Een Masterplan voor het engagen met technische studenten (inzending Deloitte)

De krimpende markt van technisch opgeleide studenten is een uitdaging. Daarom des te belangrijker niet af te wachten tot ze heel misschien de weg naar Deloitte vinden, maar juist in hun belevingswereld te duiken en een oprechte connectie aan te gaan. Een gemeenschappelijke deler is cruciaal. En die deler hebben we gevonden in: de wereld van gaming.

‘We vonden een gemeenschappelijke deler in: de wereld van gaming.’

Enerzijds blijken de STEM-studenten (Science, Technology, Engineering & Mathematics) binding te hebben met strategische games, die skills vereisen waar wij bij Deloitte naar op zoek zijn. Anderzijds is gaming een prachtig voorbeeld van een inclusieve community. En wij geloven in gaming omdat wij geloven in een wereld waarin iedereen zichzelf kan en mag zijn. Vanuit deze gedachten ontstond ons ‘Masterplan’ om de doelgroep te bereiken, te engagen en ervoor te zorgen dat zij hun eigen ‘Masterplan’ vorm zouden geven.

We focusten ons in de eerste fase van de campagne op het bereiken en engagen van de kritische en schaarse doelgroep door hen op individueel niveau digitaal uit te dagen. In de tweede fase gaven we 4 finalisten de kans hun perfecte team samen te stellen om tijdens een unieke fysieke ervaring een gooi te doen naar winst in de finale van ‘The Masterplan’.

Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan.

Voor de eerste fase creëerden we een digitale open world waar technische studenten 3 games succesvol dienden af te ronden. Games die, net als de open world, speciaal voor deze gelegenheid zijn ontwikkeld en zorgvuldig afgestemd op de interesses van deze doelgroep. Maar liefst 2.370 technisch georiënteerde youngsters gingen de uitdaging aan. Uit alle studenten die alles succesvol hadden afgerond, kwamen 4 finalisten naar voren. Zij kregen twee weken de tijd om hun beste team samen te stellen voor de grand finale: een high-end gaming toernooi op professioneel niveau. Een ervaring om nooit te vergeten. Het winnende team nam niet alleen de trofee mee, maar verzekerde zich ook van een trip naar Londen… de bakermat van Deloitte.

Wat was de impact van de case?

The Masterplan is een totale mix van digitale marketingelementen die perfect op elkaar aansluiten. Enerzijds om zo de meest bijzondere campagne/game-beleving te creëren voor de doelgroep. Anderzijds om het hoogst denkbare campagneresultaat te behalen.

  • 12 verschillende lanceringsvideo’s die speciaal gepersonaliseerd waren voor studenten, opleidingen en universiteiten. Dit resulteerde binnen de doelgroep in 302.028 videoviews.
  • Een aantrekkelijk platform waarop werd gegamed en waarbij deelnemers minutenlang engaged bleven, gemiddeld 4 minuten en 36 seconden! Hierop werden kwalitatieve gegevens verzameld door Deloitte zoals beoogde afstudeerjaar en specifieke opleiding.
  • 8 gepersonaliseerde e-mail automations met een hoge open en click rate (29,01% en 6,62%, waarbij de benchmark respectievelijk 21,5% en 2,3% is).
  • 27 verschillende conversiecampagnes op social media onder bijvoorbeeld lookalike doelgroepen met korte animaties en gameplay. Met als resultaat een Cost Per Registration van €7,17 (benchmark recruitment: €16,03).
  • Een high-end gaming evenement om de finalisten de dag van hun leven te bezorgen. Deelnemers hebben deze fysieke ervaring beoordeeld met een 8.
  • The Masterplan: Een duurzaam concept dat blijvend gebruikt kan worden om studenten en potentiële werknemers op een unieke manier aan Deloitte te binden. 90% van de deelnemers geeft aan dit aan te bevelen aan vrienden.
  • Last but not least: 1 op de 3 geeft aan dat Deloitte stijgt in de Employer of your choice-ranking.

deloitte masterplan

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We zijn in staat geweest de kritische doelgroep meer dan vier en een halve minuut te engagen. Op een vernieuwende manier waarbij de waarden van Deloitte zijn geïntegreerd in de campagne. Dit terwijl er een ‘war-for-talent’ bezig is waarbij vooral technische studenten worden overspoeld met organisaties die hen op een traditionele en arbeidsintensieve wijze benaderen. De uitkomst is een hogere merkbekendheid en meer merkvoorkeur.

‘The Masterplan is een mooi voorbeeld hoe je de online en fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten.’

The Masterplan is verder een mooi voorbeeld hoe je vanuit een uitgekiende digitale marketingmix de online wereld en de fysieke wereld met elkaar kunt laten samensmelten. Want naast de digitale onderdelen verrasten we met een fysieke ervaring om niet snel te vergeten. We zijn er trots op dat we een belangrijke potentiële doelgroep in het hart hebben geraakt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Deloitte | Team Employer Branding
  • Techonomy | Digitaal en creatief marketingbureau
  • TimmerTV | Video productie
  • Hulan | Ontwikkeling van de drie games
  • ESL | Technische omkadering live gaming tijdens event
  • HP-Omen | Professionele gaming gear voor incentives en tijdens event
  • Foodmaker | Gezonde voeding tijdens finale event
  • Vormgenoten – Event branding

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Succesvol verkopers werven met de tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’ (inzending Kwantum Nederland BV)

Kwantum is met 1.700 collega’s, 110 winkels, 2 distributiecentra en een webshop niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Als dé leverancier van wand-, raam- en vloerproducten heeft bijna iedereen in Nederland wel iets van Kwantum in huis.

Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten.

Kwantum had te maken met een groot aantal openstaande vacatures op de winkelvloer. Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten. Een urgent vraagstuk dus, waarop snel geschakeld moest worden. Effectgroep* werd gevraagd een wervingscampagne op te zetten die Kwantum op de kaart zette als interessante werkgever én in korte tijd veel vacatures kon vervullen.

De campagne voor Kwantum draaide om het creatieve haakje ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’. Waarbij eigen medewerkers in de winkel en in de studio gefotografeerd zijn. Er is bewust gekozen voor een opvallende blauwe achterwand. Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend. De kleur werkt ook goed samen met het herkenbare oranje van Kwantum.

Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend.

Een brede doelgroep, landelijk aanspreken, met een beperkt budget? Een social first-strategie op basis van Google’s bekende See-Think-Do-funnel bood uitkomst. De focus lag op conversie vanuit Facebook en Instagram. Clicks naar de campagnewebsite en kwalitatieve sollicitaties waren de meetbare doelen. De campagne is continu bijgestuurd. Er zijn regio’s uitgezet – bij voldoende sollicitanten – of juist voorzien van extra mediadruk – als sollicitaties achterbleven.

Veel mensen bezoeken dagelijks de 110 winkels van Kwantum. Zij zijn al ‘Gek op Kwantum’. Deze groep werd ingezet om de campagneboodschap uit te dragen. Ook het personeel werd aangespoord om actief bij te dragen aan de werving van nieuwe collega’s. Er kwam een toolkit met promotiemateriaal voor meer exposure direct vanaf de winkelvloer. Voorzien van een QR-code, die leidde naar de campagnewebsite.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne heeft niet alleen de invulling van de specifieke vacatures een boost gegeven. Zoals Loek Roelofsen, Corporate Recruiter HFG onderdeel Kwantum, zegt: ‘In deze krappe arbeidsmarkt krijg je soms een hopeloos gevoel als het om werving gaat. Met deze campagne hebben we, zeker ook intern, laten zien en voelen dat er nog steeds een behoorlijke doelgroep beschikbaar én aan te spreken is.’

Te gekke resultaten

De campagne is binnen 6 weken gerealiseerd, van concept tot livegang! Gedurende de campagne is continu geoptimaliseerd. Zo is tussentijds gekozen om naast de reguliere click-to-site-advertenties ook Facebook Leads Ads in te zetten waardoor solliciteren nog laagdrempeliger werd gemaakt. Een gouden zet, die voor de campagne een interessante toevoeging bleek te zijn. Het aantal sollicitanten steeg hierdoor hard.

Hoewel de campagne maar 3 maanden actief zou zijn, is vanwege succes besloten deze te verlengen.

Hoewel de campagne in eerste instantie 3 maanden actief zou zijn, is vanwege het succes besloten deze te verlengen. Uiteindelijk heeft de campagne de volgende resultaten opgeleverd in de periode 18 april 2022 – 18 december 2022:

  • Totaal aantal vertoningen 1.729.086
  • Uniek bereik: 595.493
  • Click-to-campagnesite: 17.741
  • Aantal sollicitanten: 1.777
  • Aantal in dienst: 523

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Kwantum is een bekend retailmerk, maar had als werkgever nog niet echt een stempel gedrukt op de arbeidsmarkt. Met de wervingscampagne voor verkopers in de winkel (en verkoopadviseurs aan huis) heeft Kwantum hiervoor een mooie eerste stap gezet. En met succes! Er is gekozen voor een frisse, verrassende uitstraling, waarbij de bekende oranje kleur juist niet de boventoon voerde, maar gebruik werd gemaakt van een krachtige blauwe achtergrond.

De kleur, gecombineerd met eigen medewerkers in actie in de winkel, leverde een aantrekkelijk beeld op.

Dit gecombineerd met beeldmateriaal van eigen medewerkers in actie in de winkel leverde een aantrekkelijk beeld op. De tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum‘, sluit naadloos aan bij de merkbeleving en het werkgeversmerk. De campagne leverde bijna 1.800 sollicitaties op, waarmee een groot deel van de vacatures kon worden opgevuld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Klant: Kwantum Nederland BV – Loek Roelofsen, Marlies Hooiveld, Agnes Fijnaut, Anick de Hollander, Barbara van der Kolff
  • Creative Agency: Effectgroep – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Paulien van Hemmen, Corianne Visser, Bart Drost, Boudewijn Pompe
  • Mediabureau: Zuiver Media / Wind mee – Wouter Wanrooij, Floris Kreuk, Bram van der Maat
  • Fotografie: Sven Scholten
  • Studio: Beeldbunker

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Ontdek welke bedrijfscultuur in de accountancy het beste bij je past (inzending Finch Online)

Finch Online is een online platform waarmee professionals en studenten op basis van een persoonlijke scan kunnen zien welke bedrijfscultuur van een accountants- en belastingadvieskantoor het beste past. Want als accountant of fiscalist weet je wel wat er van je verwacht wordt en kun je overal aan de slag. Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn. En dat maakt Finch Online zichtbaar.

Juist de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent, maakt of het succesvol is op de lange termijn.

Finch Online speelt volledig in op zowel de behoeften van werknemers als werkgevers en geeft je letterlijk een kijkje in de keuken. Door middel van een cultuurscan kunnen professionals en studenten zélf 24/7 op detailniveau beoordelen welke bedrijfscultuur het beste bij hen als persoon past. Daarnaast is er veel aanvullende informatie te vinden over teamsamenstellingen, klantenportefeuilles, secundaire arbeidsvoorwaarden, thuiswerkregelingen, etc. Kortom: alle informatie, waarvan accountants, fiscalisten en salarisadministrateurs in ons onderzoek hebben aangegeven dat zij die nodig hebben, om een goede afweging te kunnen maken voor een nieuwe stap in hun carrière.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Dit wordt ondersteund met beeldmateriaal zodat ze een goede indruk van het kantoor krijgen en op basis van al die informatie een goede afweging voor zichzelf kunnen maken. Het platform is gestart met een aantal kantoren in het zuiden van Nederland en de komende tijd gaat het verder uitbreiden. Getnoticed heeft het platform gebouwd en daarnaast maakt Finch Online gebruik van de software van CompanyMatch om personen te matchen aan de bedrijfscultuur.

Wat was de impact van de case?

Finch Online maakt als eerste het onderscheidend vermogen van werkgevers in de accountancy- en belastingadviesbranche zichtbaar voor studenten en professionals. Door middel van een persoonlijke scan zien zij welke cultuur goed bij hun karakter past en vervolgens delen we alle relevante informatie met gebruikers die nodig is om voor henzelf de juiste afweging te kunnen maken.

Ontdek met de online cultuurscan van Finch Online welk accountants- of belastingadvieskantoor het beste bij jouw persoonlijkheid past! Lees de hele case van Finch Online,

De arbeidsmarkt binnen deze branche is en blijft enorm krap. Kandidaten worden overspoeld met berichten van recruiters over vacatures. Het zijn er vaak zoveel, dat ze niet eens de tijd nemen om ze allemaal door te nemen en erop te antwoorden. Tegelijkertijd willen zij wel graag weten wat nu voor hen de best passende mogelijkheden zijn, zonder een verwachting te scheppen bij een werkgever door te solliciteren of te reageren op een bericht. Samen met hen en een aantal werkgevers in de branche is Finch Online daarom tot stand gekomen.

Finch Online biedt een omgeving waarin kandidaten 24/7 op detailniveau werkgevers met elkaar kunnen vergelijken en zelf kunnen ontdekken bij welke werkgever zij als persoon goed zouden kunnen passen. We zijn gericht op een niche in de regio Zuid-Oost Nederland. Sinds de livegang in 2022 hebben we in 11 maanden ruim 10.000 websitebezoeken en ruim 8000 unieke gebruikers op ons platform gehad. Er zijn ruim 500 scans uitgevoerd; een conversie van meer dan 6% voor het deelnemen aan een scan die 5 tot 10 minuten vraagt van de bezoeker en daar zijn we trots op.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een nieuwe manier om werkgevers en werkzoekenden bij elkaar te brengen in een specifieke niche. Hierbij vormt de overeenkomst tussen personen en bedrijfsculturen het uitgangspunt en eens níet de vacature. Kennis is bij te brengen, personen verander je niet. Maar de juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij kennis toegevoegd kan gaan worden.

De juiste persoon op juiste plek zorgt voor ontwikkeling van je organisatie, waarbij je kennis kunt toevoegen.

Juist omdat de functies bij de werkgevers binnen deze branche erg vergelijkbaar zijn, draait het vooral om de omgeving waarbinnen je je functie uitoefent. Er zit een groot verschil in de bedrijfsculturen van de kantoren en dat maken we zichtbaar op Finch Online zodat studenten en professionals 24/7 kunnen onderzoeken welke werkgever het beste bij ze past. En daarmee creëer je langdurige en prettige samenwerkingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Finch Online: Moniek Vinken
  • Get Noticed: Arjan Elbers, Randy Cillessen en Inge van den Heuvel
  • CompanyMatch: Bjorn Veenstra, David van Driel

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Zet je IT-carrière AAN (inzending Ictivity)

Wie bij IT-dienstverlener Ictivity aan de slag gaat, wordt ‘Ictiviaan’. Het achtervoegsel ‘aan’ vormt de kapstok van de werkgeverscampagne van Ictivity: ‘Zet je carrière AAN’. Het doel? Vergroten van de zichtbaarheid van de dienstverlener onder IT-professionals, het verjongen van het werkgeversmerk met een nieuwe branding en IT’ers bewust maken van hun kansen bij Ictivity.

De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent.

Voor de campagne is een nieuwe werkenbij-site gemaakt. De look-and-feel is flink verjongd, voor betere aansluiting bij de doelgroep. Om het bereik en de naamsbekendheid te vergroten, is met speelse banners en video’s geadverteerd op Facebook en LinkedIn. De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent: werken bij de gezelligste IT-club van Brabant, persoonlijke doorgroeimogelijkheden en werken aan de gaafste projecten.

De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent

Plezier en een goede werksfeer zijn namelijk kei-belangrijk bij Ictivity. Net zoals slim werken, een tikkeltje eigenwijs zijn en altijd vooruit gaan. De ads bestonden uit bijzondere ervaringsverhalen van Ictivianen die hun carrière al hebben AANgezet, gekoppeld aan hun persoonlijke drijfveren. Denk aan de karatelessen van Stan of 80 km per uur downhill met Frank. Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test. De uitslag leidde naar een bijpassend ervaringsverhaal.

Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test.

Uniek aan de campagne is dat het nieuwe werkgeversmerk de volledige employee journey vormt, waarin het concept AAN is doorgevoerd: van de AANleiding, het AANbod, de AANkomst, het AANspreekpunt tot het AANvalsplan. Uiteraard is deze ook op de website te vinden, waarbij op prikkelende wijze wordt toegelicht wat potentiële medewerkers kunnen verwachten van Ictivity. Ook biedt de website meer info over het vitaliteitsprogramma fit@ictivity, een virtuele rondleiding met een drone door het kantoor, blogposts én natuurlijk de openstaande vacatures. Intern stond het refer-a-friend-programma centraal (zet je bankrekening AAN).

Wat was de impact van de case?

Het primaire doel van de campagne, het bereik vergroten onder IT’ers in Nederland, is bereikt. In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald. Dat de campagne opvalt, blijkt wel uit het aantal keer dat de interactieve test werd ingevuld: 3.392 keer. Een conversie van 28% op het aantal clicks op de ads. Het succes van de campagne zit daarnaast in een enorme verbetering van het engagement met de doelgroep. Een kwart van de mensen die de test invulde, klikte door naar de website waar gemiddeld 5,5 pagina’s werden bekeken (een stijging van 40,7%). De doelgroep was voor 3.830 minuten engaged op de website (dit zijn 64 uren of bijna 3 volledige dagen).

In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald.

De effecten zijn ook merkbaar tijdens de gesprekken met kandidaten. Er werd enthousiast op de campagne gereageerd. Steeds meer kandidaten zijn bekend met Ictivity of nemen op eigen initiatief contact op om de mogelijkheden te bespreken. Met als resultaat dat Ictivity met behulp van deze campagne, ondanks de alsmaar toenemende krapte op de arbeidsmarkt, erin is geslaagd om nieuwe kandidaten aan zich te binden en zelfs het niveau van aannemen heeft verbeterd.

'Zet je IT-carrière AAN’ is een unieke recruitmentcampagne van Ictivity, ingezonden voor de Werf& Awards 2023.

Ook intern leeft de campagne. Ictivianen zijn betrokken en zijn nog meer ambassadeurs geworden van het merk Ictivity. Bovendien sijpelt het AAN-concept door in de interne communicatie, waaronder de refer-a-friend-campagne ‘Zet je rekening AAN’, die een extra impuls heeft gegeven aan het aandragen van nieuwe kandidaten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De omvang en beschikbare middelen van Ictivity laten zien dat dit een toonaangevende campagne is van hoog niveau. Middels het thema ‘Zet je IT-carrière AAN’ maakt de campagne de doelgroep bewust van de kansen bij Ictivity. Dit thema is bovendien doorvertaald in de volledige employee journey. Ictivity heeft haar werkgeversmerk op een luchtige en speelse manier weten neer te zetten, die ook voor een niet-IT’er tot de verbeelding spreekt. Dit komt onder andere door de huisstijl, tone of voice en visuals die gebruikt zijn.

'Zet je IT-carrière AAN’ is een unieke recruitmentcampagne van Ictivity, ingezonden voor de Werf& Awards 2023.

Kijkend naar de resultaten heeft de campagne tevens zeer goed gepresteerd. Tot slot is het duurzaamheidsgehalte van de campagne hoog: het is makkelijk om kleine dingen aan te passen of nuances te doen, zonder dat de hele campagne op de schop moet. De boodschap blijft immers hetzelfde.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ictivity

  • Ivon Kleinendorst, marketing manager,
  • Eric Derijks, corporate recruiter.

Like Honey

  • Account: Jermain Dorder
  • Copy en strategie: Hielke Heijink

Tête de la course

  • Art en strategie: Ruud Cuijpers

Editor, illustraties en interactieve media: Everybody Likes Penguins (Mitchell van Drie)
Fotografie: Epsilon Studios
Film/productie: Capture Rebels

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Hoe Alliander met ‘#100 goede redenen’ technici en IT’ers aantrekt (inzending Alliander)

Het elektriciteitsnet is overbelast en de energietransitie versnelt. Om dat op te lossen hebben we als Alliander heel veel mensen nodig. Specialisten en zij-instromers! In de techniek én IT. Zij zijn niet of latent op zoek naar werk en omdat Alliander niet bekendstaat als IT-werkgever of om de zij-instroommogelijkheden, is het een uitdaging om collega’s te vinden. Onbekend maakt onbemind: de lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.

De lage bekendheid zorgt ervoor dat een groot deel van de doelgroep een overstap niet eens overweegt.

We zijn gestart met een strategie voor het aantrekken van deze doelgroepen. Met als basis een goede positionering als een aantrekkelijk werkgever op de arbeidsmarkt. Vanuit het uitgangspunt om een positieve associatie te creëren om een mogelijke overstap te overwegen.

Vanuit de strategie is de ‘100 goede redenen’-campagne ontwikkeld. Een goed salaris kun je overal krijgen. Een gratis opleiding al op minder plekken. En waar werk je nou aan de energietransitie in Nederland? Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn wel 100 redenen. Wat als we deze uitschrijven en de kracht van de aantallen gebruiken om de aandacht te trekken? Het totaalpakket maakt Alliander het overwegen waard. Zo kwamen we op ‘100 goede redenen om bij Alliander te werken’. Een campagne gemaakt door collega’s voor nieuwe collega’s.

Er is niet één reden om bij Alliander om te werken. Er zijn er wel 100.

We hebben onze collega’s betrokken. Zij kunnen het beste vertellen wat onze USP’s zijn en waarom nieuwe collega’s bij ons moeten komen werken. De campagne houdt ook de achterdeur dicht, want onze collega’s staan erbij stil hoe goed het is bij Alliander.

Uitgangspunten

  • Geschikt voor werving, doelgroepgericht
  • Bewijslast en betrokkenheid vanuit eigen collega’s
  • Toepasbaar op behoud
  • Wendbaar in tijd en budget

Doelen

  • Wervingsuitdaging: bereiken van nieuwe (zij-instoom)doelgroepen
  • Engagement van de social campagnes vergroten: interacties verhogen met 25% en vanuit daar 25% meer bezoekers op onze werkenbij-site
  • De dalende trendlijn in sollicitaties doorbreken

Wat was de impact van de case?

Sinds de start van de techniekcampagne en IT-campagne in augustus 2022 zien we over heel werken bij Alliander na 6 maanden een toename in het aantal bezoekers op Werkenbij.alliander.com (89% t.o.v. 2021), een toename in het aantal bekeken vacatures én een toename in sollicitaties bij de kritieke capaciteitsgroepen (+33% techniek) en (+136% IT). Ondanks de extreem krappe arbeidsmarkt zien we sinds de start van de campagne dus een positieve trendbreuk.

Daarnaast zien we dat dat de differentiatie van de 100 redenen per doelgroep werkt. Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten. Door het gebruik van analytics weten wij precies welke redenen we voor welke doelgroepen moeten gebruiken. Ook worden de marketinguitingen wendbaar aangepast op prioriteit en tijd waardoor de campagnes maximaal effectief zijn.

Monteurs slaan op andere redenen aan dan netspecialisten.

De campagne slaat ook intern aan. Zo gebruiken collega’s regelmatig de ‘100 goede redenen’-campagne om zelf het eigen netwerk op social media te motiveren om ook bij Alliander te komen werken. En de vraag ‘wat is jouw reden om voor Alliander te werken?’ kunnen we inmiddels ook als veelgesteld beschouwen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hebben een onbekende werkgever, in een schaarse markt, bekendgemaakt onder de doelgroep. Met de redenen waarom iemand overweegt over te stappen. Dat is de kracht van de campagne. Allemaal vanuit de corporate missie, workdrivers en overkoepelende voordelen. Door de inhoud bij onze medewerkers op te halen, zorgden we voor maximale aansluiting bij de doelgroep. En het maakt de campagne authentiek. De vorm zorgt ervoor dat we nieuwe en bestaande content in de hele funnel op een herkenbare manier optellen.

Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken.

Ook hebben we collega’s op diverse manieren betrokken. Dat zien we terug op social media. Collega’s delen hun 100 redenen. De campagne heeft geholpen om van hen ambassadeurs te maken. Bovendien hebben we een innovatieve online marketingtechniek toegepast. We gebruikten beïnvloedingsstrategieën vanuit de psychologie om te activeren. Daarnaast hebben we de campagne continu gemeten. We weten hierdoor welke reden, bij wie werkt. De gepersonaliseerde content en uitingen zijn hierdoor zeer effectief.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander

  • Alle 411 collega’s die redenen om bij Alliander te werken hebben aangedragen.
  • De collega’s die zichzelf, hun werkplek en soms hun huis hebben opengesteld voor het beeldmateriaal.

Team arbeidsmarktcommunicatie:

  • Marnix de Groot (productowner)
  • Lisa-Marie van den Brink (communicatieadviseur)
  • Simone Bouwmeister (contentspecialist)
  • Dian Hoes (productowner werkenbij.alliander.com)
  • Leroy Meurs (online marketeer)
  • Neeltje Meijler (contentspecialist)

Extern

  • Kaliber
  • MrWork

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Ruim 40 makers over werk: een succesvolle podcast-campagne (inzending YoungCapital)

Samenwerken met 40 makers, artiesten en influencers. Dat is wat wij als YoungCapital deden voor onze Whatever Works. Work.-campagne. Want als er één groep een inspiratie is voor jongeren, dan is die het. Wij vroegen de makers om hun eigen invulling van het thema ‘werk’ en gaven ze alle vrijheid. Dit leverde spraakmakende, inspirerende en vooral echte verhalen op. In populaire podcasts.

Bijvoorbeeld in een special van Rookworst de Podcast. In rubrieken van FCA Daily, Amsterdamse Mokkels, Met de Gurnels, de Pantelic Podcast, Het Tussenuurtje en de Cor Potcast. En in nieuwe formats van Supergaande, Top Notch en Noah’s Ark. Content waarmee wij jongeren inspireren en motiveren om aan het werk te gaan. Op wat voor manier dan ook. Via ons, met hun eigen business of via via. Whatever Works. Work.

Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Naast de content op hun eigen platform, kregen alle makers een landingspagina op youngcapital.nl. Met vacatures die zij zelf uitkozen. Plus een motiverende boodschap voor de doelgroep. Zo maakten we het vinden van een baan nóg makkelijker. Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Dat we met de podcasts zouden opvallen, wisten we zeker. Maar dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen. We realiseerden 12 miljoen impressies en 4,5 miljoen views. Met een engagement-rate van 3,33%. Ook op brand love heeft de content zich meer dan bewezen. We realiseerden een significante stijging van 12% op geholpen merkbekendheid, 14% op het statement ‘YoungCapital past bij mij’ en 11% op het statement ‘YoungCapital heeft de beste vacatures’.

Dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen.

Niet alleen de impact op bereik en brand love overtrof onze verwachtingen. Ook het daadwerkelijk activeren van jongeren om op zoek te gaan naar werk en te solliciteren. We realiseerden een click through rate (CTR) van 4,2% (tegenover 0,42% in onze reguliere social campagne). Als je het al een CTR kunt noemen, want bijna al het websiteverkeer kwam bij ons binnen door direct de URL in te typen.

Daarbij was maar liefst 92% van de bezoekers nieuw op de YoungCapital-website. Van die nieuwe bezoekers heeft 1,3% daadwerkelijk gesolliciteerd. En die sollicitaties waren ook nog eens kwalitatief. Het hire-percentage was met 13% namelijk 60% hoger dan we gewend zijn. Ook de Return On Advertising Spend (ROAS) was positief: voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Onze conclusie? Echte, grappige en inspirerende verhalen over werk werken. Koppel je die verhalen vervolgens aan gepersonaliseerde landingspagina’s, dan gaan de resultaten door het dak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar podcasts vaak onderdeel zijn van een campagne, hebben wij hier juist het hoofdmedium van gemaakt. Daar bovenop gaven wij de makers de vrijheid om zelf invulling te geven aan het thema ‘werk’ en kregen wij de content tegelijkertijd met heel Nederland te horen. Een risico. Maar een met mooie kwalitatieve resultaten.

Met deze campagne laten wij zien dat als de match tussen de doelgroep, maker en het merk goed is, podcasts gigantisch veel verkeer kunnen genereren, dat significant bijdraagt aan je merkvoorkeur. En dat zonder een clickable URL.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

YoungCapital

  • Moniek van Asten
  • Assira Colmsee
  • Sifra van Beugen
  • Deni Barisic

Top Notch

  • Top Notch: Kenneth Henn
  • De stroom en Supergaande: Selin Karaaslan
  • FC Afkicken: Maarten de Fockert

Initiative

  • Milan van Vugt
  • Kemm Spencer

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Bij KPN verdien je zoveel meer ? @TikTok (inzending KPN)

Jongere doelgroepen bereiken blijft lastig in ons vakgebied. Maar die willen we juist in onze winkels hebben! Daarom hebben we voor het werven van KPN winkelpersoneel A Bigger Circle uitgedaagd om een campagne te bedenken. Eentje waarbij de doelgroep zich aangesproken voelt en uitgedaagd wordt om te solliciteren. Het resultaat: een TikTok-campagne met meerdere video’s met een rapper, dansers, positieve reacties en… met succes, want we gingen als KPN viral!

Rapper Tijn maakte een vette eigen geschreven rap over hoe mooi het is om voor KPN te werken.

Rapper Tijn maakte er wat van: een vette eigen geschreven KPN-rap met daarin hoe mooi het is om voor KPN te werken en wat de voordelen zijn. En aan het einde een stevige what’s in it for you en call-to-action die voor veel positieve reacties zorgden. Zowel op de video, als op de sollicitatiecijfers.

Niet alleen op TikTok ging de campagne viral met maar liefst 2,5 miljoen views, maar ook binnen KPN van de monteurs tot aan de Raad van Bestuur. En dat hadden we vooraf niet durven dromen. Er liep al een langlopende campagne om winkelpersoneel aan te trekken, gericht op meerdere doelgroepen. Maar wij besloten om tegen een zeer bescheiden budget ons extra te richten op jongeren via TikTok. Want bij KPN geloven wij dat de jongere doelgroep ons bedrijf nóg beter maakt en klaarmaakt voor de toekomst.

Met ruim 334 extra sollicitaties mag de campagne met recht een succes genoemd worden.

De TikTok-campagne heeft onze doelgroep verrast over hoe aantrekkelijk werken in een KPN-winkel is en dat op een ludieke en eigentijdse manier. En de cijfers liegen er niet om! Met bijna 25.000 likes, 471 comments en een significante stijging in onze website traffic. En met ruim 334 extra sollicitaties mag de campagne met recht een succes genoemd worden. En het is dat de lat voor solliciteren op 18 jaar ligt, anders was het nog veel hoger geweest, dat weten we zeker.

Wat was de impact van de case?

Let’s talk numbers! Ten eerste: 2,5 miljoen views, 24.700 likes, 471 comments en 448 reposts, wow! Daarnaast zagen we een flinke stijging in de conversieratio van 12% op onze werkenbij-site, hebben 334 mensen gesolliciteerd en zijn er 32 mensen aangenomen.

@kpn_nederland Bij KPN verdien je zoveel meer ? Kom werken in de KPN winkel #Tijn #werkenbijKPN #winkelbaan #werken ♬ WERKEN IN DE KPN WINKEL RAP – KPN

Daarnaast zagen we dat 95% van de reacties op TikTok positief was. Een greep uit de 471 reacties: ‘zo moeten alle reclames gemaakt worden dan is het gewoon leuk om naar te kijken???; ’’Ik ga bijna solliciteren 😮 gewoon omdat dit zo vet in elkaar gezet is!’; Dit blijft echt een top reclame?; done gesolliciteerd @kpn_nederland me wel aannemen he ?. Kortom, jongeren voelden zich aangesproken, waren direct bekend met de arbeidsvoorwaarden van KPN en het imago van KPN onder de jongeren kreeg een mooie boost.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het wordt binnen ons vak steeds lastiger om de jongeren doelgroep te bereiken en in beweging te krijgen. Je redt het niet meer met het voorschotelen van een vacature met marktconforme voorwaarden. Het is in 2022/23 daarom des te belangrijker creatief te zijn in media en communicatie. Lef is een kernwaarde van KPN. Met deze campagne hebben we lef getoond, getracht te innoveren binnen media, met creatieve communicatie die de jongeren doelgroep aanspreekt. Uit de reacties van de doelgroep blijkt dat dit uitstekend gelukt is. Daarnaast proberen wij met deze case concullega’s te inspireren. Be creative.

@kpn_nederland Flexibele werktijden én de leukste collega’s? Kom werken bij KPN! ? @KPN #werkenbijkpn ♬ WERKEN IN DE KPN WINKEL RAP – KPN

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

KPN:

  • Niels Waanders
  • Shanne Don
  • Remco van de Kamp

A Bigger Circle:

  • Sander Smit
  • Zaid El Ouardani
  • Ella van Wees
  • Jeremy Freeling Duke

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Matcht jouw DNA met Amsterdam UMC? Van persoonlijke klik tot hire (inzending Amsterdam UMC)

De klantcase van Amsterdam UMC laat een succesvolle aanpak zien van het doorlopend in contact komen met potentiële collega’s door het centraal stellen van de kandidaat en de match met de bedrijfscultuur. De focus ligt hierbij niet op de vacature, maar op de persoonlijke klik tussen de kandidaat en Amsterdam UMC. Door gebruik te maken van Recruitment Leads van CompanyMatch komen we doorlopend in contact met interessante kandidaten.

De landingspagina ‘Passen wij bij elkaar, doe de test‘ trekt veel bezoek, met tot op heden maar liefst 5.569 unieke bezoekers, van wie 32,5% de test start. Van de nog anonieme kandidaten (met een matchpercentage van boven de 70%) kiest 28% direct voor de opt-in en geeft zo toestemming aan Amsterdam UMC om contact op te nemen. Het recruitmentteam benaderde in 8 maanden tijd meer dan 200 kandidaten via e-mail en sprak met 62 van hen, van wie er 22 zijn opgenomen in het sollicitatieproces. Uiteindelijk resulteerde dit tot nu toe in 7 hires, onder wie 3 verpleegkundigen en 2 technici.

De aanpak was inside-out en doelgroepgericht, waarbij meer dan 450 collega’s werden betrokken bij een ambassador survey om het matchbare Amsterdam UMC-profiel te bepalen. Daarnaast werden 10 onderliggende wervingsdoelgroepen gedefinieerd in de moeilijk te werven doelgroepen, waaronder verpleegkundigen, medisch specialisten en techniek. Door de werksfeer en werkcultuur van Amsterdam UMC te benadrukken en de persoonlijke klik met kandidaten centraal te stellen, wordt succesvol latent talent in de regio verleid en geïnteresseerd voor het werkgeversmerk.

Wat was de impact van de case?

De case heeft op 2 vlakken resultaten opgeleverd:

1. Match met bedrijfscultuur

Het heeft ons veel gebracht als je kijkt naar cultuur en identiteit. In 2018 zijn AMC en Vumc samen verder gegaan onder de naam Amsterdam UMC. Door een inside-out aanpak kan iemand al snel zien of er een match is met onze bedrijfscultuur per doelgroep.

2. Doorlopend instroom van warme recruitmentleads

Het levert ons recruitmentteam leads op die een goede match en positief zijn over onze bedrijfscultuur. Deze oplossing zorgt ervoor dat de kandidaat zelf aangeeft dat wij met hen contact mogen opnemen. In cijfers zie je de volgende funnel terug (periode 1 juli 2022-1 maart 2023):

  • 200+ leads benadert via e-mail vanuit recruiters
  • 62 reactie terug op de e-mail en/of gesproken
  • 34 vervolgacties:
    o 12 job alert aangemaakt (wel interessant maar nu geen passende vacature)
    o 22 procedure gestart
  • 7 aangenomen (2 techniek, 3 verpleegkundigen, 1 analist, 1 flex student)
  • 3 nog in procedure
  • 12 afgewezen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij verdienen deze Award vanwege de laagdrempelige aanpak om talent ook de mogelijkheid te bieden om via een bedrijfscultuur match met ons in contact te komen. Ondanks de beperkingen van actieve sourcing in de zorgsector, hebben wij met een minimale investering toch 200+ relevante leads in slechts 8 maanden tijd weten te genereren.

Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot 7 hires in schaarse doelgroepen, maar ook geholpen om de bedrijfscultuur over te brengen.

Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot 7 hires in schaarse doelgroepen, maar ook geholpen om de bedrijfscultuur over te brengen aan kandidaten. Via een inside-out-aanpak hebben we collega’s binnen de hele organisatie betrokken bij het bepalen van het matchbare profiel en het definiëren van 10 soms moeilijk te werven doelgroepen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern

  • 450+ interne collega’s
  • recruitment team
  • arbeidsmarktcommunicatie (Manouk Backer en Hilde Klamer)

Extern

  • CompanyMatch (Bjorn Veenstra en David van Driel)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Out-of-the-box-campagne door te denken vanuit talenten (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Met onze employer branding campagne richten wij ons als Hoppenbrouwers Techniek op het werven van talenten en het laagdrempelig kennismaken met ons familiebedrijf. Of je nu een doorgewinterde techneut bent of een groentje op zoek naar technisch werk: we zoeken altijd nieuwe collega’s. We kijken verder dan alleen je cv en motivatiebrief. Jouw talenten, competenties en drijfveren zijn voor ons veel belangrijker. Zo komen we erachter waar jouw passie ligt, waarin je jezelf wilt ontwikkelen en hoe wij die werkdroom kunnen waarmaken. Laten we (digitaal) kennismaken.

Jouw talenten, competenties en drijfveren zijn voor ons veel belangrijker dan je cv.

We hebben daarom het (digitale) ‘kopje koffie’ ter kennismaking geïntroduceerd en ter vervanging van de formele sollicitatie. Met een campagne waar we medewerkers en hun unieke talenten centraal zetten, nodigen we de doelgroep uit zich hierin te ontwikkelen bij Hoppenbrouwers. Het doel van de campagne was het genereren van soft conversies (kennismakingen). Met de talenten die we uitlichten kunnen we ons op specifieke profielen richten.

Daarnaast lag het succes van deze campagne in de nauwe samenwerking tussen team employer branding (Linsey Thielen) en team recruitment (Wesley van Gastel). De wervingsfunnel kon volledig worden doorlopen doordat alle leads en aanmeldingen binnen 24 uur werden opgepakt door recruitment. We hebben de campagne online op Facebook en Linkedin uitgezet en offline middels een abricampagne. Met het doel >100 kopje-koffie-aanmeldingen op onze werkenbij-site en >100 leads op Facebook/Linkedin in een periode van 3 maanden.

Kom jij met mij een worstenbroodje eten?

Daarnaast zijn we tijdens de campagne ook gaan experimenteren met verschillende soorten boodschappen. Denk hierbij aan: Haak jij aan op onze vrijmibo? Of: Kom jij met mij een Brabants worstenbroodje eten? Dit zorgde ervoor dat we een hogere conversieratio hadden in onze online campagne.

Wat was de impact van de case?

Deze pilotcampagne heeft ervoor gezorgd dat we in onze eigen organisatie het richten op talent volledig hebben doorgevoerd. Het cv wordt steeds minder belangrijk. Tijdens een laagdrempelige (digitale) kennismaking wordt er vanuit competenties gekeken of er een match is. Voor iedere potentiële kandidaat is er een passende plek in onze organisatie mits ze passie voor techniek hebben en passen binnen de Hoppenbrouwers-cultuur.

Resultaat direct vanuit de campagne in een periode van 3 maanden:
> 125 Kopje Koffie-aanmeldingen
> 150 Leads (potentiële sollicitanten)
> Stijging van 62,5% in conversieratio door te experimenteren met fun-content

De campagne heeft ervoor gezorgd dat we met meer potentiële medewerkers in contact zijn gekomen. We sluiten beter aan bij de behoeften van de huidige werkzoekende door het laagdrempeliger te maken. Daarnaast past het enorm goed bij de organisatie omdat we een familiebedrijf zijn en het zien en herkennen van talenten in onze cultuur zit. Het is zo succesvol geweest waardoor we het concept in onze always-on campagnestrategie hebben opgenomen en in de structuur van onze nieuwe website hebben verweven.

hoppenbrouwers techniek

In de periode september t/m december 2022 heeft dit nog eens extra >300 aanmeldingen opgeleverd voor het Kopje Koffie drinken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De krapte op de technische arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we moeten omdenken en blijven denken in kansen. We krijgen te maken met nieuwe generaties en hun behoeften. Uiteraard blijft het van belang dat het binnen de organisatie past maar we moeten wel meebewegen in de tijd van nu. Hoppenbrouwers Techniek is een platte organisatie waar de introductie van het ‘Kopje Koffie drinken’ past in de laagdrempelige familiecultuur bij Hoppenbrouwers en bij de generatie van nu.

De campagne hebben we continu geoptimaliseerd, dit door verschillende varianten te bedenken waarmee we weer nieuwe doelgroepen konden aantrekken. Daarnaast hebben we het ook in de structuur van de werken bij website verweven en in onze always-on campagne waardoor we nu anno 2023 nog steeds een stijging zien in de maandelijkse aanmeldingen voor een ‘kopje koffie’.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Intern: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding) & Wesley van Gastel (Teamleider Recruitment)
  • Campagne middelen & concepten: CommunicatieTeam
  • Online Campagne: Fingerspitz Agency
  • Fotografie: NoPoint Fotografie
  • Werkenbij website: Radancy

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Over de rijke oogst van de Werf& Awards: ‘Een goede case laat zich lezen als een goed verhaal’

De inzendtermijn is officieel nog niet eens gesloten, maar nu al staat het aantal inzendingen voor de Werf& Awards op recordhoogte. En gezien de hoge kwaliteit van de vele cases belooft het dit jaar bovendien spannender dan ooit te worden. Waar gaat de vakjury zoal op letten bij de beoordelingen? Een rondgang langs enkele juryleden, aan de hand van een vijftal vragen.

#1. Wat zie je graag terug in de cases?

Marion de Vries (juryvoorzitter): ‘Dat organisaties daadwerkelijk aan employer brand MANAGEMENT gaan doen. Dat ze de werkgeversbelofte doorvertalen naar alle fases van de kandidaatreis. En dat ze stilstaan bij de actuele situatie van de organisatie.’

‘Veel organisaties hebben het nu lastig. Denk: Shell met hun fossiele brandstof en extreme bonussen.’

‘Er zijn veel organisaties die het momenteel lastig hebben. Dat kan allerlei redenen hebben. Denk aan een Shell met hun fossiele brandstof en extreme bonussen. Een Belastingdienst met de toeslagenaffaire. Philips met de slaapapneu-problematiek en de bonus van de ex topman. Tata Steel met de gezondheidsproblemen in de regio. Of de zorgsector die geen goed imago heeft. Alle organisaties die in 2022 weer zijn opgekrabbeld na Corona. Aan dit soort problematiek kun je niet voorbij gaan in je communicatie met de arbeidsmarkt. Ben benieuwd of we dat gaan terugzien.’

René van der Kroon (strategy & creative director Radancy): ‘Verrassing. Verbazing. Humor. Dat er echt even een emotionele reactie ontlokt wordt. Veel campagnes kleuren toch nog vaak binnen de lijntjes. Dan klopt alles, behalve je hart. Maar zeker in deze tijd van krapte moet je (durven) opvallen, anders ga je ten onder in de zee van communicatie die ons dagelijks overspoelt. Bill Bernbach zei het treffend: If your advertising goes unnoticed, everything else is academic.’

jury awards silene geuzeSilene Geuze (Senior Adviseur Employer Branding | Arbeidsmarktcommunicatie bij PostNL): ‘Ik kijk vooral naar (werkgevers-)merkbekendheid, en een imagocampagne-aanpak en dan niet een single campagne, maar ook een uitwerking naar doelgroepen. Iets meer beeld krijgen hoe een organisatie strategisch te werk gaat. Ook is het interessant om meer informatie te ontvangen over de EVP; wat is de belofte aan talent en wat verwacht een organisatie van talent? En hoe zie je de EVP als kapstok terug in de arbeidsmarktcommunicatie en dus de case die is ingezonden?’

‘Vanuit eigen ervaring weet ik dat het een uitdaging is de sweetspot te vinden waar je de behoefte van je (toekomstig) medewerkers terugvindt.’

‘Vanuit eigen ervaring kan ik vertellen dat het een uitdaging is om de sweetspot te vinden waar je de cultuur, identiteit van het merk en de behoefte van je (toekomstig) medewerkers terug vindt en voelt in je communicatie. De juiste snaar raken en dit vervolgens in een communicatiestrategie doorvertalen, daar gaat het om.’

Orlando Belfor (Adviseur Werving & Selectie | Diversiteit & Inclusie, bij de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel (OBP), bij het Ministerie van VWS en nieuw in de jury): ‘Wat ik graag zou terugzien: hoe hebben ze aandacht besteed aan diversiteit en inclusie? En het zou mooi zijn als ze ook nog laten zien/vertellen waarom ze dat doen. Zelf ben ik bovendien een groot voorstander van humor indien mogelijk. Dus voor mij is dat ook wel een belangrijke factor. En: raakt het mensen? Maakt het emotie(s) los? Durf je als organisatie anders te zijn, heb je lef en straal je dat uit in je uitingen of aanpak?’

#2. Wat maakt voor jou een ‘complete’ case?

De Vries: ‘Een complete case neemt ons mee in het ontwikkelingsproces. Welke afwegingen heeft men gemaakt? Waar was dat op gebaseerd? Niet alles hoeft al perfect te zijn. Voor de jury is ook interessant om te weten hoe de fasering van de aanpak eruitziet en dat de organisatie zich ervan bewust is er nog niet helemaal te zijn. Maar maak vooral hard waarom de aanpak impact op de instroom heeft gehad.’

‘Voor de jury is interessant om te weten hoe de fasering van de aanpak eruitziet.’

Van der Kroon: ‘Een goede case laat zich lezen als een goed verhaal. Het begint altijd met een probleem, een situatie die moet veranderen. Maar hoe? Door die situatie te analyseren ontstaat een haakje voor een mogelijke oplossing, die vervolgens op creatieve wijze vormgegeven wordt. Als dan blijkt dat door die combinatie van analytisch vermogen, strategische keuzes en creatieve verbeelding een oplossing ontstaat waarmee het probleem is opgelost (bewezen met cijfers), dan is de kans groot dat je bij mij op de shortlist komt.’

Geuze: ‘Bij employer branding-cases vind ik dat je ook de conclusies van kwalitatief onderzoek moet laten zien. Misschien ook wel een aandachtspunt, zodat je als organisatie ook je ontwikkeling laat zien.’

‘Bij employer branding-cases vind ik dat je ook de conclusies van kwalitatief onderzoek moet tonen.’

Belfor: ‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een moeilijke vraag vind. Maar ik denk dan eigenlijk dat ‘alles’ in dienst staat van de kandidaat. Dus: de campagne spreekt de juiste kandidaat aan, en ook een crossmediale campagne waar alles op elkaar aansluit en/of elkaar versterkt vind ik altijd heel sterk. De kandidaat moet dit ook ervaren bij de touchpoints die zij hebben richting, tijdens en na de sollicitatie.’

#3. Hoe verwacht je de grote krapte terug te zien?

De Vries: ‘Er is afgelopen jaar natuurlijk veel aandacht gekomen voor employer branding. Ook in de boardrooms. De verantwoordelijkheid van het employer brand verschuift ook steeds meer van HR naar (corporate) communicatie. Dat zien we ook terug bij de deelnemers aan de trainingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Er is gelukkig veel aandacht voor het leggen van een goed fundament. Belangrijk dat wat bedacht wordt ook zichtbaar wordt! En niet alleen, maar ook interne mobiliteit en interne employer branding staat door de krapte volgens mij steeds hoger op de agenda.’

‘De krapte is zo groot dat iedereen zich focust op het hier en nu, campagnes zijn of verworden al snel tot jobmarketing.’

Van der Kroon: ‘Ik heb eerlijk gezegd vorig jaar toch maar weinig campagnes gezien die me echt zijn bijgebleven. Of eigenlijk weinig employer branding-campagnes überhaupt. De krapte is zo groot dat iedereen zich focust op het hier en nu, dus campagnes zijn of verworden al snel tot jobmarketing. Op zich begrijpelijk, maar dat biedt geen langetermijnoplossing. En vaak ook geen leukere communicatie.’

Geuze: ‘Het valt mij op dat er veel cases zijn gericht op imago en voorkeurspositie verstevigen. De krappe arbeidsmarkt en doelgroepen die niet heel gemakkelijk te bewegen zijn zorgen ervoor dat je als organisatie andere tactieken moet bedenken. Het niveau van de voorbeelden die ik tot op heden voorbij heb zien komen vind ik wel omhooggegaan.’

‘Ik zie een verschuiving van ‘gelikte campagnes’ naar ‘doe maar normaal en kom maar binnen kijken’.’

Belfor: ‘Als ministerie hebben we de krapte gemerkt en hebben we vorig jaar veel webinars ingezet om ons werk, de organisatie en vacatures op een andere manier onder de aandacht te brengen. Over de hele linie zie ik wel dat de kwaliteit omhooggaat, kijk maar naar Defensie, maar ik zie bijvoorbeeld ook kleine bedrijfjes op LinkedIn schitteren met sterke campagnes. Ik zie ook een verschuiving plaatsvinden van ‘gelikte campagnes’ naar ‘doe maar normaal en kom maar binnen kijken’.’

#4. Waar zie je de balans tussen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie?

De Vries: ‘Die twee zijn niet meer van elkaar te scheiden, net zo min als jobmarketing en recruitment marketing. Cases lopen daardoor vaak door elkaar. Dat is alleen maar goed. Ik heb soms de indruk dat recruiters nogal conservatief zijn (hun kunstje blijven doen) of zich compleet op de techniek storten. Maar hiermee doe ik de goede vast tekort.’

‘Cases op gebied van recruitment of arbeidsmarktcommunicatie zijn steeds minder van elkaar te scheiden.’

Belfor: ‘Arbeidsmarktcommunicatie is waarschijnlijk laagdrempeliger om te maken, en kun je bij wijze van continu blijven inzetten. Recruitmentcases zijn in mijn ogen meer gericht op vraag en aanbod. Maar ik denk wel dat corona hierin iets teweeg heeft gebracht door grote wervingsopgaven waar bedrijven zoals Schiphol ineens mee te maken hebben. Dit roept eigenlijk bij mij meer de vraag op of bedrijven hun strategische personeelsplanning en data voldoende prioriteit geven?’

#5. Waarom moet je eigenlijk inzenden?

De Vries: ‘Als je trots bent op hoe jouw organisatie het afgelopen jaar haar recruitment of arbeidsmarktcommunicatie heeft aangepakt dan wil je op de site van Werf& staan tussen alle andere inzendingen. Al is het maar om aan je manager te verantwoorden dat jullie goed bezig zijn. Of om bij een sollicitatie te laten zien wat jouw visie op het vak is. De uiteindelijke prijs is natuurlijk belangrijk, maar bijdragen aan een overzicht van ontwikkelingen in het afgelopen jaar is minstens zo interessant.’

‘Bijdragen aan een overzicht van het afgelopen jaar is minstens zo interessant als de prijs zelf.’

Van der Kroon: ‘De Werf& Awards zijn dé prijzen in Nederland die exclusief over arbeidsmarktcommunicatie gaan. Een vakgebied dat in deze arbeidsmarkt alleen maar aan belang en aandacht wint. Het is dus een uitgelezen mogelijkheid om jouw case – en ook jouw bureau, werkgeverschap of HR/communicatie-afdeling in the spotlight te zetten. En het is een van de weinige awards waarbij je niet hoeft te betalen en jouw case dus gratis reclame krijgt. Nog snel inzenden dus, want ik wil me graag weer eens laten verrassen!’

‘Nog snel inzenden dus, want ik wil me graag weer eens laten verrassen!’

Belfor: ‘Ik denk dat het een uitstekende middel is om jezelf in the picture te zetten. Arbeidsmarktcommunicatie pur sang dus. Daarnaast denk ik dat het bij uitstek de manier is om andere organisaties te inspireren.’

Zien we jouw case straks ook op ons platform?

Wil jij ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie op de pagina van de Werf& Awards.

Planning

  • 22 maart 17.00 – Einde inzenden
  • 30 maart- Voorselectie vakjury
  • 31 maart t/m 6 april – Vakjury digitale jurering
  • 11 april – Bekendmaking nominaties
  • 12 t/m 25 april – Publieksjury
  • 20 april – Vakjurydag
  • 16 mei – Uitreiking awards – tijdens Werf& Live 2023

Lees ook

Foto boven: de jury van vorig jaar – in overleg bijeen

 

In deze campagne is álles fictie, behalve IT (inzending KLM)

Als consumentenmerk zit KLM diep in ons geheugen. Zeg je KLM, dan denk je aan glimlachende cabin attendants en piloten, gekleed in iconisch blauw. Maar wist je dat KLM ook een IT-werkgever is? Waarschijnlijk niet, en mét jou een heleboel IT’ers. Lastig, want dat is precies de groep die KLM zoekt. Voeg daar nog een krappe arbeidsmarkt en niet altijd even positieve nieuwsberichten aan toe, en het aantrekken van IT’ers lijkt haast onmogelijk. Terwijl KLM juist een speeltuin is voor menig data scientist of engineer. Dat moet elke IT’er die een baan zoekt weten.

KLM is een speeltuin voor menig data scientist of engineer. Dat moet elke IT’er die een baan zoekt weten.

Dat maakte onze uitdaging 3-ledig: (1) KLM positioneren als vooruitstrevende IT-werkgever, (2) Al het IT-werk in de spotlights zetten en (3) bovenstaande effectief met onze doelgroep communiceren. Dit pakten we als volgt aan. We bundelden al het IT-werk en brachten dit onder bij het nieuwe submerk: KLM Tech & Data. Met een eigen visuele identiteit, om herkenbaarheid bij de doelgroep te creëren én de ruimte om een eigen verhaal te vertellen. We lanceerden bijbehorend platform techdata.klm.com met content voor elke discipline binnen IT.

Vanuit dit submerk spraken we de doelgroep aan met interessante vakinhoud. Verhalen, interviews en video’s namen hen mee in wat het betekent om als IT-expert bij een van Europa’s grootste luchtvaartmaatschappijen te werken. We zochten de doelgroep op met een opvallende campagne, die bewijst dat IT bij KLM van zo’n hoog niveau is, dat het tegen alles bestand is. Zelfs scenario’s die recht uit een film lijken te komen. Daarom is in de campagne ‘UP FOR IT’ alles fictief, behalve IT.

Met filmtrailers – geïnspireerd op bekende blockbusters – staan grootse uitdagingen centraal waarbij KLM Tech & Data steeds de oplossing biedt. De filmtrailers werden vertaald naar social content en wijdverspreid op sociale media en relevante platforms als Tweakers. In alle middelen daagden we de doelgroep uit met de afsluiter: ‘Are you up for it?

Wat was de impact van de case?

Als geen ander weten we hoe belangrijk het is dat je arbeidscommunicatie intern leeft. Daarom maakten we de huidige IT’ers bij KLM onze belangrijkste ambassadeurs. De lancering van het submerk, het platform en de campagne vierden we in het EYE Film Museum, met hen op de voorste rij. Daarnaast gaven we ze een prominente plek op het platform en natuurlijk de hoofdrol in de campagne. Dit alles zorgde voor verbinding, trots en draagvlak binnen de IT-afdeling van KLM.

De lancering van het submerk, het platform en de campagne vierden we in het EYE Film Museum, met de huidige KLM-IT’ers op de voorste rij.

De campagne zorgde voor bijna 30.000 bezoekers op het platform – dat betekent dat ongeveer 10% van de Nederlandse IT-community niet alleen in aanraking is geweest met de campagne, maar ook heeft doorgeklikt. Daarvan heeft 30% vervolgens minimaal één vacature bekeken en sinds de lancering van het submerk zien we een verdubbeling aan sollicitaties ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met gemiddeld 25 vacatures voor elke IT’er op zoek naar een baan, heeft the war for talent zijn piek bereikt. En dat merkt ook de IT’er zelf. Hij of zij wordt platgegooid met berichten van recruiters en de zoveelste wervingscampagne die hen met veelal dezelfde boodschap moet overhalen om van baan te wisselen. En zoals met alles wat je te vaak hoort; het verandert langzaam maar zeker in white noise. IT’ers aantrekken bleek een steeds lastiger taak, ook voor KLM. Tijd voor een nieuw geluid, vonden wij.

campagne klm tech data

Met onze campagne richtten we ons niet in eerste instantie op werkplekken, vakinhoud of overduidelijke arbeidsmarktcommunicatie-taal, maar juist op wat de doelgroep interesseert buiten werk. We lieten ons inspireren door iconische avonturen- en scifi-films en populaire series van dit moment zoals Love, Death & Robots. Dat wisten we samen te brengen met de wereld van IT bij KLM, waardoor feit en fictie perfect samenkwamen op een manier die je nog niet eerder zag.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

KLM:

  • Klaas-Jan Gouka,
  • Jasper Landsaat.

Extern:

  • Strategie & Creatie: Kaliber.
  • Design & Motion studio: Woodwork.
  • Media: Dentsu

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

In dienst zonder eerst te solliciteren, kan dat? (inzending Recruitment Now)

Hoe kun je in deze krappe arbeidsmarkt in een korte periode veel nieuwe monteurs op een creatieve manier aantrekken? Dat is de vraag die Royal Smit Transformers aan ons als Recruitment Now gesteld heeft. Royal Smit Transformers is een bedrijf met een bijzonder product. Zij bouwen Large Power Transformatoren. Een Transformator wordt gebruikt om spanning en/of stroom, opgewekt door bijvoorbeeld windmolens, zonder al te veel energie te verliezen om te zetten naar de stroom die wij in onze huiskamers kunnen gebruiken.

Het gaat hier om een bijzonder, maar ook onbekend product.

Het product is een bijzonder, maar ook heel onbekend product. Het onbekende van dit product zorgt ervoor dat de drempel tot solliciteren soms hoog ligt en hier liepen ze bij Royal Smit tegenaan. Om het onbekende van het product af te halen hebben wij het idee uitgewerkt voor een vrijblijvende meewerkdag, gericht op de verschillende monteurfuncties binnen Royal Smit.

Geïnteresseerden melden zich aan via de website, zonder cv en motivatiebrief. Na een telefonische kennismaking werden zij ‘Smitter voor een dag‘. Na de opening met een persoonlijke kennismaking volgde een rondleiding over de werkvloer, waarna er – na een lekkere maaltijd – ruimte was om als monteur mee te werken in de fabriek. De collega’s op deze afdeling werden gekoppeld aan een ‘Smitter voor een dag’ om zo te zorgen voor persoonlijke uitleg over de werkzaamheden binnen Royal Smit.

Naast het kennismaken met het product maakte de ‘Smitter voor een dag’ ook direct kennis met het team.

Naast het kennismaken met het product maakte de Smitter voor een dag ook direct kennis met het team en andersom het team ook met de mogelijk nieuwe collega. Beide partijen zien direct wat ze van elkaar kunnen verwachten en of er een match is. Op deze manier bespaar je de lange sollicitatieprocedure en krijg je een goed beeld van elkaar. Geïnteresseerde hoeven namelijk niet met cv en motivatiebrief te reageren, maar mogen zich digitaal aanmelden. Na aanmelding kregen zij een belletje waar we kort de motivatie doornamen en wat informatie deelden met elkaar. Je komt dus uiteindelijk in dienst zonder echt te solliciteren.

Wat was de impact van de case?

Het doel was om 15 deelnemers voor de eerste editie van dit event te vinden, waarna 5 mensen op arbeidsvoorwaardengesprek kwamen en minimaal 2 deelnemers ook daadwerkelijk als nieuwe collega bij Royal Smit kwamen werken. Binnen een week na het online zetten van de campagne op social media en de werkenbij-site, onder begeleiding van nieuw opgenomen videobeelden, zaten de 15 beschikbare plekken vol en stonden er al 5 aanmeldingen voor een vervolg op de lijst.

De teamleiders, die in het begin sceptisch waren over dit plan, vroeger direct om een tweede editie.

De deelnemers waren erg enthousiast over het idee en vonden het fijn om eerst ergens binnen te mogen kijken voordat er direct een sollicitatieprocedure aan vasthangt. Van de 15 deelnemers zijn er 10 op gesprek geweest, van wie er 5 zijn gestart. Vincent (HR-director) is erg tevreden over dit resultaat. Ook de teamleiders, die in het begin sceptisch waren of dit plan wel ging werken, zijn enthousiast en vroeger direct om een tweede editie.

Die tweede editie heeft inmiddels ook plaatsgevonden. Hier waren 12 beschikbare plekken. Deze zaten na 3 dagen vol. Van de 12 deelnemers kwamen er 5 op voorwaardengesprek en gaan er 4 starten. Inmiddels staan ook de derde, vierde en vijfde editie gepland. Naast monteurs is deze dag nu ook toegankelijk voor een aantal kantoorfuncties. De deelnemerslijsten lopen wederom snel vol.

Inmiddels staan ook de derde, vierde en vijfde editie gepland.

Voor Royal Smit Transformers is deze dag een groot succes, die ze voor verschillende teams met regelmaat terug gaan laten komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met deze manier van werven verleid je kandidaten en verkort je enorm de sollicitatieprocedure. Ook krijgen sollicitanten de kans om echt te zien of de functie bij ze past en je slaat het officiële gedeelde met cv’s en motivatiebrieven over. We kijken hierbij naar competenties en talenten.

Een bijkomend voordeel is dat de kandidaat direct ervaart of er een klik is met het team. Doordat de nieuwe medewerker de functie al eens ervaren heeft, heeft hij/zij bij start direct een idee wat de verwachtingen in de functie zijn. Dit neemt onrust weg. Het is laagdrempelig, snel en persoonlijk.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Recruitment Now

  • Cora Lelie (Recruiment Specialist)
  • Diederik van Vugt (Founder) van Recruitment Now

Royal Smit Transformers

  • Vincent Wentink (HR-Director)
  • René Westen (Recruiter a.i.)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook