René van CSB: de goedlachse Brabantse monteur die viral gaat (inzending Komma / CSB Installatietechniek)

CSB Installatietechniek zoekt personeel. Mensen met werkmotivatie en goeie zin. Net als ieder ander bedrijf momenteel. Maar liever niet op een saaie manier. Geen standaard ‘bannertjes’, geen saaie vacature, geen standaard leus op de bedrijfsbussen, maar opvallend. Viral-achtig opvallend. We bedachten een employer branding-campagne om ervoor te zorgen dat mensen in de rij staan om bij CSB te mogen werken. Op basis van de kernwaarden én het profiel dat ze zoeken, bedachten we René van CSB. In een video die via alle onlinekanalen gepromoot werd, is de bal heel hard gaan rollen.

In een video die via alle onlinekanalen gepromoot werd, is de bal heel hard gaan rollen.

Met de kernwaarden verantwoordelijk, sympathiek en dynamisch in ons achterhoofd, werd er gebrainstormd. We kwamen op het idee een personage in beeld te brengen. Een rasechte Brabander, een sympathieke vakidioot met gevoel voor humor. Een soort Rob Kemps in de mix met Frank Lammers. Iemand die tonprater kan zijn en perfect door kan als boerenbruidegom. Het werd René van CSB.

Typische grappen

De acteur was gekozen en het personage werd opgebouwd. Het script werd volgestopt met typische grappen die de vakman herkent. Zowel in beeld als in tekst. Ook hielden we rekening met het neerzetten van CSB als serieus bedrijf. Zo kwam het pand naar voren, zie je nette bedrijfsbussen, degelijk gereedschap en grote installaties. Samen met CSB regelden we alles. Meerdere filmlocaties, een complete huisstijl, alle attributen en natuurlijk het inmiddels legendarische ‘Straight Outta Buul’-hemd.

LinkedIn, Facebook, TikTok en Instagram vulden zich in no time met onze sympathieke René.

Halverwege mei was het z ver. Op de social mediakanalen van René werd de video de lucht in geslingerd en via CSB gedeeld. In combinatie met een bannerset voor een Google Display-campagne en promotiebudget voor de socials, vulden LinkedIn, Facebook, TikTok en Instagram zich in no time met onze sympathieke René. Het is goed dat de acteur in werkelijkheid uit Bladel komt, want in Budel had hij niet ongestoord over straat kunnen lopen. Inmiddels zijn we al vele shoot-dagen verder en staat de teller op tientallen video’s die opgenomen zijn.

draaidag csb installatietechniek

Wat was de impact van de case?

  • 20.000+ likes op TikTok
  • 1.000.000+ organische vertoningen bij lancering eerste video
  • 1.000+ enthousiaste reacties
  • 172% meer organische bezoekers op de website
  • Opgepikt door Omroep Brabant, Installatie.nl (en Werf& natuurlijk)
  • Bij het Ledûb Volleybal Festival in Budel deed er een volleybalteam mee met ‘straight outta Buul‘ op het shirt
  • Acteur die wekelijks herkend wordt op straat
  • Heel veel reacties van mensen die vragen om een vervolg.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Reclame die niet aanvoelt als reclame is de beste reclame. En dat is René van CSB. Iedereen denkt dat René in het dagelijks leven gewoon een monteur is bij CSB, omdat zijn karakter en persoonlijkheid zo goed aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf. Zodra er een CSB-busje langsrijdt kijken mensen of René erin zit. Mensen zien hem als de sympathieke en grappige installatie-influencer die ze graag willen volgen en niet als de acteur van een wervingsvideo.

Dat met beperkte middelen een miljoenenpubliek bereikt is, mag zeker beloond worden.

Daarnaast is impact maken voor grote bedrijven een makkie. Ze hebben een groot budget en alles wat ze doen wordt snel opgepikt door de media. CSB daarentegen is een MKB-bedrijf uit een klein dorpje. Het feit dat er met beperkte middelen een miljoenenpubliek bereikt is, mag zeker beloond worden met een award. Beelden zeggen veel meer dan woorden, dus graag verwijs ik door naar de volgende links: komma en tiktok.

Credits

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Komma:

  • Twan Lammers
  • Lars van Gils
  • Jesse Huijers
  • Stijn Wilcke

CSB Installatietechniek

  • Fleur Versteijnen
  • Patrick van Meijl
  • Marlou van der Kampen

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Nederlander steeds minder bang om zijn baan te verliezen

Bang om in de komende 12 maanden je baan te verliezen? Die angst is vanaf 2019 in heel Nederland duidelijk afgenomen. In 2022 vreesde bijvoorbeeld nog maar 6,6% van de Nederlandse beroepsbevolking (in loondienst) in de komende 12 maanden zijn of haar baan te verliezen, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, dat sinds 2003 elk kwartaal 4.000 personen ondervraagt (representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking).

Zowel mannen als vrouwen vreesden de laatste 2 jaar nauwelijks voor baanverlies.

Sinds 2020 zie je dat steeds minder mensen in loondienst bang zijn dat ze binnen een jaar hun baan zullen kwijtraken. Zowel mannen als vrouwen in loondienst vreesden de afgelopen 2 jaar niet of nauwelijks voor baanverlies. En dat is eigenlijk nog steeds zo. Bij de vrouwen was vorig jaar 6,4% bang haar baan te verliezen, terwijl bij de mannen het percentage in 2022 net iets hoger lag, maar ook nog net geen 7,0% was (ongeveer 1 op 14).

Academici net iets banger

Opvallend gegeven...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Wim op woensdag: Hoe overleef ik het algoritme? 

Disclaimer: Lees niet verder als jouw ego groter is dan een algoritme.

6 miljard zoekopdracht per minuut. Laat deze twee getallen even op je inwerken. Zes. Miljard. Dat is bijna de gehele wereldbevolking en 1 minuut is er al bijna voorbij sinds je deze blog bent gaan lezen. Google krijgt dus 6 miljard zoekopdrachten per minuut te verwerken. YouTube is geen zoekmachine, maar wordt hier wel vaak voor gebruikt en staat op plaats 2 van de meest gebruikte websites ter wereld. Beiden opgeteld hebben meer bezoekers dan de rest bij elkaar in de top 50!

Google heeft het bekendste algoritme dat er bestaat.

Google heeft het bekendste algoritme dat er bestaat. Het is de Big Brother is Searching for You. Iedereen kent het en iedereen gebruikt het. Het hoeft geen toelichting, iedereen zal uit eigen ervaring weten dat Google je stuurt naar waar Google je wil hebben. En uiteindelijk is dat degene die het meest betaalt of de meeste views/likes oplevert en als je ergens niet voor hoeft te betalen ben jij zelf het product.

32%: algoritme gaat nóóit baan bepalen

Ik heb recent een onderzoekje gehouden met de stelling: ‘Wanneer gaat indruk maken op een algoritme je kans op een baan bepalen?’ Wat mij verbaast is dat hier 32% van de respondenten stelt dat het nooit gaat gebeuren. 31% zegt: binnen 1 jaar, 30% binnen 5 jaar en 7% in 10 jaar.

Minimaal een derde van de mensheid is doodsbang voor een algoritme wanneer het ons persoonlijk raakt.

Het onderzoek kent een kleine 100 deelnemers en daarmee is het zeker niet representatief maar ik durf de stelling wel aan dat op grotere aantallen de cijfers niet veel anders zullen zijn. Laten we eerlijk zijn, minimaal een derde van de mensheid is doodsbang voor een algoritme wanneer het ons persoonlijk raakt. We raadplegen dagelijks meer dan 8.000 miljard keer Google, maar een algoritme gaat onze kans op een baan niet beïnvloeden? Dream on.

The Origin of Species

De vraag is niet: wannéér – heel wat mensen (onder wie ik) zeggen dat dit al gaande is – maar hóé overleef ik het algoritme? Daarvoor moeten we terug in de tijd. Naar het midden van de 19de eeuw om precies te zijn. Naar Charles Darwin en zijn The Origin of Species. Het gaat niet om de sterkste of de slimste maar om degene die zich het beste aanpast. Internet, software en computers hebben onze wereld zo veranderd dat het een tweede natuur is geworden. En mijn inschatting geldt dat ook hier degene die zich het beste aanpast aan het algoritme zal overleven.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Beeld: Freepik

 

Een vacature in tattoo-vorm op een zzp-monteur (inzending Special Ops)

Omschrijving van de case

Eigenlijk hoef ik onze campagne niet te verkopen. Die verkoopt zichzelf als ik alleen al begin met te zeggen: de allereerste interactieve vacature-tattoo ooit in Nederland.

Net als onze zzp-monteurs zijn wij ook bereid die extra stap te zetten.

Wat was ons doel: het uitbouwen en versterken van de naamsbekendheid van Special Ops onder de doelgroep en leads genereren. Hoe denken we dat doel te kunnen bereiken: door in zee te gaan met Fama Volat en samen een spraakmakende campagne te realiseren waarbij we de grens opzoeken. How to stand out of the crowd? Want net als onze zzp-monteurs zijn wij ook bereid die extra stap te zetten die ons onderscheidt van de massa.

Voorliefde voor uitdagingen

Special Ops is een gespecialiseerd team van zzp-monteurs in de techniek met een voorliefde voor bijzondere uitdagingen. Ze worden hier speciaal op geselecteerd, getraind en ‘uitgezonden’. In een krappe arbeidsmarkt is men vanzelfsprekend blind geworden voor traditionele werving. Bovendien waardeert men een één-op-één-benadering.

De huidige Special Ops-monteurs komen op plekken waar potentiële kandidaten werken.

De huidige Special Ops-monteurs komen op plekken waar potentiële kandidaten werken. Daarom zochten we een manier om ter plekke maximaal indruk te maken op de doelgroep met de hulp van onze huidige medewerkers. Omdat opvallend veel monteurs een voorliefde voor tatoeages hebben, besloten we geen traditionele personeelsadvertentie te maken, maar een advertentie óp ons personeel. Door middel van de interactieve tatoeage werden potentiële kandidaten verrast met onze verborgen boodschap van ex-special-forces Sander Aarts.

Wat was onze media- & middelenstrategie? Met het enigszins beperkte budget dat we tot onze beschikking hadden, hebben we ons gericht op online video’s op eigen socials en branded content artikelen. Daarnaast hadden we een uitgekiende PR-strategie waarmee we mikten op maximale rumour around the brand en free publicity.

Wat was de impact van de case?

Ons mediabudget was slechts 15K – samen met ons mediabureau Greenhouse hebben we ingezet op branded content artikelen, social paid en instream video. Als belangrijkste KPI hanteerden we Qvisits (QV’s): een kwalitatieve bezoeker die tenminste 15 seconden met de content interacteert.

Dutchcowboys heeft het target van 4.000 QV’s eenvoudig behaald met een mooi conversiepercentage (qvisit/article view):

  • article views 5.218
  • QV’s 4.398
  • conversie 84,3%.

De publishers Man Man, Gewoonvoorhem en DailyBase hadden een totaal target van 11.000 QV’s en met 11.382 QV’s is dit ruim behaald.

  • Man Man: article views 8.747 – QV’s 6.419 – Conversie 73,4%.
  • Gewoonvoorhem: article views 4.965 – QV’s 3.151 – Conversie 63,5%.
  • Daily Base: article views 2.643 – QV’s 1.812 – Conversie 68,6%.

Daarnaast hebben we een instream-video op Dumpert gedraaid. Dit leverde de volgende resultaten op. Impressies: 494.505, de completion rate lag met 74% binnen de benchmark (70-80%).

tattoo SpecialOps

Websiteresultaten

  • +/- 1.500 paginaweergaven
  • 55 views op opdrachten – 11 sollicitaties
  • 155x zzp-inschrijfpagina bekeken – 7x ingevuld.
  • In campagneperiode 21 sollicitaties via Indeed.

Daarnaast hebben veel media de actie opgepakt, dit leverde de volgende PR-resultaten op:

  • PR-waarde 27.225 euro
  • Bereik 1,3 miljoen
  • Traffic website +700%
  • 6x meer sollicitaties dan voorheen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Erkenning voor de originaliteit en het opzoeken van de grens binnen dat wat mogelijk en ethisch verantwoord is. Het is spraakmakend en we wilden met zo min mogelijk budget een zo groot mogelijk effect creëren om zo aan onze naamsbekendheid te werken en talentvolle monteurs aan te spreken en uit de markt te halen. Free publicity is ook geslaagd, het is opgepikt door onder andere Omroep Brabant, Fonkmagazine, Marketingtribune en niet te vergeten door Werf&.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Team van Special Ops o.l.v. Saskia Daemen,
  • Fama Volat,
  • Greenhouse,
  • Sander Aarts,
  • ARfected,
  • Fabel Film,
  • Nicole van den Reek,
  • Suresh Sital,
  • Emma Ward en
  • Suzanne van der Horst.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Wervingscampagne gericht op kinderen voor de Nederlandse horeca (inzending SVH)

Omschrijving van de case

Hoe zorgen we als Stichting Vakbekwaamheid Horeca voor nieuwe instroom in de sector? Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om kinderen enthousiast te maken voor het horecavak. Om ze op een latere leeftijd te laten kiezen voor een horecaopleiding of een baan in de horeca moet je het zaadje vroeg planten. We willen kinderen op jonge leeftijd al laten dromen van een beroep als chef-kok, sommelier of horecaondernemer. Maar hoe doe je dat?

Via het boek halen we de horeca naar de kinderen.

Via een uniek kinderboek voor én over de Nederlandse horeca genaamd Saffraan & Sjalot! Het boek staat vol horeca-avonturen en heerlijke recepten en is alleen te koop bij Nederlandse horecabedrijven. Via het boek halen we de horeca naar de kinderen en ervaren zij zelf en hoe mooi de Nederlandse horeca is als toekomstig werkgever.

Niet online te koop

Maar dat is niet alles. We willen ook iets doen voor de horeca. Daarom is Saffraan & Sjalot niet online of in boekwinkels te koop, maar alleen in Nederlandse horecabedrijven. De opbrengst van elk verkocht boek in een horecabedrijf gaat direct naar de ondernemer als steun in de rug na een heftige corona- en energiecrisis en groot personeelstekort. Ondernemers krijgen de mogelijkheid om het boek tegen kostprijs in te kopen. De verkoopprijs van het boek in een horecazaak is 15 euro. Van elk verkocht boek gaat 10 euro direct naar het horecabedrijf waar het boek wordt gekocht.

Daarnaast zijn Saffraan & Sjalot de hoofdpersonen van de landelijke wervingscampagne ‘Ga voor gaaf, ontdek de horeca!’. Op 17 maart is het Nationale Pannenkoekdag en vanaf die dag openen de Nederlandse horeca(scholen) een weekend lang hun deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Zo wil de sector de jongste generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is. Ouders, opa’s en oma’s zijn ook van harte welkom. SVH heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, met Saffraan & Sjalot in de hoofdrol.

Wat was de impact van de case?

Het boek is gelanceerd op de Horecava (de grootste horecavakbeurs van Nederland), aansluitend aan het openingsprogramma. Daar is het boek overhandigd aan beursmanager Florentine Rijkmans en algemeen KHN-directeur Dirk Beljaarts. Dat het boek aansloeg was direct duidelijk: diverse SVH-Meesters (onder wie Joris Bijdendijk en Robert Kranenborg) gingen er vol trots mee op de foto en bestelden het voor de eigen zaak.

  • Vergroten van de aaibaarheidsfactor van de horeca
  • Er is veel sympathie voor het boek en de landelijke actie
  • De eerste druk van het boek was binnen 3 weken op (2.500 stuks). Een tweede druk is nu in verkoop (5.000 stuks)
  • Inmiddels verkopen 30 horecabedrijven het boek
  • Andere partijen zoals scholen en payrollers zetten het boek in als leselement of geven het weg als relatiegeschenk
  • Ontstaan van het boek is onderwerp in Podcast ‘De Stamtafel’.
  • Radio-item bij De Ondernemer Radio
  • Het boek zat in de radiocolumn van Nico Dijkshoorn

Resultaten campagne Ga voor gaaf, ontdek de horeca!

  • Landingspagina op de website gavoorgaaf.nl voor horecabedrijven, scholen, verenigingen en ouders
  • Meer dan 10 horecabedrijven en scholen door heel Nederland openen de deuren vanaf 17 maart
  • Ruim 1.000 kinderen bezoeken deze dagen de horeca via een school of bedrijf
  • +/- 250.000 personen in de doelgroep bereikt (eigenaren, leidinggevenden, chefs, docenten en ouders) via campagne op social media, nieuwsbrieven en (vak)bladen
  • Scholen en bedrijven omarmen de actie

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Op een leuke en sympathieke manier maken kinderen kennis met het vak. Door het zaadje op jonge leeftijd te planten én door kinderen een leuke ervaring te geven in de horeca, waarbij ze zelf meehelpen, blijft de liefde voor het vak hangen. Op het moment dat ze een studiekeuze gaan maken kiezen ze misschien wel voor het mooiste vak ter wereld. Of ze kiezen later juist voor een bijbaan in de horeca naast hun studie. Dit draagt allemaal bij aan het doel om de instroom op de lange termijn te vergroten.

Het boek, gekoppeld aan een landelijke open dag, zorgen ervoor dat de kinderen naar de horeca gehaald worden.

Op dit moment is er voor deze doelgroep helemaal geen voorlichting. Dat wordt op deze mooie manier wel gegeven. De combinatie van het boek, gekoppeld aan een landelijke open dag, zorgen ervoor dat de kinderen naar de horeca gehaald worden én zij de horeca, door middel van het boek, ook weer mee naar huis toe nemen. En een vervolg op het boek en campagne? Die kans is zeer groot met dit enthousiasme uit de branche!

Credits case

Het boek is tot stand gekomen in samenwerking met auteur Arjan Elbers (mede-oprichter & Online Recruitment Strateeg van Getnoticed), Maaike Waterman- de Graef (illustraties), Kathy Janssen- Gubbels (opmaak), Izaäk Buwalda (eindredactie) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) als uitgever en initiator van de campagne Ga voor gaaf, ontdek de horeca!.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Gerald Sno: ‘Veel bureaus kunnen een dak bouwen, maar ik wil ook een sterk fundament zien’

Op 28 maart aanstaande reikt Werf& voor de tweede keer in zijn geschiedenis de Bureaurecruitment Awards uit: zowel het beste bureau als de beste bureaurecruiter gaan er die dag met een prijs vandoor. Maar voor het zover is, moet een vakkundige jury eerst de onderscheidingswaardige partij en persoon identificeren. Gerald Sno, strategisch directeur bij techniek-recruitmentbureau Connetix, is 1 van de 8 juryleden die zich tegen die beslissing aan gaat bemoeien.

‘Ik wil de ambitie zien om over 10 jaar nog steeds toegevoegde waarde te hebben.’

‘Daarbij ga ik vooral letten op de toekomstbestendigheid van bureaus en recruiters’, vertelt hij via een videoverbinding. ‘Ik vraag me dus niet alleen af of kanshebbers op dit moment onderscheidend zijn, maar ook wat ze qua innovatie doen – ik wil de ambitie zien om over 10 jaar nog steeds toegevoegde waarde te hebben.’

Geen utopieën

‘Belangrijk daarbij is dat partijen niet een utopie schetsen’, vervolgt hij. ‘Natuurlijk wil iedereen in die ideale wereld leven, maar je moet wel rekening houden met de realiteit. Ik vergelijk het met het bouwen van een huis: veel recruitmentbureaus kunnen prachtige verhalen vertellen over hoe ze straks het dak gaan maken, maar vergeten daarbij dat er eerst een fundament moet staan. Lang verhaal kort? Je toekomstplaatje moet me intrigeren, én je moet kunnen laten zien dat jouw scenario haalbaar is.’

‘Je moet kunnen laten zien dat jouw scenario haalbaar is.’

Als op 28 maart de Award voor het beste bureau wordt uitgereikt, kan Sno’s eigen Connetix vanzelfsprekend niet in de prijzen vallen – de slagers in de jury mogen tenslotte niet hun eigen vlees keuren. Of hij dat jammer vindt? ‘Ik heb er intern wel wat vragen over gekregen, haha. Maar om eerlijk te zijn: voordat ik als jurylid werd gevraagd, had ik eigenlijk nooit overwogen om ons voor een prijs aan te melden. Het kwam gewoon nooit op de radar. En dat ik nu deel uitmaak van de jury, vind ik juist heel leuk. Misschien nog wel leuker dan het winnen van een prijs.’

Niet onder stoelen of banken

De hamvraag is dan natuurlijk: had Connetix de prijs gewonnen, als Sno’s jurydeelname daarvoor geen stokje had gestoken? ‘Weet ik niet’, antwoordt de strategisch directeur bescheiden. ‘Dat ligt denk ik ook aan de concurrentie. Aan de andere kant: we steken onze ambities niet onder stoelen of banken – we willen marktleider worden in de recruitment van branches waarin we ons specialiseren, machine- en apparatenbouw, en de civiele techniek. En afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet om dat doel te bereiken: onze marketing en branding zijn enorm gegroeid. Dus nu ik erover nadenk… Ja, we zouden die prijs best kunnen winnen!’

‘Ik heb geleerd om open te staan voor het perspectief van anderen.’

Het moge inmiddels duidelijk zijn waar Sno in zijn rol als Bureaurecruitment Awards-jurylid op gaat letten. Dat hij de expertise heeft om een winnaar mede aan te wijzen staat buiten kijf: de strategisch directeur heeft meer dan 15 jaar ervaring in het vak, en werkte in dat tijdsbestek bij 3 verschillende organisaties. Bovendien heeft hij zich afgelopen jaren op persoonlijk gebied ontwikkeld, vertelt hij met een glimlach. ‘Ik heb geleerd om, nog meer dan ik vroeger al deed, open te staan voor het perspectief van anderen.’ Waaraan hij snel toevoegt: ‘Zolang dat perspectief maar goed onderbouwd is, natuurlijk.’

‘Geen bierelftal’

Die laatste kwaliteit kan bij het jureren zomaar goed van pas komen, realiseert Sno zich. ‘Als ik kijk naar wie er verder in de jury zitten, lijkt dat wel het FC Barcelona van de Nederlandse recruitmentwereld’, vertelt de voetballiefhebber over het hoge niveau van zijn collega’s. ‘Dus als er mensen met de kennis om mijn mening uit te dagen zijn, zijn zij het wel. Het is niet alsof ik in een bierelftal terecht kom, haha!’

Meer weten?

Benieuwd wie er verder in de jury van de Bureaurecruitment Awards zitten? Of wil je weten welke bureaus en recruiters tijdens de uitreiking op 28 maart kans maken op een prijs? Via deze link lees je er alles over!

Bureaurecruitment Awards

Zin in het event?

Live aanwezig zijn bij de uitreiking van de Awards? Op dinsdag 28 maart 2023 vindt alweer voor de 5e keer Werf& Bureaurecruitment Live plaats. Het thema voor dit jaar is ‘Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren’. Naast de Award-uitreiking vinden hier diverse interessante keynotes, tafelgesprekken en breakoutsessies plaats. Dus mis het niet!

Inschrijven

Lees ook

Hoe het Rijksmuseum in 3 maanden ruim 100 topstukken op de arbeidsmarkt vond

Nooit eerder was de belangstelling voor een tentoonstelling in het Rijksmuseum zó groot. Een maand voor de opening van de Vermeer-expositie, met 28 schilderijen van de 17de-eeuwse meester de grootste ooit, waren er al ruim 100.000 entreetickets verkocht. En slechts 3 dagen na de opening waren alle 450.000 (!) kaartjes uitverkocht. Op Marktplaats schijnt nu zelfs druk in tickets te worden gehandeld. 

Slechts 3 dagen na de opening waren de 450.000 (!) kaartjes uitverkocht.

Die belangstelling levert niet alleen veel exposure voor het Rijksmuseum op, maar natuurlijk een flinke recruitmentuitdaging. Want hoe vind je voldoende beveiligers als je zóveel mensen over de vloer hebt, bij zó’n waardevolle expositie? Meer dan 100 nieuwe collega’s moesten in een krappe 3 maanden worden geworven. Hoe pakte het museum dat aan? Een kijkje achter de schermen, met specialist arbeidsmarktcommunicatie Lieneke Verrest en recruitment business partner Puck Bastiaansen.

> Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Bastiaansen: ‘Ik ben hier half augustus begonnen. In de zomer heeft InTandem de opstart van dit project gedaan. Zij hebben de briefing van de betrokken partijen opgepakt (de campagne en de website), zodat daar al het een en ander in gang is gezet. Onder andere ook op het gebied van vacatureteksten.’

‘Het was gewoon gáán en rennen.’

Verrest: ‘Ik ben hier zelf op 1 september begonnen. Op mijn eerste werkdag kregen we al meteen 3 campagneconcepten gepresenteerd en kon ik op de toen al snel rijdende campagnetrein springen. Het was gewoon gáán en rennen. Juist als je meteen bij de start in het diepe gegooid wordt, heb je veel aan elkaar. En dan is het fijn om al heel snel te merken dat je op dezelfde manier erin zit, snel kunt schakelen en kunt vertrouwen op de kwaliteit van de ander. Plus de juiste partijen en collega’s om je heen kunt verzamelen die de urgentie begrijpen en je daarin ondersteunen.’

> Hoe groot was de uitdaging?

Verrest: ‘Mijn voordeel is dat ik ruim 10 jaar werkervaring heb in marketing & communicatie, waaronder campagneconcepten & ontwikkeling, content, webprojecten en online marketing. Voor mij lag de uitdaging erin om zo snel mogelijk meer inzicht in de doelgroep te krijgen, zodat we echt de juiste snaar zouden raken en de juiste tactieken zouden gebruiken.’

‘De uitdaging lag erin om zo snel mogelijk meer inzicht in de doelgroep te krijgen.’

Bastiaansen: ‘Als je kijkt naar het recruitmentgedeelte, moest destijds alles nog opgestart worden. De aanpak was simpel. Misschien juist wel omdat we halsoverkop in het diepe werden gegooid en meteen in een soort van Thalys binnenstapten moesten we snel en simpel denken. We hadden twee dingen nodig. Het eerste: mensen. En twee: een werkend systeem, gebouwd om de campagne heen, om zo de toestroom aan mensen te kunnen opvangen.’

Impressie van de Vermeer-expositie

‘Je moet je voorstellen dat er geen heel team aan recruiters klaar zat en het toenmalige ATS-systeem niet was ingericht op zo’n massaproject. Toen ik in augustus begon, moesten er ook nog 2 recruiters extra bij komen (Elolo Nunekpeku, Jikke Valé, red.). Zo stond er eind september, bij de start van de campagne, een miniteam van 3 recruiters klaar om alles op te vangen wat via de campagne binnen kwam.’

> Hoe liep die campagne?

Verrest: ‘Met het concept ‘Zonder beveiligers zijn we nergens, word jij 1 van onze topstukken?‘ hebben we willen uitdragen dat voor ons de beveiligers niet ‘zomaar’ mensen zijn die in het museum staan. Zonder hen hebben we nog steeds prachtige kunst, maar niet de mogelijkheid om dit met onze bezoekers te delen. In de opzet van de campagne hebben we niet alleen jobmarketing ingezet, maar ook paid social en Google Adwords, discovery. Met daarbij de juiste targetting die we tussentijds steeds scherper konden stellen gedurende de verloop van de campagne.’

‘Deze aanpak is zeker een first voor het Rijksmuseum, en misschien wel binnen de hele museale sector. En nu we de Vermeer-bezetting rond hebben, is het heel makkelijk om dan te denken: klaar. Maar we kiezen juist ervoor om langzaam over te gaan naar een ‘always-on’-strategie, zodat we onze werving als museum ook toekomstbestendiger maken.’

> Waarin was deze campagne nog meer een first?

Bastiaansen: ‘Dat zat hem zeker in het volume, maar ook in de krapte van de arbeidsmarkt van beveiligers en de ambities die er lagen om zoveel mogelijk open te kunnen zijn voor publiek met de bijzondere Vermeer-tentoonstelling. En ook het feit dat er in de basis qua processen en systemen sommige dingen soms echt nog niet vlekkeloos liepen en we met een klein team werkten. De manier van werken was voor recruitment ook anders. Nog nooit eerder was dit eigenlijk gedaan, dus we konden niet putten uit iets wat onze voorgangers hadden achtergelaten of afkijken bij eerdere edities. Het was gaan, uitproberen en bijsturen.’

Verrest: ‘We hebben meer dan 100 nieuwe collega’s geworven, in een krappe 3 maanden. Dat levert al met al veel druk op bij verschillende afdelingen. Met een klein recruitmentteam van 3 personen zijn honderden mensen gebeld voor een eerste gesprek. Vervolgens hebben de collega’s van Veiligheidszaken ook dit soort aantallen aan sollicitatiegesprekken gevoerd.’

‘Met een klein team van 3 personen belden we honderden mensen voor een eerste gesprek.’

‘Uiteindelijk hebben de collega’s bij personeelsadministratie al deze mensen in dienst moeten melden en die hele administratieve kant moeten oppakken. En inderdaad moesten al deze nieuwe collega’s vervolgens onboarding krijgen en worden ingewerkt. Terwijl je ondertussen als museum ‘gewoon’ open bent en het dus bovenop je normale werkzaamheden komt.  En dan zijn er nog veel meer collega’s voor wie de toestroom tot extra werk heeft geleid. Dat vraagt veel van mensen, maar iedereen heeft hierin zo ongelooflijk hard gewerkt, het is echt teamwork door het hele museum heen.’

> Jullie mochten ook nog erover vertellen tijdens de medewerkersopening…

Verrest: ‘Ja, dat was fantastisch, de kers op de taart. We hebben daar ook nog eens aangestipt en benadrukt hoe bijzonder dit is. Het is niet normaal wat met de middelen en tijd hebben weten te bewerkstelligen. Je vergeet dat misschien in de dagelijkse gang van zaken, maar als je kijkt naar het recruitmentproces: voor het hele Rijksmuseum was dit nieuw. Niet alleen al die Vermeers bij elkaar, maar ook überhaupt deze manier van werken. Het vroeg veel van veel afdelingen.’

Lieneke Verrest tijdens de opening van de tentoonstelling, speciaal voor medewerkers.

‘In recordtempo, met een heel nieuw team, is de hele instroom aan kandidaten verwerkt.’

Bastiaansen: ‘Er was nog nooit eerder aan zo’n groot recruitmentproject gewerkt. We hebben zo nauw en intens samengewerkt. Een heel nieuw team is gestart. Heel veel mensen denken dat we een groot team hadden, dat al jaren met elkaar samenwerkte, dat alles tot in detail was geregeld en dat we dit maanden van tevoren strak hadden staan. Niets is minder waar. In recordtempo, met een heel nieuw team, is het hele project en de hele instroom aan kandidaten verwerkt. Echt insane.’

> Wat blijft je hiervan het meeste bij?

Verrest: ‘Ik vergeet nooit meer mijn tweede week bij het Rijksmuseum toen we na sluitingstijd de shoot van de video hadden. Dan sta je daar met een klein team op de Eregalerij en is het bijna bizar om even in je eentje in alle stilte de Nachtwacht te bekijken. Dan snap je meteen de magie van het werk bij het Rijksmuseum.’

‘Bij de shoot van de video, na sluitingstijd, voelde ik echt de magie van het museum.’

‘En je krijgt vleugels als je in een enorme uitdaging zoals deze werving vanuit alle kanten het gevoel van volledig vertrouwen krijgt. Van de HR-directeur tot het hoofd marketingcommunicatie. Uiteraard gaat alles in afstemming met elkaar, maar als je de ruimte krijgt om vanuit je expertise te werken en hierin te adviseren, kun je echt tot mooie dingen komen.’

Bastiaansen: ‘De sfeer die er hing tijdens dit project was zo fijn. De sfeer die er nu hangt is overigens nog steeds goed, hoor. Maar zo’n project ga je niet vaak draaien, dus ook achteraf gezien had het nog altijd iets bijzonders. Als ik kijk naar het team, waar ik dag in dag uit mee heb mogen knallen: ik zou het iedereen gunnen!’

‘We hebben echt een dijk van een project afgeleverd. Niet halve bak, maar meteen op topniveau!’

‘Je kunt je nauwelijks voorstellen hoeveel dit van mensen gevraagd heeft. Nog steeds denk ik wel eens: hoe dan? Dit kwam bovenop ieders dagelijkse bezigheden. In een korte tijd moest er heel veel gebeuren. En echt zonder te overdrijven iedereen deed dit elke dag met zóveel plezier en energie. Niks was te gek, je kon altijd en overal bij iedereen aankloppen. Als ik dacht “daar kom ik weer aan met vraag 345 in twee minuten tijd”, werd ik wéér met open armen ontvangen. Hierdoor kom je echt in een lekkere flow met elkaar terecht. We hebben het geflikt en echt een dijk van een project afgeleverd. Niet halve bak, maar meteen op topniveau!’

rijksmuseum beveiligers campagne

Nog tot 4 juni

Het Rijksmuseum kent normaliter een team van zo’n 200 beveiligingsmedewerkers. Zij zorgen er mede voor dat het museum 365 dagen per jaar de deuren kan openen en elk jaar 2,7 miljoen bezoekers mag verwelkomen. Tijdens de bijzondere Vermeer-tentoonstelling, die nog loopt tot 4 juni, komen er daar nog eens zo’n half miljoen bezoekers bij.

Lees ook

Migratie opnieuw stevig op de agenda: dé oplossing voor personeelstekorten?

Ooit gedacht nog eens de term ‘BSN‘ in een rapnummer te horen? Toch is dat precies wat er gebeurt in de recente video die Ravecruitment naar buiten bracht. Wereldwijd talent is dichterbij dan je denkt, zegt het bureau, in een serie video’s waarvoor samenwerking met de stand-up comedians van Boom Chicago is gesloten. ‘We willen hiermee extra naamsbekendheid genereren en meer bewustzijn realiseren van kennismigranten, een doelgroep die steeds meer zichtbaar is op de Nederlandse arbeidsmarkt’, aldus initiatiefnemer Rob van Elburg.

Het is de laatste tijd bepaald niet de enige partij die over de grenzen durft te kijken als het gaat om het oplossen van personeelstekorten. Het zou wat ver gaan om een oorzakelijk verband te veronderstellen. Maar opvallend is het wel. Sinds Werf& met adviesbureau Decisio en Intelligence Group het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland organiseerde, lijkt het onderwerp ‘internationaal werven’ actueler dan ooit.

Het Eerlijke Verhaal

Zo verscheen sindsdien bijvoorbeeld de site Het eerlijke verhaal, waar ervoor gepleit wordt dat ‘de politiek’ zich focust op een beleid waarbij arbeidsmigranten op een goede manier worden behandeld en de juiste huisvesting krijgen. En naar aanleiding van een Kamerdebat over de wet ‘goed verhuurderschap’ pleitte Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force en een van de hoofdgasten op eerdergenoemd congres, er bij BNR voor dat gemeenten verplicht worden mee na te denken over de huisvesting voor arbeidsmigranten, net zoals ze nu al verplicht zijn statushouders te huisvesten.

ABU-voorzitter Sieto de Leeuw (r) biedt zijn plan aan minister Van Gennip aan.

En dan was er ook nog de ABU die het plan ‘Van Goed naar Beter presenteerde. In dat plan: verdere stappen voor de invulling van het goed werkgeverschap, kwaliteitsverbetering en beschikbaarheid van huisvesting, opleiden en aandacht voor het welzijn van arbeidsmigranten. Zo wil de uitzendbond zijn leden verplichten om internationale medewerkers contracten aan te bieden in hun landstaal. Ook moeten ze nieuwkomers voorlichten over de inschrijving bij de gemeente. En wordt samen met vakbonden gewerkt aan een prijs- en kwaliteitssysteem voor huisvesting, wat op 1 juni klaar moet zijn.

Nog meer plannen

En dan zijn we er nog niet wat betreft de over elkaar heen buitelende plannen. Want ook de ‘linkse wolk’ van PvdA en GroenLinks deed vorige week een duit in het zakje, met plannen die ‘een streep zetten door het economisch verdienmodel van uitbuiting, waarbij niet de bedrijfswinsten, maar de werkenden vooropstaan’. Flexmarkt constateerde in dezelfde week dat in 10 jaar de discussie veranderd is van ‘Polenmeldpunt’ en angst dat Oost-Europeanen ‘onze banen’ kwamen overnemen tot eerder de vrees voor het omgekeerde: blijven de arbeidsmigranten wel komen – juist nu de arbeidsmarkt zoveel behoefte aan hen heeft?

arbeidsmigratie op de agenda
Toine Witters op het Congres Internationalisering

‘Zij zorgen dat het pakketje dat je vandaag bestelt, morgen bij je wordt bezorgd.’

Daarbij gaat het dus eigenlijk allemaal niet om de doelgroep van hoogopgeleide kennismigranten (vaak IT’ers) waarover Ravecruitment het in het begin van dit artikel heeft, maar met name om de groep ‘daaronder’. Maar het geeft wel aan dat steeds meer organisaties inzien dat Nederland niet kan zonder internationale medewerkers. ‘Zij zorgen dat het pakketje dat je vandaag bestelt, morgen bij je wordt bezorgd’, zoals Het eerlijke verhaal het stelt. ‘Dat de schappen in de supermarkt vol liggen, je moeder de juiste zorg krijgt en dat de bouw in ons land niet nog verder tot stilstand komt.’

Nederland niet meer zo aantrekkelijk

Maar Nederland blijkt niet meer zo aantrekkelijk als voorheen voor internationaal talent, zei bijvoorbeeld EURES-manager Toine Witters op het eerdergenoemde congres. ‘In verleden was het voor Europese werkzoekenden misschien heel vanzelfsprekend om zich te willen vestigen in Nederland. Maar dat is enorm veranderd. Niet in de laatste plaats door de misstanden in hoe wij omgaan met onze arbeidsmigranten.’ En dus lijkt ook hier de wal het schip inmiddels te keren: een makkelijke (lees: goedkope) oplossing voor de tekorten op onze arbeidsmarkt lijken ze zo steeds minder te zijn.

Bron: FD

Daarbij is het goede nieuws dus dat het thema nu stevig op de agenda staat. Logisch, zou je misschien ook zeggen, want het gaat om maar liefst 840.000 mensen in Nederland, mogelijk zelfs oplopend tot 1,2 miljoen (van wie zo’n 5-10% kennismigrant). Het zou gek zijn om het daar níet over te hebben. Maar de grote vraag rondom alle goedbedoelde plannen blijft natuurlijk wel: gaat er nu eindelijk wel écht iets mee gebeuren, en gaan we het voorbeeld van Duitsland achterna, waar de thema’s migratie en arbeidsmarkt aan elkaar zijn gekoppeld? Of blijven we als Nederland liever het hoofd in het zand steken, zoals de afgelopen jaren gebeurd is?

Lees ook

Gaat snelheid echt ten koste van kwaliteit in recruitment?

Het aantal baanwisselingen in Nederland stijgt nog steeds, en bereikte vorig jaar zelfs een absoluut record. Daarbij komt tegelijk ook een ander fenomeen de hoek om kijken: dat van de korte dienstverbanden. Sterker nog: bijna 60% van de baanwisselaars werkte nog geen 2 jaar in hun vorige baan, bleek vorige week uit een nadere analyse van nieuwe CBS-cijfers over wisselingen van werkgever. En slechts 17% van al die baanwisselaars werkte al langer dan 5 jaar bij de vorige werkgever.

Het aantal baanwisselingen bereikte vorig jaar een absoluut record.

Die trend kan te maken hebben met het steeds verder flexibiliserende deel van de arbeidsmarkt: veel jongeren, veel korte baantjes, veel uitproberen voordat je ergens je plek vindt. Maar het kan natuurlijk ook ermee te maken hebben dat we er als recruiters kennelijk vaak niet goed in slagen duurzame relaties tussen werknemers en werkgevers te bewerkstelligen. Wat op het eerste gezicht misschien een goede match leek, blijkt dat in de praktijk vaak toch niet te zijn.

60% vertrekt binnen 6 maanden

Na 6 maanden is al 60% van alle nieuwe medewerkers alweer vertrokken, blijkt bijvoorbeeld uit cijfers van assessmentleverancier Thomas International. In 2021 was dit nog 57%, dus het snelle verloop zit ook nog eens in de lift. ‘Hieruit blijkt dat de werving bij de meeste bedrijven niet werkt’, aldus Jorie Post, regional marketing manager van het bedrijf in Nederland. Haar analyse: bedrijven besteden steeds meer aandacht aan snelheid in het recruitmentproces, maar dreigen daarbij de kwaliteit nog wel eens uit het oog te verliezen.

‘Veel organisaties bereiken niet de gewenste resultaten door een fundamentele fout.’

thomas tikkende tijdbom van talentVeel organisaties slagen er niet in de gewenste resultaten te bereiken als gevolg van ‘een fundamentele fout’, stelt ze. ‘De focus op een waargenomen tekort aan hard skills als gevolg van de digitale transformatie is misplaatst. Het leidt tot onmogelijke of ‘paarse eekhoorn‘-functiebeschrijvingen. Zulke beschrijvingen blokkeren de interne mobiliteit en laten talentpools opdrogen. In plaats daarvan zouden bedrijven zich beter meer richten op aanleg, zoals recent onderzoek ook aantoont.’

Snelheid vs kwaliteit

Het onderzoek van Thomas laat een bijzondere paradox zien tussen enerzijds snelheid in het proces, en anderzijds de kwaliteit die het oplevert. De toegenomen snelheid enerzijds leidt anderzijds vaak tot kandidaten waar organisaties uiteindelijk minder tevreden over zijn. Goedkoop is hier duurkoop, zo lijkt het min of meer. Zo zeggen bijna 4 op de 10 ondervraagden dat snelle werving ‘uiteindelijk meer kost omdat de werving geen succes is.’

Bijna 4 op de 10 ondervraagden zeggen dat snelle werving ‘uiteindelijk meer kost omdat de werving geen succes is.’

Daarnaast zegt 74% dat ze door tijdsdruk al eens concessies hebben moeten doen aan hun eigen kwaliteitseisen, en 76% gelooft dat snelle werving de kans op een slechte match verhoogt. Dat komt volgens Post bijvoorbeeld omdat organisaties nogal eens ‘vergeten’ op soft skills te letten in hun selectieprocessen. En dat terwijl 43% zegt meer tekorten op het gebied van soft skills te ervaren, terwijl slechts 17% het tekort vooral in hard skills ziet.

 talentcultuur veranderen, nieuw onderzoek van Thomas.

Kost voor de baat uit

Ook opvallend: de organisaties die meer waarde hechten aan soft skills in de selectie zeggen dat het langer duurt om mensen te vinden die aan hun eisen voldoen. ‘Een tekort aan soft skills leidt tot een hogere time-to-hire‘, zoals Thomas het samenvat. Maar aan de andere kant: organisaties die meer op harde vaardigheden selecteren, rapporteren een significant hogere ‘tijd tot productiviteit’. En het is precies daar dat kwaliteit het wint van snelheid.

Organisaties die meer op harde vaardigheden selecteren, kennen een hogere ‘tijd tot productiviteit’.

Focussen organisaties dus wel (en goed) op de selectie op soft skills, dan hebben ze daar later profijt van, aldus Post. ‘Focus op soft skills in de selectie versnelt de onboarding van de kandidaat, dus hoe lang het duurt voordat iemand volledig productief is. Dat betekent dat bedrijven die deze tijd tot productiviteit willen verkorten, moeten overwegen te investeren in gedrags-, persoonlijkheids- en emotionele intelligentietests.’ Dat kost misschien tijd in het recruitmentproces, maar levert uiteindelijk meer tijd op, stelt ze.

Dominantie? Dan: uitdaging!

Een voorbeeld: een persoon met een gedragsvoorkeur voor ‘dominantie’ zal bijvoorbeeld gedijen als hij autonomie en uitdaging krijgt. Die kun je dus anders onboarden dan mensen met andere gedragsvoorkeuren. En daar zit een groot deel van de mogelijke winst voor bedrijven, zegt ze. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat 65% van de bedrijven denkt dat ze te veel nadruk leggen op het aantrekken van medewerkers, en daarbij de onboarding grotendeels over het hoofd zien.’

‘65% van de bedrijven vindt dat ze te veel nadruk leggen op het aantrekken van medewerkers.’

In het debat snelheid vs kwaliteit gaat het er niet om procedures langer te laten duren dan nodig is, benadrukt ze. Waar het wel om gaat: kijk ook voorbij het werving- en selectieproces alleen. En dan blijkt dat ‘aanleg’ belangrijker is dan bijvoorbeeld werkervaring, om iemand snel productief te krijgen. Maar juist hoe snel ze bijvoorbeeld kunnen leren bepaalt veel meer of ze geschikt kunnen worden, en de skills gap kunnen leren overbruggen. En juist zo’n skill als leervermogen kun je goed assessen, zegt Post.

Níet IQ meten

Een voorbeeld daarvan is te zien bij het Nederlandse IT-recruitmentbureau Createment. Zij helpen mensen zonder technische achtergrond om een IT-carrière op te bouwen door vooral te focussen op hun aanleg, en niet zozeer op hun verleden. Dat levert bijzondere resultaten op, zoals 97% van de geselecteerde kandidaten die uiteindelijk succesvol wordt geplaatst bij een opdrachtgever. ‘Het assessment dat wij gebruiken meet nadrukkelijk niet het IQ van de kandidaat, maar hoe snel iemand nieuwe informatie in zich opneemt’, legt directeur/eigenaar Jeroen van der Made uit.

Jeroen van der Made (links)

‘Veel bedrijven creëren in feite hun eigen tekort aan technische skills.’

Veel bedrijven creëren in feite hun eigen een tekort aan technische skills door zich te concentreren op vaardigheden die nu in trek zijn, maar snel achterhaald raken, in plaats van op het vermogen om gelijke tred te houden met veranderingen door je voortdurend bij te scholen. Bovendien laten veel recruiters nog weinig wetenschap in hun selectieprocessen toe, constateert Post. ‘Dus het is niet verwonderlijk dat 6 op de 10 nieuwe aanwervingen binnen 6 maanden falen.’ Maar als ze erin slagen meer gedragswetenschap toe te passen, kan dat aantal volgens haar flink omlaag worden gebracht.

Meer weten?

Download hier het hele onderzoek.

Talent als tijdbom  

Lees ook

Waarom je moet oppassen voor ‘passie’ in je vacatures

Heb jij een passie voor gastvrijheid? Voor bier? Voor sales? Of ben je een ‘echt mensen-mens met een passie voor een internationale en dienstverlenende omgeving‘? (Aàààrgh…) Geen vacaturetekst zonder passie, zo lijkt het tegenwoordig wel eens. Zoek momenteel op ‘passie’ op Indeed, en het woord duikt in ruim 62.000 vacatureteksten op. Terwijl het natuurlijk een jeukwoord is, dat ook nog eens vrij weinig zegt over of iemand geschikt is voor de baan.

Het woord ‘passie’ nam in vacatureteksten toe van 2% in 2007 tot 16% in 2019.

Het is nu ook wetenschappelijk onderzocht. Tenminste: in de Verenigde Staten. Jon Jachimowicz en Hannah Weisman van Harvard Business School bekeken ruim 200 miljoen vacatures over een periode van 2007 tot en met 2019 (op basis van data van Burning Glass Technologies). Ze zagen in die tijd de passie voor het woord ‘passie’ toenemen van 2% tot maar liefst 16%. En dat is bepaald geen goed teken, aldus de onderzoekers. ‘Passie’ kan namelijk voor werkgevers en werknemers iets héél anders betekenen. Met alle risico’s op frustratie en ontevredenheid van dien.

Passie als bron van conflict

Het onderzoek, gepubliceerd in Research in Organizational Behavior, waarschuwt hiring managers en recruiters ervoor om voorzichtig te zijn met het woord ‘passie’. ‘Zodra een kandidaat aan boord is, kan conflict ontstaan, bijvoorbeeld over hoeveel tijd iemand moet besteden aan een bepaald project, aan hoeveel avonden aan een opdracht besteed moeten worden, of hoe de medewerker zijn of haar passie kan demonstreren op de werkvloer.’ Jachimowicz concludeert: ‘Het is niet genoeg om alleen maar te werven voor passie. Leidinggevenden moeten ook leren hoe passie te managen.’

‘Het is niet genoeg om alleen maar te werven voor passie. Je moet ook leren hoe passie te managen.’

Benadruk als manager dat jouw organisatie alleen mensen telt met passie voor hun werk, en kandidaten horen volgens de onderzoekers: ‘Dit is een organisatie waar je altijd meer moet doen dan je functiebeschrijving’, of: ‘Dit is de plek waar je eigenlijk geen nee kunt zeggen als er nieuwe opdrachten op je bordje geschoven worden.’ Opdrachten die – needless to say – niet altijd synchroon lopen met de werkelijke passie van de medewerker in kwestie. Wat leidt tot onzekerheid en vaak zelfs tot burn-outs en stress, aldus de onderzoekers.

Passie als gevaar

In organisaties die ‘passie’ te veel benadrukken, ligt volgens hen bovendien het gevaar op de loer dat mensen zich niet meer durven uit te spreken als ze met uitdagingen te maken krijgen. Jachimowicz en Weisman raden managers dan ook aan een ‘passie-audit‘ te doen, en medewerkers te vragen hoe zij passie ervaren en welke uitdagingen dit voor hen oplevert. Ook adviseren ze het woord niet meer zomaar op te schrijven in vacatureteksten, maar in elk geval eerst te onderzoeken wat je er precies mee wilt zeggen, zodat je er de juiste verwachtingen naar kandidaten mee kunt uitspreken.

Vragen om passie schrikt mensen af. Is dat iets wat je in een krappe arbeidsmarkt zou moeten willen?

Of, zoals eerder ook al vaker opgemerkt, stop er maar liever helemaal mee. Hou het liever feitelijk in je vacaturetekst. Een kandidaat die je na 20 jaar vertelt een ‘passie voor belastingwetgeving’ te hebben? Die liegt waarschijnlijk, of vertelt je in elk geval vooral wat hij of zij denkt dat je wilt horen. Vrijwel niemand heeft echt passie voor zijn of haar werk. En dat toch blijven eisen, houdt alleen maar de mythe in stand dat kandidaten zonder diepe passie voor het werk niet geschikt zouden zijn. Oftewel: het schrikt mensen af. Is dat iets wat je in een krappe arbeidsmarkt zou moeten willen?

Meer weten?

Op 29 maart vindt op de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer een training ‘Schrijven van vacatureteksten’ plaats. Je leert hier niet alleen hoe een goede vacaturetekst te schrijven die de doelgroep aanspreekt, maar bijvoorbeeld ook hoe je ervoor zorgt dat die online goed vindbaar is.

Vacatureteksten

Lees ook

Kateryna ontvluchtte de oorlog voor kansen in Nederland (inzending Babbage Company)

Omschrijving van de case

De Oekraïense Kateryna Lopushanska (26) begon vorig jaar via Babbage Company als marketingprofessional bij Caldic in Rotterdam. Ze ontvluchtte de oorlog, maar zag tegelijkertijd de carrièrekansen die Nederland bood. Dit is een procedure waar mijn oud-collega Iris Nibbering het meest trots op is, een succesverhaal om de talentvolle Kateryna Lopushanska te matchen aan een marketingjob voor één van de klanten van Babbage Company, Caldic in Rotterdam.

Kateryna stond 15 uur in de rij om een vlucht te nemen voor haar sollicitatiegesprek en maakte daar een verpletterende indruk.

De motivatie van Kateryna om te solliciteren in Nederland was dat zij al in het buitenland zou zijn om familie op te vangen, mocht dat nodig zijn. De vacature marketing campaign manager bij Caldic sprak haar meteen aan en samen met Iris bereidde ze zich voor, voor een online gesprek via Teams. Voor een tweede gesprek hielpen Iris en Caldic haar met haar reis naar Nederland. Begin juli ging zij aan de slag bij Caldic, dat een relocation-bureau inhuurde om haar te helpen. Kateryna ontvluchtte haar huis in Oekraïne, maakte een busrit naar de Poolse grens waar ze 15 uur in de rij stond om een vlucht te nemen voor haar sollicitatiegesprek en maakte daar een verpletterende indruk.

Wat was de impact van de case?

Een prachtige nieuwe kans voor een jonge, getalenteerde dame die de oorlog in Oekraïne ontvluchtte, en dapper genoeg was om ook de kansen in Nederland te zien. In juli startte zij bij Caldic, die ook veel moeite stopte in haar relocation. Voor de recruiter Iris Nibbering is deze plaatsing, vooral door de context eromheen, de mooiste plaatsing uit haar carrière. Ze heeft nog steeds regelmatig contact met Kateryna.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een prachtig en hoopvol verhaal, dat de inzet van verschillende partijen laat zien en de dapperheid van vluchtelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Iris Nibbering, Babbage Company (toentertijd)
  • Jurn Hoogma, Caldic
  • Kateryna Lopushnska, Caldic

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Werken f*cking saai? Dat dachten wij ook altijd! (inzending JAM)

Omschrijving van de case

Na de verkoop van JAM aan ons nieuwe moederbedrijf TRIXXO werd het tijd voor een rebranding. JAM is er voor studenten, starters en young professionals en onze tone-of-voice moest daar meer op gericht zijn. De totale rebranding werd afgetopt met een crossmediale campagne onder de titel ‘Dachten wij ook altijd!’ Een campagne die uit het leven gegrepen is van een student waarbij een dagdagelijkse setting omgetoverd wordt in een werkomgeving!

Er werd zelfs een doosje paracetamol uitgedeeld, onder de noemer ‘De ziekste banen’.

Een korte opsomming van uitingen tijdens de intro weken in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg;

  • Abri’s op A-locaties (Werken geen feestje? Dachten wij ook altijd!)
  • Samenwerking met de grootste studentenvereniging van Eindhoven
  • Online video campagnes met de doelgroep in de hoofdrol
  • Guerrilla-actie in de steden, uitdelen van JAM-paracetamol-doosje: ‘De ziekste banen’
  • Opnemen van straatinterviews tijdens de introweek voor TikTok en Instagram

Dit allemaal in onze eigen gloedjenieuwe stijl.

Wat was de impact van de case?

Supertof allemaal, maar wat leverde de case op? Nou, 280.000 jongeren bereikt op instagram, 235.000 jongeren bereikt op TikTok (inmiddels meer dan 2 miljoen views!), +7.000 bezoekers op onze website. Cijfermatig hebben we een stijging in volgers gezien op onze socials. Meer dan 500.000 jongeren werden bereikt in slechts een week tijd. Intern heeft de rebranding ervoor gezorgd dat we nog dichterbij onze doelgroep zijn komen staan. Maar het belangrijkst: talloze gelukkige starters op de arbeidsmarkt die met een zetje in de rug van JAM bij de gaafste opdrachtgevers terecht kwamen en hun carrière een vliegende start konden geven!

Als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven!

Natuurlijk kunnen we hier een prachtig verhaal opschrijven, maar als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven! Daarom blijven wij inzetten op content die met de doelgroep gemaakt wordt, die prikkelt en bindt!

Paracetamol-doosje

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Allereerst voor onze doelgroep: studenten, starters en young professionals verdienen een kans op de arbeidsmarkt! Zeker nu! Wij blijven weg van de traditionele werving en stellen de kandidaat écht centraal. Cv’s worden omgedraaid tijdens een kennismaking omdat we verder kijken dan dat papiertje. Daarnaast moeten we natuurlijk winnen omdat het de ultieme bekroning zou zijn op onze rebranding en nieuwe manier van creatief denken. Iets wat ook intern voor best wat uitdagingen heeft gezorgd maar het resultaat zijn we trots op! Met de ambities van JAM om verder het land in te dringen zou dit een mooie steun in de rug zijn.

@jamwerktStudy, party, work, repeat. ??Ben jij op zoek naar een flexibel bijbaantje? Die hebben we voor je. Join the Fresh Force! ⚡

♬ origineel geluid – JAM

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Marketing afdeling
  • Nikki Theuns (allround marketeer, inmiddels aan nieuwe uitdaging begonnen)
  • Romy Jans (content marketeer)

MT

  • Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment Manager)
  • Tessy van Asperdt (HR & Backoffice)
  • Joris Raaijmakers (Commercieel Manager)
  • Steven Spooren (Operationeel Manager)

Extern:

  • ZUID Creatives (Tilburg)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.