Progressief werven in een conservatieve zorgsector (inzending Cowboys)

HappyNurse is een flexbureau voor zorgprofessionals die streven de beste zorgverleners in de zorgsector uit te zenden, zelfs in de krappe arbeidsmarkt. Onze online campagne werd opgezet met de doelen: groter bereik voor sollicitaties, goede employer branding en creatieve onderscheiding van andere stakeholders. Onze campagne zorgde mede voor een prachtig resultaat die in 2022 een organisatiegroei van 35% verzorgde, waarvan 3311 sollicitaties en 641 hires. Van het totaal aantal hires was 41% VIG’er (verzorgende individuele gezondheidszorg), 15% verpleegkundige en 18% helpende.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector. Daarom wilden we voornamelijk naamsbekendheid vergroten. Zorgprofessionals gebruiken vaak conservatieve manieren van vacatures uitzetten zonder inzicht in het totale bereik en interesse van de doelgroep. Zo worden deze niet snel, nauwkeurig en effectief vervuld. Door informerende video’s gericht op employer branding, worden potentiële kandidaten verwezen naar het bekijken van vacatures. In plaats van hiernaar te moeten zoeken, zoals dit vaak voorkomt in de conservatieve zorgsector.

Verder wordt de kandidaat na het bekijken getarget door franchisers van HappyNurse wat interesse wekt. We zetten de content zo uit dat de kandidaat Facebook of Instagram niet hoeft te verlaten. Door een vragenlijst in te vullen en te beantwoorden wanneer hij/zij gebeld wil worden gaf veel inzichten. Hierna werden de gegevens ingeladen waarna deze leads direct bij de franchisers komen. Het contact is hierdoor overzichtelijk en snel voor alle partijen.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep. Hier werken HappyNurse en Cowboys (een online marketing recruitment agency die vele verschillende organisaties helpt bij het creatief en strategisch verbeteren van hun online marketing) volledig samen: franchisers dienen een campagne in, HappyNurse maakt het design en Cowboys zet de campagne uit.

Een onderscheidende, frictieloze online marketingcampagne om zorgsector-leads makkelijker, overzichtelijker en effectiever te maken voor HappyNurse.​​ Lees de hele case van Cowboys, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Wat was de impact van de case?

Sociale media zijn het allerbelangrijkst om een nieuwe, koude doelgroep te bereiken en enthousiast te maken voor een nieuwe optie binnen hun branche. Met deze ideeën zorgden we voor een compleet andere funnel: we moeten ons richten op de gehele zorg doelgroep via Instagram, Facebook en Google Ads en de franchisers hierbij inzetten.

De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren.

Om dit proces makkelijk te laten verlopen wilden we een samenwerking die voor iedereen gunstig was nastreven. De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren. Hierna konden we de campagne direct opzetten en ontvangt de franchiser via een automatische koppeling een mailtje bij ieder nieuwe lead.

Door het vragenformulier kort en concreet te houden weet HappyNurse direct wie er niet geschikt is op basis van locatie en beschikbaarheid. Hierdoor worden de potentiële sollicitanten gefilterd en gebeld. Dit hele proces is sneller en daarmee ook duurzamer. De kosten in februari per sollicitatie waren €6.04,- en per lead gemiddeld €15,- om bepaalde campagnes een extra push te geven via social media.

Een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend.

Hieruit zijn in een jaar dus 641 hires bereikt. Waarvan bijvoorbeeld uit één enkele campagne al twee verzorgende IG’ers, drie helpenden en een zorgstudent voor € 1.250,-. We streefden naar een lage cost-per-hire, een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend. Dit toont duidelijk het effect aan van deze doordachte aanpak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze case is onderscheidend en een voorbeeld voor wat andere stakeholders nu doen. We hebben een manier gevonden om alle partijen een taak te geven. Daardoor is een frictieloze campagnestrategie ontstaan. Deze case is een voorbeeld voor vernieuwing en effectief gebruik van online marketing in de zorgsector. Vaak vallen ze hier terug in het gebruik van achterhaalde campagnes en blijven ze achter op nieuwe ontwikkelingen.

Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing.

De zorgsector bevindt zich in een lastige tijd waarin er veel vraag is naar goede verzorgenden, echter is het aanbod laag. Door HappyNurse eenvoudig te maken voor franchises om zich bij aan te sluiten en een goed werkende funnel in te zetten zien wij een aanzienlijke stijging in de mogelijkheden omtrent het recruiten van zorg. Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing. Door tijd en kosten te besparen en een laagdrempelige maar professioneel campagne plan op te stellen blijf je in direct contact met potentiële kandidaten en partijen.

Credits case

De betrokken Cowboy is Wessel Boekschooten. Deze campagne lead zorgde voor een nauw contact samen met Enrike Rutten (CEO), Axel Schutte (CMO), Margo Sinteur – de Jong (Content Creator) en Sonja Koene (Online Marketeer). In samenwerking met deze mensen kwam deze campagne tussen Cowboys en HappyNurse tot stand. Zonder elkaar, ieders creativiteit en wilskracht om de werving binnen de zorg aan te pakken was deze unieke campagne nooit gelukt.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Automatiseren waar het kan, persoonlijke interactie waar het moet (inzending de Jong & Laan)

Hoe de employer branding-campagne (&NU JIJ!) van de Jong & Laan in combinatie met een vooruitstrevend ATS (Applicant Tracking System) en duidelijke recruitment marketing strategie het verschil maakt in het vullen van talentpools en het verhogen van de aannameconversie. Vorig jaar november lanceerden we het werkgeversmerk &NUJIJ!. Tegelijkertijd implementeerden we een nieuw ATS met als doel: recruitment en marketing nog beter laten samenwerken.

Het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS is voor ons een belangrijke pijler.

Naast het werven van stagiairs, is het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS voor ons een belangrijke pijler. Het overkoepelende doel van campusrecruitment en de Jong & laan is dat we (de nieuwe generatie op) de arbeidsmarkt zo volledig mogelijk in kaart hebben. Daarom zijn we onder andere veel te vinden bij evenementen van hogescholen en universiteiten.

Hoe een duidelijke recruitmentmarketingstrategie het verschil maakt in het vullen en opvolgen van talentpools en de aannameconversie verhoogt. Lees de hele case van de Jong & Laan, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Het succes van de Jong & Laan op deze evenementen valt of staat met een aansprekende uitstraling en het persoonlijke contact dat studenten met onze collega’s hebben. Middelen als banners, presentaties, (online) flyers en landingspagina’s zijn in de nieuwe &NUJIJ!-stijl gezet. Ze vormen een lekkere binnenkomer, ze geven een goed gevoel en een flinke dosis energie!

Er zijn diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter .

Studenten kunnen, bij interesse, gegevens achterlaten via een online formulier. Deze is gekoppeld aan het ATS. In het afgelopen halfjaar leverde dit bijna 250 nieuwe contactgegevens van studenten op. Zij komen automatisch in een talentpool terecht en op hun kandidaatkaart is inzichtelijk bij welk evenement ze aanwezig waren.

Aanvullend zijn er diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter om na een x aantal maanden weer contact op te nemen met de studenten. De studenten worden na een evenement opgevolgd met geautomatiseerde e-mails en er wordt relevante content aangeboden. Alleen al in het afgelopen halfjaar zijn er 22 studenten aangenomen bij de Jong & Laan met het vooruitzicht dat zij na hun studie bij ons komen werken.

Wat was de impact van de case?

We werken efficiënter, zonder in te leveren op persoonlijkheid, en we zijn toekomstbestendig in de opvolging. Zowel het werkgeversmerk en het ATS zijn in staat om mee te bewegen met ontwikkelingen en zijn volledig in lijn met de huidige strategie van de Jong & Laan. Het stelt ons in staat om marketing en recruitment nog beter met elkaar te verbinden, nu en in de toekomst. Door te automatiseren waar dat kan, besparen we tijd en optimaliseren we de kandidatenreis.

nujij jong laan

Daarnaast zorgen we voor een efficiëntere werkwijze voor de campus recruiter. Het behoud van persoonlijk contact op de momenten die ertoe doen zorgt voor de ultieme binding met toekomstige nieuwe collega’s. Dat zien we ook terug in de resultaten:

  • Bijna 250 studenten hebben gegevens achtergelaten;
  • In het afgelopen half jaar zijn er 22 studenten aangenomen;
  • E-mails na evenementen hebben een open rate van gemiddeld 81%;
  • E-mails na evenementen hebben een doorklikratio van gemiddeld 16%;

Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren.

  • Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren;
  • Intern werkt de campus recruiter efficiënter en heeft hij meer consistentie in de contactmomenten met studenten;
  • De persoonlijke band tussen de campus recruiter en de studenten is versterkt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is, letterlijk, een schoolvoorbeeld hoe belangrijk de samenwerking is tussen recruitment en marketing door te werken met het werkgeversmerk en het ATS met een duidelijke toekomstvisie. Een wervingscampagne is voor ons niet iets van de korte termijn. Het moet continu kunnen meebewegen en worden doorontwikkeld. Dat is precies wat we doen bij de Jong & Laan. De investering in het werkgeversmerk en het ATS was een heel bewuste keuze, waarbij we juist hebben gekeken naar toekomstige ontwikkelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Tom Bulter (campus recruiter)
  • Lonne Dijkhuis (adviseur arbeidsmarktcommunicatie)
  • Marjolijn van der Kolk (product owner)
  • Mattijs Buittinga (HR-manager)
  • Tilda de Vries (corporate recruiter)
  • Marloes Ameling (corporate recruiter)

Extern:

  • Msquad, leverancier ATS
  • Emotion, creatief partner merkconcept (&NUJIJ!)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Met een peddel naar een succesvolle wervingscampagne (inzending Provincie Utrecht)

‘Ehm, moet ik echt op beeld met de peddel?’ Mohamed kijkt enigszins vertwijfeld als het zijn beurt is voor de foto. ‘Ja, dit is het symbool van jouw verhaal’. In zijn traineeperiode heeft hij onder andere een kanoroute uitgestippeld, die nog steeds recreatief en door kanoverenigingen wordt gebruikt. Ook dat hoort bij ruimtelijke inrichting. En zo heeft elke trainee een verhaal. Deze verhalen laten kandidaten zien waar zij aan zouden kunnen werken. En als je die verhalen met enthousiasme en een kleine knipoog vertelt, dan heb je een aansprekende boodschap. En die knipoog, dat mag bij de Provincie Utrecht wel.

Door een authentiek verhaal in een creatieve, wervende en datagedreven campagne werden 27 nieuwe trainees gevonden. Lees de hele case van de Provincie Utrecht, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in. Ze denken zelf creatief en soms wat melig mee, wat de authenticiteit ten goede komt. De gehele dag is goed voelbaar waarom je jezelf als trainee moet aanmelden, dus dat vangen we in statisch en bewegend beeld.

332 sollicitanten

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten en verspreiden dat met een effectieve online campagne via socials, google ads, vacaturebanken en onderwijsinstellingen. Dit wordt zorgvuldig beheerd op basis van campagne- en websitedata en gebenchmarkt met campagnes uit ons portfolio. Doorlopend wordt de campagne ververst en worden beelden en teksten afgestemd op de actuele campagnefase. Zo wordt door een combinatie van creativiteit en slim campagnemanagement toegewerkt naar een maximaal resultaat.

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten.

Het heeft goed gewerkt. De campagne voor de inhousedag, die onderdeel is van wervingscampagne, wordt zelfs vroegtijdig stilgezet. De hoop was 25 tot 30 deelnemers, maar bij 65 deelnemers gaat de stop in, om de kwaliteit van de dag te kunnen garanderen. En op de sollicitatiedeadline 26 september 2022 staat de teller op 332 sollicitanten. Hiermee worden niet alleen de 17 traineeplekken ingevuld, maar er worden door de goede kwaliteit zelfs nog 10 plekken extra gecreëerd. Kortom, een succesvolle campagne.

Wat was de impact van de case?

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten. Naast de aantallen is het vooral de kwaliteit van de kandidaten die zorgen voor dit mooie resultaat. Door het authentieke verhaal van de Provincie Utrecht te presenteren, ziet een kandidaat of die werksfeer echt bij hem of haar past. En daarmee krijg je niet alleen de hoeveelheid sollicitaties, maar vooral ook de juiste kwaliteit kandidaten.

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten.

De Provincie Utrecht stond open voor een wat vrijere en levendige insteek van de video. De overgangen tussen de verschillende modellen geven de onderlinge verhoudingen goed weer, waardoor duidelijk wordt dat er een informele sfeer met voldoende humor in de groep hangt. Een ontzettend gezellige dag met een leuk resultaat!

De trainees die met hun verhaal centraal stonden in de campagne hebben zich erg enthousiast opgesteld en meegedacht in het verhaal. Het uitwerken van deze verhalen en het maken van de video geeft altijd een boost aan de interne trots. Door het verhaal te vertellen, dit mooi in beeld te brengen, de uitingen intern te delen, wordt iedereen weer even herinnerd aan de dingen die hun werk zo leuk maakt. Dat maakt trots en zorgt ook dat deze uitingen met enthousiasme in de eigen netwerken wordt gedeeld, om te laten zien wat ze doen (wat ook weer bijdraagt aan het succes van de campagne). Kortom, goede ambassadeurs voor het echte verhaal over het werken voor de Provincie Utrecht.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een tijd waarin er constant wordt gesproken over een moeilijke arbeidsmarkt, zijn er echt mogelijkheden. Noodgedwongen passen bedrijven hier zich stap voor stap op aan, maar eigenlijk is dit altijd de sleutel geweest tot succes. Kijk naar de informatiebehoefte van een kandidaat en pas je boodschap hierop aan. Vertel niet wat je als organisatie wil vertellen, maar vertel wat een kandidaat nodigt heeft om in beweging te komen en uiteindelijk te beslissen. Neem voorbereidingstijd, doe je huiswerk en start met het authentiek verhaal. Dat is de boodschap die wij zouden willen overbrengen.

Provincie Utrecht biedt een mooie plek voor trainees en komen met hun serieuze uitdagingen en arbeidsvoorwaarden tegemoet aan de behoefte van jong talent. De eigen collega’s hebben met aanstekelijk enthousiasme laten zien hoe het echt is om bij de Provincie Utrecht te werken. De goede sfeer was zichtbaar op het campagnemateriaal. Zo kun je dus ook werven in een moeilijke arbeidsmarkt.

Credits case

  • Als Natural Talent werken wij in opdracht van Provincie Utrecht en hebben wij de gehele campagne verzorgd. Onze taak: zorgen voor voldoende sollicitaties om de 17 beoogde functies in te kunnen vullen. Wij doen het vooronderzoek, bepalen het concept en de boodschap, werken de content uit (inclusief beelden en video) en beheren de online campagne van A tot Z.
  • Video Montage Service (Jarah Gartener Simons) verzorgt de videografie en doet de edit van de wervingsvideo.
  • Provincie Utrecht is de opdrachtgever en ondersteunt bij de interne organisatie om de campagne op te kunnen zetten. Ook is hun enthousiasme, openheid en bereidheid de extra stap te zetten de sleutel tot het succes van deze campagne.
  • Publiek Netwerk verzorgt de selectie van de uiteindelijke kandidaten.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

In 2022 recordaantal supportmedewerkers geworven met gamification (inzending TOPdesk)

Een groeiende lading openstaande incidenten en geen tijd voor verdieping: in 2021 liepen onze customer care-medewerkers of ‘supporters’ bij TOPdesk stilaan op hun tandvlees. Er werden in 2021 slechts 3 nieuwe collega’s aangenomen, terwijl anderen wilden doorstromen naar andere functies. De noodzaak om het werven in 2022 radicaal over een andere boeg te gooien was groot. Het beoogde doel? Uitbreiding van het team met 10 tot 17 collega’s.

Doel? Uitbreiding met 10 tot 17 collega’s. Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet!

Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet in 2022! Hoe hebben we dat aangepakt? Bij TOPdesk geloven we in het ontwikkelen van potentieel, dus waarom zouden we nog strak vasthouden aan opleidingsniveau of specifieke ervaring? We leiden onze supporters zelf op, dus met een goede cultuurmatch, veelbelovende vaardigheden en groeipotentieel kom je al een heel eind.

Planning en focus

Enter BrainsFirst: 4 games die gecombineerd het profiel van een kandidaat achterhalen. Hoe analytisch is iemand ingesteld? Pakt de kandidaat snel en dynamisch complexe taken op? Hoe gaat het met planning en focus? Al deze aspecten komen binnen de games aan bod en vergelijken we met het vooropgestelde profiel van ‘de perfecte supporter’.

Door met een open blik te kijken en onze oude criteria los te laten, behaalden we ons doel met glans.

De uitkomst bewijst dat dit ideaalbeeld relatief is. Lang niet enkel de kandidaten met hoge scores op de games worden aangenomen. Motivatie en potentieel toetsen we af in de vorm van een traditioneel eerste sollicitatiegesprek. Is er een cultuurmatch en de juiste mindset om als supporter aan de slag te gaan, al dan niet in combinatie met relevante ervaring? Dan zien we geen enkele reden om iemand af te wijzen.

Juist nu talent schaars is, hebben we in 2022 met de games van BrainsFirst 18 nieuwe succesvolle supporters aangenomen. Dit waren er in 2021 nog maar 3. Lees de hele case van TOPdesk, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Door met een open blik naar mogelijkheden te kijken en onze oude selectiecriteria los te laten, behaalden we ons doel met glans. De supportteams draaien als nooit tevoren en het werven van supporters heeft voor onze recruiters in 2023 niet langer de grootste prioriteit. Meer nog, omdat het team genoeg allround medewerkers heeft, scherpen we dit jaar de game aan op een eerder technisch profiel.

Wat was de impact van de case?

De impact van het werven met BrainsFirst is in eerste instantie natuurlijk dat onze afdeling Support enorm is gegroeid en een steeds betere service kan leveren aan klanten. Van een dieptepunt van 22 FTE groeide het team naar wel 35 FTE, and counting! Waar supporters voorheen weinig tot geen tijd over hadden voor complexe onderzoekstaken, projecten of trainingen, is er nu weer lucht gekomen op de afdeling. Dit biedt tijd en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en specialisatie.

‘Er is nu weer lucht gekomen op de afdeling.’

Kandidaten die we vroeger misschien niet hadden uitgenodigd, blijken nu de nieuwe sterren van onze klantenservice. Voor het recruitmentproces bij TOPdesk betekent deze case een verruiming van onze blik en een minder bevooroordeelde manier van werven. Een mentaliteit die in de huidige arbeidsmarkt een wereld van verschil maakt. De enige harde eis die staat als een huis is dat we een cultuurmatch willen zien met TOPdesk.

Met BrainsFirst hebben we bovendien de drempel verlaagd door voor deze functie motivatiebrieven af te schaffen en het insturen van een cv naar de tweede fase van het sollicitatieproces te verschuiven. Dit zorgt voor sollicitanten die aangeven dat ze in het klassieke scenario de stap naar TOPdesk waarschijnlijk niet hadden gezet. Deze succescase heeft ertoe geleid dat we de methode op meer vacatures willen uitproberen. In 2023 zullen we ook voor onze vacature van IT-Professional BrainsFirst inzetten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een combinatie van innovatie en omdenken zorgt ervoor dat we – in een arbeidsmarkt waar volgens het UWV 60% van de vacatures moeilijk te vervullen is – meer hebben bereikt dan we bij voorbaat hadden durven dromen. We namen in een jaar tijd maar liefst 6 keer meer supporters aan dan voordien. Hoe futuristisch gamification ook mag klinken, het wervingsproces voor het vinden van nieuwe supporter bij TOPdesk is met de hulp van BrainsFirst menselijker geworden dan ooit. Daarin willen we graag als voorbeeld dienen voor andere organisaties.

Onze grootste tip? Praat met kandidaten over vaardigheden en persoonlijke ambities in plaats van over wat ze al dan niet kunnen afvinken op hun cv. Zo neem je atypisch talent aan: van mensen met ervaring in alle hoeken van de arbeidsmarkt tot pas afgestudeerden en kandidaten zonder relevante diploma’s. Daarnaast toont de nieuwe aanwas bij TOPdesk meer diversiteit dan ooit in afkomst, gender en leeftijd. En of we blij met hen zijn!

Credits case

In dit proces geven TOPdesk-recruiters Charisa Lalmohamed en Vera Zwikker het beste van zichzelf in de samenwerking met Ivar Schot van BrainsFirst. Ook TOPdeskcollega’s Lisanne Zwinkels en Lisa van Velzen namen deel aan de Job Design Workshop om het doelprofiel voor een customer care-medewerker bij TOPdesk op te stellen. Support-teamleiders Christophe van der Wal, Annemieke Stolk en Sacha Hartman zijn logischerwijze nauw betrokken bij de sollicitatieprocedures.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment: Sherlock en de Watsons, campus recruitment en recruitment marketingteam Herbie!

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

JOIN THE STARS campagne (inzending HEINEKEN Netherlands Supply)

HEINEKEN Netherlands Supply kampt met een tekort aan technische operators. Dit zorgt voor een te hoge werkdruk voor de operators aan de verpakkingslijnen. Om stress weg te nemen zijn met spoed nieuwe collega’s nodig. Maar nog belangrijker: we willen medewerkers laten zien dat we hun zorgen serieus nemen. Daarom zetten we in op een campagne die de medewerkers een podium geeft. Sterker nog, we maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

We maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

Bij een brainstorm vertellen ze over het mooie werk én de teamspirit. Ook horen ze als eerste het nieuwe werkgeversverhaal én mogen kiezen welk concept we gaan uitwerken. De duimpjes gaan unaniem omhoog voor Join the Stars. Want HEINEKEN is bekend van de ster, maar de medewerkers zijn de echte sterren. Met Join the Stars gaan we het werkgeversmerk opfrissen en technische operators werven. Bij de campagne geven we medewerkers een sterrenstatus. Want we werven alleen via hun kanalen en voor elke geslaagde hire ontvangen ze € 2.500,-. Om het doorsturen leuk te maken halen we HEINEKEN-ster Nielson erbij.

Nielson schrijft een ode aan de medewerkers én geeft ze een rol in de clip. Die je door kan sturen naar vrienden met de juiste skills en mentaliteit. In het app-bericht zit een link naar de nieuwe, heldere landingspage inclusief video’s waar Nielson medewerkers interviewt. Bij sterren hoort ook merchandise. Alle medewerkers ontvangen thuis een Join the Stars T-shirt voor het werven op feestjes. En wordt iemand aangenomen? Dan worden de nieuwe medewerker én de tipgever samen uitgenodigd voor een 3-gangen sterrenlunch om bij te praten over de eerste ervaringen bij het sterrenteam.

De campagne wordt een breed gedragen succes. 71 medewerkers geven iemand met de juiste skills en mentaliteit op waarvan er 26 worden aangenomen. Goedgekeurd door de medewerkers zelf. En zo wordt HEINEKEN Netherlands Supply een succesvol werkgeversmerk dat compleet draait om de échte sterren, de eigen medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Doel nummer 1 was laten zien dat we de hoge werkdruk serieus nemen. Hoewel niet gemeten, was er veel enthousiasme over onze aanpak. Ook bij het beoordelen van de creatieve ideeën. Niet HR en Communicatie kozen, maar de medewerkers zelf. In 3 teams van 20 mensen. ‘Dit is uniek. Het is niet mijn werk, maar wél leuk om te doen.’ Ook gaven medewerkers feedback over hoe we de campagne nóg scherper konden krijgen. Het voorstel voor de merchandise T-shirts kwam vanuit de medewerkers. De reacties waren: ‘Het maakt mij trots om onderdeel van de HEINEKEN Crew te zijn.’

Maar uiteindelijk tellen de cijfers. Technische operators zijn moeilijk te vinden, van de 71 mensen die zijn aangedragen, zijn er 26 aangenomen. Toppers met de juiste skills en mentaliteit om met het sterrenteam mee te draaien. Ondertussen wordt er hard gewerkt om alle sterren binnen te houden. Onder meer met een uitgebreid opleidingsprogramma. En met succes. Want de nieuwe sterren draaien nog steeds enthousiast mee in de teams. They have not left the building! Bovendien waarderen de medewerkers die de nieuwkomers aandroegen het warme welkom dat zij ontvingen én dat de werkgever serieus werk maakt van beloftes.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars nu ook voor andere functies ingezet.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars ook voor andere functies ingezet. Begin 2023 liep Join the Stars op paid media. Tot nu toe 140 sollicitaties op. De procedure loopt nog. Het is nog niet bekend hoeveel hires hieruit zijn gekomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HEINEKEN heeft het aangedurfd om het werkgeversmerk compleet om de eigen medewerkers te laten draaien. Zelfs bij het ontwikkelen bij het werkgeversverhaal én het beoordelen van de creatieve voorstellen speelden zij een cruciale rol. Ook is het dankzij het enthousiasme van de eigen medewerkers gelukt om in totaal 26 schaarse technische operators aan het sterrenteam toe te voegen. Technische toppers die zijn goedgekeurd door de medewerkers zelf. Maar bovenal past Join the Stars 100% bij een werkgever die de eigen medewerkers centraal stelt en samen een feestje maakt van de werving.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern HEINEKEN Netherlands Supply:

  • Anne van Rooijen (Communication Advisor Corporate Affairs)
  • Veerle Heier (Jr. Creative Corporate Affairs)
  • Wendy Bilsen (Corporate Affairs Director)
  • Remy Rooijakkers (Global Talent Acquisition)
  • Laura Hoogendoorn (Junior Recruiter)
  • Cees-Jan Edel (Talent Acquisition Advisor)

Extern:

  • COPY COMMANDO, Martijn de Vreeze en Rob van Netburg (creatief concept en uitwerking)
  • ISA MUSIC&MEDIA, Isabelle van den Boomen (Productie clip Nielson)
  • STUDIO JONES, Jona Kok en Ivan Kok (Design en landingpages)
  • RECRUITMENT MARKETEERS, Soraya Heus en Remko Booghmans (paid media campagne)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Topteam op de trein: echte mensen, oprecht enthousiasme, veel sollicitaties (inzending NS)

2022 was een roerig jaar voor NS. Door het personeelstekort kwam de dienstregeling onder druk en stapelden negatieve berichten zich op. Sowieso komt ‘slecht nieuws’ over gebeurtenissen op de trein altijd wel vanzelf in de pers. Hierdoor is de trein niet de eerste plek waar je aan denkt om te gaan werken. Dit was in mei 2022 de uitgangssituatie voor de werving van 487 machinisten en 350 conducteurs.

De realiteit ‘binnen’ is op de trein heel anders dan het imago ‘buiten’.

De realiteit ‘binnen’ is heel anders dan het imago ‘buiten’. Uit intern onderzoek blijkt iedere keer weer dat onze machinisten en conducteurs oprecht blij zijn met hun baan en trots op hun werk. Het is onze strategische keuze om vanuit dit enthousiasme de mooie kant van werken op de trein in beeld te brengen. Die mooie kant komt niet ‘vanzelf’ in het nieuws, daar moeten wij voor zorgen.

Dit doen we door te laten ervaren dat werken op de trein ‘in het echt’ zoveel mooier is dan je (misschien) denkt. Je reist stad en land af, je hebt een verantwoordelijke baan en een werkplek met geweldig uitzicht. In dit decor schittert het ‘Topteam op de trein’. Oprecht enthousiasme is de kern van het concept: het echte werk staat centraal. Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze basis was al efficiënte recruitment marketing via online en social media. Gezien de brede doelgroep (mbo-3 werk- en denkniveau, leeftijd 18+), de vele vacatures en de extreme arbeidsmarkt moesten we investeren om bij een grote latente doelgroep in beeld te komen.

Feelgood als strategische keuze: we zetten het mooie werk van onze mensen op de trein op een podium. Met heel veel sollicitaties als gevolg. Lees de hele case van Nederlandse Spoorwegen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

  • We realiseren brede Touch-zichtbaarheid via TV, Outdoor en online video (met unieke NS-elementen als trein, station, piano en song).
  • In Tell (online, social, content) lichten we de voordelen van de banen uit en creëren we verkeer naar gerichte landingspagina’s op werkenbijns.nl.
  • Sell (social, SEA/O, jobboards) zorgt voor traffic naar vacatures en sollicitaties.
  • We maken het werken op de trein ook ‘in het echt’ tastbaar door onder meer een rondreizende treinsimulator op alle grote stations.

Wat was de impact van de case?

Onze doelstellingen waren fors: we moesten vanaf 2022 bijna 5x (conducteurs) tot 12x (machinisten) zoveel werven als we in de jaren daarvoor gewend waren.
Hiervoor hebben we de massamediale campagne ingezet. Maar we hebben ook ons selectieproces op vele manieren geoptimaliseerd (zelfselectie, screenen binnen 24 uur etc.) en we hebben de sollicitatie-eisen versoepeld (vijver vergroten). De uitdaging is dat we zoveel mogelijk mensen willen aannemen, maar uiteindelijk wel de kwaliteitseisen die horen bij deze verantwoordelijke functies moeten aanhouden.

Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

De always on campagnes hebben (uiteraard) continu gelopen, aanvullend hebben we tot en met januari 2023 4 campagneflights ingezet van 4 weken zichtbaarheid.
Deze combinatie werkt goed. Bij de start van iedere flight stegen de aantallen bezoekers bovenin de funnel direct, dit zette ook door in zeer veel afgeronde sollicitaties. Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

Uiteindelijk hebben we in 2022 al 1,5x meer conducteurs en 7x meer machinisten aangenomen dan voorheen. We zijn nog steeds volop bezig met een groot aantal kandidaten die we in procedure hebben. Zodanig dat we verwachten dat we de initiële vraag uiteindelijk nagenoeg kunnen vullen voor de zomer. Een geweldig resultaat. Maar de werving voor deze beroepen is structureel. Ook in de komende periode blijven er nieuwe machinisten en conducteurs nodig. Dus we gaan door met de campagne, voorlopig in iets kleinere vorm.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hadden een grote uitdaging. Een zeer moeilijke arbeidsmarkt, grote aantallen mensen nodig en veel negatief nieuws over het werkgebied ‘op de trein’.
Met deze campagne hebben we dat voor het grootste deel ingevuld. We laten zien dat communicatie een bepalende rol kan spelen, door een aantal strategische keuzes. Wat deze case echt bijzonder maakt, is dat we heel dicht bij onze eigen praktijk zijn gebleven. Het oprechte enthousiasme van onze mensen op de trein is de basis en komt overal terug.

Met deze campagne en de term ‘Topteam op de trein’ zorgen we voor binding met en tussen collega’s. Er klinkt waardering in door vanuit de werkgever. Vanaf de interne onderzoeken voelen mensen zich gehoord en ze zien zichzelf terug in alle onderdelen. Van de interne casting voor zangtalent tot de echte collega’s in de campagne. Maar we gaan ook met hun enthousiasme naar buiten met de Simulatour in het land en in tv-programma’s en in een referralprogramma.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

NS:

  • Team Recruitment Marketing: Claudia Zwitser, Lilian Vrolijk, Marcel van der Quast
  • Hoofdrolspelers: Machinist Abdu Stienen (standplaats Amsterdam) en Conducteur Linda van Dijk (Zwolle)
  • Cast: Machinisten Michel, Juliette, Joli. Conducteurs Swenn, Alfred, Marjan, Gerlinda, Tio, Angela.

Bureau: TBWA\NEBOKO (ism Kumpany voor de Simulatour)
Media: Mindshare.Greenhouse, DEPT

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Leef je uit in de techniek – 360º-campagne voor jeugd (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Hoppenbrouwers zet zich al jaren in om de jeugd te enthousiasmeren voor de techniek. De jeugd heeft de toekomst en techniek maakt de toekomst. We hebben dan ook als uitgangspunt om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten onder de jeugd. Als je weet wat er allemaal met techniek kan én hoe onze wereld daar mooier van wordt, dan kun je niet anders dan daar blij van worden. Want naast dat techniek zorgt voor een fijne toekomst, zorgt het ook nog eens voor uitdagend en leuk werk. Werk dat niet alleen een sustainable wereld oplevert maar ook nog eens heel sustainable is voor jouw carrière omdat techniek elke dag belangrijker wordt in ons leven.

Met de campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richt Hoppenbrouwers zich specifiek op de jeugd.

Met de employer branding-campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richten we ons specifiek op de jeugd. Hoe leuk is het om mee te werken aan jouw toekomst, je vrienden en familie en daar een hoop werkplezier, en energie voor terug te krijgen? Vanuit die gedachte zijn we de campagne gestart. Vanuit doelgroepinterviews en beschikbare data hebben we een kanaalstrategie uitgerold met een nieuw campagneconcept.

Doel van deze campagne:

  • Het creëren van een positieve aanraking met de techniek & Hoppenbrouwers.
  • Naamsbekendheid Hoppenbrouwers regionaal verhogen bij jeugd.
  • Laagdrempelig contact leggen & informeren over onze mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?

  • Nieuwe huisstijl ontwikkeld om op te vallen bij deze doelgroep. Hieruit is onze jeugdbranding ontstaan en de slogan: Leef je uit in de techniek!
  • Uitrol van een fieldmarketinginstrument waarmee wij als merk naar de jeugd toe kunnen komen in plaats van dat de jeugd naar ons moet komen op bijvoorbeeld een open dag. Dit heeft de werknaam ‘’de Werkkeet’ gekregen. In deze werkkeet brengen wij techniek tot leven rondom scholen en evenementen.
  • Een influencer-samenwerking gestart met Ties.
  • Kanaalstrategie aangepast op de doelgroep: Ads-campagne op TikTok, Snapchat & Instagram.

Wat was de impact van de case?

De focus van de campagne lag vooral op het (regionaal) verhogen van onze naamsbekendheid onder de jeugd en hen informeren over de mogelijkheden. De werkkeet geeft medewerkers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact te leggen met de doelgroep in de regio. Zij kunnen deze namelijk eenvoudig digitaal reserveren, met of zonder promotieteam. Hierdoor is de werkkeet al meer dan 50 keer ingezet rondom scholen en evenementen.

Het resultaat van de samenwerking met influencer Ties, heeft gezorgd voor meer dan 1 miljoen weergaven op YouTube & Instagram onder zijn volgers. Daarnaast is hij 2x fysiek aanwezig geweest, waarbij hij organische content heeft gemaakt met een technische challenge die is uitgezonden op zijn YouTube-kanaal. Verder hebben de twee campagne-flights op TikTok en Snapchat gezorgd voor meer dan 3 miljoen bereik middels de Ads.

In 2022 zijn er weer veel nieuwe medewerkers in de doelgroep jeugd ingestroomd bij Hoppenbrouwers:

  • 264 stagiairs
  • 37 hbo starters/ trainees
  • 41 bbl-leerlingen
  • 16 mbo starters/ duaal
  • 104 werkstudenten

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We laten met deze case zien dat we nieuwe kanalen inzetten om de jeugd te bereiken. En ook maatschappelijk met deze positieve energie een steentje bijdragen aan het aantrekkelijk maken van de techniek! De jeugd is nodig om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke ontwikkelingen, nu maar ook voor in de toekomst. Dit laat zien dat Hoppenbrouwers het campagneconcept en kanaalstrategie heeft afgestemd op basis van doelgroeponderzoek. En nieuwe marketingkanalen niet uit de weg gaat zoals influencer marketing en TikTok.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Hoppenbrouwers Techniek: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding), Lonneke de Beer- van Knijff (Teamleider Content).
  • Monkey & Banana’s: Campagneconcept & middelen
  • Fingerspitz: Inrichting Online Campagne
  • Samenwerking Influencer Ties

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Professionals op persoonlijke wijze enthousiasmeren voor IT-consultancy (inzending Conclusion MBS)

Naast de uitdaging van de krappe arbeidsmarkt, had Microsoft Dynamics-expert Conclusion MBS ook een nieuw werkgeversmerk neer te zetten. Sinds november ’21 zijn ze onderdeel van Conclusion, waardoor ze een nieuwe naam en identiteit moesten uitdragen. Dit deden ze met een persoonlijk ingestoken, tweeledige recruitmentcampagne. Enerzijds kennismaken met Conclusion MBS als merk en werkgever, anderzijds professionals (met en zonder relevante ervaring) bewust en enthousiast maken over de kansen bij Conclusion MBS. Dit deden ze door op speelse wijze de mensen achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS overtuigde professionals op prikkelende wijze om over te stappen naar het consultantsvak bij de gezelligste IT-club van Nederland. Lees de hele case van Conclusion MBS, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De Employer Value Proposition vormt de basis van de campagne. Op basis hiervan is het employer brand neergezet met video’s en artikelen. De campagne bestond uit drie achtereenvolgende fasen. De eerste twee focusten op het genereren van traffic naar de vacaturepagina. Naast een contenthub met ervaringsverhalen, werden ook video’s ontwikkeld. Voor fase één was dit een videoreeks waarin medewerkers praten over hun ‘eerste keer’. Bijvoorbeeld de eerste keer zenuwachtig zijn, de directie ontmoeten of het eerste bakje koffie bij Conclusion MBS.

In fase twee lichtte de videoreeks karaktereigenschappen van medewerkers uit om de diversiteit aan persoonlijkheden binnen MBS te laten zien. De derde fase focuste op bewustzijn creëren rondom de mogelijkheden om consultant te worden. Het doel? ‘Ingedutte’ werknemers laten zien dat consultant zijn leuker is dan de huidige baan. De boodschap: maak je niet druk om Microsoft Dynamics-kennis, dat komt wel. Hierbij zijn drie verschillende video’s ontwikkeld, gericht op mensen die wél ervaring hebben in de financiële, logistieke of commerciële sector, maar nog niet met Microsoft Dynamics.

Alle bovenstaande content is betaald weggezet op LinkedIn via link, video en job ads. Tijdens iedere fase is ge(re)target op relevante functietitels en bedrijfstakken om de vacaturepagina en contenthub onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Naar aanleiding van de campagne schoot het aantal sollicitaties omhoog. Uiteindelijk zijn via de campagne op basis van ruim 414 reacties op de vacatures (136 via de website en 278 via LinkedIn), maar liefst 25 consultants aangenomen. Bovendien heeft de campagne enorm bijgedragen aan de naamsbekendheid en employer branding van Conclusion MBS: in totaal zijn de advertenties ruim 345.000 keer bekeken.

Tijdens sollicitaties werd enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd.

Ook werd tijdens sollicitaties enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd. Daarnaast merkt Conclusion MBS dat het netwerk van medewerkers heel relevant is in het vinden van geschikte collega’s. Het helpt daarom enorm dat collega’s de videos en artikelen kunnen laten zien, met name waar ze zelf in voorkomen.

En zelfs nu de campagne is afgelopen, ontvangt de organisatie nog steeds positieve feedback op de video’s. Niet alleen onder de doelgroep, maar ook binnen Conclusion MBS en het Conclusion-ecosysteem van 25 bedrijven werden hoge ogen gegooid met de arbeidsmarktcampagne. Kortom, deze campagne heeft enorm bijgedragen aan het aantrekken van kandidaten. Zowel degenen die via de campagne (werkenbij-site en LinkedIn) binnenkomen, als de kandidaten die via-via bij Conclusion MBS terecht komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het doel van de campagne was, naast het aannemen van medewerkers, om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien. Hiermee is geprobeerd een zo eerlijk en echt mogelijk beeld te scheppen van de organisatie. Dit maakt de campagne erg menselijk en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Het doel van de campagne was om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS heeft zich met deze campagne op een creatieve en speelse manier weten te onderscheiden van de concurrentie. Onder het mom dat je de kneepjes van het vak vanzelf bij Conclusion MBS leert, kiest de organisatie er bewust voor om in een andere vijver te vissen dan hun concurrenten. En met resultaat: door een combinatie van unieke content en gerichte targeting op de juiste doelgroep, is het Conclusion MBS gelukt om – ondanks de enorm krappe arbeidsmarkt, zeker in de IT-sector – diverse nieuwe collega’s aan te nemen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Eric Smulders (Marketing Manager) en
  • Esther van Zijl (Marketing Campagne Manager): Creatief concept

Extern:

  • Techonomy video productions: productie video’s en snippets
  • Marcommit: contentproductie en LinkedIn-campagne

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Pratende koffers werven nieuw bagagepersoneel (inzending KLM)

Het zal je niet ontgaan zijn: de drukte op Schiphol in de zomer van 2022. De vakantieperiode, in combinatie met personeelstekort, maakte het uitdagend om alle koffers op tijd op bestemming te krijgen. Niet altijd even positieve berichtgeving hierover straalde helaas ook af op KLM. Die juist dringend op zoek is naar nieuw bagagepersoneel.

Niet altijd even positieve berichtgeving over de drukte op Schiphol straalde helaas ook af op KLM.

Hoe kun je binnen dit negatieve sentiment potentiële werknemers overhalen voor een baan als bagagemedewerker? Daarvoor riepen we de hulp in van échte ervaringsdeskundigen: de koffers. Deze geloofwaardige ambassadeurs konden ons vertellen wat er allemaal achter de schermen bij KLM gebeurt. Wat bleek? De normaal gesproken stille koffers hadden een uitgesproken mening. Daarmee was de campagne ‘Meet the Koffers’ geboren.

Vliegangst, mile-high ervaringen, nervositeit voor vertrek: allemaal herkenbare, oprechte emoties, waarbij de zorg en aandacht van bagagemedewerkers cruciaal is. De koffers gaven ons een unieke kijk op zowel het bagagewerk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.

De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis.

We lanceerden de campagne in twee fases. In fase 1 zien we de koffers vóór vertrek. Op de band, in de bagagekarren en op het moment dat ze in het toestel worden geladen. We zien in onderlinge gesprekjes hoe belangrijk de bagagemedewerkers voor hen zijn. In fase 2 nemen de koffers plaats op de interviewstoel en blikken ze terug op hun reis. De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis. Centraal staat hun waardering voor het bagagepersoneel. Die spraken ze op zo’n manier uit, waardoor je zelf enthousiast werd om het beroep van bagagemedewerker uit te oefenen. Zoals de afsluiter luidt: ‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook!’

Wat was de impact van de case?

Met bijna 100.000 bezoeken op het platform, ruim 4.200 job views en ruim 900 ‘Solliciteer-nu’-kliks is er zichtbaarheid én meetbaar resultaat geleverd. Dit betekent dat maar liefst 1 op de 5 jobviews een sollicitatie-intentie op heeft geleverd en geeft aan dat de juiste mensen zijn aangetrokken. Mede dankzij kwalitatieve en in het oog springende middelen/uitingen én kanaalkeuze zoals Snapchat, dat zeer geschikt bleek voor deze doelgroep.

Ook intern was de creatieve impact groot.

Ook intern was de creatieve impact groot. De samenwerking tussen zoveel creatieve partijen, in geluid, beeld, het met de hand maken van de poppen, het ontwikkelen van een eigen sound, hielp ons om opvallend werk te maken. Dat zowel in idee als uitvoering in het oog sprong bij onze doelgroep. En dat tussen al het geweld van andere wervingscampagnes die al op de markt waren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de huidige war for talent en de grote hoeveelheid wervingscampagnes die daarbij gepaard gaan, is er maar één manier om nieuw talent aan te trekken. Met creatief werk van hoog niveau, dat opvalt én blijft hangen. Precies wat dit werk doet. De kracht van een sterk idee en het vakmanschap in de uitvoering hebben stoffen koffers veranderd in personages met herkenbare gevoelens, gesprekken en ervaringen. Precies wat jij en ik doormaken, voor of tijdens een reis. Dankzij deze vrolijke koffers heeft een negatieve nasmaak plaatsgemaakt voor humor, herkenbaarheid en enthousiasme voor het vak van de bagagemedewerker.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat. Deze case is tot stand gekomen dankzij de combinatie van KLM, Concept (Fabian Schulting, Stan van Zon), Copy, Strategie, Online Marketing, en Productie (Janine Freriks) binnen Kaliber Interactive. Extern werkten we met productiemaatschappij Holy Fools (regie: Tom Rijpert, producer: Elles Markx), geluidsstudio Studio Levalo, editor Erik Edit, beeldbewerking door Ton Habraken, fotograaf Arthur Mebius en animatie door Joris van Raaij.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Een Masterplan voor het engagen met technische studenten (inzending Deloitte)

De krimpende markt van technisch opgeleide studenten is een uitdaging. Daarom des te belangrijker niet af te wachten tot ze heel misschien de weg naar Deloitte vinden, maar juist in hun belevingswereld te duiken en een oprechte connectie aan te gaan. Een gemeenschappelijke deler is cruciaal. En die deler hebben we gevonden in: de wereld van gaming.

‘We vonden een gemeenschappelijke deler in: de wereld van gaming.’

Enerzijds blijken de STEM-studenten (Science, Technology, Engineering & Mathematics) binding te hebben met strategische games, die skills vereisen waar wij bij Deloitte naar op zoek zijn. Anderzijds is gaming een prachtig voorbeeld van een inclusieve community. En wij geloven in gaming omdat wij geloven in een wereld waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Vanuit deze gedachten ontstond ons ‘Masterplan’ om de doelgroep te bereiken, te engagen en ervoor te zorgen dat zij hun eigen ‘Masterplan’ vorm zouden geven.

We focusten ons in de eerste fase van de campagne op het bereiken en engagen van de kritische en schaarse doelgroep door hen op individueel niveau digitaal uit te dagen. In de tweede fase gaven we 4 finalisten de kans hun perfecte team samen te stellen om tijdens een unieke fysieke ervaring een gooi te doen naar winst in de finale van ‘The Masterplan’.

Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan.

Voor de eerste fase creëerden we een digitale open world waar technische studenten 3 games succesvol dienden af te ronden. Games die, net als de open world, speciaal voor deze gelegenheid zijn ontwikkeld en zorgvuldig afgestemd op de interesses van deze doelgroep. Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan. Uit alle studenten die alles succesvol hadden afgerond, kwamen 4 finalisten naar voren. Zij kregen twee weken de tijd om hun beste team samen te stellen voor de grand finale: een high-end gaming toernooi op professioneel niveau. Een ervaring om nooit te vergeten. Het winnende team nam niet alleen de trofee mee, maar verzekerde zich ook van een trip naar Londen… de bakermat van Deloitte.

Wat was de impact van de case?

The Masterplan is een totale mix van digitale marketingelementen die perfect op elkaar aansluiten. Enerzijds om zo de meest bijzondere campagne/game-beleving te creëren voor de doelgroep. Anderzijds om het hoogst denkbare campagneresultaat te behalen.

  • 12 verschillende lanceringsvideo’s die speciaal gepersonaliseerd waren voor studenten, opleidingen en universiteiten. Dit resulteerde binnen de doelgroep in 302.028 videoviews.
  • Een aantrekkelijk platform waarop werd gegamed en waarbij deelnemers minutenlang engaged bleven, gemiddeld 4 minuten en 36 seconden! Hierop werden kwalitatieve gegevens verzameld door Deloitte zoals beoogde afstudeerjaar en specifieke opleiding.
  • 8 gepersonaliseerde e-mail automations met een hoge open en click rate (29,01% en 6,62%, waarbij de benchmark respectievelijk 21,5% en 2,3% is).
  • 27 verschillende conversiecampagnes op social media onder bijvoorbeeld lookalike doelgroepen met korte animaties en gameplay. Met als resultaat een Cost Per Registration van €7,17 (benchmark recruitment: €16,03).
  • Een high-end gaming evenement om de finalisten de dag van hun leven te bezorgen. Deelnemers hebben deze fysieke ervaring beoordeeld met een 8.
  • The Masterplan: Een duurzaam concept dat blijvend gebruikt kan worden om studenten en potentiële werknemers op een unieke manier aan Deloitte te binden. 90% van de deelnemers geeft aan dit aan te bevelen aan vrienden.
  • Last but not least: 1 op de 3 geeft aan dat Deloitte stijgt in de Employer of your choice-ranking.

deloitte masterplan

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We zijn in staat geweest de kritische doelgroep meer dan vier en een halve minuut te engagen. Op een vernieuwende manier waarbij de waarden van Deloitte zijn geïntegreerd in de campagne. Dit terwijl er een ‘war-for-talent’ bezig is waarbij vooral technische studenten worden overspoeld met organisaties die hen op een traditionele en arbeidsintensieve wijze benaderen. De uitkomst is een hogere merkbekendheid en meer merkvoorkeur.

‘The Masterplan is een mooi voorbeeld hoe je de online en fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten.’

The Masterplan is verder een mooi voorbeeld hoe je vanuit een uitgekiende digitale marketingmix de online wereld en de fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten. Want naast de digitale onderdelen verrasten we met een fysieke ervaring om niet snel te vergeten. We zijn er trots op dat we een belangrijke potentiële doelgroep in het hart hebben geraakt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Deloitte | Team Employer Branding
  • Techonomy | Digitaal en creatief marketingbureau
  • TimmerTV | Video productie
  • Hulan | Ontwikkeling van de drie games
  • ESL | Technische omkadering live gaming tijdens event
  • HP-Omen | Professionele gaming gear voor incentives en tijdens event
  • Foodmaker | Gezonde voeding tijdens finale event
  • Vormgenoten – Event branding

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Succesvol verkopers werven met de tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’ (inzending Kwantum Nederland BV)

Kwantum is met 1.700 collega’s, 110 winkels, 2 distributiecentra en een webshop niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Als dé leverancier van wand-, raam- en vloerproducten heeft bijna iedereen in Nederland wel iets van Kwantum in huis.

Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten.

Kwantum had te maken met een groot aantal openstaande vacatures op de winkelvloer. Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten. Een urgent vraagstuk dus, waarop snel geschakeld moest worden. Effectgroep* werd gevraagd een wervingscampagne op te zetten die Kwantum op de kaart zette als interessante werkgever én in korte tijd veel vacatures kon vervullen.

De campagne voor Kwantum draaide om het creatieve haakje ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’. Waarbij eigen medewerkers in de winkel en in de studio gefotografeerd zijn. Er is bewust gekozen voor een opvallende blauwe achterwand. Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend. De kleur werkt ook goed samen met het herkenbare oranje van Kwantum.

Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend.

Een brede doelgroep, landelijk aanspreken, met een beperkt budget? Een social first-strategie op basis van Google’s bekende See-Think-Do-funnel bood uitkomst. De focus lag op conversie vanuit Facebook en Instagram. Clicks naar de campagnewebsite en kwalitatieve sollicitaties waren de meetbare doelen. De campagne is continu bijgestuurd. Er zijn regio’s uitgezet – bij voldoende sollicitanten – of juist voorzien van extra mediadruk – als sollicitaties achterbleven.

Veel mensen bezoeken dagelijks de 110 winkels van Kwantum. Zij zijn al ‘Gek op Kwantum’. Deze groep werd ingezet om de campagneboodschap uit te dragen. Ook het personeel werd aangespoord om actief bij te dragen aan de werving van nieuwe collega’s. Er kwam een toolkit met promotiemateriaal voor meer exposure direct vanaf de winkelvloer. Voorzien van een QR-code, die leidde naar de campagnewebsite.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne heeft niet alleen de invulling van de specifieke vacatures een boost gegeven. Zoals Loek Roelofsen, Corporate Recruiter HFG onderdeel Kwantum, zegt: ‘In deze krappe arbeidsmarkt krijg je soms een hopeloos gevoel als het om werving gaat. Met deze campagne hebben we, zeker ook intern, laten zien en voelen dat er nog steeds een behoorlijke doelgroep beschikbaar én aan te spreken is.’

Te gekke resultaten

De campagne is binnen 6 weken gerealiseerd, van concept tot livegang! Gedurende de campagne is continu geoptimaliseerd. Zo is tussentijds gekozen om naast de reguliere click-to-site-advertenties ook Facebook Leads Ads in te zetten waardoor solliciteren nog laagdrempeliger werd gemaakt. Een gouden zet, die voor de campagne een interessante toevoeging bleek te zijn. Het aantal sollicitanten steeg hierdoor hard.

Hoewel de campagne maar 3 maanden actief zou zijn, is vanwege succes besloten deze te verlengen.

Hoewel de campagne in eerste instantie 3 maanden actief zou zijn, is vanwege het succes besloten deze te verlengen. Uiteindelijk heeft de campagne de volgende resultaten opgeleverd in de periode 18 april 2022 – 18 december 2022:

  • Totaal aantal vertoningen 1.729.086
  • Uniek bereik: 595.493
  • Click-to-campagnesite: 17.741
  • Aantal sollicitanten: 1.777
  • Aantal in dienst: 523

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Kwantum is een bekend retailmerk, maar had als werkgever nog niet echt een stempel gedrukt op de arbeidsmarkt. Met de wervingscampagne voor verkopers in de winkel (en verkoopadviseurs aan huis) heeft Kwantum hiervoor een mooie eerste stap gezet. En met succes! Er is gekozen voor een frisse, verrassende uitstraling, waarbij de bekende oranje kleur juist niet de boventoon voerde, maar gebruik werd gemaakt van een krachtige blauwe achtergrond.

De kleur, gecombineerd met eigen medewerkers in actie in de winkel, leverde een aantrekkelijk beeld op.

Dit gecombineerd met beeldmateriaal van eigen medewerkers in actie in de winkel leverde een aantrekkelijk beeld op. De tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum‘, sluit naadloos aan bij de merkbeleving en het werkgeversmerk. De campagne leverde bijna 1.800 sollicitaties op, waarmee een groot deel van de vacatures kon worden opgevuld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Klant: Kwantum Nederland BV – Loek Roelofsen, Marlies Hooiveld, Agnes Fijnaut, Anick de Hollander, Barbara van der Kolff
  • Creative Agency: Effectgroep – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Paulien van Hemmen, Corianne Visser, Bart Drost, Boudewijn Pompe
  • Mediabureau: Zuiver Media / Wind mee – Wouter Wanrooij, Floris Kreuk, Bram van der Maat
  • Fotografie: Sven Scholten
  • Studio: Beeldbunker

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Ontdek welke bedrijfscultuur in de accountancy het beste bij je past (inzending Finch Online)

Finch Online is een online platform waarmee professionals en studenten op basis van een persoonlijke scan kunnen zien welke bedrijfscultuur van een accountants- en belastingadvieskantoor het beste past. Want als accountant of fiscalist weet je wel wat er van je verwacht wordt en kun je overal aan de slag. Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn. En dat maakt Finch Online zichtbaar.

Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn.

Finch Online speelt volledig in op zowel de behoeften van werknemers als werkgevers en geeft je letterlijk een kijkje in de keuken. Door middel van een cultuurscan kunnen professionals en studenten zélf 24/7 op detailniveau beoordelen welke bedrijfscultuur het beste bij hen als persoon past. Daarnaast is er veel aanvullende informatie te vinden over teamsamenstellingen, klantenportefeuilles, secundaire arbeidsvoorwaarden, thuiswerkregelingen, etc. Kortom: alle informatie, waarvan accountants, fiscalisten en salarisadministrateurs in ons onderzoek hebben aangegeven dat zij die nodig hebben, om een goede afweging te kunnen maken voor een nieuwe stap in hun carrière.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Dit wordt ondersteund met beeldmateriaal zodat ze een goede indruk van het kantoor krijgen en op basis van al die informatie een goede afweging voor zichzelf kunnen maken. Het platform is gestart met een aantal kantoren in het zuiden van Nederland en de komende tijd gaat het verder uitbreiden. Getnoticed heeft het platform gebouwd en daarnaast maakt Finch Online gebruik van de software van CompanyMatch om personen te matchen aan de bedrijfscultuur.

Wat was de impact van de case?

Finch Online maakt als eerste het onderscheidend vermogen van werkgevers in de accountancy- en belastingadviesbranche zichtbaar voor studenten en professionals. Door middel van een persoonlijke scan zien zij welke cultuur goed bij hun karakter past en vervolgens delen we alle relevante informatie met gebruikers die nodig is om voor henzelf de juiste afweging te kunnen maken.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online,

De arbeidsmarkt binnen deze branche is en blijft enorm krap. Kandidaten worden overspoeld met berichten van recruiters over vacatures. Het zijn er vaak zoveel, dat ze niet eens de tijd nemen om ze allemaal door te nemen en erop te antwoorden. Tegelijkertijd willen zij wel graag weten wat nu voor hen de best passende mogelijkheden zijn, zonder een verwachting te scheppen bij een werkgever door te solliciteren of te reageren op een bericht. Samen met hen en een aantal werkgevers in de branche is Finch Online daarom tot stand gekomen.

Finch Online biedt een omgeving waarin kandidaten 24/7 op detailniveau werkgevers met elkaar kunnen vergelijken en zelf kunnen ontdekken bij welke werkgever zij als persoon goed zouden kunnen passen. We zijn gericht op een niche in de regio Zuid-Oost Nederland. Sinds de livegang in 2022 hebben we in 11 maanden ruim 10.000 websitebezoeken en ruim 8000 unieke gebruikers op ons platform gehad. Er zijn ruim 500 scans uitgevoerd; een conversie van meer dan 6% voor het deelnemen aan een scan die 5 tot 10 minuten vraagt van de bezoeker en daar zijn we trots op.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een nieuwe manier om werkgevers en werkzoekenden bij elkaar te brengen in een specifieke niche. Hierbij vormt de overeenkomst tussen personen en bedrijfsculturen het uitgangspunt en eens níet de vacature. Kennis is bij te brengen, personen verander je niet. Maar de juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij kennis toegevoegd kan gaan worden.

De juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij je kennis kunt toevoegen.

Juist omdat de functies bij de werkgevers binnen deze branche erg vergelijkbaar zijn, draait het vooral om de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent. Er zit een groot verschil in de bedrijfsculturen van de kantoren en dat maken we zichtbaar op Finch Online zodat studenten en professionals 24/7 kunnen onderzoeken welke werkgever het beste bij ze past. En daarmee creëer je langdurige en prettige samenwerkingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Finch Online: Moniek Vinken
  • Get Noticed: Arjan Elbers, Randy Cillessen en Inge van den Heuvel
  • CompanyMatch: Bjorn Veenstra, David van Driel

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook