Dit zijn de 3 drijvende krachten achter een employer brand dat voor je wérkt

Employer branding staat bij veel organisaties nog altijd hoog op het prioriteitenlijstje. En dan vooral Demand Generation, oftewel: kandidaten aantrekken met de juiste content. Maar hoe creëer je een behoefte, door een ander geluid te laten horen? Hoe wakker je een vuurtje bij de kandidaten aan? En vervolgens: hoe kun je van het sollicitatie- en onboardingsproces een feestje maken? Het zijn dit soort vragen waarop Sebastiaan Cové (Timetohire) zal ingaan tijdens zijn sessie tijdens Werf& Live op dinsdag 16 mei. Hier alvast een voorproefje, met de 3 drijvende krachten die hij ziet achter een employer brand dat voor je werkt:

#1. Employee advocacy 

De kracht van mond-tot-mondreclame is ongeëvenaard. Mensen vertrouwen meer op de aanbevelingen van vrienden, familie en bekenden bij het maken van aankoopbeslissingen dan op marketing en reclame. Deze invloed werkt precies zo voor je werkgeversmerk. Dat is waar employee advocacy om de hoek komt kijken; het fenomeen waarbij medewerkers actief je merk promoten en positieve berichten verspreiden via hun persoonlijke en professionele netwerken. Het gaat verder dan traditionele marketingtechnieken en stelt je in staat om authentieke, geloofwaardige en organische betrokkenheid te creëren.

De kern van elk employee advocacy-programma is het betrekken van je medewerkers.

De kern van elk employee advocacy-programma is het betrekken van je medewerkers. Communiceer daarom regelmatig met hen en bied trainingen aan om hen te ondersteunen bij het programma. Zo vergroot je de kans dat ze actief deelnemen en bijdragen, terwijl ze merkconsistentie behouden en potentiële risico’s vermijden. Een cultuur van erkenning en beloningen kan de motivatie van medewerkers vergroten. Socialemedia-beheertools en contentcuratieplatforms kunnen medewerkers hierbij helpen.

#2. Referral recruitment

In het verlengde van employee advocacy ligt referral recruitment, ook wel bekend als: werving via aanbevelingen. Er is weinig zo waardevol als je eigen werknemers die kandidaten aanbevelen voor openstaande functies binnen je organisatie. Kandidaten die via een referral binnenkomen, hebben vaak immers al enige bevestigde geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Een zittende werknemer die iemand aanbeveelt, doet dit omdat ze vertrouwen hebben in de vaardigheden en geschiktheid van die kandidaat. Dit verhoogt de kans dat hij of zij goed past binnen de organisatie en de vereiste vaardigheden en ervaring heeft.

Kandidaten die via een referral binnenkomen, hebben vaak al geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.

Medewerkers die iemand aanbevelen voor een functie, voelen zich bovendien vaak persoonlijk betrokken bij de succesvolle onboarding en integratie van de nieuwe medewerker. Ze hebben er een belang bij hun collega te helpen om succesvol te zijn en doen daarom vaak extra moeite om hen te ondersteunen en te begeleiden. Dit is goed voor de betrokkenheid en het behoud van zowel de aanbevolen kandidaat als de medewerker die hem of haar heeft aanbevolen. Omdat aanbevolen kandidaten vaak beter bij de organisatie passen, zijn ze vaak ook sneller productief.

#3. De combinatie

Maar nu komt het mooiste. Door deze twee te combineren heb je echt goud in handen. Door bijvoorbeeld vanuit het leiderschapsteam een voorbeeld te stellen in hoe je naar buiten treedt als het gaat om employee advocacy zullen al gauw meerdere medewerkers uit het bedrijf volgen. Goed voorbeeld doet volgen en het managementteam speelt hierin de sleutelrol. Door medewerkers actief te laten zijn en hen ook te begeleiden in het schrijven (door bijvoorbeeld schrijfsessies waarbij men van elkaar leert) komen medewerkers sneller uit hun schulp.

Door een cultuur van referral recruitment te bevorderen kun je een waardevol netwerk opbouwen.

Doordat employee advocacy medewerkers zichtbaar maakt, gaat referral recruitment ook een vlucht nemen, en versterken deze krachten elkaar. Referral recruitment stelt organisaties bovendien in staat om hun netwerk en talentpool uit te breiden. Aanbevolen kandidaten kennen mogelijk andere getalenteerde professionals die geschikt zijn voor toekomstige vacatures. Door een cultuur van referral recruitment te bevorderen kun je een waardevol netwerk opbouwen en profiteren van de connecties en kennis van je eigen medewerkers. Resultaat: je kunt makkelijk 35% van je hires via referral realiseren.

Meer weten?

Benieuwd naar wat Sebastiaan Cové nog meer te vertellen heeft over de drijvende krachten achter een employer brand? Dat hoor je 16 mei, tijdens Werf& Live. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen een van de laatste tickets:

Werf& Live

drijvende krachten employer brand

 

Vanessa Backer: Directeur AdverOnline & AdverStrategy

Oude situatie

Oude functie: Sr.Specialist Employer branding & Employee experience
Oude werkgever: Adver-Online Group

Nieuwe situatie

Nieuwe functie: Directeur labels AdverOnline & AdverStrategy
Nieuwe werkgever: Adver-Online Group

Ingangsdatum: 1 januari 2023

Vanessa Backer is per 1 januari 2023 binnen Adver-Online Group Directeur van de merken Adver-Online en AdverStrategy. ‘Met haar bijna 20 jaar ervaring binnen ‘de wereld van werk’, de kennis en de kwaliteiten is zij de persoon die wij zoeken om de groei van Adver-Online Group te continueren en om de gezamenlijke ambities verder invulling te geven. Haar ervaring, leiderschapskwaliteiten en bevlogenheid als people manager is Vanessa precies wat wij zoeken in een Head of Business voor de labels AdverOnline en AdverStrategy’, aldus CEO Hans van Rijnswoud.

De rubriek ‘Baanwisselaars’ wordt mogelijk gemaakt door de Leergang Recruitment Basic en Leergang Recruitment Advanced van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Nog meer ‘Tinders voor de arbeidsmarkt’: gaan zij het wél redden?

Snel swipen naar een baan. De afgelopen jaren waren er al veel partijen die het probeerden gangbaar en toegankelijk te maken, maar zacht gezegd leverden al die pogingen tot ‘Tinders voor de arbeidsmarkt’ tot nu toe nogal wisselende resultaten op. Veel partijen verdwenen ongeveer even snel als ze waren opgekomen. Maar is dat een reden om het niet nog eens te proberen? Geenszins! Ook de afgelopen weken doken weer een boel nieuwe initiatieven op, steeds met een iets andere focus en invalshoek. We zetten er een stuk of 5 op een rij:

#1. VNOM: matchen op cultuur

VNOM, een vrij groot uitzendbureau, gespecialiseerd in de bouw en techniek, sloeg recent de handen ineen met Likewise.ly, dat al sinds 2018 werkgevers helpt nieuw personeel te vinden met een zogenoemde ‘Smart Job Dating’-app. Vrucht van die samenwerking is een begin deze maand gelanceerde app (te downloaden in de App Store en Play Store), waarmee je kunt swipen naar je volgende baan. Op de app kun je elke dag uit honderden verschillende banen kiezen. Zie jij als kandidaat een toffe uitdaging ertussen? Dan swipe je hem naar rechts. Ziet de werkgever ook een match? Dan plan je heel eenvoudig een gesprek in.

Bijzonder aan de app is dat hij ook matcht op cultuur. Bij het invullen van je profiel kun je als kandidaat aangeven welke organisatiecultuur je aanspreekt, zodat je nog sneller swipet naar een baan die bij jou past.

#2. SMRT.bio: psychometrische tests

Ook het uit Helmond afkomstige SMRT.bio heeft er geen moeite mee zich als ‘de Tinder van de arbeidsmarkt’ te presenteren. In februari dit jaar werd het bedrijf nog uitgebreid geportretteerd als ‘A.I.-gestuurde, virtuele ontmoetingsplaats voor werkzoekenden en werkgevers van over de hele wereld’. Het web-based platform werkt onder meer met psychometrische tests. ‘Hier kunnen mensen die op zoek zijn naar een baan zichzelf in no-time profileren’, vertelde CEO Frank Melis destijds. ‘Ze geven aan wat hun passies, competenties en skills zijn. Dat doen ze door middel van een spelletje waarbij ze naar links of naar rechts swipen.’

Aan de andere kant kunnen werkgevers – in vaak minder dan een kwartier tijd – gratis een oproep plaatsen op het platform. Melis: ‘We hebben een bibliotheek aangelegd met 26.000 functiebeschrijvingen. Is een werkgever op zoek naar een lasser? Dan geeft hij of zij dat aan op het platform. Vervolgens genereert het platform de functiebeschrijvingen en de competentie- en passieprofielen. Dat gebeurt allemaal volautomatisch door middel van algoritmes en machine learning.’ SMRT.bio werkt momenteel toe naar het ultieme doel: ‘In 2030 zitten we in 300 regio’s in Europa.’

#3. Grensmatch: voor de grensregio’s

Niet helemaal nieuw (maar juist 2 jaar oud), dit initiatief van EURES om de arbeidsmobiliteit in Europa en de grensregio’s te vergroten. ‘We willen dat werkgevers en werkzoekenden gemakkelijk contact met elkaar kunnen leggen. Dit moet voor iedereen toegankelijk zijn en daarom is het kosteloos’, aldus de initiatiefnemers, die er ook al geen been in zien Grensmatch te positioneren als ‘Tinder van de arbeidsmarkt’. Inschrijven kost als kandidaat slechts een paar minuten. Bedrijven swipen vervolgens naar de relevante matches in de grensregio (werkzoekenden of stagiairs) en leggen daarna contact.

#4. Spot on you: drijfveren en kernwaarden

En ja hoor, die kon er dus ook nog wel bij: een dating-app waarmee (vooral) jongeren en hippe werkgevers ‘snel, effectief en eerlijk’ met elkaar in contact kunnen komen, gebruik makend van drijfveren en kernwaarden als basis voor het maken van een match, waarbij vacatures en vaardigheden op een later moment aan bod komen. De op de Dag van de Arbeid gelanceerde app is een initiatief van Mirjam van Heusden, eigenaar van het Apeldoornse Spot on You. ‘Als beide partijen elkaar leuk vinden, kunnen ze elkaars volledige cv bekijken en contact opnemen. Dit omdat we geloven dat een persoonlijke ontmoeting meer zegt dan 1.000 sollicitatiebrieven’, aldus Van Heusden.


Als een kandidaat ervoor kiest om te matchen met werkgevers, wordt zijn of haar naam vervangen door een gekozen nickname en de profielfoto door een avatar. Pas als er een wederzijdse like is, krijgt de werkgever het volledige cv van de kandidaat te zien, inclusief de motivatievideo die de kandidaat heeft opgenomen. Zo kunnen werkgevers niet selecteren op basis van uiterlijk, naam of geslacht, vertelt Van Heusden, die zegt te geloven dat ‘werven op intrinsieke motivatie de toekomst is.’

#5. My Local Job: in de eigen regio

Als laatste veelvuldig ‘Tinder van de arbeidsmarkt’ genoemde app in dit rijtje, kijken we even naar het Vlaamse My Local Job, dat de laatste tijd aan een flinke opmars bezig is. Deze app heeft zich ten doel gesteld de drempel naar de arbeidsmarkt te verlagen, voor iedereen. Zonder cv of motivatiebrief, maar rechttoe rechtaan hen laten kennismaken met de vele jobs in de buurt. ‘Via swipe stel je je kandidaat. En je wordt gecontacteerd door de werkgever. Een gesprek als eerste schakel, en niet als laatste’, zo profileert de app zich.


De app is een initiatief van horecaondernemer Serge De Groof, die in de coronacrisis zonder werk kwam te zitten en dit als bezigheid vond. Het was de Oost-Vlaamse gemeente Stekene die een jaar geleden als eerste de app mocht uittesten. Het werd een behoorlijk groot succes. Maar liefst 33 Stekense bedrijven vonden intussen hun weg naar de app om hun jobs te posten. Ongeveer 14% van de vacatures wordt inmiddels op die manier ingevuld. Reden om de app nu ook naar andere Belgische gemeentes uit te rollen. En wie weet wat daarop nog volgt.

Conclusie

Resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Dus dat het tot nu toe vrijwel niemand gelukt is écht succesvol te worden als ‘Tinder van de arbeidsmarkt’, betekent ook niet per se dat het nooit zal lukken. Waarschijnlijk is het idee van werknemers en werkgevers die elkaar swipen ook gewoon té aantrekkelijk om het niet nog eens te proberen. Al valt ook op dat alle nieuwe initiatieven ook een heel specifieke specialisatie hebben, en niet de ambitie meteen de héle arbeidsmarkt te vangen. Stap voor stap dus, zoals het ook met daten gaat…

Lees ook

Meer weten?

Op 16 mei, tijdens Werf& Live, belichten Alix Hensen Verbaten en Jill Witteman (BRANDMANNEN) nog meer analogie tussen employer branding en online dating. Benieuwd hoe ze dat zien? Dat hoor je 16 mei. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

 

Hoe selecteer je een tool om mensen te selecteren?

Het is de Heilige Graal van recruitment: hoe selecteer je de beste mensen voor je team? De laatste jaren duiken steeds meer tools op die je beloven daarbij te kunnen helpen. Maar hoe selecteer je nou de tools die passen bij waar jij jouw kandidaten op wilt selecteren? In een nieuwe whitepaper loopt Bas van de Haterd door de daarvoor te nemen stappen. Welke zijn dat zoal?

Stap 1. Bepaal wat je wilt meten

Klinkt logisch? Toch wordt deze eerste stap vaak overgeslagen. En dat terwijl het cruciaal is. Gaat het je om job fit of vind je toch value fit of company fit belangrijker? Het is belangrijk die keuze eerst te maken. Bij job fit gaat het om de vraag wie vakinhoudelijke de beste kandidaat is van alle sollicitanten voor deze baan (of wie het meeste potentieel heeft). Oftewel: het kan gaan om direct fit, future fit of aanvullende fit, op wat er al in het team aanwezig is. Bij company fit of value fit gaat het meer om de vraag of de kandidaat de waarden van de organisatie belichaamt.

Stap 2. Bepaal wetenschappelijke betrouwbaarheid

Goed, je weet nu waar je kandidaten op wilt testen. Maar hoe weet je dan of de tools die dat beloven te doen ook daadwerkelijk betrouwbaar zijn? Daarvoor kun je kijken of een tool wetenschappelijk gevalideerd is. Let op: er is daarbij een groot verschil tussen ‘gevalideerd’ en ‘gebaseerd op’. Zo stellen leveranciers van MBTI-testen vaak dat deze gebaseerd zijn op het wetenschappelijk werk van Carl Jung, maar de test zelf heeft geen enkele wetenschappelijke validatie.

Een betrouwbare test op taalniveau C1 kan nog steeds onbetrouwbaar zijn voor mensen van taalniveau A1.

In Nederland is gelukkig de COmmissie Test Aangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut voor Psychologen actief. Op hun website is van veel testen te vinden welke betrouwbaarheid ze hebben en hoe voorspellend ze zijn voor werkgedrag. Ook meten ze welke zwaktes bepaalde testen hebben. Let hierbij ook goed op: de COTAN valideert de testen op basis van de doelgroep. Maar een betrouwbare test op taalniveau C1 kan nog steeds onbetrouwbaar zijn voor mensen van taalniveau A1. Dit heeft al meerdere keren tot discriminatoire praktijken geleid, terwijl de test op zich wel wetenschappelijk gevalideerd is.

Stap 3. Selecteer de tool

Ja, en nu komen we bij de belangrijkste stap: selecteer de tool die je gaat helpen in het selecteren. Het aanbod hierin is gigantisch en de kwaliteit varieert ook gigantisch. Er zijn een aantal criteria die je moet meewegen bij de uiteindelijke selectie: niet alleen het soort test(s) dat je wilt inzetten, maar ook: wat is de validiteit? Wat is de betrouwbaarheid? En wat is de candidate experience van de tool? Wat kost het gebruik van de tool? En hoe zien de rapportages eruit? Is het te integreren met de software die je al hebt? Hoe zwaar elk criterium weegt is natuurlijk afhankelijk van jouw eigen organisatie, en jouw keuzes die je daarin maakt.

Hieronder een ongetwijfeld niet eens volledig overzicht van de vele partijen die in deze markt actief zijn:

Hoe selecteer je tools die je helpen mensen te selecteren? Bas van de Haterd zet in een nieuwe whitepaper een aantal richtlijnen op een rij.

Validiteit draait om de vraag: meet de tool wat je wilt meten? Het is essentieel om hier goed door te vragen. De definitie van een skill komt bij een leverancier namelijk zelden precies overeen met hoe jouw organisatie deze bedoelt. Betrouwbaarheid draait om de vraag of de uitkomsten van je meting voor dezelfde persoon onder dezelfde omstandigheden elke keer hetzelfde zijn. Bij de candidate experience gaat het om hoe de kandidaat de tool ervaart. Belangrijk, want een slecht ervaring kan er zomaar toe leiden dat kandidaten in het proces afhaken.

Er zijn veel kandidaten die al afhaken als ze voordat ze een mens gesproken hebben een test moeten doen.

Daarbij speelt ook mee wannéér je de tool in het sollicitatieproces inzet. Hoewel zo vroeg mogelijk de beste (assessment)data verzamelen leidt tot betere besluiten, zijn er veel kandidaten die afhaken als ze voordat ze een mens gesproken hebben al een test moeten doen. De communicatie over het waarom van de test, wat er
gemeten wordt, waarom dit relevant is voor de functie, hoe je omgaat met de uitkomsten en wat er van de kandidaat gevraagd wordt is dan ook heel belangrijk voor een positieve kandidaat-ervaring. Hierbij is ook de zogeheten face validity belangrijk: snapt de kandidaat waarom je bepaalde vragen stelt?

Stap 4: Kalibreer en test de tool

Heb je eenmaal een test gekozen? Dan ben je er natuurlijk nog niet. Een goede tool, die echter slecht afgesteld is, werkt namelijk net zo slecht als de verkeerde tool. Dus is het essentieel om steeds te blijven kijken of de test nog voldoet, en de test te kalibreren op basis van je hires. Met kalibratie wordt bedoeld dat gekeken wordt naar de belangrijke aspecten van een functie, de weging van deze aspecten en de rapportage over deze aspecten.

Niet-relevante informatie meenemen kan alleen maar leiden tot bias bij de ontvanger van het rapport.

Sommige organisaties kiezen voor een matchingspercentage, in procenten of een rapportcijfer. Hierin is geen goed of fout, maar het is wel een keuze die je moet maken. Wat wel belangrijk is: meet enkel wat relevant is, en vooral: rapporteer op wat relevant is. Niet-relevante informatie meenemen kan alleen maar tot bias leiden bij de ontvanger van het rapport. Het helpt om hierbij gebruik te maken van een zogeheten ‘data first model‘, waarbij je eerst de zittende medewerkers test met ‘de hele testbatterij’ om vervolgens vanuit de data te kijken welke kwaliteiten blijkbaar nodig zijn voor welke functies.

Video van Recrout, een van de bekendere Nederlandse assessment-tools:

Tot slot is er nog de optimalisatie van het model. Het is goed om vooraf vast te leggen hoe en wanneer je wilt evalueren. Wat zijn de key metrics waarop je gaat meten? Hoe bepaal je bijvoorbeeld de quality-of-hire? En telt diversiteit mee in de beoordeling? Op basis van de evaluatie zou een feedbackloop moeten ontstaan naar het model om te kijken of voor elk van de functies de parameters nog correct zijn. Is er bijvoorbeeld geen zichtbare verbetering in de quality of hire? Dan kloppen of de parameters waarop je meet niet, of de test waarmee ze gemeten worden. Kun je dan misschien bepaalde skills schrappen?

Harry Kane en Kylian Mbappe zijn totaal andere spitsen, maar beide van wereldklasse.

Tot slot kunnen we natuurlijk niet om de belofte van A.I. heen. Een van de belangrijkste kansen die A.I. biedt is de creatie van meerdere profielen voor dezelfde functie. Harry Kane en Kylian Mbappe zijn bijvoorbeeld totaal andere spitsen, maar beide van wereldklasse. Zo zijn er verschillende type programmeurs, managers en verkopers die allemaal effectief zijn in dezelfde functie bij dezelfde organisatie. A.I. kan de verschillende combinaties van competenties, vaardigheden en karaktereigenschappen beter aan elkaar verbinden en zo tot meerdere profielen voor een functie komen die allemaal succesvol kunnen zijn.

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper over het selecteren van assessmenttools:

Assessments selecteren

5 slimme manieren om je werkgeversvideo minder sáái te maken

Bedrijven zetten tegenwoordig steeds vaker video’s in rondom arbeidsmarktcommunicatie. Om nieuwe werknemers te werven, of bijvoorbeeld aftermovies van een evenement te laten zien. Een werkgeversvideo is een vaak een creatieve en goede manier om de boodschap van je bedrijf over te brengen, maar velen gaan er toch de mist mee in, met als resultaat een saaie of onpersoonlijke video. Daarom geven Myrthe de Haas en Oscar Wientjes – in aanloop naar hun optreden op Werf& Live op 16 mei – alvast 5 tips om te voorkomen dat kijkers vroegtijdig afhaken:

Tip 1: Vermijd (alleen) talking heads

Je wilt de informatie zo goed mogelijk overbrengen, en dit ook nog eens de juiste personen laten doen. De makkelijkste optie lijkt in eerste instantie om iemand het hele verhaal te doen in de camera, dan maak je de video ook nog eens persoonlijk. Maar te veel ‘talking heads’, zonder afwisseling met bijvoorbeeld sfeerbeelden tussendoor, kun je beter voorkomen. Dit kan een video eentonig, en dus saai maken. In deze video van Boeg zie je een goed voorbeeld van een video waarin veel informatie overgebracht wordt, maar op een dynamische en speelse...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Benieuwd naar wat 123Film nog meer te vertellen heeft over employer branding video’s? Dat hoor je 16 mei, als Myrthe de Haas en Oscar Wientjes je er tijdens Werf& Live alles over vertellen. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

Lees ook

 

 

Inspirerende recruitment-locaties (deel 4): Over het ‘inclusief design’ van het nieuwe Personio-kantoor

In de onregelmatig verschijnende serie ‘inspirerende recruitment-locaties’ zijn we dit keer te gast in het nieuwe pand van Personio, aan de Van Diemenstraat in Amsterdam. De oorspronkelijk vanuit München komende ontwikkelaar van software voor HR-beheer en recruitmenttech voor het MKB stoomt maar door. In 2022 werd nog eens 189 miljoen euro aan financiering opgehaald. Het bedrijf is in 2015 opgericht en wordt nu al gewaardeerd op maar liefst 8 miljard euro en is daarmee een van de meest waardevolle start-ups in Europa.

Het nieuwe kantoor in Amsterdam-West, gelegen aan het IJ, is al ingericht op die groei. Het pand ‘weerspiegelt de groeikansen in de Benelux-markt en de toenemende behoefte digitalisering van HR-processen binnen het mkb’, aldus Head of Benelux Koen Stam. ‘Het pand biedt ruimte voor meer developers die werken aan integraties met lokale partners en maatwerk voor Benelux-klanten.’ Het afgelopen jaar heeft het bedrijf het aantal klanten en de omzet in de Benelux verdubbeld en de verwachting is dat dit ook dit jaar zal gebeuren. Personio telt inmiddels ruim 1.700 medewerkers in 7 Europese steden.

HR-diners en ontbijtsessies

In september 2021 werd het eerste kantoor in Amsterdam geopend, met een tiental medewerkers. En nu is het dus alweer tijd voor de volgende stap. Bij het ontwerp van het op 25 april officieel geopende kantoor stonden medewerkerswelzijn, duurzaamheid en principes rond ‘inclusief design’ voorop. Om dit te realiseren werkte Personio samen met M Moser Associates en NORNORM, gespecialiseerd in ‘meubelabonnementen’ voor duurzaam, circulair kantoormeubilair. Naast een nieuwe werkplek voor de eigen medewerkers biedt het nieuwe kantoor ook ruimtes voor informatieve en netwerkevents, zoals HR-diners en ontbijtsessies.

‘Bij Personio willen we onze lokale klanten ondersteunen bij het ontwikkelen van efficiëntere en effectievere HR-operaties, wat in de huidige onzekere economische tijden nog belangrijker is geworden’, aldus Stam. ‘Dit nieuwe, grotere kantoor onderstreept ons commitment aan de Benelux-markt en dit is waar we onze sterke ambities gaan verwezenlijken. Ons team hier blijft groeien en dat vraagt om moderne faciliteiten om met elkaar samen te werken, ideeën te ontwikkelen en de oplossingen te bouwen waar onze klanten om vragen.’

Om er geen misverstand over te laten bestaan waar je beland bent:

Met uitzicht op het IJ, en de bedrijvigheid in Amsterdam-Noord:

Een lekker industriële uitstraling:

En hier Koen Stam, in het toepasselijk getitelde ‘Personio Stamcafé’:

Design door M Moser Associates. Fotografie (de bovenste) door Stijn Poelstra.

Lees ook

Ook een inspirerende locatie?

Ook aan het werk op een bijzondere locatie? Stuur dan een mailtje, het liefst met enkele foto’s, en een korte beschrijving van je organisatie. En wie weet vind jij hier binnenkort ook jouw locatie terug.

Handmatig sourcen? Het wordt steeds minder nodig

Sourcing is steeds belangrijker geworden voor de hedendaagse recruiter. Want wie gaat er nu bij een vacature niet eerst op LinkedIn op zoek naar geschikte kandidaten, om hen vervolgens te proberen te verleiden met een even persoonlijke als zoetgevooisde boodschap? En andersom geredeneerd: welke geschikte kandidaat gaat er nu nog niet vanuit dat hij of zij vanzelf wel benaderd wordt voor die nieuwe unieke uitdaging die hem of haar op het lijf geschreven is?

De sourcingsdruk is het afgelopen jaar gestegen tot ongekende hoogte.

De sourcingsdruk is het afgelopen jaar dan ook gestegen tot ongekende hoogte. Oftewel: nooit eerder kregen zoveel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking minimaal 1 keer per kwartaal een telefoontje of LinkedIn-verzoek van een recruiter. Een aantal dat in 2022 steeds groeide. En een ontwikkeling die recruiters ook veel hoofdbrekens kostte. Want al die potentiële kandidaten vinden en ze vervolgens benaderen met een persoonlijke boodschap, dat kost behoorlijk wat tijd. En steeds meer, nu het drukker wordt op de sourcingsmarkt, en ook andere recruiters strijden om de aandacht van de schaarse kandidaat.

TMS

Een trend die ook opviel bij de jobmarketeers en ‘recruitment improvers‘ van Brockmeyer. En dus besteedden ze een groot deel van hun tijd afgelopen jaar aan de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerde sourcingstool, die recruiters het vele handwerk zoveel mogelijk uit handen neemt. In december 2022 maakten ze het resultaat daarvan wereldkundig, toen Sanne Grave de eerste presentatie van TMS (Talent Management Solutions) gaf, tijdens het laatste evenement van Recruiters Connected van 2022, in Het Industriegebouw in Rotterdam.

Sanne Grave, tijdens de eerste presentatie van de tool.

Een verkeerde naam in de InMail kopiëren? Dat kan niet meer.

Zelf kandidaten zoeken? Het is niet meer nodig. Je voert in aan welke eisen je ideale werknemer moet voldoen, en de tool struint vervolgens zelf LinkedIn af op zoek naar geschikte kandidaten. Hen vervolgens allemaal persoonlijk benaderen? Dat kan nog wel, maar hoeft ook niet meer. Je kunt ook kiezen voor een gestandaardiseerde uitnodiging, waarbij de tool automatisch de naam van de beoogde connectie invoert. Een verkeerde naam in de InMail kopiëren (o, schande!) kan dus ook al niet meer.

Volledig automatisch

Eigenlijk is met de tool ‘sourcing volledig automatisch gemaakt’, aldus director of sales & marketing Thorwald Nienhuis. Eerste-, tweede- of zelfs derdegraads connecties, je stuurt ze eenvoudig een connectieverzoek ermee. Een verzoek waar gemiddeld veel meer op wordt gereageerd dan een InMail, zo blijkt. Waar de laatste categorie een responsratio van zo’n 3 tot 5 procent kennen, is dat bij de connectieverzoeken wel 50 tot 60 procent. ‘Beetje afhankelijk van de functie en wie je uitnodigt’, aldus CEO Maurits Pater. ‘En natuurlijk van wat je in je boodschap zet. Daar kun je mee spelen om een hogere acceptatie te krijgen.’

‘Eigenlijk alle handelingen die een recruiter nu handmatig doet hebben we in feite gerobotiseerd.’

Beter dan het met hagel schieten wat een InMail vaak is, stelt Nienhuis (foto). De tool is volgens hem dan ook ontwikkeld ‘vanuit de gedachte dat je eerst autoriteit moet opbouwen bij kandidaten, voordat je een relatie met ze kunt aangaan.’ Het systeem is namelijk niet alleen bedoeld om snel connectieverzoeken af te handelen, maar je kunt er ook je content mee plannen, ‘tot wel een maand vooruit’, berichten mee posten, en kijken wie daarop reageert. Ook kun je jouw reacties op reacties van kandidaten weer automatiseren. ‘Eigenlijk alle handelingen die een recruiter nu handmatig doet hebben we nagebootst en in feite gerobotiseerd.’

Recruiter Seat overbodig?

Veel van wat de tool kan, kun je ook met een Recruiter Seat van LinkedIn, erkennen beiden. Toch maakt de tool zo’n Seat niet overbodig, ze zien het meer als aanvulling erop. Een add-on, zoals Pater het noemt. ‘Je kunt geautomatiseerd een selectie van kandidaten maken, die importeren en die dan automatisch een uitnodiging sturen. Maar als je geen Recruiter Seat hebt, wordt het natuurlijk wel moeilijker om een goede query te maken naar de kandidaten die je wilt sourcen.’

Mensen zoeken op LinkedIn? Hen uitnodigen en verleiden? Zou dat allemaal niet volledig automatisch kunnen? Jazeker, bedacht Brockmeyer.

Continu namen aanpassen? Sequences van antwoorden maken? De tool neemt het van je over.

Het gaat er dan ook vooral om, benadrukt Nienhuis nog maar eens, om al het handmatige werk dat de Recruiter Seat nu nog van je vraagt automatisch uit te laten voeren. Handmatig InMails sturen? Continu namen aanpassen? Sequences van antwoorden aanmaken? De tool neemt het van je over, uit naam van jou als werkgever. Je hoeft het maar één keer in te regelen. En je kunt bijvoorbeeld kandidaten ook meteen een afspraak in je agenda laten maken, of de vacature mee sturen. ‘Als je er een linkje van kunt maken, kun je het in je boodschap zetten. En zo direct contact met de kandidaat hebben.’

Autolikes

‘Stel: je zoekt een financieel medewerker in een bepaalde regio’, legt Pater uit. ‘Dan maak ik eerst een zoekopdracht aan op basis van skills, niveau, bedrijfstak. Die lijst importeren wij dan in TMS, waarna de tool al die interessante profielen gaat opsporen en inladen. Ondertussen maken we een berichtenstroom aan naar die kandidaten, al dan niet samen met de opdrachtgever. Daarna start TMS met het sturen van InMails en connectieverzoeken, gestructureerd, tot 25 per dag.’ De tool synchroniseert ook meteen met LinkedIn. ‘Dus je kunt in het systeem reageren, en ziet het dan ook in je eigen berichtenstroom op LinkedIn terug.’

De hele flow bij TMS in beeld.

Met de tool wordt het een peulenschil om snel een netwerk in een bepaalde groep op te bouwen, stelt Nienhuis. En aan hen kun je dan je eigen verhaallijn vertellen. ‘Je bouwt een database op met interessante profielen die je steeds weer opnieuw kunt benaderen.’ Elk bedrijf dat op de tool wordt aangesloten krijgt bovendien een eigen community. ‘De tool geeft vervolgens de berichten van iedereen in de community in het eerste kwartier na plaatsing automatisch een like. Zo’n autolike zorgt vervolgens weer ervoor dat hij in meer tijdlijnen terug te zien zal zijn.’

‘Jje wil natuurlijk wel dat iemand weet wat namens hem of haar verzonden wordt.’

De tool maakt het ook mogelijk uit naam van een collega een bericht te sturen. Handig, voor het eerstegraads netwerk, wat voor de ontvanger altijd een warmere band met zich meebrengt. ‘De collega hoeft dan alleen nog maar even op approved te duwen. Want je wil natuurlijk wel dat iemand weet wat namens hem of haar verzonden wordt. Maar zo kun je dus wel makkelijk een veel grotere groep bereiken, en – volledig geautomatiseerd – gaan sourcen binnen de connecties van al je collega’s.’ Feitelijk maakt dit TMS ook geschikt om als referraltool in te zetten, aldus Nienhuis.

Mensen zoeken op LinkedIn? Hen uitnodigen en verleiden? Zou dat allemaal niet volledig automatisch kunnen? Jazeker, bedacht Brockmeyer.
Geïnteresseerd publiek tijdens de eerste presentatie

Geen dagtaak meer

Als talent sourcer is het vaak een dagtaak om alle berichten met kandidaten uit te wisselen. ‘Hier zijn het er maximaal 25, dat houdt het ook schoon en te overzien’, aldus Pater (foto). ‘En de meeste berichten kun je gewoon van tevoren al via templates klaar hebben staan. Je krijgt een notificatie als je een reactie krijgt die meer is dan alleen een acceptatie van een connectie, en dan kun je meteen reageren. Al die berichten zitten er dus ook gewoon in.’

‘Je hoeft niets meer over te tikken vanuit LinkedIn naar je ATS.’

De tool is te koppelen met een aantal ATS’en en CRM’s zoals Hubspot, vervolgt hij. ‘Je kunt dus met een centraal systeem werken, en dan kan iedereen erbij en de hele verdere candidate flow afhandelen. TMS synchoniseert eigenlijk jouw LinkedIn. Je hoeft niets meer over te tikken vanuit LinkedIn naar je ATS.’ In de huidige krapte een ideale tool om je jobmarketing te versterken, aldus Nienhuis. ‘Je moet nu echt innovatiever zijn om kandidaten op je vacatures binnen te krijgen. Daar past deze tool volgens mij goed bij.’

5 tot 7 touchpoints

Jobmarketing is nog steeds belangrijk, onderstreept Pater. ‘Een vacature adverteren op de juiste kanalen is nog steeds hard nodig. Maar als je bij ons een vacature uitzet gaan we ook kijken: hoeveel van de doelgroep zitten er eigenlijk op LinkedIn? En die kun je dan ook met deze tool benaderen. Zo zorgen we gemiddeld voor een hogere en snellere invulling van vacatures. Dat onderscheidt ons denk ik wel van onze collega’s.’

‘Een vacature adverteren op de juiste kanalen is nog steeds hard nodig.’

‘Als je bedenkt dat 5 tot 7 touchpoints nodig zijn voordat een kandidaat gaat solliciteren, kan dit een optimale tool voor een werkgever zijn’, denkt ook Nienhuis. ‘Het past bij hoe de arbeidsmarkt op dit moment is. Kandidaten die ook maar lijken te gaan bewegen, worden al direct gesourcet. Met deze tool kun je dat sneller en beter dan ooit.’

Uren besparen

Hoe ze de tool zouden samenvatten? Nienhuis: ‘Recruiters hebben het vaak druk. Dit scheelt megaveel handelingen. Bespaar uren zoeken naar geschikte kandidaten. En bespaar ook vooral op tijd om berichten te sturen.’ Het is niet zo dat talent sourcing altijd alles oplost, benadrukt hij nog maar eens. ‘Het is iets wat er zeker bij hoort. Maar je hebt ook jobmarketing nodig om een bredere groep aan te spreken. Al is dit natuurlijk wel een mooie, gerichte manier om kandidaten kenbaar te maken dat je een bepaalde vacature hebt.’

‘Jobmarketing is door de krapte nu wat moeilijker. Met dit product kunnen we dat proces weer versnellen.’

Pater: ‘Dit is een goede aanvulling op ad hoc werving, denken wij, in deze krappe tijden. Wij doen nog steeds bijna 30.000 ad hoc campagnes of vacatures per jaar. Deze tool kan heel goed helpen om de resultaten daarvan verder te verhogen. Jobmarketing is door de krapte nu wat moeilijker. Met dit product kunnen we dat proces weer versnellen.’ Een product dat volgens hem interessant is voor zowel het grootbedrijf als de spreekwoordelijke bakker om de hoek. ‘We kunnen het allemaal voor je regelen. De query, de content flows, tot het antwoorden en filteren van de kandidaten aan toe. Alleen de laatste selectie laten we bij de klant. Die kan dat immers het best beoordelen.’

Lees ook

5 inzichten die we meenamen uit de nieuwe podcast-serie van Indeed

Droombanen. Mensen worden er gelukkig van. En werkgevers worden blij als ze er de ideale kandidaat voor vinden. Maar hoe doe je dat precies? In ‘Werken aan groei’, de podcast die Indeed recent startte samen met BNR, proberen ze die vraag te beantwoorden, aan de hand van gesprekken met allerlei experts die op zoek gaan naar nieuwe inzichten in de wereld van werk en recruitment. Dat leverde de afgelopen maanden al best interessante en soms verrassende inzichten op. We pikken er hier 5 uit:

#1. Kristel Groenenboom: F*ck talent’

Wie? ‘Containerkoningin’. Had al van jongs af aan de droom om de containerbusiness van haar vader over te nemen. Werd landelijk bekend via een column in MT/Sprout, en de containers die ze in de coronatijd ombouwde tot zwembaden. Werd in 2022 bekroond tot jongste Zakenvrouw van het Jaar ooit.

‘Talent is maakbaar, neuroplasticiteit noemen ze dat, dat je het echt gaat kunnen.’

Recruitment-inzicht:Fuck Talent. Dat gaat er eigenlijk over dat mensen soms talent overschatten, dus...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Meer weten?

Sara Cauwenbergh van Indeed is ook te gast op Werf& Live op 16 mei. Ze geeft dan antwoord op de vraag: waar zijn alle werkzoekenden gebleven? Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

Deze 6 termen móét je kennen als je een kennismigrant wilt aantrekken

Arbeidsmigratie is bepaald niet makkelijk in Nederland. Maar gaat het om een kennismigrant, dan is het een heel ander verhaal. De Nederlandse regeling voor kennismigranten is een van de gunstigste in de hele EU. Een kennismigrant van buiten de EU is relatief snel en makkelijk naar Nederland te krijgen, en de voorwaarden voor een verblijf zijn duidelijk en eenvoudig. Toch komt er natuurlijk heel wat bij kijken. Waar moet je op letten als je een kennismigrant wil inschakelen? Een nieuwe whitepaper van het gespecialiseerde Undutchables somt het handig op. Wij halen er 6 termen uit die je zeker moet kennen als je hiermee begint:

#1. Erkende referent 

Voordat je een kennismigrant in dienst kunt nemen, moet je als bedrijf door de IND erkend zijn als referent (of in het Engels: sponsor). Bij de aanvraag als ‘erkend referent‘ bekijkt de IND dan de betrouwbaarheid en continuïteit van je bedrijf. Erkenning kost 4.326 euro, maar voor onder meer kleinere organisaties zijn de tarieven lager. Klik hier voor een openbaar register met alle door de IND erkende referenten in Nederland.

#2. Informatieplicht

Is je bedrijf eenmaal erkend als referent, dan gelden drie plichten: de administratieplicht, de informatieplicht en de zorgplicht. Zo moet je binnen 28 dagen relevante wijzigingen zoals een verhuizing aan de IND melden, en wijst de zorgplicht je onder meer erop dat je zorgvuldige recruitment en selectie van de kennismigrant uitvoert. Ook zegt de zorgplicht dat je de kennismigrant volledig moet informeren over alle voorwaarden om in Nederland te mogen wonen. Het niet nakomen van deze verplichtingen kan leiden tot een waarschuwing, een boete opgelegd door de IND, of zelfs intrekking of schorsing van de erkenning.

#3. Looncriterium

Belangrijkste drempel om een kennismigrant aan te trekken, is het zogeheten ‘looncriterium‘. Dit is het bedrag dat je de nieuwe medewerker minimaal per maand moet betalen, en ligt dit jaar op 5.008 euro, voor een kennismigrant van boven de 30 jaar. Trek je een jongere kennismigrant aan, dan geldt een bruto salarisgrens van 3.672 euro (exclusief 8% vakantietoeslag). Voor buitenlandse gediplomeerden met een verlaagd looncriterium geldt een brutoloongrens van 2.631 euro (exclusief 8% vakantietoeslag) per maand tijdens de eerste 3 jaar na afstuderen.

Als een start-up kan aantonen dat de kennismigrant essentieel is voor de groei van het bedrijf, geldt een lager looncriterium.

Sinds 1 juni 2021 is dit verlaagde looncriterium niet alleen van toepassing voor wie in Nederland is afgestudeerd, maar ook op werknemers van start-ups: als de start-up kan aantonen dat de beoogde kennismigrant essentieel is voor de groei of ontwikkeling van het bedrijf, geldt voortaan een lager looncriterium dan dat waaraan kennismigranten normaal gesproken moeten voldoen. In dat geval moet de kennismigrant wel een aandeel verwerven in de onderneming.

#4. Zoekjaar

Studenten van buiten de EU die afstuderen (of promoveren) aan een Nederlandse instelling voor hoger onderwijs hebben een jaar de tijd om een baan te vinden als kennismigrant. Tijdens dit zogenoemde zoekjaar heeft iemand dan vrije toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit betekent dat er geen looncriterium is en dat een werkgever geen tewerkstellingsvergunning voor hen hoeft aan te vragen. Bovendien is het verlaagde looncriterium (dat van een afgestudeerde in/buiten NL) van toepassing als je in dat jaar als kennismigrant een baan vindt. Dit kan een werkgever stimuleren om hen in dienst te nemen.

#5. Blauwe kaart

Sinds juni 2011 is het mogelijk een Blauwe Kaart aan te vragen, een gecombineerde verblijfs- en werkvergunning voor hooggekwalificeerde expats met een niet-EU nationaliteit. Als erkende referent kun je dan sneller en eenvoudiger een verblijfsvergunning aanvragen voor werknemers en hun gezin. Erkenning is niet verplicht bij de EU Blue Card. Om ervoor in aanmerking te komen, gelden wel meer voorwaarden. Zo geldt een bruto salarisgrens van 5.867 euro per maand (ex. 8% vakantiegeld), en de eis van een afgeronde hogere opleiding. Met de blauwe kaart kan de arbeidsmigrant dan wel weer in meerdere EU-lidstaten werken.

#6. De 30%-regeling

En zo komen we bij de zesde belangrijke term als het gaat om kennismigranten: de 30%-regeling. Die draait erom dat werknemers uit het buitenland, onder voorwaarden, over maximaal 30% van hun loon géén belasting hoeven te betalen. Sinds 1 januari 2019 kunnen werknemers deze 30%-regeling overigens nog maar 5 jaar gebruiken, en vanaf 2024 wordt de regeling nog verder versoberd.

Sinds 1 januari 2019 kunnen werknemers de 30%-regeling nog maar 5 jaar gebruiken.

De regeling is ook bekend als extraterritoriale kostenregeling voor ingekomen werknemers (EKIW). Hierdoor kan een werkgever een kennismigrant 30% van het loon inclusief toeslagen verstrekken als vrije compensatie voor de kosten die hij of zij maakt om hier te wonen. De 30%-regeling geldt zowel voor de gedetacheerde als de ingekomen werknemer, voor wie de werkgever dan weer een beschikking aanvragen bij de Belastingdienst. De 30%-regeling geldt alleen voor mensen die in de 24 maanden voorafgaand aan hun eerste werkdag in Nederland meer dan 16 maanden op ruim 150 kilometer van de Nederlandse grens hebben gewoond.

Meer weten?

In de whitepaper staan alle regelingen nog eens uitputtend opgesomd:

Whitepaper Kennismigrant

 

Hoe bij het OM employer branding en sourcing bij elkaar komen

Are you fully committed to approaching candidates yourself and then trying to convince them? Or create all kinds of content yourself to inform candidates about what working for you is like, and try to seduce them with it? In today’s job market, most employers emphasize one of two recruitment strategies. But at the Public Prosecution Service they see the most value in a combination of both, i.e.: both employer branding and sourcing .

‘I notice that I have to explain less and less to potential candidates.’

‘A superpower’, Milou Verhoeks even calls it, which she will also talk about during Werf& Live on May 16 , where she will mainly highlight the case of the Public Prosecution Service from her role: that of sourcing . From Cooble, she has been involved in the initial contacts between the Public Prosecution Service and potential candidates for almost two years, and she sees the added value every day if an employer also works on employer branding at the same time . ‘I notice that I have to explain less and less, it goes faster before people get enthusiastic, and you can go into depth more quickly, because they have often already seen or heard something about working at the Public Prosecution Service.’

250 new prosecutors

The Public Prosecution Service has been struggling with a significant shortage of Public Prosecutors for some time . The work is becoming increasingly complex and requires more specialization and customization. Since last year, there has been an attack plan (Labor market strategy and modernization training ‘) led by Mano Radema (of Maan Consultancy ), which aims to tackle that shortage. The aim is to recruit 250 new prosecutors within 3 years and to prepare this group for the courtroom within 5 years.

‘I can now simply send candidates who want to know more a link to the podcast.’

The training itself lasts 2 years. The necessary officers in training have already been recruited through the labor market campaign in combination with sourcing, says Verhoeks. ‘There are 2 intake moments per year for the course. We are now doing a webinar 1 month before the start , in which anyone can ask questions to a prosecutor. The first time we had 190 registrations, the next time we had 240. We now also have a podcast The Officer’s Judgment . That’s super handy for me. I can now simply send a link to candidates who want to know more about the organization.’

Two-way street

The content created not only makes it easier for Verhoeks to interest candidates, it is also two-way traffic, she says. ‘It goes hand in hand and really reinforces each other. If they want to get started with the website, they first call me: what do you hear from the target group? What are the most frequently asked questions? And that results in a FAQ block on the site. For example, I often heard the question: can I combine it with my family? We have now paid more attention to this on the site.’

‘I was often asked: can I combine it with my family? We have now paid more attention to this on the site.’

And when the public prosecutors threatened actions and strikes earlier this year , a question also came to Verhoeks. ‘Of course I speak to a lot of people. From employer branding perspective , they then wanted to know: are people concerned about that? Should we also release something about that?’ What she means is: it works best if you work well together. ‘As a sourcer you often find yourself on an island. But here we really do it together, as partners. We also really source on behalf of the organization. Then you can be much more than an external agency.’

Image of the Public Prosecution Service’s working site

The shortage in Limburg

This also changes the role of recruiters at the Public Prosecution Service, Verhoeks sees. They become more of a spider in the web, bringing together employer branding on the one hand and the sourcers on the other. Those involved now contact each other once a week to coordinate. What is everyone doing? Where are the accents? This way Verhoeks can also focus more on certain groups. ‘For example, there is a major shortage, especially in the Limburg region. Then we can source extra for that. And in Rotterdam diversity plays a major role. Then we can also pay more attention to this in our sourcing. That’s the nice thing about such a long collaboration.’

For example , the podcast series featured Roy Nanhkoesingh ( see photo ), who was previously extensively portrayed in the Volkskrant as a prosecutor with tattoos, and who talked about how discrimination also affected him. This shows that ‘he is no longer the stiff public prosecutor, but that underneath the gown he is also just a human being’, says Verhoeks. That is also a major advantage of working at the Public Prosecution Service, she says: the public prosecutors themselves are happy to participate in recruitment. ‘That really works perfectly for this target group. Students in particular would prefer to hear the story from themselves.’

The Public Prosecution Service’s recruitment team, including the sourcers and employer branders, with Mano Radema (middle) and Milou Verhoeks (right) in the foreground:

Knowing more?

Curious about Milou Verhoeks’ whole story about the case at the Public Prosecution Service? Then register for Werf& Live on May 16. Look here for more information, or order your tickets immediately:

Shipyard & Live

LinkedIn, van harte! Op naar nog eens 20 jaar?

Het is voor veel recruiters niet meer voor te stellen, zo dagelijks zijn ze ermee bezig. Maar, echt waar, er is ook een tijd geweest vóór LinkedIn. Sterker nog: de opkomst van LinkedIn was in de beginjaren, sinds 2003 dus, helemaal niet zo vanzelfsprekend. Maar inmiddels kunnen we zeggen dat het platform is uitgegroeid tot de lifeline van de meeste recruiters in Nederland, waarop ze – spreekwoordelijk gezien – vaak meer tijd doorbrengen dan in hun bed. En waar ze het grootste deel van hun werk aan ontlenen.

‘Als internationale bedrijven LinkedIn goed gebruiken, kunnen ze een heleboel kosten besparen.’

Zoals Pro Contact-directeur Noud Baijens. ‘Wij halen al 10 jaar lang al onze nieuwe klanten én medewerkers binnen via LinkedIn. Ook voor onze eigen klanten werven wij wereldwijd nieuw personeel en nieuwe klanten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat LinkedIn het mooiste kanaal is om met mensen in contact te komen op een laagdrempelige manier. Als internationale bedrijven LinkedIn goed zouden gebruiken, zouden ze een heleboel kosten kunnen besparen aan vliegtickets, hotels, beurzen en andere events. Je kunt letterlijk vanuit je luie stoel iedereen ter wereld een berichtje sturen, met fantastische resultaten.’

Zit jij nog op je plek?

Ook een recruiter als Martijn Mossel Smit zegt bij het platform te zweren. Juli 2022 werd hij zelf benaderd door een recruiter met de bekende vraag: ‘Zit jij nog op je plek?’ Dat zat hij op zich nog wel, maar toch vroeg hij naar de functie en wat de voorwaarden waren. Al snel raakte ze aan de praat via LinkedIn-chat, waarna Mossel Smit besloot toch mee te doen aan het recruitmentproces. Nog geen 2 weken later was zij nieuwe contract ondertekend. Van de 18 collega’s die hij sindsdien voor CTS geworven heeft, heeft hij er 4 geplaatst dankzij LinkedIn en spreekt-ie op het platform momenteel met 2 (hopelijk) toekomstige collega’s.

‘Zonder oproep op LinkedIn was het me nooit gelukt deze baan te vinden.’

En natuurlijk gebruiken niet alleen recruiters LinkedIn om de arbeidsmarkt draaiende te houden. Neem het verhaal van Tessa Daams, die 2,5 jaar geleden, na haar HBO-studie Leisure & Events Management een zoektocht naar een baan begon. Haar oproep viel op bij TOPdesk’s Jessica Smeijers (zelf geen recruiter), die daarop antwoordde dat de IT-service management leverancier waar zij werkt altijd op zoek is naar nieuw talent. Zo kwamen de twee in contact, waardoor Daams zich nu Event Manager van Nederland bij TOPdesk mag noemen. ‘Zonder deze oproep was dat nooit gelukt.’

Veel mooie verhalen

Veel mooie verhalen dus, over 20 jaar LinkedIn. En zo zijn er nog eindeloos veel meer op te halen. En de cijfers zijn natuurlijk ook indrukwekkend. Elke minuut worden er wereldwijd 6 mensen aangenomen via LinkedIn. Elk jaar zijn dit er meer dan 3 miljoen. Ook is er in 2022 een stijging te zien van 88% van mensen die aangenomen werden via LinkedIn. In 2021 zaten maar liefst 1,07 miljoen Nederlanders dagelijks op LinkedIn, in 2022 waren dit er zelfs 1,15 miljoen.

Aan de groei van LinkedIn lijkt dit jaar wel een voorzichtig einde te komen.

Maar aan die groei lijkt wel een voorzichtig einde te komen, blijkt uit het eerder dit jaar verschenen Social Media Onderzoek van Newcom. Het aantal gebruikers in Nederland daalde met 47.000, oftewel 1%. En het aantal dagelijkse gebruikers zou volgens dit onderzoek dit jaar slechts op 1,0 miljoen uitkomen, een daling van maar liefst 13% dus. Een rimpeling in de vijver? Of een teken dat de tijden voor LinkedIn aan het veranderen zijn?

Haalt LinkedIn 2043?

Want hoewel een felicitatie voor LinkedIn op deze 20ste verjaardag natuurlijk op zijn plaats is (welk ander platform houdt het zo lang vol?), klinkt er de laatste jaren ook steeds meer kritiek. Dan gaat het bijvoorbeeld om de hoge kosten voor Recruiter Seats. Maar ook worden mensen moe van de opgeblazen functies, de opgeklopte succesverhalen, en het onophoudelijke humble bragging. Veel mensen, vooral in de IT, hebben het platform al verlaten omdat ze gek worden van de recruiters die hen hier achtervolgen. En er spelen ook vragen rondom privacy. Vinden we het nog wel normaal om al onze data zo open en bloot online te delen?

‘2043 gaat hem niet worden. En 2030 ook al niet.’

Fundamenteel is ook de vraag of LinkedIn wel klaar is voor de skills-revolutie (alhoewel het daar wel hard aan werkt). En of recruiters die volledig op LinkedIn vertrouwen daardoor niet te veel geschikte kandidaten buitensluiten. Want lang niet iedereen blijkt er te vinden. Daarnaast zijn er ook hier veel nep-profielen. Bovendien speelt geregeld ook de discussie op hoe zakelijk het netwerk nog is. De vraag is dan ook gerechtvaardigd: haalt LinkedIn ook het volgende jubileum? Vraag het Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, en zijn antwoord is helder: ‘2043 gaat hem niet worden. En 2030 ook al niet.’

‘Generatieve A.I. maakt LinkedIn overbodig’

Zijn argumentatie? ‘Generatieve A.I. maakt LinkedIn voor die tijd al overbodig.’ Bovendien pleit hij ervoor ‘in plaats van een winstmachine voor LinkedIn zelf’ te gaan werken aan ‘een winstmachine voor talenten en talentontwikkeling op de arbeidsmarkt.’ LinkedIn zou daar meer visie op moeten ontwikkelen, zegt hij. ‘En dus niet meer betalen voor minder functionaliteiten die bovendien steeds minder renderen. In plaats daarvan zou ik pleiten voor het maximaliseren van kandidaat- én recruiterbeleving, integratie van generatieve A.I. en skills.’

‘In plaats van een winstmachine voor LinkedIn zelf zie ik liever een winstmachine voor talenten op de arbeidsmarkt.’

Toegegeven, tot nu toe is er nog niet echt een partij opgestaan die dat allemaal biedt. En dus blijft LinkedIn ook na 20 jaar bestaan nog onmisbaar voor de meeste recruiters – én voor veel kandidaten. Van harte gefeliciteerd daarmee dus. Fijn om je tienerjaren achter je te kunnen laten. En ook fijn natuurlijk dat je dankzij moederbedrijf Microsoft ook kunt meeliften met de vele A.I.-ontwikkelingen daar. Maar om te voorkomen dat ouderdom met gebreken komt, en je ook de volgende 20 jaar in volle gezondheid kunt beleven, is er waarschijnlijk nog wel wat werk aan de winkel.

Lees ook

Hoe de recherche met een Virtual Reality-training het personeelstekort te lijf gaat

Als het gaat om virtual reality, dan voorspellen experts al jaren de grote waarde die het zou kunnen hebben in recruitment. Je kunt er kandidaten alvast het vak mee laten beleven, als ware het de echte situatie, dus inclusief communicatie en feedback, wat zou leiden tot een betere en makkelijker selectie. Recruitmentgoeroe Kevin Wheeler schetste recent nog de vele mogelijke voordelen ervan. Zoals: grotere betrokkenheid en een betere algemene ervaring voor de kandidaten. En bovendien minder reistijd.

Het aantal bekende toepassingen van VR in de échte recruitmentwereld is nog beperkt.

Toch is het aantal bekende toepassingen van VR in de échte (recruitment)wereld nog beperkt. Onderzoek dat vorig jaar verscheen had het over 1 op 6 HR-managers die de technologie al zou gebruiken, maar dat onderzoek wagen we maar met een grote korrel zout te nemen. Wij herinneren ons eerlijk gezegd niet veel meer dan wat Alliander deed in 2018, Jumbo, dat een VR-toepassing op zijn recruitmentsite inbouwde, en Weener XL, het werk-ontwikkelbedrijf van ’s-Hertogenbosch, dat in 2021 samen met TNO onderzoek deed naar de effectiviteit en gebruikerservaringen van VR-brillen bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Plaats delict

Daar kan dit jaar een mooie case aan toegevoegd worden. Bij de Districtsrecherche van de Nationale Politie hebben ze namelijk een virtual reality-training ontwikkeld, die rechercheurs in opleiding virtueel op een plaats delict (PD) neerzet, waar zij op realistische wijze een tactisch onderzoeksproces doorlopen. Dit in aanvulling op de VR die al gebruikt wordt voor bijvoorbeeld schiet-training, reanimatie en sporenonderzoek.

Inge geeft instructies en tips en helpt de deelnemer ook bij het evalueren en reflecteren van de resultaten.

In dit scenario is de ‘plaats delict‘ een woning waarin een overleden persoon is aangetroffen. Het is aan de rechercheur de taak om aanwijzingen te verzamelen, te analyseren en te categoriseren om zo een mogelijke toedracht te achterhalen. Tijdens het onderzoek krijgt de rechercheur uitleg en hulp van een senior rechercheur, Inge. Naast het geven van instructies en tips helpt Inge de deelnemer ook bij het evalueren en reflecteren van de resultaten.

Eindeloos oefenen

De rechercheurs (in opleiding) kunnen met de applicatie eindeloos zelfstandig oefenen, zonder dat assistentie nodig is van meer ervaren medewerkers, al worden deelnemers wel geadviseerd vooral ook met begeleiding de training te doen. ‘Samen leren levert uiteindelijk altijd een hoger rendement op’, aldus Tim Nijland, van VR Owl, het Utrechtse bedrijf dat de training voor de Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds Politie (SAOP) ontwikkelde. De training wordt nu binnen de Eenheid Amsterdam geleverd als VR-kit met hierin -brillen, begeleidende materialen zoals instructies, handleiding en een ‘reflectiekaart’.

Er is in 2022 ook al een evaluatieonderzoek naar de pilot uitgevoerd door TwynstraGudde, waaruit naar voren kwam dat deelnemers overwegend positief reageerden. Zij gaven aan de training te ervaren als een aanvulling op bestaande opleidingsmogelijkheden. Voor de meer ervaren rechercheurs was het vooral een opfrisser. Collega’s zien de training als toegankelijk en als een bijdrage aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Ook verwachten zij dat de training een bijdrage levert aan de reductie van stress en verhoging van mentale weerbaarheid.

Oplossing aan het personeelstekort?

Een mooie manier om te oefenen dus. Maar is het daarmee ook meteen een oplossing voor het personeelstekort? Volgens Nijland wel. In elk geval zijn er zo minder trainers nodig om rechercheurs op te leiden, zegt hij. ‘Nieuw personeel kan zo sneller aan het werk.’ En je kunt hiermee zorgen dat bij de grote uitstroom toch de kennis geborgd wordt in de organisatie.

Natuurlijk, geeft hij toe: ‘De applicatie is inderdaad niet direct van invloed op het personeelstekort in die zin dat het nieuw personeel werft. In de toekomst zal de app ook voor mensen in opleiding zijn, maar zijn er ook toepassingen denkbaar voor bijvoorbeeld werving en selectie. Indirect zorgt het nu natuurlijk al wel voor minder belasting van het personeelsbestand en een lagere werkdruk omdat rechercheurs vaker en zelfstandig kunnen trainen, beter worden in hun vak en effectiever zijn.’

Onderbezetting

De politie kampt landelijk met een groot tekort aan rechercheurs. De uitstroom is veel groter dan de instroom. Bij de districtsrecherche is de onderbezetting dit jaar maar liefst zo’n 10%, met alle gevolgen van dien: hoge werkdruk, minder tijd om te leren en uiteindelijke een lagere pakkans voor criminelen. De Nationale Politie onderzoekt daarom de mogelijkheid om een afzonderlijke recherche-opleiding te ontwikkelen. De virtual reality-training kan daarbij al van pas komen en zorgen voor kennisoverdracht die waardevol en praktisch is én door de jaren op hetzelfde niveau blijft.

Bij de districtsrecherche is de onderbezetting dit jaar maar liefst zo’n 10%, met alle gevolgen van dien.

En dat smaakt naar meer, besluit Nijland. ‘De training is al op steeds meer rechercheafdelingen door het land te vinden. Het enthousiasme en positieve reacties zijn dermate bemoedigend dat de politie aan het verkennen is of ze deze applicatie ook kunnen delen met (keten)partners.’

Nog enkele beelden uit de virtual reality-omgeving waarmee rechercheurs nu kunnen oefenen:

Virtual Reality wordt al jaren een mooie toekomst toegedicht in recruitment. Maar het aantal succesvolle toepassingen is nog altijd schaars. Bij de recherche wisten ze onlangs wél een mooie training ermee op te zetten.

virtual reality recherche

Virtual Reality wordt al jaren een mooie toekomst toegedicht in recruitment. Maar het aantal succesvolle toepassingen is nog altijd schaars. Bij de recherche wisten ze onlangs wél een mooie training ermee op te zetten. De oplossing in de strijd tegen het personeelstekort?

Lees ook