PHOCUS en InterimWorX bundelen krachten

InterimWorX is al 20 jaar specialist in de bemiddeling van HR- en Salarisprofessionals, vast en interim. Met een team van consultants werft InterimWorX vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam HR- en Payrolltalent voor tal van organisaties in heel Nederland. InterimWorX beschikt over een groot netwerk van specialisten binnen beide vakgebieden. Het netwerk van InterimWorX in de specialisaties HR- en Salarisadministratie was een van de belangrijke redenen voor PHOCUS om de samenwerking aan te gaan.

‘De fusie met PHOCUS biedt ons de mogelijkheid onze dienstverlening uit te breiden met Outsourcing en Consultancy.’

Jan Bosman, DGA van InterimWorX: ‘Als organisatie hebben wij altijd ervoor gekozen om ons te richten op de ervaren HR- en Salarisprofessional en om hen optimaal te matchen met onze klanten. Dat specialisme heeft ons al meer dan 20 jaar heel ver gebracht. Dit willen wij blijven doen. De fusie met PHOCUS biedt ons de mogelijkheid om onze dienstverlening uit te breiden met Outsourcing en Consultancy binnen de twee vakgebieden waarin wij al sterk zijn. De vraag naar goede HR- en Salarisspecialisten blijft onverminderd groot. Met deze stap kunnen wij samen de markt in de volle breedte bedienen.’

125 experts

PHOCUS is zelfs nog iets ouder dan de nieuwe fusiepartner, en is al meer dan 23 jaar specialist op het gebied van HR en salaris. Het bedrijf biedt organisaties expertise, innovatieve oplossingen en hoogwaardige dienstverlening binnen deze twee vakgebieden. Dit doen ze enerzijds met de eigen consultants, die op projectbasis bij klanten werken voor onder andere procesoptimalisatie en software implementaties. Anderzijds is er het PHOCUS Shared Services Center, van waaruit HR- en salarisdiensten zoals outsourcing en software oplossingen worden aangeboden.

‘Door de juiste HR- en salarisservices te bieden zorgen wij dat organisaties zich kunnen richten op hun primaire missie.’

De HR- en Salarisprofessionals spelen een belangrijke rol in deze oplossingen, aldus dga Roger Horz. ‘Door de juiste HR- en salarisservices te bieden zorgen wij ervoor dat organisaties zich onbezorgd kunnen richten op hun primaire missie en doelstellingen.’ De fusie met InterimWorX is voor PHOCUS dan ook een logische stap, zegt hij. ‘Wij hebben een netwerk met diverse gerenommeerde HR- en Salarisproviders voor consultancydiensten en bijna 50 eigen professionals. Wij beschikken echter nog niet over een groot extern netwerk van ervaren HR- en Salarisprofessionals. InterimWorX beschikt hier juist wel over.’

Het team van InterimWorx in eerdere tijden

Door beide specialisaties van de organisaties samen te voegen, kunnen ze klanten optimaal en sneller bedienen, aldus Horz. ‘Bovendien kunnen wij zo onze eigen consultants, en de consultants van InterimWorX, nog meer verschillende opdrachten bieden. Zo profiteren onze klanten en onze consultants van deze fusie.’ 
Dankzij de fusie ontstaat er een specialistenpool van meer dan 125 HR- en salarisexperts.

Lees ook

Waarom TheRecruitBoosters een nieuwe naam heeft: Soorce

In 2018 werd TheRecruitBoosters opgericht met als doel om het recruitmentproces voor bedrijven sneller én makkelijker te maken. De Amsterdamse start-up richtte zich vanaf dat moment vooral op sourcing via LinkedIn, niet alleen voor recruitment- en detacheringsbureaus, maar ook voor de zakelijke markt. De unieke software van het bedrijf automatiseert het hele zoekproces en biedt klanten datagedreven inzichten in de resultaten van campagnes.

De unieke software van het bedrijf automatiseert het hele zoekproces.

Vanaf deze week gaat het bedrijf verder door het leven onder de nieuwe naam Soorce. ‘De rebranding is het gevolg van een professionaliseringsslag en sluit beter aan bij de vernieuwde missie van het bedrijf: het aantrekken van personeel weer menselijk maken’, aldus CEO Luc van Poll. Het bedrijf richt zich nu op het automatiseren van het zoeken, selecteren én benaderen van kandidaten, ‘zodat je als recruiter meer tijd overhoudt voor het persoonlijke contact met potentiële kandidaten’.

Focus op menselijke aspect

In de huidige arbeidsmarkt is potentiële kandidaten proactief benaderen (oftewel: sourcen) vaak een tijdrovende en vervelende taak geworden, aldus Van Poll. ‘Bovendien wordt bij dit proces de kandidaat vaak niet centraal gesteld. Met Soorce willen we organisaties de focus weer terug geven op het menselijke aspect van sourcen. Dit doen we door diverse onderdelen van het proces sterk te automatiseren, zodat klanten hun tijd en middelen kunnen besteden aan andere onderdelen van het recruitmentproces.’

soorce teamfoto
Het team van Soorce in Amsterdam, met Luc van Poll op achterste rij, tweede van rechts.

De afgelopen periode is Soorce druk bezig geweest met een professionaliseringsslag, vertelt Van Poll. Inmiddels hebben ruim 100 bedrijven gebruik gemaakt van de diensten van Soorce, onder meer in de automotive-, supermarkt- en recruitmentbranche. Bovendien heeft de start-up nu een ‘volledig team’ in huis, bestaande uit onder meer developers, customer success managers, resourcers, business development managers, een marketingafdeling en een afdeling operations.

Uniek scoresysteem

De afgelopen tijd is hard gewerkt aan ‘een uniek scoresysteem’, legt Van Poll verder uit. Zo kunnen klanten – op basis van 9 relevante criteria – nu nog beter specificeren aan welke eisen potentiële kandidaten moeten voldoen. ‘Denk aan relevante jaren werkervaring, vaardigheden en opleidingsniveau. Deze zoekfilters zijn gericht op de Nederlandse arbeidsmarkt en bieden een uniek scoringsysteem dat potentiële kandidaten rangschikt naar de voorkeuren van de klant.’

‘Wij gaan verder dan waar een gemiddelde sourcer stopt.’

Ook is er een rankingsysteem ontwikkeld dat potentiële kandidaten kan rangschikken op basis van hun score ten opzichte van de doelgroeplijsten. ‘Zo wordt voor klanten direct zichtbaar wie de meest geschikte kandidaat is. Dit helpt hen te beslissen met welke kandidaat ze als eerste contact moeten opnemen.’ Daar komt een vernieuwd dashboard nog eens bij. ‘Dankzij de verbeteringen hier krijgen klanten meer inzicht in de prestaties van hun campagnes en kunnen zij eenvoudig nieuwe campagnes lanceren, alles vanuit één overzichtelijke plek’, legt Van Poll trots uit.

Meer dan een naam zoeken

‘De recruitmentmarkt kent verschillende interpretaties van het begrip sourcing. Veel partijen zien dit alleen als het identificeren van geschikte kandidaten en het verzamelen van informatie, zoals iemands naam, functietitel, telefoonnummer en huidige werkgever’, aldus Van Poll. ‘Wij vinden dat sourcen zowel het zoeken, het identificeren, maar ook het eerste contact met een potentiële kandidaat omvat. Vandaar ook onze slogan: Soorce, The New Way of Sourcing. Wij gaan met onze softwarebased service, onze innovaties en persoonlijke begeleiding verder dan waar een gemiddelde sourcer stopt.’

Lees ook

Door keuze voor RecruitNow en Pivoton is Timing weer helemaal klaar voor de toekomst

Als je altijd werk voor iedereen belooft, moet je ook échte aandacht geven aan zowel je flex- en payrollkrachten, als aan je opdrachtgevers en intercedenten. Daarom koos uitzendbureau Timing recent voor het beste van twee werelden: een geïntegreerde oplossing van enerzijds Cockpit ATS van RecruitNow en anderzijds Kentro van Pivoton.

De nieuwe oplossing verkort de tijd tussen match en verloning met zo’n 40%.

De geïntegreerde front- en backoffice van RecruitNow en Pivoton biedt Timing grote voordelen. Zo zijn alle data en communicatie nu beschikbaar voor zowel de intercedent als het management en kunnen alle medewerkers proactief sturen op prioriteiten. Doordat zoveel mogelijk processen worden geautomatiseerd, besparen intercedenten tot wel 1,5 uur per dag en wordt de tijd tussen match en verloning met zo’n 40% verkort.

25.000 flexkrachten

Timing is al meer dan 25 jaar specialist in uitvoerend werk. Écht werk, werk dat ertoe doet, zo is de belofte. Dat gunt Timing iedereen en met die belofte is de uitzender groot geworden. Want werk gaat over veel meer dan alleen het verdienen van geld. Met ruim 25.000 flex- en payrollkrachten en meer dan 900 gemotiveerde medewerkers behoort Timing tot de 3 grootste en meest succesvolle uitzendorganisaties van Nederland.

Productiviteitswinst, compliancy en gebruikersgemak waren randvoorwaarden.

Om de ambitieuze belofte waar te maken ging Timing vorig jaar op zoek naar de ideale partner om het hele proces te stroomlijnen: van het werven en matchen tot en met het plaatsen, contracteren, verlonen en factureren van uitzendkrachten. Productiviteitswinst, maximale compliancy en gebruikersgemak waren daarbij belangrijke randvoorwaarden. Uiteindelijk koos Timing daarom voor twee partners die samen de beste oplossing bieden: Cockpit ATS van RecruitNow en Kentro Office van Pivoton.

Intercedenten ontzorgen

Dankzij de geïntegreerde oplossing kunnen intercedenten zich nu volledig focussen op de kandidaat en opdrachtgever om de belofte ‘altijd werk voor iedereen’ waar te maken. Ook de nummer 2- en 3-kandidaten kunnen ze voortaan makkelijk plaatsen binnen én buiten de database. Daarbij is volledige compliancy en betrouwbaarheid gewaarborgd. Vanwege eenvoud, betrouwbaarheid én kwaliteit van deze oplossingen is dure consultancy niet nodig. Bovendien zijn intercedenten zeer snel productief; hun inwerktijd wordt tot wel 70% korter.

Ook de nummer 2- en 3-kandidaten kunnen voortaan makkelijk geplaatst worden.

Met de keuze voor RecruitNow en Pivoton is Timing niet alleen verzekerd van de beste software, maar ook van optimale dienstverlening en partnership. Als partners zorgen RecruitNow en Pivoton voor alles; zonder noodzakelijke ondersteuning van consultants. Jurrie Jan Bruins, CFO bij Timing: ‘Met Pivoton en RecruitNow heeft Timing twee partners gevonden die voldoen aan de voorwaarden wendbaarheid, klantgerichtheid, efficiency, stabiliteit en compliancy en die bovenal als één partner opereren. Met deze stap is Timing er van overtuigd haar positie in de markt voor uitzenden en payrolling verder te versterken en uit te bouwen.’

Op de foto: André Polderman, CEO RecruitNow – Jurrie Jan Bruins, CFO Timing – Paul van den Bosch, CEO Pivoton

Lees ook

Cockpit lanceert als eerste ATS een A.I.-Assistant voor vacatures

De volledig geïntegreerde A.I.-Assistant die net is gelanceerd is onder meer in staat om geheel zelfstandig vacatures te schrijven. Dit bespaart intercedenten en recruiters tot wel een uur tijd per vacaturetekst. Tijd die ze kunnen besteden aan persoonlijke aandacht en gesprekken met kandidaten en opdrachtgevers. Die aandacht verhoogt de kwaliteit van de match en de gemiddelde plaatsingsduur, aldus RecruitNow, de ontwikkelaar van de vacatureschrijfsoftware.

De A.I.-Assistant is zo intelligent dat hij de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone of voice van de opdrachtgever.

De A.I.-Assistant is zo intelligent dat hij zelfs de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone of voice van de opdrachtgever. Zo kun je de A.I.-Assistant simpel voorzien van aanvullende specifieke context over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en functie. Hierdoor sluiten de vacatureteksten optimaal aan bij het employer brand van opdrachtgevers en verbetert de candidate experience, doordat kandidaten beter weten wat ze van de functie en het bedrijf kunnen verwachten. Als gevolg krijgen intercedenten en recruiters relevantere kandidaten op de vacatures.

Non-stop innovatie

De lancering van de A.I.-Assistant is een belangrijke stap in de missie van RecruitNow om uitzenders en detacheerders future proof te maken door digitale kansen te benutten, aldus CEO André Polderman. De A.I.-Assistant wordt momenteel als eerste uitgerold bij twee grote uitzendpartijen. Op basis van de gebruikersfeedback uit deze pilot wordt de oplossing verder geoptimaliseerd en straks voor alle Cockpit-klanten beschikbaar als add-on. ‘We blijven de A.I.-Assistant doorontwikkelen en maandelijks updaten met nieuwe features’, stelt Polderman. ‘Zo behouden wij onze voorsprong als het meest innovatieve ATS in de markt.’

‘Hiermee behouden wij onze voorsprong als het meest innovatieve ATS in de markt.’

Lees ook

Pro Contact breidt uit naar Antwerpen

‘We zijn erg blij met ons spiksplinternieuwe kantoor in hartje Antwerpen’, aldus Pro Contact-CEO Noud Baijens. ‘Na het uitbreken van Covid hebben wij ons kantoor in Kontich verlaten en hebben we een aantal flexibele oplossingen uitgeprobeerd. Onder andere thuiswerken en flex offices. Nu hebben we echt weer een eigen kantoor met supergoede Belgische marketeers en recruiters met wie we de Belgische markt bedienen. Onze Belgische collega’s werken zowel voor onze Vlaams- als Franssprekende klanten.’

‘We zagen dat er in België ook behoefte was aan dat wat we in Nederland al deden.’

Willem Bos (Creative Director): ‘Wij zijn in 2018 al met een klein kantoor begonnen in België. We zagen namelijk dat er in België ook behoefte was aan dat wat we in Nederland al deden. De jaren voor covid hadden we al snel een aantal mooie Belgische klanten. Wat supermooi was om te zien was dat we hetgeen waar we sterk in zijn ook konden toepassen bij onze grotere klanten in België. Al snel zijn we een kantoor gaan zoeken in Kontich, omdat de jongens die voor ons werkten daar in de buurt woonden. Helaas was ons kantoor niet bestand tegen de schok die covid teweegbracht en besloten we om een periode remote te werken vanuit Amsterdam.’

Nieuw leven ingeblazen

‘Er kwam op een gegeven moment een goede Belgische collega bij ons werken in Amsterdam die ook werd besmet met het Pro Contact-virus’, vervolgt Bos. ‘Bevlogen en met het doel om te slagen heeft hij het Belgische Pro Contact-kantoor nieuw leven ingeblazen. Sinds een paar maanden hebben we weer echt een kantoor in het hart van Antwerpen in Bergen. Dat vind ik zelf echt heel erg leuk. We doen altijd alsof de Belgische markt heel anders is, maar in essentie lijkt het heel erg op elkaar. Ik voel me in Antwerpen zelfs meer thuis dan in Groningen. Wij voelen ons heel erg thuis in België. We hebben daar inmiddels al superveel leuke mensen leren kennen en heel veel mooie opdrachten gedraaid. Wat mij betreft gaan we daar nooit meer weg.’

‘Wij voelen ons heel erg thuis in België.’

De volgende stap voor het kantoor in België? Bos: ‘Dat we ook weer een salesorganisatie gaan neerzetten omdat nu de sales volledig vanuit Nederland wordt gedaan. Je snapt het al hè, we zijn op zoek naar een nieuw talent in de sales voor ons nieuwe kantoor in Antwerpen.’

Lees ook

Wéér nieuwe speler in jobmarketing: APPLY

directeur van recruitmentorganisatie Flexibility Limburg (links op de foto), heeft met zijn nieuwe start-up APPLY in elk geval een duidelijk doel voor ogen. En daarbij gaat het om heel wat meer dan alleen vacatures verspreiden. ‘Denk: verschillende persona’s , verschillende url’s en allemaal gericht op 1 vacature.’

Een voorbeeld? Kijk naar de vacature van klantenservicemedewerker bij AZL in Heerlen, zegt hij. Daar zie je als werkzoekende niet alleen in één oogopslag wat je er kunt verdienen, je krijgt ook meteen een kijkje in de keuken, leest hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, en krijgt ook meteen de hele sollicitatieprocedure in een oogwenk uitgelegd. De uitgebreide vacature, zeg maar. ‘En deze vacature hebben we ook al meerdere malen herschreven’, legt Bergs uit. ‘Zowel op mbo-, maar ook op hbo-kandidaten.’

Lage cost-per-hire

Omdat je bij Bergs per vacature betaalt, en dus geen fee per kandidaat, is het model volgens hem vooral bij volumevacatures interessant. ‘Hiermee kun je jouw cost-per-hire laag, maar ook inzichtelijk houden. Ik wil niet concurreren met de uitzendbureaus.’ Maar dus wel met de traditionele werving- en selectiebureaus, die gewend zijn per gevulde vacature af te rekenen.

‘Bij ons komt er geen recruiter aan te pas.’

Wat volgens hem de écht andere aanpak is die hij voorstaat? ‘Dat er geen recruiter aan te pas komt, we echt fundament bouwen op basis van data én we verschillende persona’s omschrijven en daar ook écht een aparte url voor maken. Dat alles gericht op volumevacatures, dus vacatures die je minimaal 5 tot 10 keer per jaar open hebt staan.’

Forget the old

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak.

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak. Hij is APPLY begonnen samen Jordi de Wijs (rechts op de foto), die beschikt over de technische en analytische kennis van gerichte campagnes. Zie APPLY als die sniper die vanuit zijn zorgvuldig gekozen positie het hele jachtveld kan overzien, door de kennis van de markt en de meer dan 20 jaar ervaring, als hunter heel goed weet waar de beste buit te halen is en hoe we die kunnen bereiken, zegt hij. ‘Kom dus maar op met die zogenaamd onmogelijke opdracht! Met onze datagedreven methode weten we niet alleen waar ze de mensen moeten zoeken, maar ook hoe we ze daadwerkelijk kunnen bereiken. Aanspreken. En overhalen.’

We bring ’em, you string’ em!

Jobmarketing is volgens Bergs in elk geval ‘een strakke, gerichte en overzichtelijke manier om volumevacatures in te vullen.’ Voor sommigen misschien nog een heel nieuwe wereld, ‘maar wel een die nu al niet meer weg te denken is in de moderne manier van mensen vinden, verbinden en binden’, zegt hij. ‘Bij APPLY leggen we de focus op de baan en niet op het bedrijf. Kandidaten denken nu namelijk ‘wat moet ik precies doen?’ en niet zo zeer aan het bedrijf waar ze gaan werken. Jobmarketing is the next big thing!’

‘Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan.’

Maar, benadrukt hij ook: ‘Wij zijn géén recruiters en de opdrachtgever blijft altijd de eigenaar. Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan en dan weten we dat ook nog eens op de juiste manier voor te leggen aan de kandidaten die we voor je hebben gevonden. Wij zijn er voor alles, behalve voor die laatste stap: het aannemen van de kandidaten. Dat moet je zelf doen en zo hoort dat in onze ogen ook: de mensen die je aanneemt komen namelijk bij en voor jou werken. We bring ’em, you string’ em!

Lees ook

Maandag neemt Krosto Techniek over

Met de overname komen twee partijen samen met één gezamenlijke ambitie; een positieve bijdrage leveren aan het tekort aan personeel in technische werkomgevingen dat onder andere nodig is voor uitdagingen als de energietransitie. Maandag®, marktleider in het publieke domein, breidt hiermee haar dienstverlening in de commerciële markt verder uit.

‘Deze overname komt voor ons op een perfect moment.’

Krosto Techniek is al sinds 2004 actief als bemiddelaar in technische professionals. Eigenaars en oprichters Erwin Krook en Jeroen van der Stokker (links en rechts op de foto boven), beiden meer dan 20 jaar actief in detachering van technische professionals, worden samen met het hele team onderdeel van de Maandag®-organisatie. De overname past binnen de groeiambitie van Maandag® als dé verbinder in werk. Met de overname van Krosto Techniek verstevigt Maandag® haar positie op het gebied van engineering door professionals te verbinden met toonaangevende opdrachtgevers.

Enorme vraag

Krook: ‘De overname komt voor ons op een perfect moment. Er is een enorme vraag naar technisch personeel die we met de bestaande omvang van ons bedrijf niet meer konden invullen. Samen met Maandag® kunnen we verder groeien en een leidende rol pakken in de engineering-markt. Met Maandag® als verbinder kunnen we straks onze opdrachtgevers niet alleen versterken met detachering, maar ook de hele organisatie van werving of tijdelijke inhuur uit handen nemen.’

Er is veel vraag naar technisch personeel, onder andere om de energietransitie te realiseren.

Maandag®-CEO Freddy Verweij (midden op de foto): ‘Krosto Techniek is een heel deskundig bedrijf met een krachtig netwerk in een markt waarin enorme groeikansen liggen. Er is veel vraag naar technisch personeel, onder andere om de energietransitie te realiseren. Wij kunnen daar nu ook in Nederland, naast België, een belangrijke bijdrage aan leveren. Met onze frisse energie gaan we meer mensen enthousiast maken voor de technische vakken die essentieel zijn in de maatschappij.’

Lees ook

Waarom detacheerder Talent&Pro gaat voor strategische vernieuwing

De overgang naar een nieuw pensioenstelsel, verdergaande digitalisering en sociaal-maatschappelijke vraagstukken; veel organisaties worstelen met veranderingen die dit soort ontwikkelingen met zich meebrengen. Als detacheringsspecialist omarmt Talent&Pro die veranderingen, aldus commercieel directeur Ronald Hensen. De Utrechtse detacheerder wil organisaties daarom nog meer gaan helpen bij belangrijke transities, en breidt de dienstverlening uit met de units Business Change Management en Sociale Zekerheid & Zorg.

Bij alle opdrachtgevers ziet Talent&Pro een groeiende behoefte aan ‘change-specialisten’.

De strategische vernieuwing betekent een volgende stap in de doorontwikkeling van het bedrijf. Hensen: ‘We brengen met onze traineeshipprogramma’s al ruim 23 jaar succesvol vraag en aanbod bij elkaar, als het gaat om kennis en capaciteit. We begonnen in de verzekeringen, maar zijn sindsdien doorgegroeid naar onder andere het bankwezen, de pensioenbranche en IT.’ Bij alle opdrachtgevers ziet Hensen nu ook een sterk groeiende behoefte aan ‘change-specialisten’. Moderne professionals die kunnen adviseren bij de implementatie van oplossingen op het snijvlak van operatie en IT.

Nieuwe generatie professionals

Unit Manager Business Change Management Leroy Chaigneau: ‘We zien dat de nieuwe generatie professionals een goede basis heeft daarvoor. Met Business Change Management gaan we die mensen verder opleiden en ontwikkelen. Zodat ze met kennis van inhoud en de juiste vaardigheden al onze opdrachtgevers kunnen ondersteunen op het gebied van verandermanagement en/of procesmanagement. Bijvoorbeeld bij de duurzame transitie naar een nieuw pensioenstelsel, de inrichting van systemen, de conversie van een portefeuille of een optimale inrichting van customer due diligence-processen.’

Door de economisch onzekere tijden blijven armoede en schuldenproblematiek belangrijke vraagstukken.

Bestaande ontwikkelprogramma’s zoals Sociale Zekerheid & Zorg vormen een belangrijk onderdeel van de strategische vernieuwing. Door de economisch onzekere tijden blijven armoede en schuldenproblematiek belangrijke vraagstukken. Daarnaast krijgen gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden in de uitvoering van tijdelijke regelingen zoals de voorziening van de energietoeslag of leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen. In combinatie met de schaarste op de arbeidsmarkt verwacht Talent&Pro met deze unit meer te kunnen betekenen binnen het gemeentelijk sociaal domein, en voor de daaraan gelieerde uitvoeringsorganisaties.

1.000 consultants

Talent&Pro werft, ontwikkelt en detacheert al sinds 1999 professionals voor de markt, daar waar ze het hardst nodig zijn. Met ruim 1.000 consultants adviseert en ontzorgt het bedrijf opdrachtgevers in diverse branches, waaronder de financiële dienstverlening, overheid en IT. Daarnaast bemiddelt Talent&Pro professionals op zzpof interimbasis. Het bedrijf is onderdeel van de Redmore Groep en HR-dienstverlener House of HR, dat met een omzet van 2,2 miljard euro een van de snelst groeiende spelers op de Europese flexmarkt is.

Op de foto commercieel directeur Ronald Hensen en unit managers Guido Uytterhoeven (Sociale Zekerheid & Zorg), Marloes Triemstra en Leroy Chaigneau (Business Change Management) die de nieuwe bedrijfsonderdelen gaan leiden.

Lees ook

Met dit keurmerk kun je jouw kandidaten laten zien wat je doet aan talentontwikkeling

Hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen wordt voor potentiële kandidaten steeds belangrijker. Maar hoe laat je als organisatie nu aan hen zien dat je dat onderwerp daadwerkelijk serieus neemt, en het niet alleen bij mooie woorden laat? Een (recent verbeterd) Keurmerk Talentontwikkeling, dat onderzoek en praktijk combineert, wil daar de oplossing voor bieden.

Het keurmerk moet ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community.’

Bedrijven die zich nu inschrijven, kunnen het ( gouden, zilveren of bronzen) keurmerk al binnen 2 maanden in hun bezit hebben, aldus initiatiefnemer Mirjam Baars, tevens grondlegger van onderzoeks- en trainingsbureau SatisAction. Ze werkt daarvoor onder meer samen met Stijn Statz, managing director bij people performance agency Reflective uit Breda. Het keurmerk moet volgens hem ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community waar je met gelijkgestemden talentontwikkeling binnen je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen.’

Combinatie van wetenschap en praktijk

Statz zegt ervan overtuigd te zijn ‘dat deze combinatie van wetenschap en praktijk positief bijdraagt aan de diverse HR-doelstellingen van bedrijven.’ Het Keurmerk Talentontwikkeling bestond al langer, maar is sinds 1 januari vernieuwd en inhoudelijk versterkt. Het biedt werkgevers nu niet alleen kwaliteitsborging, maar ook voorstellen voor verdere verbetering en concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Bedrijven kunnen zich met het vernieuwde keurmerk beter onderscheiden op de arbeidsmarkt, aldus Baars en Statz.

‘Goede talentontwikkeling verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment.’

De beide bureaus hebben afgelopen jaar samen het Talentmanagement Maturity Model® ontwikkeld, op basis waarvan bedrijven hun talentmanagementbeleid verder kunnen professionaliseren. ‘Goede talentontwikkeling verhoogt de retentie, verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment voor werkgevers die het keurmerk zowel intern als extern in hun employer branding-activiteiten meenemen’, aldus Statz.

Mirjam Baars, gepromoveerd op talentontwikkeling in organisaties en initiatiefnemer van het Keurmerk Talentontwikkeling.

Lees ook

Jobtriggers nu ook actief in de horecasector

In mei 2022 startte Jobtriggers met een vacaturebank voor de bouw en installatiesector, functiesindebouw.nl. Daar kunnen werkzoekenden een volledig beeld van de functie en het bedrijf krijgen. Horeca is de volgende sector die wordt toegevoegd, en sinds vandaag is dan ook de site functiesindehoreca.nl live.

Medeoprichter Pascal Joore: ‘Bij de ontwikkeling van het platform is al nagedacht hoe we andere sectoren ook kunnen aansluiten op dezelfde engine. We kiezen bewust ervoor dat we ons richten op niches, zodat we het voor de werkzoekende makkelijker kunnen maken en we de doelgroep gerichter kunnen bereiken. Er is overigens wel een duidelijke herkenbaarheid tussen de vacaturebanken. Na onderzoek hebben we gekozen voor de horeca als volgende sector vanwege de grote urgentie in deze branche.’

Krapte blijft

In de horeca werken momenteel 562.000 mensen. Dit zullen er nog meer worden, verwacht Joore. Er zijn namelijk 6% meer horecabedrijven bijgekomen het afgelopen jaar. Het aantal openstaande vacatures is weliswaar iets lager geworden, maar historisch gezien nog altijd extreem hoog met 37.500 vacatures. Bijna 40% van de horecabedrijven ervaart een personeelstekort.

Joore, die ook eigenaar is van recruitmentbureau WETALENT: ‘Organisaties zullen nu dubbel hun best gaan doen. De grootste uitdaging is het behouden van goed personeel. Daarnaast zullen ze toekomstige medewerkers willen enthousiasmeren en overtuigen dat zij voor de kandidaat de perfecte organisatie zijn waar ze willen werken. Employer branding is dan ook steeds breder en dieper geworteld binnen de bedrijven in de sectoren.’

Transparantie essentieel

Transparantie is volgens hem daarbij essentieel. ‘Een mogelijke nieuwe werknemer wil een goed beeld hebben van de inhoud van de functie. Maar het is minstens zo belangrijke dat het bedrijf en de bedrijfscultuur bij de werkzoekende past. De vacatures moeten ingevuld worden, maar wel met de personen die voor langere tijd aan het bedrijf verbonden willen blijven. Anders kost dit weer veel tijd en frustratie voor beide partijen’, zegt hij.

De vacaturebanken van Jobtriggers bieden hier volgens hem de oplossing voor. Ook voor de bedrijven die de eigen employer branding nog niet perfect op orde hebben. ‘Functies in de bouw en Functies in de Horeca zijn ideale platformen voor alle vacatures in de sector en geeft de werkzoekende een perfect beeld van de functie en de bedrijfscultuur.’

Geen saaie teksten

Ronald Siemons, medeoprichter en actief als marketing consultant: ‘De profielen bestaan niet uit saaie teksten, maar bieden extra relevante informatie over de functie en de organisatie. Denk aan het gebruik van veel sfeerbeelden en video’s die de bedrijfscultuur helder maken. Toekomstige collega’s komen aan het woord die hun ervaringen delen. En met een voorbeeld van de weekagenda is meteen duidelijk welke taken en afspraken bij de functie horen. Ten slotte bevat het profiel een 360 graden foto van de werkomgeving. Hierdoor wordt de absolute beleving gecreëerd.’

De sollicitatie komt direct bij de werkgever terecht, zonder tussenkomst van het platform. We zorgen ervoor dat iedere werkzoekende kan solliciteren op de manier die het best bij hem of haar past. Niet iedereen is in staat een goed cv met motivatie op te stellen, maar het kunnen dan nog wel heel goede medewerkers zijn. Om die reden hebben we de mogelijkheid toegevoegd dat men via een audiosollicitatie kan reageren. Zo maken we het zo makkelijk mogelijk voor de werkzoekende.’

Werken-bij

Siemons: ‘Je ziet nu vaak dat de vacatures geplaatst zijn op de bestaande bedrijfswebsite. Hierdoor kun je niet goed aangeven wat het bedrijf te bieden heeft en wat de bedrijfscultuur is. Met een eigen werkenbij-site ben je hiertoe wel in staat. Jobtriggers biedt iedere MKB-ondernemer de mogelijkheid om deze zeer snel en eenvoudig samen te stellen. Op basis van een template kan de huisstijl van het bedrijf geïntegreerd worden. Door beelden, video’s en teksten te gebruiken, kun je de werkzoekende over de cultuur binnen het bedrijf, de geschiedenis, de projecten en de openstaande vacatures informeren.’

Zo wordt een authentiek en transparant beeld gegeven wat kandidaten aantrekt, die zich hierbij vinden passen, aldus Siemons. ‘De werkenbij-site kan ook geïntegreerd worden op de eigen bedrijfswebsite en wordt geplaatst op de platformen Functies in de Bouw of Functies in de Horeca.’

Lees ook

 

Publicis Groupe wint pitch van de politie

Na een succesvol pitch-traject is Publicis Groupe uitgekozen om de arbeidsmarktcommunicatiestrategie van Politie Nederland verder vorm te geven. Met deze samenwerking, die afgelopen maand is gestart, streven beide partijen naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van de positie van de politie op de arbeidsmarkt.

Niet alleen het werven van agenten is lastig geworden.

Na een intensief aanbestedingstraject won Publicis Groupe met het maximaal te behalen aantal punten. Roy Bonenberg, kwartiermaker Werving bij de politie, kijkt uit naar de samenwerking. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het werven van nieuwe medewerkers een aanzienlijke uitdaging geworden. Niet alleen voor de bekende functie van agent op straat, maar ook voor allerlei andere functies. Onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie is daarbij van groot belang. Samen met Publicis Groupe gaan we die uitdaging graag aan en streven wij naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van ons werkgeversmerk.’

Complex vraagstuk

Jacco ter Schegget, CEO Publicis Groupe Benelux: ‘Met het winnen van deze pitch laten we zien dat we de juiste mensen en expertise in huis hebben om complexe arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken aan te pakken. De combinatie van onder andere data, strategie en creatie resulteert in een geïntegreerde aanpak. De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang, we kijken er enorm naar uit om daaraan bij te dragen.’

‘De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang.’

Maarten Vrouwes, ECD bij Publicis Groupe: ‘In deze tijd, met de huidige arbeidskrapte, is er veel creativiteit nodig om de juiste mensen te vinden. Juist deze vraag past geweldig bij onze manier van werken. De complexe markt maakt het uitdagend om met de juiste inzichten en creatieve invulling de juiste doelgroep te bereiken. We hebben veel zin om hiermee aan de slag te gaan.’

Regionale aanpak

De Publicis Groupe gaat zich in de aanpak onder meer focussen op regio’s. Het is niet het eerste grote account dat het bureau de afgelopen tijd weet binnen te halen. Ook Rijkswaterstaat sloot in de zomer al een samenwerking met het bureau.

Lees ook

 

Safeguard Global wil nu ook Nederlandse bedrijven helpen internationaal te werven

Safeguard Global betreedt vanaf vandaag officieel de Nederlandse markt. De expert in workforce management is er voor organisaties om HR slimmer en efficiënter in te richten, van recruitment en arbeidsovereenkomsten tot people analytics en personeelsmanagement. Het bedrijf biedt zijn klanten de technologie, lokale expertise en service om wereldwijd medewerkers te recruiten, aan te nemen en te betalen, ook zonder entiteit.

Met Safeguard Global kunnen organisaties in slechts 2 weken talent aannemen in meer dan 170 landen.

GEO, de employer of record-dienst van Safeguard Global, stelt organisaties in staat om in slechts twee weken talent aan te nemen in meer dan 170 internationale markten. Organisaties kunnen lokaal medewerkers aannemen en deze markten betreden zonder dat het nodig is om een lokale entiteit te vestigen in het betreffende land en zonder dat er per markt een lokale HR-partner is aangehaakt.

GEO

Met GEO kunnen organisaties:

  • teams aannemen in nieuwe landen, ook één specifiek persoon in één specifiek land;
  • werknemers betalen in hun lokale valuta;
  • voldoen aan alle lokale wet- en regelgeving;
  • teammanagement, in hun eigen land, taal en tijdzone.

Daarbij beschikt Safeguard Global over lokale marktdeskundigen, die organisaties begeleiden bij HR-uitdagingen die gepaard gaan met een wereldwijd personeelsbestand. ‘Er is een shift in de gedachtegang nodig’, zegt Lars Rademaker, die is aangeworven als country manager Nederland (foto boven). ‘De arbeidsmarkt is geen lokale markt; het is een wereldwijde markt. En dat hoeft niet complex te zijn.’

Lokale marktkennis

‘Veel organisaties doen al zaken over de landsgrens’, weet hij. ‘Als consument bestelt iedereen wel eens iets wat uit een ander land moet komen, maar als het gaat om workforce management ligt dat nu nog ingewikkelder. Als je talent uit een ander land aan je organisatie wilt binden, heb je te maken met lokale wetten, een andere cultuur, een andere taal en soms een andere valuta of tijdzone. Om alles goed te regelen en te zorgen dat je compliant bent met bijvoorbeeld belastingrecht en werknemerswetten, heb je lokale marktkennis nodig.’

‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden. Soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent.’

Veel organisaties laten het werven over de grenzen en het bouwen aan een internationaal personeelsbestand daarom achterwege. Een gemiste kans, zegt hij. ‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden en soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent. Daarbij raken bedrijven goede medewerkers kwijt als een werknemer naar het buitenland wil verhuizen. Dit zorgt namelijk voor een uitdaging qua compliancy met de lokale arbeidswetgeving, waardoor bedrijven dan vaak de keuze om een goede werknemer te laten gaan.’ En dat zou anders moeten, wil hij maar zeggen.

‘Nieuwe zakelijke kansen’

‘De afgelopen jaren hebben niet alleen bewezen dat een wereldwijde arbeidsmarkt waardevol is voor bedrijven – als ze bereid zijn om hun recruitment hierop aan te passen –, maar het zorgde ook voor een grote concurrentiestrijd om het beste talent’, vult Safeguard Global-CEO Bjorn Reynolds aan. ‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn. Daarom willen we in het land aanwezig zijn, om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun uitbreiding naar nieuwe markten voor het vinden van talent én nieuwe zakelijke kansen.’

‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn.’

Op dit moment, met een arbeidsmarkt waarop veel krapte heerst en een enorme trend om remote te werken, zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Waar halen ze talent vandaan? Willen ze iemand aannemen over de grenzen, komt daar een enorme rompslomp aan administratie bij kijken en heb je te maken met lokale arbeidswetgeving en belastingwetten. Hetzelfde geldt voor medewerkers die het jaar rond remote willen werken, ook daar zitten veel haken en ogen aan. Maar is dat niet enorm ouderwets, vraagt Rademaker zich af? ‘Het doel van Safeguard Global is: Let every company hire anyone, anywhere. Ook Nederland moet daaraan geloven!’

Meer over wereldwijd werven?

Op 14 februari 2023 organiseert Werf&, samen met Intelligence Group en Decisio, het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland. Daar komt onder meer aan de orde wat de populairste beroepen zijn voor kenniswerkers en hoe aantrekkelijk Nederland eigenlijk is voor werkzoekenden over de grens. Meer weten? Kijk hier.

Congres Internationalisering

migratie en internationalisering

Lees ook