Omschrijving van de case
Voor maar weinig werkzoekenden is Alliander een bekende naam. Zeker bij (hbo/wo-)starters op de arbeidsmarkt hebben we te maken met een grote uitdaging rondom de naamsbekendheid en de (te lage) instroom voor de traineeships. We kunnen er niet omheen: om young professionals te bereiken, heb je verfrissende en authentieke video’s nodig. Daarom hebben we een serie vlogs laten maken door onze trainees. Door hen te laten vloggen kunnen we het doel en de uitdagingen van een traineeship bij Alliander op een authentieke, leuke en inspirerende manier onder de aandacht brengen.
Samen met onze trainees hebben we eerst bepaald welke thema’s we onder de aandacht willen brengen. We kwamen uit op:
- Inhoud traineeship (voorstellen)
- Leerdoelen
- Sfeer bij Alliander
- Project waar ze aan werken
- Collega’s & medetrainees
- Uitdagingen & toekomstperspectief
En toen? Aan de slag! We selecteerden zes trainees om voor ons te gaan vloggen, waarbij we vooral keken naar hun creativiteit en de tijd die ze in de filmpjes konden stoppen. Daarna volgde uiteraard een korte training.
Leuke, opvallende en spontane beelden
Tijdens een vlogperiode stond steeds een van de eerder beschreven thema’s centraal. Die vormde de rode draad voor de video. Tijdens hun filmweek legden ze vervolgens de leukste, opvallendste en meest spontane beelden vast. De trainees waren zelf verantwoordelijk voor de vlogs en zaten ook in de feedbackronde. Zo bleef het hun eigen verhaal en hadden ze direct invloed op het eindresultaat.
Om de content bij de doelgroep te krijgen, hebben we het op verschillende manieren verspreid.
Om de content bij de doelgroep te krijgen, hebben we het op verschillende manieren verspreid. De keuzes die wij hebben gemaakt zijn gebaseerd op de voorkeuren van de doelgroep (focus op online & social):
1. Landingspagina gebouwd op de careersite:
- Vlogpagina;
- Interviewpagina per trainee;
- WhatsApp-component.
2. Social campagne Facebook, LinkedIn, YouTube:
- Posts op eigen social media kanalen;
- Social campagne;
- WhatsApp-ad.
3. Bedrijvendagen/studieverenigingen.
Wat was de impact van de case?
Allereerst: in april zijn 16 trainees gestart. Er zijn in deze klas minimaal twee trainees aangenomen die via een van de vlogs bij Alliander hebben gesolliciteerd!
Er zijn in de meest recente traineeklas minimaal twee trainees aangenomen die via een van de vlogs bij Alliander hebben gesolliciteerd.
Daarnaast: een van belangrijkste doelen was om de naamsbekendheid onder de doelgroep (hbo/wo-starters) te verhogen en een voorkeurspositie te creëren. Uit onderzoek van Brandchart blijkt dat de naamsbekendheid onder doelgroep is verdubbeld van 5,14% in 2018 naar 10,17% eind 2019. De voorkeurspositie is 20% toegenomen. Op Facebook, LinkedIn en YouTube samen zijn de vlogs 348.000 keer vertoond en 74.000 keer bekeken. De vlogs zijn op de website meer dan 1.600 keer bekeken. Van de bezoekers keek 52% de vlogs helemaal af! Vanuit de vlogs is 478 keer contact opgenomen met een recruiter.
Vanuit de vlogs is 478 keer contact opgenomen met een recruiter.
Het aantal sollicitaties is met 10% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorige jaar en ze zijn bovendien van hogere kwaliteit. Van een van de geïnteresseerden kregen we terug: ‘Je krijgt direct een oprecht beeld van de mensen. Daar kun je jezelf goed in herkennen.’ Leuke toevoeging: een van de sollicitanten herkende uiteindelijk één van zijn gesprekspartners uit de vlogs.
Van de geïnteresseerden binnen de doelgroep (24-34 jaar) op social media was 56% vrouw en 44% man.
Door de toename en de hogere kwaliteit van de sollicitaties is voor het eerst sinds 2018 weer een volledige klas gestart. Trots zijn we op het feit dat 6 van de 11 technische trainees vrouw zijn. Meer vrouwen in de techniek is een strategisch thema. De vlogs hebben hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Van geïnteresseerden binnen de doelgroep (24-34 jaar) op social media was 56% vrouw en 44% man.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het maken van vlogs is niet nieuw, maar de manier waarop Alliander dit heeft aangepakt laat zien dat je nog steeds op zoekt kunt gaan naar een creatieve invulling. Deze vorm van (interne) user generated content is bedacht én uitgevoerd door de trainees en ze zijn betrokken bij de edit en het uiteindelijke resultaat. De casus bewijst dat authentieke content toegevoegde waarde levert.
De casus bewijst dat authentieke content toegevoegde waarde levert.
De vlogs helpen studenten een oprecht beeld te krijgen van de organisatie en het werk van een trainee. Daarnaast helpen de video’s ook om de naamsbekendheid van Alliander onder de doelgroep te vergroten. En niet onbelangrijk: de interne trots. Zowel de trainees als andere collega’s zijn supertrots op het eindresultaat!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Alliander:
- Speciale dank aan de trainees: Atze Peters, Bruno Bekhuis, Rosan Schotpoort, Maarten Boland, Sefanja Slot, Yaël van Pomeren.
- Arbeidsmarktcommunicatie: Dian Hoes, Gino van der Hoven, Marie-José van der Linden, Mirjam Boersma, Marnix de Groot, Jesper de Rek.
- Recruitment: Annalyn Brugman, Godelief Wosten.
Full Frame:
- Joanne Hakkert, Joris Vorselaars.
Lees meer
Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020