Personeel vinden in de oververhitte arbeidsmarkt. Vandaag de dag is dat zo makkelijk nog niet. Daarom is een sterk werkgeversmerk belangrijker dan ooit. Dit verbindt niet alleen nieuwe talenten aan jouw organisatie, maar helpt ook de huidige talenten binnen te houden. Dit begint bij goed én oprecht werkgeverschap. Een sterk werkgeversmerk draag je namelijk niet uit, dat ben je. Zo maak je van iedere collega een ambassadeur én versla je de concurrentie. Dat geldt ook voor AB Midden Nederland.
Een sterk werkgeversmerk draag je niet uit, dat ben je.
AB Midden Nederland is al meer dan 60 jaar een van de grootste personeelsorganisaties van Nederland. Betrokken en betrouwbare werkgever. Van oorsprong een coöperatie van agrarische bedrijven, dat door de jaren heen zich goed vertegenwoordigd in de techniek, bouw & infra, logistiek & magazijn, groen en food & productie. Het ene deel van de medewerkers is afkomstig uit Nederland, waar AB Midden Nederland opereert als een coöperatie. Het andere deel zijn flexmedewerkers uit Europa.
Vanuit de wens om de huidige ontwikkeling voort te zetten, ontstond de behoefte aan een onderscheidend verhaal, een geoptimaliseerde website én professionele recruitmentmarketing. Het doel? Het positioneren van een sterk werkgeversmerk in een concurrerende markt om zo nog meer sollicitaties te genereren. Deze uitdaging greep UBO met beide handen aan.
Een sterk werkgeversmerk om zo nog meer sollicitaties te genereren. Deze uitdaging greep UBO Agency met beide handen aan.
De branches waarin AB Midden Nederland opereert, kenmerken zich door een groot verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Maar dat is niet de enige uitdaging. Naast het verschil in vraag en aanbod, had AB Midden Nederland beperkt inzicht in data en de interpretatie hiervan. Dit zorgde ervoor dat het zoeken naar en behouden van medewerkers niet op een efficiënte manier verliep. Mede hierdoor was het lastiger om gestructureerd campagnes uit te voeren.
Wat was de impact van de case?
Met de vernieuwde positionering van het werkgeversmerk van AB Midden Nederland is binnen de hele coöperatie een kwaliteitsslag gemaakt. Medewerkers zijn meer dan voorheen onderdeel van de organisatie en voelen zich ambassadeur. Door de nieuwe positionering, gepersonaliseerde candidate journey en vernieuwde website steeg het aantal sollicitaties met maar liefst 375%. Dit is gerealiseerd met een directe integratie tussen Akyla, Hubspot en de nieuwe website.
Door de nieuwe positionering, candidate journey en website steeg het aantal sollicitaties met maar liefst 375%.
In Hubspot worden alle sollicitaties en daarbij horende kandidaten in hun moedertaal geautomatiseerd opgevolgd en krijgt elke kandidaat een gepersonaliseerde omgeving voorgeschoteld waarin zij vast kennismaken met AB Midden Nederland, de recruiter en werken in Nederland an sich. Zo blijft AB Midden Nederland gedurende het hele proces top of mind met meer starters tot gevolg. Goede kandidaten die op dit moment niet direct geplaatst kunnen worden, krijgen een uniek kenmerk om vervolgens in de toekomst een gepersonaliseerd aanbod te ontvangen. Hierdoor wordt het maximale uit de kandidaten database gehaald.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De impact en resultaten die UBO Agency heeft gerealiseerd bij AB Midden Nederland door de krachtige positionering en integraties tussen de website, Akyla en Hubspot maakt de case onderscheidend en uniek in de markt. Alleen de video is al het bekijken waard:
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
UBO Agency:
Wesley Krippendorf
Wesley Blokhuis
Jan Jaap Glerum
Vincent van Kruisbergen
Frank Hartog
AB Midden Nederland
Gijs-jan Kuilman
Martine van den Bosch-Boer
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
De Werf& Awards zijn jaarlijkse prijzen voor cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (in bijvoorbeeld werving en selectie, arbeidsmarktcommunicatie, uitzenders of detacheerders) in de breedste zin van het woord.
We hebben besloten om toe te geven aan de verzoeken om uitstel, tot 23 maart.
Wij krijgen veel vragen over een het verlenen van uitstel op de inzendtermijn. Wij hebben besloten om toe te geven aan deze verzoeken. De deadline die stond op vrijdag 17 maart om 17.00 hebben we daarom verschoven naar een klein weekje later, woensdag 22 maart, 17.00 uur. Als je tot de genomineerden behoort, ontvang je daar op 11 april bericht over. Vervolgens starten de publieksstemmen (tot 25 april) en mag jij jouw case 20 april in Rotterdam presenteren voor de vakjury.
Er zijn al mooie inzendingen
Een flink aantal mooie cases is al ingezonden. Wat in de categorie ‘arbeidsmarktcommunicatie’ bijvoorbeeld te denken van de muzikale stratenmakers-video van Klink Nijland, de binge-waardige dramaserie Hartenveld, gemaakt door Evean Zorg, of de humor die CSB inzette met de Brabantse René, straight outta Buul? Ook opvallend, hier: de ‘blijf-bezig-baan’-case waarmee BCC zich met name op oudere werkzoekenden richt.
Maar ook op recruitmentgebied zijn er al behoorlijk wat cases het vermelden waard. Zoals de vacature in de vorm van een tattoo (!). Of het alumni-evenement dat Xebia Nederland opzette, compleet met old skool cd op het huisadres bezorgd. En van heel andere orde is weer het verhaal van de Oekraïense Kateryna Lopushanska, die de oorlog in haar land ontvluchtte en vorig jaar als marketingprofessional bij Caldic in Rotterdam begon. Het geeft al met al de veelzijdigheid aan van het vakgebied, dat voor mensen echt het verschil kan maken in hun leven. Zien we jouw case hier ook nog bij verschijnen?
Zien we jouw case straks ook op ons platform?
Wil jij ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie op de pagina van de Werf& Awards.
Uitzendkrachten van 365Werk krijgen onmiddellijk na hun klus uitbetaald. De unieke dienst is een pilot die het online uitzendbureau samen met ABN Amro uitvoert onder de naam Payday. Zin in een avondje stappen, maar net te weinig saldo? Pak nog snel een dienst en je hebt meteen geld. 365Werk is samen met ABN Amro een pilot gestart die dat mogelijk maakt. Een groep uitzendkrachten krijgt binnen een minuut na het werk haar uren uitbetaald in een Wallet en kan het geld direct opnemen.
In de wereld van gisteren kregen uitzendkrachten wekelijks of per 4 weken uitbetaald.
In de wereld van gisteren kregen uitzendkrachten wekelijks of per 4 weken uitbetaald. De gewerkte uren moesten worden aangeleverd, gecontroleerd, goedgekeurd en ingeboekt alvorens de betalingsverwerking tot stand kwam. Daaraan komt nu een einde. De uitzendkracht vult de gewerkte uren in en het loon wordt direct overgemaakt naar de Wallet.
De dienst, een mijlpaal in de uitzendbranche, past perfect bij de filosofie van 365Werk: ‘Werk zoals jij het wilt’. Directeur Wies van ’t Slot: ‘Wij werken continu aan het vergroten van de regie voor uitzendkrachten. Zij moeten zo veel mogelijk aan het stuur zitten en Payday is daarin een belangrijke stap. Uitzendkrachten beslissen zelf wanneer ze hun verdiende geld gebruiken.’
‘We vergroten de regie voor de uitzendkracht.’
Een jaar lang deden ABN AMRO en 365Werk over de ontwikkeling van de Payday Wallet voor uitzendkrachten. ‘Wij vinden dat flexwerkers in deze digitale tijd niet op hun inkomen zouden moeten hoeven wachten’, zegt Pamela Asberg, Innovatiemanager bij Payday. In 365Werk vond Payday een goede partner voor de verdere uitwerking van het concept. Het online uitzendbureau heeft in Groningen een eigen ontwikkelingsteam en in Amsterdam een tweede kantoor.
Wat was de impact van de case?
Het merendeel van de uitzendkrachten uit de pilot is lovend en zegt de app na elke gewerkte dienst te gebruiken. Met als grootste voordeel van Payday direct over je salaris te beschikken. Als we vragen hoeveel waarde Payday toevoegt aan het leven van de uitzendkrachten dan geeft 70% een cijfer tussen de 7 en 10 (met 1: geen waarde en 10: veel waarde). Het is dan ook niet gek dat deze groep aangeeft ook na de pilot Payday te willen gebruiken als betalingsmethode. Wij verwachten, als we de pilot kunnen vergroten en uiteindelijk toegang kunnen geven voor alle uitzendkrachten dat we Payday ook kunnen gebruiken als wervingsmiddel.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case moet winnen omdat het een unieke vorm van betalen is in de uitzendbranche. 365Werk is het eerste uitzendbureau in Nederland waarbij dit in samenwerking met ABN Amro is gelukt. Het geeft de regie aan uitzendkrachten, waardoor zij sneller over hun salaris kunnen beschikken zonder al die tussenstops. 365 dagen in het jaar, 7 dagen in de week en 24 uur per dag.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
365Werk
ABN Amro
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Krapte op de arbeidsmarkt is niet nieuw. Het tekort zorgt alsmaar voor meer werkdruk bij huidige talenten binnen organisaties. Ook bij een flink aantal van onze klanten in de publieke markt. Als Visma | Raet leveren we software voor HR&Payroll. Onze missie is om het HR leven makkelijk te maken. Dit doen wij door HR&payroll efficiënt in te richten, zodat HR-professionals tijd overhouden voor zaken die er echt toe doen. Maar hoe doe je dat als je geen medewerkers kan vinden?
Onze interim professionals komen onze klanten helpen in nood. Echte superhelden dus!
Daar hebben we binnen Visma | Raet de afdeling Interim Services voor. Zij leveren interim professionals die onze klanten op tijdelijke basis ondersteunen. Vaak gebeurt dit wanneer de klant capaciteitsproblemen heeft waardoor processen dreigen stil te vallen. Onze interim professionals komen onze klanten helpen in nood. Echte superhelden dus!
Verborgen arbeidspotentieel
Ook wij liepen tegen de uitdaging aan om nieuwe superhelden aan te trekken. Zo zijn Visma College en de superheldencampagne ontstaan. Wij gingen op zoek naar kandidaten die juist nog geen kennis hadden van payroll & functioneel beheer. We zetten in op het verborgen arbeidspotentieel met een intrinsieke motivatie om iets te leren. Niet alleen mensen die net uit de schoolbanken komen, maar juist herintreders of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn opgeleid in Visma College. Ook hebben wij interne medewerkers bij onze klanten, die toe waren aan een nieuwe uitdaging, kunnen behouden door ze om te scholen.
De gehele campagne is intern bedacht, gemaakt en doorgevoerd tot in de kleinste details.
De gehele campagne is intern bedacht, gemaakt en doorgevoerd tot in de kleinste details. Naast een SEE, DO, ACT-campagne met animaties, video’s, radio en ads hebben we ook ons pand volgehangen met onze superhelden. Ook trokken wij de aandacht op het NIRPA-congres met onze superhelden. Door het inzetten van verschillende animaties worden onze superhelden weergegeven en potentiële kandidaten getriggerd om ook te solliciteren als Superheld. Daarnaast is er ook een superhelden-referentievideo gemaakt in samenwerking met een klant.
Wat was de impact van de case?
Het doel van de campagne was het aantrekken van nieuwe interim collega’s en het helpen van onze klanten met kwalitatieve medewerkers. Voor het eerste Visma College was de ambitie om te starten met 8 Visma College-studenten. Door het succes van de online en radiocampagne hebben we dit overperformed en zijn er in totaal 16 kandidaten aangenomen.
Door het succes van de online en radiocampagne zijn in totaal 16 kandidaten aangenomen.
Daarnaast gaf de campagne ook intern een enorme boost op de medewerkerstevredenheid. We meten tweemaandelijks onze eNPS onder onze interim professionals. Tijdens en na de campagne zagen we een stijging van maar liefst 49 punten (van +7 naar +56)! Bovendien zagen we in de feedback van de eNPS vele positieve reacties terugkomen omtrent de superheldencampagne.
Naast dat ons kantoor is gerebrand met de superhelden, rijdt ook iedere superheld rond in gebrande superhelden-auto, zodat de helden overal terug te zien zijn. Zelfs onze Managing Director vroeg om een gebrande superhelden-auto. Door het gehele concept door te voeren, benoemen we ook een ‘superheld van het kwartaal’ die vervolgens echt ons uithangbord is.
We benoemen ook een ‘superheld van het kwartaal’, die vervolgens echt ons uithangbord is.
Omdat we de campagne samen hebben ontwikkeld met marketing en interim services, zijn we allemaal eigenaar en voelen we ons hiermee volledig verbonden.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Onze casus laat zien dat je geen dure bureaus en hoge budgetten nodig hebt om een creatieve campagne te kunnen draaien die succesvol is. Wij vinden dat we moeten winnen, omdat we met deze case niet alleen bijdragen aan onze uitdaging maar zeker ook de uitdagingen die breed liggen in de publieke markt. Bovendien laten we potentiële kandidaten zien dat iedereen een superheld kan zijn. Als je maar de juiste kansen krijgt om je bij- of om te laten scholen. Hierdoor is het ons gelukt om de doelstelling van het aannemen van de juiste kandidaten te overtreffen.
Dat het interne effect van de campagne zo groot zou zijn, hadden we van te voren wel gehoopt, maar zeker niet verwacht. Inmiddels hebben we dit superheldenthema ook doorgevoerd op andere afdelingen met een eigen visualisatie van hun team als superheld.
Credits case
De superhelden case is ontstaan tijdens een brainstorm tussen onze marketingafdeling en de Director van Interim Services. Na het bedenken van het concept zijn we aan de gang gegaan met het maken van de eerste animatievideo samen met animatiebureau Cooler Media. Hier zijn in Q2 en Q3 van 2022 nog twee animaties bijgekomen waarvan één animatie bedoeld is om de ervaren superheld uit te lichten en de andere animatie is ingezet om de superhelden in spe aan te trekken.
Hiernaast is er ook een video gemaakt in samenwerking met één van onze klanten (Nyenrode), waarbij onze superhelden worden uitgelicht en hierbij ook hun functie centraal staat.
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Dat krapte in de arbeidsmarkt tegenwoordig aanwezig is, is een feit. Al helemaal in de IT-Branche. Zo ontstond bij Inkubis de vraag hoe wij voor tech geïnteresseerden zo aantrekkelijk mogelijk kunnen zijn. Normaal gesproken zou een goed geschreven vacature voldoende moeten zijn. In deze tijd heeft dat bijna geen zin meer. Zo hebben wij bij Inkubis met het Recruitmentteam besloten om te gaan brainstormen om een unieke en innoverende manier te introduceren in deze markt: via de metaverse.
Jij vult jouw interesses in, wij maken de match.
Zo kwam uiteindelijk het metaverse jobevent idee op tafel te liggen met de bijpassende naam: Your IT-Match. Jij vult jouw technologische interesses in, wij maken de match. Wij zijn een IT-groep met groepsbedrijven, die in Nederland en België opereren op meerdere gebieden:
Low Code/No Code
Data
Software Development
Cloud
Java/Full Code
DevOps
Web/Mobile & Application Development
We hebben samen met het bedrijf wat de metaverse voor ons heeft gebouwd een video gemaakt, om het event op een pakkende manier uit te leggen. We raden jullie sterk aan deze te bekijken! Hierin wordt elk perspectief uitgelegd. Van Hiring Manager en Recruitment manager tot aan de deelnemer zelf.
Op de dag van het event opende de metaverse haar 3D-deuren voor de mensen die zich hadden ingeschreven. Kandidaten hebben van tevoren een persoonlijke match ontvangen, waarmee ze een 1-op-1-afspraak konden maken. Deze speeddatesessies van 15 minuten vonden plaats in verschillende ruimtes, waar je kon spreken met CEO’s, developers, consultants en engineers. Al je vragen werden beantwoord, terwijl jij lekker thuis zat op de bank of achter je bureau. Zo kon de deelnemer op zoek gaan naar de beste klik.
We hebben 2 keer dit succesvolle event uitgevoerd.
Your IT-Match gaf dé persoonlijke touch aan mensen die op zoek waren naar een baan in de IT-wereld met een extra lading fun en gezelligheid. We hebben 2 keer dit succesvolle event uitgevoerd. Een keer op 21 juni en de andere keer op 19 oktober. De derde zal zijn op 7 juni dit jaar!
Wat was de impact van de case?
Voor beide events hebben we bij elkaar opgeteld meer dan 140 deelnemers mogen ontvangen. Hieruit zijn tientallen meegenomen in het sollicitatieproces en uiteindelijk 5 mensen aangenomen. Het event had intern ook een grote impact. Zo hebben we laten zien dat je met een kleinschalig team en budget veel kan bereiken. Bovendien hebben we collectief gevoel gecreëerd rondom de groepsbedrijven. Er heerste een gevoel van trots.
Het werkte voor iedereen efficiënt, voor zowel de hiring manager als de deelnemer. De kandidaat kreeg namelijk in een korte tijd veel mensen te spreken met wie hij ook echt in gesprek wilde gaan. Zo kreeg hij of zij een perfecte weergave van hoe een dag bij een van onze bedrijven eruitziet en kon je echt op je gevoel afgaan. Tegenwoordig krijgen IT’ers vanuit elke kant aanbiedingen. Terwijl een klik met iemand meer waarde levert. Intern konden we makkelijk de deelnemers bereiken en evalueren met de hiring managers wie werd meegenomen in het sollicitatieproces.
Het werkte voor iedereen efficiënt, voor zowel de hiring manager als de deelnemer.
We ontvingen mooie motiverende feedback van onze kandidaten. De persoonlijke aandacht en een uniek sollicitatieproces waren de onderdelen die hier bovenuit staken. Een Metaverse voorstellen aan mensen in de IT-branche is gegarandeerd een match. Je speelt in op wat zij leuk vinden. Bovendien bereik je introverte talenten die het normaal gesproken moeilijker vinden om op sollicitatiegesprek te komen. Al met al een succes voor beiden kanten!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij verdienen een award voor recruitment vanwege de succesvolle Your IT-Match evenementen die zijn georganiseerd om aan de vraag van tech-geïnteresseerden te voldoen en de uitdaging van krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Het evenement had een unieke customer journey, waarbij kandidaten werden gematcht met bedrijven die in verschillende IT-gebieden werkzaam zijn en hen in staat stelden om een klik te ontdekken met verschillende mensen uit een bedrijf.
Wij zijn de eersten in Nederland en Vlaanderen die de metaverse hebben gebruikt voor recruitment.
Ons evenement was niet alleen succesvol in het aantrekken van deelnemers, maar ook in het plaatsen van tientallen kandidaten in het sollicitatieproces en het uiteindelijk aannemen van kandidaten. Zo zie je dat je met een kleinschalig team en budget veel kan worden bereikt. Daarnaast creëerden we een gevoel van trots en collectiviteit onder de groepsbedrijven. Wij zijn daarmee de eerste in Nederland en Vlaanderen die de metaverse hebben gebruikt voor recruitment!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Extern
IT-Profielen: Engineers en developers op allemaal verschillende gebieden. (+140)
Intern
Marketing Team (2)
Recruitment Team (4)
Managing Partners, Developers, Engineers (16)
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Als er iets is dat de laatste maanden de gemoederen heeft beziggehouden de laatste tijd dan is het wel ChatGPT, de chatbot die met behulp van artificiële intelligentie vrijwel direct vragen van gebruikers beantwoordt en vrijwel de hele wereld op zijn kop lijkt te hebben gezet.
De enthousiastelingen spreken van niets minder dan een wereldsensatie.
De enthousiastelingen spreken als het over de nieuwe mogelijkheden gaat die de chatbot biedt namelijk van niets minder dan een wereldsensatie als ze het hebben over wat er allemaal niet mogelijk is met ChatGPT.
Niet altijd even betrouwbaar
Toch is er ook kritiek op ChatGPT. Zo is de chatbot niet altijd even betrouwbaar en geeft hij soms onnauwkeurige resultaten. Ook is niet helemaal duidelijk op welke bronnen ChatGPT zich precies baseert en is het dus onduidelijk waar de chatbot de informatie vandaan haalt als hij vragen van gebruikers beantwoordt. ChatGPT zegt zelf geen toegang te hebben tot internet of andere bronnen van informatie en zegt zijn antwoorden enkel en alleen te baseren op zijn eigen interne database. Een andere beperking is dat ChatGPT (nog) geen rekening met de gebeurtenissen van na 2021.
ChatGPT zegt zelf geen toegang te hebben tot internet.
Tot nu toe lijken de enthousiastelingen het voorlopig te winnen van de critici, ondanks de beperkingen van de chatbot. Ter illustratie: ChatGPT had binnen 2 maanden tijd 100 miljoen gebruikers en daarmee is het de snelst groeiende tool ooit geïntroduceerd.
Naar betaalde versie
Ook Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) behoort zonder meer tot de categorie enthousiastelingen. Hij vindt dat je de nieuwe technologie van ChatGPT juist moet omarmen en is aan het kijken hoe je als recruiter ChatGPT op een succesvolle manier kunt gaan integreren in je wervingsstrategie. Daarom is hij zelfs overgestapt naar de betaalde versie van de chatbot die meer mogelijkheden biedt dan de niet-betaalde versie.
Waasdorp geeft toe dat de huidige versie – ook de betaalde – van ChatGPT (versie 3) nog verre van perfect is en dat dit nog maar het prototype is, maar hij vraagt zich wel hardop af hoe versie 7 er straks uit gaat zien en wat die allemaal kan.
In het Hongaars, net zo makkelijk
Ook is hij er heilig van overtuigd dat steeds meer recruiters ChatGPT zullen gaan gebruiken als integraal onderdeel van hun wervingsstrategie en dat het gebruik van de chatbot een volgende stap wordt in de automatisering van de arbeidsmarkt. Ook denkt Waasdorp dat ChatGPT werkgevers veel kansen biedt op het gebied van employer branding.
Sterker nog: hij durft te stellen dat internationale recruitment nooit meer hetzelfde gaat zijn dankzij ChatGPT. Tijdens een presentatie voor de Webinar Week, begin februari georganiseerd door ZiPconomy en Werf&, nam hij de proef op de som en vroeg ChatGPT om een vacaturetekst in het Hongaars te schrijven. Dat vormde op zich geen enkel probleem, maar toen eerst gevraagd werd om de belangrijkste vacatureboards in Hongarije te noemen, ging de chatbot nat. De eerste klopte nog wel, maar voor de rest kwam ChatGPT aan met vacaturesites die niet bestonden of nooit hebben bestaan.
Waasdorp denkt dat de resultaten beter gaan worden als de volgende versies van ChatGPT gaan werken met real-time data.
Conclusie van Waasdorp: ‘Heel veel output van ChatGPT is nog niet geweldig.’ En ook belangrijk – zoals eerder gezegd: ‘Er is geen enkele bronvermelding.’ Toch noemt hij de eerste resultaten wel bemoedigend en hij vermeldde erbij dat we nog maar aan het begin staan. Waasdorp denkt dat de resultaten van de chatbot beter gaan worden naar gelang de volgende versies van ChatGPT gaan werken met real-time data en met nog meer unieke en getrainde data. En dat het dan echt interessant kan worden, stelt hij.
Datapunten
Terug naar het recruitmentvraagstuk. Stel dat je bijvoorbeeld een cv, vacaturetekst of een sollicitatie als uitgangspunt neemt en daar ChatGPT op loslaat. En daar verschillende vragen over stelt, dan krijg je een situatie waarin ChatGPT vliegensvlug met allemaal antwoorden komt. Alleen zijn dat allemaal min of meer geautomatiseerde antwoorden. Die kun je met ChatGPT veel sneller genereren dan als je het zelf doet/moet schrijven. En dan ontstaat er een interessante situatie.
Vacatureteksten kun je met ChatGPT veel sneller genereren dan als je het zelf moet schrijven.
Je zou door het gebruik van bepaalde datapunten ChatGPT namelijk talloze vacatureteksten kunnen laten schrijven. Dat kun je volgens Waasdorp doen door bijvoorbeeld als recruiter een ChatGPT-prompt voor vacatures op te stellen. De vacatureteksten die daar dan vervolgens uitrollen zijn omdat je ze hebt laten automatiseren al voor een groot deel/grotendeels bruikbaar.
Unieke kenmerken toevoegen
Vrijwel het enige wat je daarna als recruiter nog hoeft te doen is unieke data eraan toevoegen zodat het alsnog een op maat gesneden vacaturetekst wordt. Dat kun je doen door bijvoorbeeld unieke kenmerken aan de vacature toe te voegen over de organisatie waarvoor je aan het werven bent, aldus Waasdorp. En zo zijn er nog talloze andere unieke kenmerken/data te bedenken.
Vraagje: hoe zit het eigenlijk met de salarissen die mijn concurrent betaalt?
Ook als je kijkt naar employer branding zijn er volgens Waasdorp tal van mogelijkheden om ChatGPT te gebruiken als recruiter of werkgever. Enkel en alleen al door aan ChatGPT bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen over de concurrentie. Dat kun je doen door ChatGPT de vraag te stellen welke arbeidsvoorwaarden ze hanteren. Of: wat voor initiatieven onderneemt je concurrent richting vrouwelijk leiderschap? En hoe zit het eigenlijk met de salarissen die mijn concurrent betaalt voor mensen op bepaalde posities binnen de/hun organisatie?
Betrouwbaarheid
Waasdorp is wel van mening dat als je ChatGPT gebruikt of gaat gebruiken je wel altijd je vraagstelling scherp moet hebben. Heb je dat niet, dan is kans levensgroot dat de cahtbot dingen zelf gaat verzinnen of met niet betrouwbare of onnauwkeurige resultaten komt. Als je bijvoorbeeld ChatGPT ook vraagt om met een zogenoemde hunt-lijst te komen met van 10 mensen in een vergelijkbare functie dan is de kans groot dat de tool met een lijst komt van mensen die niet bestaan.
‘Als je ChatGPT gebruikt of gaat gebruiken, moet je wel altijd je vraagstelling scherp hebben.’
Beter is het al om ChatGPT te vragen om op zoek te gaan naar een lijst met mensen in een vergelijkbare functie die over een LinkedIn-profiel beschikken, aldus Waasdorp. Daardoor neemt de betrouwbaarheid van de lijst met kandidaten die jij op dat moment zoekt alweer toe (alleen is wel de vraag of ChatGPT alle mensen die op LinkedIn stonden tot 2021 wel gecategoriseerd heeft en dat het ook goed mogelijk is dat ze inmiddels alweer een andere functie hebben en elders werken).
Skills & matching op zijn kop
Verder denkt Waasdorp dat de wereld van skills & matching compleet op zijn kop wordt gezet als je ChatGPT effectief gaat inzetten en ook daarvoor op basis van eerder door jou gestelde vragen aan de chatbot er een prompt voor gaat opstellen. Dat gaat denkt Waasdorp een enorme impact hebben op de interne mobiliteit van werknemers binnen bedrijven.
ChatGPT kan ook een enorme impact hebben op de interne mobiliteit van werknemers.
Al met al is hij wel positief over wat er allemaal mogelijk is én wordt voor recruiters met de ondersteuning/hulp van ChatGPT. Maar tegelijkertijd is de Intelligence Grup-directeur wel nuchter en waarschuwt hij recruiters ook omdat de tool in de toekomst waarschijnlijk beter in staat is om beter te recruiten, beter te sourcen, beter te interviewen en een beter loopbaanadvies te geven dan de gemiddelde recruitmentprofessional. En dus zullen recruiters goed moeten blijven nadenken over waar hun toegevoegde waarde dan nog wél zit.
‘De basis van mijn bedrijf? Dat zijn mijn mensen.’ Vraag het een gemiddeld ondernemer, en je zult dit antwoord krijgen. Toch is er nog enorm veel potentie waarvan ondernemers geen gebruik maken als ze klanten willen aantrekken – of nieuwe medewerkers. Vooral dat laatste horen we als marketingbureau steeds vaker: ‘Ik hoef geen nieuwe klanten, help me liever met nieuwe collega’s’. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien hoe je dat kunt doen, zonder meteen te denken aan dure bonussen voor medewerkers die een nieuwe collega aandragen. Juist niet.
Waarom geen referral-bonussen?
Het fenomeen is al lang bekend, van experimenten uit de jaren 60. En het is ook heel simpel uit te leggen: als je kind het leuk vindt om tekeningen te maken, en je begint met het betalen van een euro per gemaakte tekening, doof je in feite een klein vuurtje. Want – en je kunt het eens proberen – zodra je stopt met euro’s betalen is je kind zijn of haar plezier in het tekeningen maken kwijt. In vaktermen: je hebt intrinsieke motivatie vervangen door extrinsieke motivatie. Beter nog dan door mij wordt dit principe uitgelegd door Dan Pink in onderstaand filmpje:
Hij laat ook treffend zien dat medewerkers die beloond werden voor het aantrekken van collega’s gingen denken dat ze het voor het geld deden. En dat terwijl de intrinsieke motivatie van je medewerkers en klanten alleen maar belangrijker wordt in een wereld die transparanter wordt en waar authenticiteit en creativiteit steeds belangrijker worden. Het is het vuur in hun ogen dat anderen doet overtuigen om ook bij jou te kopen, bij jou te werken, bij jou te willen zijn. Je hoeft dan geen advertenties meer te plaatsen om klanten of medewerkers aan te trekken, ze komen naar je toe.
Hoe trek je medewerkers dan wel aan met medewerkers?
Uit een recent wetenschappelijk artikel in de Public Relations Reviewblijkt dat Employee Advocacy op veel verschillende manieren je onderneming helpt:
> HR
Op het gebied van HR heeft Employee Advocacy meerdere voordelen:
recruitment: Als medewerkers enthousiaster zijn over hun werkgever, zullen ze er vaker over praten en dit enthousiasme overdragen. Uit het onderzoek blijkt ook dat ze dit ook bij de juiste mensen doen: mensen die passen bij de functie en in de cultuur.
retentie: gezien de hoge kosten van ‘onboarding’ zijn er veel voordelen aan het binnenhouden van medewerkers. Mensen die positief zijn over hun werk en dit delen, zullen langer blijven.
productiviteit: uit het onderzoek bleek ook dat medewerkers die goed in hun vel zitten (en dit delen) ook hun werk beter doen. Of zoals één van de respondenten het verwoordde: “People are feeling better about what they’re doing, where they are, who they’re working with, and know that there’s a sense of safety about how they can get their work done.”
> Sales
Als medewerkers enthousiaster zijn over de producten en diensten van het bedrijf, zullen ze er vaker over praten en dit enthousiasme overdragen. Of zoals één respondent het verwoordde: “it is inarguable that we’re beginning to see real business dollars and sustained success that are attributed to Employee Advocacy.”
> PR
Klanten kopen niet bij bedrijven, ze kopen bij mensen. Dus de reputatie van het bedrijf is volledig afhankelijk van het gedrag van die mensen, of zoals één respondent het verwoordde: “A company’s brand is a perception that lives in the minds of your audiences and is influenced by all of their touch points with the corporation. When employees are sharing good stories, that will start to shape people’s perceptions of the company.”
Maar wat is Employee Advocacy dan?
Ook de definitie van ‘Employee Advocacy’ werd in het artikel besproken. Uit het onderzoek kwam een nieuwe definitie die veel verder gaat dan de oorspronkelijke. En ondanks dat ik zelf al jaren workshops geef in employee advocacy en ‘collega’s als B2B-influencers’ (op 11 mei weer namens het NIMA) waren deze uitbreidingen voor mij ook eye openers.
De standaard definitie van Employee Advocacy zou je kunnen samenvatten met ‘medewerkers als ambassadeurs’.
De standaard definitie van Employee Advocacy zou je kunnen samenvatten met ‘medewerkers als ambassadeurs’: medewerkers die (positief) kennis delen van en over de werkgever, en zo klanten, medewerkers en andere shareholders aantrekken. In het onderzoek wordt echter de volgende nuancering aangebracht:
Naast ‘Verbal Employee Advocacy’ (wat mensen zeggen of delen op social media) heb je ook ‘Non-verbal Employee Advocacy’: wat mensen doen. Daarbij kun je denken aan gezamenlijk vrijwilligerswerk (een tehuis opknappen), maar ook het dragen van kleding met het de bedrijfsnaam (zoals sportkleding).
Naast ‘External Employee Advocay’ heb je ook ‘Internal Employee Advocacy’: medewerkers die intern het woord verkondigen. Denk bijvoorbeeld aan het inwerken van nieuwe collega’s door enthousiaste huidige collega’s, maar ook interne bijeenkomsten: “We have a lot of internal town hall meetings where our employees are heavily engaged and will talk about our products either because they have personally used them or because their loved ones and family members have used them.”
Je hebt verbal en non-verbal en ook external en internal employee advocacy.
Bij veel bedrijven waar ik kom is de enige vorm van referral het uitdelen van ‘aandraagbonussen’: zonde en volgens mij werkt het averechts. Door medewerkers te stimuleren (en faciliteren) bij het uitdragen van hun ambassadeurschap, bouwen ze voor jou aan omzet, recruitment en een goede reputatie. Als je het goed aanpakt met een ‘Employee Advocacy’-programma hoeft dat allemaal niks te kosten, en genereer je veel energie. En die energie kan in deze transparante wereld ver reizen.
Over de auteur
Edwin Vlems is inbound lead bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe medewerkers. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Inbound Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy.
Leen Bakker is dé woonwinkel voor iedereen. Er werken ruim 2.500 medewerkers in 170 winkels, distributiecentra, transport, op kantoor en bij de klanten thuis. Grote ambities vragen om een grootschalige, eigentijdse wervingscampagne die de doelgroep direct aanspreekt en verleidt om te solliciteren als bezorger of bijrijder. Én waarmee Leen Bakker het werkgeversmerk positief kan laden. Want, naamsbekendheid, die heeft Leen Bakker al. Maar het werkgeversmerk, daar was nog winst te behalen. En zo kwamen er twee doelen:
Versterken van het employer brand
Werven van 150 bezorgers
Kiezen om gekozen te worden
Een verrassende campagne die past bij het DNA van Leen Bakker vraagt om een stevige basis. Via sessies en interviews met stakeholders en collega’s werd de employer value proposition ontwikkeld die staat als een huis en aansluit bij de kernwaarden van Leen Bakker: lef, eigenaarschap, empathie, nuchterheid. Het vormde ook de basis voor het concept van de campagne ‘Bezorg jij nét dat beetje extra?’
Bezorger zijn bij Leen Bakker is meer dan spullen van A naar B brengen.
De samenwerking tussen de bezorger en de bijrijder, en de interactie met de klant staan in de campagne centraal. Met humor en net dat beetje extra. Want dat is wat bezorger zijn bij Leen Bakker is. Meer dan spullen van A naar B brengen. Ook is er aandacht voor de inhoudelijke triggers van de doelgroep: vier dagen werken is vijf dagen verdienen. De campagne is fris, herkenbaar en sluit aan bij de merkbeleving en de werkgeversbelofte van Leen Bakker.
Content- en mediastrategie
De content- en mediastrategie richtte zich met name op mannen van 18 tot 50 jaar, waarbij Facebook en Instagram werden ingezet volgens het See-Think-Do-principe. De content bestond uit video, diverse stories en statische klik-naar-site-advertenties. Met actief campagnemanagement en remarketing is deze content ingezet bij de doelgroep. Alles gericht op relevant verkeer naar de speciaal ontwikkelde campagnepagina. Solliciteren maar!
Wat was de impact van de case?
Agnes Fijnaut, Senior Corporate Recruiter, Home Fashion Group, vertelt over de impact van de campagne het volgende: ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt en corona hadden collega’s regelmatig te maken met onderbezetting. De campagne heeft intern ervoor gezorgd dat het zichtbaar was dat er actief gezocht werd naar nieuwe collega’s. Daarnaast liet dit ook zien dat de organisatie groeit en zich positioneert als interessante werkgever. Met deze campagne hebben we onszelf als werkgever op een positieve en herkenbare manier kunnen profileren en zo het employer brand versterkt.’
De campagne gaf niet alleen intern een mooie boost, maar leverde ook daadwerkelijk veel sollicitanten op.
De campagne gaf niet alleen intern een mooie boost, maar leverde ook daadwerkelijk veel sollicitanten op. Door gebruik te maken van pixels op de campagnepagina, het koppelen van google forms voor de sollicitaties en de data vanuit het social media dashboard is er goed inzicht in de resultaten van de campagne. De campagne heeft meer dan 400 kwalitatieve sollicitanten opgeleverd. En daarmee zijn de verwachtingen ruimschoots overtroffen!
Overige cijfers:
Totaal aantal vertoningen: 1.605.966;
Uniek bereik: 322.915;
Click-to-site: 6.508;
En dus meer dan 400 sollicitanten!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Voor Leen Bakker was dit de eerste keer om zo full blown campagne te voeren voor werving. Daarbij wilde zij dicht bij zichzelf én de merkbeleving blijven. Door echt goed in te zoomen op de doelgroep – wie zijn dit, wat drijft ze, wat zijn triggers? – kon een goede content- en mediastrategie opgezet worden. Door de wervingscampagne professioneel aan te vliegen, gebruik te maken van hoogwaardig videomateriaal, de juiste mensen en een tof script is een campagne ontwikkeld die leuk is, een hoge aandachtsspanne heeft, de doelgroep echt laat converteren en – het allerbelangrijkste – zorgt voor veel kwalitatieve sollicitanten.
Voor Leen Bakker was dit de eerste keer om zo full blown campagne te voeren voor werving.
Het feit dat Leen Bakker ervoor heeft gekozen om eerst goed de basis neer te zetten, in de vorm van een krachtige employer value proposition, duidelijke persona’s en heldere verwachtingen heeft ervoor gezorgd dat de campagne authentiek én aansprekend is.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Leen Bakker Nederland NV – Marlies Hooiveld, Barbara van der Kolff, Margje van den Broek, Barbara Oosterom
Effectgroep* – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Anouk Dijkstra, Erik Ranke, Kirsten Flik
Filmmacht – Shaun Voogd
Zuiver Media / Wind Mee online – Wouter van Wanrooij, Bram van der Maat, Floris Kreuk
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
500 buschauffeurs?! Dat is een stevige opdracht voor Transdev, een organisatie die bestaat uit meerdere labels, elk met een sterke regionale footprint, beter bekend onder de namen Connexxion, Breng, Hermes en dergelijke. Of we ook rekening kunnen houden met het laden van het werkgeversmerk? In feite 2 vraagstukken, directe werving én employer branding.
‘We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet.’
De primaire focus is de wervingscampagne. Wij zijn samen aan de slag gegaan met brainstormsessies. Het in kaart brengen en definiëren van positionering, doelgroep en de candidate journey om te komen tot een communicatieboodschap en aansprekend wervingsconcept welke past bij Transdev en haar regionale labels. We hebben rekening gehouden met de middellange termijn, in combinatie met een actiematige inzet om de huidige werving op een ludieke manier te boosten.
In deze markt met vergrijzing onder werkende buschauffeurs is de pool te klein om mensen weg te trekken bij de concurrent. Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden is het credo. Hoe communiceer je dit dan op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met 1 relevante boodschap? Wij ontwikkelden samen de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.
‘We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.’
Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen spreken we mensen aan dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren zoals, betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laden we langzaam via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.
Maar hoe is het dan echt zo’n bus te besturen? Die ervaring kan worden opgedaan via de zg. zelfdebusbesturen-dag. Aangejaagd via een leadgen campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde zelf een half uurtje achter het stuur kan zitten, samen met een instructeur. Na afloop staat het recruitment team klaar om vragen te beantwoorden en is inschrijven voor de academy direct mogelijk, waar je wordt opgeleid tot buschauffeur .
Wat was de impact van de case?
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen. Een communicatieboodschap, gericht op het werven van buschauffeurs in een uniek, maar ook herkenbaar concept dat klopt met de kernwaarden en look & feel van Transdev.
Het leuke van deze campagne is dat deze tweeledig is aangevlogen.
Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev in deze fase herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s. Het zorgt er ook voor dat de huidige medewerkers zich betrokken blijven voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is wel identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder anderen, bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe doelgroep die nog niet eerder bij dit beroep heeft stilgestaan.
Heel bewust hebben wij de zogenoemde zelfdebusbesturen-dag geheel in een compleet ander jasje gestoken, om het actiematige karakter ervan te benadrukken. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Dit is een denderend succes gebleken!
We hebben de zelfdebusbesturen-dag in een compleet ander jasje gestoken.
Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In totaal meer dan 457 bezoekers op de zelfdebusbesturen-dagen en al 92 sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Er zijn zelf ook geluiden uit de markt merkbaar dat deze campagne wordt opgemerkt door concullega’s in de branche.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij zijn uitgegaan van de kracht van de gevestigde merken die bekend zijn in de eigen regio, in een nieuw framework, gecombineerd met een unieke boodschap. We behouden hierdoor de herkenbaarheid, zodat we geen tijd zijn verloren in het opbouwen van een nieuwe brand identity. Het unieke van deze campagne is dat de boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ toepasbaar is in het bereiken van diverse doelgroepen, door gebruik te maken van beroepsgroepen in het beeldmateriaal.
De boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ is toepasbaar in het bereiken van diverse doelgroepen.
En door de combinatie met de actiematige zelfdebusbesturen-dagen in een totaal andere look & feel hebben we ook de doelgroep in beweging gebracht, mensen kunnen echt ervaren hoe het is om achter het stuur te zitten. Deze ervaring draagt bij aan de kracht van mond-tot-mond. De intensieve samenwerking, goede brainstormsessies en het snelle schakelen tussen Transdev en het bureau is key geweest in het succes. Dit alles was natuurlijk niet mogelijk zonder de durf van Transdev om dit gewoon te doen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Opdrachtgever: Transdev, Adrie van Schalkwijk
Arbeidsmarktcommunicatie, Creatie, Concept & Mediastrategie en executie: Abovo Maxlead (via het eigen AMC label AMRecruitment): Contact Sue Ellen Balai
Alle afzonderlijke personen / namen staan in de bijgaande video
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Beiden zitten al langer in de jury van de Werf& Awards. De ene, Daniëlle Valk, vanuit de ‘corporate’ kant, als ervaren Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij het Erasmus MC. De ander, Eric van Bourgonje, als recruitment innovator, meervoudig oud-winnaar, en CEO bij Jobsrepublic meer vanuit de bureaukant. Maar ze mogen dan allebei in een andere kant van het vak zitten, waar ze het snel over eens zijn is over de snelle professionalisering die ze zowel arbeidsmarktcommunicatie als recruitment zien doormaken.
‘De arbeidsmarkt is definitief gekanteld naar een markt waarin de kandidaat het voor het zeggen heeft.’
En niet in de laatste plaats speelt daar de krapte een rol in. ‘De arbeidsmarkt is definitief gekanteld naar een markt waarin de kandidaat het voor het zeggen heeft’, aldus Van Bourgonje. ‘Niet alleen in de traditioneel schaarse beroepen als IT en zorg, maar echt over de hele linie en in alle lagen van de arbeidsmarkt. Om te winnen op je arbeidsmarkt zul je hiermee rekening moeten houden.’
Omarmen als een expertise
Valk beaamt dat meteen. ‘Je ziet dat steeds meer organisaties arbeidsmarktcommunicatie als een expertise omarmen. Het is niet iets dat je “even erbij doet”. De krapte neemt door een krimpende beroepsbevolking alleen maar verder toe. Heb je jouw employer branding en arbeidsmarktcommunicatie niet op orde? Dan ga je waarschijnlijk bij de verliezers op de arbeidsmarkt horen. Talent verbindt zich immers aan de werkgever en de baan. Gelukkig zie je dat steeds sterker terug en verdwijnt het sec pushen van vacatures meer en meer naar de achtergrond.’
Heb je jouw employer branding niet op orde? Dan hoor je waarschijnlijk bij de verliezers op de arbeidsmarkt.
Van Bourgonje zegt wel benieuwd te zijn hoe organisaties omgaan met deze verandering ‘en of er mooie voorbeelden zijn van een servicegerichte aanpak richting potentiële kandidaten. Daarnaast ben ik benieuwd naar de slimme inzet van recruitment automation en personalisatie. Hier verwacht ik dit jaar ook wel een paar mooie cases over’, zegt hij.
Busreclames
Veel organisaties hebben volgens Van Bourgonje inmiddels wel zo’n beetje alles geprobeerd wat standaard is. ‘Meer geld in jobmarketing of busreclames gaat echt je probleem niet oplossen. De tekorten die overal ontstaan hebben een steeds grotere negatieve impact op de business en je ziet dat het daardoor steeds vaker Chefsache wordt. Die aandacht voor het wervingsvraagstuk leidt tot substantieel hogere budgetten. In potentie zou dat tot hogere kwaliteit moeten leiden, maar dan moet je wel in de goede dingen investeren. Ik ben heel benieuwd wat de inzendingen dit jaar gaan laten zien.’
‘In potentie moeten hogere budgetten tot hogere kwaliteit leiden, maar dan moet je wel in de goede dingen investeren.’
Valk zegt op haar beurt vooral benieuwd te zijn ‘of we in de cases een omslag zien in het werven van talent van mensen in plaats van een “100% match” op een functieprofiel. Het stellen van harde eisen op het gebied van opleiding en ervaring maakt gelukkig steeds vaker plaats voor de kwaliteiten van mensen. Dit hoop ik dit jaar ook echt in de cases terug te zien.’
Beeld en gevoel nodig
Wat maakt eigenlijk een goede case, volgens beide juryleden? Valk: ‘Een complete case is voor mij een case die zorgvuldig is opgebouwd. Met aandacht voor het werkgeversmerk, het verkrijgen van een voorkeurspositie onder potentieel talent en een goede candidate journey waarin de kandidaat centraal staat. Ik moet beeld en gevoel krijgen bij de werkgever en bij de belofte aan de arbeidsmarkt.’
Je kunt met je team high-fiven als je campagne live gaat, maar dan heb je nog helemaal niets opgelost.’
Van Bourgonje zegt juist vooral te letten op: resultaat. ‘Je kunt natuurlijk met je team staan high-fiven op het moment dat je campagne live gaat, maar dan heb je nog helemaal niets opgelost. Het gaat uiteindelijk om de succesvolle hires die ervoor zorgen dat je organisatie zijn doelen of groei kan realiseren. Dus heldere doelen en een goede betrouwbare onderbouwing van het resultaat zijn voor mij altijd belangrijk. Ik zie nog steeds veel cases die hier onvoldoende helder in zijn.’
Grijs gebied
En of een inzending dan plaatsvindt in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie of Recruitment? Dat maakt beide eigenlijk niet veel uit. Valk: ‘Hier wordt elk jaar binnen de jury wel over gesproken. Maar het is een grijs gebied. En dat is wat mij betreft juist een goede ontwikkeling. Arbeidsmarktcommunicatie en Recruitment zijn zo nauw aan elkaar verbonden. Het een kan simpelweg niet zonder het ander.’
‘Snelwegmasten doen het in menig boardroom nu eenmaal beter dan een slimme meetbare recruitment automation funnel.‘
‘Je krijgt in veel organisaties toch eerder de handen op elkaar voor het volhangen van snelwegmasten dan voor het inrichten van een slimme meetbare recruitment automation funnel‘, ziet Van Bourgonje in de praktijk. ‘Net als dat een tv-commercial het beter doet in de boardroom dan het doorvoeren van hyperpersonalisatie in je campagnestrategie. Er zijn simpelweg minder organisaties die investeren in het next level van werving en selectie. Ik hoop echter dat in dit jaar van extreme krapte organisaties hebben ontdekt dat er meer nodig is dan alleen arbeidscommunicatie en dat we meer cases zien op het vlak van slim recruitment.’
Waarom inzenden?
En dan als laatste vraag: waarom vinden ze eigenlijk dat organisaties hun case zouden moeten inzenden? Valk: ‘De Werf& Awards zijn uitgegroeid tot een begrip in het vakgebied, het is een prijs die ertoe doet. Of je nu voor een grote of kleine organisatie werkt, met grote of kleine budgetten. Een award winnen geeft een eervolle erkenning voor de creativiteit en het bereikte resultaat. Uit eigen ervaring weet ik hoe hard je vaak eraan moet trekken om zaken intern voor elkaar te krijgen. Als je dan een mooi resultaat bereikt, wil je dat toch gewoon van de daken schreeuwen? Dus: insturen die case!’
‘Pak even die zondagmiddag en stuur in die case!’
Van Bourgonje sluit zich daar helemaal bij aan. ‘Zelf heb ik nu drie keer succesvol ingezonden met opdrachtgevers. En als ik één ding heb geleerd dan is het dat het veel makkelijker wordt om investeringen los te krijgen als je een nominatie of award op zak hebt. Het is ook een bewijs aan de directie dat ze met een winnend team bezig zijn en dat praat echt veel makkelijker. Dus ook als je het heel druk hebt: pak even die zondagmiddag om je case te schrijven en stuur in die case!
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Je kunt natuurlijk altijd een nieuw filiaal in GTA V openen, zoals Randstad Nederland recent deed. Als een van de grootste uitzendbureaus in ons land moet je steeds nieuwe terreinen verkennen, desnoods virtueel, nietwaar? Bakstenen filialen passen niet meer in de strategie, maar een kantoor om racefanaten te lokken, leek Kathleen Verpalen, senior account intercedent bij Randstad Transport en zelf fervent gamer, wel een goed idee. Ze vertelde eerder dat er al 4 in real life-gesprekken op volgden, voor functies als bijvoorbeeld zorgprofessional, beveiliger of medewerker schadebeheer.
Het marktaandeel van de grote uitzendbureaus zakt steeds verder weg.
Of de andere grote bureaus Randstad achterna racen na dit resultaat, moeten we nog afwachten. Er is in elk geval wel haast bij, want het marktaandeel van de grote bureaus (meer dan 1.000 werknemers) zakt steeds verder weg. In 2018 waren ze al ingehaald door de kleine uitzenders (10-199 werknemers) op basis van het aantal uniek geplaatste vacatures (bron, bewerkt door Intelligence Group), maar bleven ze de middenmoters (200-1.000) nog wel behoorlijk voor.
De middenmoot stoomt op
Vier jaar en twee coronagolven verder ziet de pitchstraat er ineens heel anders uit. In de sector intermediairs/arbeidsbemiddelaars zijn de kleine bureaus (tot 200 werknemers) begin 2023 goed voor 56% van alle vacatures. Daarmee hebben zij gezamenlijk (veruit) het grootste aantal vacatures. De grote bureaus zitten nu op 20%. Voor het eerst passeren de middenmoters (200-1.000 werknemers) hen met 24%.
Even opletten: de grote bureaus hebben daarmee meer dan 50% marktaandeel verloren (in unieke vacatures) na 2018! Dit past bij het beeld dat door de ABU wordt geschetst voor de eerste weken in 2023. Deze club – van vooral de grotere bureaus – meldt dat het aantal plaatsingen in januari met 18% is gedaald, de omzet met 9%.
5 verklaringen
Het zijn niet alleen deze cijfers die laten zien dat de grotere bureaus het nu relatief moeilijker hebben dan de middelgrote en kleinere. Hieronder nog 5 verklaringen voor deze ontwikkeling:
#1. Klein maar fijn
Tijdens de covid-19-pandemie zijn er veel nieuwe bureautjes bijgekomen. Die kunnen zich makkelijker op allerlei niches storten. Nieuwe partijen zonder zware IT-legacy kunnen snel groeien omdat ze meteen de marktconforme systemen kunnen inzetten en gebruik kunnen maken van de laatste technieken. Denk aan de juiste recruitment/ATS-systemen, zoals RecruitNow, Tigris, Byner of Otys. Ze vertrouwen meer op data zoals Jobdigger Insights en Giant en integreren makkelijk automation en platformtechnologie.
#2. Kandidaat centraal
Kleinere en middelgrote partijen zetten van oudsher al meer de mens centraal. Een kandidaat is hier geen nummer in een systeem. En wie nu de kandidaat heeft, heeft de markt. Daarom zie je dat bureaus zich meer gaan richten op de behoeften van kandidaten, zoals dagelijks betaald worden, 4 dagen werken, remote werken (in het buitenland), thuiswerken, zinvol werk. Een filiaal openen op GTA V is leuk en aardig, maar de kandidaat wil zich gezien voelen, liefst in een bakstenen filiaal met een levend mens – geen bot. In een markt waar de werknemer de baas is, moet de baas (en zijn uitzendbureau) beter luisteren. Dat is moeilijk met A.I.-chats.
#3.Geen MSP-deals uit het verleden
Kleine en middelgrote bureaus kunnen makkelijker groeien doordat ze geen slechte MSP-deals of wurg-SLA’s hebben met de grote inkooporganisaties. Daardoor hebben ze veel meer slagkracht om tot een betere match te komen voor een kandidaat, ze hoeven zich niet bezig te houden met het vervullen van de SLA-verplichtingen. Ook kunnen kleinere bedrijven makkelijker veranderen van koers naar het meer lucratieve detacheren. De verschuiving van bulk-uitzenden naar kleinere werving & selectie-deals is niet te stoppen, zo blijkt ook uit de ABU-cijfers.
#4. Internationaal door nationale bril
In heel Europa is talent schaars, maar in absolute termen nog volop aanwezig. Het zijn vooral de middelgrote gespecialiseerde bedrijven (bouw, techniek, IT) die deze markt opgaan en ze vreten daarmee marktaandeel af van grote internationale uitzenders, die wel internationaal zijn, maar internationale werving lastig kunnen organiseren omwille van hun organisatiestructuur (en interlandelijke verrekeningen). Voor internationale bureaus is het aantrekkelijker om geen internationaal bedrijf te zijn met landenorganisaties.
#5. Achter de computer vs zichtbaar zijn
Cijfers zeggen niet alles. Heel veel ontwikkelingen zijn minder goed te meten. Zo kunnen videovacatures en social media minder goed gescrapet worden, datzelfde geldt voor wat er gebeurt binnen de tientallen platforms (met gigs) die gouden tijden meemaken. Sommige van deze platforms zijn een verlengde van de grotere uitzenders (zoals YoungOnes). Maar een groot deel is een geheel eigen (relatief kleine) organisatie (zoals Temper). In de komende jaren blijft deze discipline naar verwachting alleen maar meer marktaandeel winnen.
Meer weten?
Op dinsdag 28 maart 2023 vindt alweer voor de 5e keer Werf& Bureaurecruitment Live plaats. Het thema dit jaar is ‘Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren’. Naast de uitreiking van de Bureaurecruitment Awards vinden hier interessante keynotes, tafelgesprekken en breakoutsessies plaats. Dus mis het niet!
Investeren in recruitment-technologie? We doen het steeds een beetje meer. In de jaren dat Recruitmenttech nu de trends in de markt onderzoekt, zag je de uitgaven aan de tech stack steeds wat oplopen. ‘Het gaat nu richting een derde van het totale recruitmentbudget’, zo legde initiatiefnemer Martijn Hemminga het gisteren uit, tijdens de eerste Trend_day die het platform in zijn geschiedenis organiseerde. Waar in 2020 organisaties nog zeiden 26,2% van hun recruitmentbudget aan tech te besteden, was dat vorig jaar al opgelopen tot 29,3%. En de verwachting voor dit jaar is met 33,4% zelfs nog wat hoger.
Waar in 2020 recruiters zeiden 26,2% van hun budget aan tech te besteden, liep dat vorig jaar op tot 29,3%.
Nu moet je die groeiverwachtingen wel met een korreltje zout nemen, voegde Hemminga ook toe. In de 3 jaar dat hij de Recruitment Tech Trend Survey nu uitvoert, zeiden ondervraagden steeds dat ze het komende jaar flink meer wilden gaan investeren. In werkelijkheid bleek in de enquête een jaar later dan dat van die grootse plannen niet altijd evenveel terecht is gekomen, en de groei in bestedingen minder groot was dan vooraf geschat.
Nog genoeg te doen
Maar toch, vraag je diezelfde respondenten in hoeverre hun recruitmentproces nú al is geautomatiseerd, dan zie je daar de afgelopen jaren ook een opvallende stijging in. In 2020 ging het nog om gemiddeld 34% van het proces, in 2022 al om 39%. Voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht naar 48,4%. Maar zelfs dat is nog een flink eindje verwijderd van de gemiddeld 63,8% die volgens hen uiteindelijk te automatiseren valt. ‘Er valt dus voor veel organisaties nog genoeg te doen voordat ze aan dit maximum zitten’, aldus Hemminga.
Een gemiddelde corporate heeft in 2022 zo’n 51.735 euro uitgegeven aan recruitment-tech.
En die investeringen mogen ook wat kosten, zo blijkt uit de enquête. Een gemiddelde corporate in het onderzoek zegt in 2022 zo’n 51.735 euro te hebben uitgegeven aan recruitment-tech, een bureau gemiddeld 38.604 euro. Maar de budgetten voor 2023 liggen een stuk hoger, met gemiddeld 69.913 voor een corporate, en 43.755 euro voor een bureau. ‘Ambitieus’, beoordeelt Hemminga die bedragen tijdens zijn presentatie van de cijfers.
RT35
Tijdens de uitverkochte dag in het Utrechtse Van der Valk-hotel werden niet alleen de resultaten van het onderzoek gepresenteerd, maar ook de RT35, de jaarlijkse ranglijst van hoogst gewaardeerde leveranciers van recruitmentsoftware in Nederland. De afgelopen jaren was ForceFlow hier de grote winnaar, maar dit jaar waren zij ingehaald door het Brabantse Getnoticed, die vorig jaar nog tweede stonden, en het jaar daarvoor op plek 4. Na ForceFlow op de tweede plaats volgden dit jaar onder meer The Selection Lab, BRANDMANNEN en Byner.
Getnoticed stond dit jaar voor het eerst op 1 in de ranglijst.
Om tot een plek in de ranglijst te komen moet een leverancier minimaal 5 keer zijn beoordeeld, en een score hebben van minimaal 2,765 (op een schaal van 1 tot 5). Respondenten konden aangeven welke software ze gebruiken en deze beoordelen op 6 verschillende criteria. Opvallend: Getnoticed staat in geen van de ranglijsten van die criteria bovenaan, maar scoort dus overall wel het beste.
Meer weten?
De RT35 maakt onderdeel uit van het rapport Recruitment Tech Survey 2023. Deze kun je vanaf 20 maart gratis downloaden in ruil voor medewerking aan het onderzoek in 2024. Of bestel direct een gedrukt exemplaar in de Recruitment Tech Shop.
Meer over automatisering?
Benieuwd naar meer toekomstverwachtingen? Hoeveel is te automatiseren, te digitaliseren en te robotiseren? En hoe pak je dat dan aan? Het wordt allemaal besproken op 28 maart 2023 tijdens Werf& Bureaurecruitment Live. Meer informatie vind je hier. Mis het niet!