Oké, het gaat niet om volwaardige banen. Mensen zullen er waarschijnlijk geen 40 uur per week inkomensverlies mee kunnen opvangen. Maar opvallend nieuws is het desondanks zeker. In dezelfde week waarin opnieuw miljoenen Amerikanen een werkloosheidsuitkering moesten aanvragen (de afgelopen 5 weken kwamen er al 26 miljoen aanvragen bij), maakte Instacart bekend een kwart miljoen extra mensen te zoeken.
Als de huidige wervingsronde is afgerond werken er in totaal 750.000 mensen voor de start-up.
En dat was nadat het in maart ook al eens zo’n aantal mensen aan het personeelsbestand wist toe te voegen. Toen waren het er zelfs nog iets meer: 300.000. Als de huidige wervingsronde (succesvol) is afgerond zullen er in totaal 750.000 mensen voor de start-up uit San Francisco in Canada en de Verenigde Staten aan het werk zijn.
Die mensen doen boodschappen
Wat die drie kwart miljoen mensen doen? In het kort gezegd: boodschappen. Maar dan niet voor zichzelf, maar voor anderen. De dienstverlening van het bedrijf groeide het afgelopen jaar met maar liefst 500 procent, en de waarde van het boodschappenkarretje met gemiddeld 35 procent. Met de enorme wervingsopgave wil Instacart zijn belofte aan klanten weer terugbrengen naar ‘same-day’ en zelfs ‘one-hour-delivery’. Iets wat de afgelopen tijd zelden lukte.
Met de enorme werving wil Instacart zijn belofte weer terugbrengen naar ‘one-hour-delivery’.
Het bedrijf kwam recent overigens niet alleen onder vuur te liggen van klanten, maar ook van de medewerkers, omdat het personeel onvoldoende beschermingsmiddelen wist te bieden. Het leidde zelfs tot stakingen. Maar desondanks is de vraag nu zo hard aan het groeien, dat het toch een grote uitbreiding aan medewerkers zoekt. Tegelijk wordt beloofd meer aan bescherming te doen. Om als medewerker in de app in te loggen moet je bijvoorbeeld nu een dagelijkse gezondheidscheck bij jezelf uitvoeren. Bij een klein kuchje, lichte koorts of ademhalingsproblemen, word je vervolgens meteen uitgelogd. Ook kunnen medewerkers nu hun boodschappen afleveren zonder contact met de klant te hoeven maken.
Geen motivatiebrief of sollicitatiegesprek
Om aan alle vragen van klanten, winkels en medewerkers tegemoet te komen, wordt bovendien het zogeheten ‘Care-team’ flink uitgebreid. Begin maart telde dit team zo’n 1.200 vertegenwoordigers, dit is de afgelopen weken uitgebreid tot 3.000, maar moet in mei maar liefst 18.000 (!) mensen tellen. De 15.000 extra mensen zijn de afgelopen weken allemaal aangenomen, en worden momenteel – zoveel mogelijk op afstand – getraind en ingewerkt.
Instacart is in sneltreinvaart een prominent voorbeeld van de platformeconomie aan het worden.
Het bedrijf breidt ook uit in dienstverlening. Zo sloot het de afgelopen weken een samenwerking met winkelketen Costco, waardoor mensen nu ook medicijnen (op recept) thuisbezorgd kunnen krijgen. Instacart is zo in sneltreinvaart een van de meest prominente voorbeelden van de platform- en gig economy aan het worden. Een zware selectie is er niet. Een sollicitatieprocedure komt er eigenlijk niet aan te pas. Geen motivatiebrief, geen sollicitatiegesprek, alleen een backgroundcheck. Er zijn een paar basisvereisten, zoals dat je over een auto moet beschikken, en over een smartphone. Als je vervolgens de app downloadt en je inschrijft, kun je in vrijwel alle gevallen binnen enkele dagen je aanmelden voor een klus bij jou in de buurt.
Bepaald niet de enige
De opgave van een kwart miljoen te werven mensen is natuurlijk enorm veel. En er is ook geen ander bedrijf dat aan dat aantal komt. Maar desalniettemin vielen de afgelopen weken in Amerika ook best enkele andere grote wervingsklussen op. Vooral in de categorie ‘boodschappen’ en ‘bezorging’. Wat te denken van Walmart dat aankondigde 150.000 mensen extra te zoeken? Of Amazon, dat het houdt op zo’n 100.000 mensen erbij? Samen toch ook een kwart miljoen…
De afgelopen weken vielen in Amerika ook best enkele andere grote wervingscampagnes op.
En dan staan verder ook grote aantallen op het lijstje van bijvoorbeeld CVS Health (50.000), Dollar General (50.000) Kroger (20.000), Papa John’s (20.000), Domino’s (10.000), Walgreens (9.500) en Pizza Hut (30.000). En in Nederland waren het Picnic, AH, Coop en Jumbo die bekendmaakten al enkele honderden extra mensen te hebben geworven voor hun bezorgdiensten. Het zal ongetwijfeld niet genoeg zijn om de grote baanverliezen aan de andere kant te compenseren. Maar het zal hoe dan ook gelukkig wel weer een hoop werk betekenen voor de recruiters bij die bedrijven.