Recruitmentbureau voor start-upwereld Spinks komt naar Nederland

Spinks onderscheidt zich vooral van andere recruitmentpartijen voor de start-up- en scale-upindustrie door zogenoemde Talent Managers in de organisatie te plaatsen. Deze zogenoemde Spinks-on-Site-service sluit volgens de dienstverlener veel beter aan op de waarden en cultuur van de organisaties die op zoek zijn naar talent.

‘Het aantal start-ups in Nederland is het laatste decennium explosief gestegen.’

Robin Beattie, Managing Director bij Spinks: ‘Onze Spinks-on-Site service is snel gegroeid in de afgelopen twee jaar en wij zijn verheugd om onze dienstverlening ook naar Nederland te brengen. Start-ups en scale-ups krijgen te maken met veel uitdagingen op hun groeipad, voornamelijk bij het aantrekken van het juiste talent. Wij kunnen hen perfect helpen met onze Spinks-on-Site oplossing.’

‘Het aantal start-ups in Nederland is het laatste decennium explosief gestegen. Aangezien Spinks on Site in het Verenigd Koninkrijk al een groot aantal successen heeft behaald, is het introduceren van deze service in de Nederlandse markt de volgende logische stap voor ons’, verklaart hij.

Mooie stap

Een mooie nieuwe stap, zegt ook Alaric Volkert, Growth and Partnerships Manager van Spinks on Site Nederland. ‘Spinks on Site naar Nederland brengen vind ik fantastisch, gezien onze bloeiende tech en start-up community. Samenwerken met start-ups en scale-ups hier in Nederland betekent dat wij kunnen helpen met het vinden van het juiste talent om hun vaak torenhoge ambities waar te maken, wat geweldig is.’

Lees ook

Arjan Elbers stopt als managing director Getnoticed

Nog een laatste weekje, en dan trekt Arjan Elbers, medeoprichter van Getnoticed, zich officieel terug als managing director van de websitebouwer uit Nederweert. Met zijn vertrek eindigt een periode waarin hij ruim 13 jaar als medeoprichter en ondernemer aan het roer stond samen met Randy Cillekens en Dirk Driessen. In deze periode is Getnoticed uitgegroeid tot een van de bekendste digital recruitment agencies van Nederland. Elbers, die ook voorzitter is van Recruiters United, blijft ook na 1 juli betrokken bij Getnoticed als recruitment strateeg en pr-verantwoordelijke.

‘Door een stap terug te doen kan ik me bezighouden met dingen die ik het allerleukste vind.’

‘Door een stap terug te doen en afstand te nemen van de dagelijkse hectiek kan ik me bezighouden met (online) recruitment strategieën en dingen die ik het allerleukste vind’, legt Elbers uit. ‘Ik heb erg veel vertrouwen in mijn compagnons en het zittende managementteam van Getnoticed. We hebben er samen voor gezorgd dat Getnoticed er nu zo goed voorstaat. Het MT is samen met de 40 collega’s helemaal op elkaar ingespeeld.’

Lees ook

DPG Media lanceert nieuw bedrijf voor automatisering vacatures: Aimwel

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de vacaturemarkt booming, merken ze bij DPG Media. Met Aimwel hopen ze daar het juiste antwoord op te hebben, aldus CEO Lauri Koop. ‘Vacaturesites hebben ondersteuning nodig bij het leveren van de resultaten die recruiters verwachten, en dat is net wat wij bieden.’

‘Advertentietech voor recruitment is goed voor 2,5 miljard euro.’

De markt voor advertentietechnologie voor de recruitmentsector is momenteel goed voor ruim 2,5 miljard euro, aldus Koop. ‘Met de grote vraag naar personeel en meer types mediakanalen die hun aandacht vragen, hebben we met Aimwel de perfecte product-market-fit gevonden om zowel actieve als passieve kandidaten aan te trekken.’

Zonder cookies

Aimwel richt zich vooralsnog vooral op automatisering van de recruitmentsector. Het platform biedt echter ook mogelijkheden voor andere vertical marketplaces, die later dus ook zullen volgen, aldus Koop. Het is het eerste internationale B2B-SaaS-bedrijf dat DPG Media lanceert, vertelt executive chairman Christian Van Thillo trots. ‘Succes betekent voor ons ook waardevolle ontwikkelingen delen met anderen. Vanuit die filosofie is Aimwel gelanceerd.’

‘Succes betekent voor ons ook waardevolle ontwikkelingen delen met anderen.’

Het nieuwe platform moet ook een antwoord bieden op de ‘cookieloze wereld’, aldus DPG Media. ‘Er is er een toenemende behoefte aan volledig geautomatiseerde en crossmediale leadgeneratie. Met dit platform wordt het mogelijk om kwalitatieve campagnes op basis van betrouwbare geanonimiseerde gegevens eenvoudig te realiseren.’

Lauri Koop, CEO van Aimwel

Sollicitaties genereren

Vacaturesites die de afgelopen tijd al met Aimwel werkten, reageren enthousiast op de mogelijkheden die het biedt. ‘De samenwerking met Aimwel helpt ons sollicitaties te genereren via betaald verkeer op een efficiënte, agile en transparante manier. Ze begrijpen zowel waar onze strategische behoeften als kansen liggen en kunnen deze vertalen naar de opzet van onze marketingcampagnes’, zegt bijvoorbeeld Simon Wingate, Managing Director bij Reed.co.uk.

‘Ze begrijpen zowel waar onze strategische behoeften als kansen liggen.’

Meer sollicitaties per vacature, tegen lagere kosten, dat is wat de technologie belooft. En dat is iets wat Harley van Swaay, Hoofd Programmatic Agency Relations EMEA bij Talent.com, herkent. ‘We blijven met Aimwel in direct contact met onze bestaande klanten, terwijl we wel waardevolle technologie krijgen die van invloed is op de algehele prestaties en het budgetbeheer van de klant.’

Patent-pending A.I.-technologie

Aimwel claimt het eerste platform te zijn met advertentietechnologie voor vacaturesites dat volledig ontwikkeld werd door een uitgever. Het bedrijf bouwt verder op de expertise van DPG Media en heeft de knowhow om campagnes te creëren die goed integreren op nichesites, display en sociale media.

Aimwel wil campagnes creëren die goed integreren op nichesites, display en sociale media.

Met de datagedreven artificial intelligence van het platform kunnen gebruikers volledig geautomatiseerd campagnes uitvoeren en optimaliseren met de juiste mediamix op zowel categorieniveau als voor individuele vacatures. Handmatige aanpassingen zijn niet langer nodig. Vacaturesites, classifieds-bedrijven, uitgevers en adverteerders kunnen sollicitanten op de juiste plekken aantrekken met kwalitatieve en aansprekende campagnes, zo is de belofte.

Lees ook

TestGorilla haalt 66 miljoen op om met assessments Nederland te veroveren

wouter durville testgorilla‘Het komt nog te vaak voor dat het wervingsproces vereist dat HR-managers urenlang bezig zijn onbetrouwbare, incomplete, subjectieve cv’s te screenen’, aldus Wouter Durville, medeoprichter van TestGorilla. ‘Door cv’s te vervangen door selectie van onze 220 wetenschappelijk gevalideerde tests, helpt ons platform vooroordelen te elimineren. Zo creëren we een speelveld waarin elke kandidaat kan concurreren op basis van gelijke voorwaarden.’

Het bedrijf verwacht in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Durville (foto) richtte TestGorilla ruim 2 jaar geleden op, samen met voormalig Bain & Company partner Otto Verhage. Het platform heeft de missie het wervingsproces eerlijk, efficiënt en datagedreven te maken, door organisaties in staat te stellen om vaardigheden van kandidaten te testen als ze solliciteren op een vacature. Voor die missie haalt het nu dus 70 miljoen dollar op (ruim 66 miljoen euro) in Series A financiering. Daarmee verwacht het bedrijf in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Nederlandse marktlancering

De investeringsronde werd mede geleid door de Londonse durfkapitaalfirma’s Atomico en Balderton Capital. Daarmee komt TestGorilla uit op een totale investering van 80 miljoen dollar (76 miljoen euro) na eerdere investeringen van Notion, Partech en CapitalT. Luca Eisenstecken (Atomico) en James Wise (Balderton) gaan deel uitmaken van het bestuur als onderdeel van deze investeringsronde.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering. Sinds de lancering in 2020 heeft het bedrijf internationaal al meer dan 5.000 gebruikers aangetrokken, waaronder bedrijven als Sony, PepsiCo, Bain & Company, Oracle, Revolut, H&M en de National Health Service van het Verenigd Koninkrijk. G2, ‘s werelds grootste softwaremarktplaats, heeft TestGorilla onlangs opgenomen in zijn prestigieuze top 5 van snelst groeiende softwareproducten van dit jaar.

Werving op skills

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills. Deze manier van werven groeit in populariteit en geeft elke kandidaat een gelijke kans om eigen vaardigheden en motivatie te tonen. Onderzoek heeft aangetoond dat baansucces een sterke correlatie heeft met assessments die specifieke vaardigheden meten, terwijl cv’s en werkervaring juist de zwakste indrukken opleveren.

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills.

Het platform van TestGorilla voorziet hierin door organisaties een (groeiende) testbibliotheek te bieden met een keuze uit honderden preselectietests. Daarmee kunnen ze in een maatwerk-werving kandidaten zoeken die precies aan hun eisen voldoen. Zo zijn er testen en assessments voor cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden. In de doorontwikkeling van TestGorilla’s beschermde technologie wordt ook de integratie van meer Applicant Tracking Systems meegenomen. Zo kunnen werkgevers straks het platform moeiteloos vanuit hun eigen ATS gebruiken.

Lees ook

Timing, InPerson, Persoonality en Youbahn in Franse handen

Youbahn, het uitzendplatform voor flexibel werk dat actief is in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, valt vanaf heden voor een groot deel in Franse handen. Proman krijgt een meerderheidsbelang in het bedrijf, dat deze deelt met de huidige grootaandeelhouder ADG dienstengroep. Dit bedrijf, ook bekend van facilitair dienstverlener Heyday en schoonmaakorganisatie Asito en als zodanig een van de grootste werkgevers in Nederland, verkoopt naast dochteronderneming Youbahn ook de merken Timing, InPerson, DoorDoeners en Persoonality aan Proman, dat in Nederland al actief is met de merken Luba en E& .

‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering.’

Ard Huininga, CEO van Youbahn, is blij met de overname. ‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering’, zegt hij. ‘Binnen niet al te lange tijd zullen branches als de horeca, logistiek en zorg, werk nog flexibeler aanbieden. En dat zonder in te boeten op wet- en regelgeving en de zorgplicht van werkgevers. Youbahn bewijst met het platform dat dat juist goed samen kan. Dat we voor de troepen uitlopen op zowel technologisch als visionair gebied is nu ook door de Franse uitzendreus gezien.’

Geen overnameprijs

ADG dienstengroep en het Franse Proman (vernoemd naar het Provençaalse Manosque, waar het vandaan komt, en naar eigen zeggen de op drie na grootste uitzendonderneming in Europa) maken geen overnameprijs bekend. Volgens algemeen directeur Hans Kroeze hadden de ADG-merken Timing, InPerson, Persoonality, Doordoeners en Youbahn voor corona een omzet van zo’n 800 miljoen euro. Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt, aldus het FD.

Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt.

Maar daardoor zal het wel meer focus krijgen, aldus Kroeze. ‘In de facilitaire sector willen we de komende jaren 500 miljoen euro bijplussen’, zegt hij. Het bedrijf uit Almelo bestrijkt via TSN Thuiszorg ook de zorgmarkt en detacheert via MB-All boa’s en veiligheidsadviseurs bij gemeenten. Het streeft naar een top 3-positie op elke deelmarkt.

De waarden van het familiebedrijf

Proman heeft 700 vestigingen in 16 landen en een jaaromzet van zo’n 3 miljard euro. Proman-CEO Roland Gomez ziet de toekomst met de nieuwe aankopen wel zitten. ‘Met de aankoop van Youbahn halen we technologie binnen die ons helpt onze internationale positie verder uit te bouwen’, zegt hij in een persbericht. ‘Ons streven is dan ook om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien. Alle bedrijven van ADG, maar zeker Youbahn, passen als familiebedrijf goed bij onze eigen waarden.’

‘Ons streven is om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien.’

De verkoop van Youbahn, Timing, Persoonality, DoorDoeners en InPerson is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de ondernemingsraden en de ACM en zal naar verwachting in het derde kwartaal 2022 zijn afgerond. ADG behoudt een minderheidsbelang in de bedrijven om de overgang soepel te laten verlopen, en onder meer discussie over de afwikkeling van de NOW-steun te voorkomen.

Lees ook

Textkernel neemt uitzend-app Akyla over

Net zoals Textkernel wordt Akyla beschouwd als een ‘best of breed’-softwareleverancier. ‘Toen we de mogelijkheid voor samenwerking aan het verkennen waren was de respons van klanten en partners heel positief’, reageert Textkernel-CEO Gerard Mulder op de overname. ‘Die feedback, in combinatie met onze culturen en go-to-market-strategie die op elkaar lijken en de wens van Akyla om meer internationaal actief te worden, versterkte onze overtuiging dat een samenwerking de groei van beide bedrijven aanzienlijk zal versnellen.’

‘Klanten en partners reageerden positief op de ideeën voor samenwerking.’

Het in Enschede gevestigde Akyla, opgericht in 1999 door Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes, is een aanbieder van mid-office oplossingen die automatische werving, selectie en efficiënt beheer van flexwerkers ondersteunen. Het bedrijf biedt twee producten aan: e-UUR en Xplican. Beide helpen klanten met de administratieve processen die horen bij het beheer van flexwerkers. Denk aan: onboarding, urenregistratie, tijdinterpretatie, digitaal ondertekenen en leveranciersbeheer.

Meer bruikbare gegevens

Door de overname zien de twee volop kansen. Vooral door toegang tot meer bruikbare gegevens zal de combinatie de effectiviteit van de zoek & match-algoritmen van Textkernel verbeteren en uitzendorganisaties in staat stellen om kandidaten en vacatures op het juiste moment automatisch en effectiever te matchen, zo is de bedoeling. Uiteindelijk moet dit leiden tot hogere (her)plaatsingspercentages voor uitzendbureaus, productievere intercedenten en meer tevredenheid van flexwerkers. En dat tegen lagere sourcingkosten en -inspanningen van uitzendbureaus.

Uiteindelijk moet de overname leiden tot hogere (her)plaatsingspercentages voor uitzendbureaus.

Gecombineerd bedienen Akyla en Textkernel nu een klantenbestand van ruim 2.500 organisaties. Daaronder veel uitzendorganisaties, payrollers, corporates, vacaturesites, recruitmentbureaus, aanbieders van HR-oplossingen en andere deelnemers op de bredere HR-markt. Akyla heeft met name klanten in België, Nederland en Scandinavië. De overname vormt stap 2 in de internationale acquisitiestrategie van Textkernel sinds de in oktober 2020 gestarte samenwerking met software-investeerder Main Capital Partners. Eerste stap was de overname van de Amerikaanse branchegenoot Sovren, eind vorig jaar.

Lees ook

Merendeel House of HR komt in handen van Bain Capital

Dankzij het nieuwe strategische partnership met Bain Capital kan House of HR zijn platform in nieuwe markten opschalen en meer digitale investeringen maken, zo is de bedoeling. Met de deal zou 2,5 tot zelfs zo’n 3 miljard euro gemoeid zijn, melden Belgische media. De overige 45% van de aandelen blijft in handen van het huidige management van House of HR, Naxicap en oprichter Conny Vandendriessche.

House of HR stelt elke maand meer dan 57.000 mensen te werk.

House of HR stelt elke maand meer dan 57.000 mensen te werk in kleine, middelgrote en grote bedrijven. Het bedrijf is in 1995 gestart met één enkel Accent Jobs-kantoor in Roeselare, België, en is sindsdien uitgegroeid tot een Europese groep met meer dan 4.300 interne medewerkers, een omzet van 2,2 miljard euro in 2021 en kantoren in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, alsook recruitmentagentschappen in onder meer Polen, Roemenië, Hongarije en Spanje.

Multimerkenstrategie

House of HR volgt een multimerkenstrategie die lokaal ondernemerschap stimuleert om gespecialiseerde markten te bedienen, waardoor het een van de meest op groei gefocuste en winstgevende platforms ter wereld is geworden. Het bedrijf is onder meer bekend van digitale producten als NOWJOBS (volledig digitaal matchingplatform voor studenten en flexijobbers), SWOP, Gighouse en Book’u.

‘Met deze investering beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in ons ongelooflijke verhaal.’

‘Met de investering van Bain Capital beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in ons ongelooflijke verhaal’, aldus House of HR-CEO Rika Coppens. ‘Wij willen ons groeipad voortzetten. Dat is gebaseerd op een sterke organische groei en op gerichte en gespecialiseerde M&A in bestaande markten, de DACH-regio en Scandinavië, dit alles ondersteund door voortdurende aandacht voor digitalisering. Tegelijk willen we de hoge standaard behouden waar het gaat om aandacht voor de mensen, zowel intern naar onze werknemers (onze Happy Rebels) als extern, naar onze kandidaten.’

Onder de indruk

‘We waren onder de indruk van het gespecialiseerde bedrijfsmodel van House of HR, onderbouwd met een sterk aandeelhouderschap van werknemers’, aldus Matthias Boyer-Chammard, managing director van Bain Capital Private Equity. ‘Dat heeft bovengemiddelde volgehouden groei opgeleverd gedurende meer dan 10 jaar. Dit alles gaat gepaard met een unieke staat van dienst op het vlak van succesvolle M&A in deze sector, die wij graag willen versnellen. We zijn blij dat we dit partnerschap kunnen aangaan met Naxicap en Conny Vandendriessche, die allebei hun diepgaande expertise in de business houden.’

‘House of HR genereert 10 maal meer winst dan in 2012.’

Eric Aveillan, CEO van Naxicap Partners, heeft er vertrouwen in. ‘Sinds we in 2012 voor het eerst investeerden in Accent Jobs, wat nu House of HR heet, heeft de groep 37 overnames gedaan en twee uitzonderlijke CEO’s gekend, die een belangrijke rol hebben gespeeld in het succes. Wij zijn er trots op dat wij onze positie als meerderheidsaandeelhouder bij House of HR kunnen overdragen. Een groep die sterker is dan ooit, die 10 maal meer winst genereert dan in 2012 en klaar is voor een nieuw groeitraject met een prominente aandeelhouder als Bain Capital.’

Foto boven: House of HR-CEO Rika Coppens tijdens Bureaurecruitment Live, op 5 april dit jaar, foto: Jasper Spanjaart.

Lees ook

Waarom Tigris een UX-team voor zijn eigen recruitmentplatform aannam

Wat vindt de kandidaat nu echt belangrijk? Een vraag waar Tigris als grote speler in de wereld van recruittechnologie dagelijks mee bezig is. Dit heeft vanaf oktober 2021 vorm gekregen met een nieuw team, dat ervoor moet zorgen dat de kandidaat een nóg betere ervaring krijgt op Tigris’ recruitmentplatform. Zo kunnen kandidaat, flexbureau en opdrachtgever effectiever samenwerken.

‘Het werd de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

De organisatie die Tigris nu is richt zich op 3 partijen: flexbureau, kandidaat en opdrachtgever. Tot nu toe was het bedrijf voornamelijk gefocust op de flexbureaus. CTO Maikel Neelen: ‘Logisch, want dit zijn ook onze betalende klanten. Maar de échte innovatie zit niet alleen op dit gebied. Sterker nog, bij bureaus bleven we soms steken op procesoptimalisatie in plaats van innovatie. Het werd dus de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

Competitief blijven

Met een goede candidate experience word je als flexbureau competitief in een veranderende markt, beseft Neelen. ‘Het is voor uitzendbureaus steeds moeilijker om aan kandidaten te komen. Je moet dus echt iets onderscheidends te bieden hebben. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke app breng je je kandidaten steeds dichter naar de organisatie. En uiteindelijk is dat natuurlijk ook wat onze klanten willen.’

‘We willen qua design op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Om de doelen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid te bereiken, is dus per oktober 2021 een nieuw user experience (UX)-team opgetuigd. Het team gaat zich volledig verdiepen in de behoefte van de kandidaat, om die een zo groot mogelijk gemak te bieden. Het team bestaat uit marketeers/data analisten, UX designer en developers. ‘We gaan het design flink op de schop nemen’, aldus Neelen. ‘We willen hierbij op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Data beter benutten

Maar UX is niet het enige waarmee Tigris zich wil onderscheiden in de recruittechmarkt. Zo staan ze erom bekend dat ze als geen ander inzichten kunnen halen uit de data op het platform, om zo de kandidaatervaring te verbeteren. En daarin willen ze voorop (blijven) lopen. Neelen: ‘Denk aan het voorschotelen van vacatures die goed bij de kandidaat passen, op basis van eerdere sollicitaties of een uitslag van een persoonlijkheidstest. Zo kunnen uitzendbureaus hun kandidaten een nog beter passende baan aanbieden.’

Tigris werkt in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons.

Ook werkt Tigris in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons. Hierdoor kunnen ze data en timesheets vooraf ingevuld klaarzetten voor de kandidaat, gebaseerd op zijn of haar locatie. In de loop van 2022 wil Tigris de eerste stappen zetten met de nieuwe versie van het recruitmentplatform. ‘Op dat moment zullen de eerste kandidaten de app gaan gebruiken, en vinden de eerste gebruikerstesten plaats’, aldus Neelen. ‘Daarna kunnen we hierop verder gaan voortbouwen.’ Naar verwachting is de app te gebruiken door kandidaten aan het begin van 2023.

Hoe behoud ik dan een kandidaat?

Maar stel, je hebt een kandidaat gevonden, hoe houd je die dan ook binnen je uitzendbureau? Niet alleen voor Tigris een belangrijke vraag, maar ook voor de flexbureaus die aangesloten zitten bij het platform. ‘Het is belangrijk om op tijd te signaleren als een kandidaat niet langer tevreden is over zijn functie, zodat je als flexbureau contact kunt opnemen’, legt Neelen uit. ‘Dit maakt ons platform mogelijk. Nog een manier om hierop in te spelen: we maken in de app van de vertrekkende kandidaat nieuwe vacatures zichtbaar, die eventueel aansluiten op een volgende stap in zijn carrière. De inzichten in de data maken dit mogelijk.’

‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden.’

Naar de toekomst toe is Tigris ambitieus: ze willen een leidend alles-in-één-platform worden. Neelen: ‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden. Daarom willen we qua kandidaatervaring altijd een stap verder gaan dan andere platforms. Zo moeten kandidaten in de app niet alleen hun uren kunnen vullen, maar bijvoorbeeld ook op vacatures reageren, een persoonlijkheidstest invullen, en sollicitatiegesprekken inplannen.’ Ook het backofficegedeelte is tegenwoordig volledig inzichtelijk: zo kunnen de uitzendkrachten ook betalingen en loonstroken direct bekijken in de app.

Lees ook

Dit bedrijf leidt nieuwkomers in Nederland succesvol op tot software developer

Het aantal nieuwkomers in Nederland stijgt in rap tempo. Om een nieuw bestaan op te bouwen, is werk enorm belangrijk. Maar dit is niet altijd makkelijk, blijkt uit cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau. Vijf jaar na het verstrekken van een verblijfsvergunning, heeft 55% van de nieuwkomers nog geen baan gevonden. Nieuwkomers die wel ergens aan de slag zijn gegaan, krijgen vaak te maken met parttime of tijdelijke contracten.

‘Wij beoordelen mensen niet op waar zij vandaan komen, maar op waar zij naartoe willen.’

Maar zie, daar is Motopp, dat claimt dé oplossing te hebben: zij leiden statushouders op tot software developer en helpen hen daarna aan een vaste baan. ‘Wij beoordelen mensen niet op waar zij vandaan komen, maar op waar zij naartoe willen’, zo stelt People Development Manager Linda Pedroso Hernandez – Schaap. ’Wij leiden nieuwkomers binnen 3 maanden op tot IT-specialist en bieden daarnaast coaching aan. Zo leren ze bij ons Nederlands en krijgen ze jobcoaching.’

Helpen solliciteren

Die jobcoaching moet de nieuwkomers bijvoorbeeld helpen tijdens een sollicitatiegesprek. ‘Sommigen zijn namelijk helemaal niet bekend met solliciteren. Wij leren hen daarom hoe je een pakkend cv maakt en hoe je je voorbereidt op een sollicitatiegesprek. Vervolgens helpen wij onze Motoppers aan een baan en blijven we ze een jaar lang ondersteunen met diverse cursussen. Het doel is dat ze uiteindelijk een vaste baan aangeboden krijgen.’

motopp pagina

Dat dit belangrijk is, beaamt collega Magnus Beers: ’Er zijn wat knelpunten in de zoektocht naar het vinden van werk voor nieuwkomers. Veelal komt dat door de taalbarrière, maar ook doordat sommige certificaten of diploma’s die behaald zijn, niet gelden in Nederland. Vaak ontbreekt het ook aan het juiste netwerk of de manier waarop ze bedrijven benaderen. Wij bieden ondersteuning om die brug naar een vaste baan te bouwen. Zeker binnen de IT-sector. Er zijn daar momenteel meer vacatures dan we kunnen vervullen, dus Motopp is daar de ideale oplossing.’

40 statushouders opgeleid

In ongeveer een jaar tijd heeft Motopp bijna 40 statushouders opgeleid tot Mendix-software developer en aan een vaste baan geholpen bij Nederlandse bedrijven als PostNL, Zilveren Kruis, NS, Rabobank en ABN Amro. Daar blijft het niet bij, aldus Beers. Dit jaar wil Motopp een tweede kantoor openen in Duitsland. Binnen 4 jaar wil het bedrijf in meer dan 10 landen actief zijn en per jaar meer dan 1.000 statushouders opleiden. ‘We geloven in een wereld vol mogelijkheden waar iedereen een eerlijke kans krijgt om hun potentieel te maximaliseren, ongeacht hun achtergrond’, aldus Beers.

‘Motopp gelooft in een wereld vol mogelijkheden waar iedereen een eerlijke kans krijgt.’

Motopp staat voor Motivation Opportunity. Het initiatief van Merijn Biesterveld, Jan Princen en Joris Hoogenbosch richt zich met name op gemotiveerde en hoogopgeleide nieuwkomers (foto boven), en geeft hen de kans om zich te laten omscholen tot gecertificeerde Mendix developers.

Lees ook

Amazic en Recrout slaan handen ineen voor ‘intelligent IT-recruitmentplatform’

Dat de arbeidsmarkt voor IT-professionals (wereldwijd) krap is, zal voor weinig werkgevers een verrassing zijn. Vrijwel elke organisatie die ook maar iets te maken heeft met software is momenteel op zoek naar goede IT-professionals. Steeds meer doen ze daarbij een beroep op freelance DevOps-professionals om softwareprojecten op te zetten en/of processen te verbeteren en te onderhouden.

Steeds meer IT-professionals halen uit frustratie hun LinkedIn-profiel offline.

Freelance DevOps-professionals merken al langer dat zij behoren tot een steeds schaarser worden doelgroep waar gretig op gehunt wordt door elke recruiter die iets met IT-recruitment te maken heeft. Niet elke aanpak wordt door deze IT-freelancers gewaardeerd, getuige de vele verhalen over vervelende wervingsmethoden vanuit IT-recruiters. Steeds meer IT-professionals halen dan ook uit frustratie hun LinkedIn-profiel offline.

Amazic en Recrout samen

Om dat probleem op te lossen gaan Recrout en Amazic dit jaar een samenwerking met elkaar aan. Daarbij brengt eerstgenoemde het ‘eerste datagedreven arbeidsmarktplatform’ op de markt brengt om digitaal DevOps-professionals en werkgevers met elkaar gaat matchen, zonder tussenkomst van allerlei andere partijen. Recrout levert de technologie om Amazic hierbij te ondersteunen.

‘Van developers wordt niet alleen meer verwacht dat zij goed kunnen programmeren.’

Amazic wil DevOps-professionals en werkgevers wereldwijd een gebruiksvriendelijk platform aanbieden waarbij niet alleen de technische skills belangrijk zijn, maar ook de match op competenties en fit met bedrijfscultuur. En dat volledig objectief en unbiased. Een ontwikkeling die ook binnen de IT-wereld steeds belangrijker wordt, aldus de initiatiefnemers. ‘Van developers wordt bijvoorbeeld niet alleen meer verwacht dat zij goed kunnen programmeren, maar ook dat zij steeds meer kunnen samenwerken binnen multidisciplinaire teams, presentaties kunnen houden en kunnen meedenken over nieuwe ontwikkelingen.’

Over de schutting

‘Op dit moment gaat het binnen de IT recruitment vooral om wie als eerste een paar cv’s over de schutting kan gooien tegen de voordeligste voorwaarden. Dat is niet waar IT over gaat’, aldus Karim Akhlal, oprichter van Recrout. ‘Dat IT-professionals schaars zijn betekent niet dat zij niet of nauwelijks openstaan voor nieuwe uitdagingen en projecten. Integendeel, bij de juiste aanpak en interessante projecten staan ook IT-professionals open om zich verder te blijven ontwikkelen en nieuwe kennis te verwerven. Maar het mag duidelijk zijn dat er in de praktijk sprake is van een mismatch.’

‘Het mag duidelijk zijn dat er in de praktijk sprake is van een mismatch.’

De Europese IT- en sales-organisatie Amazic ervaart al langer de mismatch tussen werkgevers en IT-professionals in de praktijk. Amazic levert onder andere IT-trainingen aan grote financiële instanties en multinationals, een IT-content platform en een IT-softwaremarktplaats om softwareleveranciers als Docker, Jenkins en Gitlab met IT-managers te koppelen die op zoek zijn naar nieuwe software oplossingen en producten.

amazic en recrout

Geen recruitmentbureau

‘We krijgen regelmatig IT-professionals op bezoek voor een training’, vertelt Amazic-CEO Mohamed Yassini. ‘Zij vragen ons dan of wij iemand weten voor een nieuwe uitdaging na het aflopen van hun huidige project. Maar omdat wij geen recruitmentbureau zijn moesten wij hen steeds teleurstellen. Tegelijkertijd kregen wij ook steeds vaker vanuit onze klanten de vraag of wij nog interessante freelancers kenden ter versterking van hun IT-team. Ook hen moesten wij tot nu toe steeds teleurstellen.’

‘Tot nu toe moesten we zowel werkgevers als professionals vaak teleurstellen.’

Toen Recrout op zijn pad kwam vielen alle puzzelstukjes echter in elkaar, aldus Yassini. ‘Toen is het idee geboren om een digitaal matchingplatform op de markt te brengen. Als extra service voor onze klanten en onze cursisten. Onze community weet ons al te vinden als het gaat om de nieuwste bewezen technologieën, relevante DevOps-content en blended IT-trainingen en -cursussen. Het kostte ons niet heel veel moeite om in te zien dat een online carrièreplatform daar naadloos tussen past. Zolang wij er maar niet als intermediair tussen hoeven te zitten.’

100% in de lead

Het volledig geautomatiseerde platform van Recrout stelt DevOps-professionals in staat om weer 100% in de lead te zijn, aldus Yassini. ‘Je bepaalt zelf wie met jou in contact kan komen voor nieuwe freelance projecten. Daarnaast kijkt het platform ook naar de match tussen de soft skills van een IT-professional en een potentiële opdrachtgever. Want ook in onze wereld worden die steeds belangrijker. Voor ons dus een perfecte match. We kijken er dan ook erg naar uit om samen met Recrout de wereld van IT-recruitment een stukje beter en vriendelijker te maken voor beide partijen.’

Lees ook

Waarom bemiddelaar Regiodienst na een automatische match meteen een appje stuurt

In de 12 jaar dat ze bij Regiodienst actief zijn in de werving en selectie in de techniek, hebben ze inmiddels een grote database opgebouwd met zowel kandidaten als opdrachtgevers. Nelson Jonker, partner bij het bemiddelingsbureau, vertelt dat hierdoor de behoefte ontstond ‘om dingen slimmer te doen. Zodat we efficiënter werken en meer kandidaten kunnen helpen. Daar vanuit kwam de wil het wervingsproces verder te automatiseren. Zo kwamen we uit bij een nieuwe integratie van De Virtual Sales Recruiter, een combinatie van arbeidsmarktdata van Jobdigger en de matchingtechnieken van theMatchBox, en Joboti binnen ons ATS Carerix.’

‘Er ontstond de behoefte om dingen slimmer te doen. Zodat we efficiënter werken en meer kandidaten kunnen helpen.’

Een nieuwe kans en positieve ontwikkeling voor het recruitmentproces, aldus Roderik Visser, Senior Customer Success Manager bij Carerix. ‘Wij kijken e met blije ogen naar deze integratie. Vooral voor recruiters die al gebruik maakten van arbeidsmarktdata, is de toevoeging van automated matching en het gebruik van een professionele chatservice aan hun werkwijze een slimme en logische volgende stap.’

Twee stappen

De integratie die Regiodienst gebruikt, bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het vinden van geschikte vacatures voor kandidaten: het maken van de match. Met de inzet van De Virtual Sales Recruiter besparen recruiters hier meteen een hele hoop tijd. Deze virtuele assistent helpt recruiters namelijk om binnen hun ATS snel en efficiënt matches te vinden, waarbij ze toegang hebben tot zowel interne- als externe kandidaat- en vacaturebronnen. De matchingmogelijkheden van theMatchBox en de arbeidsmarkt- en vacaturedata van Jobdigger zorgen samen voor een optimaal inzicht in de arbeidsmarkt.

‘Contact leggen met geschikte kandidaten is een erg tijdrovend proces.’

Heeft de Virtual Sales Recruiter een geschikte match gemaakt, dan is de tweede stap om op het juiste moment contact te leggen met de kandidaat. ‘Contact leggen met geschikte kandidaten is een erg tijdrovend proces’, aldus Jonker. Daarbij helpt dus de chatservice van Joboti. ‘Met volledig geautomatiseerde gesprekken via Whatsapp bereik je kandidaten makkelijker én beslissen zij zelf op welk moment ze het bericht lezen en beantwoorden.’

Regiodienst-partner Nelson Jonker
Regiodienst-partner Nelson Jonker

Integratie inrichten

Regiodienst test de dienst momenteel in verschillende stappen. Jonker: ‘Zo’n integratie moet je goed inrichten in je werkwijze. Dat pas je niet van de ene op de andere dag toe. Je kunt het zien als een nieuwe manier van recruitment. Dat vraagt om veel testen in het begin. De eerste collega’s doen dit nu en delen hun ervaringen. Dankzij de arbeidsmarktdata van Jobdigger komen we in contact met nieuwe bedrijven. Zo kunnen we steeds meer kandidaten plaatsen. Er wordt in deze testfase steeds meer met de Virtual Sales Recruiter van Jobdigger en theMatchBox gewerkt.’

‘Je kunt dit zien als een nieuwe manier van recruitment.’

Ook Adelbert Smal (Jobdigger) en Jan Govaerts (theMatchBox), initiatiefnemers van de Virtual Sales Recruiter, zien dit als volgende stap in de automatisering van het recruitmentproces. Smal: ‘Regiodienst maakt hiermee een enorme stap voorwaarts met meer tijd voor de juiste kandidaten, matches en nieuwe klanten. De meest kansrijke leads en kandidaten worden automatisch voor je klaargezet.’ Govaerts: ‘Door de ontwikkelingen op het gebied van data en precieze matchingtechnologie op de markt, is het steeds beter mogelijk dit soort end-2-end-integraties in te richten in je proces, maximaal tijd te besparen en geen kansen meer te missen.’

Chatten via Joboti

Is de match door de Virtual Sales Recruiter gemaakt, dan wacht de volgende uitdaging: contact met de kandidaat. Jonker: ‘Bij Regiodienst bellen we veel, maar kandidaten in de technieksector zijn niet altijd even makkelijk telefonisch te bereiken. Vaak staan ze op de bouwplaats en zijn ze niet in de gelegenheid om de telefoon op te nemen. Dan is het heel handig als je een geautomatiseerde WhatsApp chatservice als Joboti kunt inzetten.’

‘Kandidaten in de technieksector zijn niet altijd even makkelijk telefonisch te bereiken.’

‘Met de virtuele assistent van Joboti sturen we de kandidaat een geautomatiseerd bericht met ons vacatureaanbod via WhatsApp. Kandidaten kunnen deze vacatures bekijken en reageren op een moment dat het hen het beste uitkomt.’ Vervolgens zet Joboti het gesprek automatisch voort. ‘Het WhatsApp-contact heeft als doel dat de kandidaat een afspraak maakt met de recruiter. Via WhatsApp kan de kandidaat de afspraak zelf inplannen, waardoor een afspraak maken laagdrempeliger wordt. Het bespaart ons enorm veel tijd. Tijd die we graag investeren op het moment dat afspraak is gemaakt.’

Belooft veel goeds

Inmiddels zijn de eerste successen voor Regiodienst behaald, vertelt Nelson. ‘Met behulp van de arbeidsmarktdata van Jobdigger hebben we al een aantal kandidaten kunnen voorzien van een prachtige nieuwe baan. En dan hebben we nog niet eens de hele integratie gebruikt. Dat belooft veel goeds voor de toekomst.’

Lees ook

Team van Steam uitgebreid met 5 nieuwe medewerkers

Nikki van Rookhuijzen en Gijs de Jong zijn de afgelopen maanden gestart als strateeg bij Steam, Aglaia van der Kroon begon als vormgever en Wouter Schoone en David van Hoorn maakten hun eerste weken in respectievelijk copy en art. De komst van de 5 medewerkers als aanvulling op het bestaande team van 22 betekent een behoorlijke groei voor het in Amsterdam gevestigde creatieve bureau voor employer branding.

Bedrijven hebben te maken met grote uitdagingen als het gaat om de werving van goed personeel.

Steam, dat iets meer dan een jaar geleden samen verder ging met Talmark, beleeft dan ook goede tijden. De arbeidsmarkt is volop in beweging en bedrijven hebben te maken met grote uitdagingen als het gaat om de werving van goed personeel. Employer branding wordt daardoor steeds belangrijker. De 5 nieuwe medewerkers zijn dan ook een welkome aanvulling op het huidige team, aldus Steam, dat werkt voor onder andere de Politie, Defensie, UMC Utrecht en Holland Casino.

Van starter tot campagneadviseur

Van Rookhuijzen is startende strateeg en enthousiast dat zij zich bij Steam verder in het vak kan ontwikkelen. De Jong heeft ruime ervaring als strategisch campagneadviseur bij D66 en werkte jarenlang in de politiek. ‘Ik kijk er naar uit mij te verdiepen in employer branding en samen met mijn collega’s bij Steam te bouwen aan mooie werkgeversmerken’, zegt hij.

‘De vraag naar ondersteuning op creatief terrein was groot.’

Steam is daarnaast blij dat er met de komst van Van der Kroon, Schoone en Van Hoorn ook creatieve versterking is gekomen op het gebied van vormgeving, copy en art. Director Client Services Mariska van den Belt: ‘De komst van deze nieuwe medewerkers met elk hun eigen specialisme stelt ons in staat nog verder te groeien en meer werkgevers strategisch en creatief te helpen een merk te worden waar talent graag komt werken. De vraag naar ondersteuning op dit terrein is groot.’

Steam is overigens ook nog op zoek naar een projectmanager. Op de foto, van links naar rechts: Wouter Schoone, Gijs de Jong, Nikki van Rookhuijzen en David van Hoorn.

Lees ook