ANWB, de Politie, Rijkswaterstaat en Total winnen dit jaar een Werf& Award

De Werf& Awards zijn dit jaar gewonnen door de ANWB, de Politie, Rijkswaterstaat en Total.

De ANWB ging er vandoor met de jury van het publiek in de categorie Recruitment, de Politie won (samen met Steam) de publieksprijs in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie. Rijkswaterstaat en Total (samen met DITIS HR) wonnen de prijs van de vakjury, in de categorie arbeidsmarktcommunicatie respectievelijk recruitment.

werf& awards

> Lees hier nog even de cases:

> De emotie van de politie

Bij de politie speelt vooral de emotie een rol, vertelde Jari Kloppenburg (van Steam) bij de pitches in de ochtend tijdens Werf& Live. In 7 jaar moet de politie maar liefst 17.000 mensen werven. Er is sprake van vergrijzing en een uitbreidingsvraag. En dan heeft de politie ook nog een ‘beladen werkgeversimago’, aldus Kloppenburg.

Dat leidde al snel tot het inzicht dat er trots moest worden gestimuleerd. En daarvoor werd een drietal emotionele campagnefilms gemaakt, waarvan de eerste inmiddels live staat. Het doel, aldus Kloppenburg: ‘Latent potentieel verliefd laat worden op agentenwerk door de mens achter het uniform centraal te zetten.’

‘we laten zien dat arbeidsmarktcommunicatie over mensen gaat. Over een verhaal dat je raakt’

De campagne is al intern van start gegaan, maar begint nu eigenlijk pas op tv, aldus Kloppenburg. Toch is er nu al genoeg bereikt om een Werf& Award te winnen. Zoals: een stijging van 953 procent van het verkeer op de Facebook-pagina, 350.000 bereikte mensen, en 114.000 bekeken minuten. ‘Wij kiezen voor emotionele impact’, aldus Kloppenburg, die de campagne meteen ‘een voorbeeld voor het vak’ noemde. ‘Omdat we laten zien dat arbeidsmarktcommunicatie over mensen gaat. Over een verhaal dat je raakt. Dat is volgens ons nu nodig.’

> De kunstwerken van Rijkswaterstaat

Als het gaat over bruggen en viaducten spreken ze bij Rijkswaterstaat over ‘kunstwerken’. Hé, daar kunnen we wel iets mee, dacht Anneke Laoutaris, toen ze als medewerker arbeidsmarktcommunicatie werd geconfronteerd met een grootschalige onderhoudsopgave en een flinke daarbij behorende wervingsbehoefte.

En dus werd een inventieve campagne ontwikkeld waarin traditionele kunstwerken werden gekoppeld aan de kunstwerken van Rijkswaterstaat. ‘Verrassen met vorm, bereiken met inhoud’, noemde Laoutaris de ontwikkeling van een heuse audiotour om technisch talent te verleiden mee te gaan doen aan de grote opgave.

‘De film werd veel bekeken, en kende een uitkijkratio van maar liefst 64 procent’

De campagne haalde enorm mooie resultaten. De film werd veel bekeken, en kende een uitkijkratio van maar liefst 64 procent. En bijna 400 collega’s gingen meedoen met een interne referralcampagne. Er kwamen 24 meet & greets, en er wordt nu zelfs gewerkt aan een heuse podcastserie met Rijkswaterstaat-collega’s die aan een bijzonder project hebben gewerkt. ‘Dat heeft gezorgd voor veel interne trots’, aldus Laoutaris. Bovendien werden alle vacatures ook echt binnen de campagneperiode vervuld. En dat voor een normaal moeilijke doelgroep. En daar komt nu dus ook nog een Werf& Award bij…

> Het alarm van de ANWB

De alarmcentrale van de ANWB is vorig jaar 2 miljoen keer gebeld, waarvan 700.000 keer in het absolute hoogseizoen. Op Zwarte Zaterdag werd de alarmcentrale maar liefst 14.000 keer gebeld. En dat alles met 550 medewerkers, en in de zomer nog eens zo’n 400 seizoenskrachten, vertelde Albert Hoekstra van de ANWB.

‘De doelgroep is centraal gesteld, de uitdaging is organisatiebreed aangegaan, en we hebben ook echt resultaten bereikt’

Op topdagen leidde dat volgens hem tot te grote drukte, te lange wachttijden, een te hoge werkdruk, en een serviceniveau wat de ANWB eigenlijk niet wilde. Tijd om het dit jaar anders aan te pakken. Volgens hemzelf waren er drie redenen waarom de ANWB de Werf& Award dan ook verdiende. ‘De doelgroep werd centraal gesteld, we zijn de uitdaging organisatiebreed aangegaan, en we hebben ook echt resultaten weten te bereiken.’

https://www.youtube.com/watch?v=CvLr91XNAN4

Dat de hele organisatie meewerft, heeft volgens hem ermee te maken dat hij duidelijk wist te maken dat het niet ging om een recruitmentprobleem, maar om een organisatieprobleem. Met mensen van HR, inkoop en finance ging hij dus om de tafel. En wat er uitkwam was onder meer een veel makkelijker recruitmentproces. IJkpersoon ‘Victor Student’ hoeft nu nog maar een paar vragen op zijn mobiel in te vullen, en wordt dan meteen gebeld door recruiter Melissa. De resultaten? Op dit moment staat de teller van geworven extra mensen voor de zomer al boven de 350. ‘Nog maar 70 zijn er nu nodig’, aldus Hoekstra. Het blijkt nu al met al zeker genoeg voor een Werf& Award…

> Normaal afgewezen, bij Total aan de slag

Er zijn mensen die voor bijna elke functie worden afgewezen. Hun afstand tot de arbeidsmarkt wordt daardoor eigenlijk steeds groter. Wat als we weer eens vertrouwen in hen uitspreken? Dat dacht Bjørn Gallée, managing partner van DITIS HR, toen Total hem benaderde om personeel te werven voor de vele tankstations die het moet bemannen.

Ook personeel opleiden? WSP helpt bij het opzetten van een leerwerktraject

Het antwoord: de ‘Retail Academy’, een duur woord, wat in de praktijk eigenlijk erop neerkomt dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 4 dagen mogen meelopen met andere Total-medewerkers, en daarna al dan niet een baan krijgen aangeboden. ‘Mensen enthousiasmeren, hen iets leren en hen een passende baan bieden’, zo vatte Gallée de opdracht samen. ‘Eigenlijk heel simpel’, noemde hij het daaropvolgende concept. ‘Als je 18 bent en je spreekt Nederlands, dan ben je welkom, en kun je maandag om 8 uur beginnen. We vragen niet om een cv, willen alleen dat je komt opdagen. En dan worden ze gekoppeld aan verkoopmedewerkers die je echt kunnen helpen in dit traject die speciaal hiervoor getraind zijn.’

‘Als je 18 bent en je spreekt Nederlands, dan ben je welkom, en kun je maandag om 8 uur beginnen’

Total begon met 10 deelnemers, mensen die via de reguliere werving werden afgewezen. Ongeveer 90 procent van hen werkt er nu echter nog. Momenteel hebben 36 kandidaten de Academy voltooid, aldus Gallée. En na Amsterdam wordt nu onder meer gewerkt aan eenzelfde opzet in Utrecht, Rotterdam en mogelijk ook Amersfoort. En more to come. Er is geen prescreening, er wordt geen VOG gevraagd. ‘Wij zien wel waar het schip strandt’, vertelt Gallée. ‘Maar we zien dat als je mensen vertrouwen geeft, ze het stuk voor stuk goed doen. Na 4 weken zie je echt al verschil bij deze mensen.’ En tot nu toe levert dat alleen maar mooie resultaten op, zegt hij. En nu dus ook een welverdiende Werf& Award.

Meer lezen?

De première van de nieuwe Avengers-film leverde dit bedrijf ruim 2,5 keer zoveel sollicitanten op

De recente Avengers-film is niet alleen een razend populaire bioscoophit, de film blijkt soms ook een ware sollicitanten-magneet. Het Vlaamse IT-bedrijf Exellys kan erover meepraten…

Als ‘matchmaker voor digitaal talent’ is het in Mechelen gevestigde Exellys altijd op zoek naar jonge techprofessionals. Een lastige doelgroep. Totdat je beseft wat écht populair is onder deze mensen. Zoals: de hele Avengers-reeks. Dus toen de nieuwe Marvel Avengers-film ‘Endgame‘ werd aangekondigd, bedachten de Vlamingen iets slims.

Exellys huurde een bioscoopzaal met 200 zitplaatsen op de premièredag van Avengers Endgame. Alle consultants van Exellys kregen vervolgens de mogelijkheid om iemand hiernaartoe mee te nemen, vanuit de vraag: ‘wie vind je interessant voor Exellys en gun je deze premiere?’.

De zaal zat al snel vol…

Het enthousiasme was groot en de zaal zat snel vol. De hele beleving was heel persoonlijk, de consultant ging immers zelf ook met zijn of haar introducé mee. Er was dus een één-op-één persoonlijke ervaring gecreëerd zonder verplichtingen. Een aanpak die duidelijk zijn vruchten afwierp. Naast natuurlijk een enorme boost voor het merk Exellys in de doelgroep leverde deze actie namelijk ook heel concreet meetbare resultaten op:

  • Het aantal bezoekers op de website op de dag van het evenement was 135% hoger dan gemiddeld, dus 2,3 keer zoveel bezoekers dan op een gemiddelde dag.
  • Het aantal sollicitaties lag op de dag van en na het event 167% hoger dan gemiddeld, dus 2,7 keer zoveel (!) sollicitanten.

Tot in de puntjes doorgevoerd

steven thill avengers bij exellysNatuurlijk werkt zo’n actie alleen als die optimale kandidaatervaring echt geleefd wordt en tot in de puntjes doorgevoerd wordt, aldus brand & communication manager Steven Thill van Ellexys (foto). Deze week, tijdens Werf& Live, zal hij hierover meer vertellen.

In een impactsessie onder de titel ‘Excellente Candidate Experience in de praktijk‘ zal hij samen met Ricardo Risamasu (van Talmark) laten zien hoe je bijzondere resultaten kunt boeken met een zéér op de kandidaat gerichte aanpak. Het gaat dan natuurlijk niet alleen om die bijzondere filmpremière. Maar ook over een unieke online ervaring, een grand café en nerf wars op kantoor, coaching en training, events en nog meer. Aan alles is gedacht…

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil jij ook weten wat Exellys allemaal doet om een optimale, persoonlijke, kandidaatervaring door te voeren? Meld je dan nu aan voor Werf& Live. En doe het snel, want het is donderdag al!

 5 0
DAYS
 0 9
HOURS
 45 90
MINUTES
 45 90
SECONDS
Beeld boven: Disney, Marvel Studios

5 mooie voorbeelden van hoe je WhatsApp kunt gebruiken in het sollicitatieproces

Een sollicitatie versturen via WhatsApp? Het is bij veel organisaties tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Deze 5 bedrijven hebben er in elk geval al goede ervaringen mee…

Een formele sollicitatiebrief sturen, compleet met cv? Het is in deze tijden voor veel kandidaten een behoorlijke drempel. Dat kan simpeler! Waarom niet gewoon even een appje sturen als je als kandidaat je belangstelling kenbaar wilt maken? Deze 5 organisaties laten zien op welke manieren je Whatsapp al in je recruitmentproces kunt gebruiken:

#1. Action: 70 jongeren per dag solliciteren er al mee

Meer dan 70 jongeren per dag (!) solliciteren momenteel bij de bekende discounter via een simpel appje. Althans, ze vullen hun telefoonnummer in op de speciale bijbaan-pagina van de Action, en krijgen vervolgens 4 vragen te beantwoorden. Via hun telefoon. ‘Zo gepiept’, aldus de site.

action whatsapp

De software voor deze optie is ontwikkeld door arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dankzij een (exclusieve) samenwerking met WhatsApp. ‘Van sommige innovaties vraag je je af: waarom is dit niet eerder bedacht?’, aldus Maximum-directeur Mark van Buuren.

‘Van sommige innovaties vraag je je af: waarom is dit niet eerder bedacht?’

De bijbaancampagne van Action heeft meer dan 3.000 vacatures voor met name jongeren in de aanbieding. De discounter is blij met de laagdrempelige sollicitatiemogelijkheid, vertelt hr-manager Marlie Dierkens Schuttevaer. ‘Net als Maximum lopen ook wij graag voorop met innovaties, dus besloten we samen vol ervoor te gaan. Het heeft ook veel voordelen. Iedereen heeft WhatsApp, het is vertrouwd, solliciteren gaat pijlsnel en je draagt je sollicitatie letterlijk mee in je broekzak.’

solliciteer via whatsapp actionMaximum werkt momenteel aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten (ook ten behoeve van andere doelgroepen) en aan de ontwikkeling van een zogeheten API, zodat WhatsApp Solliciteren (als SaaS-setup) binnenkort voor elk ATS geplaatst kan worden.

#2. Neomax: een video opsturen kan ook

Bij IT-dienstverlener Neomax werkt het weer net even anders. Als een kandidaat hier online een passende vacature ziet, kan hij of zij direct een boodschap achterlaten via de berichtendienst. Via een groene knop, die op de desktopversie van de site ontbreekt, opent een appje met de functietitel en de zin ‘Graag wil ik op deze vacature solliciteren’. Het bedrijf neemt vervolgens contact op met de sollicitant. Creatieve sollicitanten kunnen ook een video opsturen naar het telefoonnummer.

neomax whatsapp mag

‘Een uitkomst voor opdrachtgevers’, noemen ze het zelf. Websiteformulieren maken het vaak lastig om mobiel te solliciteren. Kandidaten worden zo min of meer gedwongen via hun desktop hun sollicitatie af te ronden – of ze zien er maar helemaal vanaf. ‘Door solliciteren via WhatsApp mogelijk te maken wordt deze hindernis weggenomen’, aldus Patricia Smink-Sandel, managing director van Neomax, dat de methode ook ‘een stuk persoonlijker’ vindt. ‘Het past bij de individualisering van recruitment, omdat er meer ruimte is voor aandacht voor een specifieke kandidaat. Het is makkelijk, snel en laagdrempelig voor de doelgroep die wij willen bereiken: IT-professionals die hun carrière in een stroomversnelling willen brengen.’

‘Het is zeker een toegevoegde waarde. ik denk dat het steeds bekender wordt en meer gebruikt gaat worden’

De sollicitaties zijn sinds de introductie van de WhatsApp-service met 18 procent toegenomen, vertelde Smink-Sandel begin dit jaar. Of dat alleen hieraan te danken is, durft ze evenwel niet te zeggen. ‘Het is, denk ik, een combinatie van WhatsApp en de vernieuwde website.’ Maar ze raadt het iedereen aan. ‘Het is zeker een toegevoegde waarde en ik denk dat het steeds bekender wordt en meer gebruikt gaat worden.’

#3. Leonardo Hotels: via een voice memo in de app

Ook in de hotelbranche is WhatsApp als moderne en laagdrempelige sollicitatiemethode inmiddels doorgedrongen. Zo liet het in april in Amsterdam geopende Leonardo Royal Hotel geïnteresseerde kandidaten zichzelf introduceren met een voice memo via Whatsapp. ‘Want waarom zou je een motivatiebrief schrijven als je het ook gewoon kunt vertellen?’, aldus gr8, het bureau dat – samen met Supersky – voor de actie verantwoordelijk was.

Het hotel hanteert een zogeheten ‘Now we’re talking’-concept en zoekt daarvoor ‘spraakmakers’ met een vlotte babbel. Solliciteren via een voice memo past daar uitstekend bij, maar is bovendien ‘een primeur‘, aldus Jakob-Jan Blaauw, general manager Leonardo Royal Hotel Amsterdam. ‘Deze procedure is in Nederland niet eerder gebruikt om medewerkers aan te nemen. Omdat we liever een echt gesprek aangaan, willen we het onze sollicitanten zo makkelijk mogelijk maken: niet zwoegen op de perfecte brief die je persoonlijkheid vangt, maar met je eigen stem je eigen verhaal kunnen vertellen.’

‘Dit is denk ik ook niet voor iedereen weggelegd, dus je kunt bij ons ook prima traditioneel solliciteren…’

En HR-manager Jona Verhoeven zegt: ‘Ik merk dat kandidaten er heel positief op reageren. Het creëert ook direct een persoonlijker contact omdat je meteen in gesprek bent in plaats van standaard een geschreven motivatie sturen en daarna vaak iets geschreven contact met de kandidaat. Uiteindelijk is ons doel een team vol conversatiestarters te hebben en met voice memo spreek je toch een gedeelte van deze groep werkzoekenden aan. Aan de andere kant denk ik ook dat het niet voor iedereen is weggelegd, dus je kunt bij ons ook prima solliciteren op de traditionele manier…’

#4. Toverland: ook de afspraak zelf gaat via WhatsApp

Een stuk zuidelijker, in Limburg, hebben ze inmiddels ook de geneugten van Whatsapp ontdekt. Bij attractiepark Toverland hoeven (sommige) sollicitanten ook alleen maar een berichtje te sturen waarin ze hun interesse kenbaar maken. ‘Dan plannen we direct via WhatsApp een afspraak in voor een sollicitatiegesprek’, vertelde communicatiemanager Tessa Maessen begin dit jaar aan Looopings. ‘En tijdens dat gesprek hoor je meteen of je aangenomen bent. Makkelijker kan haast niet.’

toverland

Het park is op zoek naar enkele honderden medewerkers, vooral voor de horeca. Ook zijn er een hoop teamleiders en supervisors nodig. Hoveniers, beveiligers en marketeers zijn eveneens welkom. ‘Er wordt veel gebruik van WhatsApp gemaakt’, aldus Maessen. ‘Het zijn met name korte vragen, waar wij heel snel op kunnen reageren. Het is een goed eerste contact voor de eerste vragen. Het is laagdrempelig en past goed bij de tijdsgeest.’

#5. Sint Jacob: ook in de zorg is de stap kleiner geworden

Heb je interesse in een baan bij zorginstelling Sint Jacob in Haarlem en Heemstede? Ook dan volstaat een appje om dat kenbaar te maken, en de sollicitatie start meteen. De mogelijkheid bestaat sinds eind 2017, en ‘er wordt goed gebruik van gemaakt’, vertelt junior HR-adviseur Martijn de Rooi.

‘Een WhatsAppje sturen is, tussen de werkzaamheden door, vaak makkelijker dan iemand bellen’

Het is voor kandidaten een laagdrempelige manier om contact op te nemen met de organisatie, zegt hij. ‘Een appje sturen is vaak toch minder direct dan bellen. Veel kandidaten die bij ons solliciteren werken nog bij een andere werkgever en een WhatsApp-bericht sturen, tussen alle werkzaamheden door, is daarom vaak ook makkelijker dan een telefoongesprek voeren. Het is ook sneller en simpeler dan een traditioneel sollicitatieformulier invullen. De daadwerkelijke stap tot de sollicitatie is dan ook kleiner.’

sint jacob

Opvallend genoeg noemt De Rooi de groep mensen die hiervan gebruik maakt ‘zeer gevarieerd’. De organisatie dacht in eerste instantie dat voornamelijk jongeren er gebruik van zouden maken. ‘Maar het zijn zowel jongere als oudere kandidaten die via WhatsApp contact zoeken. En ze gebruiken het ook niet alleen om te solliciteren, maar ook voor alle voorkomende vragen rondom bijvoorbeeld vacatures en opleidingsmogelijkheden. We horen vaak dat kandidaten het een fijne manier van communiceren vinden, voornamelijk vanwege de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen.’

Lees ook:

Funny Friday: recruiters willen nu – letterlijk – elke vis aan de haak slaan

We krijgen ze allemaal wel eens, ook als recruiter: baanaanbiedingen via LinkedIn. Maar ontvang je ze ook als je je profiel inricht als een… zeebrasem? Ja dus, zo blijkt.

Alejandro Ramirez nam de proef op de som en maakte een LinkedIn-profiel aan als ‘Sea Bream‘ inclusief een foto van de vis. In zijn profiel zette hij vervolgens dat hij als  ‘underwater iOS tech lead’ over skills beschikt als rxswift, mvvc, Git en Sketch. Een mooi profiel toch?

Onder de indruk

Er zijn haaien op de kust, want zo dachten veel recruiters er blijkbaar ook over. Een van hen stuurde meteen een berichtje dat hij erg onder de indruk was van de vis’ ervaring met iOS development.

Helaas wordt de vis duur betaald: het LinkedIn-account van de zeebrasem is opgeschort, zolang hij geen paspoort laat zien ter bewijs…

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Waarom de robots ons niet gaan redden (volgens Christoph Fellinger)

Het is een gevecht waar iedereen met spanning naar kijkt: gaan de robots het uiteindelijk van de mens winnen? Of blijft de rol van recruiter bestaan? Volgens Christoph Fellinger hoeven we niet bang te zijn dat onze baan verdwijnt, vertelde hij tijdens Talent Acquisition Live.

Volgens Fellinger is er niets mis met hr-technologie, maar heeft het wel zo zijn limiet. Robots zijn fijn voor het gebruik van automatisering en het ontdekken van patronen in data. Machines zijn hier veel sneller in dan mensen en ook handig: ze zullen het kijken naar data nooit zat zijn.

Context is van belang

Maar dan komt het lastige: het interpreteren van die data. Robots hebben niet dezelfde contextuele informatie als mensen. Ze zijn namelijk getraind om terug te kijken, maar het verleden is niet per se altijd bepalend voor de toekomst. Veel data is biased. Denk aan de start van Google for Jobs in 2015: daar waren alleen maar senior banen voor middelbare witte mannen, aangezien die het meest veelbelovend waren. Of natuurlijk het incident met Amazon. De machines zijn biased, omdat de mensen die ze trainen biased zijn.

Machines zijn biased, omdat de mensen die ze trainen biased zijn

De oplossing: digitaal talent

Wat hebben we dan nodig? Digitaal talent dat slim is, bereid is om te leren, zelfreflectie bezit en in staat is om wat hij of zij geleerd heeft om te zetten in de praktijk. We leven namelijk in een VUCA wereld, stelt Christoph Fellinger: Volatile, Uncertain, Complex en Ambigious. Daarom moeten mensen flexibel zijn.

Breng emoties in het proces

We hoeven dus niet bang te zijn dat we ons werk verliezen. We kunnen verbeteren waar zij tekort komen. Je hebt mensen nodig om algoritmes te trainen en op ethisch vlak te definiëren en beslissen. Het gaat niet alleen om succes, maar ook om hóe je daar komt. Breng emoties naar assessments en in de hele talent acquisition. Tot een organisatie toetreden is namelijk vaak meer emotioneel dan rationeel. Zorg dus dat je mensen hebt met digital savviness en je bent klaar voor de toekomst.

Lees ook:

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Dit kan employer branding je organisatie allemaal opleveren (5 lessons learned)

Employer branding helpt niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Als je het goed doet gaan ook het verzuim en verloop omlaag, en nemen de productiviteit, de innovatie en de winst juist toe.

Investeren in employer branding vertaalt zich dan ook niet alleen in méér sollicitaties, het draagt bij aan het succes van de totale organisatie, aldus een nieuw whitepaper van Steam. Daarin zet het arbeidsmarktcommunicatiebureau de 5 lessen neer die het heeft geleerd in de 25 jaar van zijn bestaan.

dit levert employer branding op

5 lessons learned

De 5 lessen, samengevat:

#1. Koffie-KPI

  • Les #1: Je kunt pas echt kiezen voor een baan als je eraan hebt kunnen proeven. Arbeidsmarktcommunicatie wordt succesvoller als kandidaten je kunnen ontmoeten. Dus gooi je deuren open en laat je doelgroep het échte werk ervaren.

#2. Bullshitbingo

  • Les #2: Employer Branding bestaat voor een deel uit reclame maken. Maar dat betekent niet dat het een verkooptrucje is. Een sterk Employer Brand komt vanuit het hart van de organisatie en gaat over het échte werk.

#3. B-day, D-day

  • Les #3: Alles begint bij je eigen mensen. Een werkgeversverhaal kan pas een merk worden als het rechtstreeks van de werkvloer komt. Communiceer van binnenuit, wakker trots aan en zorg dat je medewerkers een goed verhaal hebben in een verjaardagskring. Dan word je werkgeversmerk een levend merk.

#4. Geen woorden, maar waarden

  • Les #4: Behandel een Employer Brand als een echt merk. Een merk spreekt onze diepste verlangens aan. Dus denk verder dan push– en pull-factoren. Employer Branding gaat dus bijvoorbeeld ook om autonomie, vakmanschap, betekenis en verbondenheid.

#5. De business

  • Les #5: Employer Branding wordt een hot topic als de wervingstekorten groter en groter worden. Maar het effect van een Employer Brand gaat (veel) verder dan werving alleen. Met een goed werkgeversmerk creëer je betrokken mensen die gemotiveerder, innovatiever en energieker zijn. En dat is hoe dan ook goed voor je business.

Benieuwd naar de volledige 5 lessons learned?

  • Download hier meteen de whitepaper

Lees ook:

Funny Friday: de Vacatureparade als gids door de wirwar aan vacatures

Een goede vacature schrijven of begrijpen is zo makkelijk nog niet. Gelukkig zijn 3 medewerkers van Blendle een podcast begonnen waarin ze onbegrijpelijke of intrigerende vacatures nabellen.

https://twitter.com/AlexanderNL/status/1100355806661353474

Blendle-medewerkers Anna, Jeroen en Mathieu zoeken elk om de week een vacature uit die ze fascineert of die ze niet begrijpen. Samen proberen ze te achterhalen wat er met de vacature wordt bedoeld en bellen ze ook bedrijven om meer te weten te komen.

Waar je dan aan moet denken? Vacatures voor EMVI-schrijver, DIV-medewerker of allround winkelslager op Terschelling. Het is opletten geblazen voor recruiters, want hier zijn goede lessen uit te trekken. Het belangrijkste wat wij tot nu toe hebben gehoord? Maak het niet te complex! Je kunt de podcast onder andere hier luisteren.

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in de maand april

Wat gebeurde er de afgelopen maand in recruitment? Werf& geeft dit jaar aan het eind van elke maand een overzicht. Zo pikten we er ook in april weer 7 opvallende trends en ontwikkelingen uit.

Aanslagen in Sri Lanka, de Notre Dame in brand, in Nederland Duitse paasvuren die tot ver in de Randstad te ruiken waren: april was wereldwijd wat je noemt: een hete maand… Maar wat gebeurde er eigenlijk allemaal in de wereld van de werving en selectie?

#1. Arbeidsmarkt wordt steeds vaker ‘Chefsache

Het belang van werving en selectie dringt steeds vaker door tot in de allerhoogste bestuurskamers. Zo speelt de arbeidsmarkt ‘een grote rol’ bij 8 van de 10 sectoren, en is het onderwerp op de boardroom-agenda’s ‘zeer sterk gestegen’, aldus het ‘Berenschot Strategy Trends 2019′-rapport. Voor directeuren in de Bouw (50%), Onderwijs, Research & Overheid (43%) en Zorg & Life Sciences (35%) heeft dit onderwerp inmiddels zelfs de allergrootste impact op de strategie, zo blijkt, nog meer dan bijvoorbeeld innovatie.

#2. Aantal vacatures nog steeds op recordniveau

Het toenemend belang van personeel is niet zo verwonderlijk, gezien de enorme krapte. Zo tikte het aantal online verschenen vacatures in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw (ruim) de 4 miljoen online aan. Daarmee blijft het aantal vacatures op recordniveau, meldt Jobfeed. In het tweede kwartaal van vorig jaar haalde het aantal online vacatures voor het eerst de 4 miljoen.

Opvallend is dat het in steeds meer vacatures om een fulltime functie gaat: van 65% in 2018 naar 70% nu

Als alle dubbelingen eruit worden gehaald, ging het in het eerste kwartaal om 728.144 unieke vacatures. Dat is zo’n 7 vacatures op 100 banen in Nederland, of: 1 vacature op ongeveer 14 werkenden. Opvallend is ook dat in steeds meer vacatures wordt aangegeven dat het gaat om een fulltime functie. Gold dat in 2018 nog voor 65% van de vacatures, inmiddels is dat opgelopen tot bijna 70%.

#3. LinkedIn (iets) minder aantrekkelijk voor werkzoekende

LinkedIn heeft het steeds moeilijker onder recruiters, maar begint nu ook voor werkzoekenden minder interessant te worden, zo lijkt het. Althans, de aparte Job Search-app, waarmee werkzoekenden onder meer searches konden creëren en direct konden solliciteren, scheidt ermee uit. Gebruikers van de in 2014 geïntroduceerde app mogen nu overstappen op de algemene LinkedIn-app, aldus het bedrijf.

#4. ‘Nog zo’n 130.000 matches mogelijk’

state of the stateUit UWV-cijfers blijkt dat eind 2018 zo’n 253.000 vacatures openstonden. Daarvan zijn er 190.000 bestempeld als ‘krap’, wat betekent dat er weinig kandidaten zijn en veel vacatures. Maar op hetzelfde moment is er ook nog steeds een grote groep mensen die geen werk kan vinden. Hoe kan dat nou?

Om op die vraag een antwoord te vinden, hebben werkgeversvereniging AWVN, Deloitte en het UWV de handen ineen geslagen en ‘verborgen matches’ op de arbeidsmarkt onderzocht. In april kwamen ze met hun conclusie: nog zeker 130.000 werkzoekenden kunnen best een baan vinden, als we met z’n allen wat ruimer durven te kijken. Dat wil zeggen: op een analytische manier. Dan blijken er per beroep met relatief weinig vacatures namelijk wel 8 goed vergelijkbare functies met relatief véél vacatures te zijn.

nog zeker 130.000 werkzoekenden kunnen een baan vinden, als we met z’n allen wat ruimer durven kijken

Voor het onderzoek zijn de functieprofielen van 274 functies met elkaar vergeleken. Voor elke functiecombinatie levert die analyse een vergelijkbaarheidsscore op (zie hier de interactieve tool). Daarnaast is gekeken in hoeverre de gevraagde competenties overeenkomen. Van alle functiesmatches, worden alleen die voorgesteld die op beide criteria hoog scoren en die een overbrugbaar verschil hebben in werk- en denkniveau.

#5. Bouwbedrijven slaan handen ineen

Eerder in april berichtten we al over de campagne waarmee Essent 9 partnerbedrijven gaat ondersteunen in de zoektocht naar personeel voor de energietransitie. Maar het is bepaald niet de enige samenwerking op dat gebied. Ook 20 partijen uit het bedrijfsleven in de bouw, overheid, onderwijs en vakbonden slaan de handen ineen om samen grootschalig te gaan werven voor verduurzaming van woonwijken.

mensen maken transitie aprilHiervoor hebben zij op 17 april in Den Haag de intentieverklaring ‘Mensen maken de transitie’ getekend. De partijen willen er samen niet alleen voor zorgen dat er meer mensen aangetrokken worden, maar ook dat tegelijkertijd schaars personeel slim wordt ingezet, waarbij de partijen leren van elkaars ervaringen in andere wijken. Er komen volgens de verklaring onder meer baan- en werkgaranties voor mbo-studenten, stageplekken, en onderwijs op maat. Ook worden mensen met een afstand naar werk erbij betrokken.

#6. Cv’s nog vol leugens en bedrog

Leugentje om bestwil op je cv? Je bent niet de enige. Levent Bedrijfsrecherche onderzocht 10.000 cv’s en ontdekte dat in 75 procent van de gescreende cv’s onwaarheden stonden, en 25 procent daarvan waren échte leugens, schreef het AD vorige maand. Opvallend detail: de HR-branche spande de kroon. Van de cv’s in deze sector werd 10,8 procent beoordeeld als ‘negatief’. Dat wil zeggen dat er feiten of omstandigheden bij de screening naar voren kwamen die een risico zouden kunnen vormen voor de organisatie.

In de HR-branche werd 10,8 procent van de cv’s beoordeeld als ‘negatief’, oftewel: een risico

Het onderzoeksbureau haalde overigens ook nog op een andere manier het nieuws in april. Er werden zelfs Kamervragen gesteld toen bleek dat een Somalische man die bij verschillende banken werkte volgens het bedrijf ‘voor 99,9 procent’ voldoet aan het profiel van een ‘een mol vanuit terroristische hoek’. Klopt de screening bij banken wel, wilden verschillende partijen daarop weten van minister Wopke Hoekstra.

#7. Kinderen maken clip om leerkracht te vinden

Dat leerkrachten vinden voor basisscholen moeilijk is, dat is bepaald geen geheim. Zeker in een provincie als Zuid-Holland, waar bijna 600 vacatures openstaan. Maar ook een schooldirecteur vinden is steeds lastiger. Leerlingen van basisschool Lucas van Leyden hebben daarom een nieuw middel ingezet bij de werving, meldt UnityNU, streekomroep voor Leiden: een videoclip.

De kijker wordt in de wervingsvideo door de leerlingen rondgeleid op de twee locaties in de binnenstad van Leiden. Of het werkt? Dat is nog even afwachten. Ontwapenend is het in elk geval wel…

#8. Cartoon van de maand

9 tot 5 2 april

9 tot 5 3 april

Bron: van9tot5

De maand in werving

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we de belangrijkste trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Hoe Goldman Sachs zijn talentenpool beter én diverser wist te maken (deel 4/4)

Goldman Sachs ontvangt ongeveer een half miljoen sollicitaties per jaar. Hoe kies je daaruit wie je wilt aannemen? De nieuwe methode: méér videointerviews en méér gestructureerde persoonlijke gesprekken. ‘Dit kan niet anders dan betere resultaten opleveren.’

Goldman Sachs is niet alleen een van de bekendste investeringsbanken ter wereld, het staat bovendien bekend als een van de meest aantrekkelijke werkgevers. Niet gek dus dat de sollicitaties er elk jaar bij bosjes binnenvallen. Afgelopen jaar wel zo’n half miljoen (!), zegt ‘head of human capital management’ Dane E. Holmes. Maar dat is nog niet altijd meteen een zegen, zegt hij ook, in het jongste nummer van Harvard Business Review, dat recruitment als thema heeft.

Hoe de besten te selecteren?

Hoe daarop te reageren? Volgens Holmes (foto) was daarvoor aanpassing van het ‘draaiboek’ voor werving en selectie hard nodig. Hij vertelt dat voorheen Goldman Sachs vooral lette op factoren als diploma, studierichting, leiderschapsrollen en relevante ervaring. Zeg maar: de klassieke cv-onderdelen. Maar daar wilden ze vanaf. En om de vraag te beantwoorden wat daarvoor in de plaats moest komen, ‘hebben we eerst een groep samengesteld bestaande uit experts in dit vak, datawetenschappers, senior leaders en gepromoveerden in onder meer organisatiepsychologie.’

‘succesvol zijn gaat om leren en veranderen, niet om vasthouden aan wat tot nu toe heeft gewerkt’

Sommige mensen vroegen hem: waarom zou je een praktijk aanpassen die tot nu toe zo succesvol is gebleken? En: we hebben nu toch al 30 keer zoveel kandidaten als we banen beschikbaar hebben? Waarom moeten dat er nog meer worden? Legitieme vragen, stelt Holmes. Maar, zegt hij ook: ‘Succesvol blijven gaat meer om leren en veranderen dan om koppig vasthouden aan wat tot nu toe altijd heeft gewerkt.’

Focus op de jonge instroom

Goldman Sachs legde daarbij vooral de focus op de jonge instroom. Elk jaar neemt de bank zo’n 3.000 stagiairs aan, en nog eens zo’n aantal analisten, direct van de opleiding. ‘In onze ogen zijn zij de leiders van morgen’, aldus Holmes, ‘dus vonden we het logisch bij hen onze verandering te beginnen.’ Die verandering bestond onder meer uit twee toevoegingen aan de tot dan toe bestaande vorm van campusrecruitment: videointerviews en meer gestructureerde sollicitatiegesprekken.

hiring 4f#1. ‘Asynchrone’ videointerviews

In het verleden vloog Goldman Sachs elk jaar recruiters en professionals uit de business naar interessante universiteiten toe om daar contact te maken met groepjes studenten. Niet echt ‘een schaalbaar model’, aldus Holmes. ‘Hierdoor werd bovendien het aantal gekwalificeerde studenten op een bepaalde opleiding belangrijker dan welk individu het meest getalenteerd is.’

En dat terwijl de bank al best in de gaten had dat de grootste talenten heus niet allemaal van Harvard, Princeton of Oxford afkwamen. Ook bleken op meer locaties mensen nodig dan alleen bij die topuniversiteiten in de buurt. Reden genoeg dus om met videointerviews te gaan werken, stelt Holmes.

Twee voordelen aan deze videointerviews

Goldman Sachs koos voor asynchrone video’s voor alle kandidaten in de eerste ronde: iedereen kreeg dezelfde vragen voorgelegd, en kandidaten mochten zelf de antwoorden inspreken, wanneer ze maar wilden. Als ze het maar binnen 3 dagen deden.

In de VS komt de meerderheid van de student-hires al niet meer van een traditionele ‘doelgroep-school’

Dat leverde op twee manieren voordeel op, aldus Holmes. ‘In de eerste plaats konden we met beperkte moeite meer contact maken met elke sollicitant. In 2015, voordat we dit platform introduceerden, spraken we minder dan 20 procent van alle campus-kandidaten persoonlijk. Dit is in 2018 toegenomen tot 40 procent. Daarnaast ontmoeten we nu veel meer talent op plekken waar we eerst niet kwamen. In 2015 interviewden we studenten van bijna 800 scholen over de hele wereld. Voor onze meest recente lichting gaat het al om 1.268 scholen. In de Verenigde Staten komt zelfs de meerderheid van onze student-hires al niet meer van een traditionele ‘doelgroep-school’. Daardoor is de top van onze funnel vergroot, en de output is diverser geworden.’

Tipsheets en instructies toegevoegd

Het videointerview kent gestructureerde vragen. Om iedereen een gelijke kans te geven, heeft Goldman Sachs ook ‘tipsheets‘ gecreëerd, en instructies hoe je voor te bereiden op het interview. ‘We zijn ervan overtuigd dat deze aanpak onze kandidaten een betere ervaring biedt’, aldus Holmes. ‘Als dit voor kandidaten een afknapper zou zijn, zouden we immers een dip verwachten in het aantal mensen dat onze uitnodiging voor een live sollicitatiegesprek zou accepteren. Maar dat is gelukkig niet gebeurd.’

#2. Gestructureerde vragen en assessments

Een andere verandering in het recruitmentproces van Goldman Sachs is de invoer van meer gestructureerde sollicitatiegesprekken. ‘Uit onderzoek is immers gebleken dat die veel effectievere voorspellers zijn dan ongestructureerde gesprekken’, aldus Holmes.

In het verleden kregen kandidaten nog wel eens bizarre vragen voorgelegd in de trant van: ‘Als je een object zou zijn, wat zou je dan zijn?’ of: ‘Hoeveel vierkante meter pizza wordt er elk jaar in de VS gegeten?’ Nu richten gesprekken zich meer op werksituaties of hypothetische scenario’s. Zoals: ‘Vertel me eens over toen je aan een project werkte met iemand die zijn taken niet deed’.

‘We kijken nu meer of de kandidaat de kwaliteit heeft om ons bedrijf en de cultuur positief te beïnvloeden’

‘We focussen nu minder op prestaties uit het verleden, en kijken meer naar of de kandidaat de kwaliteit heeft om ons bedrijf en onze cultuur positief te beïnvloeden. Onze gestructureerde vragen zijn gericht op het testen van 10 kerncompetenties, inclusief analytisch denken en integriteit, waarvan we weten dat het correleert met langetermijnsucces bij onze bank. In de eerste ronde testen we 6 van zulke competenties. Gaan ze verder in de procedure, dan testen we de overige 4 in een persoonlijk interview.’

Een ‘wisselende bibliotheek’ aan vragen

Goldman Sachs heeft een wisselende ‘bibliotheek’ aan vragen opgesteld, voor elke competentie. Daarnaast worden interviewers tegenwoordig ook geholpen om de kwaliteit van de antwoorden te scoren, op een 5-puntsschaal. Interviewers krijgen bovendien net vóór het gesprek nog een speciale voorbereiding. Daarnaast wordt elk interview na afloop ook geëvalueerd, mede aan de hand van de data die al eerder over de kandidaat waren verzameld. ‘We experimenteren nu ook met prehire assessment tests om naast de resultaten van de sollicitatiegesprekken te kunnen leggen’, vertelt Holmes. Zo worden momenteel voor alle IT-functies al coding-vaardigheden getest.

‘we wisten dat geen enkel proces perfect is, en het erg zou helpen als we snel resultaat konden tonen’

Deze veranderingen zijn niet eerst als proef geïntroduceerd, aldus Holmes, maar meteen massaal over de organisatie uitgerold. ‘Want we wisten dat geen enkel proces perfect is, en dat het heel erg zou helpen als we snel resultaat konden laten zien.’

Laboratorium voor continu leren en verbeteren

Wat hij zelf het mooiste aan de veranderingen tot nu toe vindt? ‘Dat we onze recruitmentafdeling hebben kunnen veranderen in een laboratorium voor continu leren en verbeteren. Met op dit moment al meer dan 50.000 opgenomen kandidaatvideo’s zitten we nu op een schat aan data. Die kunnen ons helpen bij belangrijke vragen als: meten we de juiste competenties? Wat zegt de achtergrond van een kandidaat? En welke interviewers zijn het meest effectief?’

What’s next?

What’s next voor Goldman Sachs? Holmes vertelt dat het bedrijf bijvoorbeeld experimenteert met algoritmes die cv’s ‘lezen’ en vervolgens kandidaten tippen welke afdeling het best bij hun vaardigheden en interesses past. Ook kijkt hij hoe virtual reality kan helpen om kandidaten een inkijkje te geven in hoe het echt is om bij de bank te werken.

‘Stel ik me een toekomst voor waarin we uitsluitend op machines en algoritmes vertrouwen om cv’s en sollicitatiegesprekken te beoordelen? Misschien, voor sommige rollen. Maar ik denk dat we nooit het menselijke aspect zullen kwijtraken, dat is te diep in onze cultuur bij Goldman Sachs verankerd, in het werk dat we doen, en in wat we geloven dat belangrijk is voor succes.’

Een meer diverse groep dan ooit tevoren

Maar tot nu toe is hij vooral blij met de tot nu toe doorgevoerde veranderingen. ‘We hebben nu een meer diverse startersgroep dan ooit tevoren. En de groep bestaat uitsluitend uit mensen die objectieve en rigoureuze assessments hebben ondergaan. Het kan niet anders dan dat in de toekomst ook tot betere resultaten gaat leiden.’

Dit is de laatste aflevering in een serie van 4 verhalen, gebaseerd op het meest recente nummer van Harvard Business Review.

This is what the Goldman Sachs hiring process is like from CNBC.

Lees ook:

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Hoe selecteert Tony’s Chocolonely uit zijn vele fans de beste kandidaten?

Weinig bedrijven in Nederland hebben zoveel echte fans als Tony’s Chocolonely. Maar een fan maakt nog niet meteen een goede match voor een baan. Hoe zorg je dan toch voor een eerlijke en menselijke selectie?

Tony’s Chocolonely, in 2005 opgestart voor een tv-programma van Teun van der Keuken, is inmiddels uitgegroeid tot het allergrootste chocolademerk van Nederland. Het is een love brand pur sang, geliefd bij velen. Niet alleen vanwege de vele verrassende smaken, maar ook vanwege de duidelijke missie van het bedrijf: van slaafvrij de norm maken in de chocoladewereld.

Hoe houd je een cultuur overeind?

carline tony'sMaar de groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Waar er 6 jaar geleden nog maar 10 mensen werkten, ligt het personeelsbestand tegenwoordig op zo’n 110, een ruime vertienvoudiging. Hoe houd je dan je sterke cultuur overeind? En hoe selecteer je uit alle fans ook nog eens de beste kandidaten? ‘People & Culture HeroCarline van Veen doet daarover op 16 mei een boekje open bij Werf& Live. Hier alvast een voorproefje.

> Wat mis je uit die begintijd met 10 mensen? En waar ben je dankzij die groei juist onwijs blij mee?

‘Het ‘Tony’s gevoel’ is vandaag nog precies hetzelfde als toen ik voor het eerst binnenstapte. Onze cultuur is dus niet enorm veranderd. We hebben wel het ‘waarom’ nog scherper dan toen ik begon. We doen de dingen die we doen op een bepaalde manier met een reden. Dat hebben we nu echt vastgelegd.

‘enorm veranderd is onze cultuur niet. We hebben wel het ‘waarom’ nog scherper dan toen ik begon’

Toch zijn we wel een totaal andere organisatie dan toen. Wat we doen heeft meer vorm gekregen. Denk aan onze impactstrategie, maar bijvoorbeeld ook hoe we nieuwe collega’s ontvangen, met onze Typisch Tony’s Tijd. Wat ik aan deze fase fantastisch vind zijn alle toffe projecten die we met ons team realiseren. Of het nou de lancering is van Tony’s Open Chain, of onze Tony’s Unlimiteds-lijn waarop iedereen een eigen Tony’s-reep kan maken, of de Chocotruck die nu door Amerika toert.

Eerlijk is eerlijk: in een start-up met 10 mensen heb je wel een eenvoudiger teamdynamiek. En dat is soms ook wel lekker. Maar juist in die dynamiek in goede banen leiden ligt nu ook weer een enorm mooie uitdaging voor ons People & Culture-team.’

> Hoe is in die tijd jullie recruitment veranderd? Willen  bijvoorbeeld meer mensen zich ermee bemoeien?

‘We betrekken bewust best wat mensen bij een nieuwe aanname. Allereerst kijken we kritisch of een nieuwe rol nodig is en zo ja, in welke zwaarte. Wat voor impact heeft de komst van een nieuwe Tony in de context van het team? En zijn er bijvoorbeeld eigenschappen of competenties die een welkome aanvulling zouden zijn?

‘We betrekken bewust best wat mensen bij een nieuwe aanname’

Ons sollicitatieproces werkt goed voor ons. Het is eigenlijk al 6 jaar hetzelfde. Het bestaat uit 3 gespreksrondes. Het eerste gesprek is ter kennismaking om te kijken of er een match is en natuurlijk ook voor de potentiële nieuwe Tony’s om te zien of zij het zien zitten om met ons te komen werken. Dit gesprek wordt gevoerd door de leidinggevende van deze functie en met een mogelijke directe collega.

Het tweede gesprek gaat meer de diepte in en wordt vaak gehouden door de Head van het team en met een andere directe collega. Soms laten we de potentiële nieuwe Tony’s voor deze ronde een case maken. Zo hebben we de kandidaten voor een designer-rol een 1-aprilgrap laten uitdenken en ontwerpen.

‘Als we een nieuwe Tony gevonden hebben, laten we de discoballen draaien en lichten we het hele team in’

Als alle vier de gesprekspartners hierna volmondig ‘ja’ zeggen, gaat de kandidaat door naar het derde gesprek. Dat is een koffietje met Henk Jan, onze Chief Chocolate Officer. Zo spreekt hij niet alleen elke nieuwe Tony, je kunt hem daarna ook makkelijk aanspreken om zijn visie op onze organisatie te delen. En als we dan een nieuwe Tony gevonden hebben, laten we de discoballen draaien en lichten we het hele team in. Hoezee!’

> Je bent zelf ‘People & Culture Hero‘. Hebben jullie toen je ging groeien de cultuur ‘verankerd’?

‘Al vanaf het moment dat we nog maar met zo’n 8 Tony’s waren hebben we met elkaar en een consultant onze kernwaarden geformuleerd. Dat zijn:

  • ondernemend
  • kritisch
  • eigenzinnig
  • om blij van te worden

typisch tony's tijd eerste dag

Ik ben ervan overtuigd dat we daar als organisatie veel profijt van hebben gehad. Ze worden echt gedragen in ons team en zijn ons kompas bij keuzes die we maken. Door de jaren heen hebben we de kernwaarden en waarvoor ze staan wel met elkaar aangescherpt. We besteden er op veel manieren en momenten aandacht aan, zoals in de Typische Tony’s Tijd voor nieuwe Tony’s, onze kwartaalmeetings en kritische sessies met het team.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we veel profijt hebben gehad van onze uitgeschreven kernwaarden’

Daarnaast moeten we in de groei steeds meer doen om onze cultuur te verankeren. Wij hebben dit onder ander gedaan door de intentie achter de bij ons ontstane rituelen uit te schrijven en er scherp op te blijven dat het ritueel in die vorm nog wel werkt bij de grootte van je team.’

> Hoe vertaalt de Tony’s-cultuur zich in het wervingsbeleid?

‘Die cultuur zit verweven in onze vacatures, en we toetsen kandidaten op onze kernwaarden met vragen vooraf en in de sollicitatiegesprekken. Zo vragen we bijvoorbeeld welke van onze vier kernwaarden het beste bij een kandidaat past en waarom, wat iemands persoonlijke kernwaarden zijn en een voorbeeld van wanneer hij of zij nou écht eigenzinnig, kritisch, ondernemend of om blij van te worden was.’

> Iemand van Lego zei recent dat solliciterende fans niet altijd ook professionals zijn. Hoe zit dat bij Tony’s?

‘Die waarneming van Lego is herkenbaar. We ontvangen onwijs veel leuke open sollicitaties, maar het is toch ook voor ons soms best moeilijk om de juiste kandidaat voor een rol te vinden. We zoeken mensen die bij ons passen, maar die ook echt bevlogen zijn over hun werk.

Onze Applicant-to-Hire-ratio is best hoog, maar wordt al beter door op de rol toegespitste vragen te stellen

Onze Applicant-to-Hire-ratio is dan ook best hoog, maar wordt al beter. Dat doen we onder andere door al in het sollicitatieformulier op de rol toegespitste vragen te stellen. We zien dat veel sollicitanten bij ons terechtkomen omdat ze meer zingeving in hun werk zoeken. En we zijn natuurlijk enorm vereerd dat zoveel chocoladefans bij ons willen werken.’

> Wegen de voor- en nadelen van zo’n sterk en uniek merk op de arbeidsmarkt tegen elkaar op?

‘Je moet natuurlijk altijd zorgvuldig met sollicitanten omgaan, of het nou ook klanten en/of fans zijn of niet. Zo hebben we wel eens elke sollicitant een bedankreep gestuurd, met een handgeschreven kaartje. Maar we kunnen nog wel stappen maken om ook een sterkere candidate experience te creëren voor kandidaten die niet op gesprek komen. Binnenkort start onze eerste full cycle recruiter, onder andere met dat doel.

‘We moeten regelmatig blozen van de te gekke (open) sollicitaties de we mogen ontvangen’

Of de voordelen van dit merk opwegen tegen de nadelen? Ik denk het wel. We moeten regelmatig blozen van de te gekke (open) sollicitaties de we mogen ontvangen. Dat is in de huidige arbeidsmarkt toch wel een luxepositie.’

> Tot slot de vraag: welke 3 dingen zou je graag doen om het sollicitatieproces nog ‘choco-friendlier’ te maken?

‘Het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft heeft een spreekuur voor sollicitanten die het niet zijn geworden. Wie daaraan behoefte heeft, kan hier carrière- of sollicitatieadvies krijgen. Zoiets lijkt me te gek om ook te doen. Daarnaast zou ik ook wel graag meer aandacht willen voor de screening van kandidaten vooraf. Bijvoorbeeld door betere, inzichtelijke, functiegerelateerde vragen op te nemen in het sollicitatieformulier. Blendle is hiervan voor mij een goed voorbeeld. En als derde: het liefst maken we alle sollicitanten Serious Friend. Dus wil ik alle kandidaten een bedankreep sturen met de uitnodiging om dat te worden. Want alleen samen maken we wereldwijd alle chocolade 100% slaafvrij…’

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je het complete verhaal van Carline van Veen van Tony’s Chocolonely horen? Meld je dan nu aan voor Werf& Live.

Credit beelden: de Culture Audit van Tony’s

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

10 tips om je hele werving- en selectieproces te verbeteren (deel 2/4)

Zoals we nu ons recruitmentproces hebben ingericht, is meestal flink verkeerd, zegt Wharton-hoogleraar Peter Cappelli. Maar hoe moet het dan wel? 10 tips voor een aanpak met meer resultaat.

Volgens Peter Cappelli zien de meeste bedrijven als het om recruitment gaat de bomen door het bos niet meer. Ze zijn geobsedeerd door nieuwe technologieën en kostenbesparing, maar vergeten daardoor waar het eigenlijk om gaat: daadwerkelijk de beste mensen aannemen. In de Harvard Business Review van deze maand zet hij 10 manieren uiteen waarmee we het proces volgens hem zouden kunnen herontwerpen:

#1. Stop met ‘spookvacatures’

Het kost tegenwoordig niets meer om een vacature op een bedrijfspagina te zetten. Die worden vervolgens door onder meer Indeed zomaar opgepikt en met de hele wereld gedeeld. Daarom mag het niet eens zo heel verwonderlijk heten dat sommige van die banen niet eens echt bestaan.

Sommige vacatures blijven gewoon openstaan, ook al is er allang iemand voor gevonden

Sommige bedrijven (of scrupuleuze headhunters) vissen gewoon naar kandidaten. Er zijn ook vacatures die gewoon blijven openstaan, ook al is er allang iemand gevonden, simpelweg om de talentenpijplijn (verder) te vullen. Deze open, maar niet bestaande ‘spookvacatures’ zijn niet alleen een probleem voor beleidsmakers, maar ook voor werkzoekenden die hierdoor gefrustreerd raken. Stop er dus mee, adviseert Cappelli.

#2. Stel meer realistische eisen

Het is de laatste jaren volgens Cappelli een steeds grotere uitdaging geworden om vast te stellen welke eisen een baan stelt, en welke vaardigheden van een kandidaten daarbij passen. Er zijn steeds minder (interne) recruiters die het in zich hebben om de verlanglijstjes van hiring managers in te dammen en serieus naar de match tussen kandidaat en organisatie te kijken.

‘Ervaren recruiters ontslaan is een typisch voorbeeld van penny-wise en pound-foolish

In eerder onderzoek van Cappelli toonde hij al aan dat veel ATS’en automatisch de functieprofielen afwerken. Ze kijken of cv’s bepaalde termen bevatten, en geven daarvoor dan een bepaalde score aan een kandidaat. Een boterzachte methode, aldus Cappelli. ‘Ervaren recruiters ontslaan, en vervolgens hiring managers het proces laten overnemen, met ondersteuning van technologie, is een typisch voorbeeld van penny-wise en pound-foolish.’

#3. Heroverweeg je focus op passieve kandidaten

Het recruitmentproces begint voor de meeste bedrijven met een zoektocht naar ervaren mensen die níet op zoek zijn naar iets anders. Waarom eigenlijk, vraagt Cappelli zich af. Volgens hem ligt hier een soort onuitgesproken gedachte aan ten grondslag dat er wel iets mis zal zijn als iemand wél zijn baan wil verlaten. Maar klopt dat wel?

Actieve kandidaten zijn ambitieuzer en gepassioneerder, en willen vaker hun vaardigheden verbeteren

Passieve kandidaten zijn vooral te verleiden voor een andere baan als ze ergens anders meer geld krijgen. Actieve kandidaten zijn juist op zoek naar beter werk en meer loopbaanmogelijkheden. Actieve kandidaten zeggen vaker dat ze gepassioneerd zijn over hun werk, willen vaker hun vaardigheden verbeteren, en zijn meer ambitieus. Waarom aan hen dan niet meer aandacht besteden? Volgens onderzoek van Gerry Crispin en Chris Hoyt zijn individueel gesourcete kandidaten toch maar goed voor 11% van alle aannames. En bewijs dat het bétere kandidaten oplevert is er ook al niet. Waarom zou je daar dan zoveel tijd en geld aan spenderen?

#4. Onderken de beperkingen van referrals

Weinig manieren om nieuw talent te ontdekken zijn zo populair als referrals. Het lijkt dan ook een heel goedkope en effectieve manier. Maar onderzoek van Emilio Castilla laat ook zien dat referrals alleen maar tot betere prestaties leiden als degenen die ze hebben aangedragen ook zorgen voor mentoring, onboarding en begeleiding. Als de aandrager vertrekt voordat de voorgedragen kandidaat is begonnen, blijkt die laatste namelijk helemaal niet beter te presteren dan anderen.

Referrals kunnen zorgen voor een gebrek aan diversiteit en een te homogeen personeelsbestand

En dan is er nog een beperking aan referrals, zegt Cappelli. Ze kunnen zorgen voor een gebrek aan diversiteit en een te homogeen personeelsbestand, omdat we nu eenmaal geneigd zijn mensen voor te dragen die op ons lijken.

#5. Meet altijd alle resultaten

Ondanks alle aandacht voor data zijn er nog steeds maar bar weinig werkgevers die meten welk wervingskanaal uiteindelijk de beste mensen oplevert. Dat komt, zegt Cappelli, omdat we zelden de uitkomsten van onze recruitmentinspanningen goed in kaart brengen. Zouden we dat wel doen, dan zouden betere resultaten vanzelf volgen, is zijn overtuiging.

#6. Overtuig mínder mensen om te solliciteren

Er is de laatste jaren ook veel aandacht voor de ‘funnel’ aan kandidaten. Maar waarom is méér kandidaten ook automatisch béter, vraagt Cappelli zich af. ‘Helaas richten de meeste inspanningen om recruitment te verbeteren zich erop om méér kandidaten in de funnel te schuiven. Goedkoper, en sneller.’ Maar levert dat in the end ook betere kandidaten op?

Volgens de Wharton-hoogleraar kunnen we het beter in een andere richting zoeken. ‘Laten we een kleinere, maar beter gekwalificeerde talentenpool creëren, om een hogere opbrengst te realiseren.’

De reden: iedere kandidaat kost je geld, zeker nu je ook steeds meer met spook-kandidaten te maken hebt. En hoe meer kandidaten je hebt, hoe meer je er ook moet afwijzen, met alle gevolgen en gevaren van dien.

Volgens Cappelli is de conclusie simpel: als je betere hires wil, op een kosteneffectieve manier, dan kun je beter kandidaten afschrikken die toch niet passen dan proberen meer kandidaten in je pool te proppen, die al met al toch weinig kans van slagen hebben.

#7. Test de vaardigheden van kandidaten

Hoe te bepalen wie je uiteindelijk het best kunt aannemen? Het is allang onderwerp van onderzoek. Maar welke voorspellers je het best kunt hanteren? De wetenschap is er nog lang niet uit, zegt Cappelli. ‘Dat komt omdat de meeste banen bestaan uit heel veel taken en aspecten, en verschillende testen succes voorspellen op verschillende taken.’

Testen is altijd beter dan niet-testen, aldus de hoogleraar. Maar met alleen testen is niet genoeg. Zo blijkt uit onderzoek dat managers de testen vaak terzijde leggen, of denken het alsnog beter te weten. En psycholoog Nathan Kuncel laat overtuigend zien dat werkgevers graag een eigen draai aan de criteria van zo’n test geven. Wat ze uiteindelijk sléchtere kandidaten oplevert dan als ze wel de standaard gevolgd zouden hebben.

#8. Pas op voor te gladde techverkopers

Nu we het toch over testen hebben… Er duiken steeds meer technologiebedrijven op in deze markt. Volgens John Sumser (van platform HRExaminer) krijgen organisaties tegenwoordig wel 5 tot 7 pitches van zulke bedrijven te zien. Per dag! En allemaal claimen ze iets met artificial intelligence te doen.

Weinig nieuwe testen zijn gevalideerd ten opzichte van daadwerkelijke werkprestaties

Maar weten we wel zeker dat ze leiden tot bétere kandidaten, vraagt Cappelli zich af. Weinig van deze nieuwe testen zijn gevalideerd ten opzichte van daadwerkelijke werkprestaties. Bovendien zijn er ook allerlei nieuwe partijen opgericht die kandidaten helpen hoe te scoren op deze testen. Hoe eerlijk zijn ze dan nog?

#9. Herontwerp je interviewproces

De tijd die werkgevers spenderen aan sollicitatiegesprekken is sinds 2009 verdubbeld (!), zo blijkt uit onderzoek. Maar waarom eigenlijk, vraagt Cappelli zich af. ‘Sollicitatiegesprekken zijn echt heel moeilijk om zinvol te krijgen, en staan meestal bol van de onbewuste vooroordelen en vage interpretaties.’

‘bedwing de neiging om steeds meer managers erbij te betrekken. Het resultaat wordt er zelden beter op’

Zelfs voor topposities blijken meestal nog onbenulligheden als gesprekjes over hobby’s doorslaggevend. De meeste interviews zijn bedoeld om te kijken of er een cultural fit met de kandidaat is (de #1-aannamereden onder werkgevers). Maar dat is tegelijk een heel lastige, zegt Cappelli, omdat weinig bedrijven een heldere cultuur hebben omschreven. En zelfs als ze dat wel hebben, is nog nauwelijks vast te stellen of een kandidaat daarbij past of niet. Bedenk dus goed waarom en hoe je sollicitatiegesprekken houdt, adviseert de hoogleraar. En bedwing vooral de neiging om steeds meer managers bij het proces te betrekken. Het resultaat wordt er immers zelden beter op…

#10. Onderken de zwaktes van AI-modellen

Dit advies sluit naadloos aan op de vorige twee. Steeds meer bedrijven claimen op basis van data van zittende medewerkers te kunnen voorspellen welke nieuwe mensen goed bij de organisatie zullen passen.

Dat klinkt op het eerste gezicht misschien goed, maar kan ook discriminatie en eenvormigheid in de hand werken, aldus Cappelli. Al kunnen ze ook relevante criteria blootleggen, geeft hij toe. Zo bleek uit data van Evolv dat woon-werkafstand een zeer belangrijke voorspeller van verloop is (iets wat psychologen daarvoor uit enquêtes nog nooit hadden vastgesteld). Wees dus altijd kritisch op wat de verkopers aanbieden, is de slotsom. Heb je er echt iets aan in jóuw praktijk van alledag?

De conclusie: meet de quality-of-hire, en reken dan terug

Cappelli’s conclusie: test altijd voor relevante vaardigheden. Vraag aanbieders van assessments of ze kunnen aantonen dat ze kunnen voorspellen wie de beste medewerker voor deze baan zal zijn. En doe minder (maar wel betere) interviews. Breng vooral ook in kaart wie je beste medewerkers zijn, en kijk hoe ze bij de organisatie gekomen zijn. En reken dat dan terug naar je bestaande wervings- en selectiepraktijk.

‘Bedrijven vinden het vaak moeilijk om prestaties te meten. Maar voor veel zaken geldt dat helemaal niet’

Waarom dringt dat maar niet door bij bedrijven, vraagt hij zich af. ‘Vaak hoor je dan dat bedrijven het moeilijk vinden om prestaties te meten. Maar voor heel veel zaken geldt dat helemaal niet. Wie verzuimt het meest? Welke medewerkers vertrekken het eerst? Welke medewerkers krijgen het eerst promotie? Van wie hebben hiring managers spijt? Organisaties die niet meten in hoeverre hun aanpak de quality-of-hire voorspelt, blijven in gebreke bij een van de meest logisch opvolgende aspecten van de moderne business.’

Lees ook:

Robots, eenhoorns en experimenten: de tweede editie van Talent Acquisition Live was weer geslaagd

Ook de tweede editie van Talent Acquisition Live was een succes. Ondanks het stralende weer verzamelden zich zo’n 200 bezoekers in De Nieuwe Liefde in Amsterdam voor het internationale recruitmentevent.

De bezoekers, vanuit Nederland tot Kameroen, hoorden daar niet alleen wie de betere recruiter is (mens of machine), maar bijvoorbeeld ook wat de misvattingen zijn over hypergrowth en hoe belangrijk experimenteren is.

Bekijk hier de officiële aftermovie van de dag:

Of geniet eerst na van nog wat meer foto’s:

Host Anna Ott opende de dag.

Christoph Fellinger liet zien hoe robots het doen ten opzichte van mensen wat betreft data. De conclusie: robots zijn niet per se beter!

Hypergrowth gaat niet om zoveel mogelijk mensen aannemen in een korte periode, zei Sophie Theen, maar het bouwen van het juiste fundament.

Met zoveel mooie breakouts is het moeilijk kiezen…

Teddy Dimitrova zou als Oprah willen zijn en tegen iedereen zeggen: ‘You get a unicorn and you get a unicorn and you get a unicorn!’ Maar helaas… Wat je wel kunt doen? Zoveel mogelijk experimenteren!

Karen Azulai sloot de dag af met een belangrijke boodschap: blijf niet zitten op een bankje om te kijken wat anderen doen op het gebied van technologie, maar ga erop uit en leer over innovatie.

En die tip werd ter harte genomen tijdens de borrel!

Lees meer over Talent Acquisition Live: