Je kunt wel een mooie recruitmentsite hebben, maar het wordt natuurlijk pas echt wat als je ook verkeer ernaartoe weet te trekken, en de bezoeker daar ook weet vast te houden, totdat hij of zij op de sollicitatiebutton duwt. Maar wat is daar anno 2024 allemaal voor nodig? Een nieuwe whitepaper van het Limburgse recruitment marketingbureau Apply noemt daarvoor een groot aantal tips en innovaties. We pikken er 5 uit.
#1.Vacature-onepager
Wil je een specifieke vacature wat meer in de schijnwerpers zetten? Denk dan eens aan vacature-onepager, gericht op het aantrekken van latent werkzoekenden, oftewel: mensen die nog niet actief op zoek zijn naar een baan. Zo’n vacature-onepager heeft een eigen domeinnaam en kan worden gekoppeld aan een bestaande bedrijfswebsite of werkenbij-site, maar je kunt er veel meer op kwijt dan in een gewone vacature, van blogs tot testimonials en fotocarrousels, om potentiële sollicitanten alvast een inkijkje in de werkomgeving te geven. Bovendien worden ze zelf geïndexeerd door Google, wat het verkeer ernaartoe vergroot.
#2.360 graden VR-video’s
Alleen foto’s? Er zijn tegenwoordig trouwens ook nog veel meer manieren om sollicitanten een kijkje in je keuken te geven. Tegenwoordig bestaat 82% van al het internetverkeer uit video. En wat te denken van bijvoorbeeld cutting-edge technologieën zoals Virtual Reality (VR)? Met 360º virtuele rondleidingen kun je sollicitanten meenemen in een echte simulatie van de werkomgeving, zodat ze zich een echt beeld kunnen vormen van hoe het is om bij jou te werken. Bovendien kun je hier veel meer interactie toevoegen dan de lezer op een ‘gewone’ site zou krijgen. En door elke klik te volgen kun je de site ook voortdurend optimaliseren.
Uit een case study voor een senior recruiter-vacature bij Flexibility Limburg blijkt dat dit zo’n 360º tour het websitebezoek met wel 55% verlengt, en de conversie tot wel 30% verhoogt, met bovendien een betere kwaliteit van de sollicitanten.
#3.Gamification
Door gamification-elementen aan je site toe te voegen, blijven potentiële talenten langer op jouw vacaturepagina of werkenbij-site. Zo kun je meer informatie over de sollicitant verzamelen, zonder dat hij of zij zich daarvan bewust is zoals bij het invullen van een sollicitatieformulier met veel vragen.
#4.Alles via WhatsApp
Tegenwoordig verloopt bij steeds meer organisaties het grootste deel van de communicatie met kandidaten via WhatsApp. Het is immers ook het snelste communicatiemiddel voor je recruitmentproces, een middel dat iedereen bovendien bijna 24/7 ter hand heeft. Bij Apply bieden ze daarom recruitmentoplossingen via WhatsApp voor elke stap in de candidate journey, van sollicitatie tot het maken van afspraken voor een gesprek.
#5. Korte formulieren
Het sollicitatieformulier is vaak het eerste contactpunt tussen een sollicitant en een werkgever em kan een behoorlijke drempel vormen voor potentiële kandidaten. Hou het daarom zo kort mogelijk, en vraag niet meer dan werkelijk nodig is. Ook met het oog op de privacy delen kandidaten niet graag al te snel te veel persoonlijke informatie. Ongeveer 70% van de kandidaten gebruikt hun mobiele telefoon om te solliciteren. Zorg dus ook ervoor dat je sollicitatieformulier geschikt is voor mobiele apparaten. De rest van de benodigde informatie kun je altijd later nog op een andere manier verzamelen.
De jury bestaat uit (foto boven, vlnr) Natascha van Kesteren, Gerald Sno, Maartje van Mackelenbergh (namens LICHT vorig jaar winnaar), Corwin in den Eng, Barbara Kramer en juryvoorzitter Dorien Waasdorp. Het andere jurylid, en ook winnaar van vorig jaar, Stéphanie Berris, was helaas ziek op de jurydag, maar had wel alle inzendingen gelezen en gescoord. Het betrof deze week een voorselectie uit alle inzendingen. Op 4 maart volgt dan nog een vakjurydag, waarbij alle finalisten een presentatie mogen geven. Op 12 maart, tijdens Bureaurecruitment Live, volgt dan de finale bekendmaking van de winnaars van 2024.
Op 12 maart, tijdens Bureaurecruitment Live, volgt de bekendmaking van de winnaars van 2024.
‘Het was een leuke dag om te jureren, met goede inhoudelijke discussies. Niet alleen was de kwantiteit van de inzendingen dit jaar erg hoog, dat geldt zeker ook voor de kwaliteit’, blikt Waasdorp terug op de eerste jurydag, ten kantore van de SEU (Stichting Examens Uitzendbranche). ‘Zo hoog zelfs, dat we unaniem besloten dat we niet 3, maar 4 bureaurecruiters moeten uitnodigen voor de pitch.’
Van Groningen tot Den Bosch
Omdat de vestigingsplaatsen van de finalisten bij de bureaus nogal ver uit elkaar liggen (van Groningen tot Den Bosch) en de juryleden er toch de voorkeur aangeven om alle bureaus ‘te zien’ en niet af te hoeven gaan op de feedback van de collega’s is besloten om ook de bureaus een presentatie te laten geven, en ze niet allemaal te bezoeken. De bureaus wordt gevraagd een filmpje in te sturen van maximaal 1,5 minuut, dat een indruk geeft van de organisatie.
‘Voor de bureaurecruiters kijken we ook naar hoe je anderen inspireert en motiveert.’
Zowel de bureaus als de bureaurecruiters worden daarnaast gevraagd op de vakjurydag een pitch te houden van maximaal 15 minuten, waarin ze onder meer hun visie op recruitment uiteen mogen zetten, en mogen duidelijk maken waarom ze een voorbeeld voor het vak zijn. ‘We kijken daarbij echt naar: hoe zie je recruitment in de huidige arbeidsmarkt, en hoe kijk je naar de toekomst?’, aldus Waasdorp. ‘Voor de bureaurecruiters kijken we daarnaast ook heel erg naar hoe je anderen inspireert en motiveert.’
Publieksjury
Naast de prijzen van de vakjury zijn er overigens ook publieksprijzen te verdelen. Vanaf 15 februari tot en met 4 maart 2024 kan het publiek stemmen op de 4 finalisten van de categorie bureaurecruiters en de 3 finalisten van de categorie bureaus. Ook deze prijzen zullen worden uitgereikt op 12 maart in Utrecht.
Weten wie er wint?
Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de bureauwereld, en veel inspiratie opdoen? Op Bureaurecruitment Live worden niet alleen cijfermatige updates gegeven, maar ook inzicht verschaft in technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.
The major shortages continued in 2023, with plenty of employers who spared no effort to show their best side to the labor market. But what were the most important and striking developments? Is employer branding finally being taken seriously? And what can we tell from that? And are they already afraid of the possibilities of AI within employer branding? Ten experts are happy to discuss this in this third round table session on developments in the recruitment field, with this time an emphasis on labor market communication.
#1. Heroic act in 2023
Jari Kloppenburg ( SteamTalmark ): ‘We recently won a Lamp, an ADCN Award. Winning a prize in itself is of course not a heroic act, but the reason why was in this case for me. We won the prize for the Police’s diversity campaign. For me, that is a good example of the impact that labor market communication can have. And for me that immediately illustrates the importance of this profession: it is about something.’
Alix Hensen Verbaten ( BRANDMANNEN ): ‘We were really able to make a difference. At Digitaal-Werven we met a woman who came to the Netherlands years ago as a political refugee. Although she has been integrated for years, she was unable to find a job in her area of expertise. We then helped her with her CV and put her in touch with the right people from our network. That makes me proud of how we act at Brandmannen.’
‘25% of applicants to the Public Prosecution Service now come through our sourcing.’
Milou Verhoeks ( Cooble ): ‘The Public Prosecution Service is one of our clients. There is a major officer shortage there, which is a really important issue for the Netherlands. 25% of applicants now arrive there through our sourcing. Diversity also plays a major role in this. When we started we had 8% diversity in the candidates, now it is 34%. So you see that you can also achieve socially beneficial results with sourcing.’
‘Making choices pays off’
Ton Rodenburg ( ClubgeistBVH ): ‘I see that a lot of generic rubbish is made in our profession. With respect, don’t get me wrong. But for me a highlight this year, a heroic act, if you like, was that we presented to KPN, and that our creatives cut through with one idea. For me it is also a recognition that it pays to make choices, speak out as an employer, so that people can make a good choice for a company. This will only make the labor market better, I am convinced of that.’
Wander Wierda ( Loyall/SendtoDeliver ) : ‘I recently had contact with an organization that mainly recruits directors in education. About 4 years ago they still did this through vacancies in the NRC, but the manager now wants to accelerate. At first I really had to explain why the newspaper was not effective, but now he comes asking for it himself. I now see this change in the recruitment of organizations that really want to be of significance in society a lot more around me. It’s nice to be able to contribute to that.’
‘I see many organizations around me that really want to be of significance in society.’
Vanessa Backer ( AdverOnline ): ‘I stand for job satisfaction and job satisfaction. Last year I spent a lot of time asking: are the people in the right place with us? I also think that is quite a heroic act. We have been able to make many shifts, and now we have a team of experts that really sparkles again, in a beautiful new building. I’m proud of that.’
Koen Roozen ( HetRecruitingKantoor ): ‘I think I’ll also keep it internal. Over the past year, we as an agency have developed our own employer brand; ‘ Masters in recruitment ‘. Now you see that everyone is embracing that idea, it has become a unifying theme throughout the organization. That has been a journey, but I also think it is a heroic act.’
A whole group of heroes
Remko Booghmans ( Recruitment Marketeers ) : ‘We work a lot for SMEs, municipalities, environmental services, water boards. Organizations that often find it difficult to compete against the big boys. I am proud that with a group of 14 professionals we can do a lot for such organizations and now structurally serve more than 50 municipalities and help them fill their vacancies.’
‘I am proud that I see more and more people being loyal to the profession.’
Peer Goudsmit ( RecruitAgent.ai ) : ‘It is always difficult to name a heroic act of your own. I am proud that I look around here and see that more and more people are loyal to the profession. Recruitment is really starting to get serious in that sense. A whole group of heroes. My own heroic act? I think that is the step into the unknown that we have taken with our new AI tool. Very exciting.’
Michelle Schroen ( iD employer marketing & media ): ‘I have 4 children. I hope that they consider it a heroic act that I took the step to establish this company 2 years ago, and that I convey that they should dare to take a step if they believe in something.’
#2. AI
Verhoeks : ‘You already saw the trend coming last year. You knew: if that happens, it will really do something. With us, everyone was on ChatGPT within one week.’
‘AI has exposed a generation gap.’
Goudsmit : ‘It has exposed a generation gap.’
Verhoeks : ‘Well, I also have friends who say: I find it quite scary.’
Backer : ‘Many of our customers are also quite anxious. But I think we will see many more new initiatives in the coming year.’
‘I see a lot of people who talk about AI, and a lot fewer who actually do something with it.’
Verhoeks : ‘Customers mainly want to hear from us whether we are already doing something with it. Then they want to be able to say through us that they are also doing something with it. I see it mainly as a tool, not as something that can solve everything. In addition, I also see a lot of people who talk about it, and a lot fewer who actually do something with it.’
Goudsmit : ‘The number of self-proclaimed experts is indeed growing rapidly. That could have an adverse effect, I fear.’
Verhoeks : ‘I am semi-anti myself. Because if you do it automatically, candidates will turn away from you.’
‘If you start doing it all automatically, candidates will turn away from you.’
Roozen : ‘All those instruments at your disposal can also expose your lack of vision and strategy. If it doesn’t fit into a bigger plan, then what are you moving towards? I see many posts on LinkedIn where it is clear that ChatGPT wrote them. But where does that lead? Without a goal you reach the wrong place. AI will only ensure that you get there faster.’
Kloppenburg : ‘The genie is out of the bottle. This isn’t going away anymore. From a creative perspective, I am critical of its use. If you ask AI to generate an image, it is often extremely stereotypical. Moreover, Marleen Stikker already said: why would you let a computer do what you enjoy doing most? I sometimes miss that critical note.’
Rodenburg : ‘It is increasingly becoming an ordinary part of the toolkit. It works like crazy for designers, especially in the digital sketching phase. Then it can certainly help. ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’
‘ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’
Kloppenburg : ‘Of course, we also experiment with it. And also benefit from it. But you must always be careful not to turn a means into an end.’
Making smaller
Hensen Verbaten : ‘For many customers it is so big. AI, oh my god ! I often try to make it smaller. Like: ask a question you ask Google to ChatGPT. And try to give an order from there. Such as: “write a vacancy text with the following information.” Then it becomes more tangible.’
‘I also teach at the Academy for Labor Market Communication . There, a participant entered the partial assignment in ChatGPT. Within a minute she came up with a useful strategy. Not that you didn’t have to do anything about it anymore, but still. I thought that was impressive. But I’m still not afraid that AI will take over the entire economy. As humans we will always continue to seek human connection with each other.’
Kloppenburg : ‘What the development also reveals is our enormous focus on output. We want results as quickly as possible. But certainly in the subject, it is also the process, the journey, that is of value. Writing a text must also be a struggle . That is also educational. You use tools for that, it has always been that way. But if a machine comes along that skips that struggle, I don’t know whether we should be so happy about that.’
Toddling, puzzling
Goudsmit : ‘I’m not really afraid that the creative element will disappear. Although I do think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’
‘I think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’
Roozen : ‘AI can help you. But what we are here for is employer branding. In other words: looking for the uniqueness of every organization and bringing that out. That search involves craftsmanship. Toddling, puzzling. I’m afraid that if we only use AI, we will all soon look like Kim Kardashian. That immediately makes it uninteresting to me.’
#3. Employer branding in 2023
Schroen : ‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity. I also think the police video we talked about earlier is fantastic. But these are only sporadic examples. I think we should learn a lot more from B2C and B2B marketing. They are so much further along.’
‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity.’
Goudsmit : ‘It is also because millions still go to marketing, and several tens of thousands go to recruitment.’
Marion de Vries ( Employer Brand Builders , discussion leader): ‘I recently received a call from an accounting firm, who said: we are goingto add employer branding . The customer asks for it. If I could explain something to them about it.’
Backer : ‘My allergies really go through the roof. We’re not going to do an audit either, are we? But it also shows that employer branding is still an immature field. It is an expertise, not something extra. That’s why I think it should be taught at colleges.’
‘Employer branding is not an afterthought. That’s why I think it should be taught at colleges.’
Rodenburg : ‘The problem also lies in this: employer branding is often in the communication corner. But it’s about much more than campaigns. It’s about how you build a business. That’s super strategic.’
Booghmans : ‘ Employer branding has also become a catch-all concept. I often spend more time explaining how recruitment marketing works than running a campaign. An HR manager often wants a new colleague yesterday, and a new campaign the day before yesterday. But of course it doesn’t work that way. So it has to be invested at a different level, I think. It is not something for the side, it is a pure specialism.’
Hensen Verbaten : ‘Employer branding is about influencing attitude and behavior. That is really different from providing information. It’s really strategic. That’s why I think it should be pushed further up in the organization.’
Wierda : ‘ Employer branding has become employer identity . Who are you as an organization? As employer branders, we havenow also become culture builders.’
As employer branders, we have now also become culture builders.’
Kloppenburg : ‘It’s even more than that, I think. It’s not just about what you are like as an employer, it’s about your entire identity. Who you are as an employer, or how you interact with your colleagues, is an application of that. I see this strongly in companies that were founded on a mission. On World Employer Branding Day I heard the story of Vattenfall, who said: we don’t think in terms of an employer brand, we think in terms of our mission. That mission guides both consumers and candidates, who we hire, and how we train them. Then you are essentiallyreducing employer branding and consumer branding to the same story. Very strong.’
Roozen : ‘But that is why you cannot separate employer branding from HR. Because otherwise you draw them in through the front door with marketing, and then they walk right out the back door because of broken promises. People understand that perfectly.’
‘ Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization.’
Rodenburg : ‘That is the best thing about our profession. You always talk to the management, because it is so fundamentally about who you are as an organization. Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization. And yes, sometimes we also have to confront: is this who we want to be?’
#4. Specialist or generalist
Roozen : ‘I don’t really think that as an agency we should offer our clients the all-encompassing total package, but that we should create chains of specialists. I recently spoke to someone who said: I don’t see how employer branding and sourcing are related. Well, we know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult. We need eachother.’
‘We know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult.’
Verhoeks: ‘And it also works vice versa. That sourcer hears everything and knows exactly what is going on about your brand in the external labor market. For example, if you choose certain core values, but we hear from candidates that they do not recognize you in that way at all, then you obviously still have some work to do. This also applies to us: we have the best collaborations with customers where employer branding is in order. For example, if something has happened, the employer branders will call immediately: have you heard anything about this from candidates?’
Hensen Verbaten: ‘I notice more and more awareness among organizations. They realize: you can no longer just say that you are so inclusive, while in practice you are not. They ask us to find out what they can really promise, instead of simply requesting to communicate something. In doing so they rely on a specialism.’
#5. Inspiration
Schroen : ‘I see a lot of uniformity. I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion. I think we need to respond more to that. What happens within the brains of the target group?’
‘I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion.’
Kloppenburg : ‘I am very jealous of last year’s Monopoly campaign. They placed bus shelters exactly on the streets that appear in the game. I think this is so strong because it deviates from the standard list of social media, and the choice of media therefore enormously strengthens the power of the campaign. I also see a lot of uniformity in the distribution of communications. It then ends up in a huge mountain of content. I think it’s great when you dare to make different choices.’
Rodenburg : ‘I notice that many creatives no longer enjoy this profession at all. It is so serious and well thought out, it all has to be so right. Do we dare to do this? It is completely rationalized and crushed in many organizations. It lacks feeling and has often become very risk averse.’
‘Employer branding is completely rationalized and flattened in many organizations.’
Verhoeks : ‘That is also something social, I think. Many people have become afraid: can we still say this?’
Rodenburg : ‘It is the power of creativity, in wording and imagination, needed to touch the heart. I rarely cry when you tell me something, but if you show me something it can happen. It’s not always a matter of money, it’s mainly about time, attention and love, I think.’
Kloppenburg : ‘It is also the media landscape. The whole personalization of social media – down to the level of the individual – is now being restricted. And I’m actually happy with that. That personalization also took away the power from communication. We want to create something that can be talked about. It forces us to create something that stands out. That requires creativity.’
‘That whole personalization also took away the power of communication.’
Booghmans : ‘It has been the case for some time that personalized advertisements are no longer allowed. It didn’t change my targeting. It has made my profession even more interesting. Showing the right content to the right target group at the right time will only become more important. In that sense, I am only happy with the restrictions. It just underlines that it is not something you can just do on the side.’
Short term thinking
Kloppenburg : ‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing. There is so much short-term thinking. I think that also has to do with how our economy is structured. I find ‘post-growth’ thinker Paul Schenderling inspiring. He argues that we should not focus blindly on as many sales as possible, but to look at things in a different way, in which the relationship between people and work becomes important again.’
‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing.’
Schroen : ‘I would like to mention marketing psychologist Christ Coolen . I think we can learn a lot from the way he explains in simple terms what motivates people and how you can change behavior.’
Rodenburg : ‘I like to stick with content strategist Cor Hospes. He has a podcast Hart voor Zaken and a book of the same name , about love for work. The human dimension in a company. And how to release the energy. If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should also focus on that.’
‘If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should focus on that.’
Hensen Verbaten : ‘I follow business coach Tibor Olgers . I find it inspiring how he shows that you can achieve success by focusing on one product or service. Especially daring to choose, that teaches me a lot.’
#6. Heroic act in 2024
Backer : ‘I think that next year will really be about looking at labor differently. Addressing remote, hybrid, retirees and non-standard target groups, other types of contracts.’
Schroen : ‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our customers’ own employees.’
‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our own employees.’
Goudsmit : ‘I have been suffering from the “urge to evangelize” for some time now. But please take this profession seriously for once. I have the impression that all organizations now realize the importance of recruitment. But there are few who really understand how to approach this part.’
Roozen : ‘We have opted for a clear proposition. I would consider it a heroic act if this was fully implemented next year and became effective for all colleagues.’
‘All organizations now recognize the importance of recruitment. But few really understand how to approach this part.’
Booghmans : ‘I have been an entrepreneur for 4.5 years now. Next year there are a few charities we want to help in. I also enjoy doing it sometimes.’
Share knowledge
Backer : ‘Sharing knowledge, that is my intrinsic motivation. And I want to do that a lot more next year. So that we will hopefully ultimately see more distinctive employer profiles.’
‘Fair Hire not only produces more conversions, it also gives everyone a chance.’
Wierda : ‘We have started Fair Hire Research in recent months, with which we show customers: where are you still missing opportunities? And also: how do you approach people you still miss? Not only because it results in more conversion, but also because it gives everyone a chance.’
Rodenburg : ‘I would consider it a heroic act if a CEO became responsible for the employer brand. I also always wonder: why are there recruitment managers, but no retention managers? There is a lot of profit to be made there. Also in the naming. I think People & Culture is 100 times better than HR, in any case.’
‘I do see heroes at organizations that are working less vacancy-driven.’
Verhoeks : ‘I see heroes at organizations that dare to invest in talent pooling and work less vacancy-driven.’
Hensen Verbaten: ‘I sometimes see organizations that want to put something at the end of their communication that we actually take for granted. Such as hybrid working. Then I think: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique. A heroic act for 2024 would be to dare to do that.’
‘Hybrid working: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique.’
Wierda : ‘We have a minimum number of vacation days. And so people actually send home in December if they have not yet taken enough vacation. This is how we turn a commodity into an asset again, I think. It is really something completely different from an unlimited number of vacation days.’
Read more?
This is the third part of four different round table sessions organized for the 180-page Yard & Yearbook, which was published this month. Would you like to receive a free (digital) copy? Request it here! A report of the round table session on flex will also be published sometime in the coming weeks.
Van vacature-intake tot recruitment marketing en het gebruik van arbeidsmarktdata, en van campagnes, tot matching, sourcing en de publicatie van vacatures: overal in het recruitmentproces bevindt zich tegenwoordig allerlei artificial intelligence. Het recent opgerichte RecruitAgent.ai wil de komende weken in een pilot deze A.I. gaan gebruiken én testen als productiviteitstool binnen recruitment.
‘Onze verwachting is dat de uren die je hieraan besteedt, direct dubbel en dwars terugverdiend worden.’
Om dit te laten slagen, is het bedrijf nog op zoek naar een aantal potentiële ‘koplopers’. Oftewel: 10 interim recruiters en 10 teams van 3 tot 5 recruiters/recruitment marketeers (bij organisaties en bureaus) worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit pilotprogramma waarin recruitment automatisering, hands-on ervaring, kennisdeling en samenwerking centraal staan. ‘Onze verwachting is dat de uren die je hieraan besteedt, direct dubbel en dwars terugverdiend worden’, aldus een van de initiatiefnemers, Geert-Jan Waasdorp.
Van start op 7 februari
Het pilotprogramma gaat op woensdag 7 februari van 12:00 tot 12:45 van start met een introductiewebinar. Hier krijg je als geïnteresseerde meteen uitleg over het pilotprogramma, waar onder meer enkele interactieve A.I. Friday-workshops in Rotterdam bij horen, inclusief lunch & inspirerende sprekers. Aanmelden voor het introductiewebinar op woensdag 7 februari kan hier. De hoop is om in 2 verschillende groepen de komende 5 tot 8 weken de tool te gaan testen en ambassadeurs te creëren.
Het was een opmerkelijke samenkomst van omstandigheden vorige week, bij de uitreiking van de awards voor de Meest Invloedrijke Recruiters van het jaar. De ene winnaar, Frederique Thans, had vorig jaar zelf een bordspel ontwikkeld, en dat in alle goodiebags van het evenement gedaan. Dat viel op bij een andere winnaar, Chantal Roelofsen, die – héél toevallig – ook net een eigen doos met bordspel naar het event had meegenomen. Twee zielen, één gedachte, zoiets moet het bijna wel geweest zijn.
Niet dat de twee helemaal op hetzelfde spoor zaten natuurlijk. Het bordspel van interim recruiter Roelofsen is een variant op Monopoly, waarbij je de straten (banen) betaalt in ‘wervingskosten’, en nutsvoorzieningen tegenkomt als ‘Onboardingsplan’, ‘RecruiterSeat’, ‘Opleidingsplan’, ‘ATS-recruitment-CRM’ en ‘Open Avond’. Kanskaarten melden dingen als ‘Je kandidaat heeft voor een ander bedrijf gekozen. Ga naar “huilen in een hoekje” en sla een beurt over’, en – helemaal toevallig: ‘Je hebt de juryprijs voor Meest Invloedrijke Recruiter gewonnen. U ontvangt het geld uit de pot.’
Demotie in 30 seconds
Het bordspel van Thans is meer een variant op het eveneens welbekende 30 seconds. Ze kwam op het idee toen ze bij haar werkgever Timetohire na een paar weken in dienst een keer een presentatie moest houden, en bedacht dat ze dat eens helemaal anders dan anders wilde doen. ‘Dat viel in zo goede aarde dat het spel uiteindelijk ook in productie genomen is, en we het nu gebruiken als relatiegeschenk’, legt Thans uit. Op de bijbehorende kaartjes zijn woorden te vinden als ‘koffiemoment’, net promoter score, RPO team, candidate journey, en demotie. Zie dat allemaal maar eens in 30 seconden uit te leggen…
Dat recruiters houden van een spelletje, dat wisten we natuurlijk al. Noem het gerust een liefde voor offline gamification. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan het Recruitment Poker Toernooi, dat volgende week weer in Amsterdam wordt gehouden. Maar zelf ontwikkelde bordspellen die speciaal op het recruitmentvak zijn afgestemd, dat is toch nog wel bijzonder te noemen.
Let’s Play Equal
Alhoewel, graven we iets dieper, dan komen we ook nog wel meer voorbeelden tegen. Zoals Let’s Play Equal, een bordspel met de ondertitel: The most unfair game in the world, dat vorig jaar is uitgebracht en diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer wil stimuleren. ‘Het bordspel is geschikt voor organisaties die complexe sociale kwesties bespreekbaar willen maken en wederzijds begrip willen creëren op de werkvloer en daarbuiten’, aldus de initiatiefnemers ervan (Blyde Benelux, BR-ND People, Misteli Creative Agency en Greenjobs.nl).
En dan hadden we – heel recent – ook nog Adwise, dat zelfs voor zijn visuele contract en onboarding een eigen bordspel besloot vorm te geven: de Adwise Onboarding game. ‘Wij vonden dat de officiële (her)start van je Adwise-carrière een arbeidsovereenkomst verdient die beter past bij onze missie, visie, kernwaarden en de huidige arbeidsmarkt’, aldus de initiatiefnemers. ‘Want ook dat is Changing the game in digital, zoals we zelf altijd graag zeggen.’ Heb je dit spel helemaal uitgespeeld en ben je akkoord gegaan met alle voorwaarden? Dan ben je met je pion in het midden van het bord en kun je je ‘contract’ ondertekenen.
En dan zijn we er nog niet. Want er is ook nog Formiblox, een bordspel van het 2 jaar geleden opgerichte Formika uit Den Bosch, dat bedoeld is ‘voor ieder team om op een leuke en luchtige manier met elkaar te ontdekken hoe je van nature goed kunt samenwerken’, aldus initiatiefnemer Debbie Heijne. ‘De spelvorm zorgt voor luchtigheid, de structuur voor actie op de werkvloer. Met Formiblox zie je meteen de positieve veranderingen in je team.’ Je kunt Formiblox (gebaseerd op de modellen van Jung, Belbin en Fields) op allerlei manieren inzetten, zegt ze. ‘Zelfs letterlijk met een groot spelbord van 2 x 3 meter – en zeker ook voor recruitment.’
Vijf nieuwe recruitment-bordspellen in een jaar: het lijkt dat we niet anders kunnen concluderen dan dat een trend is geboren. Heb jij ook nog een mooi bordspel liggen? Of zelf iets ontwikkeld dat met recruitment te maken heeft? Laat het ons weten!
Het leukste bedrijf van Nederland? Na slechts een paar maanden er gewerkt te hebben? Het klinkt misschien wat overdreven. Maar Remco Kraal durft het wel aan. En waarom zou hij zo’n uitspraak ook niet doen – hij kent de organisatie tenslotte ook al goed. ‘Al ver voordat ik hier kwam binnenlopen, was ik een tevreden klant van Pro Contact’, vertelt hij. ‘Ik zat in de directie van een Frans uitzendbureau, en was op de Nederlandse markt op zoek naar kandidaten met een lastig profiel. Via Pro Contact lukte dat, en de samenwerking beviel zó goed, dat ik uiteindelijk in Amsterdam gebleven ben.’
> Wat was voor jou in 2023 een hoogtepunt?
‘Dat zijn er veel. We zijn een snelgroeiend bedrijf, en bij groei en succes komen leuke dingen kijken – we vieren momenteel de ene mijlpaal na de ander. Alleen al in de afgelopen maanden werd Pro Contact genomineerd voor een award van MarketingTribune, wonnen we een Gazelle van het Financieele Dagblad en vierden we onze tiende verjaardag.’
‘Ik vind het lastig om één hoogtepunt daaruit te kiezen, maar als ik kijk naar de organisatie die er nu staat, dan is alles gewoon hartstikke fijn. Het bruist op de werkvloer, de sfeer is aanstekelijk. Het is fantastisch om te zien dat wat we doen – een combinatie van sales en recruitment – zo goed door de markt ontvangen wordt.’
> Hoe kan het dat die 2 dingen tegelijk jullie zo goed afgaat?
‘ProContact is ooit als sales lead-generator begonnen – we zijn daardoor super resultaatgericht. Pas nádat we onze aanpak in dat veld hadden geperfectioneerd, zijn we ons op recruitment gaan storten – daar zit dus nu de fun en energie. En omdat organisaties door de krapte hard op zoek zijn naar nieuwe mensen, maar door inflatie niet de hoofdprijs willen betalen, zitten wij in een gat in de markt. Wij zijn tenslotte geen duur werving- en selectiebureau, maar een flexibele probleemoplosser – dat is een unieke propositie.’
> Er zijn toch wel meer Recruitment Process Outsourcers?
‘Tuurlijk: andere RPO’s bestaan in Nederland, maar onze combinatie van recruitment en job marketing is wat mij betreft uniek. Kijk maar eens op onze site, dan zie je welke bedrijven we hebben geholpen, en wat onze cost per hire was – heel transparant. Klanten kijken tegenwoordig terecht naar kosten, en dankzij onze werkwijze weten ze bij ons waar ze aan toe zijn.’
> Wat was afgelopen jaar het belangrijkst voor jullie, de krapte of toch A.I.?
‘Ik zou zeggen: ze waren allebei belangrijk. Maar ik moet zeker kiezen?’
> Dat is wel zo leuk.
‘De krapte is op dit moment een van de drivers van ons succes. Maar zelfs in een hypothetische situatie waarin de krapte morgen is opgelost, hoeven wij ons geen zorgen te maken. Onze online tools zitten diep in de funnels van onze klanten – we blijven kortom nodig. En los daarvan: Pro Contact is van origine een sales-bedrijf: we zouden ons sales-kanon altijd op een ander veld kunnen richten, mocht dat nodig zijn. Ik zie die krapte daarom onderaan de streep niet als een cruciale ontwikkeling voor onze organisatie.’
> Het antwoord op de vraag is dus: A.I.?
‘A.I. vormt een ontwikkeling die niet zomaar zal verdwijnen, op onze marketingafdeling werken jonge creatives die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de toepassingen ervan. Tegelijkertijd doen we op dit moment technisch gezien nog niet veel meer met de techniek dan anderen; ik wil het voor nu dus niet belangrijker maken dan het is.’
> Gebeurde er afgelopen jaar een ontwikkeling die je wél cruciaal vindt?
‘De enige ontwikkeling die ik cruciaal vind, is de ontwikkeling van ons bedrijf. We zijn de rol van start-up inmiddels officieel ontgroeid, en zijn ook eigenlijk geen mkb meer. Sterker nog: we groeien nu zo hard dat het aan alle kanten piept en kraakt – het is zaak om door te pakken. De groeiambitie is enorm, en een van de redenen dat ik me bij Pro Contact heb aangesloten is om die volgende stap in goede banen te leiden.’
> Volop vertrouwen dus.
‘Absoluut. Enerzijds omdat de operationele kant van de organisatie staat als een huis – daar is de afgelopen 10 jaar wel voor gezorgd. Anderzijds omdat de groei nu in de recruitmentmarkt zit, en het bestuur daar jaar flink in heeft geïnvesteerd. De organisatie trok in 2023 een aantal zwaargewichten aan uit het recruitmentvak, onder wie ikzelf. Daardoor hebben we nu alles in eigen handen – 2024 zal in het teken staan van nóg meer groei!’
Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!
De jaarwisseling lijkt alweer een eeuwigheid geleden, na weer een maand vol met groot en klein nieuws. Wat te denken van de stroperige formatie, van Westlandse protesten tegen de spreidingswet, van mogelijk legale cocaïne (en recordvangsten in de Belgische en Nederlandse havens), een op meerdere manieren uit te leggen rapport over migratie (en in de praktijk tegengestelde bewegingen), agressieve Houthi’s bij Jemen, of de eerste reis van het grootste cruiseschip ooit gebouwd? Zo was er in januari 2024 weer genoeg om je over op te winden. Maar wat gebeurde er verder allemaal dat voor de recruiters van Nederland van belang is?
#1. Mixed signals over de arbeidsmarkt
In de eerste plaats maar even kijken naar de algemene stand van zaken op de arbeidsmarkt. Want daar kwamen veel signalen over binnen. Zo bleek in allerlei sectoren het personeelstekort nog groot, en lijken mogelijke plannen van het nieuwe kabinet dit alleen nog maar te verergeren, maar viel tegelijk ook een ‘keerpunt‘ op de arbeidsmarkt te zien. Opvallend nieuws van het CBS: in 2023 daalde vooral de werkloosheid onder 45-plussers, terwijl het totale werkloosheidspercentage in december precies gelijk lag aan het gemiddelde over het hele jaar. Dus hier bleek bepaald nog geen stijging in te signaleren.
Ander arbeidsmarktnieuws kwam van de ABU MarktMonitor, die liet zien dat de uitzendbranche in december 2023 ineens weer de wind in de rug kreeg. Na maanden van daling in omzetcijfers, bleek aan het eind van het jaar plots een (flinke) plus te noteren.
Terwijl uit een analyse van de Rabobank deze maand blijkt dat de spanning op de arbeidsmarkt wel degelijk aan een duidelijke neergang begonnen is, maar tegelijk historisch gezien nog steeds hoog blijft. Volop mixed signals dus. Maar we houden het verder in de gaten.
#2. Problemen bij selectietool EU
Het Concours van de Europese Commissie is het paradepaardje van werving en selectie. Het geldt als een van de zwaarste selectietrajecten van heel Europa. Maar de nieuwe online selectietool die hiervoor vorig jaar werd geïntroduceerd door het Europese Bureau voor Personeelsselectie (EPSO) ligt onder vuur, na klachten over de techniek en de privacy, en is daarom tot nader order on holdgezet.
Het online testsysteem zou juist moeten bijdragen aan een ambtenarenapparaat dat een betere afspiegeling is van de samenleving.
Er zijn bijvoorbeeld klachten over de eis dat kandidaten tijdens de test hun camera moeten aanzetten, wat er onder meer toe leidde dat als een kat in beeld was, het hele assessment ongeldig werd verklaard. Een andere kandidaat werd gevraagd haar trui omhoog te trekken om te laten zien dat ze echt zwanger was. De test wordt geleverd door het Amerikaanse Prometric, techleverancier van test- en beoordelingsoplossingen voor veel licentie- en certificeringsorganisaties, academische instellingen en overheidsinstanties. Het bedrijf bestaat al meer dan 30 jaar en ondersteunt meer dan 25 miljoen examenuren op testlocaties in meer dan 180 landen over de hele wereld. In Nederland heeft het bedrijf een vestiging in Amsterdam.
Het idee van het nieuwe online testsysteem was nu juist dat dit zou bijdragen aan een ambtenarenapparaat dat een betere afspiegeling is van de samenleving – sociaal diverser vooral, geografisch beter gespreid en minder ‘wit’. Bovendien is een online selectieprocedure in theorie milieuvriendelijker dan wanneer kandidaten op en neer naar Brussel moeten reizen. Daarnaast zou de nieuwe procedure per kandidaat slechts 6 maanden in beslag nemen, minder dan de helft van de 13 maanden die het tot dan toe had gekost. Een veelbelovend initiatief, zo leek het. Maar niet elke verandering blijkt dus meteen een verbetering. Al zegt de Commissie zelf dat het aantal klachten wel meeviel: met een aantal van 197 op een totaal aantal tests van 4.600.
#3. Zzp’ers: best belangrijk
Geen zin om aan de Europese selectie mee te doen? Dan kun je altijd nog zzp’er worden. Daarmee zou je bepaald ook niet de enige zijn. De afgelopen 10 jaar is het aantal zelfstandigen zelfs met zo’n 370.000 mensen gegroeid, berekende het CBS in januari 2024, van 1,23 naar 1,6 miljoen, bijna 1 op de 6 werkenden dus. De grootste groep (zo’n 123.000 mensen) werkt als accountant, financieel specialist, econoom, bedrijfskundige of organisatie- en beleidsadviseur.
De bouw telt 120.000 zelfstandigen, vooral timmerlieden, behangers, schilders, pijpfitters en loodgieters. Daarnaast werken in de persoonlijke dienstverlening nog eens zo’n 105.000 mensen voor zichzelf als kok, barman, kapper, kelner, reisbegeleider of schoonheidsspecialist. Bij de artsen, therapeuten en gespecialiseerde verpleegkundigen gaat het om 96.000 mensen, gevolgd door verkopers (89.000) en auteurs en kunstenaars (83.000).
De economische waarde van al die zelfstandig professionals mag niet onderschat worden.
De economische waarde van al die zelfstandig professionals mag vooral ook niet onderschat worden, blijkt uit een rapport dat de HeadFirst Group in januari 2024 uitbracht. Volgens hun berekeningen zorgen hoogopgeleide zelfstandige professionals (zzp’ers) in Nederland jaarlijks voor een economische waarde van 17,3 miljard euro, en leveren zij meer belasting op (1,6 miljard) dan de overheid door hen aan sociale premies misloopt (1,3 miljard). Hoogopgeleide zzp’ers zorgen voor een positief saldo van 4,4 miljard euro per jaar, aldus het rapport, voornamelijk door extra productie en winst, en een hogere productiviteit.
#4.Niet alleen baangroei in de Randstad
En dan: eventjes afrekenen met een mythe. Want we mogen vaak denken dat al het werk zich steeds meer concentreert in de Randstad, en dat daardoor in de randen van Nederland steeds minder werk overblijft, in werkelijkheid is daarvan geen sprake, aldus het Planbureau voor de Leefomgeving in januari 2024. De vrees dat concentratie van werkgelegenheid in de Randstad (en Eindhoven) ten koste gaat van andere gebieden blijkt volgens de onderzoekers dus ongegrond.
De afgelopen 25 jaar nam het aantal banen bijna overal toe, concludeert het PBL. Het is dus ook niet noodzakelijker wijs zo dat inwoners massaal besluiten te verhuizen naar de Randstad en het voorzieningenaanbod voor de achterblijvers in de rest van Nederland verschraalt. In slechts 15 gemeenten lag het aantal banen in 2022 lager dan in 1996. Het gaat om zowel gemeenten aan de randen van het land (Brunssum, Den Helder, Vlissingen, Weert, Hulst, Geertruidenberg en Eemsdelta) als gemeenten in de Randstad (Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Heemstede, Bloemendaal, Zoeterwoude, Drechterland en Aalsmeer).
#5. Korter forensen steeds belangrijker
En dan blijven we even bij een stukje ruimtelijke ordening en verkeer. Want uit het PBL-onderzoek mag blijken dat het aantal beschikbare banen per inwoner binnen een bereisbare afstand van 25 kilometer de afgelopen jaren in heel Nederland toenam, uit onderzoek van Nationale Vacaturebank, dat in januari verscheen, blijkt dat werkenden dit ook steeds belangrijker vinden. Althans: ruim de helft van de Nederlanders (53%) geeft aan dat ze sinds corona meer waarde zijn gaan hechten om aan een baan in de buurt. Met name in regio West is dit een grotere rol gaan spelen, waar 6 op de 10 werkenden liever een kortere reisafstand naar werk ziet.
Dat met name regio West een korte reisafstand ambieert, hangt natuurlijk samen met het steeds groter wordende fileleed in de Randstad. Ook de wens om meer thuis te werken, speelt hier een grotere rol dan in de rest van Nederland. Uit het onderzoek blijkt verder dat respondenten met een universitair diploma het belangrijker vinden om dichter bij huis te werken dan mbo’ers.
Het onderzoek werd gedaan ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe tool, waarmee bezoekers kunnen filteren op postcode, en ze bijvoorbeeld op een plattegrond kunnen zien in welke straat welke banen worden aangeboden.
#6.Hè hè, eindelijk weer eens een bijzondere vacature…
We hadden al die beroemde ‘Head of Godverdomme Alles’-vacature van De Vloer. En de bijzondere vacaturetekst van ClubgeistBVH. Maar verder? Het blijft toch altijd met een lantaarntje zoeken naar vacatures waarin het randje wordt opgezocht, waar echte creativiteit doorheen sijpelt. Maar in januari 2024 dook er weer eens eentje op, en die wist meteen flink de aandacht te trekken. Het was dit keer Eetbar de Stadt uit Den Bosch die alle credits mocht verzamelen, door nu eens ongegeneerd alle clichés te lijf te gaan in hun vacature voor een fulltime (ja, echt fulltime) medewerker.
En ja, we hadden het er al over: clichés en dooddoeners. De wereld van werving en selectie ligt er vol mee. En niet alleen in Nederland. Ze laten zich bovendien maar moeilijk verdrijven, blijkt uit onderzoek van cvster.nl op basis van bijna 7 miljoen cv’s uit 30 landen over de hele wereld. Zo komt op ruim 1 op de 5 cv’s in Nederland terug dat een kandidaat ‘sociaal’ is, en noemen zo’n 1 op de 6 sollicitanten zichzelf ‘leergierig’, ‘flexibel’ en ‘betrouwbaar’.
In Maleisië benadrukt 63,4% van alle werkzoekenden zijn computerskills.
Opvallend is dat er op Nederlandse cv’s vooral veel soft skills worden genoemd. Praktische (en meer meetbare) vaardigheden zoals programmeren, talenkennis, copywriting en het werken met verschillende computerprogramma’s worden veel minder vaak genoemd. In veel andere landen is dat anders. Wereldwijd staat ‘Microsoft Office’ bijvoorbeeld op de derde plaats van meest genoemde vaardigheden. Van alle sollicitanten wereldwijd benadrukt 22% op hun cv dat zij goed kunnen werken met deze kantoorsoftware. In Maleisië gaat het zelfs om 63,4% (!) van alle werkzoekenden.
In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van recruitment. In januari 2024 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!
Beluister de podcast
Liever luisteren? Martijn Hemminga en Peter Boerman maken ook (bijna) elke maand een podcast over dit nieuwsoverzicht. Beluister hier de meest recente opname:
In sport, maar ook in recruitment, liggen de resultaten vaak dicht bij elkaar. Het verschil tussen een gouden en zilveren medaille ligt in de sport soms in duizendsten van een seconde. In werving en selectie gaat het meestal niet om tijd, maar is het verschil tussen wie uiteindelijk de baan krijgt, en wie de laatste afwijzing vaak net zo moeilijk vast te stellen. Of soms zelfs bijna willekeurig. Zonde eigenlijk, om al die kandidaten die wél tot de finale zijn gekomen, maar uiteindelijk toch niet tot het hoogste schavot weten te reiken, zomaar vaarwel te zeggen.
Een zilveren kandidaat bij de ene werkgever kan de gouden kandidaat bij de ander zijn.
Met die gedachte in het achterhoofd gaat vandaag The Talentpool Community van start, een start-up die is ontsproten uit de boezem van het bedrijf SkillsCV, en die wil proberen de zogenoemde ‘silver medallists’ van de ene werkgever de gouden medaillewinnaar van de andere te maken. Idee is uitwisseling van kandidaten en sollicitanten te gaan faciliteren tussen werkgevers, bedrijven in regio’s, winkels en bedrijventerreinen, brancheorganisaties, en bijvoorbeeld samenwerkende gemeenten.
Ecosysteem
Door samen te werken met andere werkgevers, binnen je branche, regio of winkelstraat ontstaat ‘een uitwisselbaar ecosysteem van talent’, zo zegt initiatiefnemer Maarten Westerduin. ‘Het maakt werkgevers sterker en onafhankelijker en kandidaten en sollicitanten worden sneller en beter gematcht op de baan en binnen de regio waarin ze zoeken.’ Vanaf 49 euro per maand ben je als werkgever al lid van de community en heb je toegang tot al het talent, zegt hij.
De basis onder The Talentpool Community is dus SkillsCV, een technologie die skills van kandidaten matcht met alle Nederlandse vacatures en gratis, compleet en makkelijk te gebruiken is voor kandidaten. Iets dan nu al bijna 20.000 werkzoekenden doen. De technologie van dit bedrijf vertaalt iemands cv naar skills en matcht die vervolgens met beschikbare vacatures in een bepaalde regio. Westerduin: ‘Dit levert een nieuwe standaard op waar werkgevers uitstekend mee kunnen matchen en werkzoekenden regie kunnen houden op de eigen kansen op de arbeidsmarkt.’
Eén arbeidsmarktstandaard
Door één arbeidsmarktstandaard te hanteren, zoals in België met WorkID en in Engeland met CV Wallet, willen The Talentpool Community en SkillsCV de wens van de Nederlandse polder faciliteren om meer met de skills van werkzoekenden te doen, aldus Westerduin. ‘Binnen 1 jaar willen we ruim 1 miljoen cv’s in de Talentpool Community beschikbaar hebben en binnen 3 jaar willen we veel groter zijn dan LinkedIn in Nederland op de arbeidsmarkt.’
‘Binnen 3 jaar willen we groter zijn dan LinkedIn op de Nederlandse arbeidsmarkt.’
Iemand die goed op zijn vel zit in een baan, functioneert beter en blijft langer, vult hij aan. Goede matches maken op basis van talent, kwaliteiten maar ook voorkeuren als functie, salaris, aantal uren en reisafstand zijn daarin essentieel. Ook het kunnen kiezen van werkgevers uit een grotere pool beschikbaar talent in plaats van afhankelijk te zijn van wat wordt aangeboden of zichzelf aanbiedt is daarin belangrijk. Westerduin is inmiddels er volledig van overtuigd: ‘The Talentpool Community in relatie met SkillsCV gaat dit allemaal oplossen.’
Na enkele jaren van afwezigheid door de pandemie, kon het Top Employers Institute dit jaar eindelijk weer eens in vol ornaat een ‘certification dinner’ organiseren. En met de historische Handelsbeurs in Antwerpen was daarvoor in elk geval een bijzondere locatie gevonden.
Het middagprogramma trapte af met Lesley Arens, hoofdredacteur en oprichter van #ZigZagHR. Zij benadrukte het belang van wendbaar blijven als organisatie, vooral in een wereld die onvoorspelbaar en voortdurend in verandering is. Om het structurele tekort aan talent te kunnen opvangen is het volgens haar belangrijk om je medewerkers blijven motiveren en als organisatie helder voor ogen te hebben hoe je mensen kunt betrekken bij de organisatie.
‘Voor veel jongeren staat werken niet bovenaan hun prioriteitenlijst.’
Met name voor veel van de jongere generaties staat werken niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Het is daarom essentieel om iedereen binnen de organisatie een zekere mate van vrijheid te bieden om hun werkritme zelf in te delen, aldus Arens.
Innerlijke stilte
Kiki Vervloessem ging vervolgens dieper in op de relatie tussen ballet en HR. Zo kun je voor een balletvoorstelling in de coulissen een speld horen vallen bij de artiesten, vertelde ze, omdat zij zich op dat moment bevinden in een opperste staat van concentratie. Ook in het werkveld kan deze benadering nuttig zijn, aldus Vervloessem. ‘Sta af en toe even stil, zonder geluid, en merk dat dit je concentratie, creativiteit en productiviteit alleen maar ten goede komt.’ Daarnaast onderstreept zij het belang van samen één zijn binnen een organisatie: ‘Don’t work together, play together’.
Het evenement had als thema ‘The art of being a Top Employer’ meegekregen. Hoogtepunt was de bekendmaking van de top-10 Top Employers 2024 in zowel Nederland als België. Daarbij viel in beide landen bijvoorbeeld Tata Consultancy Services in de prijzen, net als – in Nederland – bijvoorbeeld DHL, LIDL en De Nederlandsche Bank. Beveiligingsbedrijf Verisure was dit jaar de sterkste Nederlandse stijger in de lijst. Met het Antwerpse certification dinner werd het startschot gegeven voor nog 12 andere diners wereldwijd. Van Shanghai tot São Paulo worden bedrijven wereldwijd uitgeroepen tot Top Employer, met als klap op de vuurpijl nog een diner op 29 februari in Amsterdam, waarin alle Global Top Employers worden gevierd.
Deze week kwam het weer in mijn LinkedIn-tijdlijn voorbij: ‘De lijst met de 20 snelst groeiende beroepen’. Wees niet bang, ik ga je hier geen opsomming geven. Maar wat me in elk geval opviel – en ook niet verbaasde – was dat het voornamelijk banen waren waarin data & analytics een hoofdrol spelen. Tegelijkertijd merk ik dat er ook nog steeds veel verwarring is over enkele van deze functies. Misschien kan ik in dit blog daarom wat zaken over data-functies op de arbeidsmarkt voor je ophelderen.
10 jaar geleden was ineens alles Big Data…
Toen ik het stuk op LinkedIn las moest ik terugdenken aan de tijd dat we met ons bedrijf DataJobs begonnen, zo’n 10 jaar geleden. Alles was ‘Big Data‘ en jongens en meisjes op de lagere school wilden opeens geen piloot, professioneel vlogger of dokter meer worden maar data scientist. Veel werkgevers haakten hier handig op in en doopten hun ‘data analist’ en ‘business analist’-vacatures om tot ‘data scientist’. Ook waren er organisaties die op de hype inspeelden door data science-traineeships te organiseren waarin vaak mensen met een andere vooropleiding werden omgeschoold tot… je raadt het al… data scientist. It’s all about marketing.
Big Data lijkt plots verdwenen
En Big Data? Die term hoor je veel minder tegenwoordig. Het is eigenlijk ook gewoon ‘veel data’, toch? Verder weet ik nog goed dat ik – zeker in die tijd – veel discussies heb gevoerd met werkgevers én data & analytics-professionals over wat nu precies wel en niet een data scientist is. Het kwam er meestal op neer dat ik ze uitlegde dat eendata scientist een specialist is op het gebied van geavanceerde statistiek en A.I. Het zijn vaak mensen met een Master (of PhD) in statistiek of logica. Daarnaast moet je in principe ook een goede communicator én techneut zijn.
‘Iemand die op het hbo een 6 haalde voor statistiek, wordt waarschijnlijk niet gelukkig van een rol als data scientist.’
Ik vertelde ze ook dat je iemand die op de HBO een 6 haalde voor statistiek en die al 5 jaar gepassioneerd hobby-Excel’er is waarschijnlijk niet gelukkig gaat maken met een rol waarin statistiek een absolute hoofdrol speelt. Los van het feit dat deze persoon waarschijnlijk ook niet succesvol zal zijn.
Data scientist, analist, of toch engineer?
En wat is dan precies een data-analist? Dit is nog steeds een van de breedste functietitels in de datawereld. Sommige data-analisten houden zich enkel bezig met het maken van Excel-grafieken, terwijl anderen query’s schrijven en regressiemodellen gebruiken. In elk geval interpreteert en analyseert een data-analist gegevens om bruikbare informatie te krijgen en zo besluitvorming te ondersteunen. De context van de data – om wat voor data gaat het? – is in deze rol belangrijk, omdat zij vaak een vertaalslag maken vanuit de data naar de ‘business’-kant. Hier worden dus mensen blij van die graag met de betekenis van de data zelf bezig willen zijn. Personen die ook interesse én vaardigheden hebben om de inzichten uit die data met anderen in het bedrijf te delen.
De data-analist wordt blij van de betekenis van de data zelf.
En een data engineerdan? Die bouwt en onderhoudt de infrastructuur om data binnen te halen, op te slaan, te verwerken en op te leveren aan datagebruikers. Hier is de context minder belangrijk. Het gaat hier puur om het bouwwerk; de data-pijplijn en het dataplatform. Je zoekt hier dus vooral technisch gedreven mensen, die het soort data minder interessant vinden, maar vooral blij worden van een soepel lopende datamachine. En heb je nog nooit een programmeer/scripting-taal aangeraakt? Dan is dit waarschijnlijk niet de rol voor jou. Overigens is data engineer een ideale rol om mee te starten in het data & analytics-werkveld. Vanuit deze positie kun je – mits je de vaardigheden en interesse hebt – namelijk prima doorgroeien naar vrijwel alle andere data & analytics-functies.
Ook oude wijn in nieuwe zakken
Zo zijn er nog tientallen andere data & analytics functies en komen er bijna dagelijks nieuwe bij. Daar ga ik je nu niet mee vermoeien. Voor de geïnteresseerden, een volledig overzicht vind je hier. Overigens moeten we ons ook niet laten leiden door allerlei moeilijke (nieuwe) functietitels. Want veel is ook oude wijn in nieuwe zakken.
‘Veel nieuwe data & analytics-functies zijn ook eigenlijk geen functies, maar rollen.’
Natuurlijk zijn er allerlei nieuwe technische mogelijkheden, maar een data scientist is nog steeds gewoon een samensmelting van een statistisch onderzoeker en een programmeur. Beide beroepen en skills die in de jaren 80 – en zelfs lang daarvoor – ook al bestonden. En veel nieuwe data & analytics-functies zijn ook eigenlijk geen functies, maar rollen (en dus vaak onderdeel van een andere functie).
Trends in data & analytics-rollen
Welke data & analytics-rollen zullen dit jaar een hoofdrol gaan spelen? Zelf verwacht ik dat de onderwerpen ‘Data Governance’ en, daarmee samenhangend ‘Data Security’ nog belangrijker gaan worden. Vooral in de publieke sector. Je moet dan denken aan functies als data management specialist, data steward, data quality specialist, of privacy officer. Je ziet dat – onder meer door wetgeving – de aandacht verschuift naar de beschikbaarheid, opslag en veiligheid van de data. Na al het pragmatische analysegeweld van het afgelopen decennium is het nu schijnbaar (eindelijk!) tijd het fundament op orde te krijgen. Daarin spelen deze functies een belangrijke rol.
‘Na al het pragmatische analysegeweld van het afgelopen decennium is het nu (eindelijk!) tijd het fundament op orde te krijgen.’
Zelf vind ik overigens de data storyteller ook een mooi nieuw data & analytics-beroep. Zo’n storyteller vertaalt complexe data naar begrijpelijke en boeiende verhalen om inzichten en beslissingen te ondersteunen. Zo heeft deze persoon een belangrijke rol binnen organisaties die hun data-inzichten willen communiceren op een boeiende en effectieve manier. Hij of zij voedt ons de saaie, droge data dus als smeuïge hapklare brokken. Heel belangrijk, want hier schort het nogal eens aan in het data-werkveld.
Ik hoop niet dat ik je verveeld heb met deze korte ‘deep dive’ in de data & analytics-arbeidsmarkt. Zelf vind ik het belangrijk dat HR-professionals en recruitmentspecialisten ook inhoudelijk namelijk goed op de hoogte blijven van de gebieden waarvoor ze werven. Ten eerste om een goede gesprekspartner te kunnen zijn voor de doelgroep en de juiste persoon te kunnen selecteren. En ten tweede weet ik uit ervaring dat je werk als recruiter leuker wordt zodra je meer inhoudelijke kennis hebt.
Over de auteur
Raymond te Veldhuis heeft meer dan 25 jaar ervaring in het wervingsvak en is sinds 2014 ondernemer in de wereld van ‘werk, talent en data & analytics’. Daarnaast is hij aanbieder van online tests & assessments. Lees hier meer van zijn verhalen.
Er is weinig waar sollicitanten zoveel behoefte aan hebben als aan feedback. Maar hoe geef je goede respons aan kandidaten zonder dat je daarbij in een juridische valkuil stapt? De vraag lijkt misschien wat vergezocht, toch merkt bijvoorbeeld de BBC op dat werkgevers steeds minder scheutig worden met feedback aan kandidaten, uit vrees voor juridische claims naar aanleiding van iets dat ze gezegd of geschreven hebben.
‘Als je een baan probeert te krijgen, heb je alle hulp nodig die je kunt krijgen.’
Het is dus niet altijd omdat werkgevers of recruiters geen feedback wíllen geven. Vaak mógen ze het ook niet, aldus de Britse nieuwsdienst. En dat probleem lijkt te verergeren met de opkomst van nieuwe wetgeving die discriminatie moet tegengaan. Uit angst hiervoor op de vingers getikt te worden, op wat voor manier dan ook, schijnt feedback naar kandidaten steeds vager te worden. ‘Frustrerend, want als je een baan probeert te krijgen, heb je alle hulp nodig die je kunt krijgen. Het zou ons allemaal helpen’, haalt de BBC de werkzoekende fotograaf Allison Hunter aan.
Number’s game
Natuurlijk, het is ook een number’s game. Een recruiter met 10 tot 20 vacatures in portefeuille, en misschien wel 100 sollicitaties per vacature, kan nooit iederéén persoonlijke feedback geven. Maar het aantal kandidaten dat het schopt tot een sollicitatiegesprek is vanzelfsprekend al een stuk kleiner. Maar ook bij hen blinkt onderbouwde feedback op de sollicitatie vaak uit in afwezigheid. En juridische risico’s hangen daar steeds vaker mee samen, zo wordt gesteld. Veel werkgevers willen niets zeggen dat ook maar enigszins als discriminatie zou kunnen worden opgevat. Of het nu gaat om ras, geslacht, leeftijd, of handicap.
Rechtszaken hierover zijn notoir lastig; discriminatie is nu eenmaal vaak lastig aan te tonen.
Rechtszaken hierover zijn notoir lastig; discriminatie is nu eenmaal vaak lastig aan te tonen. Toch komen ze zeker voor, zegt bijvoorbeeld Jeff Hirsch, hoogleraar arbeidsrecht aan de University of North Carolina School of Law. ‘Als de feedback ook maar enige aanwijzing bevat van een onwettige reden voor de beslissing – bijvoorbeeld discriminatie – dan kan de sollicitant de werkgever aansprakelijk stellen, wat hij zonder die feedback vrijwel zeker niet zou hebben gekund’, zegt hij.
Pas op voor stereotypes
Alles wat een stereotype lijkt te weerspiegelen over een eigenschap kan het bedrijf in gevaar brengen, vult Llezlie Green aan. ‘Stel dat een Aziatische vrouw solliciteert naar een baan en de feedback die ze krijgt is dat ze denken dat ze niet agressief genoeg zal zijn in de functie’, zegt de professor in de rechten en directeur van de Civil Justice Clinic aan Georgetown Law. ‘Kan dat dan? Zelfs als de intentie van dat briefje niets te maken heeft met het ras of geslacht van de kandidaat, kan het nog als dubieus worden geïnterpreteerd. Je wilt er gewoon zeker van zijn dat dat niet de hele reden was.’
Mag je tegen een Aziatische vrouw zeggen dat ze ‘niet agressief genoeg’ is?
Het blijkt steeds vaker de juridische afdeling die (uitgebreide) feedback verbiedt, niet de recruiters of hiring managers zelf. Bij externe recruiters speelt het probleem volgens de BBC trouwens minder. ‘Die krijgen betaald per plaatsing en hebben dus een prikkel om je als kandidaat steeds beter te laten worden.’ Inmiddels zijn er ook partijen die kandidaten ‘proefinterviews’ aanbieden, inclusief uitgebreide feedback. Het blijkt in een grote behoefte te voorzien. Het Amerikaanse Karat (bekend van Serena Williams) claimt bijvoorbeeld dat studenten die 3 oefeninterviews doen – inclusief feedback – 6 keer méér kans hebben op een technische stage of baan.
Doet matchingsoftware het beter?
Maar toch, het liefst heb je als kandidaat natuurlijk feedback van de werkgever waar je écht hebt gesolliciteerd. De hoop dan maar vestigen op goede matchingssoftware? Ook daar mag je als sollicitant zeker (nog) niet te veel van verwachten, schrijft bijvoorbeeld filmmaker, onderzoeksjournalist en professor aan de New York University Hilke Schellmann in haar recente boek Het Algoritme. Tegen Wiredzei ze dat discriminatie bij deze A.I.-systemen steeds op de loer ligt. En als kandidaat hoef je er bovendien ook niet op zinnige feedback te rekenen. Dat durven gebruikers van de systemen heus niet aan te bieden, aldus de auteur.
Volgens Schellmann zijn er ‘misschien wel 500.000 sollicitanten die een mogelijke claim hebben’.
Volgens Schellmann zijn er ‘misschien wel 500.000 mensen die naar een baan hebben gesolliciteerd en een claim hebben’, als het gaat om A.I. in matchingssoftware. ‘Ik denk dat veel werkgevers hopen dat deze tools de meest succesvolle kandidaten vinden, maar we hebben niet veel bewijs dat ze dat doen. We hebben gezien dat werkgevers veel geld willen besparen op arbeid. Ik denk dat dat vaak het enige is wat ze willen.’ A.I.-software die claimt betere matching te kunnen maken, die zien we dus steeds vaker. Maar A.I.-software die aandurft dit oordeel ook als onderbouwde feedback naar kandidaten te sturen? Die blijft nog wel even schaars. En weinig wijst erop dat dit snel gaat veranderen.
Niet discrimineren > niet communiceren
Iemand als Jacob Kaplan Moss zegt het dilemma van de feedback ook te herkennen. Hij stelt zelf dat het altijd beter is om niet te discrimineren, dan om niet te communiceren. Maar, zo stelt hij ook, ‘ik zou er als recruiter ook geen halszaak van maken als de HR-afdeling uitgebreide feedback verbiedt, uit angst voor mogelijke juridische gevolgen. Je bent niet verplicht om feedback te geven. Bovendien is het tijdrovend. Het is daarnaast niet belangrijk genoeg om een goede relatie met de HR-afdeling voor op het spel te zetten.’
‘Het is niet belangrijk genoeg om hiervoor je goede relatie met de HR-afdeling op het spel te zetten.’
Het blijkt in de praktijk een dunne lijn te zijn. Helemaal geen – of veel te laat – feedback geven kan namelijk óók worden opgevat als discriminatie, zo blijkt. Maar al met al lijkt in de verregaand juridiserende samenleving van nu de angst voor claims vooral ervoor te zorgen dat eerlijke en gefundeerde feedback een werkelijk schaars goed wordt. Helemaal nu ook via sociale media je afwijzing of kritiek zo op straat kan belanden. Het is een waarschijnlijk onbedoeld effect van de komende wetgeving. Maar helaas wel een effect waarmee steeds meer kandidaten rekening zullen moeten houden.
Het was nogal een bom die LinkedIn een paar weken geleden dropte. De mensen die Google gebruiken om lekker in het platform te grasduinen, stonden ineens voor een min of meer dichte deur. De zogenoemde X-Ray LinkedIn was afgesloten, door LinkedIn zelf, en bijvoorbeeld werkervaring, locatie en ‘about‘ waren plots niet meer zichtbaar voor Google-gebruikers. Alleen (betalende) LinkedIn-leden kunnen hier nog op zoeken, na inlog dus, via een zoekmachine die toch als heel wat minder bekend staat dan Google.
‘Om het nog erger te maken: we kunnen zelfs geen zoekopdrachten meer uitvoeren die enkel mogelijk waren op Google.’
‘Het is de manier van LinkedIn om iedereen te verleiden naar LinkedIn Recruiter Lite, een Recruiter Seat, of Sales Navigator’, aldus de bekende sourcinggoeroe Marcel van der Meer, nadat hij de ‘bom’ ontdekte. Ook een andere grote bekende in de sourcingwereld, Irina Shamaeva, ging al snel op onderzoek uit toen het nieuws naar buiten sijpelde. Zij kwam erachter dat ‘meer dan de helft van wat we voordien konden doorzoeken, we nu misschien verliezen.’ En, zo voegde ze er voor de zekerheid nog maar eens aan toe: ‘Voor de meeste recruiters zijn dat alle nuttige velden…’ En: om het nog erger te maken, zei ze: ‘hebben we zelfs de mogelijkheid verloren om zoekopdrachten uit te voeren die enkel mogelijk waren op Google.’
Permanent of tijdelijk
Hoeveel profielen op dit moment worden beïnvloed en of dit een permanente of tijdelijke verandering is? Het blijft ook na onderzoek voor Shamaeva onduidelijk. ‘LinkedIn voert regelmatig splittesten uit op zijn platform om de doeltreffendheid van potentiële verbeteringen te beoordelen. Dat wil zeggen: de LinkedIn die jij vandaag ziet is misschien niet de LinkedIn die ik vandaag zie en is misschien niet de LinkedIn die een van ons beiden morgen ziet.’ Volgens een aantal tests van Shamaeva heeft zo’n 20 tot 40% van alle profielen van LinkedIn inmiddels enige redactie ondergaan, waardoor er via Google minder zichtbaar van is geworden.
Zo’n 20 tot 40% van alle LinkedIn-profielen heeft al enige redactie ondergaan, waardoor er via Google minder zichtbaar van is geworden.
Bing schijnt (vooralsnog) wel iets beter te presteren dan Google. Niet zo gek, want die zoeksite is tenslotte eigendom van Microsoft, dat ook LinkedIn bezit. Maar Shamaeva raadt sourcers aller landen aan zich toch erop voor te bereiden dat via Google (of andere zoekmachines) op LinkedIn naar profielen zoeken minder makkelijk gaat worden, en dat je dus maar beter je zoekskills op LinkedIn zelf kunt gaan proberen te verbeteren. Een andere bekende internationale sourcer, Jan Tegze, kwam meteen met een aantal workaroundsom mogelijke problemen op te lossen, door bijvoorbeeld in artikelen te gaan zoeken.
People aggregators
Maar de (vooralsnog verder niet gecommuniceerde) stap van LinkedIn kan natuurlijk niet alleen grote invloed hebben op sourcers die op Google vertrouwen. Het langzaam dichtzetten van profielen kan ook gevolgen hebben voor people aggregatorsen alle anderen die LinkedIn scrapen op zoek naar openbare informatie over personen. Want die kunnen hun business nu wel eens in gevaar zien komen. Ook al zijn er ook altijd weer partijen die er juist wél kansen in zien. En ook al zei Edward Pedini, head of customer success bij een van die bekende aggregators, SeekOut, recent voorlopig niet zo bang te zijn. ‘We zien geen impact’, merkte hij op. Maar hoe lang kan hij dat nog volhouden?
Ondertussen lijkt de hele internationale sourcing-gemeenschap nog een beetje op adem te moeten komen van deze stap van LinkedIn. Reden waarom bijvoorbeeld Hung Lee er op 16 februari zelfs een speciale Brainfood Live On Airaan wijdt, om alle ins en outs en mogelijke gevolgen in kaart te brengen. Maar één ding is al wel duidelijk: wie dacht dat met de komst van LinkedIn er altijd alleen maar méér data over kandidaten publiekelijk beschikbaar zou komen, komt nu bedrogen uit. Kandidatendata zijn goud waard, en LinkedIn lijkt er steeds meer aan gelegen dat goud zoveel mogelijk voor zichzelf te houden.