Wiertz Company is allround HR-dienstverlener met haar roots in de uitzendbranche. Van origine een Limburgs familiebedrijf, met landelijke ambities. Met 12 hubs van Maastricht tot Rotterdam hebben we de ambitie om iedereen aan een baan te helpen. Een ambitie waarin we vooral buiten Limburg qua naamsbekendheid en recruitmentkracht nog een wereld te winnen hebben. Wiertz Company heeft deze uitdaging aangegrepen en kwam met een charmeoffensief om in de minder bekende regio’s het bedrijf rond de feestdagen op de kaart te zetten. Een crossmediale campagne met als hoofddoel naamsbekendheid te boosten.
De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje.
De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje; de warmte van Kerstmis. Want wat is er nou belangrijker met Kerstmis dan de kostbare banden met familie en echte verbondenheid?
We schoten met onze partner Supersky en met medewerking van Magisch Maastricht een ‘Kerstfilm’ waarin we de nadruk hebben gelegd op dat je méér kunt dan je denkt. Deze video hebben we ingezet in een social media campagne die zich verspreidde over LinkedIn, Facebook en Instagram, om daarmee een kanalenmix te pakken die beide doelgroepen (b2b/b2c) bereikt.
Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness.
Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness in het dekkingsgebied van Wiertz Company, dat werd opgevolgd door lokale acties. In de geest van vrijgevigheid (en herkenbaarheid met de kerstfilm) werden oranje wanten uitgedeeld, die niet alleen warmte boden, maar ook symbool staan voor de toewijding aan onze maatschappelijke betrokkenheid (iedereen aan een baan helpen). Deze wanten vonden hun weg naar de handen van de mensen in focusregio’s Eindhoven en Bergen op Zoom. De wanten werden ook verzonden aan klanten en prospects, vergezeld van een persoonlijke boodschap met een trackable QR-code om het effect van de offline acties door te meten. Een beetje extra aandacht voor elkaar, precies waar het om draait.
Wat was de impact van de case?
We hebben met de online campagne ruim 700.000 weergaven binnen het dekkingsgebied van Wiertz Company bereikt (geholpen). Daarmee werd de target van 500.000 weergaven ruimschoots overtroffen. Daarnaast heeft de video een organisch bereik (spontaan) van bijna 14.000 views op de social kanalen weten te halen met een engagement-ratio van 4,9%. Bijzonder hoog voor Wiertz Company.
De wanten-actie (offline activatie) voor kandidaten richtte zich op twee steden. Daarnaast zijn de wanten uitgedeeld onder klanten en prospects, waarmee we in totaal ruim 1.000 paar wanten hebben uitgedeeld. Deze offline actie heeft ondanks de hoofddoelstelling van naamsbekendheid gezorgd voor een conversiepercentage van 8%, gemeten door trackable QR-codes aan de wanten te bevestigen.
Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel.
Naast de meetbare resultaten moeten we ook benoemen hoe positief deze actie werd ontvangen door onze doelgroepen. Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel. Daarnaast zijn we vanuit Wiertz Company natuurlijk ook apetrots op het resultaat dat we als team hebben neergezet met deze campagne.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het inspelen op emotie en gevoel gaan hand in hand met de waarden van familie en het familiebedrijf Wiertz Company. Emotie is persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen uitdagingen. Dat iedereen uniek is, weten we als geen ander. Dát maakt talent. Dát maakt, dat je meer kunt dan je denkt. En daar zetten wij ons elke dag voor in.
Aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!
Deze case moet een Werf& Award winnen, want het is niet alleen een voorbeeld van moderne arbeidsmarktcommunicatie, maar ook een herinnering aan de tradities van Kerstmis. Met één multimediale campagne slaagden we erin diverse doelgroepen te bereiken, maar ook een boodschap van verbinding, saamhorigheid en de kracht van je eigen talent uit te dragen. De wereld van werk is nog nooit zo dynamisch geweest als nu. Een beetje extra aandacht voor het individu én voor elkaar is daarom helemaal niet verkeerd. Sterker nog, aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!
Credits case
De interne betrokkenen zijn:
- het team van Sales, Marketing en Communicatie van Wiertz Company;
- Bart Broenink (Manager),
- Jessie Vreuls (Branding),
- Rowie Capellen (Content),
- Jesse Jevsinak (Campagne),
- Lucas Sijbenga (Campagne),
- Julian Freudenberg (Engagement),
- Esmee Paffen (Offline) en
- Fleur van der Meer (Content).
De externe betrokken zijn:
- Supersky Studio voor de productie van de video, met medewerking van
- Magisch Maastricht voor de locatie van de video.
- Dank voor de samenwerking gaat uit naar Jan-Willem Buck voor het drukwerk en het regelen van de wanten op korte termijn.
Speciale dank gaat uit naar Harm en Dionne Wiertz, die als founders van Wiertz Company, een rol hebben gespeeld in de video.
]
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets