Nieuw financieringsplatform voor arbeidsbemiddeling: Sonovate

  • De Nederlandse uitbreiding van Sonovate richt zich op het ondersteunen van flexibele arbeid in Nederland.
  • Dit is de eerste stap van de Britse financier naar Europese markten.
  • Tjalle Kuijt, expert op het gebied van MKB-kredieten, is benoemd tot country manager Nederland.

Sonovate, leverancier van embedded finance en SaaS-oplossingen voor de financiering van flexibele arbeidskrachten, heeft de opening aangekondigd van een nieuw Europees kantoor in Amsterdam. Hiermee geeft Sonovate nu ook buiten het Verenigd Koninkrijk advies over geïntegreerde financieringsoplossingen aan recruiters, IT-consultants en online arbeidsmarktplaatsen. De Nederlandse staffing-sector met een financieringsbehoefte van 100.000 tot 10 miljoen euro kan vanaf nu dus terecht bij Sonovate. De Nederlandse vestiging wordt geleid door Tjalle Kuijt, die is aangesteld als Country Manager.

Vanuit één platform

Sonovate is de grootste kredietverstrekker in zijn marktsegment. Inmiddels heeft het meer dan 4 miljard euro aan kredieten verstrekt aan 3.300 bedrijven. Hiermee zijn 40.000 werknemers in 44 landen  uitbetaald. Sonovate biedt direct inzicht in de kredietwaardigheid van bedrijven, verstrekt snelle financiering, incassodiensten en verzekering tegen onbetaalde facturen. Met deze nieuwe hub in Amsterdam versterkt het bedrijf zijn lokale aanwezigheid om bedrijven in Nederland te ondersteunen. Het bedrijf verhoogde in 2022 zijn omzet met meer dan 50%.

Inmiddels heeft Sonovate meer dan 4 miljard euro aan kredieten verstrekt aan 3.300 bedrijven.

Met een team van 200 medewerkers investeert Sonovate continu in haar platform om factuurfinanciering zo makkelijk mogelijk te maken. Met dit platform kunnen internationale recruitment- en consultancybureaus wereldwijd hun debiteuren beheren en financieren. Verder kan Sonovate met vrijwel alle bestaande softwarepakketten koppelen uit de markt. De interface biedt automatiserings-, reconciliatie- en rapportagefuncties. Voordat Kuijt bij Sonovate in dienst trad, adviseerde hij als zelfstandig adviseur meer dan 500 bedrijven over de ontwikkeling van strategieën voor werkkapitaal.

Enthousiast

‘Ik ben enthousiast om bij Sonovate te komen werken op dit belangrijke moment in de ontwikkeling van het bedrijf’, aldus Kuijt. ‘Met zijn snelle, flexibele en technologiegedreven oplossingen is Sonovate klaar om de Nederlandse markt te transformeren. Bedrijven die zzp’ers en freelancers inzetten kunnen zich hierdoor volledig richten op het uitbreiden van hun bedrijf zonder zich zorgen te maken over financiële druk die hun groei belemmert. Diverse Nederlandse bedrijven kiezen al voor Sonovate. Dit bewijst dat de oplossingen voldoen aan de behoefte van de snel groeiende markt voor flexibele arbeid, zowel in Nederland als daarbuiten.’

‘We zijn blij dat we recruitmentbedrijven de financiering kunnen bieden om internationaal uit te breiden.’

Richard Lester, Head of Sales, UK & International, Sonovate, vult aan: ‘Nederland heeft een groeiende recruitmentmarkt, en we zijn blij dat we partijen in de markt de financiering kunnen bieden om hun bedrijf internationaal uit te breiden, zoals we met zoveel andere bedrijven hebben gedaan. Of het nu gaat om remote, hybride, op contract, freelance of parttime; flexibel werken heeft een vaste plaats ingenomen in de maatschappij. Wij denken dat we een positieve, disruptieve kracht kunnen zijn in deze markt, omdat dit niveau van flexibiliteit financieringsoplossingen vereist die banken en traditionele kredietverstrekkers niet aanbieden.’

4 miljard aan krediet

Sonovate levert momenteel geïntegreerde financiële en cashflowoplossingen voor tijdelijke arbeidskrachten. De diensten en oplossingen van het bedrijf op het gebied van financiën en technologie richten zich op recruitmentbureaus, adviesbureaus en arbeidsbemiddelingsbureaus die wereldwijd zzp’ers en freelancers plaatsen. Het bedrijf is gestart met zijn financieringsactiviteiten in 2014.

Lees ook

Steam en Talmark voortaan verder onder één naam: SteamTalmark

De verdere integratie komt voort uit de situatie in de huidige arbeidsmarkt, aldus Jari Kloppenburg, Directeur Strategie bij SteamTalmark. ‘Die houdt veel werkgevers in een houdgreep. Vooral op HR-gebied zijn er veel uitdagingen voor organisaties. De enige oplossing hiervoor is een volledig integrale aanpak van employer branding, waarin een strategische merkaanpak, creatieve campagnes en alle digitale oplossingen optimaal op elkaar aansluiten.’

Met de nieuwe naam wil SteamTalmark zich positioneren als dé merkspecialist voor werkgevers.

De naamswijziging stelt SteamTalmark in staat verder te groeien naar een toekomstbestendig fullservice bureau voor employer branding, campagnes en werkenbij-websites. Daarmee positioneert het bureau zich als dé merkspecialist voor werkgevers. Beide bureaus zagen in 2021 al een groeiende behoefte in de markt voor een integrale aanpak van employer branding en werkenbij- en campagnewebsites, en dus was een bundeling van krachten een logische stap. Inmiddels staan organisaties voor enorm veel uitdagingen, op het gebied van onder meer digitalisatie, duurzaamheid, personeel en diversiteit, wat vraagt om de fullservice benadering die SteamTalmark biedt.

Employer branding belangrijker dan ooit

‘Alle uitdagingen hebben één ding met elkaar gemeen’, aldus Kloppenburg. ‘Er is talent voor nodig. Het zijn de mensen die het succes van organisaties bepalen. In de huidige arbeidsmarkt waar talent schaars is, en dat zal in de toekomst niet veranderen, betekent dat wie het talent heeft ook het succes heeft. En dat raakt de kern van je organisatie, waarmee employer branding dus belangrijker is dan ooit.’

‘Als het employer brand niet vanuit de organisatie gestalte krijgt, is het een lege huls.’

Ricardo Risamasu, Commercieel Directeur bij SteamTalmark, beaamt de urgentie. ‘Als het employer brand niet vanuit de organisatie gestalte krijgt, is het een lege huls. En daarmee is het niet meer de corporate brand wat de klok slaat, maar het employer brand als kern van de organisatie.’

Gedeelde ambities zijn onweerstaanbaar

Als het aan SteamTalmark ligt moet employer branding gaan over: ambities. Niet alleen over ambities van de organisatie, maar juist ook die van het talent ín de organisatie. De truc is om die twee werelden te matchen, zegt Kloppenburg. ‘Het samenbrengen van die ambities noemen wij irresistible employer branding. Gedeelde ambities zijn onweerstaanbaar. We zijn dan ook heel blij dat we verdergaan onder de naam SteamTalmark. Daarmee zijn we het meest krachtige bureau in de arbeidsmarktcommunicatie die organisaties van a tot z kan bedienen. We creëren een werkgeversmerk, én ondersteunen vervolgens op alle facetten met de werving. Denk aan onder andere wervingscampagnes, carrièresites en koppeling met recruitmentsystemen.’

‘We hebben grote ambities om nóg meer organisaties te laten zien dat irresistible employer branding werkt.’

Bij SteamTalmark werken 48 medewerkers, op locaties in Amsterdam en Utrecht waar beide vestigingen blijven bestaan. Het doel is de komende tijd allebei de vestigingen optimaal te laten samenwerken. SteamTalmark heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken, zegt Risamasu. ‘We hebben grote ambities om nóg meer organisaties te laten zien dat irresistible employer branding werkt en ik kijk er naar uit om dit vanaf nu met het hele team onder één naam te doen voor mooie opdrachtgevers waaronder het ministerie van Defensie, Dienst Justitiële Inrichtingen, ANWB, Essent en het UMC Utrecht.’

Op de foto helemaal boven, van links naar rechts: Robbert Speet, Digital Director, Ricardo Risamasu, Director Business Development, Maarten Kuipers, Creative Director, Marco van Rookhuijzen, Algemeen Directeur, Mariska van den Belt, Director Client Services, Bert Kok, Creative & Strategy Director en Jari Kloppenburg, Strategy Director. Fotografie: Marie Wanders.

Lees ook:

Met &ploy lanceert LiveWall nieuw label voor employer branding

‘Zo’n 10 jaar geleden bevonden we ons in een compleet andere arbeidsmarkt’, vertelt Eelco van de Wiel, mede-oprichter van LiveWall. ‘Waar je toen als sollicitant moest vechten om een positie, zijn de rollen nu omgedraaid. De werkgever moet nu juist potentiële kandidaten overtuigen, enthousiasmeren en daarnaast een duidelijke plaats innemen op de arbeidsmarkt. Eigenlijk is je marketingteam nu ook je HR-team geworden, en andersom. Daar spelen we met &ploy op in.’

‘Als werkgever is het belangrijk om te blijven innoveren- en inspelen op een steeds veranderende arbeidsmarkt. Dát is waar &ploy werkgevers mee helpt, over de hele candidate- en employee journey’, vult Wouter Mennen, Product Lead bij LiveWall, aan. ‘Van externe arbeidsmarktcampagnes tot interne activaties, van preboarding tot on- en offboarding. Door hierop in te spelen, tonen werkgevers hun onderscheidende kracht aan potentiële sollicitanten. Niet alleen bind je de doelgroep aan je merk, ook maak je huidige werknemers trots op hun organisatie. Zo maak je van potentiële kandidaten, doorgewinterde ambassadeurs.’

Lancering van het label

Het nieuwe label &ploy moet bedrijven dus helpen met het aantrekken- en behouden van nieuw talent middels unieke arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentstrategieën. Het is een aanvulling op de dienstverlening van het Tilburgse LiveWall, dat zich al langere tijd bezighoudt met werken voor een groot aantal klanten, zoals Achmea, A.S. Watson, Partou en Just Eat Takeaway. ‘Met deze namen in portefeuille, merkte ons team dat het tijd werd om een eigen label te lanceren. Dat label werd &ploy’, aldus Mennen.

‘Met deze namen in portefeuille, merkte ons team dat het tijd werd om een eigen label te lanceren. Dat label werd &ploy.’

Met een flinke portie ervaring en een hele hoop enthousiasme kenmerkt &ploy zich als vooruitstrevende speler op de arbeidsmarkt, dankzij het combineren van digitale expertise met diepgaande kennis van de arbeidsmarkt. Moederconcern LiveWall was onlangs succesvol bij de Werf& Awards, waar het zowel met de case voor Partou als voor Just Eat Takeaway het tot de uiteindelijke 10 nominaties wist te schoppen. Bij de laatste case werd &ploy overigens ook al als het employer branding label van creatief digitaal bureau LiveWall genoemd, al was het toen dus nog niet officieel gelanceerd.

Lees ook

 

Anywr wordt nieuwe eigenaar Settle Service

Na Expat Partners, Geneva Relocation in het derde kwartaal van 2021, Antares in januari 2022, Solantis in 2023 en recent ook Nordic Relocations bevestigt het van oorsprong Franse Anywr met deze overname andermaal zijn groeistrategie. Het Haarlemse Settle Service is het elfde bedrijf dat zich sinds 2018 bij de groep heeft aangesloten. De overname volgt kort na de opening van Anywr’s eigen recruitment agency in Eindhoven in maart 2023. Doel hiervan is de versterking van Anywr’s positie voor 360° HR services op de Nederlandse en Europese markt, mede dankzij een investeringsronde van 80 miljoen euro in juni vorig jaar.

De huidige 50 werknemers blijven bij het bedrijf werkzaam, onder leiding van Irene Bunt.

Settle Service brengt Anywr, behalve diepgaande kennis van de Nederlandse markt, extra expertise op het gebied van immigratie en relocation-assistentie voor internationale werknemers. Settle Service is opgericht in 1990 en biedt een one stop shop voor internationale mobiliteit. De huidige 50 werknemers blijven bij het bedrijf werkzaam. Dit doen ze onder leiding van Irene Bunt, die verantwoordelijk blijft voor het relocation-bedrijf.

Service excellence

‘We zijn verheugd de overname van Settle Service aan te kondigen’, aldus Anywr-CEO Olivier Desurmont. ‘Deze overname versterkt onze aanwezigheid op de internationale mobiliteitsmarkt in Europa en stelt ons in staat een breder scala aan diensten aan te bieden aan onze klanten, met name op het gebied van relocations. We kijken ernaar uit om samen te werken met het team van Settle Service om onze klanten complete, innovatieve en kwalitatieve aanbiedingen te kunnen doen.’

Deze overname zal ons in staat stellen een breder scala aan diensten aan te bieden aan onze klanten.’

Ook Irene Bunt van Settle Service reageerde verheugd op de overname. ‘We zijn blij om ons bij Anywr aan te sluiten. Anywr en Settle Service delen waarden van service excellence en continue kwaliteitsverbetering. Settle Service maakt vanaf nu trots deel uit van een toonaangevend recruitment-, internationale mobility- en technologiebedrijf. Deze overname zal onze positie op de markt versterken. Het zal ons in staat stellen een breder scala aan diensten aan te bieden aan onze klanten.’

Soonicorn

Het in 2012 gestarte tecruitmentplatform Anywr werd recent nog getipt als ‘soonicorn‘, met een geschatte waarde van ergens tussen de minimaal 350 en ruim boven de 500 miljoen dollar. Het bedrijf zegt de komende tijd op zoek te blijven naar overnamekansen om zijn wereldwijde aanwezigheid te versterken en zijn 360° digitale en HR-diensten en oplossingen voor bedrijven en talent uit te breiden.

Foto boven: het Executive Committee van Anywr in 2022

Lees ook

Personato verkozen tot de Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg 2023

Om regionale bedrijven onder jongeren te promoten heeft Meet the Youngsters voor de achtste keer de verkiezing ‘Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg’ georganiseerd. via deze verkiezing presenteren bedrijven zich aan studerend Limburg en hun omgeving. De deelnemende bedrijven zijn sinds de start, half januari, fanatiek aan de slag gegaan om te laten zien dat zij de titel ‘Aantrekkelijkste Werkgever van Limburg 2023’ verdienen.

Via een samenwerking met Qmusic Limburg konden bedrijven zich ook actief op de radio promoten.

Door actief campagne te voeren worden medewerkers, klanten en studenten geënthousiasmeerd om hun stem uit te brengen. Op de website worden alle deelnemende bedrijven gepresenteerd en konden mensen hun stem uitbrengen en/of een peptalk plaatsen. Tevens is er weer een samenwerking met Qmusic Limburg, waardoor bedrijven zich ook actief op de radio konden promoten.

Meer dan 10.000 stemmen

Dit jaar hebben er meer dan 180 bedrijven meegedaan en zijn er over de afgelopen 3 edities per jaar meer dan 10.000 unieke stemmen uitgebracht. Tijdens de finale bij Beachclub Degreez in Panheel is de winnaar Personato, het recruitmentbureau uit Venray, op feestelijke wijze bekend gemaakt.

‘Onze medewerkers zijn het kloppend hart van de organisatie.’

Michiel van Gog: algemeen directeur - Werf&Personato heeft onder leiding van Michiel van Gog en Ruud Maessen de afgelopen jaren een aantal veranderingen doorgevoerd. Een belangrijke daarvan is dat de medewerker steeds meer centraal is komen te staan. ‘Onze medewerkers zijn het kloppend hart van de organisatie, een jonge doelgroep die nog niet altijd weet wat ze wil qua werk en zichzelf daarin soms nog moet ontdekken. Wij geloven erin dat wanneer we investeren in hun ontwikkeling, ze groeien als persoon én professional. Daarom bieden wij verschillende trainingen en opleidingen aan en zijn we bezig met het creëren van een individueel ontwikkelplan’, aldus algemeen directeur Michiel van Gog (foto).

Dromen en doelen

Maar dat niet alleen, zegt hij. ‘Oók staan we regelmatig stil bij hún persoonlijke en zakelijke dromen en doelen. Daar proberen we als organisatie zijnde ook een bijdrage aan te leveren. Verder krijgen onze medewerkers de vrijheid om hun werk op hun eigen wijze uit te voeren, wat resulteert in een hoge betrokkenheid. En dit jaar zijn we gestart met een vitaliteitsprogramma, waar onze eigen sportschool onderdeel van is.’

‘Dit jaar zijn we gestart met een vitaliteitsprogramma, waar onze eigen sportschool onderdeel van is.’

Van Gog zegt trots te zijn deze award nu in ontvangst te mogen nemen. ‘Naast dat we professionals vinden voor regionale werkgevers en droombanen voor toptalenten, hopen we nu ook andere bedrijven in de regio te inspireren om meer aandacht te besteden aan werkgeverschap.’

Lees ook

ChatGPT vindt nu ook al zijn weg in automatische vacaturetekst-generator

Zelf naar ChatGPT gaan en daar vragen of hij een vacaturetekst voor je schrijft? Zelfs dat is al niet meer nodig, mits je het ATS van Recruitee gebruikt. Het bedrijf lanceert namelijk – naar eigen zeggen als een van de eersten in Europa – een geïntegreerde en A.I.-gestuurde schrijftool voor vacatureteksten. ‘Bij Recruitee hebben we onderzocht hoe A.I. onze klanten kan helpen om essentiële recruitmenttaken sneller uit te voeren’, aldus PR-manager Anne Dolinschek. Met de vacatureteksttool dus als resultaat.

‘Je kunt de nieuwe A.I.-gestuurde tool beschouwen als een assistent die het schrijfproces op gang brengt.’

Je kunt de nieuwe A.I.-gestuurde tool van Recruitee beschouwen als een ‘assistent die het schrijfproces op gang brengt’, stelt Dolinschek. ‘We maken gebruik van Natural Language Processing (NLP), of – in het Nederlands: natuurlijke taalverwerking, zodat je binnen een paar minuten aantrekkelijke en goed leesbare vacatureteksten kunt schrijven.’

E-mailtemplates en werkenbij-sites

Volgens haar is het pas het begin van wat A.I. allemaal nog voor recruiters kan gaan betekenen. Ze denkt bijvoorbeeld ook aan toepassingen zoals content creëren voor e-mailtemplates en werkenbij-sites. ‘A.I. kan allerlei saaie, handmatige taken prima afhandelen en onze mogelijkheden vergroten, maar de mens is voorlopig nog onvervangbaar. Binnen recruitment kan A.I. wel helpen het werk te stroomlijnen, zodat recruiters meer tijd hebben voor de strategische en relationele kant van hun vak.’

‘Op dit moment werkt A.I. nog niet perfect voor alle recruitmenttaken.’

Op dit moment werkt A.I. echter nog niet perfect voor alle recruitmenttaken, voegt Chief Product Officer Marcin Moszyk toe. ‘We denken dan ook niet dat het nú al elk onderdeel van het recruitmentproces kan ondersteunen. Wel zijn we ervan overtuigd dat generatieve kunstmatige intelligentie een transformatie teweeg zal brengen op het HR-gebied; we moeten alleen nog leren hoe we het verantwoord kunnen inzetten en optimaal kunnen benutten. Elke technologie kan namelijk ook op een schadelijke manier worden gebruikt. Ons streven is te innoveren en tegelijkertijd samenwerking en inclusiviteit in recruitmentteams te verbeteren.’

Bekijk hier hoe de nieuwe tool werkt:

Lees ook

Wordt deze Chrome-extensie het einde van copy-paste-berichten van recruiters?

Als softwareontwikkelaar was Bogdan Ivtsjenko gefrustreerd door alle copy-paste-berichten die hij ontving van recruiters. Daarom besloot hij het heft in eigen handen te nemen en een oplossing te bedenken die het wervingsproces voor altijd zou veranderen. Het resultaat daarvan: Personoly, een baanbrekende Chrome-extensie die de manier waarop recruiters contact leggen met kandidaten volgens Ivtsjenko volledig op zijn kop zet. En dat is nog maar het begin, zegt hij, want hij werkt nu ook al aan een voice-to-AI-functie waarmee artificial intelligence namens de recruiter telefoongesprekken met softwareontwikkelaars moet kunnen voeren.

Copy-paste-berichten doen afbreuk aan de authenticiteit en menselijkheid van het wervingsproces.

Het probleem met copy-paste-berichten is volgens Ivtsjenko dat veel recruiters standaard, onpersoonlijke berichten gebruiken om contact te leggen met potentiële kandidaten. Hoewel dit tijdbesparend kan zijn voor recruiters, leidt het vaak tot irritatie bij de ontvangers. Deze benadering doet afbreuk aan de authenticiteit en menselijkheid van het wervingsproces, waardoor kandidaten zich minder gewaardeerd voelen en minder snel geneigd zijn om te reageren.

Chrome-extensie

Met de Chrome-extensie van Personoly moeten zulke copy-paste berichten tot het verleden behoren. De oplossing maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, aangedreven door ChatGPT, om recruiters te helpen unieke, gepersonaliseerde berichten te genereren op LinkedIn. In plaats van het verzenden van generieke berichten, stelt Personoly recruiters in staat om authentieke en boeiende berichten te creëren die potentiële kandidaten daadwerkelijk aanspreken.

Personoly stelt recruiters in staat authentieke en boeiende berichten te creëren die kandidaten daadwerkelijk aanspreken.

Ivtsjenko beseft dat deze benadering niet zonder controverse is. Hij weet dat sommigen zich afvragen of het gebruik van A.I. om persoonlijke berichten te genereren, in feite niet gewoon een geavanceerdere vorm van automatisering is, en dat ook wel wordt beweerd dat het de authenticiteit van het wervingsproces verder ondermijnt doordat het recruiters in staat stelt een ‘menselijke’ touch te simuleren zonder daadwerkelijk persoonlijke aandacht te besteden aan hun kandidaten. Toch ziet hij het als een verrijking boven de copy-paste-berichten die hij als ontwikkelaar nu vaak ontvangt.

Voice-to-AI-functie

En de ambities van Personoly-oprichter Bogdan Ivtsjenko reiken nog verder. Zijn volgende plan: een baanbrekende voice-to-AI-functie. Oftewel: A.I.-gedreven telefoongesprekken. Hiermee zou A.I. voor de recruiter telefoontjes kunnen plegen naar ontwikkelaars. In plaats van zelf iemand te hoeven bellen, kan de recruiter dan A.I. inzetten om contact te leggen en potentiële kandidaten te interviewen. Deze geavanceerde technologie kan het wervingsproces verder stroomlijnen en recruiters nog efficiënter laten werken, aldus Ivtsjenko.

Lees ook

Na 16 overnames meldt House of HR omzet van bijna 3 miljard

Met een sterk decentrale structuur, bestaande uit dochterondernemingen die de naam PowerHouses hebben meegekregen, bouwt House of HR steeds verder aan zijn dienstverlening. Het bedrijf heeft inmiddels een top-5-positie in de Nederlandse arbeidsmarkt en werd gezien als de grootste groeier in de hoogste omzetcategorie, met in Nederland een groei van zo’n 45.

Ook over de volledige resultaten van 2022 is de Europese hr-dienstverlener tevreden. Het bedrijf sluit zijn boekjaar af met een omzetgroei van 16,4%, mede dankzij maar liefst 16 overnames, waarmee de Belgische uitzendgroep zich in 2022 verder verankerde in Nederland, Frankrijk, Duitsland en thuisland België. Met Bain Capital als meerderheidsaandeelhouder (sinds november 2022) is House of HR bovendien van plan om zijn groeiverhaal voort te zetten op basis van organische groei en gerichte overnames, zo maakt het bekend in zijn jaarverslag.

Happy Rebels

CEO Rika Coppens: Onze gedecentraliseerde en daardoor ondernemende structuur is de sleutel tot ons succes. We blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden om ons aanbod uit te breiden, zodat onze community van Happy Rebels verder kan groeien.’

rika coppens house of hr

House of HR slaagde er in 2022 in om zijn pro forma omzet te verhogen tot bijna 3 miljard euro (een stijging van 16,4%), met een pro forma management gecorrigeerde EBITDA van bijna 350 miljoen euro. De hr-dienstverlener bezet inmiddels de 23e plaats op de wereldwijde ranglijst van grootste staffingbedrijven van SIA (Staffing Industry Analysts). Het bedrijf helpt elke maand meer dan 70.000 mensen in heel Europa aan werk. House of HR heeft zelf 5.338 interne medewerkers. In 2022 bedienden deze Happy Rebels, zoals ze zichzelf noemen, 34.543 klanten.

De 16 overnames

Met een belang van 55% is Bain Capital Private Equity sinds 4 november 2022 meerderheidsaandeelhouder van House of HR. Deze nieuwe deal is de grootste buy-out door private equity in België ooit. Onder de vleugels van Bain streeft House of HR naar verdere groei. Qua overnames was het jaar 2022 al indrukwekkend te noemen, aangezien House of HR in totaal 16 overnames deed in 4 landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) afgerond heeft. In Nederland gaat het om de bedrijven Agium, Bis People, TMI, Vijverberg en FID uitzendbureau. Door in februari 2023 het Duitse pluss over te nemen, heeft House of HR ook dit jaar al goed ingezet. Zo is de groep in één klap één van de grootste hr-spelers in de Duitse gezondheidszorg geworden.

Qua overnames was het jaar 2022 al indrukwekkend te noemen.

Coppens: We willen ons nog verder specialiseren in de markten voor IT en gezondheidszorg. Daarom hebben we bedrijven zoals SOLCOM (gespecialiseerd in IT-diensten) en TMI, LD Personalvermittlung en pluss (gespecialiseerd in gezondheidszorg) overgenomen. In die segmenten willen we blijven groeien, maar de komende jaren willen we ook ons aanbod uitbreiden in sectoren als engineering, financiën, consulting en techniek. Geografisch gezien blijven we actief in de Benelux, maar willen we onze aanwezigheid ook in Duitsland en Frankrijk verder versterken. En wie weet voegen we nog wel een land toe aan onze portefeuille.’

Multimerkenstrategie

Sleutelelement in de ondernemingszin van House of HR is de zogeheten gedecentraliseerde multimerkenstrategie in twee segmenten, namelijk: Engineering & Consulting en Specialized Talent Solutions. Deze strategie stimuleert lokaal ondernemerschap om gespecialiseerde markten te bedienen. Elke dochteronderneming (PowerHouse of Boutique Brand) in die segmenten behoudt zijn eigen autonomie en specialiteit. Bovendien worden ze allemaal ondersteund door de groep op het vlak van bijvoorbeeld best practices, digitale capaciteiten, en compliance. Zo kunnen ze hun eigen groeiambities blijven waarmaken.

Elk PowerHouse of Boutique Brand behoudt zijn eigen autonomie en specialiteit.

‘Deze gedecentraliseerde structuur wérkt’, stelt Coppens. ‘Zo kunnen we ons met verschillende merken op specifieke industriesegmenten en/of kandidaatprofielen richten. Elk bedrijf onder onze vleugels behoudt zijn autonomie, expertise en gespecialiseerde omgang met klanten en kandidaten. In 2023 zullen we blijven zoeken naar nieuwe kansen om te investeren in bedrijven die ons aanbod verder uitbreiden en specifieker maken, zodat we onze community van Happy Rebels kunnen doen groeien en nog meer mensen aan een baan helpen waar ze gelukkig van worden.’

Lees ook

Textkernel neemt Joboti over

De overname van Joboti brengt twee innovatieve organisaties samen met een gedeelde visie om geautomatiseerde en schaalbare oplossingen te bieden voor recruiters en recruitment professionals. De geavanceerde parsing- en matchingtechnologie van Textkernel, gecombineerd met de geautomatiseerde technologie van Joboti voor het betrekken van kandidaten, creëert een platform voor recruiters om met minimale inspanning de juiste kandidaten te vinden en te behouden.

De nieuwe combinatie creëert een platform voor recruiters om met minimale inspanning de juiste kandidaten te vinden.

Door verschillende communicatieworkflows in het wervingsproces te automatiseren, waaronder vacaturemeldingen, AVG-controles, pre-screenings, interviewplanning en feedbackberichten, stroomlijnt de technologie van Joboti het sollicitatieproces voor kandidaten, terwijl de werkdruk van recruiters wordt verminderd.

‘Perfecte aanvulling’

Gerard Mulder (Textkernel) 29 juni gast Monthly: overname Akyla en start inzenden Tech Awards

‘Joboti’s geautomatiseerde technologie voor het betrekken van kandidaten is een perfecte aanvulling op onze A.I.-drive’, zegt Textkernel-CEO Gerard Mulder. ‘Door de functionaliteit van Joboti te integreren, kunnen we onze klanten een geautomatiseerde rekruteringsoplossing bieden waarmee wervers zich meer kunnen richten op de klantervaring en snellere plaatsing van kandidaten. Dit zal hun efficiëntie aanzienlijk verhogen, kosten verlagen en hen kostbare tijd besparen.’

‘De strategische combinatie met Textkernel is een geweldige stap voor Joboti.’

Luuk van Neerven, oprichter en CEO van Joboti, merkte op: ‘De strategische combinatie met Textkernel is een geweldige stap voor Joboti. We zijn verheugd om deel uit te maken van een toonaangevende leverancier van A.I.-oplossingen en om nieuwe markten aan te boren voor onze technologie voor het betrekken van kandidaten. Samen kunnen we nog meer unieke en innovatieve rekruteringsoplossingen ontwikkelen.’

Samen naar de top

Pieter van Bodegraven, Partner bij Main en voorzitter van de Raad van Commissarissen van Textkernel, concludeert: ‘Sinds de start van onze samenwerking met Textkernel hebben we strategisch gewerkt aan een sterkere en duurzamere groep. De combinatie betekent een nieuwe mijlpaal op deze reis Joboti’s innovatieve A.I.-gestuurde oplossing voor het betrekken van kandidaten in alle stadia van de wervingscyclus.’

‘De overname van Joboti versterkt de positie van Textkernel als leverancier van A.I.-gestuurde recruitmentoplossingen.’

De integratie van Joboti’s technologie in Textkernel’s A.I.-gestuurde recruitmentoplossingen stelt klanten in staat kandidaten te bereiken via geavanceerde tools, het recruitmentproces te verbeteren en de time-to-hire te verkorten. De overname van Joboti versterkt de positie van Textkernel als toonaangevende leverancier van A.I.-gestuurde recruitmentoplossingen en geeft blijk van de toewijding om door middel van innovatie impact te maken op de recruitmentbranche.

Lees ook

No Fluff Jobs lanceert 100% transparante IT-vacaturebank

Met die propositie wil No Fluff Jobs afrekenen met de meest voorkomende klacht bij sollicitanten: onduidelijke vacatures. Bedrijven die op No Fluff Jobs vacatures plaatsen, moeten transparant zijn in wat zij bieden en vragen.  Door open te zijn over salarissen en concreet over arbeidsvoorwaarden besparen werkgevers tijd en geld, zo is de belofte: ze ontvangen alleen serieuze sollicitaties van mensen die een duidelijk beeld hebben van de baan.

Als recruiter is het essentieel om inzicht te hebben in wat andere organisaties bieden.

Als recruiter is het essentieel om inzicht te hebben in wat andere organisaties bieden en wat sollicitanten verwachten. Het nieuwe platform biedt recruiters deze kennis gratis aan. De data-driven informatie zorgt ervoor dat bedrijven de perfecte vacature kunnen maken, die naadloos aansluit bij de eisen van de sollicitant.

De gezichten achter No Fluff Jobs

No Fluff Jobs is van oorsprong een Pools bedrijf en opgericht door voormalig IT-recruiter Magdalena Gawlowska-Bujok en voormalig programmeur Tomasz Bujok. Magdalena ervoer als IT-recruiter dat sollicitanten razendsnel afhaken als advertenties geen salarisinformatie of duidelijke taakomschrijving bevatten.

Corporate professionals celebrating success in meeting​​​ foto

Vanaf 1 januari 2023 is No Fluff Jobs actief in Nederland. Het platform helpt op dit moment meer dan 80 Nederlandse bedrijven. Chetan Fatingan is aangetrokken als senior marketingspecialist. Hij is per 1 januari verantwoordelijk voor het ontwikkelen en benaderen van de Nederlandse markt.

In één oogopslag

Fatingan: ‘In Nederland zie je nog veel vacatureboards met onduidelijke advertenties met termen zoals ‘marktconform salaris’. Dan weet je nog niets.  De vacatures die No Fluff Jobs plaats, maakt in één oogopslag duidelijk welke IT-skills gevraagd worden.’

‘In Nederland zie je nog veel vacatureboards met onduidelijke advertenties.’

Bedrijven die hun vacatures willen plaatsen op de vacaturebank No Fluff Jobs kunnen dit voorlopig gratis doen. Dat geeft organisaties de kans kennis te maken met het bedrijf, en te ervaren hoe prettig het is om op een snelle, klantvriendelijke wijze in contact te komen met geschikte kandidaten.

Lees ook

Greenberg Capital verwerft meerderheid in Young Professionals Group

De Young Professionals Group is opgericht in 2005. Via de merken Young Financials en Young Analytics bemiddelt het bedrijf jonge, hoogopgeleide financiële en datagedreven professionals via detachering en werving & selectie. Opdrachtgevers zijn onder andere banken, verzekeraars en vermogensbeheerders. In meer dan 17 jaar heeft het Amsterdamse bedrijf een naam en reputatie opgebouwd bij opdrachtgevers en jonge hoogopgeleide professionals in het hart van de financiële sector.

In meer dan 17 jaar heeft het Amsterdamse bedrijf reputatie opgebouwd.

Greenberg Capital, dat nu een meerderheidsbelang heeft verworven, beschikt via diverse deelnemingen in de recruitment- en detacheringbranche al over een groot netwerk van opdrachtgevers in de branche. De investeerder heeft op die manier kennis en expertise opgebouwd op het gebied van detachering, werving & selectie en interim.

Fris bedrijf

Bouke van der Weide (Greenberg Capital, rechts op de foto): ‘Young Professionals Group is een fris Amsterdams bedrijf met een sterke reputatie op het gebied van recruitment en detachering binnen het finance & data domein. Dit segment vormt de basis voor de huidige en toekomstige kenniseconomie. Onze verwachting is dat de vraag naar finance & data professionals binnen de financiële sector in de komende jaren nog verder zal toenemen.’

‘We verwachten dat de vraag naar finance & data professionals de komende jaren nog verder toeneemt.’

De overname is begeleid door Marktlink en IMAP. Michel Maaswinkel, oprichter, voormalig DGA en aandeelhouder in YPG (midden op de foto), blijft samen met mede-aandeelhoudster Floor van Ligten (links) operationeel eindverantwoordelijk.

Lees ook

Over het event waarop Tigris zijn nieuwste kandidaten-app lanceerde

De digitalisering en automatisering grijpen hard om zich heen in de flexbranche. Zo hard, dat de verwachtingen ook in een sneltreinvaart stijgen. Maar hoe kun je daar als arbeidsbemiddelaar nou het beste op voorbereid zijn? Volgens Maikel Neelen, CTO van Tigris, ligt de oplossing in de zogeheten Total Talent Solution, een op Salesforce gebouwd platform dat klanten optimaal voorbereidt op de toekomst. ‘Om je organisatie future-proof te maken is alleen een ATS onvoldoende.’

‘Om je organisatie future-proof te maken is alleen een ATS onvoldoende.’

Op een exclusief event in januari legde Neelen uit wat volgens hem dan wel nodig is. ‘We hebben daarom tijdens dit event onze nieuwste kandidaten-app laten zien en een geïntegreerd wervingskanaal gedemonstreerd. Sollicitaties verschijnen hiermee direct binnen de huidige functionaliteiten van het platform. Daarmee sluit het naadloos aan op de manier waarop recruiters al werken. Op die manier biedt Tigris een volledige oplossing van jobmarketing, recruitment en verloning.’

De hele middag stond in het teken van technologische ontwikkelingen. Neelen: ‘Door middel van de sterke combinatie van technologie en menselijk contact kunnen we zorgen dat onze klanten de beste kandidaatbeleving kunnen bieden. Dat gaat ze namelijk onderscheiden in de markt. Ons platform biedt de handvatten die hiervoor nodig zijn.’

Als je als arbeidsbemiddelaar de basis op orde hebt, is het niet moeilijk steeds nieuwe toepassingen te integreren, stelt Tigris-CEO Maikel Neelen. Op een event met klanten en eigen medewerkers legde hij recent uit hoe hij dat voor zich ziet.

Aan het eind van het Tigris-event werd de focus gelegd op het belang van samenwerkingen. Als klanten ervaringen vanuit het vak meenemen in de technologische ontwikkelingen die Tigris vormgeeft, wordt het eindproduct namelijk nog completer, stelt Neelen. ‘Er is dan meer inzicht in de behoefte en de kritische succesfactor. Met succesvolle samenwerkingen kun je verwachtingen overtreffen en daar ligt dan ook onze kracht. Met een gezamenlijk doel voor ogen kun je samenwerkingen vormen die succes opleveren.’

Meer weten?

“De komende tijd zal Tigris meer en meer bekend maken over deze nieuwe producten en de voordelen hiervan. Benieuwd wanneer het eerstvolgende moment is? Volg Tigris op LinkedIn.

Of kijk het recente webinar terug

Maikel Neelen was ook aanwezig tijdens de recente Werf&-Webinar Week. Hij verzorgde daar een webinar onder de titel ‘De competitie voorbij met een Total Talent Solution’. Kijk het hier terug:

Lees ook