Recruiter in kwade reuk gezet: Kamerlid zet bizarre benadering online

Sommige recruiters kennen weinig gêne. Maar dan nog is het verstandig om goed op te letten wie je benadert. En als je voor de tabaksindustrie werkt, kun je dus misschien maar beter niet proberen de grootste critici over te halen om bij jou te komen werken.

Sommige recruiters kennen weinig gêne.

Zoals Paul Smeulders recent overkwam, Kamerlid voor GroenLinks en als zodanig al jarenlang fel gekant tegen de rooklobby. ‘Ik zie dat u over een politieke achtergrond beschikt en dat u relevante ervaring heeft opgedaan in Public Affairs’, kreeg het Kamerlid echter te lezen via een InMail. Nou, dan had Imperial Tobacco nog wel een mooie, uitdagende functie voor hem. Of hij misschien Public Affairs Manager wilde worden voor de rookwarenfabrikant, bekend van Drum, Van Nelle en Gauloises.

paul smeulders recruiters

Hoe komen ze erbij?

Hoe komen ze erbij om juist míj te benaderen, vroeg Smeulders zich af. ‘Iedereen in mijn omgeving weet toch dat ik een enorme afkeer heb van roken en de tabaksindustrie.’ En dus besloot hij even te gaan bellen. Het leverde een korte serie van vier op zich vrij hilarische video’s op:

De eerste:

De tweede:

De derde:


En de vierde:

Wat toont dit aan?

Het gedrag van de recruiter in de video is inderdaad in meerdere opzichten verbazingwekkend. Een uitgesproken tegenstander benaderen om jouw standpunt uit te gaan dragen? Sowieso al lastig. En dat dan verdedigen met dat je dat ‘met opzet’ doet, omdat een Kamerlid heel interessant is, vanwege zijn goede netwerk en de ‘skills’ die je dan waarschijnlijk wel in huis hebt voor deze functie.

‘Je belt dus niet omdat je interesse hebt in de baan?’

Het toont eens te meer aan hoe desperate sommige recruiters tegenwoordig te werk gaan. ‘Wij recruiters werken om te kijken of iemand misschien interesse heeft in een andere baan’, verdedigt de recruiter zich nog maar eens. Hij blijkt ook nog verbaasd over het telefoontje van Smeulders. ‘Je belt dus niet omdat je interesse hebt in de baan?’

Gevalletje krappe arbeidsmarkt

We zullen het maar houden op: gevalletje krappe arbeidsmarkt. En: niet geschoten is altijd mis. En wat we verder ervan opsteken (pun intended): er is nog veel te verbeteren in de wereld van sourcing en search. Want als recruiters op deze manier in het wilde weg blijven doorgaan met mensen benaderen, op basis van een LinkedIn-profiel, maar zonder goede background check, zonder échte interesse in de andere kant van de tafel, dan komen ze natuurlijk nooit van hun slechte imago af…

‘Het is niet uitzonderlijk dat een recruiter een zo breed mogelijk spectrum aan kandidaten benadert.’

Intussen heeft Imperial Tobacco ook een schriftelijke reactie gegeven. Het verwijst naar een ‘onafhankelijk recruiteringsbureau’ dat zich met de vacature bezighield. En hé, iemand benaderen, dat is niet verboden, toch? ‘Het is niet uitzonderlijk dat een recruiter een zo breed mogelijk spectrum aan kandidaten benadert.’

Meer weten?

Weten hoe je wél mensen kunt benaderen voor een nieuwe baan? Tijdens de praktische Bootcamp Sourcing & Search op 11 en 12 november leer je alles om kandidaten te vinden en in beweging te brengen, uitgaande van je eigen recruitmentkracht.

Lees ook:

Funny Friday: de Recruitment Pubquiz komt er weer aan

Er werd wat afgezucht de vorige keer, want de vragen waren niet makkelijk. Denk aan het raden welke slogan bij welk bedrijf hoort, de 10 beroepen waar de minste vraag naar is en waar staat CACTUS ook alweer voor? Team Purple Squirrel wist de meeste antwoorden en sloeg dan ook de dinercheques van 50 euro aan de haak. Wij geven een paar tips, zodat je je kunt voorbereiden op de volgende pubquiz.

#1. Lees Werf&

Een inkoppertje natuurlijk, maar wel een belangrijke! Zorg dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws in de recruitmentwereld, want je zal het nodig hebben…

#2. Upgrade je muziekkennis

Spit Spotify goed door en focus je dan met name op de eerste tonen van liedjes. Er zou zomaar iets tussen kunnen zitten wat je 27 november gaat horen.

#3. Verzin een goede teamnaam

Met een originele naam voor je team heb je de quiz eigenlijk al half gewonnen. Ga niet voor je standaard bedrijfsnaam, maar verzin een variatie. Een paar goede namen van de vorige pubquiz ter inspiratie: Hans’ Angels, Bij Elkaar Geraapt Zooitje en de Cammpioenen.

#4. Ga de concurrentie aan

Jouw team gaat winnen toch? Alleen met hoeveel punten is de vraag! Zoek wel uit wie je concurrenten zijn, wat hun goede en zwakke punten zijn en doe er je voordeel mee.

#5. Meld je op tijd aan

De vorige keer hebben we wat teams moeten teleurstellen, omdat we vol zaten. Dat is natuurlijk zonde, dus stuur snel je (originele) teamnaam + de namen van maximaal 6 teamleden naar info@werf-en.nl. Mail dan je teamnaam + maximaal 6 teamleden naar info@werf-en.nl. De opbrengsten van de pubquiz gaan naar de Stichting Morris. Meer informatie kun je hier vinden.

Tot 27 november! Enne… winnen hè?

Niet meer ‘Tinderen voor een nieuwe baan’: JobTalk trekt de stekker eruit

Swipen‘ naar een nieuwe baan. In 2015 leek het nog een mooie toekomst tegemoet te gaan. De app waarmee JobTalk in dat jaar kwam, en die het onder meer samen met de gemeente Eindhoven en het UWV inzette, leidde in 2017 zelfs tot een mooie inzending voor een Werf& Award. Meer dan 12.000 mensen gebruikten destijds de app, waarmee zo’n 200 matches per maand werden gemaakt.

‘Een baan vinden is voor velen geen maandelijkse bezigheid.’

Maar anno 2019 swipen we blijkbaar een stuk minder. ‘Na een periode van 4 jaar pionieren en opschalen, stopt JobTalk met haar tinderachtige app voor de arbeidsmarkt’, meldt het bedrijf. ‘Een baan vinden is voor velen geen maandelijkse bezigheid. De frequentie waarmee werkzoekenden de app gebruiken was hierdoor laag. En éénmaal een baan gevonden, dan werd de app niet meer gebruikt en vaak verwijderd.’

Werkgevers nog meest actief

Werkgevers bleken nog het meest actief. ‘Vooral de vacatures die moeilijk in te vullen waren, werden graag geplaatst op JobTalk’, aldus de initiatiefnemers, Roos Sluis en Ingrid van den Hurk. Zij gaan overigens wel verder in de arbeidsmarkt, en concentreren zich nu op hun andere bedrijf: Perfect Link, werving & selectie en detachering van IT-professionals.

‘Interesse in de technologie? Contact opnemen kan altijd.’

‘We hebben een leerzame tijd gehad met JobTalk en waardevolle samenwerkingen gehad’, blikken beiden terug. ‘Iedereen bedankt daarvoor.’ De JobTalk-technologie beschikte overigens over bijvoorbeeld een ingebouwde ‘competentiegenerator’ en een automatische ‘profielomschrijvinggenerator’. Mochten andere bedrijven toepassingen zien voor deze technologie, dan roepen Sluis en Van den Hurk ze wel op om contact op te nemen. ‘Dat kan altijd’, besluiten ze.

Lees ook:

Personeelstekort bij Defensie: uitstroom overtreft nog altijd instroom

Misschien moet de dienstplicht wel weer terug, zei vertrekkend commandant van de Landstrijdkrachten Leo Beulen in augustus nog tegen NRC. Ander plan: jongeren binden via een tussenjaar. Precies dat gebeurt trouwens al: in plaats van backpacken in Nieuw-Zeeland of Australië start vanaf oktober dit jaar een groep jongeren met een havo- of vwo-diploma op zak aan een zogeheten ‘gap year’ bij de Koninklijke Luchtmacht. Defensie biedt ze een tijdelijk contract aan in de hoop er nieuw personeel aan over te houden.

Er zijn op dit moment ruim 8.000 vacatures, op een totaal van 54.000 personeelsleden.

Het is een van de maatregelen die Defensie doet om maar aan voldoende mensen te komen. Er zijn op dit moment ruim 8.000 vacatures, op een totaal van 54.000 personeelsleden. En dat waren er een aantal jaar geleden nog ‘maar’ 6.000. De landmacht heeft vooral tekorten in de lagere rangen; de luchtmacht een gillend gebrek aan technisch personeel. Maar met datzelfde probleem kampt ook het bedrijfsleven, waar jonge technici doorgaans meer kunnen verdienen. Dan delft Defensie snel het onderspit. En dan verlaten ook nog eens meer militairen de krijgsmacht dan dat er binnenstromen, zo meldt het CBS.

Samenwerking met het bedrijfsleven

Het duurt met het huidige tempo nog zeker 6 tot 7 jaar voordat het personeelstekort bij Defensie grotendeels is weggewerkt, zei Beulen ten tijde van zijn vertrek tegen nu.nl. Defensie zou nu met een personeelstekort kampen van 17 (!) procent en daar kan maximaal 2 procentpunt per jaar van worden ingelopen, zonder dat het onbetaalbaar wordt, aldus Beulen.

Het duurt met het huidige tempo nog zeker 6 jaar voordat het tekort bij Defensie is weggewerkt.

Hij vertelde ook dat Defensie werkt aan een systeem samen met het bedrijfsleven, waarbij militairen bijvoorbeeld eerst 8 jaar bij Defensie werken, waarna ze – als ze een gezin willen stichten – 6 jaar bij een bedrijf kunnen werken. Daarna kunnen ze dan weer terugkeren bij het leger. Ook werd eerder al veel geworven voor niet-militairen, en werd een opleiding in de schijnwerpers gezet waarmee vwo’ers zich op universitair niveau tot officier én leider kunnen scholen.

Gifjes en vlogseries

Naast (en samen met) dit soort inventieve personeelsmaatregelen zijn er natuurlijk ook de vele bekende en innovatieve ‘gewone’ wervingsactiviteiten van Defensie, gemaakt door Steam en Maximum. Zo ontwikkelde Maximum recent nog een groot aantal gifjes voor de strijdkrachten.

En bij Steam wisten ze de laatste tijd onder meer de aandacht te trekken met een campagne gericht op vrouwen, en recent met vlogseries als ‘Influencers vs Militairen’, en ‘Learn to Lead‘, waarbij de officiersopleiding ‘van binnenuit’ in video’s wordt beschreven. Het zijn video’s die vaak makkelijk de 100.000 views op YouTube halen, in het geval van de influencers zelfs vaak nog (veel) meer.

Nog veel werk aan de winkel dus

Maar ondanks al die inspanningen is er dus ook nog steeds veel werk aan de winkel voor Defensie. Jobfeed wist al eerder te melden dat geen directe werkgever in Nederland zoveel vacatures online heeft staan als Defensie. En nu komt het CBS daar dus bij. Het nationale cijferinstituut weet te melden dat in 2017 zo’n 4.200 mensen instroomden bij de krijgsmachten. Daar stond echter een vertrek van ruim 4.500 personeelsleden tegenover. Netto dus een verlies van meer dan 300 mensen (cijfers over 2018 zijn nog niet beschikbaar).

Een op de drie militairen maakte de overstap vanuit een baan in de marktsector.

De netto afname was trouwens wel kleiner dan in eerdere jaren, aldus het CBS. Zo was in 2015 de uitstroom nog zo’n 1.500 mensen groter dan de instroom. Het grootste deel van de militairen die in 2017 instroomden bij Defensie (54 procent), kwam vanuit een opleiding. En 1 op de 3 militairen maakte de overstap vanuit een baan in de marktsector. Driekwart van deze laatste groep kwam vanuit de sector handel, vervoer en horeca of uit de zakelijke dienstverlening.

Lees ook:

 

Waarom niemand de droom heeft om recruiter te worden

Door de jaren heen heeft de reputatie van de recruiter behoorlijk geleden, zo stelden James Osborne (The Recruitment Network), Ann Swain (APSCo Global) en Geraldine King (National Recruitment Federation) tijdens Bullhorn Engage. vorige week in Londen. Maar dat betekent niet dat het niet beter kan worden. Zo zegt Swain: ‘Ik vind niet dat we die negatieve reputatie verdienen. De medische markt heeft een goede reputatie, terwijl er ook dokters zijn die mensen vermoorden… Wij vermoorden niemand, we plaatsen hoogstens mensen in de verkeerde banen.’

‘We vermoorden niemand, we plaatsen hoogstens mensen in de verkeerde banen’

De recruitmentmarkt is gebaseerd op sales, wat je als angstaanjagend kunt zien. Maar volgens haar is het daarbij het belangrijkste om gemotiveerde mensen aan te nemen en hen te trainen, zodat ze een professionele carrière in de recruitmentwereld kunnen beginnen.

Waarom niet academisch?

Educatie is daarvoor van belang. Volgens King kun je daarmee andere mensen aantrekken tot de recruitmentindustrie. Ze vindt dit de perfecte tijd om positiever te praten over recruiters en de gedachten van mensen daarover te veranderen: ‘Niemand kiest ervoor om een recruiter te zijn, ook ik niet. Maar we moeten dat veranderen en dat kan door middel van onderwijs.’ Zo stelt zij voor om recruitment een academische ondergrond te geven. In Ierland gebeurt dat al met een bachelor in recruitment. Op deze manier kan de industrie een waardige professie worden voor mensen.

In Ierland is er al een bachelor in recruitment, zodat het een waardige professie kan worden.

Volgens Osborne is dat niet eens nodig. Hij zegt dat er geen tekort is aan recruiters, maar dat we nu op zoek zijn naar de verkeerde personen: ‘We zijn op zoek naar 360-mensen: kandidaten die empathisch zijn, maar ook een goed blog kunnen schrijven, op de hoogte zijn van alle technologieën: dat is niet heel realistisch. Ja, professionalisering is belangrijk, maar er is ook een enorm potentieel aan talent in de markt die we moeten aantrekken.’

Positionering is belangrijk

Eerst ging recruitment over het leveren van kandidaten, maar tegenwoordig gaat het om total talent management, zegt Osborne. Door te concurreren op de prijs in plaats van de waarde of de impact verlaag je je eigen waarde. Positionering is dus heel belangrijk. Als je standaarden hebt zoals het leveren van waarde voor de klant, dan professionaliseer je de markt.

Recruiters moeten energie, kwaliteit en locus of control hebben

Om succesvol te zijn als een recruiter heb je niet alleen soft skills nodig, zoals het vermogen om te overtuigen en te onderhandelen, maar ook goede harde technische vaardigheden, zo zeggen de drie. Zoals hoe je data van een website kunt halen. Maar dat soort skills moeten wel getraind worden. Swain ziet drie belangrijke aspecten voor een recruiter: ‘Als eerste moeten mensen de energie hebben om lange uren te maken die het waard zijn. Ten tweede moet er kwaliteit zijn. Het willen begrijpen en de vaardigheid om een impact te maken. Als laatste is locus of control belangrijk. Niet gewoon doen wat je taken zijn, maar net even wat verder gaan. Je moet als recruiter wat extra’s te bieden hebben, want veel mensen zullen anders vervangen worden door technologie…’

Lees ook:

Funny Friday: sollicitatiegesprek in een hotelkamer? Doe maar niet meer…

Het is nu de American Economic Association (AEA) die met plannen komt om dit soort hotel-interviews voortaan te verbieden. Tijdens hun jaarlijkse conferentie, tegelijkertijd een grote banenbeurs, kwam het in het verleden namelijk regelmatig voor dat een (vrouwelijke) kandidaat een hotelkamer vol mannen kwam binnenlopen en vervolgens gevraagd werd om op het bed plaats te nemen voor het sollicitatiegesprek. Of dat er zelfs al een man op het bed lagen als de sollicitant binnenkwam.

‘Liever geen rokje voor een sollicitatiegesprek.’

Niet bepaald een comfortabele situatie, heeft de AEA nu ook ingezien. Zeker nadat een memo naar buiten kwam van een Harvard-studente die de praktijk aan de kaak stelde. Daarin schetste ze nog meer awkward situaties. Zoals ook het officiële advies om geen rokje te dragen voor een sollicitatiegesprek.

Doe maar niet meer

Solicitatiegesprekken op hotelkamers, het schijnt al jaren usance te zijn op het economencongres. Maar de vereniging is er nu dus zelf ook achter gekomen dat dit eigenlijk niet meer kan. En dus geven ze nu het dringende advies om de hotelkamer maar liever te mijden, als je een serieus sollicitatiegesprek wilt voeren. En ze geven ook een aantal alternatieven. Denk aan een café, de lobby van het hotel of een afgehuurde meetingroom.

Ook in andere branches schijnen geregeld interviews in hotelkamers plaats te vinden.

De AEA is overigens zeker niet de eerste die deze praktijk wil aanpakken. Ook in andere branches dan onder economen schijnt het nog geregeld voor te komen. De vakbond van onder meer acteurs, SAG-AFTRA, kwam vorig jaar al met een nieuwe set richtlijnen die audities in hotelkamers verbood, net als het Producers Guild. Beide in navolging van de Harvey Weinstein-schandalen. In de academische wereld werd dat voorbeeld daarna gevolgd door onder meer The American Mathematical Society, The Mathematical Association of America Board of Governors, The American Historical Association, The American Philosophical Association, de American Political Science Association en de The American Studies Association. En nu dus ook door de economenvereniging. Hoe gek het voor ons misschien ook mag klinken, het schijnt dus allemaal nodig te zijn geweest…

En, heb jij wel eens een sollicitatiegesprek in een hotelkamer gevoerd? Laat het weten in de reacties!

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Dit zijn de 12 vragen die kandidaten aan jou als recruiter kunnen stellen

Als een kandidaat in een sollicitatiegesprek geen enkele vraag heeft voor jou, beschouw dat dan als een waarschuwing: waarschijnlijk zijn ze dan niet geïnteresseerd óf niet gemotiveerd, schrijft Victor Assad, in het boek Hack Recruiting. Maar meestal hebben ze die vragen gelukkig wel. Ruim daar dan ook tijd voor in, adviseert de auteur. En als je als interviewer het antwoord niet hebt, zorg dan dat je binnen 24 uur de kandidaat dat antwoord wel verstrekt.

De 12 meest voorkomende vragen

Om wat voor vragen gaat het dan zoal? Assad noemt er 12 op die veel voorkomen, in allerlei variaties:

  1. Kun je iets vertellen over loopbaanontwikkeling bij je bedrijf?
  2. Wat vind je het leukste van de bedrijfscultuur? En wat het minst leuke?
  3. Heeft dit bedrijf je ooit gevraagd om iets te doen wat tegen je waarden ingaat? Zo ja, wat is er gebeurd?
  4. Wat is de laatste keer dat dit bedrijf een reorganisatie gehad heeft?
  5. Hoe weet ik dat ik succesvol ben in de eerste 90 dagen en in de eerste 180 dagen?
  6. Wat is de belangrijkste norm die ik moet weten over de cultuur van het bedrijf om hier succesvol te zijn?
  7. Vertel me over je favoriete baas en waarom hij of zij dat was.
  8. Naar welke kwaliteiten zoek je in je medewerkers?
  9. Heb je enige reserves als het gaat om mij aannemen? Waar twijfel je over?
  10. Wanneer kan ik een eventueel aanbod verwachten?
  11. Wanneer beslis je/beslissen jullie wie de baan krijgt?
  12. Ga je me bellen over je beslissing? Zo niet, wie doet dat wel?

Als kandidaten geen van deze vragen stellen, maak je dan zorgen, zegt Assad. ‘Mensen die vragen stellen en een warme belangstelling tonen in jouw organisatie zijn degenen die je in je team wilt hebben. Mensen die vragen durven te stellen en een werkomgeving die laat zien zulke vragen te waarderen, zijn het herkenningspunt van een open, transparante en innovatieve organisatie.’

Lees ook:

Beeld door Gerd Altmann via Pixabay

Funny Friday: betaald worden om toetjes te eten

Het is niet eens slecht betaald: je krijgt er het dubbele van het Britse minimumloon voor. En daar houdt het niet bij op, want je kunt de pudding gewoon lekker opsmikkelen in je eigen huis. De toetjes worden naar je opgestuurd, zodat je een keer per maand kunt beoordelen hoe de smaak, textuur en het uiterlijk je bevallen.

Functievereiste: een passie voor pudding in alle vormen en smaken.

Natuurlijk moet je daarvoor wel goed zijn in het beschrijven en omschrijven van de producten, het verschil tussen de verschillende desserts weten en een passie hebben voor pudding in allerlei vormen en smaken. Oja, en je mag niet allergisch zijn voor gluten of andere dieetrestricties hebben. Het is dat het in Engeland is, anders zouden wij het wel weten…

De sollicitatie: 150 woorden max

De sollicitatieprocedure zelf is overigens ook opvallend. Kandidaten worden verzocht in niet meer dan 150 woorden te beschrijven wat pudding voor hen betekent. De sollicitaties mogen gemaild worden naar het bedrijf, maar je mag ze als sollicitant ook op je LinkedIn-profiel zetten, met de hashtag #sweetestjob. Vanwege het verwachte grote aantal sollicitaties zegt Pots & co wel dat je automatisch bent afgewezen als je binnen 10 dagen niets gehoord hebt.

Je mag je sollicitatie op je LinkedIn-profiel zetten, met de hashtag #sweetestjob

De ‘sweetest job’ is overigens bepaald niet de eerste opvallende vacature die we recent voorbij zagen komen voor ‘proevers’. Zo startte Mars onlangs een zoektocht naar professionele chocoladeproevers (voor meer dan 10 pond per uur), terwijl Aldi een aantal wijnclubs begon waar je betaald wijn kan drinken. In Nederland haalde vorig jaar een soortgelijke toetjes-vacature van FrieslandCampina het nieuws, terwijl ook de vacature van Ferrero die maar liefst 60 Nutella-proevers zocht voor zijn nieuwe laboratorium in Alba in Noord-Italië als ‘droombaan’ veel aandacht genereerde. Net als overigens de vacature waarbij je 8 uur per week (!) chocolade van Mondelez aan het proeven bent, of die van de professionele beoordelaar van… Kip Nuggets.

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Krap, krapper, krapst: recruiter 1 van de 140 (!) beroepen met grote schaarste

Vorig jaar telde het UWV nog maar 80 beroepen die kampten met een personeelstekort. Dit jaar stellen ze er 140 vast waar het krap is. Een explosieve stijging. Onder die 140 krapteberoepen zit overigens ook de recruiter. Dat komt onder meer door ‘een enorme groei’ in het aantal bedrijven dat zich specialiseert in personeelswerving en recruitment, aldus het UWV.

‘De hoge mobiliteit onder recruiters zorgt voor extra vraag.’

‘Steeds meer sectoren doen een beroep op recruitmentbureaus. Niet alleen voor ict en executive-search, inmiddels schakelen ook andere sectoren met tekorten vaker recruiters in’, zo staat te lezen in het landelijk overzicht van krapteberoepen. ‘De hoge mobiliteit onder recruiters zorgt voor extra vraag en maakt dat goede recruiters steeds moeilijker vindbaar zijn. Aan ervaren recruiters met kennis van een bepaald segment, of met kennis van recruitmentprocessen, is grote behoefte.’

‘Kan ook on the job geleerd worden’

De meeste recruiters hebben een opleiding gevolgd op het gebied van HR, management, communicatie of economie, constateert het UWV trouwens ook. Ongeveer 1 op de 10 heeft juist een opleidingsachtergrond in de ict. Het vak kan volgens het UWV ook aangeleerd worden ‘on the job’, via traineeships of een korte post-hbo opleiding (van bijvoorbeeld de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie).

‘Mogelijk raken werkgevers gewend aan de krapte op de arbeidsmarkt.’

Maar ook in andere beroepen is het dus nog steeds krap en lastig om aan mensen te komen. Bijna de helft van de vacatures (45%) is moeilijk te vervullen, zeggen de door UWV in een enquête ondervraagde werkgevers. Dit aandeel is gelijk aan vorig jaar. ‘In de perceptie van werkgevers zijn vacatures niet moeilijker te vervullen dan vorig jaar’, zegt Katinka van Brakel, arbeidsmarktadviseur bij UWV. ‘Mogelijk raken werkgevers gewend aan de krapte op de arbeidsmarkt. Ze verwachten inmiddels dat het een tijdje duurt om personeel te vinden.’

Ook ambtenaren zijn nu schaars

Voor het eerst meldt het UWV ook veel moeilijk vervulbare vacatures in verkoopberoepen, onder ambtenaren en bij advocaten en andere juridische beroepen. Dat naast bekende tekortberoepen als metselaars, elektriciens, cnc-verspaners, programmeurs, verzorgenden, wijkverpleegkundigen, koks, vrachtwagenchauffeurs en leraren exacte vakken.

Dit jaar staan er ook beroepen op de lijst waarvan minder bekend is dat er tekorten zijn.

Dit jaar staan er ook beroepen op de lijst waarvan minder bekend is dat er tekorten zijn. Zo is de arbeidsmarkt zeer krap voor Customer Due Diligence-specialisten; mensen die bij banken onderzoek doen om witwassen en terrorismebestrijding te voorkomen. Ook aan declaranten, die namens bedrijven de verplichte douaneformaliteiten afhandelen, is grote behoefte. Net als aan beleidsmedewerkers ruimtelijke ordening en ongediertebestrijders.

Krapteberoepen zonder eisen

Het valt bovendien op dat er steeds meer moeilijk vervulbare vacatures ontstaan voor beroepen waar geen of nauwelijks instroomeisen worden gesteld. Voor deze beroepen heb je geen opleiding nodig, soms wordt wel gevraagd om certificaten die in een aantal dagen te halen zijn. Dit jaar gaat het om 20 beroepen. Dat varieert van assemblagemedewerker tot asbestverwijderaar, van heftruckchauffeur tot verkeersregelaar en van schoonmaker tot verkoopmedewerker tankstation.

Van de werkgevers die hun vacatures moeilijk kunnen vervullen zeggen 4 op de 5 extra inspanningen te verrichten.

Van de werkgevers die hun vacatures moeilijk kunnen vervullen zeggen 4 op de 5 extra inspanningen te verrichten. Zo zetten zij vacatures uit via meer of andere wervingskanalen. Ook zetten ze vaker het eigen personeel in om mensen te vinden en gaan ze steeds vaker zelf op zoek naar kandidaten. Arbeidsvoorwaarden of functie-eisen aanpassen noemen ze daarentegen zelden (spontaan). Zo’n 1 op de 3 die een of meer vacatures hebben vervuld, erkent een kandidaat te hebben aangenomen die niet de juiste opleiding of scholing had.

En het wordt nog moeilijker…

En dan is er ook nog gevraagd naar de toekomst. Dan denkt bijna een kwart van de werkgevers (24%) dat vacatures vervullen in het najaar van 2019 nog moeilijker wordt. Vooral werkgevers voor wie de arbeidsmarkt nu al krap is, verwachten dat het nóg moeilijker gaat worden.

Lees ook:

BoekWerk: de 5 favoriete boeken van Silene Geuze

Mijn nieuwsgierigheid en behoefte aan ontwikkeling zorgen ervoor dat ik graag lees over mijn vakgebied. En het leuke van het vakgebied recruitment en arbeidsmarktcommunicatie is dat het zoveel gebieden raakt: talentontwikkeling, marketing, communicatie, economie en organisatieontwikkeling. Ik heb best veel boeken die mij inspireren, maar ik heb deze 5 boeken gekozen omdat zij mij direct bepaalde kennis/ inzichten gaven die ik kan gebruiken in mijn werk:

#1. Eveline Schollaert, Greet van Hoyem Bart van Theemsche en Gerd Jacobs – De strijd om talent

Talent aantrekken en behouden is iets waar iedere werkgever mee bezig is. Ik vind het boeiend om te zien wat organisaties kunnen doen om hun ‘identiteit/ persoonlijkheid’ meer te laten spreken om zo de juiste mensen te boeien en binden. Dit boek is ideaal voor mensen die met arbeidsmarktcommunicatie starten. Het boek legt helder uit wat de begrippen zijn en welke stappen je moet nemen om een sterk werkgeversmerk neer te zetten.

#2. Simon Sinek – Begin met het waarom, de gouden cirkel van ondernemen

Dit boek van Simon Sinek sluit voor mij zo mooi aan op employer branding-vraagstukken. Wat beweegt je als werkgever? Waar geloof jij in, waar sta jij voor? Dus weten wat je doet en hoe je het doet is belangrijk. En dat komt weer voort uit waarom je het als organisatie doet. De bekende ‘Golden circle‘. Dit boek gaat hierover.

Wat beweegt jou als werkgever? Waar geloof je in, waar sta je voor?

#3. Sascha Becker en Wenda Bolink – De employee journey

Je merkbelofte waarmaken in de hele employee journey is een cyclisch proces en een intensief samenspel met directie, HR, communicatie, business en medewerkers. Dit boek beschrijft stapsgewijs hoe je een optimale ‘candidate- en employee experience’ creëert. Verder bevat het mooie praktijkvoorbeelden.

#4. Patrick Petersen – Handboek Online Marketing

Dit boek heeft mij meer uitleg gegeven over wat online marketing nu is en hoe ik welke (online) kanalen kan inzetten om verschillende (wervings-)doelgroepen te bereiken. Het geeft veel uitleg over instrumenten zoals sociale media, contentmarketing (storytelling!), mobile marketing en video. Het boek is geschreven voor marketeers met klanten in B2C- of B2B-bedrijven. De wensen van de klant centraal zetten en hoe je waarde kunt creëren voor de klant is een manier die naadloos aansluit bij hoe wij kandidaat-doelgroepen kunnen bereiken en binden. Dus zeker aan te raden!

#5. Nienke Wijnants – Het dertigersdilemma

Toen ik zelf eind 30 was heb ik de stap genomen om als zelfstandig adviseur te gaan werken. Om tot die keuze te komen had ik zo mijn dilemma’s en ‘levensvragen’. Dit boek gaat over de aspecten van de twijfels en vragen van jonge hoger opgeleiden van nu. Ook helpt het boek twintigers en dertigers beter te begrijpen en geeft het adviezen aan iedereen die met deze doelgroep werkt. Dus zeker een goed boek om te lezen als je HR- of recruitmentprofessional bent en je met deze doelgroep te maken hebt.

Zelf meedoen?

Stuur een lijstje met de 5 boeken die jou het meest inspireren en waarom (het hoeven niet per se boeken over recruitment te zijn) naar: laura@werf-en.nl.

Lees ook:

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in augustus

Boris Johnson zette het Britse parlement buitenspel, in Italië was het ook weer eens politieke hommeles, en in Brazilië stond ondertussen de Amazone in brand, terwijl Florida zich opmaakte voor de eerste serieuze orkaan van het seizoen. En dan kwam – na 13 (!) jaar wachten – ook rockband Tool nog eens met een nieuw album. Kortom: verhitte taferelen all over the place. Maar wat gebeurde er de afgelopen maand allemaal op de (Nederlandse) arbeidsmarkt?

#1. Europese Commissie onderzoekt Google for Jobs

De klacht die 23 jobboards hebben ingediend tegen Google for Jobs krijgt een vervolg. Eurocommissaris Margrethe Vestager (foto boven) neemt de uitdaging aan om een (voor)onderzoek in te stellen. De Europese Commissie wil daarbij onder meer nagaan of de Amerikaanse techgigant met Google for Jobs zijn dominante marktpositie misbruikt.

Eurocommissaris Margrethe Vestager neemt de uitdaging aan om een (voor)onderzoek in te stellen naar Google for Jobs.

Google for Jobs werd 2 jaar geleden gelanceerd. Het werd sindsdien al in enkele Europese landen uitgerold, maar nog niet in Nederland. Vacaturesites als StepStone klaagden daarna bij de Commissie dat zij moeten betalen om bovenaan in de resultatenlijst te komen, terwijl Google die kosten zelf niet hoeft te maken. Dat is oneerlijke concurrentie, vinden de 23. Komt het na het vooronderzoek tot een groter onderzoek, dan kan Google voor de vierde keer beboet worden door de Europese Commissie. Eerder werd het bedrijf al drie veroordeeld voor oneerlijk concurrentiegedrag, wat resulteerde in boetes die samen opliepen tot bijna 8,5 miljard euro. In alle drie de gevallen (AdSense, Android en Shopping) creëerde Google een oneerlijke voorrangspositie voor zichzelf, aldus de Commissie.

#2. Veel ophef over verlaging zelfstandigenaftrek

Ook deze maand was er veel nieuws te horen over zzp’ers. Zoals de ellende rond (aanvankelijk) niet-betaalde freelancers bij ING, toen flexbedrijf TCP Direct in de financiële problemen kwam. Of de ‘onredelijke’ bepalingen die BAM zou stellen aan zijn zzp’ers, die via Brainnet worden ingehuurd. Om nog maar te zwijgen over Deliveroo, dat nu toch met pensioenpremies over de brug moet komen, al ging het daarbij strikt genomen niet om de freelancers die het bedrijf nu inzet.

Veel zelfstandigenplatforms bereiden voor de komende tijd acties voor.

Maar het meest in het oog sprong natuurlijk de aankondiging van het kabinet om het mes te gaan zetten in de zelfstandigenaftrek. Van de 7.000 euro belastingvoordeel die een zelfstandig ondernemer nu nog mag aftrekken van zijn aanslag, blijft over 10 jaar nog maar 5.000 euro, zo is het plan. Het voelde voor veel zzp’ers als ‘de zoveelste aanval’, nadat ze eerder dit jaar al over een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering hoorden besluiten, een soort bijproduct van een pensioenakkoord waarop ze zelf amper invloed hadden. Veel zelfstandigenplatforms bereiden voor de komende tijd dan ook acties voor, om te proberen de politiek nog op andere gedachten te brengen.

augustus

#3. Lerarentekort ‘nationale ramp’

De scholen zijn weer begonnen, en dat betekent volop aandacht voor het lerarentekort. ‘Bijna een nationale ramp’, noemde hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt Frank Cörvers het in het NRC.  En in Amsterdam is zelfs sprake van een heuse ‘onderwijscrisis‘, aldus de verantwoordelijk wethouder Marjolein Moorman. Maar het is allang niet meer alleen een probleem voor de grote steden alleen, zo blijkt uit andere verhalen. Ook in kleinere dorpen als Den Hoorn, Lansingerland, Pijnacker en Nootdorp schijnt het tegenwoordig al een groot probleem te zijn om nog voldoende mensen voor de klas te krijgen.

‘Alle schoolbesturen vissen in dezelfde vijver. Het probleem is dat er nauwelijks vissen zijn.’

‘Alle schoolbesturen vissen in dezelfde vijver. Het probleem is dat er nauwelijks vissen zijn. Het aantal afgestudeerden van de Pabo is bij lange niet voldoende om aan de vraag te kunnen voldoen’, zegt bijvoorbeeld Ton Christophersen namens het college van bestuur van Laurentius, de stichting voor katholiek primair onderwijs in Delft en omgeving in het AD.

#4. Statushouders klaargestoomd voor arbeidsmarkt

Om de ergste nood op de arbeidsmarkt te verzachten, wordt ook wel gekeken naar welke kansen statushouders bieden. Maar bij hen speelt bijvoorbeeld vaak nog wel een taalprobleem. Reden waarom de gemeenten Gorinchem, Vijfheerenlanden en Molenlanden vanaf oktober statushouders intensief gaan klaarstomen voor een plek op de arbeidsmarkt. Het ministerie van Sociale Zaken heeft 275.000 euro beschikbaar gesteld voor de proef ‘Taalsnelweg naar Werk’.

‘Bedrijven uit de regio hebben al aangegeven graag aan de slag te willen met de deelnemers.’

Binnen dit project krijgen in totaal 36 deelnemers 18 weken lang 4 dagen per week taalles en 1 dag per week les over ‘participatie’. In de tweede fase van het project wordt daarbij met name besteed aan de arbeidsmarkt. ‘Het unieke is dat verschillende maatregelen worden gecombineerd, vanuit de overtuiging dat taal de snelste en beste weg is naar een goede inburgering’, stellen de gemeenten over de proef, waarbij ze samenwerken met Avres en VluchtelingenWerk. ‘Het ultieme doel is dat de deelnemer een aantrekkelijke arbeidskracht wordt en een vaste baan krijgt. Bedrijven uit de regio hebben al aangegeven graag aan de slag te willen gaan met deelnemers aan de proef.’

#5. Wie is per provincie het meest populair?

Voor de meeste gemeenten is het tegenwoordig niet makkelijk om talent te werven: liefst 85% van de gemeenten zegt problemen ermee te ondervinden vanwege de schaarste. Maar dan zouden ze misschien eens hun vizier naar Drenthe moeten verleggen, want daar blijken gemeentes juist héél populaire werkgevers. Gevraagd naar hun meest favoriete werkgevers staan hier de grootste gemeentes van de provincie, Assen en Emmen, op plek 1 en 2. En zelfs op nummer 3 staat onder Drentenaren een gemeente: Groningen.

Ook in Noord-Holland, Overijssel en Flevoland gooien de grootste gemeentes hoge ogen als potentieel werkgever, zo meldt onderzoek van de Intelligence Group. Terwijl in Zeeland de verder niet heel bekende zorgorganisatie SVRZ als winnaar uit de bus komt. Ook in andere provincies blijken ziekenhuizen en zorgorganisaties overigens relatief vaak genoemd te worden, zo blijkt uit analyses onder ruim 40.000 respondenten tussen 2017 en 2019. En ook de populariteit van de Politie is opvallend. In drie provincies staan ze zelfs op nummer 1: in Friesland, Overijssel en Utrecht.

#6. Ook cv’s staan tjokvol clichés

We mogen op deze site vaak uitvaren tegen werkgevers die hun vacatureteksten vol met clichés en buzzwords zetten, ‘de andere kant van de tafel’ kan er ook wat van. ‘Ik ben sociaal’, ‘een teamplayer’, of ‘ik kan goed zelfstandig werken’: het zijn meestal nogal holle termen, die toch nog op verrassend veel cv’s te vinden zijn, aldus onderzoek van dienstverlener CVster, dat hiervoor tienduizenden cv’s uit 39 landen wereldwijd analyseerde.

Wat bij Nederlandse werkzoekenden vooral opvalt is dat zij zichzelf, in tegenstelling tot in andere landen, bovengemiddeld vaak als ‘leergierig’ en ‘behulpzaam’ omschrijven. In andere landen afficheren werkzoekenden zich daarentegen vaker als ‘klantgericht’ en ‘professioneel’. Dit zijn competenties die bij Nederlandse werkzoekenden juist buiten de top-10 vallen.

#7. Nog volop vooroordelen over ouders

Nog meer leuk onderzoek, en wel naar de vooroordelen en stereotypen waar ouders mee te maken krijgen als ze zich op de arbeidsmarkt begeven. Die blijken niet misselijk, aldus Indeed. De gedachte ‘Ouders nemen vaker vrij’ en ‘Ouders hebben minder tijd om te werken’ zijn daarbij het meest hardnekkig, stellen de onderzoekers.

Een kwart van de vrouwen verwacht dat haar leidinggevende het ouderschap als nadeel ziet.

Verder blijkt dat een kwart van de vrouwen verwacht dat haar leidinggevende het ouderschap als nadeel ziet. Bij mannen ligt dat percentage op 16 procent. Als het gaat om hoe ze zelf functioneren nu ze vader of moeder geworden zijn, zijn de respondenten wat positiever. Ruim 60 procent geeft aan dat het functioneren niet is veranderd nadat hij of zij een kind heeft gekregen. Bijna een kwart zegt zelfs béter te zijn gaan presteren, tegenover 11 procent die het naar eigen zeggen nu slechter doet op de werkvloer.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

De maand in werving

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we de belangrijkste trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Credit Foto Margrethe Vestager

Lees ook:

Funny Friday: waarom organiseer je thuis niet ook een keer een banenbeurs?

Je kunt ze natuurlijk gewoon zo hun zakgeld geven. Je kunt ze natuurlijk ook vragen of ze willen meehelpen in het huishouden. Alhoewel je daar meestal het antwoord wel op weet…

‘Waarom zou ik de kinderen niet eens wat laten doen voor het geld?’

Maar waarom de twee niet eens combineren, vroeg een moeder in het Amerikaanse Atlanta zich recent af. Waarom zou ik de kinderen niet eens wat laten doen voor het geld? En waarom zou ik dat dan niet tegelijk leuk én een soort van officieel maken?

Een heuse ‘job fair

Zo gezegd, zo gedaan. En dus organiseerde Shaketha Marion McGregor begin augustus in haar eigen huis een heuse ‘job fair‘. Ze zette drie functies vacant: laundry supervisor, lead housekeeper en kitchen manager, en hing daarvoor in huis speciale briefjes op. En wie een van die functies wilde, kon solliciteren. De kandidaten? Haar drie kinderen: Jahkeem, 13 jaar oud; de 10-jarige Takeia en Serinity van 6.

Moeder hield ook ‘echte’ sollicitatiegesprekken met de drie.

De alleenstaande moeder hield vervolgens ook ‘echte’ sollicitatiegesprekken met de drie. Leuk, maar ook leerzaam, zegt ze. Niet dat de kinderen daarvoor niets deden in het huishouden trouwens, maar dat verliep zelden zonder ruzie. Nu ze een duidelijke functiebeschrijving hebben, hoopt Shaketha Marion McGregor daar vanaf te zijn.

Typisch internetsuccesverhaal

Wat er gebeurde na haar aanvankelijk onschuldige Facebook-post, is weer zo’n typisch internetsuccesverhaal. Nadat de eerste post binnen de kortste keren 100.000 shares had gehaald, kregen ook de Amerikaanse media er lucht van. Van USA Today tot Fox News en vele andere, tot ver over de grenzen aan toe. Inmiddels staat de teller op ruim 200.000 likes en 35.000 opmerkingen. Shaketha Marion McGregor heeft er nu zelfs een apart ‘bedrijfje’ voor opgericht: This Mom Means Business, dat andere Amerikaanse gezinnen wil helpen met de family planning.

Inmiddels staat de teller op ruim 200.000 likes en 35.000 opmerkingen.

Op haar site deelt ze overigens nog veel meer wetenswaardigheden over haar ‘banenbeurs’. Zoals de soms hilarische sollicitatieformulieren die de kinderen invulden:

En ook is daar goed te volgen hoe het idee inmiddels volop navolging krijgt:

‘Hoeft niet saai te zijn’

Volgens Shaketha Marion McGregor laat haar viral post zien dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met kinderen leren te solliciteren, en dat dat helemaal niet saai hoeft te zijn. Ze richtte zelfs een ‘mom’s credit union’ op, waarmee de kinderen ook krediet kunnen verdienen, ‘en tegelijk karakter kunnen bouwen’. De kinderen moeten zelfs naambordjes dragen en ‘inklokken’ voor hun werkzaamheden. Ze hing bovendien een bord op waarop de kinderen zelf nieuwe taken kunnen toevoegen, waarmee ze dan eventueel weer meer geld kunnen verdienen.

De sollicitaties bleken overigens nog geen gelopen race.

De sollicitaties bleken overigens nog geen gelopen race. Zowel Serenity als Jakheem bleken bijvoorbeeld kandidaat voor de functie van lead housekeeper. Maar op de vraag: ‘wanneer kun je beginnen?’ antwoordde de 13-jarige Jakheem dat hij graag eerst nog een paar dagen met z’n vrienden wilde rondhangen. En de 6-jarige Serenity zei dat ze meteen beschikbaar was. En tja, dat antwoord gaf voor de recruitende moeder al snel de doorslag: ‘Serenity bleek de meest professionele.’

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!