Opleiding en ervaring zeggen weinig over wat iemand écht kan. Steeds meer partijen duiken in dat gat met online testen en assessments. Een markt waar ook steeds meer geld in omgaat, getuige de 35 miljoen die de Amerikaanse start-up Triplebyte recent ophaalde.
‘Meer bedrijven dan ooit tevoren hebben ontwikkelaars nodig. Maar de standaard om die mensen te vinden is door op LinkedIn te kijken. Dat is volgens ons niet genoeg’, zei Triplebyte-CEO Harj Taggar (midden) in een recent interview. Bij een zoektocht op LinkedIn mis je immers de mensen die nu nog niet in het IT-vak zitten, maar daar wél heel goed zouden passen.
‘de standaard om ontwikkelaars te vinden is door op LinkedIn te kijken. Dat is volgens ons niet genoeg’
Samen met CTO Guillaume Luccisano (links) en COO Ammon Bartram (rechts) probeert hij daaraan iets te doen. Met codeertests en machine learning wil de start-up uit San Francisco een grotere pool aan potentiële medewerkers aanboren, en zo betere matching tot stand brengen. Dat pakt tot nu toe al redelijk goed uit: het eigen personeelsbestand nam het afgelopen jaar al toe van 20 naar 40, met een omzet tot boven de 1 miljoen dollar per maand, afkomstig van klanten als Adobe, Apple, American Express, Blackrock, Box, Dropbox en Uber.
‘Dit kan wel eens een unicorn zijn’
En nu komt er nog eens een investeringsronde van 35 miljoen dollar bij voor de Amerikaanse start-up. Mede dankzij de eerder opgehaalde miljoenen hintte CEO Taggar er zelf al op dat dit wel eens een nieuwe zogeheten ‘unicorn’ kan zijn (een jong bedrijf dat snel 1 miljard waard is). ‘We zijn Triplebyte gestart omdat elk bedrijf nu zijn eigen software wil bouwen, en dat ze daarvoor ontwikkelaars nodig hebben. Maar er komen niet genoeg engineers van school om aan de vraag te voldoen. De oplossing, denken wij, is een nieuwe manier te zoeken waarmee bedrijven technisch talent kunnen vinden.’
‘De mismatch oplossen? Zoek een nieuwe manier waarmee bedrijven technisch talent kunnen vinden’
Dat talent wordt verleid met leuke giveaways (zoals jassen en powerbanks) om een profiel in te vullen en de testen te maken. Iemand die op ‘de traditionele manier’ meermalen werd afgewezen, wijdt er op Medium een enthousiaste review aan. Inmiddels hebben al meer dan 150.000 mensen de testen op de site gedaan.
Zeker niet de enige
Het verhaal van Triplebyte is niet het enige dat een oplossing zoekt in een sollicitatieproces waarbij het cv overbodig wordt gemaakt, maar in plaats daarvan op werkelijke skills wordt geselecteerd. In Nederland zijn de testen van Brainsfirst enigszins vergelijkbaar. Ook Pymetrics en Arctic Shores vallen min of meer in dezelfde belofte, net als codeerplatform DevScore. In de VS zijn ook veel andere partijen bezig te kijken hoe je vaardigheden boven ervaring kunt stellen, zodat een meer eerlijke selectie kan plaatsvinden. En in Nieuw-Zeeland is er recent veel aandacht voor Joy Business Academy, dat cv’s wil laten uitsterven via gamification.
veel partijen zijn momenteel bezig te kijken hoe je vaardigheden boven ervaring kunt stellen
Denk aan Plum.io dat zaken als arbeidsethos, teamwork en leiderschap zegt te meten aan de hand van onder meer een database van 24 biljoen datapunten. Of aan Vervoe, dat zogeheten ‘Talent Trials’ inzet om de on-the-job skills van kandidaten te meten en die zo automatisch te matchen met hiring managers. Ook noemenswaard is Andela, dat via AI-tools Afrikaanse programmeurs wil verbinden aan Amerikaanse start-ups.
Meer precisie in het proces
Alles erop gericht om ‘meer precisie’ in het recruitmentproces te krijgen, zoals Taggar het uitdrukt. Of, met enig bravoure: ‘Als jij de skills hebt, zorgen wij dat jij het sollicitatiegesprek krijgt.’