Dilemma op dinsdag: ‘Arbeidsmarktcommunicatie is alleen iets voor grote bedrijven’

Leuk, die focus op arbeidsmarktcommunicatie. Maar dat kost toch veel tijd en geld? Niet iedereen heeft daar toegang tot, dus dan zal het wel alleen interessant voor grote bedrijven zijn. Of is het ook zeker interessant voor kleinere bedrijven?

Arbeidsmarktcommunicatie is alleen iets voor grote bedrijven

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Kun je de focus op arbeidsmarktcommunicatie wel vergeten als je bij een klein(er) bedrijf werkt of is het voor iedereen weggelegd? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Van 13 t/m 14 februari geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, waarbij je je kennis kunt updaten en direct aan de slag kunt gaan voor jouw organisatie.

Wat kun je allemaal al met interactieve video in recruitment?

Waren we net een beetje eraan gewend vacatures te verrijken met video, dient zich de volgende innovatie alweer aan: interactieve video. Technisch is het al een tijdje mogelijk, maar toepassingen binnen recruitment waren we nog niet vaak tegengekomen. Tot nu toe dan, nu de jobmarketingexperts van Brockmeyer een manier hebben gevonden om laagdrempelig video’s interactiever te kunnen aanbieden. We spreken met marketingmanager Tim van Pelt over deze innovatie.

> Waarom deze stap?

‘Interactieve video is relatief nieuw, maar inmiddels bewezen effectief voor marketingdoeleinden. Doordat je met een interactieve video de kijker betrekt bij het verhaal in je video, krijg je een hogere betrokkenheid. Cijfers wijzen uit dat de interactieve video’s veel beter worden bekeken, maar vooral ook veel vaker worden uitgekeken. Daarnaast biedt het mogelijkheden om direct in je video te converteren. Doordat je hiermee een extra stap uit de candidate journey haalt, verhoog je de conversie ten opzichte van een normale video gemiddeld met maar liefst 12%.

‘Interactieve video’s worden niet alleen veel beter bekeken, maar vooral ook veel vaker worden uitgekeken.’

Als recruitment-innovator proberen wij recruitment steeds een stukje beter en makkelijker te maken voor onze klanten. Interactieve video leent zich hier perfect voor. Vooral ook omdat het aan de achterkant heel veel nuttige data biedt om de kwaliteit van de interactieve video en de candidate journey tot op details te monitoren is.

> Wat verwachten jullie ervan?

‘Video is natuurlijk niet meer weg te denken uit een goede recruitmentcampagne! Elke campagne, of die nu heel actiematig is of juist strategisch, krijgt veel meer aandacht met video. Daarnaast geef je met video potentiële kandidaten sneller en beter inzicht in de zaken die voor hen essentieel zijn. Dus wil je jouw doelgroep echt centraal zetten, dan kun je niet om video heen. En interactieve video versterkt dat nog eens.

‘Met een goede interactieve video creëer je de attentiewaarde die je in deze markt nodig hebt.’

Het is een gegeven dat marketing en recruitment steeds meer met elkaar verweven raken. Logisch ook, in een krappe werknemersmarkt. De schaarste zoals die in veel sectoren voelbaar is, dwingt werkgevers outside-the-box te denken om de beste kandidaten te werven. Met een goede interactieve video creëer je de attentiewaarde die je nodig hebt om op te vallen. Vooral ook om bijvoorbeeld de meer visueel ingestelde millennial te werven.’

> Hoe werkt het?

‘Wij geloven dat je expertise bij de expert moet halen. Dat betekent dat we intensief samenwerken met een collectief van gespecialiseerde bedrijven, elk met hun eigen kwaliteiten, om onze klanten zo optimaal mogelijk te helpen in hun recruitmentuitdagingen. In het geval van interactieve video is dat een videoproducent en een hostingpartij die de mogelijkheden tot interactiviteit biedt.

‘De doorlooptijd hangt af van hoe complex de video is.’

Samen met de klant en onze partners gaan we dan eerst rond de tafel voor een creatieve sessie. Hierin nemen wij de doelgroep en doelstellingen van de interactieve video door en gaan hierover brainstormen om vervolgens invulling te geven aan het ‘verhaal’ en de wensen van de klant. Als we dat helder hebben, wordt er een opnamedag ingepland en gaat de videoproducent aan de slag. Na oplevering van het ruwe materiaal wordt de video interactief gemaakt. De look and feel van de interactieve elementen, zoals buttons en formulieren, kunnen uiteraard helemaal op maat gemaakt worden in de huisstijl van de klant. De doorlooptijd hangt af van hoe complex de video is, maar eenmaal opgeleverd is het eindresultaat heel eenvoudig te tonen op elke website die javascript embed ondersteunt.

> Is dit voor iedereen met een vacature?

Wij hebben getracht dit product veel toegankelijker te maken dan als je zelf aan de slag gaat met interactieve video. Door ook hier collectief inkoopvoordeel door te rekenen aan onze klanten, is het ook mogelijk om interactieve video op vacatureniveau in te zetten. Maar onze verwachting is dat het hoofdzakelijk zal worden gebruikt voor strategische werving en ter versterking van het employer brand.

> Wat is allemaal interactief mogelijk?

The sky is echt the limit. Zoals met alles kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Een goed voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is, is natuurlijk de interactieve film Black Mirror: Bandersnatch op Netflix. Voor recruitment is een project op die schaal natuurlijk wel erg overdreven, maar het biedt wel een beeld van wat er mogelijk is door bijvoorbeeld gebruik te maken van storytelling.

Voor recruitment verwachten wij vooral dat praktische functionaliteiten meerwaarde zullen bieden. Denk aan de mogelijkheid om formulieren en een drag-and-drop-functionaliteit toe te voegen in je video. Hierdoor kun je bijvoorbeeld kijkers direct in de video laten solliciteren en hun cv laten uploaden.’

> Wat zegt dit volgens jullie over ‘de toekomst van recruitment’?

‘Nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals interactieve video, maken het mogelijk om het wervingsproces steeds optimaler in te richten, waarin de ervaring van de kandidaat steeds beter wordt. Strategisch en methodisch werven wordt steeds belangrijker. Om het optimale uit je wervingscampagnes te halen moet je redeneren vanuit jouw ideale kandidaat. Persona’s, content mapping en candidate journeys zijn hiervoor zinvolle hulpmiddelen. Dit geeft je inzicht in hoe je campagnecontent zo goed mogelijk kunt laten aansluiten bij je kandidaten om zo de beste kandidaten aan te trekken.

‘Niet voor niets heeft Facebook aangegeven dat in 2020 maar liefst 75% van hun content bestaat uit video.’

‘Nieuwe’ media als video zullen steeds belangrijker worden, simpelweg omdat de volgende generaties visueler ingesteld zijn. Niet voor niets heeft Facebook bijvoorbeeld al aangegeven dat in 2020 maar liefst 75% van hun content zal bestaan uit video. Video houdt namelijk 5 keer zoveel aandacht vast. Je kijker binden en (blijven) boeien wordt nog belangrijker. Interactieve video combineert deze twee cruciale factoren. Je bindt en boeit je ideale kandidaat en maakt optimaal gebruik van moderne media. Dat is echt ‘future proof’ recruiten!’

Lees ook

 

Funny Friday: targets gehaald? Dan vrijdagmiddag vrij

Drie maanden geleden bedachten de medewerkers van ISL Recruitment uit Bristol, tijdens een lunch een plan: wat als we nou eens vrij zouden krijgen op de vrijdagmiddag, als we tenminste 150 procent van onze targets voor die week hebben gehaald?

De omzet is naar eigen zeggen met maar liefst 41% verhoogd sinds dit plan is ingegaan.

Directeur Alan Furley kon het idee wel waarderen, en besloot zijn instemming eraan te geven. Geen slechte beslissing, want sinds de invoer van het systeem ging de omzet sky high. Het succes van het idee kwam voor Furley zelfs ‘als een shock’, zo zegt hij: de omzet is naar eigen zeggen met maar liefst 41% verhoogd sinds dit plan is ingegaan. Bovendien zeggen de werknemers ook gelukkiger te zijn geworden met hun baan.

Kortetermijndoel

Furley denkt dat het systeem zo goed werkt, omdat het gaat om een duidelijk kortetermijndoel: ‘Mensen merken dat als ze op dinsdag hun best doen ze drie dagen later daarvoor beloond worden in plaats van dat ze iets extra’s op hun loonstrookje zien na drie maanden. Bovendien is de sfeer op kantoor nu veel positiever.’ De maatregel stimuleert innovatie, en risico’s durven nemen, zegt Furley. Bovendien helpen collega’s elkaar nu vaker. Het team van 30 mensen heeft al 5 van de afgelopen 12 weken de targets gehaald en heeft bovendien 38% meer kandidaten aangenomen voor hun klanten.

The gift of time’, noemt Furley de bijzondere bonus. Jaloers dat jij wél op je vrijdagmiddag moet werken? Je zou dit artikel natuurlijk aan je baas kunnen laten lezen…

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Marion de Vries: ‘Vraag als recruiter in een sollicitatie altijd hoeveel budget er is’

Zonder budget kun je immers ook zelden resultaat boeken, stelt Marion de Vries, oprichter van The Reputationals en al meer dan 10 jaar trainer bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de laatste jaren als een van de twee docenten van de tweedaagse Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, die volgend jaar weer in februari gegeven wordt.  ‘Wat mij betreft zou je al bij je eigen sollicitatie ter sprake moeten brengen wat het budget is voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Maar helaas gebeurt dit vaak niet.’

‘Hoe verander je van ‘het meisje of de jongen van arbeidsmarktcommunicatie’ in een autoriteit?’

Ook hoe je draagvlak krijgt voor plannen, of hoe je als recruiter meer gezien wordt in de organisatie, zijn uitdagingen die ze vaak hoort van de studenten in de Bootcamp. Oftewel: ‘Hoe verander je van ‘het meisje of de jongen van arbeidsmarktcommunicatie’ in een autoriteit die gezien wordt als dé gesprekspartner voor HR, directie en communicatie? Hier besteden we in de twee dagen dan ook veel aandacht aan.’

‘Er is nu meer nodig dan standaard aanpak’

Ze krijgt daarin bijval van haar mede-docent Laura Baselaar, zelf ook een recruitment- en employer branding-specialist met meer dan 15 jaar ervaring. ‘De meeste organisaties hebben momenteel veel meer nodig dan een standaard recruitment-dienstverlening willen ze de problemen op de arbeidsmarkt aankunnen. Daarom is het denk ik ook een must om als recruiter of als medewerker arbeidsmarktcommunicatie zoveel mogelijk hierover te willen leren.’

‘Hoe formuleer of herijk je een duidelijke werkgeversboodschap, en pas je die toe in al je uitingen?’

Haar concrete tips. op dit moment? ‘Kies duidelijke doelen en KPI’s. Begin klein. Maar wat je ook gaat doen: doe het goed en compleet. Monitor de uitkomst en stel bij waar nodig. Breid vervolgens je activiteiten uit. Doe niet te veel tegelijk. En dan zul je zien: wat nu misschien nog losse ad-hoc lijntjes zijn, krijgt dan vanzelf vorm, structuur en planning.’ Tijdens de Bootcamp gaan deelnemers daarom aan de slag met ‘een pragmatisch stappenplan’, zegt ze. ‘Hoe ga je per doelgroep structureel naar de arbeidsmarkt communiceren, zowel in- als extern? En hoe formuleer of herijk je een duidelijke werkgeversboodschap, en pas je die toe in al je uitingen?’

‘Oogsten versus zaaien’

budget bootcamp arbeidsmarktcommunicatieVolgens Marion de Vries is de Bootcamp vooral heel geschikt om ‘balans’ te vinden tussen enerzijds de werving op korte termijn versus de instroom in de organisatie op de langere termijn. ‘Oogsten versus zaaien’, noemt ze dat ook wel. Je leert bijvoorbeeld hoe je aan data kunt komen om wervingsadviezen te onderbouwen, welke mogelijkheden er zijn om je werving met communicatie te ondersteunen en bovendien hou je er – gegarandeerd – een netwerk aan over dat je kunt raadplegen bij eventuele vragen in de toekomst. ‘De ervaring leert dat WhatsApp-groepen die hier ontstaan vaak nog járen na de training actief zijn.’

‘Twee dagen je volledig afsluiten van de buitenwereld, dat levert zóveel energie en nieuwe inzichten op.’

Ze bewaart zelf eigenlijk niets dan goede herinneringen aan de Bootcamps die ze tot nu toe gegeven heeft. ‘Twee dagen je volledig afsluiten van de buitenwereld en alleen maar bezig zijn met arbeidsmarktcommunicatie, dat levert zóveel energie en nieuwe inzichten op. Doordat je achter elkaar ermee bezig bent, krijg je goed inzicht in de verbanden tussen employer branding, relatiemanagement en directe werving. En ’s avonds in de bar ontstaan vaak nog nieuwe inzichten of stellen mensen vragen aan andere deelnemers over hoe zij dingen aanpakken. Dus naast heel nuttig is het vaak ook nog eens heel gezellig…’

Meer weten?

De tweedaagse Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie vindt weer plaats op 14 en 15 februari, in Ermelo. Wie nu boekt, krijgt er nog een kaartje voor Werf& Live bij cadeau. Er is ook een combikorting mogelijk voor wie zich samen met een collega inschrijft. Je kunt ook eerst nog het webinar over arbeidsmarktcommunicatie bekijken.

Wordt Indeed-uitdager Talent.com de next big thing in 2020?

Het is bijna onmogelijk om alle snelle ontwikkelingen bij te houden in de wereld van de recruitmenttechnologie. Bijna elke week duikt er wel ergens een bedrijf of bedrijfje op dat wordt geschetst als ‘the next big thing‘. En bijna even vaak gaat zo’n initiatief ook weer roemloos ten onder, en hoor je er nooit meer iets van. In het geval van het Canadese Talent.com zou dat wel eens anders kunnen zijn. Wordt dit hét bedrijf om rekening mee te houden in 2020?

Het bedrijf heeft zich voorgenomen het op te nemen tegen de Indeeds van deze wereld.

Het bedrijf heeft zich in elk geval voorgenomen het op te nemen tegen de Indeeds van deze wereld, en heeft daarvoor nu al vrij diep in de buidel getast. De banenzoekmachine heeft ongeveer 1,8 miljoen Canadese dollar (ruim 1,2 miljoen euro) betaald voor de domeinnaam Talent.com, zo meldt de Chad&Cheese-podcast. En met die domeinnaam wordt werelddominantie behalen een stuk beter bereikbaar, zo denken ook de podcastmakers.

Veel geld opgehaald

Niet alleen de goed te onthouden domeinnaam doet overigens hoge verwachtingen wekken. Het bedrijf heeft namelijk ook recent veel geld opgehaald: ruim 50 miljoen Canadese dollar. En met dat geld komen ook grootse plannen. Ze zijn op dit moment al actief in meer dan 75 landen, kennen een gestaag stijgend bezoek, maar willen dat nog veel meer aanjagen. En steeds meer deskundigen zeggen daar wel in te geloven.

Op de huidige neuvoo-site staan naar verluidt zo’n 30 miljoen vacatures, goed voor elke maand zo’n 70 miljoen hits.

Met de investering wil het bedrijf bijvoorbeeld meer dan 100 mensen aannemen in Noord-Amerika, en de omzet in 2020 verdubbelen. Ook moet de artificial intelligence die het platform zegt te gebruiken er een impuls mee krijgen. Op de huidige neuvoo-site staan naar verluidt zo’n 30 miljoen vacatures vermeld. Daar komen volgens het bedrijf zelf elke maand zo’n 70 miljoen hits op. In januari wil het dat getal al hebben opgekrikt tot ruim 100 miljoen. De site onderscheidt zich op dit moment niet alleen met veel geposte vacatures, maar ook met een ‘salariszoeker’ en een tooltje waarmee je snel een bruto/netto-berekening kunt doen. Maar het bedrijf heeft al aangekondigd hier meer functionaliteiten aan te willen toevoegen.

Lees ook

Hoe Alliander met een site vol verhalen de vacaturegroei te lijf gaat

Net als bij veel andere technische bedrijven rijst ook bij netwerkbedrijf Alliander het aantal vacatures de pan uit. Tegelijkertijd zien ze de bezoekersaantallen op de werkenbij-site, en ook het aantal sollicitaties, elk jaar weer een beetje afnemen. Nieuwe persoonlijke verhalen en slimme interactiemogelijkheden moeten het tij doen keren. Plus: een volledige integratie van de werkenbij-site met de corporate site, zodat de twee sites elkaar eindelijk versterken. Maar hoe geef je zoiets vorm? Product owner Dian Hoes en HR-tech innovatiemanager Marnix de Groot geven tekst en uitleg.

> Waarom een nieuwe site?

Hoes: ‘Zowel onze corporate als onze recruitmentsite waren sterk verouderd. En dan bedoel ik functioneel, technisch én qua content. Bovendien sloten ze op geen enkele manier op elkaar aan. Ze hadden aan de achterkant zelfs een ander content management systeem. Een gemiste kans. Beide sites waren overigens ook niet erg geschikt voor mobiel gebruik.’

‘Zowel onze corporate als onze recruitmentsite waren sterk verouderd. Functioneel, technisch én qua content.’

‘We zijn al langer bezig met sociale media. Maar de sites waren nauwelijks geschikt om bijvoorbeeld via WhatsApp te communiceren. En dat terwijl de kandidaat nu wel persoonlijke en 24/7 communicatie verwacht. Daar komt bij dat de look & feel niet meer passend was bij de organisatie en het werkgeversmerk. Bij de corporate site was daarnaast de wijze van navigeren niet instinctief, en werden diverse subsites ontwikkeld, omdat de corporate site niet in behoeften kon voorzien. Daar wilden we vanaf. Daarnaast waren ook veel van de teksten en foto’s flink aan vervanging toe.’

alliander hele site nieuw verhalen

De Groot: ‘We staan voor een enorme wervingsuitdaging. Door de energietransitie hebben wij de komende jaren honderden vacatures voor technici en IT’ers. Maar onze oude site kon de razendsnelle ontwikkelingen in arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk niet bijbenen. We wilden de e-commerce-ervaring ook op onze werkenbij-site creëren. Ook wilden we dat de sites aantrekkelijker werden voor potentiële kandidaten, en dat het makkelijker zou worden om te solliciteren, en ook makkelijker voor bezoekers om hun weg te vinden binnen de site. Daarnaast hadden we de wens om meer verhalen te vertellen over ons werk en het vakmanschap van onze collega’s te laten zien.’

> Hoe hebben jullie het aangepakt?

De Groot: ‘Begin dit jaar zijn Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatiespecialist Mirjam Boersma, Dian en ik met dit project begonnen. We hebben vervolgens een aanbesteding gedaan, die is gewonnen door Kaliber. Voor hen was dat ook best een uitdaging, want een corporate site en een recruitmentsite in één, dat zie je maar weinig. En we wilden juist wel een integrale aanpak. Daar heeft Kaliber een mooie oplossing voor ontwikkeld.’

‘We wilden één platform, met één uitstraling. Dat is uitzonderlijk in de markt.’

Hoes: ‘We wilden één platform, met één uitstraling. Dat is uitzonderlijk in de markt. Maar we vonden het wel nodig. Het afgelopen jaar hebben wij intern vooral veel aandacht besteed aan het maken van nieuwe content. Zo is zeker 90 procent van alle content vernieuwd. Dat hebben we gedaan rondom een belangrijke reden om voor Alliander als werkgever te kiezen: ‘Zet jouw talent in en geef vorm aan de energietoekomst van Nederland’. Dat zie je nu ook veel meer terug op de corporate pagina. Als de redactie daar bijvoorbeeld een artikel schrijft over het tekort aan technici, wordt er meteen intern gelinkt naar de bijpassende vacatures. Dat was tot voor kort onmogelijk.’

> Waarom zoveel focus op verhalen en interactie?

De Groot: ‘We merken dat de arbeidsmarkt verandert. Daadwerkelijk solliciteren is vaak een flinke hobbel voor mensen. Ze willen soms liever gewoon eerst even contact, een gesprek openen, voordat ze eventueel tot een sollicitatie overgaan. De oude site voorzag daar niet in, maar de nieuwe wel. Afgelopen woensdag hadden we bijvoorbeeld de eerste potentiële monteur die via WhatsApp contact heeft opgenomen. Zo willen we de drempel verlagen. En persoonlijke verhalen en video’s helpen daar ook erg bij.’

alliander site verhalen

Hoes: ‘De look & feel van de nieuwe site past veel beter bij de strategie van Alliander, omdat het werk beter zichtbaar is, en is volgens ons aantrekkelijk voor diverse doelgroepen. Diversiteit is door de hele site een aandachtspunt. De site nodigt bovendien niet alleen uit tot solliciteren, maar ook om in gesprek te gaan via WhatsApp, e-mail, door te bellen of door een evenement te bezoeken. Daarnaast hebben we het aantal stappen tot aan een sollicitatie in de site teruggebracht. Zo willen we ook de drempel verlagen.’

‘We hebben het aantal stappen tot aan een sollicitatie in de site teruggebracht.’

De Groot: ‘We merkten dat voor veel bezoekers de homepage allang niet meer de eerste ingang was. Ze kwamen via Google, of via sociale media, vaak meteen op een vacaturepagina of contentpagina terecht. Daar speelt de nieuwe site ook veel beter op in, met speciale campagnepagina’s voor diverse doelgroepen. Bovendien hebben we een betere zoekfunctie gecreëerd. We hebben nu meer dan 200 vacatures openstaan, dan is een goede filtering wel belangrijk natuurlijk. En we kunnen bijvoorbeeld ons aanbod van evenementen daar ook beter op afstemmen.’

> Zijn jullie nu klaar?

De Groot: ‘Wat we nu hebben is eigenlijk een MVP, een minimum viable product. We hebben de site op een heel agile manier tot stand gebracht, veel samen met de interne klanten. Maar we werken dus ook via een systeem van continuous improvement, en willen de site de komende maanden dus ook steeds verder verbeteren met nieuwe optimalisaties en updates, op basis van behoefte.’

alliander site

Hoes: ‘Natuurlijk zijn we nog niet klaar. We zijn live gegaan met een product waar we heel tevreden over zijn. Maar we willen meer! De online ontwikkelingen gaan snel en daar willen wij op inspelen. De komende tijd gaan we daarom nog flink doorontwikkelen, waardoor de sites nog persoonlijker worden voor de verschillende doelgroepen.’

> En wat houdt dat concreet in?

Hoes: ‘We willen de site in 2020 graag verder ontwikkelen met een gedifferentieerde ervaring voor de bezoeker. We willen bijvoorbeeld de opbouw van het sollicitatieformulier aanpassen per functie. Nu krijgt iedereen nog hetzelfde formulier, maar dat willen we graag per functiegroep tweaken. Van een finance professional heb je immers andere gegevens nodig dan van een monteur of technicus.’

‘Van een finance professional heb je andere gegevens nodig dan van een monteur.’

De Groot: ‘Ook gaan we werken aan Total Talent Acquisition. We hebben zo’n 1.000 flexmedewerkers, en eigenlijk willen we kijken of we de werving daarvan ook via onze site kunnen ontsluiten, door een koppeling met Nétive. Dat klinkt misschien niet heel revolutionair, maar in de markt blijkt dat wel zo te zijn.’

alliander verhalen

‘Daarnaast zijn we van plan volgend jaar ook CRM-tooling te implementeren. Dan kunnen we nog persoonlijker communiceren met de verschillende doelgroepen. Zo kunnen we hen bijvoorbeeld persoonlijk uitnodigen voor een evenement dat bij hen past. Eigenlijk willen we alle gesprekken vóórdat je solliciteert hiermee faciliteren. Zo creëren we deelconversies. Denk ook aan dingen als een smart chatbot, conversational marketing, talentpooling, of job alerts. We willen de complete laag tussen het eerste bezoek aan de site en de daadwerkelijke sollicitatie veel verder ontwikkelen.

‘We laten volgend jaar ook op een landkaart projecten in de buurt van de kandidaten zien.’

Hoes: ‘Een andere leuke innovatie is dat we ons werk in de regio zichtbaarder willen maken voor kandidaten. We merken dat kandidaten, vooral voor monteursfuncties, zich heel lokaal oriënteren. Daarom laten we volgend jaar ook op een landkaart meer projecten in de buurt van de kandidaten zien.’

Lees ook:

Het sollicitatiegesprek als vragenvuur? Met een stapel kaartjes wil dit ziekenhuis er vanaf

Bij het Delftse Reinier de Graaf-ziekenhuis doen ze dingen graag een beetje anders. Zeker als het om werving en selectie gaat. Met het spreekuur voor afgewezen sollicitanten wist het in 2018 zelfs een Werf& Award te winnen. Ook een 360-graden-video om operatieassistenten te werven viel op, net als de violisten die ooit werden ingezet en het wandelend sollicitatiegesprek.

‘Hoe beter we kunnen inschatten of iemand bij ons past, hoe beter onze selectie.’

En nu is er dan een stapel kaartjes ontwikkeld, met open en meerkeuzevragen. Een beetje zoals Triviant of 30 Seconds, of de filosofische Teatopics-theezakjes van Pickwick, maar dan zijn de vragen op deze kaartjes ontwikkeld rondom de drie kernwaarden van de organisatie, aldus recruiter Inge de Glopper. ‘Bij een sollicitatiegesprek is het uiteraard belangrijk om na te gaan of een kandidaat past bij de organisatie. Hoe beter we dat kunnen inschatten, hoe beter onze selectie. Daarom hebben we zogenoemde kernwaarden-kaartjes laten maken. Deze kaarten kunnen sollicitanten tijdens het gesprek pakken en beantwoorden, maar wij kunnen ze ook beantwoorden. Zo wordt een sollicitatiegesprek veel meer een gesprek dan een vragenvuur. We leren elkaar kennen van persoon tot persoon. Zo kunnen we ook beter vaststellen of iemand bij onze organisatie past of niet.’

Kaartjes voor nieuwsgierigheid

Het idee van de kaarten kwam voort uit een brainstorm die enkele maanden geleden plaatsvond op de afdeling P&O. ‘Ik droeg toen dit idee aan’, vertelt De Glopper. ‘Mijn teamgenoten waren meteen enthousiast. Daarna hebben we met het team de vragen geformuleerd. Sommige vragen gaan over werk, andere vragen juist helemaal niet. Zo hebben we voor de kernwaarde ‘Eigen inbreng’ bijvoorbeeld de vraag wanneer iemand voor het laatst iets gedaan heeft waar niet om gevraagd werd. Voor de kernwaarde ‘Oprechte aandacht’ vragen we onder meer hoe mensen goed voor zichzelf blijven zorgen wanneer de werkdruk hoog is.  En voor de kernwaarde ‘Grensverleggend’ hebben we een vraag die ingaat op hoe nieuwsgierigheid iemand verder heeft geholpen.’

‘Door de kernwaardenkaarten ontstond laatst een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord.’

De recruiters gebruiken de kaartjes overigens (nog) niet bij elk sollicitatiegesprek, vertelt De Glopper. ‘We laten het afhangen van hoe een gesprek verloopt en kijken ook naar de functie. Laatst had een van mijn collega’s een verpleegkundige op sollicitatiegesprek. Vanwege de kernwaardenkaarten ontstond toen een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord. Dat zorgde ervoor dat de kandidaat ontdooide en zij veel minder zenuwachtig werd. De kaarten kunnen dus ook echt het ijs breken.’

Lees ook:

Hier moet je op letten als je voor videorecruitment kiest

Er rukt steeds meer HR-technologie op in het recruitmentproces. Volgens het Global Human Capital Trends survey ziet 68 procent van de respondenten de rol van technologie zelfs ook nog stijgen de komende jaren. Videorecruitment maakt daarvan een belangrijk onderdeel uit. Steeds meer organisaties zien in video een sterk instrument om makkelijker toptalent over de hele wereld te kunnen werven en selecteren.

Videorecruitment maakt het voor organisaties:

  • makkelijker een authentiek employer brand neer te zetten
  • de kandidaatervaring te verbeteren
  • de time-to-hire te verkorten
  • een fair en enthousiasmerend proces neer te zetten
  • de quality-of-hire te verbeteren.

buyers guide videorecruitmentDe voordelen zijn dus duidelijk. Maar hoe kies je vervolgens een provider die het best tegemoetkomt aan jouw wensen? Welke factoren moet je dan in ogenschouw nemen? Cammio, zelf een doorgewinterde leverancier van videorecruitmentsoftware, heeft de overwegingen en vragen die je jezelf kunt stellen op een rij gezet in een nieuwe buyer’s guide. Om welke vragen gaat het dan zoal?

#1. User experience

  • Is het platform dat je wil gebruiken gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor iedereen die erbij betrokken is?
  • Geeft het je kandidaat een VIP-ervaring?
  • Is de user interface eenvoudig en intuïtief?
  • Ondersteunt het platform het gebruik van meerdere talen, voor zowel de kandidaat als de recruiter?
  • Biedt het platform een extensieve Q&A-sectie, en live chat support?
  • Werkt het platform direct op alle devices, dus zonder extra software downloads of installaties?

#2. Employer Branding

Een sterk werkgeversmerk bepaald of gekwalificeerde kandidaten zich bij jouw organisatie willen aansluiten – of liever bij een ander. Welke tools je gebruikt is daarbij ook van invloed. Let dus op de volgende vragen:

  • Biedt het platform de mogelijkheid om samen videovacatures te maken?
  • Trekt het platform kandidaten aan met een duidelijke call-to-action?
  • Biedt het platform een volledig aanpasbare branded candidate interface?
  • Kun je er introducerende (en afsluitende) video’s en company trailers mee tonen?

#3. Product features

Dat het er goed uitziet is belangrijk, maar er is meer nodig voor een goed videorecruitmentplatform. Welke functionaliteiten wil je zeker terugzien? Daarbij helpen de volgende vragen:

  • Is het interviewformat aanpasbaar voor elke vacature?
  • Kun je het aantal herhaalpogingen voor een kandidaat instellen?
  • Kun je de antwoordtijd voor een kandidaat aanpassen?
  • Zijn zowel live als niet-live interviewformats te gebruiken?
  • Biedt het platform een review-optie om kandidaten uitgebreid te beoordelen?
  • Kun je de video-interviewfunctionaliteit inpassen in het sollicitatieformulier?
  • Biedt het de mogelijkheid van een ‘vragen-bibliotheek’, om je vragen te managen?
  • Is er ‘smart scheduling’ beschikbaar voor live interviewafspraken met kandidaten?
  • Bevat het platform geïntegreerde tools om assessments en andere data te analyseren?

#4. Implementatie en advies

Waarschijnlijk is videorecruitment een nieuw onderdeel van je werving- en selectieproces. Daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe een leverancier dit systeem bij je implementeert en vervolgens ook ondersteunt. Denk aan vragen als:

  • Biedt de leverancier voldoende training?
  • Voorziet de leverancier ook in advies over je proces?
  • Heeft de leverancier een alomvattend implementatieprogramma?
  • Is er een aparte client success manager die je ondersteunt?
  • Garandeert de leverancier onbeperkte steun met een korte responstijd?

#5. Integratiemogelijkheden

Technologie voor videorecruitment komt het best tot zijn recht als je het naadloos in het hele werving- en selectieproces of zelfs je hele HR-ecosysteem weet te integreren. Daarom weegt ook mee in hoeverre jouw gekozen videosysteem zich laat integreren met je andere systemen. Denk daarbij aan vragen als:

  • Heeft het platform een toegankelijke, open API voor ATS integraties?
  • Ondersteunt het systeem de implementatie van Online Assessments in de videorecruitment-workflows?
  • Zijn er custom integrations mogelijk?
  • Worden standaard integraties met een brede range aan HRIS- en ATS-systemen geboden?

buyer's guide cammioMeer weten?

Dit zijn enkele vragen die je jezelf moet stellen voordat je besluit in zee te gaan met een videorecruitmentplatform. Benieuwd naar alle vragen? Download dan hier de hele buyer’s guide. 

Opvallend: 1 op 1.000 vacatures is nu voor… een Kerstman

Wat doe jij in de kerstvakantie? Stel de vraag, en velen zullen dit jaar antwoorden: ‘Werken’. De praktijk leert dat er elk jaar in de kerstperiode meer vraag is naar personeel, constateert banenzoekmachine Jobrapido. Die banen zijn vooral te vinden in de sectoren recreatie, retail en logistiek. Die laatste sector telt deze maand zelfs het grootste aantal vacatures. De enorme berg pakketjes die op tijd voor Kerst geleverd moet worden maakt logistieke inzet van maar liefst 25.000 extra mensen noodzakelijk, van wie de meesten in distributiecentra en bezorging.

Ook de retailbranche heeft veel extra krachten nodig: er zijn meer dan 8.000 vacatures voor winkelmedewerkers, store managers en salesmedewerkers op de site te vinden. Andere interessante branches voor vacatures blijken toerisme en horeca. Mede als gevolg van de aanstaande wintervakanties bieden bedrijven in deze branches meer dan 4.000 banen aan voor barkeepers, bedienend personeel, restaurant-managers, receptionisten, afwassers en ski-instructeurs.

40 Kerstmannen gezocht

Onder de vele seizoensgebonden vacatures op de site vallen ook die voor vrijwilligers bij goede doelen. Ngo’s zoeken veel mensen ter ondersteuning voor de vele acties rond de feestdagen. En opvallend zijn dus ook de 40 vacatures voor een… Kerstman.

‘De vakantieperiode is hoogseizoen, vooral in de retail en recreatiebranches.’

‘De vakantieperiode associëren we meestal met uitrusten onder de boom. Maar het is tegelijk ook hoogseizoen voor zowel werkzoekenden als werkgevers, vooral in de retail en recreatiebranches’, aldus Filippo Meraldi, vice president marketing & communication van Jobrapido. Om vraag en aanbod zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen zet de vacaturezoeksite zijn eigen Smart Intuition Technology ™ en de kracht van Programmatic Recruitment in.

In Amerika veel werk voor de Kerstman

Niet alleen in Nederland blijkt trouwens veel werk voor de Kerstman beschikbaar, ook in Amerika. In de VS is het aantal ‘seasonal workers’ van oudsher al heel hoog, maar dit jaar lijkt het nog wel meer dan ooit. Zo zoekt Amazon dit jaar zo’n 200.000 (!) extra mensen rond de feestdagen, twee keer zoveel als vorig jaar. Concurrenten Target en Kohl willen de klus klaren met respectievelijk 130.000 en 90.000 extra ‘seasonal workers‘. En daar komen bijvoorbeeld nog eens 100.000 extra tijdelijke krachten voor pakketbezorger UPS bij.

Met 5 of 6 weken de Kerstman spelen verdien je in de VS wel 10.000 tot 60.000 dollar.

De baan van Kerstman is trouwens naar verluidt zeker een van de best betaalde banen in het feestseizoen. Mag je in een grote ‘Mall‘ de rol van Santa Claus vervullen om kinderen te vermaken, dan staat daar soms wel een inkomen van 10.000 tot 60.000 dollar tegenover. Te verdienen in 5 tot 6 weken, welteverstaan.

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Investeren in arbeidsmarktcommunicatie is zonde van het geld’

Je focussen op arbeidsmarktcommunicatie kost veel tijd en inzet. Bovendien is het iets wat je inzet voor de langere termijn, waardoor je een lange adem moet hebben. Hoe houd je dan het uiteindelijke resultaat inzichtelijk? En en betekent dit dat arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk zonde van je tijd is en je je beter op andere dingen kunt focussen? Of vind jij het juist wel van belang?

Investeren in arbeidsmarktcommunicatie is zonde van het geld

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Kunnen we arbeidsmarktcommunicatie de deur uit doen of is het juist een essentieel onderdeel van het vak van een recruiter? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Van 13 t/m 14 februari geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, waarbij je je kennis kunt updaten en direct aan de slag kunt gaan voor jouw organisatie.

Funny Friday: lachend de decembermaand door

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, staan

job interview tweets 12

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: meme en tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, tekst

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: 4 mensen, lachende mensen, tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 6 mensen, lachende mensen, tekst

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Met deze 6 podcasts over bijprojecten wil ABN Amro meer IT’ers werven

Tikkie is natuurlijk hét schoolvoorbeeld. Ontstaan als een ‘side project‘ van een aantal bankmedewerkers, en inmiddels zo’n 5 miljoen gebruikers, goed voor zo’n 200.000 Tikkies per dag. En natuurlijk speelt in het grote gebruik de ‘fun’-factor een grote rol. Sterker nog; je zou zomaar kunnen beweren dat de lollige gifjes aan het eind van een Tikkie héél ABN Amro een beetje meer cool hebben gemaakt.

Je kunt stellen dat de lollige gifjes van Tikkie héél ABN Amro cooler hebben gemaakt.

Maar Tikkie is zeker niet het enige ‘side project‘ van ABN Amro-medewerkers. Zo ontwikkelde ene Deniz zijn eigen smart mirror omdat hij van mening is dat je de tijd tijdens het tandenpoetsen efficiënter kunt benutten. En Bastiaan, die automatiseerde vrijwel zijn hele huis.

Drijfveren en doelen

Het zijn zulke verhalen die de basis vormen van een nieuwe podcastserie die de bank recent heeft gelanceerd. Via Spotify, Apple Podcasts en andere kanalen zijn de podcasts te beluisteren. Het gaat om projecten, vaak van technologische aard, die mensen naast hun dagelijkse werk ontwikkelen. Deniz en Bastiaan van ABN Amro komen er in voor, maar ook mensen die elders werken, maar succes hebben met hun eigen side project. Zoals Björn, die, na gefascineerd te zijn geraakt door the Knight Rider, besloot een echte, werkende versie van KITT na te bouwen. Waarna nog meerdere levensgrote, op afstand bestuurbare auto’s volgden.

ABN Amro wil met de verhalen vooral mensen aanspreken die in de IT werken of daar affiniteit mee hebben. Of zoals Employer Brand Specialist Maaike Scholtens het uitlegt: ‘IT’ers zijn momenteel een moeilijk te werven doelgroep. Het is voor ons dan ook belangrijk om hen op een relevante en authentieke manier aan te spreken. Daarom delen we onze interesse op innovatiegebied met deze groep, op een manier die hen aanspreekt. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse IT’ers naar podcasts luisteren. Daarom was het voor ons een logische keuze om de verhalen in podcastvorm te vertellen.’

Woonkamer-Willie Wortels

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg tech guys en girls die ieder vrij moment van de dag aangrijpen om te werken aan hun IT-side project’, zo wordt de podcast op Spotify aangekeild. ‘Wat drijft deze woonkamer-Willie Wortels? En wat kunnen we van ze leren? Je hoort het in de Side Project Show!’

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg die werken aan hun IT-side project.’

‘Na The Lockdown, de campagne voor IT’ers in 2018, wilden we weer iets spraakmakends neerzetten voor onze IT-wervingsdoelgroep’, verklaart Scholtens het initiatief. ‘Vorige keer haakten we in hun belevingswereld aan op gamen, deze keer is het medium podcast gekozen. Dit vanuit het inzicht dat het een enorm populair medium onder deze doelgroep is, zoals recent gepubliceerd onderzoek ook laat zien.’

podcast abn amro

Vanuit HR-oogpunt bracht de bank eerder dit jaar al een podcast uit, samen The Next Web, over het thema ‘human trafficking’, en hoe data van de bank helpen om moderne slavernij te voorkomen. Dat smaakte naar meer, aldus Scholtens: ‘We willen via storytelling ABN Amro positioneren als innovatieve werkgever bij de wervingsdoelgroep. Om hen vervolgens te enthousiasmeren voor een IT-vacature.’

Primeur: audio-advertising

De doelgroep wordt volgens haar op de verhalen gewezen via ‘een uitgebalanceerd mediaplan’. ‘Via online media bereiken we in de See-fase onze doelgroep met de boodschap dat we deze podcastserie lanceren, omdat we heel positief staan tegenover mensen die aan side projects werken. In de Think-fase erna enthousiasmeren we hen voor de specifieke afleveringen om ze vervolgens in de Do-fase geretarget te verleiden om op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures. Verder maken we gebruik van branded content en zetten we voor het eerst ook audio-advertising in.’

‘In de Do-fase verleiden we de doelgroep om zich op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures.’

De podcastserie is bedacht en gerealiseerd in samenwerking met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR, dat eerder ook de eerste mobile AR-Escape Room The Lockdown ontwikkelde voor de bank. Senior creative Oscar Flinterman: ‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein en leven van mensen die spannende dingen bedenken én maken. Een onderwerp wat normaal te weinig aandacht krijgt.’

‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein van mensen die spannende dingen maken.’

De ‘Side Project Show’ bestaat uit zes afleveringen van ongeveer een half uur. Elke week zal een nieuwe aflevering toe worden gevoegd. De podcast wordt geproduceerd door Dag en Nacht Media. De presentatie is in handen van Bram van Dijk. Het sounddesign is van Studio Kloaq.

Lees ook: