Ook Enexis komt met eigen toepasselijke escape room: de Powerhouse

Stel je eens voor: 2022. De WK-finale, Nederland tegen Duitsland. Pleinen vol met juichende voetbalsupporters, miljoenen voor de tv. Maar dan opeens … valt de stroom uit! Het hele plein in paniek! En jij bent als Enexis-monteur het dichtst bij het transformatorhuisje waar de storing lijkt te zitten. Lukt het jou om de kabelmof te plaatsen zodat het plein weer stroom heeft? Je hebt 15 minuten… Succes!

Lukt het jou om de kabelmof te plaatsen zodat het plein weer stroom heeft?

Vanaf januari is eraan gewerkt. Een idee destijds van de trainees van Enexis. En nu, een week geleden, werd de Powerhouse dan écht opgeleverd. Een escape room, maar dan in de vorm van een transformatorhuisje. Met een opdracht die nogal technisch van aard is. Speciaal gemaakt voor de werving van (voornamelijk) technisch personeel, vertelt corporate recruiter Leroy Meurs.

enexis powerhouse escape room

Technische opdrachten

De opdrachten in de escape room zijn dan ook bijna allemaal technisch van aard, vertelt Meurs. ‘Zo kunnen we meteen zien hoe kandidaten hun technische skills inzetten, hoe ze samenwerken, en hun gedrag observeren. We willen dit gaan inzetten op beurzen, events en open dagen.’ Niet dat het meteen als een assessment moet worden gezien, benadrukt hij. ‘Het is niet zo: wie het snelste eruit komt, heeft de baan. Je moet er wel een beetje technisch inzicht voor hebben. Maar het is vooral voor de fun, de promotie van ons werkgeversmerk, en de netbeheerbranche, bedacht.’

‘We willen dit gaan inzetten op beurzen, events en onze open dagen.’

Ja, zo beseft hij ook, het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat die beurzen en events er weer zijn – en mensen de escape room dus daadwerkelijk kunnen betreden. ‘Helaas wel ja. Maar hier gaan we veel plezier aan beleven, daar ben ik van overtuigd. We merken namelijk op de events en beurzen die we eerder gedaan hebben dat deze doelgroep graag bezig is en praktisch is ingesteld. Ze krijgen op deze manier meteen een beeld van de Enexis Groep en wij van hen.’

enexis powerhouse

Schaarsteberoepen

De technici die de Enexis Groep werft behoren tot de meest schaarse doelgroepen op de huidige arbeidsmarkt. Om in het (verwachte) tekort te voorzien, kwam het netwerkbedrijf eerder al met een BBL-opleidingstraject, waarbij 16-jarigen direct van het vmbo worden aangenomen, om – na een opleiding – als monteur aan de slag te kunnen. Ook is Enexis in een pilot aan het kijken of ze statushouders (versneld) kunnen klaarstomen tot monteur.

‘Deze escape room is echt gericht op het vak dat ze kunnen gaan uitoefenen.’

In de escape room gaat het niet alleen om de snelste tijd, en de slimste oplossing, benadrukt Meurs. ‘We kijken ook naar een stukje veiligheid. Gebruiken ze de PBM’s, de persoonlijke beschermingsmiddelen? Het is echt gericht op het vak dat ze kunnen gaan uitoefenen. Zo kunnen we meteen uitleg geven over een vak dat toch niet voor iedereen bekend is.’

enexis powerhouse

In de opslag

Wanneer de escape room zijn officiële debuut zal maken? Dat is dus nog even afwachten. ‘Hij staat nu bij één van onze onderdelen’, vertelt Meurs. ‘Maar zodra de coronaregels het toelaten en er weer events of open dagen zijn gaan we zeker de escape room inzetten en laten zien hoe mooi ons werk is.’

‘Zodra de coronaregels het toelaten gaan we met de escape room zeker laten zien hoe mooi ons werk is.’

Met onze ruim 4.300 gedreven medewerkers is Enexis beheerder van het hele energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Het bedrijf telt meer dan 2,8 miljoen klanten en had vorig jaar een omzet van bijna 1,5 miljard. Het totale netwerk zat over het hele jaar gemeten 14,2 minuten zonder stroom, terwijl dat in 2018 nog 16 minuten was.

Lees ook

We blijven op afstand werken; waarom dan nog steeds een ‘standplaats’ in je vacature?

Vaker thuiswerken. Of zelfs volledig remote je werk uitvoeren, onafhankelijk van standplaats en tijd. COVID-19 verandert de arbeidsmarkt voorgoed, zoveel is wel duidelijk. En misschien dient al dat werken op afstand ook nog wel een hoger doel, behalve meer productiviteit, minder uitstoot, meer geluk, minder kosten en een betere kwaliteit van leven. Al helemaal als het gaat om organisaties met een maatschappelijk belang, die voor hun missie professionals uit schaarse beroepsgroepen nodig hebben. Maar of ze dat beseffen…

OSINT en talent sourcing

Recent viel mijn oog op LinkedIn op een aantal mooie OSINT-vacatures. OSINT staat voor open source intelligence en is een zoektechniek om online sporen boven te halen, die op het eerste gezicht verstopt lijken. Deze techniek wordt gebruikt door geheime diensten, opsporingsinstanties, journalisten en door – jawel – de betere recruiters. Oftewel: degenen die kunnen sourcen. Met aan OSINT verwante zoektechnieken kun je namelijk vacatures invullen met moeilijk vindbare kandidaten of talentpools aanleggen. Talent sourcing, heet dat in ons vak.

Ik heb de AIVD, MIVD en de FIOD al eens gesuggereerd gericht talent sourcers te werven.

Overigens heb ik de AIVD, MIVD en de FIOD al eens gesuggereerd om een wervingscampagne te richten op deze talent sourcers. Met als slogan iets van: ‘Geen banen verkopen, maar boeven vangen’. En met een klein leger aan sourcende recruiters dat momenteel thuiszit wordt dat ongetwijfeld dé wervingscampagne van 2020 (type in Google maar eens in: “site:nl.linkedin.com sourcer “talent sourcer” beschikbaar OR available OR uitdaging -jobs”).

standplaats
Vacature: investigator bij Watch NL

Maar goed, ik dwaal af. Waar het hier om gaat, is een van de vacatures die in bovengenoemde LinkedIn-post werd uitgelicht en die me aan het denken zette. Het betrof de functie van Investigator bij Watch NL, een project van Terre des Hommes dat seksuele uitbuiting van minderjarigen in Nederland wil tegengaan. Een prachtbaan dus. De rol werd zo omschreven:

Laat ik vooropstellen dat ik Terre des Hommes een warm hart toedraag. Net als de vele andere ngo’s en organisaties die het maatschappelijk belang boven dat van zichzelf stellen. No hard feelings dus en niks dan begrip. Dus ook begrip voor het gegeven dat Terre des Hommes een kantoor heeft. Zo’n plek waar je vroeger samen met je collega’s werkte. En begrip voor het feit dat dit kantoor in Den Haag is gevestigd. Stad van mensenrechten. En vooruit dan, ook begrip voor het gegeven dat bij de werving van nieuwe collega’s wordt aangenomen dat dit kantoor tevens de werkplek is voor deze nieuwe medewerkers. Ingeslepen gewoonte, standaard rijtje bullets in de vacaturetekst, verplicht veldje in het ATS, ik ken het, spreekt voor zich.

Maar toch…

Think again!

Wat zal de initiatiefrijke, vasthoudende en (latent) werkzoekende OSINT-specialist uit de periferie denken als hij of zij deze vacature leest? Want wat biedt Terre des Hommes? Een goed bereikbaar kantoor midden in het bruisende Den Haag, de stad van mensenrechten en (internationale) politiek.

Hè? Kom op! Het is september 2020. Er is een hoop gebeurd de afgelopen maanden.

Hè? Kom op! Het is september 2020. Er is een hoop gebeurd de afgelopen maanden. Wij hebben met z’n allen in korte tijd veel geleerd over onszelf. En hebben we in die tijd niet gezien dat locatie- en tijdsonafhankelijk werken ons prima afgaat? Dat remote werken in het post-COVID-19-tijdperk op veel plekken de norm wordt? Omdat het ten goede komt aan zowel de productiviteit van medewerkers als aan hun werk-privébalans?

Gemiste kans

Je begrijpt uit het voorgaande wel waar ik als voorstander van remote werken naartoe wil (niet naar kantoor in elk geval). De genoemde vacature neem ik dan ook niet als voorbeeld om Terre des Hommes te bashen – dat ik zeker niet mijn intentie. Wel kies ik juist deze vacature omdat het hier om een functie gaat waarbij je de vraag kunt stellen waarom je deze rol niet (deels) remote kunt uitvoeren. Want ehh… waar stonden die eerste twee letters van het woord OSINT ook alweer voor?

Waar stonden die eerste twee letters van het woord OSINT ook alweer voor?

Dus vertel: waaróm een standplaats bij deze vacature? Waaróm aansturen op kandidaten die in de regio van Den Haag wonen of bereid zijn daarheen te verhuizen? Mogelijk woont de OSINT-specialist die jullie keihard nodig hebben wel in Appingedam. Of in Roermond. Of is het een digital nomad, iemand zonder vaste thuisbasis, die het internet gebruikt om locatieonafhankelijk te werken. Misschien zit-ie momenteel wel op Sri Lanka. Dat kan hè, met die OSINT-wizzkids. Of misschien woont jullie ideale kandidaat wél in de Randstad, maar heeft hij of zij helemaal geen zin in een kantoor in het bruisende Den Haag…

Eliot Higgins

De man op de foto hieronder is Eliot Higgins. Werkloze Britse boekhouder. En de man achter Bellingcat, het onderzoeksinitiatief dat aan de hand van open source wapenleveranties in kaart bracht tijdens de Syrische burgeroorlog. En dat deed-ie niet vanuit een chic kantoorpand in standplaats Londen, maar vanaf zijn bank in de woonkamer. Laptopje op zijn schoot.

Dus Terre des Hommes, zeg het maar. Wat is bezien vanuit jullie missie nu belangrijker? Dat er van maandag tot en met vrijdag iemand op jullie goed bereikbare standplaats rondslentert zodat-ie samen met jullie een paar keer per dag een lekkâh bakkie pleuâh kan drinken…? Of dat de allerbeste OSINT-specialist, voor mijn part vanuit een slecht bereikbare co-working space in Winterswijk, de bestrijding van seksuele uitbuiting van minderjarigen een enorme boost geeft…?

Het hogere doel van remote werken

Als arbeidsmarktspecialist weet ik dat remote werken mogelijk maken een van de meest effectieve tactieken is om succesvoller te werven in schaarse doelgroepen. Laat beperkende geografische criteria als een standplaats los, en ineens kun je een veel groter aantal potentiële kandidaten bereiken, de wervingshaalbaarheid verhogen, zoals dat in ons wereldje heet, en daarmee vergroot je zeer waarschijnlijk ook de quality of hire, nu we toch bezig zijn.

Laat beperkende geografische criteria los, en je vergroot zeer waarschijnlijk de quality of hire.

Dat is precies waar het eerdergenoemde ‘hogere doel’ om de hoek komt kijken. Remote werken is geen overbodige luxe en ook geen employer-branding-dingetje (‘Kijk ons eens fijn thuiswerken en ondertussen de was doen!’). Het hogere doel van remote werken is aanzienlijke versterking van de slagkracht van bedrijven. Juist organisaties die een serieuze bijdrage (willen) leveren aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen hebben naar mijn idee de plicht om zichzelf op dit vlak uit te dagen. Juist nu.

No more excuses: het momentum is nu!

Dus Terre des Hommes – en al die andere maatschappelijke organisaties, overheden en andere waardengedreven bedrijven: er zijn bergen werk te verzetten. In vele opzichten dringt de tijd. Er is een klimaatramp aanstaande, nog te veel mensen leven in armoede en elk slachtoffer van seksuele uitbuiting is er een te veel. Willen jullie daar écht iets aan doen, dan zul je moeten stoppen met je werving te bemoeilijken. Dus schrap waar het even kan die achterhaalde ‘standplaats’ en vergroot je slagkracht!

Nog te veel mensen leven in armoede en elk slachtoffer van seksuele uitbuiting is er een te veel.

En laat je daarbij niet weerhouden door de gebruikelijke tegenargumenten. Als interim recruiter die werft in schaarse beroepsgroepen weet ik dat álle zaken waardoor remote werken niet zou kunnen makkelijker en sneller op te lossen zijn dan vacatures in krappe arbeidsmarktsegmenten. Infrastructuur niet op orde? Fix it! Managers die niet op afstand kunnen leidinggeven? Ontsla ze! Gebrek aan teambuilding? Naar het klimbos met z’n allen!

Gebrek aan teambuilding? Naar het klimbos met z’n allen!

Kom ook niet aanzetten met het risico op verlies van bedrijfscultuur. Elke organisatie die is opgericht voor een maatschappelijk belang heeft als ultiem doel hebben zichzelf op te heffen. Want dan is de missie geslaagd. Daarom mag lijfsbehoud nooit een argument zijn. Missie boven cultuur en slagkracht boven structuur. Zoals een goede vriend van mij altijd zegt – de krachtterm hier uit goed fatsoen weggelaten: loskomen van conventies! En gelijk heeft-ie. Het momentum is nú!

(NB: ik heb meermaals geprobeerd in contact te komen met Terre des Hommes met het verzoek een aantal vragen te stellen over hoe ze aankijken tegen de standplaats en het remote werken. Hierop is helaas niet gereageerd.)

jurriaan pennartz recruitment vacature intake

Over de auteur

Jurriaan Pennartz is freelance recruiter (remote only) en werft hoger opgeleiden voor mkb-bedrijven en non-profitorganisaties. Daarnaast is hij actief blogger. Meer weten? Neem contact op.

Lees ook

4 manieren om je employer branding op Indeed te versterken

Het employer brand wordt steeds belangrijker voor werkzoekenden. Met clichés strooien en alleen (stock)foto’s van lachende mensen plaatsen om de aandacht van kandidaten te trekken? De kandidaat van nu prikt er steeds beter doorheen. Maar hoe ontwikkel je dan wel een authentiek verhaal, waar werkzoekenden iets aan hebben?

Met clichés strooien en alleen (stock)foto’s van lachende mensen? De kandidaat van nu prikt er zo doorheen.

Bij Indeed proberen ze aan die behoefte tegemoet te komen met de zogeheten bedrijfspagina’s, pagina’s waarop je je als werkgever kunt voorstellen aan de kandidaat. In een recent e-book onder de titel Betrokkenheid loont gaan ze in op wat die pagina’s allemaal kunnen bijdragen. Waarbij 4 aandachtspunten met name belangrijk zijn.

Voorbeeld van een bedrijfspagina op Indeed

#1. Laat zien wat kandidaten belangrijk vinden

De bedrijfspagina’s van Indeed kennen inmiddels meer dan 200 miljoen beoordelingen en reviews. In 2019 keken werkzoekenden zelfs meer dan 1,8 miljard keer naar de bedrijfspagina’s om meer over een bedrijf te weten te komen. Daarom is het slim om hier meer te doen dan alleen je pagina te claimen, je logo te uploaden en een goede omschrijving van je bedrijf op te stellen.

Wat vinden ze het meest waardevol?

Welke informatie is tijdens het sollicitatieproces voor een kandidaat het meest waardevol als hij of zij erachter probeert te komen wat de functie
precies inhoudt? Volgens onderzoek van Indeed gaat het om de volgende dingen:

  • 58% Functieomschrijving (taken, vaardigheden, vereisten)
  • 37% Typische dag van een medewerker
  • 31% Salarisinformatie / beloningsstructuur
  • 26% Profiel van een kandidaat die geschikt is voor de functie

Kandidaten willen weten hoe het nú is om in jouw organisatie te werken, niet hoe dat 100 jaar geleden was, bij de oprichting.

#2. Reviews leveren kansen op

Voor hotelkamers of restaurants zijn we als consument inmiddels gewend om reviews te lezen. Waarom zou dat voor de zoektocht naar werk eigenlijk anders zijn? Volgens onderzoek zegt 60% van de Nederlandse werkzoekenden dat ze bedrijfsreviews lezen nádat ze een interessante vacature hebben gevonden, maar vóórdat ze gaan solliciteren. En 53% zegt dat beoordelingen van invloed zijn op hun beslissing over waar te solliciteren.

bedrijfspagina's indeed

Bang zijn voor reviews? Dat is niet echt nodig. Meestal leveren ze vooral kansen op. Hoe meer werkzoekenden van je weten, hoe beter, en reviews helpen daarbij. Benadruk de positieve kanten. Het is makkelijk om je te richten op wat er beter moet, maar verlies vooral ook de reviews niet uit het oog waarin je bedrijf wordt opgehemeld. Met ‘Bedrijfspagina’s Premium – Uitgelichte review’ kun je de feedback waarin de goede kanten van je merk het best naar voren komen, een prominente plaats te geven. Al geldt ook hier, net als voor alle andere content: houd het actueel. Een recente positieve review heeft veel meer effect dan eentje van een jaar geleden.

#3. Laat data het werk doen

Data zijn essentieel als je een verhaal te vertellen hebt en je grote veranderingen tot stand wilt brengen. Via je Indeed Bedrijfspagina kun je informatie krijgen over de merk- en profielweergaven en zo trends signaleren en belangrijke inzichten vergaren.

Data zijn essentieel als je een verhaal te vertellen hebt.

Gebruikers van Bedrijfspagina’s Premium beschikken zelfs over nog meer solide informatie, omdat ze kunnen benchmarken met hun concurrenten. Je kunt tot drie andere organisaties in je branche selecteren om zo de beoordelingen voor onderwerpen die werkzoekenden belangrijk vinden met elkaar te vergelijken. Je kunt deze functie ook in je voordeel gebruiken door de aandacht te vestigen op je sterke punten en je verbeterpunten aan de orde te stellen.

#4. Help werkzoekenden om je te vinden

Grote merken zoals Apple en Coca-Cola profiteren ook bij hun recruitment van hun naamsbekendheid, maar de meeste bedrijven hebben een boost nodig om kandidaten aan te trekken die anders helemaal niet van hun bestaan af zouden weten. Deze boost is nog belangrijker als je een atypische kandidaat zoekt: zoals de detailhandelszaak die programmeurs zoekt voor de nieuwe webwinkel. Maar als je je advertenties niet richt op de juiste doelgroep, blijven je droomkandidaten aan je voorbijgaan.

Veel recruiters gebruiken Indeed om hun vacatures bekend te maken. Maar benutten ze daarbij wel alle mogelijkheden? Een nieuw e-book tipt 4 manieren om meer voordeel uit de bedrijfspagina's te halen.

Indeed speelt daarop in met functies als:

  • Als je “Werkgever Uitgelicht” bent, worden je Bedrijfspagina en logo prominent weergegeven bij relevante zoekresultaten, waardoor potentiële sollicitanten rechtstreeks worden doorgestuurd naar je openstaande vacatures, reviews, salarisinformatie en meer. Met een investering in deze service profiteer je ook van inzichten in de arbeidsmarkt.
  • Heb je kandidaten nodig die mogelijk denken dat jouw bedrijf geen mensen nodig heeft met hun vaardigheden? Trek de aandacht en ontwikkel naamsbekendheid met Targeted Ads | Brand.
  • Zorg ervoor dat meer mensen je pagina gaan volgen en leid potentiële sollicitanten naar je content en je vacatures door middel van calls-to-action die specifiek op hen zijn afgestemd. Houd de prestaties perdag in de gaten dankzij de naadloze integratie met de inzichten van je Bedrijfspagina. Stem toekomstige campagnes af op de doelgroep met gedetailleerde rapporten aan het eind van elke campagne.

Meer weten?

Lees het helemaal in het totale e-book van Indeed. Of ga naar indeed.nl/personeel voor meer informatie.

bedrijfspagina's

Lees ook

 

7 trends die elke loopbaanprofessional nu zou moeten kennen

Omdat de coronacrisis de economie onherkenbaar verandert, heeft het kabinet alle werkenden en werkzoekenden in Nederland de kans gegeven om per 1 augustus – gratis – een ontwikkeladvies aan te vragen bij een gekwalificeerd loopbaanadviseur. Een mooie klus voor die beroepsgroep, maar wat moet een goede loopbaanprofessional daarbij allemaal weten om werkelijk van toegevoegde waarde te zijn? Dit zijn de 7 belangrijkste trends, feiten en inzichten.

#1. Meer inzicht in skills nodig

Meer nog dan om vastomlijnde functies, draait de arbeidsmarkt van de toekomst om skills. De loopbaanprofessional moet daarom een proactieve aanpak ontwikkelen om aan twee kanten daar inzicht in te krijgen. Enerzijds aan de kant van de werkzoekende: wat kan hij of zij? Welke vaardigheden, tools en competenties heeft hij of zij in huis? Maar anderzijds net zo goed aan de kant van de werkgever. Met welke skills is de organisatie fit for the future? Wat is nodig om het zittende team competitief te houden?

#2. Het vak wordt digitaler

Ook de loopbaanprofessional merkt de laatste jaren de voordelen van digitale dienstverlening. Steeds meer loopbaanadviseurs richten zich daarom op onderwerpen als data, ‘loopbaantech’, algoritmes, A.I. en emotionele intelligentie. Als je de juiste arbeidsmarktdata kunt vinden, interpreteren, gebruiken en direct vertalen naar concrete arbeidsmarktkansen, kun je een betere maatwerkaanpak voor werkzoekenden ontwikkelen. Begrippen als e-coaching, e-learning, recruitmentsystemen, en boolean logic hebben voor de loopbaanprofessional van nu geen geheimen meer.

#3. Er komen steeds meer tools

Niet alleen in de recruitment-industrie, ook voor het vak van de loopbaanprofessional komen steeds meer digitale tools op de markt. Van loopbaanassessments tot tools voor online coachingsgesprekken, de tijd dat het vak van de loopbaanadviseur zich puur 1-op-1 in een kamertje afspeelde is voorgoed voorbij. Van de vele mogelijkheden noemen we hier graag het Europass-platform van de Europese Commissie, dat een reeks gratis online-tools en informatie over levenslang leren en loopbaanontwikkeling bevat.

#4. EQ wint aan belang

Voor de werkzoekende, maar ook voor de loopbaanprofessional zelf, is niet alleen diens cognitieve intelligentie steeds meer van belang, maar ook diens emotionele intelligentie. Het ontwikkelen daarvan helpt een effectieve werkomgeving te creëren. Iemands ‘EQ’ (Emotionele intelligentiequotiënt) wordt doorgaans ingeschat aan de hand van 5 persoonlijkheidskenmerken:

  1. Zelfkennis. Oftewel: het vermogen om je eigen denkwijze en (on)mogelijkheden te kunnen inschatten en daaruit conclusies te trekken.
  2. Optimisme. Oftewel: positief denken over je eigen mogelijkheden en je niet snel uit het veld laten slaan.
  3. Kunnen afzien. Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.
  4. Empathie. Oftewel: je goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen.
  5. Sociale vaardigheden. Oftewel: goed kunnen omgaan zowel met bekenden als vreemden.

#5. Meer focus op arbeidsmarkt

De traditionele loopbaanadviseur richtte zich – wat oneerbiedig gezegd – vooral op de vraag: wat wil de werkzoekende eigenlijk? De moderne loopbaanprofessional heeft daarentegen veel meer focus op de vraag: wat wil de arbeidsmarkt? Waar liggen de kansen? En wat moeten kandidaten daarvoor nog leren? Organisaties zijn steeds meer op zoek naar arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessionals, die effectiever en sneller mensen succesvol van positie-naar-positie weten te begeleiden.

#6. De skills gap wordt steeds groter

Het is niet gedurfd om te stellen dat de coronacrisis heeft gezorgd voor de grootste dynamiek op de arbeidsmarkt ooit. Waar voorheen mensen vaak hun hele leven in één bepaalde branche of sector doorbrachten, heeft de coronacrisis hele branches gedecimeerd, terwijl juist andere een enorme vraag kennen.

Zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk.

Maar zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk. Een mooi CV, een goed vindbaar LinkedIn-profiel en een kei van een elevator pitch helpen weinig als je in een voor jou volledig nieuwe branche aan de slag wil. Hoe toon je aan dat je daar geschikt voor bent? Aan de loopbaanprofessional de uitdaging om juist dit proces goed te begeleiden.

#7. Iedereen kan zich loopbaancoach noemen

Loopbaanadviseur is geen beschermd beroep. Iedereen kan zich dus loopbaancoach noemen. Maar als iemand besloten heeft om een loopbaancoach in de arm te nemen (voor velen een behoorlijke stap), hoe beoordeelt hij of zij dan of iemand een goede of minder goede professional is? Dat ligt er in de eerste plaats aan wat je wilt als werkzoekende: meer inzicht in jezelf, of toch vooral inzicht in waar je snel weer aan de slag kunt?

De meeste loopbaancoaches bieden een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Voor de eerste groep, de meer personal coaches, kun je kijken of iemand over het NOBCO-keurmerk beschikt. Voor de tweede groep, de meer loopbaangerichte coaches, kun je kijken of iemand is aangesloten bij beroepsorganisatie NOLOC. En voor coaches met een achtergrond in de psychologie heb je het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De meeste loopbaancoaches bieden overigens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan waarmee je zelf kunt ervaren hoe de coach werkt en of jij je prettig bij hem of haar voelt. Wat ook helpt: vraag hem of haar welke opleidingen hij of zij heeft gevolgd, dat zegt ook vaak heel wat over diens professionaliteit.

Meer weten?

Op woensdag 9 september start de volgende Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional. Daarin leer je als loopbaanadviseur onder meer waar de kansen liggen op de arbeidsmarkt, en hoe je daar zelf naar kunt zoeken en deze vervolgens succesvol kunt vertalen naar jouw cliënten. In de Leergang leer je verder hoe je de regie kunt nemen en ontwikkel je een verfrissende manier om te kijken naar het cv/online profiel. Ook maak je kennis met nieuwe (technologische) ontwikkelingen in de markt.

Loopbaanprofessional leergang
De deelnemers aan de vorige Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional

Lees ook

Weer naar een live event? Veel recruiters staan te popelen

Hoeveel mensen er komen? Dat maakt de meesten eigenlijk niet eens uit. Mits de RIVM-richtlijnen in acht worden genomen, zegt 49 procent van de recruiters te staan te popelen om weer naar een live event te gaan, ongeacht de grootte. Kom maar door met die events! Net iets meer dan een kwart wil liever nog geen collega’s fysiek ontmoeten op een netwerkevent, en ruim 22 procent verkiest voorlopig nog liever een kleinschalig dan een groot live event.

 

‘Deze resultaten voldoen aan onze verwachtingen’, zegt Kees-Jan Markens, oprichter van netwerkvereniging Recruiters | Connected en initiatiefnemer van de enquête. ‘Recruiter zijn betekent immers: verbinder zijn.’

‘Recruiter zijn betekent: verbinder zijn.’

Onder de ondervraagde netwerkleden blijkt ook behoorlijke interesse in kleinere niche events: evenementen die gericht zijn op één specifiek vakgebied, zoals de zorg of de techniek. De meerderheid van de respondenten is zelfs best bereid om iets te betalen voor een dergelijk evenement, zo geven ze aan.

Interesse in tools stijgt

In de enquête is ook kort gevraagd naar enkele tools voor het recruitmentvak. Daarbij blijkt steeds meer animo voor tools die kunnen helpen bij sourcing, zoals Recruit Robin en Time to Candidate. Ook voor een referraltool zoals die van FirstBird (in Nederland aan de man gebracht door Search & Co) blijkt behoorlijk wat belangstelling.

Een live event organiseren in de recruitmentmarkt, dat durven er op dit moment niet veel.

Aardige opsteker

Het onderzoek lijkt een aardige opsteker voor iedereen die het aandurft om toch weer een live event te organiseren – zij het dan op beperkte schaal. Die zijn er op dit moment niet veel. Naast Werf& Live, dat op donderdag 1 oktober zo’n 140 mensen in DeFabrique in Utrecht wil ontvangen voor een bomvol programma, is er bijvoorbeeld slechts op donderdag 19 november het Recruitment Tech Event 2020, dat een on- en offline evenement combineert.

De meeste events dit najaar gaan niet door, of zijn alleen online te volgen.

Ook de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie organiseert alweer een tijdje live trainingen op locatie, met inachtneming van de RIVM-richtlijnen; de zogenoemde ‘anderhalvemetersessies’. Een schril contrast met de vele andere events die eigenlijk voor het najaar gepland stonden, en die dit jaar óf niet doorgaan (UNLEASH, The Next Workforce, Talentcon), óf alleen volledig online zijn te volgen (Emerce Recruitment, Recruiters United).

Zin in een live event?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is zeer beperkt. Via een (gratis) livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Meld je hier aan om het helemaal te horen.

Naar Recruitment Tech?

Lukt het niet bij Werf& Live, dan heb je donderdag 19 november een nieuwe kans op netwerken met vakgenoten. Dan vindt namelijk de zesde editie plaats van het Recruitment Tech Event in de Amsterdome in Amsterdam. Waren er vorig jaar nog bijna 500 aanwezigen in de Amsterdome, dit jaar is de capaciteit een stuk lager, vanwege de 1,5 meter afstand. Daarom kun je ook hier dit jaar online aanwezig zijn. Er is zelfs een online VIP-ticket waar de lunch en de borrel bij je thuis of op kantoor wordt bezorgd. Tot 16 september geldt een early bird-tarief.

Lees ook

De maand in werving: 7 dingen die ons voor recruiters opvielen in augustus

Orkanen, bosbranden en minstens zo angstaanjagende politieke conventies in Amerika, Ronald Koeman die een trein naar Barcelona voorbij ziet komen (en een vacature voor 17.000.000 deskundigen achterlaat), Viruswaarheid op het Malieveld (voor de gelegenheid ook wel omgedoopt tot ‘Malleveld’), rellende jongeren en een minister die het op zijn eigen bruiloft iets minder nauw neemt met zijn eigen regeltjes: ook in augustus liep de temperatuur in de hele wereld weer vaak hoog op. Wat gebeurde er allemaal dat voor de arbeidsmarkt van belang is? Een beknopt overzicht.

#1. NOW met 3 maanden verlengd

De NOW, de regeling voor loonkostensubsidie, wordt vanaf 1 oktober met 3 keer 3 maanden verlengd. Om mensen te ondersteunen en hen te helpen zich aan te passen aan de veranderde arbeidsmarkt, trekt het kabinet ook nog eens 1,4 miljard euro uit. Via de NOW-regeling betaalt de overheid op dit moment nog tot maximaal 90 procent van de salarissen van geraakte bedrijven. Dat wordt per januari 2021 verlaagd naar 70 en vanaf april 2021 naar 60 procent.

‘Een langzame afbouw van de steun voorkomt een grote schok op de arbeidsmarkt.’

‘Een langzame afbouw van de steun voorkomt een grote schok op de arbeidsmarkt’, schreef het kabinet vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. De in totaal bijna 11 miljard aan middelen die voor het nieuwe ondersteuningsbeleid worden vrijgemaakt worden waar mogelijk trouwens ook nog aangevuld met Europees geld, dat beschikbaar komt via het op 21 juli door de Europese Raad overeengekomen herstelpakket: ‘Next Generation EU’.

  • Lees hier meer over de recruitmentbedrijven die steun ontvingen uit de eerste NOW-regeling

#2. Waar zijn nog wél kansen?

Dat veel bedrijven en organisaties in zwaar weer zitten, wil overigens nog niet zeggen dat overal de vacatures langzaam zijn opgedroogd. In de zorg, het onderwijs, de techniek en in de ICT zijn vaak nog volop kansen op werk, liet het UWV eerder deze maand weten. Ook zijn er nog altijd goede kansen voor monteurs, accountants en hoveniers, aldus de lijst kansrijke (en minder kansrijke) beroepen.

Er zijn nog altijd goede kansen voor monteurs, accountants en hoveniers.

En dat waren dan ook zeker niet de enige beroepen waarover in augustus berichten over personeelstekorten naar buiten kwamen. Ook bij de registratie van asielzoekers komen ze vele handen tekort, en ook voor timmerlieden, dakdekkers, kraanmachinisten en nog 11 bouwberoepen lijkt er voldoende emplooi. En ook bij gemeentes hebben ze het risico op personeelstekorten nog niet altijd voldoende in de gaten, zo blijkt uit een artikel dat in augustus werd gepubliceerd.

hoveniers in augustus
Voor hoveniers zijn er nog voldoende kansen op een baan, zo blijkt.

#3. Ergernis en chaos bij werving GGD

Zo vaak gebeurt het niet dat sollicitatieprocedures tot Kamervragen leiden. Maar het NRC-artikel over de ‘chaos en ergernis bij de GGD’ lukte het recent toch weer eens. ‘Is het niet onwenselijk dat GGD’en werving en selectie uitbesteden aan commerciële uitzendbureaus’, vroegen SP-Kamerleden Maarten Hijink en Henk van Greven bijvoorbeeld aan de minister, naar aanleiding van de geuite onvrede in het artikel. Al zijn er aan de andere kant ook weer mensen die menen dat juist werving- en selectiebureaus hier een oplossing kunnen bieden. Oftewel: Recruiters to the Rescue!

#4. Nog steeds zien velen liever een hetero

Wat heb je liever: een hetero als collega, of een LHBT’er? Uit onderzoek van PEAK-IT onder ruim 1.000 werkende Nederlanders dat eerder deze maand verscheen, blijkt dat 1 op de 10 openlijk de voorkeur zegt te geven aan een hetero. Bij mannen is dit zelfs 17 procent, bij vrouwen maakt het voor slechts 5 procent iets uit.

Vooral jongeren blijken moeite te hebben met een LHBT-collega, aldus het onderzoek, dat uitgevoerd werd ter gelegenheid van de Pride. Ook in werving en selectie blijken LHBT’ers nog vaak op achterstand te staan. Zo zegt 26,7 procent van de ondervraagde mannen niet snel een transseksueel aan te nemen. En 8,1 procent van de mannelijke respondenten wil zelfs liever geen bi- of homoseksueel aannemen. Gelukkig reageren de ondervraagde vrouwen in dit onderzoek gemiddeld steeds een stuk minder homofoob.

#5. Waarom toont Facebook iedereen andere vacatures?

Terwijl Nederland in augustus in de ban was van de officiële lancering van Google for Jobs (al heet het dan niet zo), lag een andere grote techreus, Facebook, weer eens onder vuur. Want waarom krijgen mannen via het sociale netwerk sneller vacatures te zien om houthakker te worden, terwijl vrouwen sneller werk voorgeschoteld krijgen als basisschoolleraar? Voor de goede orde: het gaat daarbij om níet-getargette advertenties, dus waar de adverteerder niet gevraagd heeft om die specifieke doelgroepen.

Waarom toont Facebook een vacature voor basisschoolleraar eerder aan vrouwen?

Ook blijkt Facebook verschillende vacatures te tonen aan mensen met een witte of juist zwarte huidskleur. Onderzoekers van Vox toonden bijvoorbeeld aan dat Afro-Amerikanen sneller (niet-getargette) vacatures te zien kregen voor laaggeschoold werk dan witte Amerikanen. Bekijk onderstaande video om te beoordelen of dit goed of fout is:

#6. Covebo brengt skills in kaart

Bijzonder nieuws over arbeidsmigranten uit Nijkerk en Eindhoven. In die twee steden bouwt uitzendgroep Covebo namelijk voor een half miljoen euro speciale test- en trainingscentra om skills van uitzendkrachten in kaart te brengen. Daarmee wil het bedrijf nieuwe arbeidskrachten nog beter te matchen met opdrachten in sectoren als productie, logistiek, bouw en techniek.

Kwaliteit en vaardigheden van arbeidsmigranten blijken vooraf vaak lastig vast te stellen.

Van de ruim 8.500 uitzendkrachten van Covebo worden 2 op de 3 geworven in EU-landen. Hun kwaliteit en vaardigheden zijn vooraf echter vaak lastig vast te stellen. Vanaf medio september wil Covebo nieuwe kandidaten daarom vooraf testen, om zo de uitstroom bij aanvang van een klus te beperken. CEO Henk Buitink: ‘Een paar jaar geleden zijn we gestart met het testen en trainen van arbeidskrachten. We zagen vervolgens een significante afname in de uitstroom van onze timmerlieden, betonvlechters, schilders, metselaars, lassers, installateurs en elektrotechnici en hebben toen besloten verder te investeren in opleiders en in twee nieuwe trainingslocaties.’

covebo

#7. Mooi verhaal: Toos Werkloos

Ze was zelf twee keer werkloos. Als recruiter. Best een bijzondere combinatie, zegt ze zelf: aan de ene kant tot twee keer toe, in korte tijd, ‘werkloos zijn’ en aan de andere kant ‘heel veel mensen aannemen’. Het levert in elk geval een schat aan kennis over solliciteren en recruitment op. En nu heeft ze daar dus maar haar werk van gemaakt, vertelt ze in het AD.

‘Ik was altijd al degene naar wie mensen toegingen met vragen over solliciteren.’

Onder de noemer ‘Toos Werkloos’ geeft de 29-jarige Anna Staats nu professionele sollicitatie-adviezen. ‘In mijn eigen omgeving was ik altijd al degene waar mensen naartoe gingen met vragen over solliciteren, nu wil ik ook andere mensen helpen’, vertelt ze. In januari 2019 zegde ze haar toenmalige baan op, voor een reis naar Australië. Daar werd ze uiteindelijk recruiter voor een bureau in Sydney. Toen ze eind dat jaar terugkeerde naar Nederland, kon ze echter op afstand voor dat bureau blijven werken. Tot corona toesloeg. Ze werd ontslagen, en kwam ineens met 0 euro inkomsten te zitten. Het nieuwe bureau brengt daar hopelijk weer wat verandering in.

#8. Cartoon van de maand in augustus

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van werving en selectie. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

Feel Good Friday: hoe de knappe sollicitatie van Stan van Bokhoven viraal ging

Morgen is hij jarig. Dan wordt hij 26. Maar het grootste cadeau heeft Stan van Bokhoven waarschijnlijk deze week al gehad. Zijn sollicitatie voor een functie als HR-adviseur bij Coolblue, die hij drie dagen geleden op LinkedIn zette, gaat immers als een dolle. Bijna 1,5 miljoen views, zo’n 60.000 reacties, ongeveer 2.000 commentaren, en héél veel aandacht in de pers (zoals 1, 2, en 3) vielen hem inmiddels ten deel.

‘Dit was dan ook weer niet helemaal de bedoeling.’

‘Dit was dan ook weer niet helemaal de bedoeling’, grinnikte de Boxtelaar in een interview met Brabants Centrum. Hij zegt daar ‘een beetje overrompeld’ te zijn door alle aandacht die zijn post heeft gegenereerd. Landelijke kranten en televisiezenders benaderen hem vanwege zijn actie. Net nadat hij de sollicitatiebrief op LinkedIn had gedeeld ging hij naar de sportschool. Toen hij wegging had hij 5 likes. Toen hij weer op zijn telefoon keek, waren dat er 3.000. En dat ging de afgelopen dagen dus zo door.

Shortlist aan bedrijven

Van Bokhoven rondde een maand geleden zijn master organization studies af aan de universiteit in Tilburg. Na zijn afstuderen maakte hij een shortlist van de bedrijven waar hij wel zou willen werken. Een daarvan was Coolblue. Toen hij een vacature zag op de werkenbij-site van de webwinkel, solliciteerde hij eerst netjes via de site zelf. Maar uit vrees daarmee onvoldoende op te vallen, knutselde hij dus ook nog een creatieve LinkedIn-post in elkaar. Inclusief uitstekende reviews, ‘vandaag op te halen, morgen bezorgd’, en opvallende button.

Ook zijn beoogd werkgever reageerde, met een post, die minstens zo ad rem was.

Dat pakte ‘op zich wel oké uit, zo te zien’, zegt hij, met licht gevoel voor understatement, tegen RTL Nieuws. En ja, ook zijn beoogde werkgever reageerde, met een mooie post, die minstens net zo ad rem was. reactie stan van bokhoven

Ook andere bedrijven tonen interesse. De succesvolle sollicitant heeft alvast een lijst gemaakt van bedrijven waar hij nu wel verder mee zou willen. Ook van een aantal recruiters belandde een uitnodiging in zijn mailbox. ‘Daar sta ik voor open ook. Schrijf vooral mijn naam op, het kan geen kwaad en je weet nooit wat het in de toekomst nog oplevert’, zegt hij.

Hij was trouwens niet de enige…

Van Bokhoven was trouwens niet de enige die deze week creatief aan de slag ging met de internetpagina’s van een bekende e-commercepartij. Op Twitter was deze hele week een rij memes en grappen te vinden, variërend rondom de actuele tagline: ‘Bedankt voor je stem op Hugo de Jonge’. En daar was bijvoorbeeld ook deze tussen te vinden:

Meer opvallende sollicitaties?

Lees ook

Hoe VodafoneZiggo diversiteit vormgeeft (en wat jij daarvan kunt leren)

Zelf werkt hij alweer ruim 8 jaar bij VodafoneZiggo. Hij begon er als Manager Network Infrastructure, ondanks dat hij slechtziend is. ‘Maar dat is hier gelukkig nooit een onderwerp van gesprek geweest.’ Met de komst van de Participatiewet, begin 2015, stapte hij naar zijn CTO. Het was misschien ‘een lelijke wet’, zoals hij het nu nog steeds noemt. Maar zou er binnen het bedrijf niet wat meer aandacht moeten komen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? En zou hij zich daar niet fulltime mee mogen bezighouden?

Als ‘Manager Diversity & Inclusion‘ heeft Pim Brouwers een serieuze afdeling binnen VodafoneZiggo opgezet.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder. En als ‘Manager Diversity & Inclusion‘ heeft Pim Brouwers momenteel een serieuze afdeling binnen het telecombedrijf verworven. Het onderwerp staat er hoog op de agenda, in al haar facetten. ‘We hebben vier pilaren uitgewerkt’, vertelt hij. ‘Van ability tot gender, en van LHBT+ tot culturele diversiteit. Waarvan onze samenwerking met de Refugee Talent Hub, waarbij statushouders een cursus programmeren krijgen, een mooi voorbeeld is.’

Kansen voor ambitieuze mensen

Het basisidee van alle inspanningen, aldus Brouwers, die hierover op 8 september meer vertelt tijdens het Werf& seminar Diversiteit en Inclusiviteit: ‘Wij bieden ambitieuze mensen graag een kans. Ook als ze te maken hebben met een arbeidsbeperking. Onze visie is: als groot bedrijf mogen én kunnen we geen talent buitensluiten. Je móét een afspiegeling van de maatschappij zijn. De hele maatschappij is immers onze klant. En wil je die klant begrijpen, dan moet die dus ook bij je werken. En dus niet alleen het stereotype blanke, net iets te dikke man van in de 40.’

Je moet je verschillen vieren, is Brouwers’ overtuiging. En dat zit soms in kleine dingen, zegt hij. Zo maakte het bedrijf een paar jaar geleden al naam met de ‘Gebaarista‘ bij de zogeheten Sign Language Coffee Bar, een koffiebar in het pand in Utrecht waar uitsluitend mensen werken die doof of slechthorend zijn, en waar je dus met gebarentaal moest leren bestellen. Of, ander voorbeeld, ‘onze keycords in regenboogkleuren’, vertelt Brouwers. ‘In eerste instantie waren die alleen bedoeld voor de Pride, maar nu krijgen alle bezoekers zo’n ding, en is het een heel zichtbare uiting in onze kantoren.’

Zo open mogelijk gesprek

Het gaat er Brouwers vooral om dat het gesprek over dit onderwerp gevoerd wordt, benadrukt hij. En dan het liefst zo open mogelijk. De vraag die volgens hem centraal moet staan: ‘Wat heb je nodig om succesvol te zijn?’ ‘En het antwoord daarop, dat is dan weer mijn ambitie’, zegt hij.

‘De utopie is natuurlijk dat mijn werk niet meer nodig is.’

Dat werk komt in vele gedaanten. Waar het bij de Participatiewet vooral gaat om ‘aantallen’, zegt hij, gaat het bijvoorbeeld bij LGBT+ en culturele diversiteit meer om programma’s op het gebied van bewustwording, sociale veiligheid en (onbewuste) vooroordelen. ‘Zo geven we ook veel masterclasses om bijvoorbeeld slechte grappen te voorkomen. En ja, daar wordt wel eens over gemopperd. Maar dat is voor mij alleen maar meer reden om hiermee door te gaan. De utopie is natuurlijk dat mijn werk niet meer nodig is. Dat hoop ik ooit nog mee te maken.’

vodafoneziggo refugee talent hub
Beeld van de Refugee Talent Hub, waar statushouders van VodafoneZiggo een cursus Python krijgen

Verbinding creëren

Zijn rol is vooral ‘verbinding te creëren’, vertelt hij. ‘Toen ik 5 jaar geleden begon was het echt nog missiewerk wat ik deed. Spread the word. Inmiddels zie je er steeds meer belangstelling voor, en klopt bijvoorbeeld de afdeling Marketing & Communicatie bij me aan. Het onderwerp evolueert, ik krijg steeds meer aanvragen van managers die “iets” met het onderwerp willen. Dat is leuk, want dan wordt het steeds minder preken voor eigen parochie.’

‘Ik krijg steeds meer aanvragen van managers die “iets” met het onderwerp willen.’

Sociale veiligheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt, stelt hij. ‘We hebben een paar jaar geleden internationaal onderzoek laten doen waaruit bleek dat  gemiddeld 30% van LHBT+’ers terug ‘in de kast’ gaat als zij beginnen aan hun eerste baan. En 60% van de Nederlandse ondervraagden had zeker 1 keer de seksuele geaardheid of genderidentiteit verborgen gehouden op de werkvloer.’ Maar als je zo een belangrijk deel van je identiteit verborgen houdt, dan benut je dus niet het volledige potentieel van iemand, zegt hij. ‘Vandaar dat wij volop bezig zijn met een inclusieve managementstijl; lead by example.’

Awareness-sessies

De sleutel als het gaat om Diversiteit & Inclusiviteit ligt bij de managers, benadrukt Brouwers dan ook. Zij moeten vaak leren ‘op een andere manier’ te kijken naar de bedrijfsvoering. ‘Velen denken bijvoorbeeld dat er op hun afdeling geen functies zijn voor mensen met een beperking. Maar vrijwel overal zijn heus wel taken om te delegeren. Bij VodafoneZiggo hebben wij bijvoorbeeld de functie van monteur-ondersteuners geïntroduceerd. Die ondersteuners zijn onze manusjes-van-alles. Binnen het team wordt deze groep niet alleen enorm gewaardeerd, maar ook merken we dat het (kosten-)efficiënt is om op deze manier te werken.’

Zogenoemde awareness-sessies voor managers helpen om de pijnpunten en kansen te ontdekken.

Zogenoemde awareness-sessies voor managers helpen om de pijnpunten en kansen te ontdekken, aldus Brouwers. Want kansen zijn er zeker, zegt hij. Niet alleen om te voldoen aan de wet, maar juist ook om aantrekkelijk te zijn op de arbeidsmarkt – voor een bredere dan de traditionele groep medewerkers. Maar, zegt hij ook: ‘Er is niet één manier om hierin succesvol te zijn. Iedere organisatie zal zelf zijn weg moeten vinden. Het is bij ons bij VodafoneZiggo vaak ook een strijd, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Als je maar wel vooruitgang boekt. En dat doen we hier gelukkig.’

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Pim Brouwers en zijn VodafoneZiggo-collega, talent sourcer Martine Rietveld? Kom dan op 8 september naar het Werf& seminar Diversiteit en Inclusiviteit. Daar krijg je in één middag volop tips, tricks en inspiratie over hoe je als werkgever of bureau aan de slag kunt gaan met deze thema’s. Niet als doel an sich, maar als middel om betere mensen aan te trekken voor betere teams voor de eigen organisatie of klanten. Je kunt dit seminar zowel online als live in Rotterdam meemaken. Dit laatste geheel volgens de richtlijnen van het RIVM.

Lees ook

Dit zijn de 20 beste Recruitment Podcasts van Nederland en daarbuiten

Podcasts worden steeds populairder. Ze zijn makkelijk om te luisteren en je hoeft je huis – zelfs je stoel – niet uit om bijgepraat te worden over ongeveer alle onderwerpen die er bestaan. We zetten de 20 meest interessante podcasts die je als recruiter echt niet mag missen uit binnen- en buitenland op een rij.

De Nederlandse podcasts

Wat wordt er zoal in Nederland gemaakt? Een (niet uitputtend) overzicht:

> Hier is AMC

Inmiddels al vrij lang lopende podcast-serie waarin Marcel van der Quast op zoek gaat naar de essentie van arbeidsmarktcommunicatie, aan de hand van interviews met bekende namen uit het beroepsveld. Ook op YouTube te bekijken.

> People Masterminds

Nederlands- en soms Engelstalige podcast die over (véél) meer gaat dan alleen recruitment, maar wel vaak onderwerpen brengt die daar nauw aan raken.

> Pitstop

Podcast van de ‘Jelmers’, Jelmer Zuidema en Jelmer Koppelmans, waarin beide oprichters van Roadtrip op zoek gaan naar ‘succesverhalen uit de recruitmentwereld’. Helaas tot nu toe nog maar twee episodes, maar wie weet wat nog volgt…

> Recruitment Tech Podcasts

In 2020 is ook Recruitmenttech.nl gestart met podcasts, die – zoals verwacht – gaan over alles wat te maken heeft met recruitmenttechnologie. Hieronder vind je de meest actuele podcasts:

> Rec-Talks

Podcast van recruiters, voor recruiters. Van freelance recruiter Robbert Postma, ook bekend van rec-clusive.

> WeAchieve

Podcast met naar eigen zeggen ‘vakidioten’, geïnitieerd door Stefan Niemer (eigenaar van WeAchieve).

> De Jonge Recruiter-podcast

Deze podcast leidt even een slapend bestaan, maar wordt vast ook wel weer eens nieuw leven ingeblazen: de ‘Jonge Recruiterpodcast’ van Werf&. Wanneer? Dat blijft nog even een verrassing…

> Expedition: Company Culture

Ernst Schipper, bekend van onder meer referraltool Collabdo, is recent ook met een podcast begonnen. En wel eentje over bedrijfsculturen, onder de noemer ‘Expedition: Company Culture. In deze serie wil hij samen met gasten diverse kanten van het onderwerp onderzoeken en behandelen. Met in de eerste aflevering Wilco Jung van internationaal contentmarketingbureau We Are The Night BV.

> Werkimago Podcast

“Soms knullig, soms lachwekkend, maar altijd echt.” Zo zet de ‘Werkimago Podcast‘ zichzelf in de markt. In alweer 30 afleveringen belicht Kim Werensteijn hierin onderwerpen als de ups en downs van ondernemen, remote recruiten en de leuke en minder leuke kanten van personal branding. Inclusief versprekingen en onverwachte situaties tijdens de podcasts, zo belooft ze.

Podcasts over de grens

Over de grens zijn er natuurlijk nog véél meer podcasts. We pikken er enkele van de meest interessante uit:

> Brainfood Live On Air

Ook in Nederland veel beluisterde podcast, waarin Hung Lee allerlei gasten ontvangt met een vernieuwende kijk op de wereld van werving en selectie.

> The Chad & Cheese Podcast 

Dit wordt door velen gezien als dé podcast om niet te missen: Chad & Cheese brengen een uniek perspectief op recruitmentnieuws, vol met snauwende commentaren en meningen waarvoor ze niet bang zijn om ze te delen – zozeer zelfs dat ze een ‘Parental Advisory’ hebben gekregen. Ook handig: hun podcasts worden uitgeschreven, zodat je ook snel een passage kunt opzoeken.

> Hiring Success Podcast

Mooie maandelijkse podcast van ATS-leverancier SmartRecruiters, waarin elke maand recruiters van interessante, grote bedrijven aan het woord komen over hoe zij hun processen hebben ingericht.

> The Jim Stroud Podcast

In deze podcast deelt host Jim Stroud, die onder andere ervaring opdeed bij Microsoft, Google en Siemens, zijn gedachten en insights over hoe technologie werk verandert. De podcast telt inmiddels al ruim 130 episodes, met titels als ‘Only Green Eyes Need Apply’ en ‘Resumes are People Too‘. Dan weet je alvast een beetje wat je kunt verwachten…

> Recruiting Future

In deze wekelijkse podcast interviewt Matt Alder vooraanstaande gasten uit de recruitment- en HR-wereld. Hierin staan recruitment- en HR-technologie centraal. Bij elke aflevering is een handige samenvatting van dit gesprek te vinden. Goed voor momenteel bijna 300 (!) afleveringen.

> RecTech

In de RecTech podcast behandelt Chris Russell, de ‘mad scientist’ van recruitment, alle aspecten van recruitmenttechnologie en recruitmentmarketing, inclusief interessante nieuwe tools & leveranciers. Je hoort ook hoe verschillende recruiters technologie gebruiken om talent te vinden. Ook hier al bijna 300 afleveringen.

> Recruitment On The Go

Podcast van het team van Harver, onder de veelbelovende subtitel ‘All You Ever Wanted To Know About Recruitment‘, maar het laatste half jaar geen update meer. Of zouden we inmiddels echt alles al weten wat we willen weten?

> Recruitment Revealed

Gloedjenieuwe podcast van Gary Berney, ‘Head of Engagement’ van het Ierse HireUp.

> TA Innovators Radio

Podcast van Recruitee, waarin in het Frans, Duits én Engels allerlei interviews worden gedaan met ‘Recruitment Innovators’. En dan rechtstreeks vanuit de studio in Amsterdam, dus toch ook nog een beetje Nederlands.

Recruitee Radio · TA Innovators Radio x Glenn Ferguson: Aligning hiring managers and recruiters

> Talk Talent To Me

‘Recruitment is hard. Listening to podcasts is easy’. Onder die noemer is Hired een ‘fast-paced rough-and-tumble’ podcast gestart over de strategie, techniek en trends in de recruitmentwereld. De episodes rijgen zich snel aan elkaar.

Iets gemist?

Genoeg te luisteren dus. Maar hebben we toch nog iets gemist? Laat het weten!

Lees ook

Hoe Action zo’n 1.000 mensen per maand (!) weet aan te nemen

Meer dan 50.000 medewerkers in heel Europa. Ruim 1.600 winkels in 8 landen, en een jaaromzet van meer dan 5 miljard euro. En alleen al in Nederland ruim 10.000 medewerkers. Als je het over Action hebt, zijn de cijfers altijd indrukwekkend. En dat voor een bedrijf met een geschiedenis van nog maar net een kwart eeuw.

Bij een snelle groei komen ook altijd heel specifieke recruitmentvragen.

Bij zo’n snelle groei komen ook altijd heel specifieke recruitmentvraagstukken. Want hoe zorg je dat altijd alle winkels voldoende ‘bemenst’ zijn? Wat kun je centraal doen, terwijl de leidinggevenden op locatie de uiteindelijke selectie van het personeel verzorgen? En hoe zorg je dat je het notoir grote verloop in de retail in jouw organisatie in de hand houdt?

Bijbanen onderscheidend maken

Over dat soort vragen gaat HR-manager Marlie Dierkens Schuttevaer op 1 oktober in gesprek tijdens Werf& Live, samen met Lotte Konieczek, die werkt bij die andere grote Nederlandse groeier in het retaillandschap: Jumbo. Ze gaan dan samen in op vragen over bijvoorbeeld diversiteit, medewerkertevredenheid en hoe je bijbanen onderscheidend kunt maken.

‘Discounters geen budget voor ontwikkeling? Dat is pertinent niet zo.’

‘Werk met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid’, noemt ze het zelf. En niet zo gek ook: juist in de retail vinden talloze jongeren immers hun eerste werkervaring. Daarom hamert ze ook graag op talentontwikkeling. ‘Het idee is vaak dat daar bij discountketens zoals de onze geen budget voor is. Maar dat is pertinent niet zo.’

Opboksen tegen vooroordelen

Ze heeft met Action wel eens vaker op te boksen tegen vooroordelen, verklapt ze. Zo was het vorig jaar nog vaak lastig om voldoende winkelmedewerkers te vinden. ‘Sommige jongeren vinden het niet bij hun imago passen om bij een discounter te werken’, vertelt ze met een glimlach. Al is ook dat door corona wel veranderd. Recente nieuwsberichten (zoals 1 en 2) daargelaten, ‘we hebben nu over de hele linie meer sollicitanten dan ooit’, aldus Dierkens Schuttevaer. ‘Mensen zien nu meer in dat we én een succesvolle retailer zijn, én nog steeds werven.’

‘We hebben nu over de hele linie meer sollicitanten dan ooit.’

Veel aandacht ligt tegenwoordig dan ook op het ‘netjes behandelen van mensen die je niet meteen een plek kunt bieden’, vertelt ze. En gevraagd naar haar grootste uitdaging: ‘Dat is op dit moment niet meer het vinden van de goede mensen. De grootste uitdaging is in deze coronatijd veel meer om de sfeer in de winkels goed te houden.’

People topics

Dierkens Schuttevaer kwam bij Action terecht, na de Hogere Hotelschool en een loopbaan die langs onder meer Achmea en Makro liep. Bij Action zit ze helemaal op haar plek, vertelt ze, juist vanwege die maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze zegt te voelen.

Onze people topics hebben vaak te maken met werving.’

Vanuit het landenkantoor in Hoofddorp zit ze soms misschien wat ver af van de leidinggevenden in de 390 winkels in het land. Dat maakt het af en toe lastig wat betreft de ‘goede sfeer en aandacht voor die jongeren’, zegt ze. Al heeft ze met veel van die winkelmanagers – in dienst bij Action – wel regelmatig contact. Formeel en informeel. ‘Zo hebben we elke 6 weken overleg met de rayonleiders. Dan bereiden we ook altijd een aantal people topics voor. En dat heeft vaak te maken met werving, en ook met behoud.’

De ‘wervingsbonus’

Op die manier ontstond bijvoorbeeld de ‘wervingsbonus’, die huidige medewerkers krijgen als ze een nieuwe collega aandragen. Een succes, aldus Dierkens-Schuttevaer. En niet alleen omdat via die bonus veel mensen worden geworven, maar de mensen die zo binnenkomen blijven gemiddeld ook nog eens langer, want ze zijn gemiddeld een betere match, zo vertelt ze. ‘Onze eigen mensen doen namelijk al een preselectie, door alleen mensen te vragen die passen bij ons en bij onze manier van werken.’

‘We hebben gezegd: behoud is het nieuwe werven. Dat merken we zeker in het verloop.’

Wat ook hielp is het wervingsdashboard dat dit jaar is geïntroduceerd. ‘We hebben wel gezegd: behoud is het nieuwe werven. Klinkt misschien simpel, maar dit heeft bij veel leidinggevenden wel voor een behoorlijke verandering gezorgd, dat merken we zeker in het verloop. Elke winkelmanager krijgt nu inzicht in hoeveel mensen vertrekken en erbij komen. Op het moment dat er dan ergens veel mensen uitstromen, kunnen wij gaan meekijken: wat kunnen we doen om je te helpen?’

Via WhatsApp

Eén van de grootste successen boekte Action toen het als eerste ‘WhatsApp-solliciteren‘ introduceerde (samen met bureau Maximum). Het bleek de ultieme vorm van een laagdrempelige candidate experience. Misschien een beetje té laagdrempelig, zegt Dierkens Schuttevaer. ‘Je had binnen twee minuten gesolliciteerd. Je hoefde alleen maar je mobiele nummer in te voeren, en dan 4 vragen te beantwoorden. We gaan straks wel meer vragen toevoegen, als een soort van preselectie.’

‘Misschien was de eerste vorm van solliciteren via WhatsApp wel een beetje té laagdrempelig.’

De nieuwe werkenbij-site heeft in elk geval enorm geholpen om de wervingsproblemen onder controle te krijgen, aldus Dierkens Schuttevaer. ‘Je ziet dat nu bijna iedereen via de site solliciteert. Daar zit echt een heel groot verschil met het verleden.’

Te veel sollicitanten?

Ziet ze geen gevaar in dat er zelfs te véél sollicitanten komen, zodat ze te veel mensen moet teleurstellen? Ook dat probleem is ondervangen, zegt ze. ‘Wij willen op dit moment niet de drempel verhogen. Solliciteren bij Action moet laagdrempelig blijven, vinden we. Dus als er ergens te veel sollicitanten komen, zoals nu soms bij de vulploegen het geval is? Dan wijst de leidinggevende ze natuurlijk netjes af, om vervolgens snel de vacature dicht te zetten…’

Meer weten?

Marlie Dierkens Schuttevaer is een van de vele interessante sprekers die dit jaar hun opwachting maken op Werf& Live. En via een (gratis) livestream kan iedereen erbij zijn! Meld je dus hier aan om het helemaal te horen.

Lees ook

‘Vetste referral-bonus ooit’: een jaar lang gratis chips

‘Als voedingsbedrijf blijven we ook in deze uitzonderlijke periode actief. Uiteraard komt de gezondheid van al onze medewerkers op de eerste plaats.’ Zo begint de werkenbij-site van het Belgische Poco Loco, dat dit jaar zijn 25ste verjaardag viert. Maar die gezondheid van de medewerkers moeten we blijkbaar wel met een korreltje zout nemen. Want wie hen helpt bij het vinden van nieuwe personeelsleden maakt kans op een jaar lang elke dag … een zak chips.

De ludieke wervingsactie is hard nodig, want het bedrijf uit het Vlaamse Roeselare op zoek naar 20 nieuwe medewerkers, naast de 25 overige vacatures die nu openstaan. Het aantal medewerkers is er de voorbije 5 jaar al gestegen van 380 tot ruim 700. Maar door de investering in een nieuwe productielijn, die eind 2020 operationeel moet zijn, blijft Poco Loco groeien. Het bedrijf is daarom op zoek naar mensen die ‘de dip bij de chip worden, de guaca bij de mole, de jalapeño bij de taco.’ Oftewel: ‘mensen die ons helpen groeien én zelf vooruit willen.’ En dan het liefst: ‘een toffe teamplayer die mee ‘twope vorut’ wil.’ (West-Vlaams voor: samen groeien)

Aparte referralsite

Voor de actie is een speciale referralsite in het leven geroepen: 1jaargratischips.be. Ook Nederlanders kunnen hier mensen aandragen die ze goed vinden passen bij het productiebedrijf, dat vooral bekend is van tortillachips, wraps, taco’s, sauzen, dips en dinnerkits. Veel van die producten worden in supermarkten onder het huismerk verkocht.

‘We produceren zo’n miljoen zakken chips per dag, dus die 400 zakken kunnen er ook wel bij.’

De referralactie werkt eigenlijk heel simpel. Op de site van Poco Loco kun je de gegevens achterlaten van degene die jij bij het bedrijf vindt passen en nodig je hem of haar uit om er te solliciteren. Gaat die persoon uiteindelijk ook bij de Tex-Mexproducent aan de slag, dan is de jaarvoorraad chips voor jou. De actie is weer eens wat anders, vindt hr-manager Geert Van Cauwenberge. ‘En voor ons is het geen moeite: we produceren zo’n miljoen zakken chips per dag, dus die 400 zakken kunnen er ook wel bij.’

Lees ook

BREAKING: Google for Jobs nu officieel van start in Nederland

Ze noemen het zelf géén ‘Google for Jobs’. Maar de langverwachte zoekfunctie voor vacatures die Google vandaag officieel voor Nederland aankondigt, heeft hier al een paar jaar die bijnaam. En dus houden we hem er ook vandaag nog maar even in. Maar belangrijker nog: met de zoekfunctie moeten honderdduizenden vacatures (van partners) makkelijk vindbaar worden voor werkzoekenden. En dat wordt deze week al voor iedereen in Nederland beschikbaar.

De zoekfunctie moet honderdduizenden vacatures makkelijk vindbaar maken.

De vacatures die Google-gebruikers vanaf vandaag meteen in de bovenste zoekresultaten zullen tegenkomen zijn afkomstig van onder meer Randstad, Monsterboard en DPG Recruitment (via Nationale Vacaturebank en Intermediair). Meest opvallende deelnemer is echter geen generiek jobboard. Het is de Rijksoverheid, die alle vacatures van het platform WerkenVoorNederland via Google nu nog sneller toegankelijk maakt.

Hoe lang ben ik onderweg?

Met de nieuwe zoekfunctie kunnen gebruikers zoeken op basis van onder meer locatie en branche. Ook kunnen ze aangeven of ze het liefst fulltime of parttime werken, of liever freelance. Door de koppeling met Google Maps kunnen ze bovendien zien hoe lang de reistijd is. Het is ook mogelijk e-mailnotificaties in te stellen. De functie was al sinds februari voor sommige gebruikers te zien, maar zal de komende week geleidelijk voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar komen.

De vacaturefunctie komt de komende week geleidelijk voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar.

De vacatures die worden getoond zijn dan trouwens niet uitsluitend van de partners. Iedereen die aan zijn vacatures de juiste structured data meegeeft, kan door Google gevonden worden, en zo te zien zijn voor wie naar die desbetreffende functie op zoek is. Het is een ‘open ecosysteem, dus iedereen kan meedoen’, aldus Martijn Beritsen, sinds juli de country manager van Google in Nederland.

En dat is niet het enige

De vacaturezoekfunctie is niet het enige dat Google vandaag bekend maakt. Zo is er ook een samenwerking met MKB-Nederland, waarbij ondernemers trainingen krijgen om digitale vaardigheden op te doen en hun bedrijf via online te laten groeien. Bovendien stelt Google 8,5 miljoen aan online advertentietegoeden voor Nederlandse MKB-bedrijven en NGO’s beschikbaar. Daarmee wil het bedrijf vóór eind 2021 een half miljoen Nederlandse ondernemers en particulieren helpen.

‘Nederland loopt voorop als het gaat om internetgebruik.’

Bertisen: ‘Nederland loopt voorop als het gaat om internetgebruik, en kan sneller schakelen naar een digitale economie dan veel andere landen. Dat biedt ons land enorme potentie voor groei. Tot dusver hebben we in Nederland 160.000 bedrijven en mensen met de Digitale Werkplaats getraind in digitale vaardigheden. We bouwen nu daarop voort. We zeggen toe voor eind volgend jaar een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten, samen met partners.’

Ook internationaal actief

De aankondiging van de vacaturezoekfunctie komt in een tijd dat Google toch al actief is op het gebied van de arbeidsmarkt. Zo meldden we recent al dat het bedrijf in India een proef doet met een soort digitale visitekaartjes, op te vatten als aanval op LinkedIn. Ook in India: de recente lancering van Kormo, een app die werkzoekenden moet helpen bij hun eerste baan, nadat dezelfde app al eerder live ging in Bangladesh en Indonesië – en mogelijk volgen andere landen binnenkort ook.

Google is de laatste tijd opvallend actief op het gebied van de arbeidsmarkt.

De vele activiteit van Google op dit terrein betekent overigens niet dat het een gegarandeerd succes is. Zo stopte het bedrijf dit jaar met zijn eigen ATS, Google Hire geheten. Voor de introductie van de vacaturezoekfunctie in Nederland heeft het bedrijf dan ook de tijd genomen, aldus Beritsen. ‘We wilden echt ervoor zorgen dat het ook goed werkt. En we wilden ervoor zorgen dat we goede partners hebben. Bovendien komt het nu mooi samen met wat er speelt in de Nederlandse economie. We hebben nu echt het gevoel: het product staat. We kunnen honderdduizenden vacatures aanbieden. Nu kan het los.’

Nederland als negende

Nederland is het negende land in Europa waar de vacatures in de zoekfunctie te zien gaan zijn. Waar in Noord- en Latijns-Amerika en Sub-Sahara Afrika de hele regio al vacatures bij de zoekresultaten krijgt, was dat in Europa alleen nog maar het geval in Belarus, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Tot vandaag dus.

Een jaar geleden kwam de dienst nog onder vuur te liggen van 23 grote concurrerende jobboards.

In augustus 2019 kwam de zoekfunctie in Europa overigens nog onder vuur te liggen van 23 grote concurrerende jobboards. Zij verzochten destijds bij de Europese Commissie om een antitrustzaak, vanwege vermeende oneerlijke concurrentie. Maar volgens Beritsen gaat het hier niet zozeer om een verdienmodel voor Google, maar om ‘werkzoekenden de beste en meest relevante informatie aan gebruikers te bieden. We werken nu zelfs nauw samen met bijvoorbeeld de Europese Commissie. En de in Nederland geïntroduceerde carrousel, met directe links naar de aanbieders van vacatures, hebben we ingebouwd aan de hand van directe feedback.’ Dat, gecombineerd met het open ecosysteem, waar iedereen aan kan meedoen, geeft de zoekgigant vertrouwen in de goede afloop.

Lees ook