Marleen Wallerbosch (Romyn): ‘Als je als recruiter jezelf blootgeeft, doet de kandidaat dat ook’

Wederkerigheid, het is een van de bekendste beïnvloedingsprincipes van Cialdini. En hij komt ook in recruitment goed van pas, zegt Marleen Wallerbosch, onlangs winnaar van de Bureaurecruiter van het Jaar-Award, bij zowel het publiek als de vakjury. Zelf zegt ze bijvoorbeeld in elk gesprek met een kandidaat te beginnen met iets over zichzelf te vertellen. Haar eigen verhaal, open en eerlijk, met alle hoogte- en dieptepunten erbij. Het is een manier om ook de kandidaat zich open te laten stellen, zegt ze in een podcast die op dezelfde dag is opgenomen.

Vaak gaat het juist in dat soort openhartige momenten om ‘precies de dingen die je nodig hebt om als recruiter goede match te maken’, zegt ze. Want juist op dat vlak laat artificial intelligence het nog afweten, en toont zich volgens haar de waarde van de menselijke verbinding in het proces. Het is een opvatting die ze deelt met de winnaar van vorig jaar, Stéphanie Berris, met wie ze binnenkort een keertje een kop koffie zegt te gaan drinken. ‘Mensen verbinden, dat vind ik nog elke dag leuk om te doen’, zegt ze.

Speaker notes

Op de jurydag maakte Wallerbosch veel indruk. Ze had de avond ervoor speaker notes gemaakt, samen met haar team, met allemaal informatie. Maar al na drie minuten besloot ze die aan de kant te leggen. ‘Ik dacht: f*ck it, dit is niet wie ik ben, met die speaker notes. Uit mijn emotie dacht ik: ik ben de vrouw van het verhaal vertellen hoe mijn reis is verlopen. Laat ik dat nu ook doen.’ En dus vertelde ze over hoe ze na 14 jaar ‘bij de grote jongens’ Randstad en YER met een ernstig zieke dochter te maken kreeg, en daarna besloot voor zichzelf te beginnen, maar dan met meer een ‘betekenisvolle’ aanpak.

‘Toen onze dochter ernstig ziek werd, was dat voor mij het moment om te denken: waar gaat het nou om in het leven? Toen zij thuis was, en ik enerzijds werd uitgenodigd voor incentive op Ibiza, en anderzijds pgb-formulieren aan het invullen was, dacht ik: dit gaan we anders doen. Daarop heb ik mijn baan opgezegd en ben met Romyn begonnen.’ Een recruitmentbureau dat zich onderscheidt met onder meer: donaties aan goede doelen, pro deo wervingen, en ook – heel opvallend – de opzet van een organisatieadviesbureau, bedoeld om organisaties uiteindelijk juist flink te laten besparen op de kosten van werving en selectie.

‘Anti-recruitment’

‘Anti-recruitment’, noemt ze dat deel van haar bureau ook wel eens gekscherend. ‘Al moet je daar wel een beetje mee oppassen natuurlijk’, vult ze aan in de podcast. Haar bureau telt inmiddels zo’n 16 mensen. Maar Wallerbosch is nog steeds wel het boegbeeld. Met veel zichtbaarheid op sociale media. Ook daar is haar openheid en kwetsbaarheid haar kracht, denkt ze. ‘En: goed beeldmateriaal. We hebben een goede fotograaf, een vriendinnetje van vroeger. Maar ook: iemand die even met je teksten meeleest. Ik geloof heel erg in A.I. Maar in mijn ogen schrijf je je teksten zelf, en laat je A.I. alleen even meekijken of die goed vindbaar is.’

Marleen Wallerbosch te midden van de andere finalisten: Simon van Zeelst, Edwin Klomp en Kristel van Prattenburg.

Ze zit momenteel al 18 jaar in het recruitmentvak. In die tijd heeft ze al veel meegemaakt, maar een optreden als Bureaurecruiter van het Jaar was ook voor Marleen Wallerbosch een primeur. ‘Ik had me voorgenomen om niet zenuwachtig te zijn. Maar dat was ik natuurlijk wel. Klotsende okseltjes. En toen Stéphanie over mij ging vertellen, sloeg ze de spijker op z’n kop. Dat je naast recruiter en ondernemer ook mama bent. Dat leidde tot heel wat emoties. Een combinatie van yes yes en heftig, wow en enorme dankbaarheid.’

Luister de hele podcast

Meer weten over de unieke aanpak van Marleen Wallerbosch? Je hoort het allemaal in de hele podcast, waarvan de komende week nog meer afleveringen online komen:

Lees ook

Mathijs Bouman: ‘Nog onvoldoende besef van de structurele krapte’

Wethouders die nog steeds blij zijn met het openen van een nieuw bedrijventerrein in een gemeente, terwijl de lokale mkb’ers tandenknarsend toekijken – ze hebben immers al zo weinig personeel. Het is een beeld dat voor velen nog steeds wennen is, vooral mensen die in de jaren 70 en 80 zijn groot geworden, met de angst voor massale werkloosheid. Maar volgens econoom Mathijs Bouman wordt het toch echt tijd om anders te gaan denken. ‘We leven in tijden van grote krapte. En dit gaat nooit meer over. Ook niet als er een recessie is’, zei hij vorige week, tijdens de derde editie van de Total Talent Summit in Hotel Nassau in Breda.

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

De Nederlandse economie kende vorig jaar drie kwartalen van krimp achter elkaar, zo maakte Bouman zijn gehoor van zo’n ‘total talent managers’ duidelijk. Dat is echt ongekend, en al heel lang niet meer voortgekomen. Maar tot een grote stijging van de werkloosheid leidde het nauwelijks. Sterker nog: de krapte op de arbeidsmarkt bleef over vrijwel de hele linie groot. Vrijwel iedereen in Nederland heeft een baan, van jong tot oud. En dat werd de afgelopen jaren zelfs alleen nog maar meer, vooral onder jongeren en ouderen.

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

Sterker nog, in heel Europa zijn er nergens zo weinig jongeren die niet in opleiding of aan het werk zijn als in Nederland, liet Bouman zien. Of, zoals hij het op het podium uitdrukte: ‘Nederlandse jongeren zijn veruit het minst labbekakkerig van heel Europa.’ Het idee dat jongeren lui zijn? Verwijs het maar naar het rijk der fabelen, zegt hij. En dus noemt hij ook zoiets als een sociale dienstplicht een ‘erbarmelijk idee’. ‘Laat die oude mensen vooral voor zichzelf een sociale dienstplicht invoeren. Die jongeren zijn allemaal al in opleiding, of aan het werk.’

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

‘Arbeidsmarkt geeft geen krimp’

Als hij terugblikt op 2023, valt het Mathijs Bouman vooral op dat de arbeidsmarkt ‘letterlijk geen krimp heeft gegeven’, terwijl de algemene economie juist pruttelend tot stilstand kwam, vanwege Oekraïnecrisis, inflatie, en stijgende rente. ‘Sterker nog: de arbeidsmarkt is gewoon een groeibelemmering voor veel organisaties gebleven.’ Ondanks een forse loongolf die eigenlijk over de hele economie rolde.

‘Sommigen denken dat er nog meer uit de droge spons kan worden geknepen, maar ik zou niet weten waar.’

De werkloosheid? Die is ook nu nog ‘veel te laag’, constateert hij. ‘Alles onder de 5% is krap.’ En met een werkloosheid die nu nog ruim onder de 4% zit, is daarvan dus zeker sprake. ‘Sommigen verwachten dat er nog meer uit de droge spons kan worden geknepen, en het arbeidsaanbod zich dus aanpast. Maar ik zou niet weten waar dat vandaan zou moeten komen. Krapte, krapte, krapte, dat blijft het verhaal voor de Nederlandse arbeidsmarkt.’

Goede match

Hij vindt het zelf ook ‘fascinerend’, die situatie waarbij er (ruim) meer vacatures dan werklozen zijn. ‘Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik het ooit zou meemaken. De langdurige werkloosheid staat in Nederland al een tijd op het allerlaagste peil ooit. Dat is echt een probleem. Een beetje werkloosheid is ook goed. Je hebt tijd nodig om een goede match te laten plaatsvinden. Daarvan is nu geen sprake. En als je nu banen creëert, maak je het probleem eigenlijk alleen maar groter.’

‘Als je nu banen creëert, maak je het probleem eigenlijk alleen maar groter.’

Het probleem, het mag bekend zijn, is de demografie. We worden met z’n allen gemiddeld steeds ouder, en er staan steeds minder jongeren klaar om het werk over te nemen. ‘Vaarwel bevolkingspiramide’, noemt Mathijs Bouman het. ‘Forget it. We spreken voortaan over een bevolkingspilaar. Waar in 1950 nog 7 mensen van tussen de 20 en 65 klaarstonden om te werken, tegenover elke AOW’er, is dat nu 3:1, en dat neemt zelfs nog af naar 2:1 in 2040. Om die vergrijzing draaglijk te houden, heb je wel migratie nodig. Het kan echt niet anders. Als je dat niet toelaat, daalt de beroepsbevolking tot 2070 met bijna 2 miljoen mensen.’

Sectorbeleid

Om de krapte op de arbeidsmarkt over de hele linie te verminderen, kun je wel denken aan sectorbeleid, aldus Bouman. Oftewel: minder werkgelegenheid creëren in slachterijen, kassen, distributiecentra, en de gewone akkerbouw. ‘Die sectoren kun je het lastiger maken met vergunningen.’ Dat zou Nederland weinig welvaart kosten, stelt de econoom, en tegelijk de situatie op de arbeidsmarkt wat kunnen verlichten. Een pleidooi dat ook elders al te horen was.

‘Met z’n allen meer uren werken is een heel armoedige manier van groei.’

Maar dan nog, de demografische uitdaging los je er natuurlijk niet mee op, onderstreepte hij ook. Daar is eigenlijk maar één remedie tegen: de arbeidsproductiviteit. Want die stagneert de laatste jaren. Maar juist daar zit ‘de enige bron van reële groei’, stelt hij. ‘Het is de magische toverstaf voor elke econoom.’ Oftewel: in plaats van meer uren werken, of: meer dagen, met meer mensen, moeten we met hetzelfde aantal mensen in dezelfde tijd méér gaan zien te produceren. ‘Het BBP per uur moet omhoog. Nu is de enige bron van groei dat we met z’n allen harder gaan werken. Maar dat is natuurlijk maar een heel armoedige manier van groei.’

Er is in Nederland nog altijd onvoldoende besef dat de arbeidsmarkt krap is - en ook krap zal blijven, stelt Mathijs Bouman. 'Dit gaat nooit meer over. Maar we schieten nog te vaak in de kramp van vroeger; de vrees voor massale werkloosheid.'

Gaat A.I. helpen?

Zou A.I. dan uitkomst kunnen bieden? Bouman heeft er wel enig vertrouwen in. ‘Het idee dat het de werkgelegenheid bedreigt moeten we maar aan de kant zetten. Daar zouden we misschien zelfs wel blij mee moeten zijn. Ik zou dan ook zeggen: wees er niet al te bang voor. In deze tijd is geld niet het probleem. Klanten ook niet. De bottleneck is: er is geen personeel. Dat wordt nog altijd onvoldoende beseft in dit land. Juist A.I. zou daar op lange termijn bij kunnen helpen.’

‘Een faillissementsgolf zou juist goed zijn. Ook voor de arbeidsmarkt.’

Hoe het komt dat die productiviteitsgroei toch niet echt van de grond lijkt te komen? ‘Ik denk ook dat het komt door de gemiddelde leeftijd van de directeur-grootaandeelhouder in het mkb. Die denkt: ik zou best willen automatiseren, maar ja, ik hoef nog maar 5 jaar, laat de volgende generatie het maar doen.’ Ook het lage aantal faillissementen is wat hem betreft ‘een veeg teken’. ‘Een faillissementsgolf zou juist goed zijn. Ook voor de arbeidsmarkt. Creatieve destructie. We zijn in een soort compensatiemaatschappij terecht gekomen. Dat is niet goed, dat moet echt anders, willen we met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken.’

Lees ook

Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Transdev 500 buschauffeurs wist te werven (inzending Abovo Maxlead)

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Zij zijn actief onder bekend van merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles. De organisatie is in Nederland nog niet zo bekend en tegelijk is er een continu tekort aan buschauffeurs. Vandaar de vraag: ‘Help ons met onze positionering als aantrekkelijke werkgever. Wij hebben acuut 500 buschauffeurs nodig. Hoe en waar kunnen we deze mensen vinden?’ Dit zijn twee communicatievraagstukken: employer branding én directe werving.

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, maar nog niet zo bekend.

De primaire focus is de wervingscampagne, rekening houdend met de middellange termijn, ondersteund met een actiecampagne: de “Ik bestuur de bus”-dagen om de werving op een ludieke manier te boosten. De employer brand-campagne wordt op een later moment apart gelanceerd en uitgerold.

Ik Buschauffeur?

Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden. Maar hoe communiceer je dit op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met één relevante boodschap? Zo ontwikkelden wij de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen te activeren en zélf na te denken over deze mogelijke carrière(switch). Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen triggeren we mensen dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren, zoals betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laadden we low-key via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.

Ik bestuur de bus-dag

De ”Ik bestuur de bus”-dag heeft een actiematig karakter. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Aangejaagd via een leadgeneratie campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde een half uur achter het stuur kan, samen met een instructeur. Na afloop kun je vragen stellen of je direct inschrijven voor de academy.

