Recruitmentplatform Finch Online is live – pas jij bij een accountantskantoor?

Vanaf vandaag is online recruitmentplatform Finch Online live. Op dit platform kunnen professionals op basis van een persoonlijke scan onderzoeken of zij bij de cultuur van een bepaald accountants- en belastingadvieskantoor passen.

Accountantskantoren hebben moeite om te laten zien wat hen écht kenmerkt.

De site is een initiatief van Moniek Vinken, die na 15 jaar als recruiter in deze branche (onder meer bij BDO), zag dat de huidige manier van recruitment onvoldoende aansluit bij de behoeften van zowel de kantoren als de professionals. Professionals worden overvraagd door recruiters met, in hun ogen, fantastische aanbiedingen, zegt ze. En kantoren hebben op hun beurt moeite om te laten zien wat hen écht kenmerkt.

Kijkje in de keuken

Met Finch Online wil Vinken juist letterlijk een kijkje in de keuken geven. Daarbij staat júist de bedrijfscultuur voorop ‘en eens een keer niet de vacatures’, zegt ze. Op de site staat overzichtelijk en transparant aangegeven wat accountants en fiscalisten belangrijk vinden bij het bepalen van een overstap naar een nieuwe werkgever.

Aan de hand van een cultuurscan kunnen professionals bovendien zélf beoordelen welk kantoor op de lange termijn het best bij hen past. Dit kan 24/7, en op detailniveau, aldus Vinken. Daarnaast is er veel aanvullende informatie te vinden over bijvoorbeeld teamsamenstellingen, klantenportefeuilles, secundaire arbeidsvoorwaarden, en thuiswerkregelingen. Dit wordt ondersteund met beeldmateriaal. Zo krijgen professionals een goede indruk van het kantoor en kunnen ze op basis van al die informatie een goede afweging voor zichzelf maken.

Interesse gebleken

Moniek Vinken

Vinken pitchte het concept de afgelopen tijd bij een select aantal opdrachtgevers in voornamelijk Noord-Brabant. Daaruit bleek direct de interesse in een nieuwe, betere manier van recruitment. Continu beter in beeld zijn als aantrekkelijke werkgever bij de doelgroep, als kantoor zelf meer de regie in eigen hand nemen en tegelijkertijd betere matches maken voor nu en in de toekomst. Dat gaf voor meerdere kantoren direct de doorslag om de samenwerking met Finch Online te starten. Zo zijn kantoren als Wesselman, Joanknecht, De Wert Accountants en Belastingadviseurs, BGH Accountants & Adviseurs, Vermetten en Scab, vanaf vandaag direct te zien op Finch Online.

‘Al mijn succesvolle bemiddelingen heb ik juist kunnen maken op cultuurmatch en niet op vacature.’

Ook de grootste vereniging van accountantskantoren, het SRA, ondersteunt de visie van Finch Online en heeft zich als samenwerkingspartner aangesloten. Ook Vinken heeft er veel vertrouwen in en denkt dat de site op termijn haar eigen werk zelfs overbodig gaat maken. ‘Al mijn succesvolle bemiddelingen heb ik juist kunnen maken op cultuurmatch en niet op vacature. Ik herken de verschillen in culturen bij accountants- en belastingadvieskantoren en begrijp welk karakter van een kandidaat daarbij past. En nu maken we dat meetbaar. Zo creëer je langdurige en succesvolle samenwerkingen voor werknemer én werkgever.’

Wesselman Accountants aan de barbecue – beeld op Finch Online

Lees ook

 

Nieuwe vacaturebank voor functies in de bouw en installatiebranche

Het personeelstekort in de bouw- en installatiesector blijft groeien. Op dit moment staan er bij de bedrijven in de branche al 44.700 vacatures open. De nieuwe vacaturebank ‘Functies in de Bouw’ wil helpen de tekorten op te lossen door werkzoekenden beter te matchen met bedrijven, onder meer door functies meer tot leven te laten komen.

‘We gaan de wereld van de vacaturewebsites opschudden.’

De vacaturebank geeft een volledig beeld van de functie, het bedrijf, wat er zo leuk aan is, de eisen, de extra’s, hoe de werkweek eruitziet en ervaringen van toekomstige collega’s. ‘We stellen de werkzoekende centraal en willen hem of haar voorzien van de informatie die nodig is om te beslissen of de functie en het bedrijf bij hem of haar past’, aldus medeoprichter Pascal Joore. ‘Door deze significant andere insteek gaan we de wereld van de vacaturewebsites opschudden.’

Krapte neemt toe

In de bouw en installatiesector werken in totaal 477.000 mensen, toeleveranciers en zelfstandigen niet meegerekend. Dat is bijna 5% van de totale beroepsbevolking. Sectoren van betekenis dus, waar de krapte alleen maar groter wordt. Op dit moment bedraagt het aantal vacatures bijna 10% van het totaal aantal medewerkers. Die mensen zijn nodig om te kunnen voldoen aan bijvoorbeeld de groei van de woningvoorraad en het halen van de klimaatdoelstellingen. Aan de andere kant moet ook de uitstroom uit de sector opgevangen worden. Mensen gaan met pensioen, maar ook een groot deel verlaat de bouw en installatiesector en zoekt zijn heil ergens anders.

Employer branding is steeds beter geworteld binnen deze sector.’

Joore was mede-eigenaar van Werkspot en is eigenaar van recruitmentbureau WETALENT. ‘Organisaties zullen nu dubbel hun best gaan doen’, zegt hij. ‘De grootste uitdaging in de branche is het behoud van goed personeel. Daarnaast zullen ze toekomstige medewerkers willen enthousiasmeren en overtuigen dat zij voor de kandidaat de perfecte organisatie zijn waar ze willen werken. Employer branding is dan ook steeds breder en dieper geworteld binnen de bedrijven in de sector.’

Transparantie essentieel

Transparantie is volgens Joore daarbij essentieel. ‘Een mogelijke nieuwe werknemer wil een goed beeld hebben van de inhoud van de functie. Maar het is minstens zo belangrijk dat het bedrijf en de bedrijfscultuur bij de werkzoekende past. De vacatures moeten gevuld worden, maar wel met personen die voor langere tijd aan het bedrijf verbonden willen blijven. Anders kost dit weer veel tijd en frustratie voor beide partijen’, zegt hij.

Medeoprichter Ronald Siemons is zijn hele werkzame leven in de bouw en installatiesector actief, voornamelijk als marketing consultant bij organisaties zoals Raab Karcher, Remeha en Koninklijke Mosa. ‘Een veelvuldig ingezet middel om duidelijk te maken wat bedrijven te bieden hebben zijn de werkenbij-sites. Deze sites groeien exponentieel en worden ook steeds beter. Alleen is het de uitdaging om de doelgroep de website te laten bezoeken. Naast zelf online adverteren worden hiervoor vaak ook vacaturebanken ingezet, maar het is lastig om daar je onderscheidende verhaal, de bedrijfscultuur en de funfactor van de baan kwijt te kunnen.’

Geen saaie teksten

De nieuwe vacaturebank biedt hiervoor de oplossing, aldus Joore. Ook voor bedrijven die de eigen employer branding nog niet perfect op orde hebben. ‘Functies in de Bouw is het ideale platform voor alle vacatures in de bouw- en installatiesector en geeft de werkzoekende een perfect beeld van de functie en de bedrijfscultuur.’

‘Een voorbeeld van de agenda maakt meteen duidelijk welke taken bij de functie horen.’

‘De profielen bestaan niet uit saaie teksten, maar bieden extra relevante informatie over de functie en de organisatie’, vult Siemons aan. ‘Denk aan het gebruik van veel sfeerbeelden en video’s die de bedrijfscultuur helder maken. Toekomstige collega’s komen aan het woord die hun ervaringen delen. Door een voorbeeld van de agenda te tonen, is meteen duidelijk welke taken en afspraken bij de functie horen. Ten slotte bevat de vacature een 360-gradenfoto van de werkomgeving. Hierdoor wordt de absolute beleving gecreëerd.’

Passend solliciteren

De sollicitatie komt direct bij de werkgever terecht, zonder tussenkomst van Functies in de Bouw. Dit kan via een link naar de vacature op de site van het bedrijf of van het recruitment bureau, dat vaak ingeschakeld wordt. Functies in de Bouw zorgt er ook voor dat iedere werkzoekende kan solliciteren op de manier die het beste bij hem of haar past. Dit kan op basis van een cv en motivatie, alleen door een e-mailadres en een korte onderbouwing te sturen of zelfs via een audiobericht. Zo’n verhaal via een audiobericht moet vooral een makkelijke manier om toch te solliciteren voor werkzoekenden die problemen hebben met schrijven of verbaal gewoon sterker zijn.

Lees ook

iCIMS neemt Candidate.ID over

Talentcloudbedrijf iCIMS heeft deze week de overname aangekondigd van Candidate.ID, bedrijf in marketingautomatiseringssoftware die speciaal is ontwikkeld voor het werven van talent. ‘Candidate.ID is een van de meest opwindende bedrijven op het gebied van talentacquisitie – ze lopen voorop in marketingautomatisering en CRM’, aldus Madeline Laurano, oprichter van Aptitude Research. ‘Deze functionaliteit toevoegen aan de iCIMS Talent Cloud is echt krachtig, en iCIMS is nu uitgerust om de markt te leiden door de volgende generatie wervingsmarketing.’

Recruitmentteams blijken tegenwoordig vaak vast te zitten en te maken te hebben met burn-outs van recruiters, onvermogen om op grote schaal goede mensen aan te nemen en niet-geleverde technologische beloften – en dat alles terwijl ze meer kwaliteitskandidaten moeten aannemen, sneller dan ooit tevoren. Uit nieuwe iCIMS-data blijkt zelfs dat het aantal vacatures met 44% is gestegen, terwijl de sollicitaties in vergelijking met januari 2021 niet toenemen. Dit betekent dat er minder kandidaten beschikbaar zijn om meer openstaande vacatures in te vullen.

Unieke leadscores

Tegelijkertijd verwachten kandidaten méér van potentiële werkgevers, zoals gepersonaliseerde communicatie die gebruikmaakt van moderne tools zoals video, sociale media en sms. iCIMS pakt deze moeilijke marktomstandigheden en nieuwe uitdagingen aan in de zogeheten end-to-end iCIMS Talent Cloud. ‘Vanaf de tijd dat ik Marketo leidde, ken ik uit de eerste hand de transformerende kracht van marketingautomatisering’, aldus iCIMS-CEO Steve Lucas. ‘We zijn nu het eerste bedrijf dat die kracht op grote schaal naar de wereld van werving brengt met Candidate.ID.’

Met Candidate.ID kunnen iCIMS-klanten talent beter ‘kennen’ en kwalificeren met unieke leadscores, hun efficiëntie verbeteren door hun bestaande database met kandidaten opnieuw te engagen en meer op schaal leveren met geautomatiseerde, gepersonaliseerde wervingsmarketingcampagnes. Door de best converterende kandidaten op grote schaal aan te trekken, kunnen talentacquisitieteams hun kosten en tijd voor het invullen van sleutelposities drastisch verminderen.

Repetitieve taken geautomatiseerd

Candidate.ID automatiseert repetitieve taken voor kandidaatbetrokkenheid en stelt talentprofessionals in staat om workflows voor kandidaatbetrokkenheid met meerdere stappen te personaliseren en te beheren met aanpasbare omni-channel-campagnes. Recruiters kunnen hiermee in realtime zien welke kandidaten betrokken zijn, hun intentie meten en zich richten op degenen die het meest betrokken zijn en het beste passen bij de functie.

‘Toen we 5 jaar geleden met Candidate.ID begonnen, hadden we een missie om echte recruitmentuitdagingen op te lossen met marketingautomatiseringssoftware’, aldus Candidate.ID-CEO Adam Gordon. ‘Onze marketingworkflows passen zich nu automatisch aan bij elke klik van een kandidaat om unieke, gepersonaliseerde ervaringen te bieden, terwijl gegevens worden gegenereerd waardoor recruiters productiever kunnen zijn. Met iCIMS stelt onze gedeelde visie ons in staat om de acceptatie van marketingautomatiseringstechnologie te versnellen, ten voordele van recruiters, kandidaten en wervingsmanagers over de hele wereld.’

Meer weten?

Op 19 april geeft iCIMS een webinar over marketing automation. Doe mee door je hier te registreren.

Lees ook

Tigris lanceert ‘Back to the 90’s-overstapservice’

Verandering brengt uitdagingen met zich mee. Toch is het voor een organisatie belangrijk om te blijven vernieuwen. Deze vernieuwing kan er namelijk voor zorgen dat een bedrijf kan blijven groeien. Bij Tigris hebben ze daar nu iets op gevonden en bieden ze – om de uitdaging van een ingewikkelde overstap weg te nemen – nu de back to the 90’s overstapservice aan voor toekomstige klanten.

Veel uitzenders en detacheerders werken nog met verouderde systemen.

Bij softwareleverancier Tigris zien ze dat uitzenders en detacheerders nog regelmatig werken met een verouderd systeem. Sommige van deze systemen worden bovendien overgenomen door minder innovatieve concurrenten. Het gevolg is dat je als bureau gedwongen wordt om over te stappen naar een systeem dat niet bij je organisatie past en eerder voelt alsof je de overstap maakt van MS-DOS naar Windows 95. In een tijd waarin digitalisering centraal staat kun je je zo’n keuze niet veroorloven.

Gedwongen migratie

Veranderingen brengen onzekerheden met zich mee. Draagvlak in je organisatie is daarom enorm belangrijk. Een gedwongen migratie van een systeem dat zich midden in je core business bevindt, zorgt voor weerstand in je organisatie. Tigris ziet in deze fase dat medewerkers vaak behoefte hebben aan bekende routines in de software, waarmee ze jaren gewerkt hebben. Daarom lanceert Tigris aanstaande vrijdag de ‘back to the 90’s’-overstapservice.

Een gedwongen migratie zorgt voor weerstand in je organisatie.

De zelf ontwikkelde adaptieve interface die het vrijdag presenteert, neemt in eerste instantie zoveel mogelijk de kenmerken van je voormalige software over. De pagina waar je bijvoorbeeld de loonrun start, kan exact de interface van je verouderde software aannemen. Ook de buttons waaraan je als organisatie zo gehecht was, zullen slechts gefaseerd transformeren. Maar alleen op het moment dat jij er klaar voor bent. Zo maak je direct gebruik van de nieuwste technologie, in een oud maar vertrouwd jasje.

Lees ook:

Beeld

 

TheRecruitBoosters verlegt terrein nu ook naar executive search

Dat het lastig is voor bedrijven om personeel te vinden, blijkt wel uit cijfers van het CBS. Zo waren er eind 2021 veel meer vacatures dan werklozen. Zelf een senior manager vinden, zoals een CEO, CFO of CIO, lijkt om deze reden bijna onmogelijk. In de ‘war for talent’ zoeken veel werkgevers in het buitenland naar kandidaten, maar Nederland is niet het enige land dat trekt aan arbeidskrachten uit het buitenland. Om bedrijven te helpen deze uitdaging het hoofd te bieden, verlegt de Amsterdamse start-up TheRecruitBoosters zijn diensten nu ook richting executive search.

In executive search ligt de nadruk op de opbouw van een relatie met de potentiële kandidaat.

Vacatures voor junior functies worden vaak vervuld door werkzoekenden of mensen die een nieuwe uitdaging zoeken. Voor het meer senior management geldt echter dat zij zelden actief op zoek zijn naar een baan. Dat is waar executive search om de hoek komt kijken. Hiervoor benader je de meest geschikte kandidaat voor een directiefunctie op een zeer persoonlijke manier. De nadruk ligt hier op de opbouw van een relatie met de potentiële kandidaat. De focus ligt hierbij op het ‘grijze gebied’ van de markt. Oftewel: mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe rol, maar wel een nieuwe stap overwegen als een mooie kans voorbijkomt.

Die ene topkandidaat

‘In de markt voor executive search kregen we vaak als feedback dat onze manier van werken niet specifiek genoeg was’, aldus Luc van Poll, CEO en oprichter van TheRecruitBoosters. ‘Dit maakte het lastig om in een steeds kleiner wordende pool mensen net die ene topkandidaat te vinden. Voordat we onze diensten op deze markt hadden afgestemd, hadden dit soort mensen ook gelijk gehad. Maar we hebben nu met onze software de doelgroep veel gerichter en specifieker kunnen maken. Zo merken we dus nu dat onze dienst juist heel goed past bij executive search.’

TheRecruitBoosters telt inmiddels ruim 60 klanten.

TheRecruitBoosters telt inmiddels ruim 60 klanten. Die zijn actief in allerlei sectoren, variërend van de bouw-, IT- en financiële sector tot de zakelijke dienstverlening, detachering en handel. Door de sourcingtechnieken continu aan te passen kan TheRecruitBoosters het aantal geschikte kandidaten voor sommige lastig te vervullen functies met 20 tot 40 procent verhogen. Dankzij de verzamelde data heeft het bedrijf ook inzicht in wat goed werkt om professionals te benaderen via LinkedIn. In combinatie met de specifieke kennis van executive search-partijen zorgt dit ervoor dat klanten van TheRecruitBoosters vaker in gesprek komen met een geschikte kandidaat op directieniveau, aldus Van Poll.

Lees ook

Waarom Unique het initiatief steunt dat transparantie op de arbeidsmarkt bevordert

Niet langer matchen op basis van ervaring, beroep, opleiding en de inschatting van de werkgever, maar aan de hand van een uniform cv en iemands unieke skills. Dan geven de eigenschappen van een kandidaat de doorslag, niet iemands achtergrond of afkomst. Dat is in essentie het uitgangspunt van SkillsCV, een start-up die streeft naar een transparante arbeidsmarkt, zonder discriminatie en gebaseerd op het zichtbaar maken van iemands potentie.

‘Deze start-up wil écht werk maken van een transparante arbeidsmarkt.’

SkillsCV sluit hiermee goed aan op de waarden van Unique, zegt Cindy Sonnemans, directeur Overheid bij de uitzendorganisatie die al jaren werk maakt van het uitsluiten van discriminatie op de werkvloer. ‘We zijn er dan ook trots op één van de founding partners van SkillsCV te zijn. Deze start-up wil écht werk maken van een transparante arbeidsmarkt. Zo moet iedereen een gelijk uitgangspunt en gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt en grip op zijn eigen gegevens houden.’

Een vuist gemaakt

SkillsCV wil binnen enkele maanden in twee regio’s actief zijn. Na de zomer moet de landelijke uitrol volgen. ‘Wij juichen elk initiatief toe dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaat’, aldus Sonnemans. ‘Daarom hebben we SkillsCV meteen omarmd. Zo maken we met de ‘Week van het Anonieme cv’ al jaren een vuist tegen selectie op basis van persoonsgegevens als leeftijd, etniciteit of geslacht. Dat is principieel verwerpelijk, maar in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt ook irrationeel: we hebben iedereen hard nodig om de economie draaiende te houden.’

Tijdens de week van het Anonieme cv maakt Unique persoonsgegevens onzichtbaar.

Tijdens de week van het Anonieme cv maakte Unique in de afgelopen jaren persoonsgegevens onzichtbaar, zodat sollicitanten uitsluitend beoordeeld werden op hun talenten. Uit eigen onderzoek van Unique bleek namelijk eerder dat ruim een kwart van de werkende Nederlanders tijdens een sollicitatie ooit is beoordeeld op basis van leeftijd, etniciteit en geslacht.

Vaste structuur en opmaak

SkillsCV werkt met cv’s in een vaststaande structuur en opmaak. Ook zijn potentieel discriminatoire elementen verwijderd. Denk aan: iemands naam, leeftijd, geslacht, hobby’s, geboorteplaats of datum waarop een opleiding is gevolgd. Pas als er een match is op skills wisselen werkgever en werkzoekende persoonsgegevens met elkaar uit. Gelijke kansen worden ook gecreëerd door alle vacatures, kansen, werkgevers en aanbieders van werk direct zichtbaar te maken, vindt SkillsCV. Zo komt ook de regie over het proces in handen van de kandidaat en ligt die niet meer alleen meer bij de loopbaanprofessional.

‘De werking van SkillsCV kun je het beste vergelijken met een ritssluiting.’

‘De werking van SkillsCV kun je het beste vergelijken met een ritssluiting’, zegt Maarten Westerduin, een van de initiatiefnemers van de start-up. ‘Aan de ene kant zetten we alle vacatures van werkgevers en bemiddelaars om in een set skills. Aan de andere kant gebruiken we data om cv’s van kandidaten en opleidingen om te zetten in sets vaardigheden. Daarmee kunnen we persoonlijke cv’s matchen met alle beschikbare openstaande vacatures in Nederland.’

Lees ook

GrassGreener sluit partnerschap met bekroond Amerikaans executive search-bureau

De samenwerking met AC Lion geeft GrassGreener nu nog beter toegang tot de internationale high tech sector, voor zowel kandidaten als inhurende organisaties. GrassGreener functioneert op zijn beurt als Europese hub voor de internationale klanten van AC Lion die een gekwalificeerd team willen opbouwen in Europa.

AC Lion is al vijf jaar op rij opgenomen in de Forbes’ lijst van beste executive recruiting-bedrijven van de VS.

AC Lion staat al 5 jaar op rij in de Forbes’ lijst van beste executive recruiting-bedrijven van de VS. Het bedrijf is onlangs benoemd tot de top onder de Fintech recruiters. Met de viering van hun 25-jarig bestaan wordt AC Lion erkend als een van de absolute topbureaus gespecialiseerd in sales, marketing en productleiderschap voor groeiende tech- en SaaS-bedrijven.

De BarHeim-methode

Eli Barenholz, CEO bij GrassGreener: ‘Alan Cutter, CEO van AC Lion, benaderde ons vanwege onze disruptieve benadering van recruitment en ons unieke proces: de BarHeim-methode waarmee we retentiepercentages bereiken die 40% hoger liggen dan de huidige markt. In dat gesprek ontdekten we dat onze visie op recruitment sterk overeenkomt. Bovendien bleek dat AC Lion een partner zocht die sterk vertegenwoordigd is in de executive search-markt in Europa. Het bedrijf heeft veel snelgroeiende Israëlische hightech ondernemingen als klant die zich oriënteren op de VS. Dankzij het partnerschap kunnen die ondernemingen zich nu ook richten op Europa, of specifiek op de Benelux.’

‘De fysieke locatie van talent is niet langer een obstakel.’

‘We zijn ontzettend enthousiast over dit partnerschap’, zegt Alan Cutter, CEO van AC Lion. ‘Talent is nu wereldwijd; de fysieke locatie van talent is niet langer een obstakel aangezien werken op afstand is gegroeid door de pandemie. Bovendien zijn er in Europa wereldwijde kanalen geopend, waardoor Israëlische bedrijven tegelijkertijd in de VS en Europa kunnen schalen. Dit partnerschap geeft onze klanten een concurrentievoordeel. We kunnen nu lokaal talent snel, op schaal en met een hoge retentiegraad inhuren.’

Geen grenzen aan de arbeidsmarkt

GrassGreener Europe heeft nu stevige voet aan de grond in de VS dankzij zijn Amerikaanse partner die ook werkt met de BarHeim-methode. Barenholz: ‘Voor ons is de IT- en high tech-sector een belangrijke en vertrouwde markt. Voor deze sector geldt in het bijzonder dat er vrijwel geen grenzen zijn aan de arbeidsmarkt van directeuren en bestuurders. Juist dan is het belangrijk om als executive search-bureau dichtbij de bedrijven en kandidaten te kunnen staan. De samenwerking met AC Lion biedt ons beide de kans op een goede manier invulling te geven aan dit idee: ‘Think global, act local’.’

Lees ook

flatexDEGIRO kiest voor Your Talent Agency

Het afgelopen jaar stond voor flatexDEGIRO in het teken van opschalen. De overname van DEGIRO door het Duitse flatex heeft de groeiambities versneld. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 2 miljoen klantrekeningen in 18 verschillende landen en is daarmee de grootste retail online broker in Europa. Het doel is om in 2026 met 7 à 8 miljoen klanten en minstens 250 tot 350 miljoen transacties per jaar een financieel zwaargewicht in Europa te worden.

flatexDEGIRO heeft inmiddels meer dan 2 miljoen klantrekeningen in 18 verschillende landen.

Daarnaast is tijdens de coronapandemie de populariteit van online beleggen sterk gestegen. In Nederland beleggen er nu bijna 2 miljoen huishoudens. Volgens de AFM werd eind 2021 vaker dan in 2020 gebruik gemaakt van een app om transacties uit te voeren. Met name jongeren en startende beleggers gebruiken deze vaak.

Krappe arbeidsmarkt

Tegelijkertijd nam afgelopen jaar de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt sterk toe. flatexDEGIRO heeft daarom de strategische keuze gemaakt om meer internationaal talent aan te trekken om zo de groeidoelstellingen te realiseren. Het bedrijf heeft zich gerealiseerd dat de ambitieuze groeidoelstellingen lastig te realiseren zijn als het zich alleen op de Nederlandse arbeidsmarkt blijft richten. De eigen HR-organisatie heeft echter de handen vol aan het onboarden van nieuwe medewerkers en de dagelijkse HR-activiteiten. Daarom is ervoor gekozen een passende externe partner te zoeken met kennis van de internationale arbeidsmarkt.

Relocation en immigratie is voor veel scale-ups een ingewikkeld en complex proces.

Na een aantal intensieve strategische sessies is in december 2021 de keuze gevallen op Your Talent Agency. Zij gaan de relocations van de internationale werknemers van flatexDEGIRO naar Nederland verzorgen. Relocation en immigratie is voor veel scale-ups een ingewikkeld en complex proces, maar belangrijk om de groeidoelstellingen te behalen. flatexDEGIRO legt het volledige relocation-proces in handen van Your Talent Agency. Vanaf het moment dat de arbeidsovereenkomst tussen flatexDEGIRO en de kandidaat is getekend, neemt Your Talent Agency het gehele relocation-proces over.

Eén aanspreekpunt

De aanpak van één aanspreekpunt voor zowel klant als kandidaat maakt het proces eenvoudig en transparant. Een gebruiksvriendelijk cloud based platform maakt het gehele proces inzichtelijk voor alle betrokken partijen. ’Your Talent Agency zorgt ervoor dat alles tot in detail is geregeld voor nieuwe collega’s uit het buitenland. Het contact is heel persoonlijk, snel en ze hebben een can-do-mentaliteit’, vertelt Anne Homan, HR Officer bij flatexDEGIRO.

Een cloud based platform maakt het gehele proces inzichtelijk voor alle betrokken partijen.

‘Met deze samenwerking kan flatexDEGIRO zich focussen op zijn groeistrategie. Toekomstige werknemers worden door Your Talent Agency volledig ontzorgd en kunnen zo snel aan de slag voor flatexDEGIRO’, zegt Sacha Martina, CEO bij Your Talent Agency.

Lees ook

PlaytoWork neemt Bijbanaan over; Veerle Martens wordt CMO

veerle martens bijbanaan‘Wij volgen Bijbanaan al een tijdje. We zijn onder de indruk van het talent om jongeren aan te spreken. Ik ben heel blij dat Veerle nu met ons in deze kansrijke tijd ons merk verder gaat uitbouwen’, aldus Max Boodie, oprichter van PlaytoWork over het recente samengaan. Bijbanaan-oprichter Veerle Martens reageert al net zo enthousiast: ‘De gamification waarmee PlaytoWork mbo’ers helpt hun kracht te vinden spreekt mij enorm aan. Ik verheug mij erop om met mijn ervaring en als CMO dit mooie bedrijf naar verdere groei te helpen.’

‘Jongeren komen nog maar net kijken en hebben geen idee wat ze precies willen.’

PlaytoWork is in 2016 opgericht om mbo’ers spelenderwijs naar en in werk te begeleiden. Bijbanaan is een recruitmentplatform dat zich volledig richt op Gen-Z. ‘Jongeren komen nog maar net kijken en hebben geen idee wat ze precies willen. Wij helpen ze een baan vinden die bij hen past, daarnaast helpen we ze bij hun studiekeuze’, zei Martens daarover recent tegen het AD.

Twee bedrijven, een gedachte

Twee bedrijven, een gedachte, zo vat Boodie het samen. ‘De kracht van zowel PlaytoWork als Bijbanaan is het koppelen van jongeren aan banen vanuit hun skills en ambities. In de filosofie van beide ondernemingen bieden talenten en dromen, nog meer dan diploma’s, de sleutel naar het vinden van een passende baan.’

‘In de filosofie van beide ondernemingen bieden talenten en dromen de sleutel naar een passende baan.’

Om elkaars krachten te versterken is Veerle Martens vanaf 1 maart 2022 actief als Chief Marketing Officer van PlaytoWork. Ook zal ze deel uitmaken van de directie van PlaytoWork, dat als talent acquisition-platform inmiddels meer dan 62.000 gemotiveerde mbo’ers helpt in hun zoektocht naar een baan, en aan de andere kant recruiters en werkgevers helpt met het zoeken, vinden en skill based kwalificeren van mbo-sollicitanten.

Lees ook

4 miljoen euro voor Maqqie, aanstaand ‘grootste werkgever van Nederland’

‘De grootste werkgever van Nederland worden’. Het is nogal een ambitie die werkplatform Maqqie zichzelf heeft opgelegd. Maar met de recent opgehaalde 4 miljoen euro aan funding, opgehaald bij eigen aandeelhouders, moet die ambitie wel weer een stapje dichterbij komen. Het geld wordt de komende tijd gestoken in productontwikkeling en marketing.

‘Wat Spotify is voor muziek, moet Maqqie worden voor de arbeidsmarkt.’

leenman maqqie‘Wat Spotify is voor muziek, moet Maqqie worden voor de arbeidsmarkt’, aldus oprichter en CEO Pieter Jacob Leenman. ‘Digitale transformatie zien we in bijna alle markten. Ook de arbeidsmarkt gaat die kant op, ondanks weerstanden bij overheden en vakbonden. We kunnen het ons economisch en maatschappelijk niet veroorloven de voordelen onbenut te laten. Platformisering gaat zorgen voor een betere allocatie van arbeid. Bij Maqqie lopen we daarin voorop. Ondanks de wetgeving die al jaren figuurlijk over de datum is, is Maqqie compliant. We wachten niet op de overheid, wij jagen de vooruitgang aan.’

Minimaal 30.000 fte

De afgelopen jaren heeft Maqqie al een flinke groei behaald. Begonnen als kleine start-up en binnen 3 jaar uitgegroeid naar scale-up met een miljoenenomzet. Maar daar blijft het niet bij, aldus Leenman. Hij heeft namelijk de ambitie uitgesproken om binnen afzienbare tijd de grootste werkgever van Nederland te worden, met minimaal 30.000 fte. ‘Om dit doel te behalen moet het platform continu worden doorontwikkeld en zichtbaar zijn voor de markt. Hiervoor zijn miljoenen nodig’, aldus Leenman.

‘Het blijvend vertrouwen van onze aandeelhouders geeft aan dat we op de goede weg zijn.’

Maqqie heeft eind 2021 een groeiplan neergelegd bij externe investeerders en hun bestaande aandeelhouders, waarmee het bedrijf funding wilde ophalen voor de komende periode. Uiteindelijk heeft Maqqie ervoor gekozen om deze ronde volledig door de bestaande aandeelhouders te laten invullen. CFO Rik Blokland: ‘Het blijvend vertrouwen van onze aandeelhouders geeft aan dat we op de goede weg zijn. Het geeft ons de financiële ruimte en extra motivatie om te blijven investeren en zo de beste werkapp van Nederland te worden.’

Toekomstmuziek

Gezien de interesse van de investeerders en de ambitieuze plannen van Maqqie kan het zijn dat er snel een volgende ronde aan investeringen volgt, vult Leenman aan. Wij zien een toekomst waarbij werknemers niet in dienst zijn van één bedrijf, maar van enkele techbedrijven, dankzij de online platformeconomie voor werk. Wij zien daaruit zoveel waardevolle kansen en proposities ontstaan, dat wij daar volop in willen investeren.’

Meer weten?

Meer over bureaurecruitment? Tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live kom je veel meer te weten over hoe je bijvoorbeeld jong talent bereikt. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Lees ook

10 jaar JAM: over de succesformule van de focus op jong talent

Het is op 1 maart 2022 precies 10 jaar geleden dat Miranda, Ruud en Martijn Schippers hun handtekening onder het KvK-contract zetten. De drie studenten (destijds 19, 18 en 15 jaar oud) merkten dat veel leeftijdsgenoten vaak noodgedwongen in de supermarkt of plaatselijke kroeg werkten, terwijl juist ook vanuit de bedrijven op het industrieterrein de schreeuw om jong talent groeide. Ze vonden dat het voor deze bedrijven makkelijker moest zijn om lokale jongeren te vinden voor tijdelijke klussen. Het idee werd aan de keukentafel uitgewerkt, de eerste versie van de website kwam online en de eerste bedrijven sloten zich bij JAMwerkt aan.

Het team is inmiddels gegroeid naar 17 young professionals.

In de 10 jaar die volgden groeide JAM uit tot een online platform waar jong talent terecht kan voor hun eerste bijbaan tot aan de tweede of derde stap in de carrière. Niet alleen in de Kempen, maar ook in de rest van Brabant. Tegenwoordig zijn in totaal meer dan 1.500 bedrijven aangesloten. Het team is gegroeid naar 17 young professionals. Zij staan elke dag klaar om mensen van hun leeftijd te helpen aan een succesvolle start van hun carrière. En dat werkt. Aan de hand van werving via Instagram, Snapchat en TikTok zijn zo al meer dan 4.000 jongeren, studenten en starters aan een baan geholpen in de logistiek, productie, office en klantenservice.

Gaspedaal ingetrapt

‘Met het jubileum sluiten we een prachtige periode af. We proosten vol enthousiasme op een mooie toekomst’, vertelt marketing manager Nikki Theuns. Mede dankzij de recente overname door het Belgische uitzendbureau TRIXXO zijn de ambities namelijk ‘torenhoog’, zegt ze.

‘In 2022 breiden we ons team uit, en lanceren we ons concept buiten de Brabantse grenzen.’

‘De focus op jong talent blijft, maar de beoogde groei zal nog sneller worden gerealiseerd. In 2022 zal het gaspedaal namelijk nog verder worden ingetrapt. We breiden ons team verder uit, lanceren ons concept buiten de Brabantse grenzen én openen een nieuwe vestiging. Allemaal met het doel om de verbindende factor te vormen tussen jong talent en lokale bedrijven en zo steeds meer jongeren, studenten en starters te helpen aan een succesvolle start op de arbeidsmarkt.’

Meer weten?

Meer over bureaurecruitment? Tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live kom je veel meer te weten over hoe je bijvoorbeeld jong talent bereikt. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Lees ook:

Pro Contact strijkt ook neer in Den Bosch

Naast de hoofdvestiging langs de A10 in Amsterdam en het Belgische kantoor in Antwerpen is dit de derde locatie waar Pro Contact neerstrijkt. Het is een logische stap, aldus het bureau. Veel van de klanten van het bureau bevinden zich immers al in Noord-Brabant, de geboortegrond van oprichter Noud Baijens. Daarnaast is dit volgens hen ook een goede manier om ook nieuwe collega’s te werven in het zuiden van het land.

Testcase

De nieuwe stek in Den Bosch fungeert bovendien als een testcase. Veel MKB-bedrijven opereren lokaal, en kiezen toch vaak voor leveranciers uit de buurt. Met deze stap wil Pro Contact haar vleugels dus verder uitslaan op lokaal niveau. ‘Als dit aanslaat, willen we uitbreiden naar meerdere regio’s. Zie het als de moderne variant van het uitzendbureau. Die vind je ook in de winkelstraat van iedere middelgrote stad’, aldus Baijens.

‘Zie het als de moderne variant van het uitzendbureau. Die vind je ook in vrijwel elke winkelstraat.’

Net als in België wordt het Bossche kantoor voornamelijk bemenst door recruitmentconsultants. De jobmarketing-campagnes worden vooralsnog grotendeels uitgevoerd vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam.

Lees ook