‘Het enige boek dat je nodig hebt voor een messcherpe recruitmentagenda.’ Die veelbelovende premisse valt te lezen op de achterflap van het recent verschenen Recruitment Unicorns, dat op de cover meteen nóg maar zo’n – van Jan Cremer afgekeken – verkoopargument in de strijd werpt: Bestseller, nog voordat er ook maar één exemplaar van verkocht is. Ja, enig bravoure en verstand van sales kan ook auteur Arjan Elbers niet ontzegd worden. Maar liefst 50 bekende en minder bekende mensen in de recruitmentwereld schreven mee aan zijn nieuwste boek. En ze delen allemaal de dingen die hen inspireren. Hier alvast een kleine bloemlezing ervan.
#1. Wim Davidse – Mass Flourishing
De director Trends & Insights bij ZiPmedia en hoofdredacteur van HRmorgen en Flexnieuws: ‘Een boek van Nobelprijswinnaar en macro-econoom Edmund Phelps uit 2013 is voor mij een grote inspiratiebron. Het heet Mass Flourishing en legt exact uit dat de economie niets is zonder de psychologie te begrijpen: laat je mensen floreren. Het bewijst dat je zonder dynamische, betrokken en energieke mensen geen welvarende economie kunt hebben. Hier komt mijn vaste motto energize your enterprise vandaan.’
#2. Veerle Martens – Puzzling billboard
De COO van PlaytoWork: ‘Hiervoor kijk ik toch wel naar Amerika. De recruitmentactie the puzzling billboard in Silicon Valley van Google bijvoorbeeld vind ik briljante guerilla-marketing. Deze actie was heel goed gericht op de doelgroep die Google zocht, en zorgde online voor veel tractie.’
#3. Marco Hendrikse – Autitalent en anderen
De hoofdredacteur van Flexmarkt: ‘Neem bureaus als Autitalent, Heroyam, Randstad RiseSmart, ErvarenJaren, Actief65+, Oudstanding en Herenbos. Zij maken zich echt druk om het bemiddelen van mensen die nu niet of onvoldoende zijn vertegenwoordigd. Dat vind ik mooi. Zij bieden een goed tegenwicht aan al die politici die roepen om minder flex. Juist deze bureaus zorgen dat mensen die nu nog aan de zijlijn staan, betekenisvol aan de slag kunnen. En dat de economie soepel draait. Daar speelt de flexbranche een ontzettend belangrijke rol in en daar profiteert dus de hele maatschappij van!’
#4. Leon Brouwers – 7 lijnen bemannen
De oprichter van Matchpartner: ‘Een actie van Manpower vele jaren geleden, toen de arbeidsmarkt krap was, voor Canon op Schiphol. De opdracht was het wijzigen van een onderdeel in het kopieerapparaat. Dat betekende elke dag 50 man een een lijn. Doos openen, handelingen uitvoeren, doos sluiten. Het ging om 7 lijnen, dus 350 man in totaal. Elke dag. Had je mensen te weinig, dan stond alles stil. We lieten touringcars uit heel Nederland komen. Het was altijd spannend hoeveel mensen erin zaten. En dan een lekkere discussie voeren met je Japanse klant met zijn eigen cultuur en gewoontes. Daar heb ik veel van geleerd.’
#5. Martijn Smit – Op de bus
De oprichter van Rocket Recruitment: ‘Ik heb ooit een mooi project voor Connexxion mogen draaien. Zes weken heb ik undercover als buschauffeur gewerkt. In die tijd heb ik echt geleerd hoe de doelgroep in elkaar zit en ook heb ik verschillende nieuwe doelgroepen leren kennen. Dat brengt enorm veel voordeel mee. Een sterk voorbeeld was dat ik Turkse jongeren goed heb leren kennen als potentiële groep voor de bus. We hebben de ouders van deze jongeren getarget om ze bij ons te komen laten werken. Dat is bijzonder goed uitgepakt.’
#6. Jan-Karel Sindorff – Onmogelijk zonder jou
De oprichter van Cooble: ‘De nieuwe arbeidsmarktcampagne van Alliander vind ik te gek. De energietransitie is onmogelijk zonder jou. Ze hebben het lef om een groot maatschappelijk probleem te koppelen aan werk, ze maken het persoonlijk voor je.’
‘Het mooiste voorbeeld van ons vak is en blijft echter de bevlogenheid en betrokkenheid van heel veel recruiters. Mensen die met een paar tientjes budget en een bak vacatures doorgaan alsof er geen morgen is. Mensen die echt eigenaarschap voelen voor de kandidaat, dat inspireert altijd.’
#7. Bianca Roelandschap – 7 Eigenschappen
De oprichter van De Werkgeversarchitecten (samen met Anne-Britt Petri): ‘Het boek The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey.’
#8. Mitch Gielen – AAE en Lelystad
De oprichter van Purple Squirrel Effect: ‘AAE is een snelgroeiend familiebedrijf in de hightechindustrie. Eén ding hebben ze bewust niet losgelaten, dat is hun familie-dna. Overal vind je dit terug: in de omgang met mensen, programma’s, het gebruik van de kantine, enzovoort. Het familiebedrijf en het bijbehorende voor elkaar zorgen, is heilig. Dit inspireert me, omdat het echt en puur is.’
‘Gemeente Lelystad is ook een gave case. Ze hebben hun arbeidsmarktcommunicatie op een stoere, brutale manier durven serveren. Zo zie je de kleur felroze terug in het beeldmateriaal. Dat is niet iets dat je van een gemeente verwacht, dus daar val je echt mee op!’
#9. Marcel van der Meer – Schieten met scherp
De global sourcing trainer: ‘Ik ga heel hard op sterke guerilla-campagnes. Bekend voorbeeld is de Volkswagen-monteur-gezocht via de onderkant van de auto. Een ander mooi voorbeeld heb ik meegemaakt bij de Rabobank. Ik kreeg de opdracht een high-end positie te vervullen. Uit mijn research bleek dat de doelgroep voor deze baan letterlijk uit 10 mensen in Nederland bestond. We hebben daarop de manager innovatie voor de camera gezet en een persoonlijk filmpje laten opnemen. De video is naar alle 10 potentiële kandidaten gegaan. Het resultaat: 10 reacties, 3 gesprekken en 1 hire. Dat is de kracht van schieten met scherp.’
#10. Patrick van der Ploeg – Hey, ChatGPT!
De ondernemer in diverse flexbedrijven: ‘Ik ben geïnspireerd door een campagne, uitgevoerd door het Belgische Impact, waar ikzelf nog ooit bij betrokken was vanuit TecqGroep. Het ging om een banner op een gebouw in aanbouw, met de tekst ‘Hey ChatGPT, finish this building‘. Die campagne is de hele wereld overgegan. Superslim gedaan en met een mooi resultaat.’
#11. Arjen-Dirk Boersma – Oude liefde roest niet
De luitenant-kolonel der mariniers en hoofd recruitment bij Defensie: ‘Op het Recruitment Leaders Netwerk heb ik een geweldig voorbeeld gehoord van een actie met de naam Oude Liefde Roest Niet. Het ging om een werkgever die een heel persoonlijke campagne had opgetuigd om goede ex-werknemers terug te winnen. Hij had ze uitgenodigd met een persoonlijke brief voor een prachtig evenement. Zo heeft deze werkgever een paar heel goede mensen weten terug te halen. Top!’
#12. Nicol Tadema – Vroegboekactie
De oprichter van VoorTekst en trainer over neuro-copywriting: ‘Inspirerend vond ik een vacature die ik laatst zag, voor een functie in de reisbranche. Om de urgentie bij de sollicitant te prikkelen, had deze werkgever een soort van vroegboekactie toegevoegd. Elke dag dat je wachtte met solliciteren, zakte het salaris. Een mooi voorbeeld van een bruggetje naar hun corporate business.’
#13. Arjan Elbers – Wildwaterbaan en frikandelbroodjes
Natuurlijk heeft ook auteur Arjan Elbers zijn eigen verzameling van inspiraties aan het boek toegevoegd. Dat is een behoorlijke waslijst geworden, van solliciteren in een wildwaterbaan en een Betoverdag voor senioren in attractiepark Toverland tot het House of Pilots, dat tijdens corona werkloos geraakte piloten op de CDD-afdeling van Rabobank wist te plaatsen.
Ook de stickers die Jumbo ooit plakte op de frikandelbroodjes en blikjes Red Bull om studenten te werven, leveren bij hem het oordeel ‘hilarisch!’ op. Maar, zegt hij er meteen wel bij: ‘Inspireren is goed. Maar 1-op-1 kopiëren? Dan ben je een ordinaire jatbeer. Niet doen dus!’
Nog meer inspiratie nodig?
Bestel hier het hele 300 pagina’s tellende boek Recruitment Unicorns.
Recruitment UnicornsOf bekijk hier nog even de nieuwste video van Guruz, waarmee Elbers het (v)mbo meer waardering wil geven: