Uitzendbureau ASA lanceert nieuwe merkidentiteit

Uitzendbureau ASA presenteert met trots een nieuwe fase in zijn bestaan. Met de relaunch zet het meer dan 50 jaar oude bureau een splinternieuwe identiteit neer, gericht op de nieuwe generatie studenten, starters én young professionals. De nieuwe pay-off, huisstijl en website moeten jongeren duidelijk maken dat er tijd en ruimte is om te beslissen over je eigen loopbaanpad.

De pay-off ‘Wat voor jou werkt’ verwijst naar de nieuwe mentaliteit.

De nieuwe pay-off ‘Wat voor jou werkt’ verwijst naar de nieuwe mentaliteit die het uitzendbureau vanaf nu uitdraagt. Alles is zo ingericht om de student, starter en young professional te begeleiden in de zoektocht naar een baan die bij hen past.

Prestatiedruk

Prestatiedruk is een groot probleem onder jongvolwassenen, stelt Denise van den Berg, manager marketing bij ASA. ‘Aan de basis liggen (te) hoge verwachtingen, oneindige keuzes en het gevoel dat je het in één keer goed moet doen. Generatie Z beseft dat een baan, en de juiste voorbereiding daarop, hen verder gaat brengen. Maar ze ervaren ook veel druk om te presteren van familie, vrienden en sociale media.’

‘Wij vonden het hoog tijd om een tegengeluid te bieden.’

‘Wij vonden het hoog tijd om een tegengeluid te bieden’, aldus Van den Berg. ‘Met onze vernieuwde mentaliteit bieden we deze jonge generatie meer kansen om te doen wat voor hen persoonlijk werkt. We zetten geen druk achter persoonlijke ontwikkeling, maar geven de tijd en ruimte om te ontdekken wat bij ze past. Wij geloven dat je echt niet in één keer je droombaan hoeft te vinden. En als je die vindt, kan die morgen weer anders zijn.’

Amsterdams creatief

Voor de relaunch trok ASA reclamebureau Natwerk aan. Samen met dit Amsterdamse ‘niet normaal creatieve’ bureau werd gewerkt aan het opnieuw opbouwen van het merk, door middel van een nieuwe merkstrategie, positionering, visuele identiteit en een introductiecampagne. Opvallend is het nieuwe logo, dat een herontwerp is van het oude logo van meer dan 50 jaar geleden. Het bestaat uit twee bollen, met in één de pay-off en in de ander de bedrijfsnaam. Digital design agency Bravoure werd gevraagd voor een nieuw webdesign.

Voor de nieuwe generatie is het van belang dat iemand wat druk van de ketel haalt.

Volgens Jens Bezemer (Natwerk) maakt de merkoperatie, met een aangescherpte positionering, ASA klaar voor de toekomst. ‘Om in een beweeglijke markt relevant te zijn en te blijven, is goed luisteren en echte oplossingen bieden cruciaal. Voor een nieuwe generatie is het van belang dat iemand eindelijk wat druk van de ketel haalt. Even terug naar het Huckleberry Finn-denken waar je kunt vallen en opstaan, en nog per ongeluk dingen meemaakt. Het merk ASA heeft het, in deze tijd, in zich om een unieke en relevante positie in te nemen en waar te maken. Waarmee ze de nieuwe generatie werkenden écht een ander toekomstperspectief kunnen bieden.’

360 graden-campagne

ASA introduceert haar nieuwe campagne vanaf maandag 11 oktober, in de vorm van een 360 graden-campagne, waar vrijwel alle communicatiemiddelen ingezet worden tot eind dit jaar.

Lees ook

OTYS slaat handen ineen met CorTexter

De krapte op de arbeidsmarkt kan niemand zijn ontgaan. En ook de volop gevoerde discussie voor meer diverse en inclusieve teams is een hot topic bij veel bemiddelingsbureaus en werkgevers. Om zowel de krapte het hoofd te bieden als diversiteit te stimuleren, is OTYS Recruiting Technology een samenwerking aangegaan met CorTexter, leverancier van analytische software om vacatureteksten naar een hogere niveau te tillen.

‘We halen letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten.’

‘Onze software fungeert als digitale assistent voor recruitmentmedewerkers en hiring managers‘, aldus CorTexter-CEO Miguel van Bodegom. ‘Deze software signaleert onbewuste vooroordelen (ook bekend als ‘bias’) in vacatureteksten én biedt suggesties deze weg te nemen. Er wordt dus letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten gehaald. Zo kan elke kandidaat zich welkom voelen.’

Blinde vlek

Bert Koning, CEO van OTYS (links op de foto boven), vult aan: ‘Ook voor verbeterde vindbaarheid, aantrekkelijkheid en complexiteit van de vacaturetekst worden door de software concrete voorstellen gedaan. Die concreetheid, daarmee sluit CorTexter aan op het DNA van OTYS. De naadloze integratie van CorTexter’s Bias Detector software in OTYS brengt optimalisatie van vacatures binnen handbereik van al onze gebruikers.’

‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven.’

De samenwerking is ontstaan door de gedeelde mening dat recruiters heel deskundig zijn, maar net als ieder ander een blinde vlek hebben. ‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven; bijna elke tekst bevat bias en onduidelijk taalgebruik’, aldus Van Bodegom. ‘Daarmee sluit je de deur voor instromers van verschillende achtergronden. Bovendien leidt diversiteit in personeel tot 86% betere besluiten en tot 9% meer omzet. Aandacht geven aan diversiteit in recruitment is dus van strategisch belang.’

Lees ook

Jobmarketing-webapp OnJobs slaat vleugels uit

Vacaturebanken? Ouderwets, zeggen ze bij start-up OnJobs. Vacatures kun je volgens hen beter in beeld laten zien, dan alleen met tekst. En bovendien zou je sociale media moeten gebruiken, en jobmarketing en employer branding, aldus CMO Raymond Jongerius. ‘Ongeveer 90% van de bedrijven in Nederland gebruikt de grote bekende vacatureplatformen zonder jobmarketing. Daardoor vissen ze allemaal in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

‘90% van de bedrijven vist in dezelfde vijver van zo’n 10% actief werkzoekenden.’

Volgens OnJobs gaat het er echter om de ongeveer 75% van de werknemers in Nederland te bereiken die nu al een baan hebben, maar wel open staan voor verandering. En dat kan met traditionele vacaturebanken nauwelijks, aldus Jongerius. Vandaar dat OnJobs een recruitment-Webapp heeft ontwikkeld, die de focus legt op het in beeld brengen van de vacature en met behulp van hypertargetting de perfecte doelgroep wil bereiken voor de vacature van de werkgever.

Visueel meegenomen

‘De doelgroep wordt dus nietsvermoedend proactief benaderd op de plaatsen waar ze toch al te vinden zijn, namelijk: op de social media’, aldus Jongerius. ‘Kandidaten worden daar visueel meegenomen in hun ‘nieuwe’ bedrijf en voelen direct of het een juiste match is of niet. Ons brein is ontworpen om de wereld visueel waar te nemen. We begrijpen beelden intuïtief en beeld roept direct emoties op. Beelden zijn onvergetelijk en creëren direct betrokkenheid. Zo wordt het als werkgever een stuk makkelijker om het gevoel van jouw bedrijf over te brengen, te laten zien waar het bedrijf voor staat én met wat voor mensen het werkt. Door zo kandidaten te werven zien we een enorme betrokkenheid en daardoor ook sollicitanten van hogere kwaliteit.’

‘Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken.’

Onno den Hoed, medeoprichter van OnJobs, vult aan: ‘Het aantal openstaande vacatures is momenteel ongekend hoog. Nu is hét moment om recruitment slimmer aan te pakken. Je kunt het je als recruiter niet meer veroorloven je vacature alleen te promoten via geschreven vacatures bij de actief werkzoekenden. Het beste talent vind je juist in de enorme groep latent werkzoekenden en bereik je met innovatieve beelden in een gelikte omgeving. Met OnJobs faciliteren we dit.’

Marlot Anna Cruiming-Haagsma

OnJobs is al een jaar of 3 geleden begonnen. Inmiddels zijn er klanten als KLM, De Mandemakers Groep, MaMa Kelly, Mercure Hotels aan verbonden. In januari dit jaar werd een serieuze investeringsronde gedaan en werd vervolgens een team van liefst 10 specialisten aangetrokken. Onder hen is bijvoorbeeld Marlot Anna Cruiming-Haagsma, voormalig CEO Jobbird.com.

Lees ook

Tegendraads Unique opent dit jaar nog 13 nieuwe fysieke vestigingen

Unique, een van de grotere uitzendbureaus van Nederland, is de coronaperiode goed doorgekomen. Sterker nog, als belangrijkste HR-partner van de GGD’s bij de bestrijding van het virus komt het bureau de crisis zelfs springlevend uit. ‘We doen het sinds de eerste lockdown beduidend beter dan de markt’, aldus Marion van Happen, chief operating officer van RGF Staffing, het moederbedrijf van Unique. De werkzaamheden die het bureau voor de GGD uitvoert dragen daaraan zeker bij.

Kentering in de markt

Het besluit nieuwe vestigingen te openen, wordt ingegeven door een kentering in de markt. Terwijl de uitzendsector in de afgelopen jaren vooral heeft ingezet op digitalisering, is er nu weer meer behoefte aan lokale aanwezigheid en persoonlijk contact, aldus Van Happen.

‘Voor kandidaten hoeven we geen vestigingen te openen. Maar opdrachtgevers willen graag persoonlijk contact.’

‘Voor kandidaten hoeven we geen vestigingen te openen. Die willen binnen een paar klikken kunnen solliciteren. Om elkaar beter te leren kennen volgt daarna via digitale weg of persoonlijk contact een nader carrière- of ontwikkeladvies. Maar opdrachtgevers willen graag persoonlijk contact met een accountmanager of recruiter. Die willen iemand in de ogen kunnen kijken en niet de hele dag via Teams of Zoom besprekingen voeren. Daarom willen wij juist met onze belevingsstore dicht bij die klant zitten, net als de grote webshops of telecombedrijven die in de binnensteden winkels openen om klanten persoonlijk te kunnen helpen.’

Schreeuwen om personeel

Om de komende tijd een goede match te vinden tussen behoeften van werkgevers en het aanbod aan flexmedewerkers, opent Unique de komende 9 maanden 13 nieuwe vestigingen. Deze vestigingen zijn met name bedoeld om afstemming te zoeken met opdrachtgevers die momenteel schreeuwen om personeel. Van Happen: ‘Wij willen letterlijk en figuurlijk dichtbij die werkgevers zitten. Vanaf de oprichting 49 jaar geleden is dat onze kracht en onderscheidende vermogen, in combinatie met de cultuur natuurlijk.’

De eerste van de 13 nieuwe vestigingen wordt binnenkort op Schiphol geopend.

De eerste van de 13 nieuwe vestigingen wordt binnenkort op Schiphol geopend. Daarna volgen nieuwe kantoren in andere delen van het land. Investeren in vestigingen laat onverlet dat flexmedewerkers binnen een aantal clicks online kunnen solliciteren. Unique zal onverminderd in digitalisering blijven investeren, benadrukt Van Happen.

‘Reservistencommunity’

Daarnaast werkt Unique hard aan het bemiddelen van flexmedewerkers die voor de GGD hebben gewerkt of daar nog werkzaam zijn. Voor veel mensen heeft het bestrijden van het coronavirus zinvol werk en een fijne werksituatie opgeleverd. Unique wil voorkomen dat ze in een gat vallen. Van Happen: ‘Daarom bouwen wij momenteel hard aan wat wij wel een ‘reservistencommunity’ noemen: flexmedewerkers die inzetbaar zijn om een maatschappelijke bijdrage te leveren als dat nodig zit. Sommigen willen dat naast hun reguliere werk doen. Wij faciliteren daarin graag.’

Lees ook

Recruitment-startup CorTexter trekt nieuwe investeerders aan

Vacatures in overvloed, maar kandidaten blijven uit. Volgens Miguel van Bodegom, CEO van CorTexter, wordt het daarom tijd de steven te verleggen naar een divers en inclusief recruitmentbeleid. Zijn bedrijf voltooide in september een financieringsronde van 420.000 euro. In deze ronde participeert een investeerder uit het netwerk van Investormatch, evenals investeringsfonds TechFund One, onderdeel van De Breed & Partners.

‍‍Bias detector

De sleutel naar het vinden van kandidaten is volgens Van Bodegom datagedreven, eerlijk recruitment. ‘Met CorTexter maken we recruitment datagedreven, door de samenwerking tussen mens en techniek op te zoeken. De recruiter wordt ondersteund bij het nemen van betere beslissingen met behulp van data, data-analyse en A.I. Onze software fungeert als digitale recruitmentassistent voor recruiters en hiring managers. We realiseren een inclusief recruitmentbeleid met de bias detector. Deze software signaleert bias in vacatureteksten én biedt suggesties deze weg te nemen. We halen dus letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten. Zo kan elke kandidaat zich welkom voelen.’

‘We halen letterlijk een streep door vooroordelen in vacatureteksten.’

‘Recruiters zijn heel deskundig, maar hebben net als ieder ander een blinde vlek’, aldus Van Bodegom. ‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder hulp drempelvrije vacatureteksten te schrijven; bijna iedere tekst bevat bias en onduidelijk taalgebruik.’ Hij doelt op de vele verschillende soorten bias die een drempel kunnen vormen om te solliciteren. ‘Bias in vacatureteksten schrikt af en daardoor sluit je de deur voor instromers van verschillende achtergronden. Bovendien leidt diversiteit in personeel volgens onderzoek tot 86% betere besluiten en tot 9% meer omzet. Aandacht geven aan diversiteit in recruitment is dus van strategisch belang.’

Vervolgronde

Het nu opgehaalde groeikapitaal is een vervolg op een fundingronde van een jaar eerder. Om doorontwikkeling, optimalisatie van salesprocessen en uitrol naar nieuwe markten mogelijk te maken, werd het tijd voor een vervolgronde, aldus Van Bodegom. Via InvestorReady kwam hij in contact met Peter van Meersbergen, investeringsmanager bij TechFund One en finance consultant bij Investormatch. Zo werd CorTexter bij het netwerk van Investormatch geïntroduceerd. Van Bodegom: ‘De nieuwe investeerders van CorTexter begrijpen de recruitment-techwereld en overzien het totaal. Dat is waardevol voor onze groeiplannen.’

‘Over 5 jaar willen we een wereldwijde speler zijn.’

Het schaalbare businessmodel biedt volgens hem veel groeimogelijkheden. ‘Momenteel bedienen we één markt: Nederland. Over 5 jaar willen we een wereldwijde speler zijn met regionale saleskantoren in onder meer de Benelux, de VS en Duitsland. We richten ons de komende tijd volop op opschaling. Onze succesformule zit in het feit dat onze technologie de mens assisteert, zonder dat er op de werkvloer iets verandert. Onze software zit ingebakken in recruitmentsystemen en sluit aan op bestaande processen. We werken elke dag hard om een recruitmenttech-ecosysteem op te zetten dat écht het verschil gaat maken.’

LinkedIn legt recruiters restricties op; TheRecruitBoosters reageert met nieuwe innovaties

Nieuwe richtlijnen van LinkedIn hebben het aantal uitnodigingen dat iemand kan versturen aanzienlijk beperkt, tot 100 per week. Deze beperking heeft flinke gevolgen voor veel recruiters die LinkedIn primair als recruitment-tool gebruiken. TheRecruitBoosters heeft daarom diverse data- en AI-gedreven oplossingen ontwikkeld, waarmee ze de kans willen vergroten dat kandidaten op LinkedIn connectieverzoeken accepteren. Zo moeten recruiters, ondanks de nieuwe limiet, toch de kracht van het platform kunnen blijven benutten om de juiste kandidaten te vinden.

Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog 100 per week.

TheRecruitBoosters is een Amsterdamse start-up die zich volledig richt op recruitment via LinkedIn. Ze merken zichtbaar de gevolgen van de maatregel die het sociale medium sinds kort heeft doorgevoerd om het aantal connectieverzoeken dat je kunt versturen te verminderen. Waar je vroeger tot wel 100 uitnodigingen per dag kon versturen, zijn dat er nu nog slechts 100 per week, een reductie van 85%. Dit om oplichterij en spamberichten op het platform tegen te gaan, aldus LinkedIn zelf.

Risico op blokkering

Als iemand deze limiet overschrijdt, ontvangt hij of zij automatisch een melding dat de wekelijkse limiet is bereikt. Gebruikers die zich herhaaldelijk niet aan deze richtlijn houden, lopen het risico op (tijdelijke) blokkade van hun account. Veel recruiters maken dag in, dag uit gebruik van LinkedIn om geschikte kandidaten te zoeken. Deze nieuwe richtlijn geldt voor iedereen, dus ook voor recruiters op LinkedIn. Hun werk wordt hierdoor moeilijken en zij lopen een verhoogd risico dat LinkedIn hun accounts blokkeert.

De nieuwe limiet dwingt recruiters ertoe veel gerichter de juiste kandidaten te targetten.

De nieuwe limiet dwingt recruiters er dus toe om veel gerichter de juiste kandidaten te targetten. Zij kunnen namelijk veel minder potentiële kandidaten bereiken. Ook is het van belang geen negatieve feedback te krijgen van gebruikers naar wie ze een connectieverzoek sturen. Als te veel uitnodigingen worden genegeerd of als spam worden gemarkeerd, kunnen ze namelijk ook met tijdelijke beperkingen te maken krijgen. Daar staat tegenover dat voor elk connectieverzoek dat een kandidaat accepteert, ze een extra verzoek mogen verzenden. Het is daarom steeds belangrijker connectieverzoeken te versturen die ook geaccepteerd worden.

Diverse innovaties

Om de slagingskans van een connectieverzoek te verhogen en daarmee het risico op een geblokkeerd account te verkleinen, komt TheRecruitBoosters nu met diverse innovaties. Zoals:

  • Dataverrijking van leadlijsten. Door via verschillende kanalen meer data toe te voegen aan lijsten met geschikte kandidaten, kun je beter de juiste contacten selecteren.
  • Handmatig scannen leadlijsten. Door leadlijsten uitvoerig handmatig te scannen, kun je eventuele onregelmatigheden in de leadlijst voorkomen.
  • Een uitgebreid dashboard. Op het dashboard worden de data en resultaten van campagnes inzichtelijk gemaakt. Hierdoor kun je campagnes – eventueel in overleg – aanpassen.
  • Geoptimaliseerde teksten. Dankzij uitgebreide ervaringen met eerdere campagnes en allerlei sectoren zijn de copywriters in staat voor iedere klant de juiste teksten op te stellen.
  • A/B-testen. Met behulp van A/B-testen kun je campagnes vergelijken met erkende statistische methoden om te achterhalen welke teksten en doelgroepen het beste werken.
  • Geavanceerde A.I.-technieken. Via A.I.-technologie wordt inzicht verkregen in hoeverre mensen positief op campagnes reageren en kun je zo de meest interessante kandidaten detecteren.

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij.’

‘Met deze nieuwe richtlijnen zijn de cowboy-dagen op LinkedIn voorgoed voorbij’, stelt Luc van Poll, CEO en oprichter van TheRecruitBoosters. ‘Recruiters kunnen niet langer met hagel schieten en maar hopen dat een van de vele verstuurde connectieverzoeken succesvol is. Hiermee vergroten zij namelijk de kans dat LinkedIn hun account tijdelijk blokkeert. Gelukkig kun je dit ook monitoren en met scherp toezicht zoveel mogelijk voorkomen. Met deze innovaties helpen we recruiters omgaan met deze nieuwe richtlijn. Uiteindelijk stellen deze innovaties ons en onze klanten in staat doelgerichter meer geschikte kandidaten te vinden.’

Lees ook

Florys Groep lanceert Irys: personeelsbemiddelaar in de zorg

Irys vervangt de naam Aatop Zorg, dat eind 2020 onderdeel werd van Florys Groep. “We willen een frisse wind door de zorg laten waaien”, zegt Marianne Otterspeer (Irys). “Dat betekent dat we oog en aandacht hebben voor iedereen: zowel werkzoekenden als zorgorganisaties zelf. Een wereld met voldoende kwalitatieve zorg, daar komen wij elke dag ons bed voor uit.”

‘We willen een frisse wind door de zorg laten waaien.’

“Zorgorganisaties met een wervingsbehoefte kunnen bij ons terecht. Maar Irys is meer dan een traditionele personeelsbemiddelaar. Samen met mijn collega Jenneke Blokland denk ik graag mee in oplossingen op het gebied van personeel, HR-advies of administratieve vraagstukken. Dit stapje extra waarderen onze opdrachtgevers ook.”

Bloei in de zorg

Mensen die interesse hebben om te werken in de zorg zijn bij Irys aan het juiste adres, aldus Otterspeer. “Wij bemiddelen bijvoorbeeld zorgmanagers, maar ook operationele medewerkers. Wij zoeken voor hen een passende organisatie in de ouderenzorg, ggz, gehandicaptenzorg, kinderopvang of verpleegkunde. Onze missie is geslaagd zodra iemand helemaal tot bloei komt in de zorg.”

In de zomer werden vele zorgmedewerkers met een bos bloemen verrast.

Goede zorg is niet altijd vanzelfsprekend en verdient waardering. Afgelopen zomer verrasten Otterspeer en Blokland daarom verschillende zorgmedewerkers met een bos bloemen. “Wij vinden het fijn om mensen in de ogen te kijken en ze te laten weten wat hun werk in de zorg betekent.” Door deze menselijke benadering sluit Irys (zorgpersoneel) volgens Otterspeer uitstekend aan bij de identiteit van de gevestigde recruitmentlabels van Florys Groep: Intro Personeel (vakpersoneel) en Brys (professionals).

Op de foto: Jenneke Blokland en Marianne Otterspeer, werkzaam bij Irys. Fotograaf: Ton de Bruin.

Lees ook

Loyal Interim neemt meerderheidsbelang in IT-recruiter PHIND

Loyal Interim maakt vandaag bekend dat het een meerderheidsbelang heeft genomen in PHIND. Met de overname heeft Loyal Interim een specialistisch recruitmentbureau voor IT-professionals in handen. De overname past binnen de groeistrategie van beide bedrijven om de dienstverlening uit te breiden en landelijk te kunnen opereren. Met de acquisitie groeit de organisatie naar een team van 60 consultants en ondersteunend personeel. De merknaam PHIND zal op termijn verdwijnen.

De merknaam PHIND zal op termijn verdwijnen.

Loyal Interim heeft een goed track record in financial services, legal, business IT & data binnen de overheid. Met de acquisitie van PHIND bundelt Loyal Interim vele jaren aan ervaring en deskundigheid op het gebied van recruitment van IT-professionals. Daarmee creëert het bedrijf een sterke basis om haar dienstverlening verder uit te breiden naar de IT-markt en kan het voor opdrachtgevers fungeren als vast aanspreekpunt voor vraagstukken rondom inhuur en de flexibele schil.

Maximale transparantie

Ruud Robeerst, oprichter en directeur Loyal Interim: “Bij ons draait alles om de professional. We geven maximale transparantie en bieden professionals alle vrijheid, zodat zij in hun kracht komen te staan. We hebben daar een succesvol concept voor ontwikkeld en we hebben de sterke overtuiging dat dit breeduit uitgerold moet worden. Door de overname kunnen we onze groei versnellen. Ik ben trots op het feit dat ook de IT-markt nu kennis gaat maken met onze kijk op nieuw werkgeverschap.”

‘We hebben de sterke overtuiging dat ons concept breeduit uitgerold moet worden.’

Marco Roelofsen, directeur van PHIND: “Dat we samengaan met Loyal Interim is een mooie eerste stap binnen onze ambitieuze groeistrategie. Het bedrijf heeft zijn strepen verdiend als interim organisatie binnen financial services en de overheid. Onze gedeelde visie op goed werkgeverschap is een mooi fundament om onze verdere groei voort te zetten. Om onze groeidoelstellingen te behalen zullen we in de toekomst op zoek gaan naar meer bedrijven die onze sterke visie op nieuw werkgeverschap delen en passen binnen de Loyal-familie.”

Op de foto: Marco Roelofsen (PHIND), Ruud Robeerst (Loyal Interim), Joachim Klein Molekamp (PHIND).

Lees ook

YoungCapital opent aanval op gevestigde orde in het Britse recruitment

YoungCapital is vanaf vandaag ook overzees actief. Vanuit het eerste kantoor in het Britse Birmingham richt de organisatie zich nu op recruitment van jong talent op de (bijzonder krappe) lokale arbeidsmarkt. Daarmee verschaft de recruitmentspecialist zichzelf naar eigen zeggen een unieke uitgangspositie. Jarenlange investeringen in een internationale miljoenendatabase zorgen voor een vliegende Britse start voor YoungCapital. Deze stap is in lijn met de groeistrategie van moederbedrijf The Works, die is gericht op internationale expansie.

Klaar om het VK te veroveren

YoungCapital is ervan overtuigd dat dit hét moment is om alle Britse jongeren aan het werk te helpen. Er is in het VK namelijk nog geen andere partij die zich specifiek op jong talent richt. “De missie van YoungCapital is álle jongeren aan het werk krijgen. Daar horen de Britse jongeren dus ook bij, aldus Ineke Kooistra, CEO van The Works.

‘We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.’

“Binnen 5 jaar willen we een top-5-speler zijn in Europa, en daarvoor hebben we ook een sterke positie in het VK nodig. Met de opening van ons eerste YoungCapital-kantoor in Birmingham zetten we een belangrijke eerste stap. Daarna richten we onze pijlen snel op Londen. We zijn klaar om heel Groot-Brittannië te veroveren.”

Database met miljoenen werkzoekenden

Moederbedrijf The Works heeft in de afgelopen jaren via meer dan 20 internationale jobboards een database met miljoenen jonge Britse werkzoekenden opgebouwd. Dankzij de verzamelde marktdata weet de organisatie bovendien precies waar de belangrijkste groeikansen liggen. Daardoor kan YoungCapital enthousiaste kandidaten meteen koppelen aan interessante werkgevers.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix een topspeler in het VK worden.’

“Een betere start kunnen we ons niet wensen”, aldus Kooistra. “Met deze stap tonen we meteen de kracht van ons bedrijf. Mensen als basis, tech als aanjager, en marketingkracht en ondernemerschap als groeiversneller. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze mix de komende jaren een van de topspelers in het VK gaan worden. Net zoals dat ons is gelukt in Nederland en nu ook in Duitsland.”

Grenzeloze ambitie

Na haar eerdere succesvolle introductie van YoungCapital in Duitsland, is het wederom aan ‘growth director’ Karin van der Gragt om dit succes met het UK-team te overtreffen. Een mooie uitdaging in een groeimarkt waar nu al ruim 1,6 miljoen mensen via een wervings- en uitzendorganisatie werken.

‘Wij springen simpelweg in het gat in de markt.’

“Er zijn allerlei kansen om ook de arbeidsmarkt in de UK flink op te schudden”, aldus Van der Gragt. “De jonge talenten zijn er eager om aan de slag te gaan in sectoren als retail, administratie, klantenservice, finance & insurance en logistiek. Wij springen simpelweg in het gat in de markt.”

Lees ook

Inhuurplatform Flextender neemt softwareproducent Poolz over

Met de strategische overname van Poolz verstevigt Flextender zijn positie in de markt voor managed services providers en wordt de dienstverlening verder uitgebreid. Algemeen directeur Rick Groot: ‘Wij maken ons hard voor een open en transparante inhuurmarkt, met gelijke kansen voor iedereen. We zijn steeds beter gaan inspelen op de wensen en behoeften van onze opdrachtgevers en leveranciers. De overname van Poolz sluit hier dan ook perfect bij aan; zowel de opdrachtgevers van Poolz als die van Flextender kunnen we door de overname een totaalpakket aan dienstverlening bieden.’

‘Onze klanten kunnen nu aankloppen bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Poolz is net als Flextender opgericht in 2011. Sindsdien heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in software voor de modules inhuur, vaste vacatures, stages en interne mobiliteit voor de publieke sector. ‘De overname door Flextender biedt onze klanten een breed scala aan nieuwe diensten. Denk aan contractmanagement en (e-)facturatie’, aldus mede-oprichter Haike Spek. ‘Zo kunnen inhuurprocessen verder worden geprofessionaliseerd en zorgen we voor extra ontzorging. Onze klanten kunnen nu namelijk niet alleen bij ons aankloppen, maar bij een team van ruim 25 specialisten met een brede kennis van de inhuurmarkt.’

Goede match

Tijdens de eerste gesprekken tussen Flextender en Poolz bleek als snel dat de partijen elkaar niet alleen inhoudelijk versterken. Ook qua DNA en werkwijze is er een goede match tussen de bedrijven. Beide hebben een transparant en eerlijk proces hoog in het vaandel staan. Spek noemt dit dan ook als de voornaamste reden om zich aan te sluiten bij Flextender. ‘Met zijn onafhankelijke positie is Flextender een autoriteit in de inhuurmarkt. Wij zijn dan ook ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij, die ondanks zijn groei nooit zijn visie op inhuur uit het oog is verloren. Door onze software te koppelen aan het professionele inhuurproces van Flextender, ben ik ervan overtuigd dat we samen eerlijke inhuur nog makkelijker zullen maken.’

‘Wij zijn ontzettend trots dat we worden overgenomen door zo’n sterke partij.’

De Flextender Group, zoals de onafhankelijke holding statutair opereert, zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Beide oprichters van Poolz zullen betrokken blijven binnen de Flextender Group voor een succesvolle migratie.

Op de foto van links naar rechts: Jaap Jan Westland en Rick Groot (Flextender), Ruben Hoogervorst en Haike Spek (Poolz).

Lees ook

SendtoDeliver gaat verder onder de naam Loyall

De vier bedrijven worden dus samen één merk. Vanuit de gedachte dat klantvragen tegenwoordig ook meestal meerdere facetten kennen, legt SendtoDeliver-oprichter Jan Hein de Wilde uit. ‘Steeds vaker merkten we dat de hulpvraag van onze klanten niet kon worden opgelost door alleen ons marketinglabel SendtoDeliver. Want waar marketing nodig is, kunnen we meestal ook niet zonder design, development en integraties.’

‘We hebben nu alles in huis. Van mensen inspireren tot motiveren en activeren.’

Vandaar de samenvoeging, legt hij uit, en de nieuwe naam: Loyall. ‘Met Loyall hebben we alles in huis om de complete digital lifecycle van onze klanten te verbeteren’, aldus De Wilde. ‘Van het inspireren tot het motiveren en activeren van mensen. Alles wat nodig is om jouw klanten loyaal te maken.’

Lange termijn

De naam ‘Loyall’ verwijst naar de langetermijnrelatie die het bureau met klanten wil aangaan, legt hij uit. ‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei. Niet alleen voor ons team, maar ook voor onze klanten.’

‘We zijn er voor de lange termijn, sterke relaties en duurzame groei.’

Verder benadrukt hij ook de ‘kracht van samenwerken’ die uit de nieuwe naam en de samenvoeging blijkt. ‘We geloven sterk in de kracht van samenwerken. Samenwerken brengt ons verder. Niet alleen door onze disciplines nog dichter bij elkaar te brengen, maar ook door samen met onze partners het verschil te maken.’

Lees ook

Cohedron heeft Vanberkel Professionals overgenomen

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf nog werd overgenomen door het Vlaamse House of HR, een groep die dit jaar verwacht meer dan 2 miljard euro omzet te draaien via merken als Continu (detachering in de bouw), Talent&Pro (detachering in de financiële dienstverlening), Triple A (specialisten in risicomanagement) en ITDS (managementconsultancy).

Het is de eerste overname van Cohedron, sinds het bedrijf in juni zelf werd overgenomen.

Cohedron-CEO Jeroen Ekkel is blij met de krachtenbundeling. ‘Wij zijn trots op de komst van Vanberkel Professionals binnen onze groep, een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland en marktleider met een groot netwerk aan financiële specialisten binnen de Rijksoverheid.’ Volgens Ekkel zorgt de komst van Vanberkel Professionals ervoor dat Cohedron versneld kan diversifiëren. ‘Waar Cohedron in de lead is op het gebied van gemeenten, is Vanberkel Professionals dat binnen de Rijksoverheid.’ Het bedrijf is ook actief in de segmenten woningcorporaties, onderwijs en zorg.

Pole position

Vanberkel Professionals zal (voorlopig) zijn werkzaamheden blijven uitvoeren onder de huidige naam en met het zittende management. De overname is inmiddels goedgekeurd door de ACM. Het gaat om een ‘showcase’ van de buy-and-build-strategie van House of HR en Cohedron, aldus Van Ekkel. ‘We zijn blij met de steun en expertise van House of HR hierin, en denken door deze overname publieke autoriteiten te kunnen helpen om sterker te worden.’

‘We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen.’

‘Iedere verandering is een kans’, voegt Bob van Berkel, CEO van Vanberkel Professionals toe. ‘Maar deze verandering zet ons in pole position. We zitten beide vol met drive, positieve energie en vertrouwen. Ik kijk dan ook uit naar een boeiende samenwerking en toekomst.’

Groeikampioen

Cohedron is een groep van bedrijven met allemaal dezelfde focus: ondersteuning bieden aan de publieke sector bij het professionaliseren van hun bedrijfsvoering en dienstverlening. Dat doet Cohendron door middel van advisering, detachering van talent en outsourcing. De verschillende labels van de groep – Wyzer, Future Communication, Human Capital Group, Argonaut, Zorg-Lokaal, Newpublic, Plangroep en Plangroep Financiële Services – hebben elk hun eigen specialisme. Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Cohedron telt ruim 2.000 professionals, samen goed voor een omzet van ruim 130 miljoen euro.

Met Vanberkel Professionals voegt Cohedron een snelgroeiende organisatie toe aan zijn gelederen. Het bedrijf uit Zoetermeer behoort al jaren tot de groeikampioenen van ons land. Het heeft vandaag de dag 130 mensen in dienst en beschikt over een flexibele schil van 150 zzp’ers. Zij voeren opdrachten uit binnen het financiële landschap, zoals finance, risk, compliance, internal audit en planning & control.

Meer zakennieuws