Wat was de impact van de case?

Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In één jaar tijd zijn in totaal meer dan 1.256 bezoekers op de ”Ik bestuur de bus”-dagen geweest en meer dan 2.233 gemeten sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Ruim voldoende om het acute probleem van het tekort aan buschauffeurs te verhelpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s door de campagne te draaien onder de eigen labels. Het zorgt er tevens voor dat de huidige medewerkers zich ook betrokken voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder diverse doelgroepen. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe kandidaten die nog niet eerder bij dit beroep hebben stilgestaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Transdev

  • Adrie Schalkwijk, Manager Academy
  • Sonja Klijn, Manager Recruitment
  • Olga Oostvriesland, Manager HR Regio Zuidoost
  • Colin Breel, Manager HR Connexxion
  • Marieke Wijdogen, Coördinator Instroom & SROI
  • Danielle Visser, Medewerker Recruiter
  • Jonne van Eck, Manager Corporate Communicatie
  • Sander Geurts van Kessel, Arbeidsmarkcommunicatie strategie

Abovo Maxlead

  • Paul Tops, Creative Strategist
  • Jorine Zuijderduijn, Media Consultant
  • Michel Schipper, Client Service Director
  • Tjeska Kohlbrugge, Project- en Campagnemanagement
  • Petra de Waal, Head of AM Recruitment
  • Creatie AM Beyond
  • Team Mediaplanning, Digitaal, Traffic

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

De meeste mensen in Nederland hebben wel eens gehoord van het Leger des Heils. Maar wie je het ook vraagt, iedereen heeft een ander beeld van wat de organisatie doet. Een groot gedeelte denkt dat er vooral vrijwilligers werken en dat levert ons een ‘lief’ imago op van lieve mensen die andere mensen helpen. Maar de realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen (combinatie van verslavings- en psychische problematieken). Dat beseft de gemiddelde Nederlander vaak niet.

De realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen.

Een organisatie die ongeveer 1.500 betaalde medewerkers per jaar aanneemt en op zoek is in de top 5 schaarse profielen van een uitdagende arbeidsmarkt. Hoe deden we dat en hoe willen we dat gaan doen? Het Leger des Heils is gewend om content te delen van lachende medewerkers om te laten zien hoe ‘leuk’ het is om bij ons te werken. Maar is dat de realiteit? Wat onderscheidt ons daarmee ten opzichte van andere professionele zorgorganisaties? Ga je daarmee de juiste medewerkers vinden en behouden als het werk niet altijd even leuk is?

Buiten onze comfortzone

Het leek ons goed om het over een andere boeg te gooien en een campagne te ontwikkelen die buiten onze comfortzone zou gaan. Samen met Redmatters wilden we de realistische kant van ons werk laten zien die juist vaak niet leuk is. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen en de uitdaging aangaan. Zo ontwikkelde we een online campagne concept dat de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker mee kijkt in de moeilijke situaties waar je mee om moet kunnen gaan.

We willen de juiste kandidaten aantrekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen.

De titel en beelden van de campagne dwingt mensen om een keuze te maken of een baan bij onze organisatie iets of niets voor ze is!

Wat was de impact van de case?

Wervingsresultaten in 8 maanden van mei tm dec 2023 (campagne loopt totaal een jaar tot en met eind april 2024)

  • Meer dan 10.000.000 vertoningen op socials
  • Meer dan 130.000 mensen op onze landingspagina
  • Toename van 30% sollicitaties (3.000 meer dan zelfde periode jaar ervoor)
  • Verhoging in kwaliteit sollicitant (verwachting, nog geen statistieken)
  • Mensen die langer blijven werken bij ons omdat ze weten en hoe heftig het werk kan zijn en dus beter weten waar ze aan beginnen (verwachting, nog geen statistieken)

Secundaire doel:

  • Imagoverbetering van ‘Vrijwilligersorganisatie’ naar ‘Professionele Zorgorganisatie’.
  • Imagoverbetering van ‘lieve’ cliënt-doelgroepen naar heftige doelgroepen en dus werk waar je tegen moet kunnen.
  • Onder de aandacht brengen van een aantal specifieke functies die je bij ons kunt doen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Vanwege de goede resultaten.
  • Omdat we met deze campagne buiten onze comfortzone zijn gegaan en het ook de nodige risico’s met zich mee brengt (want ergens hebben ook een belang om het imago te houden om vrijwilligers aan te blijven trekken en donaties te ontvangen waar we van afhankelijk zijn).
  • Een non-profitorganisatie die zichzelf via een campagne op de voorgrond durft te zetten als professionele zorgorganisatie en werkgever.
  • Heftige beelden van een doelgroep waar de gemiddelde Nederlander niet mee te maken heeft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Leger des Heils (opdrachtgever)

  • Ruud de Groot

Redmatters (opdrachtnemer)

  • Vivian Landa (Accountmanager)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hell’s Kitchen gezamenlijke road-to-success: 80 hires in 6 maanden (inzending the HERD)

De Rotterdamse horeca-onderneming Hell’s Kitchen Horeca Groep, bekend van zaken als het Zalmhuis, NRC en Het Westerpaviljoen, stond in de zomer van 2022 voor een unieke uitdaging: het openen van een gloednieuwe, maar nog geheime, high-end horecazaak en het werven van 80 ervaren horecatoppers.

De beleving rondom de nieuwe zaak kon je niet voelen, de kracht van de groep niet beleven.

Digitaal marketingbureau RAFT pakte de opdracht met beide handen aan. Via het opstellen van candidate journeys per persona (see-think-do-care-model) werden de grootste knelpunten voor de doelgroep ontdekt: de website, de beleving rondom de nieuwe zaak kon je niet voelen, de kracht van de groep kon je niet beleven én het sollicitatieproces kon je niet goed ervaren.

Tweeledige strategie

Hieruit ontstond een tweeledige strategie: 1. Een tijdelijke website rondom de nieuwe zaak met de naam: The Next Big Thing, voor werving personeel en nieuws over de voortgang rondom de opening. 2. Een nieuwe website voor de gehele Hell’s Kitchen-groep om toekomstige werving van kandidaten in succesvolle banen te leiden.

The Next Big Thing is conceptueel uitgewerkt met branding agency OFFFF. Een nieuwe site, posters door Rotterdam, de locatie op de Coolsingel volledig gewrapped. Een doorvertaling naar video’s, teasers, social ads, retargeting content en vacaturepromoties. Alle middelen volledig toegespitst op de te targetten doelgroepen (van bediening tot keuken) en afgestemd op het moment van de candidate journey (van employer branding tot hire). Binnen 6 maanden werden 80 collega’s aangenomen.

Elk aspect van de site is ontworpen met het oog op de jonge, dynamische doelgroep die Hells Kitchen aanspreekt.

Het ontwikkelen van het centrale platform voor Hell’s Kitchen Horeca Groep werd door digitaal bureau Elephant opgepakt. Van belang was het behoud van de unieke identiteit van elke horecazaak, maar ook gemeenschappelijke grond voor alle vacatures – van barbediening tot management en kantoorfuncties. De kern van deze uitdaging lag in de branding. Elk aspect van de site was ontworpen met het oog op de jonge, dynamische doelgroep die Hells Kitchen aanspreekt: hip, snel, en gefocust op kwalitatief eten en beleving.

Wat was de impact van de case?

Resultaten The Next Big Thing: er werd gestart met een reeks teaser-campagnes die weinig onthulden over het nieuwe concept, maar wel genoeg intrige opwekten. Kort gezegd: vol gas starten om veel bezoek te trekken, om vervolgens de juiste kandidaten aan te trekken via opvolgcampagnes. RAFT heeft gebruikgemaakt van retargeting, geofencing, look-a-like campagnes en interesse-targeting, toegespitst op mensen met horeca-ervaring of relevante kenmerken uit de persona’s. Naast harde conversie zijn er soft contactmogelijkheden toegevoegd: WhatsApp, mail, en bellen.

De cijfers: in 6 maanden zijn bijna 1,5 miljoen personen bereikt. Van de ruim 18.000 websitebezoekers kwamen er 12.000 via betaalde advertenties. Er waren 200 directe sollicitanten en 270 extra contactverzoeken. 1,1% harde conversie (=sollicitant). 30% van alle sollicitaties (hard + soft) is aangenomen = 80 collega’s. Kosten per nieuwe collega: 363 euro.

Voor livegang: gemiddeld 10 sollicitanten per maand. Na livegang: gemiddeld 20 per maand.

De Hell’s Kitchen Horeca Groep-site zelf is ontworpen met een focus op eenvoud en gebruiksvriendelijkheid, waarbij lange teksten worden vermeden en bezoekers direct worden geleid naar wat ze kunnen doen en verwachten. Het sollicitatieproces is duidelijk in stappen weergegeven, waardoor kandidaten moeiteloos kunnen navigeren door de benodigde stappen om deel uit te maken van de Hells Kitchen-familie. Websitebezoekers voor livegang: gemiddeld 600 per maand. Na livegang: gemiddeld 1.750 per maand. Voor livegang: gemiddeld 10 sollicitanten per maand. Na livegang: gemiddeld 20 per maand.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het ging hier om een flinke uitdaging met enkele ‘nadelige’ randvoorwaarden: een extreem krappe arbeidsmarkt, een geheim concept, geen visuele identiteit en geen opgestelde online recruitment journey. Door het bundelen van de juiste krachten en expertises is het gelukt om met de de juiste focus, beperkte financiële middelen én een ijzersterk concept voldoende horeca toppers te vinden voor de opening.

De case onderscheidt zich door de duurzame en structurele impact op de werving van de Hell’s Kitchen.

De case onderscheidt zich door de duurzame en structurele impact op de werving van de Hell’s Kitchen. Alles wat is gebouwd was niet voor eenmalig concept, maar heeft een blijvende impact op de belangrijkste KPI’s: naamsbekendheid, bezoekers en sollicitanten van iedere horeca zaak. De impact is te zien in de toename van maandelijkse sollicitaties zonder extra wervingscampagnes. Dit toont een toename in naamsbekendheid, zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van Hell’s Kitchen als werkgever. De samenwerking heeft als het ware ervoor gezorgd dat Hell’s Kitchen matchmakers zijn geworden voor de Rotterdamse horeca.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern: RAFT, Elephant
Extern: OFFFF

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

Werken als magazijnmedewerker in het vernieuwde, moderne warehouse van Solar. Om deze doelgroep te interesseren voor een baan, ontwikkelde Solar in samenwerking met EN HR solutions een wervingscampagne met als concept: Solar geeft je energie. Door uitgebreid doelgroeponderzoek te doen hebben we de USP’s van de functie naar boven weten te halen. Het haakje? De sfeer, gezelligheid en collegialiteit binnen de afdeling. Een band tussen medewerkers die aanstekelijk werkt en een doorslaggevende factor is om langer te blijven en lekker te werken. Want: samen maak je het verschil. Hier kun je zijn wie je bent en voel je je welkom, altijd.

De collegiale band vertalen we in de video van vallende dominostenen naar een werkdag in het warehouse.

Via een video laten we dit creatief concept het best tot zijn recht komen. De sterke collegiale band is de invalshoek van de video waar we de symboliek van vallende dominostenen vertalen naar een werkdag in het warehouse. Elk shot van de video is een verbindende schakel in de vorm van een medewerker die een bijdrage levert aan het totale proces. Deze ‘energiegevers’ op de werkvloer maken het leuk en geven de positieve energie aan elkaar door. Een mix van aanstekelijke shots die energie geven én praktische shots die laten zien dat Solar Nederland een mooie, professionele plek is om te werken waar nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen.

In deze campagne spreken we ervaren magazijnmedewerkers aan en mensen die interesse hebben in het vakgebied, maar nog niet (veel) ervaring hebben. In de campagne is gebruik gemaakt van een gerichte mediastrategie met diverse mediakanalen en uitingen. De strategie is gericht op een awareness-fase, attraction-fase en action-fase. In de awareness-fase is de full video ingezet op diverse kanalen: YouTube, Display, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Voor de attraction-fase en action-fase hebben wij verkorte video’s en animated banners ingezet. De bezoekers zijn doorgestuurd naar de vacature.

Wat was de impact van de case?

De doelgroepgerichte aanpak in de targetting en contentproductie heeft ervoor gezorgd dat de juiste doelgroepen zijn bereikt met passende content. Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland. Ook intern is het werkgeversmerk op deze manier opnieuw geladen.

Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland.

Medewerkers zijn trots op de video. Deze wordt via meerdere schermen in het kantoorpand getoond, evenals in het magazijn zelf. De wervingscampagne en boodschap wordt breed gedragen, mede doordat het warehouse heel veel aandacht heeft gekregen door de uitbreiding en verbouwing. Medewerkers vanuit andere afdelingen hebben ook meer aandacht voor het warehouse en de collega’s die hier werken. Ook vanuit de sollicitanten complimenten gekregen over de video. Sterk om te laten zien gedurende het recruitmentproces.

De campagne biedt de volgende (kwantitatieve) uitkomsten:

  • Looptijd: juli 2023 t/m januari 2024
  • Meer dan 1 miljoen impressies
  • Meer dan 140 sollicitaties
  • 16 nieuwe medewerkers (conform doelstelling)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De doelgroepgerichte aanpak, de hoge kwaliteit van de content én de sterke mediastrategie die is ontwikkeld om potentiële talenten voor Solar te werven. Dát maakt deze case zo succesvol. De resultaten van de campagne zijn ook uiterst positief. De doelstelling van 16 nieuwe medewerkers is behaald. Daarnaast heeft de campagne online enorm veel impressies en videoweergaven.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne: het creatieve thema ‘Solar geeft je energie’ is écht te koppelen aan de realiteit binnen Solar. Want, iedere medewerker binnen het warehouse levert daadwerkelijk een bijdrage aan het totale proces en vormt zo een verbindende schakel. Juist samen maak je het verschil en ieder individu mag er zijn. Welke rol of functie iemand ook heeft. Door in de video deze verbinding naar voren te brengen, laten we in deze campagne letterlijk de energie zien en zetten we Solar sterk neer als een zakelijke, maar ook sociale en mensgerichte werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Solar Nederland: Martijn Rengers, André Lankhorst, Remco van Haastrecht
  • EN HR solutions: Julene Kaandorp, Ray Pluim, Stefan Makkus, Nicky Magielsen, Lucca Wilderom, Babet Hendriks, Esmaralda Naalden en Frank Elzinga
  • Extern: Huub the producer (videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Je kunt méér dan je denkt! (inzending Wiertz Company)

Wiertz Company is allround HR-dienstverlener met haar roots in de uitzendbranche. Van origine een Limburgs familiebedrijf, met landelijke ambities. Met 12 hubs van Maastricht tot Rotterdam hebben we de ambitie om iedereen aan een baan te helpen. Een ambitie waarin we vooral buiten Limburg qua naamsbekendheid en recruitmentkracht nog een wereld te winnen hebben. Wiertz Company heeft deze uitdaging aangegrepen en kwam met een charmeoffensief om in de minder bekende regio’s het bedrijf rond de feestdagen op de kaart te zetten. Een crossmediale campagne met als hoofddoel naamsbekendheid te boosten.

De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje.

De niche die jaarlijks wordt gedomineerd door retailers was voor familiebedrijf Wiertz Company het perfecte haakje; de warmte van Kerstmis. Want wat is er nou belangrijker met Kerstmis dan de kostbare banden met familie en echte verbondenheid?

We schoten met onze partner Supersky en met medewerking van Magisch Maastricht een ‘Kerstfilm’ waarin we de nadruk hebben gelegd op dat je méér kunt dan je denkt. Deze video hebben we ingezet in een social media campagne die zich verspreidde over LinkedIn, Facebook en Instagram, om daarmee een kanalenmix te pakken die beide doelgroepen (b2b/b2c) bereikt.

Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness.

Naast het verspreiden van warmte en vreugde met onze film zorgde deze ook voor bereik en awareness in het dekkingsgebied van Wiertz Company, dat werd opgevolgd door lokale acties. In de geest van vrijgevigheid (en herkenbaarheid met de kerstfilm) werden oranje wanten uitgedeeld, die niet alleen warmte boden, maar ook symbool staan voor de toewijding aan onze maatschappelijke betrokkenheid (iedereen aan een baan helpen). Deze wanten vonden hun weg naar de handen van de mensen in focusregio’s Eindhoven en Bergen op Zoom. De wanten werden ook verzonden aan klanten en prospects, vergezeld van een persoonlijke boodschap met een trackable QR-code om het effect van de offline acties door te meten. Een beetje extra aandacht voor elkaar, precies waar het om draait.

Wat was de impact van de case?

We hebben met de online campagne ruim 700.000 weergaven binnen het dekkingsgebied van Wiertz Company bereikt (geholpen). Daarmee werd de target van 500.000 weergaven ruimschoots overtroffen. Daarnaast heeft de video een organisch bereik (spontaan) van bijna 14.000 views op de social kanalen weten te halen met een engagement-ratio van 4,9%. Bijzonder hoog voor Wiertz Company.

De wanten-actie (offline activatie) voor kandidaten richtte zich op twee steden. Daarnaast zijn de wanten uitgedeeld onder klanten en prospects, waarmee we in totaal ruim 1.000 paar wanten hebben uitgedeeld. Deze offline actie heeft ondanks de hoofddoelstelling van naamsbekendheid gezorgd voor een conversiepercentage van 8%, gemeten door trackable QR-codes aan de wanten te bevestigen.

Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel.

Naast de meetbare resultaten moeten we ook benoemen hoe positief deze actie werd ontvangen door onze doelgroepen. Het uitdelen van de wanten in Bergen op Zoom en Eindhoven zorgde voor blije gezichten en een warm gevoel. Daarnaast zijn we vanuit Wiertz Company natuurlijk ook apetrots op het resultaat dat we als team hebben neergezet met deze campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het inspelen op emotie en gevoel gaan hand in hand met de waarden van familie en het familiebedrijf Wiertz Company. Emotie is persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen uitdagingen. Dat iedereen uniek is, weten we als geen ander. Dát maakt talent. Dát maakt, dat je meer kunt dan je denkt. En daar zetten wij ons elke dag voor in.

Aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!

Deze case moet een Werf& Award winnen, want het is niet alleen een voorbeeld van moderne arbeidsmarktcommunicatie, maar ook een herinnering aan de tradities van Kerstmis. Met één multimediale campagne slaagden we erin diverse doelgroepen te bereiken, maar ook een boodschap van verbinding, saamhorigheid en de kracht van je eigen talent uit te dragen. De wereld van werk is nog nooit zo dynamisch geweest als nu. Een beetje extra aandacht voor het individu én voor elkaar is daarom helemaal niet verkeerd. Sterker nog, aandacht is het ingrediënt waarmee we op de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen en moeten maken!

Credits case

De interne betrokkenen zijn:

  • het team van Sales, Marketing en Communicatie van Wiertz Company;
  • Bart Broenink (Manager),
  • Jessie Vreuls (Branding),
  • Rowie Capellen (Content),
  • Jesse Jevsinak (Campagne),
  • Lucas Sijbenga (Campagne),
  • Julian Freudenberg (Engagement),
  • Esmee Paffen (Offline) en
  • Fleur van der Meer (Content).

De externe betrokken zijn:

  • Supersky Studio voor de productie van de video, met medewerking van
  • Magisch Maastricht voor de locatie van de video.
  • Dank voor de samenwerking gaat uit naar Jan-Willem Buck voor het drukwerk en het regelen van de wanten op korte termijn.

Speciale dank gaat uit naar Harm en Dionne Wiertz, die als founders van Wiertz Company, een rol hebben gespeeld in de video.

]

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Werken bij ALDI is meer dan je denkt (inzending ALDI)

ALDI is vaak niet top of mind in de arbeidsmarkt, niet de eerste aan wie je denkt. Dit is zonde, want werken bij ALDI is meer dan je denkt. Hoog tijd om het ALDI-werkgeversmerk in een nieuw jasje te steken dat dit weerspiegelt. En dat is groots aangepakt, maar natuurlijk wel op zijn ALDI’s. Door eenvoud en kwaliteit te combineren, door hard te werken én slim te investeren.

Campagne-uitingen:

ALDI geeft potentiële sollicitanten een realistisch beeld door medewerkers te vragen hoe werken bij ALDI écht is. De nieuwe contentstrategie die op basis van interviews met medewerkers door SteamTalmark is geformuleerd, presenteert het onweerstaanbare verhaal van ALDI als werkgever.

In samenwerking met Born05 is de contentstrategie tot leven gekomen waarbij de medewerker centraal staat. Het resultaat mag er zijn:

  • Touch: HERO employer brand video, die ‘Meer dan je denkt’ waarmaakt
  • Tell: drie video’s voor de verschillende doelgroepen (winkel, distributiecentrum & kantoor)
  • Sell: stills waarin de ‘Meer dan je denkt’-propositie per functie wordt gespecificeerd

De verschillende formats zijn uitgezet in een 360°-campagne om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Met deze campagne geeft ALDI haar medewerkers het podium dat zij verdienen. Samen gaan zij op zoek naar nieuwe collega’s die samen verder willen bouwen aan de toekomst van discount.

Werkenbij-site:

Na het zien van de sterke campagne-uitingen, moet de werkenbij-site minstens zo goed zijn. Een primeur, want het is de eerste keer voor ALDI dat de gehele recruitmentfunnel op elkaar aansluit. Als echte discounter is een klein in-house team aan de slag gegaan met vernieuwing van de website, zonder de internationale richtlijnen uit het oog te verliezen. De werkenbij-site biedt nu nóg meer informatie over wat ALDI jou biedt als werkgever, maar geeft ook inzicht in de werkzaamheden en USP’s voor de verschillende doelgroepen, hoe medewerkers hun werk ervaren én doorgroeimogelijkheden.

Wat was de impact van de case?

Voor het eerst heeft ALDI een mediastrategie waar campagnes in de verschillende fasen van de recruitmentfunnel op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Dit is een grote stap, met nóg mooiere resultaten die ook na de lanceringsperiode (november 2023) blijven verrassen.

Het versterken van het employer brand:

  • 11 miljoen+ impressies in de touch-laag
  • 625.000+ impressies in de tell-laag
  • Groei van websitebezoekers met 29% YoY

Verhogen van de conversie van sollicitaties:

  • Het doel was om het conversiepercentage van websitebezoeker naar sollicitatie omhoog te brengen naar 11% voor het eind van 2023. Dit is ruimschoots behaald met 14%.
  • 59% meer sollicitanten YoY
  • Stijging van afrondingspercentage sollicitaties met 2% YoY

Verhogen medewerkersbetrokkenheid:

Naast de impact op het employer brand, maakten de campagnes ook indruk op eigen medewerkers. Zij herkennen hun collega’s en het verhaal dat verteld wordt en dat zorgt voor nog meer trots:

  • ‘Leuke video, nu kan men eens zien wat er achter de schermen gebeurd , van begin tot eind!’
  • ‘Super leuk filmpje! Echt top gedaan met zn allen. Leuk om ook bekende gezichten erin te zien, nu ben je een echte BN-er Ado👌 En ook super trots op onze collega Annique 🤩💙’

Deze trots wordt niet alleen uitgesproken, maar dit is ook terug te zien in de cijfers.

  • Stijging gemiddelde duur van dienstverband 1% sinds livegang.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vanwege het groots aanpakken van het nieuwe werkgeversmerk, waar het ALDI-DNA verbeeld wordt en dicht bij de basis blijft. Maximale impact maken op een discountmanier. Dit heeft ALDI bereikt door medewerkers het podium te geven waar zij kunnen laten zien dat zij onderdeel zijn van kleine, simpele momenten die ertoe doen en het werk betekenis geven. Zo laten eigen medewerkers zien dat ALDI meer is dan dat de huidige arbeidsmarkt van hen denkt. Dat is nou net ALDI: dat wat je niet zou verwachten is er wel degelijk.

Een grote arbeidsmarktcampagne was een primeur voor ALDI, dat sneller verandert dan ooit.

Net als een grote arbeidsmarktcampagne. Een primeur voor ALDI, dat sneller verandert dan ooit. Zij zijn klaar voor de volgende transitie waarin ALDI haar medewerkers in de arbeidsmarktcommunicatie centraal stelt. Natuurlijk wel op zijn ALDI’s: met een beperkt budget hebben zij door het slim inzetten van de mediamix maximale impact bereikt. Met geweldige resultaten als gevolg, en misschien wel het allerbelangrijkste: het gevoel van trots en (h)erkenning bij de huidige medewerkers.

Credits case

In de communicatie zie je een doorsnede van eigen medewerkers: de gezichten van ALDI. Zij hebben tijdens de ontwikkeling van de contentstrategie in samenwerking met Talmark input geleverd aan wat werken bij ALDI volgens hen is. Ook tijdens de productie van de contentstrategie was er een hoofdrol voor de ALDI-medewerkers weggelegd. Het podium voor de gezichten van ALDI werd mogelijk gemaakt door:

Het projectteam vanuit People & Culture:

  • Annemarie van Groningen , Manager People Acquisition
  • Annouk van der Burg, Expert HR Campaign Management
  • Carla van Lingen, Managing Director People and Culture
  • Ineke Jansen, Expert Employer Branding
  • Sander van Schie, Director Employee Lifecycle

Projectteam Born05:

  • Frederik Pot, Creative Lead
  • Joyce Rodenburg, Senior Project Manager
  • Michael Kouwenhoven, Creative Director
  • Sander de Graauw, Client Services Director

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Logistiek personeelstekort opgelost dankzij slimme campagne (inzending PROOF en Royal FloraHolland)

Royal FloraHolland (RFH) kwam per dag gemiddeld 100 logistiek medewerkers tekort, waardoor de klant leveringen gemiddeld 100 minuten te laat ontving. Het grote tekort aan logistiek medewerkers raakte het primaire proces van het bedrijf. Royal FloraHolland had een wervingsbehoefte van 30 logistiek medewerkers per maand.

De campagne zet de voordelen van werken bij Royal FloraHolland centraal: vroeg beginnen, op tijd klaar, en ook nog eens lekker actief.

PROOF ontwikkelde daarom de wervingscampagne ‘Bloei op – met de leukste ochtendbaan van Nederland’. Deze sluit aan bij de eerder ontwikkelde EVP en het employer branding-concept ‘Groei mee’. De campagne zet de voordelen van werken bij Royal FloraHolland centraal: vroeg beginnen, op tijd klaar, en ook nog eens lekker actief. Zo draagt deze bij aan een duurzame en sterke van Royal FloraHolland op de arbeidsmarkt voor logistiek medewerkers. De ‘logistiek medewerker’ is zeer divers. Van studenten tot mensen met migratieachtergrond en gepensioneerden. Daar speelt de campagne op in door uiteenlopende huidige medewerkers centraal te zetten, te midden van een kleurige wereld van bloemen. Zij vertellen wat het werk bij Royal FloraHolland zo leuk maakt.

Breed ingezet

In samenwerking met mediabureau ZIGT heeft PROOF de campagne breed ingezet. Met onder andere digitale abri’s, socials ads, banners en video’s wordt verwezen naar de website deleuksteochtendbaan.nl. De site is op conversie gericht: geïnteresseerden kunnen de route naar Royal FloraHolland vanuit hun huis vinden en alvast hun nieuwe werkomgeving bekijken. En als dat bevalt, is de ‘Solliciteer nu’-button niet te missen! Deze website is het kloppend hart van de campagne: de pagina informeert, geeft verdieping en vertelt een eerlijk en positief verhaal. De campagne richt zich op de regio’s Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.

Omdat Royal FloraHolland zo’n concreet wervingvraagstuk had, was het belangrijk de resultaten goed inzichtelijk te maken.

Omdat Royal FloraHolland zo’n concreet wervingvraagstuk had, was het belangrijk om de resultaten van de campagne goed inzichtelijk te maken. ZIGT verzamelde alle relevante inzichten – van de resultaten per kanaal en locatie tot de kwaliteit van sollicitanten, dit helpt PROOF, ZIGT en Royal FloraHolland regelmatig de actuele stand van zaken te evalueren en waar nodig bij te sturen.

Wat was de impact van de case?

Deze aanpak heeft geleid tot een zeer succesvolle campagne: in 2023 hebben 5.679 potentiële sollicitanten de speciale landingspage bezocht. Dit vertaalt door in 2.957 sollicitaties via de landingspage, waarvan uiteindelijk 597 mensen zijn aangenomen: gemiddeld 59 per maand (gedurende 2 maanden is de campagne minder ingezet wegens minder behoefte). Dit betekent dat het gestelde target is behaald.

De campagne gaat momenteel, wegens het grote succes, zijn derde jaar in. Sinds de start zijn er ieder jaar twee nieuwe medewerkers toegevoegd aan de materialen die ingezet worden, passend bij de behoefte van Royal FloraHolland aan meer aandacht voor een bepaalde doelgroep.

PROOF heeft ook een ambassadeursprogramma ontwikkeld om huidige medewerkers te betrekken in het vinden van nieuwe collega’s.

Naast de wervingscampagne, heeft PROOF een ambassadeursprogramma ontwikkeld om huidige medewerkers te betrekken in het zoeken (en vinden) van nieuwe collega’s. Banners op de werkvloer benadrukken de boodschap van de campagne en posters roepen medewerkers op sollicitanten aan te dragen tegen beloning. Door de zichtbaarheid van de campagne onder huidige medewerkers, geven teamleiders aan dat de trots en het groepsgevoel sterk is verbeterd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door het vroeg beginnen niet als een nadeel te zien, maar juist als een groot voordeel te positioneren, ontstond een vrolijke, positieve campagne. ‘Lekker verdienen in de ochtend en vrolijk vroeg naar huis.’ ‘Verdien als je huisgenoten slapen én heb tijd voor je studie.’ De positieve insteek wordt nog versterkt door de materialen die opvallen door hun kleurigheid en dynamiek.

De positieve insteek wordt versterkt door de materialen die opvallen door hun kleurigheid en dynamiek.

Daarnaast wordt de nadruk gelegd op het actieve aspect van werken bij Royal FloraHolland. Als logistiek medewerker heb je lol, blijf je gezond en ben je constant in beweging. Dit idee wordt visueel ondersteund door de medewerkers die behendig – en met een grote glimlach – op verschillende voertuigen door het magazijn racen. De tweetaligheid (Nederlands en Engels) zorgt voor het aanspreken van de breedst mogelijke populatie binnen de gestelde doelgroepen. In een lastige markt (logistiek medewerkers) in een lastige regio (omgeving Schiphol) heeft deze campagne gezorgd voor een continue instroom van nieuwe medewerkers.

Royal FloraHolland

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • PROOF: Sascha Becker, Annemiek de Kramer, Gonneke van Zutphen
  • Zigt: Marcella van Velzen, Bob Mosch, Niek van Gent
  • Creatie: Martijn de Vreeze, Rob van Netburg, Marije Rebel
  • Productie: Fotoformation

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Spot de ‘big 5’ op de Big Room Safari – een uniek kijkje in de IT-keuken (inzending Stedin)

Werken aan de energietransitie is meer dan het leggen van kabels: het draait om innovatie, data en digitalisering. Het realiseren van een duurzame leefwereld vraagt om innovatieve oplossingen. Bij Stedin hebben we daarom veel IT’ers nodig. Maar hoe bereik je hen in een krappe arbeidsmarkt waar IT-talent schaars is? Het antwoord: nodig hen uit voor ons meest bijzondere IT-event: de Big Room Planning!

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken.

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken. Met de grote uitdagingen die we als netbeheerder hebben, is effectieve en transparante samenwerking essentieel. Dit evenement, gebaseerd op Agile SAFe, brengt meer dan 500 IT collega’s en de business samen om te bepalen wat er komend kwartaal ontwikkeld wordt. Naast de inhoud staat de BRP ook in het teken van verbinding, met gezamenlijke aftrap, lunch en afsluitende borrel.

Elk kwartaal bieden we geïnteresseerden van buiten Stedin een uniek kijkje in de keuken van onze BRP waar onze onderscheidende IT-werkwijze en trots van collega’s centraal staan, als onderdeel van onze inspanningen op het gebied van employer branding, awareness en werving van nieuwe collega’s.

Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten.

Dit unieke kijkje is gedoopt tot de ‘Big Room Safari‘ wat afgeleid is van het spotten van ‘The Big 5’ op een echte safari. Na een presentatie krijgen de uitgenodigde deelnemers een rondleiding op een van de twee BRP-dagen langs de diverse IT teams. Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten: de scrum master, product owner, product manager, solution architect en release train engineer. Dit zijn collega’s met belangrijke rollen en functies tijdens dit event én in thema te herkennen aan een safari hoedje. De deelnemers sluiten aan bij de lunch en krijgen na afloop een Stedin-goodiebag.

Wat was de impact van de case?

Vier weken voorafgaand aan de BRP wordt de inschrijving via LinkedIn geopend en gepromoot met een sfeervolle video. Intern wordt dit bericht gedeeld met alle IT-collega’s die worden aangemoedigd om het binnen hun eigen netwerk te delen. Twee weken voor het event bellen we de inschrijvingen na en krijgen de deelnemers een definitieve uitnodiging met praktische zaken. Na de BRP bellen we de deelnemers om te vragen naar hun ervaring, eventuele tips en tricks en of zij eventueel interesse hebben om de overstap te maken naar Stedin als werkgever. Intern vindt evaluatie plaats met collega’s om zo elke editie van de Big Room Safari te blijven verbeteren.

De Big Room Safari is inmiddels een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning.

De Big Room Safari heeft inmiddels drie keer plaatsgevonden (in september 2023, december 2023 en maart 2024) en is een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning vanwege de positieve reacties en resultaten. Naast dat deze safari intern positief en met trots ontvangen is, levert het zichtbaarheid en nieuwe IT collega’s op.

Branding en marketing

  • Looptijd: elk kwartaal duurt het proces van start tot eind zo’n 6 weken
  • Media: LinkedIn
  • Budget: 1.500 euro
  • Unieke impressies: 25.400
  • Interactie: 1795
  • CTR: 3%

Recruitment

  • Aantal aanmeldingen: 64
  • Aantal sollicitanten: 13
  • Hires: 4 en 2 in proces (BRP maart)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als netbeheerder hebben we een cruciale maatschappelijke rol. In een complexe (semi-overheids)organisatie waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het mooi om te laten zien dat het mogelijk is om een ludieke actie op te zetten. Ironisch genoeg bleek een van de kartrekkers vanuit IT een gecertificeerd Field Guide die echte safari’s mag begeleiden in Zuid-Afrika en Botswana.

Quote: ‘Stedin is hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Hoewel de pilot zich richtte op werving heeft deze case een veel grotere impact gemaakt. Naast nieuwe collega’s is de drempel om van Stedin als potentiële IT-werkgever te proeven niet alleen verlaagd, het kleurt het beeld van het werkgeversmerk positief in door de positieve ervaringen van de deelnemers als van collega’s. ‘Heel positief ervaren, het nodigde uit om vragen te stellen en dieper op de inhoud in te gaan. De Big Room Safari was echt een leuk concept. Ik zit nu goed op mijn plek, maar mocht dit wijzigen in de toekomst dan is Stedin hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment – Rikash Bhageloe en Micha Visser
  • Employer branding – Sanne van Poortvliet
  • Recruitment marketing – Shannon van der Beek
  • Business IT – Marieke Smedinga en Philip van der Zande
  • Video editing – Eddie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Impact op lokale werving door inzet van Volume Recruiter (inzending Jumbo Supermarkten)

Ook bij Jumbo Supermarkten is het aantrekken van voldoende collega’s natuurlijk een uitdaging. Bij Jumbo zit ‘samen’ in ons DNA en begrijpen we dat werving een gedeelde verantwoordelijkheid is. Onze locaties pakken de werving van nieuwe collega’s voor een groot deel zelfstandig op. Vaak gaat dat goed, maar soms is nieuwe collega’s werven toch wel écht uitdagend en tijdrovend. Waarbij soms extra lokale ondersteuning toch wel wenselijk is. Die urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden noodgedwongen aangepast werden.

De urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden aangepast werden.

Dat gaf een mooi vraagstuk: hoe gaan we lokaal ondersteunen in een schaalbare vorm waarmee winkels écht geholpen zijn? Het antwoord: een Volume Recruiter. Iemand die bijspringt waar de nood écht hoog is. Iemand die winkels tijdelijk ondersteunt en hen helpt om zelfstandig en succesvol te recruiten.

Doelgericht lokaal wervingsplan

Op basis van bezetting zijn locaties geprioriteerd die extra ondersteuning konden gebruiken. De Volume Recruiter creëerde samen met die winkels een doelgericht lokaal wervingsplan. Natuurlijk werden daarin de lokale uitdagingen en wervingsmogelijkheden meegenomen. Zijn er bijvoorbeeld enthousiaste collega’s helemaal thuis in TikTok en Instagram? Dan laten we hen social content creëren. Is er binnenkort een populair auto-evenement in de buurt? Dan gaan we daarheen om bezorgers te werven. En zo zochten we ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

We zochten ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

De inzet van een Volume Recruiter is tijdelijk. Daarom is het belangrijk dat winkels voldoende handvatten krijgen om het straks helemaal zelf te doen. En die aanpak werkt. Wat begon als een pilot is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze Recruitment & Employer Branding strategie. We zien minder locaties met een kritieke bezettingsgraad en we kunnen sneller lokaal bijspringen. Maar er is ook nog iets anders wat ons trots maakt: onze collega’s zijn blij met de ondersteuning.

Wat was de impact van de case?

Welke impact we dan samen gemaakt hebben? In 2023 hebben we 49 locaties ondersteund, daar waar de nood het hoogste was. Deze locaties hebben in deze periode voldoende handvatten gekregen om de werving voortaan zelf weer op te kunnen pakken. Per locatie wordt middels een kick-off gekeken naar welke aanpak het beste past. Zit de uitdaging bij de werving (instroom)? Of juist een bij het sollicitatieproces en in de opvolging? Op al deze elementen kan de Volume Recruiter ondersteunen, waardoor elke locatie een passende aanpak krijgt.

Dat resultaat delen we graag! Zo werden er in korte tijd 6 winkels door Jumbo overgenomen waar mede dankzij lokale ondersteuning binnen 10 weken 78 nieuwe collega’s aangenomen. Een ander voorbeeld is de HUB (vanuit waar thuisbezorging plaatsvindt), waar het aannemen van 102 nieuwe bezorgers ervoor zorgde dat het bezorggebied fors kon worden uitgebreid.

Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak.

Ervaring is de beste leermeester, zo kijken we constant naar hoe het beter of anders kan. Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak. We stellen dan de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aanbeveelt bij een collega?’ Met een gemiddelde beoordeling van een 8 kan met trots gezegd worden dat we lokaal impact maken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Slim samenwerken en kunnen schakelen tussen een landelijke aanpak en een maatwerk-aanpak op lokaal niveau, dat is waar deze case omdraait. Met de Volume Recruiters hebben we een unieke brug geslagen.

Jumbo Supermarkten versterkt werving door lokale samenwerking met Volume Recruiters. Resultaat: hogere bezettingsgraad, meer instroom en blije collega’s! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Het gevolg? Tientallen nieuwe collega’s die ervoor zorgen dat onze locaties weer voldoende bezetting hebben. Zo konden winkels weer op de standaard openingstijden open en thuisbezorghubs hun bezorggebied uitbreiden. Collega’s zijn blij met deze samenwerking en reageren positief tijdens evaluaties. Zo positief, dat we de Volume Recruiters nog vaker gaan inzetten. Collega’s blij en klanten blij. En dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Imke Driessen
  • Kirsten Smits
  • Lotte Schrager
  • Lars Pouw
  • Noor Smit
  • Marijke Braakman
  • Ruben Backx

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook