Kateryna ontvluchtte de oorlog voor kansen in Nederland (inzending Babbage Company)

Omschrijving van de case

De Oekraïense Kateryna Lopushanska (26) begon vorig jaar via Babbage Company als marketingprofessional bij Caldic in Rotterdam. Ze ontvluchtte de oorlog, maar zag tegelijkertijd de carrièrekansen die Nederland bood. Dit is een procedure waar mijn oud-collega Iris Nibbering het meest trots op is, een succesverhaal om de talentvolle Kateryna Lopushanska te matchen aan een marketingjob voor één van de klanten van Babbage Company, Caldic in Rotterdam.

Kateryna stond 15 uur in de rij om een vlucht te nemen voor haar sollicitatiegesprek en maakte daar een verpletterende indruk.

De motivatie van Kateryna om te solliciteren in Nederland was dat zij al in het buitenland zou zijn om familie op te vangen, mocht dat nodig zijn. De vacature marketing campaign manager bij Caldic sprak haar meteen aan en samen met Iris bereidde ze zich voor, voor een online gesprek via Teams. Voor een tweede gesprek hielpen Iris en Caldic haar met haar reis naar Nederland. Begin juli ging zij aan de slag bij Caldic, dat een relocation-bureau inhuurde om haar te helpen. Kateryna ontvluchtte haar huis in Oekraïne, maakte een busrit naar de Poolse grens waar ze 15 uur in de rij stond om een vlucht te nemen voor haar sollicitatiegesprek en maakte daar een verpletterende indruk.

Wat was de impact van de case?

Een prachtige nieuwe kans voor een jonge, getalenteerde dame die de oorlog in Oekraïne ontvluchtte, en dapper genoeg was om ook de kansen in Nederland te zien. In juli startte zij bij Caldic, die ook veel moeite stopte in haar relocation. Voor de recruiter Iris Nibbering is deze plaatsing, vooral door de context eromheen, de mooiste plaatsing uit haar carrière. Ze heeft nog steeds regelmatig contact met Kateryna.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een prachtig en hoopvol verhaal, dat de inzet van verschillende partijen laat zien en de dapperheid van vluchtelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Iris Nibbering, Babbage Company (toentertijd)
  • Jurn Hoogma, Caldic
  • Kateryna Lopushnska, Caldic

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Werken f*cking saai? Dat dachten wij ook altijd! (inzending JAM)

Omschrijving van de case

Na de verkoop van JAM aan ons nieuwe moederbedrijf TRIXXO werd het tijd voor een rebranding. JAM is er voor studenten, starters en young professionals en onze tone-of-voice moest daar meer op gericht zijn. De totale rebranding werd afgetopt met een crossmediale campagne onder de titel ‘Dachten wij ook altijd!’ Een campagne die uit het leven gegrepen is van een student waarbij een dagdagelijkse setting omgetoverd wordt in een werkomgeving!

Er werd zelfs een doosje paracetamol uitgedeeld, onder de noemer ‘De ziekste banen’.

Een korte opsomming van uitingen tijdens de intro weken in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg;

  • Abri’s op A-locaties (Werken geen feestje? Dachten wij ook altijd!)
  • Samenwerking met de grootste studentenvereniging van Eindhoven
  • Online video campagnes met de doelgroep in de hoofdrol
  • Guerrilla-actie in de steden, uitdelen van JAM-paracetamol-doosje: ‘De ziekste banen’
  • Opnemen van straatinterviews tijdens de introweek voor TikTok en Instagram

Dit allemaal in onze eigen gloedjenieuwe stijl.

Wat was de impact van de case?

Supertof allemaal, maar wat leverde de case op? Nou, 280.000 jongeren bereikt op instagram, 235.000 jongeren bereikt op TikTok (inmiddels meer dan 2 miljoen views!), +7.000 bezoekers op onze website. Cijfermatig hebben we een stijging in volgers gezien op onze socials. Meer dan 500.000 jongeren werden bereikt in slechts een week tijd. Intern heeft de rebranding ervoor gezorgd dat we nog dichterbij onze doelgroep zijn komen staan. Maar het belangrijkst: talloze gelukkige starters op de arbeidsmarkt die met een zetje in de rug van JAM bij de gaafste opdrachtgevers terecht kwamen en hun carrière een vliegende start konden geven!

Als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven!

Natuurlijk kunnen we hier een prachtig verhaal opschrijven, maar als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven! Daarom blijven wij inzetten op content die met de doelgroep gemaakt wordt, die prikkelt en bindt!

Paracetamol-doosje

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Allereerst voor onze doelgroep: studenten, starters en young professionals verdienen een kans op de arbeidsmarkt! Zeker nu! Wij blijven weg van de traditionele werving en stellen de kandidaat écht centraal. Cv’s worden omgedraaid tijdens een kennismaking omdat we verder kijken dan dat papiertje. Daarnaast moeten we natuurlijk winnen omdat het de ultieme bekroning zou zijn op onze rebranding en nieuwe manier van creatief denken. Iets wat ook intern voor best wat uitdagingen heeft gezorgd maar het resultaat zijn we trots op! Met de ambities van JAM om verder het land in te dringen zou dit een mooie steun in de rug zijn.

@jamwerktStudy, party, work, repeat. ??Ben jij op zoek naar een flexibel bijbaantje? Die hebben we voor je. Join the Fresh Force! ⚡

♬ origineel geluid – JAM

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Marketing afdeling
  • Nikki Theuns (allround marketeer, inmiddels aan nieuwe uitdaging begonnen)
  • Romy Jans (content marketeer)

MT

  • Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment Manager)
  • Tessy van Asperdt (HR & Backoffice)
  • Joris Raaijmakers (Commercieel Manager)
  • Steven Spooren (Operationeel Manager)

Extern:

  • ZUID Creatives (Tilburg)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Employer Branding van stratenmakers (inzending Klink-Nijland infra)

Omschrijving van de case

Een concept dat de beroepsgroep trots maakt

Voor sommige functies is werven extra lastig. Bijvoorbeeld omdat het om fysiek zwaar werk gaat. Dat geldt ook voor stratenmakers. Dat was 40 jaar geleden al geen baan waar mensen voor in de rij stonden. Toch ben ik ervan overtuigd dat elk beroep en elke organisatie iets moois in zich heeft. Een reden waarom je écht onderdeel ervan wil zijn. Mensen die het beroep uitoefenen weten zelf niet altijd goed te verwoorden wat die reden precies is. Maar door de juiste vragen te stellen, kun je ontdekken waar de sprankeling in hun ogen vandaan komt. Dat kan soms iets heel anders zijn dan direct werkgerelateerd.

De eigenaren bleken muziekliefhebbers en sponsorden een groot bluesfestival.

Bij infrabedrijf Klink-Nijland in Raalte speelde dit ook. Er bleek in de gesprekken een rode draad. Dat was: muziek. De eigenaren bleken liefhebbers en sponsorden een groot bluesfestival, waren lid van rock-‘n-roll businessclub en in hun kantine hangen posters van rockartiesten. Kortom: als je bij dat bedrijf binnenkomt, ademt dat muziek. Maar niet alleen bij de eigenaren, ook op de werkvloer zag je dit terug. Veel van de jongens die er werkten hadden iets met ‘piratenmuziek’. Ze hadden in elk geval vaak een piratenzender op staan of waren soms zelf zendpiraat in hun vrije tijd. Als je dan ook nog eens duikt in die wereld, dan blijkt dat er nauwelijks nummers over de stratenmaker te vinden zijn.

klink nijland infra

Het creatieve concept dat hier geclaimd wordt is: muziek. Muziek is de rode draad en gaat over de manier hoe dit bedrijf haar werk voor elkaar krijgt. We maakten met de stratenmakers (en de band Doppen’s textiel) een nummer en een videoclip die op veel geheime zenders in Noord en Oost Nederland te horen is. Op TV Oranje werd de clip zelfs Alarmschijf.

Op TV Oranje werd de clip zelfs Alarmschijf.

Als jij zit na te denken over een bedrijf waar je wilt werken? Dan kies je toch voor een bedrijf die versterkt wat je mooi vindt! Dat klinkt goed!

Wat was de impact van de case?

Veel naamsbekendheid voor het infrabedrijf onder de doelgroep. Viral op social media. Binnen 4 weken meer dan 100.000 views in totaal.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dit is een goed voorbeeld van wat Employer Branding kan doen, als de geclaimde waarde perfect past bij het bedrijf en ook aansluit bij de doelgroep! Mensen extra trots laten worden op hun vak, door ze letterlijk een podium te geven, hoe mooi is dat?

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Interne betrokkenen Klink-Nijland: Roland Koerhuis en Herman Nijland
  • Extern betrokkene (en auteur van dit artikel): Gerben Derks

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

4-daagse werkweek, diversiteit en inclusie en technologie voor groei (inzending Panda)

Case 1: Welzijn en productiviteit van werknemers

Om het welzijn van werknemers te bevorderen en stress te verminderen, hebben we bij Panda een 4-daagse werkweek ingevoerd – zonder loonsverlaging. Dit initiatief heeft geresulteerd in meer geestelijke gezondheid en welzijn, meer energie en productiviteit, en zelfs record brekende prestaties.

Case 2: Diversiteit en inclusie

Panda zet zich in voor het creëren van een diverse en inclusieve werkcultuur. Met een genderdivers personeelsbestand, bestaande uit 27 vrouwen en 12 mannen van 18 verschillende nationaliteiten, heeft Panda’s inzet voor diversiteit en inclusie een gastvrije en ondersteunende bedrijfscultuur gecreëerd die innovatie stimuleert.

Case 3: Technologie en innovatie

Panda investeert in innovatieve technologie om uitzonderlijke service te bieden aan klanten en kandidaten. De  inzet van Panda om de wervingssector naar een hoger niveau te tillen door middel van technologie heeft hen in staat gesteld zich te onderscheiden van concurrenten en uitzonderlijke resultaten te leveren.

panda recruitment

Wat was de impact van de case?

Case 1: De 4-daagse werkweek

Panda introduceerde een 4-daagse werkweek voor alle werknemers in de Life Sciences-industrie, zonder loonsverlaging. Dit initiatief leidde tot meer welzijn, energie en productiviteit van werknemers. In slechts 2 maanden na de lancering, rapporteerden consultants een recordmaand en bereikten ze 185% van hun maandelijkse doel.

Case 2: Diversiteit en inclusie

Panda’s inzet voor diversiteit en inclusie heeft geleid tot een genderdivers personeelsbestand met een 60/40 genderverdeling. De inclusieve cultuur van het bedrijf stimuleert innovatie en uitzonderlijke prestaties, aangezien het team bestaat uit medewerkers van 18 verschillende nationaliteiten, waardoor een smeltkroes van culturen en ideeën ontstaat. Panda’s focus op genderdiversiteit, culturele diversiteit en exclusiviteit heeft geleid tot een ondersteunende werkplek waar elke werknemer zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.

Case 3: Technologie voor groei

Panda’s investering in innovatieve technologie, waaronder onderzoek, tools voor marktinformatie, e-mailautomatisering en een nieuwe website, resulteerde in een groei van de LinkedIn-gemeenschap van 13.916 professionals en 457 sollicitaties via LinkedIn-berichten in 2022. De investering heeft uitzonderlijke resultaten opgeleverd voor klanten, groei en trends geïdentificeerd en sterke relaties opgebouwd. De nieuwe website toont Panda’s werk en het succes van het bedrijf.

panda recruitment

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Panda is een toonaangevend life sciences recruitmentbureau dat een Werf& award zou moeten winnen voor onze uitstekende initiatieven. Ten eerste introduceerden we een 4-daagse werkweek, wat resulteerde in verhoogde productiviteit en welzijn van werknemers. Daarnaast heeft ons streven naar diversiteit en inclusie een gastvrije en ondersteunende werkcultuur gecreëerd die innovatie en succes stimuleert.

De 4-daagse werkweek resulteerde in verhoogde productiviteit en welzijn van werknemers.

Ten slotte heeft Panda geïnvesteerd in innovatieve technologie, zoals tools voor marktinformatie, e-mailautomatisering, een nieuwe website en een interne geautomatiseerde referentiechecker, waardoor ze uitzonderlijke resultaten kunnen leveren aan klanten en kandidaten. Deze initiatieven zorgen ervoor dat Panda zich onderscheidt van de concurrentie.

Betrokkenen bij case

Panda’s succes in de werving van life sciences wordt toegeschreven aan de gezamenlijke inspanningen van onze vaste en tijdelijke wervingsteams, HR-afdeling, marketingafdelingen en klantpartners, waaronder Johnson & Johnson en Philips. Onze wervingsteams werken onvermoeibaar om toptalent in de branche aan te trekken, terwijl onze HR-afdeling zorgt voor eerlijke en transparante processen voor iedereen en onze marketingafdelingen helpen naamsbekendheid op te bouwen, vacatures te promoten en betrokken te raken met opdrachtgevers en kandidaten.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

‘Love really hurts without you!’ – unieke alumni experience in IT (inzending Xebia Nederland BV)

Omschrijving van de case

Een envelop valt op de mat. Een CD van Xebia, je ex werkgever. Op de achterkant een playlist: ‘Remember the time, I want you back, Listen to your heart’ Haha, de boodschap is duidelijk. Je meldt je aan voor een alumni-event, benieuwd wat er komt! Op het parkeerterrein zie je de paarse loper al liggen. Je favoriete ex-collega verwelkomt je enthousiast en een gospel koor zingt je toe: ‘Love really hurts without you!’. Gevleid en een tikkeltje overdonderd loop je verder, dit is typisch Xebia. Achter zwarte doeken is een restaurant verstopt. Oud collega’s serveren een heerlijk diner. Op de muren vind je foto’s van jezelf als leadzanger van een band. De sfeer, de mensen, dit voelt als thuiskomen. Je kunt aan tafel!

Waar vind je een MT dat zich hiervoor laat strikken? Bij Xebia dus!

Twee managers openen met een trip down memory lane. Ze halen herinneringen op over uit de hand gelopen skitrips, gave projecten en meer. Een beamerscherm zakt naar beneden, je ziet bekende gezichten. Het MT van Xebia. Ze lipdubben ‘I want you back!’ & ‘Hit me baby one more time!’ Waar vind je een MT dat zich hiervoor laat strikken? Bij Xebia dus!

Je stuurt een appje naar je oud-directeur en complimenteert hem op zijn dansmoves. Dit krijg je nooit meer van je netvlies! Er wordt verteld welke reis de organisatie heeft gemaakt sinds je weg bent en waar ze naartoe gaan. Gaaf! Het diner komt ten einde. De DJ begint te spelen, het licht wordt gedimd. Spectaculaire toetjes met vuurwerk worden uitgedeeld. Je geniet, danst niet want je bent immers IT’er en praat na met oude vrienden.

Die dansmoves van de oud-directeur krijg je nooit meer van je netvlies!

De avond komt ten einde en je gaat. Bij de deur krijg je een goodiebag met een document. Je leest het: contract voor onbepaalde tijd, met jouw naam erop. Hij is zelfs al getekend! Je lacht hard en kijkt snel naar het kopje salaris. Jammer.. blanco. Maar daar vind je wel een polaroid van je ex-manager met de tekst ‘call me!’. Hondsbrutaal, maar I love it! In de auto overweeg je om terug te gaan. Waar vind je een bedrijf als Xebia? In de ochtend weet je het zeker. Ik kom terug!

Wat was de impact van de case?

Het bovenstaande is waargebeurd voor ten minste 5 deelnemers van het alumni-event. Zij hebben inmiddels een aanbieding ontvangen. Nog 5 man gaf aan dat het nu niet het moment is, maar zij zeker overwegen in de toekomst terug te keren. In de IT is dit een geweldige prestatie! En de rest? Hebben fantastische quotes gedeeld met Xebia die wij mogen gebruiken voor employer branding en vertellen morgen trots bij hun huidige werkgever; ‘Zo ziet people first er nou uit!’ Het eerste filmpje staat al op LinkedIn en krijgt geweldige respons, de rest komt eraan!

Door het succes hebben we gezegd dat dit een jaarlijks terugkerend event wordt.

Huidige werknemers gaven aan bijna hun baan te willen opzeggen om de volgende keer ook aanwezig te zijn. Door het succes hebben we namelijk gedeeld dat dit een jaarlijks terugkerend event wordt. Alle losse labels van Xebia werden verbonden, van ieder label was een alumni en collega aanwezig. Het event heeft ons apetrots gemaakt op Xebia. Niet ieder bedrijf kan dit op deze manier doen, want als je niet goed met je mensen omgaat krijg je ze op deze manier écht niet terug. Dit is een resultaat van investeren in mensen, leven naar de value ‘people first’. Het voelde tijdens het event ook echt alsof niemand ooit weg is geweest. Alumni gaven aan: dit voelt als thuiskomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze HR-manager hoorde het liedje ‘I want you back in my life‘ van Alice Deejay op de radio. Hier is het idee geboren. Nooit eerder is er een alumni-event binnen Xebia georganiseerd, maar investeer je in het behouden of aantrekken van goede mensen krijg je altijd volledige support. Zij deelt het idee met collega’s en samen zetten zij in enkele weken een next level-ervaring neer, mét resultaat.

De actie is creatief, gedurfd en laat bovenal zien dat investeren in mensen altijd loont. Het geschoten employer branding-materiaal is oprecht, raakt emotie. Xebia heeft als missie om autoriteit te zijn in alles wat ze doen, het zou voor dit team een geweldige erkenning zijn als deze actie gewaardeerd wordt met een award. Enerzijds voor hun eigen efforts, anderzijds om Xebia te laten zien als een geweldig werkgever die goed is voor mensen. Een werkgever waar out-of-the-box denken de vrije ruimte krijgt wat resulteert in campagnes als deze! Dat mogen meer mensen zien!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • José Honing (employer branding)
  • Rachel van Boven (People manager)
  • Anne van Schalkwijk (HR manager)
  • Events team Xebia & Hospitality team Xebia

Extern:

  • Olaf Walther (Designer)
  • Pieter Busman & Cato Duyvis (Social media team)
  • Boy Linders (Videograaf)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Wim op woensdag: Waarom de wereld niet om geld draait (maar om zzp’ers)

Intrinsieke motivatie wordt vooral bevorderd door autonomie, competentie en sociale verbondenheid met collega’s, zo lieten Deci & Ryan al in 1985 zien. Zaken die belangrijker zijn dan beloning. Publicaties van de SER laten zien dat vooral zzp’ers hoog scoren als het om autonomie gaat. Ruim 80% ervaart veel autonomie, in welke sector men ook werkzaam is. Dit in tegenstelling tot niet-zzp’ers, bij wie dit in bepaalde sectoren (zorg, handel) niet boven de 50% uitkomt.

Een van de kenmerken van zzp’ers is dat ze vaak in hun kerncompetenties actief zijn.

Een van de kenmerken van zzp’ers is dat ze vaak in hun kerncompetenties actief zijn. Ze weten prima waar ze goed in zijn en nutten deze kennis optimaal uit. De sociale verbondenheid met collega’s is sterk afhankelijk van veel factoren, maar voor een groot deel van de zzp’ers geldt dat ze tijdelijk iemand vervangen waardoor hun aanwezigheid van toegevoegde waarde is. Vergelijk het met naar een komiek in het theater gaan. Je zult sneller lachen dan normaal, omdat je hersenen voorbereid zijn op grappen.

Er is helemaal geen arbeidsmarkt

Let wel, het afbreukrisico is ook groot omdat de kosten hoger zijn dus verwacht je ook meer. Naar het theater gaan is duurder dan een comedy op televisie kijken, dus moet deze ook leuker zijn. Deze optelsom maakt duidelijk dat veel zzp’ers niet terug willen naar een dienstverband. Helemaal als je hierbij optelt dat over het algemeen de verdiensten ook nog eens beter zijn.

Naar het theater gaan is duurder dan comedy op tv kijken, dus moet deze ook leuker zijn.

Als je naar Nederland en de problemen op de arbeidsmarkt kijkt, zie je dat er steeds meer betaald wordt om een nieuwe collega aan te trekken. Niet alleen wordt hier geld voor ingezet, maar ook onbeperkt verlof, onbeperkt thuiswerken en onbeperkte opleidingsmogelijkheden. Geweldig allemaal. Maar aangezien er geen onbeperkt aanbod is van arbeid en al deze geldelijk factoren van minder belang zijn, kun je stellen dat de arbeidsmarkt om zzp’ers draait en niet om geld. Hoewel Paul de Beer dit in twijfel trekt. Volgens hem is er zelfs helemaal geen arbeidsmarkt. Nu jij weer!

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

A.I. benutten als je een uitzendbureau bent: 3 inspirerende voorbeelden

Kunstmatige intelligentie, of A.I. Het is het gesprek van de dag, ook bij veel uitzendorganisaties. Logisch, want het kan veel voordelen opleveren, als je (herhalende) taken geautomatiseerd sneller of beter weet uit te voeren. Ook de belofte van AI om uiteindelijk betere matches te realiseren, begint zich inmiddels al af te tekenen, aldus een recent whitepaper van de branchevereniging ABU. Maar tegelijk zitten veel bureaus ook met vragen: hoe pak je het precies aan? Waar wel tijd en moeite in te steken, en waar liever niet? Deze onderstaande 3 voorbeelden helpen je als bureau misschien op de juiste weg.

#1. YoungCapital: Veel machine learning

YoungCapital gebruikt voor zijn recruitment al veel machine learning-tools. Het bureau zet ze op verschillende manieren in om het werk van hun recruiters beter en eenvoudiger te maken. Maar altijd ondersteunend en nooit leidend, zegt Peter Pernet, tot vorig jaar productmanager bij het uitzendbedrijf, en nu actief bij tech-onderdeel DASH. Want ‘slimme’ algoritmen kunnen zeer krachtig...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten? abu over a.i.

Deze drie voorbeelden zijn afkomstig uit een recente whitepaper van de ABU. Lees hem hier helemaal, met onder meer ook de expertmening van mensen als Patrick Boonstra, Jarno Duursma en Stefan Buijsman.

A.I. in de uitzendbranche

Meer over bureaurecruitment?

Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren, dat is het thema dit jaar van Bureaurecruitment Live, hét event in Nederland voor de bureauwereld. Met ook voor de 2e keer de uitreiking van de Werf& Bureaurecruitment Awards (voor beste bureaurecruiter en beste bureau). Dus mis het niet en zet 28 maart in je agenda! 

Inschrijven

Lees ook

Is ChatGPT een kans of een bedreiging voor recruiters? Deze 7 experts spreken zich uit

We weten inmiddels allemaal dat ChatGPT heel veel zelf schrijft, op basis van artificiële intelligentie en data tot aan 2021. Maar jeetje, wat wordt er ook veel óver ChatGPT gezegd en geschreven. En ook waar het de vele mogelijke toepassingen op recruitmentgebied betreft. Want die blijken legio te zijn, zo ontdekt iedereen die er even mee speelt. Maar zijn al die toepassingen van ChatGPT vooral een kans? Of juist eerder een bedreiging voor het vak? We steken ons licht op bij 4 erkende deskundigen.

#1. Charles Handler: ‘Baan als recruiter nog veilig’

...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Op 29 maart organiseert Werf& in Breukelen een uitgebreid seminar over alle mogelijke toepassingen van ChatGPT in recruitment. Meer tijd besparen, efficiency verhogen en beter voorbereid zijn op de toekomst van het recruitmentvak? Zorg dan dat je erbij bent. 

ChatGPT Event

chatgpt kans of bedreiging

De dag van: Martin de Gooijer (Team Lead Graphic Design Pro Contact)

Zodra ik binnenkom bij Pro Contact word ik al vriendelijk begroet door Martin de Gooijer. We nemen plaats in een aparte ruimte ‘waar we niet worden gestoord’, zegt hij. Veel mensen zullen ons dan ook niet storen, heb ik zo het idee. Iedereen is druk aan het werk en gekluisterd aan zijn monitor, constateer ik. ‘Ja, en velen werken vandaag vanuit huis’, vult De Gooijer aan.

‘Toen Pro Contact op zoek was naar een grafisch vormgever, was dat natuurlijk de perfecte kans om mijn naam voor te stellen.’

Hij vertelt dat hij via-via op zijn huidige functie als Team Lead bij Pro Contact is beland. ‘Toen ik nog aan het grafisch lyceum in Amsterdam (MA College) studeerde, kwam ik in contact met Willem Bos, onze huidig creatief directeur, die toen nog bij KNBV werkte. We hielden het contact warm en toen Pro Contact op zoek was naar een grafisch vormgever, was dat natuurlijk de perfecte kans om mijn naam voor te stellen. Sindsdien ben ik blijven hangen als grafisch vormgever en ben ik binnen deze functie gegroeid tot Team Lead.’

Creatief proces

Eerst maar even over het bedrijf waar De Gooijer zijn teams begeleidt: Pro Contact dus. Via jobmarketingcampagnes helpt dit bedrijf vanuit Amsterdam zijn klanten om hun werkgeversmerk op een betere manier te positioneren en zo de juiste kandidaten aan te trekken op vacatures. Met klanten als Arriva, Tempo-Team en Euromaster heeft Pro Contact inmiddels een indrukwekkende klantenkring opgebouwd. Hoe ziet de werkdag van een Team Lead Graphic Design daar eruit?

Geen enkele dag is hetzelfde, vertelt hij. ‘Daarom is het moeilijk om te benoemen wat wij elke dag doen, omdat dat iedere dag verschilt. Als Team Lead begeleid ik het werkproces, zowel aan de grafische als aan de saleskant tijdens het pitchen bij grote klanten bij wie wij meedenken over het creatieve proces. Naast graphic design vertegenwoordig ik ook de afdeling advertisement. Deze twee afdelingen gaan hand in hand, omdat de vervolgstap na de voltooiing van de vormgeving advertisement is. Wij creëren grafische beelden voor campagnes die uiteindelijk online worden ingebouwd bij onze klanten.’

Eens een vormgever, altijd een vormgever

Vanwege zijn achtergrond in marketing en als ondernemer weet hij op welke manier ik dit proces het best kan ondersteunen. Mist De Gooijer zelf het vormgeven hierdoor niet een beetje? ‘Naast het begeleiden van mijn teams, ben ik zelf ook nog actief als grafisch vormgever, waarbij ik me vooral richt op het opzetten van online campagnes, zoals social media posts voor diverse platforms.’

‘ Ik ben een bindende factor tussen verschillende afdelingen.’

‘Hier plaatsen we content zoals jobposts en versterken we door employer branding de werkgeversmerken van onze klanten. Voor de pitches maken we presentaties voor onze klanten en zorgen we voor voorbeeldcontent en video’s die in lijn staan met de huisstijl van de klant. Als teamleider begeleid ik dit proces ook vanuit marketingoogpunt en help ik waar nodig mee in verschillende procesfases. Ik ben dus een bindende factor tussen verschillende afdelingen zoals recruitment en teamleiders om het grafisch proces in goede banen te leiden.’

Dynamische meetings

De meetings zullen dan ook vast net zo dynamisch zijn. ‘Ja, vrij dynamisch en ad hoc’, erkent hij. ‘We richten ons met name op social media en Google-campagnes, maar ook op de werkenbij-sites van onze klanten. Samen met de webdeveloper bespreken we het proces en de ideeën met de klant. Ook bedenken we samen met de projectmanager welke campagnestructuur het meest geschikt is.’

‘Als teamleider overleg ik wekelijks om te peilen hoe de recruitmentcampagnes online ervoor staan.’

‘Als teamleider overleg ik wekelijks om te peilen hoe de recruitmentcampagnes er online voor staan. Daarnaast hebben we ook meetings met klanten, zowel online als op locatie. Deze meetings betreffen vooral vragen over de websites en over bepaalde vraagstellingen waar een bepaalde projectmanager geen direct antwoord op heeft, en waar wij in kunnen ondersteunen.’

Niet-werken net zo cruciaal

De Gooijer, die samen met vriendin en kind al 10 jaar in Almere woont, begrijpt het belang van werkgeluk. ‘We zijn ons ervan bewust dat het hard werken is in ons vak. Als Team Lead is het mijn verantwoordelijkheid om een goede werkdrukverdeling te maken en behouden, zodat onze medewerkers precies weten waar ze aan toe zijn, maar daarnaast ook niet riskeren om in hun vrije tijd over te werken’, vertelt hij.

‘Bij creativiteit is het belangrijk om goed gefocust te zijn, maar ook om even te ontladen.’

‘Bij creativiteit is het veelal belangrijk om goed gefocust te zijn, maar ook om even te ontladen. Daarom staan hier op kantoor een pooltafel, hangt er een dartbord en kunnen we tafeltennissen. Zo kunnen we ons hoofd leeg maken tijdens de pauzes. Dat zijn momenten waarop we met elkaar binden, maar ook elkaars ideeën in een andere omgeving kunnen bespreken als dat nodig is.’

Bindende factor

Een hele verantwoordelijkheid om die bindende factor te zijn van teams. Ja, dat is het zeker. Ik probeer mij als Team Lead erg open in te stellen, zodat medewerkers zich altijd vrij voelen om dingen met mij te delen. Zowel op privé als zakelijk vlak. Niet dat het ooit is voorgekomen, maar mocht er ooit een geschil zijn tussen medewerkers en de directie, dan zou ik mij altijd hard inzetten voor de medewerker als deze goede argumenten heeft. Ik hoop zo op deze manier toch wel een soort van vertrouwenspersoon te zijn voor al onze collegas.’

‘Het feit dat collegas hun vrienden aandragen om bij ons te komen werken, zien wij dan ook als een groot compliment.’

Klikt het tussen iedereen? ‘Ik heb bedrijven meegemaakt waarbij sommige mensen het met de een beter kunnen vinden dan de ander. Gelukkig spelen dat soort verhoudingen hier geen rol. Iedereen lijkt goed met elkaar te klikken. We zijn een soort van vriendenclub. We werken samen, maar zijn ook zeker aanwezig bij allerlei bedrijfsuitjes. Daar ben ik echt blij om; dat we zo goed bij elkaar passen. We breiden soms ook uit met vrienden van collegas. Het feit dat collegas hun vrienden aandragen om bij ons te komen werken, zien wij dan ook als een groot compliment. Het zorgt voor een samenhorigheid als iedereen elkaar kent.’

Op één lijn

Waar visie ontbreekt, komt het volk om. Het tegengestelde klopt ook, aldus De Gooijer. Van welke projecten hij zelf blij wordt? ‘Wij merken dat het echt heel fijn is als een klant een goed besef heeft van wat hij wil. Dat maakt voor ons het volledige proces, vanaf het contact met de klant, het brainstormen tot en met de aanlevering van online content veel fijner. De beste ideeën komen namelijk bij samenwerkingen waarbij beide partijen op dezelfde lijn zitten.’

‘Wij merken dat het echt heel fijn is als een klant een goed besef heeft van wat hij wil.’

Projecten waar hij zelf heel trots op is? ‘Dat zijn die projecten voor onze klanten waarbij wij eerst zijn gestart met een werkenbij-site en zij dan zo enthousiast zijn over onze dienst, dat zij hun corporate website ook aan ons hebben toevertrouwd. Dat is dan toch wel het type samenwerking waar we bij iedere klant naartoe streven en ons veel positieve zin geeft om de werkdag van start te laten gaan!’

Lees ook

Waar je nú op social mee moet beginnen om jouw kandidaten te raken

Hoe bereik, overtuig, activeer en bind je je doelgroepen op LinkedIn, maar ook op TikTok, Facebook, Instagram en andere platformen waarin creators de macht hebben gegrepen? In 1 dag kregen de vele bezoekers van het Social Today Event er vorige week antwoord op. Wat konden recruiters en recruitmentmarketeers daar opsteken? Een kort overzicht, in 5 lessen.

#1. Welkom in de Metaverse

Hoe zet je al die socials in voor jouw doelgroep? En wat zijn de trends waarmee we rekening moeten houden? Als eerste gaf Geraldine Bouma daarop het antwoord, namens Meta. Ze trapte de dag af met een presentatie met veel sprekende beelden en video’s. Een inkijkje in de Metaverse, een wereld die nog nieuw is voor menig recruiter en recruitmentmarketeer.

event social today

Volgens Bouma wordt het echter wel de hoogste tijd om hiermee kennis te maken, wil je meegaan met de veranderende wereld. Haar tip? Ga eens spelen in de Metaverse om te ontdekken wat dit voor jouw organisatie kan betekenen. Ga fouten maken en leer hoe de Metaverse voor jouw bedrijf kan werken. Bijvoorbeeld door online meetings te organiseren, door je product of bedrijf zichtbaar te maken in de Metaverse en je doelgroep op een andere manier te bereiken.

#2. De ANWB vindt zijn weg op TikTok

Er vonden daarna een aantal break-outsessies plaats. Onmogelijk dus om alle zinvolle takeaways hiervan mee te nemen, maar Paul van Haastert en Francine Bout hadden namens de ANWB in elk geval wel een sterk verhaal over hoe zij elk social platform op een andere manier gebruiken. Zij hebben goed onderzocht op welk platform ze welke boodschap vertellen. Maar wel alles vanuit 1 overkoepelende boodschap/kernwaarde.

Juist vanwege de behoefte aan een jongere doelgroep is TikTok voor de ANWB ideaal.

Zo gebruiken zij LinkedIn om een kijkje achter de schermen bij ANWB te laten zien, kiezen ze Instagram voor de mooie foto’s, Instagram Stories juist voor interactie en plaatsen ze op YouTube veel instructievideo’s. Ook is ANWB gaan testen met TikTok, waarop ze met heel veel korte video’s hun naam af en toe bij de doelgroep droppen. Juist omdat er een jongere doelgroep nodig is voor de ANWB is dit een perfect kanaal voor de organisatie.

Naar elk kanaal heeft de ANWB goed onderzoek gedaan en ze gebruiken een uitgebreide contentkalender, waarin ze ook met verschillende scenario’s rekening houden. Denk aan: tips voor gladheid bij ijzel, maar ook tips om je auto sneeuwvrij te maken als het sneeuwt in die periode. De ANWB heeft ook een aantal wegenwachtmannen een vlogcamera gegeven, waarmee ze toffe content voor de socials maken. Gaaf om te zien dat ANWB goed heeft nagedacht over boodschap, strategie en hoe social kan bijdragen aan hun doelen en niet bang is de samenwerking met creators aan te gaan door het merk af en toe uit handen te geven.

#3. Hoe Colruyt communities bouwt

In een presentatie namens de Colruyt Groep wist Junior Malela vervolgens met veel overgave de bezoekers mee te nemen in de wereld van communities. De supermarktketen heeft de afgelopen jaren een paar succesvolle communities weten op te bouwen voor het merk, waarmee zij hun doelgroep weten te binden. Hoe je een goede community bouwt en wat dit bijdraagt aan je merk? Zijn tip: zoek de gemeenschappelijke gedragingen binnen jouw doelgroep, en ga van daaruit bouwen. Goed onderzoek ligt dus aan de basis, net als gesprekken met jouw doelgroep.

social today event dus

Malela raadde aan om bij het bedenken van een community gebruik te maken van het zogeheten Community Canvas. Als voorbeeld noemde hij de zwangere-vrouwen-community die het merk heeft opgebouwd. Daarvan zijn vrouwen vaak slechts enige tijd lid (ze komen in de community en verlaten deze vaak ook weer). Het is een mooie groep voor Colruyt om zich op te richten, middenin de doelgroep van hun merk, maar het biedt ook context voor de doelgroep zelf, waardoor het een waardevolle community wordt. Oftewel: targeting + context = community.

#4. Inleiding in influencer marketing

Aan enthousiasme geen gebrek deze dag. Dat gold zeker ook voor de presentatie van Tamara Couperus (Crocodile Agency), die een inkijkje gaf in influencer marketing. Hoe zet je influencers nu goed in voor élk merk? In haar presentatie sprak ze van 3 belangrijke stappen in de influencer pyramide: de hero’s, de hubs en de hygiëne, zoals uit de bekende piramide van Google voor contentmarketing.

social today

De hero’s zijn dan de grote influencers, de celebs, influencers met veel volgers, grote bekendheid binnen de doelgroep en echt de rolmodellen (voor jouw branche/doelgroep). In de laag daaronder, de hubs (macro-influencers), vind je de wat kleinere influencers, die iets minder bereik hebben, maar wel bereikbaarder zijn en van waarde voor jouw organisatie. In de hygiënelaag tenslotte vind je de micro- en nano-influencers, de (nog) kleinere influencers, de vaak onbetaalde influencers en de mensen die je enthousiast kunt maken om af en toe eens wat voor je te doen.

Couperus drukte de bezoekers op het hart om goed in je doelgroep te kijken en vragen wie er in al deze lagen relevant zijn en wie dus influencers voor jouw merk kunnen zijn, op alle verschillende lagen. Het bereik kan dan enorm zijn. Slim, in een tijd waarin zeker de jongere doelgroep nagenoeg geen televisie meer kijkt en je dus andere wegen moet vinden om ze te bewegen. Nog een tip: laat de influencers zelf actief deelnemen aan het brainstorm- en creatieproces, en durf dit uit handen te geven. De influencers zelf weten het best wat hun doelgroep aanspreekt.

#5. Tony’s gaat voor transparant

Als laatste was er nog een afsluitende presentatie van Tim de Broekert, die namens Tony’s Chocolonely de 700 bezoekers van het event in een plenaire sessie meenam in hoe het chocolademerk social gebruikt. Als merk dat ontstaan is vanuit journalisten, vinden zij het heel belangrijk om hun verhaal te blijven vertellen op social. Ze merken dat dit werkt.

social today event tony's

Het werd een eerlijk en transparant verhaal, waarin De Broekert speldenprikjes richting andere chocolademerken (met oneerlijk geproduceerde chocola) niet schuwde. Het blijven herhalen van de boodschap waarvoor Tony’s staat, is dan ook uiterst belangrijk voor het merk, legde hij uit. Een mooi voorbeeld van hoe ontzettend transparant zijn en goede storytelling een absolute meerwaarde op social kan zijn.

social today event dus

Wat heb je hier aan?

Wat heb je hier als recruiter of recruitment marketeer nu allemaal aan? In het kort denk ik dat het tijd is dat recruiters goed gaan nadenken over wat er vandaag op social speelt en waar social heen gaat. Kleine kans namelijk dat jouw doelgroep níet op social te vinden is. Een goed voorbeeld van een trend waarvan je je als organisatie bewust moet zijn is bijvoorbeeld dat bijna de helft van de jongeren tussen 18 en 24 jaar TikTok en Instagram als zoekmachine gebruikt. Dus ook voor een nieuwe baan en om een indruk op te doen van jou als organisatie.

Kijk hoe je in de harten van jouw doelgroep gesloten kunt worden.

Maar ook richting de Metaverse, het bouwen van communities en het inzetten van influencers binnen jouw vakgebied/branche is er nog zoveel te doen voor recruiters. Start dus nu met goed onderzoek naar je doelgroep en de kanalen waarop je hen vindt, kijk naar de interesses van jouw doelgroep, naar gemeenschappelijke gedragingen, bepaal je kernwaarden en je doelen (durf je duidelijk te onderscheiden!), maak een plan per kanaal en kijk hoe je in de harten van jouw doelgroep gesloten kunt worden. Dat is net iets meer dan je vacature op LinkedIn gooien en bidden dat je de juiste sollicitanten krijgt.

today event

Fotografie: Kevin Verkruijssen

Over de auteur

Saskia van der Aa is Contentspecialist Arbeidsmarktcommunicatie bij Strictly People. Ze blogt regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt.

Lees ook

Weer zomaar 7 leuke nieuwe podcasts voor recruiters

Praten over recruitment; het lijkt al bijna net zo verslavend als recruitment zelf. Je zou je bijna afvragen: waar hálen al die recruiters de tijd vandaan om al die nieuwe podcasts te maken? En dan ook nog om ze te lúisteren? Maar hoe dan ook: de stroom aan interessante podcasts in het vakgebied blijft maar doorgaan. We maakten de afgelopen jaren al eerder overzichten van interessante en kneiterleuke podcasts, en een lijstje met 20 goede podcasts voor recruiters, uit binnen- en buitenland. Maar daarmee is de koek zeker

Iets gemist?

Hebben we toch nog iets gemist? Laat het weten!

Lees ook

 

Alàààf: bij de NS is nu ook in recruitment het carnaval helemaal losgebarsten

In Brabant, Limburg, Twente barst dit weekend weer het traditionele carnaval los. Veel bedrijven in de regio’s zijn tot woensdag volledig gesloten, maar bij de NS zijn ze er juist helemaal klaar voor. Niet alleen is station ‘s-Hertogenbosch dezer dagen officieel omgedoopt tot Oeteldonk Centraol, rijdt er een speciale carnavalstreindienst tussen Rotterdam en Breda en worden diverse prinsen per trein naar hun prinsdom vervoerd, ook de recruitment-afdeling laat de gelegenheid niet ongemerkt voorbijgaan.

Maar liefst drie nieuwe recruitmentsites zijn deze week gelanceerd – in dialect.

Maar liefst drie nieuwe recruitmentsites zijn deze week gelanceerd, en wel onder de namen komdegijwerkebijns.nl (voor Lampengatters, Kruikenzeikers en andere Brabo’s), wirkebiens.nl (voor wie nog iets zuidelijker conducteur wil worden) en wearknbiens.nl (voor wie in Twente een nieuwe spoorbaan wil vinden). Het is weer eens een ander gevalletje diversiteit en inclusie, zullen we maar zeggen.

Bös doe gaer ónger de luuj?

En wat een vertaalklus moet het geweest zijn. Vooral op de Limburgse site is het langzaam en hardop lezen: ‘Bös doe gaer ónger de luuj en höbs doe e perfek geveul veur wermte en hertelikheid? Dan bös doe mesjiens waal ’ne goje kóndektäör!’ Maar ook lezen in het Twents zal voor velen nog best een uitdaging zijn: ‘Alle dage gees et laand duur en koomps in t hoes met nieje verhaaln. Vuur nen kondukteur is der joa genn dag van t zölfde.’

Arbeidsmarktcommunicatiedeskundige Tess de Bruin is een van degenen die een vertaling onder handen genomen heeft. ‘Supertrots op‘, zegt ze erover. Al moet gezegd dat alleen de voorpagina’s van werkenbijns.nl vertaald zijn; na de eerste klik kom je weer in ‘gewoon Nederlands’ terecht. Dat leest toch allemaal net iets sneller…

Het is voor zover ons bekend de eerste recruitmentsite ooit die in dialect is gemaakt.

Het is voor zover ons bekend de eerste recruitmentsite ooit die in dialect is gemaakt, en dan ook meteen 3 stuks. Sterker nog: heel carnaval lijkt nog wel onontgonnen terrein in het land van recruitment, waar (succesvolle) inhakers sowieso dun gezaaid zijn. Ideetje voor anderen voor volgend jaar misschien?

Zelfs in de reisplanner

De NS heeft het thema ‘carnaval’ trouwens ook nog wel verder getrokken dan alleen hun recruitmentsite. Zo worden de komende dagen op station Breda gratis chips uitgedeeld, krijgen bezoekers van de optochten gratis ‘carnavals-pins’ van NS-personeel, en kun je de komende week zelfs in de reisplanner zoeken op plaatsen als Oeteldonk, Lampegat, en Kielegat. Met prinses Sandra, aspirant-hoofdconducteur én de eerste vrouwelijke prinses van Tegelen, heeft de NS zelfs een heuse vastelaovend-hoogheid in de eigen gelederen. Dus rest ons al met al nog maar één groet voor komend weekend: Alàààff!

Lees ook