‘Verzamel herinneringen in plaats van bezittingen’. Een bijzondere belevenis levert een herinnering op het voor het leven en leidt tot inspiratie en geluk. Dit is ook wat wij, als werkgever, onze Eiffelaars gunnen. Precies dát is het uitgangspunt van onze referral-actie van het eerste kwartaal van 2023: ‘The Wheel of Experiences’.
Uit onderzoek in samenwerking met The Referral Company is onder meer gebleken dat 86% van de Eiffelaars iemand uit eigen netwerk een baan bij EIFFEL gunt en een geldbonus níet de grootste motivator is. Echter bleef het aantal referrals nog achter (78 per kwartaal).
We zijn in het tweede kwartaal van 2022 gestart met een strategisch referral-programma dat om experiences draait.
Met deze opgedane kennis zijn we in het tweede kwartaal van 2022 gestart met ons strategische referral-programma dat om experiences draait. Zo gaven we Eiffelaars in 2022 onder meer een dinerbon van Loetje om met iemand uit het netwerk uit eten te gaan, verzorgden we 18 referral workshops, verlaagden we de wervingsbonus van 1.500 naar 1.000 euro, namen we MT en TA mee in hun rol binnen referral en verlootten weekenden weg met onze EIFFEL-camper. Deze aanpak is vernieuwend ten opzichte van de concurrentie die stunt met hoge geldbonussen en past bij onze merkbelofte: ‘Voorblijven. Niet bijblijven’.
The Wheel of Experiences
Uit dankbaarheid voor het aandragen, ongeacht of de referral leidt tot een daadwerkelijke hire, mogen Eiffelaars in het eerste kwartaal van 2023 een spin geven aan ‘The Wheel of Experiences’, tijdens een van de drie feestelijke draaisessies. Een rad met bucketlist-waardige belevenissen, zoals een Wim Hof-workshop, dineren bij De Librije of… een reis naar IJsland! De draaisessies zijn een ware beleving. Met een DJ, levensgrote vouchers, cocktails en dare to try hapjes, zoals chocolade insecten. De draaivolgorde werd bepaald met EIFFEL-branded gelukskoekjes. Fun, spanning én verbinding gegarandeerd!
Het resultaat? 190% meer referrals.
Het resultaat? 190% meer referrals in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van voorgaande kwartalen, met een gelijk gebleven hitrate (1 op 4). Het bewijs dat deze actie niet alleen ons werkgeversmerk, interne trots en het geluksgevoel van Eiffelaars versterkt, maar ook onze community laat groeien.
Wat was de impact van de case?
Referral is fun en doen we samen (draagvlak)
- 18 workshops zorgden ervoor dat Eiffelaars feeling kregen met referral;
- We hebben het MT en TA vroegtijdig meegenomen in de referral-strategie en hun rol hierin. Zij initieerden extra activatie om hun teams te stimuleren om aan te dragen;
- Door referral te koppelen aan beleving werd aandragen een feestje;
- Karima (CPO) verzorgde de opening van de feestelijke draaisessies. MT was ook aanwezig.
Versterking community & employer brand
- Diverse uitingen, zoals nieuwsitems, kaartjes, landingspagina, countdowns naar de draaisessie, narrowcasting, aftermovie, taart én door het rad en de stemzuil in het Clubhuis te plaatsen, zorgden voor enthousiasme om aan te dragen;
- Door de draaisessies tot in de puntjes te organiseren was de opkomst hoog en kwamen collega’s elkaar aanmoedigen;
- Na afloop werd er (en wordt er nog steeds) trots gepost door Eiffelaars op social media;
Impact cijfers
- Aantal referrals Q1 2023 tot 16 maart (148) bijna verdubbeld ten opzichte van voorgaande kwartalen (78);
- CPH referral bleef gelijk;
- Positief effect op recruitment-effectiviteit (sollicitatie hitrate 1/17, referral hitrate 1/4, sourcing hitrate 1/180).
Door slim in te zetten op referral willen wij onze instroomdoelstellingen behalen tegen lagere kosten, kwalitatievere instroom genereren én tegelijkertijd trots en het ambassadeurschap versterken. Ook als zij niet meer bij EIFFEL werken zullen zij terugdenken aan deze belevenis.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wij hebben het juiste moment gekozen om de actie op te zetten: de uitstroom is laag en de aandraagbereidheid is hoog. Waar andere bedrijven kiezen voor het ophogen van wervingsbonussen hebben wij op basis van onderzoek bewust gekozen voor deze referral-strategie waarin experiences centraal staan. Belevenissen blijven je immers altijd bij en leiden tot meer inspiratie, creativiteit en ontspanning wat weer leidt tot meer geluk van onze Eiffelaars. Geluk leidt tot hoge verbondenheid, ambassadeurschap, stabiliteit en succes.
De actie is een mega succes geworden doordat:
- De juiste timing is gekozen;
- Het concept ‘experiences’ tot in de puntjes is uitgevoerd, gecommuniceerd en georganiseerd;
- Uitgebreid voortraject met Eiffelaars, MT en TA;
- Aandragen een feestje geworden is;
- De belevenissen aan EIFFEL zijn gekoppeld (dit versterkt ons employer brand).
We zien een waanzinnige stijging van kwalitatieve instroom. En dat in een markt waar de sourcingsdruk stijgt en de conversieratio’s dalen.
Betrokkenen bij de case
Intern
- Simone van Dongen (Employer Branding Specialist)
- Rianne Wormgoor (Interne Communicatie Specialist);
- Leontine van der Blom (Talent Acquisition Director);
- Team Facility en Events voor de aankleding en verzorging van de feestelijke draaisessies;
- Onze eigen collega DJ Milan voor het draaien tijdens de feestelijke draaisessies van ‘The Wheel of Experiences’;
- Afdeling Marketing voor design, fotografie en content creatie;
- Directie en MT;
- Team Talent Acquisition.
Extern
- Heleen Stoevelaar (The Referral Company).
Meer weten?
Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.