt ervoor dat vacatures alleen aan de meest geschikte kandidaten worden getoond. Daarnaast biedt Zenjob opleidingen om geïnteresseerde studenten een bredere selectie aan werk te kunnen aanbieden. In samenwerking met partners traint Zenjob bijvoorbeeld studenten in het gebruik van een kassasysteem en worden interne opleidingen georganiseerd voor service en catering. Als speciale werkkleding is vereist voor een baan, dan zorgt Zenjob tevens voor de juiste uitrusting.

Zenjob is inmiddels de grootste aanbieder van flexibele banen in Duitsland.

Zenjob werd opgericht in 2015 en is inmiddels een van de grootste aanbieders van flexibele banen in Duitsland. Elke maand gaan ruim 22.000 studenten via dit platform aan het werk. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar een scale-up. Zenjob heeft tot nu toe 50 miljoen euro aan investeringen opgehaald.

Lees ook

USG People wordt RGF Staffing The Netherlands

USG People in Nederland verandert haar naam in die van haar moedermaatschappij RGF Staffing, kort voor: Recruit Global Family. En dat is precies wat ze zijn, aldus CEO Rob Zandbergen: een familie. Oftewel: een netwerk van lokale merken die met elkaar een wereldwijde familie vormen die dezelfde waarden delen. ‘Die boodschap willen we nadrukkelijker uitdragen, want zowel onze klanten als kandidaten plukken er de voordelen van. Het betekent dat onze lokale professionals ondersteund worden door een wereldwijd netwerk van experts. En door een financieel sterk moederbedrijf, dat jaarlijks meer dan 10 miljard euro omzet.’

Onder de naam RGF wil USG People ook meer profiteren van de familiebanden met Indeed en Glassdoor.

Het netwerk van RGF betekent ook ‘dat we de omvang en ambitie hebben om te investeren in innovatieve diensten met echte toegevoegde waarde’, aldus Zandbergen. ‘Zoals slimme, digitale tools – een gebied waarop we ook voordeel halen uit onze ‘familiebanden’ met pioniers zoals Indeed en Glassdoor. Zij zijn net als RGF Staffing trotse onderdelen van Recruit Holdings.’

Japans hoofdkantoor

Het hoofdkantoor van Recruit Holdings is gevestigd in Tokio, Japan. De omzet in 2019 bedroeg 20 miljard euro en de beurswaarde is 65 miljard euro. In Nederland is het bedrijf actief onder merken als Start People, Unique, USG Professionals, Secretary Plus, ASA, Medi Interim, Technicum, en USG Freelance. Wereldwijd kent RGF Staffing het grootste netwerk van HR-dienstverleners ter wereld. Met activiteiten in Europa, Japan, Noord-Amerika en Oceanië helpt het bedrijf elke dag zo’n 300.000 mensen aan werk.

De beurswaarde van Recruit Holdings is zo’n 65 miljard euro.

‘Momenteel zetten wij de volgende stap in het avontuur waar uitzendbureau Unique bijna 50 jaar geleden in Nederland mee begon’, aldus Eric de Jong, CEO a.i. bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Daar zijn in de loop der jaren meerdere activiteiten en merken bijgekomen. Merken die diep verankerd zijn in de lokale arbeidsmarkt en in elk opzicht dicht bij onze klanten en kandidaten staan. Met de expertise van onze medewerkers, slimme technologie, digitalisering en ons wereldwijde netwerk van specialisten met behoud van de lokale focus, kunnen wij onze belofte ‘faster, simpler, closer’ aan onze klanten waarmaken.’

Babbage Company neemt recruitment- en trainingsbureau De Redactie over

Met de overname van recruitment- en trainingsbureau De Redactie groeit Babbage Company naar ruim 40 medewerkers intern en circa 250 externe interim professionals bij verschillende organisaties. Het recruitment- en interim managementbureau van (online) marketing & communicatieprofessionals werkt voor opdrachtgevers in allerlei sectoren; variërend van de (Rijks)overheid tot A-merken in retail, finance & telecom, zakelijke dienstverlening en non-profit. Door de overname ontstaat een sterke fullservice speler op het gebied van communicatie, (online) marketing en content.

‘Het DNA van De Redactie sluit naadloos aan bij dat van Babbage Company.’

‘De expertise, het netwerk en het DNA van De Redactie sluiten naadloos aan bij die van Babbage Company’, vertelt Lieke Severijns, directeur van Babbage Company. ‘Persoonlijk, betrokken en deskundig. De overname past bovendien in onze strategie om ons aanbod verder te diversifiëren binnen het domein van (online) marketing, communicatie en content. Door deze overname hebben onze professionals keuze uit meer opdrachten bij een diversiteit aan opdrachtgevers. En bieden wij ons netwerk een nog groter aanbod aan vakinhoudelijke training. Last but not least krijgen onze medewerkers nog meer ruimte om zich verder te ontwikkelen.’

Groeiende vraag naar talent

‘Babbage Company is een bureau waar ik mijn team, onze (interim)professionals, de lopende contentprojecten en opdrachtgevers met een goed gevoel aan overdraag’, vult Anke Brummerhop, voormalig directeur van De Redactie aan. ‘De match voelt heel natuurlijk en zal zonder twijfel leiden tot veel synergie.’

‘De match voelt heel natuurlijk en leidt zonder twijfel tot veel synergie.’

De overname komt tegemoet aan de snelgroeiende vraag naar expertise en talent, zowel projectmatig als vast, binnen het (online) marketing-, communicatie- en content domein. Babbage Company en De Redactie/De Redactie Trainingen blijven hun diensten aanbieden via de eigen kanalen. Beide bedrijven bestaan al ruim 20 jaar. Babbage Company doet dat van oudsher vooral op het gebied van marketing-, communicatie- en online professionals en heeft een eigen Babbage Academy. De Redactie is vooral bekend op het gebied van contentspecialisten. Ook is hier een grote opleidingstak: De Redactie Trainingen.

 

Hoe Matchpartner met OTYS en Getnoticed zijn site meer gebruikersvriendelijk maakte

Geen standaard website, maar liever: ‘uniek en persoonlijk’. Een site bovendien met een aansprekend design, ‘waarin er voldoende ruimte is om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan’. De eisen die Matchpartner stelde aan zijn nieuwe site waren flink, vertelt directeur Leon Brouwers.

‘We wilden voldoende ruimte om ons verhaal te vertellen en de connectie met kandidaten aan te gaan.’

Het gespecialiseerd bureau voor werving & selectie, detachering en advies en projecten staat voor ‘een duurzame match tussen kandidaat en opdrachtgever, met aandacht voor de persoon achter de cv’. En dat voor vier specialismen: Zorg & Welzijn, Arbo & Verzuim, Gemeente en Onderwijs. De nieuwe site moest daarop aansluiten.

Drie gespecialiseerde partijen

Als klant bij recruitmentsoftwareleverancier OTYS klopte Matchpartner daar aan voor ‘de achterkant’ . Voor ‘de voorkant’ van de site, het design, ging de bemiddelaar naar een derde partij; Getnoticed. Nadat zij de website hadden ontworpen, was het aan OTYS de schone taak deze te koppelen aan hun ATS-systeem.

‘We hebben goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Omdat Getnoticed gespecialiseerd is in recruitmentmarketing snappen ze wat een bureau als Matchpartner nodig heeft om de kop boven het maaiveld uit te steken. Daarnaast zijn ze bekend met OTYS als ATS (en CMS). ‘De samenwerking was erop gericht om Matchpartner het beste resultaat te geven’, aldus Dirk Driessen van Getnoticed. ‘Met dit in het achterhoofd, hebben we goede en scherpe discussies gehad met de experts van OTYS.’

Van wireframe tot lancering

Van tevoren werd een plan van aanpak gemaakt; een routekaart naar de nieuwe site, van wireframe tot lancering van de website. ‘Onze verwachtingen waren een soepel lopend traject met genoeg ruimte voor onze wensen met als eindresultaat een aansprekende, gebruiksvriendelijke website. Dat is geheel uitgekomen’, aldus Brouwers.

‘Onze verwachtingen zijn geheel uitgekomen.’

De website staat nu helemaal live. ‘De reacties waren zeer positief, zowel intern als van kandidaten’, vertelt de Matchpartner-directeur. ‘De website is geïntegreerd met Google for Jobs, zodat er nog meer (gratis) bezoekers naar de website toestromen. Daarnaast was de page builder (het eenvoudig aanpassen van pagina’s) gewenst. En dit alles binnen de afgesproken deadline met de beide partijen.’ Zijn tip: ‘Stel heldere doelen, en denk goed na over de technische inrichting en de koppelingen die daar bij horen. Bedenk goed wat jouw merk uniek maakt en hoe je dat naar voren wilt laten komen in de look & feel.’

Het resultaat

De vraag van Matchpartner was dat ze een next level recruitmentwebsite nodig hadden. Dat is sinds de lancering te merken aan de resultaten:

  • Een ruime verdubbeling van het aantal conversies (sollicitaties en inschrijvingen)
  • Gebruikers blijven gemiddeld 15% langer op de website rondbladeren.

Matchpartner, GetNoticed en OTYS kijken dan ook met plezier terug op deze succesvolle samenwerking.

Lees ook

Proost, gratis werving- en selectieportaal voor de horeca, gelanceerd

Speciaal voor alle horeca- en recreatiebedrijven die door de coronacrisis en de massale uitstroom van medewerkers met een personeelstekort worden geconfronteerd, lanceert Persoonality, onderdeel van Timing Holding, vandaag het platform Proost. Want er mag dan nog veel onzekerheid zijn rond de persconferentie van dinsdag 20 april, het moment dat de horeca mag heropenen komt waarschijnlijk wel steeds dichterbij.

Horeca- en recreatiebedrijven kunnen gratis per direct vacatures plaatsen.

Met het nieuwe gratis wervings- en selectieportaal kunnen horeca- en recreatiebedrijven gratis en zonder aanvullende verplichtingen per direct vacatures plaatsen. Persoonality roept het platform in het leven om de horeca te ondersteunen in deze moeilijke tijd en ze weer te helpen aan goed personeel.

Al jaren personeelstekort

De horeca kampt al jaren met een personeelstekort, en naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd door de coronacrisis. Ondernemers kunnen hun vacatures gratis plaatsen en beheren op Proost, en de binnengekomen sollicitaties makkelijk en snel in behandeling nemen.

Naar schatting zijn nog ruim 90.000 horecamedewerkers naar andere sectoren uitgestroomd.

Proost wordt versterkt door uitzendbureau Timing, dat haar landelijke netwerk inzet om vacatures extra onder de aandacht te brengen. Ook worden de vacatures kosteloos via andere vacaturesites verspreid. Ondernemers kunnen zich hier aanmelden; kandidaten kunnen hier alle vacatures vinden.

Samen de strijd aan

Johan de Vos, horeca-ondernemer en woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland Breda, herkent zich in de situatie: ‘Voordat we dicht gingen, hadden we al moeite om personeel te vinden. En dat is er door corona niet minder op geworden.’

Heel veel mensen hebben gekozen om toch iets anders te doen wat meer zekerheid geeft, aldus De Vos. ‘Dan is het fijn als je partners hebt die je helpen om aan goede krachten te komen. Die een platform maken om de horeca weer onder de aandacht te brengen. Want het is echt een mooi vak; de grootste sociale leerschool van Nederland. Hopelijk kunnen we met genoeg man de strijd aangaan na deze crisis.’

Groot personeelstekort

Het kabinet heeft laten weten dat de horeca niet opengaat op 21 april. Wanneer wel is nog de vraag. Maar één ding staat vast: het wordt voor horeca-ondernemers een grote uitdaging. Uit onderzoek van Persoonality blijkt dat ruim 90% van de horeca-ondernemers verwacht over onvoldoende personeel te kunnen beschikken als zij weer open mogen.

‘Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

laurens meyer
Laurens Meyer

Laurens Meyer, een van de grootste horeca-ondernemers van Nederland met meer dan 40 zaken, ziet ook dat er een serieus probleem is ontstaan door de crisis: ‘De huidige situatie is dramatisch. We hebben veel personeel moeten laten gaan. Als we nu opengaan, komen we 500 tot 700 man tekort. Het gaat een heel zware periode worden. Ik vind Proost een mooi initiatief. Alle hulp die we kunnen krijgen is van harte welkom.’

Zonder personeel geen gasten

Volgens Bob Weghorst, Directeur bij Persoonality, ontstaat er een gapend gat in de ’bemensing’ in de gehele horecabranche als er niet snel geschakeld wordt: ‘Zonder voldoende gekwalificeerd personeel kunnen ondernemers na de lockdown alsnog hun gasten niet ontvangen. Met Proost willen we niet alleen onze eigen klanten, maar heel Horeca Nederland helpen en ontzorgen. Als je nu niet handelt als horeca-ondernemer, als je niet nu al op zoek gaat naar goed personeel, dan mis je alsnog de boot.’

Lees ook

Hoe uitzenden en platformeconomie bij elkaar komen in het nieuwe YoungCapital Direct

De Hoofddorpse recruitmentspecialist YoungCapital heeft er sinds vandaag een nieuwe dienst bij: YoungCapital Direct. Dit selfserviceplatform voor uitzenden matcht tijdelijk vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, zónder tussenkomst van een recruiter. Bedrijven kunnen hun opdrachten zelf op het platform plaatsen, en uitzendkrachten kunnen vervolgens on demand reageren op de opdrachten die passen bij hun wensen. Zo kunnen ze dezelfde dag nog aan de slag.

‘Dit nieuwe platform combineert de flexibiliteit van een platform met de zekerheid van een uitzendcontract.’

Met de dienst krijgen zowel bedrijven als flexkrachten meer vrijheid om hun werk naar eigen wens in te vullen. ‘Met YoungCapital Direct spelen we in op de steeds groter wordende vraag naar on demand werk’, aldus Bram Bosveld, mede-eigenaar van YoungCapital. ‘Via dit nieuwe platform heb je de flexibiliteit van een platform, gecombineerd met de zekerheid van een uitzendcontract.’

youngcapital direct dus

In 5 steden

YoungCapital Direct gaat vandaag officieel live in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Tilburg. Het platform werkt 24/7, zodat klanten eenvoudig kunnen op- en afschalen wanneer ze dit willen, hun eigen uurtarief kunnen bepalen en zo een flexibele pool opbouwen. Ook uitzendkrachten werken wanneer het hen uitkomt en selecteren zelf de opdracht bij een bedrijf naar keuze.

‘Jonge uitzendkrachten willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als een college-uur uitvalt.’

Dit is vooral een oplossing voor jonge uitzendkrachten, denkt Bosveld. ‘Zij willen werken wanneer het hun uitkomt, bijvoorbeeld als er een college-uur uitvalt. Met dit nieuwe platform is dat mogelijk.’ YoungCapital is ook op het nieuwe platform verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle HR-zaken, zoals contracten, ziekte, verlof en verloning.

Al 1.000 opdrachten ingevuld

Het afgelopen jaar is achter de schermen al druk gewerkt aan het platform. Tijdens een pilotperiode zijn inmiddels de eerste 1.000 opdrachten dan ook al gedraaid. Het gaat daarbij vooral om last minute-klussen, zoals fietskoerier, host of logistiek medewerker voor onder andere HelloFresh, Ikea en Flink.

youngcapital direct

‘We krijgen veel positieve reacties op het platform’, stelt Bosveld. ‘Ruim 95 procent van de kandidaten in onze database is inzetbaar. Door hen te koppelen aan bedrijven die ad hoc of voor een dag iemand zoeken, kunnen we beide partijen optimaal servicen. We hopen YoungCapital Direct ook snel binnen andere Europese landen uit te rollen, zodat we de volledige 7,5 miljoen kandidaten in onze Europese database aan werk kunnen helpen.’

Disruptieve organisatie

YoungCapital Direct is naar eigen zeggen niet het eerste ‘disruptieve’ businessmodel van de uitzender. Zo lanceerde het bedrijf eerder al freelanceplatform YoungOnes. ‘Als wij ergens kansen zien, dan pakken we die met beide handen aan’, stelt Bosveld. ‘De arbeidsmarkt is continu in beweging. Opdrachtgevers hebben steeds andere wensen, hetzelfde geldt voor werkzoekenden. Die willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

‘Werkzoekenden willen gewoon kunnen werken waar en wanneer ze willen.’

Veel organisaties zien het niet zitten om hun eigen businessmodel te disrupten, maar Bosveld zegt ‘er niet vies van’ te zijn. Hij ziet YoungCapital Direct juist als een mooie aanvulling op de huidige, tot nu toe zo succesvolle uitzendconstructie. ‘YoungCapital Direct voorziet in de acute vraag en aanbod, die we met YoungCapital niet kunnen vervullen. Dit is dus juist een mooie aanvulling op de huidige uitzendconstructie. Voor ons, maar ook voor onze klanten en uitzendkrachten, is dit dus een win-win’.

Lees ook

OTYS gaat samenwerking aan met TheRecruitBoosters

De samenwerking tussen de recruitmentsoftware van OTYS en de technologie van het Amsterdamse TheRecruitBoosters is goed nieuws voor beide partijen, zeggen ze. ‘De wereld van recruitment beweegt zich razendsnel’, zegt bijvoorbeeld TheRecruitBoosters-oprichter Luc van Poll. ‘En goede opvolging is cruciaal om zowel tijd als geld te kunnen besparen. Door het ATS-systeem van OTYS te voorzien van interessante data, kunnen we waarde toevoegen aan het recruitmentproces van onze gezamenlijke klanten. Als OTYS het hart van jouw organisatie is, dan kun je met TheRecruitBoosters het hart sneller laten kloppen.’

‘Als OTYS het hart van jouw organisatie is, dan kun je met TheRecruitBoosters het hart sneller laten kloppen.’

En ook OTYS-CEO Bert Koning is enthousiast over de recent gesloten samenwerking. ‘TheRecruitBoosters is een jonge, frisse organisatie met uitgebreide expertise op het gebied van LinkedIn’, zegt hij. ‘Door het gebruik van ons platform te combineren met hun LinkedIn-strategieën wordt opdrachtgevers en talentvolle nieuwe werknemers vinden niet alleen eenvoudiger, maar ook een stuk efficiënter. Dit heeft bij onze gezamenlijke klanten al tot zichtbare groei geleid.’

Automatisch in OTYS-systeem

Dankzij de samenwerking worden leads en kandidaten die TheRecuitBoosters genereert, automatisch opgeslagen in het ATS-systeem van OTYS. Hierbij worden de data die binnenkomen direct gewaarborgd en kun je als gebruiker activiteiten koppelen aan leads en kandidaten. Hierdoor kunnen gebruikers actiegericht werken en het recruitment- of sales-proces efficiënter en succesvoller maken, zo is het idee.

Met deze technologie moeten organisaties tot wel 50 geschikte leads en kandidaten per dag kunnen bereiken.

Met de technologie van TheRecruitBoosters moeten organisaties op LinkedIn tot wel 50 geschikte leads en kandidaten per dag kunnen bereiken. TheRecruitBoosters doet dit voor alle organisaties die willen investeren in een slimmer, sneller en efficiënter werkproces. Door samen te werken, maken beide recruitmentbedrijven nieuwe opdrachtgevers en nieuw talent vinden nog sneller en eenvoudiger. Verbind je in het ATS-systeem van OTYS concrete acties aan de binnenkomende data van TheRecruitBoosters, dan kun je als recruiter of accountmanager altijd gerichte opvolging geven en zo het maximale uit een campagne halen.

Twee overtuigingen

Het in Amsterdam gevestigde TheRecruitBoosters heeft naar eigen zeggen twee overtuigingen. Enerzijds gelooft het bedrijf in de kracht van LinkedIn als social selling platform en anderzijds in het automatiseren van werkprocessen. Door deze overtuigingen te combineren, ondersteunt het bedrijf alle recruitment-organisaties in Nederland die zowel nieuwe opdrachtgevers als nieuwe kandidaten willen vinden en bereiken.

Het in Amsterdam gevestigde TheRecruitBoosters heeft naar eigen zeggen twee overtuigingen.

Het 20 jaar bestaande OTYS automatiseert alle recruitmentprocessen en biedt moderne oplossingen voor werving en selectie, detachering, corporate HRM en vacaturebanken. Het bedrijf heeft vele partnerships waardoor eigenlijk alles mogelijk is voor klanten. Een aantal partners zijn: Actonomy, Easyflex, Helloflex, Indeed, Prato, Stiply en Textkernel. Het bedrijf heeft kantoren in Gent, Praag en een hoofdkantoor in Veenendaal. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 1.000 klanten.

Lees ook

Intelligence Group en SmartRecruiters bundelen krachten

De koppeling van de data van iG! in het recruitmentsysteem van SmartRecruiters maakt voor al hun klanten inzicht in de gevraagde doelgroepen direct beschikbaar. Met deze inzichten is het eenvoudig om een ​​wervingsstrategie te maken. Dat moet het voor klanten van SmartRecruiters nóg makkelijker maken de beste kandidaten te vinden, aan te trekken, te selecteren en aan te nemen.

Kompas voor recruitmentmarketing

‘Het is echt een genot om samen te werken met een technologisch innoverende organisatie als SmartRecruiters en hiermee voor het eerst talent intelligence in heel Europa (en daarmee de wereld) geïntegreerd te kunnen ontsluiten’, stelt Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group, in reactie op de samenwerking.

‘Weten waar je moet zoeken, is het halve werk bij het aannemen van nieuw personeel.’

Stanislaw Wasowicz, Regional Director Alliances EMEA van Smartrecruiters, valt hem daarin bij. ‘Weten waar je moet zoeken, is het halve werk bij het aannemen van nieuw personeel. Met een groeiend aantal remote-first werkgevers, kunnen wervingsteams praktisch overal naar talent zoeken. De realtime arbeidsmarktdata van Intelligence Group dienen als een kompas voor recruitmentmarketing en recruitment sourcing. Een zeer gewaardeerde aanvulling op ons marktleidende partner ecosysteem.’

Hoe Talent Intelligence binnen SmartRecruiters werkt

Wie in het recruitmentsysteem van SmartRecruiters invoert welk talent hij of zij nodig heeft, krijgt nu een compleet talent intelligence-dashboard van dit profiel voorgeschoteld. Dit dashboard omvat onder andere de haalbaarheid van recruitment, functievoorkeuren, socio-demografische gegevens, verwachtingen van kandidaten en  mediagedrag binnen 28 Europese landen én de VS. Naast de inzichten over de specifieke doelgroep wordt ook een landelijk gemiddelde getoond. Zo kun je als werkgever een tactische strategie bepalen, die kan worden ingezet om meer op te vallen bij jouw publiek.

Hier een voorbeeld met een verkoopmanager in Frankrijk.

Lees ook

Hireserve wordt Ubeeo: een nieuwe naam én ISO 9001-gecertificeerd

‘We zijn heel blij met onze nieuwe naam’, vertelt Leon Buijsman, directeur en eigenaar van Ubeeo. ‘De naam is bewust abstract en staat dus in letterlijke zin ook niet ergens voor. Maar het is wel een onderscheidende en disruptieve naam, die we bovendien internationaal goed kunnen gebruiken.’

‘De naam is bewust abstract, maar is wel onderscheidend en disruptief.’

Tegelijk met het afscheid van de handelsnaam Hireserve kondigt Buijsman nog een nieuwtje aan: ‘We heten niet alleen anders, we zijn nu ook ISO-9001 gecertificeerd.’ Aan de specialisatie van het bedrijf verandert ondertussen niets. Het blijft gaan om recruitmentsoftware voor klanten die corporate recruitment serieus nemen, aldus de directeur/eigenaar. Maar toch: heel wat veranderingen. Hoogste tijd dus voor een kort gesprek over het hoe en waarom.

Waarom vonden jullie het precies tijd voor een nieuwe naam?

‘De grootste verandering heeft eigenlijk 3 jaar geleden al plaatsgevonden. Hireserve was aanvankelijk de naam van zowel ons Nederlandse bedrijf als een Britse zusteronderneming. We maakten een splitsing in de zusterbedrijven toen de Brexit werd aangekondigd, onder andere om alle data binnen de EU te houden. Bovendien konden we het ATS daardoor volledig toespitsen op de wensen van de Nederlandse recruitmentmarkt.

‘De Engelse en Nederlandse arbeidsmarkt zijn echt uitersten van elkaar.’

De reden waarom het zo moeilijk was om vanuit één bedrijf te werken, is dat de Engelse en Nederlandse arbeidsmarkt uitersten zijn van elkaar. In de Engelse markt is de machtsafstand tussen werkgever en kandidaat heel groot, in de Nederlandse markt juist heel erg klein. Dat verschil zie je bijvoorbeeld als je op de werkenbij-site komt: in de Engelse markt zijn lange sollicitatieformulieren de norm en moet elke kandidaat eerst een account aanmaken. In de Nederlandse markt is dat juist andersom.

> En dus?

Door die grote verschillen en met de Brexit als katalysator zijn we dus in februari 2018 officieel zusterbedrijven geworden. Juist doordat dit in volledige harmonie ging, zijn de eigendomsrechten op de software eerlijk verdeeld en was het mogelijk om een gemeenschappelijke naam te houden. Er veranderde in beide landen immers niets aan de dienstverlening.

‘Die gemeenschappelijke naam werd na verloop van tijd steeds minder handig.’

Maar die gemeenschappelijke naam, wat aanvankelijk dus een voordeel was, werd naarmate de tijd vorderde steeds minder handig. Hireserve is in het Verenigd Koninkrijk niet hetzelfde als Hireserve in Nederland. Dus mensen die de Engelstalige site bezoeken, zien iets anders dan in Nederland wordt aangeboden. En aangezien de naam door de Engelse oprichter bedacht is, liggen de rechten daarvoor in het VK. Dus zijn we de zoektocht naar een nieuwe naam 1,5 jaar geleden gestart. Precies een jaar geleden was alles klaar om onze nieuwe naam te lanceren. De pandemie gooide toen echter roet in het eten. Nu is de tijd beter.’

> Ubeeo is ook gekozen vanwege de internationale ambities.

‘Bij het kiezen van de nieuwe naam is hier lang over nagedacht. Er hebben ook lang leuke en passende Nederlandse namen op de shortlist gestaan. Als je je gaat realiseren dat je product het goed doet in Nederland, er landen binnen de EU zijn die qua arbeidsmarkt op Nederland lijken en dat de data binnen de EU wordt opgeslagen, is het eigenlijk een no-brainer om voor een meer internationale naam te kiezen. En inmiddels hebben we ook een aantal partnerships die ons bij internationale expansie kunnen gaan helpen.’

> Wat betekent die ISO 9001 voor jullie precies?

‘Er zijn heel veel ISO-normen. Voor softwareleveranciers zijn er twee het meest belangrijk. Daar wordt ook vaak om gevraagd in aanbestedingen. Het gaat dan om: ISO-27001 (informatiebeveiligingssysteem) en ISO-9001 (kwaliteitssysteem). Beide normen bestaan uit tientallen punten die je moet uitwerken, beschrijven en doorvoeren in de dagelijkse praktijk.

‘We kunnen nu duidelijker onderscheid maken tussen problemen en wensen.’

Voor de klanten biedt het duidelijkheid: ons informatiebeveiligings- en kwaliteitssysteem voldoen nu volgens een externe auditor aan de normen. Voor onszelf betekent het dat wij een zich herhalend proces van analyseren, actieplan maken, uitvoeren en evalueren hebben ingevoerd om de kwaliteit van ons product en de dienstverlening daaromheen continu te verbeteren. Wij merken de impact daarvan bij implementaties. Deze lopen nu sneller en vloeiender. De klanten merken dit bijvoorbeeld bij support, waarbij we nu duidelijker onderscheid maken tussen problemen en wensen.’

> Hoe ben je eigenlijk tot de nieuwe naam gekomen?

‘Het eerste idee was dat we zelf “wel even” de naam zouden verzinnen. We hebben een hecht en harmonieus team, maar hadden toch binnen de kortste keren ruzie. Daarop heb ik contact gehad met onze marketing partner, DEPT, en zij raadde ons The Nameworks en Skriptor Zigila aan. Zij zijn bekend van namen als Chipknip, Jillz, Ziggo, Independer en Alliander.

‘In totaal zijn zo’n 1.000 namen de revue gepasseerd.’

