Royal Navy en Royal Air Force in zee met Pegasystems voor stroomlijning recruitmentproces

Elk jaar tonen zo’n 180.000 kandidaten belangstelling in een carrière bij de Britse Royal Navy (RN) en de Royal Air Force (RAF). Daaruit volgen uiteindelijk 60.000 sollicitaties, van wie dan ongeveer 8.500 mannen en vrouwen worden aangenomen. Tot nu toe voeren zo’n 600 RN- en RAF-medewerkers de werkzaamheden hiervoor voornamelijk handmatig uit. Dit gebeurt vanuit 48 recruitmentkantoren in het Verenigd Koninkrijk. Dat leidt tot lange wervingstrajecten en hoge uitval van kandidaten.

Het nieuwe platform moet het hele wervingsproces beperken tot hooguit zo’n 30 dagen.

Om hier iets aan te doen hebben beide Defensieonderdelen nu een contract gesloten met het Amerikaanse softwarebedrijf Pegasystems. Aan hen om onder meer het hele wervingsproces te beperken tot hooguit zo’n 30 dagen. Daarnaast moet de nieuwe applicatie zorgen voor aanzienlijke verbetering van de bestaande wervingstrajecten en rapportagemogelijkheden leveren die meer inzicht bieden in het recruitmentproces.

Multichannel, selfservice model

Pegasystems is bekend als softwareorganisatie die via een zogeheten low-code platform ‘complexiteit binnen organisaties doorbreekt’. De software maakt daarvoor bijvoorbeeld gebruik van intelligente automatisering om de pro-activiteit van kandidaten te stimuleren en meer flexibiliteit in te bouwen in het wervingsproces. Het platform levert statistieken, rapportages en gegevens die zijn samengesteld en opgebouwd rond de ervaringen van de individuele kandidaat. Kandidaten bepalen zelf hun voortgang door een multichannel, selfservice model te creëren. De recruiters kunnen kandidaten die de meeste ondersteuning nodig hebben tijdens het wervingstraject vervolgens één-op-één begeleiden.

Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven.

Dankzij de low-code functionaliteiten van het platform kunnen RN- en RAF-recruiters bovendien zelf hun eigen proces vormgeven en noodzakelijke wijzigingen of verbeteringen doorvoeren in de applicaties. Dat kunnen ze straks in enkele uren of dagen afronden in plaats van dat het weken of maanden in beslag neemt. Recruiters houden hiermee de flexibiliteit om up-to-date te blijven, belooft Pegasystems.

‘Geweldige bonus’

Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zelf zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject’, zegt groepskapitein Lizzy Nicholl, hoofd recruiting en selectie voor de RAF. ‘We zijn dus erg enthousiast over een gezamenlijk RN en RAF Recruiting IT-systeem. oftewel: RITS.  Nauw samenwerken met Pega-experts om zoiets krachtigs te bouwen, dat we vervolgens in-house kunnen onderhouden, is voor ons een grote stap voorwaarts.’

‘Recruiters van de RAF zijn nog niet eerder zo betrokken geweest bij een groot softwareontwikkelproject.’

De samenwerking met de Royal Navy noemt zij ‘een geweldige bonus. ‘Er wordt goed samengewerkt. Elke kans wordt aangegrepen om elkaars best practices op het gebied van recruitment over te nemen. We vertrouwen erop dat RITS de recruitment journey van onze kandidaten verbetert en de kans vergroot dat individuen hun journey echt willen afronden. Zo krijgen wij binnen de RAF meer diversiteit. En dat is van cruciaal belang nu we ons ook begeven in steeds complexere operationele omgevingen zoals cyber en ruimtevaart.’

Meer zakennieuws

Verdere consolidatie in detacheringsmarkt: Maandag neemt WIBA IT over

Organisaties lopen vaker tegen digitaliseringsvraagstukken aan, de hoeveelheid data groeit en men moet sneller en projectmatig schakelen. Door de overname van WIBA IT, wil Maandag® Holding beter in staat worden deze steeds complexere IT-vraagstukken op te lossen en trajecten in goede banen te leiden door de inzet van high-end IT-profielen, zoals analisten, software developers, cloud engineers en data-specialisten. Daarnaast zet Maandag met de overname in op verbreding van haar dienstverlening door ook het commerciële domein in Nederland beter te bedienen.

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen.’

‘Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen zoals developers en dataspecialisten. Dit is waar WIBA IT al jarenlang ervaring mee heeft. Bovendien bedient WIBA IT ook de commerciële markt, wat voor Maandag® Nederland een mooie kans is om te verbreden’, aldus Freddy Verweij, CEO van Maandag® Holding (links op de foto).

A-merken

Het 14 jaar oude WIBA-IT zal volledig geïntegreerd worden in de Maandag®-organisatie. Met de overname kan WIBA IT haar kennis nu ook inzetten voor klanten van Maandag®: ‘Zij zien waar onze kracht ligt: snelheid koppelen aan kwaliteit’, aldus Anne Willeboordse, CEO van WIBA IT (rechts op de foto). ‘Die twee zijn lastig te combineren. Dus dan is het zaak om focus te houden. Daarom richten wij ons ook alleen op het bedienen van A-merken, met high-end IT-profielen.’

Met de overname richt Maandag® zich ook op groei binnen het commerciële domein.

Met de overname richt Maandag® zich ook op verdere groei binnen het commerciële domein. Maandag® is met 46 vestigingen in 15 Nederlandse steden een bekend detacheerder in het publieke domein. Meer dan 4.000 professionals zetten zich dagelijks in binnen de zorg, het onderwijs en de overheid. Daarnaast is Maandag® actief onder het merk Whoohoo op het gebied van life sciences en engineering in België en IT in Polen. Het netwerkt van WIBA IT bestaat uit meer dan 7.000 zzp’ers en een groot netwerk aan gespecialiseerde partners.

Meer zakennieuws

Als flexbedrijf succesvol automatiseren? Nieuwe website Tigris legt uit hoe je dat doet

De behoefte aan professionele digitalisering neemt momenteel een enorme vlucht in de flexbranche, constateert Maikel Neelen, CTO en medeoprichter van Tigris (rechts op de foto), op basis van cijfers van het eigen platform waarop een groot aantal flexorganisaties zijn aangesloten. ‘Steeds meer flexorganisaties zien in dat ze hun processen slim moeten automatiseren en dat dit dé sleutel is om te kunnen groeien in een steeds complexere branche.’

‘Veel software werkt eerder beklemmend dan bevrijdend.’

De flexbranche is momenteel volop in beweging, merkt Neelen. ‘Daardoor moeten flexorganisaties steeds sneller schakelen om relevant te blijven. Processen automatiseren door een slimme softwareoplossing te kiezen maakt dat mogelijk, maar dat klinkt vaak makkelijker dan het in de praktijk is. Veel flexorganisaties lijken weliswaar globaal op elkaar, maar uiteindelijk is geen enkele organisatie hetzelfde. Daardoor sluiten softwareoplossingen die bij aanschaf een goede fit lijken te zijn in de praktijk vaak toch onvoldoende aan. Vaak werken ze daardoor eerder beklemmend dan bevrijdend.’

Belangrijke succesfactoren

Bij aanschaf onderschatten veel organisaties hoe snel de behoeften door alle marktontwikkelingen veranderen, ziet Neelen. ‘Een oplossing die vandaag goed past kan daardoor morgen te beperkt zijn. Het is dan ook belangrijk te kiezen voor een modulaire en schaalbare softwareoplossing, die kan meegroeien en voldoende ruimte biedt om zelf processen naar wens in te richten’, voegt hij toe.

‘Een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Ook de gebruiksvriendelijkheid van oplossingen noemt hij een belangrijke succesfactor. ‘Door de vele veranderingen zien we dat medewerkers van flexorganisaties regelmatig worden geconfronteerd met aanpassingen in hun dagelijks werk. Dat kost veel tijd en energie. Het gemak van de software kan hierin een hoop schelen. Ook het relatief grote personeelsverloop in de flexbranche zorgt dat gebruiksvriendelijkheid een groot goed is; een lage instapdrempel scheelt een hoop inwerktijd.’

Snel veranderen vraagt heldere visie

Hoewel een modulaire all-in-one insteek en gebruiksvriendelijkheid belangrijke succesfactoren zijn, ziet Neelen een derde factor als meest cruciaal: een heldere visie. ‘Software implementeren en aanpassen kost tijd. Daarom is het belangrijk trends en veranderingen snel te signaleren, zodat je op tijd kunt schakelen. Dat vraagt om een duidelijke visie op de ontwikkelingen in de branche. Overigens niet alleen van flexorganisaties zelf; juist ook van hun software-aanbieders. Een proactieve softwarepartner met een heldere visie op de markt kan via software-updates zorgen dat zijn klanten als eerste op trends kunnen inspelen.’

‘Trends en veranderingen snel signaleren is belangrijk, zodat je op tijd kunt schakelen.’

Daarom besteden ze bij Tigris ook zoveel tijd aan het duiden van ontwikkelingen, het aanscherpen van de visie en het optimaliseren van het platform daarop, stelt Neelen. ‘We profiteren daarbij van de grote hoeveelheid relevante data binnen ons platform, zodat we trends datagericht kunnen duiden en precies zien waar de ruimte voor optimalisatie zit.’

In de toekomst

De vorige week gelanceerde nieuwe website moet daarbij verder helpen, zegt hij. ‘Op deze website nemen we klanten en geïnteresseerde partijen mee in onze roadmap op langere termijn en alle functionaliteiten die ons platform vandaag de dag te bieden heeft. Voor ons is het key dat elke flexorganisatie continu kan blijven innoveren en maximaal rendement uit ons platform kan halen.’

‘Binnenkort starten we bijvoorbeeld met keynote vlogs.’

De nieuwe website biedt Tigris, samen met onder meer het LinkedIn-account, een ‘uitstekend platform om onze visie op marktontwikkelingen ook in de toekomst te blijven uitdragen’, denkt Neelen. ‘Binnenkort starten we daarom bijvoorbeeld met keynote vlogs. Daarin laten we onze collega’s en andere belangrijke kernspelers aan het woord om hun ervaringen en visie te delen. We zijn pas net begonnen’, besluit hij dan ook, met een glimlach.

team tigris
Het team van Tigris

Lees ook

Recruiters van Timetohire, Metrix en Techteam bundelen krachten

Het samenvoegen van de verschillende labels tot één merk is een logische stap, aldus Milad Zandi, Managing Partner van Timetohire. In de afgelopen 2 jaar bouwden de verschillende bedrijven al een groeiende portefeuille aan klanten op. De meer dan 50 recruiters van de bedrijven werkten ook al steeds vaker samen aan projecten om zo optimaal van elkaars expertise en netwerk gebruik te kunnen maken.

‘We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

‘Steeds vaker worden meerdere van alle diensten die we aanbieden ingezet bij eenzelfde opdrachtgever’, aldus Zandi. ‘Vanuit de gedachte van Total Talent Acquisition is het dan logischer vanuit één naam te werken.’ Recruitmentmanager Fleur Aalbrecht (foto) voegt daaraan toe: ‘Omdat wij een zelfsturende organisatie zijn, zit samenwerken in ons DNA. We hebben allemaal een enorme liefde voor het recruitmentvak. Dat hebben we nu onder één dak gebracht.’

RPO

Timetohire heeft zich in de afgelopen 3 jaar ontwikkeld tot een bekende specialist op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO). Aanvullend verricht het diensten op het gebied van interim recruitment en executive search op het gebied van bijvoorbeeld IT en engineering. De missie is recruitment duurzamer maken voor de opdrachtgevers. Het bedrijf is gevestigd in Leidschendam.

timetohire kantoor

Lees ook

Welke van de volgende 17 stappen in het recruitmentproces heb jij al geautomatiseerd?

‘Er ligt nog steeds veel handmatig werk bij recruiters’, constateert Isabeau Stamhuis, adviseur technologische innovatie en data bij arbeidsbemiddelaar Studelta. Maar administratie? ‘Dat is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit’, zegt ze. ‘Die zit eerder in het spreken en enthousiasmeren van kandidaten en het matchen van hen met toffe functies.’

‘Administratie is over het algemeen niet waar de kracht van recruiters zit.’

Niet zo gek dus dat bij Studelta de afgelopen tijd veel aandacht is besteed aan verregaande automatisering van het volledige recruitmentproces. ‘Dat is hetgeen waar we nu focus hebben’, zegt ze. ‘Zodat we zo veel mogelijk handmatig werk weg kunnen nemen, zodat recruiters kunnen doen waar ze goed in zijn. Wat me daarbij het meest bijstaat is dat kandidaten die op een shortlist worden gezet, automatisch vacatures krijgen toegestuurd, en van daaruit ook automatisch kunnen solliciteren.’

Constante verandering

Het gaat om een continue verandering, zegt Stamhuis in een video op een nieuwe site van Bullhorn. ‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook allemaal nog aan het ontdekken. Vraag het me volgend jaar nog eens, en ik vertel weer heel andere dingen. Maar het gaat er wel om dat we met evenveel mensen méér werk kunnen leveren.’

‘Het is een leerproces dat almaar doorgaat. Wij zijn het ook nog aan het ontdekken.’

De nieuwe site, Automation All-Stars geheten, wil Nederlandse recruiters duidelijk maken wat er allemaal al mogelijk is op het gebied van automatisering van recruitment. Maar liefst 17 mogelijke stappen worden daarbij benoemd, plus een quiz om te ontdekken waar je zelf al staat qua automation, en ook nog eens vele video’s en verhalen van andere ‘automation all-stars‘.

Drie niveaus van automatisering

Zit je qua automatisering nog op een basisniveau? Ben je vooral transactioneel bezig? Of zit je al op het hoogste, ‘transformationele’ niveau, waarbij je werkt aan een voedingsbodem voor duurzaam langetermijncontact met kandidaten en cliënten gedurende het recruitmentproces? Op deze pagina kun je het voor jezelf vaststellen en meteen kijken waar nog verbetering mogelijk is.

AAS_Website_Mockup_Chart_V2

Bekijk hier de hele site

Automation All Stars

JAMwerkt overgenomen door Belgische uitzender TRIXXO

‘We waren op zoek naar een partij die onze kernwaarden deelt, goed bij ons team past en de slagkracht heeft om de volgende stappen te zetten in de groei van JAMwerkt. Dit vonden we terug bij TRIXXO. Sinds het eerste gesprek hadden we direct een klik met de oprichter en de overige MT-leden. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat TRIXXO de juiste partij is’, aldus Ruud Schippers (28), samen met broer Martijn (25) en zus Miranda (29) oprichter van JAMwerkt.

‘Onze honger is nog niet gestild’

Voor de van oorsprong Belgische uitzender TRIXXO is de overname van JAMwerkt al de derde van het jaar, na eerder ook al ‘Mainwork’ en ‘Ruimbaan’ te hebben verworven. ‘En onze honger is nog niet gestild’, aldus Frank Vliegen, CEO van TRIXXO Jobs. ‘We willen blijven groeien in Nederland. Want daar liggen kansen die we niet mogen laten liggen.’

Omzet van 35 miljoen euro

Op dit ogenblik heeft TRIXXO Jobs in Nederland 10 kantoren die een omzet van 35 miljoen euro draaien. Met JAMwerkt komt daar een aanzienlijke uitbreiding bij. Het snel groeiende online uitzendplatform in Noord-Brabant was eerder onder meer FD Gazelle, en is in de bijna 10 jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot specialist in de bemiddeling van jong talent uit vrijwel de hele provincie. Met deze overname zal deze groei alleen nog maar versneld worden, zo verwachten de betrokkenen.

TRIXXO Jobs heeft in Nederland nu 10 kantoren die samen een omzet van 35 miljoen euro draaien.

Oprichters Miranda, Ruud en Martijn Schippers zullen nog tot eind dit jaar in hun huidige rol blijven. Daarna krijgen zij een adviserende rol om het DNA van de organisatie te borgen. Vervolgens gaan zij aan de slag in het familiebedrijf The Schippers Group. JAMwerkt zal zich blijven focussen op jong talent en zal als een apart label onder de TRIXXO-Groep vallen.

Nieuwe niche

Via het platform van JAMwerkt werken dagelijks zo’n 300 tot 350 jongeren op uitzendbasis. De organisatie is gegroeid naar een team van 18 young professionals. De verwachte omzet van het bureau is 7 miljoen euro. Het bureau richt zich met name op jong talent (van generatie Y en Z) dat het kan uitzenden in de sectoren logistiek, techniek, horeca en office. Daarnaast worden via de Talentenbank maandelijks vele kandidaten aan een nieuwe uitdaging geholpen op basis van werving en selectie.

Via JAMwerkt werken dagelijks zo’n 300 tot 350 jongeren op uitzendbasis.

Voor het in 2014 opgerichte TRIXXO betekent het een mooie aanvulling, aldus CEO Vliegen. ‘Tot nu toe waren we in Nederland vooral werkzaam als uitzender in Safety, Logistiek en Klantenservice. Door deze overnames breiden we onze service meer en meer uit. Met de overname van JAMwerkt, als online uitzendplatform gericht op jong talent, voegen we weer een nieuwe niche toe aan ons aanbod.’

Lees ook

Nederlandse recruitmentstart-up TestGorilla haalt 10 miljoen dollar op

Eind vorig jaar werd al bekend dat het platform voor preselectie van het Nederlandse TestGorilla een miljoen euro had opgehaald. Nu komt daar dus (zeker) het tienvoudige bij. ‘De coronapandemie heeft gezorgd voor een verschuiving in de manier waarop organisaties nieuw talent werven’, stellen de ondernemers achter het platform. ‘Daardoor is het aantrekken van nieuw talent moeilijker geworden dan ooit en moeten recruiters zich meer focussen op vaardigheden en intrinsieke motivatie dan op cv’s en ervaring.’

De financiering wil het platform besteden aan verdere ontwikkeling van de technologie.

En juist door deze ontwikkeling ziet TestGorilla zich dus gesterkt. De extra financiering wil het platform gaan besteden aan verdere ontwikkeling van de eigen technologie, de toevoeging van nieuwe functies aan het platform en uitbreiding van het testaanbod. Met de tests op het platform kunnen HR-professionals en recruiters baanvaardigheden bij kandidaten beter bepalen, wat volgens de ondernemers de kans op een succesvolle invulling van de baan vergroot.

In 2020 opgericht

TestGorilla is in 2020 opgericht door serieondernemer Wouter Durville en voormalig Bain & Company-partner Otto Verhage. Het platform heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten waaronder NHS, Sony, PepsiCo en Bain & Company. Deze ondernemingen zetten het platform in om beter en meer divers talent te werven. Met de tests kunnen ze cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden van kandidaten beoordelen, en zo de traditionele cv-screening steeds beter vervangen.

‘Via relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden voordat er een cv aan te pas komt.’

‘Het is onacceptabel dat slechts een kwart van de werknemers wereldwijd hun droombaan heeft gevonden’, aldus Wouter Durville. ‘Dit komt vooral door de ouderwetse manier van werven en uitsluiting door onbewuste vooroordelen. Veel bedrijven hebben kandidaten van oudsher voornamelijk op basis van cv’s en onderbuikgevoel geselecteerd. Wij doen dat anders. Met ons preselectieplatform kunnen recruiters al vroeg in het wervingstraject kandidaten selecteren op basis van harde data. Aan de hand van relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden al voordat er een cv aan te pas komt.’

Een soort glazen bol

De financiering maakt het mogelijk om het platform verder te ontwikkelen en het aanbod van slimme screeningtests uit te breiden, stelt Durville. ‘Daarmee maken we het voor HR-managers – in allerlei branches en functies – makkelijker om snel tot een weloverwogen beslissing te komen, gebaseerd op de belangrijkste factoren voor de baan. Onze assessments werken als een soort glazen bol door de beste kandidaten uit te lichten. Deze worden vaak over het hoofd gezien als je alleen op cv’s beoordeelt. Onze assessments maken een einde aan die kostenverslindende mismatches.’

‘Deze assessments maken een einde aan kostenverslindende mismatches.’

De Europese venture capitalist Notion Capital leidde de financieringsronde van 10 miljoen dollar, in samenwerking met Partech, Next Play Ventures van Jeff Weiner en een groep van HR-tech-ondernemers als Indeed-medeoprichter Paul Forster, Peakon-medeoprichter Phil Chambers en Justworks-medeoprichter Isaac Oates.

Uitsluiting door vooroordelen onmogelijk

Jos White, General Partner bij Notion Capital: ‘Succesvolle ondernemingen draaien om mensen. En de zoektocht naar de beste mensen wordt een grotere uitdaging dan ooit tevoren. Daar staat tegenover dat werken op afstand, of deels op afstand, steeds meer gemeengoed wordt. Dat vergroot ook het aanbod aan talent. Er zijn immers geen geografische drempels meer. Ook andere barrières vallen weg. Steeds meer bedrijven beseffen immers de noodzaak van meer diversiteit en sociale integratie op de werkvloer. TestGorilla past perfect bij deze nieuwe, snelle ontwikkeling omdat het platform uitsluiting door vooroordelen onmogelijk maakt.’

Lees ook

Nieuw all-in-1-platform voor zelfstandig ondernemers: Younited

1 op de 7 werkenden in Nederland is zzp’er en dat aantal blijft groeien. Voor al deze zelfstandig ondernemers is er nu iets nieuws: Younited.nl, een digitaal platform dat hen helpt bij zowel administratieve zaken als bij het vinden van nieuwe opdrachten en gelijkgestemden. Het is een initiatief van HR-dienstverlener RGF Staffing, die zich als doel heeft gesteld ‘om voor iedereen passend werk te vinden’.

‘Zzp’ers vinden hier alles wat ze nodig hebben, vanuit één toegankelijk portal.’

Met hun nieuwe merk Younited bieden zij nu ook een complete oplossing voor zelfstandigen. En dat gaat verder dan alleen het vinden van de volgende opdrachtgever, aldus de initiatiefnemers. ‘Younited is een organisatieplatform speciaal ontworpen voor alle zzp’ers in ons land. Zij vinden er alles wat ze nodig hebben, vanuit één toegankelijk portal. De ondernemers kunnen er terecht voor het zoeken en vinden van opdrachten, en er is een community om met gelijkgestemden in contact te komen. Daarnaast biedt het platform hulp bij zaken als contractbeheer, urenregistratie en facturatie.’

Vaak eenpitters

‘Zzp’ers zijn niet alleen bezig met het uitvoeren van hun opdracht, ze moeten tegelijkertijd ook altijd weer op zoek naar de volgende’, aldus Eric de Jong, CEO a.i. bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Tussendoor komen daar ook zaken bij als het bijhouden van de administratie. En dat terwijl het vaak eenpitters zijn en daardoor alles zelf moeten doen. Om deze toenemende groep ondernemers zo goed mogelijk te faciliteren, bieden wij met Younited hulp op al deze vlakken.’

‘De kans op een volgende klus wordt hiermee aanzienlijk groter.’

Het platform telt nu al zo’n 10.000 opdrachtgevers die via Younited in contact willen komen met het juiste talent. ‘Het is daardoor dé plek voor zzp’ers om in contact te komen met prospects en voor het vinden van opdrachten’, aldus De Jong. ‘Opdrachtgevers kunnen zelf ook zoeken naar geschikte kandidaten en ze benaderen voor een project. De kans op een volgende klus wordt daardoor aanzienlijk groter, zélfs als de zzp’er geen tijd heeft gehad voor acquisitie.’

Dashboard

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kleine bedrijven en zzp’ers zaken als administratie te ver vooruit schuiven. Vaak gegeven redenen daarvoor zijn dat zij er geen tijd voor hebben of het ingewikkeld vinden. Via het overzichtelijke dashboard op het nieuwe platform ziet de gebruiker in één oogopslag welke facturen nog uitstaan, wat de to do’s zijn, wat de status is van lopende opdrachten en nog veel meer.

In 2021 kunnen zowel ondernemers als opdrachtgever het platform gratis gebruiken.

Daarnaast is er ook een ‘Younited community’, waar zzp’ers in contact kunnen komen met andere zelfstandig ondernemers die vaak met dezelfde zaken te maken krijgen. Zij kunnen elkaar hier om advies vragen en helpen aan kansen. ‘Door kennis te verenigen en ervaringen uit te wisselen is deze community een waardevol collectief voor deze doelgroep’, aldus De Jong. In 2021 kunnen zowel ondernemers als opdrachtgever gratis gebruik maken van het nieuwe platform. Daarna zullen er verschillende abonnementsvormen beschikbaar zijn.

Lees ook

Uitzendbureau Unique gaat coronacrisis-flexwerkers helpen aan vervolgbaan

Met de dalende coronacijfers en het versoepelen van de maatregelen, kan de samenleving voorzichtig weer terug naar het oude, vertrouwde leven. Daarmee loopt een lang en intens wervingsproject voor de GGD langzaam terug. Het afschalen van het aantal benodigde GGD-medewerkers heeft echter een keerzijde: voor zo’n 10.000 medewerkers staat hun baan in de teststraat, het callcenter of de vaccinatielocatie op de tocht. Het merendeel van de GGD-medewerkers kan niet vast in dienst worden genomen als het vaccinatieprogramma is afgerond.

Uitzendbureau Unique wil vooral onzekerheid bij flexmedewerkers wegnemen.

Dat brengt voor veel van deze flexwerkers een hoop onzekerheid met zich mee. En roept vragen op als: wanneer loopt de opdracht af? En: wanneer start je met de oriëntatie naar een volgende baan? Uitzendbureau Unique wil deze onzekerheid bij flexmedewerkers wegnemen en biedt hen daarom een begeleidend traject, zodat zij deze belangrijke laatste fase bij de GGD kunnen afmaken en daarna direct kunnen doorstomen naar een volgende baan.

Nog steeds vaccineerders geworven

In totaal werken zo’n 10.000 mensen via RGF Staffing the Netherlands, moederbedrijf van Unique, bij de GGD. Om het vaccinatieprogramma volledig en goed te kunnen afronden, is de rol van deze medewerkers nog steeds heel belangrijk. Er worden dan ook nog steeds vaccineerders geworven. Om te voorkomen dat het terugdringen van corona in deze laatste fase stagneert door een tekort aan GGD-personeel, schiet Unique te hulp.

Ruim 80% van de GGD-flexmedewerkers heeft aangegeven interesse te hebben in het begeleidende traject.

Ruim 80% van de flexmedewerkers die momenteel via Unique een GGD-functie bekleedt heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in het begeleidende traject. Ook vanuit het bedrijfsleven is er grote interesse getoond. Organisaties als banken & verzekeraars, overheid en gemeentelijke instanties hebben aangegeven dat de GGD-medewerkers van harte welkom zijn om na hun opdracht bij hen aan de slag te gaan. Samen schakelen ze dan over een mogelijke eind- en startdatum, zodat dit naadloos op elkaar aansluit. Zo komen de flexmedewerkers geen moment zonder werk te zitten en kan het afschalen bij de GGD in het juiste tempo verlopen.

Duurzame inzetbaarheid

Het uitzendbureau zet zich in voor duurzame inzetbaarheid voor de flexmedewerkers. Daarbij kijken ze ook naar de ervaring die zij in de zorg hebben opgedaan, en of zij in deze sector werkzaam willen blijven, aldus Marion van Happen, COO bij RGF Staffing the Netherlands. ‘Deze groep heeft zich met hart en ziel ingezet voor het maatschappelijk belang. De kennis en ervaring die zij hebben opgedaan is zo belangrijk en waardevol. Velen hebben ontdekt dat zij het leuk vinden om in de zorg te werken en willen hier graag in door. Voor hen gaan we alles op alles zetten om dit mogelijk te maken.’

‘Met dit traject hopen we kopzorgen bij onze flexmedewerkers weg te nemen.’

Carmen Meertens, Operational Director bij Unique GGD, vult aan: ‘Wij zijn onze flexmedewerkers ontzettend dankbaar voor hun inzet tijdens de coronacrisis. Zij hebben onbaatzuchtig gehandeld, zodat de samenleving het virus onder controle kon krijgen. Met dit ondersteunende traject hopen we kopzorgen bij onze flexmedewerkers weg te nemen en hen te kunnen begeleiden naar een spannende vervolgstap in hun carrière.’

Lees ook

YoungCapital nu echt verder als The Works – en wil verder Europa in

In de eerste vier maanden van 2021 was de omzet van het bedrijf 33 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens The Works-directeur Ineke Kooistra is die stijging niet alleen het gevolg van de opleving van de arbeidsmarkt na de coronacrisis, maar ook van de sterke positionering van het bedrijf. Wat begon in 2000 als een digitaal banenplatform voor studenten, heeft inmiddels een behoorlijk marktaandeel in de recruitment- en uitzendbranche. ‘We verwachten in 2021 een jaaromzet van minstens 600 miljoen euro, een belangrijke stap in het waarmaken van onze ambitie’, aldus Kooistra.

The Works wil in 2025 in de top-5 staan van de Europese uitzend- en recruitmentbranche.

Eerste vier maanden 2021 +33% omzet; jaaromzet door grens ?600 miljoen door aantrekkende arbeidsmarkt The Works is het moederbedrijf achter de snelgroeiende internationale recruitmentbureaus en banenplatforms YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com e...De ambitie is om een plek in de top-5 te verkrijgen in de Europese uitzend- en recruitmentbranche in 2025, aldus Kooistra. Met ruim 20 internationale sites en een database van 7,5 miljoen mensen ziet ze daartoe veel kansen. De merken van de recruitmentbureaus en banenplatforms blijven overigens bestaan onder het moederbedrijf The Works. Het gaat om onder meer namen als YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob.

Sterke groei verwacht in 2021

De resultaten van The Works over de eerste vier maanden van 2021 zijn sterk, aldus Kooistra.  ‘De dynamiek op de arbeidsmarkt is het afgelopen jaar ontzettend snel veranderd. Eerst door de dip vanwege de crisis, en nu door de toenemende krapte. Nu de economie weer aantrekt en alle sectoren weer opengaan stijgt de omzet tot recordhoogte.’

Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel naar bijna 9%.

Ze zegt te verwachten dat deze groei zich in de rest van het jaar doorzet. Bovendien presteert The Works volgens haar zowel in 2020 als in 2021 beter dan de markt. De groepsomzet kwam in 2020 uit op 507 miljoen euro tegen 515 miljoen euro een jaar eerder. Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel, en wel naar bijna 9%.

Tech en database als basis

The Works is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een digitaal banenplatform voor studenten tot toonaangevend recruitment- en uitzendbedrijf. De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen euro naar ruim een half miljard. Deze groei werd vooral gerealiseerd door jongeren en young professionals te bemiddelen in Nederland en Duitsland.

De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen naar ruim een half miljard euro.

Met de introductie van The Works wil het bedrijf de internationale expansie versnellen door bestaande marktposities uit te bouwen en daarnaast in te zetten op een multi-brandstrategie waardoor ze meer verschillende doelgroepen kunnen bemiddelen. Al deze merken maken echter gebruik van dezelfde basis die bestaat uit een netwerk van internationale websites, een database van 7,5 miljoen ingeschreven kandidaten en een digitaal platform waaraan apps en websites te koppelen zijn.

Nieuwe groeifase

‘We hebben in korte tijd de flexmarkt voor jongeren en young professionals veroverd’, aldus Kooistra. ‘We weten als geen ander hoe we deze doelgroep moeten bereiken met onze digitale platforms en marketingkracht. Onze sector wordt steeds digitaler en op dat gebied zetten we als ‘human-based techbedrijf’ de toon. Hiermee bedoelen we dat tech in ons DNA zit, maar dat het uiteindelijk draait om onze mensen en de mensen die we aan het werk helpen.’

‘Met Jobbird.com gaan we de concurrentie aan met Indeed.’

De komende jaren gaat het bedrijf de bestaande merken internationaal verder uitrollen. ‘En tegelijkertijd gaan we verbreden’, aldus Kooistra. ‘Zo gaan we met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden. We zijn ervan overtuigd dat we met onze werkwijze stevige posities kunnen verwerven in andere segmenten binnen de uitzend- en arbeidsmarkt. Dat doen we door nieuwe merken op te zetten om specifieke markten te bedienen of door overnames te doen. Om deze ambitie waar te maken hebben we gekozen om The Works te introduceren, als bedrijf achter leidende merken.’

Lees ook

MKB-ondersteuner Please slaat handen ineen met Harver voor nieuwe sollicitatie-experience

Dankzij de samenwerking met Harver is state-of-the-art recruitmentsoftware ontstaan, die nu ook toegankelijk is voor werkgevers in het MKB, aldus Jad Berad, commercieel directeur van Please (foto). ‘Naast de behoefte aan flexkrachten, is ook goed gekwalificeerd personeel momenteel schaars in veel branches. Hierdoor besteden MKB’ers te veel tijd en geld aan on- en offline advertenties om personeel te vinden óf aan werving- en selectiebureaus. Wij vinden dat dit anders kan en moet.’

Deze samenwerking verbindt eigenlijk vele kleine werkgevers tot één grote.

De nieuwe recruitmentsoftware is ontwikkeld voor grote, vaak internationaal opererende bedrijven met veel vacatures. Berad: ‘De Harver-software is met name bedoeld om grote groepen kandidaten aan te nemen, en niet voor de gemiddelde MKB’er die meestal slechts een paar werknemers per jaar aanneemt.’

Harver-oprichter Barend Raaff beaamt dit. ‘De Harver-tool is vooral geschikt voor volume hiring. Maar dat is juist het interessante aan deze samenwerking. Please verbindt heel veel MKB-bedrijven met gelijksoortige profielen. Dus het collectief dat Please bij elkaar brengt, zorgt eigenlijk voor één grote werkgever.’

Sneller, effectiever en eerlijker

De samen ontwikkelde slimme software moet het sollicitatieproces voor ondernemers én kandidaten sneller, effectiever en eerlijker maken, aldus Berad. Hiermee wil Please ervoor zorgen dat MKB-ondernemers zo min mogelijk tijd en kosten kwijt zijn aan de juiste kandidaten vinden. De software moet ook aansluiten bij de herpositionering die het bedrijf zelf recent heeft doorgevoerd als gevolg van de almaar veranderende wetgeving voor de arbeidsmarkt. Ook het recent ontwikkelde alles-in-één-platform Aybler maakt daarvan onderdeel uit.

Met de nieuwe software krijgen geschikte kandidaten een relevante vacature te zien via slimme online targeting. Zodra een kandidaat klikt op ‘solliciteren’ komt hij in de experience terecht. Daar vult hij eerst wat basisgegevens in en doorloopt daarna in 10 minuten enkele leuke en praktische situationele en persoonlijkheidstesten. De opdrachtgever krijgt vervolgens een overzicht van de kandidaten met de beste match. Dan heeft hij of zij 48 uur de tijd om te reageren. Voor opdrachtgevers van Please zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van de Harver-tool.

Discriminatie voorkomen

De software moet er niet alleen voor zorgen dat mkb’ers met meer succes mensen kunnen aantrekken, maar ook dat hun aannamebeleid eerlijker wordt, aldus Berad. ‘Dat betekent dat je iemand aanneemt op basis van zaken die voorspellend zijn voor succes en dat je discriminatie voorkomt. Tenslotte zorgt de software ervoor dat niemand tijd hoeft te besteden aan dingen die ook een computer kan doen. We meten of het aannameproces inderdaad korter wordt en kijken uiteraard met onze klanten en kandidaten mee.’

‘Met deze software hoeft niemand tijd te besteden aan dingen die een computer ook kan doen.’

Please veranderde in april van ‘payrollbedrijf plus’ tot een organisatie die voortaan ‘partner in werkgeverszaken’ voor het MKB wil zijn, in de breedste zin van het woord. Met werkgeversplatform Aybler wil het mkb’ers op een efficiënte en intuïtieve manier ondersteunen bij werkzaamheden als recruitment, urenregistratie, verloning, planning, communicatie, onboarding en werkinstructies.

Lees ook

 

CVster.nl nu onderdeel van het Amerikaanse Talent Inc

CVster.nl valt samen met 10 buitenlandse sites onder de koepel Resume.io, een initiatief van de Nederlandse ondernemer Menno Olsthoorn. Talent Inc. koopt het Nederlandse bedrijf, dat formeel Imkey Holding heet, om diens diensten toe voegen aan het eigen portfolio, dat bestaat uit een waaier aan baangerelateerde sites. Zo is er een site die cv’s automatisch uploadt naar tientallen banenportals, laat een andere site iemands cv checken door een expert en laat weer een andere site een sollicitant gesprekken oefenen met een branchekenner.

Het bedrijf is ook zeer omstreden, bijvoorbeeld omdat het fictieve personen als woordvoerder gebruikt.

Het Nederlandse cvster is vooral bekend als ondersteuner van kandidaten om een professioneel ogend, actueel cv op te stellen. Het bedrijf is ook zeer omstreden, bijvoorbeeld omdat het fictieve personen als woordvoerder gebruikt, en ook tevreden klanten met verzonnen namen opvoert. Ook duikt het bedrijf nogal eens op op sites als Klachtenkompas.

Helpen droombaan vinden

Daarover niets in de persbericht waarmee vandaag de overname bekend gemaakt wordt. ‘Al bijna 10 jaar zet ons team zich in om werkzoekenden over de hele wereld te helpen hun droombaan te vinden’, aldus Imkey-oprichter Menno Olsthoorn daarin. Sinds de lancering in 2012 zou Imkey ruim 7 miljoen cv’s helpen opzetten, in meer dan 100 landen. ‘We zijn verheugd om ons aan te sluiten bij het toonaangevende aanbod van Talent. Zo kunnen we werkzoekenden helpen hun carrière op een nog grotere schaal te laten groeien.’

Imkey zou hebben geholpen bij ruim 7 miljoen cv’s, in meer dan 100 landen.

‘Hoewel de meeste werkzoekenden enorm veel succes boeken als ze 1-op-1 werken met een professionele cv-schrijver, erkennen we ook dat anderen misschien niet klaar zijn om zo’n investering in hun loopbaan te doen’, aldus Byron Matthews, CEO van Talent, dat Resume.io toevoegt aan zijn reeks merken voor carrièreservices, zoals TopResume, TopCV, ResumeRabbit en TopInterview.

Lees ook: