Jan-Willem Weijers aan de slag als hoofdredacteur van ZiPconomy

De benoeming van Jan-Willem Weijers als hoofdredacteur van ZiPconomy is een volgende stap in de professionalisering en groei van het kennisplatform en de overkoepelende uitgeverij, aldus oprichter Hugo-Jan Ruts. ‘Onze titels groeien snel en dat vraagt om focus en visie’, vertelt Ruts. ‘Met Jan-Willem Weijers halen we een hoofdredacteur binnen met enorm veel ervaring en kennis. Hij is de juiste persoon om ZiPconomy te helpen ontwikkelen. Ondertussen heb ik meer ruimte om me te richten op de uitbouw van ZiPmedia. Ook blijf ik politiek verslaggever voor ZiPconomy.’

‘Onze titels groeien snel en dat vraagt om focus en visie.’

Uitgeverij ZiPmedia is exclusief gespecialiseerd in de brede wereld van werk. Op dit moment geeft ZiPmedia 5 eigen titels uit: ZiPconomy, NextConomy (voor en over interim-professionals België), FlexNieuws (voor en over de flexbranche), HRTech Arena (een expert community in HR-technologie) en HRMorgen (voor HR-professionals). Ieder platform heeft een eigen publiek, tone-of-voice en bevindt zich in een andere groeifase.

Pionier in Total Workforce Management

ZiPconomy staat zelf inmiddels meer dan 14 jaar bekend als onafhankelijke bron van politiek-maatschappelijke verslaggeving over de arbeidsmarkt en zzp’ers. Een tweede kernthema is trends rondom professioneel inhuren van extern talent. De komende jaren krijgt dat laatste thema extra aandacht en daarbij zal Weijers een belangrijke rol spelen.

‘Ik ben vereerd dat Hugo-Jan mij het vertrouwen geeft om zijn grote schoenen te vullen.’

De nieuwe hoofdredacteur heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van HR, talent acquisition en externe inhuur. Weijers is pionier op het gebied van Total Workforce Management en werkte onder andere voor Alliander, AkzoNobel en FrieslandCampina. Daarnaast was hij tot voor kort bestuurslid van Recruiters United. ‘Het hoofdredacteurschap van ZiPconomy is een mooie aanvulling op mijn werk als Programma Manager Externe Inhuur’, vertelt Weijers. ‘Ik ben vereerd dat Hugo-Jan mij het vertrouwen geeft om zijn grote schoenen te vullen.’

Polder, politiek én praktijk samen

Weijers weet als geen ander wat er speelt in de wereld van intermediaire dienstverleners. Hij helpt organisaties zoals Enexis en Stedin met expertise op het gebied van externe inhuur. Dat blijft zijn voornaamste werk, naast zijn nieuwe functie als hoofdredacteur dus. ‘ZiPconomy is een prachtig, invloedrijk platform waarop politiek, polder en praktijk samenkomen. Als hoofdredacteur breng ik mijn kennis en praktijkervaring in om te helpen ons vakgebied verder te professionaliseren.’

‘Als hoofdredacteur breng ik mijn kennis en praktijkervaring in om te helpen ons vakgebied verder te professionaliseren.’

Hij is van plan de positie van ZiPconomy als toonaangevend, onafhankelijk platform voor inzichten en trends op de arbeidsmarkt te versterken. ‘Er zijn zoveel ontwikkelingen waar bedrijven en zelfstandigen mee te maken hebben. Denk aan wetgeving, schaarste en de impact van technologie. Ik kijk ernaar uit om samen met het team verder te bouwen.’ Als het nieuwe gezicht van ZiPconomy wil Jan-Willem Weijers ook zelf zijn inzichten en expertise delen via podcasts, webinars, artikelen en marktrapporten, zoals het MSP-rapport waarvan een nieuwe editie in juni 2025 uitkomt.

Lees ook

Waarom uitzendbureau Covebo eigen test- en trainingsfaciliteit met CNC-machines opent

Alleen maar beschikbare kandidaten matchen aan binnenkomende vacatures? Uitzendwerk gaat tegenwoordig vaak heel wat verder. Zo blijkt uit wel de casus van Covebo, het bureau dat in zijn test- en trainingscentrum in Eindhoven recent een nieuwe faciliteit heeft geopend die zich volledig richt op het testen en trainen van zogeheten CNC-operators. Het centrum is volgens de initiatiefnemers ‘uniek in Europa vanwege de combinatie van moderne machines, meervoudige softwareomgevingen en een maatwerkbenadering die buitenlandse technici voorbereidt op de hoge standaarden in de Nederlandse maakindustrie.’

Het nieuwe centrum is volgens de initiatiefnemers ‘uniek in Europa’.

Met de CNC-test- en trainingsfaciliteit hoopt Covebo tegemoet te komen aan de wensen van Nederlandse maakbedrijven in de regio, waaronder toeleveranciers van ASML en hightechproducenten zoals VDL en Frencken, die steeds hogere eisen stellen aan de praktische vaardigheden van hun technisch personeel. Tegelijkertijd is het aantal beschikbare technici en trainers beperkt, met name voor CNC-gestuurde productie. Covebo werft al jaren CNC-specialisten in onder meer Oost-Europa, maar weet dat de aansluiting tussen cv en werkvloer niet vanzelfsprekend is.

‘Cv zegt niet alles’

‘Een cv zegt niet alles’, aldus Jelrik Pott, directeur Covebo Bouw & Techniek. ‘Veel kandidaten werken in hun thuisland met oudere CNC-machines of andere software. Daarom toetsen we hier graag eerst wat iemand écht kan, met echte opdrachten op machines die vergelijkbaar zijn met die van onze klanten. Alleen als iemand veilig en zelfstandig kan werken, stellen we hem of haar vervolgens aan de klant voor.’

‘We toetsen hier wat iemand écht kan, met echte opdrachten op machines die vergelijkbaar zijn met die van onze klanten.’

In het centrum worden jaarlijks maximaal 500 CNC-technici getest en waar nodig bijgeschoold. Daarvoor beschikt Covebo over een compleet machinepark met 4 CNC-machines en 6 softwareomgevingen. Kandidaten worden beoordeeld op hun technische vaardigheden, softwarekennis en veiligheid. In 4 uur kan al een helder beeld worden gevormd; aanvullende training neemt meerdere dagdelen in beslag.

Maatwerk voor elk bedrijf

Voorafgaand aan het testproces bezoeken adviseurs van Covebo de werkvloer van opdrachtgevers. Daar brengen zij de technische vereisten, gebruikte machines en bedrijfscultuur in kaart. Dit wordt vertaald naar een individueel test- en trainingsplan. ‘We zorgen dat iemand met precies de juiste skills op precies de juiste plek terechtkomt’, aldus Pott. ‘Dat voorkomt fouten, verhoogt de veiligheid en versnelt de inwerkperiode. Naast trainingen in ons trainingscentrum verzorgen we bovendien interne trainingen bij een aantal van onze vaste klanten om het rendement van hun CNC-operators te verhogen.’

‘We zorgen dat iemand met precies de juiste skills op precies de juiste plek terechtkomt.’

Opleidingen in binnen- en buitenland zijn vaak ontoereikend, merken ze bij Covebo. CNC-machines zijn duur, lesprogramma’s sluiten niet altijd aan op de praktijk en het tekort aan technisch docenten belemmert de capaciteit. Het uitzend- en detacheringsbureau, dat werkt voor meer dan 150 maakbedrijven in Nederland, wil door zelf te investeren in infrastructuur en expertise hierop inspelen. De nieuwe CNC-faciliteit vormt een aanvulling op bestaande programma’s voor lassers en installatietechnici in Eindhoven, Nieuwegein en Nijkerk.

Lees ook

‘Nieuwe’ grote recruitmenttech-speler in Benelux-markt: Talentech

Officieel bestaat Talentech pas sinds 2019, maar het bedrijf heeft al een geschiedenis van ruim 20 jaar. Het is namelijk het product van vier eerdere HR-techbedrijven: HR Manager, ReachMee, Talmundo en Webcruiter. Momenteel ondersteunt de vooral in Scandinavië actieve leverancier van geïntegreerde recruitment- en HR-oplossingen een breed scala aan organisaties, waaronder ook organisaties in de publieke sector. Met meer dan 600.000 gebruikers en 350.000 jaarlijkse wervingen, verwerkt het platform jaarlijks 10 miljoen sollicitanten. In thuisland Noorwegen, maar ook in Finland, Zweden en Denemarken bedient Talentech al meer dan 2.500 klanten.

‘De uitbreiding naar de Benelux opent nieuwe deuren voor ons.’

De huidige uitbreiding naar de Benelux is ‘een belangrijke stap in het verder versterken van de Europese aanwezigheid’, stelt Sander Stevens (foto), die als Country Manager bij Talentech Benelux is aangesteld. ‘Dit opent nieuwe deuren voor ons. We zijn klaar om met onze HR-oplossingen de recruitment en HR-processen van bedrijven in de Benelux te optimaliseren.’

A.I., analytics en aardig voor gebruiker

Talentech biedt een geïntegreerd platform dat bedrijven in staat stelt om het volledige HR-traject te verbeteren – van recruitment, onboarding en HR tot offboarding. Wat Talentech volgens Stevens onderscheidt is de gebruiksvriendelijke interface en de krachtige data-analysemogelijkheden die bedrijven helpen strategische HR-beslissingen te nemen op basis van real-time inzichten. ‘Waar traditionele HR-oplossingen complex en tijdrovend kunnen zijn, biedt Talentech een eenvoudige en flexibele oplossing die makkelijk integreert in bestaande systemen.’

‘Waar traditionele HR-oplossingen complex en tijdrovend kunnen zijn, bieden wij een eenvoudige oplossing.’

Daarnaast is het bedrijf volgens hem continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe A.I.-functionaliteiten in haar platformen, die bedrijven moeten helpen om sneller en efficiënter talent te identificeren. ‘We zetten A.I. in om zowel kandidaten als interne medewerkers beter te matchen met de juiste rollen en ontwikkelingsmogelijkheden. Deze technologie maakt het mogelijk voorspellende analyses te doen en trends in personeelsdata te herkennen, wat bedrijven helpt proactief HR-strategieën te implementeren. Deze innovaties maken Talentech’s oplossingen niet alleen efficiënter, maar ook toekomstbestendig in een snel veranderende arbeidsmarkt.’

Jarenlange ervaring in onboarding

Onder de naam Talmundo heeft Talentech Benelux de afgelopen jaren al veel organisaties in de Benelux geholpen met hun onboardingprocessen. Het bedrijf heeft dan ook al ervaring met de markt en kent de behoefte van organisaties in de Benelux, stelt Stevens. ‘Met de toevoeging van het productportfolio van Talentech zijn we nu in staat om HR nog beter te ondersteunen bij haar taken, of het nu gaat om onboarding, recruitment, HR of analytics.’

Lees ook

Brandmannen wint aanbesteding en is aan de slag voor Waterschap Zuiderzeeland 

Het Haarlemse recruitmentmarketing en employer branding bureau Brandmannen heeft recent de aanbesteding gewonnen voor alle jobmarketing van Waterschap Zuiderzeeland. De samenwerking is inmiddels in volle gang: de eerste 5 vacatures worden op dit moment ingevuld via gerichte online campagnes. De overeenkomst is aangegaan voor 2 jaar, met de mogelijkheid tot 2 keer een jaar verlenging.

‘De samenwerking draait om meer dan alleen campagnes draaien.’

Gedurende deze periode werkt Brandmannen nauw samen met zowel het recruitment- als het communicatieteam van het waterschap, wat bijdraagt aan breed gedragen campagneplannen. Maar de samenwerking draait om meer dan alleen campagnes draaien. Zo ontwikkelde Brandmannen speciaal voor Waterschap Zuiderzeeland ook een set social templates, waardoor de CTR (Click Through Rate, het percentage mensen dat doorklikt naar de vacature nadat ze de advertentie zien) van de campagnes direct omhoog ging.

Custom dashboard en vacatureteksttraining

Deze templates worden niet alleen gebruikt om te bouwen aan merkherkenning in de betaalde jobmarketing door Brandmannen, maar ook door Waterschap Zuiderzeeland zelf voor organische posts op LinkedIn, X, Facebook en Instagram. Ook heeft Brandmannen inmiddels een vacatureteksttraining gegeven en een custom dashboard opgeleverd waarin live alle statistieken van lopende campagnes bekeken kunnen worden.

Al 5 vacatures werden via jobmarketingcampagnes succesvol ingevuld.

Elk kwartaal zitten beide teams samen aan tafel voor een strategisch overleg, om zo elke campagne naar een nog hoger niveau te kunnen tillen. ‘We zijn net gestart met Brandmannen voor onze online recruitmentmarketing’, legt Dilan Güngör, Recruitment Specialist bij het Waterschap Zuiderzeeland uit. ‘We kijken uit naar een succesvolle samenwerking en effectieve campagnes om de juiste talenten aan te trekken.’

De eerste resultaten zijn inmiddels ook al binnen. Zo werden al 5 vacatures via jobmarketingcampagnes succesvol ingevuld. Snel schakelen tussen recruitment en communicatie en goed overleg over de in te zetten content legt hiervoor de basis. Daan Tellam, recruitment marketing adviseur bij Brandmannen, is in elk geval enthousiast: ‘De samenwerking is voortvarend van start gegaan. De nauwe samenwerking tussen communicatie en recruitment, gecombineerd met onze strategische kwartaaloverleggen, draagt bij aan een effectieve aanpak op strategisch, tactisch én operationeel niveau. Wij kijken ernaar uit om deze samenwerking de komende tijd verder uit te bouwen.’

Lees ook

Agency-groep rond RCA wordt Friends of Cartel en lanceert 4 gespecialiseerde bureaus

Met zo’n 100 medewerkers en in 2024 een omzet van 26 miljoen euro behoort de agencygroep rond RCA en HeadOffice tot de allergrootste spelers in Vlaanderen als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Sinds deze week heeft die groep een andere naam gekregen: Friends of Cartel. ‘Wij kiezen hierin resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen’, aldus CEO Tom Van den Bergh (foto).

‘Wij kiezen resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen.’

‘Afscheid nemen van een sterk merk doe je niet licht. RCA heeft een stevige identiteit opgebouwd’, stelt Van den Bergh. ‘Maar het momentum is er. Het samengaan met HeadOffice en de meerderheidsparticipatie van Glowi – intussen bijna een jaar geleden – hebben een nieuw hoofdstuk ingezet. Nu zetten we de volgende stap, onder een nieuwe vlag. Of beter gezegd: onder nieuwe vlaggen.’

Nieuwe vlaggen

Die 4 nieuwe vlaggen in de groep heten:

  • Cartel Works — voor alles wat draait rond employer branding en recruitmentmarketing.
  • HeadOffice — voor contentmarketing en custom publishing.
  • Lex&Turner — voor branding en design met karakter.
  • RCA PR — voor PR in alle vormen: corporate en lifestyle, influencer marketing en crisiscommunicatie. Zij nemen ook de eervolle taak op zich om de RCA-erfenis levend te houden.

Daarnaast wordt Cartel Agency het lead agency binnen Friends of Cartel. ‘Hier bouwen we merken en campagnes over sectoren heen, door expertises en services binnen de groep slim te combineren. Klanten zoals Wibra, BelOrta, Het Poetsbureau, CM en Opgroeien (Vlaamse Overheid) vertrouwen op dit collectieve vakmanschap’, legt Van den Bergh uit. ‘Met Friends of Cartel geven we daarnaast de ruimte aan onze expertcenters om te groeien onder hun eigen naam. Want specialisatie verdient zichtbaarheid. En een eigen merkidentiteit maakt sterker.’

‘Cartel’ staat voor samenwerking

Waarom het woord Cartel? ‘Het is een woord met gelaagdheid, Latijn van oorsprong’, licht Tom Van den Bergh toe. ‘In onze taal klinkt het als ‘gilde’. Of, voor sommigen: met een scherp randje. Oorspronkelijk betekent het echter een samenwerking. Een vereniging van vakmensen. En dat is exact wat wij zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het métier. Voor het ambacht van merken, marketing en communicatie.’

https://friendsofcartel.be/nl/insights/hoe-het-begon-rca-en-headoffice-voortaan-samen-dankzij-glowi

‘Dit is exact wat wij zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het métier.’

Nomen est omen, zegt hij, opnieuw in het Latijn. ‘Een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit. Om onze bureaus te versterken. Om talent aan te trekken én ruimte te geven. Om het verschil te maken in een sector waar inhoud, creativiteit en strategie samen het verschil maken.’

Sinds 1987

RCA werd in 1987 opgericht door Roger Ramaekers. Het bureau groeide daarna gestaag door, tot het werd overgenomen door Philip Bijnens. Die haalde partners aan boord als Wim Claesen, Sandra Vandoren en Bruno Leyssens, waardoor het bedrijf vleugels kreeg. Later stapten ook voormalig CEO Ivo Clerix,  huidig CEO Tom Van den Bergh en de jongere collega’s Bart Klerckx en Jente Joris in. Vorig jaar werd RCA dus overgenomen door Glowi, de holding boven bedrijven als Het Poetsbureau, wat begon als een innovatief dienstenchequebedrijf met een frisse aanpak.

‘Een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit.’

Glowi is tegenwoordig een veelzijdige bedrijvengroep in België met impact in zowel B2C- als B2B-diensten. Het geldt inmiddels als de grootste private werkgever in Vlaanderen. Op HR-gebied maakte het bedrijf naam door de min of meer recente overnames van bijvoorbeeld Mojo, JobExpert, CaptainWork en Motmans & Partners. Ook in Nederland heeft het bedrijf overigens voet aan de grond gezet, door de overname van Blue Groep aan, een bedrijf actief in schoonmaakdiensten en uitzendarbeid in Nederland. Het was zo’n 1,5 jaar geleden de eerste keer dat de Glowi groep in haar buy & build verhaal een stap over de grens zette.

Lees ook

In2Dialog en Ixly ontvangen prestigieuze subsidie om A.I. in recruitment te versterken

In2Dialog, een start-up die het recruitmentproces vernieuwt met A.I.-gedreven tools, heeft een prestigieuze MIT R&D-samenwerkingssubsidie ontvangen van de Provincie Utrecht. De subsidie ondersteunt In2Dialog in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelproject met Ixly – een bekende aanbieder van online assessments, tests en psychometrische instrumenten – met als doel het snijvlak van natuurlijke taalverwerking en psychologische beoordeling in recruitment te verkennen.

Doel is eerlijkere, transparantere en effectievere recruitmentoplossingen te bouwen.

De financiering komt uit de MIT-regeling (MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren), een Nederlands overheidsinitiatief dat innovatie onder mkb-bedrijven stimuleert via gezamenlijke R&D-projecten. Dankzij deze subsidie kunnen In2Dialog en Ixly samen technologie verder ontwikkelen die gebruikmaakt van Large Language Models (LLM’s) om taalgebruik te analyseren en psychometrische eigenschappen af te leiden — met als doel eerlijkere, transparantere en effectievere recruitmentoplossingen te bouwen.

Inzichten verfijnen

Het project bouwt voort op een langdurige verbinding tussen academisch onderzoek en praktische toepassing. Het psychometrisch kader dat In2Dialog hanteert, is oorspronkelijk ontwikkeld en gevalideerd binnen een academische context. Dankzij de MIT-financiering kunnen deze inzichten nu verder worden verfijnd via toegepast onderzoek en worden vertaald naar tools met echte maatschappelijke impact – niet alleen voor recruiters en kandidaten, maar ook voor onderwijsinstellingen, publieke diensten en medewetenschappers.

Het project bouwt voort op een langdurige verbinding tussen academisch onderzoek en praktische toepassing.

Hoewel de subsidie een stevige impuls geeft aan de innovatiekoers van In2Dialog, reikt de betekenis ervan verder dan het bedrijf zelf. Het project sluit aan bij bredere beleidsdoelstellingen om het Nederlandse start-up-ecosysteem te versterken, met name op het gebied van kunstmatige intelligentie. Uit recente rapporten blijkt dat vroege investeringen in A.I. in Nederland achterblijven ten opzichte van Europese koplopers zoals Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Programma’s als MIT helpen deze kloof te dichten door onderzoek minder risicovol te maken en de ontwikkeling van eigen technologische oplossingen te versnellen.

Toetsen bij echte sollicitatiegesprekken

‘Deze subsidie is een erkenning van de waarde van het combineren van A.I., taalkunde en psychometrie om mensen en organisaties beter te laten matchen’, aldus Diddo van Zand, CEO van In2Dialog (links op de foto). ‘We kijken ernaar uit om onze wetenschappelijke basis verder uit te bouwen en deze in de praktijk te toetsen bij echte sollicitatiegesprekken.’

‘Dit erkent de waarde van het combineren van A.I., taalkunde en psychometrie om beter te kunnen matchen.’

‘Deze samenwerking weerspiegelt onze gedeelde ambitie om grensverleggende innovatie naar het veld van assessments en recruitment te brengen’, voegt Dirk-jan van de Werfhorst, CEO van Ixly (rechts op de foto), toe. ‘Door Ixly’s psychometrische expertise te combineren met de geavanceerde taaltechnologie van In2Dialog, willen we een nieuwe standaard zetten voor eerlijkheid, diepgang en wetenschappelijke onderbouwing in kandidaatbeoordeling, en zo de basis leggen voor een inclusievere en objectievere toekomst van werk.’

Lees meer:

MrWork en Cruit slaan de handen ineen voor samenwerking

MrWork en Cruit slaan de handen ineen om samen organisaties te helpen hun wervingskracht te vergroten. MrWork is vooral bekend op het gebied van recruitment marketing automation en helpt organisaties nu om passief en actief zoekend talent te bereiken, en om talentpools op te bouwen en te onderhouden om meer sollicitaties te genereren. Cruit is met hun employee referral software op een missie om de kracht van employee referrals te ‘unleashen’ en bedrijven te helpen het beste talent te vinden via hun medewerkers. Meer referrals met minder hassle en elke collega een ‘Cruiter’, dat is het motto.

De oplossingen die MrWork inzet voor klanten om talent aan te trekken, wordt versterkt door de referral tooling van Cruit, zo is het idee.

Daarom vullen de twee partijen elkaar naar eigen zeggen ook naadloos aan: waar MrWork via innovatieve RMA-oplossingen de juiste kandidaten wil bereiken, informeren en converteren en zo wil zorgen voor aanwas van nieuw personeel, doet Cruit dat via hun employee referral software en het inzetten van interne medewerkers als ambassadeurs. De oplossingen die MrWork inzet voor klanten om talent aan te trekken, wordt versterkt door de referral tooling van Cruit, zo is het idee.

Toekomstbestendige werving

In een arbeidsmarkt waarin concurrentie om talent ongekend hoog is, is zo’n integrale aanpak cruciaal, geloven beide bedrijven. MrWork en Cruit stellen dat succesvolle werving begint bij het consistent zichtbaar zijn bij de juiste doelgroepen én bij het betrekken van je eigen mensen in het wervingsproces. De combinatie van RMA en referral recruitment moet volgens hen leiden tot een meer kwalitatieve instroom, snellere plaatsingen en sterkere employer brands – alles gebaseerd op data, automatisering én menselijke relaties.

Lees meer:

Selectie op skills heeft nu ook het onderwijs bereikt

Een skills-paspoort voor het onderwijs, dat hadden we nog niet. Maar met de lancering van EduSkills lijkt het wel die kant op te gaan: het nieuwe platform kijkt verder dan een diploma en een cv, en zet iemands vaardigheden (skills) centraal – dit maakt de weg vrij voor een toegankelijker, kansrijkere matching, nu dus ook voor wie voor de klas wil staan.

Voor de klas staan kan nu ook zonder pabo-diploma.

EduSkills is officieel erkend als project binnen het Integraal Skillspaspoort Programma (ISP). Het platform wil het voor kandidaten die het onderwijs overwegen mogelijk maken om op basis van werkervaring en vaardigheden een persoonlijk skillspaspoort te genereren. Werkzoekenden ontdekken dan welke functies in het onderwijs écht bij hen passen – van onderwijsassistent tot schoolleider – en kunnen gericht solliciteren of zich verder ontwikkelen. Voor scholen biedt het platform slimme tools om efficiënter personeel te werven, aldus Maurits Drenth, oprichter van ECHT Onderwijs, initiatiefnemer van het project.

‘Onderwijs toegankelijker’

‘We zetten met EduSkills in op wat – zeker in het onderwijs – écht ertoe doet: wat iemand kan en wil leren. Daarmee maken we het onderwijs toegankelijker voor nieuw talent, én helpen we scholen om het juiste talent te vinden’, stelt Drenth. Volgens de ondernemer is er in de samenleving een groeiende groep professionals die maatschappelijke impact wil maken, maar niet altijd voldoet aan het traditionele plaatje van ‘de ideale kandidaat’. Juist met werving, matching en ontwikkeling wil EduSkills hierop inspelen. En skills bieden daarbij de uitkomst.

‘Als we kijken naar vaardigheden, blijken mensen uit heel andere hoeken verrassend goed te passen in het onderwijs’, vult operationeel directeur Karin van der Gragt aan. ‘Met dit nieuwe skills-based platform kun je snel ontdekken of het onderwijs iets voor je is. Zonder diploma starten? Vaak mogelijk. Mét salaris? Jazeker. Het lerarentekort lijkt onoplosbaar als je alleen zoekt binnen de bestaande pool van opgeleide leerkrachten. EduSkills biedt scholen de mogelijkheid om traditionele vacatures te ‘verskillen’.’

‘Misschien was je jarenlang voetbaltrainer – dan deed je óók veel didactische vaardigheden op.’

En dan blijkt er ineens dus veel meer mogelijk. ‘Misschien was je jarenlang voetbaltrainer van een jeugdteam – dan heb je óók veel didactische vaardigheden opgedaan’, legt Van der Gragt uit. ‘Met onze techniek maken we die kennis en kunde zichtbaar. Alles wat je kunt, weet en geleerd hebt, wordt omgezet in skills. Zo krijg je een totaal nieuwe blik op talent. Iemand zonder ervaring in het onderwijs kan zo toch al over veel relevante vaardigheden beschikken. En zo krijg je ook meteen een ontwikkelpad: waar sta je nu, en wat heb je nog nodig om verder te groeien? En dat is minstens zo belangrijk.’

eduskills skills in het onderwijs

Lees meer:

Zorgbemiddelaar PIDZ verlegt focus van zzp’ers meer naar uitzendkrachten

Als platform dat flexibel inzetbare zorgprofessionals en zorginstellingen samenbrengt, had PIDZ jarenlang vooral een focus op zzp’ers. Maar nu sinds begin dit jaar de handhaving op schijnzelfstandigheid is ingegaan, voegt het snel een nieuwe samenwerkingsvorm toe: uitzendopdrachten. ‘Dankzij de handhaving op schijnzelfstandigheid verandert de flexibele invulling van werk in de zorg. Daar kunnen we niet omheen’, aldus PIDZ-CEO Ard Huininga. ‘We merken dan ook dat zzp’ers die in de zorg werken zich zorgen maken: ze willen graag in de zorg blijven, maar niet terug in loondienst.’

‘De flexibele invulling van werk in de zorg verandert. Daar kunnen we niet omheen.’

Diezelfde voorzichtigheid rondom het zzp-schap zegt hij ook terug te zien bij een aantal zorginstellingen die het bureau als klant heeft. ‘Hierdoor dreigt de ervaren zorgprofessional de zorg te verlaten en koersen we af op een zorginfarct. Uiteindelijk moet de zorg voor iedereen beschikbaar blijven. Daarin zijn flexibele zorgprofessionals onmisbaar. Door instellingen en professionals met uitzendopdrachten meer keuzemogelijkheden te bieden, hopen we ervoor te zorgen dat professionals de komende jaren flexibel inzetbaar blijven in de zorg.’

Mes aan 2 kanten

Volgens Huininga hadden veel instellingen ook voor de handhaving op schijnzelfstandigheid overigens al een groeiende behoefte aan flexibele werkinvulling, anders dan het zzp-schap. Met de nieuwe dienstverlening komen zorgprofessionals voor de uitzendopdrachten bij PIDZ in dienst, waardoor ze zeker zijn van zaken als salaris, pensioenopbouw en vakantiegeld, zonder hierbij flexibiliteit te verliezen.

Voor de uitzendopdrachten komen zorgprofessionals voortaan bij PIDZ in dienst.

Op het platform van PIDZ plaatsen zorginstellingen in onder meer de GGZ, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en verpleging-, verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) hun losse of langdurige opdrachten. Specifiek gaat het om opdrachten voor verpleegkundigen, verzorgenden IG, begeleiders en helpenden (plus). Het is vervolgens aan zorgprofessionals om te bepalen op welke opdrachten, bij welke instelling en hoe vaak ze reageren. Zo snijdt het mes aan twee kanten: zorgprofessionals houden regie over hun eigen agenda en werkindeling, terwijl zorginstellingen piekperiodes of structurele tekorten kunnen blijven opvullen met flexibele krachten.

Lees ook

Hulp aan huis of mantelzorg als extra arbeidsvoorwaarde: Mediatic heeft de primeur

Het niet-medische hulpplatform Beep for Help introduceert per direct haar B2B-hulp-aan-huis-service. De dienst ondersteunt werkenden met mantelzorg- en huishoudelijke taken om stress of overbelasting te voorkomen. Werkgevers kunnen de dienst inzetten als extra arbeidsvoorwaarde en zo medewerkers aan zich binden. Het Amsterdamse PR-bureau Mediatic is de eerste die gebruik gaat maken van de service.

‘Werkgevers willen vaak iets betekenen, maar grijpen dan al snel naar een bloemetje.’

Beep for Help richtte zich tot nu toe vooral op de directe hulpvragers, maar wil met het nieuwe aanbod inspelen op het groeiende aantal werknemers dat werk combineert met zorg en worstelt met hun werk/privébalans. ‘Uit CBS-cijfers blijkt dat maar liefst 1 op de 8 Nederlanders langdurig mantelzorg geeft’, zegt people manager Margreth van Kuijl. ‘Werkgevers willen in zulke situaties vaak iets betekenen, maar grijpen dan al snel naar een bloemetje. Met deze service biedt je een werknemer daadwerkelijke steun door te ontlasten bij praktische taken, zoals boodschappen doen, huishoudelijk werk of kleine klussen die anders blijven liggen.’

Betrokken werkgeverschap

Cijfers tonen aan dat de groei van de arbeidsproductiviteit achterblijft. De nieuwe service richt zich op een verbetering hiervan, aldus Van Kuijl. ‘Werkgevers richten zich vaak op processen of technologie, terwijl ook de omstandigheden waarin werknemers functioneren een grote rol spelen. Slimmer werken betekent werken op de juiste momenten, met de juiste ondersteuning en betere prestaties als gevolg. Ondersteuning bij bijvoorbeeld mantelzorg en praktische taken biedt een out of the box-oplossing, voor zowel werknemer als werkgever. Het maakt een werkplek aantrekkelijker voor huidige én toekomstige medewerkers, zeker nu de arbeidsmarkt onder druk staat.’

‘Het is een kleine moeite en een investering die veel oplevert.’

Zo denkt in elk geval ook Dennis Mensink, oprichter en eigenaar van Mediatic, er over. Zijn PR- en contentmarketingbureau schakelt Beep for Help als eerste in om hun medewerkers te ondersteunen als aanvullende arbeidsvoorwaarde. ‘Een fijne werkplek draait niet alleen om wat je op kantoor regelt’, aldus Mensink. ‘Alert zijn op wat er speelt buiten het werk, is net zo belangrijk. In korte tijd hadden we meerdere medewerkers met uitdagingen in de privésferen. Dat had een flinke impact op hun welzijn. Met de Beep for Help-service konden we hen makkelijk en effectief ondersteunen. Het is een kleine moeite en een investering die veel oplevert en goed past bij onze kernwaarden.’

Lees ook

Assess for Success: eerste vacaturesite zonder cv of motivatiebrief

Nederlandse werkgevers vertrouwen nog altijd op cv’s en motivatiebrieven om te bepalen wie wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Toch tonen tientallen wetenschappelijke studies aan dat deze documenten nauwelijks betrouwbare voorspellers zijn van werkprestaties. Daarom lanceert Femke Oosterkamp (foto) deze week een nieuwe vacaturesite waar kandidaten alleen maar kunnen solliciteren zónder cv of motivatiebrief: Assess for Success.

‘Werkgevers vertrouwen helaas nog altijd veel op cv’s en motivatiebrieven.’

In plaats van cv en brief worden op de vacatures op deze sites alleen maar objectieve selectiemethoden ingezet, zoals game-based assessments en gestructureerde vragenlijsten. ‘Cv’s en motivatiebrieven zeggen weinig over iemands daadwerkelijke vaardigheden’, aldus Oosterkamp. ‘Toch blijven werkgevers hier maar aan vasthouden. Zonde, want wetenschappelijk onderzoek toont keer op keer aan dat objectieve methoden een veel betere voorspeller zijn van succes op de werkvloer.’

Selectie op skills, niet op papier

Volgens Oosterkamp wijst onderzoek uit dat 81% van de vooroordelen in een sollicitatieproces ontstaat op basis van een cv. Om daarmee af te rekenen biedt Assess for Success werkgevers de mogelijkheid om kandidaten op basis van objectieve criteria te selecteren, ‘waardoor ze een nauwkeuriger beeld krijgen van iemands daadwerkelijke competenties’, aldus de oprichter. ‘Internationale studies laten zien dat organisaties die objectieve selectiemethoden toepassen niet alleen eerlijker, maar vooral ook effectievere keuzes maken. Bedrijven die deze aanpak hanteren, hebben minder verloop en een hogere werknemerstevredenheid.’

‘Mijn ervaring als fashion model telde simpelweg niet mee, omdat het niet in de juiste vakjes paste.’

De oprichtster van het nieuwe platform weet uit eigen ervaring hoe beperkt de traditionele sollicitatieprocessen kunnen zijn. ‘Tijdens mijn masteropleiding werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt: ik kon geen stage vinden. De reden? Mijn cv bevatte een ‘rode vlag’, omdat ik mijn bachelor in 7 jaar afrondde door een neurologische aandoening. Dit werd als negatief beoordeeld, zonder dat gekeken werd naar mijn daadwerkelijke vaardigheden of werkervaring. Terwijl ik toch ook al een hele rugzak aan werkervaring zou meenemen, omdat ik vanaf mijn 17e de wereld heb rondgevlogen als fashion model. Die ervaring telde simpelweg niet mee, omdat het niet in de juiste vakjes paste.’

Gewoon Goede Sollicitanten

Het nieuwe platform Assess for Success is een initiatief van Gewoon Goede Sollicitanten, een recruitmentmarketingbureau dat al langer objectieve wervings- en selectietrajecten ontwikkelt. De vacaturesite wil alle vacatures verzamelen van werkgevers die cv’s en motivatiebrieven achterwege laten en in plaats daarvan alle kandidaten op een uniforme, objectieve manier willen beoordelen. Of dat nu via Open Hiring is, via game based assessments, of via gestructureerde vragenlijsten.

Lees ook

Zo’n 3.000 uitzendbureaus kunnen extra aandacht van SNCU verwachten

Maar liefst 3.000 uitzendbureaus in Nederland doen niet mee aan enige vorm van zelfregulering, constateert de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU). Niet meteen het bewijs dat die bureaus dan ook meteen malafide opereren, maar wel een signaal of indicatie, aldus de stichting. En daarom gaan ze met een nieuwe sectorinformatiedatabase deze bureaus wel beter in de gaten houden, om in te schatten of er risico’s bestaan op afwijking van de cao. Mocht het nodig zijn dan worden ook andere handhavingsinstanties zoals de Arbeidsinspectie of het Openbaar Ministerie ingeschakeld, zo kondigt SNCU aan.

‘Zo’n 3.000 bureaus zijn niet aangesloten bij keurmerken, brancheorganisaties of bij een pensioenfonds.’

Directeur Jaap Buis: ‘De afgelopen tijd hebben wij veel tijd gestoken in het opzetten van deze database waarbij we mogelijke risico’s kunnen opsporen. Er blijken ruim 9.000 uitzendbureaus geregistreerd te staan als actief verlonend; ruim 6.000 daarvan zijn op enige wijze betrokken bij de verschillende zelfreguleringsprincipes. Juist die resterende 3.000 hebben onze aandacht. Ze zijn niet aangesloten bij keurmerken, brancheorganisaties of bij een pensioenfonds. Niet dat ze zo automatisch fout zijn. Maar de uitzendregels zijn complex. Het kan zijn dat zij onbewust of zelfs bewust fouten maken. Als wij dat constateren, gaan we optreden.’

Aangifte doen

De informatiepositie van de SNCU maakt ook dat andere handhavers als het OM of de Arbeidsinspectie in stelling gebracht kunnen worden. In aanloop naar nieuwe wetgeving, lijkt het aantal actieve uitzendbureaus toe te nemen. Bij het UWV ziet de SNCU  al meerdere kwartalen een stijgend aantal uitzenders die echt aangiftes doen. Een goede reden om alert te zijn en met overige instanties binnen de sector snel actie te ondernemen, aldus Buis. ‘Het lijkt erop dat er meer bedrijven actief worden in de sector. Gezien de komende nieuwe wetgeving en de omzetontwikkeling in de sector is dat iets om goed in de gaten te houden.’

‘Als je als uitzendbureau wilt opereren is het ook jouw verantwoordelijkheid om de regels juist toe te passen.’

Hij vertelt dat ‘verschillende partijen in de uitzendsector’ hebben meegewerkt aan de nieuwe Sectorinformatiedatabase. ‘Inmiddels kunnen wij steeds beter risico’s op afwijking van de cao inschatten en gericht onderzoeken doen. Bij deze analyses werken we ook samen met overheidsinstanties.’ Het is overigens niet zo dat veel bureaus bewust de boel flessen, denkt de SNCU-directeur. ‘De uitzendwereld is uitermate complex. Dus er worden gewoon fouten gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat dat toelaatbaar is. Als je als uitzendbureau wilt opereren is het ook jouw verantwoordelijkheid om dat goed te doen en de regels juist toe te passen.’

Foto boven

Lees ook