BREAKING: Eerste Kamer blokkeert Wet Toezicht Gelijke Kansen werving en selectie

Hoewel in de Tweede Kamer vorig jaar een grote meerderheid vóór de beoogde wet stemde, en alleen SGP, JA21, PVV, FvD en toen nog Groep-Van Haga tegen waren, en Pieter Omtzigt – op dat moment nog een eenmansfractie – bij de stemming zelfs helemaal niet aanwezig was, lagen de kaarten in de Eerste Kamer duidelijk anders. Hier waren VVD, BBB, PVV, FvD, JA21, SGP en uiteindelijk ook de fractie van 50+ tegen, samen goed voor een uiterst krappe meerderheid. Dat de fracties van GroenLinks/PvdA, D66, OPNL, CDA, Volt, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en SP uiteindelijk vóór waren, bleek net niet genoeg.

Het verwerpen door de Eerste Kamer is een gevoelige nederlaag voor SZW-minister Karien van Gennip.

Het verwerpen door de Eerste Kamer is een gevoelige nederlaag voor SZW-minister Karien van Gennip, die de afgelopen weken nog flinke toezeggingen deed om de Wet Toezicht Gelijke Kansen bij werving en selectie meer kans te laten maken. Zo zei ze toe in de Tweede Kamer te gaan bepleiten het voorstel alleen te laten gelden voor bedrijven groter dan 50 medewerkers, in tegenstelling tot de 25 medewerkers zoals het in het voorstel staat. Ook zei ze een implementatietermijn van 9 maanden toe en daarna nog eens 2 jaar waarin niet zou worden gehandhaafd. Maar beide afzwakkingen waren voor een meerderheid dus nog niet voldoende.

Sfeer kribbig

De sfeer in de vierde termijn (!) die de Eerste Kamer nodig had, was af en toe kribbig te noemen. Zo was de VVD in de Tweede Kamer nog loyaal voorstander, maar liet de partij nu een heel ander geluid horen. ‘U bent gewoon op zoek naar redenen om deze wet maar niet te hoeven steunen’, beet PvdA/GroenLinks-senator Mei Li Vos haar VVD-collega Koen Petersen op een gegeven moment dan ook toe.

‘Deze wet confronteert bedrijven met aanzienlijke administratieve lasten’, zegt de VVD.

‘Met deze wet worden bedrijven geconfronteerd met aanzienlijke administratieve lasten om aan hun wervings- en selectieprocessen te voldoen’, aldus de VVD’er. ‘En hoewel we als VVD natuurlijk tegen discriminatie zijn, betekent dit niet automatisch dat elke antidiscriminatiemaatregel effectief is. Niet bekend is of de voorgestelde maatregelen in de wet daadwerkelijk het beoogde effect hebben.’ En dus wilde de VVD eigenlijk eerst een pilot van een jaar – ‘bij grote en kleine bedrijven, maar ook commerciële en niet-commerciële organisaties’ – en pas daarná stemmen over het wetsvoorstel.

Voortmaken

Daar wilde SZW-minister Karien van Gennip echter niet op wachten – die wilde voortmaken met de wet, en met de aanpak van discriminatie op de arbeidsmarkt. Vandaar ook de brief die een paar bezwaren bij de tegenstribbelaars moest wegnemen. Zo wilde ze kleine bedrijven iets meer ontzien: in plaats van 25 medewerkers gaat de wet pas gelden bij een grens van 50 medewerkers, niet toevallig ook de grens waarbij een organisatie toch al een OR en een op papier gesteld personeelsbeleid moet hebben. Dan vallen de extra administratieve lasten namelijk ook mee, aldus de minister.

Van Gennip zegde al toe dat de eerste 2 jaar niet op de strengere regels gehandhaafd wordt.

Eerder had Van Gennip al toegezegd dat er de eerste 2 jaar niet op de strengere regels gehandhaafd zal worden, zodat bedrijven kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Ook geeft dat volgens haar ruimte om de wet nog aan te passen als die toch niet goed blijkt te werken. Toezeggingen die de ChristenUnie inmiddels hadden overtuigd.

Van uitstel naar afstel

Mei Li Vos, voorzitter van de Eerste Kamercommissie voor SZW, zag de bui al hangen. In haar eerste termijn zei ze in antwoord op de VVD immers al te vrezen dat van uitstel misschien ook wel eens afstel zou kunnen komen – zeker met een demissionair kabinet – en dat daardoor de situatie van discriminatie op de arbeidsmarkt maar voortduurt.

Volgens de minister kent Nederland op dit punt ‘een geschiedenis van vrijblijvendheid, die nu al ruim 50 jaar duurt’.

Eigenlijk precies wat Van Gennip ook zei, toen ze stelde dat Nederland op dit punt ‘een geschiedenis van vrijblijvendheid’ kent, ‘die nu al ruim 50 jaar duurt’. Hoogste tijd om dat te veranderen, aldus de minister, die mogelijk in haar laatste weken als bewindspersoon zit – en waarschijnlijk juist daarom deze wet nog zo graag de eindstreep had zien halen, beseffende dat het anders wel weer eens héél lang kan gaan duren voordat er echt iets aan het probleem gebeurt.

Lees ook

Zo laat je de data van miljoenen openbare profielen in jouw voordeel werken

Veel bedrijven zitten met de handen in het haar, omdat ze geen personeel kunnen vinden. De vijver lijkt leeg. Toch zijn er miljoenen (latent) werkzoekenden, die graag leuker, zinvoller en leerzamer willen werken. Zij overzien alle mogelijkheden met hun cv ook niet. Wie echter verder kijkt dan werkervaring en opleiding, ziet tal van skills die breder inzetbaar zijn. Rutger Bregman noemt dit ‘verkwisting van talent’. Met een passende training kunnen mensen uit onverwachte hoeken van de arbeidsmarkt ingezet worden op alle schaarse vacatures.

Met openbare profielen kun je algoritmes trainen, om zo talentverspilling tegen te gaan.

Maar hoe maak je deze matches, die verder gaan dan het oog van meest ervaren recruiters en loopbaancoaches? Daarvoor is anno 2024 artificial intelligence onmisbaar! We hebben het hier niet over generieke A.I. (zoals ChatGPT) maar over specifieke A.I., getraind op miljoenen profielen om te voorspellen welke matches mogelijk zijn. Bedrijven zoals 8vance ontwikkelen A.I.-gedreven matchingtechnologie en verzamelen daarvoor publiek gedeelde profielen. Steeds meer mensen zetten hun profiel op ‘openbaar’ op platformen zoals LinkedIn, omdat zij zichtbaar willen zijn voor iemand die naar hen op zoek is. Deze informatie kun je geanonimiseerd gebruiken om algoritmes op te trainen. A.I. kan vervolgens suggesties geven voor objectieve en onbevooroordeelde matches, die talentverspilling tegengaan.

Voldoen aan de AVG

Daarbij is het natuurlijk essentieel om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. AVG-compliance heeft bij 8vance daarom ook de hoogste prioriteit. We zijn doorlopend bezig om hieraan te voldoen. Daarom hebben wij alle identificerende data uit de trainingsdata verwijderd. We slaan dus géén persoonsgegevens en potentieel discriminerende informatie (zoals leeftijd en gender) op. Ook bezitten we geen bedrijfsnamen om te voorkomen dat iemand door de functie bij het bedrijf op te zoeken, toch herleidbaar zou zijn. We houden alleen die data over die noodzakelijk zijn om onze op A.I.-gebaseerde matchingtechnologie zo goed mogelijk te kunnen trainen.

‘We anonimiseren onze A.I.-trainingsdata, waardoor het geen persoonsgegevens meer bevat.’

Op dit moment hebben we uit 85 miljoen vooral West-Europese profielen combinaties van opleiding, werkervaring, functies en de bijbehorende skills kunnen extraheren. Deze kennis gebruiken we om een profiel van een kandidaat, medewerker of werkzoekende te verrijken met datapunten (waaronder soft en hard skills) die zeer waarschijnlijk ook aanwezig zijn, maar waar die persoon zelf niet aan heeft gedacht of de moeite heeft genomen om deze uit te schrijven. Met een veel completer profiel krijgt die persoon perfecte en verrassende suggesties: ‘Mensen zoals jij kunnen op basis van deze skills ook dit werk doen’.

Zoekmachine voor publieke profielen

Hetzelfde doen we met vacatures. We verrijken ze na een analyse van miljoenen vacatures met de soft en hard skills die waarschijnlijk benodigd zijn, maar niet expliciet genoemd. Dit stelt ons in staat om ‘deep matches’ te berekenen, met meer datapunten dan een recruiter ooit kan behappen. Vervolgens presenteren we de beste matches, en op basis van welke skills deze zijn gemaakt, inclusief de nog ontbrekende skills(niveaus) voor een 100% match (de zogenaamde skills gap).

‘We hebben een gerichte search engine ontwikkeld, met zo’n 7 miljoen actueel openbaar gedeelde profielen in Nederland.’

Om professionals kennis te laten maken met onze krachtige matchingtechnologie, bieden we naast het matchen op eigen data nog een tweede interessante functie: zoeken in publieke profielen. Vergelijkbaar met de bekende zoekmachines, maar dan gericht op openbare zakelijke profielen. Recruiters, arbeidsbemiddelaars en hiring managers krijgen na het aanmaken van een account de mogelijkheid om hun vacature of project te plaatsen en zien dan direct de op skills best matchende profielen, waaronder desgevraagd publieke zakelijke profielen. Hiervoor hebben we een gerichte search engine ontwikkeld, met zo’n 7 miljoen actueel openbaar gedeelde profielen in Nederland. Uniek is dat we daarbij matchen op de waarschijnlijk aanwezige en benodigde skills.

Alleen essentiële informatie 

In tegenstelling tot de bekende zoekmachines slaan wij niet alle informatie op die we op een profiel kunnen vinden, maar beperken we ons tot de essentiële informatie die nodig is voor het maken van een match op werk (opleiding, werkervaring en skills). We slaan overigens geen contactgegevens op, zelfs niet indien deze openbaar toegankelijk zijn gemaakt op het profiel. Je kunt dus alleen contact opnemen via het platform waarop het profiel oorspronkelijk openbaar is gedeeld. Als recruiters interesse hebben in het profiel, verwijzen wij hen naar de bron.

Als recruiters interesse hebben in een profiel, verwijzen wij hen naar de bron.

Minstens elke 6 maanden verversen we deze matchingsdata, zodat profieldata die niet meer online publiekelijk gedeeld worden of zijn verwijderd, ook uit onze database verdwijnen. Deze index van publieke profielen heeft twee doelen. Enerzijds zorgen we ervoor dat mensen via hun bestaande profiel skills-based benaderd worden met relevante vacatures en opdrachten; een zegen ten opzichte van de hoeveelheid spam die nu vaak door recruiters over profielen wordt uitgestrooid. Anderzijds tonen we de kracht van onze A.I., ten opzichte van traditionele matchmethoden.

Het verwerken van persoonsgegevens

Organisaties die deze matchingstechnologie ook willen gebruiken om hun bestaande talentenpool mee te matchen, kunnen bij 8vance terecht. Nadat de organisatie uitdrukkelijk toestemming van hun kandidaten of medewerkers heeft gekregen, indexeren wij hun data, verrijken deze met skills en geven de matchingscores terug. Dit kan door gebruik te maken van ons Talent Mobility Platform, met ingebouwde standaard workflows voor recruiters, of door onze technologie middels API’s in een bestaand platform te integreren.

Wij sluiten met onze klanten een verwerkersovereenkomst af. Wij gebruiken deze data niet om onze A.I. op te trainen en bieden deze data niet aan in onze zoekmachine. Wil je als individu ervaren welke skills en loopbaanmogelijkheden A.I. voor jou berekent? Dan kun je een persoonlijk account afsluiten bij 8vance. In de gebruikersovereenkomst spreken we af dat we jouw data veilig bewaren. We gebruiken een deel van deze data om onze A.I. op te trainen, maar alleen als je daar zelf toestemming voor geeft. Daarnaast beslis je zélf of je wel of niet gevonden wilt worden in onze zoekmachine op ons platform, of daarbuiten.

Op naar optimalisatie van de arbeidsmarkt

Wij geloven dat het zorgvuldig verwerken van arbeidsmarktdata ons een voordeel geeft ten opzichte van concurrentie in andere landen; waar de regelgeving en jurisprudentie met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens helaas niet zo duidelijk is en wordt nageleefd als in Nederland. Wij spannen ons dan ook in alle gevallen ervoor in dat we geen, of zo zorgvuldig en minimaal als mogelijk persoonsgegevens verwerken, zonder af te doen aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

‘Hoe meer inzicht we krijgen in de skills gap, hoe meer kansen we voor jou en jouw organisatie kunnen ontsluiten.’

Immers, hoe meer inzicht we krijgen in de skills gap, hoe beter en objectiever matches en hoe meer kansen en potentie op de arbeidsmarkt we voor jou en jouw organisatie kunnen ontsluiten.

Lees ook

Lieven van Nieuwenhuyze (House of HR): ‘Ik verwacht een overvloed aan inhoudsloze sollicitaties’

Een pasklaar antwoord heeft hij niet. Maar nu A.I. zijn opmars maakt, en steeds meer kandidaten ermee leren werken, ziet Lieven van Nieuwenhuyze wel dat het niet alleen maar positief nieuws is voor de recruiter. ‘Ik verwacht hierdoor een overvloed aan volstrekt inhoudsloze, waardeloze sollicitaties, die er op het eerste gezicht heel goed uitzien’, zegt hij in een podcast, gemaakt tijdens de recente editie van Bureaurecruitment Live, waar hij een van de hoofdsprekers was. ‘Iemand kan nu in perfect Nederlands vertellen dat-ie geen woord Nederlands spreekt.’

Wat dat betekent voor recruitment op ‘the next level’, zoals het thema van de dag was? Dat weet de chief digital van House of HR zelf ook nog niet. ‘Je ziet dat Google ook ermee worstelt. Websites die op het eerste gezicht volstrekt legitiem ogen, maar gemaakt zijn door A.I. Dat is iets waarmee we moeten leren leven, denk ik.’ Maar bang wordt hij er niet van. Eerder nieuwsgierig. ‘Het is niet mijn bedoeling om mensen te laten schrikken. Maar wel om mensen te laten nadenken. Want als je vandaag hierin niet meegaat, dan maak je jezelf overbodig.’

Stop nooit met nieuwsgierig zijn

Stop nooit met nieuwsgierig zijn, is dan ook de boodschap van Van Nieuwenhuyze, die als co-host van de beroemde Chad & Cheese-show weet wat het is om voor een podcast-microfoon te staan. Hij heeft het over de wave of disruption waar we nu middenin zitten, vergelijkbaar met wat de papieren kranten begin deze eeuw overkwam toen het internet net zijn opmars maakte. ‘Als je dan niet meegaat met zo’n golf, word je weggespoeld. Maar bedrijven die de nieuwe technologie omarmen en hun medewerkers leren daarmee te werken, gaan in zo’n golf een extra versnelling krijgen en marktaandeel winnen van hen die dat niet doen.’

‘Bedrijven die de nieuwe technologie omarmen, gaan marktaandeel winnen van hen die dat niet doen.’

Maar de aloude vraag of de recruiter daarmee ook overbodig wordt, net zoals de papieren krant het moeilijk gekregen heeft? Hoewel hij gelooft in technologie en A.I., zegt Lieven van Nieuwenhuyze nog wel toekomst te zien voor de recruiter. ‘De krapte op de arbeidsmarkt is structureel. En vraag en aanbod bij elkaar brengen blijft altijd nodig. Maar het is wel zo dat als je nu zo blijft denken als de kranten destijds, en dus niet investeert in de nieuwe ontwikkelingen, dan maak je het jezelf wel heel lastig. Ja, de kranten hebben het wel overleefd. Maar ze hadden het sneller kunnen doen en ze hadden veel minder stress kunnen hebben.’

Tussen de regels door lezen

Het proces van recruitment zal door A.I. in de basis niet veranderen, denkt hij. ‘Het gaat in recruitment om vinden en gevonden, dat is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Dat was 100 jaar geleden zo, en zal over 100 jaar nog zo zijn. Als HR-manager wil je een kandidaat vinden en dat jouw vacature gevonden wordt, als kandidaat wil je werk vinden, wil je dat jouw cv gevonden wordt. Maar de kanalen die we gebruiken om dat vinden en gevonden worden te bewerkstelligen, die veranderen natuurlijk wel gigantisch.’

‘Het gaat om vinden en gevonden, dat is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven.’

Voor de recruiter voorziet hij daarbij nog wel een grote rol voor ‘gut feeling, intuïtie, het tussen de regels door lezen en buiten de kaders denken’. Oftewel: een kandidaat die op papier misschien niet de ideale kandidaat is, maar waar de goede recruiter wel de potentie van inziet. Dat is iets wat A.I. nog zeker niet kan overnemen, aldus Van Nieuwenhuyze. Maar, benadrukt hij ook: dat is dus wel iets waarin de goede (bureau)recruiter zich nadrukkelijk van de mindere kan onderscheiden.

40% efficiëntiewinst

Volgens interne berekeningen kan de inzet van A.I. bij House of HR zorgen voor maar liefst 40% efficiëntiewinst, vertelde hij op het podium. ‘En dat is zeker geen overschatting.’ En waar dat voor het bureau zelf geldt, geldt dat natuurlijk ook voor zijn klanten. Als die 40% efficiënter gaan werken, zullen ze immers ook minder mensen nodig hebben, en minder snel een beroep doen op een uitzendbureau. Maar dat is niet direct iets om bang van te worden, aldus Lieven van Nieuwenhuyze, die in zijn 20 jaar in het vak al meer van die waves of disruption voorbij heeft zien komen. Het is wel iets om je op voor te bereiden, zegt hij.

Lieven Van Nieuwenhuyze in gesprek met dagvoorzitter Ineke Kooistra.

‘Om een voorbeeld te geven: vroeger gaven wij een fortuin uit aan vertaalbureaus. Dat is nu gedaan. ChatGPT kan uitstekend vacatures vertalen. Ik heb heel veel medelijden met vertalers, de hele vertaalsector. Maar het is wel een feit waarmee ze te leven hebben.’ Zo zal het in meer beroepen gaan, denkt hij. Maar er blijft nog genoeg werk over. En dus ook nog genoeg voor recruiters om te matchen. Alhoewel… ‘We moeten wel erop letten dat het de eigen medewerkers niet onzeker maakt’, zegt hij. En dat is nog een behoorlijke klus, geeft hij toe. Een klus waar ook ChatGPT bovendien niet echt bij kan helpen.

Luister de hele podcast

Meer weten over de visie van Lieven van Nieuwenhuyze? Je hoort het allemaal in de hele podcast, waarvan de komende week nog meer afleveringen online komen:

Meer weten over A.I. in recruitment?

Op donderdag 4 april vindt in Gorinchem het A.I. & Recruitment-congres plaats, een dag boordevol interessante sprekers over de invloed van artificial intelligence op de wereld van werving en selectie. Schrijf je nu nog snel in!

AI & Recruitment

Lees ook

‘Het spel is echt op de wagen’ nu ook de kandidaat A.I. omarmt

Het spel is op de wagen. De beer is los. De revolutie is nu begonnen. Noem het zoals je wilt, maar zeker is dat A.I. de wereld van recruitment steeds meer in zijn greep houdt. En dan gaat het dus níet over hoe je makkelijk vacatureteksten schrijft, of snel door sollicitantendatabases kunt zoeken. Nee, de revolutie komt duidelijk van ‘de andere kant van de tafel’. De kant die recruiters vaak lijken te vergeten: de kandidaat. En die kandidaat omarmt de mogelijkheden van A.I. veel sneller dan de meeste recruiters ooit voor mogelijk hebben gehouden.

Kandidaten laten de A.I.-inspanningen van recruiters niet gelaten over zich heen komen.

De Britse recruitmentgoeroe en #TRU-oprichter Bill Boorman had het er vorige week nog over op het e-Recruitment Congres van House of HR, in Amsterdam, en vertelde daar dat de grote consultancybedrijven in Londen zich overvallen voelen door bijzonder veel goede sollicitanten, waarschijnlijk dankzij A.I., en nu bij elkaar komen hoe hiermee om te gaan. Op een of andere manier verkeren recruiters veel nog in de veronderstelling dat zij degenen zijn die alle mogelijkheden van A.I. aan het ontdekken zijn, en kandidaten dat een soort van passief overheen zich heen laten komen. Maar de realiteit is inmiddels misschien juist wel andersom, zei hij.

Blijkt uit onderzoek

Het blijkt ook uit recent onderzoek van Indeed onder 2.223 werkende Nederlanders en 594 HR-eindverantwoordelijken. Daaruit blijkt dat die laatste groep al A.I. inzet om vacatureteksten te schrijven (20%), ter voorbereiding op sollicitatiegesprekken (13%) of om cv’s te laten beoordelen (10%). Maar de eerste groep heeft het A.I.-fenomeen al meer omarmd. Van hen zegt 24% bij het solliciteren ervan gebruik te maken (of zouden dit doen als zij zouden gaan solliciteren). Van hen doet 67% dit dan voor het schrijven van een motivatiebrief, 58% voor het opstellen van een cv en 52% ter voorbereiding op het sollicitatiegesprek. Opvallend: 38% gebruikt A.I. voor het verkrijgen van onderhandelingstips; en mannen zeggen het meer in te zetten dan vrouwen (28% vs. 20%).

53% van de sollicitanten die ChatGPT gebruikte tijdens de sollicitatieprocedure, werd nadien aangenomen.

Dat sluit aan bij onderzoek eerder dit jaar van sollicitatieplatform Lerensolliciteren.nl, waarvoor 1.000 werkzoekenden zijn ondervraagd, en waaruit bleek dat al 25% van de sollicitanten ChatGPT gebruikt voor het opstellen van een cv en sollicitatiebrief, en dat 72% van hen zegt dat dit vaker leidt tot een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. En dat niet alleen: 53% van de sollicitanten die ChatGPT gebruikte tijdens de sollicitatieprocedure, werd nadien aangenomen. En 64% gaf aan zelfverzekerder te zijn tijdens het sollicitatieproces dankzij het gebruik van ChatGPT. Interessant feitje in dit onderzoek is verder dat ongeveer 30% van de sollicitanten denkt dat recruiters niet op de hoogte zijn van hun A.I.-gebruik.

Niet bij de brief alleen

En het blijft niet alleen bij hulp bij sollicitatiebrieven en cv’s, of voorbereiding op sollicitatiegesprekken. Het gaat zelfs al tot aan hele interviews aan toe, zoals onderstaande recente video van de Brit Aidan Cramer toont:

Als recruiters A.I. inzetten om interviews te doen, dan kunnen kandidaten dat natuurlijk net zo goed. ‘De A.I.-interviews zijn zelfs vaak uitdagender dan de gesprekken in werkelijkheid’, aldus Cramer, de CEO van aiApply, die ook meldt van plan te zijn een gids te schrijven over het gebruik van A.I. om een sollicitatiegesprek te voeren, en er vorig jaar ook al eens internationale media mee haalde. Volgens Cramer hebben mensen die van zijn platform gebruik maken een 80% grotere kans om aangenomen te worden.

@aidancramer Caught my housemate cheating during a job interview! #JobInterviewTips #AIPower #InterviewHacks #TechMagic #NextGenTools #InterviewSecrets #SpyCamReveal ♬ Cute – Aurel Surya Lie

‘Het nieuwe solliciteren’

Welkom in de nieuwe wereld van het solliciteren, aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. Recruiters moeten beter nadenken hoe hiermee om te gaan, schreef hij al eerder. ‘Het spel is echt op de wagen’, zegt hij nu. ‘Kandidaten laten precies zien waar de markt naartoe beweegt. Dit betekent in eerste instantie heel veel meer werk voor recruitmentafdelingen. Werknemers en werkzoekenden adopteren nieuwe technologie razendsnel en alleen de bureaus en werkgevers die daar direct op inspelen zullen straks de winnaar zijn.’

‘Dit soort gebruik van A.I. maakt nog meer duidelijk hoe irrelevant prescreening, motivatiebrieven en cv’s eigenlijk zijn.’

Technologie implementeren om te checken of cv’s en motivatiebrieven door een mens of door een machine zijn geschreven? Volgens Waasdorp heeft het niet veel zin. ‘Die trein is al vertrokken’, zegt hij. ‘We zullen iets anders moeten verzinnen om kandidaten te gaan screenen. Dit soort gebruik van A.I. maakt nog meer duidelijk hoe irrelevant prescreening, motivatiebrieven en cv’s eigenlijk zijn. Ik denk dat veel bureaus en assessmentpartijen niet lekker slapen. Of dat in de nabije toekomst niet meer doen.’

‘Perfecte cv’s’

Volgens Waasdorp zal juist vanuit de kandidaat de revolutie op gang komen. Nu kandidaten makkelijk ‘perfecte cv’s en motivatiebrieven’ kunnen schrijven, door eenvoudigweg de vacature aan ChatGPT te voeren, kunnen ze bij wijze van spreken duizenden brieven de deur uitdoen, en zelfs A.I. een eventuele uitnodiging en interview laten behandelen. Tot aan de eerste werkdag zou het zo kunnen gebeuren dat de werkgever niet eens beseft niet met een mens te maken te hebben. En – mocht de baan remote zijn – dat kan zelfs daarná nog het geval zijn. Hypothetisch gezien.

De vraag is natuurlijk: hoe erg is dat? En hoe waarschijnlijk is het? Maar duidelijk is dat recruiters hun spel zullen moeten aanpassen, zegt Waasdorp. En sneller dan ze nu mogelijk nog beseffen. ‘ATS-systemen hebben nog geen A.I.-filter. Het enige wapen dat ik nu nog kan bedenken, is dat werkgevers samen met bureaus een soort standaard afspreken met elkaar. Eigenlijk niet afspreken, maar: omarmen. Want met SkillsCV ligt die al klaar. Daarmee wordt matching, selectie op skills voor iedereen hetzelfde. Met dezelfde skillstaal. En wordt manipulatie door het A.I.-gebruik voor cv’s en motivatiebrieven gereduceerd tot het minimum.’

Fake applicants?

Sollicitanten die vervolgens met A.I. ook hun sollicitatiegesprek ingaan, heb je daarmee natuurlijk nog niet voorkomen, dat beseft hij ook. Maar, zo vraagt hij zich af, misschien moeten we daar ook helemaal niet rouwig om zijn. ‘Als je A.I. gebruikt voor het maken van een perfect matchend cv of in je sollicitatiegesprek … ben je dan een fake applicant, een fraudeur of gewoon heel slim? Vooralsnog denk ik het laatste. Maar de gevaren liggen heel dichtbij, dat zie ik ook.’

Meer weten?

Op donderdag 28 november vindt het A.I. & Recruitment-congres plaats, een dag boordevol interessante sprekers over de invloed van artificial intelligence op de wereld van werving en selectie. Schrijf je nu nog snel in!

AI & Recruitment congres

 

Lees ook

A.I.-beelden via Pixlr

Marleen Wallerbosch (Romyn): ‘Als je als recruiter jezelf blootgeeft, doet de kandidaat dat ook’

Wederkerigheid, het is een van de bekendste beïnvloedingsprincipes van Cialdini. En hij komt ook in recruitment goed van pas, zegt Marleen Wallerbosch, onlangs winnaar van de Bureaurecruiter van het Jaar-Award, bij zowel het publiek als de vakjury. Zelf zegt ze bijvoorbeeld in elk gesprek met een kandidaat te beginnen met iets over zichzelf te vertellen. Haar eigen verhaal, open en eerlijk, met alle hoogte- en dieptepunten erbij. Het is een manier om ook de kandidaat zich open te laten stellen, zegt ze in een podcast die op dezelfde dag is opgenomen.

Vaak gaat het juist in dat soort openhartige momenten om ‘precies de dingen die je nodig hebt om als recruiter goede match te maken’, zegt ze. Want juist op dat vlak laat artificial intelligence het nog afweten, en toont zich volgens haar de waarde van de menselijke verbinding in het proces. Het is een opvatting die ze deelt met de winnaar van vorig jaar, Stéphanie Berris, met wie ze binnenkort een keertje een kop koffie zegt te gaan drinken. ‘Mensen verbinden, dat vind ik nog elke dag leuk om te doen’, zegt ze.

Speaker notes

Op de jurydag maakte Wallerbosch veel indruk. Ze had de avond ervoor speaker notes gemaakt, samen met haar team, met allemaal informatie. Maar al na drie minuten besloot ze die aan de kant te leggen. ‘Ik dacht: f*ck it, dit is niet wie ik ben, met die speaker notes. Uit mijn emotie dacht ik: ik ben de vrouw van het verhaal vertellen hoe mijn reis is verlopen. Laat ik dat nu ook doen.’ En dus vertelde ze over hoe ze na 14 jaar ‘bij de grote jongens’ Randstad en YER met een ernstig zieke dochter te maken kreeg, en daarna besloot voor zichzelf te beginnen, maar dan met meer een ‘betekenisvolle’ aanpak.

‘Toen onze dochter ernstig ziek werd, was dat voor mij het moment om te denken: waar gaat het nou om in het leven? Toen zij thuis was, en ik enerzijds werd uitgenodigd voor incentive op Ibiza, en anderzijds pgb-formulieren aan het invullen was, dacht ik: dit gaan we anders doen. Daarop heb ik mijn baan opgezegd en ben met Romyn begonnen.’ Een recruitmentbureau dat zich onderscheidt met onder meer: donaties aan goede doelen, pro deo wervingen, en ook – heel opvallend – de opzet van een organisatieadviesbureau, bedoeld om organisaties uiteindelijk juist flink te laten besparen op de kosten van werving en selectie.

‘Anti-recruitment’

‘Anti-recruitment’, noemt ze dat deel van haar bureau ook wel eens gekscherend. ‘Al moet je daar wel een beetje mee oppassen natuurlijk’, vult ze aan in de podcast. Haar bureau telt inmiddels zo’n 16 mensen. Maar Wallerbosch is nog steeds wel het boegbeeld. Met veel zichtbaarheid op sociale media. Ook daar is haar openheid en kwetsbaarheid haar kracht, denkt ze. ‘En: goed beeldmateriaal. We hebben een goede fotograaf, een vriendinnetje van vroeger. Maar ook: iemand die even met je teksten meeleest. Ik geloof heel erg in A.I. Maar in mijn ogen schrijf je je teksten zelf, en laat je A.I. alleen even meekijken of die goed vindbaar is.’

Marleen Wallerbosch te midden van de andere finalisten: Simon van Zeelst, Edwin Klomp en Kristel van Prattenburg.

Ze zit momenteel al 18 jaar in het recruitmentvak. In die tijd heeft ze al veel meegemaakt, maar een optreden als Bureaurecruiter van het Jaar was ook voor Marleen Wallerbosch een primeur. ‘Ik had me voorgenomen om niet zenuwachtig te zijn. Maar dat was ik natuurlijk wel. Klotsende okseltjes. En toen Stéphanie over mij ging vertellen, sloeg ze de spijker op z’n kop. Dat je naast recruiter en ondernemer ook mama bent. Dat leidde tot heel wat emoties. Een combinatie van yes yes en heftig, wow en enorme dankbaarheid.’

Luister de hele podcast

Meer weten over de unieke aanpak van Marleen Wallerbosch? Je hoort het allemaal in de hele podcast, waarvan de komende week nog meer afleveringen online komen:

Lees ook

Mathijs Bouman: ‘Nog onvoldoende besef van de structurele krapte’

Wethouders die nog steeds blij zijn met het openen van een nieuw bedrijventerrein in een gemeente, terwijl de lokale mkb’ers tandenknarsend toekijken – ze hebben immers al zo weinig personeel. Het is een beeld dat voor velen nog steeds wennen is, vooral mensen die in de jaren 70 en 80 zijn groot geworden, met de angst voor massale werkloosheid. Maar volgens econoom Mathijs Bouman wordt het toch echt tijd om anders te gaan denken. ‘We leven in tijden van grote krapte. En dit gaat nooit meer over. Ook niet als er een recessie is’, zei hij vorige week, tijdens de derde editie van de Total Talent Summit in Hotel Nassau in Breda.

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

De Nederlandse economie kende vorig jaar drie kwartalen van krimp achter elkaar, zo maakte Bouman zijn gehoor van zo’n ‘total talent managers’ duidelijk. Dat is echt ongekend, en al heel lang niet meer voortgekomen. Maar tot een grote stijging van de werkloosheid leidde het nauwelijks. Sterker nog: de krapte op de arbeidsmarkt bleef over vrijwel de hele linie groot. Vrijwel iedereen in Nederland heeft een baan, van jong tot oud. En dat werd de afgelopen jaren zelfs alleen nog maar meer, vooral onder jongeren en ouderen.

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

Sterker nog, in heel Europa zijn er nergens zo weinig jongeren die niet in opleiding of aan het werk zijn als in Nederland, liet Bouman zien. Of, zoals hij het op het podium uitdrukte: ‘Nederlandse jongeren zijn veruit het minst labbekakkerig van heel Europa.’ Het idee dat jongeren lui zijn? Verwijs het maar naar het rijk der fabelen, zegt hij. En dus noemt hij ook zoiets als een sociale dienstplicht een ‘erbarmelijk idee’. ‘Laat die oude mensen vooral voor zichzelf een sociale dienstplicht invoeren. Die jongeren zijn allemaal al in opleiding, of aan het werk.’

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

‘Arbeidsmarkt geeft geen krimp’

Als hij terugblikt op 2023, valt het Mathijs Bouman vooral op dat de arbeidsmarkt ‘letterlijk geen krimp heeft gegeven’, terwijl de algemene economie juist pruttelend tot stilstand kwam, vanwege Oekraïnecrisis, inflatie, en stijgende rente. ‘Sterker nog: de arbeidsmarkt is gewoon een groeibelemmering voor veel organisaties gebleven.’ Ondanks een forse loongolf die eigenlijk over de hele economie rolde.

‘Sommigen denken dat er nog meer uit de droge spons kan worden geknepen, maar ik zou niet weten waar.’

De werkloosheid? Die is ook nu nog ‘veel te laag’, constateert hij. ‘Alles onder de 5% is krap.’ En met een werkloosheid die nu nog ruim onder de 4% zit, is daarvan dus zeker sprake. ‘Sommigen verwachten dat er nog meer uit de droge spons kan worden geknepen, en het arbeidsaanbod zich dus aanpast. Maar ik zou niet weten waar dat vandaan zou moeten komen. Krapte, krapte, krapte, dat blijft het verhaal voor de Nederlandse arbeidsmarkt.’

Goede match

Hij vindt het zelf ook ‘fascinerend’, die situatie waarbij er (ruim) meer vacatures dan werklozen zijn. ‘Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik het ooit zou meemaken. De langdurige werkloosheid staat in Nederland al een tijd op het allerlaagste peil ooit. Dat is echt een probleem. Een beetje werkloosheid is ook goed. Je hebt tijd nodig om een goede match te laten plaatsvinden. Daarvan is nu geen sprake. En als je nu banen creëert, maak je het probleem eigenlijk alleen maar groter.’

‘Als je nu banen creëert, maak je het probleem eigenlijk alleen maar groter.’

Het probleem, het mag bekend zijn, is de demografie. We worden met z’n allen gemiddeld steeds ouder, en er staan steeds minder jongeren klaar om het werk over te nemen. ‘Vaarwel bevolkingspiramide’, noemt Mathijs Bouman het. ‘Forget it. We spreken voortaan over een bevolkingspilaar. Waar in 1950 nog 7 mensen van tussen de 20 en 65 klaarstonden om te werken, tegenover elke AOW’er, is dat nu 3:1, en dat neemt zelfs nog af naar 2:1 in 2040. Om die vergrijzing draaglijk te houden, heb je wel migratie nodig. Het kan echt niet anders. Als je dat niet toelaat, daalt de beroepsbevolking tot 2070 met bijna 2 miljoen mensen.’

Sectorbeleid

Om de krapte op de arbeidsmarkt over de hele linie te verminderen, kun je wel denken aan sectorbeleid, aldus Bouman. Oftewel: minder werkgelegenheid creëren in slachterijen, kassen, distributiecentra, en de gewone akkerbouw. ‘Die sectoren kun je het lastiger maken met vergunningen.’ Dat zou Nederland weinig welvaart kosten, stelt de econoom, en tegelijk de situatie op de arbeidsmarkt wat kunnen verlichten. Een pleidooi dat ook elders al te horen was.

‘Met z’n allen meer uren werken is een heel armoedige manier van groei.’

Maar dan nog, de demografische uitdaging los je er natuurlijk niet mee op, onderstreepte hij ook. Daar is eigenlijk maar één remedie tegen: de arbeidsproductiviteit. Want die stagneert de laatste jaren. Maar juist daar zit ‘de enige bron van reële groei’, stelt hij. ‘Het is de magische toverstaf voor elke econoom.’ Oftewel: in plaats van meer uren werken, of: meer dagen, met meer mensen, moeten we met hetzelfde aantal mensen in dezelfde tijd méér gaan zien te produceren. ‘Het BBP per uur moet omhoog. Nu is de enige bron van groei dat we met z’n allen harder gaan werken. Maar dat is natuurlijk maar een heel armoedige manier van groei.’

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

Gaat A.I. helpen?

Zou A.I. dan uitkomst kunnen bieden? Bouman heeft er wel enig vertrouwen in. ‘Het idee dat het de werkgelegenheid bedreigt moeten we maar aan de kant zetten. Daar zouden we misschien zelfs wel blij mee moeten zijn. Ik zou dan ook zeggen: wees er niet al te bang voor. In deze tijd is geld niet het probleem. Klanten ook niet. De bottleneck is: er is geen personeel. Dat wordt nog altijd onvoldoende beseft in dit land. Juist A.I. zou daar op lange termijn bij kunnen helpen.’

‘Een faillissementsgolf zou juist goed zijn. Ook voor de arbeidsmarkt.’

Hoe het komt dat die productiviteitsgroei toch niet echt van de grond lijkt te komen? ‘Ik denk ook dat het komt door de gemiddelde leeftijd van de directeur-grootaandeelhouder in het mkb. Die denkt: ik zou best willen automatiseren, maar ja, ik hoef nog maar 5 jaar, laat de volgende generatie het maar doen.’ Ook het lage aantal faillissementen is wat hem betreft ‘een veeg teken’. ‘Een faillissementsgolf zou juist goed zijn. Ook voor de arbeidsmarkt. Creatieve destructie. We zijn in een soort compensatiemaatschappij terecht gekomen. Dat is niet goed, dat moet echt anders, willen we met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken.’

Lees ook

Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Transdev 500 buschauffeurs wist te werven (inzending Abovo Maxlead)

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Zij zijn actief onder bekend van merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles. De organisatie is in Nederland nog niet zo bekend en tegelijk is er een continu tekort aan buschauffeurs. Vandaar de vraag: ‘Help ons met onze positionering als aantrekkelijke werkgever. Wij hebben acuut 500 buschauffeurs nodig. Hoe en waar kunnen we deze mensen vinden?’ Dit zijn twee communicatievraagstukken: employer branding én directe werving.

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, maar nog niet zo bekend.

De primaire focus is de wervingscampagne, rekening houdend met de middellange termijn, ondersteund met een actiecampagne: de “Ik bestuur de bus”-dagen om de werving op een ludieke manier te boosten. De employer brand-campagne wordt op een later moment apart gelanceerd en uitgerold.

Ik Buschauffeur?

Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden. Maar hoe communiceer je dit op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met één relevante boodschap? Zo ontwikkelden wij de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen te activeren en zélf na te denken over deze mogelijke carrière(switch). Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen triggeren we mensen dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren, zoals betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laadden we low-key via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.

Ik bestuur de bus-dag

De ”Ik bestuur de bus”-dag heeft een actiematig karakter. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Aangejaagd via een leadgeneratie campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde een half uur achter het stuur kan, samen met een instructeur. Na afloop kun je vragen stellen of je direct inschrijven voor de academy.

Wat was de impact van de case?

Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In één jaar tijd zijn in totaal meer dan 1.256 bezoekers op de ”Ik bestuur de bus”-dagen geweest en meer dan 2.233 gemeten sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Ruim voldoende om het acute probleem van het tekort aan buschauffeurs te verhelpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s door de campagne te draaien onder de eigen labels. Het zorgt er tevens voor dat de huidige medewerkers zich ook betrokken voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder diverse doelgroepen. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe kandidaten die nog niet eerder bij dit beroep hebben stilgestaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Transdev

  • Adrie Schalkwijk, Manager Academy
  • Sonja Klijn, Manager Recruitment
  • Olga Oostvriesland, Manager HR Regio Zuidoost
  • Colin Breel, Manager HR Connexxion
  • Marieke Wijdogen, Coördinator Instroom & SROI
  • Danielle Visser, Medewerker Recruiter
  • Jonne van Eck, Manager Corporate Communicatie
  • Sander Geurts van Kessel, Arbeidsmarkcommunicatie strategie

Abovo Maxlead

  • Paul Tops, Creative Strategist
  • Jorine Zuijderduijn, Media Consultant
  • Michel Schipper, Client Service Director
  • Tjeska Kohlbrugge, Project- en Campagnemanagement
  • Petra de Waal, Head of AM Recruitment
  • Creatie AM Beyond
  • Team Mediaplanning, Digitaal, Traffic

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

De meeste mensen in Nederland hebben wel eens gehoord van het Leger des Heils. Maar wie je het ook vraagt, iedereen heeft een ander beeld van wat de organisatie doet. Een groot gedeelte denkt dat er vooral vrijwilligers werken en dat levert ons een ‘lief’ imago op van lieve mensen die andere mensen helpen. Maar de realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen (combinatie van verslavings- en psychische problematieken). Dat beseft de gemiddelde Nederlander vaak niet.

De realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen.

Een organisatie die ongeveer 1.500 betaalde medewerkers per jaar aanneemt en op zoek is in de top 5 schaarse profielen van een uitdagende arbeidsmarkt. Hoe deden we dat en hoe willen we dat gaan doen? Het Leger des Heils is gewend om content te delen van lachende medewerkers om te laten zien hoe ‘leuk’ het is om bij ons te werken. Maar is dat de realiteit? Wat onderscheidt ons daarmee ten opzichte van andere professionele zorgorganisaties? Ga je daarmee de juiste medewerkers vinden en behouden als het werk niet altijd even leuk is?

Buiten onze comfortzone

Het leek ons goed om het over een andere boeg te gooien en een campagne te ontwikkelen die buiten onze comfortzone zou gaan. Samen met Redmatters wilden we de realistische kant van ons werk laten zien die juist vaak niet leuk is. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen en de uitdaging aangaan. Zo ontwikkelde we een online campagne concept dat de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker mee kijkt in de moeilijke situaties waar je mee om moet kunnen gaan.

We willen de juiste kandidaten aantrekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen.

De titel en beelden van de campagne dwingt mensen om een keuze te maken of een baan bij onze organisatie iets of niets voor ze is!

Wat was de impact van de case?

Wervingsresultaten in 8 maanden van mei tm dec 2023 (campagne loopt totaal een jaar tot en met eind april 2024)

  • Meer dan 10.000.000 vertoningen op socials
  • Meer dan 130.000 mensen op onze landingspagina
  • Toename van 30% sollicitaties (3.000 meer dan zelfde periode jaar ervoor)
  • Verhoging in kwaliteit sollicitant (verwachting, nog geen statistieken)
  • Mensen die langer blijven werken bij ons omdat ze weten en hoe heftig het werk kan zijn en dus beter weten waar ze aan beginnen (verwachting, nog geen statistieken)

Secundaire doel:

  • Imagoverbetering van ‘Vrijwilligersorganisatie’ naar ‘Professionele Zorgorganisatie’.
  • Imagoverbetering van ‘lieve’ cliënt-doelgroepen naar heftige doelgroepen en dus werk waar je tegen moet kunnen.
  • Onder de aandacht brengen van een aantal specifieke functies die je bij ons kunt doen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Vanwege de goede resultaten.
  • Omdat we met deze campagne buiten onze comfortzone zijn gegaan en het ook de nodige risico’s met zich mee brengt (want ergens hebben ook een belang om het imago te houden om vrijwilligers aan te blijven trekken en donaties te ontvangen waar we van afhankelijk zijn).
  • Een non-profitorganisatie die zichzelf via een campagne op de voorgrond durft te zetten als professionele zorgorganisatie en werkgever.
  • Heftige beelden van een doelgroep waar de gemiddelde Nederlander niet mee te maken heeft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Leger des Heils (opdrachtgever)

  • Ruud de Groot

Redmatters (opdrachtnemer)

  • Vivian Landa (Accountmanager)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hell’s Kitchen gezamenlijke road-to-success: 80 hires in 6 maanden (inzending the HERD)

De Rotterdamse horeca-onderneming Hell’s Kitchen Horeca Groep, bekend van zaken als het Zalmhuis, NRC en Het Westerpaviljoen, stond in de zomer van 2022 voor een unieke uitdaging: het openen van een gloednieuwe, maar nog geheime, high-end horecazaak en het werven van 80 ervaren horecatoppers.

De beleving rondom de nieuwe zaak kon je niet voelen, de kracht van de groep niet beleven.

Digitaal marketingbureau RAFT pakte de opdracht met beide handen aan. Via het opstellen van candidate journeys per persona (see-think-do-care-model) werden de grootste knelpunten voor de doelgroep ontdekt: de website, de beleving rondom de nieuwe zaak kon je niet voelen, de kracht van de groep kon je niet beleven én het sollicitatieproces kon je niet goed ervaren.

Tweeledige strategie

Hieruit ontstond een tweeledige strategie: 1. Een tijdelijke website rondom de nieuwe zaak met de naam: The Next Big Thing, voor werving personeel en nieuws over de voortgang rondom de opening. 2. Een nieuwe website voor de gehele Hell’s Kitchen-groep om toekomstige werving van kandidaten in succesvolle banen te leiden.

The Next Big Thing is conceptueel uitgewerkt met branding agency OFFFF. Een nieuwe site, posters door Rotterdam, de locatie op de Coolsingel volledig gewrapped. Een doorvertaling naar video’s, teasers, social ads, retargeting content en vacaturepromoties. Alle middelen volledig toegespitst op de te targetten doelgroepen (van bediening tot keuken) en afgestemd op het moment van de candidate journey (van employer branding tot hire). Binnen 6 maanden werden 80 collega’s aangenomen.

Elk aspect van de site is ontworpen met het oog op de jonge, dynamische doelgroep die Hells Kitchen aanspreekt.

Het ontwikkelen van het centrale platform voor Hell’s Kitchen Horeca Groep werd door digitaal bureau Elephant opgepakt. Van belang was het behoud van de unieke identiteit van elke horecazaak, maar ook gemeenschappelijke grond voor alle vacatures – van barbediening tot management en kantoorfuncties. De kern van deze uitdaging lag in de branding. Elk aspect van de site was ontworpen met het oog op de jonge, dynamische doelgroep die Hells Kitchen aanspreekt: hip, snel, en gefocust op kwalitatief eten en beleving.

Wat was de impact van de case?

Resultaten The Next Big Thing: er werd gestart met een reeks teaser-campagnes die weinig onthulden over het nieuwe concept, maar wel genoeg intrige opwekten. Kort gezegd: vol gas starten om veel bezoek te trekken, om vervolgens de juiste kandidaten aan te trekken via opvolgcampagnes. RAFT heeft gebruikgemaakt van retargeting, geofencing, look-a-like campagnes en interesse-targeting, toegespitst op mensen met horeca-ervaring of relevante kenmerken uit de persona’s. Naast harde conversie zijn er soft contactmogelijkheden toegevoegd: WhatsApp, mail, en bellen.

De cijfers: in 6 maanden zijn bijna 1,5 miljoen personen bereikt. Van de ruim 18.000 websitebezoekers kwamen er 12.000 via betaalde advertenties. Er waren 200 directe sollicitanten en 270 extra contactverzoeken. 1,1% harde conversie (=sollicitant). 30% van alle sollicitaties (hard + soft) is aangenomen = 80 collega’s. Kosten per nieuwe collega: 363 euro.

Voor livegang: gemiddeld 10 sollicitanten per maand. Na livegang: gemiddeld 20 per maand.

De Hell’s Kitchen Horeca Groep-site zelf is ontworpen met een focus op eenvoud en gebruiksvriendelijkheid, waarbij lange teksten worden vermeden en bezoekers direct worden geleid naar wat ze kunnen doen en verwachten. Het sollicitatieproces is duidelijk in stappen weergegeven, waardoor kandidaten moeiteloos kunnen navigeren door de benodigde stappen om deel uit te maken van de Hells Kitchen-familie. Websitebezoekers voor livegang: gemiddeld 600 per maand. Na livegang: gemiddeld 1.750 per maand. Voor livegang: gemiddeld 10 sollicitanten per maand. Na livegang: gemiddeld 20 per maand.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het ging hier om een flinke uitdaging met enkele ‘nadelige’ randvoorwaarden: een extreem krappe arbeidsmarkt, een geheim concept, geen visuele identiteit en geen opgestelde online recruitment journey. Door het bundelen van de juiste krachten en expertises is het gelukt om met de de juiste focus, beperkte financiële middelen én een ijzersterk concept voldoende horeca toppers te vinden voor de opening.

De case onderscheidt zich door de duurzame en structurele impact op de werving van de Hell’s Kitchen.

De case onderscheidt zich door de duurzame en structurele impact op de werving van de Hell’s Kitchen. Alles wat is gebouwd was niet voor eenmalig concept, maar heeft een blijvende impact op de belangrijkste KPI’s: naamsbekendheid, bezoekers en sollicitanten van iedere horeca zaak. De impact is te zien in de toename van maandelijkse sollicitaties zonder extra wervingscampagnes. Dit toont een toename in naamsbekendheid, zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van Hell’s Kitchen als werkgever. De samenwerking heeft als het ware ervoor gezorgd dat Hell’s Kitchen matchmakers zijn geworden voor de Rotterdamse horeca.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern: RAFT, Elephant
Extern: OFFFF

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

Werken als magazijnmedewerker in het vernieuwde, moderne warehouse van Solar. Om deze doelgroep te interesseren voor een baan, ontwikkelde Solar in samenwerking met EN HR solutions een wervingscampagne met als concept: Solar geeft je energie. Door uitgebreid doelgroeponderzoek te doen hebben we de USP’s van de functie naar boven weten te halen. Het haakje? De sfeer, gezelligheid en collegialiteit binnen de afdeling. Een band tussen medewerkers die aanstekelijk werkt en een doorslaggevende factor is om langer te blijven en lekker te werken. Want: samen maak je het verschil. Hier kun je zijn wie je bent en voel je je welkom, altijd.

De collegiale band vertalen we in de video van vallende dominostenen naar een werkdag in het warehouse.

Via een video laten we dit creatief concept het best tot zijn recht komen. De sterke collegiale band is de invalshoek van de video waar we de symboliek van vallende dominostenen vertalen naar een werkdag in het warehouse. Elk shot van de video is een verbindende schakel in de vorm van een medewerker die een bijdrage levert aan het totale proces. Deze ‘energiegevers’ op de werkvloer maken het leuk en geven de positieve energie aan elkaar door. Een mix van aanstekelijke shots die energie geven én praktische shots die laten zien dat Solar Nederland een mooie, professionele plek is om te werken waar nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen.

In deze campagne spreken we ervaren magazijnmedewerkers aan en mensen die interesse hebben in het vakgebied, maar nog niet (veel) ervaring hebben. In de campagne is gebruik gemaakt van een gerichte mediastrategie met diverse mediakanalen en uitingen. De strategie is gericht op een awareness-fase, attraction-fase en action-fase. In de awareness-fase is de full video ingezet op diverse kanalen: YouTube, Display, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Voor de attraction-fase en action-fase hebben wij verkorte video’s en animated banners ingezet. De bezoekers zijn doorgestuurd naar de vacature.

Wat was de impact van de case?

De doelgroepgerichte aanpak in de targetting en contentproductie heeft ervoor gezorgd dat de juiste doelgroepen zijn bereikt met passende content. Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland. Ook intern is het werkgeversmerk op deze manier opnieuw geladen.

Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland.

Medewerkers zijn trots op de video. Deze wordt via meerdere schermen in het kantoorpand getoond, evenals in het magazijn zelf. De wervingscampagne en boodschap wordt breed gedragen, mede doordat het warehouse heel veel aandacht heeft gekregen door de uitbreiding en verbouwing. Medewerkers vanuit andere afdelingen hebben ook meer aandacht voor het warehouse en de collega’s die hier werken. Ook vanuit de sollicitanten complimenten gekregen over de video. Sterk om te laten zien gedurende het recruitmentproces.

De campagne biedt de volgende (kwantitatieve) uitkomsten:

  • Looptijd: juli 2023 t/m januari 2024
  • Meer dan 1 miljoen impressies
  • Meer dan 140 sollicitaties
  • 16 nieuwe medewerkers (conform doelstelling)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De doelgroepgerichte aanpak, de hoge kwaliteit van de content én de sterke mediastrategie die is ontwikkeld om potentiële talenten voor Solar te werven. Dát maakt deze case zo succesvol. De resultaten van de campagne zijn ook uiterst positief. De doelstelling van 16 nieuwe medewerkers is behaald. Daarnaast heeft de campagne online enorm veel impressies en videoweergaven.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne: het creatieve thema ‘Solar geeft je energie’ is écht te koppelen aan de realiteit binnen Solar. Want, iedere medewerker binnen het warehouse levert daadwerkelijk een bijdrage aan het totale proces en vormt zo een verbindende schakel. Juist samen maak je het verschil en ieder individu mag er zijn. Welke rol of functie iemand ook heeft. Door in de video deze verbinding naar voren te brengen, laten we in deze campagne letterlijk de energie zien en zetten we Solar sterk neer als een zakelijke, maar ook sociale en mensgerichte werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Solar Nederland: Martijn Rengers, André Lankhorst, Remco van Haastrecht
  • EN HR solutions: Julene Kaandorp, Ray Pluim, Stefan Makkus, Nicky Magielsen, Lucca Wilderom, Babet Hendriks, Esmaralda Naalden en Frank Elzinga
  • Extern: Huub the producer (videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Je kunt méér dan je denkt! (inzending Wiertz Company)

Wiertz Company is allround HR-dienstverlener met haar roots in de uitzendbranche. Van origine een Limburgs familiebedrijf, met landelijke ambities. Met 12 hubs van Maastricht tot Rotterdam hebben we de ambitie om iedereen aan een baan te helpen. Een ambitie waarin we vooral buiten Limburg qua naamsbekendheid en recruitmentkracht nog een wereld te winnen hebben. Wiertz Company heeft deze uitdaging aangegrepen en kwam met een charmeoffensief om in de minder bekende regio’s het bedrijf rond de feestdagen op de kaart te zetten. Een crossmediale campagne met als hoofddoel naamsbekendheid te boosten.

De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje.

De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje; de warmte van Kerstmis. Want wat is er nou belangrijker met Kerstmis dan de kostbare banden met familie en echte verbondenheid?

We schoten met onze partner Supersky en met medewerking van Magisch Maastricht een ‘Kerstfilm’ waarin we de nadruk hebben gelegd op dat je méér kunt dan je denkt. Deze video hebben we ingezet in een social media campagne die zich verspreidde over LinkedIn, Facebook en Instagram, om daarmee een kanalenmix te pakken die beide doelgroepen (b2b/b2c) bereikt.

Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness.

Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness in het dekkingsgebied van Wiertz Company, dat werd opgevolgd door lokale acties. In de geest van vrijgevigheid (en herkenbaarheid met de kerstfilm) werden oranje wanten uitgedeeld, die niet alleen warmte boden, maar ook symbool staan voor de toewijding aan onze maatschappelijke betrokkenheid (iedereen aan een baan helpen). Deze wanten vonden hun weg naar de handen van de mensen in focusregio’s Eindhoven en Bergen op Zoom. De wanten werden ook verzonden aan klanten en prospects, vergezeld van een persoonlijke boodschap met een trackable QR-code om het effect van de offline acties door te meten. Een beetje extra aandacht voor elkaar, precies waar het om draait.

Wat was de impact van de case?

We hebben met de online campagne ruim 700.000 weergaven binnen het dekkingsgebied van Wiertz Company bereikt (geholpen). Daarmee werd de target van 500.000 weergaven ruimschoots overtroffen. Daarnaast heeft de video een organisch bereik (spontaan) van bijna 14.000 views op de social kanalen weten te halen met een engagement-ratio van 4,9%. Bijzonder hoog voor Wiertz Company.

De wanten-actie (offline activatie) voor kandidaten richtte zich op twee steden. Daarnaast zijn de wanten uitgedeeld onder klanten en prospects, waarmee we in totaal ruim 1.000 paar wanten hebben uitgedeeld. Deze offline actie heeft ondanks de hoofddoelstelling van naamsbekendheid gezorgd voor een conversiepercentage van 8%, gemeten door trackable QR-codes aan de wanten te bevestigen.

Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel.

Naast de meetbare resultaten moeten we ook benoemen hoe positief deze actie werd ontvangen door onze doelgroepen. Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel. Daarnaast zijn we vanuit Wiertz Company natuurlijk ook apetrots op het resultaat dat we als team hebben neergezet met deze campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het inspelen op emotie en gevoel gaan hand in hand met de waarden van familie en het familiebedrijf Wiertz Company. Emotie is persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen uitdagingen. Dat iedereen uniek is, weten we als geen ander. Dát maakt talent. Dát maakt, dat je meer kunt dan je denkt. En daar zetten wij ons elke dag voor in.

Aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!

Deze case moet een Werf& Award winnen, want het is niet alleen een voorbeeld van moderne arbeidsmarktcommunicatie, maar ook een herinnering aan de tradities van Kerstmis. Met één multimediale campagne slaagden we erin diverse doelgroepen te bereiken, maar ook een boodschap van verbinding, saamhorigheid en de kracht van je eigen talent uit te dragen. De wereld van werk is nog nooit zo dynamisch geweest als nu. Een beetje extra aandacht voor het individu én voor elkaar is daarom helemaal niet verkeerd. Sterker nog, aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!

Credits case

De interne betrokkenen zijn:

  • het team van Sales, Marketing en Communicatie van Wiertz Company;
  • Bart Broenink (Manager),
  • Jessie Vreuls (Branding),
  • Rowie Capellen (Content),
  • Jesse Jevsinak (Campagne),
  • Lucas Sijbenga (Campagne),
  • Julian Freudenberg (Engagement),
  • Esmee Paffen (Offline) en
  • Fleur van der Meer (Content).

De externe betrokken zijn:

  • Supersky Studio voor de productie van de video, met medewerking van
  • Magisch Maastricht voor de locatie van de video.
  • Dank voor de samenwerking gaat uit naar Jan-Willem Buck voor het drukwerk en het regelen van de wanten op korte termijn.

Speciale dank gaat uit naar Harm en Dionne Wiertz, die als founders van Wiertz Company, een rol hebben gespeeld in de video.

]

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook