Flynth wordt eerste accountancykantoor dat alle sollicitanten via een game gaat selecteren

Niet alleen de opleiding is van belang, maar juist ook de competenties die een kandidaat meebrengt. Maar dat aspect blijft juist vaak onderbelicht op een traditioneel cv, ziet Ingrid van Gelder, Recruitment Manager bij Flynth, de grootste accountants- en adviesorganisatie voor het MKB. En daarom heeft het bedrijf recent besloten in zee te gaan met Equalture, wiens ‘game-based assessmentplatform’ de accountants moet ondersteunen bij de overgang van ‘een meer subjectief en cv-gericht wervingsproces naar een objectieve en competentiegedreven aanpak voor zowel instroom als doorstroom van talent’, zoals Van Gelder het noemt.

‘De urgentie om gelijke kansen te waarborgen vraagt om lef om wervingsprocessen radicaal te veranderen.’

De stap naar games komt voort uit de enorme druk op de arbeidsmarkt bij accountants, gecombineerd met ‘de urgentie om gelijke kansen te waarborgen’, aldus Van Gelder. ‘Dat vraagt om lef om wervingsprocessen radicaal te veranderen. Wij streven naar een meer objectieve selectieprocedure, waarbij elke kandidaat een eerlijke kans krijgt in het selectieproces. Daarom zullen vanaf nu alle kandidaten direct na de sollicitatie worden uitgenodigd om de games van Equalture te doorlopen, waardoor wij hen op een andere, eerlijkere manier leren kennen.’

Innovatief

‘Als vooruitstrevende organisatie willen wij ons blijven onderscheiden’, aldus Raad van Bestuur-voorzitter Bas Hidding (die recent zijn aftreden aankondigde). ‘Gamification is relatief nieuw in onze sector en biedt ons de gelegenheid op een innovatieve manier in contact te komen met toekomstige collega’s. Wat Equalture bovendien uniek maakt, en wat voor ons doorslaggevend was, is hun wetenschappelijk bewezen inclusiviteit. Deze oplossing gaat dieper in op wie je werkelijk bent en hoe je bij een organisatie past, zonder dat achtergrond, ervaring, leeftijd, geslacht, etnische achtergrond of andere zaken invloed hebben op de uitkomsten.’

Ik denk dat de manier waarop Flynth dit aanpakt een mooi voorbeeld voor vergelijkbare organisaties kan zijn.’

Ook Charlotte Melkert, medeoprichter en CEO van Equalture, is enthousiast over de actie van Flynth en de nieuwe samenwerking. ‘Ik denk dat dit een mooie ontwikkeling is, want dit is een sector die vaak nog steeds erg traditioneel en cv-gericht werft. Ik denk dat de manier waarop Flynth dit aanpakt dan ook een mooi voorbeeld voor vergelijkbare organisaties kan zijn.’

Lees ook

7 interessante feiten over het werven van blue collar workers

Eigenlijk is er maar heel weinig bekend van de doelgroep ‘blue collar workers. Het merendeel van de recruiters richt zich op white collar workers, met in hun gereedschapskist instrumenten als de LinkedIn Recruiter Seat, Employer branding & EVP’s, Indeed, inzetten van bureaus/flex en natuurlijk social media. Een andere groep recruiters in Nederland, veelal gedreven door de uitzendbranche, richt zich op volumerecruitment van onder meer horecapersoneel, logistiek- en callcenter medewerkers, beveiliging en alles rondom Europese arbeidsmigranten in bijvoorbeeld de glas- en tuinbouw.

Een elektromonteur met 10 jaar ervaring werven is lastiger dan – laten we zeggen – een nano-engineer.

Maar hoe je de veruit meest schaarse groep in Nederland, de blue collar workers, moet werven? Daarover is maar weinig informatie beschikbaar. Dit terwijl een elektromonteur met 10 jaar ervaring werven lastiger is dan – laten we zeggen – een nano-engineer. Blue collar workers zijn namelijk de meest ongrijpbare doelgroep op de arbeidsmarkt. Dat komt vooral doordat we zo weinig van ze weten. Want zij die hun doelgroep kennen, zijn óók de concurrentie te snel af bij de werving ervan. Daarom 7 interessante feiten over het werven van blue collar workers, met dank aan de doelgroepinformatie uit het Talent Intelligence Dashboard Giant:

#1. Nederland heeft 1 miljoen blue collar workers

Ongeveer 1 op de 8 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking valt binnen de categorie van ‘blue collar worker’ en zijn – nu wordt het technisch – terug te vinden in de ISCO-gebieden gedomineerd door landbouwers, bosbouwers en vissers, ambachtslieden, bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs en elementaire beroepen. Van timmermannen tot monteurs, van schoonmakers tot en met conciërges dus.

Ze zijn de meest gewilde én meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je naar hen op zoek bent.

Dat maakt een totaal van 1 miljoen personen, van wie 23% vrouw. Veel van de recruitmentfocus gaat uit naar de blue collar-monteurs die inderdaad overwegend man zijn, maar dat is een ‘te enge’ definitie van de markt, waarbij veel potentieel en aansluitende skills buiten de wervingsscope vallen. Werken met de brede definitie van blue collar workers geeft veel extra wervingsmogelijkheden en maakt ook voorheen onzichtbare talentpools zichtbaar.

#2. 57% wordt nooit benaderd

Meer dan de helft van de blue collar workers wordt nooit benaderd door een werkgever of recruiter. Onder vrouwen is dit opvallend genoeg zelfs 62% en bij 50-plussers is dit 69%. Ook hun sourcingsdruk van 31% (het deel van de doelgroep dat zegt minimaal 1 keer per maand gehunt te worden) ligt ruim onder het Nederlands gemiddelde (42%). Je kunt concluderen: de meest schaarse doelgroep in Nederland wordt derhalve nauwelijks gehunt, is niet te hunten of laat zich niet hunten.

De meest schaarse doelgroep in Nederland wordt nauwelijks gehunt, is niet te hunten of laat zich niet hunten.

Het zal een combinatie van alle drie zijn. De instrumenten die hiervoor zijn opgesomd voor de werving van white collar workers lenen zich ook minder goed voor blue collar workers. Ook bij het grote leeftijdscohort 50-plussers ligt een interessante kans. Vaak hoor je dat deze groep zeer loyaal is en/of vastgeroest zit in de huidige functie. Maar dat werd wel van meer groepen op de arbeidsmarkt gezegd die de laatste jaren juist massaal in beweging zijn gekomen, aangejaagd door de krapte en/of verleid door het zzp-schap. Met andere woorden: 50-plussers bewegen heus wel, je moet ze alleen wel benaderen en op de juiste manier verleiden.

#3. Bijna 500.000 actief of latent zoekend

Ruim de helft van de blue collar workers (52%) is niet op zoek naar een nieuwe baan of werkgever. De groep die niet openstaat voor een nieuwe baan is hier een stuk groter dan het Nederlands gemiddelde. Bij 50-plussers gaat het zelfs om 2 op de 3. Maar zoals veel Amerikaanse recruiters zeggen: niet-zoekers bestaan niet op de arbeidsmarkt. Iedereen is met het juiste (financiële) aanbod in beweging te brengen.

Ze zijn de meest gewilde én tegelijk meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je hen zoekt.

Zoals veel Amerikaanse recruiters zeggen: niet-zoekers bestaan niet op de arbeidsmarkt.

Ook is het niet-zoeken een resultante van nooit benaderd worden door recruiters. Een groot deel van de doelgroep is onbekend met de vraag naar zijn/haar talenten op de arbeidsmarkt (even los van de monteurs), wordt nooit benaderd, komt zelden tot nooit op jobboards en/of is niet ontvankelijk voor de standaard manier van arbeidsmarktcommunicatie. Werkgevers en recruiters zullen uit een ander vaatje moeten tappen om de 9% actieve baanzoekers (dat is best veel!) en 39% latente baanzoekers (ook een mooi volume) in verleiding te brengen.

#4. Waar onderhandelen ze over?

Ondanks dat 17% zonder onderhandelen het aanbod bij het nieuwe contract accepteert (ruim meer dan gemiddeld), wordt door veel blue collar workers wel over salaris onderhandeld. Dat is op zich niet zo bijzonder, aangezien dat geldt voor elke doelgroep op de Nederlandse arbeidsmarkt. Interessanter is om te kijken waar ze meer over onderhandelen dan het gemiddelde onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat is:

  • Vast contract
  • Bonus
  • Onregelmatigheidstoeslag

Waar blue collar workers niet of nauwelijks over onderhandelen, is:

  • Mogelijkheid tot thuiswerken/ flexibele werktijden
  • Opleidingsmogelijkheden en studiebudget
  • Carrière-/doorgroeimogelijkheden

#5. Hoe oriënteren ze zich?

De 9% actief zoekende blue collar baanzoekers gebruiken minder oriëntatiebronnen dan de gemiddeld andere actieve baanzoekers, namelijk ‘slechts’ 3,6 bronnen waar de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking er 4,1 gebruikt. Er is ook maar beperkt sprake van één echt dominant kanaal. Natuurlijk springen vacaturesites eruit, met een score van 47%. Maar opvallender is nog wel dat 53% van de actieve baanzoekers géén vacaturesite benoemt (ruim meer dan de beroepsbevolking). Saillant is ook dat de jongere blue collar workers nog minder kanalen gebruiken (3,1) en slechts 39% een vacaturesite. En dus nog moeilijker zijn om te bereiken.

Saillant is dat de jongere blue collar workers nóg moeilijker te bereiken zijn.

We weten gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je naar hen op zoek bent.

Niet gek dus dat recruiters het lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Het is een breed pallet aan kanalen die actieve baanzoekers gebruiken, waarbij per generatie er enkele uitspringen. Enkele om te benoemen:

  • Het uitzendbureau is bij deze doelgroep veel populairder dan gemiddeld. Ondanks de wens voor een vast contract, weten blue collar workers vooral de uitzenders te vinden in hun bewegingen op de arbeidsmarkt. Dit kan een noodgedwongen keuze zijn (verlies baan, faillissement) maar zeker ook een vrijwillige keuze, waarbij uitzenders de baanzoekers servicen en helpen een nieuwe baan te vinden. Ook zijn uitzenders vaak de lokale experts.
  • Het UWV valt meer in de categorie van de noodgedwongen keuze. Voor werkgevers betekent dit én samenwerken met het UWV, én intensief gebruik maken van werk.nl. Dat laatste is misschien niet benijdenswaardig, maar het kan je wel toegang geven tot een extra talentpool.
  • (Huis-aan-huis)krant. Vooral in de groep 50-plus zijn de krant en het lokale sufferdje een unieke en uitgelezen manier om onder de aandacht te komen van blue collar workers. De 30-minner ga je daar evenwel niet vinden.
  • Open sollicitaties en open dagen. Deze ‘vergeten oriëntatiekanalen’ doen het goed bij de doelgroep. De open bedrijvendagen van werken in de Kempen bewijzen bijvoorbeeld dat deze vergeten kanalen, zomaar eens het goud kunnen zijn in het wervingssucces van samenwerkende werkgevers.

#6. Indeed en NationaleVacaturebank

LinkedIn speelt een te verwaarlozen rol in de werving van blue collar medewerkers. Minder dan 1 op de 10 (8%) zegt dit kanaal te gebruiken. Dit in tegenstelling tot Indeed (57%) en NationaleVacaturebank.nl (24%). Op de derde plek staat werk.nl met 17%. Ondanks dat een meerderheid zegt géén jobboards te gebruiken, is dit onder de doelgroep toch wel het meest gebruikte kanaal. Je kunt het dus niet níet gebruiken in je wervingsstrategie. Het is echter wel slim om goede teksten te schrijven met de juiste skills en juiste drijfveren, zeker omdat deze sterk verschillen al naar gelang werkervaring of functiediscipline.

Ze zijn de meest gewilde én tegelijk meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers.

Het sterke regionale karakter van de doelgroep maakt ook dat uitzendbureaus het goed doen bij deze doelgroep.

Een andere belangrijke tip is, vanwege het sterk regionale karakter van de doelgroep, om ook regionale jobboards te gebruiken of regionale nichesites. Via partijen als Brandmannen, Recruitment Marketeers, Brockmeyer en VONQ is hier extra informatie over te krijgen. En de nieuwe A.I. Recruiter geeft hier ook antwoord op. Het sterke regionale karakter van de doelgroep maakt ook dat de sites van de verschillende uitzendbureaus het goed doen bij deze doelgroep.

#7. Liever een app dan een cv

Omdat blue collar workers zelden regelmatig actief zijn op de arbeidsmarkt, is een actueel cv niet vanzelfsprekend, net zo min als een profiel op LinkedIn. Solliciteren met cv en motivatiebrief is voor een (groot) deel van de doelgroep dan ook een extra horde. Dit terwijl natuurlijk communiceren en solliciteren via Whatsapp, Facebook of Snapchap (afhankelijk van de generatie die je benadert) veel meer voor de hand ligt. Snel, laagdrempelig en zonder cv dus.

Blue collar workers hebben zelden een actueel cv. Vraag daar dan ook niet om.

Deze manier van werven en communiceren is veelgebruikt in volumerecruitment, campus recruitment en bij platformtechnologie. Het zou ook de norm moeten zijn voor de werving van blue collar workers. Daarbij moeten mobile, snelheid, chat en eenvoud de belangrijkste ingrediënten zijn. Maar ook multilingual (inspelend op arbeidsmigranten) én veel met video. Dit omdat je ook rekening moet houden met soms beperkte taalvaardigheid van de doelgroep. Een jobboard dat daarin goed inspeelt op de wensen van de blue collar doelgroep is het Turkse Isinolsun. Het wordt tijd voor zo’n variant in Nederland.

Lees ook

3 dingen die recruiters kunnen leren van Robert Cialdini

Stel je voor: je bent recruiter, in deze steeds veranderende arbeidsmarkt waar techniek razendsnel gaat en kandidaten vluchtig en lastig te bereiken zijn. Je hebt de gebruikelijke tactieken geprobeerd, je bent een pro geworden in het schrijven van vacatureteksten, hebt de hele candidate journey top ingericht, je ATS staat als een huis. Maar ondanks al deze inspanningen mist er toch iets.

Hoe kun je jouw waarde en keuzes als recruiter krachtig onderbouwen?

Het vak is breed en complex, en vaak is het niet duidelijk wat er precies van recruitment verwacht wordt. Hoe kun je jouw waarde en keuzes als recruiter krachtig onderbouwen, naar interne stakeholders én externe marketing, communicatie en werving- en selectiebureaus? Dit is waar gedragswetenschap – en met name Robert Cialdini, met zijn 7 overtuigingsprincipes – om de hoek komt kijken.

3 principes verklaard

Heb je ooit overwogen om deze psychologische tactieken op expertniveau toe te passen in je recruitmentstrategie? Laten we samen verkennen hoe 3 van Cialdini’s principes je kunnen helpen om als recruiter te excelleren en jouw vakgebied naar een hoger niveau te tillen.

#1. Wederkerigheid: what comes around goes around

Herken je dit? Je stuurt een LinkedIn-bericht naar een veelbelovende kandidaat en krijgt geen reactie. Frustrerend, toch? Hier komt wederkerigheid om de hoek kijken. In plaats van direct te vragen, wat als je eerst iets geeft? Praktijkvoorbeeld: stel je voor dat je gratis carrière-advies biedt of informatieve webinars organiseert. Zo bouw je een relatie op en wanneer het tijd is om die rol te vullen, zullen kandidaten zich jou herinneren. Het is net als zaaien en oogsten; geef waarde en zie hoe het terugkomt.

#2. Schaarste: Meer dan een marketingtruc

Nu, een persoonlijke vraag: heb je ooit iets gekocht omdat het ‘limited edition’ was? Dat is schaarste in actie. In recruitment werkt het net zo. Toepassing: benadruk de unieke aspecten van een baan en wees duidelijk over sluitingsdatum van de vacature. Dit creëert een natuurlijke urgentie. Eerlijkheid duurt het langst. Kunstmatige schaarste is overigens een no-go.

#3. Social Proof: De kracht van de menigte

In recruitment is het principe van social proof – het idee dat mensen de acties van anderen volgen – een van de krachtigste principes. Door succesverhalen en testimonials van tevreden werknemers te delen, kun je de aantrekkelijkheid van je organisatie verhogen. Het gaat om het creëren van een positief beeld waar potentiële kandidaten zich mee kunnen identificeren. Echter, onthoud dat authenticiteit cruciaal is; social proof moet echt en oprecht zijn om effectief te zijn. Het liefst zet je je eigen medewerkers in als ambassadeurs. Zo zorg je voor echtheid en ben je direct bij de doelgroep waar je naar op zoek bent.

Conclusie: Durf te groeien

De principes van Cialdini zijn niet alleen theorieën uit een boek; ze zijn levenslessen die recruitmentprofessionals kunnen toepassen om het kandidaten makkelijk te maken om te solliciteren. Door wederkerigheid, schaarste en “social proof” slim in te zetten, kun je de dynamiek in recruitment veranderen. Tenslotte: B=MAT (Behaviour = Motivation + Ability + Trigger).

Geïnspireerd om deze principes verder te verkennen voor je online werving en arbeidsmarktcommunicatie? En daarnaast meer te leren over theorieën van mensen als B.J. Fogg, Kahneman en Neidert? Daarvoor is recent de allereerste training ‘Online Influence voor meer succes in werving‘ ingericht. Gebaseerd op het boek en de training van Bas Wouters en Joris Groen, gegeven door de Cialdini-professionals van YODA Recruitment, dat is aangehaakt bij het Cialdini-Institute als de eerste Cialdini Certified HR en Recruitment Agency ter wereld. Inclusief 10 uur persoonlijke online coaching.

‘Deze training wil recruiters wetenschappelijk bewezen handvatten geven voor effectieve online werving.’

‘Volgens mij lopen recruiters nu achter de technologische ontwikkeling aan en kunnen ze de strijd om zichtbaarheid bijna niet aan’, verklaart initiatiefnemer Marieke Dam deze stap. ‘Deze training wil ze echte, wetenschappelijk bewezen handvatten geven voor effectieve online werving. Ook het aansturen van de soms ongrijpbare arbeidsmarktcommunicatie- en marketingbureaus wordt na het volgen van deze training een stuk makkelijker.’

Lees ook

Credit beeld boven

Wim op woensdag: Moeten recruiters de Belastingdienst gaan helpen?

Het gaat weer eens mis bij de Belastingdienst. Hebben we net de toeslagenaffaire gehad, die nog steeds niet afgehandeld is, komt er de coronaschuldenoninbaarheid bij. Het blijkt dat er vanwege personeelsgebrek miljarden aan coronaschulden niet geïnd kunnen worden, meldt de Algemene Rekenkamer.

Het blijkt dat er vanwege personeelsgebrek miljarden aan coronaschulden niet geïnd kunnen worden.

Er circuleren allerlei bedragen, maar laten we het veilig houden en naar beneden afronden. We houden het op 5 miljard euro die oninbaar zou zijn. Er zijn bedrijven opgeheven, failliet of ze kunnen niet betalen. Vervelend, maar dat hoort bij ondernemen en als je op die wijze naar de Belastingdienst kijkt is dit zelf natuurlijk ook een onderneming. Die onzichtbare hand van Adam Smith voelen ze daar echt wel.

Leuker kunnen we het niet maken…

Na aftrek van al die ingecalculeerde risicogevallen, is er nog zeker ruim 2 miljard euro die wel betaald zou moeten worden, maar wat bedrijven dus niet doen. Lees dit ff terug. Ze betalen gewoon niet terug, aldus de Belastingdienst. Nu moet je over veel zaken belasting betalen wat altijd een deel is van jouw omzet, inkomen of winst. Daar houden we Nederland droog, schoon en leefbaar van. Maar deze 2 miljard euro is geen te betalen belasting, het is gekregen geld. Steun.

Personeelstekort bij de Belastingdienst. En daardoor worden miljarden aan coronaschuld niet geïnd. Kan dat niet anders, vraagt Wim van den Nobelen zich af.
credit

Dit geld is wat alle Nederlanders aan belasting betalen en waarmee bedrijven overeind zijn gehouden. En door nota bene een personeelstekort kan dit niet geïnd worden. Precies de reden waarom die bedrijven nog leven, want voor een groot gedeelte is het coronageld ingezet om salarissen door te betalen, wat maakt dat ze nu kunnen ‘profiteren’ van het personeelstekort bij de Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, toch?

Geen schandpaal

Ik ben niet zo van de schandpaal. Hoewel ik buitengewoon nieuwsgierig ben naar welke bedrijven dit allemaal (niet) doen. Maar nogmaals, ik ben niet van de schandpaal, maar meer van de oplossingen. Daarom bied ik mij aan om de Belastingdienst te komen helpen met hun personeelsprobleem. Gratis. Helemaal gratis. Ik hoef er geen euro voor te hebben. Als tegenprestatie wil ik voor iedere plaatsing slechts één kwartaal geen belasting betalen. Of per plaatsing één bedrijf zien die makkelijk kan terugbetalen, maar dit niet doet…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Waarom Compagnon start met de bemiddeling van employability-professionals

Of het nu gaat om een loopbaanadviseur, of om een casemanager, mobiliteitsmanager, consultant werk en inkomen, jobhunter, trajectbegeleider, jobcoach, re-integratiespecialist of adviseur learning & development. ‘Voorheen bemiddelden we al deze functies wel als de vraag kwam, maar nooit structureel’, vertelt Frank Roders, mede-oprichter van HR-bemiddelaar en adviesbureau Compagnon. ‘Maar nu communiceren we het ook actief met de markt en hebben we er zelfs een speciale landingspagina voor gemaakt.’

‘Als iemand in staat is je verzuim met 1% te verlagen, levert dat meestal veel meer op dan de kosten voor zo’n persoon.’

De belangrijkste reden daarvoor? ‘Mensen die problemen kunnen oplossen zijn schaars’, zegt Roders. ‘Als iemand in staat is je verzuim met 1% te verlagen, levert dat meestal veel meer op dan de kosten voor zo’n persoon. Daar is dus logischerwijs veel belangstelling voor in de markt. Steeds meer organisaties willen werken aan binding en het terugdringen van het verloop en verzuim. Dat vraagt net iets andere competenties dan veel HR-specialisten in huis hebben.’

Loopbaanfuncties

Compagnon wordt in de markt echt gezien als HR-specialist, ziet Roders. ‘Voor loopbaanfuncties denkt de klant vaak niet meteen aan ons. Terwijl we in ons 25-jarig bestaan al zo’n 70.000 HR-professionals in ons bestand hebben verzameld. Veel van die mensen stappen – vaak wat later in hun loopbaan – de kant op van loopbaanadvies en mobiliteitsmanagement. Die hebben wij dus ook zeker in ons bestand. Door dit nu te accentueren, hopen we dat dit duidelijker wordt in de markt, en zo verder zal groeien.’

Employability Process Outsourcing, tja, dat levert natuurlijk niet zo’n lekker acroniem op…

Het gaat daarbij zowel om mensen die interim of vast zijn in te zetten, danwel om mensen voor projecten, legt hij uit. ‘Als je bijvoorbeeld als organisatie een grote groep mensen wilt ontwikkelen. Zo hebben we laatst een groep van 80 mensen van 50+ een ontwikkeladvies gegeven. Zo kunnen we ook werk uit handen nemen van de organisatie.’ Alleen een handige afkorting voor deze tak van sport moet nog gevonden worden. In analogie van Recruitment Process Outsourcing (RPO) zou je kunnen denken aan iets als: Employability Process Outsourcing. Maar ja, dat levert dan weer niet zo’n lekker acroniem op…

Inzetbaarheid

Met de nieuwe propositie wil Roders in elk geval het onderwerp ‘inzetbaarheid’ hoger op de agenda zetten, en de aandacht geven die het verdient. Volgens een onderzoek van het UWV waren er in 2022 in Nederland ruim 10.000 vacatures voor employability-professionals. De meeste vacatures waren voor loopbaanadviseurs, trajectbegeleiders en mobiliteitsmanagers. Het aantal interimvragen voor employability-professionals is ook groot te noemen. In 2022 waren er ruim 5.000 interimvragen voor deze doelgroep. De meeste interimvragen waren voor loopbaanadviseurs en trajectbegeleiders.

In 2022 waren er in Nederland ruim 10.000 vacatures voor employability-professionals.

Alom wordt verwacht dat de vraag naar employability-professionals de komende jaren verder zal blijven groeien. Dit komt doordat de arbeidsmarkt steeds complexer wordt en er steeds meer vraag is naar mensen die mensen kunnen helpen om hun loopbaankansen te benutten.

Meer weten?

Bekijk hier de nieuwe pagina voor Employability Professionals.

Employability-professionals

Meer weten over loopbaanadvies?

Op 15 april vindt het Noloc Kennisfestival plaats, hét vakcongres bedoeld voor alle loopbaanprofessionals, jobcoaches, studenten en andere geïnteresseerden (zowel leden als niet-leden). Met onder meer de uitreiking van de derde editie van de LoopbaanPro Awards. Nieuw hierbij is de categorie LoopbaanPro Talent Award.

Noloc Kennisfestival

Omringd door idioten: is dit echt wat recruitment nu nodig heeft?

Toen ik op één dag maar liefst 3 keer de tip kreeg om dit boek eens te lezen dacht ik eerst: ‘ben ik misschien omringd door idioten?’ En vervolgens dacht ik: ‘volgens mij niet, dus laat ik het dan toch maar eens lezen’. Het bewuste boek wordt veel gelezen door mensen die zich bezighouden met werving. Ik zag de leestip onlangs zelfs hier op Werf& voorbijkomen! Het gaat namelijk over persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen, een wereld waarin ik inmiddels ook al even actief ben, dus dat sprak me wel aan. Vol goede moed begon ik dan ook met lezen.

Omringd door idioten schijnt nu een van de grootste exportproducten van Zweden te zijn.

Omringd door idioten is een boek uit 2018 van de Zweed Thomas Erikson. Hij heeft er inmiddels al meer dan 8 miljoen exemplaren van verkocht en het is vertaald in maar liefst 60 talen. Het schijnt zelfs een van de grootste exportproducten te zijn van Zweden. Volgens zijn eigen website is hij gedragswetenschapper, coacht hij managementteams, draagt hij graag tweedjasjes en schrijft hij ook non-fictie. Ik kan daaraan toevoegen dat hij ook weinig fantasie heeft in het verzinnen van titels voor zijn boeken. Waarover dadelijk meer.

Persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen

Maar eerst even het boek waarin Thomas op een luchtige manier schrijft over persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen. En dan vooral over de bekende testen waarin persoonlijkheidstypen worden gekoppeld aan kleuren. En ik moet eerlijk zeggen: dat leest allemaal best lekker weg. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Want ik had niet het idee dat ik na het lezen heel veel wijzer was geworden. Om even in de kleuren te blijven: ik ergerde me stiekem een beetje groen en geel.

‘Ik had niet het idee dat ik na het lezen veel wijzer was geworden.’

Testen waarin persoonlijkheidstypen worden gekoppeld aan kleuren, zoals DISC, hebben volgens mij absoluut hun waarde. Mits ze worden gebruikt als instrument om met elkaar over in gesprek te gaan. En zeker niet als middel om mensen in hokjes te plaatsen en te ridiculiseren. En dat laatste is wat Thomas in het boek helaas vooral lijkt te doen. Dat snap ik ook wel, want dat schrijft gemakkelijker, is grappiger en voor de lezer die eventueel minder weet van het onderwerp gewoon ook beter leesbaar.

De kleuren van IKEA

Thomas beschrijft in totaal 4 persoonlijkheidstypen met daaraan gekoppeld evenveel kleuren. Laten we het gedrag van deze typen even kort doornemen aan de hand van zijn eigen voorbeeld van het van oorsprong net zo Zweedse IKEA. Om even in de wereld van werving te blijven heb ik er als voorbeeld ook telkens een passende functietitel bijgezet.

ROOD: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd, pakt een schaar en gereedschap en gaat direct voortvarend aan de slag. Als we dit zouden moeten vertalen naar een functietitel: de manager.

GEEL: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en belt al zijn vrienden om te vertellen dat hij een kast bezorgd heeft gekregen, welke kleur hij heeft en hoe deze waarschijnlijk gaat staan in zijn huis. Functie: de accountmanager.

GROEN: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en zet deze ergens in een hoek zodat hij hem later in elkaar kan zetten als hij er aan toe is. Misschien in het weekend? Functie: de medewerker customer service.

BLAUW: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en gaat eerst de handleiding volledig uitpluizen en de bijgeleverde schroeven en moeren tellen. Is alles duidelijk en compleet? Functie: de accountant.

credit

De persoonlijkheidstypen worden in het boek steeds iets te veel uitvergroot. Zelfs zóveel dat het vooral karikaturen worden. Het werkt wel, want geef toe, moest je ook niet een beetje glimlachen toen je het stukje hierboven las? En herkende je niet meteen die irritante collega of die rare tante? Die had je al direct in een passend hokje gestopt, toch?

DISC en de nuance

Zelf maak ik in zowel selectie- als coachingsprocessen veel gebruik van DISC (Everything DiSC van de organisatie Wiley). Een krachtige tool waarmee je makkelijk meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en de impact van jouw gedrag op anderen. Vervolgens ga je daarover met elkaar in gesprek. In het selectieproces kun je zo bijvoorbeeld inschatten of wie je wil aannemen qua persoonlijkheid en gedrag iets toevoegt aan een team of juist ‘meer van hetzelfde’ is.

Wat ik in het boek van Thomas Erikson vooral mis: de nuance.

De DISC die ik gebruik kent een rapportage van ruim 25 pagina’s vol met uitleg, uitzonderingen en nuances. En dat is wat ik in het boek van Thomas Erikson – op zich begrijpelijk – vooral mis: de nuance. De geloofwaardigheid van Erikson verdween voor mij nog verder toen ik achter in het boek zag welke boeken hij nog meer heeft geschreven sinds het enorme succes van ‘Omringd door idioten. Lees even mee: ‘Omringd door slechte bazen en luie werknemers’, ‘Omringd door psychopaten’, Omringd door narcisten, Omringd door energievreters en Omringd door tegenslag. Ik zie een trend…

Positieve noot

Wie kan raden hoe zijn eerstvolgende boek gaat heten? Laten we zeggen: de eerste 2 woorden van de titel zijn in elk geval al bekend. Inzendingen zijn vanaf nu welkom. Afijn, het resultaat is dus dat we de komende tijd vooral zijn ‘omringd door Thomas Erikson’. En of we daar nu blij mee moeten zijn? Om toch even in een positieve noot te eindigen: wat ik Erikson wel moet nageven is dat we nu toch weer over zijn boek hebben. We discussiëren daardoor met elkaar nu over persoonlijkheidstypen. En dat is altijd waardevol, toch?

Lees ook

Sepp Haans (Freshheads): ‘De vraag naar platformen neemt alleen maar toe’

Bij Freshheads wisten ze de afgelopen 6 jaar al meer dan 200 verschillende marktplaatsen te bouwen om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. Je kunt ze dus gerust een specialist op dit terrein noemen. En volgens strateeg en business developer Sepp Haans staan we nog pas aan het begin van deze revolutie. ‘De krapte geeft platforms de wind in de rug, omdat ze efficiënter en effectiever werken dan meer traditionele aanpakken. Zeker als het gaat om het volumewerk. En die vraag wordt nog eens gestuwd door de ontwikkelingen op het gebied van A.I., digitalisering en tooling. Maar het gaat er vooral om dat deze platforms aansluiten op de behoefte van kandidaten.’

‘Het gaat er vooral om dat platforms goed aansluiten op de behoefte van kandidaten.’

Die klantgerichtheid zorgt ook ervoor dat Haans veel vertrouwen heeft in zogenoemde niche-platforms, die een heel specifieke doelgroep goed bedienen. Zo bouwde Freshheads afgelopen jaar een platform voor de Nederlandse archeologen, onder de naam erfgoedwerkt.nl. Door specialisten hier volledig te ontzorgen, weten velen de site inmiddels te vinden. En komen ze er ook terug.

Platforms zijn een groeisector op de arbeidsmarkt. Maar nu is het wel tijd voor the next step, ziet Sepp Haans (Freshheads). ‘Goed matchen op cv's en interesses is commodity geworden. Nu wordt het zaak dat te verrijken met bijvoorbeeld soft skills en karakter.’

Haans: ‘Voor een platform is er maar één cijfer belangrijk: de retentie. Als je retentie hoog is, heb je een supersuccesvol platform. En niche spelers hebben wat dat betreft een voordeel, omdat ze beter een specifieke doelgroepen aanspreken en zo makkelijker mensen in hun ecosysteem kunnen houden. Succesvolle platforms vormen zich rondom een doelgroep, en de behoeftes van kandidaten. Dat kunnen ook heel andere dingen zijn dan alleen matching op de arbeidsmarkt.’

Minder in banen

Dit gezegd hebbende, platforms sluiten natuurlijk wel goed aan op de ontwikkeling die de arbeidsmarkt doormaakt, aldus Haans. ‘Enerzijds zien we dat organisaties minder denken in banen, maar meer in projecten en opdrachten. Dat kan ook een manier zijn om de krapte te omzeilen: als ze het niet lukt een volledige vacature te vervullen, kunnen ze de functie opknippen, en dan kan een platform goed van pas komen.’

‘Zeker jonge doelgroepen zijn gewend om op een andere manier hun werk te zoeken en zelf in te vullen.’

‘Anderzijds zien we dat kandidaten steeds vaker kiezen voor flexibiliteit, ook omdat ze zich zo kunnen specialiseren. Neem een recruiter. In het verleden moest die alles doen, van marketing tot sourcing. Nu zie je steeds vaker dat iemand zich specialiseert in één aspect, en dat voor meerdere opdrachtgevers wil doen. Zeker jonge doelgroepen zijn bovendien gewend om op een andere manier hun werk te zoeken en zelf in te vullen.’

Niet méér mensen

En in die zin zorgen platforms ook voor een betere arbeidsmarkt, zegt hij. ‘Ik denk dat hierdoor een opener en transparanter speelveld ontstaat. Nee, platforms gaan niet zorgen voor méér mensen. Maar ze kunnen wel helpen om meer mensen op de juiste plek te krijgen. En wellicht ook makkelijker invulling geven aan hoe zij willen werken.’

‘Waar het om moet gaan is de behoefte van die kandidaat. Als je die centraal stelt, is er veel mogelijk.’

Dat betekent trouwens dat platforms wat hem betreft zich ook niet alleen op zzp’ers zouden moeten focussen. ‘Het gaat meer om de flexibiliteit van een platform, in- of extern. Ik denk ook dat je meerdere contractvormen zou moeten kunnen aanbieden. Waar het om moet gaan is de behoefte van die kandidaat. Als je die centraal stelt, is er veel mogelijk.’

De volgende stap

Het is volgens hem sowieso tijd voor de volgende stap in platformisering. ‘Goed matchen op basis van een cv en iemands interesses is inmiddels commodity geworden. Nu wordt het zaak die matching te verrijken, met bijvoorbeeld karakter en soft skills. Daar gaat A.I. een grote rol in spelen. En data vormen daarin de sleutel. Platforms zijn enorm goed in het verzamelen van data, en wij kunnen vervolgens onze klanten helpen om op basis daarvan de goede strategische keuzes te maken.’

‘Wat we feitelijk doen is een deel van je business platformiseren. Dat klinkt spannend en eng, maar dat is het zelden.’

Freshheads ziet zichzelf dan ook niet als toeleverancier, maar echt als strategisch partner, benadrukt Haans. ‘Wat we feitelijk doen is een deel van je business platformiseren. Dat klinkt spannend en eng, maar dat is het zelden. We gaan dat ook echt samen doen. Nieuwe kansen blootleggen, nieuwe proposities ontwikkelen. Het succes van de business van onze klanten is immers ook ons succes. Anders bouwen we iets en zijn we een jaar later al onze klanten weer kwijt.’

Meer weten?

Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de platforms? Je hoort het op Bureaurecruitment Live op 12 maart. Het thema van dit jaar is niet voor niets: Bureaurecruitment: the next level.

Meld je dus nu aan:

Bureaurecruitment Live

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

‘Vaker derde gesprek, ook voor solliciterende HR-professional’

Niet twee gesprekken, maar drie. Om het helemaal zeker te weten. Het is een proces dat je in steeds meer organisaties ziet terugkomen, stelt Tim Roza, manager HR recruitment bij Walters People. Ook ziet hij tegenwoordig weer vaker gebeuren dat er meer stakeholders betrokken worden bij de procedure om ‘zeker te weten’ dat het om een geschikte kandidaat gaat. Of het nu gaat om een starter of meer om een senior functie.

Als HR-professionals niet snel worden binnengehengeld, bestaat de kans dat zij afhaken.’

Het is misschien een begrijpelijke neiging voor organisaties – meer zekerheden inbouwen, minder risico’s nemen. Maar in feite is het ook gevaarlijk om te veel drempels in te bouwen, waarschuwt Roza. ‘Hierdoor duurt het proces langer. Veel solliciterende HR-professionals zijn dit niet gewend, aangezien zij voorheen heel snel binnengehengeld werden door organisaties. Als dat nu niet gebeurt, bestaat de kans dat zij afhaken gedurende het proces. Zij kiezen toch vaker voor de partij die hen als eerst een aanbod doet.’

Zwaarder profiel

Roza ziet dat veel organisaties de afgelopen maanden strenger zijn geworden met het aannemen van HR-professionals. Hij denkt dat dit vooral komt doordat veel van de nu gezochte mensen een relatief zwaar profiel moeten hebben. ‘Er is momenteel niet alleen behoefte aan starters, maar ook aan professionals die op strategisch niveau werken en bijvoorbeeld het personeelsbeleid vormgeven en uitvoeren. Voor deze senior functies wil je goed uitzoeken wat voor vlees je in de kuip hebt. De onzekerheid over de Nederlandse economie zorgt er ook voor dat organisaties kritischer zijn op deze kandidaten.’

‘De onzekerheid over de Nederlandse economie zorgt ervoor dat organisaties kritischer zijn.’

Roza ziet overigens momenteel vooral veel vraag naar een ‘dubbelfunctie’, oftewel: strategische HR-professionals die óók met operationele zaken bezig zijn. ‘Een generalistische HR-professional die van alle markten thuis is, heeft veel waarde voor je organisatie’, verklaart hij die behoefte. ‘De scheidslijn tussen operationele, tactische en meer strategische HR-zaken wordt bovendien steeds dunner. Daarom zullen senior HR-professionals ook moeten weten wat er in de day-to-day business gebeurt en hoe dit precies werkt.’

Gras niet altijd groener

Roza heeft wel zijn bedenkingen bij organisaties die steeds kritischer worden in hun selectieprocedures. ‘Denk goed na over de tijdslijn die je aan je sollicitatieproces hangt en welke stakeholders je erbij betrekt’, adviseert hij. ‘Er is niets mis met kritisch zijn, maar de arbeidsmarkt is nog steeds krap en er zijn nog steeds weinig beschikbare kandidaten.’

‘Ik wil organisaties op het hart drukken dat ze nu niet de luxe hebben om te wachten op de perfecte HR-professional.’

Ook benadrukt hij dat geen enkele kandidaat perfect is. ‘Ik zie nog vaak dat organisaties met een kandidaat in gesprek zijn die goed past in de rol, maar uiteindelijk niet voor diegene kiezen omdat ze hopen dat er een nog betere kandidaat om de hoek komt kijken. Ik wil organisaties op het hart drukken dat ze nu niet de luxe hebben om te wachten op de perfecte HR-professional. Een match op het gebied van persoonlijkheid en bedrijfscultuur is het belangrijkst, in combinatie met de essentiële skills voor de baan. De rest is aan te leren.’

Lees ook

5 manieren om meer verkeer naar je werkenbij-site te trekken

Je kunt wel een mooie recruitmentsite hebben, maar het wordt natuurlijk pas echt wat als je ook verkeer ernaartoe weet te trekken, en de bezoeker daar ook weet vast te houden, totdat hij of zij op de sollicitatiebutton duwt. Maar wat is daar anno 2024 allemaal voor nodig? Een nieuwe whitepaper van het Limburgse recruitment marketingbureau Apply noemt daarvoor een groot aantal tips en innovaties. We pikken er 5 uit.

#1. Vacature-onepager

Wil je een specifieke vacature wat meer in de schijnwerpers zetten? Denk dan eens aan vacature-onepager, gericht op het aantrekken van latent werkzoekenden, oftewel: mensen die nog niet actief op zoek zijn naar een baan. Zo’n vacature-onepager heeft een eigen domeinnaam en kan worden gekoppeld aan een bestaande bedrijfswebsite of werkenbij-site, maar je kunt er veel meer op kwijt dan in een gewone vacature, van blogs tot testimonials en fotocarrousels, om potentiële sollicitanten alvast een inkijkje in de werkomgeving te geven. Bovendien worden ze zelf geïndexeerd door Google, wat het verkeer ernaartoe vergroot.

#2. 360 graden VR-video’s

Alleen foto’s? Er zijn tegenwoordig trouwens ook nog veel meer manieren om sollicitanten een kijkje in je keuken te geven. Tegenwoordig bestaat 82% van al het internetverkeer uit video. En wat te denken van bijvoorbeeld cutting-edge technologieën zoals Virtual Reality (VR)? Met 360º virtuele rondleidingen kun je sollicitanten meenemen in een echte simulatie van de werkomgeving, zodat ze zich een echt beeld kunnen vormen van hoe het is om bij jou te werken. Bovendien kun je hier veel meer interactie toevoegen dan de lezer op een ‘gewone’ site zou krijgen. En door elke klik te volgen kun je de site ook voortdurend optimaliseren.

Uit een case study voor een senior recruiter-vacature bij Flexibility Limburg blijkt dat dit zo’n 360º tour het websitebezoek met wel 55% verlengt, en de conversie tot wel 30% verhoogt, met bovendien een betere kwaliteit van de sollicitanten.

#3. Gamification

Door gamification-elementen aan je site toe te voegen, blijven potentiële talenten langer op jouw vacaturepagina of werkenbij-site. Zo kun je meer informatie over de sollicitant verzamelen, zonder dat hij of zij zich daarvan bewust is zoals bij het invullen van een sollicitatieformulier met veel vragen.

#4. Alles via WhatsApp

Tegenwoordig verloopt bij steeds meer organisaties het grootste deel van de communicatie met kandidaten via WhatsApp. Het is immers ook het snelste communicatiemiddel voor je recruitmentproces, een middel dat iedereen bovendien bijna 24/7 ter hand heeft. Bij Apply bieden ze daarom recruitmentoplossingen via WhatsApp voor elke stap in de candidate journey, van sollicitatie tot het maken van afspraken voor een gesprek.

#5. Korte formulieren

Het sollicitatieformulier is vaak het eerste contactpunt tussen een sollicitant en een werkgever em kan een behoorlijke drempel vormen voor potentiële kandidaten. Hou het daarom zo kort mogelijk, en vraag niet meer dan werkelijk nodig is. Ook met het oog op de privacy delen kandidaten niet graag al te snel te veel persoonlijke informatie. Ongeveer 70% van de kandidaten gebruikt hun mobiele telefoon om te solliciteren. Zorg dus ook ervoor dat je sollicitatieformulier geschikt is voor mobiele apparaten. De rest van de benodigde informatie kun je altijd later nog op een andere manier verzamelen.

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper.

Downloaden

Finalisten Bureaurecruitment Awards bekendgemaakt

De finalisten bij de Bureaurecruitment Awards in de categorie bureaurecruiters zijn (in alfabetische volgorde):

Bij de bureaus gaat het om:

Het team van Fongers & Fongers, foto: Martin Hogeboom

De jury

De jury bestaat uit (foto boven, vlnr) Natascha van Kesteren, Gerald Sno, Maartje van Mackelenbergh (namens LICHT vorig jaar winnaar), Corwin in den Eng, Barbara Kramer en juryvoorzitter Dorien Waasdorp. Het andere jurylid, en ook winnaar van vorig jaar, Stéphanie Berris, was helaas ziek op de jurydag, maar had wel alle inzendingen gelezen en gescoord. Het betrof deze week een voorselectie uit alle inzendingen. Op 4 maart volgt dan nog een vakjurydag, waarbij alle finalisten een presentatie mogen geven. Op 12 maart, tijdens Bureaurecruitment Live, volgt dan de finale bekendmaking van de winnaars van 2024.

Op 12 maart, tijdens Bureaurecruitment Live, volgt de bekendmaking van de winnaars van 2024.

‘Het was een leuke dag om te jureren, met goede inhoudelijke discussies. Niet alleen was de kwantiteit van de inzendingen dit jaar erg hoog, dat geldt zeker ook voor de kwaliteit’, blikt Waasdorp terug op de eerste jurydag, ten kantore van de SEU (Stichting Examens Uitzendbranche). ‘Zo hoog zelfs, dat we unaniem besloten dat we niet 3, maar 4 bureaurecruiters moeten uitnodigen voor de pitch.’

Van Groningen tot Den Bosch

Omdat de vestigingsplaatsen van de finalisten bij de bureaus nogal ver uit elkaar liggen (van Groningen tot Den Bosch) en de juryleden er toch de voorkeur aangeven om alle bureaus ‘te zien’ en niet af te hoeven gaan op de feedback van de collega’s is besloten om ook de bureaus een presentatie te laten geven, en ze niet allemaal te bezoeken. De bureaus wordt gevraagd een filmpje in te sturen van maximaal 1,5 minuut, dat een indruk geeft van de organisatie.

‘Voor de bureaurecruiters kijken we ook naar hoe je anderen inspireert en motiveert.’

Zowel de bureaus als de bureaurecruiters worden daarnaast gevraagd op de vakjurydag een pitch te houden van maximaal 15 minuten, waarin ze onder meer hun visie op recruitment uiteen mogen zetten, en mogen duidelijk maken waarom ze een voorbeeld voor het vak zijn. ‘We kijken daarbij echt naar: hoe zie je recruitment in de huidige arbeidsmarkt, en hoe kijk je naar de toekomst?’, aldus Waasdorp. ‘Voor de bureaurecruiters kijken we daarnaast ook heel erg naar hoe je anderen inspireert en motiveert.’

365werk

Publieksjury

Naast de prijzen van de vakjury zijn er overigens ook publieksprijzen te verdelen. Vanaf 15 februari tot en met 4 maart 2024 kan het publiek stemmen op de 4 finalisten van de categorie bureaurecruiters en de 3 finalisten van de categorie bureaus. Ook deze prijzen zullen worden uitgereikt op 12 maart in Utrecht.

Weten wie er wint?

Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de bureauwereld, en veel inspiratie opdoen? Op Bureaurecruitment Live worden niet alleen cijfermatige updates gegeven, maar ook inzicht verschaft in technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.

Meld je dus nu aan:

Bureaurecruitment Live

 

Rondetafelsessie over employer branding: ‘Niet zo bang dat het creatieve gaat verdwijnen’

The major shortages continued in 2023, with plenty of employers who spared no effort to show their best side to the labor market. But what were the most important and striking developments? Is employer branding finally being taken seriously? And what can we tell from that? And are they already afraid of the possibilities of AI within employer branding? Ten experts are happy to discuss this in this third round table session on developments in the recruitment field, with this time an emphasis on labor market communication.

#1. Heroic act in 2023

Jari Kloppenburg ( SteamTalmark ): ‘We recently won a Lamp, an ADCN Award. Winning a prize in itself is of course not a heroic act, but the reason why was in this case for me. We won the prize for the Police’s diversity campaign. For me, that is a good example of the impact that labor market communication can have. And for me that immediately illustrates the importance of this profession: it is about something.’

Jari Kloppenburg: ‘This course is about something.’

Alix Hensen Verbaten ( BRANDMANNEN ): ‘We were really able to make a difference. At Digitaal-Werven we met a woman who came to the Netherlands years ago as a political refugee. Although she has been integrated for years, she was unable to find a job in her area of ​​expertise. We then helped her with her CV and put her in touch with the right people from our network. That makes me proud of how we act at Brandmannen.’

‘25% of applicants to the Public Prosecution Service now come through our sourcing.’

Milou Verhoeks ( Cooble ): ‘The Public Prosecution Service is one of our clients. There is a major officer shortage there, which is a really important issue for the Netherlands. 25% of applicants now arrive there through our sourcing. Diversity also plays a major role in this. When we started we had 8% diversity in the candidates, now it is 34%. So you see that you can also achieve socially beneficial results with sourcing.’

‘Making choices pays off’

Ton Rodenburg ( ClubgeistBVH ): ‘I see that a lot of generic rubbish is made in our profession. With respect, don’t get me wrong. But for me a highlight this year, a heroic act, if you like, was that we presented to KPN, and that our creatives cut through with one idea. For me it is also a recognition that it pays to make choices, speak out as an employer, so that people can make a good choice for a company. This will only make the labor market better, I am convinced of that.’

Ton Rodenburg: ‘I see that a lot of generic rubbish is made in our profession.’

Wander Wierda ( Loyall/SendtoDeliver ) : ‘I recently had contact with an organization that mainly recruits directors in education. About 4 years ago they still did this through vacancies in the NRC, but the manager now wants to accelerate. At first I really had to explain why the newspaper was not effective, but now he comes asking for it himself. I now see this change in the recruitment of organizations that really want to be of significance in society a lot more around me. It’s nice to be able to contribute to that.’

‘I see many organizations around me that really want to be of significance in society.’

Vanessa Backer ( AdverOnline ): ‘I stand for job satisfaction and job satisfaction. Last year I spent a lot of time asking: are the people in the right place with us? I also think that is quite a heroic act. We have been able to make many shifts, and now we have a team of experts that really sparkles again, in a beautiful new building. I’m proud of that.’

Vanessa Backer: ‘I stand for job satisfaction and job satisfaction. I think that’s quite a heroic act.’

Koen Roozen ( HetRecruitingKantoor ): ‘I think I’ll also keep it internal. Over the past year, we as an agency have developed our own employer brand; Masters in recruitment ‘. Now you see that everyone is embracing that idea, it has become a unifying theme throughout the organization. That has been a journey, but I also think it is a heroic act.’

A whole group of heroes

Remko Booghmans ( Recruitment Marketeers ) : ‘We work a lot for SMEs, municipalities, environmental services, water boards. Organizations that often find it difficult to compete against the big boys. I am proud that with a group of 14 professionals we can do a lot for such organizations and now structurally serve more than 50 municipalities and help them fill their vacancies.’

‘I am proud that I see more and more people being loyal to the profession.’

Peer Goudsmit ( RecruitAgent.ai ) : ‘It is always difficult to name a heroic act of your own. I am proud that I look around here and see that more and more people are loyal to the profession. Recruitment is really starting to get serious in that sense. A whole group of heroes. My own heroic act? I think that is the step into the unknown that we have taken with our new AI tool. Very exciting.’

Michelle Schroen: ‘I hope my children consider it a heroic act that I convey that they should dare to take a step if they believe in something.’

Michelle Schroen ( iD employer marketing & media ): ‘I have 4 children. I hope that they consider it a heroic act that I took the step to establish this company 2 years ago, and that I convey that they should dare to take a step if they believe in something.’

#2. AI

Verhoeks : ‘You already saw the trend coming last year. You knew: if that happens, it will really do something. With us, everyone was on ChatGPT within one week.’

‘AI has exposed a generation gap.’

Goudsmit : ‘It has exposed a generation gap.’

Verhoeks : ‘Well, I also have friends who say: I find it quite scary.’

Milou Verhoeks (left): ‘We had everyone on ChatGPT within one week.’

Backer : ‘Many of our customers are also quite anxious. But I think we will see many more new initiatives in the coming year.’

‘I see a lot of people who talk about AI, and a lot fewer who actually do something with it.’

Verhoeks : ‘Customers mainly want to hear from us whether we are already doing something with it. Then they want to be able to say through us that they are also doing something with it. I see it mainly as a tool, not as something that can solve everything. In addition, I also see a lot of people who talk about it, and a lot fewer who actually do something with it.’

Goudsmit : ‘The number of self-proclaimed experts is indeed growing rapidly. That could have an adverse effect, I fear.’

Peer Goudsmit: ‘The number of self-proclaimed AI experts is growing rapidly. That could have an adverse effect.’

Verhoeks : ‘I am semi-anti myself. Because if you do it automatically, candidates will turn away from you.’

‘If you start doing it all automatically, candidates will turn away from you.’

Roozen : ‘All those instruments at your disposal can also expose your lack of vision and strategy. If it doesn’t fit into a bigger plan, then what are you moving towards? I see many posts on LinkedIn where it is clear that ChatGPT wrote them. But where does that lead? Without a goal you reach the wrong place. AI will only ensure that you get there faster.’

Koen Roozen: ‘Without a goal you reach the wrong place. AI will only ensure that you get there faster.’

Kloppenburg : ‘The genie is out of the bottle. This isn’t going away anymore. From a creative perspective, I am critical of its use. If you ask AI to generate an image, it is often extremely stereotypical. Moreover, Marleen Stikker already said: why would you let a computer do what you enjoy doing most? I sometimes miss that critical note.’

Rodenburg : ‘It is increasingly becoming an ordinary part of the toolkit. It works like crazy for designers, especially in the digital sketching phase. Then it can certainly help. ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’

‘ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’

Kloppenburg : ‘Of course, we also experiment with it. And also benefit from it. But you must always be careful not to turn a means into an end.’

Making smaller

Hensen Verbaten : ‘For many customers it is so big. AI, oh my god ! I often try to make it smaller. Like: ask a question you ask Google to ChatGPT. And try to give an order from there. Such as: “write a vacancy text with the following information.” Then it becomes more tangible.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Alix Hensen Verbaten (right): ‘As humans we will always continue to seek human connections with each other.’

‘I also teach at the Academy for Labor Market Communication . There, a participant entered the partial assignment in ChatGPT. Within a minute she came up with a useful strategy. Not that you didn’t have to do anything about it anymore, but still. I thought that was impressive. But I’m still not afraid that AI will take over the entire economy. As humans we will always continue to seek human connection with each other.’

Kloppenburg : ‘What the development also reveals is our enormous focus on output. We want results as quickly as possible. But certainly in the subject, it is also the process, the journey, that is of value. Writing a text must also be a struggle . That is also educational. You use tools for that, it has always been that way. But if a machine comes along that skips that struggle, I don’t know whether we should be so happy about that.’

Toddling, puzzling

Goudsmit : ‘I’m not really afraid that the creative element will disappear. Although I do think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’

‘I think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’

Roozen : ‘AI can help you. But what we are here for is employer branding. In other words: looking for the uniqueness of every organization and bringing that out. That search involves craftsmanship. Toddling, puzzling. I’m afraid that if we only use AI, we will all soon look like Kim Kardashian. That immediately makes it uninteresting to me.’

#3. Employer branding in 2023

Schroen : ‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity. I also think the police video we talked about earlier is fantastic. But these are only sporadic examples. I think we should learn a lot more from B2C and B2B marketing. They are so much further along.’

‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity.’

Goudsmit : ‘It is also because millions still go to marketing, and several tens of thousands go to recruitment.’

Marion de Vries ( Employer Brand Builders , discussion leader): ‘I recently received a call from an accounting firm, who said: we are goingto add employer branding . The customer asks for it. If I could explain something to them about it.’

Marion de Vries: ‘I recently received a call from an accounting firm, who said: we are going to add employer branding.’

Backer : ‘My allergies really go through the roof. We’re not going to do an audit either, are we? But it also shows that employer branding is still an immature field. It is an expertise, not something extra. That’s why I think it should be taught at colleges.’

‘Employer branding is not an afterthought. That’s why I think it should be taught at colleges.’

Rodenburg : ‘The problem also lies in this: employer branding is often in the communication corner. But it’s about much more than campaigns. It’s about how you build a business. That’s super strategic.’

Booghmans : Employer branding has also become a catch-all concept. I often spend more time explaining how recruitment marketing works than running a campaign. An HR manager often wants a new colleague yesterday, and a new campaign the day before yesterday. But of course it doesn’t work that way. So it has to be invested at a different level, I think. It is not something for the side, it is a pure specialism.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Remko Booghmans: ‘Employer branding has also become a catch-all concept.’

Hensen Verbaten : ‘Employer branding is about influencing attitude and behavior. That is really different from providing information. It’s really strategic. That’s why I think it should be pushed further up in the organization.’

Wierda : Employer branding has become employer identity . Who are you as an organization? As employer branders, we havenow also become culture builders.’

As employer branders, we have now also become culture builders.’

Kloppenburg : ‘It’s even more than that, I think. It’s not just about what you are like as an employer, it’s about your entire identity. Who you are as an employer, or how you interact with your colleagues, is an application of that. I see this strongly in companies that were founded on a mission. On World Employer Branding Day I heard the story of Vattenfall, who said: we don’t think in terms of an employer brand, we think in terms of our mission. That mission guides both consumers and candidates, who we hire, and how we train them. Then you are essentiallyreducing employer branding and consumer branding to the same story. Very strong.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.

Roozen : ‘But that is why you cannot separate employer branding from HR. Because otherwise you draw them in through the front door with marketing, and then they walk right out the back door because of broken promises. People understand that perfectly.’

Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization.’

Rodenburg : ‘That is the best thing about our profession. You always talk to the management, because it is so fundamentally about who you are as an organization. Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization. And yes, sometimes we also have to confront: is this who we want to be?’

#4. Specialist or generalist

Roozen : ‘I don’t really think that as an agency we should offer our clients the all-encompassing total package, but that we should create chains of specialists. I recently spoke to someone who said: I don’t see how employer branding and sourcing are related. Well, we know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult. We need eachother.’

‘We know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult.’

Verhoeks: ‘And it also works vice versa. That sourcer hears everything and knows exactly what is going on about your brand in the external labor market. For example, if you choose certain core values, but we hear from candidates that they do not recognize you in that way at all, then you obviously still have some work to do. This also applies to us: we have the best
collaborations with customers where employer branding is in order. For example, if something has happened, the employer branders will call immediately: have you heard anything about this from candidates?’

We know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult

Hensen Verbaten: ‘I notice more and more awareness among organizations. They realize: you can no longer just say that you are so inclusive, while in practice you are not. They ask us to find out what they can really promise, instead of simply requesting to communicate something. In doing so they rely on a specialism.’

#5. Inspiration

Schroen : ‘I see a lot of uniformity. I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion. I think we need to respond more to that. What happens within the brains of the target group?’

‘I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion.’

Kloppenburg : ‘I am very jealous of last year’s Monopoly campaign. They placed bus shelters exactly on the streets that appear in the game. I think this is so strong because it deviates from the standard list of social media, and the choice of media therefore enormously strengthens the power of the campaign. I also see a lot of uniformity in the distribution of communications. It then ends up in a huge mountain of content. I think it’s great when you dare to make different choices.’

Rodenburg : ‘I notice that many creatives no longer enjoy this profession at all. It is so serious and well thought out, it all has to be so right. Do we dare to do this? It is completely rationalized and crushed in many organizations. It lacks feeling and has often become very risk averse.’

‘Employer branding is completely rationalized and flattened in many organizations.’

Verhoeks : ‘That is also something social, I think. Many people have become afraid: can we still say this?’

Rodenburg : ‘It is the power of creativity, in wording and imagination, needed to touch the heart. I rarely cry when you tell me something, but if you show me something it can happen. It’s not always a matter of money, it’s mainly about time, attention and love, I think.’

Kloppenburg : ‘It is also the media landscape. The whole personalization of social media – down to the level of the individual – is now being restricted. And I’m actually happy with that. That personalization also took away the power from communication. We want to create something that can be talked about. It forces us to create something that stands out. That requires creativity.’

‘That whole personalization also took away the power of communication.’

Booghmans : ‘It has been the case for some time that personalized advertisements are no longer allowed. It didn’t change my targeting. It has made my profession even more interesting. Showing the right content to the right target group at the right time will only become more important. In that sense, I am only happy with the restrictions. It just underlines that it is not something you can just do on the side.’

Short term thinking

Kloppenburg : ‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing. There is so much short-term thinking. I think that also has to do with how our economy is structured. I find ‘post-growth’ thinker Paul Schenderling inspiring. He argues that we should not focus blindly on as many sales as possible, but to look at things in a different way, in which the relationship between people and work becomes important again.’

‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing.’

Schroen : ‘I would like to mention marketing psychologist Christ Coolen . I think we can learn a lot from the way he explains in simple terms what motivates people and how you can change behavior.’

Rodenburg : ‘I like to stick with content strategist Cor Hospes. He has a podcast Hart voor Zaken and a book of the same name , about love for work. The human dimension in a company. And how to release the energy. If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should also focus on that.’

‘If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should focus on that.’

Hensen Verbaten : ‘I follow business coach Tibor Olgers . I find it inspiring how he shows that you can achieve success by focusing on one product or service. Especially daring to choose, that teaches me a lot.’

#6. Heroic act in 2024

Backer : ‘I think that next year will really be about looking at labor differently. Addressing remote, hybrid, retirees and non-standard target groups, other types of contracts.’

Schroen : ‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our customers’ own employees.’

‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our own employees.’

Goudsmit : ‘I have been suffering from the “urge to evangelize” for some time now. But please take this profession seriously for once. I have the impression that all organizations now realize the importance of recruitment. But there are few who really understand how to approach this part.’

Roozen : ‘We have opted for a clear proposition. I would consider it a heroic act if this was fully implemented next year and became effective for all colleagues.’

‘All organizations now recognize the importance of recruitment. But few really understand how to approach this part.’

Booghmans : ‘I have been an entrepreneur for 4.5 years now. Next year there are a few charities we want to help in. I also enjoy doing it sometimes.’

Share knowledge

Backer : ‘Sharing knowledge, that is my intrinsic motivation. And I want to do that a lot more next year. So that we will hopefully ultimately see more distinctive employer profiles.’

‘Fair Hire not only produces more conversions, it also gives everyone a chance.’

Wierda : ‘We have started Fair Hire Research in recent months, with which we show customers: where are you still missing opportunities? And also: how do you approach people you still miss? Not only because it results in more conversion, but also because it gives everyone a chance.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Wander Wierda: ‘We send people home in December if they have not taken enough holiday.’

Rodenburg : ‘I would consider it a heroic act if a CEO became responsible for the employer brand. I also always wonder: why are there recruitment managers, but no retention managers? There is a lot of profit to be made there. Also in the naming. I think People & Culture is 100 times better than HR, in any case.’

‘I do see heroes at organizations that are working less vacancy-driven.’

Verhoeks : ‘I see heroes at organizations that dare to invest in talent pooling and work less vacancy-driven.’

Even within the world of employer branding, they could not ignore AI this year.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.  Their fear lies more in: organizations that do not dare to choose.  "I'm afraid we'll all look like Kim Kardashian."

Hensen Verbaten: ‘I sometimes see organizations that want to put something at the end of their communication that we actually take for granted. Such as hybrid working. Then I think: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique. A heroic act for 2024 would be to dare to do that.’

‘Hybrid working: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique.’

Wierda : ‘We have a minimum number of vacation days. And so people actually send home in December if they have not yet taken enough vacation. This is how we turn a commodity into an asset again, I think. It is really something completely different from an unlimited number of vacation days.’

Read more?

This is the third part of four different round table sessions organized for the 180-page Yard & Yearbook, which was published this month. Would you like to receive a free (digital) copy? Request it here! A report of the round table session on flex will also be published sometime in the coming weeks.

Yearbook

round table session

Also read

Word jij ook koploper in het gebruik van A.I. binnen recruitment? [ADV]

Van vacature-intake tot recruitment marketing en het gebruik van arbeidsmarktdata, en van campagnes, tot matching, sourcing en de publicatie van vacatures: overal in het recruitmentproces bevindt zich tegenwoordig allerlei artificial intelligence. Het recent opgerichte RecruitAgent.ai wil de komende weken in een pilot deze A.I. gaan gebruiken én testen als productiviteitstool binnen recruitment.

‘Onze verwachting is dat de uren die je hieraan besteedt, direct dubbel en dwars terugverdiend worden.’

Om dit te laten slagen, is het bedrijf nog op zoek naar een aantal potentiële ‘koplopers’. Oftewel: 10 interim recruiters en 10 teams van 3 tot 5 recruiters/recruitment marketeers (bij organisaties en bureaus) worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit pilotprogramma waarin recruitment automatisering, hands-on ervaring, kennisdeling en samenwerking centraal staan. ‘Onze verwachting is dat de uren die je hieraan besteedt, direct dubbel en dwars terugverdiend worden’, aldus een van de initiatiefnemers, Geert-Jan Waasdorp.

Van start op 7 februari

Het pilotprogramma gaat op woensdag 7 februari van 12:00 tot 12:45 van start met een introductiewebinar. Hier krijg je als geïnteresseerde meteen uitleg over het pilotprogramma, waar onder meer enkele interactieve A.I. Friday-workshops in Rotterdam bij horen, inclusief lunch & inspirerende sprekers. Aanmelden voor het introductiewebinar op woensdag 7 februari kan hier. De hoop is om in 2 verschillende groepen de komende 5 tot 8 weken de tool te gaan testen en ambassadeurs te creëren.

Pilot Program

Lees ook