Jobchain: vacature-powerhouse van 7 organisaties in de zorg (inzending Utrechtzorg en anderen)

De sector zorg en welzijn is een van de grootste werkgevers van Nederland. De zorgsector kampt met personeelstekorten en de vraag naar voldoende opgeleid zorgpersoneel neemt de komende jaren naar verwachting alleen maar toe. Zeker in de huidige ‘war for talent’ spelen conversiegedreven vacaturewebsites dan ook een niet te onderschatten rol op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Voor 7 werkgeversorganisaties in de zorgsector was dit in 2022 reden om aan te sluiten bij Jobchain: een van de krachtigste vacaturetools van dit moment.

Afgelopen jaar werden in Jobchain door ruim 1.400 recruiters van bijna 900 organisaties meer dan 50.000 vacatures geplaatst.

Jobchain is één compleet gezamenlijk vacatureportaal waarin gegevens van organisaties, recruiters, kandidaten en vacatures op een gestandaardiseerde manier samenkomen. De laatste 12 maanden werden in Jobchain door ruim 1.400 recruiters van bijna 900 organisaties meer dan 50.000 vacatures geplaatst. Met als resultaat meer dan 6,5 miljoen views en bijna 15.000 sollicitaties. De aangesloten werkgevers beschikken over uitgebreide en up-to-date rapportages en analyses van hun vacatures en het zoekgedrag.

De vacatures vormen de basis voor 7 regionale loopbaanplatformen. Deze bevatten naast – uiteraard – actuele vacatures en de mogelijkheid om te solliciteren op iedere vacature, ook informatie over de werkvelden, aangesloten zorg- en welzijnsorganisaties, opleidingen, beroepen en doorgroeimogelijkheden. De platformen bieden zo een krachtig aanknopingspunt voor mogelijke kandidaten: van middelbare scholieren die voor hun studiekeuze staan tot mensen die al binnen zorg en welzijn werken maar graag willen doorleren. Daarnaast komen zij-instromers of mensen die een volgende stap in de sector overwegen ruim aan bod, steeds ondersteund door actuele – en waar mogelijk op de persoon toegesneden – vacatures.

De platformen bieden een krachtig aanknopingspunt voor mogelijke kandidaten.

Het overgrote deel van de vacatures wordt geplaatst door slimme rechtstreekse koppelingen met de eigen vertrouwde recruitmentsoftware of ATS-systemen van individuele werkgevers. Een deel van de vacatures wordt daarnaast handmatig geplaatst.

Wat was de impact van de case?

Door de krachtige Jobchain-tooling en de naadloze aansluiting op ATS-systemen worden de betrokken recruiters ontzorgd en neemt de kwaliteit van de vacatures toe. Daarbij is de vindbaarheid van vacatures en organisaties sterk verbeterd en bewijzen de aantallen sollicitaties de kracht van het platform. De bundeling van vacatures in de regionale loopbaanplatformen draagt bij aan een open en gezonde arbeidsmarkt in de regio.

Jobchain is ondertussen uitgebreid met een onderdeel voor kandidaten.

Jobchain is ondertussen uitgebreid met een onderdeel voor kandidaten. Utrechtzorg maakt daar met de Ikzorgshop en Zorgversterkers gebruik van, en voor WZW kunnen kandidaten inloggen om diverse online-testen te doen in de aanloop naar (langer) werken in de zorg. Zo draagt Jobchain bij aan het bewegen van mensen om voor de sector te kiezen.

Als werkgever wil je optimaal zichtbaar zijn met je vacatures: op de loopbaanplatforms, maar ook op jouw werkenbij-site of op social media. Via de Jobchain-omgeving kunnen werkgevers eenvoudig vacatures doorplaatsen naar bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Indeed of LinkedIn. Het dagelijks geautomatiseerd doorzetten van de vacatures naar de landelijke IkZorg-campagne én naar het bovenregionale arbeidsmarktdashboard, maakt het systeem compleet.

Als werkgever wil je optimaal zichtbaar zijn met je vacatures.

Voor een recruiter zijn zowel de gegevens van de eigen organisatie, de vacatures én eventuele kandidaten in één eenvoudig te benaderen omgeving beschikbaar. Daarom draagt de case bij aan een verdere professionalisering én ontzorging van HR.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De kennis om te komen tot een succesvolle online vacature en inzicht in de mogelijkheden die recruitment automation biedt, zijn niet bij iedere organisatie even sterk aanwezig. De inrichting en tools van Jobchain ondersteunen én stimuleren de bij de werkgeversorganisaties aangesloten zorgorganisaties om op een gecontroleerde manier succesvol hun gegevens en vacatures te beheren en publiceren. We zien dat het verkeer én de interactie voor zowel grotere als kleinere organisaties nog steeds toeneemt. Jobchain heeft zo een positieve impact op de zorgsector.

Credits case

We zijn heel trots op de samenwerking met:

De credits gaan vooral naar hun HR- en communicatiemedewerkers die in korte tijd én een krachtige en succesvolle online aanwezigheid hebben gerealiseerd én hun achterban hierin hebben meegenomen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Employer branding in een ecosysteem van meer dan 25 bedrijven (inzending Conclusion)

Uitleggen wat je werk inhoudt? In een ecosysteem? Niet zo simpel, wel nodig. Conclusion ging ermee aan de slag. Het creëren van een sterk werkgeversmerk is vaak al een uitdaging op zich. In een ecosysteem met meer dan 25 expertbedrijven die zich samen richten op business transformaties en IT-services, met ieder hun eigenheid en autonomie, is dit voor Conclusion ‘next level’.

Toen we in 2022 de campagne gingen vernieuwen, was het doel: een campagne van ons allemaal, met een rol voor alle bedrijven.

Met een frisse blik kijken naar wat je doet. De employer brand-campagne van Conclusion was toe aan een update, of upgrade. Vier jaar terug ontwikkelde Conclusion voor haar eerste employer brand-campagne. Een hele uitdaging, met zoveel verschillende bedrijven. Collega’s van de bedrijven stonden centraal, maar alle bedrijven een plek geven, dat was nog niet gelukt. Toen we in 2022 de campagne gingen vernieuwen, was het doel: een campagne van ons allemaal, met een rol voor alle bedrijven!

Natuurlijk wil je bij het ontwikkelen van een campagne het liefst meteen de creatie induiken. Dat maakt je enthousiast. Wij wisten: voor het succes van deze campagne, is een zorgvuldig proces key. Samen optrekken, zodat niet alleen wij enthousiast worden, maar iedereen! Gelukkig werken er bij Conclusion veel ondernemende en betrokken mensen, die we met ambassadeursgroepen meenamen in alle stappen. Van strategie tot brand story en van creatief concept tot uitwerking. Dit zorgde voor commitment, én optimalisatie. Met als resultaat: alle bedrijven samen in één campagne. Zelfs in één video! Die helpt ons uit te leggen wat werken in het Conclusion-ecosysteem betekent.

Juist die combinatie van verschillen verbindt ons en zorgt voor oplossingen die impact maken.

Onze pay-off ‘Verschil moet er zijn‘ laat zien dat wij geloven in verschillen: in mensen, karakters, expertises. Juist die combinatie van verschillen verbindt ons en zorgt voor oplossingen die impact maken. Dat is het verhaal, wat ieder Conclusion bedrijf zelf kan inkleuren. Samenhang vinden we in de pijlers: samenwerking zit in onze genen, betekenisvol werk doen en ondernemend zijn, authentiek blijven.

Een campagne met ruim 25 bedrijven, waarin iedereen zichzelf mag zijn én samenhang zit? Conclusion deed het samen met alle bedrijven in haar ecosysteem. Lees de hele case van Conclusion, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Wat was de impact van de case?

De externe media-inzet bestond uit een mediaboost in het netwerk van De Persgroep Media en Tweakers (6 weken vanaf september 2022). Plus een stevige invulling van awareness-laag in de full funnel recruitmentcampagne bij MrWork (voor 3,5 maand). Zo maakten we gebruik van de al opgebouwde data. En, organische zichtbaarheid via eigen social media en die van onze bedrijven.

1. Mediaboost succesvol

Met de mediaboost in het online netwerk van De Persgroep Media realiseerden we 1.250.000 views. Een enorme zichtbaarheid, maar het zegt nog niets over de resultaten. Die meten we op basis van gedrag. Hier scoren we aan de bovenkant van de benchmark qua interactie (8.75%) en ver boven verwachting qua clicks op onze vacaturepagina’s (+ 45%). Inclusief de advertising op social media haalden we een bereik van 1,6 miljoen views.

2. Websiteverkeer verdubbeld

Het bezoek op de werkenbij-site is sinds livegang verdubbeld (stijging van 111% t.o.v. eenzelfde periode ervoor). In de periode na de 6-weekse mediaboost neemt het verkeer licht af, maar blijft op een behoorlijk hoger niveau dan voor de campagne.

3. Positief sentiment

De ruim 25 Conclusion-bedrijven in het ecosysteem delen de campagne via hun socials en werkenbij-website. Wekelijks lichten we een campagne-uiting op de Conclusion kanalen uit in samenwerking met de bedrijven, waarin we meer context geven over de verschillende bedrijven en expertises. Het interne sentiment rondom de campagne is positief: menselijk, authentiek, gaaf!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met deze case geven we het belang van samenwerking en draagvlak aan voor het succes van de campagne. Het geeft een inkijkje in hoe we dit bij Conclusion hebben gedaan. Dit biedt hopelijk inspiratie voor andere, complexe organisaties.

Natuurlijk is het belangrijk dat je weet waar je het over hebt, je kunt bouwen op je vakkennis en ervaring en die van jouw collega’s. En dat je goede partners hebt op het gebied van onderzoek, strategie, creatie, productie en media. Want ja, natuurlijk wil je de juiste boodschap overbrengen, authentieke en menselijke communicatie maken en de juiste doelgroep bereiken. Maar in dit geval zit het grootste succes in het samen afleggen van dit traject. Hierdoor raken we de juiste snaar, is de campagne echt en telt de zichtbaarheid bij elkaar op.

Credits case

Dit project tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen

  • Conclusion (Brenda Reenders, Carina Snippe, Evelien van Waveren),
  • Steam (strategie en concept),
  • Towel (videoproductie),
  • Mediaplus (media) en
  • Mr Work (recruitment marketing).

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Techniek leeft in onze vrouwen (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Onze ambitie als Hoppenbrouwers Techniek voor 2030 is om een diverser en inclusiever bedrijf te worden. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor iedereen en daarmee een afspiegeling van de maatschappij. Voor jongeren, ouderen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zij-instromers, allochtonen en zeker ook voor vrouwen. Het heeft geen zin om vakmensen bij onze concurrenten weg te halen. Om te kunnen voldoen aan de marktvraag moeten we in de techniekbranche juist onze vijver vergroten met andere doelgroepen.

Om te kunnen voldoen aan de vraag moeten we in de techniekbranche onze vijver vergroten met andere doelgroepen.

Is de techniek een typische mannenwereld? Ja, met ruim 90% aan mannelijke medewerkers kan ook Hoppenbrouwers dat niet ontkennen. Al sinds de jaren 80 proberen bedrijven en overheid op allerlei manieren vrouwen in de techniek te krijgen. Met het tekort aan werknemers is de vraag nu groter dan ooit. Ook voor Hoppenbrouwers Techniek, dat met een grote ambitie voor 2030 ruim 500 technische vrouwen aan zich wil binden.

Vrouwen zijn een belangrijk toevoeging voor de technische branche. Met gerichte campagnes werven we vrouwen voor de techniek, lees de hele case van Hoppenbrouwers Techniek, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Vrouwen zijn een belangrijk toevoeging voor de technische branche, zowel met als zonder ervaring. Ons doel is dat we er dan ook alles aan doen om vrouwen enthousiast te maken voor dit mooie vak. We laten met de succesverhalen van vrouwen in de techniek zien dat de techniek een interessante carrière met mogelijkheden en zekerheden kan zijn.

Campagne

Met een gerichte online employer branding-campagne laten we zien dat vrouwen heel succesvol kunnen zijn in de techniekbranche. Dit hebben we gedaan via een videoserie over vrouwen in de techniek en deze hebben we zowel intern als extern verder lading gegeven. Met een onlinecampagne op de touch-laag zijn de video’s bij vrouwen onder de aandacht gebracht via Facebook en LinkedIn.

De campagnes zijn online geweest tussen 3 oktober en 30 november in een geografisch gebied van 25 kilometer rondom onze vestigingen. Daarnaast hebben we een landingspagina gecreëerd en gekoppeld aan de campagnes voor vrouwen die interesse hebben om te werken in de techniek en/of bij Hoppenbrouwers.

Wat was de impact van de case?

We zijn in het jaar 2022 gegroeid van 32 naar 58 technische vrouwen! Het aantal vrouwen in technische functies is afgelopen jaar gegroeid met 38%. In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden. De campagne is een mooie start geweest om vrouwen in de techniek echt op de kaart te zetten binnen Hoppenbrouwers. Samen met HR en de directie is het een thema wat leeft binnen de organisatie.

We zijn in het jaar 2022 gegroeid van 32 naar 58 technische vrouwen!

We zien vanuit de media dat inclusiviteit en diversiteit ook steeds meer aandacht krijgt. Media weet ons dan ook steeds vaker te vinden met de vraag om onze visie te delen en vrouwen in de techniek ook daadwerkelijk een podium te geven. Inmiddels (maart 2023) staat de teller van technische vrouwen op 63.

Mediaresultaten:

Anne werkt als vrouw in de techniek: dat zouden er meer moeten doen – Omroep Brabant
Ellen Vermeer (Hoppenbrouwers): ‘In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden’ – Werf&
Voor het tweede jaar op rij: Prestigieuze award voor bijzonder personeelsbeleid – Installatie en Bouw

Resultaat campagne 1 oktober t/m 30 november 2022:
Op Facebook >17.500 bereik
Op LinkedIn >35.000 bereik.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De vijver rondom technische vakmensen moet vergroot worden. Het heeft geen zin om vakmensen bij concurrenten weg te kapen aangezien we daarmee de maatschappelijke uitdagingen niet weg kunnen nemen. Door om te denken en te focussen op vrouwen in de techniek, spreken we een nieuwe potentiële doelgroep aan.

Met 18% van de vrouwen die werkzaam zijn in de techniek, staat Nederland op de laatste plaats.

Met 18% van de vrouwen die werkzaam zijn in de techniek, staat Nederland op de laatste plaats. En dat terwijl vrouwen een enorme toevoeging zijn voor de technische wereld. Dat er genoeg te doen en te leren is, bewijzen onze vrouwen. We laten met echte verhalen van onze eigen vrouwen techniek tot leven brengen. Maatschappelijk en voor onze toekomst is het belangrijk dat we het stigma rondom techniek samen doorbreken, en wij hebben vanuit Hoppenbrouwers met deze campagne daar een kleine bijdrage aan mogen leveren.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • Pep voor de videoproductie
  • Fotografie: Jordi Sloots

Intern

  • Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding)
  • Ilse van den Ham (Content creator)
  • Bo Verbiest (Employer branding)
  • Alle vrouwen die hebben meegewerkt aan de campagne

Meer over de Werf& Awards 2023?

Kijk voor meer informatie op Werf& Awards.

Lees ook

 

Progressief werven in een conservatieve zorgsector (inzending Cowboys)

HappyNurse is een flexbureau voor zorgprofessionals die streven de beste zorgverleners in de zorgsector uit te zenden, zelfs in de krappe arbeidsmarkt. Onze online campagne werd opgezet met de doelen: groter bereik voor sollicitaties, goede employer branding en creatieve onderscheiding van andere stakeholders. Onze campagne zorgde mede voor een prachtig resultaat die in 2022 een organisatiegroei van 35% verzorgde, waarvan 3311 sollicitaties en 641 hires. Van het totaal aantal hires was 41% VIG’er (verzorgende individuele gezondheidszorg), 15% verpleegkundige en 18% helpende.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector. Daarom wilden we voornamelijk naamsbekendheid vergroten. Zorgprofessionals gebruiken vaak conservatieve manieren van vacatures uitzetten zonder inzicht in het totale bereik en interesse van de doelgroep. Zo worden deze niet snel, nauwkeurig en effectief vervuld. Door informerende video’s gericht op employer branding, worden potentiële kandidaten verwezen naar het bekijken van vacatures. In plaats van hiernaar te moeten zoeken, zoals dit vaak voorkomt in de conservatieve zorgsector.

Verder wordt de kandidaat na het bekijken getarget door franchisers van HappyNurse wat interesse wekt. We zetten de content zo uit dat de kandidaat Facebook of Instagram niet hoeft te verlaten. Door een vragenlijst in te vullen en te beantwoorden wanneer hij/zij gebeld wil worden gaf veel inzichten. Hierna werden de gegevens ingeladen waarna deze leads direct bij de franchisers komen. Het contact is hierdoor overzichtelijk en snel voor alle partijen.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep. Hier werken HappyNurse en Cowboys (een online marketing recruitment agency die vele verschillende organisaties helpt bij het creatief en strategisch verbeteren van hun online marketing) volledig samen: franchisers dienen een campagne in, HappyNurse maakt het design en Cowboys zet de campagne uit.

Een onderscheidende, frictieloze online marketingcampagne om zorgsector-leads makkelijker, overzichtelijker en effectiever te maken voor HappyNurse.​​ Lees de hele case van Cowboys, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Wat was de impact van de case?

Sociale media zijn het allerbelangrijkst om een nieuwe, koude doelgroep te bereiken en enthousiast te maken voor een nieuwe optie binnen hun branche. Met deze ideeën zorgden we voor een compleet andere funnel: we moeten ons richten op de gehele zorg doelgroep via Instagram, Facebook en Google Ads en de franchisers hierbij inzetten.

De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren.

Om dit proces makkelijk te laten verlopen wilden we een samenwerking die voor iedereen gunstig was nastreven. De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren. Hierna konden we de campagne direct opzetten en ontvangt de franchiser via een automatische koppeling een mailtje bij ieder nieuwe lead.

Door het vragenformulier kort en concreet te houden weet HappyNurse direct wie er niet geschikt is op basis van locatie en beschikbaarheid. Hierdoor worden de potentiële sollicitanten gefilterd en gebeld. Dit hele proces is sneller en daarmee ook duurzamer. De kosten in februari per sollicitatie waren €6.04,- en per lead gemiddeld €15,- om bepaalde campagnes een extra push te geven via social media.

Een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend.

Hieruit zijn in een jaar dus 641 hires bereikt. Waarvan bijvoorbeeld uit één enkele campagne al twee verzorgende IG’ers, drie helpenden en een zorgstudent voor € 1.250,-. We streefden naar een lage cost-per-hire, een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend. Dit toont duidelijk het effect aan van deze doordachte aanpak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze case is onderscheidend en een voorbeeld voor wat andere stakeholders nu doen. We hebben een manier gevonden om alle partijen een taak te geven. Daardoor is een frictieloze campagnestrategie ontstaan. Deze case is een voorbeeld voor vernieuwing en effectief gebruik van online marketing in de zorgsector. Vaak vallen ze hier terug in het gebruik van achterhaalde campagnes en blijven ze achter op nieuwe ontwikkelingen.

Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing.

De zorgsector bevindt zich in een lastige tijd waarin er veel vraag is naar goede verzorgenden, echter is het aanbod laag. Door HappyNurse eenvoudig te maken voor franchises om zich bij aan te sluiten en een goed werkende funnel in te zetten zien wij een aanzienlijke stijging in de mogelijkheden omtrent het recruiten van zorg. Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing. Door tijd en kosten te besparen en een laagdrempelige maar professioneel campagne plan op te stellen blijf je in direct contact met potentiële kandidaten en partijen.

Credits case

De betrokken Cowboy is Wessel Boekschooten. Deze campagne lead zorgde voor een nauw contact samen met Enrike Rutten (CEO), Axel Schutte (CMO), Margo Sinteur – de Jong (Content Creator) en Sonja Koene (Online Marketeer). In samenwerking met deze mensen kwam deze campagne tussen Cowboys en HappyNurse tot stand. Zonder elkaar, ieders creativiteit en wilskracht om de werving binnen de zorg aan te pakken was deze unieke campagne nooit gelukt.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Automatiseren waar het kan, persoonlijke interactie waar het moet (inzending de Jong & Laan)

Hoe de employer branding-campagne (&NU JIJ!) van de Jong & Laan in combinatie met een vooruitstrevend ATS (Applicant Tracking System) en duidelijke recruitment marketing strategie het verschil maakt in het vullen van talentpools en het verhogen van de aannameconversie. Vorig jaar november lanceerden we het werkgeversmerk &NUJIJ!. Tegelijkertijd implementeerden we een nieuw ATS met als doel: recruitment en marketing nog beter laten samenwerken.

Het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS is voor ons een belangrijke pijler.

Naast het werven van stagiairs, is het ontvangen van (contact)gegevens van zoveel mogelijk studenten in het ATS voor ons een belangrijke pijler. Het overkoepelende doel van campusrecruitment en de Jong & laan is dat we (de nieuwe generatie op) de arbeidsmarkt zo volledig mogelijk in kaart hebben. Daarom zijn we onder andere veel te vinden bij evenementen van hogescholen en universiteiten.

Hoe een duidelijke recruitmentmarketingstrategie het verschil maakt in het vullen en opvolgen van talentpools en de aannameconversie verhoogt. Lees de hele case van de Jong & Laan, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Het succes van de Jong & Laan op deze evenementen valt of staat met een aansprekende uitstraling en het persoonlijke contact dat studenten met onze collega’s hebben. Middelen als banners, presentaties, (online) flyers en landingspagina’s zijn in de nieuwe &NUJIJ!-stijl gezet. Ze vormen een lekkere binnenkomer, ze geven een goed gevoel en een flinke dosis energie!

Er zijn diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter .

Studenten kunnen, bij interesse, gegevens achterlaten via een online formulier. Deze is gekoppeld aan het ATS. In het afgelopen halfjaar leverde dit bijna 250 nieuwe contactgegevens van studenten op. Zij komen automatisch in een talentpool terecht en op hun kandidaatkaart is inzichtelijk bij welk evenement ze aanwezig waren.

Aanvullend zijn er diverse candidate journeys ingericht, waarbij er taken worden toegewezen aan de campus recruiter om na een x aantal maanden weer contact op te nemen met de studenten. De studenten worden na een evenement opgevolgd met geautomatiseerde e-mails en er wordt relevante content aangeboden. Alleen al in het afgelopen halfjaar zijn er 22 studenten aangenomen bij de Jong & Laan met het vooruitzicht dat zij na hun studie bij ons komen werken.

Wat was de impact van de case?

We werken efficiënter, zonder in te leveren op persoonlijkheid, en we zijn toekomstbestendig in de opvolging. Zowel het werkgeversmerk en het ATS zijn in staat om mee te bewegen met ontwikkelingen en zijn volledig in lijn met de huidige strategie van de Jong & Laan. Het stelt ons in staat om marketing en recruitment nog beter met elkaar te verbinden, nu en in de toekomst. Door te automatiseren waar dat kan, besparen we tijd en optimaliseren we de kandidatenreis.

nujij jong laan

Daarnaast zorgen we voor een efficiëntere werkwijze voor de campus recruiter. Het behoud van persoonlijk contact op de momenten die ertoe doen zorgt voor de ultieme binding met toekomstige nieuwe collega’s. Dat zien we ook terug in de resultaten:

  • Bijna 250 studenten hebben gegevens achtergelaten;
  • In het afgelopen half jaar zijn er 22 studenten aangenomen;
  • E-mails na evenementen hebben een open rate van gemiddeld 81%;
  • E-mails na evenementen hebben een doorklikratio van gemiddeld 16%;

Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren.

  • Met een minimaal budget zijn we in staat om de ideale candidate journey te realiseren;
  • Intern werkt de campus recruiter efficiënter en heeft hij meer consistentie in de contactmomenten met studenten;
  • De persoonlijke band tussen de campus recruiter en de studenten is versterkt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is, letterlijk, een schoolvoorbeeld hoe belangrijk de samenwerking is tussen recruitment en marketing door te werken met het werkgeversmerk en het ATS met een duidelijke toekomstvisie. Een wervingscampagne is voor ons niet iets van de korte termijn. Het moet continu kunnen meebewegen en worden doorontwikkeld. Dat is precies wat we doen bij de Jong & Laan. De investering in het werkgeversmerk en het ATS was een heel bewuste keuze, waarbij we juist hebben gekeken naar toekomstige ontwikkelingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Tom Bulter (campus recruiter)
  • Lonne Dijkhuis (adviseur arbeidsmarktcommunicatie)
  • Marjolijn van der Kolk (product owner)
  • Mattijs Buittinga (HR-manager)
  • Tilda de Vries (corporate recruiter)
  • Marloes Ameling (corporate recruiter)

Extern:

  • Msquad, leverancier ATS
  • Emotion, creatief partner merkconcept (&NUJIJ!)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Met een peddel naar een succesvolle wervingscampagne (inzending Provincie Utrecht)

‘Ehm, moet ik echt op beeld met de peddel?’ Mohamed kijkt enigszins vertwijfeld als het zijn beurt is voor de foto. ‘Ja, dit is het symbool van jouw verhaal’. In zijn traineeperiode heeft hij onder andere een kanoroute uitgestippeld, die nog steeds recreatief en door kanoverenigingen wordt gebruikt. Ook dat hoort bij ruimtelijke inrichting. En zo heeft elke trainee een verhaal. Deze verhalen laten kandidaten zien waar zij aan zouden kunnen werken. En als je die verhalen met enthousiasme en een kleine knipoog vertelt, dan heb je een aansprekende boodschap. En die knipoog, dat mag bij de Provincie Utrecht wel.

Door een authentiek verhaal in een creatieve, wervende en datagedreven campagne werden 27 nieuwe trainees gevonden. Lees de hele case van de Provincie Utrecht, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in. Ze denken zelf creatief en soms wat melig mee, wat de authenticiteit ten goede komt. De gehele dag is goed voelbaar waarom je jezelf als trainee moet aanmelden, dus dat vangen we in statisch en bewegend beeld.

332 sollicitanten

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten en verspreiden dat met een effectieve online campagne via socials, google ads, vacaturebanken en onderwijsinstellingen. Dit wordt zorgvuldig beheerd op basis van campagne- en websitedata en gebenchmarkt met campagnes uit ons portfolio. Doorlopend wordt de campagne ververst en worden beelden en teksten afgestemd op de actuele campagnefase. Zo wordt door een combinatie van creativiteit en slim campagnemanagement toegewerkt naar een maximaal resultaat.

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten.

Het heeft goed gewerkt. De campagne voor de inhousedag, die onderdeel is van wervingscampagne, wordt zelfs vroegtijdig stilgezet. De hoop was 25 tot 30 deelnemers, maar bij 65 deelnemers gaat de stop in, om de kwaliteit van de dag te kunnen garanderen. En op de sollicitatiedeadline 26 september 2022 staat de teller op 332 sollicitanten. Hiermee worden niet alleen de 17 traineeplekken ingevuld, maar er worden door de goede kwaliteit zelfs nog 10 plekken extra gecreëerd. Kortom, een succesvolle campagne.

Wat was de impact van de case?

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten. Naast de aantallen is het vooral de kwaliteit van de kandidaten die zorgen voor dit mooie resultaat. Door het authentieke verhaal van de Provincie Utrecht te presenteren, ziet een kandidaat of die werksfeer echt bij hem of haar past. En daarmee krijg je niet alleen de hoeveelheid sollicitaties, maar vooral ook de juiste kwaliteit kandidaten.

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten.

De Provincie Utrecht stond open voor een wat vrijere en levendige insteek van de video. De overgangen tussen de verschillende modellen geven de onderlinge verhoudingen goed weer, waardoor duidelijk wordt dat er een informele sfeer met voldoende humor in de groep hangt. Een ontzettend gezellige dag met een leuk resultaat!

De trainees die met hun verhaal centraal stonden in de campagne hebben zich erg enthousiast opgesteld en meegedacht in het verhaal. Het uitwerken van deze verhalen en het maken van de video geeft altijd een boost aan de interne trots. Door het verhaal te vertellen, dit mooi in beeld te brengen, de uitingen intern te delen, wordt iedereen weer even herinnerd aan de dingen die hun werk zo leuk maakt. Dat maakt trots en zorgt ook dat deze uitingen met enthousiasme in de eigen netwerken wordt gedeeld, om te laten zien wat ze doen (wat ook weer bijdraagt aan het succes van de campagne). Kortom, goede ambassadeurs voor het echte verhaal over het werken voor de Provincie Utrecht.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een tijd waarin er constant wordt gesproken over een moeilijke arbeidsmarkt, zijn er echt mogelijkheden. Noodgedwongen passen bedrijven hier zich stap voor stap op aan, maar eigenlijk is dit altijd de sleutel geweest tot succes. Kijk naar de informatiebehoefte van een kandidaat en pas je boodschap hierop aan. Vertel niet wat je als organisatie wil vertellen, maar vertel wat een kandidaat nodigt heeft om in beweging te komen en uiteindelijk te beslissen. Neem voorbereidingstijd, doe je huiswerk en start met het authentiek verhaal. Dat is de boodschap die wij zouden willen overbrengen.

Provincie Utrecht biedt een mooie plek voor trainees en komen met hun serieuze uitdagingen en arbeidsvoorwaarden tegemoet aan de behoefte van jong talent. De eigen collega’s hebben met aanstekelijk enthousiasme laten zien hoe het echt is om bij de Provincie Utrecht te werken. De goede sfeer was zichtbaar op het campagnemateriaal. Zo kun je dus ook werven in een moeilijke arbeidsmarkt.

Credits case

  • Als Natural Talent werken wij in opdracht van Provincie Utrecht en hebben wij de gehele campagne verzorgd. Onze taak: zorgen voor voldoende sollicitaties om de 17 beoogde functies in te kunnen vullen. Wij doen het vooronderzoek, bepalen het concept en de boodschap, werken de content uit (inclusief beelden en video) en beheren de online campagne van A tot Z.
  • Video Montage Service (Jarah Gartener Simons) verzorgt de videografie en doet de edit van de wervingsvideo.
  • Provincie Utrecht is de opdrachtgever en ondersteunt bij de interne organisatie om de campagne op te kunnen zetten. Ook is hun enthousiasme, openheid en bereidheid de extra stap te zetten de sleutel tot het succes van deze campagne.
  • Publiek Netwerk verzorgt de selectie van de uiteindelijke kandidaten.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

In 2022 recordaantal supportmedewerkers geworven met gamification (inzending TOPdesk)

Een groeiende lading openstaande incidenten en geen tijd voor verdieping: in 2021 liepen onze customer care-medewerkers of ‘supporters’ bij TOPdesk stilaan op hun tandvlees. Er werden in 2021 slechts 3 nieuwe collega’s aangenomen, terwijl anderen wilden doorstromen naar andere functies. De noodzaak om het werven in 2022 radicaal over een andere boeg te gooien was groot. Het beoogde doel? Uitbreiding van het team met 10 tot 17 collega’s.

Doel? Uitbreiding met 10 tot 17 collega’s. Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet!

Er werden uiteindelijk 18 handtekeningen gezet in 2022! Hoe hebben we dat aangepakt? Bij TOPdesk geloven we in het ontwikkelen van potentieel, dus waarom zouden we nog strak vasthouden aan opleidingsniveau of specifieke ervaring? We leiden onze supporters zelf op, dus met een goede cultuurmatch, veelbelovende vaardigheden en groeipotentieel kom je al een heel eind.

Planning en focus

Enter BrainsFirst: 4 games die gecombineerd het profiel van een kandidaat achterhalen. Hoe analytisch is iemand ingesteld? Pakt de kandidaat snel en dynamisch complexe taken op? Hoe gaat het met planning en focus? Al deze aspecten komen binnen de games aan bod en vergelijken we met het vooropgestelde profiel van ‘de perfecte supporter’.

Door met een open blik te kijken en onze oude criteria los te laten, behaalden we ons doel met glans.

De uitkomst bewijst dat dit ideaalbeeld relatief is. Lang niet enkel de kandidaten met hoge scores op de games worden aangenomen. Motivatie en potentieel toetsen we af in de vorm van een traditioneel eerste sollicitatiegesprek. Is er een cultuurmatch en de juiste mindset om als supporter aan de slag te gaan, al dan niet in combinatie met relevante ervaring? Dan zien we geen enkele reden om iemand af te wijzen.

Juist nu talent schaars is, hebben we in 2022 met de games van BrainsFirst 18 nieuwe succesvolle supporters aangenomen. Dit waren er in 2021 nog maar 3. Lees de hele case van TOPdesk, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Door met een open blik naar mogelijkheden te kijken en onze oude selectiecriteria los te laten, behaalden we ons doel met glans. De supportteams draaien als nooit tevoren en het werven van supporters heeft voor onze recruiters in 2023 niet langer de grootste prioriteit. Meer nog, omdat het team genoeg allround medewerkers heeft, scherpen we dit jaar de game aan op een eerder technisch profiel.

Wat was de impact van de case?

De impact van het werven met BrainsFirst is in eerste instantie natuurlijk dat onze afdeling Support enorm is gegroeid en een steeds betere service kan leveren aan klanten. Van een dieptepunt van 22 FTE groeide het team naar wel 35 FTE, and counting! Waar supporters voorheen weinig tot geen tijd over hadden voor complexe onderzoekstaken, projecten of trainingen, is er nu weer lucht gekomen op de afdeling. Dit biedt tijd en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en specialisatie.

‘Er is nu weer lucht gekomen op de afdeling.’

Kandidaten die we vroeger misschien niet hadden uitgenodigd, blijken nu de nieuwe sterren van onze klantenservice. Voor het recruitmentproces bij TOPdesk betekent deze case een verruiming van onze blik en een minder bevooroordeelde manier van werven. Een mentaliteit die in de huidige arbeidsmarkt een wereld van verschil maakt. De enige harde eis die staat als een huis is dat we een cultuurmatch willen zien met TOPdesk.

Met BrainsFirst hebben we bovendien de drempel verlaagd door voor deze functie motivatiebrieven af te schaffen en het insturen van een cv naar de tweede fase van het sollicitatieproces te verschuiven. Dit zorgt voor sollicitanten die aangeven dat ze in het klassieke scenario de stap naar TOPdesk waarschijnlijk niet hadden gezet. Deze succescase heeft ertoe geleid dat we de methode op meer vacatures willen uitproberen. In 2023 zullen we ook voor onze vacature van IT-Professional BrainsFirst inzetten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een combinatie van innovatie en omdenken zorgt ervoor dat we – in een arbeidsmarkt waar volgens het UWV 60% van de vacatures moeilijk te vervullen is – meer hebben bereikt dan we bij voorbaat hadden durven dromen. We namen in een jaar tijd maar liefst 6 keer meer supporters aan dan voordien. Hoe futuristisch gamification ook mag klinken, het wervingsproces voor het vinden van nieuwe supporter bij TOPdesk is met de hulp van BrainsFirst menselijker geworden dan ooit. Daarin willen we graag als voorbeeld dienen voor andere organisaties.

Onze grootste tip? Praat met kandidaten over vaardigheden en persoonlijke ambities in plaats van over wat ze al dan niet kunnen afvinken op hun cv. Zo neem je atypisch talent aan: van mensen met ervaring in alle hoeken van de arbeidsmarkt tot pas afgestudeerden en kandidaten zonder relevante diploma’s. Daarnaast toont de nieuwe aanwas bij TOPdesk meer diversiteit dan ooit in afkomst, gender en leeftijd. En of we blij met hen zijn!

Credits case

In dit proces geven TOPdesk-recruiters Charisa Lalmohamed en Vera Zwikker het beste van zichzelf in de samenwerking met Ivar Schot van BrainsFirst. Ook TOPdeskcollega’s Lisanne Zwinkels en Lisa van Velzen namen deel aan de Job Design Workshop om het doelprofiel voor een customer care-medewerker bij TOPdesk op te stellen. Support-teamleiders Christophe van der Wal, Annemieke Stolk en Sacha Hartman zijn logischerwijze nauw betrokken bij de sollicitatieprocedures.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment.

Natuurlijk slaagt een proces als dit niet zonder de hulp van het hele team recruitment: Sherlock en de Watsons, campus recruitment en recruitment marketingteam Herbie!

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

JOIN THE STARS campagne (inzending HEINEKEN Netherlands Supply)

HEINEKEN Netherlands Supply kampt met een tekort aan technische operators. Dit zorgt voor een te hoge werkdruk voor de operators aan de verpakkingslijnen. Om stress weg te nemen zijn met spoed nieuwe collega’s nodig. Maar nog belangrijker: we willen medewerkers laten zien dat we hun zorgen serieus nemen. Daarom zetten we in op een campagne die de medewerkers een podium geeft. Sterker nog, we maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

We maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

Bij een brainstorm vertellen ze over het mooie werk én de teamspirit. Ook horen ze als eerste het nieuwe werkgeversverhaal én mogen kiezen welk concept we gaan uitwerken. De duimpjes gaan unaniem omhoog voor Join the Stars. Want HEINEKEN is bekend van de ster, maar de medewerkers zijn de echte sterren. Met Join the Stars gaan we het werkgeversmerk opfrissen en technische operators werven. Bij de campagne geven we medewerkers een sterrenstatus. Want we werven alleen via hun kanalen en voor elke geslaagde hire ontvangen ze € 2.500,-. Om het doorsturen leuk te maken halen we HEINEKEN-ster Nielson erbij.

Nielson schrijft een ode aan de medewerkers én geeft ze een rol in de clip. Die je door kan sturen naar vrienden met de juiste skills en mentaliteit. In het app-bericht zit een link naar de nieuwe, heldere landingspage inclusief video’s waar Nielson medewerkers interviewt. Bij sterren hoort ook merchandise. Alle medewerkers ontvangen thuis een Join the Stars T-shirt voor het werven op feestjes. En wordt iemand aangenomen? Dan worden de nieuwe medewerker én de tipgever samen uitgenodigd voor een 3-gangen sterrenlunch om bij te praten over de eerste ervaringen bij het sterrenteam.

De campagne wordt een breed gedragen succes. 71 medewerkers geven iemand met de juiste skills en mentaliteit op waarvan er 26 worden aangenomen. Goedgekeurd door de medewerkers zelf. En zo wordt HEINEKEN Netherlands Supply een succesvol werkgeversmerk dat compleet draait om de échte sterren, de eigen medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Doel nummer 1 was laten zien dat we de hoge werkdruk serieus nemen. Hoewel niet gemeten, was er veel enthousiasme over onze aanpak. Ook bij het beoordelen van de creatieve ideeën. Niet HR en Communicatie kozen, maar de medewerkers zelf. In 3 teams van 20 mensen. ‘Dit is uniek. Het is niet mijn werk, maar wél leuk om te doen.’ Ook gaven medewerkers feedback over hoe we de campagne nóg scherper konden krijgen. Het voorstel voor de merchandise T-shirts kwam vanuit de medewerkers. De reacties waren: ‘Het maakt mij trots om onderdeel van de HEINEKEN Crew te zijn.’

Maar uiteindelijk tellen de cijfers. Technische operators zijn moeilijk te vinden, van de 71 mensen die zijn aangedragen, zijn er 26 aangenomen. Toppers met de juiste skills en mentaliteit om met het sterrenteam mee te draaien. Ondertussen wordt er hard gewerkt om alle sterren binnen te houden. Onder meer met een uitgebreid opleidingsprogramma. En met succes. Want de nieuwe sterren draaien nog steeds enthousiast mee in de teams. They have not left the building! Bovendien waarderen de medewerkers die de nieuwkomers aandroegen het warme welkom dat zij ontvingen én dat de werkgever serieus werk maakt van beloftes.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars nu ook voor andere functies ingezet.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars ook voor andere functies ingezet. Begin 2023 liep Join the Stars op paid media. Tot nu toe 140 sollicitaties op. De procedure loopt nog. Het is nog niet bekend hoeveel hires hieruit zijn gekomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HEINEKEN heeft het aangedurfd om het werkgeversmerk compleet om de eigen medewerkers te laten draaien. Zelfs bij het ontwikkelen bij het werkgeversverhaal én het beoordelen van de creatieve voorstellen speelden zij een cruciale rol. Ook is het dankzij het enthousiasme van de eigen medewerkers gelukt om in totaal 26 schaarse technische operators aan het sterrenteam toe te voegen. Technische toppers die zijn goedgekeurd door de medewerkers zelf. Maar bovenal past Join the Stars 100% bij een werkgever die de eigen medewerkers centraal stelt en samen een feestje maakt van de werving.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern HEINEKEN Netherlands Supply:

  • Anne van Rooijen (Communication Advisor Corporate Affairs)
  • Veerle Heier (Jr. Creative Corporate Affairs)
  • Wendy Bilsen (Corporate Affairs Director)
  • Remy Rooijakkers (Global Talent Acquisition)
  • Laura Hoogendoorn (Junior Recruiter)
  • Cees-Jan Edel (Talent Acquisition Advisor)

Extern:

  • COPY COMMANDO, Martijn de Vreeze en Rob van Netburg (creatief concept en uitwerking)
  • ISA MUSIC&MEDIA, Isabelle van den Boomen (Productie clip Nielson)
  • STUDIO JONES, Jona Kok en Ivan Kok (Design en landingpages)
  • RECRUITMENT MARKETEERS, Soraya Heus en Remko Booghmans (paid media campagne)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Topteam op de trein: echte mensen, oprecht enthousiasme, veel sollicitaties (inzending NS)

2022 was een roerig jaar voor NS. Door het personeelstekort kwam de dienstregeling onder druk en stapelden negatieve berichten zich op. Sowieso komt ‘slecht nieuws’ over gebeurtenissen op de trein altijd wel vanzelf in de pers. Hierdoor is de trein niet de eerste plek waar je aan denkt om te gaan werken. Dit was in mei 2022 de uitgangssituatie voor de werving van 487 machinisten en 350 conducteurs.

De realiteit ‘binnen’ is op de trein heel anders dan het imago ‘buiten’.

De realiteit ‘binnen’ is heel anders dan het imago ‘buiten’. Uit intern onderzoek blijkt iedere keer weer dat onze machinisten en conducteurs oprecht blij zijn met hun baan en trots op hun werk. Het is onze strategische keuze om vanuit dit enthousiasme de mooie kant van werken op de trein in beeld te brengen. Die mooie kant komt niet ‘vanzelf’ in het nieuws, daar moeten wij voor zorgen.

Dit doen we door te laten ervaren dat werken op de trein ‘in het echt’ zoveel mooier is dan je (misschien) denkt. Je reist stad en land af, je hebt een verantwoordelijke baan en een werkplek met geweldig uitzicht. In dit decor schittert het ‘Topteam op de trein’. Oprecht enthousiasme is de kern van het concept: het echte werk staat centraal. Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze echte collega’s staan op het podium, met een zelf geschreven en gezongen song.

Onze basis was al efficiënte recruitment marketing via online en social media. Gezien de brede doelgroep (mbo-3 werk- en denkniveau, leeftijd 18+), de vele vacatures en de extreme arbeidsmarkt moesten we investeren om bij een grote latente doelgroep in beeld te komen.

Feelgood als strategische keuze: we zetten het mooie werk van onze mensen op de trein op een podium. Met heel veel sollicitaties als gevolg. Lees de hele case van Nederlandse Spoorwegen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

  • We realiseren brede Touch-zichtbaarheid via TV, Outdoor en online video (met unieke NS-elementen als trein, station, piano en song).
  • In Tell (online, social, content) lichten we de voordelen van de banen uit en creëren we verkeer naar gerichte landingspagina’s op werkenbijns.nl.
  • Sell (social, SEA/O, jobboards) zorgt voor traffic naar vacatures en sollicitaties.
  • We maken het werken op de trein ook ‘in het echt’ tastbaar door onder meer een rondreizende treinsimulator op alle grote stations.

Wat was de impact van de case?

Onze doelstellingen waren fors: we moesten vanaf 2022 bijna 5x (conducteurs) tot 12x (machinisten) zoveel werven als we in de jaren daarvoor gewend waren.
Hiervoor hebben we de massamediale campagne ingezet. Maar we hebben ook ons selectieproces op vele manieren geoptimaliseerd (zelfselectie, screenen binnen 24 uur etc.) en we hebben de sollicitatie-eisen versoepeld (vijver vergroten). De uitdaging is dat we zoveel mogelijk mensen willen aannemen, maar uiteindelijk wel de kwaliteitseisen die horen bij deze verantwoordelijke functies moeten aanhouden.

Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

De always on campagnes hebben (uiteraard) continu gelopen, aanvullend hebben we tot en met januari 2023 4 campagneflights ingezet van 4 weken zichtbaarheid.
Deze combinatie werkt goed. Bij de start van iedere flight stegen de aantallen bezoekers bovenin de funnel direct, dit zette ook door in zeer veel afgeronde sollicitaties. Van juni 2022 tot en met januari 2023 hebben we gemiddeld rond de 2.000 sollicitaties per maand ontvangen.

Uiteindelijk hebben we in 2022 al 1,5x meer conducteurs en 7x meer machinisten aangenomen dan voorheen. We zijn nog steeds volop bezig met een groot aantal kandidaten die we in procedure hebben. Zodanig dat we verwachten dat we de initiële vraag uiteindelijk nagenoeg kunnen vullen voor de zomer. Een geweldig resultaat. Maar de werving voor deze beroepen is structureel. Ook in de komende periode blijven er nieuwe machinisten en conducteurs nodig. Dus we gaan door met de campagne, voorlopig in iets kleinere vorm.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hadden een grote uitdaging. Een zeer moeilijke arbeidsmarkt, grote aantallen mensen nodig en veel negatief nieuws over het werkgebied ‘op de trein’.
Met deze campagne hebben we dat voor het grootste deel ingevuld. We laten zien dat communicatie een bepalende rol kan spelen, door een aantal strategische keuzes. Wat deze case echt bijzonder maakt, is dat we heel dicht bij onze eigen praktijk zijn gebleven. Het oprechte enthousiasme van onze mensen op de trein is de basis en komt overal terug.

Met deze campagne en de term ‘Topteam op de trein’ zorgen we voor binding met en tussen collega’s. Er klinkt waardering in door vanuit de werkgever. Vanaf de interne onderzoeken voelen mensen zich gehoord en ze zien zichzelf terug in alle onderdelen. Van de interne casting voor zangtalent tot de echte collega’s in de campagne. Maar we gaan ook met hun enthousiasme naar buiten met de Simulatour in het land en in tv-programma’s en in een referralprogramma.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

NS:

  • Team Recruitment Marketing: Claudia Zwitser, Lilian Vrolijk, Marcel van der Quast
  • Hoofdrolspelers: Machinist Abdu Stienen (standplaats Amsterdam) en Conducteur Linda van Dijk (Zwolle)
  • Cast: Machinisten Michel, Juliette, Joli. Conducteurs Swenn, Alfred, Marjan, Gerlinda, Tio, Angela.

Bureau: TBWA\NEBOKO (ism Kumpany voor de Simulatour)
Media: Mindshare.Greenhouse, DEPT

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Leef je uit in de techniek – 360º-campagne voor jeugd (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Hoppenbrouwers zet zich al jaren in om de jeugd te enthousiasmeren voor de techniek. De jeugd heeft de toekomst en techniek maakt de toekomst. We hebben dan ook als uitgangspunt om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten onder de jeugd. Als je weet wat er allemaal met techniek kan én hoe onze wereld daar mooier van wordt, dan kun je niet anders dan daar blij van worden. Want naast dat techniek zorgt voor een fijne toekomst, zorgt het ook nog eens voor uitdagend en leuk werk. Werk dat niet alleen een sustainable wereld oplevert maar ook nog eens heel sustainable is voor jouw carrière omdat techniek elke dag belangrijker wordt in ons leven.

Met de campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richt Hoppenbrouwers zich specifiek op de jeugd.

Met de employer branding-campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richten we ons specifiek op de jeugd. Hoe leuk is het om mee te werken aan jouw toekomst, je vrienden en familie en daar een hoop werkplezier, en energie voor terug te krijgen? Vanuit die gedachte zijn we de campagne gestart. Vanuit doelgroepinterviews en beschikbare data hebben we een kanaalstrategie uitgerold met een nieuw campagneconcept.

Doel van deze campagne:

  • Het creëren van een positieve aanraking met de techniek & Hoppenbrouwers.
  • Naamsbekendheid Hoppenbrouwers regionaal verhogen bij jeugd.
  • Laagdrempelig contact leggen & informeren over onze mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?

  • Nieuwe huisstijl ontwikkeld om op te vallen bij deze doelgroep. Hieruit is onze jeugdbranding ontstaan en de slogan: Leef je uit in de techniek!
  • Uitrol van een fieldmarketinginstrument waarmee wij als merk naar de jeugd toe kunnen komen in plaats van dat de jeugd naar ons moet komen op bijvoorbeeld een open dag. Dit heeft de werknaam ‘’de Werkkeet’ gekregen. In deze werkkeet brengen wij techniek tot leven rondom scholen en evenementen.
  • Een influencer-samenwerking gestart met Ties.
  • Kanaalstrategie aangepast op de doelgroep: Ads-campagne op TikTok, Snapchat & Instagram.

Wat was de impact van de case?

De focus van de campagne lag vooral op het (regionaal) verhogen van onze naamsbekendheid onder de jeugd en hen informeren over de mogelijkheden. De werkkeet geeft medewerkers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact te leggen met de doelgroep in de regio. Zij kunnen deze namelijk eenvoudig digitaal reserveren, met of zonder promotieteam. Hierdoor is de werkkeet al meer dan 50 keer ingezet rondom scholen en evenementen.

Het resultaat van de samenwerking met influencer Ties, heeft gezorgd voor meer dan 1 miljoen weergaven op YouTube & Instagram onder zijn volgers. Daarnaast is hij 2x fysiek aanwezig geweest, waarbij hij organische content heeft gemaakt met een technische challenge die is uitgezonden op zijn YouTube-kanaal. Verder hebben de twee campagne-flights op TikTok en Snapchat gezorgd voor meer dan 3 miljoen bereik middels de Ads.

In 2022 zijn er weer veel nieuwe medewerkers in de doelgroep jeugd ingestroomd bij Hoppenbrouwers:

  • 264 stagiairs
  • 37 hbo starters/ trainees
  • 41 bbl-leerlingen
  • 16 mbo starters/ duaal
  • 104 werkstudenten

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We laten met deze case zien dat we nieuwe kanalen inzetten om de jeugd te bereiken. En ook maatschappelijk met deze positieve energie een steentje bijdragen aan het aantrekkelijk maken van de techniek! De jeugd is nodig om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke ontwikkelingen, nu maar ook voor in de toekomst. Dit laat zien dat Hoppenbrouwers het campagneconcept en kanaalstrategie heeft afgestemd op basis van doelgroeponderzoek. En nieuwe marketingkanalen niet uit de weg gaat zoals influencer marketing en TikTok.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Hoppenbrouwers Techniek: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding), Lonneke de Beer- van Knijff (Teamleider Content).
  • Monkey & Banana’s: Campagneconcept & middelen
  • Fingerspitz: Inrichting Online Campagne
  • Samenwerking Influencer Ties

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Professionals op persoonlijke wijze enthousiasmeren voor IT-consultancy (inzending Conclusion MBS)

Naast de uitdaging van de krappe arbeidsmarkt, had Microsoft Dynamics-expert Conclusion MBS ook een nieuw werkgeversmerk neer te zetten. Sinds november ’21 zijn ze onderdeel van Conclusion, waardoor ze een nieuwe naam en identiteit moesten uitdragen. Dit deden ze met een persoonlijk ingestoken, tweeledige recruitmentcampagne. Enerzijds kennismaken met Conclusion MBS als merk en werkgever, anderzijds professionals (met en zonder relevante ervaring) bewust en enthousiast maken over de kansen bij Conclusion MBS. Dit deden ze door op speelse wijze de mensen achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS overtuigde professionals op prikkelende wijze om over te stappen naar het consultantsvak bij de gezelligste IT-club van Nederland. Lees de hele case van Conclusion MBS, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De Employer Value Proposition vormt de basis van de campagne. Op basis hiervan is het employer brand neergezet met video’s en artikelen. De campagne bestond uit drie achtereenvolgende fasen. De eerste twee focusten op het genereren van traffic naar de vacaturepagina. Naast een contenthub met ervaringsverhalen, werden ook video’s ontwikkeld. Voor fase één was dit een videoreeks waarin medewerkers praten over hun ‘eerste keer’. Bijvoorbeeld de eerste keer zenuwachtig zijn, de directie ontmoeten of het eerste bakje koffie bij Conclusion MBS.

In fase twee lichtte de videoreeks karaktereigenschappen van medewerkers uit om de diversiteit aan persoonlijkheden binnen MBS te laten zien. De derde fase focuste op bewustzijn creëren rondom de mogelijkheden om consultant te worden. Het doel? ‘Ingedutte’ werknemers laten zien dat consultant zijn leuker is dan de huidige baan. De boodschap: maak je niet druk om Microsoft Dynamics-kennis, dat komt wel. Hierbij zijn drie verschillende video’s ontwikkeld, gericht op mensen die wél ervaring hebben in de financiële, logistieke of commerciële sector, maar nog niet met Microsoft Dynamics.

Alle bovenstaande content is betaald weggezet op LinkedIn via link, video en job ads. Tijdens iedere fase is ge(re)target op relevante functietitels en bedrijfstakken om de vacaturepagina en contenthub onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Naar aanleiding van de campagne schoot het aantal sollicitaties omhoog. Uiteindelijk zijn via de campagne op basis van ruim 414 reacties op de vacatures (136 via de website en 278 via LinkedIn), maar liefst 25 consultants aangenomen. Bovendien heeft de campagne enorm bijgedragen aan de naamsbekendheid en employer branding van Conclusion MBS: in totaal zijn de advertenties ruim 345.000 keer bekeken.

Tijdens sollicitaties werd enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd.

Ook werd tijdens sollicitaties enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd. Daarnaast merkt Conclusion MBS dat het netwerk van medewerkers heel relevant is in het vinden van geschikte collega’s. Het helpt daarom enorm dat collega’s de videos en artikelen kunnen laten zien, met name waar ze zelf in voorkomen.

En zelfs nu de campagne is afgelopen, ontvangt de organisatie nog steeds positieve feedback op de video’s. Niet alleen onder de doelgroep, maar ook binnen Conclusion MBS en het Conclusion-ecosysteem van 25 bedrijven werden hoge ogen gegooid met de arbeidsmarktcampagne. Kortom, deze campagne heeft enorm bijgedragen aan het aantrekken van kandidaten. Zowel degenen die via de campagne (werkenbij-site en LinkedIn) binnenkomen, als de kandidaten die via-via bij Conclusion MBS terecht komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het doel van de campagne was, naast het aannemen van medewerkers, om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien. Hiermee is geprobeerd een zo eerlijk en echt mogelijk beeld te scheppen van de organisatie. Dit maakt de campagne erg menselijk en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Het doel van de campagne was om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien.

Conclusion MBS heeft zich met deze campagne op een creatieve en speelse manier weten te onderscheiden van de concurrentie. Onder het mom dat je de kneepjes van het vak vanzelf bij Conclusion MBS leert, kiest de organisatie er bewust voor om in een andere vijver te vissen dan hun concurrenten. En met resultaat: door een combinatie van unieke content en gerichte targeting op de juiste doelgroep, is het Conclusion MBS gelukt om – ondanks de enorm krappe arbeidsmarkt, zeker in de IT-sector – diverse nieuwe collega’s aan te nemen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Eric Smulders (Marketing Manager) en
  • Esther van Zijl (Marketing Campagne Manager): Creatief concept

Extern:

  • Techonomy video productions: productie video’s en snippets
  • Marcommit: contentproductie en LinkedIn-campagne

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Pratende koffers werven nieuw bagagepersoneel (inzending KLM)

Het zal je niet ontgaan zijn: de drukte op Schiphol in de zomer van 2022. De vakantieperiode, in combinatie met personeelstekort, maakte het uitdagend om alle koffers op tijd op bestemming te krijgen. Niet altijd even positieve berichtgeving hierover straalde helaas ook af op KLM. Die juist dringend op zoek is naar nieuw bagagepersoneel.

Niet altijd even positieve berichtgeving over de drukte op Schiphol straalde helaas ook af op KLM.

Hoe kun je binnen dit negatieve sentiment potentiële werknemers overhalen voor een baan als bagagemedewerker? Daarvoor riepen we de hulp in van échte ervaringsdeskundigen: de koffers. Deze geloofwaardige ambassadeurs konden ons vertellen wat er allemaal achter de schermen bij KLM gebeurt. Wat bleek? De normaal gesproken stille koffers hadden een uitgesproken mening. Daarmee was de campagne ‘Meet the Koffers’ geboren.

Vliegangst, mile-high ervaringen, nervositeit voor vertrek: allemaal herkenbare, oprechte emoties, waarbij de zorg en aandacht van bagagemedewerkers cruciaal is. De koffers gaven ons een unieke kijk op zowel het bagagewerk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.

De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis.

We lanceerden de campagne in twee fases. In fase 1 zien we de koffers vóór vertrek. Op de band, in de bagagekarren en op het moment dat ze in het toestel worden geladen. We zien in onderlinge gesprekjes hoe belangrijk de bagagemedewerkers voor hen zijn. In fase 2 nemen de koffers plaats op de interviewstoel en blikken ze terug op hun reis. De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis. Centraal staat hun waardering voor het bagagepersoneel. Die spraken ze op zo’n manier uit, waardoor je zelf enthousiast werd om het beroep van bagagemedewerker uit te oefenen. Zoals de afsluiter luidt: ‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook!’

Wat was de impact van de case?

Met bijna 100.000 bezoeken op het platform, ruim 4.200 job views en ruim 900 ‘Solliciteer-nu’-kliks is er zichtbaarheid én meetbaar resultaat geleverd. Dit betekent dat maar liefst 1 op de 5 jobviews een sollicitatie-intentie op heeft geleverd en geeft aan dat de juiste mensen zijn aangetrokken. Mede dankzij kwalitatieve en in het oog springende middelen/uitingen én kanaalkeuze zoals Snapchat, dat zeer geschikt bleek voor deze doelgroep.

Ook intern was de creatieve impact groot.

Ook intern was de creatieve impact groot. De samenwerking tussen zoveel creatieve partijen, in geluid, beeld, het met de hand maken van de poppen, het ontwikkelen van een eigen sound, hielp ons om opvallend werk te maken. Dat zowel in idee als uitvoering in het oog sprong bij onze doelgroep. En dat tussen al het geweld van andere wervingscampagnes die al op de markt waren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de huidige war for talent en de grote hoeveelheid wervingscampagnes die daarbij gepaard gaan, is er maar één manier om nieuw talent aan te trekken. Met creatief werk van hoog niveau, dat opvalt én blijft hangen. Precies wat dit werk doet. De kracht van een sterk idee en het vakmanschap in de uitvoering hebben stoffen koffers veranderd in personages met herkenbare gevoelens, gesprekken en ervaringen. Precies wat jij en ik doormaken, voor of tijdens een reis. Dankzij deze vrolijke koffers heeft een negatieve nasmaak plaatsgemaakt voor humor, herkenbaarheid en enthousiasme voor het vak van de bagagemedewerker.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat. Deze case is tot stand gekomen dankzij de combinatie van KLM, Concept (Fabian Schulting, Stan van Zon), Copy, Strategie, Online Marketing, en Productie (Janine Freriks) binnen Kaliber Interactive. Extern werkten we met productiemaatschappij Holy Fools (regie: Tom Rijpert, producer: Elles Markx), geluidsstudio Studio Levalo, editor Erik Edit, beeldbewerking door Ton Habraken, fotograaf Arthur Mebius en animatie door Joris van Raaij.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook