Ik Blink Groep breidt internationaal uit met overname van het Spaanse Temporales

Joost Fiévez, CEO en eigenaar van Ik Blink Groep, zette recent zijn handtekening onder de overeenkomst van de overname van het Spaanse Temporales, een recruitmentbureau dat Zuid-Europese mensen bemiddelt naar betekenisvolle banen in Noord-Europa. Door deze overname bouwt de Ik Blink Groep een sterke, strategische positie op in de internationale recruitmentmarkt en is zij direct marktleider van de regio Zuid-Europa.

Uit recent onderzoek blijkt dat 25% van de Zuid-Europeanen onder de 30 jaar werkloos is.

Temporales speelt al 10 jaar in op de kloof tussen het personeelstekort in Noord-Europa en de beschikbaarheid van arbeidspotentieel in Zuid-Europa en Latijns-Amerika. Vanuit de vestigingen in Madrid, Lissabon en Athene bemiddelt Temporales jaarlijks ruim 6.000 mensen naar banen in Nederland en Duitsland. Uit recent onderzoek van Eurostat blijkt dat 25% van de mensen onder de 30 jaar in Zuid-Europese landen werkloos is. Hierdoor groeit het aantal bemiddelingen naar Noord-Europese landen sterk. Temporales helpt jongeren aan banen binnen de sectoren Logistiek & Industrie, Hospitality, Zorg, Techniek, Finance en IT.

Grenzeloos groeien

De Ik Blink Groep, die al 5 jaar actief is in de Nederlandse recruitmentbranche en zo’n 120 medewerkers telt, verandert door deze overname haar focus van nationaal naar internationaal. En laat hiermee zien sterk in de Europese arbeidsmarkt te geloven. Ze gaat lopende partnerships met inleners, intermediairs en (toe)leveranciers versterken. Daarmee kan Ik Blink Groep organisaties in Nederland nog sneller van kwalitatief personeel voorzien. In de toekomst wil ze het marktaandeel in Duitsland uitbreiden en in het Verenigd Koninkrijk opbouwen.

‘Met de overname van Temporales laten we zien sterk in de Europese arbeidsmarkt te geloven.’


‘Met Temporales voegen we een zevende label toe aan het portfolio van de Ik Blink Groep, naast NuFlex, WerkmaX, Oak Safety, BouwMaten, OAK HRM en KR8 Werkkleding‘, aldus Joost Fiévez, CEO en eigenaar van de Ik Blink Groep. ‘Hiermee zijn we een internationale organisatie, en komt een langgekoesterde droom uit voor mij als Nederlander met Spaanse roots. Door de overname van Temporales kunnen we nog beter onze missie nastreven en een antwoord geven op de alsmaar toenemende vraag naar kwalitatief en duurzaam personeel.’

Lees ook

JobBoost.io gaat verder onder naam Jobmatix

Jobmatix. Dat is de nieuwe naam voor JobBoost.io, oorspronkelijk opgericht in 2016. Het bedrijf levert een oplossing in de vorm van een tool voor jobboardmarketing binnen recruitment. Met name bureaus en corporates worden middels deze tool ondersteund bij de dagelijkse werving. In 2021 zette JobBoost.io vaart achter de missie van de driekoppige directie om dé grootste programmatic speler binnen Europa te worden.

In 2021 zette JobBoost.io vaart achter de missie om de grootste programmatic speler van Europa te worden.

Om deze ambitie achterna te reizen werden er diverse stippen op de horizon uitgezet en werden de ambities afgekaderd. Naast de uitbreiding van het team en het doorontwikkelen van de tooling werd ook geconcludeerd dat een nieuwe naam en bijbehorend brand de organisatie ten goede zou komen. De afgelopen maanden is hard gewerkt om dit te realiseren. Naast de integratie van verschillende bedrijfsprocessen is er ook opnieuw vorm gegeven aan het merk en de positionering van de organisatie.

Standplaats Breda

Voor gebruikers verandert er verder weinig; de oplossing en de functionaliteiten binnen de tool blijven zoals ze momenteel zijn. Wel wordt het dienstenaanbod aangepast en worden er uitgebreide onboardings- en trainingstrajecten gegeven waardoor de tool makkelijker bestuurbaar wordt voor de gebruikers. Dit zal met video-ondersteuning, animatie en uitgeschreven handleidingen worden uitgebreid.

De organisatie zal als Jobmatix verder opereren vanuit de huidige standplaats Breda. ‘De rebranding van JobBoost.io naar Jobmatix.com is een logische stap in onze strategie om de leidende programmatic specialist van Europa te worden’, aldus Wiebe Mulder, een van de drie oprichters. ‘Onder de naam Jobmatix willen we onze marktpositie de komende jaren verder uitbouwen en onze tool blijven optimaliseren. We zijn in één klap fors gegroeid en doen via deze stap eer aan onze expertise en technologie.’

‘Onze ambities reiken verder dan het beeld dat men vaak nog van ons heeft.’

‘De nieuwe naam en uitstraling draagt bij aan de bewustwording en trots van onze medewerkers en maakt ook voor klanten beter duidelijk wie we zijn, wat we doen en wat we willen. En de ambities reiken verder dan het beeld dat men vaak nog van ons heeft’, aldus Mulder. ‘Om verder te kunnen bouwen aan de merkwaarde, is voor een herkenbare naam gekozen. Jobmatix symboliseert kracht en vernieuwing. Het woord job is als herkenning gebleven en bovendien een knipoog naar het verleden.’

Foto boven: Wiebe Mulder (tweede van rechts) met collega’s.

Lees ook

Hoe het partnership van Timetohire en Fanployer direct voor 20% meer sollicitanten zorgt

Employer Branding en online zichtbaarheid spelen een cruciale rol in de huidige arbeidsmarkt. De zoektocht naar een baan gebeurt online. Een goede online reputatie is daarom essentieel voor recruitment succes. Maar liefst 69% van werkzoekenden zegt niet te solliciteren als het werkgeversmerk een slechte reputatie heeft. Daarom heeft Timetohire de Fanployer-scan omarmd. Met deze scan krijg je inzicht in jouw reputatie, de sterkte van jouw werkgeversmerk en de candidate experience van jouw sollicitanten. Ook vergelijkt de scan jouw score met die van jouw 2 belangrijkste concurrenten.

69% van werkzoekenden solliciteert niet bij een slecht werkgeversmerk.

Uit de scan volgt daarna een actieplan om jouw werkgeversmerk te versterken. Timetohire implementeert deze scan nu in haar Recruitment Success Framework, waarmee organisaties geholpen worden een succesvolle vertaalslag te maken van bedrijfsstrategie naar recruitmentstrategie. De ROI en impact op het hele recruitmentproces kunnen zo direct worden gemeten.

Wat levert deze scan op voor klanten?

  • Klanten van Timetohire en Fanployer krijgen hiermee inzicht in de sterkte van hun werkgeversmerk ten opzichte van hun belangrijkste concurrenten;
  • Ze hebben de online profielen van hun management en recruitmentteam verbeterd;
  • Hun carrièresite en werken-bij zijn verbeterd en competitiever;
  • De implementatie van de zogeheten Quick Wins levert hen direct 20% meer sollicitanten;
  • De Big Wins tillen vervolgens hun werkgeversmerk naar een hoger niveau.

De implementatie van de Quick Wins levert 20% meer sollicitanten.

Donja van Laarhoven, co-founder van Fanployer: ‘Om de war for talent te winnen moet je precies weten waar je staat en wat je moet doen om snel impact te maken. Geen kans kan en mag onbenut blijven. Deze samenwerking tussen Fanployer en Timetohire zorgt ervoor dat je binnen 2 weken inzichtelijk hebt waar je staat. En geeft je concrete acties om direct je recruitmentresultaten te verbeteren. Eigenlijk een no-brainer.’

Lees ook

Waarom Equalture de Learning Ability van kandidaten toetst

De arbeidsmarkt bevindt zich op een cruciaal omslagpunt. Los van de enorme krapte, die naar verwachting de komende jaren alleen maar toeneemt, heeft het World Economic Forum uitgebreid onderzoek gedaan naar de staat van de arbeidsmarkt in 2025. Volgens hen zullen we de komende 3 jaar 85 miljoen banen verliezen die we nu kennen. Maar in ruil daarvoor komen er 97 miljoen nieuwe banen bij. Het wordt wel de grootste revolutie in de economie en op de arbeidsmarkt genoemd die we ooit hebben gezien.

Het vermogen om je snel nieuwe situaties eigen te maken wordt steeds belangrijker.

Waar we op afstevenen wordt ook wel de Great Skills Mismatch genoemd, waarbij bedrijven niet meer kunnen vertrouwen op prestaties uit het verleden om toekomstige prestaties van een kandidaat te voorspellen. We zullen simpelweg enorm veel mensen moeten aannemen voor banen die zij nog nooit eerder hebben bekleed. Wat is daarbij belangrijk? Learning Ability, zo stelt het WEF. Oftewel: het vermogen om je snel nieuwe situaties eigen te maken.

Het belang van Learning Ability

Waarom dat zo belangrijk is? Dat weet Charlotte Melkert, CEO en mede-oprichter van Equalture, wel. ‘Vanaf de dag dat ik met mijn tweelingzus Fleur dit bedrijf ben gestart, heb ik er mijn levensdoel van gemaakt om discriminatie uit de arbeidsmarkt te halen. En iets wat tot op de dag van vandaag een enorme drijfveer voor dit soort discriminatie is geweest, is het cv van de kandidaat.’

‘Het wordt steeds moeilijker om krampachtig vast te houden aan het cv.’

‘We happen toch allemaal net iets sneller als we op een cv een prestigieuze universiteit zien staan of een eerdere relevante werkervaring bij een indrukwekkende naam. Maar zowel omwille van de krapte als de explosieve verandering in de samenstelling van banen, wordt het in deze arbeidsmarkt steeds moeilijker om krampachtig vast te houden aan het cv’, aldus de CEO van de game-based assessment provider uit Rotterdam, die de missie heeft om de arbeidsmarkt eerlijker te maken.

‘Lerend vermogen is iets wat iedereen van al zijn sollicitanten zou willen en moeten weten.’

Met de launch van de nieuwe Learning Ability-game ‘komen we weer een stukje dichter bij ons doel – bedrijven laten focussen op de potentie van een persoon, zonder afgeleid te raken door allerlei randzaken die vooroordelen voeden’, aldus Melkert. ‘Bovendien denk ik dat lerend vermogen iets is wat iedereen van al hun sollicitanten zou willen (en moeten) weten. We zijn zelf in elk geval ontzettend blij dat we dit bij onze eigen sollicitanten straks in kaart kunnen brengen.’

Lees ook

Wanneer robots en recruiters goede vrienden worden

Werven is mensenwerk: de H in ‘HR’ was nog nooit zo belangrijk als vandaag. Met een stressvolle arbeidsmarkt en een steeds onstabieler personeelsbestand, is technologie de redding voor bedrijven om werknemers te vinden en kandidaten te ondersteunen om de best mogelijke baan te krijgen.

Een menselijke touch geven aan werving; dat wil OTYS bereiken met integratie van de Dora-robot.

OTYS, Nederlands specialist in cloud-based geïntegreerde totaaloplossingen voor recruitment, integreert daarom een robot voor de eerste fase in het recruitmentproces. Chatbot Dora brengt technologie en de recruiters samen met als hoofdfocus: een menselijke touch geven aan werving.

Elke stap versnellen

In een steeds moeilijker wordende arbeidsmarkt, wint technologie aan belang in het wervingsproces. OTYS helpt bedrijven bij het naadloos vinden en koppelen van kandidaten en werkgevers gedurende het volledige wervingsproces, van zoeken en vinden tot het beheren van alle administratieve details, en elke stap daartussenin. Het doel is duidelijk: het proces versnellen en de kwaliteit van de matching tussen kandidaat en werkgever verhogen.

Het doel is duidelijk: het proces versnellen en de kwaliteit van de matching tussen kandidaat en werkgever verhogen.

Er is echter één aspect waar tot nu toe technologie op een laag pitje staat: het proactief zoeken naar potentiële kandidaten, contact opnemen en een eerste gesprek voeren. Aangezien het aantal ‘potentiële’ kandidaten bijna onbeperkt is, is dit eerste deel van proactieve werving zeer arbeidsintensief.

robot

Dit is waar het Roemeense technologiebedrijf Happy Recruiter in het spel komt. Happy Recruiter heeft Dora ontwikkeld. Dora is een chatbot die met behulp van geavanceerde Artificial Intelligence (AI) automatisch het internet (van bedrijfswebsites tot social media) screent op zoek naar ‘potentiële’ kandidaten. Vervolgens neemt Dora contact met hen op, maakt een afspraak voor een gesprek, voert dit gesprek en stelt een shortlist op van relevante potentiële kandidaten.

24/7 op zoek naar kandidaten

Vanaf nu is de chatbottechnologie van Dora geïntegreerd in OTYS Go! Dora zoekt 24/7 op internet, neemt contact op met kandidaten, interviewt kandidaten en voert vervolgens de gegevens van interessante/geïnteresseerde kandidaten in de OTYS Go! recruitmentsoftware.

Kandidaten worden sneller gevonden, gecontacteerd en geïnterviewd, en krijgen direct feedback.

De voordelen van deze samenwerking zijn groot. Kandidaten worden sneller gevonden, gecontacteerd en geïnterviewd, en krijgen direct feedback. Werkgevers krijgen sneller betere kandidaten en hoeven geen tijd te verspillen aan verschillende stressvolle elementen van het hele wervingsproces. De Dora-integratie in OTYS Go! resulteert in snellere processen, hogere slagingspercentages en dit alles met minder werkdruk op de recruiters.

Waardevolle tijd terug aan recruiters

Want, zoals we in het begin al zeiden: werven is mensenwerk. Robots zijn geen mensen, maar zijn zeer goed uitgerust om repetitief werk uit te voeren dat normaal gesproken door recruiters wordt uitgevoerd. Door dit stressvolle en tijdrovende deel van het proces over te nemen, geeft Dora waardevolle tijd terug aan de recruiters. Zij kunnen op hun beurt doen wat geen computer beter kan dan mensen: het persoonlijk contact hebben, de vibe aanvoelen, de wensen horen en uiteindelijk de beste kandidaat verbinden met de beste werkgever en vice versa.

Laat technologie doen waar het beter in is dan mensen, laat mensen doen wat ze beter kunnen dan techniek.

Dankzij technologie kunnen steeds meer elementen van het totale wervingsproces worden geautomatiseerd. Mede door de hulp van een robot in te schakelen. Laat technologie doen waar het beter in is dan mensen: repetitieve taken uitvoeren en het verwerken van grote hoeveelheden data. En laat mensen doen wat ze beter kunnen dan techniek: mens-tot-mens-contacten hebben.

Lees ook

Waarom de Nederlandse Politie gaat werven met de games van Equalture

Eerder dit jaar maakte de KRO-NCRV-documentaire De Blauwe Familie veel los in Nederland. Uit de documentaire blijkt dat de Nederlandse politie kampt met discriminatie op de werkvloer – iets wat op grote schaal moeilijk te doorbreken is. Dat betekent echter niet dat de Politie bij de pakken is gaan neer zitten, integendeel.

Het aanpakken van discriminatie vergt een rigoureuze verandering, die begint bij het begin: het wervingsproces. Vandaar dat Equalture en de Politie Nederland nu bekend maken de handen ineen te slaan om blauw op straat op een zo eerlijk mogelijke manier te werven. Oftewel: cv’s eruit, games erin!

Cv’s eruit, games erin

De Politie legt het cv aan de kant en gaat op basis van de resultaten van de games van Equalture het gesprek aan met sollicitanten. Het gaat om games die zowel cognitieve vaardigheden als gedragingen in kaart brengen. Voordat de werving start wordt objectief bepaald hoe de sollicitanten idealiter zouden moeten scoren, afhankelijk van de rol waarop zij solliciteren. Passen de competenties die na het doorlopen van de games uit het rapport komen niet bij de functie? Dan kijkt Politie Nederland waar in de organisatie deze wél passen.

Het gaat om games die zowel cognitieve vaardigheden als gedragingen in kaart brengen.

Een grote verandering voor Politie Nederland, omdat dit betekent dat het cv én de motivatiebrief voor sommige rollen verleden tijd is. Het weglaten hiervan  zorgt voor een laagdrempelig sollicitatieproces waarin de kandidaat centraal staat en het zogeheten ‘onderbuikgevoel’ geen rol meer speelt. Solliciteer jij vanaf 1 november op de rol van Agent in Oost-Nederland of voor de afdeling Bewaking en Beveiliging in Den Haag? Dan mag jij het cv vergeten en je klaarmaken voor een onvergetelijke en bovenal eerlijke sollicitatie-ervaring. Game on!

Lees ook

SkillsCV eerste Ethical Board van Nederland

Experts technologie, arbeid en ethiek nemen zitting in de eerste Ethical Board van Nederland. Hoogleraar Jeroen van den Hoven (Ethiek en Technologie, TU Delft) heeft toegezegd voorzitter te worden van de Ethical Board van SkillsCV. Mensen laten zien wat ze kunnen, en precies daar een passende baan bij vinden. Dat is de ambitie van SkillsCV, een startup die baanzoekers en -wisselaars uitdaagt een ‘skills cv’ te maken, en dat automatisch combineert met alle openstaande vacatures in Nederland.

ethical board
Maarten Westerduin, Co-founder en CEO van SkillsCV

Experts technologie, arbeid en ethiek nemen zitting in de eerste Ethical Board van Nederland.

Co-founder en CEO Maarten Westerduin: ‘We zijn jong en groeien hard. We bevinden ons in de wereld van arbeidsmarktontwikkelingen, techniek en ethiek. Om duurzaam verschil te kunnen maken moeten we blijvend leren en onszelf steeds opnieuw de vraag stellen: hoe kunnen we het nog beter doen? Ik ben ongelooflijk trots dat we met deze indrukwekkende groep van experts een manier hebben gevonden om ons onafhankelijk scherp te houden de komende tijd.’

Ethical Board als onafhankelijke adviesraad

SkillsCV is tot de vorming van een Ethical Board gekomen doordat zij zich heeft laten adviseren door Lodewijk Asscher over de ethische en publieke aspecten waar SkillsCV rekening mee moet houden en deze te borgen in de governance en een uitvoeringsprogramma. De Ethical Board zal als onafhankelijke adviesraad toetsen dat de startup haar initiatieven en innovaties op een ethische manier ontwikkelt en borgt in de eigen organisatie en keten.

De Ethical Board zal toetsen dat de startup haar initiatieven en innovaties op een ethische manier ontwikkelt en borgt in de eigen organisatie en keten.

Naast Van den Hoven nemen Ronald Dekker (arbeidseconoom TNO), Elijah Alvares (sectorbestuurder FNV Young&United), Serena Does (hoogleraar Verwey Jonker Instituut), Renee Frissen (oprichter Open Embassy) en Danny Sanders (mede-oprichter The Inclusion Studio) zitting in de Board.

Over SkillsCV

SkillsCV helpt baanzoekers een baan te vinden die past bij wat je kan. Dat doet SkillsCV door een beweging op gang te brengen in gesprek met de relevante spelers op de arbeidsmarkt, maar ook met het bouwen van een app waarin het bedrijf in kaart brengt wat een baanzoeker kan, en dat profiel matcht met alle openstaande vacatures in Nederland. Daarmee wil SkillsCV een bijdrage leveren aan een nieuwe manier van kijken naar de arbeidsmarkt: via skills in kaart brengen wat je kan en laten zien wat je daarmee kan.

Lees ook

Byner verwelkomt Gijs van Heijst in Raad van Advies

In zijn nieuwe rol als lid van de Raad van Advies zal Gijs van Heijst Byner proberen te helpen door te groeien tot het #1-platform voor staffing in de Benelux en daarbuiten. Van Heijst is een autoriteit in de recruitmentbranche met ruime ervaring in de SaaS-industrie. In 1997 richtte hij met zijn compagnon Jan van Goch Connexys op, een recruitmentsysteem (ATS) dat al snel uitgroeide tot de Nederlandse marktleider in de recruitmentbranche.

Toen het bedrijf 20 jaar later werd overgenomen vervolgde Van Heijst zijn carrière als adviseur en investeerder voor nationale en internationale scaleups in de SaaS-business. Zo is hij onder meer lid van de Raad van Commissarissen van Assessio, Paragin en Optimizers.

Nieuwe fase

Voor Byner betekent de komst van Van Heijst een nieuwe fase in de ontwikkeling, sinds de lancering in 2020. Byner, dat één integrale omgeving voor end-to-end talent en customer engagement biedt, inclusief een krachtig ATS, verschijnt steeds vaker op de shortlist van toonaangevende spelers in de markt. Het bedrijf groeit hard en de ambities zijn groot.

‘In mijn carrière ben ik zo’n oplossing nog niet eerder tegengekomen.’

Van Heijst: ‘Ik zie veel potentie in Byner en zijn mensen. Wat ik aan hen bewonder is dat ze op Salesforce met succes de ontbrekende schakel hebben weten te creëren voor organisaties in Detacheren, Uitzenden en Werving & Selectie. In mijn carrière ben ik nog geen oplossing tegengekomen die met relevante diepgang de kern van de bedrijfsprocessen ondersteunt. Byner is de brug tussen recruitment enerzijds en de kernprocessen van contract tot plaatsing en factuur anderzijds en brengt dit allemaal samen op één platform. Dat maakt de app een unieke end-to-end oplossing voor de staffingbranche.’

Ambitieuze doelen

Joram Timmerman, mede-oprichter van Byner is ingenomen met de komst van Van Heijst. ‘Met zijn uitgebreide ervaring in het managen van snelgroeiende scale-ups en zijn inspirerend leiderschap helpt hij ons om gestaag te verbeteren en door te groeien in deze competitieve markt. Ik kijk ernaar uit om met hem aan de slag te gaan. Samen maken we Byner de #1-staffing-oplossing in de Benelux en daarbuiten.’

‘Ik kijk ernaar uit om met Gijs aan de slag te gaan.’

Een ambitieus, maar realistisch doel, aldus Van Heijst. ‘Byner is een innovatieve app die branchespecifieke technologie combineert met grote gebruiksvriendelijkheid. Bovendien heeft bedrijf het een groeiende community van experts, klanten en strategische partners achter zich die samen het platform steeds verder doorontwikkelen.’

Lees ook

De samenwerking tussen OTYS en Dora

Het Nederlandse OTYS – een geïntegreerde cloudoplossing voor de recruitmentsector – gaat een partnerschap aan met het Roemeense Happy Recruiter – producent van de chatbot Dora. Dankzij deze verregaande samenwerking kunnen klanten van OTYS het rekruteringsproces nog verder automatiseren én optimaliseren. Dat levert voordelen op voor kandidaten, werkgevers én recruiters.

Kort over OTYS en Dora

In een almaar moeilijkere arbeidsmarkt, speelt technologie een steeds belangrijkere rol in de recruitmentwereld. Het Nederlandse OTYS is de ontwikkelaar van OTYS Go!, een cloud-gebaseerde geïntegreerde totaaloplossing voor recruiters. OTYS helpt bedrijven om kandidaten en werkgevers met elkaar te verbinden en begeleidt hen in het volledige recruitmentproces, in het vinden, selecteren en plaatsen tot de administratie eromheen.

Dora is een robot die met behulp van Artificiële Intelligentie op het internet op zoek gaat naar kandidaten.

Dat aanbod wordt nu nóg uitgebreider, dankzij de integratie van ‘Dora the Recruitment Robot’ in ‘OTYS Go!’. Dora is een chatbot, ontwikkeld door het Roemeense bedrijf Happy Recruiter. Het is een robot die met behulp van Artificiële Intelligentie op het internet op zoek gaat naar kandidaten, hen contacteert en een eerste selectie-interview afneemt.

De voordelen

De bijzonder geavanceerde technologieën zijn nu naadloos met elkaar geïntegreerd. Bert Koning, CEO van OTYS: ‘Dankzij de combinatie van onze technologieën, kunnen we de stressvolle en repetitieve onderdelen van het recruitmentproces automatiseren. Daardoor kunnen de recruiters doen waar ze best in zijn: focussen op mensen en hun loopbanen.’

‘We kunnen we de stressvolle en repetitieve onderdelen van het recruitmentproces automatiseren.’

Calin Stefanescu, CEO van Happy Recruiter, voegt daaraan toe: ‘Snelheid bij het recruiten is heel belangrijk. Onze chatbot Dora werkt 24/7, zoekt het internet af naar geschikte kandidaten en doet de eerste interviews. De beste kandidaten worden vervolgens in de recruitmentsoftware van OTYS opgenomen.’

‘De beste kandidaten worden in de recruitmentsoftware van OTYS opgenomen.’

De voordelen van de samenwerking tussen OTYS en Dora zijn veelzijdig. Kandidaten worden sneller gecontacteerd en geïnterviewd, krijgen meteen feedback en raken zo sneller aan een nieuwe, geschikte job. Recruiters kunnen het eenzijdige en stresserende werk aan een robot overlaten. Ze kunnen zich concentreren op de menselijke interactie verderop in het recruitmentproces.

De integratie van Dora in OTYS zorgt voor een grotere verwerkingscapaciteit en hogere slagingspercentages.

Werkgevers krijgen sneller betere kandidaten voorgesteld, en worden ontlast van het tijdrovende werk bij het zoeken, vinden en onboarden van kandidaten. De integratie van Dora in OTYS, zorgt op die manier voor een grotere verwerkingscapaciteit, hogere slagingspercentages en dat alles met minder druk op de menselijke recruiters.

Lees ook

Hoe Bulsink met Pro Contact zijn sterke groeiambities waarmaakt

General contractor Bulsink heeft mede dankzij de samenwerking met RPO-bureau Pro Contact haar groeiambities weten te realiseren. De hoofdaannemer staat bekend om haar bouwprojecten in de retail, hospitality, leisure, care en offices. Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt kampt Bulsink met de uitdaging om de vacatures te vervullen.

Bulsink is hoofdzakelijk op zoek naar project engineers en -managers.

Om de groeiende hoeveelheid klanten en nieuwe buitenlandse markten nog beter van dienst te zijn, is Bulsink hoofdzakelijk op zoek naar project engineers en -managers, bij voorkeur met een bouwkundige achtergrond. Met behulp van Pro Contact is er een strategisch wervingsplan opgesteld waarin is uitgewerkt hoe de ideale kandidaten online bereikt kunnen worden en hoe de zichtbaarheid van Bulsink vergroot kon worden. Binnen anderhalf jaar tijd heeft dit mede geresulteerd in een ruime verdubbeling van het aantal medewerkers van 43 naar 90.

Bulsink als aantrekkelijke werkgever 

Pro Contact heeft voor Bulsink onder meer een online job marketingcampagne en een online employer branding campagne opgezet. Door Bulsink op veel verschillende plekken als aantrekkelijk werkgever te profileren, heeft dit geleid tot meer volgers op LinkedIn, meer traffic naar de website en uiteindelijk meer reacties op de vacatures. Hierdoor zijn meer kandidaten rechtstreeks via eigen werving aangenomen en daarmee is de Cost per Hire sterk gedaald.

Meer kandidaten zijn rechtstreeks via eigen werving aangenomen en daarmee is de Cost per Hire sterk gedaald.

Om zoveel mogelijk nieuwe medewerkers aan te trekken, biedt de general contractor een interne opleiding en waar nodig coaching aan voor zij-instromers. Naast de focus op werving steekt Bulsink ook veel tijd in goede onboarding- en ontwikkelprogramma’s. Met als doel om de nieuwe medewerkers ‘zachtjes’ te laten landen in de organisatie, maar ze vooral te binden, te boeien en te behouden.

Online zichtbaarheid

Kim Matheeuwsen, HR-manager bij Bulsink: ‘We hebben in Pro Contact de ideale samenwerkingspartner gevonden die ons helpt bij het vergroten van onze online zichtbaarheid met als doel het aantrekken van nieuwe collega’s. Aan de basis van ons succes staat de intensieve communicatie en het contact met stip op nummer één. Ze begrijpen ons vraagstuk en steken hier veel tijd in.’

‘Aan de basis van ons succes staat de intensieve communicatie en het contact met stipt op nummer één.’

‘Daarnaast hebben zij de juiste kennis en expertise in huis om het DNA en de kernwaarden van Bulsink te vertalen naar succesvolle jobmarketing- en employer branding campagnes. Ook hebben ze ons geholpen bij het inrichten van de werken-bij-site, die sinds deze maand online staat. Ik ben erg blij met onze samenwerking en ik kijk uit naar wat de toekomst ons brengt.’

Creatief denken

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: ‘Dat wij een belangrijke rol hebben gespeeld in het meebouwen aan de groeiambitie van Bulsink maakt mij trots. De online job marketingcampagne en de employer branding-campagne hebben zijn vruchten afgeworpen.’

‘De online job marketingcampagne en de employer branding-campagne hebben zijn vruchten afgeworpen.’

‘In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om creatief te denken en dat doet Bulsink door bijvoorbeeld ook op zoek te gaan naar zij-instromers en hen een maatwerkopleiding aan te bieden. Daarmee maak je de vijver waaruit je kunt vissen veel groter. De volgende stap is natuurlijk het behouden van je nieuwe medewerkers, maar ook hier heeft Bulsink aan gedacht.’

Lees ook

Recruitment Marketeers en Intelligence Group gaan partnership aan

Per 1 september zijn Recruitment Marketeers en Intelligence Group een partnership aangegaan. Als twee vakbekwame partijen op gebied van recruitment hun krachten bundelen, ontstaan kansen. Bij het optimaliseren van recruitment-campagnes is goede data en marktinformatie essentieel, weet Bart Muller, adviseur bij Recruitment Marketeers. Recruitment Marketeers heeft gezamenlijk meer dan 50 jaar ervaring in recruitment marketing en arbeidsmarktcommunicatie.

Het kan altijd beter

‘We hebben via onze campagnes zelf veel data opgebouwd, getoetst en toegepast. Het resultaat is dat onze campagnes slimmer worden en beter renderen’, vertelt Muller enthousiast. Recruitment Marketeers zit momenteel ver boven de benchmark voor hoe een campagne moet presteren. Maar het kan altijd beter, door nóg meer inzicht in de doelgroep bijvoorbeeld.

Marktonderzoeker Intelligence Group is dé partner bij uitstek gezien het uitgebreide en vooral grondige onderzoek dat deze partij doet. De Europese marktleider in talent intelligence biedt datagedreven oplossingen (voor recruiters en werkgevers) die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar aan laten sluiten.

‘De implementatie van het dashboard Giant geeft naast onze eigen data nog meer inzichten over kandidaten en hun beweegredenen.’

‘De implementatie van het dashboard Giant geeft naast onze eigen data nog meer inzichten over kandidaten en hun beweegredenen, maar ook over de gehele arbeidsmarkt’, vervolgt Muller. Met deze data-integratie zoekt Recruitment Marketeers naar bevestiging en naar verrassende inzichten voor campagnes, met als doel deze nog verder te optimaliseren.

Recruitment next level

Bij Recruitment Marketeers is de data het vertrekpunt van alle campagnes, weet Gilbert den Elzen. ‘Wij zien data als het belangrijkste middel in de concurrentiestrijd om het schaarse talent in deze krappe arbeidsmarkt voor onze klanten te laten kiezen. Ondanks dat we zelf een behoorlijke set aan data hebben vergaard, is het belangrijk om met een open vizier te kijken waar en hoe we verder kunnen verbeteren’, vult Den Elzen aan.

Campagnes en adviezen worden naar een hoger niveau getild.

Nu Recruitment Marketeers officieel een partnership aangaat met Intelligence Group en gebruik kan maken van hun data worden campagnes en adviezen naar een hoger niveau getild. ‘Hiermee krijgen we voor iedere doelgroep nog meer inzage in zaken als motivatie om van baan te wisselen en verwachtingen van het sollicitatieproces’, licht Den Elzen verder toe. Bovendien worden nu ook veranderend oriëntatiegedrag, sourcingsdruk en mobiliteit in kaart gebracht. Een waardevol partnership dus waar iedereen beter van wordt, zeker in deze kandidaatgedreven arbeidsmarkt.

Een waardevol partnership waar iedereen beter van wordt, zeker in deze kandidaatgedreven arbeidsmarkt.

Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van Intelligence Group: ‘Kennis en ervaringen zijn belangrijkste ingrediënten voor succes, zoals je die terugvindt bij Recruitment Marketeers. Als je die op een slimme manier combineert met doelgroepdata dan kun je echt een verschil maken in deze moeilijke arbeidsmarkt. Het klinkt als een marketing verhaal, maar het is het verschil in een lege of gevulde stoel. Mooi om samen met deze pioniers in de arbeidsmarkt te kunnen samenwerken’.

Op naar verrassende uitkomsten en een mooie samenwerking!

Lees ook

House of Covebo groeit verder met overnames FID en Bis People

Met de overname wordt Bis People onderdeel van Effect Personeelsdiensten in Oldenzaal, dat zich in 2017 aansloot bij Covebo. De overname van FID, dat al bijna 30 jaar een bekende uitzendspeler is in de afvalverwerking, recycling en groenvoorziening, is onderdeel van een strategische heroriëntatie van de overkoepelende Fuhler Groep, die heeft besloten haar uitzendactiviteiten over te dragen aan House of Covebo. FID heeft met 7 vestigingen in Nederland, zo’n 650 uitzendkrachten en 30 interne medewerkers een vooraanstaande positie opgebouwd in genoemde sectoren. De verwachte omzet van FID in 2022 is 22 miljoen euro.

Algemeen directeur Ciska van Huizen draagt na 25 jaar het stokje over.

Onder de vleugels van House of Covebo zal bij FID de huidige algemeen directeur Ciska van Huizen na 25 jaar het stokje overdragen aan Joris Levering, die nu nog eindverantwoordelijke is voor de commercie en operatie van het bedrijf. Hij zal inzetten op verdere groei in haar specialismes en toewerken naar landelijke dekking. FID blijft als zelfstandige en zelfsturende organisatie onder haar eigen naam actief. Na overname zullen de Fuhler Groep en FID hun commerciële relatie verder uitbouwen.

Verdere specialisatie

‘House of Covebo gelooft in de kracht van verdere specialisatie en de overnames passen hier volledig in. We zijn ervan overtuigd dat het specialisme van Bis People en FID én de slagkracht van House of Covebo een kansrijke en mooie toekomst opleveren’, reageert Henk Buitink, CEO van House of Covebo, op beide overnames.

‘Deze stap is gemaakt om klanten dezelfde kwaliteit te kunnen blijven leveren.’

Bis People is met name bekend vanwege zijn sterke focus op het uitzenden van vakspecifiek personeel bij landelijke bouwbedrijven. De huidige arbeidsmarkt dwingt Bis People verder te groeien, aldus het bedrijf. ‘Om klanten dezelfde kwaliteit te kunnen blijven leveren hebben ze deze stap gemaakt. Door zich aan te sluiten bij Effect kunnen zij verder floreren in deze nichemarkt. Door de versterking op het gebied van recruitment en het ontzorgen op de backoffice, kunnen zij blijven focussen op het leveren van kwalitatief, goed vakpersoneel’, aldus Buitink. Bis verwacht in 2022 een omzet van ongeveer 6,5 miljoen euro.

420 miljoen euro

De overnames passen in een reeks die House of Covebo de laatste jaren maakt. Het uitzendbedrijf heeft inmiddels dagelijks ruim 10.000 (internationale) medewerkers aan het werk. Hiervan zijn zo’n 3.500 vaklui werkzaam in de bouw en techniek via Covebo Bouw & Techniek, Effect Personeelsdiensten, VNOM Bemiddelaar in Techniek en MAATT. Nog eens zo’n 6.500 medewerkers werken in de Productie & Logistiek bij Covebo Productie & Logistiek en Eurojob. FYGI Happy Recruiters, een digitaal platform van en voor freelance recruiters, is eveneens onderdeel van de organisatie.

De overnames passen in een reeks die House of Covebo de laatste jaren maakt.

House of Covebo heeft in 2021 een omzet van 420 miljoen euro gerealiseerd.

Lees ook