5 tips voor authenticiteit in je vacaturevideo’s

Als je een video voor je vacature maakt, hoeft het allemaal niet perfect. Echt niet? Nee, echt niet. Ik heb inmiddels aardig wat vacaturevideo’s gemaakt voor zowel Nederlandse als Belgische bedrijven. Keer op keer blijkt: authenticiteit en herkenbaarheid werken het beste. Als ik zelf zo’n video maak, kies ik er elke keer voor om eigen medewerkers te filmen. Sterker nog: ik wil alléén de doelgroep in beeld die ook wordt gezocht. Zij zijn geen perfecte acteurs, nee. Maar ze spreken wel de mensen aan die je zoekt. Voor wie overweegt om met videocontent te gaan werken in recruitment: 5 tips om je vacaturevideo authentiek te maken.

#1. Medewerkers lijken niet perfect. Perfect!

Een medewerker die je voor de camera zet, zegt ‘eh’, verspreekt zich soms, maakt taalkundig misschien niet de mooiste zinnen en heeft misschien wel vlekken op z’n overal als het een techneut is. Dat lijkt misschien niet het perfecte pr-plaatje, maar hij spreekt je doelgroep wel aan. Je creëert authenticiteit. Als ik een vacaturevideo maak, stuur ik ook nooit vragen van tevoren toe naar de mensen die worden gefilmd. We maken een half uur voor het filmen kennis en dan … shoot! Ja, dan krijg je foutjes, maar je ziet ook niets dat duidelijk ingestudeerd is. Wat je wel ziet, is de monteur, verpleegster, bouwvakker of financieel adviseur in z’n werkomgeving die in zijn eigen woorden vertelt over zijn eigen baan. Hoe duidelijk wil je het hebben? Kijk bijvoorbeeld deze video van Bolletje:

#2. Film wie nu hetzelfde werk doet

Nee, laat de directeur of de manager maar achterwege. Het is de doelgroep die de geïnteresseerde doelgroep overtuigt. En niemand anders. Je vraagt hiervoor natuurlijk wel een collega die positief is over zijn baan. Zo’n man of vrouw die ook op verjaardagen enthousiast vertelt over zijn werk. Hoor je een authentiek persoon enthousiast praten over zijn werk, de sfeer onderling, hoe de dag eruitziet, waar hij trots op is, dan zorgt dat voor herkenning én een eerlijk beeld. Zo’n vacaturevideo heeft overtuigingskracht. Een voorbeeld? Check deze video van Kalmar:

#3. Verbind je op het niveau van de doelgroep

Met ‘je verbinden op het niveau van de doelgroep’ bedoel ik dat jij, als interviewer, weet wat zijn of haar baan inhoudt en daar gericht vragen over stelt. Durf door te vragen als er antwoorden komen als: ‘het werk is afwisselend’. Hoe dan? Wat is er dan afwisselend? Wat doe je op een dag wat jou energie geeft? Beschrijf eens een gemiddelde dag? Wanneer ga jij trots naar huis? Soms moet je een beetje peuteren om de mooie uitspraken naar boven te krijgen. Maar dan heb je wel wat je zoekt: authenticiteit! Denk eraan: vraag wel iemand die plezier heeft in zijn werk, want positiviteit is superbelangrijk. Kijk bijvoorbeeld deze video van waterschap Hollandse Delta:

#4. Gebruik humor

Ook heel belangrijk: probeer humor in je video te verwerken. Er zijn soms gouden uitspraken of dingen die net wat anders lopen. Knip ze er niet uit, maar gebruik ze juist! Bij een video voor HAK antwoordde een operator op de vraag wat de sfeer bij HAK is, met: ‘Dat hier werken zo gezellig was, ‘HAK’ echt niet gedacht.’ Dat is iets anders dan vertellen dat de sfeer informeel is.

Er zijn soms gouden uitspraken of dingen die net wat anders lopen. Knip ze er niet uit, maar gebruik ze juist!

Een medewerker buitendienst van waterschap Hollandse Delta kreeg bij de start van de opname een lastige wesp om z’n hoofd. ‘Wat ik het mooiste vind is dat je altijd buiten bent, ook met slecht weer dat maakt……WESP…..nou dat vind ik nou niet zo leuk’, maakte hij er meteen een geintje van. Door humor te gebruiken houd je de kijker erbij. Een vacaturevideo duurt uiteindelijk maximaal anderhalve minuut. Dat lijkt misschien weinig, maar kan toch best lang zijn, als er te weinig gebeurt. Humor laat ook iets zien over de sfeer op de werkvloer of in het team en hoe blij de medewerker is met zijn werk.

#5. Zorg voor een goede vibe

De vacaturevideo’s die ik maak duren – zoals gezegd – maximaal anderhalve minuut. Door de uitspraken te combineren met muziek die bij de organisatie past en af te wisselen met beelden van de werkomgeving, creëer je een vibe die een sfeer neerzet van het bedrijf. Kijk en luister goed wat bij de organisatie en het werk past. Een plaats waar heel secuur en geconcentreerd gewerkt wordt, vraagt een andere sfeer dan een bedrijf dat bijvoorbeeld dagverse producten maakt met alle bijkomende hectiek. De juiste vibe krijg je door de kloppende combinatie van muziek, beeld en natuurlijk een goede montage.

Herken authenticiteit

Sta open voor imperfectie, voor foutjes en herken authenticiteit. En heel belangrijk: heb vertrouwen in je medewerkers. Als ze blij zijn met hun baan, dan komt het met die video ook wel goed. En hopelijk daarna dus ook met je vacature…

Lees ook:

De recruitmentreis van 30 Portugezen in de Hollandse polder

‘Twee topdagen waren het’, vertelt initiatiefnemer Damian Ciocianu. Zo’n 30 ontwikkelaars vloog hij vorige week vanuit heel Europa naar Nederland. Niet voor een pleziertripje langs Kinderdijk of rondvaart door de Amsterdamse grachten, maar voor een intensieve kennismaking met lokale (IT-)bedrijven. Omdat face-to-face contact nog steeds het beste werkt, zegt hij. En zo zaten donderdag en vrijdag in bedrijven in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht allerlei groepjes Europeanen testen te maken, te coderen, of te speeddaten met lokale developers en recruiters.

Ciocianu is Business Development Lead voor de Nederlandse markt bij Landing.jobs, een Portugees techrecruitmentplatform dat via live contact techtalent koppelt aan de juiste bedrijven in Europa. Vorig jaar ging ook al een gezelschap naar Berlijn, waar uiteindelijk 3 van de 4 bedrijven ten minste 1 ontwikkelaar uit het gezelschap in dienst namen.

Grootste obstakel: de afstand

Reden om dit jaar dezelfde aanpak eens in Nederland te proberen, vertelt Ciocianu. Deze aanpak komt volgens hem namelijk tegemoet aan het grootste obstakel als je internationaal talent wilt aannemen: de afstand. En zodoende ook het gebrek aan face-to-face contact. ‘Er zijn hier in Nederland mogelijkheden ten overvloede voor een carrière in tech’, zegt hij. ‘Maar met zoveel contacten via LinkedIn of anonieme online diensten, kan het voor developers moeilijk zijn te beoordelen of een bedrijf écht je tijd en moeite waard is. Via ons Open Doors-concept kunnen internationale professionals lokale bedrijven ontmoeten die de deuren van hun kantoren openen. Zo kunnen techprofessionals een beter gevoel krijgen van het lokale leven en het techlandschap, mogelijk toekomstige werkgevers ontmoeten en tegelijk ervaren wat Nederland te bieden heeft.’

Voor dit evenement werden ruim 450 mensen gescreend en technisch getest.

De reis van vorige week was vooral bedoeld voor zogenoemde PHP-professionals. Voor het evenement werden eerst ruim 450 mensen gescreend en technisch getest. Zij hadden zich ofwel ‘organisch’ aangemeld, omdat zij bijvoorbeeld al lid zijn van de community van Landing.jobs of een advertentie hebben gezien op platformen als Reddit, Facebook en Stackoverflow. Een ander deel werd via een actieve e-mailcampagne benaderd.

Uiteindelijk bleven er 30 over die een ticket naar Nederland kregen. Veel Portugezen natuurlijk, maar volgens Ciocanu uiteindelijk ‘een mooie mix van allerlei Europeanen.’ Aanvankelijk was aan de andere kant voor zes bedrijven in drie Randstad-steden gekozen, omdat dat goed te bereizen is binnen twee dagen. En er natuurlijk ook veel (tech)bedrijven zitten, zoals Dept Agency, Bynder, Nuts Groep, Emesa en DMARC Analyze. Maar ‘een volgende sessie kan ook best plaatsvinden in de Brainportregio of in het oosten des lands’, aldus Ciocianu.

Anonieme cv’s en testresultaten

De werkzoekenden en werkgevers hadden voor de reis elkaar wel ‘leren kennen’, vult hij enigszins cryptisch aan, ‘maar nog geen kennis gemaakt.’ Wat hij daarmee bedoelt? ‘We hadden enerzijds de kandidaten via bijvoorbeeld informatiefolders de relevante gegevens over de deelnemende bedrijven gegeven. Wie doen mee? Wat is hun product? Waar hebben zij kantoren? En wat is hun identiteit, wat zijn hun secundaire voorwaarden, evenementen, en activiteiten? Anderzijds hebben wij met de bedrijven alle cv’s en testresultaten van de kandidaten gedeeld. Al hebben wij dit laatste wel geanonimiseerd, om elke deelnemer een gelijke kans te bieden.’

Elke professional die mee ging deed eerst een technische test van 75 minuten.

Ciocianu vertelt eerst de acquisitie van de bedrijven te hebben gedaan, ‘zodat er een goede mix van types en domeinen was.’ Vervolgens is de zoektocht naar ‘een mix van developers’ gestart. Elke professional die mee ging deed eerst een technische test van 75 minuten en moest ook aan een bepaalde score voldoen. Zo werd voor de werkgevers ook kwaliteit gegarandeerd.

Een keur aan selectiemethoden

Eenmaal bij de bedrijven binnen, was er een keur aan selectiemethoden. Elk bedrijf kreeg 2 keer een groep van 15 man 2 uur lang over de vloer. Sommige vulden die tijd met speeddates, anderen met codeersessies, hackathons of informatiesessies met CTO’s en Directors of Technology. Er was zelfs een bedrijf dat een technische pubquiz organiseerde. Ciocianu: ‘Sommige bedrijven hebben ook de groepen van 15 weer opgedeeld en daar activiteiten mee gedaan.’

Hij denkt dat dit concept voorziet in een belangrijke behoefte. ‘De Nederlandse overheid stimuleert de internationale arbeidsmarkt met de 30%-regeling en het kennismigrantenvisum (HSM). Maar dan nog is het lastig voor werkgevers om in contact te komen met internationale kandidaten. Met dit Open Doors concept overkomen we dit op een speelse, maar effectieve manier.’

Elk deelnemend bedrijf kreeg 2 keer 2 uur lang een groep van 15 man over de vloer.

Effectief, ‘omdat werving en selectie op afstand tegenwoordig een alledaagse bezigheid is, maar je dan niet iemand de hand kunt schudden en andersom kan de kandidaat ook niet kennismaken met het team of het kantoor bezoeken.’ En het is ook speels, zegt hij, ‘omdat het dus in groepen en via activiteiten als pubquizzen en speeddates gaat. Maar je haalt hier wel heel veel informatie uit – ook in de groepsdynamische context.’

Goed laten landen

Om de Portugezen en andere Europeanen die eventueel hierheen komen goed te laten aarden, heeft Landing.jobs bovendien een ‘working in the Netherlands’-gids gemaakt. Daarin wordt onder meer hulp geboden bij de informatievoorziening over bijvoorbeeld BSN-nummers, verzekering, en de (werk)cultuur. Ook werd tijdens de twee dagen een sessie gehouden met alle relevante informatie rondom relocatie. Maar de deelnemende bedrijven hebben ook vaak een budget hiervoor ‘en vaak zelfs een partner die zaken als huisvesting regelt’, aldus Ciocianu.

Op een gegeven moment viel de GPS van de bus uit en zaten we ergens midden in het Groene Hart.

Hij kijkt daarom met veel voldoening terug op de reis van de ontwikkelaars. Wat hem zelf het meest zal bijblijven? ‘We hadden twee bussen gehuurd om de developers tussen de bedrijven te verplaatsen. Op een gegeven moment viel de GPS van de bus uit en waren we ergens midden in het Groene Hart beland. Een piepklein dorp in de weilanden in de richting van Aalsmeer. Geweldig om te zien hoe de gasten net daarvoor in Rotterdam zaten en vervolgens op de weide. Priceless gezichten.’

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Referral zonder bonussen, dat werkt niet’

Zo’n 20% van de mensen krijgt een nieuwe baan dankzij referral. Succesvol kun je het dus wel noemen. Kandidaten die aangedragen worden zijn namelijk gemotiveerder en blijven langer. Bonussen zouden kunnen helpen om je huidige werknemers te stimuleren hiermee aan de slag te gaan. Al is gebleken dat daar een bovengrens aan zit. Maar is een bonus echt een vereiste? Of kan referral ook prima zonder?

Referral zonder bonussen, dat werkt niet

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Doe jij aan referral en een bijkomende bonus of kies je voor een andere aanpak? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


In de masterclass Referral Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 26 november leer je hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals. 

Hoe je vooraan staat als Google for Jobs straks echt komt

Het was volle bak vorige week in Eindhoven, toen daar een gratis classroom ‘Google for Jobs’ werd georganiseerd. Zo’n 250 recruiters waren erop afgekomen, en dat nadat in Amsterdam een maand eerder al zo’n zelfde evenement was georganiseerd. Ook al tot de laatste stoel bezet. Het lijkt erop, met andere woorden, dat wervend Nederland de komst van Google for Jobs serieus begint te nemen.

Logisch ook. Want de komst van het Google-vacatureplatform mag dan al lang verwacht zijn – en tot op heden nooit gekomen, het kan nu toch echt niet lang meer duren, hoor je steeds vaker om je heen. We worden immers al ‘omsingeld‘ door landen waar Google for Jobs al beschikbaar is: van Duitsland tot Groot-Brittannië, en van Frankrijk tot Spanje, tot Zwitserland en Wit-Rusland aan toe. Dan kan het toch nooit meer lang duren voordat ook Nederland aan de beurt is? En Google gaat de introductie niet ver van tevoren aankondigen, zo zei Dirk Driessen (Get.Noticed) tijdens de bijeenkomst. Oftewel: het kan er ineens zomaar zijn. ‘Ik kijk elke dag of het al zover is.’

Tijd voor actie

Tijd voor actie dus, beseffen de vele aanwezigen. Ze krijgen eerst te horen wat Google for Jobs eigenlijk is: een kruising tussen een jobboard, een aggregator en een zoekmachine. Net als ‘Google Shopping’ heeft Google for Jobs een widget, die in Google een aantal zoekresultaten toont voor vacatures. Klik je vanuit de widget door, dan kom je op het Google-platform voor vacatures. De zoekmachine haalt zijn resultaten van recruitmentsites en jobboards en toont daar de vacaturetekst. Solliciteren gebeurt vervolgens op de site waar de originele vacature staat. Staat een vacature op meerdere sites, dan kan de gebruiker kiezen waar hij of zij besluit te solliciteren.

Zo’n 73% van de zoektochten naar een nieuwe baan begint op Google.

Het zal duidelijk zijn dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op Google for Jobs. Zo’n 73% van de zoektochten naar een nieuwe baan begint immers op Google, zo toont onderzoek aan. Daarom is het niet alleen belangrijk aanwezig te zijn, maar ook om ‘goed te scoren’. Want wie vindt jou nog als je op pagina 10 of verder staat?

Hoe zorg je voor goede score?

Maar goed, dan is natuurlijk de hamvraag: hoe kom je aan zo’n score die je op pagina 1 doet belanden? Dat begint er simpelweg mee dat je vacature aan een aantal technische vereisten voldoen. Anders ziet Google je helemaal niet staan. Die vereisten:

  • Je data moeten op de juiste manier ‘gestructureerd’ zijn. Anders herkent Google jouw vacature niet als een vacature;
  • Je vacature moet een vacaturetitel en een vacaturetekst hebben;
  • De plaatsingsdatum moet aangegeven worden;
  • De organisatie moet erin staan (voor sommige intermediairs zou dat wel een ‘dingetje’ kunnen zijn. Je kunt dus niet werven voor ‘onze opdrachtgever’. Je noemt de opdrachtgever of je werft namens jezelf);
  • En je moet de locatie weergeven. Soms ook weer lastig voor intermediairs, want ‘omgeving Utrecht’ zal geen geldige locatie zijn…

Aanbevolen velden

Naast de vereisten zijn er ook aanbevolen velden. Die hoef je niet in te vullen, maar als je het wel doet, heeft dat wel positieve invloed op de vindbaarheid:

  • Salaris(range). Je kunt ervoor kiezen het niet te vermelden, maar dan zal Google aangeven wat er ‘in de markt’ voor een dergelijke vacature betaald wordt;
  • Dienstverband;
  • Vacature ID;
  • Einddatum.

De doelgroep bepaalt

Naast deze redelijk technische kant (lees meer bij een speciale site van Get. Noticed), is er ook een andere kant aan Google for Jobs: de kwaliteit van de vacaturetekst. De Google for Jobs-bezoeker bepaalt namelijk zelf ook grotendeels hoe goed een vacature scoort. Als een vacature de aandacht van de bezoeker lang vasthoudt, stijgt deze in de ranking.

Als een vacature de aandacht van de bezoeker lang vasthoudt, stijgt deze in de ranking.

Het doel van Google for Jobs is om werkgevers en werkzoekenden ‘beter te verbinden’. Daarbij geven ze de doelgroep zoveel mogelijk wat ze zelf interessant vinden. En hoe doe je dat? Met pakkende vacatureteksten. Daarover vertelde Nicol Tadema (Voor Tekst) dat het er altijd om gaat je doelgroep in het vizier te houden. Dat begint bij het kiezen van de juiste functienaam. En nee, dit is geen creatief proces, het gaat erom de functienaam te kiezen die de doelgroep verwacht bij een vacature. De functienaam dus, waar de doelgroep het meest op zou zoeken. Met behulp van Google Trends kun je zo de meest gebruikte functienaam kiezen.

Aandacht grijpen en vasthouden

Daarna is het zaak om de aandacht te grijpen. Daar heb je tegenwoordig gemiddeld 6 seconden voor. Een pakkend intro, waarin direct duidelijk wordt waarom iemand voor deze functie zou moeten kiezen is dus essentieel. De echte, onderscheidende en doelgroepgerichte ‘Job Value Proposition’ moet tot uiting komen in ongeveer 40 woorden.

En als je de aandacht verdiend hebt, houd hem dan ook vast. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • doelgroepgericht te schrijven;
  • zoekwoorden te gebruiken die passen bij je doelgroep;
  • te zorgen voor een aantrekkelijke opmaak;
  • actief taalgebruik in te zetten, zoveel mogelijk in spreektaal van de doelgroep;
  • de beweegmotieven en pullfactoren te noemen die de doelgroep belangrijk vindt;
  • de lengte van je zinnen te laten aansluiten bij het niveau van de functie (een academische functie mag iets langere zinnen bevatten dan een VMBO-functie);
  • weg te blijven van clichés (van ‘dynamisch’ tot ‘geen 9-tot-5’);
  • het salaris te benoemen in euro’s.

De glazen bol

Laat ik mijn glazen bol nog een keer uit de kast halen. Wat gaan we allemaal meemaken op het gebied van Google for Jobs?

  • Google for Jobs komt snel naar Nederland;
  • De helft van wervend Nederland schrikt zich dan een ongeluk en moet de schade snel repareren;
  • Bedrijven die daarbij kunnen helpen krijgen het druk;
  • Bedrijven die Google for Jobs snel snappen boeken mooie resultaten.

En komt het dit jaar echt niet? Dan heeft de andere helft van wervend Nederland de opmaak en de teksten van haar vacatures in elk geval al verbeterd. En scoren zij ook op de traditionele kanalen veel beter dan de concurrentie.

hans scheers Over de auteur

Vanuit zijn eigen bedrijf Xapax (wat staat voor: ‘uitzicht’) adviseert Hans Scheers bedrijven op het snijvlak van arbeidsmarkt, marketing/communicatie, (ATS-)systemen, recruitment, online en de daarbij passende innovaties.

Foto boven: Stef Geraets; slide uit de presentaties van de classroom.

Hoe belangrijk wordt ‘voice’ nou echt in recruitment?

Het was McDonald’s die recent als een van de eersten aankondigde voice assistants te gaan gebruiken in hun sollicitatieproces. Werkzoekenden kunnen nu bij de fastfoodketen aan een sollicitatie beginnen door te spreken tegen (Amazons) Alexa of een Google Assistant. ‘Hey Google, help me om een baan te krijgen bij McDonald’s.’

Een potentiële game changer, schreef Luuk van Hoogstraten, die de applicatie al testte. Logisch ook, want ‘wij geloven in een toekomst waarin een groot deel van de interactie tussen bedrijven en klanten gesproken gaat zijn via voice assistants‘, aldus een van de drie oprichters van het Tilburgse Genius Voice.

Flink in opkomst

In de Verenigde Staten bezit al meer dan de helft van de huishoudens een ‘smart speaker’, in het VK is dat al meer dan 20 procent, aldus onderzoek van Voicebot. En ook via de ‘gewone’ mobiel is voice in opkomst: 70 procent van de mensen zegt in onderzoek van Voicify wel eens een voice assistant op zijn eigen telefoon te gebruiken. Wereldwijd zijn er zelfs al 2 miljard (!) apparaten die kunnen werken met voice en de menselijke stem kunnen verwerken tot een opdracht.

‘De McDonald’s-tool maakt grappig gebruik van de bekende fastfood-stijl: ‘One message, coming right up!’

Dat heeft dus ongetwijfeld ook gevolgen voor de recruitmentmarkt, zou je zeggen. Al is het voorbeeld van McDonald’s nog wel wat rudimentair, oordeelt Van Hoogstraten. Zo werpt de voice assistant volgens hem nu nog juist drempels op, in plaats van dat het die wegneemt. En er worden eigenlijk nog maar heel weinig vragen gesteld. Al maakt de tool aan de andere kant wel weer grappig gebruik van de bekende fastfood-stijl: ‘One message, coming right up!’

‘Het contract kan straks wel eens het eerste contactmoment met een menselijke recruiter zijn.’

Een eerste stap dus, deze toepassing. Maar het zal zeker niet de laatste zijn, gelooft de jonge ondernemer. Ook andere stappen in het sollicitatieproces zouden met voice assistants volgens hem veel makkelijker kunnen worden. Van het maken van een afspraak tot de eerste screeningsvragen, en van matching tot onboarding aan toe. ‘De bevestiging en het contract zouden in de toekomst wel eens het eerste contactmoment met een menselijke recruiter kunnen zijn.’

Het snelst groeiende medium ooit

Een mening die wordt onderschreven door Maarten Lens-FitzGerald, ‘global head of voice’ bij het Amsterdamse Nodes. Tijdens het Recruitment Tech Event 2019 op donderdag 21 november zal hij een keynote verzorgen over welke ontwikkelingen en mogelijkheden hij allemaal voorziet voor het spreken tegen een computer, voor zover het om recruitment gaat.

‘Heb je echt zoveel ervaring?’ ‘Jazeker, Google.’

‘Niet alleen kun je met behulp van voice makkelijker kandidaten vinden, het wordt ook makkelijker om mensen te screenen’, zegt hij. ‘Veel van de huidige tech werkt nog met tekst, maar het is veel makkelijker om dit geautomatiseerd te doen. Dus stel je voor: de voice assistant vraagt rechtstreeks aan de kandidaat: heb je echt zoveel ervaring op dit gebied? En de kandidaat kan dan direct antwoorden, op een heel natuurlijke manier.’

Als je ‘niets geeft om de toekomst’ en graag ‘vasthoudt aan pen en papier’, dan kun je zijn keynote gevoeglijk missen, zegt hij. Maar wil je weten wat voice in petto heeft, en welke kansen het biedt, dan raadt hij aan toch maar te komen. ‘Voice is het snelst groeiende medium ooit. De komende jaren gaat het er echt aankomen. Voor jou, voor mij, voor je buurman en je moeder. Maar het is wel complex, en vergt een heel andere manier van denken. En daar wil ik het graag verder met je over hebben.’

Meer weten?

Maarten Lens-FitzGerald verzorgt op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event 2019 in de gloednieuwe Amsterdrome in Amsterdam een keynote over de opkomst en ongekende mogelijkheden van voice in recruitment.

Kaarten? Schrijf je dan nu nog in. Lezers van Werf& krijgen 50 euro korting als ze bij het aanmelden RTE19WERFEN invullen. Het volledige programma, dat wekelijks wordt geüpdatet, vind je hier.

4 redenen waarom ‘purpose’ zo belangrijk is voor nieuwe medewerkers

Opeens lijken ze overal uit de grond te schieten: organisaties met een duidelijke purpose. Sinds de why van Simon Sinek school maakt, hebben steeds meer bedrijven in de gaten dat alleen zoveel mogelijk winst willen maken niet meer genoeg is om langdurig klanten aan je te binden. Die klanten zijn namelijk niet meer alleen geïnteresseerd in je product of dienst, maar ook steeds meer in je onderliggende geloof, hoop en intentie om de wereld te verbeteren. Consumenten zoeken een ‘hogere reden’ voor een merk om te bestaan dan alleen winstmaximalisatie.

Goede voorbeelden

Voorbeelden? Denk aan de missie van Tony’s Chocolonely: 100% slaafvrije chocolade maken. Of Dopper, dat mensen probeert te verleiden tot het gebruik van herbruikbare kleine flessen water, om de grote wateren van de wereld te beschermen tegen plastic soep. Wereldwijd is verder Patagonia een bekend voorbeeld. Hun missie is niet alleen het beste product te maken, maar ook om hiermee de natuur te beschermen.

Purpose-driven bedrijven hebben de neiging (een stuk) sneller te groeien dan hun concurrenten.

En het werkt, zulke purpose-driven bedrijven hebben de neiging (een stuk) sneller te groeien dan hun concurrenten, zo toont EY-onderzoek aan. Dat komt niet alleen omdat die purpose aanspreekt bij klanten, maar ook omdat je je er op de arbeidsmarkt succesvol mee kunt onderscheiden. En wel om deze 4 redenen:

#1. Purpose kan productiviteit verhogen

Een duidelijke purpose kan zich doorvertalen in duidelijke doelen voor iedereen in de organisatie. En dat vertaalt zich weer in hogere productiviteit. Volgens onderzoek van Bain & Company kan het verschil wel oplopen tot meer dan 125 procent. Oftewel: iemand die werkelijk geïnspireerd is door de purpose is dan 2,25 keer zo productief als het gemiddelde. Medewerkers voelen zich meer voldaan als ze begrijpen wat hun rol is, en hoe zich dat verhoudt tot het hogere doel.

Iemand die werkelijk geïnspireerd is door de purpose is 2,25 keer zo productief als gemiddeld.

Juist in de onboarding-fase bij een nieuwe medewerker is het daarom taak om hieraan goed aandacht te geven. Wat is het hogere doel van de organisatie? En hoe past de rol van de nieuwe medewerker hierin? Als je medewerkers duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt, en begrijpen wat ze binnen 30, 60 of 90 dagen moeten leveren, zal dit hun productiviteit verhogen. Zeker als ze door de purpose bevlogen raken.

#2. Purpose gaat verloop tegen

Heb je al eens uitgerekend wat het kost als een nieuwe werknemer binnen drie maanden of een half jaar weer vertrekt? Dan weet je waarschijnlijk hoe belangrijk het goed ‘onboarden’ van nieuwe medewerkers is, en hoe belangrijk het is om verloop tegen te gaan. Ook daar speelt purpose een grote rol. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers tegenwoordig een impact wil maken met zijn werk, die in lijn ligt met de eigen persoonlijke waarden. Ze willen trots zijn op de organisatie waar ze werken.

Millennials zeggen 5,3 keer zo vaak te blijven als de purpose hen aanspreekt.

Ander onderzoek, van PwC, laat zien dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van het bedrijf. Voor millennials is dit zelfs nog een stuk hoger. Zij zeggen 5,3 keer zo vaak te blijven als de purpose hen aanspreekt. Ook hier is goede onboarding overigens weer belangrijk. Als je de purpose in de eerste fase van een nieuwe medewerker helder weet te maken, kan dit de retentie met maar liefst 82% verhogen, aldus onderzoek van Brandon Hall Group.

#3. Purpose verhoogt trots en betrokkenheid

Als medewerkers zich welkom voelen, ‘empowered’ en gesteund om hun taak naar behoren uit te voeren, zullen ze eerder in staat zijn de purpose in de praktijk te kunnen brengen. Ze zullen eerder geïnspireerd worden en eerder persoonlijke voldoening vinden.

54 procent van de bedrijven met onboardingprogramma’s kent een hogere betrokkenheid.

Ook hier kan de kwaliteit van de onboarding doorslaggevend zijn. Volgens onderzoek van SHRM rapporteert 54 procent van alle bedrijven met officiële onboardingprogramma’s hogere niveaus van betrokkenheid. Als medewerkers sneller productief kunnen worden, zullen ze eerder de impact van hun bijdrage kunnen zien. En dat leidt dan weer tot meer betrokkenheid en toewijding.

#4. Purpose zorgt voor meer merkambassadeurs

Bijna 7 op de 10 medewerkers blijken meer geneigd om langer dan 3 jaar bij een organisatie te blijven als ze goede onboarding hebben meegemaakt. En als medewerkers blij zijn op hun werk, geloven dat hun werk zin heeft en dat hun werk het verschil maakt in het leven van mensen, dan zullen ze eerder uitgroeien tot ambassadeur van je merk. Ze zullen authentiek en enthousiast over je bedrijf vertellen, zonder dat daarvoor grote campagnes nodig zijn.

Een purpose moet van binnenuit komen, geen tijdelijke marketingstunt zijn.

Maar om zulke gedreven mensen aan te trekken en te behouden, zul je dus eerst moeten zorgen dat je hele organisatie een purpose heeft. En dat moet van binnenuit komen, geen tijdelijke marketingstunt zijn. Want goede merken zijn uiteindelijk allemaal gebouwd rondom dezelfde kern: goede mensen.

Meer weten?

onboard amsterdam purposeHoe zorgen bedrijven als Tony’s Chocolonely, Heineken, Pride Amsterdam, de Nederlandse Luchtmacht, Swapfiets, Zoku, Zalando en Euler Hermes voor purpose-driven medewerkers? Op 28 november zullen sprekers van deze organisaties er alles over vertellen, tijdens Onboard.Amsterdam 2019, hosted by Appical. Nieuw dit jaar is de Onboard.Award, een erkenning voor een gestructureerd onboardingprogramma. Een jury, onder leiding van Heleen Mes, maakt tijdens Onboard.Amsterdam de winnaar bekend.

Dit blog is een bewerking van een eerder blog van Appical.

Dilemma op dinsdag: ‘Ik besteed als recruiter weinig aandacht aan arbeidsmarktcommunicatie’

Met alleen recruitment red je het tegenwoordig niet als recruiter, ook arbeidsmarktcommunicatie is van belang. Arbeidsmarktcommunicatie is de structurele interactie met de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen met als doel het werven van en verbinden met medewerkers (vast en flex), het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers (en beïnvloeders) en het positief beïnvloeden van het werkgeversimago.

Erg belangrijk voor de lange termijn dus. Maar besteed jij als recruiter genoeg aandacht aan arbeidsmarktcommunicatie?

Ik besteed als recruiter weinig aandacht aan arbeidsmarktcommunicatie

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Hoe zit het met jouw focus op arbeidsmarktcommunicatie? En als die te weinig is, hoe komt dat dan? Wat kun je doen om er meer aandacht aan te geven? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 13 en 14 februari werk je twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie en til je het naar een hoger plan.

5x: Gekke plek, voor een sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek is in de meeste selectieprocedures nog wel een ‘moetje’. Maar zo’n moetje hoeft heus niet plaats te vinden in een achteraf kantoortje of bedompte gespreksruimte. Een ‘gekke plek’ kan soms juist heel bevrijdend werken. Deze 5 voorbeelden laten in elk geval zien dat het ook heel anders kan.

#1. In een… reuzenrad

Een sollicitatiegesprek ‘op grote hoogte’. Dat konden sollicitanten meemaken die zich hadden ingeschreven voor de sollicitatiedag die de Pier in Scheveningen op 21 oktober had georganiseerd in het lokale reuzenrad. Uiteindelijk bleken 30 kandidaten zich ervoor te hebben aangemeld, 5 ‘horecatalenten’ gingen dezelfde dag nog naar huis met een baan op zak, een aantal anderen kwam dezelfde week nog terug voor een tweede gesprek.

Voor eind november moeten er in elk geval 15 nieuwe horecatalenten zijn klaargestoomd.

De Pier organiseerde de dag met het reuzenrad vanwege de vele vacatures die de lokale horeca er hebben. Voor eind november moeten er in elk geval 15 nieuwe horecatalenten zijn klaargestoomd voor de drukke feestmaand die staat te wachten. Volgens Food & Beverages-manager Raymond Mulder was de sollicitatie in het reuzenrad in elk geval al ‘een unieke ervaring’.

werkfestival groningen gekke plek sollicitatiegesprek

#2. Op een… festival

Eerlijk is eerlijk: De Pier was niet de eerste die een reuzenrad inzette voor een sollicitatiegesprek. In Groningen kon het een jaar eerder ook al, bij het zogeheten Werkfestival. Hier maakten op 31 oktober op het oude Suikerunie-terrein ‘enkele duizenden’ werkzoekenden kennis met zo’n 300 werkgevers uit de arbeidsmarktregio Groningen en Noord-Drenthe. Een succes, want de deelnemerslijst voor werkgevers was daarmee ‘vol’, aldus de organisator.

‘Hier geen eindeloze rij met standjes waar mannen en vrouwen in pakken folders uitdelen.’

Het betrof dan ook geen ‘normale’ banenbeurs, aldus een woordvoerder. ‘Hier geen eindeloze rij met standjes waar mannen en vrouwen in pakken folders uitdelen. Het is echt een festival. Dus naast het reuzenrad waar je in gesprek kunt gaan met werkgevers, hadden alle ziekenhuizen uit Groningen en Drenthe er ook gezamenlijk een operatiekamer gebouwd.’

Vooral zorginstellingen en bouwbedrijven waren ruim vertegenwoordigd op het festival. Ook voetbalvedette John de Wolf, destijds boegbeeld van ouderenwerkloosheid, was van de partij. Voor de bezoekers met kinderen was er kinderopvang geregeld. Ook werden er in de hele regio gratis pendelbussen ingezet.

Ook op reguliere festivals

Nu was het Groningse spektakel misschien een ‘banenbeurs vermomd als festival’, het kan ook andersom. Techniekbedrijf Nedap uit Groenlo was ooit de eerste, toen ze heuse sollicitatiegesprekken organiseerden op Lowlands. Maar ook PEAK IT wil op ‘een groot festival’ sollicitaties gaan organiseren, maakte directeur Richard Stassen eerder dit jaar bekend. En dan ook niet zomaar in een luie hangmat, maar nee, meteen ‘op het hoofdpodium’.

#3. In… het bos en op een eiland

‘Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens’, luidt de slogan van Bever Sport. En dus is het niet zo gek dat de ‘buitenwinkel’ ook voor zijn sollicitatiegesprekken het liefst de deur uitgaat en de natuur opzoekt. HR-Director Tina Elewaut vertelde eerder dit jaar tegen MT over de wervingsdag voor medewerkers die wilden solliciteren naar een managementpositie binnen het bedrijf. ‘Die dag vond plaats in een bos. We hadden overal tafeltjes neergezet. Daarna zijn we met iedereen gaan klimmen en ’s avonds zaten we gezellig samen rond een kampvuur.’

Bever Breda liet kandidaat-winkelmedewerkers zelfs ooit kanoën naar een eiland in het Veluwemeer voor het sollicitatiegesprek.

Toen er een andere sollicitatieprocedure voor managers van start ging, huurde Bever een camper die door het land reed. ‘Die zetten we elke keer op een andere plek in Nederland’, aldus Elewaut. ‘Altijd midden in de natuur. Daar werden vervolgens de sollicitatiegesprekken gehouden.’ Bever Breda liet hun kandidaat-winkelmedewerkers zelfs ooit kanoën naar een eiland in het Veluwemeer om daar het sollicitatiegesprek te houden. Sollicitant Eva bleek een behendig kanoër én veelbelovende verkoopadviseur en is – ‘uiteraard vanwege dat laatste’ – aangenomen.

gekke plek voor een sollicitatiegesprek

#4. In een… luchtballon

Een andere opmerkelijke ‘buitenplek’ voor een sollicitatiegesprek vond cloudbedrijf OZMO uit het Brabantse Sint-Oedenrode. Hier gingen ze namelijk letterlijk de cloud in, en wel via een eigen luchtballon. ‘Nu is het alleen te hopen dat de gemiddelde ict’er geen last heeft van hoogtevrees’, grapte supportmanager Ronald Klijsen destijds.

‘Nu is het alleen te hopen dat de gemiddelde ict’er geen last heeft van hoogtevrees.’

Op kantoor van het cloud communications-bedrijf werd eerst een ‘speeddate’ gehouden. ‘Om te kijken of de kandidaat een beetje bij OZMO past’, aldus Klijsen. ‘Zijn we daarna nog enthousiast, dan mag hij of zij met drie andere kandidaten onze ballon in. Zo leren we mensen toch nét wat beter en op een andere manier kennen.’ Een ‘kruisverhoor’ stond de sollicitanten daarbij overigens niet te wachten, stelt de OZMO-woordvoerder. ‘Want 250 meter hoog in een mandje boven het aardoppervlak zweven is al spannend genoeg.’

#5. In een… ambulance

Opstappen in Blijdorp? Of toch liever op Rotterdam Centraal Station? Net als bij een ‘hop-on-hop-off bus’ konden sollicitanten bij Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond dit jaar zelf kiezen waar ze wilden beginnen met hun sollicitatiegesprek. Dat gesprek vond namelijk rijdend plaats, in een heuse ambulance, waarbij een ambulanceverpleegkundige meteen van alles over het vak vertelde.

‘Een creatieve manier om mensen kennis te laten maken met het vak en meer bekendheid te geven aan de ambulancedienst.’

‘Een creatieve manier om mensen kennis te laten maken met het vak en meer bekendheid te geven aan de ambulancedienst’, vertelde HR-adviseur Sharon Prat destijds. Dat leverde ook kwantitatief trouwens heel wat op. Zo werd de ‘sollicitatieambulance’ zo’n 25 keer geboekt, en vonden er 45 sollicitaties plaats, waarmee in totaal 6 (zéér schaarse) verpleegkundigen werden geworven en nog eens 22 verpleegkundigen in opleiding werden geworven voor in de talentpool.

hr-trendsMeer weten?

Nieuwe manieren van solliciteren is een van de onderwerpen die aan bod komen tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends 2020-2024 op 14 november. Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp gaan dan onder meer ook in op thema’s als employability, het behoud van de recruiter in de toekomst, de hoge werkdruk van recruiters en de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook:

Credit foto boven

Funny Friday: als IKEA-recruiter kom je graag bij de mensen thuis

Thuis voel je je het meest op je gemak en thuis is bovendien ‘de belangrijkste plek op aarde’, zo vindt IKEA. Waarom dan niet het sollicitatiegesprek bij de kandidaat thuis laten plaatsvinden?

Natuurlijk inclusief fika – een koffiemomentje met Zweedse lekkernijen.

IKEA Utrecht is de eerste die met deze pilot begint. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de concurrentie van andere werkgevers in de omgeving was er iets anders nodig om sollicitanten te trekken. Om de kandidaat het niet al te moeilijk te maken om naar de vestiging in Utrecht te gaan komen en omdat het gesprek informeler kan voelen door de vertrouwde omgeving, komt IKEA bij de sollicitant thuis langs. Natuurlijk inclusief Zweedse fika – een koffiemomentje met Zweedse lekkernijen.

Het mag ook op de vestiging

De stap van de Zweedse meubelgigant past helemaal in de bedrijfsfilosofie van thuis als ‘de belangrijkste plek op aarde’. Door potentiële nieuwe werknemers de mogelijkheid te bieden om thuis te solliciteren, hoopt IKEA dan ook meer mensen enthousiast te maken om te reageren op een van de vacatures. Maar het sollicitatiegesprek thuis is natuurlijk niet verplicht. Kandidaten mogen ook altijd naar de vestiging zelf komen als ze daar de voorkeur aan geven. Op Twitter werd in elk geval al enthousiast gereageerd op de innovatie:

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Dit zijn dé 7 principes van een goede Candidate Experience (volgens Johnny Campbell)

johnny campbellElke sollicitatieprocedure heeft zeker 80 verschillende onderdelen. Van het allereerste contact tot de allerlaatste afwijzing: het zijn minstens 80 momenten waarop je als recruiter het verschil kunt maken, zegt Johnny Campbell, ceo van Social Talent en al jaren een fel pleitbezorger van betere ervaringen voor de kandidaat.

Donderdag was hij weer eens in Nederland, ter gelegenheid van Talentcon, een conferentie van Recruitee, waar de toekomst van recruitment centraal stond. En dat in het statige Amsterdamse Pathé Tuschinski, een plek waar de toekomst juist nog héél ver weg lijkt.

De beste Uber-chauffeur van Nashville

Campbell begon zijn verhaal met het delen van een ervaring die hij recent had met Uber-chauffeur Travis in Nashville. Normaal zijn Uber-ritjes maar saai, aldus Campbell, maar deze chauffeur maakte er echt iets bijzonders van. Bij hem geen extra waterflesjes of pepermuntjes om de klant te behagen, maar juist een bijzondere ervaring. Travis wist zijn levensverhaal te vertellen, met steeds net op het goede moment een fragment van een muzieknummer erbij dat zijn verhaal ondersteunde.

Het werd ‘onvergetelijk’, een ‘amazing experience‘, aldus Campbell, en voor hem verreweg het hoogtepunt van de conferentie die hij daar mocht bijwonen. ‘Wat een gewone Uber-rit leek, werd buitengewoon.’ En dan niet omdat de chauffeur nu zoveel geld eraan besteed had om de klant in de watten te leggen. ‘Maar juist omdat hij erover had nagedacht hoe je iemand een goede ervaring kunt geven.’ Met als gevolg dat Travis ook door andere Uber-gebruikers was uitgeroepen tot ‘the highest rated driver in Nashville.’

7 principes van een goede candidate experience

Wat je van dat verhaal kunt meenemen naar recruitment? Heel veel, aldus Campbell. Want ook in ons vak wordt de experience steeds belangrijker. Maar wat zijn dan die principes die je moet weten om de kandidaat een goede ervaring te bieden? Campbell noemt er 7.

#1. Goede candidate experiencesspiegelen iemands identiteit

Een iPhone, zegt Campbell, is een telefoon. Je kunt er dus mee bellen. Je kunt er bovendien het internet mee op. Maar het is ook nog veel méér dan dat. Het verschaft je bijvoorbeeld ook identiteit. Zet maar eens een iPhone-gebruiker naast een Android-gebruiker, en kijk wat er gebeurt, aldus Campbell. ‘Het zegt iets over je als je een iPhone gebruikt.’

‘Het zegt iets over je als je een iPhone gebruikt.’

Mensen hebben een beeld van zichzelf, en zoeken merken die daarbij passen. Wil je in een pak lopen of niet? Campbell laat een beroemde reclame van Apple zien van een jaar of 10 geleden. Aan de ene kant stond het pak van Microsoft, aan de andere kant de cool guy van Apple. De markt van de pakken was op dat moment veel groter. Dus het zou rationeel zijn geweest als Apple zich ook daarop had gericht. Maar ze besloten anders, en zagen dat juist die andere groep loyaler zou zijn. En zo werden ze het grootste bedrijf ter wereld.

 

Zo is het bijvoorbeeld ook met Tesla gegaan, laat Campbell zien. ‘Toen dat bedrijf in Amsterdam begon, kregen ze massa’s sollicitanten. Een recruiter’s dream, zou je misschien zeggen. Maar de meeste van die mensen faalden, omdat de werkelijkheid anders was dan ze hadden verwacht. Er waren geen free lunches, geen barista’s, geen sexy office. Dat komt omdat Elon Musk het geloof heeft dat onze planeet stervende is. Waarom zou je dan een dure koffiemachine neerzetten? Toen dat duidelijk werd, kregen ze mínder sollicitanten. Maar dat waren wel mensen die ook de wereld willen redden.’ De beste employer brands, concludeert Campbell dan ook, zijn altijd een combinatie van integriteit en persoonlijkheid. Ze proberen niet ‘een attractief pakketje’ neer te zetten, maar juist de identiteit waarin de juiste kandidaten zich kunnen herkennen.

#2. Goede candidate experiencesbevredigen hogere doelen

Min of meer samenhangend met het vorige punt, maar ook iets wat Campbell nog vaak verkeerd ziet gaan in employer branding. We vergeten te vaak de waarom-vraag te stellen, zegt hij. ‘Als iemand zegt: ik wil meer verdienen, dan moet je altijd vragen: why? Is het omdat je een groter huis wil? Of omdat de kinderen gaan studeren? Want daar kun je misschien ook wel iets anders voor doen. Je moet altijd op zoek naar het achterliggende doel, ook in je employer branding en candidate experience. Behoeftes zijn een afgeleide, het is het bevredigen van hogere doelen dat de basis vormt van geweldige klantervaringen. En dus ook van een geweldige kandidaatervaring.’

#3. Goede candidate experiencesbeantwoorden verwachtingen

Radiomaker Tom Magliozzi zei het al ooit: ‘Happiness = reality – expectations’. Als je 100 verwacht, en je ervaart 90, dan heb je een teleurstelling. Maar verwachtte je 80, dan ben je juist heel blij. De les, zegt Campbell: ‘Schets geen overdreven verwachtingen.’ Het is ook bij jouw organisatie geen paradijs, probeer dat dan ook niet zo voor te stellen.

En het gaat ook niet om snelheid, benadrukt hij. ‘The key is niet het snelste zijn, maar op tijd komen. Als je zegt dat je binnen 14 dagen antwoordt, en je doet er 3 weken over, dan heb je een teleurstelling. Zeg je 30 dagen en het worden er 25 dan heb je iemand blij gemaakt.’ En probeer daar ook voorzichtig mee te zijn, zegt hij. ‘Eén keer wel sneller antwoorden, en dat wordt dan meteen de nieuwe verwachting. Toen kon het toch ook?’

Een mens onthoudt altijd twee dingen: het hoogtepunt en het eind van een ervaring.

Campbell haalt ook de ‘Peak End Rule’ van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman aan. ‘Die zegt dat een mens altijd twee dingen onthoudt: het hoogtepunt en het eind van een ervaring. En dat geldt voor bijna alles wat we in ons leven meemaken.’ Dat principe kan ook in een candidate experience gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld Oscar Mager bij Sonos deed. Hij zorgde er niet alleen voor dat kandidaten hun favoriete nummer hoorden aan het begin van een sollicitatiegesprek (hoogtepunt!), hij bood afgewezen kandidaten aan het eind ook nog eens 50% korting op een Sonos-installatie. De les, aldus Campbell: ‘Je hoeft geen briljante ervaring te geven door het hele proces, maar wél op de juiste momenten.’

#4. Goede candidate experienceszijn stressvrij

‘Voordat ik een fout maak, maak ik die niet’, zei volksfilosoof Johan Cruijff al ooit. Het ‘poka yoke‘-principe is daar min of meer de Japanse tegenhanger van. Dit principe, dat je bijvoorbeeld tegenkomt in een SIM-kaart, gaat erom alle mogelijke fouten zoveel mogelijk onmogelijk te maken. ‘Want stress kan tot fouten leiden, en fouten leiden tot stress’, aldus Campbell.

poka yoke

Ook in een sollicitatieproces komt dat proces volgens hem van pas. Ooit maakte hij een proces mee waar elke kandidaat een half uur moest wachten op een security badge. Maar dat was ze van tevoren niet verteld. Waardoor kandidaten gestresst in de rij stonden: zouden ze nu nog wel op tijd komen?’ De oplossing bleek heel simpel: vertel de mensen – bijvoorbeeld in een appje – dat ze er rekening mee moeten houden dat ze in de rij moeten staan voor een badge.

#5. Goede candidate experiencesverwennen de zintuigen

Een goede candidate experience spreekt niet alleen de ratio aan, maar vooral de emotie van de kandidaat. En daarbij zijn alle zintuigen even belangrijk, stelt Campbell. Hij haalt het voorbeeld aan van vliegmaatschappij Emirates, dat een speciale geur heeft, die wordt verspreid vanaf de check-in-balies tot in het vliegtuig zelf.

Als een kandidaat is aangenomen bij LinkedIn, krijgt hij geen mailtje, maar een gouden envelop.

Ander voorbeeld: kandidaten die zijn aangenomen bij LinkedIn, krijgen geen aanbieding in de e-mail, maar ontvangen thuis een gouden envelop. In die envelop zit een dikke kaart met de tekst: ‘You’re IN!’. Campbell: ‘Daarmee geef je mensen een moment geluk, een waardevolle ervaring. Het kost helemaal niet zoveel meer dan een mailtje, maar de herinnering blijft veel langer. Dat bedoel ik met: senses.’

#6. Goede candidate experiences… geven de kandidaat zélf controle

Traditioneel is de verhouding dat de kandidaat volgt wat de werkgever wil. Maar dat is tegenwoordig nergens meer voor nodig, stelt Campbell. Waarom zou je de kandidaat niet zélf laten bepalen waar en wanneer hij op sollicitatiegesprek wil? Er zijn genoeg automated scheduling tools voor beschikbaar. Het lijkt misschien een kleinigheid, maar het is voor de kandidaat erg belangrijk. Of denk aan sollicitatiegesprekken via videotools als Sonru of HireVue. Die kan de kandidaat 24/7 inspreken, wanneer het hem of haar uitkomt.

Met andere woorden: ‘Je geeft ze controle’, zegt Campbell. ‘Je zet mensen zelf in de driver’s seat.’ Ander voorbeeld dat hij aanhaalt: de chatbot van IBM Watson, aan wie je als kandidaat – volstrekt anoniem – vragen kunt stellen die je mogelijk niet aan een menselijke recruiter zou stellen.  De boodschap, concludeert Campbell: ‘Denk erover na hoe je de kandidaat meer controle kunt geven. Het verbetert de ervaring enorm.’

goede candidate experience

#7. Een goede candidate experience… zit hem in de details

Er komt dus heel wat kijken bij een goede candidate experience. En dan is het ook nog eens zo dat de totale ervaring een som is van de vele kleine interacties die je met een kandidaat hebt. ‘Kijk dus naar alle stappen, en kijk per stap hoe je ze kunt verbeteren. Er is geen element van de ervaring die te klein is om het verschil te maken. Dat je snoepjes of een flesje water hebt klaarstaan als iemand binnenkomt bijvoorbeeld. Of als de parkeerplaats geregeld is. Het is misschien klein, maar het werkt.’

‘Er is geen element van de ervaring die te klein is om het verschil te maken.’

Zoals John Deere een tijdje geleden in Azië deed. Het tractormerk had daar veel verloop, en besloot daarom van de eerste werkdag van nieuwe medewerkers een waar feestje te maken. Compleet met ballonnen op het bureau, de naam van de nieuwe medewerker op het scherm in de receptie, en als eerste mail een welkomstmail van de ceo. ‘Zo hebben ze de hele eerste dag ontworpen. Waardoor nu iedere medewerker die na die eerste dag thuiskomt zegt: ik heb de goede beslissing gemaakt…’

Een goede candidate experience? Het hoeft allemaal niet veel te kosten, concludeert hij dan ook. ‘Je moet alleen erover nadenken. En als je één deel goed hebt, nail it, en ga verder. Want alleen zó win je de war for talent.’

Leuke primeur: een webinar voor een vacature. Maar wat levert het op?

Twaalf sollicitanten. Op korte termijn. Van een zéér schaarse docentendoelgroep. En een aantal dat vermoedelijk nog wat oploopt. Dat was de opbrengst van het eerste Live Recruitment Webinar’ in Nederland ooit, dat eind oktober gehouden werd.

Twaalf sollicitanten. Op korte termijn. Van een zéér schaarse doelgroep.

Organisator Arthur Balabrega was er in elk geval zeer tevreden mee. Vanuit zijn organisatie Brand New Sales zet hij het idee sinds kort in de markt. En E-Wise, online nascholing van leraren, was de eerste die toehapte en het idee in de praktijk bracht. De ‘Netflix van de nascholing’ was op zoek naar accountmanagers, en probeerde via deze innovatieve manier meer kandidaten te trekken, en tegelijk meer over zichzelf te vertellen.

Eigenlijk heel logisch

Een webinar is eigenlijk een heel logische manier van personeelswerving, aldus Balabrega. Want waarom zou je niet op deze laagdrempelige manier kandidaten de gelegenheid geven meer over een werkgever te weten te komen? In de online uitzendingen die zijn salesrecruitmentbureau verzorgt laat hij opdrachtgevers zich presenteren aan een specifieke doelgroep werkzoekenden. Zo moet het voor werkgevers makkelijker worden om snel beter geschikte mensen aan te nemen.

‘De deelnemers krijgen in een uur tijd een authentiek en realistisch beeld van hoe het is om ergens te werken.’

In het Live Recruitment Webinar interviewt Balabrega zelf sleutelpersonen van de organisatie. ‘Alle relevante onderwerpen komen daarbij aan bod’, vertelt hij. ‘De oorsprong van de organisatie, de missie, visie, de strategie, USP’s, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. De deelnemers krijgen zo in een uur een authentiek en realistisch beeld van het bedrijf en hoe het is om daar te werken.’

Je kunt ook vragen stellen

De deelnemers – potentiële sollicitanten – krijgen in het webinar bovendien de kans om vragen te stellen aan de sprekers of hun mening geven via polls en de chatfunctie. Volgens Balabrega zijn er aan deze methode veel voordelen voor bedrijven en werkzoekenden. ‘Werkgevers krijgen zo meer en beter geschikte kandidaten. Met minder tijdrovende interviews worden de wervingsprocessen bovendien korter en stijgt hun fulfillment ratio.’

‘Met de webinars wordt veel duidelijker of de organisatie echt bij een kandidaat past.’

Ook kandidaten profiteren van de webinars, zegt hij. ‘Veel vacatureteksten blijven op de vlakte en werkenbij-video’s zijn meestal puur promotie. In onze webinars kunnen kandidaten direct online contact hebben met directeuren en leidinggevenden, waardoor hun inzicht in het bedrijf aanzienlijk verbetert. Met de webinars wordt veel duidelijker of de organisatie echt bij hen past.’

Gerichte campagnes

En dat in een mum van tijd, aldus de initiatiefnemer. ‘Binnen drie weken is een compleet wervingstraject geregeld en kan de live uitzending van start.’ Het Live Recruitment Webinar activeert volgens hem juist de (sales)talenten die nu niet actief op zoek zijn, maar wel open staan voor een stap naar een nieuwe werkgever. ‘Met concrete informatie en een helder beeld van wat de vacature in de dagelijkse praktijk inhoudt, stimuleren we het bewustzijn van talenten. Dat triggert juist díe kandidaten die zich vereenzelvigen met het verhaal.’

Van de 50 inschrijvers besloot dus 1 op de 4 uiteindelijk ook te solliciteren.

Volgens Balabrega sluit deze methode ‘perfect aan bij de millennial- en Generatie Z-doelgroep’. Voor het allereerste webinar voor E-wise werd eerst 2 weken campagne gevoerd op Facebook en Instagram. Die campagne bereikte zo’n 1.600 mensen, van wie meer dan 10 procent zich inschreef. Uiteindelijk bekeken ruim 50 kandidaten de uitzending live, van wie 47 tot het einde bleven kijken. En van hen besloot dus 1 op de 4 uiteindelijk ook te solliciteren.

Kandidaatgedreven markt

Balabegra organiseerde al in 2007 ‘exclusieve werving- en selectie-evenementen’, waar hij vraag en aanbod bij elkaar bracht. Op een toplocatie gingen dan voorgeselecteerde kandidaten anderhalve dag (inclusief overnachting) met de potentiële werkgever in gesprek. ‘Die diepgaande wederzijdse kennismaking bracht het verloop terug van 35 naar 10%. Dit was destijds hét antwoord op een kandidaatgedreven markt.’

‘De huidige arbeidsmarkt, en de technologische mogelijkheden, brachten mij op dit idee.’

En ‘de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, in combinatie met de technologische mogelijkheden, brachten mij op dit idee’, zegt hij. Om de juiste doelgroep te bereiken worden eerst campagnes ontwikkeld op Linkedin, Facebook en Instagram. ‘Daar maken we een selectie op basis van specifieke kenmerken voor de organisatie van onze klanten. De advertenties die in de Feeds en Stories vervolgens getoond worden leiden naar de landingspagina waar kandidaten zich kunnen inschrijven voor de webinars.’

Voor een commerciële rol

De campagne voor E-wise richtte zich zo op docenten en leraren uit het primair en voortgezet onderwijs die een stap buiten het onderwijs willen maken in een commerciële rol. De live kijkers naar het webinar keken op 30 oktober gemiddeld 51 minuten, de on-demand kijkers daarna tot nu toe iets meer dan 23 minuten.

De live kijkers naar het webinar keken gemiddeld 51 minuten.

En het allerbelangrijkste: het levert dus ook resultaat op, benadrukt Balabegra. ‘Tot nu toe 12 sollicitaties. En we verwachten dat dit nog wel wat gaat oplopen, gezien de wat vrij traditionele doelgroep, die nog gewend is een sollicitatiebrief te schrijven.’

hr-trendsMeer weten?

Nieuwe manieren om met je doelgroep te communiceren is een van de onderwerpen die aan bod komen tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends 2020-2024 op 14 november. Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp gaan dan onder meer ook in op thema’s als employability, het behoud van de recruiter in de toekomst, de hoge werkdruk van recruiters en de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Klik hier voor meer informatie.

Een verstandelijke beperking? Dan mag je hier gewoon (mee) recruiten

Helma de Hoon mag dan een verstandelijke beperking hebben, dat wil nog niet zeggen dat ze op haar mondje is gevallen. Dat merkten dan ook de sollicitanten die waren uitgenodigd voor een gesprek bij SDW Zorg, toen daar een vacature was voor een cliëntadviseur. De cliënt van de instelling stelde gewoon alle vragen die in haar opkwamen. En aan de kandidaten zaak om daar op een begrijpelijke en menselijke manier op te antwoorden.

‘Ik vond het wel bijzonder dat je een beeld uit een brief haalt en dan blijkt iemand toch wel anders te zijn dan je dacht.’

‘Ik vond het wel bijzonder dat je een beeld uit een brief haalt en dan blijkt iemand toch wel anders te zijn dan je dacht’, blikt Helma zelf terug op die procedure. ‘En van de medewerkers van SDW kreeg ik het compliment dat ik niet bang was om mijn vragen te stellen! En dat ik veel voelsprieten had.’ Ook de afdeling waar de cliëntadviseur is gaan werken, was enthousiast over Helma’s aanwezigheid bij de gesprekken. ‘Het was verhelderend om te zien hoe de sollicitanten op haar reageerden. Daarnaast kon Helma op een prettige, open en duidelijke manier verwoorden wat voor gevoel een sollicitant bij haar opriep. Erg waardevol.’

Een kleine trend

Het is een kleine trend die in wel meer organisaties te zien is. Waarom zou je werving-en-selectieprocessen overlaten aan alleen de HR-afdeling of de hiring managers? Terwijl de eindklant, of de cliënt, vaak net zo goed – zo niet: beter – zicht heeft op wie er in een bepaalde functie nodig is? Daarom laat bijvoorbeeld gemeente De Fryske Marren bewoners meedoen in het recruitmentproces, en liet Human Concern al eens cliënten met een eetstoornis participeren in de keuze van hun eigen begeleiders.

‘We vragen cliënten bijvoorbeeld de ideale begeleider te tekenen.’

Bij SDW Zorg gaan ze nog een stap verder met cliëntenparticipatie. De West-Brabantse zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking laat cliënten niet alleen aanschuiven bij sollicitatiegesprekken, ze mogen ook al aan het begin meedenken over het functieprofiel en de vacaturetekst. ‘We vragen dat bijvoorbeeld in een groepsgesprek, maar het kan ook door het tekenen van de ideale begeleider. De uitkomsten nemen we dan mee bij het ontwerp van de vacature’, vertelt Ramon van Amerongen, medewerker Cliëntparticipatie en een van de bedenkers van het proces (rechts op de foto boven).

toolkit dus toolkit voor mensen met verstandelijke beperking

‘Zoek je mee naar de ideale begeleider’

Van Amerongen zag dat het meedenken van cliënten zo succesvol was, dat hij zelfs een toolkit hiervoor heeft ontwikkeld, die de naam ‘Zoek je mee naar de ideale begeleider’ heeft gekregen. In deze toolkit kunnen cliënten, begeleider en leidinggevende praktische handvatten vinden om cliënten vaker te laten deelnemen in een selectieprocedure. Ondanks de naam is de toolkit trouwens niet alleen bedoeld voor als je begeleiders zoekt, maar ook bijvoorbeeld een manager.

‘Bij iedere stap hebben we activiteiten en tips beschreven om cliënten erbij te betrekken.’

‘In de toolkit zit in eenvoudige taal een overzicht van de verschillende stappen van een wervingsproces’, vult collega Zeynep Özdemir aan. ‘Bij iedere stap hebben we activiteiten en tips beschreven om cliënten erbij te betrekken.’ Zo zitten in de toolkit zogeheten ‘eigenschapskaarten’ met positieve en negatieve eigenschappen. ‘Die kunnen cliënten gebruiken om het profiel van hun ideale kandidaat vast te stellen. De uitkomst daarvan kan de leidinggevende vervolgens verwerken in de vacaturetekst.’

Genomineerd voor zorgprijs

Toen de toolkit bleek aan te slaan, is hij zelfs te koop aangeboden voor andere organisaties. En verzekeraar CZ nomineerde de kit voor de ‘zorgprijs’, die op 28 november wordt uitgereikt en dit jaar toevallig ook het thema heeft: ‘De klant centraal’. Inmiddels zijn er zo’n 20 kits verkocht, zowel in Nederland als in België, vertelt Van Amerongen.

‘We betrekken cliënten nu niet alleen in de sollicitatiegesprekken, maar ook in de stappen daarvoor.’

Er is ook een belangrijk intern effect, zegt hij. ‘Sinds de toolkit zijn we binnen SDW bewuster geworden wat een cliënt kan betekenen in de zoektocht naar de ideale begeleider. We betrekken cliënten nu niet alleen in de sollicitatiegesprekken, maar ook in de stappen daarvoor. We vragen bijvoorbeeld bij het opstellen van een vacature aan cliënten hoe hun ideale begeleider eruitziet. Uiterlijk, maar ook vooral innerlijk.’

gedragskaartjes toolkit verstandelijke beperking

Dat leidt soms al tot heel leuke effecten, merkt hij. ‘Je ziet dat we door de toolkit creatiever worden. Tijdens het sollicitatiegesprek gingen een cliënt en ik bijvoorbeeld een keer een casus nabootsen, een rollenspel. De sollicitant moest meedoen en moest aangeven hoe zij zou reageren in deze situatie. Of denk aan een sollicitatiecommissie waar ook cliënten inzitten. Die spreken bijvoorbeeld af om een naam van de sollicitant te noemen en dan tegelijk een duimpje op te steken:  omlaag (niet goed), half (twijfel) of omhoog (geschikte kandidaat). Zo kan iedereen, ook de cliënt, uitdrukken wat hij of zij van de sollicitant vond.’

Het hart op de juiste plek

Managers werven en selecteren gaat meestal wel anders dan cliëntbegeleiders, zegt hij, maar ook hier is de input van cliënten zeker welkom. ‘Ze kunnen tijdens het sollicitatiegesprek of tijdens een koffiemomentje, als je het laagdrempelig wil houden, met de manager in gesprek gaan. Dan kunnen ze kijken hoe hij of zij overkomt, en al dan niet het hart op de juiste plek heeft.’

Cliënten zien meteen of je ‘echt’ bent of dat je ‘een toneelstukje opvoert’.

Cliënten zijn ‘voornamelijk gevoelspersonen’, zegt Van Amerongen. ‘Maar ze zijn wel altijd heel eerlijk. Zij zien meteen of je ‘echt’ bent of dat je ‘een toneelstukje opvoert’. En cliënten stellen vaak leuke, verrassende vragen aan de sollicitanten. Zo leren de cliënten de manager kennen en leert de manager meteen de doelgroep kennen.’

Sollicitanten zijn vaak verrast

Als een cliënt aansluit bij de sollicitatiegesprekken, zegt hij, ‘dan voel ik altijd dat er een fijne informele sfeer ontstaat. Het voelt minder formeel, terwijl het toch formele gesprekken zijn. De sollicitanten zijn vaak verrast dat er cliënten betrokken worden bij de sollicitatiegesprekken. De sollicitant moet vervolgens rekening houden met het spreektempo, het taalgebruik en zijn of haar houding. Hierdoor kun je zien of hij of zij zich kan aanpassen en of er een klik is met de doelgroep van SDW.’

‘Door cliënten te betrekken kun je zien of er een klik is met de doelgroep.’

Sollicitanten worden wel altijd vooraf ingelicht dat er een cliënt bij het gesprek aanschuift. Dit ‘om schrikreacties te voorkomen’, aldus Van Amerongen. ‘Naast dat het voor de sollicitant wennen is het natuurlijk ook voor de cliënt wennen en spannend. We hebben gemerkt dat een goede voorbereiding noodzakelijk is.’ Maar als je dat goed doet, dan heb je er ook echt heel wat aan, besluit hij.

ScaleMc, adviesbureau sociaal domein, gebruikte tijdens een jongerengesprek de toolkit om de ideale jeugdhulpverlener te omschrijven.

Lees ook: