Planet Interim Index eerste helft 2022

De opdrachten zijn op Planet Interim geplaatst of door Planet Interim geïnventariseerd bij 350+ bemiddelaars, MSP’s en social media. De vergelijking
geldt voor de eerste helft van 2022 ten opzichte van de tweede helft van 2021, tenzij anders aangegeven. H1 en H2 staan voor respectievelijk een eerste en een tweede half jaar van een kalenderjaar.

planet interim

Verhouding IT en Non-IT

Het aantal opdrachten dat Planet Interim tijdens de eerste zes maanden van 2022 met haar leden matchte laat een sterke groei zien van 42% t.o.v. het half jaar ervoor. Ten opzichte van het recordhalfjaar 2021 H1 lag het aantal interim vacatures echter nog wel 24% lager.

Het aantal opdrachten liet in 2021 H1 dan ook een erg sterk herstel zien na het eerste Corona-jaar 2020. Zowel het tweede half jaar van 2020 als van 2021 was relatief zwak door de terugkerende Corona-onzekerheid en de Corona-maatregelen.

Het toegenomen vertrouwen dat de Coronacrisis grotendeels achter ons ligt, vertaalde zich afgelopen half jaar in de stevige opdrachtengroei van 42% ten opzichte van het laatste half jaar van 2021. Dat opdrachtgevers nog niet zoveel opdrachten uitzetten als in de eerste helft van 2021 komt door diverse crises die in relatie staan met de oorlog in Oekraïne.

Krimp in IT

Opvallend is dat het aantal IT-opdrachten in 2022 H1 ten opzichte van 2021 H2 voor het eerst sinds lange tijd kromp, en wel met 2% naar 15.991 opdrachten. De krimp had als gevolg dat het aandeel IT-opdrachten, na een periode van jarenlange groei, nu fors minder was dan 50% van de interim markt, namelijk 37,6%.

De grootste groeiers waren de vakgebieden Finance & Banking, Purchasing & Logistics, Office & Facility Management en HR.

Dit IT-aandeel was precies een jaar geleden nog ruim 57%. De grootste groeiers waren deze keer de vakgebieden Finance & Banking, Purchasing & Logistics, Office & Facility Management en HR, met meer dan 100%.

Gewenste en geboden uurtarieven

Het gemiddelde uurtarief dat opdrachtgevers bij een IT-opdracht afgaven, is met ongeveer 5% toegenomen. Terwijl de IT-professional in 2022 H1 zelf gemiddeld een 3% hoger tarief wenste. Dit betekent niet dat de gap, het verschil tussen het gewenste tarief en het indicatieve tarief, gedicht is.

Bij IT was de gap het afgelopen half jaar ongeveer -19%, dat wil zeggen dat opdrachtgevers gemiddeld een 19% lagere tariefindicatie afgeven dan dat IT-professionals gemiddeld als optimaal uurtarief wensen. De gemiddelde gap kan deels verklaard worden door de marges van bemiddelaars. Zij zetten opdrachten immers met netto tarieven in de markt, dus na aftrek van hun marge.

Over Planet Interim

Planet Interim ziet het als haar missie om de inhuur van interim managers, consultants en freelance specialisten transparanter en daarmee eenvoudiger en voordeliger te maken, waarbij het verschil tussen wenstarief en ontvangen tarief zo klein mogelijk wordt gemaakt. Lees hier hun gehele artikel over de index eerste helft 2022.

Lees ook

Mijlpaal: Jobdigger nu ook actief in Duitsland

Eén doel wat Jobdigger ook in Duitsland nastreeft, is een datakwaliteit van 95% behalen én behouden. Zo kunnen ze gebruikers die behoefte hebben aan meer inzicht in de Duitse arbeidsmarkt voorzien van actuele en relevante vacaturedata. Medewerkers zoeken dag en nacht vacatures op het Duitse web. Ze scannen vacatures op bedrijfsnamen, opleidingsniveaus, gevraagde skills, functietitels en salarissen. Alle data kunnen klanten terugzien in een dashboard.

Ook in Duitsland ISO-gecertificeerd

Dat Jobdigger hard werkt om te voldoen aan de (inter)nationale ISO-normen, is een ding wat zeker is. Ook in Duitsland waarborgen ze hun kwaliteit en veiligheid. De ISO 9001 en ISO/IEC 27001 certificaten verklaren dat Jobdigger voldoet aan de eisen, behoeften en wensen van haar klanten. Daarnaast zorgen ze ervoor dat er veilig en vertrouwelijk wordt omgegaan met (gebruikers)data en informatie.

Er zijn al klanten actief

De eerste Duitse klanten zijn al actief in het gebruik van Jobdigger. Daarmee hebben ze direct inzicht in de Duitse arbeidsmarkt. Mede dankzij de input en tussentijdse terugkoppelingen van klanten blijft Jobdigger ook na de livegang in Duitsland hun data door ontwikkelen. Het is altijd mogelijk om een gratis demo aan te vragen, zo krijg je inzicht in Duitse vacatures, leads, kansen en trends.

Jobdigger is in september aanwezig in Keulen bij Zukunft Personal 2022. Daar zullen ze hun producten tonen aan Duitse professionals in de werving- en selectie branche.

Lees ook

Maguar Capital Partners neemt meerderheidsbelang in Effectory

Effectory heeft meer dan 25 jaar ervaring in medewerkeronderzoek. Het bedrijf werkt samen met meer dan 1.000 middelgrote en grote publieke en private organisaties in 110 landen wereldwijd. Onder de Nederlandse klanten bevinden zich namen als Exact, Tony’s Chocolonely, Jumbo, Amsterdam UMC en de Rijksoverheid. Effectory biedt hen een feedbackplatform dat hen helpt zaken als bevlogenheid, ontwikkelbehoefte en D&I eenvoudig en continu te meten.

Er is volgens Effectory momenteel een groot momentum voor wat ze zelf noemen: ‘employee listening‘.

Er is volgens Effectory momenteel een groot momentum voor wat ze zelf noemen: ‘employee listening‘. Door de krapte en competitiviteit op de arbeidsmarkt is het voor werkgevers nog belangrijker om naar hun personeel te luisteren en in te spelen op hun behoeftes. Daarbij komt dat we steeds meer hybride werken en organisaties op zoek zijn om ook op afstand met hun personeel in contact te staan en te weten wat hen drijft.

Internationaal groeipotentieel

Maguar is de ideale partner om – samen met onze 200 geweldige Effectorianen en ons leadership team – onze groei te versnellen’, aldus Effectory-oprichter Guido Heezen. ‘Als ondernemers in hart en nieren delen we dan ook dezelfde waarden: medewerkers en klanten staan altijd op de eerste plaats. Maguar heeft bovendien diepgaande kennis over internationale markten waar we als Effectory nog verder kunnen groeien. De samenwerking biedt dan ook een unieke kans voor onze mensen in Amsterdam en München om samen deze professionele groei door te maken en zich verder te ontwikkelen.’

‘Als ondernemers in hart en nieren delen we dezelfde waarden.’

Het in München gevestigde Maguar Capital Partners ziet internationaal groeipotentieel in Effectory. Eerder al investeerde Maguar bijvoorbeeld in HR-software- en analytics bedrijven als HRworks en Ingentis. ‘Wij zijn zeer verheugd om met Effectory, haar oprichters en managementteam samen te werken. Het bedrijf heeft zich gepositioneerd als marktleider in een aantrekkelijke niche, biedt een eersteklas softwareoplossing en heeft zeer sterke klantrelaties’, aldus Matthias Ick, Arno Poschik en Gunther Thies, de founding partners van Maguar.

Lees ook

Uitzender Select Group neemt belang in ‘voetbalclub’ Flox

Flox is sinds 2009 actief op de Nederlandse uitzendmarkt. Het was oprichter Jaco Verboom die er, na ervaringen bij andere HR-spelers, mee aan de slag ging, zich vooral richtend op profielen in Logistiek, Bouw, Techniek & Office.

Vorig jaar onderging Flox een ware metamorfose naar een fanatieke voetbalclub.

Met zo’n 20 collega’s bemiddelt het bureau nu elke dag kandidaten in de volgende stap in hun loopbaan. Vorig jaar onderging Flox een ware metamorfose naar een fanatieke voetbalclub, zoals Werf& recent nog berichtte.

‘Nieuw lid van de familie’

Of ze zich hiermee in de kijker hebben gespeeld van de Select Group? Waarschijnlijk niet. Daarvoor is het interview te kort geleden. Maar opvallend is het natuurlijk wel. Select Group en Flox zeggen in een persbericht dat vooral de ‘passie’ en hoe beide bureaus ‘kandidaten en hun ontwikkeling centraal’ stellen de gemene deler zijn.

‘Na PPM en EN HR solutions zorgt deze volgende stap voor een mooie toename van de Nederlandse
activiteiten van Select Group’, aldus het bureau. ‘Als nieuw lid van de Select-familie, zal Flox haar business en organisatie autonoom verder kunnen uitbouwen vanuit de synergieën met andere afdelingen en merken. Directeur en mede-eigenaar Corné Verboom (rechts op de foto) zal in de nieuwe constellatie de rol van Operationeel Directeur voor zijn rekening nemen.’

Select Group wil met Flox verder bouwen aan een sterk Nederlands kantorennetwerk.

Select Group wil samen met Flox verder bouwen aan een sterk kantorennetwerk op de Nederlandse markt. Jaco Verboom (links) zal mede zijn schouders zetten onder dit verhaal als acquisitiemanager. Deze Buy and Build werd begeleid door SDM Corporate Finance Groep.

Lees ook

Recruitmentbureau voor start-upwereld Spinks komt naar Nederland

Spinks onderscheidt zich vooral van andere recruitmentpartijen voor de start-up- en scale-upindustrie door zogenoemde Talent Managers in de organisatie te plaatsen. Deze zogenoemde Spinks-on-Site-service sluit volgens de dienstverlener veel beter aan op de waarden en cultuur van de organisaties die op zoek zijn naar talent.

‘Het aantal start-ups in Nederland is het laatste decennium explosief gestegen.’

Robin Beattie, Managing Director bij Spinks: ‘Onze Spinks-on-Site service is snel gegroeid in de afgelopen twee jaar en wij zijn verheugd om onze dienstverlening ook naar Nederland te brengen. Start-ups en scale-ups krijgen te maken met veel uitdagingen op hun groeipad, voornamelijk bij het aantrekken van het juiste talent. Wij kunnen hen perfect helpen met onze Spinks-on-Site oplossing.’

‘Het aantal start-ups in Nederland is het laatste decennium explosief gestegen. Aangezien Spinks on Site in het Verenigd Koninkrijk al een groot aantal successen heeft behaald, is het introduceren van deze service in de Nederlandse markt de volgende logische stap voor ons’, verklaart hij.

Mooie stap

Een mooie nieuwe stap, zegt ook Alaric Volkert, Growth and Partnerships Manager van Spinks on Site Nederland. ‘Spinks on Site naar Nederland brengen vind ik fantastisch, gezien onze bloeiende tech en start-up community. Samenwerken met start-ups en scale-ups hier in Nederland betekent dat wij kunnen helpen met het vinden van het juiste talent om hun vaak torenhoge ambities waar te maken, wat geweldig is.’

Lees ook

Arjan Elbers stopt als managing director Getnoticed

Nog een laatste weekje, en dan trekt Arjan Elbers, medeoprichter van Getnoticed, zich officieel terug als managing director van de websitebouwer uit Nederweert. Met zijn vertrek eindigt een periode waarin hij ruim 13 jaar als medeoprichter en ondernemer aan het roer stond samen met Randy Cillekens en Dirk Driessen. In deze periode is Getnoticed uitgegroeid tot een van de bekendste digital recruitment agencies van Nederland. Elbers, die ook voorzitter is van Recruiters United, blijft ook na 1 juli betrokken bij Getnoticed als recruitment strateeg en pr-verantwoordelijke.

‘Door een stap terug te doen kan ik me bezighouden met dingen die ik het allerleukste vind.’

‘Door een stap terug te doen en afstand te nemen van de dagelijkse hectiek kan ik me bezighouden met (online) recruitment strategieën en dingen die ik het allerleukste vind’, legt Elbers uit. ‘Ik heb erg veel vertrouwen in mijn compagnons en het zittende managementteam van Getnoticed. We hebben er samen voor gezorgd dat Getnoticed er nu zo goed voorstaat. Het MT is samen met de 40 collega’s helemaal op elkaar ingespeeld.’

Lees ook

DPG Media lanceert nieuw bedrijf voor automatisering vacatures: Aimwel

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de vacaturemarkt booming, merken ze bij DPG Media. Met Aimwel hopen ze daar het juiste antwoord op te hebben, aldus CEO Lauri Koop. ‘Vacaturesites hebben ondersteuning nodig bij het leveren van de resultaten die recruiters verwachten, en dat is net wat wij bieden.’

‘Advertentietech voor recruitment is goed voor 2,5 miljard euro.’

De markt voor advertentietechnologie voor de recruitmentsector is momenteel goed voor ruim 2,5 miljard euro, aldus Koop. ‘Met de grote vraag naar personeel en meer types mediakanalen die hun aandacht vragen, hebben we met Aimwel de perfecte product-market-fit gevonden om zowel actieve als passieve kandidaten aan te trekken.’

Zonder cookies

Aimwel richt zich vooralsnog vooral op automatisering van de recruitmentsector. Het platform biedt echter ook mogelijkheden voor andere vertical marketplaces, die later dus ook zullen volgen, aldus Koop. Het is het eerste internationale B2B-SaaS-bedrijf dat DPG Media lanceert, vertelt executive chairman Christian Van Thillo trots. ‘Succes betekent voor ons ook waardevolle ontwikkelingen delen met anderen. Vanuit die filosofie is Aimwel gelanceerd.’

‘Succes betekent voor ons ook waardevolle ontwikkelingen delen met anderen.’

Het nieuwe platform moet ook een antwoord bieden op de ‘cookieloze wereld’, aldus DPG Media. ‘Er is er een toenemende behoefte aan volledig geautomatiseerde en crossmediale leadgeneratie. Met dit platform wordt het mogelijk om kwalitatieve campagnes op basis van betrouwbare geanonimiseerde gegevens eenvoudig te realiseren.’

Lauri Koop, CEO van Aimwel

Sollicitaties genereren

Vacaturesites die de afgelopen tijd al met Aimwel werkten, reageren enthousiast op de mogelijkheden die het biedt. ‘De samenwerking met Aimwel helpt ons sollicitaties te genereren via betaald verkeer op een efficiënte, agile en transparante manier. Ze begrijpen zowel waar onze strategische behoeften als kansen liggen en kunnen deze vertalen naar de opzet van onze marketingcampagnes’, zegt bijvoorbeeld Simon Wingate, Managing Director bij Reed.co.uk.

‘Ze begrijpen zowel waar onze strategische behoeften als kansen liggen.’

Meer sollicitaties per vacature, tegen lagere kosten, dat is wat de technologie belooft. En dat is iets wat Harley van Swaay, Hoofd Programmatic Agency Relations EMEA bij Talent.com, herkent. ‘We blijven met Aimwel in direct contact met onze bestaande klanten, terwijl we wel waardevolle technologie krijgen die van invloed is op de algehele prestaties en het budgetbeheer van de klant.’

Patent-pending A.I.-technologie

Aimwel claimt het eerste platform te zijn met advertentietechnologie voor vacaturesites dat volledig ontwikkeld werd door een uitgever. Het bedrijf bouwt verder op de expertise van DPG Media en heeft de knowhow om campagnes te creëren die goed integreren op nichesites, display en sociale media.

Aimwel wil campagnes creëren die goed integreren op nichesites, display en sociale media.

Met de datagedreven artificial intelligence van het platform kunnen gebruikers volledig geautomatiseerd campagnes uitvoeren en optimaliseren met de juiste mediamix op zowel categorieniveau als voor individuele vacatures. Handmatige aanpassingen zijn niet langer nodig. Vacaturesites, classifieds-bedrijven, uitgevers en adverteerders kunnen sollicitanten op de juiste plekken aantrekken met kwalitatieve en aansprekende campagnes, zo is de belofte.

Lees ook

TestGorilla haalt 66 miljoen op om met assessments Nederland te veroveren

wouter durville testgorilla‘Het komt nog te vaak voor dat het wervingsproces vereist dat HR-managers urenlang bezig zijn onbetrouwbare, incomplete, subjectieve cv’s te screenen’, aldus Wouter Durville, medeoprichter van TestGorilla. ‘Door cv’s te vervangen door selectie van onze 220 wetenschappelijk gevalideerde tests, helpt ons platform vooroordelen te elimineren. Zo creëren we een speelveld waarin elke kandidaat kan concurreren op basis van gelijke voorwaarden.’

Het bedrijf verwacht in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Durville (foto) richtte TestGorilla ruim 2 jaar geleden op, samen met voormalig Bain & Company partner Otto Verhage. Het platform heeft de missie het wervingsproces eerlijk, efficiënt en datagedreven te maken, door organisaties in staat te stellen om vaardigheden van kandidaten te testen als ze solliciteren op een vacature. Voor die missie haalt het nu dus 70 miljoen dollar op (ruim 66 miljoen euro) in Series A financiering. Daarmee verwacht het bedrijf in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Nederlandse marktlancering

De investeringsronde werd mede geleid door de Londonse durfkapitaalfirma’s Atomico en Balderton Capital. Daarmee komt TestGorilla uit op een totale investering van 80 miljoen dollar (76 miljoen euro) na eerdere investeringen van Notion, Partech en CapitalT. Luca Eisenstecken (Atomico) en James Wise (Balderton) gaan deel uitmaken van het bestuur als onderdeel van deze investeringsronde.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering. Sinds de lancering in 2020 heeft het bedrijf internationaal al meer dan 5.000 gebruikers aangetrokken, waaronder bedrijven als Sony, PepsiCo, Bain & Company, Oracle, Revolut, H&M en de National Health Service van het Verenigd Koninkrijk. G2, ‘s werelds grootste softwaremarktplaats, heeft TestGorilla onlangs opgenomen in zijn prestigieuze top 5 van snelst groeiende softwareproducten van dit jaar.

Werving op skills

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills. Deze manier van werven groeit in populariteit en geeft elke kandidaat een gelijke kans om eigen vaardigheden en motivatie te tonen. Onderzoek heeft aangetoond dat baansucces een sterke correlatie heeft met assessments die specifieke vaardigheden meten, terwijl cv’s en werkervaring juist de zwakste indrukken opleveren.

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills.

Het platform van TestGorilla voorziet hierin door organisaties een (groeiende) testbibliotheek te bieden met een keuze uit honderden preselectietests. Daarmee kunnen ze in een maatwerk-werving kandidaten zoeken die precies aan hun eisen voldoen. Zo zijn er testen en assessments voor cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden. In de doorontwikkeling van TestGorilla’s beschermde technologie wordt ook de integratie van meer Applicant Tracking Systems meegenomen. Zo kunnen werkgevers straks het platform moeiteloos vanuit hun eigen ATS gebruiken.

Lees ook

Timing, InPerson, Persoonality en Youbahn in Franse handen

Youbahn, het uitzendplatform voor flexibel werk dat actief is in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, valt vanaf heden voor een groot deel in Franse handen. Proman krijgt een meerderheidsbelang in het bedrijf, dat deze deelt met de huidige grootaandeelhouder ADG dienstengroep. Dit bedrijf, ook bekend van facilitair dienstverlener Heyday en schoonmaakorganisatie Asito en als zodanig een van de grootste werkgevers in Nederland, verkoopt naast dochteronderneming Youbahn ook de merken Timing, InPerson, DoorDoeners en Persoonality aan Proman, dat in Nederland al actief is met de merken Luba en E& .

‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering.’

Ard Huininga, CEO van Youbahn, is blij met de overname. ‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering’, zegt hij. ‘Binnen niet al te lange tijd zullen branches als de horeca, logistiek en zorg, werk nog flexibeler aanbieden. En dat zonder in te boeten op wet- en regelgeving en de zorgplicht van werkgevers. Youbahn bewijst met het platform dat dat juist goed samen kan. Dat we voor de troepen uitlopen op zowel technologisch als visionair gebied is nu ook door de Franse uitzendreus gezien.’

Geen overnameprijs

ADG dienstengroep en het Franse Proman (vernoemd naar het Provençaalse Manosque, waar het vandaan komt, en naar eigen zeggen de op drie na grootste uitzendonderneming in Europa) maken geen overnameprijs bekend. Volgens algemeen directeur Hans Kroeze hadden de ADG-merken Timing, InPerson, Persoonality, Doordoeners en Youbahn voor corona een omzet van zo’n 800 miljoen euro. Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt, aldus het FD.

Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt.

Maar daardoor zal het wel meer focus krijgen, aldus Kroeze. ‘In de facilitaire sector willen we de komende jaren 500 miljoen euro bijplussen’, zegt hij. Het bedrijf uit Almelo bestrijkt via TSN Thuiszorg ook de zorgmarkt en detacheert via MB-All boa’s en veiligheidsadviseurs bij gemeenten. Het streeft naar een top 3-positie op elke deelmarkt.

De waarden van het familiebedrijf

Proman heeft 700 vestigingen in 16 landen en een jaaromzet van zo’n 3 miljard euro. Proman-CEO Roland Gomez ziet de toekomst met de nieuwe aankopen wel zitten. ‘Met de aankoop van Youbahn halen we technologie binnen die ons helpt onze internationale positie verder uit te bouwen’, zegt hij in een persbericht. ‘Ons streven is dan ook om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien. Alle bedrijven van ADG, maar zeker Youbahn, passen als familiebedrijf goed bij onze eigen waarden.’

‘Ons streven is om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien.’

De verkoop van Youbahn, Timing, Persoonality, DoorDoeners en InPerson is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de ondernemingsraden en de ACM en zal naar verwachting in het derde kwartaal 2022 zijn afgerond. ADG behoudt een minderheidsbelang in de bedrijven om de overgang soepel te laten verlopen, en onder meer discussie over de afwikkeling van de NOW-steun te voorkomen.

Lees ook

Textkernel neemt uitzend-app Akyla over

Net zoals Textkernel wordt Akyla beschouwd als een ‘best of breed’-softwareleverancier. ‘Toen we de mogelijkheid voor samenwerking aan het verkennen waren was de respons van klanten en partners heel positief’, reageert Textkernel-CEO Gerard Mulder op de overname. ‘Die feedback, in combinatie met onze culturen en go-to-market-strategie die op elkaar lijken en de wens van Akyla om meer internationaal actief te worden, versterkte onze overtuiging dat een samenwerking de groei van beide bedrijven aanzienlijk zal versnellen.’

‘Klanten en partners reageerden positief op de ideeën voor samenwerking.’

Het in Enschede gevestigde Akyla, opgericht in 1999 door Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes, is een aanbieder van mid-office oplossingen die automatische werving, selectie en efficiënt beheer van flexwerkers ondersteunen. Het bedrijf biedt twee producten aan: e-UUR en Xplican. Beide helpen klanten met de administratieve processen die horen bij het beheer van flexwerkers. Denk aan: onboarding, urenregistratie, tijdinterpretatie, digitaal ondertekenen en leveranciersbeheer.

Meer bruikbare gegevens

Door de overname zien de twee volop kansen. Vooral door toegang tot meer bruikbare gegevens zal de combinatie de effectiviteit van de zoek & match-algoritmen van Textkernel verbeteren en uitzendorganisaties in staat stellen om kandidaten en vacatures op het juiste moment automatisch en effectiever te matchen, zo is de bedoeling. Uiteindelijk moet dit leiden tot hogere (her)plaatsingspercentages voor uitzendbureaus, productievere intercedenten en meer tevredenheid van flexwerkers. En dat tegen lagere sourcingkosten en -inspanningen van uitzendbureaus.

Uiteindelijk moet de overname leiden tot hogere (her)plaatsingspercentages voor uitzendbureaus.

Gecombineerd bedienen Akyla en Textkernel nu een klantenbestand van ruim 2.500 organisaties. Daaronder veel uitzendorganisaties, payrollers, corporates, vacaturesites, recruitmentbureaus, aanbieders van HR-oplossingen en andere deelnemers op de bredere HR-markt. Akyla heeft met name klanten in België, Nederland en Scandinavië. De overname vormt stap 2 in de internationale acquisitiestrategie van Textkernel sinds de in oktober 2020 gestarte samenwerking met software-investeerder Main Capital Partners. Eerste stap was de overname van de Amerikaanse branchegenoot Sovren, eind vorig jaar.

Lees ook

Merendeel House of HR komt in handen van Bain Capital

Dankzij het nieuwe strategische partnership met Bain Capital kan House of HR zijn platform in nieuwe markten opschalen en meer digitale investeringen maken, zo is de bedoeling. Met de deal zou 2,5 tot zelfs zo’n 3 miljard euro gemoeid zijn, melden Belgische media. De overige 45% van de aandelen blijft in handen van het huidige management van House of HR, Naxicap en oprichter Conny Vandendriessche.

House of HR stelt elke maand meer dan 57.000 mensen te werk.

House of HR stelt elke maand meer dan 57.000 mensen te werk in kleine, middelgrote en grote bedrijven. Het bedrijf is in 1995 gestart met één enkel Accent Jobs-kantoor in Roeselare, België, en is sindsdien uitgegroeid tot een Europese groep met meer dan 4.300 interne medewerkers, een omzet van 2,2 miljard euro in 2021 en kantoren in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, alsook recruitmentagentschappen in onder meer Polen, Roemenië, Hongarije en Spanje.

Multimerkenstrategie

House of HR volgt een multimerkenstrategie die lokaal ondernemerschap stimuleert om gespecialiseerde markten te bedienen, waardoor het een van de meest op groei gefocuste en winstgevende platforms ter wereld is geworden. Het bedrijf is onder meer bekend van digitale producten als NOWJOBS (volledig digitaal matchingplatform voor studenten en flexijobbers), SWOP, Gighouse en Book’u.

‘Met deze investering beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in ons ongelooflijke verhaal.’

‘Met de investering van Bain Capital beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in ons ongelooflijke verhaal’, aldus House of HR-CEO Rika Coppens. ‘Wij willen ons groeipad voortzetten. Dat is gebaseerd op een sterke organische groei en op gerichte en gespecialiseerde M&A in bestaande markten, de DACH-regio en Scandinavië, dit alles ondersteund door voortdurende aandacht voor digitalisering. Tegelijk willen we de hoge standaard behouden waar het gaat om aandacht voor de mensen, zowel intern naar onze werknemers (onze Happy Rebels) als extern, naar onze kandidaten.’

Onder de indruk

‘We waren onder de indruk van het gespecialiseerde bedrijfsmodel van House of HR, onderbouwd met een sterk aandeelhouderschap van werknemers’, aldus Matthias Boyer-Chammard, managing director van Bain Capital Private Equity. ‘Dat heeft bovengemiddelde volgehouden groei opgeleverd gedurende meer dan 10 jaar. Dit alles gaat gepaard met een unieke staat van dienst op het vlak van succesvolle M&A in deze sector, die wij graag willen versnellen. We zijn blij dat we dit partnerschap kunnen aangaan met Naxicap en Conny Vandendriessche, die allebei hun diepgaande expertise in de business houden.’

‘House of HR genereert 10 maal meer winst dan in 2012.’

Eric Aveillan, CEO van Naxicap Partners, heeft er vertrouwen in. ‘Sinds we in 2012 voor het eerst investeerden in Accent Jobs, wat nu House of HR heet, heeft de groep 37 overnames gedaan en twee uitzonderlijke CEO’s gekend, die een belangrijke rol hebben gespeeld in het succes. Wij zijn er trots op dat wij onze positie als meerderheidsaandeelhouder bij House of HR kunnen overdragen. Een groep die sterker is dan ooit, die 10 maal meer winst genereert dan in 2012 en klaar is voor een nieuw groeitraject met een prominente aandeelhouder als Bain Capital.’

Foto boven: House of HR-CEO Rika Coppens tijdens Bureaurecruitment Live, op 5 april dit jaar, foto: Jasper Spanjaart.

Lees ook

Waarom Tigris een UX-team voor zijn eigen recruitmentplatform aannam

Wat vindt de kandidaat nu echt belangrijk? Een vraag waar Tigris als grote speler in de wereld van recruittechnologie dagelijks mee bezig is. Dit heeft vanaf oktober 2021 vorm gekregen met een nieuw team, dat ervoor moet zorgen dat de kandidaat een nóg betere ervaring krijgt op Tigris’ recruitmentplatform. Zo kunnen kandidaat, flexbureau en opdrachtgever effectiever samenwerken.

‘Het werd de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

De organisatie die Tigris nu is richt zich op 3 partijen: flexbureau, kandidaat en opdrachtgever. Tot nu toe was het bedrijf voornamelijk gefocust op de flexbureaus. CTO Maikel Neelen: ‘Logisch, want dit zijn ook onze betalende klanten. Maar de échte innovatie zit niet alleen op dit gebied. Sterker nog, bij bureaus bleven we soms steken op procesoptimalisatie in plaats van innovatie. Het werd dus de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

Competitief blijven

Met een goede candidate experience word je als flexbureau competitief in een veranderende markt, beseft Neelen. ‘Het is voor uitzendbureaus steeds moeilijker om aan kandidaten te komen. Je moet dus echt iets onderscheidends te bieden hebben. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke app breng je je kandidaten steeds dichter naar de organisatie. En uiteindelijk is dat natuurlijk ook wat onze klanten willen.’

‘We willen qua design op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Om de doelen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid te bereiken, is dus per oktober 2021 een nieuw user experience (UX)-team opgetuigd. Het team gaat zich volledig verdiepen in de behoefte van de kandidaat, om die een zo groot mogelijk gemak te bieden. Het team bestaat uit marketeers/data analisten, UX designer en developers. ‘We gaan het design flink op de schop nemen’, aldus Neelen. ‘We willen hierbij op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Data beter benutten

Maar UX is niet het enige waarmee Tigris zich wil onderscheiden in de recruittechmarkt. Zo staan ze erom bekend dat ze als geen ander inzichten kunnen halen uit de data op het platform, om zo de kandidaatervaring te verbeteren. En daarin willen ze voorop (blijven) lopen. Neelen: ‘Denk aan het voorschotelen van vacatures die goed bij de kandidaat passen, op basis van eerdere sollicitaties of een uitslag van een persoonlijkheidstest. Zo kunnen uitzendbureaus hun kandidaten een nog beter passende baan aanbieden.’

Tigris werkt in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons.

Ook werkt Tigris in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons. Hierdoor kunnen ze data en timesheets vooraf ingevuld klaarzetten voor de kandidaat, gebaseerd op zijn of haar locatie. In de loop van 2022 wil Tigris de eerste stappen zetten met de nieuwe versie van het recruitmentplatform. ‘Op dat moment zullen de eerste kandidaten de app gaan gebruiken, en vinden de eerste gebruikerstesten plaats’, aldus Neelen. ‘Daarna kunnen we hierop verder gaan voortbouwen.’ Naar verwachting is de app te gebruiken door kandidaten aan het begin van 2023.

Hoe behoud ik dan een kandidaat?

Maar stel, je hebt een kandidaat gevonden, hoe houd je die dan ook binnen je uitzendbureau? Niet alleen voor Tigris een belangrijke vraag, maar ook voor de flexbureaus die aangesloten zitten bij het platform. ‘Het is belangrijk om op tijd te signaleren als een kandidaat niet langer tevreden is over zijn functie, zodat je als flexbureau contact kunt opnemen’, legt Neelen uit. ‘Dit maakt ons platform mogelijk. Nog een manier om hierop in te spelen: we maken in de app van de vertrekkende kandidaat nieuwe vacatures zichtbaar, die eventueel aansluiten op een volgende stap in zijn carrière. De inzichten in de data maken dit mogelijk.’

‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden.’

Naar de toekomst toe is Tigris ambitieus: ze willen een leidend alles-in-één-platform worden. Neelen: ‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden. Daarom willen we qua kandidaatervaring altijd een stap verder gaan dan andere platforms. Zo moeten kandidaten in de app niet alleen hun uren kunnen vullen, maar bijvoorbeeld ook op vacatures reageren, een persoonlijkheidstest invullen, en sollicitatiegesprekken inplannen.’ Ook het backofficegedeelte is tegenwoordig volledig inzichtelijk: zo kunnen de uitzendkrachten ook betalingen en loonstroken direct bekijken in de app.

Lees ook