Als onderdeel van het proces zijn we vervolgens gaan bepalen of we op zoek moesten naar een instrumentele, positionerende of abstracte naam. Er zijn al heel veel varianten op “Recruitment”, “Hire”, “Candidate” of “Talent” gebruikt. Wij onderscheiden ons echter graag en wilden niet de zoveelste variant daarop zijn. In totaal zijn zo’n 1.000 namen de revue gepasseerd. Uiteindelijk hielden we er 10 over. Een paar daarvan waren geweldig, maar niet voor een softwarebedrijf. Na juridische checks en beschikbaarheid van domeinen hielden we er 3 over. Uiteindelijk was het gevoel bij Ubeeo het best.

‘Hireserve werd ook jarenlang verkeerd uitgesproken. Dat maakt Ubeeo voor ons meteen vertrouwd.’

Ubeeo deelt één kenmerk met Hireserve: het zal waarschijnlijk net zo vaak verkeerd uitgesproken en gespeld worden. Daar zijn we al jaren aan gewend en dat maakt Ubeeo eigenlijk voor ons ook meteen vertrouwd.’

Lees ook

Jobdigger en theMatchBox integreren: Carerix-klanten eerste gebruikers

Met een zo compleet en actueel mogelijk beeld van alle kansen op de arbeidsmarkt per land, regio of postcodegebied, kunnen recruiters sneller kansen benutten. Ook kunnen ze een goede match vinden tussen vacatures en hun eigen of externe kandidaten. De nieuwe integratie van Jobdigger Insights en theMatchBox maakt deze matches kinderspel. En het zijn de gebruikers van Carerix die als eerste deze nieuwe geïntegreerde totaaloplossing binnen hun ATS kunnen benutten.

De nieuwe integratie van Jobdigger Insights en theMatchBox maakt matching kinderspel.

Gebruikers van Carerix die de koppeling met de arbeidsmarktdata van Jobdigger Insights al gebruiken, hebben daarmee altijd toegang tot een volledig overzicht van de arbeidsmarkt. Vacatures op functietitel-, bedrijfs- en locatieniveau zijn al langer beschikbaar binnen het Jobdigger-dashboard. Maar nu zijn dus ook de verschillende relevante arbeidsmarktdata samengebracht met TheMatchbox. ‘Met onze arbeidsmarktdata en deze unieke integratie kan voor elke kandidaat de beste match worden gerealiseerd vanuit zowel eigen opdrachten als externe vacatures’, aldus Jobdigger-eigenaar Björn Hijmans.

Drie slimme oplossingen in één

De nieuwe oplossing voegt de search- en matchmogelijkheden van theMatchBox toe aan de al bestaande arbeidsmarktinformatie. De basis voor deze matches tussen eigen opdrachten en externe vacatures en kandidaat bestaat onder meer uit hard en soft skills, diploma’s en eerdere werkervaringen. ‘Deze data kunnen we koppelen aan relevante functie- en beroepsprofielen zodat je hierop kunt matchen’, aldus Hans Rook, product owner bij Carerix.

‘Hierdoor ontstaat een next generation search & matching-oplossing.’

Dat komt dus bovenop de geïntegreerde modules Jobdigger en 360Match, die Carerix-gebruikers nu al rechtstreeks kunnen gebruiken. Zo ontstaat volgens Rook een ‘next generation search & matching-oplossing om sneller en efficiënter kandidaten en vacatures te matchen.’ Gebruikers kunnen daardoor niet alleen snel interessante vacatures vinden. Ze kunnen deze ook direct koppelen aan geschikte kandidaten in je eigen talentpools en de vacature importeren binnen Carerix.

Win-winsituatie

De arbeidsmarktdata kun je dan vanuit de kandidatenkant benaderen, waarbij je externe vacatures zoekt die een goede match zijn voor de kandidaat. Anderzijds kun je vanuit interne opdrachten, aangevuld met externe vacatures, ook de meest passende kandidaat zoeken en in beeld brengen, gesorteerd op kwaliteitsscore.

‘Met de integratie besparen gebruikers veel tijd.’

‘Met de integratie besparen gebruikers veel tijd. Ze kunnen kwalitatief goede matches vormen met eigen vacatures én alle externe vacatures. Een win-winsituatie dus in de vorm van tijdsbesparing en een hogere omzet’, aldus Jan Govaerts, managing partner van theMatchBox. Zo moet meer tijd en inzicht in de meest kansrijke leads ontstaan, net als meer tijd voor betere matches én meer tijd en meer aandacht voor de meest geschikte kandidaten.

Lees ook