Wéér een nieuw platform dat developers belooft verlost te blijven van recruiters

Het traditionele recruitment in de markt van developers ‘staat stil’ en ‘ontwikkelt zich niet door’, stelt Jeroen Jansen, oprichter van het vandaag officieel gelanceerde platform DefDev. ‘Er is duidelijk behoefte aan een platform dat op een nieuwe en directe manier de werknemer/freelancer en de werkgever/opdrachtgever bij elkaar brengt.’

‘We willen ervoor zorgen dat er geen externe recruiters meer aan het wervingsproces te pas hoeven te komen.’

Eerder probeerden al andere bedrijven deze markt te ontwrichten, zoals ‘omgekeerde recruitmentsite’ Honeypot en Karreer, dat kandidaten betaalt voor hun sollicitatie. Ook de onder developers bekende blacklist van recruiters laat zien dat er in de werving van IT’ers nog wel wat te winnen valt. ‘Goede developers zijn gewild en ontzettend lastig te werven en worden doorgaans dan ook belaagd door recruiters’, aldus Jansen, die denkt daar met zijn nieuwe recruitmentplatform een oplossing voor gevonden te hebben. ‘Met DefDev richten we ons specifiek op het koppelen van developers aan bedrijven in Nederland. Daarmee zorgen we dus ervoor dat er geen externe recruiters meer aan het wervingsproces te pas hoeven te komen. Developers kunnen rechtstreeks hun diensten aanbieden en bedrijven kunnen rechtstreeks in contact komen met geschikte developers.’

Recruiters actief geweerd

Voor externe recruiters is op het platform geen plaats. Sterker nog: tussenpersonen, externe recruiters, brokers, recruitmentconsultants en headhunters worden actief van de website geweerd, benadrukt Jansen. ‘Veel bedrijven schakelen IT-recruitmentbureaus in om de vacatures te kunnen vervullen. Maar dit gaat gepaard met hoge kosten en doorgaans weinig transparante procedures. Dat is voor zowel bedrijven als developers onaantrekkelijk.’

IT-recruitmentbureaus kennen hoge kosten en weinig transparantie. Dat is voor bedrijven én developers onaantrekkelijk.’

Jansen denkt dat DefDev het recruitmentproces voor zowel bedrijven als developers beter, sneller, transparanter en kostenefficiënter kan maken. ‘Het platform past helemaal in het straatje van bedrijven en IT’ers van nu die willen dat solliciteren vooral makkelijk en snel is, zonder al te veel onnodig contact en 1-op-1-afspraken met tussenpersonen in de beginfase van het sollicitatieproces zonder dat het om een concrete baan of opdracht gaat. Met DefDev kunnen beide partijen elkaar snel en makkelijk online vinden en benaderen.’

Zeven multiplechoicevragen

IT’ers die op de site een profiel aanmaken, krijgen zeven multiplechoicevragen voorgeschoteld. Die vragen gaan over je arbeidssituatie, beschikbaarheid, specialisme, ervaring, gewenste regio, spreektaal en werkvergunning en zijn bedoeld om je vindbaar en ‘searchable’ te maken voor werkgevers op het platform. ‘En na je inschrijving kun je direct op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging’, aldus Jansen. ‘Je kunt via ons platform direct contact leggen met je mogelijke toekomstige werk- of opdrachtgever en zelf het tempo bepalen tot de uiteindelijke indiensttreding of opdrachtaanvaarding. Daarbij heb je de salaris- en tariefonderhandeling in eigen hand. Het gebruik van het platform is voor developers geheel gratis en er wordt niet bemiddeld.’

‘Developers hebben op ons platform de salaris- en tariefonderhandeling in eigen hand.’

DefDev richt zich op zowel de vaste als de freelance markt. Bedrijven die developers zoeken, in wat voor contractvorm dan ook, kunnen zich erop abonneren. Per abonnementsvorm verschilt de looptijd, het aantal te plaatsen vacatures en de daarbij behorende prijs. Ieder bedrijf krijgt een eigen bedrijfspagina waarop ze vacatures kunnen plaatsen. Hoe DefDev ervoor zorgt dat de schaarse developers zich er massaal gaan inschrijven? Dat is helaas nog niet bekend.

Lees ook

Dilemma op dinsdag: ‘Diversiteit staat hoog op mijn agenda’

Diversiteit is een onderwerp dat steeds vaker naar voren komt. Naast de morele overwegingen heeft een divers bedrijf ook een goed effect op de productiviteit en innovatiekracht. Toch is lang niet iedereen ermee bezig. Hoe zit dat met jou: heb jij het thema op de agenda staan?

Diversiteit staat hoog op mijn agenda

  • Niet waar (44%, 7 stemmen)
  • Waar (56%, 9 stemmen)
16 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Vind jij diversiteit een belangrijk onderwerp of niet? En waarom? Laat het weten in de reacties!

Meer over diversiteit?

Op donderdag 20 februari organiseert Werf& een speciaal seminar Diversiteit & Inclusiviteit. Deze middag zit vol met tips, tricks en inspiratie over hoe je als werkgever of bureau aan de slag kunt gaan met dit thema. Niet met diversiteit & inclusiviteit als doel an sich, maar als middel om betere mensen aan te trekken voor betere teams voor de eigen organisatie (of klanten).

diversiteit seminar cummings misfits

Hoe Werf& 10.000 volgers op LinkedIn wist te bereiken (+mooie actie!)

De oude garde zal het zich nog wel herinneren: Werf& begon zo’n 12 jaar geleden als een papieren magazine. Net als veel andere magazines hebben we in de tussentijd de overstap gemaakt van print naar online. En met succes, mag wel gezegd. In 2019 haalden we zelfs een recordaantal van 430.000 lezers. Die bekeken in totaal meer dan 2.440.000 pagina’s. In recordmaand april 2019 zelfs zo’n 280.000 pageviews. En zo zijn er nog meer feitjes:

  • De meeste volgers op LinkedIn hebben we afgelopen jaar behaald, namelijk 6.648 erbij in 2019.
  • We zijn inmiddels niet alleen te vinden op LinkedIn, maar ook op Twitter, Facebook en Instagram.
  • Met Instagram zijn we pas in 2019 begonnen, maar ook daar gaat het niet onverdienstelijk (669 volgers).
  • Niet verbazingwekkend: de meeste volgers op LinkedIn komen uit de recruitmentwereld, maar we doen het ook goed bij human resources en marketing, zo blijkt.
  • De meeste volgers zijn seniors.
  • Amsterdammers zijn goed vertegenwoordigd, gevolgd door Utrechters en Rotterdammers.
  • De nieuwsbrief wordt deze week verstuurd naar iets meer dan 5.900 mensen, zo’n 1.400 meer dan een jaar geleden.
  • Binnenkort kunnen we ook een ander mijlpaal aankondigen, want in totaal zijn er 4.951 artikelen gepubliceerd op werf-en.nl. Op naar de 5.000! (en meer)
  • Van die bijna 5.000 artikelen zijn er 2.780 (!) geschreven door hoofdredacteur Peter Boerman.

Natuurlijk willen we dit graag vieren en daarom trakteren we de mensen aan wie we het te danken hebben: onze lezers. Alleen vandaag krijg je 10.000 cent korting op al onze events. Ga je voor het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters? Of de 5e editie van Werf& Live? Of natuurlijk allebei. Hoe dan ook, bedankt voor al het lezen tot nu toe, we hopen dat je er iets aan hebt gehad. En hopelijk tot ziens op een van onze events!

5 redenen waarom je Talent Acquisition Live niet mag missen

1. Het is internationaal

Je kunt lekker in je eigen land blijven, maar dan wel met het idee dat je in het buitenland bent. TA Live vindt plaats in De Nieuwe Liefde in Amsterdam, maar niet alleen met Nederlanders: het is een internationaal event. Dat betekent dat je kunt netwerken met allerlei Europese recruitmentprofessionals, maar wel ‘s avonds gewoon naar huis kan.

2. Teddy Dimitrova is de MC

Vorig jaar vertelde Teddy Dimitrova tijdens TA Live wat hospitality en recruitment met elkaar te maken hebben. Haar presentatie maakte – terecht – indruk en dat is waarom ze deze editie gaat leiden als MC. Verwacht een hoop kennis, energie en… mooie schoenen.

3. Kasia Tang komt spreken

Hoe word je een sourcing recruiter? De Poolse Kasia Tang vertelt je er alles over. Over het onderwerp schrijft ze een blog, maar ook is ze manager bij de Recruitment Open Community Polska, de grootste community voor Poolse recruiters.

4. De track Recruiting Brainfood 

Dit jaar is er een speciale track voor ‘recruiting brainfood’. De eerste naam is al bekend en wie kan dat ook anders zijn dan de man achter Recruiting Brainfood: Hung Lee. Met zijn nieuwsbrief houdt hij elke week recruiters op de hoogte van het laatste nieuws.

5. Akbar Karenga is aanwezig

Akbar Karenga is een recruitment geek uit Londen die vooral ervaring heeft met het zoeken van talent voor grote techbedrijven. Op 12 maart gaat hij recruiting vergelijken met het welbekende gevecht tussen David en Goliath. Wij zijn ieder geval benieuwd.

Ben je nieuwsgierig geworden? De Early Bird is nog geldig tot 15 januari.

Mag je als recruiter (straks) rokers als sollicitant weigeren?

In Nederland mag een werkgever een sollicitant in principe niet vragen of hij of zij rookt. Deze vraag levert immers strijd op met zowel het recht op gelijke behandeling als het recht op privacy. Alleen in het kader van een aanstellingskeuring mag een arts gezondheidsgerelateerde vragen stellen, en dan nog alleen als daarvoor gerechtvaardigde redenen zijn – omdat de functie dat vraagt. Je kunt je voorstellen dat het voor werk op een olieraffinaderij of op een boorplatform bijvoorbeeld best handig is om alleen maar niet-rokers in dienst te hebben.

Voor een olieraffinaderij is het best handig om alleen niet-rokers in dienst te hebben.

Maar expliciet een niet-roker vragen, zoals de Rotterdamse Kinderopvang Engeltjes momenteel bijvoorbeeld doet? Eigenlijk mag het dus niet. Of in elk geval: is het zeer twijfelachtig of het mag. In het buitenland is de discussie over deze kwestie inmiddels behoorlijk gaande. Vorig jaar kwam bijvoorbeeld de universiteit van Nagasaki in het nieuws, toen die bekendmaakte voortaan alleen nog maar niet-rokende hoogleraren aan te nemen. Destijds een primeur voor een (publiek gefinancierde) universiteit.

Een ‘nicotinevrij aannamebeleid’

Eind december volgde de Amerikaanse truckverhuurgigant U-Haul. In een verklaring zegt het bedrijf vanaf februari een ‘nicotinevrij aannamebeleid’ te willen invoeren. Dit vanwege het belang dat de ruim 30.000 medewerkers tellende verhuurder zegt te hechten aan een gezond personeelsbestand. Het beleid wordt overigens van kracht in 21 Amerikaanse staten, omdat dat (tot nog toe) de enige staten zijn waar dit onderscheid bij recruitment wettelijk is toegestaan. Sollicitanten in die staten kunnen daarom ook een test verwachten, waarmee gekeken wordt of ze wel echt van de sigaretten afblijven, zoals ze zeggen te doen.

Sollicitanten bij U-Haul kunnen een test verwachten, om te kijken of ze niet roken.

Ook de gemeente Dayton, in de staat Ohio, kondigde vorig jaar een soortgelijke stop op rokende sollicitanten aan, met daarbij een test in de selectiefase in het vooruitzicht. Delray Beach, Florida, ging hun in 2012 al voor. In Nederland zijn zulke gevallen (nog) niet bekend. ‘Een klacht van een afgewezen, rokende sollicitant is in Nederland ook nog nooit door de rechter getoetst’, schreef Simone Kaper, advocate van Kaper Nooijen Advocaten uit Eindhoven, recent nog.

Lastig dilemma

Rokers weigeren als sollicitant? Het is ook een lastig dilemma. Enerzijds mag een werkgever niet te veel ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van werknemers. Hij mag ook geen sollicitanten discrimineren op basis van redenen die niets met de functie te maken hebben. Anderzijds mag een werkgever wel een stevig antirookbeleid voeren, en bovendien vanuit contractsvrijheid zelf bepalen wie hij of zij aanneemt. Je kunt je zelfs afvragen of roken als discriminatiegrond zo onterecht is. Het is immers – anders dan je geslacht, leeftijd, geaardheid of achtergrond – wel degelijk (deels) persoonlijk beïnvloedbaar. Oftewel: je wordt niet als roker geboren.

Al in 2006 was er commotie, toen de Europese Commissie zei dat werkgevers rokende sollicitanten mogen afwijzen.

Het is overigens ook geen nieuwe discussie. Al in 2006 was er commotie over, toen de Europese Commissie zei dat werkgevers in Europa sollicitanten mogen afwijzen omdat ze roken. Volgens de toenmalige Europees commissaris Vladimir Spidla overtreden ze daarmee geen wetten, schreef hij destijds in antwoord op vragen van een Britse Europarlementariër over een Iers callcenter dat in een personeelsadvertentie vermeldde dat rokers niet hoefden te reageren. Al is ook dat uitgangspunt (voor zover bekend) daarna nooit meer juridisch getoetst.

En, wat vinden jullie?

En, wat vinden jullie? Zouden we als recruiters rokers moeten kunnen weigeren? Of gaat dat te ver? Vul de poll in, of laat je antwoord achter in de reacties.

Moet je rokers mogen weigeren als sollicitant?

Resultaten

 

Feel Good Friday: de 5 beste goede voornemens voor elke recruiter

#1. Bouw een relatie op met je kandidaten

Een talentpool opbouwen is tegenwoordig van belang. Er zijn namelijk meer latente dan actief zoekende kandidaten aanwezig en die wil je natuurlijk wel bereiken. Dit doe je door relevante content te maken (verleiden), maar ook door persoonlijk contact te onderhouden (bouwen). En… natuurlijk wel even op de GPDR letten.

#2. Verdiep je in technologie

Misschien vind je het niet altijd leuk, maar je komt er niet onderuit: de tooling die hoort bij recruitment. In een tijd waarbij het steeds vaker gaat over robots die een bedreiging vormen, is het des te belangrijker om op de hoogte te zijn van de laatste trends en mogelijkheden. Zorg ervoor dat je niet lukraak alles aanpakt wat je tegenkomt, maar wees kritisch en kies alleen voor die technologie die het beste bij jouw doel past.

#3. Zorg voor diversiteit

Nog steeds zijn er te weinig organisaties die zich bezighouden met diversiteit. En dat, terwijl het goed is voor de productiviteit, innovatiekracht en verbreding van de klantenbase. In 2020 kom je niet meer weg met een homogeen team. Ga daarom vooroordelen uit de weg en denk aan diversiteit in de brede zin van het woord: niet alleen gender, maar ook achtergrond, leeftijd, handicap en zelfs mindset zijn gebieden waar diversiteit een rol speelt.

#4. Voer gestructureerde gesprekken

Met lukraak wat vragen stellen is de kans klein op een goede kandidaat. Zorg er daarom voor dat je sollicitatiegesprekken altijd gestructureerd zijn. Op die manier weet je beter waar je op moet letten, het versterkt de candidate experience van je bedrijf en beschermt je bovendien tegen ongewenste en onbewuste bias. Ook een goede manier om met punt 3 om te gaan dus!

#5. Geniet

En dan natuurlijk het belangrijkste wat je in 2020 moet doen: genieten! Elke dag helpen we mensen aan een baan en dat zijn een hoop geluksmomentjes bij elkaar. Zorg dat je er vaak genoeg bij stilstaat, want je hebt als recruiter het mooiste beroep van de wereld!

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

De 10 events die je in 2020 moet bezoeken

28 januari: Jaarcongres voor Bureaurecruiters

Innovatie is een must als het gaat om bureaurecruitment. De kandidaat wordt namelijk steeds mondiger, de druk om vacatures snel en goed in te vullen hoger en dan heb je ook nog te maken met marktplaatsen, platforms en DAS’sen, de WAB en de Brexit. Wil je weten hoe je het beste met al deze ontwikkelingen kunt omgaan? Je hoort het aan het eind van deze maand.

10 t/m 14 februari: Webinar Week

Niet alle events kosten reistijd: de Webinar Week kun je lekker vanuit je eigen bureaustoel meepakken. Een week lang gratis webinars volgen is het enige wat je hoeft te doen. Dit jaar zijn de dagthema’s: Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the box en Total Talent Acquisition.

12 maart: Talent Acquisition Live

Wat is er voor nodig om innovatieve talent acquisition te bereiken? Je hoort het tijdens het internationele event talent Acquisition Live in Amsterdam door het volgen van keynotes en breakouts.

24 maart: Recruitment Workshops

Overtuigingskracht is een belangrijke vaardigheid voor recruiters. Je moet een kandidaat voor je kunnen winnen, een hiring manager overreden en de afdeling inkoop meekrijgen. Hoe pak je dat het beste aan? Recruiters United helpt je op weg met workshops.

14 t/m 15 mei: Sourcecon

Zoals elk jaar is ook SourceCon van de partij, deze keer in Lissabon. Naast de gebruikelijke keynotes is er ook een hackathon en zijn er innovation labs aanwezig.

28 mei: Werf& Live

Het invullen van vacatures is niet meer genoeg. Bij recruitment en arbeidsmarktcommunicatie gaat het steeds meer om impact. Dat is waar we ons dan ook op gaan richten tijdens alweer de vijfde (!) editie van Werf& Live.

11 juni: Demo_Day

On the spot oriënteren op tooling en het uitproberen? Klinkt ideaal. Dat en meer is allemaal mogelijk tijdens het event Demo_Day van Recruitment Tech.

25 augustus: Festival Recruitment in de Zon

Nu het weer guur en koud is, is het geen straf om alvast na te denken over de warme zomer. Volg tijdens dit festival van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie verschillende sessies over uiteenlopende, relevante onderwerpen. Met genoeg ruimte voor fun! Alleen nog even hopen dat het net iets minder warm is dan de editie van 2019…

20 t/m 21 oktober: UNLEASH Paris

Verandering is belangrijk en daar moet je je nú op focussen, zo vinden ze bij UNLEASH in Parijs. Zoals elk jaar staan er weer mooie namen op het programma, zoals deze keer onder andere Bob Geldof.

29 november: Recruitment Tech Event

Vorig jaar was de vijfde editie en ook dit jaar krijg je tijdens het Recruitment Tech Event weer alles te horen over het optimaliseren van technologie voor recruitment.

Help je kandidaten de bibbers te overwinnen

Jobsite Monster heeft een aantal tips in 5 veelvoorkomende situaties, waarin kandidaten uit nervositeit het verkeerde zeggen. Als bureaurecruiter kun je hem of haar hierop voorbereiden. En wel zo:

#1. De kandidaat weet niet hoe hij de vraag moet beantwoorden

Niet elke vraag is even makkelijk en sommige vragen vereisen meer denktijd. Kan de kandidaat dan beter een snel, ondoordacht antwoord geven? Monster raadt hem aan om in dit geval de vraagsteller te complimenteren, de vraag op te schrijven en hier later op terug te komen, eventueel via de mail.

#2. De kandidaat is bang te moeten toegeven dat hij niet altijd even productief is

We maken ons allemaal wel eens schuldig aan niet-productief bezig zijn. Hoe kun je dit dan toch ombuigen naar iets positiefs? Vertel de sollicitant om te antwoorden dat dat hij die tijd gebruikt om te evalueren wat er in de pijplijn zit. Mocht hij per ongeluk zeggen dat hij vaak op sociale media kijkt, adviseer dan om erbij te vermelden dat dit is om beter te begrijpen hoe mensen verbinden en de laatste trends te ontdekken.

#3. De kandidaat is bang per ongeluk te vertellen zijn huidige werk te haten

Wat als je kandidaat heeft laten doorsijpelen dat hij niet zo blij is met zijn huidige baan? Netjes is dat natuurlijk niet en bovendien komt het negatief over. Vertel de kandidaat daarom dat hij zich meteen moet verontschuldigen en uitleggen dat hij onderbenut wordt bij zijn huidige werkgever en graag wat meer uitdaging zou willen in zijn nieuwe werk.

#4. De kandidaat is bang niet te weten welke kant zijn carrière op moet gaan

Niet iedereen heeft duidelijk voor ogen waar hij heen wil met zijn of haar carrière. De kandidaat kan zich daarom het beste richten op het belang van leren. Hij kan zeggen dat hij niet alleen graag bij dit bedrijf wil werken, maar hier ook zijn vaardigheden wil uitbreiden en andere mogelijkheden binnen het bedrijf zelf wil aanpakken, zodat hij kan blijven leren.

#5. De kandidaat geeft de voorkeur aan thuiswerken

Wil jouw kandidaat liever niet in een kantoortuin werken? Vertel hem dan dat hij moet uitleggen dat hij erg geïnteresseerd is in flexibel werken, omdat het zijn productiviteit verbetert en dat hij de voorkeur geeft aan diepe concentratie.

Elke recruiter is anders en deze adviezen zijn natuurlijk het discussiëren waard. Ben jij het met ze eens of heb je zelf een goed advies? Laat het weten in de reacties!

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in december

Terwijl de kranten en andere media over elkaar heen buitelen met terugblikken op het jaar 2019 en zelfs op het hele decennium, pikken wij gewoon de periode van slechts één maand. Want ook in de maand december gebeurde er weer genoeg wat het vermelden waard is. Van bosbranden zo groot als heel Nederland in Australië, tot een aangehouden Ridouan Taghi en de anticlimax in de strijd tussen Rico en Badr, het hield de gemoederen aardig bezig. Maar wat gebeurde er allemaal in de wereld van werving en selectie dat we niet mogen vergeten?

#1. WAB nu al ‘niet meer van deze tijd’

nadia adnani decemberVanaf 1 januari is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) een feit, waarmee vele regels veranderen rondom arbeidscontracten en ontslag. Bedoeling is dat de afstand tussen ‘vast’ en ‘flex’ kleiner wordt, maar de wet is nu al ‘niet meer van deze tijd’, waarschuwen arbeidsrechtjuristen Nadia Adnani (foto rechts) en Kim Deelen in Het Parool.

‘De praktijk zal ook nu weer op zoek gaan naar mazen in de wet.’

Ze zeggen onder meer te verwachten dat de nieuwe ‘dwingende’ maatregelen om flexwerk in te dammen een ‘averechts effect’ zullen hebben. ‘De praktijk zal ook nu weer op zoek gaan naar mazen in de wet. […] De NS en de ANWB hebben al aangekondigd per 1 januari afscheid te zullen nemen van een deel van hun flexwerkers.’ Ongetwijfeld zullen volgens hen ook de mazen in de nieuwe WAB weer gedicht worden met wetgeving. Maar de conclusie is, zo stellen ze: ‘De wetgever blijft achter de praktijk aanlopen, zonder echt te kijken naar de behoefte daarvan.’

#2. Eén werkcode als oplossing voor flexibilisering

Nog meer flexnieuws was op te tekenen bij 5 financiële instellingen en 3 vakorganisaties, die via een werkcode aankondigden ‘één arbeidsmarkt voor alle werkenden’ te willen realiseren, met gedeelde opvattingen over de invulling van zowel goed werkgeverschap als goed opdrachtgeverschap. ‘Het is een gezamenlijk statement: wij willen in de toekomst de kloof tussen vast en flex verkleinen’, aldus Petra Smale, communicatieadviseur van verzekeringsmaatschappij ASR, een van de initiatiefnemers, naast Achmea, ING, Nationale-Nederlanden, VGZ en de vakorganisaties De Unie, FNV Finance en CNV Vakmensen.

‘Het is een gezamenlijk statement: wij willen in de toekomst de kloof tussen vast en flex verkleinen.’

In de werkcode staan afspraken over hoe de bedrijven omgaan met hun vaste en flexibele medewerkers. Er staat bijvoorbeeld in dat alle werkenden die hetzelfde werk doen, dezelfde beloning krijgen. Of ze nu in vaste dienst zijn of werken als uitzendkracht, payroller of zzp’er. Ook staat in de code dat de betrokken bedrijven ‘in principe geen zzp’ers inzetten voor reguliere en langdurige bedrijfsactiviteiten en voor werkzaamheden die verricht worden door medewerkers in de onderste lagen van ons functiehuis.’ De bedrijven beloven dat deze uitgangspunten de komende 3 jaar ‘richtinggevend’ zijn bij cao’s en de inhuur van flexibel personeel.

#3. ‘Zorg kampt tot 2027 met groeiende tekorten’

Niet helemaal verrassend misschien, en ook niet helemaal uit december, maar toch nog wel het vermelden waard: het rapport van SEO Economisch Onderzoek dat voor 2027 een groei van nog eens 390.000 vacatures in de zorg voorspelt, en voor 2022 een groeiende vraag naar nog eens 220.000 zorgmedewerkers. Het sluit aan bij eerder onderzoek van Compagnon en Intelligence Group over de schaarste in de zorg, en bij recente RIVM-cijfers, die stellen dat in 2040, een kwart (!) van alle werkenden een zorgmedewerker zal zijn, waar dat nu nog zo’n 1 op de 7 is.

Helemaal zorgelijk is dat er de afgelopen jaren meer mensen de zorg verlieten dan dat er instroomden.

Helemaal zorgelijk, aldus het SEO-rapport, is dat er momenteel meer mensen de zorg lijken te verlaten dan dat er instromen. Althans, tussen 2013 en 2017 daalde het aantal werkenden in medische en verzorgende beroepen van 770.000 naar 750.000. Hoe het tekort zich verder ontwikkelt hangt volgens de onderzoekers af van hoe snel de technologische innovatie in het productieproces in de zorg gaat. Ook de mogelijke toename van de gezonde levensjaren is sterk bepalend. Maar hoe dan ook, om ook in de toekomst aan de vraag te kunnen voldoen moet in elk geval de instroom vanuit de opleiding toenemen en de uitstroom afnemen, stellen ze.

zorg tekorten schaarste december

#4. Nieuwe detacheringsrichtlijn naar Kamer

Nog meer veranderende wetgeving op til: minister Koolmees (SZW) stuurde in december ook nog een nieuwe ‘Detacheringsrichtlijn‘ naar de Tweede Kamer. Met deze richtlijnen krijgen werknemers uit andere EU-lidstaten die voor hun buitenlandse werkgever tijdelijk in Nederland komen werken voor een tijdelijke klus straks recht op gelijke beloning voor gelijk werk op dezelfde plaats. De herziene richtlijn moet zorgen voor ‘een nieuwe, betere balans tussen vrije dienstverlening binnen de EU en de bescherming van de rechten van gedetacheerde werknemers’, aldus de minister.

Met de nieuwe detacheringsrichtlijn wordt het lastiger personeel in te huren uit Polen of Bulgarije.

De nieuwe richtlijn moet uiterlijk 30 juli 2020 geïmplementeerd zijn. De bestaande detacheringsrichtlijn, afkomstig uit 1996, wordt nu vaak nog door Nederlandse werkgevers gebruikt om goedkoop personeel in te huren uit landen waar de lonen een stuk lager liggen, zoals Polen of Bulgarije. Dit gebeurt vooral in de bouw, de verwerkende industrie en het wegvervoer. Met de nieuwe richtlijn zal dat straks een stuk lastiger – of in elk geval: duurder – worden, zo is de verwachting.

#5. Nieuwe Duitse immigratiewet vanwege krapte

Niet alleen Nederland kampt met grote arbeidsmarkttekorten en schaarste, ook bij onze Oosterburen speelt krapte een grote rol. Zo groot zelfs dat de regering de immigratiewet wil aanpassen om wonen en werken in Duitsland aantrekkelijker te maken, meldt de NOS. Soepeler immigratie moet onder meer helpen om honderdduizenden vacatures in de IT, de bouw en de zorg te kunnen vervullen. En dat komt niets te vroeg, zegt bijvoorbeeld de brancheorganisatie voor de Duitse IT-industrie. ‘Momenteel komt Duitsland 124.000 IT-specialisten tekort. Als we moeten schatten hoe groot de economische schade is, komen we uit op ongeveer 10 miljard euro omzet’, aldus Adél Holdampf-Wendel.

‘De deuren in Duitsland worden weer opengezet voor mensen van buiten de Europese Unie.’

De nieuwe immigratiewet geldt vooral voor hooggeschoolde arbeiders en wordt in maart 2020 van kracht. ‘De deuren worden weer opengezet voor mensen van buiten de Europese Unie. Het wordt makkelijker voor mensen met een diploma om in Duitsland te werken’, zegt Verena Andrei van het Welcome Center Stuttgart.

#6. Amsterdam denkt aan vierdaagse schoolweek

Vanwege het almaar aanhoudende lerarentekort overwegen veel Amsterdamse basisscholen een vierdaagse lesweek, schrijft Trouw. Op de vijfde dag gaan de kinderen waarschijnlijk wel naar school, maar schoolbesturen praten momenteel over een alternatieve invulling, aldus Lieke Thesingh van het Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam (BBO), de vereniging van basisschoolbesturen. Eind januari moet er een definitief plan liggen over noodmaatregelen tegen het lerarentekort.

Amsterdam en Den Haag zijn de grote steden die het meeste last hebben van het lerarentekort.

Amsterdam en Den Haag zijn in Nederland momenteel de grote steden die het meeste last hebben van het lerarentekort. Amsterdamse basisscholen kwamen begin november 384 voltijds leraren tekort, begin dit schooljaar lag dat aantal nog op 280. Begin december sloten al 16 Amsterdamse basisscholen in Nieuw-West de deuren vanwege het lerarentekort. In hoeverre de onderwijsinspectie en de minister akkoord gaan met zo’n eventuele vierdaagse lesweek, is overigens nog onduidelijk. Maar Thesingh benadrukt dat alles (nog) in goed overleg gaat.

#7. Malcolm Gladwell: ‘Sollicitatiegesprek kwalijker dan toeval’

Sollicitatiegesprekken? De bekende managementauteur Malcolm Gladwell ziet er weinig heil in, zegt hij in een recent interview in het FD. ‘Voor veel banen geldt dat je net zo goed de namen van iedereen die aan de vereisten voldoet in een hoed kunt gooien en dan blind kunt pakken. Wat we nu doen is kwalijker dan toeval; we nemen eenvoudigweg de mensen aan die charmant en aantrekkelijk zijn.’

‘Voor veel banen geldt dat je net zo goed de namen in een hoed kunt gooien en dan blind kunt pakken.’

praten met vreemden decemberGladwell, bekend van boeken als ‘Uitblinkers’ (over onder meer de 10.000-urenregel) vertelt in zijn nieuwe boek over ‘Praten met vreemden’, en de denkfouten die we als mens daarbij geneigd zijn te maken. Belangrijkste les, zegt hij, is dat we mensen ‘niet in situaties moeten brengen waarin ze snel beslissingen moeten nemen over vreemden. We moeten de verleiding weerstaan snel iemands karakter te willen doorgronden. En we moeten ons ervan bewust zijn dat ons vertrouwen nu eenmaal af en toe beschaamd zal worden. Dat dat gebeurt juist doordat we menselijk zijn. De slechtste reactie daarop is ons achterdochtig opstellen. Dat is de verkeerde weg.’

Wij mensen, stelt Gladwell, zijn vreselijk slecht in het lezen van vreemden. Niet een beetje slecht, maar domweg beroerd. En vrijwel zonder uitzondering. Hij heeft sollicitatiegesprekken daarom zelf ook maar helemaal afgeschaft. Hebben toch geen zin, zegt hij. ‘Mijn nieuwste assistent heb ik alleen telefonisch gesproken voor ik haar aannam. En ze is zeker zo goed als haar voorgangers.’

#8. Cartoon van de maand

Omdat we deze maand toch aan het eind van een bewogen decennium komen, een min of meer toepasselijke:

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we belangrijke trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

De 10 meest gelezen artikelen van het jaar op Werf&

1. De campagne van het UWV

Het UWV helpt mensen aan een baan, maar heeft zelf natuurlijk ook werknemers nodig. Vandaar dat er een nieuwe campagne werd gestart, die overigens veel ophef op Twitter veroorzaakte vanwege het samengestelde woord ‘zinhoud’.

2. De grootste sollicitatieblunders

Iedereen maakt blunders, zo ook de sollicitant en dat maakt ons stiekem wel eens aan het gniffelen. Wim van den Nobelen zette de mooiste, grappigste en meest bijzondere in een blog.

3. Hoe bereid je je voor op Google for Jobs?

Iedereen verwachtte het al in 2019: het veelbesproken Google for Jobs. We gaan in Nederland echter (opnieuw!) het nieuwe jaar in zónder. Maar mocht je je toch alvast willen voorbereiden, dan vertelt Nicol Tadema hoe je dat moet doen.

4. Omslag op de arbeidsmarkt

Komt er weer een crisis of niet? En kunnen we dat al voelen op de arbeidsmarkt? Intelligence Group deed onderzoek.

5. Rob Witjes over wat nodig is op de arbeidsmarkt

En nog een tweede notering voor het UWV, namelijk voor een interview met Rob Witjes, Hoofd Arbeidsmarktinformatie. Hierin vertelt hij waarom het zo belangrijk is om anders te kijken en anders te doen.

6. Gewilde en iets minder gewilde functies

Voor welke functies zijn de meeste vacatures en voor welke beroepen is het lastiger om iets te vinden? Wij zetten het in het begin van het jaar al voor je op een rijtje.

7. Het snelst groeiende bedrijf van Nederland

Het bedrijf dat het meest groeide in Nederland, is er niet zomaar eentje: nee, het is een recruitmentbedrijf en wel ‘Werken in de Kempen’. Hoe dat zo is gekomen, leggen de oprichters je graag uit.

8. De trends van 2019

Nu voorspelt hij de trends van komend jaar, maar natuurlijk deed Geert-Jan Waasdorp dat ook voor 2019. Klopt het wat hij zei? Er is maar één manier om erachter te komen!

9. WhatsApp in het sollicitatieproces

Wie gebruikt er tegenwoordig geen WhatsApp? Naast privé kun je dit medium ook heel handig inzetten als recruiter. Wij gaven 5 veelgelezen voorbeelden.

10. Onzekere sollicitanten

Onzekerheid is menig sollicitant niet onbekend. Daar kunnen wij als recruiters wat aan doen, vindt Jeroen Moerenhout. En hij vertelt ook hoe.

Bedankt voor het lezen van Werf& dit jaar, we zien jullie graag terug in 2020!

Vanaf februari is er weer een diensttijd. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Ruim 20 jaar geleden is de dienstplicht sterk veranderd. Waar we eerst een Dienstplichtwet hadden, hebben we nu een ‘Kaderwet dienstplicht‘. Mannen tussen de 17 en 45 jaar hoeven zich nu niet meer te melden bij Defensie. Maar sinds kort is de diensttijd weer helemaal terug. Althans, wel in een nieuw jasje: vanaf februari 2020 kunnen jongeren van 14 tot 27 jaar een zogeheten vrijwillige maatschappelijke diensttijd (MDT) vervullen.

Vanaf februari 2020 kunnen jongeren van 14 tot 27 jaar een zogeheten vrijwillige maatschappelijke diensttijd (MDT) vervullen.

Jongeren kunnen die dienstplicht onder of buiten schooltijd vervullen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld met ouderen gaan werken. Het is de bedoeling dat zij dat minimaal 80 uur doen, in 6 maanden tijd. Uit onderzoek is gebleken dat veel jongeren niet zo goed weten wat zij willen doen met hun leven. Voor jongeren tussen de 14 en 27 jaar zou deze maatschappelijke diensttijd een uitgelezen kans kunnen zijn om ervaring op te doen en sectoren te leren kennen, waar zij anders nooit mee in aanraking zouden komen. En natuurlijk: om zo hun cv te boosten.

Uit de koker van Blokhuis

Het idee van een maatschappelijke diensttijd komt uit de koker van staatssecretaris Blokhuis, het is dan ook een speerpunt van zijn partij, de ChristenUnie, die gezin en samenleving hoog in het vaandel heeft.

Het moet echt vrijwilligerswerk zijn en mag dus geen ander (betaald) werk in de weg zitten.

Bedrijven die willen participeren moeten een niet-concurrerend project indienen. Het moet dus echt vrijwilligerswerk zijn en mag geen ander (betaald) werk in de weg zitten. Bedrijven kunnen wel subsidie krijgen om jongeren te begeleiden. Stichting Present is de stichting die zorg draagt voor de meeste MDT projecten. Hier kunnen bedrijven die willen meedoen zich dan ook inschrijven.

Voordelen voor de jongere

Jongeren die een maatschappelijke diensttijd willen doen, wordt meerdere voordelen in het vooruitzicht gesteld. Zo mogen vrijwilligers het werk onder schooltijd doen. Voor elk gewerkt uur mogen ze 4,5 euro van hun studieschuld aftrekken. Scholieren komen bovendien in aanraking met mensen of instellingen die de hulp goed kunnen gebruiken, en met wie ze anders misschien niet zo snel in aanraking komen.

Voor elk gewerkt uur mogen jongeren 4,5 euro van hun studieschuld aftrekken.

Een van de belangrijkste voordelen voor de student of scholier is dat deze diensttijd goed op het cv staat. Vaak hebben studenten en scholieren nog niet zoveel werkervaring, anders dan bij de horeca of in de lokale supermarkt. Vrijwilligerswerk geeft dan een grote boost aan hun ervaring. En voor de organisaties is het natuurlijk ook een mooie manier om in contact te komen met de steeds schaarser worden jongeren.

Voordelen voor de maatschappij

Ook voor de overheid en maatschappij worden de voordelen als groot gezien. De overheid heeft jarenlang bezuinigd op de zorg. Dit heeft tot gevolg gehad dat er grote tekorten in de thuiszorg en er dus veel vrijwilligers nodig zijn om deze tekorten op te vangen. Als er voldoende jongeren bijkomen die hier hun diensttijd willen doorlopen, kan dit helpen om de professionals te ontlasten.

Een maatschappelijke diensttijd zou jongeren bewust kunnen maken van de behoeften in de samenleving.

Daarnaast maakt zo’n maatschappelijke diensttijd jongeren bewust van de behoeften in de samenleving en zullen zij ook wanneer ze ouder zijn eerder naar anderen omkijken, zo is de hoop en de verwachting.

Maar… wie betaalt de diensttijd?

Om de financiering rond te krijgen wordt er verwacht dat zowel overheid als het bedrijfsleven meebetaalt. Helaas bestaan er op dit vlak momenteel veel twijfels. Het lijkt er namelijk op dat de financiering bijna 100% van overheidswege moet komen, een bedrag dat rond de 100 miljoen per jaar wordt geschat. Ruim 10.000 jongeren hebben zich op dit moment aangemeld voor een MDT-project, ongeveer 3% van het totaal aantal mensen in de doelgroep. Dit is nog veel te weinig om deze 100 miljoen euro te kunnen verantwoorden.

Of de maatschappelijke diensttijd een succes wordt? Dat zal moeten blijken.

Of de maatschappelijke diensttijd een succes wordt? Dat zal dus in de toekomst moeten blijken. Staatssecretaris Blokhuis zal de komende jaren moeten laten zien dat het niet een heel duur project wordt, waar maar weinig jongeren zich voor aanmelden, maar dat het juist in een belangrijke behoefte voorziet. Aan veel recruiters de taak om dat in de bedrijven in goede banen te leiden.

Over de auteur

Bram Louwers is initiatiefnemer van Perfectcv.nl

Lees ook

Dilemma op dinsdag: ‘Een wervingscampagne is de effectiefste manier om mijn organisatie op de kaart te zetten’

Je ziet ze steeds meer: wervingscampagnes. Het is slechts een van de vele manieren om je organisatie zichtbaar te maken, maar is het ook de meest effectieve? Of kun je je aandacht beter ergens anders op richten?

Een wervingscampagne is de effectiefste manier om mijn organisatie op de kaart te zetten

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Zijn wervingscampagnes het meest effectief als het gaat om het op de kaarten zetten van je organisatie? Of kun je je focus beter ergens anders op leggen? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Van vanaf 16 maart 2020 geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de Leergang Recruitment, waarin je alles leert om kandidaten te vinden en in beweging te brengen uitgaande van je eigen recruitmentkracht.