Waarom bureaus steeds vaker employer branding-specialist worden

In het Amsterdamse DeLaMar Theater waren vorige week honderden employer branders van de hele wereld verzameld voor de World Employer Branding Day. Het wereldwijde evenement, vorig jaar nog in Lissabon, was dit jaar in de Nederlandse hoofdstad neergestreken, en beleefde met ruim 700 bezoekers een uitverkochte editie, net voor in dezelfde stad het dansgeweld van ADE losbarstte (dat met een half miljoen nog nét iets meer bezoekers wist te trekken).

Hoe dan ook, het vlekkeloos verlopen congres, waar sprekers als (ASML), Ted Meulenkamp (Mondelēz) en Marco Dalmeijer acte de presence op het podium gaven, onderstreepte maar eens dat Nederland internationaal een woordje meetelt als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.

(ASML) op het podium.

Effectief wervingsmiddel

En dat is ook met reden: wervingsprofessionals in ons land zien employer branding-campagnes namelijk voor het tweede jaar op rij als het meest effectieve wervingsmiddel dat er bestaat, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek de Stand van Werven 2023. De ondervraagde recruiters bij corporates noemen employer branding zelfs de allerbelangrijkste prioriteit van dit jaar, gevolgd door het wat algemene ‘arbeidsmarktcommunicatie’, maar in elk geval ruim vóór het invullen van vacatures (74 om 65%).

Bij bureaus is het nog iets anders. Aan bureauzijde is het invullen van vacatures nog steeds prioriteit numero uno (62%). Maar ook hier is employer branding aan een duidelijke opmars bezig (59%). Het lijkt een logische beweging. Alleen vacatures vullen is steeds lastiger in de huidige krappe arbeidsmarkt, en dus staat dat tot nu toe zeer rendabele businessmodel onder druk. Logisch dat bureaus de focus dan verleggen. Maar bureaus zien ook steeds meer de langetermijnwaarde in van employer branding, en bewegen daarom ook steeds meer in die richting. Bureaus ontwikkelen zich zo meer en meer als employer branding-specialisten.

Beeld van de vorige World Employer Branding Day

Stijging in campagnes

De trend is ook te zien in het aantal campagnes dat op de arbeidsmarkt wordt afgevuurd. Antwoordde in het onderzoek van 2021 nog slechts 36% bezig te zijn met employer branding-campagnes, dat is in het onderzoek van dit jaar gestegen naar 54%, ongeveer de helft erbij dus. Daar komt bij dat de ondervraagde wervingsprofessionals ook hoog opgeven van de effectiviteit van het middel: 70% schat employer branding in als een bron die ‘zeer effectief’ is, volgens 23% heeft het slechts een ‘gemiddeld’ effect, terwijl slechts 7% het als een ineffectieve wervingsbron beschouwt.

Opmerkelijke trend: bureaus worden niet alleen meer ingezet om vacatures van bedrijven te vullen, maar ook steeds vaker om voor hun de employer branding te verzorgen. Logisch, want recruiters zien employer branding ook als rete-effectief middel.
Medewerkers van Holler (het voormalige JobHoller) op World Employer Branding Day, te midden van de vele sponsors.

Die laatste 7% zal vorige week ongetwijfeld niet in Amsterdam vertoefd hebben (tenminste, niet voor World Employer Branding Day). Maar mochten ze zich toch nog willen laten overtuigen van het belang van goede employer branding, en zijn ze benieuwd hoe dat dan aan te pakken, dan kunnen ze eind november natuurlijk ook nog in Rotterdam terecht, als daar weer een nieuwe masterclass Employer Branding begint… Niet met 700 mensen, zoveel is zeker, maar daardoor wel met meer persoonlijke aandacht voor de vragen van elke deelnemer.

Meer weten?

Volg de Masterclass Employer Branding bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie:

Masterclass

Lees ook

Weer 7 boeiende podcastseries, die je als recruiter niet wil missen

Wie is er nu eigenlijk nog niet op de podcasttrein gesprongen? Uren en uren worden volgepraat met de microfoon aan, en heel vaak is werving en selectie, of de arbeidsmarkt in brede zin het onderwerp. De stroom aan interessante podcasts in het vakgebied blijft dus maar doorgaan. We maakten de afgelopen jaren al eerder overzichten van interessante en kneiterleuke podcasts, en een lijstje met 20 goede podcasts voor recruiters, uit binnen- en buitenland. Maar daarmee is de koek zeker nog niet op. Welke al dan niet helemaal nieuwe luister-initiatieven vielen ons de laatste tijd zoal op?

#1. Indeed

Over de ‘Werken aan groei‘-serie van Indeed schreven we weliswaar al eerder, maar recent kwamen heel wat nieuwe afleveringen naar buiten die toch ook weer het vermelden waard zijn. Zoals die met Loes de Volder (Mama Loes) over Open Hiring en die met Ray Klaassens over wat we als recruiters kunnen leren van de commando’s. Speciale vermelding verdient ook de recente aflevering met Savannah Koomen over de opkomst van groene arbeidsvoorwaarden, en die met Japke d. Bouma vol jeukwoorden en kantoorjargon. And more to come, so stay tuned.

#2. The Herd

In Digitaal Bijpraten, de podcastserie van The Herd, richtten ze zich met name op de agency-recruiters. De hosts van de show, Fabian de Jong en Alen Sirovica, die zich afficheren als ‘twee gedreven geesten met een passie voor de agency branche en een onverzadigbare dorst naar inzicht’ willen je in hun podcasts meenemen ‘op een boeiende reis door het dynamische landschap van creativiteit, leiderschap en innovatie’. Ze beloven daarbij ‘geen droge theorieën, maar boeiende dialogen waarin we samen ontdekken wat er écht speelt in de wereld van agencies.’ Benieuwd hoe dat eruitziet? Oordeel vooral zelf: er staan al ruim 60 afleveringen live.

#3. Recruitment Unplugged

Via de mail werden we getipt over een gloednieuwe podcastserie, onder de naam Recruitment Unplugged, waarin de recruiters van Kunneman & Vandenbroek anekdotes delen over interessante sollicitatiegesprekken, grappige cv-blunders en onverwachte wendingen in het wervingsproces. De podcast zich richt op ‘het delen van eerlijke en ongefilterde verhalen en ervaringen uit de recruitmentwereld’, aldus de betrokken online marketeer Karim Lemqaddem. Om de 2 weken beloven de recruiters een nieuwe aflevering, die ook via YouTube ondersteuning krijgt.

#4. Recruitment Podcast

En ja, zo zijn er dus nog altijd meer die het podcastformat ontdekken. Zo ook host en corporate recruiter Richard Resida, die zichzelf heeft voorgenomen maandelijks nieuwe content toe te voegen, onder de helaas weinig vernieuwende naam ‘De recruitment podcast. De inhoud van die podcast duidt echter wel op een vernieuwende blik, en Resida heeft bijvoorbeeld voor de eerste aflevering al een gesprek opgenomen met Enrico Heidelberg en Bas van de Haterd over A.I. in recruitment. En er is – ook leuk – een audiocolumn van innovator Saskia Nijs, volgende maand ook een van de sprekers van Anders Werven in 2024.

#5. Raaak Praaat

In april dit jaar begonnen, maar nu al meer dan 30 afleveringen. Dat is dus meer dan 1 per week. Voorwaar een knappe prestatie van Andreas Bouman, die dus meer dan wekelijks met werkexperts van binnen én buiten de uitzendbranche in gesprek gaat over hun vak. De podcast is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in de flexmarkt, maar zeker ook voor directeuren, HR-managers en leidinggevenden. Mensen als recruiter/influencer Jesse Geul, ABU-directeur Jurriën Koops en employer branding-specialist Annemiek Bourgonje-Van Klaveren kropen al achter de microfoon.

#6. Revolutie in HR-land

De collega’s van PW. brachten recent een podcastserie naar buiten die nu eens niet belooft eindeloos te duren, maar gewoon een afgebakend geheel is: drie afleveringen, en daarmee klaar. Het onderwerp: revolutie in HR-land. Oftewel: ChatGPT, en welke invloed dat op het HR-landschap heeft, aan de hand van gesprekken met experts als Thomas Mulder, HR-directeur bij VodafoneZiggo, Jessy Verdooren, corporate recruiter bij verzekeringsmakelaar Schouten Zekerheid, en Maarten Renkema, universitair docent HRM aan de Universiteit Twente.

Meer over A.I. en recruitment?

#7. All About HR

Ook in het Engels is er natuurlijk genoeg interessants te beluisteren. Zoals de All About HR-podcast, waarin de Nederlandse Neelie Verlinden (van de Rotterdamse Academy to Innovate HR) haar luisteraars bijpraat over ontwikkelingen variërend van de Metaverse tot hoe je HR opzet in start-ups. Helaas al sinds december 2022 geen nieuwe afleveringen meer. Maar het terugluisteren nog wel waard.

Bonus #1. Talent Intelligence Collective Podcast

De laatste maanden hadden we het veel over het belang van het thema Talent Intelligence. En zoals dat gaat, dan is daar natuurlijk ook al een podcast over. TI-goeroes Alan Walker, Toby Culshaw en Alison Ettridge gaan daarin – samen met interessante gasten – al ruim 3 jaar en meer dan 25 afleveringen op zoek naar mooie voorbeelden van toepassingen van dit snel groeiende vakgebied. Dit alles onder, voor de fijnproevers, Friends-achtige titels.

Bonus #2: Science of Personality

Zijn er eigenlijk ook nog interessante podcasts over het selectiedeel van werving en selectie? Jazeker. Neem The Science of Personality Podcast, een podcast van Hogan Assessments, waarin Chief Science Officer dr.Ryne Sherman steeds nieuwe onderdelen van de persoonlijkheidspsychologie behandelt, al dan niet in gesprek met diverse (academische) gasten. Niet altijd (alleen maar) met een recruitment-invalshoek, maar vaak wel. En dat in een inmiddels bewonderenswaardige reeks van meer dan 100(!) afleveringen, sinds juni 2020.

Bonus #3: The Candidate Experience Podcast

Oké, vooruit, doen we er nog eentje. Want ook over de Candidate Experience wordt af en toe best een interessant gesprek gevoerd. Zoals je dat bijvoorbeeld kunt volgen bij host Chuck Solomon, die namens Kyle en Chris, de broers en oprichters van Amerikaanse start-up candidate.fyi, diverse discussies leidt met allerlei experts op het gebied van de hele candidate journey, van sollicitatie tot onboarding. Al sinds maart 2019, dus wie helemaal op de hoogte wil zijn, heeft heel wat uurtjes terug te luisteren.

Iets gemist?

Hebben we toch nog iets gemist? Laat het weten!

Lees ook

Grappig: hoe opkomst ChatGPT juist leidt tot flink groeiende vraag naar… schrijvers

Ben je niet bang voor je baan? Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er weinig vragen die professionele schrijvers vaker gesteld krijgen. De teksten van de A.I.-tool zijn immers zó goed, dat tekstschrijver binnenkort wel eens een uitstervend ras zou kunnen zijn, zo wordt wel eens gedacht. In werkelijkheid is juist het omgekeerde het geval: nooit eerder waren schrijvers van teksten zo gewild. In een ranglijst van Freelancer.com van de snelst groeiende freelance beroepen staan ze fier op nummer 1.

Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren.’

‘Hoe verder de ontwikkelingen van artificial intelligence gaan, hoe groter de behoefte aan menselijke creativiteit’, zo tekenen de onderzoekers op. ‘Kunstmatige intelligentie voedt een hausse in contentcreatie, met name gericht op schrijf-, marketing- en videoproductievaardigheden’, aldus Freelancer.com-CEO Matt Barrie, in een persverklaring. ‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren sneller dan ooit tevoren.’

Meer tekst, graag!

Ook andere ‘marketing’-functies zijn in opkomst, maar het blijken toch vooral de contentcreators en tekstproducenten naar wie nu veel vraag is. De totale top-5 van Freelancer.com, voor het derde kwartaal van dit jaar:

  1. Copy typing (plus 28,7% naar 8.213 vacatures)
  2. Word (plus 24,8% naar 5.485 vacatures)
  3. Search engine marketing (plus 24,1% naar 2.881 vacatures)
  4. Copywriting (plus 23,8% naar 10.817 vacatures)
  5. Ghostwriting (plus 23,1% naar 7.852 vacatures)

Ook videoproductie zit trouwens in de lift, met over het hele jaar berekend groeipercentages variërend van 58 tot 77%, voor vacatures in bijvoorbeeld videografie en videoproductie. ‘A.I. kan creativiteit nog niet vervangen’, kopt het bedrijf daarom zelf boven de opvallende resultaten.

‘A.I. kan creativiteit blijkbaar nog niet vervangen.’

Matt Barrie: ‘Zelfs nu meer bedrijven zich tot A.I. wenden om content te maken, is de vraag naar menselijke schrijvers om manuscripten te redigeren, SEO-geoptimaliseerde blogposts te schrijven en scripts op te stellen voor creatieve projecten sinds begin dit jaar toegenomen. We zagen een soortgelijke trend in het eerste kwartaal, toen creatieve designbanen floreerden, ondanks dat de belangstelling voor generatieve A.I. verdrievoudigde.’

En niet eens slecht betaald

Zet de opkomst van ChatGPT dan in elk geval wel de tarieven onder druk? Ook daar heeft het weinig schijn van. In veel gevallen kunnen schrijvers overal vandaan werken en hun eigen uren bepalen, zolang ze hun deadline maar halen, volgens FlexJobs. En hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je je tarief kunt vaststellen: schrijvers op Freelancer.com vragen tot 250 dollar per uur. Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Het is een trend die wordt bevestigd door een andere freelance marktplaats, Fiverr. Hoofd verticals en innovatie Yoav Hornung zegt dat het platform vraag blijft zien naar algemene schrijfdiensten, zoals boekredactie, maar ook meer interesse in het inhuren van freelancers voor A.I.-gerelateerde schrijfdiensten, zoals A.I.-contentredactie. Die banen zagen vorig kwartaal een stijging van 80%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.

Bron: Reddit

‘A.I. content is ook niet alles’

Neem de 28-jarige Gabrielle Gerbus, freelance tekstschrijver en SEO-specialist die haar tijd verdeelt tussen Thailand en Los Angeles. Aanvankelijk was ze ‘een beetje bang’ voor de impact die AI zou hebben op haar kansen op de arbeidsmarkt, geeft ze toe. Maar ze besloot A.I. in te zetten in haar professionele schrijfwerk en leerde de fijne kneepjes van ChatGPT en andere generatieve A.I.-tools, zodat ze A.I.-contentredactie aan haar portfolio kon toevoegen. Ze vraagt 100 dollar (en meer) voor deze service. Een markt die sinds de introductie flink is gegroeid, zegt ze. ‘Omdat bedrijven best beseffen dat A.I.-content ook niet alles is.’

‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten.’

In een lang essay onder de leuk woordspelige titel AI know what you did last summer schreef Matt Barrie al eerder dat de nieuwste A.I.-technologieën werk niet vervangt, maar dat freelancers zich wel moeten aanpassen. ‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten. Illustratoren worden cinematografen. Schrijvers worden redacteuren. Softwareontwikkelaars worden productmanagers. Afgestudeerden leiden nu een onderzoeksgroep.’ Hij benadrukt dat A.I. in die zin ook een grote kans is voor freelancers en stelt dat A.I.-gestuurde freelancers uiteindelijk de winnaars zullen zijn.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

De next step in candidate experience: op sollicitatiegesprek in een ‘droomkamer’

Fietsend, wandelend, of zelfs skiënd solliciteren, we kwamen het de afgelopen jaren allemaal al tegen. Maar ook binnen valt er van een sollicitatiegesprek best een betere ervaring te maken dan je kandidaat te moeten ontvangen in het vergaderzaaltje met tl-licht aan het eind van de gang. Zie Personato, bekend recruitmentbureau uit Limburg, dat deze maand liefst zes ‘droomkamers’ inrichtte om sollicitanten in te mogen verwelkomen. Wat moeten we ons bij zo’n droomkamer voorstellen?

Het gaat om ‘zes verschillende gethematiseerde ruimtes waar onze consultants vanaf nu dagelijks sollicitatiegesprekken voeren met kandidaten’, legt marketingmanager Sigi Scheepers uit. ‘Een interactieve ruimte vol beleving, waar ál jouw zintuigen worden getriggerd. Geur, kleur, licht, geluid, aanraken, visueel/zicht, smaak, het is er allemaal. Zó kun jij gaan ontdekken wat de ideale droombaan is voor jou, durf je uit die droom te stappen én er werkelijkheid van te maken.’

Waardewoorden

Een sollicitatiegesprek in een ‘droomkamer’ moet kandidaten volgens haar een totaal andere beleving bieden vergeleken met een ‘gewone spreekruimte’. Ze noemt het een manier om tegemoet te komen aan de veranderende arbeidsmarkt. ‘Tijd om te dromen, te fantaseren.., over wat jij wil bereiken. Hier gaan we niet alleen met je in gesprek over wat je (onbewust) nastreeft en hoopt te vinden in je carrière, maar laten we jou ook het ultieme gevoel van verbondenheidbalans, erkenning, vrijheid, uitdaging en ontwikkeling ervaren.’

Het waardewoord ‘Vrijheid’ kent een soort bioscoop als droomkamer. Dit onder het motto: neem de regie in handen en maak je éigen keuzes, word weer de regisseur van je eigen film.

Bij Personato zijn ze sinds 2020 volop bezig met de principes van neuromarketing, mede dankzij inhouse trainer en expert beïnvloedingspsychologie Hein Heijen. Daarbij gaat het onder meer om het achterhalen van de ‘waardewoorden’ van kandidaten: datgene waarmee ze uitdrukken wat ze (on)bewust nastreven en hopen te vinden in een nieuwe baan. Rondom de zes meest voorkomende van die waardewoorden is steeds een aparte droomkamer gebouwd. Scheepers: ‘Vóórdat de kandidaat op gesprek komt, proberen we zijn/haar waardewoord te achterhalen, waardoor we weten in welke droomkamer hij/zij plaats mag nemen.’

Metaforen

‘Sensory (neuro)marketing’ noemen ze het hier. Per waardewoord is in elke droomkamer een metafoor of thema gecreëerd. ‘Zo worden al jouw zintuigen geprikkeld en voel, ervaar en beleef jij dit waardewoord volledig tijdens het sollicitatiegesprek. Deze zes waardewoorden zien wij het meest voorkomen bij onze doelgroep van vooral hoger opgeleide professionals, die wij dagelijks spreken. Iedereen herkent zich wel ergens in.’

Voor het thema ‘Verbondenheid’ is een soort kroeg ingericht.
Voor het waardewoord Ontwikkeling kun je terecht in de studeerkamer: ‘Verrijk je kennis, investeer in jezelf en blijf ontwikkelen.’
Voor het waardewoord Uitdaging is een interactieve berghut als droomkamer ingericht. Scheepers: ‘Je voelt de adrenaline al, want je gaat bijna beginnen aan de klim naar de top!’
Voor het waardewoord ‘Balans’ zoekt de droomkamer inspiratie bij yin/yang: ‘Vind jouw innerlijke rust, breng het evenwicht terug in joúw werk/privébalans.’
En dan hebben we tot slot nog de droomkamer van ‘Erkenning’, een ware kleurexplosie. Scheepers: ‘Jezelf erkennen betekent kleur bekennen. Wie ben jij en wat past bij joú?’

Lees ook

ABN Amro: ‘Jongeren steeds veeleisender – en dat wordt alleen maar meer’

‘Personeelskrapte van historische proporties’. ‘Veel werk kan simpelweg niet worden uitgevoerd’. ‘Voor werkgevers op zoek naar personeel geldt dat zij geen andere keus hebben dan flexibel te zijn.’ Behoorlijk grote woorden in de Stand van Zakelijke Dienstverlening, een nieuw rapport van ABN Amro dat stilstaat bij de nog steeds bijzondere huidige situatie op de arbeidsmarkt. Want de grootste krapte van vorig jaar mag dan voorbij lijken, dat wil niet zeggen dat het er de komende jaren makkelijker op wordt om goede mensen aan te trekken, aldus de bankiers. De schaarste is immers écht structureel. En de spanning dus niet zomaar weg.

Het tekort aan mensen op de arbeidsmarkt is écht structureel. Dat heeft onder meer als gevolg dat jonge mensen steeds veeleisender (kunnen) worden, constateert ABN Amro in een nieuw rapport. 

Dat de economie afkoelt? En dat er (met ruim 10 miljoen) nog nooit zoveel mensen in Nederland aan het werk zijn geweest als nu? Dat neemt niet weg dat het aantal vacatures nog altijd het aantal werklozen ruim overstijgt, aldus het rapport, waaraan onder meer sectoreconoom Han Mesters heeft meegeschreven. Niet gek dus dat vacatureborden nog altijd ‘niet zijn weg te denken uit het straatbeeld’. Of dat de overheid – paradoxaal genoeg – steeds meer geld overhoudt, omdat het beloofde werk vanwege personeelstekorten niet kan worden uitgevoerd. ‘Onderuitputting‘, zoals dat in jargon heet.

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:

Trends

Ja, vrouwen gaan echt véél meer online shoppen, terwijl mannen veel meer sport kijken

Zijn alle clichés dan ook wáár? Je zou het bijna geloven, als je kijkt naar recent onderzoek van Intelligence Group naar de favoriete media van werkenden en werkzoekenden. Online shoppen? Vrouwen doen het 40% meer dan het gemiddelde van de beroepsbevolking, zo blijkt. Influencers volgen? Ook hier is de vrouw duidelijk in de meerderheid (+31% tov gemiddelde). Net als bij luisterboeken (+39%), (digitale) boeken en magazines lezen (+28%), en door sociale media heenscrollen (+22%).

Waar besteedt de man dan meer tijd aan? Weinig verrassend: sport kijken.

En waar besteedt de man dan de meeste tijd aan? Weinig verrassend: sport kijken. Livestreams kijken. En gaming. Tenminste: in verhouding tot de vrouwen. Want bij beide groepen is het toch het ouderwetse en vrij algemene ‘TV kijken’ dat op nummer 1 staat als mediabesteding, gevolgd door streamingdiensten als Netflix en Disney+, en pas daarna sociale media, gevolgd door online muziek luisteren en de good old radio. Iets moderners als podcasts luisteren? Dat antwoordt ongeveer de helft van het aantal mensen dat radio als een van de favoriete mediabestedingen invult.

Het blijken de jongeren die de meeste tijd besteden aan gaming, podcasts en influencers.

Dat radio luisteren blijkt trouwens wel iets dat vooral te zien is onder de groep 50-plussers (38% meer dan gemiddeld), net als de krant lezen meer iets voor de oudere generatie is (+65%), alsmede tv kijken (+25%). Weinig verrassend is misschien ook dat jongeren tot 30 jaar significant vaker aandacht geven aan sociale media (22% meer dan gemiddeld), aan podcasts (+41%), gaming (+47%) en influencers volgen (+103%).

Academici luisteren podcasts

Naar opleidingsniveau bekeken lopen de mediabestedingen ook redelijk naar verwachting. Zo geven de academici een relatief grotere voorkeur aan voor podcasts, luisterboeken en educatie (via app, website, online workshop, webinar), en relatief minder voorkeur voor tv kijken en radio. Terwijl de vmbo’ers juist weer relatief hoog scoren op gaming, tv kijken, radio en sport kijken. Opvallend: bij alle opleidingsniveaus is tv kijken (nog) favoriet, behalve bij de wo’ers, die relatief nóg vaker aangeven het meeste tijd te besteden aan streamingdiensten.

Laatstejaars studenten besteden meer aandacht aan zelf content maken en delen.

De cijfers zijn ook uitgesplitst naar werkenden, laatstejaars studenten en werklozen. Dan valt bijvoorbeeld op dat laatstejaars studenten – zoals waarschijnlijk wel verwacht – minder vaak tv kijken en minder de krant lezen, maar daarentegen wel significant meer dan gemiddeld korte video’s bekijken, livestreams volgen, podcasts luisteren, influencers volgen, gamen en ook aan zelf content maken en delen. Werkenden scoren vaak net op of onder het gemiddelde, met radio als enige (kleine) uitschieter naar boven (+5% meer dan gemiddeld). Maar misschien wordt hier de radio op de werkvloer ook wel meegerekend.

Uitgesplitst naar beroepsgroep

De cijfers zijn ook uitgesplitst naar diverse beroepsgroepen. Misschien is het daarbij niet zo verrassend dat mensen in de communicatie/journalistiek en mensen in de sector design veel vaker aangeven in de vrije tijd ook zelf content te maken (beide groepen ruim 2x zoveel als de rest van de beroepsbevolking). Opvallender is mogelijk dat het juist de mensen in de horeca zijn die significant vaker aangeven aan educatie te doen (al kan dat natuurlijk ook met de overpopulatie aan studenten in deze beroepsgroep te maken hebben).

Juist journalisten én HRM-professionals kijken beduidend minder sport dan het Nederlands gemiddelde.

Ook best opvallend: juist marketeers zeggen vaak influencers te volgen (21% vs  beroepsbevolking 8%), en inkopers kijken veel meer sport (26% vs beroepsbevolking 15%). Sport kijken is dan weer een stuk minder populair bij nog altijd typische vrouwenberoepen als kappers, schoonheidsspecialisten, verpleegkundigen en sociaal/maatschappelijk/agogisch werk. Al vallen hier trouwens ook nog twee groepen bijzonder op: juist journalisten en communicatiespecialisten én HRM-professionals blijken beduidend minder sport te kijken dan het Nederlands gemiddelde.

Meer weten?

Met je recruitmentmarketingstrategie kun je gericht inspelen op de interesses van je doelgroep. Wil je weten waar jouw doelgroep zich online bevindt? Het dashboard Giant van Intelligence Group biedt hierin inzicht. Neem zelf vrijblijvend een kijkje en ontdek wat Giant voor jou kan betekenen.

Lees ook

BREAKING: YoungCapital neemt belang in Timetohire

‘Als er nu één uitzendorganisatie aansluit op de onze, dan is het wel deze’, zegt Timetohire-medeoprichter Edwin de Jonge over YoungCapital, dat zich sinds 9 oktober officieel mede-aandeelhouder van het bedrijf mag noemen. ‘Het entrepreneurship dat je bij ons ziet, zie je bij hun ook. We zijn heel blij, en krijgen onwijs veel energie van deze samenwerking.’

‘Het entrepreneurship dat je bij ons ziet, zie je bij hun ook.’

De gesprekken tussen de twee bedrijven lopen ongeveer een half jaar, vertelt De Jonge. Vanuit YoungCapital waren oprichters Bram Bosveld, Rogier Thewessen en Hugo de Koning aangesloten, alsmede commercieel directeur Rob Groot. Een maand of 3 geleden ondertekenden ze een letter of intent, waarna een due diligence volgde. En vanaf vandaag mag het dus wereldkundig gemaakt worden.

Nieuwe formule vinden

Veel uitzendbureaus zijn momenteel op zoek naar nieuwe formules, ziet De Jonge. ‘Juridisch verandert er veel, waardoor het traditionele uitzenden onder druk staat. De duur en flexibiliteit gaat eraf. Veel werkgevers maken een afweging naar vast. Daardoor zoeken veel uitzenders nu een formule om hoger in de waardeketen te komen. Recruitment Process Outsourcing, of RPO, past daar mooi in natuurlijk.’

‘Veel uitzenders zoeken nu een formule om hoger in de waardeketen te komen. Recruitment Process Outsourcing past daar mooi in.’

Ook voor Timetohire is de participatie van YoungCapital een enorme kans, aldus De Jonge. ‘Wij krijgen er nu in één keer 2.000 potentiële klanten bij. En heel veel mensen die wij hierin kunnen opleiden, en die bij ons nieuwe kansen kunnen krijgen. Als we maar bij een paar procent van al die klanten iets kunnen gaan doen, gaat dit al enorm veel werk opleveren.’ Nu al heeft Timetohire ongeveer 10 mensen in dienst die eerst bij YoungCapital gewerkt hebben, vertelt hij. Dat zullen er de komende tijd mogelijk dus nog heel wat meer worden. ‘Er zijn gewoon heel veel synergievoordelen.’

Aanhoudende krapte

Rogier Thewessen, medeoprichter van The Works en YoungCapital: ‘Door langdurige aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is er een steeds grotere behoefte van bedrijven om ondersteuning te krijgen met de werving van de vaste medewerkers. Daar sluit de visie en dienstverlening van Timetohire naadloos op aan. Met deze participatie verbreden we onze diensten en kunnen we klanten nog beter ondersteunen in het werven en behouden van personeel.’

‘Met deze participatie kunnen we klanten nog beter ondersteunen in het werven en behouden van personeel.’

Milad Zandi, medeoprichter van Timetohire, vult aan: ‘Wij zien onszelf als challenger van de traditionele recruitmentsector. Wij ondersteunen organisaties met kennis en expertise langs de gehele candidate journey. Daarin vinden we een perfecte partner in The Works. Het is de ambitie om RPO-marktleider te worden in Europa en met deze verbreding nog meer waarde toe te voegen aan de snel veranderende sector.’

Lees ook

5 belangrijke trends in moderne employer branding

Aan de vooravond van World Employer Branding Day, dat deze week plaatsvindt in Amsterdam, vond op het kantoor van SteamTalmark woensdag een klein voorafje plaats, in de vorm van een internationaal evenement(je) met korte presentaties over de grootste trends in employer branding. Het was het eerste evenement in het kantoor sinds corona, dus een beetje bijzonder was het zeker. Maar welke lessen staken we er nu precies op over de huidige wereld van employer branding? We pikken er 5 uit.

Les #1. Ambities centraal

Ja, je moet in je employer branding een waarachtig verhaal vertellen, en altijd dicht bij de waarheid blijven. Het wordt inmiddels zo vaak gezegd dat het bijna een cliché is, trapte strategisch directeur Jari Kloppenburg de middag af. Maar alleen maar de waarheid laten zien is niet genoeg, zei hij ook. Het is bovendien vaak nogal sáái. Wil je als werkgeversmerk onweerstaanbaar worden, dan is het volgens hem dus niet alleen nodig om te laten zien hoe het nú is, maar ook waar je naartoe wilt. Je ambities, kortom. ‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant, ook voor potentiële medewerkers.’

‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant.’

Hij laat een video zien van Enexis, die niet eens als werkgeverscampagne is opgenomen, maar die wel een werkgeversverhaal vertelt, én tegelijk de verandering laat zien die de organisatie wil doormaken. Als employer branders moet je dus niet alleen een true story brengen, zegt hij, maar ook een attractief verhaal. Niet focussen op de status quo, of wat je vandaag doet, maar juist ook focussen op je doelen, waar je naartoe wilt. ‘Zo kweek je verlangen bij je doelgroep.’

Een ander voorbeeld vond hij in een video waarin ABN Amro open en bloot alle eigen ambities en uitdagingen in de boodschap verwerkte. ‘De bank vertelt daarin een eerlijk verhaal. Dat nog lang niet alle hypotheken al duurzaam zijn. Dat slechts 35% van de topposities door vrouwen wordt ingenomen. En ze vragen mensen mee te komen werken om dat te veranderen. Dat is interessant, vind ik. Ze stappen over hun status quo heen. Dat is waar employer branding voor mij over gaat. Als je begint met je ambities als organisatie, spreek je ook de ambities van het talent aan. Op het kruispunt van die ambities kom je elkaar tegen, daar gebeurt het.’

Les #2: Glocalisation

De volgende spreker van de middag ging in op een al langer bekend probleem: hoe ga je om met wereldwijde werkgeversmerken, terwijl de lokale situatie overal anders is? Het antwoord van Robindro Ullah, CEO van het Berlijnse Trendence Institute: glokalisatie. Oftewel: omarm het wereldwijd gezamenlijke in een merk. Maar pas het tegelijk aan op de lokale omstandigheden. Zoals een iPhone ook wereldwijd hetzelfde is. Maar tegelijk heel veel mogelijkheden voor personalisatie kent. En zoals H&M in elke winkelstraat er min of meer hetzelfde uitziet. Maar toch in Tokio net iets andere kleren heeft hangen dan in Rome of Parijs.

Het ultieme voorbeeld, aldus Ullah: sociale media. Het gaat om wereldwijde platformen. Maar leveren hun product ultra-gepersonaliseerd bij je af. Daar kunnen volgens hem ook werkgeversmerken van leren. ‘Een wereldwijd merk is van belang. Maar zorg dat je het altijd kunt aanpassen aan de locatie, of aan bepaalde doelgroepen.’ Dat alles onder de stelregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

Handige vuistregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

En data over verschillende landen kunnen je daarbij helpen, zegt Ullah. Zo is het handig om te weten dat er een wereldwijde trend is waarin werknemers zoeken naar meer waardering. ‘Werknemers willen dat werkgevers hen echt zíen.’ Maar waar ze dat in Italië het liefst zien in de vorm van een promotie, is dat in het VK het liefst een salarisverhoging, en in Duitsland en Nederland juist eerder erkenning door de leidinggevende. ‘Daar kun je ook in je lokale employer brand rekening mee houden’, aldus Ullah.

Les #3. Géén e-shop

De Utrechtse Data Science Engineer Chris Pfaff ging daarna in op de rol van Artificial Intelligence in het huidige employer branding. Zijn stelling: recruitmentsites werken nu nog te vaak als e-commercesites: ze proberen bezoekers snel door de funnel heen naar een conversie te loodsen (lees: de sollicitatie). Maar een werkenbij-site is daar natuurlijk op geen enkele manier mee te vergelijken, zegt hij. ‘Ik koop zelf 12 keer per maand iets online. Maar een mens wisselt slechts 12 keer van baan in zijn hele leven. Dat is echt iets heel anders. We gebruiken dus methoden die niet passen bij de context waarin we zitten.’

Met andere woorden: er is een nieuw model nodig, legde Pfaff zijn gehoor uit. En dat zit hem niet in het volgen van individuele bezoekers, zegt hij, maar eerder in: het herkennen van patronen in het gedrag dat mensen op je website hebben. Daarmee kun je nieuwe groepen aanspreken, en je doelgroepen leren kennen. Het is een aanpak die ook veel minder privacygevoelig is dan mensen met cookies achternazitten, stelt hij.

Vergelijk het met een verkeerstelling op de weg, zegt hij. Ook daar kun je veel informatie uithalen, zonder te weten wíe er nou precies reed. ‘Als je dan het gedrag op lange termijn volgt, kun je de computer vragen te kijken wat daarin verandert. En dan kun je patronen ontdekken, waarmee je weer je doelgroepen kunt vergroten en leert wie je het beste waar en hoe kunt targetten. Omdat je dan niet naar het individueel gedrag van een bezoeker kijkt, maar naar alle events en touchpoints op een site. En het talent uiteindelijk zijn eigen keuze laat bepalen.’

Les #4: Sociale media is óók lange termijn

Ja, sociale media gaan hard. Wat je vandaag post, is morgen alweer ondergesneeuwd in een nieuwe brij aan berichten. Maar denk niet dat je het daarom maar moet zien als een quick fix, zei Ben Fox, Social media Director van Blackbridge London. Ook hoe je je als merk gedraagt op social media vraagt een langetermijnstrategie. ‘Social media hebben soms een slechte reputatie, maar als je het juist gebruikt kun je een grote impact maken!’

‘Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom.’

Sociale media worden vaak vooral gebruikt om een boodschap te zenden. Maar Fox roept op ook hier toch vooral je doelgroep niet te vergeten. ‘Denk altijd eerst aan je publiek, en plan vervolgens rondom hun behoeftes. Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom. Focus op het ondersteunen van je doelgroep en hoe je waarde aan hun leven kunt bieden. In plaats van alleen maar marketingboodschappen te sturen. En bekijk hoe je de resultaten op lange termijn kunt monitoren, in je hele marketingmix. Alleen zo kun je je output optimaliseren, zonder steeds achter weer een nieuw kanaal aan te lopen.’

Les #5: Flip the funnel

Nog even terug naar Jari Kloppenburg. Want hij had het niet alleen over het centraal stellen van ambities, maar ook over ‘flip the funnel‘. Wat hij daarmee bedoelde? Dat we in deze krappe arbeidsmarkt moeten afstappen van het idee onze kandidaten in een trechter te moeten stoppen, ‘want dat maakt je potentieel alleen maar kleiner’. In plaats daarvan kun je volgens hem beter aansluiting zoeken bij het marketingmodel van Binet en Field, en van een verticale naar een horizontale focus te gaan, waarbij ook veel meer aandacht is voor latent talent.

Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, aldus Kloppenburg. Maar we helpen onszelf er op termijn niet of nauwelijks mee. Het is een beetje zoals de gele lijn in het Binet en Field-model: elke keer een kortetermijninvestering, elke keer een korte klap, maar weinig winst op de lange termijn. Terwijl: als je gaat focussen op het langetermijnpotentieel van de hele doelgroep, en bij hen je merk langdurig onder de aandacht brengt, dan bouw je memorabiliteit, en wordt het effect van je inspanningen steeds een stukje groter.

‘Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal op hetzelfde neer. Maar maakt je potentieel niet groter.’

Dus het gaat er volgens hem om twee werelden samen te brengen: aan de ene kant met employer branding inzetten op het brede potentieel, op de lange termijn, op een emotionele connectie, en op herkenbaarheid, terwijl je aan de andere kant blijft inzetten op recruitment performance – dus met korte termijn conversiegedreven targeting, rationeel, ‘want mensen weten daar al dat ze willen solliciteren’, en responsief. ‘En als je die twee begrippen weet samen te krijgen, hoeven we niet alleen de kleine groep bezoekers steeds verder uit te knijpen, maar maken we ons potentieel juist groter’, sloot hij hoopvol af.

Meer weten?

Of volg de Masterclass Employer Branding bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie:

 

Hoe zet je een pakkende werkenbij-site op? 4 recente cases nader bekeken

Een pakkende werkenbij-site is het ankerpunt van elke recruitmentcampagne. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Daarin zijn veel keuzes mogelijk. We steken ons licht op bij 4 min of meer recente cases om te kijken welke dat zoal zijn.

Case #1. Urban Gym Group

De Urban Gym Group bestaat uit 5 verschillende sportlabels met elk hun eigen discipline én doelgroep: BTY CLB, Trainmore, High Studios, Clubsportive en Trib3. Voor het werven van nieuw personeel is dit best een uitdaging, zeker als je dit op één vacatureplatform wilt bundelen. De vacatures verschillen namelijk enorm, niet alleen qua functie, maar ook qua opleidingsniveau. Van kantoorpersoneel tot clubmanagers en van fitnessinstructeurs tot receptionisten. En dus ook nog eens qua label. Hoe plaats je dit overzichtelijk op 1 plek en hoe zorg je ervoor dat de juiste vacatures bij de juiste personen terecht komen?

De vraag

Hoe creëren we één overzichtelijke plek voor alle vacatures van onze 5 verschillende labels, met een goede zichtbaarheid per discipline?

De oplossing

Een customizable recruitment-framework, waarmee relatief snel een werken-bij website gerealiseerd kan worden.

Resultaat

Een complete werkenbij-site, passend bij de huisstijl en met onderbouwde strategie. Met veel overzicht voor de labels, zodat werkzoekenden snel bij de juiste vacature uitkomen. ‘Tijdens de strategiesessie en customer journey workshop zijn we gedetailleerd naar de route van de doelgroep gaan kijken’, aldus Alen Sirovica, mede-oprichter van digitaal bureau Elephant en agency-collectief the HERD, dat tekende voor de site. ‘Hoe doorlopen bezoekers de website en hoe vertaalt dat zich naar de sitestructuur? Deze antwoorden zijn ontzettend waardevol en spelen een essentiële rol in de volgende stap: het bepalen van het design.’

De grootste uitdaging was om 5 verschillende labels overzichtelijk te laten zien, vertelt hij. Met de huisstijl van Urban Gym Group als hoofdfocus, maar waarbij de individuele branding per sportlabel ook zichtbaar moest blijven. ‘Bovendien heeft elk label een uniek verhaal, wat niet verloren mag gaan in het geheel.’ Wat in het uiteindelijke resultaat ook duidelijk terug te zien is. Een koppeling met een ATS? Dat is er niet, want Urban Gym Group maakt geen gebruik van ATS. ‘Om het de medewerkers makkelijker te maken, hebben wij wel een koppeling naar mailboxen gerealiseerd. Zo komen de reacties op vacatures direct bij het juiste label uit.’

Case #2. Holland & Barrett

Holland & Barrett (tot 8 jaar geleden bekend als: De Tuinen) is een van de meest toonaangevende retailers op het gebied van voedingssupplementen, natuurlijke beautyproducten en gezonde voeding. In Nederland zijn er momenteel 200 winkels, in alle 16 landen waar de van oorsprong Britse keten actief is zijn in totaal zo’n 1.300 gezondheidswinkels. Om voldoende mensen te vinden voor die winkels, was er behoefte aan een pakkende werkenbij-site waar de corporate story tot leven komt.

De vraag

Hoe krijgen we een sprekende werkenbij-site die onze missie goed overbrengt én onze 3 verschillende doelgroepen aanspreekt?

De oplossing

Een employer branding-WordPress-site met integratie van een nieuw ATS en voldoende ruimte voor de corporate story.

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt.

Resultaat

‘Holland & Barrett heeft ambitieuze plannen en blijft groeien, zowel met fysieke winkels als online’, aldus Sirovica. ‘Maar hoe bereik je drie sterk uiteenlopende doelgroepen – het distributiecentrum, hoofdkantoor én de winkels – met één helder verhaal? En hoe zet je een goed content management systeem neer waarin het employer brand versterkt wordt en de doelgroepen geënthousiasmeerd worden om te solliciteren? Hier zat voor ons team de uitdaging.’

Holland & Barrett wilde ‘echt een slag maken’, vertelt hij, en dus voerde zijn team niet alleen gesprekken met de hogere managers, maar ook met medewerkers. ‘Hierdoor konden we gedetailleerde persona’s opstellen en nog beter naar de gewenste sitestructuur kijken.’ Op de site zetten ze vervolgens microanimaties in, om het werkgeversmerk tot leven te brengen. ‘Zo nemen we websitebezoekers echt mee in de corporate story. In plaats van een statische website is het nu een speels platform, waar dingen gebeuren en we bezoekers spelenderwijs het verhaal in trekken.’

‘Holland & Barrett wilde echt een slag maken.’

In de development-fase keek het team ook goed naar de afhankelijkheden van het wisselen van ATS-systeem. Welke impact heeft het om de systemen los te trekken? Hoe gaat het marketingteam en HR met de website werken, is alles duidelijk genoeg? ‘Door onze ervaring met werkenbij-sites kunnen we niet alleen steeds breder nadenken over dit soort vraagstukken, maar ook echt het personeel op weg helpen’, aldus Sirovica.

Het Elephant-team aan het werk.

Case #3: Erasmus Recruitment

Een case van een heel andere orde is te vinden bij Erasmus Recruitment (ER), een initiatief van twee Rotterdamse studieverenigingen die studenten ‘een vliegende start’ op de arbeidsmarkt willen geven. Dit alles door middel van 2 componenten: een vacaturesite, waarop studenten en bedrijven met elkaar in contact komen, en een jaarlijks recruitmentevenement (de ER Days), dat gedurende 17 dagen door circa 2.500 studenten en organisaties wordt bezocht.

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor.

De vraag

Hoe kunnen we een platform maken dat ruimte biedt aan zowel de vacatures als het event, met ingebouwde functionaliteiten die zorgen voor een betere match tussen studenten en recruiters?

De oplossing

Een op maat gemaakt recruitmentplatform in Laravel, dat volledig is ingericht volgens de requirements van de klant en gekoppeld is aan het CRM Salesforce.

Resultaat

Een standaard website-format volstond niet voor deze vraag, zo ontdekte het team van Sirovica al snel. ‘De requirements vanuit ER waren daarvoor te specifiek’, blikt hij terug. Dus werd gekozen voor maatwerk, en wel in het vrije, opensource-PHP-webframework Laravel. Hiermee kon namelijk niet alleen een optimale gebruikerservaring voor studenten en recruiters worden gecreëerd, maar kreeg ook de efficiëntie een flinke boost. ‘Door koppelingen met systemen als Salesforce en MailChimp automatiseert het platform nu ruim de helft van alle werkzaamheden die Erasmus Recruitment eerst handmatig moest doen.’

Het vernieuwde Erasmusrecruitment.nl is een site met veel op maat gemaakte functionaliteiten, aldus Sirovica. Zo kunnen recruiters onder meer geanonimiseerde profielen en cv’s bekijken, en is ook het volledige aanmeldproces rondom de Erasmus Recruitment Days binnen het nieuwe platform gewaarborgd. ‘Een proces wat voorheen in Excel sheets werd bijgehouden, is nu binnen een paar minuten geregeld.’

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt.

Om te begrijpen hoe al deze oplossingen, diensten en processen werkten is eerst een service blueprint ontwikkeld. ‘Hiermee werd inzichtelijk welke interacties er op welk moment moesten plaatsvinden en via welk kanaal. Aan de hand van deze informatie kon het prototype worden ontworpen. We goten elke stap op het platform in een wireframe. Die wireframes gaven ER een duidelijk beeld van de oplossing die we voor ogen hadden en stelden ons in staat om onze aannames te testen bij studenten en recruiters. Door eerst te valideren en daarna pas te bouwen, konden we onnodige ontwikkelkosten voorkomen.’

Case #4. Decom

Decom is een bemiddelaar die allerlei doelgroepen bemiddelt naar een vaste baan bij toonaangevende opdrachtgevers. Van administratieve tot technische professionals, van magazijnmedewerkers tot managers. Rechtstreeks in dienst of via detachering.

De vraag

Hoe krijgen we een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website, die gekoppeld is aan ons ATS?

De oplossing

Een gebruiksvriendelijke recruitmentsite, met dynamische filters en zoektermen en een realtime koppeling aan Talentsoft.

Resultaat

Decom stond voor de technische uitdaging om hun nieuw te ontwikkelen website te koppelen aan hun ATS Talentsoft. Zowel voor de back-end als de front-end van de site moesten processen zo efficiënt mogelijk worden ingericht, zodat recruiters en sollicitanten snel en eenvoudig zouden vinden wat ze zochten’, aldus Sirovica. Met als uiteindelijke doel dus: recruiters die efficiënter kunnen werken en kandidaten die makkelijker hun droombaan vinden.’

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt. Maar wat voor keuzes zijn er daarbij allemaal te maken?

‘De nieuwe huisstijl van Decom, ontworpen door designbureau Vruchtvlees, moest ook online tot leven worden gewekt. Bij Elephant zijn we toen ingeschakeld om de techniek daaromheen te bouwen. Om ervoor te zorgen dat het design uitvoerbaar was binnen het budget, hebben wij een van onze front-end developers aan het designteam van Vruchtvlees uitgeleend. Met goed resultaat, vinden we zelf.’ Bemiddelaar Decom en sitebouwer Elephant werken inmiddels al langere tijd samen. ‘En sinds de oplevering van de nieuwe site is die relatie alleen nog maar versterkt’, zegt Sirovica tevreden.

Lees ook

Wim op woensdag: Wat maakt een mens een betere/slechtere recruiter dan A.I.?

Grofweg en gemiddeld genomen bestaat een recruitmentproces uit de volgende stappen:

  • De vacature-intake (intake, opmaak, goedkeuring)
  • De werving (ondermeer sourcing en searching in database, internet, socials, jobboards, platforms, referrals)
  • De selectie (screening telefonisch, video, of live van cv, profiel, skills en persoonlijkheid) meestal in meerdere rondes
  • De aanname (salaris- en contractonderhandelingen)
  • De onboarding (alles na contract tekenen en start tot x-dagen/maanden).

Zoals gezegd zal dit in de meeste gevallen zo ongeveer het proces zijn. Laten we nu eens kijken welk deel de recruiter (op dit moment) beter kan uitvoeren dan A.I. of andersom en hoe dit in de nabije toekomst gaat, of kan, veranderen.

Mijn observaties

Ik predik niet de waarheid, maar geef enkel mijn observaties. Aanvullingen, verbeteringen of (andere) meningen zijn dan ook van harte welkom. Laten we starten met de vacature-intake. Een mens heeft meer empathie en inlevingsvermogen dan A.I. De kans dat dit op korte of zelfs middellange termijn (10 jaar) zal veranderen is klein. Een goede vacature-intake is een soort interview (bij de meeste bedrijven). In dat geval zal de recruiter een betere vacature intake leveren dan A.I. Simpelweg omdat A.I. niet tussen de regels door luistert, of zich kan inleven in de hiring manager en zijn belangen en problemen.

A.I. luistert niet tussen de regels door, en kan zich ook niet inleven in de hiring manager.

De grote vraag is echter of dit altijd zo zal blijven. A.I. kan door de vele profielen en cv’s putten uit een enorme bron van informatie over wat de best practice is voor een bepaalde rol bij een bepaald bedrijf. Hoeveel verschilt de rol van een controller bij Philips van iemand in dezelfde rol bij het ziekenhuis? En kan A.I. die verschillen juist niet veel scherper in kaart brengen? Hier neig ik naar een gelijkspel waarbij de combinatie een pluspunt krijgt. Recruiter = 1, A.I. = 1 Recruiter + A.I. = 2. Zeker voor de komende 5 tot 10 jaar.

De werving

Onderdeel twee dan, de werving. Over het algemeen zou ik zeggen dat in de grote lijnen A.I. beter en zeker sneller is dan de recruiter, maar deze grotere aantallen finetunen naar details geeft de recruiter het voordeel. Zaken als persoonlijke vaardigheden, maar vooral motivatie zijn zeer lastig voor A.I. vast te stellen. Mijn grootste pijnpunt in deze is dat de meeste recruiters niet van sourcen houden en de meeste sourcers niet van recruiten. A.I. vult dat gat mooi op. Dus ook hier is voor mij de score Recruiters = 1, A.I. = 1 en Recruiters + A.I. = 2.

Alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment.

Deel drie dan maar. Het onderdeel waarin de echt menselijke vaardigheden naar boven komen. De reden waarom recruiters recruitment in zijn gegaan, is het interview. Hoewel veel recruiters, maar meer nog: managers, zichzelf te graag horen praten, waardoor ze na een gesprek van 1,5 uur waarin ze zelf 80% van de tijd aan het woord waren het een goed gesprek noemen, neig ik het punt in deze helemaal aan recruiters te geven. Dat er gigantische verbeterpunten zijn, is misschien niet de taak van recruiters maar van HR die de managers wel iets meer mogen trainen. Maar alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment. Dus hier is de uitslag wat mij betreft: Recruiter 1, A.I. = 0.

No offense, HR!

Stap 4, de aanname, is in de meeste gevallen puur een HR-aangelegenheid. Helaas is HR niet het vakgebied dat uitblinkt in automatisering. Dus hier zal de komende jaren ook weinig A.I. aan te pas komen, denk ik. No offense, HR!

Hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist…

De laatste stap dan, de onboarding. Automatisering heeft hier al grote stappen in gezet. Maar of A.I. hier veel aan kan toevoegen? Dat betwijfel ik. Mochten er wel A.I.-applicaties/toepassingen zijn, hoor ik het graag. De eindstand dus. Recruiter 3. A.I. 2 en Recruiter + A.I. 4. Met andere woorden: A.I. zal de komende jaren de recruiter nog niet vervangen. Maar hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist …

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Gratis hamburgers voor iedereen: over de detacheerder die van elke collega een ‘maat’ maakt

Het werk stapelt op en er zijn weinig vakmensen. De bouw lijkt bij uitstek een sector waarin het om snelheid in recruitment draait. Werven en hup, direct plaatsen. Gaten vullen, marges pakken. Technisch detacheerder Aditech weigert echter mee te gaan in die gekte en zet in op precies om het omgekeerde: de tijd nemen. ‘Om me heen zie ik genoeg bureaus die cv’tjes schuiven’, zegt algemeen directeur Martijn Lussenburg. ‘Ik begrijp daar eerlijk gezegd niks van. We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’

‘We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’

martijn lussenburg
Martijn Lussenburg (Aditech)

Aditech is gespecialiseerd in technische vakmensen. Van leerling-monteur tot projectbegeleider. Veelal inzetbaar in de installatie- en elektrotechniek. Mensen aan wie groot tekort is. Branchevereniging UNETO-VNI waarschuwde eerder al voor een tekort van 15.000 vakmensen. Gouden tijden dus voor arbeidsbemiddelaars, zou je zo zeggen. Maar voor Lussenburg geen reden de koers te verleggen. ‘Wij doen al 30 jaar onze stinkende best doen om de juiste vakmensen op de juiste plek krijgen.’

‘Kwestie van investeren’ 

‘Kandidaten weten dat wij er voor ze zijn’, zegt hij. ‘Ze krijgen ook andere aanbiedingen of kunnen zelf zoeken, maar zeggen...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Maak kennis met Mona. Zij voert 2.000 sollicitatiegesprekken per dag

We hadden in Nederland natuurlijk Scotty al, die potentieel tot wel een half miljoen (!) kandidaten per uur kan bellen voor een prescreening. In het Duitse Saarbrücken is recent een soort slim zusje geboren, die de naam Mona heeft meegekregen. Ze spreekt inmiddels 25 talen, en voerde daarin de afgelopen maanden al zo’n 20.000 sollicitatiegesprekken (van 20 minuten), deed ruim 25.000 belletjes, en stuurde meer dan 75.000 mails. Allemaal volautomatisch. Geen wonder dat enkele van de grootste uitzendbureaus ter wereld al geïnteresseerd zijn, of zelfs al klant bij het bedrijf.

Mona is de ideale recruiter die je als uitzendbureau altijd al in dienst wilde hebben, stelt de 24-jarige oprichter Felix Adam, die haar volgende maand introduceert in Nederland, tijdens het Jaarcongres A.I. en recruitment. Van het zoeken naar sollicitanten en het coördineren van afspraken tot zelfs het declareren van contracten; Mona doet het allemaal in een handomdraai. ‘Onze geavanceerde kunstmatige intelligentie analyseert grote hoeveelheden gegevens in realtime en levert nauwkeurige inzichten om besluitvorming te ondersteunen’, aldus Adam.

Begonnen in biohacking

Toen hij vorig jaar zijn bedrijf begon, richtte Felix Adam zich aanvankelijk nog op biohacking. Mona hielp gebruikers toen nog er een gezonde levensstijl op na te houden en hun gezondheid te verbeteren. Gaandeweg ontdekte hij echter een nog veel interessanter gebied: dat van recruitment. Een branche waarin hij zelf trouwens al enige tijd werkte, en waarvan hij zag dat het allemaal wel wat efficiënter kon. En dus leerde hij Mona hoe zij daar haar automatische werk zou kunnen doen.

Next level uitzendwerk’, noemt Adam het. ‘We zijn ervan overtuigd dat een individuele benadering en persoonlijke aandacht de sleutel tot succes is. Dus gebruiken we innovatieve technologie om onze klanten en kandidaten een uitzonderlijke persoonlijke ervaring te bieden.’

Zukunft Personal

Mona heeft inmiddels een bomvolle agenda. Naast haar drukke recruitmentwerk – waar ze nu gemiddeld op zo’n 500 sollicitatiegesprekken per dag zit -, vindt ze ook nog tijd om allerlei beurzen te bezoeken. Zo was ze recent al te aanschouwen op de iGZ Marketing & Recruiting Summit in Hamburg en bezocht ze ook Zukunft Personal, de grote HR-tech-beurs in Duitsland. Deze week maakte ze haar opwachting bij StaffingPRO in Wiesbaden. En binnenkort reist ze dus af naar Hoofddorp, waar ze dan in het pand van HeadFirst te ontmoeten is.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook