Waarom Jobdigger zichzelf het ‘ChatGPT 2.0’ van de arbeidsmarkt noemt

‘De laatste tijd zien we interessante dingen op de arbeidsmarkt gebeuren’, zegt Adelbert Smal, Business Development Director bij Jobdigger – een organisatie met een uniek compleet beeld van vacatures in Nederland. ‘Bijvoorbeeld dat vacature-aantallen nog altijd hoog zijn, ondanks de crises. En we zien wat de gevolgen van bezuinigingen bij grote corporates zijn: mensen die daar hun baan kwijtraken, blijken op basis van hun skills erg waardevol voor kleinere organisaties – daar trekken ze dus heen.’

‘Mensen die bij grote corporates hun baan kwijtraken, blijken op basis van hun skills erg waardevol voor kleinere organisaties.’

jobdigger arbeidsmarkt adelbert smal
Adelbert Smal

Andere interessante cijfers en trends houdt Smal nog even achter de hand: hij bewaart ze voor zijn keynote tijdens Bureaurecruitment Live, een Werf&-evenement dat morgen (28 maart) plaatsvindt. Op die dag neemt hij samen met Jan Govaerts van theMatchBox het podium om het te hebben over hun gezamenlijke product, The Virtual Sales Recruiter. ‘Maar we staan hier niet op Demo_Day’, vertelt Smal. ‘Jan en ik gaan dus niet alleen over onze tooling praten, maar vooral interessante trends delen.’

Skills als gamechanger

De belangwekkende data die Smal en Govaerts hun publiek beloven, zullen ze plaatsen in een context van automatisering en digitalisering – dat is tenslotte het thema van Bureaurecruitment Live dit jaar. Concreet betekent dat: ze zullen laten zien hoe je skills uit arbeidsmarktdata kunt gebruiken om vacatures en kandidaten beter te laten matchen.

Ze zullen laten zien hoe je skills uit arbeidsmarktdata kunt gebruiken om kandidaten beter te matchen.

‘Data over skills zijn daarbij heel belangrijk’, vertelt Smal. ‘Blijkt uit je skills-data bijvoorbeeld dat een KLM-medewerker 70% van de vaardigheden van een gastvrouw in de zorg bezit? Dan kan een recruitmentpartij zich op de doelgroep stewards richten, als alternatief voor het schaarse zorgpersoneel. Op die manier vul je je vacatures een stuk makkelijker in.’

De rol van kunstmatige intelligentie

Ook interessant: tijdens Bureaurecruitment Live gaan Smal en Govaerts in op de rol van Artificial Intelligence bij het maken van arbeidsmarktmatches. Die is namelijk heel groot, stelt Smal. ‘Wij maken er ook zeker gebruik van: niet voor niets vergelijken we onszelf soms met een 2.0-versie van ChatGPT. Immers: onze vacaturedata krijgen we dankzij A.I.-tools die continu het web afstruinen. Zij zorgen dat we in realtime informatie over zaken als salaris, functietitel, locatie, arbeidsvoorwaarden en skills kunnen laten zien.’

‘Wij geloven in hybride kunstmatige intelligentie. En niet enkel in black-box A.I., zoals ChatGPT dat doet.’

‘Over hoe we die kunstmatige intelligentie precies inzetten, moeten we goed nadenken’, vervolgt Smal. ‘A.I. kan tenslotte veel, maar het maakt ook fouten die een mens niet maakt. Bijvoorbeeld: zijn administratie en boekhouden twee verschillende skills? Of is de één slechts onderdeel van de ander? Dat kan de A.I. niet voor ons bepalen, daar moet een mens tussen zitten – dat wordt ook wel hybride A.I. genoemd. Dat is meteen de reden dat ik ons het ChatGPT 2.0 van de arbeidsmarkt noemde. Omdat wij geloven in hybride kunstmatige intelligentie. En niet enkel in een black-box A.I., zoals ChatGPT dat doet.’

Het doel is matchen, niet A.I.

‘Als het over kunstmatige intelligentie gaat, vind ik bovendien de ethische kant van het verhaal het benoemen waard’, vervolgt Smal. ‘Heb je wel eens geprobeerd om ChatGPT vervelende uitspraken te laten doen? Aanvankelijk zal je dat niet lukken – de tool is geprogrammeerd om onheuse termen te vermijden. Maar er zijn vrij eenvoudige manieren om die blokkade te omzeilen. Juist daarom is hybride A.I. zo belangrijk, ook bij ons.’

‘Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat iedereen een baan heeft die hij leuk vindt. Dat is het doel.’

Jan Govaerts

Luister je op 28 maart naar het verhaal van Smal en Govaerts? Dan zal één ding je duidelijk worden: de mogelijkheden die data en A.I. voor de arbeidsmarkt bieden zijn groot, maar blijven een middel en geen doel op zich. ‘Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat iedereen een baan heeft die hij leuk vindt’, benadrukt Smal. ‘Dat is het doel. Het gebruik van arbeidsmarktdata en kunstmatige intelligentie zijn niet meer dan een middel om dat doel te bereiken.’

En nog even voor de duidelijkheid, sluit Smal af: ‘Aan de hand van onze data krijg je ook inzichten in waar de markt behoefte aan heeft. Dat is onder andere interessant voor onderwijsinstellingen. Ga maar na: als we in onze cijfers zien dat de vraag naar een bepaalde skill op de arbeidsmarkt stijgt, terwijl het aantal mensen dat die vaardigheid op school leert gelijk blijft, kunnen scholen en universiteiten hun lesmateriaal op die groei aanpassen!’

Meer weten?

Op dinsdag 28 maart 2023, tijdens Bureaurecruitment Live, vertellen Adelbert Smal en Jan Govaerts meer over hoe je als bureau A.I. kunt benutten. Compleet met pakkende praktijkvoorbeelden. Dus mis het niet!

Inschrijven

Terugblik op de Total Talent Summit: ‘Durf eerst te dromen, voordat je gaat bouwen’

De eerste editie van vorig jaar smaakte naar meer. En dus sloeg Werf& weer de handen ineen met ZiPconomy Nextconomy, en Totalent.eu voor een nieuwe dag in het teken van Total Talent Management, oftewel: waar de werelden van vast en flex op de arbeidsmarkt elkaar ontmoeten. En dus toog een select gezelschap – invite only – op 23 maart opnieuw naar Breda, naar het enige 5-sterrenhotel onder de rivieren, voor de Total Talent Summit 2023. Wat maakten zij daar zoal mee, en welke lessen namen ze mee naar huis? Een overzicht, in woord en beeld.

In het hotel waren meerdere congressen tegelijkertijd. Dan is het handig dat er maar geen onduidelijkheid bestaat waar je als bezoeker terecht bent gekomen.

Uw verslaggever aan het werk, bij het uitdelen van de lanyards aan de ruim 80 bezoekers.

Na het welkom van de Vlaamse dagvoorzitter Suyin Aerts was kort het woord aan mede-organisator Hugo-Jan Ruts, die zijn trots op het evenement niet onder stoelen of banken stak. ‘We hadden een wachtlijst. Dus de dag is wat mij betreft op voorhand al geslaagd.’

total talent summit mathijs bouman

Waarna het woord was aan de eerste keynote spreker van de dag: econoom en journalist Mathijs Bouman. Met – zoals we van hem gewend zijn – een prikkelend betoog over hoe het ervoor staat op de arbeidsmarkt van nu. En die is wat hem betreft zo krap, dat we maar eens afmoeten van banen willen creëren, maar beter kunnen inzetten op: wat banen proberen te vernietigen…

De zaal luisterde het aandachtig aan.

Waarbij meteen maar opgemerkt zij dat de fraaie kapelzaal van Hotel Nassau zich natuurlijk ook uitstekend leent voor aandachtig luisteren.

Dubbelinterview

Na die heerlijke aftrap van Bouman was het woord aan ‘de praktijk’. Oftewel: Jan Willem Weijers en Arriëtte Kat, de een ‘op dit moment’ als zelfstandig Global Contingent Workforce Expert bezig met diverse vormen van recruitment bij Alliander, de tweede bij ING een Managed Services Provider aan het implementeren. Ze vertelden onder meer over de interessante samenwerkingen die ze beiden op de arbeidsmarkt zien ontstaan. Alliander bijvoorbeeld met een arbeidsmarktplatform met zijn collega-netbeheerders, om de grote tekorten in de branche aan te pakken. En ING samen met onder meer a.s.r. en Achmea, onder de noemer ‘De Werkcode‘.

Weijers zei daarbij niet te geloven dat flex zich zomaar laat beteugelen, zoals het kabinet lijkt te willen. ‘De jeugd wil tegenwoordig niet meer zomaar de standaard arbeidsovereenkomst.’ Iets wat Kat meteen beaamde. ‘We voelen ons een beetje gedwongen om dat vaste contract aan te bieden. Maar de persoon in kwestie wil dat lang niet altijd. Daar hebben wij absoluut last van.’ De Werkcode is daar een direct gevolg van, vertelde ze ook. Wat weer een snaar raakte bij Weijers. ‘Het zou mooi zijn als we van die initiatieven ook van elkaar kunnen leren. In plaats van elke keer als sector het wiel te moeten uitvinden.’

‘Als je verschillende systemen hebt zonder connectie ertussen, kun je een fantastische visie hebben, maar dan werkt het nog niet.’

Goede technologie kan helpen het idee van Total Talent Management in organisaties van de grond te krijgen, vulde Kat daarop aan. ‘Maar met goede systemen dwing je nog niet per se het idee af. Je moet eerst een visie hebben en die moet gedragen worden. De hiring managers moeten het verder willen brengen, anders lukt het niet.’ Je freelancer van vandaag kan je arbeidskracht van morgen zijn, beaamde Weijers. Integratie van systemen is daarvoor volgens hem wel nodig. ‘Als je verschillende systemen hebt zonder connectie ertussen, kun je een fantastische visie hebben, maar dan werkt het nog niet.’

total talent summit jaap rip

Boottocht

Was het vorig jaar een stadswandeling die voor het broodnodige intermezzo zorgde, dit jaar was een boottocht door de Bredase wateren in het programma opgenomen. 

total talent summit breda boottocht

Dat leverde fraaie plaatjes en een uitgelaten stemming op.

Met daadwerkelijk twee (over)volle boten.

Helaas waren de weergoden het gezelschap minder goed gezind dan het jaar ervoor. Een groot deel van de dag was het droog, maar net in de boot kwam een flinke bui opzetten. Gelukkig zorgden de bij de boot kleurende paraplu’s voor wat beschutting. 

En dan… Steven van Belleghem

Na het intermezzo was het tijd voor het klapstuk van de dag, Steven van Belleghem, vermaard spreker op het gebied van Customer Experience. Een wereld die grote overeenkomsten vertoont met hoe je met kandidaten omgaat, zo schetste hij.

total talent summit steven van belleghem

Elk bedrijf heeft goede intenties, vertelde hij. ‘Maar vaak is het in de uitvoering niet zo rooskleurig.’ Zelfs zijn favoriete bedrijf, Disney, laat hierin wel eens een steekje vallen, zo toonde hij aan met een bijzondere (en ook wel hilarische) video.

Als organisatie kun je je tegenwoordig nauwelijks meer met je product onderscheiden, aldus Van Belleghem. En dus worden andere dingen belangrijk, zoals: digital convenience, human empathy and kindness en ‘try to be part of the solution‘. En om dat laatste goed vorm te geven is het volgens hem nodig om friction hunter te worden. Oftewel: zoek de kleine ergernissen van je klanten en kandidaten op. En kijk hoe je die met een kleine inspanning kunt oplossen.

Nieuwe technologie kan daarbij helpen. Maar het gaat erom: voegt die technologie ook daadwerkelijk iets toe. Iets wat hij simpel illustreert door aan de zaal te vragen: wie gebruikt de Metaverse? Geen enkele hand gaat omhoog. En wie gebruikt er ChatGPT? Vrijwel alle handen in de lucht. ‘Zie je wel? Metaverse levert geen voordelen. Daarom gebruiken jullie het niet. Maar bijna elk uitzendbureau dat ik ken laat tegenwoordig ChatGPT zijn vacatureteksten schrijven.’

Ook de ‘oxpecker’ op de rug van de neushoorn kwam weer voorbij, om te illustreren aan welke 4 voorwaarden je aanbod moet voldoen om klanten (en kandidaten) te overtuigen: Always around, Bring value, Not intrusive en Right timing. Waarbij hij benadrukte dat alle 4 belangrijk zijn. ‘Een vlieg is ook always around bij een koe, maar dat levert die koe nog geen toegevoegde waarde op.’ Zijn oproep daarbij: ‘We moeten niet dé wereld veranderen, we moeten ónze wereld veranderen. Durf eens te denken: wat is de ideale outcome? En ga dan terugdenken: hoe kun je daar komen? Eerst dromen, en dan pas beginnen te bouwen.’

Waarna nog een kort vragenrondje en een héél herkenbare afsluiter volgde: ‘Hoe kan het dat nummers van het contactcentrum online altijd zo moeilijk te vinden zijn?’

VMS-gids

Over naar de arbeidsmarkt maar weer. Dit keer met Mark van Assema en Caroline Wiemer op het podium.

Laatstgenoemde is sinds 2017 betrokken bij de inhuur van externen bij de uitvoeringsorganisatie die hiervoor verantwoordelijk is binnen de Rijksoverheid. Ze gaf eerder ook al een webinar tijdens de Webinar Week van Werf& en ZiPconomyover de vraag: wat bracht 20 jaar VMS binnen de Rijksoverheid?

total talent summit caroline wiemer

En ook nu nam ze het publiek hier opgewekt in mee. Waarbij de hele scope van haar werk aan bod kwam: van kostenbesparing, compliance, forecasting tot en met volledig elektronisch bestellen en factureren. 

total talent summit mark van assema

Dat sloot mooi aan bij het verhaal van Mark van Assema, die op deze dag net zijn zesde editie van het ‘VMS Onderzoeksrapport’ lanceerde, een gids waarin alle aanbieders van VMS-systemen in Nederland en België zijn beschreven, plus alle trends op dit gebied. Gevraagd naar wat hij als grootste trend op dit gebied ziet, antwoordde hij: de gebruiksvriendelijkheid. ‘De UX is de afgelopen 10 jaar echt veel beter geworden, over de hele linie.’

Van Assema toont trots zijn gloednieuwe VMS-leveranciersgids

Heel langzaam ziet hij de technologie ook steeds meer toewerken naar integraliteit. ‘Vast en flex zijn ook in de systemen vaak nog gescheiden werelden. Maar je ziet dat er wel steeds meer gekoppeld kan worden, waardoor een totale flow van talent steeds meer mogelijk wordt. Menig VMS is meer een Total Talent-oplossing aan het worden, en is zich ook aan het verbreden richting HR. Inhuur gaat over mensen, en dat zie je steeds meer terug in de producten die op de markt zijn.’ Het maakt een VMS volgens hem bovendien onmisbaar. ‘Als je serieus met inhuur aan de slag wil, kun je niet meer zonder.’

Interactie

Zoals het een kennis- en netwerkdag als dit betaamt, was er ook op deze Total Talent Summit weer veel ruimte beschikbaar voor interactie.

Zowel vanuit de zaal richting de sprekers…

…Als aan de tafels, onderling, bij het bespreken van diverse stellingen.

total talent summit marnix de groot

Hier bijvoorbeeld Marnix de Groot, Product Manager Veranderprogramma Arbeidsmarkt, Scholing & Behoud bij Alliander, in actie.

total talent summit patrick tiessen

Ook Nétive-directeur Patrick Tiessen, een van de zeer gewaardeerde sponsors van de dag, liet zich hierbij bepaald niet onbetuigd.

total talent summit breda

Het leidde tot boeiende nieuwe kennismakingen…

total talent summit

Zowel binnen als buiten de zaal…

total talent summit 2023

Zeker toen Hugo-Jan Ruts het inhoudelijke deel van de dag afsloot met de opmerking dat de werelden van vast en flex deze dag weer íetsje dichter bij elkaar gekropen waren. Waarna hij de netwerkborrel opende om die woorden verder in de praktijk te kunnen brengen.

Lees ook

Candidate first-aanpak zorgt voor 850+ nieuwe beveiligers (inzending Schiphol, Jobsrepublic & Recruitment Builders)

Lange wachtrijen als gevolg van een tekort aan beveiligers. Dat was het beeld van Schiphol dat het nieuws domineerde in de zomer van 2022. Ondanks verwoede pogingen van de vijf beveiligingspartners van Schiphol lukte het niet om de tekorten op te lossen. In oktober nam Royal Schiphol Group de regie in eigen hand en startte het tijdelijke project centrale werving & selectie op, met Schiphol als wervingsnaam. Dit als aanvulling op de reguliere werving van de beveiligingsbedrijven. Samen met hen is een innovatieve en integrale ‘candidate first‘-aanpak opgezet, op basis van drie succescomponenten:

#1. De eerste stap was centralisering van de werving. Samen met de beveiligingspartners werd binnen twee weken een nieuw proces en ATS opgetuigd. In dit nieuwe proces stond vanaf dat moment de kandidaat centraal en niet de processen van de achterliggende partijen. Door de centrale regie ontstond volledig inzicht in knelpunten en optimalisatiekansen om de instroom te vergroten.

#2. De volgende stap was de inzet van een gepersonaliseerde campagne. Op basis van medewerkerssessies werd in kaart gebracht voor wie welk aspect in het werk van toegevoegde waarde is. Hiermee werden honderden profielen samengesteld die in de vorm van meer dan 1.000 advertenties aan de A.I. van de sociale netwerken werden gevoerd. Door optimalisaties zorgde dit ervoor dat we diep tot doelgroepen kunnen doordringen en precies de juiste mensen de juiste triggers krijgen voorgeschoteld. Het resultaat hiervan is dat inmiddels 237.345 mensen doorklikten, van wie er ruim 15.453 solliciteerden via een van de doelgroeppagina’s.

#3. Goed werkgeverschap begint met een warm welkom. Als derde succesfactor stond daarom een ‘first class experience’ voor de kandidaat centraal. Na de sollicitatie wordt direct contact opgenomen. Binnen 2 uur, 7 dagen per week. In een servicegericht gesprek wordt onderzocht bij welke beveiligingspartner de kandidaat het beste past en wordt op voorkeur van de kandidaat een gesprek ingepland dat binnen enkele dagen plaatsvindt. Is er een match? Dan wordt alles in gang gezet en heeft de kandidaat binnen 10 dagen een aanbod voor een baan op Schiphol.

candidate first schiphol

Wat was de impact van de case?

Na de coronapandemie kwam Schiphol terecht in een ‘perfect storm’. Terwijl de vraag naar vliegreizen explodeerde beleefde Nederland zijn krapste arbeidsmarkt ooit. In één klap moesten duizenden arbeidsplaatsen op de luchthaven ingevuld worden die tijdens de pandemie noodgedwongen waren afgeschaald. Ondanks verwoede pogingen van Schiphol en haar partners lukte het niet om voldoende grip te krijgen op de arbeidsmarkt. Na de problematisch verlopen zomerperiode restte Schiphol niet veel anders dan het afschalen van de capaciteit van de luchthaven.

Op initiatief van de Royal Schiphol Group en in samenwerking met de beveiligingspartners die op Schiphol werkzaam zijn (CTSN, Securitas, Trigion, G4S, I-SEC) werden Jobsrepublic en Recruitment Builders gevraagd om een nieuwe wervingsstrategie te ontwikkelen voor het tijdelijke project met als doel was om vóór de zomer 850 nieuwe beveiligers te werven.

Met een wervingsmachine die een voorspelbare instroom biedt is het probleem van Schiphol op dit punt grotendeels opgelost.

Er werd een nieuwe aanpak ontworpen die Schiphol in control bracht over de instroom. Met succes. Er zijn inmiddels – ruim voor de deadline van 1 juni – 857 hires gerealiseerd die door de screening gaan en met de opleiding gaan starten. Met nog 234 kandidaten in de pipeline en een wervingsmachine die een voorspelbare instroom biedt is Schiphol wat dit probleem betreft op de goede weg. Het succes van de case heeft een enorme positieve impact op de operatie van Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en andere partners, maar vooral op de ervaring die reizigers op Schiphol hebben.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Schiphol wil de magie van het werken op de luchthaven herstellen. Een optimale candidate experience is daarbij essentieel. Er werd een geheel nieuwe kandidaatreis ontwikkeld waarbij alles integraal om de kandidaat draait. Deze aanpak heeft een enorme positieve impact gehad op de instroom. De doelstelling van 850 beveiligers is ruimschoots binnen de termijn gehaald.

Deze case laat zien hoe je wervingsproblemen kunt oplossen door het proces in te richten rondom de kandidaat (in plaats van de organisatie).

De case toont de kracht van personalisatie en oprechte aandacht voor de kandidaat. Het laat zien hoe een wervingsprobleem opgelost kan worden door het proces in te richten rondom de kandidaat en niet rondom de organisatie. Daarnaast hebben de verbeterde arbeidsomstandigheden en -voorwaarden bijgedragen aan het herstel van de waardering van het werk. De Schiphol-case bewijst dat je met synergie tussen goed werkgeverschap en een integrale ‘candidate first‘ aanpak in korte tijd een winnende wervingsaanpak kunt uitrollen voor jouw arbeidsmarkt.

Schiphol wist met een integrale candidate first-aanpak het tij te keren en haalde in korte tijd 850 nieuwe beveiligers aan boord. Lees de hele case van Schiphol (met Jobsrepublic & Recruitment Builders), ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Campagneteam Schiphol:

  • Fleur ter Huurne,
  • Ronald de Graaf,
  • Bart Klijberg,
  • Nathalie Bergwerf,
  • Bertine Langelaan – Van Bavel,
  • Natasja Freijer,
  • Daniëlle Timmer

Campagneteam Jobsrepublic & Recruitment Builders;

  • Jeroen Mossinkoff,
  • Rosalie Koppes,
  • Marc Koopmanschap,
  • Shanice Justus,
  • Priyant Khemai,
  • Camiel Bulder

Content:

  • Marit de Bruijne,
  • Maurits Heukensfeldt Jansen,
  • Thiemi Higashi,
  • Annemarie Scheij,
  • Niels Beuker

De recruiters en managing directors van

  • CTSN, Securitas,
  • G4S,
  • I-SEC en
  • Trigion

En verder

  • De recruiters van het centrale wervingsteam (via Timetohire en eigen werving)
  • Strategie: Gusta Timmermans, Eric van Bourgonje
  • Opdrachtgevers: Esmé Valk, Philip van Noort

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Er zit meer achter werken bij DJI (inzending Dienst Justitiële Inrichtingen)

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft een grote wervingsvraag, maar is te onbekend als werkgever. Er zijn onder meer beveiligers, verpleegkundigen, sociaal werkers en psychologen nodig. Het werk vraagt echter nogal wat. Je moet tegen een stootje kunnen, stevig in je schoenen staan, maar vooral voorbij de vooroordelen en zelfs de veroordeling kijken. Je werkt met mensen die al gestraft zijn en jij kunt ze weer helpen om beter naar buiten te gaan dan dat ze binnenkwamen. Bijzonder en menselijk werk dus.

Het werk bij DJI vraagt nogal wat. Je moet voorbij de vooroordelen en zelfs de veroordeling kijken.

DJI kent verschillende soorten inrichtingen voor diverse categorieën gedetineerden, onder andere gevangenissen, forensische klinieken, detentiecentra en jeugdinrichtingen. Met 50 locaties en gemiddeld per dag 11.335 mensen die bij DJI verblijven, hebben de ruim 16.000 medewerkers dus maatschappelijk belangrijk werk te doen. Niet alleen de krappe arbeidsmarkt, maar ook de leeftijdsuitstroom zorgt voor een uitdagende wervingsvraag. Voor DJI is deze wervingsopgave urgent, omdat onvoldoende personeel de veiligheid raakt van medewerkers, gedetineerden en de samenleving.

DJI had de behoefte aan een aansprekende employer branding-campagne om als werkgever zichtbaar, aantrekkelijk en herkenbaar te worden. Als mensen DJI al kennen, merkt men dat ze bepaalde vooroordelen hebben, vooral over gedetineerden zelf. Eigenlijk weten ze niet goed wat werken in de gevangenis inhoudt. Er zit zoveel meer achter het werk bij DJI, achter die muren, hekken en deuren.

Er zit zoveel meer achter het werk bij DJI, achter die muren, hekken en deuren.

Met de campagne, bestaande uit online video, social media, radio en DOOH (digital out-of-home) en een nieuwe werkenbijDJI.nl-site, kan de dienst niet alleen laten zien wat werken bij DJI echt inhoudt (er is gefilmd in werkende instellingen met acteurs én werknemers van DJI), maar ook wat mensen trots maakt om elke dag bij DJI aan de slag te gaan. En dat het gaat over werken aan veiligheid en samenwerken aan de terugkeer in de maatschappij. Dit is belangrijk omdat iedere gedetineerde straks gewoon weer iemands buurman of buurvrouw kan worden.

Wat was de impact van de case?

De primaire doelstelling ‘Werkgeversmerkbouw’ wordt na 5 weken campagne al aanzienlijk ingelost, blijkt uit onderzoek van Motivaction:

  • Variabele ‘Aantrekkelijk DJI als werkgever’ stijgt van 27% (april ’22) naar 55% (aug. ’22).
  • Variabele ‘Zou willen werken bij DJI’ (bij mensen die al (een beetje) een beeld hebben van DJI) stijgt bij dezelfde metingen van 45% naar 58%.
  • 73% van de respondenten gaf aan dat de boodschap ‘Bij DJI help je mensen beter terugkeren in de samenleving’ het beste past bij de 80 seconden employer brand-video

  • Voor 2022 waren er 1.200 vacatures geprognotiseerd. Uiteindelijk zijn er in dat jaar 1.900 vacatures gevuld (Bron: DJI).
  • Met de lancering van de bijbehorende werkenbijDJI website zijn in 2022 1.566.460 extra pageviews gerealiseerd in slechts zeven maanden tijd. (Bron: Matomo website analytics)
  • De 80-seconden durende employer brand-video is ruim 1 miljoen keer bekeken en de 10 seconden-versie ruim 1,7 miljoen keer (Bron: YouTube).
  • De doelgroep gaf de 80 seconden-video een rapportcijfer 7,4 (waarbij de benchmark 6,7 is. Bron: Motivaction).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ontegenzeggelijk wordt met deze case aan alle voorwaarden voldaan om ‘Werf& Award’-waardig te zijn. Het plan van aanpak heeft duidelijk impact heeft gehad op de instroom. Bestaande uit een slimme strategie waarbij de goede keuzes zijn gemaakt en een onderscheidend en menselijk campagneconcept. Impact op de instroom betreft in dit geval het positieve resultaat als je kijkt naar het werkgeversmerk, het aantrekken van nieuwe werknemers en het vergroten van de interne trots. Met klinkende onderliggende resultaten.

Het aantal ondervraagden dat DJI ziet als een aantrekkelijke werkgever stijgt in 5 weken campagnetijd van 25% naar 55%.

Samengevat: het aantal ondervraagden dat DJI ziet als een aantrekkelijke werkgever stijgt in 5 weken campagnetijd van 25% naar 55% (Kennis). De doelgroep geeft met een 7,4 niet alleen een hoog rapportcijfer aan de employer brand-video, hij wordt ook ruim 1 miljoen keer bekeken (Houding). De laatste 6 maanden van 2022 werd een enorme verhoging van het aantal unieke bezoekers (ten opzichte van heel 2021) gerealiseerd (Gedrag). Kortom: er zit duidelijk meer achter de campagne van DJI.

Credits case

Dienst Justitiële Inrichtingen

  • Mascha Beentjes,
  • Corin Kuijpers,
  • Sharon Nobel,
  • Laura Barmentloo,
  • Bastiaan Willems.

Steam

  • Ingrid Bauhuis,
  • Cyril Chermin,
  • Onno Gout,
  • Rens de Groot,
  • Pim Jansen,
  • Maarten Kuipers,
  • Annemiek Sweere.

Initiative Media

Talmark

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Van employer branding tot een vollopende mailbox met kandidaten (inzending RAFT)

Technisch ontwikkelaar Dertec zocht naar engineers, monteurs en magazijnmedewerkers voor het familiebedrijf te Sassenheim. Ze stuitten op de problemen: moordende concurrentie; torenhoge salarissen; en extreme arbeidsmarktkrapte. Ze klopte aan bij vlog-agency LEF media om het werk visueler in beeld te brengen en zo te hopen op meer kandidaten. LEF zag de uitdaging niet direct matchen met de vraag dus betrokken ze online marketing agency RAFT. In de drie-eenheid is een plan opzet voor een full funnel recruitmentmarketing-aanpak. Die zag er als volgt uit:

Stap 1: Doelgroepbepaling

De verschillende functies zijn onder leiding van een RAFT-strateeg vertaald naar candidate persona’s. Hierin zijn de persoonlijke kenmerken, eigenschappen en pains & gains verzameld en ontwikkeld tot een volledig profiel.

Stap 2: Candidate journey

Per persona is een volledige reis gedefinieerd middels het see-think-do-care-model. Dit gaf inzicht in de wensen van de doelgroepen, gekoppeld aan de benodigde middelen. Maar ook de werkenbij-site werd gereviewd en bleek onvoldoende te matchen met de behoeften.

Stap 3: Werkenbij-site

De huidige website toonde onvoldoende mogelijkheden om succes te boeken. Digitaal bureau Elephant werd ingeschakeld om een werkenbij-website neer te zetten die wel paste.

Stap 4: Contentcreatie

De doelgroep zat verspreid over snelle fun-kanalen (Instagram, TikTok) en over meer traditionele kanalen (Facebook & LinkedIn). Per kanaal is passende content ontwikkeld dat matchte bij het kanaal en bij de doelgroep.

Stap 5: Campagne

De candidate journeys zijn binnen de relevante socials met de geproduceerde content ingericht. Middels advertenties zijn alle doelgroepen getarget. Allereerst met fun-content gericht op het employer brand. Indien iemand interactie toonde werd er geretarget met solliciteer-nu content. Alle stappen in de funnel werd doorgemeten en geoptimaliseerd. Resulterend in dat alle vacatures vervuld zijn en er gekozen kon worden tussen sollicitanten.

Wat was de impact van de case?

Harde resultaten:

  • 30 directe sollicitanten
  • 71 soft contacten (whatsapp, mail, telefoon)
  • 4 vacatures vervuld
  • Meer dan 100k vertoningen onder de doelgroep
  • Organische content die viraal is gegaan met meer dan 45k views
  • Bijna 5.000 bezoekers op de nieuwe werkenbij-site
  • Minder dan 1.000 euro per sollicitant voor het hele traject

Soft resultaten:

  • Een team dat wekelijks zelf nieuwe funvideo’s maakt en dolenthousiast is
  • Later toegevoegde vacature van backoffice medewerker werd ook binnen een week ingevuld, zonder specifieke content, maar vanuit een sterk gegroeid employer brand
  • Contact vanuit hogescholen gezocht met relevante opleiding vanuit de ontstane buzz rondom de employer brand
@dertec_nl ?️ Het snelste team van Nederland Meer zien? Neem alvast een kijkje binnen dertec op: ‘www.werkenbijdertec.nl of kom langs op: Einsteinpark 1, Sassenheim Een berichtje via de socials kan natuurlijk ook: Tiktok @Dertec_NL Linkedin @Dertec Youtube @DertecPowerTransmisions #werkenindetechniek #monteur #Dertec #werk #werksfeer #bollenstreek #team #aandrijvingen #RVSaandrijvingen #techniek #productie #familiebedrijf #bedrijf #elektromotor #elektrotechniek #sleutelen #aandrijftechniek #assemblage #wekenbij #f1 #drivetosurvive #f1pitstop #pitstop #snel #FYP #tiktok #foryou ♬ origineel geluid – Dertec

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Naast resultaat zijn ook veel secundaire effecten zichtbaar geweest, zoals het vervullen van andere vacatures, een team dat dolenthousiast is geraakt en lokale hogescholen die willen samenwerken. Ten slotte, niet onbelangrijk: een grote investering durven maken zonder garantie, maar achteraf kunnen genieten van een mooie businesscase.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Dertec – opdrachtgever
  • LEF Media – contentproductie
  • RAFT – online marketingstrategie en campagne
  • Elephant – werkenbij-site

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

D&Ilemma’s: unieke videoserie van De Nederlandsche Bank (inzending DNB)

DNB heeft diversiteit en inclusie hoog op de agenda staan. Een diverse organisatie in een diverse samenleving: dat wil De Nederlandsche Bank zijn. Een inclusieve organisatie waarin iedereen zich welkom voelt, helemaal zichzelf kan zijn en talenten kan ontplooien en ontwikkelen.

Arbeidsmarktcommunicatie reflecteert vaak wat er speelt in de samenleving.

In 2022 hebben we een arbeidsmarktcommunicatie-concept ontwikkeld waarin deze thema’s zijn verwerkt. Arbeidsmarktcommunicatie reflecteert vaak wat er speelt in de samenleving. Voor een werkzoekende zijn pullfactoren zoals werk met impact, meewerken aan een betere toekomst en de werksfeer steeds vaker belangrijke randvoorwaarden tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Ook het diversiteitsdiscours dat in meerdere vormen speelt in de maatschappij – van genderneutraal paspoort tot #metoo maakt dat diversiteit anno 2022 niet meer weg te denken is uit arbeidsmarktcommunicatie.

Diversiteit is onlosmakelijk verbonden met inclusie. Waar het eerste vooral over verscheidenheid gaat, gaat inclusie vooral over het accepteren en waarderen van iedereen binnen je organisatie. Eenmaal geschikt voor een functie kan iedereen op een gelijke manier een bijdrage leveren, ongeacht culturele achtergrond, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of genderidentiteit. Kortom, een organisatie, waarin iedereen zich thuis voelt en zich kan ontwikkelen. Reden genoeg om dit soort belangrijke onderwerpen door te vertalen richting onze arbeidsmarktcommunicatie.

Een diverse en inclusieve organisatie worden en zijn doen we samen.

Het concept is een mix van interviews en video’s. Hierbinnen is meer informatie over de medewerkersnetwerken vervlochten met het diversiteitsbeleid van DNB. Een diverse en inclusieve organisatie worden en zijn doen we samen, met een rol voor al onze collega’s. Daar komen ook dilemma’s bij kijken. In de non-scripted video’s leggen we Diversiteit & Inclusie-dilemma’s voor aan een aantal van onze medewerkers, die op persoonlijke titel reageren. En onder het mom van show, don’t tell laten we dit nu mooi op onze recruitmentsite zien. Daar zijn we trots op bij DNB!

dnb d&ilemma's

Wat was de impact van de case?

Om de reis die we op het gebied van D&I doormaken te verduidelijken, hebben we een zeer gedurfde videoserie ontwikkeld waarin onze medewerkers ongescript en zonder voorbereiding werden gevraagd naar hun ervaringen met specifieke D&I thema’s binnen DNB:

  • Vrouwen in het management,
  • Seksuele voorkeur en genderidentiteit,
  • Culturele en etnische diversiteit,
  • Afstand tot de arbeidsmarkt.

Hiervoor hebben we een studio afgehuurd, een set opgebouwd en een speciale ‘kluis’ neergezet waarin prikkelende stellingen over deze thema’s stonden. De medewerkers (die elkaar soms niet eens kenden van tevoren) gaven hun ongezouten mening over deze onderwerpen. Voor ons ook spannend, aangezien we niets van tevoren konden doorspreken en we alleen de ontstane gesprekken op de bank konden registreren. Maar hierdoor kregen we (en de kijker dus ook) wel het echte en 100% eerlijke verhaal over D&I binnen DNB in beeld.

De 4 verschillende video’s zijn toegevoegd aan de recruitmentsite, waar ze inmiddels (zonder campagne) een paar honderd keer bekeken zijn. Belangrijker is dat de videoserie het thema D&I voor DNB op de kaart heeft gezet; het aantal views van de pagina over Diversiteit & Inclusie steeg in 2022 met 1.300% ten opzichte van het jaar ervoor, en maakte het een van de meest bekeken pagina’s van de werkenbij-site. Daarnaast heeft de interne trots rondom dit onderwerp een enorme boost gekregen binnen DNB.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met dit concept zijn we een weg ingeslagen waar we ons open en kwetsbaar hebben opgesteld binnen het onderwerp diversiteit en inclusie. Dat was spannend, maar in deze arbeidsmarkt enorm belangrijk! Om op het netvlies bij kandidaten te komen is het veelvuldig promoten van werken bij DNB en nauw contact onderhouden met kandidaten essentieel. Uit de wetenschap is bekend dat mensen gemiddeld 7 touchpoints nodig hebben met een potentiële nieuwe werkgever voordat ze daadwerkelijk solliciteren.

Voor een werkzoekende zijn pullfactoren zoals werk met impact, meewerken aan een betere toekomst en werksfeer steeds vaker belangrijke randvoorwaarden voor een nieuwe baan. Dit concept voorziet in meerdere van deze touchpoints behoeftes. Met het concept onderhouden we structurele interactie met de interne én externe arbeidsmarktdoelgroepen met als doel het werven en verbinden van potentiële medewerkers. Bovendien draagt het bij aan de positieve beïnvloeding van het werkgeversimago van DNB.

Credits case

Met dank aan de collega’s van de medewerkersnetwerken:

  • JongDNB,
  • DNB Pride,
  • DiverseDNB en
  • Female Capital,
  • DNB International,
  • Silverclub en
  • GroenDNB.

In het bijzonder dank aan de collega’s uit de D&Ilemma video’s, die op persoonlijke titel hebben gereageerd:

  • Vrouwen in het management: Inge van Dijk en Jildau Piena.
  • Afstand tot de arbeidsmarkt: Monique van der Meulen en Mozes Marinho Sanches Junior.
  • Culturele en etnische diversiteit: Neha Valiuddin-Vastenburg en Younes El Gartit.
  • Seksuele voorkeur en genderdiversiteit: Sabrina Pufflijk en Leon Ploegstra.

Projectteam:

  • Jeroen Fleddérus (Manager Recruitment en advies)
  • Rosanne Gossen (Arbeidsmarktcommunicatie specialist)
  • Natascha Ham (Communicatieadviseur)
  • Birgit van Winden (D&I lead/ HR beleid)

Concept & creatie: Radancy Nederland.
Productie: DSPH.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Randstad Andersom Sollicitatie (inzending Randstad Nederland)

Begin 2022 ging Nederland gebukt onder een enorm personeelstekort. Rijen op schiphol. NS kreeg de dienstregeling niet meer rond. Bijna overal waren er meer vacatures dan mensen om vactures te vullen. Waar talent ooit in de rij moest staan voor een baan, staan de banen nu in de rij voor hen. Daarom draait Randstad het sollicitatieproces om in de campagne ‘Andersom Solliciteren’. Zo moedigen we talent aan om niet te kiezen voor zomaar een baan, maar voor een die echt bij hun past.

‘Andersom solliciteren’ was voor Randstad de eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.

Daarnaast onderstrepen we de campagne met het ultieme bewijs: we organiseren een live YouTube-event waar 5 van de grootste werkgevers van Nederland (KLM, KPN, Thuisbezorgd, NS, Belastingdienst) aanschuiven. En organiseren we met 14 kantoren door heel Nederland lokale andersom-sollicitatie-events. Zo benadrukken we de partnerrol van Randstad voor werknemers, werkgevers en de lokale vestigingen. De eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.

Wat was de impact van de case?

  • 1,5 miljoen euro aan earned mediawaarde in PR
  • Deze campagne heeft bijgedragen aan deze positieve merkassociaties te bouwen en Randstad te positioneren als dé expert binnen de wereld van werk.
  • +20% Merkassociatie: Vriendelijk
  • +20% Merkassociatie: Toekomstgericht
  • 5.500 deelnemers aan de Andersom Sollicitatie (+2.000 deelnemers boven doelstelling)

Binnen de doelgroep wordt de campagne ruim boven de benchmark beoordeeld. Kwalitatief onderzoek van Memo2 geeft aan dat men het een verrassende en leuke actie vindt; zeker in deze tijd. Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!

Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!

Zowel merkoverweging als merkvoorkeur zijn in augustus hoger dan in januari. Hierdoor neemt de totale conversie ook toe onder de brede doelgroep (+3%). Terwijl dit bij de meeste concurrenten gelijk blijft of daalt. Leuk om te vermelden is dat op verzoek van 32 verschillende werkgevers (zakelijke klanten van Randstad) de Andersom Sollicitatie regionaal opnieuw is uitgevoerd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de communicatie van uitzendbureaus lag de focus vooral op ‘coole’ baantjes en ‘makkelijk’ geld verdienen. Maar terwijl de concurrentie dat riep veranderde de wereld om ze heen. Een baantje kon talent namelijk overal vinden, met 143 vacatures per 100 werklozen. Hoog tijd om de wereld van werk écht anders te bekijken. Met de andersom-sollicitatie zet Randstad talent in het middelpunt en geeft hen de kans om eens lekker kritische vragen te stellen.

Het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij.

Tijd voor de werkgever om talent te overtuigen waarom ze bij hen zouden moeten komen werken. Waar zie je mij over 5 jaar? Waarom zou ik bij een bedrijf werken dat zich schuldig maakt aan de klimaatopwarming? Dat is talent pas in hun kracht zetten. En het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij. ‘Waarom heb je mij niet gevraagd’ of ‘Komt er nog een ronde?’ kregen we terug van onze klanten, de werkgevers. De doelgroep is overtuigd, want zowel de merkbekendheid, overweging en voorkeur stijgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Account: Ralph Balk, Vanessa Smit
  • Creatie: Mark Muller, Jasper Janssen, Vincent Versluis
  • Strategie: Nine de Knecht

In samenwerking met:

  • Wavemaker, Bruut Amsterdam
  • Film-/productiemaatschappij: Beer ten Kate, Bruut Amsterdam
  • Muziek: Massive Music
  • RTV-producer: Amber Akkermans, Charlotte Spronk
  • Editor: Bruut Amsterdam

Randstad:

  • Kim van Dusseldorp,
  • Miemie Man,
  • Nic Huiskes,
  • Wim Vos,
  • Karin Winkel,
  • Corien Niezing,
  • Henriette Alting Van Geusau,
  • Marjolein ter Laak,
  • Margriet Okkerman

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Bijzondere vacature: professionele beer-knuffelaars gevraagd

Zomaar in het wild een beer tegenkomen en besluiten die te gaan knuffelen? Het was, en is, nog steeds een slecht idee. Maar mocht het op een of andere manier toch een droom van je zijn, dan loop je in New Mexico nu de kans die werkelijkheid te laten worden, en een levende knuffelbeer in je hand te mogen houden. Het New Mexico Department of Game and Fish is namelijk op zoek naar ‘professionele beer-knuffelaars’ voor een onderzoeksproject in het noorden van de Amerikaanse staat.

Denk vooral niet dat het gaat om een walk in the park.

De vacature op Facebook trok al heel wat bekijks, ook van de media (zoals 1, 2 en 3). Sollicitanten kunnen zich nog tot 30 maart melden. Maar denk vooral niet dat het gaat om een walk in the park. ‘Je moet in staat zijn om in zware omstandigheden te wandelen, de moed hebben om in een berenhol te kruipen en het vertrouwen hebben in je collega’s om je tijdens het proces te beschermen’, aldus de vacature. ‘Niet al het veldwerk op het gebied van wetshandhaving is glamoureus, maar we zouden het geweldig vinden als je je aansluit bij het team, waar je de ervaring van je leven kunt hebben.’

Knuffelberen, maar dan in het echt. In New Mexico hebben ze er een vacature voor, waar ze op zoek zijn naar 'professionele beer-knuffelaars.

Online solliciteren

Wie belangstelling heeft, kan online solliciteren (alhoewel de site wat moeite heeft om bereikbaar te zijn). De ideale sollicitant beschikt in elk geval over een bachelor-diploma van een erkende opleiding in biologie, politiewetenschap of wetshandhaving, ecologie, of een aanverwant terrein. Ze zeggen er ook meteen maar even bij dat assistentie van vrijwillige beer-knuffelaars niet gewenst is. ‘Ongeacht hoe schattig ze zijn, we raden je absoluut niet aan zelf in berenholen te kruipen of ze te knuffelen. Als je dat toch doet, zullen onze medewerkers een innig gesprek met je moeten hebben.’

‘Ongeacht hoe schattig ze zijn, we raden je absoluut niet aan zelf in berenholen te kruipen.’

De selectie voor de vacature bevat trouwens niet alleen diploma-eisen en een fysieke test, maar ook medisch en psychologisch onderzoek. Na eventuele selectie moeten de uitverkorenen eerst nog een jaar training ondergaan, onder meer om te leren omgaan met wapens, boten, patrouillevaardigheden en wildlife in het algemeen. Dat gebeurt deels op de Southeastern New Mexico Law Enforcement Academy, maar ook gedurende 14 weken ‘in het veld.’

beer-knuffelaars gevraagd

Voor wie het knuffelen van levensechte beren toch nog wat te spannend vindt, kun je in New Mexico overigens ook nog met Bambi aan het werk. Ook voor professionele hertenbeschermers staan immers nog vacatures open, zo valt te lezen.

Lees ook

Foto’s: New Mexico Department of Game and Fish

Het is écht waar… Het verhaal van de grootste wervings-incentive ooit (inzending New York Pizza)

Na een flinke daling in het aantal sollicitanten in 2021, startte New York Pizza in het laatste kwartaal van 2021 met de arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘New York Pizza Maffia’. De campagne was een combinatie van een hero-video die je gezien moest hebben en een call-to-action, waarbij de beste bezorger – echt waar – een ticket naar de ruimte wint. Dit was een succes en zorgde voor een ommekeer in aantal sollicitanten, met een harde groei tot gevolg.

Voor 2022 was de verwachting dat de markt zichzelf zou corrigeren, in combinatie met ‘het einde’ van COVID-maatregelen. Dit liep helaas anders. De krappe arbeidsmarkt hield aan, waardoor werving van nieuwe sollicitanten even urgent bleef.  Op basis hiervan stelde New York Pizza aan C2B de vraag: hoe zorgen we met een vervolgcampagne dat de ruimtereis intern meer gaat leven, om werknemers het hele jaar aan New York Pizza te binden? En voor de externe doelgroep (hoofdzakelijk (mannelijke) bezorgers in de leeftijd van 16 tot 22 jaar): om het aantal sollicitanten vanuit de Pizza Maffia-campagne vast te houden?

Het inzicht:

Weinig bezorgers geloofden dat er echt een ruimtereis werd weggegeven aan de beste bezorger van 2022. Velen dachten dat het een vroege 1-aprilgrap was. Dit bracht het inzicht: focus op dat de doelgroepen (huidige én toekomstige medewerkers) het gaan geloven. Want zodra ze geloven dat je als bezorger echt de ruimte in kunt, dan komen behoud van huidige werknemers + werving nieuwe werknemers vanzelf.

Het inzicht: zodra ze geloven dat je als bezorger echt de ruimte in kunt, dan komen behoud en werving vanzelf.

De oplossing:

Een yearround campagne, met de boodschap: het is écht waar! Met een samenspel tussen een hero-video (online + TVC), een interne competitie en veel supporting materials. Eén gezicht vormde de rode draad in de nieuwe campagne: de onverwachte held uit de 2021-campagne ‘pizza maffia’: Appie. Appie werd onder meer hoofdpersoon in de TV-commercial, het gezicht in een aanvullende interne hero-video waarbij hij de huidige bezorgers meedeelt dat het echt waar is én als presentator bij de interne activiteiten met regiowinnaars.

Wat was de impact van de case?

De content werd verspreid via een tv-commercial, New York Pizza-vrachtwagens, online (YouTube, Facebook, Instagram, TikTok), instore (POS-materialen en die cuts van een astronautenpak) en intern via intranet en WhatsApp groepen. Elke maand werd een (regio) top-3 bekendgemaakt. Deze winnaars kregen mooie prijzen en ervaarden G-krachten tijdens toffe activiteiten.

De maandwinnaars kregen mooie prijzen en ervaarden G-krachten tijdens toffe activiteiten.

De nieuwe campagne was een groot succes. Naast een hoog online bereik en veel positieve reacties (van de doelgroep én de medewerkers), draaide het vooral ook om de sollicitanten. Met een trots gevoel kunnen we delen dat het target van het aantal maandelijkse sollicitanten gedurende 2022 op hetzelfde niveau werd behouden als tijdens de succesvolle Pizza Maffia-campagne. De operatie en ‘servicebelofte’ (bezorging binnen 30 minuten) bleven daardoor ook op orde. Last but not least was het sentiment van franchisenemers omgekanteld. In 2021 was het belangrijkste punt van de franchisegemeenschap gedurende zes maanden: personeel. Deze year-round campagne heeft dat structureel veranderd, waardoor de focus weer op andere onderwerpen kon liggen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar de Pizza Maffia-campagne een one off was, is met deze vervolgcampagne een year-round verhaal neergezet. Essentieel om de sollicitaties op peil te houden in een vreselijk moeilijke markt. Bij deze campagne draait het om de grootste wervings-incentive ooit voor deze doelgroep. Verpakt met content die naadloos aansloot binnen de doelgroep. Waarbij het gezicht van het vorige succes de rode draad doortrok in een nieuw verhaal.

De huidige medewerkers werden continu meegenomen in het verhaal dat een van de bezorgers daadwerkelijk de ruimte in gaat.

Daarnaast is de focus ook veel meer gelegd op de 6.000 medewerkers, naast alle externe arbeidsmarktcommunicatie. Met interne (regionale) competities en Appie als hét gezicht van, werden de huidige medewerkers continu meegenomen in het verhaal dat een van de bezorgers daadwerkelijk de ruimte in gaat. Een moeilijk te overtuigen doelgroep werd zo een jaar lang bereikt én overtuigd. Met een continue stroom sollicitanten on target, trots onder de medewerkers én een fun & crazy reputatie voor New York Pizza, waar we met vervolgcampagnes nog verder op door kunnen bouwen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Adverteerder: NEW YORK PIZZA
  • Bureau: C2B, FourCreating, IT Reklame
  • Opdrachtgever: Joost Geurtsen, Kasper Overtoom-Meijer, Kirstie Wilhelmus
  • Strategie: C2B: Esther van Ierlant, Tim Meuleman
  • Concept & Project management: C2B: Esther van Ierlant, Robbin Hulsker, Thamar Bos, Sietske de Groot
  • Productie: FourCreating: Jurriaan Kwakkel, David Widen, IT Reklame: Jacco Italiaander

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

‘Learn Grow Connect’ en ’10 to Grow’: focus op onboarding en ontwikkeling (inzending TOPdesk)

‘Your epic journey starts here’: zo luidt bij TOPdesk onze recruitment marketingslogan. Elke nieuwe collega betreedt een wereld waarin je met een ervaren gids, gelijkgestemde reisgenoten en een rugzak vol mogelijkheden jouw gedroomde professionele reis beleeft. Onze Learning & Development-visie verbindt individuele ambities aan de missie van TOPdesk: duurzame groei creëren en potentieel ontwikkelen. Iedere TOPdesker heeft daarom een Talent Lead: een collega die fungeert als coach en klankbord. Een gids, als het ware, die de epic journey begeleidt en het beste in je naar boven haalt.

Sinds 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling.

De Talent Lead stimuleert het gebruik van ‘10 to Grow‘: sinds januari 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en een budget ter waarde van 10% van hun fulltime bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Deze secundaire arbeidsvoorwaarde wordt door sollicitanten benoemd als een van de belangrijkste redenen om voor TOPdesk te kiezen boven andere werkgevers.

Ook ons inwerktraject sluit aan op de Learning & Development-visie. Eveneens sinds 2022 leren nieuwe collega’s in het Learn Grow Connect-programma (LGC) de bedrijfswaarden en -doelen van TOPdesk kennen, verkennen ze hun groeimogelijkheden en bouwen ze een intern netwerk op. Vier keer per jaar start een groep aan de reis: de nieuwe medewerkers van de 3 voorgaande maanden. Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar en geven deelnemers de kans om te reflecteren op de opgedane kennis.

Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar.

Het programma eindigt met een project waarin alles samenkomt en dat de drie V’s van TOPdesk in de praktijk brengt: vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Inhoudelijke feedback heeft ervoor gezorgd dat het LGC-traject na 15 maanden is aangescherpt tot een relevant curriculum van workshops, trainingen en activiteiten dat iedere carrière bij TOPdesk een vliegende start geeft. Let the journey begin!

Wat was de impact van de case?

Bij TOPdesk houden we niet van loze woorden. Onze recruitmentmarketingslogan ‘Your epic journey starts here’ maken we waar. Hoe? Elke dag ontwikkelen we onszelf als individuen, als collega’s en als bedrijf dat software produceert die steeds beter wordt dankzij de inspanningen van al die gelijkgestemde mensen. Daarom ligt de focus in sollicitatiegesprekken in eerste instantie op cultuur: pas jij bij ons? Delen we dezelfde normen en waarden? En daarom hebben we LGC in het leven geroepen: een inwerktraject dat nieuwe collega’s onderdompelt in onze cultuur, manier van werken en in hoe we omgaan met elkaar en de wereld om ons heen.

Resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen.

De impact? Na het eerste jaar zijn collega’s volledig wegwijs geworden in de organisatie en bestaat er bijna geen twijfel meer over het aanbieden van een contract van onbepaalde duur. Ook daarna blijven we bijleren en groeien. Een ander resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen. Bij TOPdesk besteed je onder begeleiding van een Talent Lead tijd en budget aan persoonlijke groei, zodat je je gedroomde doelen haalt. Het 10 to Grow-budget als secundaire arbeidsvoorwaarde bewijst dat we vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. En dat de reis inderdaad behoorlijk episch wordt!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De manier waarop we bij TOPdesk aandacht besteden aan onze cultuur is vrij uniek. We besteden dagelijks aandacht aan het in ere houden van de drie V’s en het naleven van onze recruitmentmarketing-belofte. Uit feedbacksessie komt naar voren dat nieuwe collega’s blij verrast zijn over de mate waarin TOPdesk voldoet aan de verwachtingen die in de oriëntatiefase en tijdens de sollicitatieprocedure zijn geschapen. Het klinkt misschien logisch, maar bij heel wat oud-werkgevers werd die balans tussen belofte en realiteit als instabiel ervaren.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt gewaardeerd.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt dus gewaardeerd. Uit onderzoek is ook gebleken dat vooral Gen Z hier veel belang aan hecht, een grote doelgroep die we willen aanspreken. Door individuele groei te koppelen aan de bedrijfsdoelen van TOPdesk, bereiken we resultaten waar we met zijn allen terecht trots op mogen zijn.

Credits case

Het waren TOPdeskoprichters Wolter Smit en Frank Droogsma zelf die ooit als uitgangspunt voor hun onderneming namen dat mensen precies op die plek moet zitten waar ze zelf ook blij van worden, dat je buiten de gebaande paden moet kunnen treden en dat je als mens nooit uitgeleerd bent. Bijleren en persoonlijke ontwikkeling hebben bij TOPdesk dus altijd bovenaan de agenda gestaan. Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen, naast ‘new customer growth’ en ‘tangible product value’.

Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen.

Deze case kon niet bestaan zonder de tomeloze inzet van ons Hire 2 Retire-cluster, waar de teams HR, Recruitment en Learning & Development deel van uitmaken. Maar natuurlijk ook niet zonder alle Talent Leads, alle TOPdeskers die trainingen geven aan hun collega’s en natuurlijk alle TOPdeskers die elkaar elke dag opnieuw met teamwork en feedback verder helpen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Nieuwe werkgeverscampagne ‘Maak werk van de Toekomst’ (inzending Tata Steel Nederland)

We kunnen letterlijk en figuurlijk niet om staal heen. Onze samenleving is gebouwd op staal: we wassen in staal, eten uit staal, wonen in staal en rijden in staal. Tata Steel wil op een verantwoorde en duurzame manier staal maken, waarbij wij de impact op onze leefomgeving zo snel mogelijk verbeteren. Tata Steel Nederland staat voor de grootste transitie ooit binnen ons bedrijf. Daarbij veranderen wij het hart van ons productieproces. Om dit te kunnen realiseren zoeken wij talenten die ons hierbij helpen. In het speelveld van een zeer krappe arbeidsmarkt en in een tijd waarin Tata Steel Nederland vaak ook negatief in het nieuws komt, staan wij voor de opdracht om nieuwe collega’s te werven. Met de nieuwe campagne willen we ons verhaal vertellen en zo mensen raken en interesseren.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter. Nieuwe collega’s die de stap willen maken om voor ons te kiezen. Collega’s die het aandurven om mee te werken aan de toekomst van het bedrijf en die zich met hart en ziel willen inzetten om groen staal te maken in een schone omgeving. Een bedrijf waar men trots op is en een bedrijf dat staat voor de maakindustrie.

Baanbrekers en aanpakkers

In de campagne spelen de eigen collega’s – verspreid werken – een centrale rol. De verhalen en foto’s van medewerkers laten zien welke baanbrekers, aanpakkers, veranderaars, sleutelfiguren, en talenten Tata Steel hard nodig heeft. Nu, de komende jaren en in de volgende decennia. Om samen te bouwen aan het toonaangevende staalbedrijf van de toekomst. Waar iedereen trots op is.

Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap.

De campagne is zodanig opgebouwd dat “JUIST NU VOOR [sleutelwoord]” voor de specifieke doelgroep aangesproken wordt met competenties, beelden en basisteksten. De basisteksten zijn geschreven vanuit de insights van de doelgroepen, en hebben hun tone of voice. Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap. Met als doel een structurele instroom aan nieuwe medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Met de nieuwe campagne willen we de nieuwe ambities kenbaar maken en het verhaal te kunnen vertellen over de transitie van groen staal in een schone omgeving. En waarin medewerkers essentieel zijn. Zowel nu en later. Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

In mei 2022 is de implementatie Maak Werk van de Toekomst gestart. Op employer brand- en doelgroepniveau is de campagne uitgerold. Het concept wordt breed vertaald zowel intern als extern in uitingen, middelen, en contentconcepten. Ook bijvoorbeeld met een video voor Internationale Vrouwendag.

In een context waarin het debat zich steeds vaker tegen Tata Steel keert en het moeilijk is om het verhaal te vertellen, is het gelukt – mede door een nieuwe, herkenbare en onderscheidende campagne – in 2022 bijna 1.200 collega’s te werven, volle klassen op de bedrijfsschool, trainees en stagiairs te werven. Ook zagen wij een sterke stijging volgers van social mediakanalen.

Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

In de campagne ‘Maak werk van de toekomst’ zien we huidige medewerkers met kracht en trots op Tata Steel. Juist om het verschil te kunnen maken in de noodzakelijke omslag als een toekomstbestendig bedrijf. Zeker in een tijd waarin veel collega’s zich er niet direct op voorstaan dat ze bij Tata Steel werken, wordt deze campagne met trots gedragen. Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door de campagne Maak werk van de Toekomst zeggen trotse medewerkers: wij maken werk van de toekomst! Ook al ligt het bedrijf regelmatig onder vuur en krijgen (toekomstige) medewerkers de vraag waarom zij (gaan) werken bij Tata Steel. Maar onze medewerkers blijven trots. Met lef en kracht maken zij juist nu het verschil om te zorgen dat het staal van Tata Steel groen, schoon en circulair wordt. Dat straalt deze campagne uit.

In het huidige sentiment is het verhaal van onze ambitie uitdagend om op corporate niveau te vertellen. Deze campagne leent zich uitstekend om vanuit medewerkers te vertellen waar we voor staan en juist nu nieuwe collega’s van essentieel belang zijn. Het is een laagdrempelige manier om het menselijk gezicht van de organisatie te laten zien op een eerlijke, open en kwetsbare manier. Binnen de internationale strenge kaders met betrekking tot huisstijl zijn de grenzen opgezocht en is zowel herkenbaar als Tata Steel en een passende campagne te ontwikkelen die aansluit bij de doelgroepen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Tata Steel Nederland

  • Kim Marx, Manager Recruitment & Employer Branding
  • Dorothé Alfrink, Lead Expert Employer Branding

Creatie/productie:

  • Studio QKLQ en
  • Xicero Communicatie bv

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Hoe de Sourcing Benchmark het recruitmentvak verandert (inzending Cowboys)

Cowboys is a creative recruitment marketing agency and Cooble is the specialist in the field of sourcing. Together we launched the Sourcing Benchmark in 2022 . For the first time, there is an organization that shares all data and insights regarding sourcing. From average response rate to how many hours of sourcing you need on average to realize a hire .

Until now, there hasn’t been as much diversity in sourcing data publicly available.

Until now, there hasn’t been as much diversity in sourcing data publicly available. So organizations had no idea whether their sourcing activities were good. With the Sourcing Benchmark we also advocate separating sourcing from recruitment, because we sincerely believe that a recruiter is not a sourcer and the required skills differ significantly. By splitting the functions, the recruitment profession will be lifted to a higher level and making the data public will contribute significantly to this.

sourcing benchmark cowboys

Evaluate performance

The Benchmark allows you to evaluate performance by comparing it to industry standards. This can help organizations identify areas where they are falling short and develop strategies for improvement. If our Benchmark shows that a particular step in the sourcing process is performing less than industry standards, the organization can implement process improvements to achieve higher conversion, for example. By benchmarking against industry standards, organizations can gain a competitive advantage by identifying areas in which they outperform their competitors.

The Sourcing Benchmark enables organizations to communicate overperformance to internal and external stakeholders.

In addition, our Sourcing Benchmark enables organizations to communicate overperformance to stakeholders within and outside the organization. This in turn helps them attract more talent and create support among management and hiring managers. The Sourcing Benchmark therefore transcends simply sharing (sourcing) data. Because we are the first and only one to share such data, we lift the entire field to greater heights.

The Sourcing Benchmark from Cowboys and cooble, for the Werf& Awards 2023.

What was the impact of the case?

The Sourcing Benchmark has been viewed a total of more than 4,000 times via Werf& . We have reached a significant part of the Dutch recruitment world. In addition, the white paper has been downloaded 138 times. It has also been shared countless times via email, LinkedIn DMs and WhatsApp – but no figures are available for this. A total of 4 quarterly overviews and 1 annual overview of Sourcing Benchmarks were released and 34 social media posts were placed.

The Sourcing Benchmark has been published quarterly and an annual report has been drawn up for the whole of 2022.

The Sourcing Benchmark has been published quarterly and an annual report has been drawn up for the whole of 2022. To make it accessible to a large audience and get more people excited about sourcing, we have released the content in an attractive and visual form: whitepapers, infographics, social media posts and videos for social.

The Cowboys Sourcing Benchmark professionalizes sourcing throughout recruitment in the Netherlands: Read the entire case of Cowboys, for the Werf& Awards 2023.

Why should this case win a Werf& Award?

Our case must win because this initiative serves a higher purpose than just that of 1 organization. We are trying to further professionalize the entire field of sourcing – and recruitment – and give this beautiful profession the attention it deserves. In addition, we hope to inspire more organizations to share their sourcing data, so that we gain more transparency and openness about the results of recruitment processes.

By defining industry standards we can increase confidence in recruitment.

By dissecting the process components of recruitment and zooming in on them per step and defining industry standards, we can increase confidence in recruitment. Stakeholders can also make better informed decisions and thus encourage innovation.

The Sourcing Benchmark professionalizes sourcing throughout recruitment in the Netherlands: Read the entire case of Cowboys, for the Werf& Awards 2023.

Credits case

The following people, departments and/or external parties are involved in the case:

  • Cowboys is a recruitment online marketing agency that understands the new generation and knows how to reach talent. Lars, co-founder of Cowboys, loves challenge, creativity and innovation and helps recruitment departments and organizations with innovative online marketing strategies and campaigns.
  • Cooble is a company with 47 sourcing specialists who look for the most suitable talent for various industries and various job groups. They find untraceable talent by proactively searching and identifying suitable candidates. Find and Seduce. Founders Milou and Jan-Karel have been working with the Cowboys for several years.

Knowing more?

For more information, see Werf& Awards .

Also read