Cockpit lanceert als eerste ATS een A.I.-Assistant voor vacatures

De volledig geïntegreerde A.I.-Assistant die net is gelanceerd is onder meer in staat om geheel zelfstandig vacatures te schrijven. Dit bespaart intercedenten en recruiters tot wel een uur tijd per vacaturetekst. Tijd die ze kunnen besteden aan persoonlijke aandacht en gesprekken met kandidaten en opdrachtgevers. Die aandacht verhoogt de kwaliteit van de match en de gemiddelde plaatsingsduur, aldus RecruitNow, de ontwikkelaar van de vacatureschrijfsoftware.

De A.I.-Assistant is zo intelligent dat hij de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone of voice van de opdrachtgever.

De A.I.-Assistant is zo intelligent dat hij zelfs de schrijfstijl van de vacature afstemt op de tone of voice van de opdrachtgever. Zo kun je de A.I.-Assistant simpel voorzien van aanvullende specifieke context over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en functie. Hierdoor sluiten de vacatureteksten optimaal aan bij het employer brand van opdrachtgevers en verbetert de candidate experience, doordat kandidaten beter weten wat ze van de functie en het bedrijf kunnen verwachten. Als gevolg krijgen intercedenten en recruiters relevantere kandidaten op de vacatures.

Non-stop innovatie

De lancering van de A.I.-Assistant is een belangrijke stap in de missie van RecruitNow om uitzenders en detacheerders future proof te maken door digitale kansen te benutten, aldus CEO André Polderman. De A.I.-Assistant wordt momenteel als eerste uitgerold bij twee grote uitzendpartijen. Op basis van de gebruikersfeedback uit deze pilot wordt de oplossing verder geoptimaliseerd en straks voor alle Cockpit-klanten beschikbaar als add-on. ‘We blijven de A.I.-Assistant doorontwikkelen en maandelijks updaten met nieuwe features’, stelt Polderman. ‘Zo behouden wij onze voorsprong als het meest innovatieve ATS in de markt.’

‘Hiermee behouden wij onze voorsprong als het meest innovatieve ATS in de markt.’

Lees ook

Pro Contact breidt uit naar Antwerpen

‘We zijn erg blij met ons spiksplinternieuwe kantoor in hartje Antwerpen’, aldus Pro Contact-CEO Noud Baijens. ‘Na het uitbreken van Covid hebben wij ons kantoor in Kontich verlaten en hebben we een aantal flexibele oplossingen uitgeprobeerd. Onder andere thuiswerken en flex offices. Nu hebben we echt weer een eigen kantoor met supergoede Belgische marketeers en recruiters met wie we de Belgische markt bedienen. Onze Belgische collega’s werken zowel voor onze Vlaams- als Franssprekende klanten.’

‘We zagen dat er in België ook behoefte was aan dat wat we in Nederland al deden.’

Willem Bos (Creative Director): ‘Wij zijn in 2018 al met een klein kantoor begonnen in België. We zagen namelijk dat er in België ook behoefte was aan dat wat we in Nederland al deden. De jaren voor covid hadden we al snel een aantal mooie Belgische klanten. Wat supermooi was om te zien was dat we hetgeen waar we sterk in zijn ook konden toepassen bij onze grotere klanten in België. Al snel zijn we een kantoor gaan zoeken in Kontich, omdat de jongens die voor ons werkten daar in de buurt woonden. Helaas was ons kantoor niet bestand tegen de schok die covid teweegbracht en besloten we om een periode remote te werken vanuit Amsterdam.’

Nieuw leven ingeblazen

‘Er kwam op een gegeven moment een goede Belgische collega bij ons werken in Amsterdam die ook werd besmet met het Pro Contact-virus’, vervolgt Bos. ‘Bevlogen en met het doel om te slagen heeft hij het Belgische Pro Contact-kantoor nieuw leven ingeblazen. Sinds een paar maanden hebben we weer echt een kantoor in het hart van Antwerpen in Bergen. Dat vind ik zelf echt heel erg leuk. We doen altijd alsof de Belgische markt heel anders is, maar in essentie lijkt het heel erg op elkaar. Ik voel me in Antwerpen zelfs meer thuis dan in Groningen. Wij voelen ons heel erg thuis in België. We hebben daar inmiddels al superveel leuke mensen leren kennen en heel veel mooie opdrachten gedraaid. Wat mij betreft gaan we daar nooit meer weg.’

‘Wij voelen ons heel erg thuis in België.’

De volgende stap voor het kantoor in België? Bos: ‘Dat we ook weer een salesorganisatie gaan neerzetten omdat nu de sales volledig vanuit Nederland wordt gedaan. Je snapt het al hè, we zijn op zoek naar een nieuw talent in de sales voor ons nieuwe kantoor in Antwerpen.’

Lees ook

Wéér nieuwe speler in jobmarketing: APPLY

directeur van recruitmentorganisatie Flexibility Limburg (links op de foto), heeft met zijn nieuwe start-up APPLY in elk geval een duidelijk doel voor ogen. En daarbij gaat het om heel wat meer dan alleen vacatures verspreiden. ‘Denk: verschillende persona’s , verschillende url’s en allemaal gericht op 1 vacature.’

Een voorbeeld? Kijk naar de vacature van klantenservicemedewerker bij AZL in Heerlen, zegt hij. Daar zie je als werkzoekende niet alleen in één oogopslag wat je er kunt verdienen, je krijgt ook meteen een kijkje in de keuken, leest hoe een gemiddelde werkdag eruitziet, en krijgt ook meteen de hele sollicitatieprocedure in een oogwenk uitgelegd. De uitgebreide vacature, zeg maar. ‘En deze vacature hebben we ook al meerdere malen herschreven’, legt Bergs uit. ‘Zowel op mbo-, maar ook op hbo-kandidaten.’

Lage cost-per-hire

Omdat je bij Bergs per vacature betaalt, en dus geen fee per kandidaat, is het model volgens hem vooral bij volumevacatures interessant. ‘Hiermee kun je jouw cost-per-hire laag, maar ook inzichtelijk houden. Ik wil niet concurreren met de uitzendbureaus.’ Maar dus wel met de traditionele werving- en selectiebureaus, die gewend zijn per gevulde vacature af te rekenen.

‘Bij ons komt er geen recruiter aan te pas.’

Wat volgens hem de écht andere aanpak is die hij voorstaat? ‘Dat er geen recruiter aan te pas komt, we echt fundament bouwen op basis van data én we verschillende persona’s omschrijven en daar ook écht een aparte url voor maken. Dat alles gericht op volumevacatures, dus vacatures die je minimaal 5 tot 10 keer per jaar open hebt staan.’

Forget the old

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak.

Met meer dan 20 jaar in de wereld van recruitment heeft Paul Bergs heel wat ervaring in zijn rugzak. Hij is APPLY begonnen samen Jordi de Wijs (rechts op de foto), die beschikt over de technische en analytische kennis van gerichte campagnes. Zie APPLY als die sniper die vanuit zijn zorgvuldig gekozen positie het hele jachtveld kan overzien, door de kennis van de markt en de meer dan 20 jaar ervaring, als hunter heel goed weet waar de beste buit te halen is en hoe we die kunnen bereiken, zegt hij. ‘Kom dus maar op met die zogenaamd onmogelijke opdracht! Met onze datagedreven methode weten we niet alleen waar ze de mensen moeten zoeken, maar ook hoe we ze daadwerkelijk kunnen bereiken. Aanspreken. En overhalen.’

We bring ’em, you string’ em!

Jobmarketing is volgens Bergs in elk geval ‘een strakke, gerichte en overzichtelijke manier om volumevacatures in te vullen.’ Voor sommigen misschien nog een heel nieuwe wereld, ‘maar wel een die nu al niet meer weg te denken is in de moderne manier van mensen vinden, verbinden en binden’, zegt hij. ‘Bij APPLY leggen we de focus op de baan en niet op het bedrijf. Kandidaten denken nu namelijk ‘wat moet ik precies doen?’ en niet zo zeer aan het bedrijf waar ze gaan werken. Jobmarketing is the next big thing!’

‘Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan.’

Maar, benadrukt hij ook: ‘Wij zijn géén recruiters en de opdrachtgever blijft altijd de eigenaar. Wij maken die baan zo aantrekkelijk dat niemand er meer omheen kan en dan weten we dat ook nog eens op de juiste manier voor te leggen aan de kandidaten die we voor je hebben gevonden. Wij zijn er voor alles, behalve voor die laatste stap: het aannemen van de kandidaten. Dat moet je zelf doen en zo hoort dat in onze ogen ook: de mensen die je aanneemt komen namelijk bij en voor jou werken. We bring ’em, you string’ em!

Lees ook

Maandag neemt Krosto Techniek over

Met de overname komen twee partijen samen met één gezamenlijke ambitie; een positieve bijdrage leveren aan het tekort aan personeel in technische werkomgevingen dat onder andere nodig is voor uitdagingen als de energietransitie. Maandag®, marktleider in het publieke domein, breidt hiermee haar dienstverlening in de commerciële markt verder uit.

‘Deze overname komt voor ons op een perfect moment.’

Krosto Techniek is al sinds 2004 actief als bemiddelaar in technische professionals. Eigenaars en oprichters Erwin Krook en Jeroen van der Stokker (links en rechts op de foto boven), beiden meer dan 20 jaar actief in detachering van technische professionals, worden samen met het hele team onderdeel van de Maandag®-organisatie. De overname past binnen de groeiambitie van Maandag® als dé verbinder in werk. Met de overname van Krosto Techniek verstevigt Maandag® haar positie op het gebied van engineering door professionals te verbinden met toonaangevende opdrachtgevers.

Enorme vraag

Krook: ‘De overname komt voor ons op een perfect moment. Er is een enorme vraag naar technisch personeel die we met de bestaande omvang van ons bedrijf niet meer konden invullen. Samen met Maandag® kunnen we verder groeien en een leidende rol pakken in de engineering-markt. Met Maandag® als verbinder kunnen we straks onze opdrachtgevers niet alleen versterken met detachering, maar ook de hele organisatie van werving of tijdelijke inhuur uit handen nemen.’

Er is veel vraag naar technisch personeel, onder andere om de energietransitie te realiseren.

Maandag®-CEO Freddy Verweij (midden op de foto): ‘Krosto Techniek is een heel deskundig bedrijf met een krachtig netwerk in een markt waarin enorme groeikansen liggen. Er is veel vraag naar technisch personeel, onder andere om de energietransitie te realiseren. Wij kunnen daar nu ook in Nederland, naast België, een belangrijke bijdrage aan leveren. Met onze frisse energie gaan we meer mensen enthousiast maken voor de technische vakken die essentieel zijn in de maatschappij.’

Lees ook

Waarom detacheerder Talent&Pro gaat voor strategische vernieuwing

De overgang naar een nieuw pensioenstelsel, verdergaande digitalisering en sociaal-maatschappelijke vraagstukken; veel organisaties worstelen met veranderingen die dit soort ontwikkelingen met zich meebrengen. Als detacheringsspecialist omarmt Talent&Pro die veranderingen, aldus commercieel directeur Ronald Hensen. De Utrechtse detacheerder wil organisaties daarom nog meer gaan helpen bij belangrijke transities, en breidt de dienstverlening uit met de units Business Change Management en Sociale Zekerheid & Zorg.

Bij alle opdrachtgevers ziet Talent&Pro een groeiende behoefte aan ‘change-specialisten’.

De strategische vernieuwing betekent een volgende stap in de doorontwikkeling van het bedrijf. Hensen: ‘We brengen met onze traineeshipprogramma’s al ruim 23 jaar succesvol vraag en aanbod bij elkaar, als het gaat om kennis en capaciteit. We begonnen in de verzekeringen, maar zijn sindsdien doorgegroeid naar onder andere het bankwezen, de pensioenbranche en IT.’ Bij alle opdrachtgevers ziet Hensen nu ook een sterk groeiende behoefte aan ‘change-specialisten’. Moderne professionals die kunnen adviseren bij de implementatie van oplossingen op het snijvlak van operatie en IT.

Nieuwe generatie professionals

Unit Manager Business Change Management Leroy Chaigneau: ‘We zien dat de nieuwe generatie professionals een goede basis heeft daarvoor. Met Business Change Management gaan we die mensen verder opleiden en ontwikkelen. Zodat ze met kennis van inhoud en de juiste vaardigheden al onze opdrachtgevers kunnen ondersteunen op het gebied van verandermanagement en/of procesmanagement. Bijvoorbeeld bij de duurzame transitie naar een nieuw pensioenstelsel, de inrichting van systemen, de conversie van een portefeuille of een optimale inrichting van customer due diligence-processen.’

Door de economisch onzekere tijden blijven armoede en schuldenproblematiek belangrijke vraagstukken.

Bestaande ontwikkelprogramma’s zoals Sociale Zekerheid & Zorg vormen een belangrijk onderdeel van de strategische vernieuwing. Door de economisch onzekere tijden blijven armoede en schuldenproblematiek belangrijke vraagstukken. Daarnaast krijgen gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden in de uitvoering van tijdelijke regelingen zoals de voorziening van de energietoeslag of leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen. In combinatie met de schaarste op de arbeidsmarkt verwacht Talent&Pro met deze unit meer te kunnen betekenen binnen het gemeentelijk sociaal domein, en voor de daaraan gelieerde uitvoeringsorganisaties.

1.000 consultants

Talent&Pro werft, ontwikkelt en detacheert al sinds 1999 professionals voor de markt, daar waar ze het hardst nodig zijn. Met ruim 1.000 consultants adviseert en ontzorgt het bedrijf opdrachtgevers in diverse branches, waaronder de financiële dienstverlening, overheid en IT. Daarnaast bemiddelt Talent&Pro professionals op zzpof interimbasis. Het bedrijf is onderdeel van de Redmore Groep en HR-dienstverlener House of HR, dat met een omzet van 2,2 miljard euro een van de snelst groeiende spelers op de Europese flexmarkt is.

Op de foto commercieel directeur Ronald Hensen en unit managers Guido Uytterhoeven (Sociale Zekerheid & Zorg), Marloes Triemstra en Leroy Chaigneau (Business Change Management) die de nieuwe bedrijfsonderdelen gaan leiden.

Lees ook

Met dit keurmerk kun je jouw kandidaten laten zien wat je doet aan talentontwikkeling

Hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen wordt voor potentiële kandidaten steeds belangrijker. Maar hoe laat je als organisatie nu aan hen zien dat je dat onderwerp daadwerkelijk serieus neemt, en het niet alleen bij mooie woorden laat? Een (recent verbeterd) Keurmerk Talentontwikkeling, dat onderzoek en praktijk combineert, wil daar de oplossing voor bieden.

Het keurmerk moet ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community.’

Bedrijven die zich nu inschrijven, kunnen het ( gouden, zilveren of bronzen) keurmerk al binnen 2 maanden in hun bezit hebben, aldus initiatiefnemer Mirjam Baars, tevens grondlegger van onderzoeks- en trainingsbureau SatisAction. Ze werkt daarvoor onder meer samen met Stijn Statz, managing director bij people performance agency Reflective uit Breda. Het keurmerk moet volgens hem ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community waar je met gelijkgestemden talentontwikkeling binnen je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen.’

Combinatie van wetenschap en praktijk

Statz zegt ervan overtuigd te zijn ‘dat deze combinatie van wetenschap en praktijk positief bijdraagt aan de diverse HR-doelstellingen van bedrijven.’ Het Keurmerk Talentontwikkeling bestond al langer, maar is sinds 1 januari vernieuwd en inhoudelijk versterkt. Het biedt werkgevers nu niet alleen kwaliteitsborging, maar ook voorstellen voor verdere verbetering en concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Bedrijven kunnen zich met het vernieuwde keurmerk beter onderscheiden op de arbeidsmarkt, aldus Baars en Statz.

‘Goede talentontwikkeling verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment.’

De beide bureaus hebben afgelopen jaar samen het Talentmanagement Maturity Model® ontwikkeld, op basis waarvan bedrijven hun talentmanagementbeleid verder kunnen professionaliseren. ‘Goede talentontwikkeling verhoogt de retentie, verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment voor werkgevers die het keurmerk zowel intern als extern in hun employer branding-activiteiten meenemen’, aldus Statz.

Mirjam Baars, gepromoveerd op talentontwikkeling in organisaties en initiatiefnemer van het Keurmerk Talentontwikkeling.

Lees ook

Jobtriggers nu ook actief in de horecasector

In mei 2022 startte Jobtriggers met een vacaturebank voor de bouw en installatiesector, functiesindebouw.nl. Daar kunnen werkzoekenden een volledig beeld van de functie en het bedrijf krijgen. Horeca is de volgende sector die wordt toegevoegd, en sinds vandaag is dan ook de site functiesindehoreca.nl live.

Medeoprichter Pascal Joore: ‘Bij de ontwikkeling van het platform is al nagedacht hoe we andere sectoren ook kunnen aansluiten op dezelfde engine. We kiezen bewust ervoor dat we ons richten op niches, zodat we het voor de werkzoekende makkelijker kunnen maken en we de doelgroep gerichter kunnen bereiken. Er is overigens wel een duidelijke herkenbaarheid tussen de vacaturebanken. Na onderzoek hebben we gekozen voor de horeca als volgende sector vanwege de grote urgentie in deze branche.’

Krapte blijft

In de horeca werken momenteel 562.000 mensen. Dit zullen er nog meer worden, verwacht Joore. Er zijn namelijk 6% meer horecabedrijven bijgekomen het afgelopen jaar. Het aantal openstaande vacatures is weliswaar iets lager geworden, maar historisch gezien nog altijd extreem hoog met 37.500 vacatures. Bijna 40% van de horecabedrijven ervaart een personeelstekort.

Joore, die ook eigenaar is van recruitmentbureau WETALENT: ‘Organisaties zullen nu dubbel hun best gaan doen. De grootste uitdaging is het behouden van goed personeel. Daarnaast zullen ze toekomstige medewerkers willen enthousiasmeren en overtuigen dat zij voor de kandidaat de perfecte organisatie zijn waar ze willen werken. Employer branding is dan ook steeds breder en dieper geworteld binnen de bedrijven in de sectoren.’

Transparantie essentieel

Transparantie is volgens hem daarbij essentieel. ‘Een mogelijke nieuwe werknemer wil een goed beeld hebben van de inhoud van de functie. Maar het is minstens zo belangrijke dat het bedrijf en de bedrijfscultuur bij de werkzoekende past. De vacatures moeten ingevuld worden, maar wel met de personen die voor langere tijd aan het bedrijf verbonden willen blijven. Anders kost dit weer veel tijd en frustratie voor beide partijen’, zegt hij.

De vacaturebanken van Jobtriggers bieden hier volgens hem de oplossing voor. Ook voor de bedrijven die de eigen employer branding nog niet perfect op orde hebben. ‘Functies in de bouw en Functies in de Horeca zijn ideale platformen voor alle vacatures in de sector en geeft de werkzoekende een perfect beeld van de functie en de bedrijfscultuur.’

Geen saaie teksten

Ronald Siemons, medeoprichter en actief als marketing consultant: ‘De profielen bestaan niet uit saaie teksten, maar bieden extra relevante informatie over de functie en de organisatie. Denk aan het gebruik van veel sfeerbeelden en video’s die de bedrijfscultuur helder maken. Toekomstige collega’s komen aan het woord die hun ervaringen delen. En met een voorbeeld van de weekagenda is meteen duidelijk welke taken en afspraken bij de functie horen. Ten slotte bevat het profiel een 360 graden foto van de werkomgeving. Hierdoor wordt de absolute beleving gecreëerd.’

De sollicitatie komt direct bij de werkgever terecht, zonder tussenkomst van het platform. We zorgen ervoor dat iedere werkzoekende kan solliciteren op de manier die het best bij hem of haar past. Niet iedereen is in staat een goed cv met motivatie op te stellen, maar het kunnen dan nog wel heel goede medewerkers zijn. Om die reden hebben we de mogelijkheid toegevoegd dat men via een audiosollicitatie kan reageren. Zo maken we het zo makkelijk mogelijk voor de werkzoekende.’

Werken-bij

Siemons: ‘Je ziet nu vaak dat de vacatures geplaatst zijn op de bestaande bedrijfswebsite. Hierdoor kun je niet goed aangeven wat het bedrijf te bieden heeft en wat de bedrijfscultuur is. Met een eigen werkenbij-site ben je hiertoe wel in staat. Jobtriggers biedt iedere MKB-ondernemer de mogelijkheid om deze zeer snel en eenvoudig samen te stellen. Op basis van een template kan de huisstijl van het bedrijf geïntegreerd worden. Door beelden, video’s en teksten te gebruiken, kun je de werkzoekende over de cultuur binnen het bedrijf, de geschiedenis, de projecten en de openstaande vacatures informeren.’

Zo wordt een authentiek en transparant beeld gegeven wat kandidaten aantrekt, die zich hierbij vinden passen, aldus Siemons. ‘De werkenbij-site kan ook geïntegreerd worden op de eigen bedrijfswebsite en wordt geplaatst op de platformen Functies in de Bouw of Functies in de Horeca.’

Lees ook

 

Publicis Groupe wint pitch van de politie

Na een succesvol pitch-traject is Publicis Groupe uitgekozen om de arbeidsmarktcommunicatiestrategie van Politie Nederland verder vorm te geven. Met deze samenwerking, die afgelopen maand is gestart, streven beide partijen naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van de positie van de politie op de arbeidsmarkt.

Niet alleen het werven van agenten is lastig geworden.

Na een intensief aanbestedingstraject won Publicis Groupe met het maximaal te behalen aantal punten. Roy Bonenberg, kwartiermaker Werving bij de politie, kijkt uit naar de samenwerking. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het werven van nieuwe medewerkers een aanzienlijke uitdaging geworden. Niet alleen voor de bekende functie van agent op straat, maar ook voor allerlei andere functies. Onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie is daarbij van groot belang. Samen met Publicis Groupe gaan we die uitdaging graag aan en streven wij naar innovatieve wervingscampagnes en een verdere versteviging van ons werkgeversmerk.’

Complex vraagstuk

Jacco ter Schegget, CEO Publicis Groupe Benelux: ‘Met het winnen van deze pitch laten we zien dat we de juiste mensen en expertise in huis hebben om complexe arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken aan te pakken. De combinatie van onder andere data, strategie en creatie resulteert in een geïntegreerde aanpak. De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang, we kijken er enorm naar uit om daaraan bij te dragen.’

‘De politie is een prachtig merk om voor te werken met groot maatschappelijk belang.’

Maarten Vrouwes, ECD bij Publicis Groupe: ‘In deze tijd, met de huidige arbeidskrapte, is er veel creativiteit nodig om de juiste mensen te vinden. Juist deze vraag past geweldig bij onze manier van werken. De complexe markt maakt het uitdagend om met de juiste inzichten en creatieve invulling de juiste doelgroep te bereiken. We hebben veel zin om hiermee aan de slag te gaan.’

Regionale aanpak

De Publicis Groupe gaat zich in de aanpak onder meer focussen op regio’s. Het is niet het eerste grote account dat het bureau de afgelopen tijd weet binnen te halen. Ook Rijkswaterstaat sloot in de zomer al een samenwerking met het bureau.

Lees ook

 

Safeguard Global wil nu ook Nederlandse bedrijven helpen internationaal te werven

Safeguard Global betreedt vanaf vandaag officieel de Nederlandse markt. De expert in workforce management is er voor organisaties om HR slimmer en efficiënter in te richten, van recruitment en arbeidsovereenkomsten tot people analytics en personeelsmanagement. Het bedrijf biedt zijn klanten de technologie, lokale expertise en service om wereldwijd medewerkers te recruiten, aan te nemen en te betalen, ook zonder entiteit.

Met Safeguard Global kunnen organisaties in slechts 2 weken talent aannemen in meer dan 170 landen.

GEO, de employer of record-dienst van Safeguard Global, stelt organisaties in staat om in slechts twee weken talent aan te nemen in meer dan 170 internationale markten. Organisaties kunnen lokaal medewerkers aannemen en deze markten betreden zonder dat het nodig is om een lokale entiteit te vestigen in het betreffende land en zonder dat er per markt een lokale HR-partner is aangehaakt.

GEO

Met GEO kunnen organisaties:

  • teams aannemen in nieuwe landen, ook één specifiek persoon in één specifiek land;
  • werknemers betalen in hun lokale valuta;
  • voldoen aan alle lokale wet- en regelgeving;
  • teammanagement, in hun eigen land, taal en tijdzone.

Daarbij beschikt Safeguard Global over lokale marktdeskundigen, die organisaties begeleiden bij HR-uitdagingen die gepaard gaan met een wereldwijd personeelsbestand. ‘Er is een shift in de gedachtegang nodig’, zegt Lars Rademaker, die is aangeworven als country manager Nederland (foto boven). ‘De arbeidsmarkt is geen lokale markt; het is een wereldwijde markt. En dat hoeft niet complex te zijn.’

Lokale marktkennis

‘Veel organisaties doen al zaken over de landsgrens’, weet hij. ‘Als consument bestelt iedereen wel eens iets wat uit een ander land moet komen, maar als het gaat om workforce management ligt dat nu nog ingewikkelder. Als je talent uit een ander land aan je organisatie wilt binden, heb je te maken met lokale wetten, een andere cultuur, een andere taal en soms een andere valuta of tijdzone. Om alles goed te regelen en te zorgen dat je compliant bent met bijvoorbeeld belastingrecht en werknemerswetten, heb je lokale marktkennis nodig.’

‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden. Soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent.’

Veel organisaties laten het werven over de grenzen en het bouwen aan een internationaal personeelsbestand daarom achterwege. Een gemiste kans, zegt hij. ‘Als organisatie wil je het beste talent aan je binden en soms vind je dat niet in het land waar je gevestigd bent. Daarbij raken bedrijven goede medewerkers kwijt als een werknemer naar het buitenland wil verhuizen. Dit zorgt namelijk voor een uitdaging qua compliancy met de lokale arbeidswetgeving, waardoor bedrijven dan vaak de keuze om een goede werknemer te laten gaan.’ En dat zou anders moeten, wil hij maar zeggen.

‘Nieuwe zakelijke kansen’

‘De afgelopen jaren hebben niet alleen bewezen dat een wereldwijde arbeidsmarkt waardevol is voor bedrijven – als ze bereid zijn om hun recruitment hierop aan te passen –, maar het zorgde ook voor een grote concurrentiestrijd om het beste talent’, vult Safeguard Global-CEO Bjorn Reynolds aan. ‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn. Daarom willen we in het land aanwezig zijn, om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun uitbreiding naar nieuwe markten voor het vinden van talent én nieuwe zakelijke kansen.’

‘Onze ervaring is dat Nederlandse bedrijven goed begrijpen hoe krachtig die wereldwijde arbeidsmarkt kan zijn.’

Op dit moment, met een arbeidsmarkt waarop veel krapte heerst en een enorme trend om remote te werken, zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Waar halen ze talent vandaan? Willen ze iemand aannemen over de grenzen, komt daar een enorme rompslomp aan administratie bij kijken en heb je te maken met lokale arbeidswetgeving en belastingwetten. Hetzelfde geldt voor medewerkers die het jaar rond remote willen werken, ook daar zitten veel haken en ogen aan. Maar is dat niet enorm ouderwets, vraagt Rademaker zich af? ‘Het doel van Safeguard Global is: Let every company hire anyone, anywhere. Ook Nederland moet daaraan geloven!’

Meer over wereldwijd werven?

Op 14 februari 2023 organiseert Werf&, samen met Intelligence Group en Decisio, het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland. Daar komt onder meer aan de orde wat de populairste beroepen zijn voor kenniswerkers en hoe aantrekkelijk Nederland eigenlijk is voor werkzoekenden over de grens. Meer weten? Kijk hier.

Congres Internationalisering

migratie en internationalisering

Lees ook

 

Schouten & Nelissen en Pride nemen Ixly over

Opleider Schouten & Nelissen en IT-investeerder Pride Capital Partners hebben Ixly overgenomen. Het bekende e-assessmentplatform houdt hierna wel zijn naam en bedrijfsvoering. Het aantrekken van de nieuwe investeerders is vooral bedoeld om klaar te zijn voor de volgende stap, aldus CEO en oprichter Diddo van Zand. ‘Het strategische partnerschap tussen Schouten & Nelissen en Pride Capital Partners zal onze groei verder versnellen en tot meer continuïteit leiden voor opdrachtgevers en medewerkers.’

‘Dit strategische partnerschap zal tot meer continuïteit leiden voor opdrachtgevers en medewerkers.’

Ixly werkt al een tijd succesvol samen met Archipel, een gezamenlijke onderneming van Pride Capital Partners en Schouten & Nelissen. Met behulp van het e-assesmentplatform kunnen bedrijven en organisaties HR-beleid maken op basis van data. Dit gebeurt aan de hand van diverse tests op capaciteit en persoonlijkheid. De software en assesments worden gebruikt voor selectie, ontwikkeling en behoud van personeel.

‘In lijn met filosofie’

Schouten & Nelissen werd in 1980 opgestart en telt inmiddels 9 bedrijven, 42.000 producten en meer dan 3000 zakelijke klanten. Jaarlijks bereikt de groep meer dan een half miljoen mensen in meer dan 60 landen. Met de overname van Ixly speelt het bedrijf in op de vraag van werkgevers naar een verdere ontwikkeling van werknemers tijdens de carrière. De aankoop past binnen de strategie van de opleider om zijn diensten te laten aansluiten op een wereld die steeds complexer wordt, zegt directeur Jan Hein Schouten. ‘Dit is in lijn met onze filosofie waarbij wij alles uit de kast halen om mensen en organisaties verder te brengen in hun professionele ontwikkeling en persoonlijk groei.’

De overname biedt Ixly de mogelijkheid zijn internationale uitrol te versnellen.

De overname biedt voor Ixly de mogelijkheid om zijn internationale uitrol te versnellen. Duitsland en België zijn de eerste landen waar het HR-techbedrijf zijn aanwezigheid wil vergroten. In Vlaanderen won Ixly recent nog een aanbesteding van de overheid. ‘Ixly is inmiddels een gevestigde speler op de Nederlandse markt. Wij bieden hun samen met Schouten & Nelissen de mogelijkheid om de internationale ambities te versnellen’, aldus Lars van ’t Hoenderdaal, managing partner van Pride Capital Partners.

ixly

Lees ook

Unique opent allereerste uitzendbureau in de metaverse: Uniqueverse

Met campagnes als ‘De week van het anonieme cv’ liet uitzendbureau Unique al eerder zien veel waarde te hechten aan onbevooroordeeld solliciteren. De opening van Uniqueverse, de allereerste vestiging van een uitzendorganisatie in de metaverse ooit, moet dat nog eens onderstrepen. ‘Het solliciteren van de toekomst’, noemt het bureau het zelf.

‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen maar te kijken naar het werkverleden van iemand.’

‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar het werkverleden van iemand. Het gaat veel meer om de persoon achter het cv,’ aldus Mandy Stevens, algemeen directeur van Unique. En in de metaverse kan dat vrij letterlijk, door gebruik te maken van avatars, waarmee kandidaten in relatieve anonimiteit hun talenten en competenties in kaart kunnen brengen.

mandy stevens, links in de metaverse
Mandy Stevens (links in Uniqueverse)

Bekijk hier de video:

Past bij huidige generatie

Een cv en motivatiebrief mogen dan nog niet bepaald in onbruik zijn geraakt, deze niet-traditionele sollicitatiemogelijkheid past veel beter bij de huidige generatie, denkt Stevens. Niet alleen omdat oriënteren op een baan en solliciteren steeds vaker grotendeels online plaatsvindt, maar ook omdat ‘niet iedereen gelijke kansen krijgt’. En Uniqueverse moet solliciteren dus eerlijker maken.

‘Wij bereiden ons voor op een tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen.’

Het uitzendbureau voert al langer een strikt anti-discriminatiebeleid en heeft ook zogenoemde diversity recruiters in dienst. Zij zorgen ervoor dat klanten van Unique naar een inclusievere werkvloer bewegen. ‘Ons motto is dat Unique verder kijkt’, aldus Mandy Stevens, die de Uniqueverse vandaag lanceerde tijdens een launch party in het Eye Filmmuseum in Amsterdam. ‘Wij bereiden ons voor op een nieuw tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen. Die volgende fase is de metaverse.’

uniqueverse unique metaverse

unique metaverse uniqueverse

Lees ook

Aspect ICT en Florys Groep van start met Bytes IT Recruitment

Aspect ICT en Florys Groep, beide gevestigd in het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam, richten samen een nieuw bedrijf op in de recruitmentmarkt voor de IT-sector: Bytes Recruitment. Bytes bestaat uit recruiters met ruime ervaring in het vinden en selecteren van geschikte kandidaten en ook langdurige ervaring binnen de IT- sector. Met volledige focus op IT-gerelateerde functies en werkzaamheden wil Bytes kandidaten doorlopend blijven trainen en opleiden.

Bytes wil kandidaten doorlopend blijven trainen en opleiden.

Bytes richt zich met name op de regio waar het actief is. Ook speelt mee dat meer dan 60% van de IT-kandidaten ontevreden is over de kwaliteiten van recruiters. Beide organisaties bundelen daarom nu hun krachten in een nieuwe organisatie; Bytes.

Samen verder

Vanaf augustus zijn de voorbereidingen in volle gang en per 1 december is Bytes volledig in bedrijf. Inmiddels wordt al met verschillende opdrachtgevers en kandidaten gesproken. Johan Baan, Directeur Florys Groep ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Al langere tijd hebben we als Florys Groep de wens uitgesproken om een specialisatie in de IT-branche te starten. We realiseerden ons alleen wel dat deze markt vraagt om de juiste feeling en kennis. Met Aspect ICT, al jaren onze strategisch partner, geloven wij dat we met vanuit twee cruciale invalshoeken, recruitment en echte
marktkennis, iets kunnen toevoegen in de IT-recruitment.’

‘Met deze stap willen we talent vinden en behouden in de regio.’

Kees van der Stelt, mede-eigenaar van Aspect ICT: ‘IT-talent vinden is een uitdaging. Met deze stap willen we talent vinden en behouden in de regio en met de juiste begeleiding die hierbij nodig is.’

Lees ook