Alliander: ‘Sollicitanten verwachten eenvoudig en laagdrempelig contact’

Ze behoorden al eerder tot de inzenders, en zelfs tot de genomineerden, onder meer met een heuse 360°-VR-experience. Maar steeds grepen ze net mis bij de uitreiking van de Werf& Awards. Tot mei dit jaar, toen het dan eindelijk prijs was voor Alliander. Het netwerkbedrijf sleepte een publieksprijs in de wacht voor de casus ‘Chatten vóór je sollicitatie!’, waarbij de organisatie al met potentiële collega’s in gesprek gaat vóór hun sollicitatie.

Een mooie beloning voor jarenlange inspanning, waarbij de focus steeds meer verschoven is van sollicitaties naar persoonlijke online gesprekken. En dat is nodig ook, aldus Marnix de Groot, Manager Employer Branding & Digitalisering. ‘Ondanks de gevolgen van corona zien we nog geen afnemende schaarste onder voor ons belangrijke doelgroepen: elektromonteurs, maar ook andere functies binnen Techniek en IT. Een elektromonteur die een (nieuwe) baan zoekt, kan momenteel nog steeds zo bij zo’n 30 bedrijven aan de slag.’

Interne en externe effecten

Alliander was een van de eerste werkgevers in Nederland die een marketingtechnologie gebruikt waarbij kandidaten kunnen chatten met Alliander, zonder direct te solliciteren. Dat gebeurt niet alleen op de eigen website, maar ook op veel andere. De Groot: ‘We bereiken doelgroepen via online marketing op honderden websites zoals AD.nl, LinkedIn en Facebook. Daar geven we bezoekers de mogelijkheid om via interactieve banners in gesprek te gaan met onze recruiters, zónder de website te verlaten. Zo komen potentiële collega’s laagdrempelig, snel en buiten werktijden met ons in contact.’

‘We bereiken doelgroepen via online marketing op honderden websites zoals AD.nl, LinkedIn en Facebook.’

Op Werf& Live, op 1 oktober, zal De Groot – samen met young talent recruiter Wouter de Jong – meer vertellen over hoe de casus tot stand kwam en wat het effect ervan is geweest, zowel extern als intern. Hier alvast een voorproefje.

> Hoe hebben jullie de winst van de Award beleefd?

‘Wij zijn er heel trots op dat het publiek deze casus heeft beloond. En eerlijk is eerlijk, we vonden het ook wel spannend. Helaas hebben wij het nog niet live met het hele team kunnen vieren. Wel via MS Teams, direct na de prijsuitreiking, en dat was al ontzettend leuk. Al is de ontlading natuurlijk wel anders in een leeg kantoor met een paar collega’s in plaats van voor een zaal vol met vakgenoten. Mede daarom kijken we dan ook uit naar Werf& Live.’

> Wat heeft de Award jullie opgeleverd?

‘Intern: veel waardering en trots. Dat geeft voor ons de bevestiging dat we als recruitment de juiste dingen aan het doen zijn. Extern zagen we hierdoor ook toenemende interesse vanuit andere bedrijven. Ook hebben we hierover nu al een paar keer een presentatie gegeven, bijvoorbeeld bij het CIO Platform, en via een webinar, samen met MrWork.’

> Hoe staat het nu met jullie werving?

‘Ook bij ons heeft corona natuurlijk impact gehad. Niet direct op het aantal vacatures overigens, we hebben nog steeds een groot tekort aan elektromonteurs. Daarom is het recruitmentteam dit jaar ook verder gegroeid. We hebben nu bijvoorbeeld 4 sourcers paraat die het eerste contact via de chat oppakken. De energietransitie is nog in volle gang en daarvoor moeten we als Alliander nog veel werk verzetten. We richten ons daarbij steeds meer op jongeren en starters op de arbeidsmarkt. We zien ook andere kandidaten op de arbeidsmarkt. ‘Vaste mensen’ zitten tegenwoordig nog vaster, maar we zien wel meer interesse van jongeren en vanuit werkzoekenden uit andere sectoren.’

‘Momenteel hebben we meer dan 150 vacatures. Daarvan is zeker 80% in de zeer schaarse doelgroepen.’

‘Momenteel hebben we meer dan 150 vacatures. Daarvan is zeker 80% in de zeer schaarse doelgroepen, zoals Techniek en IT. Corona heeft bij ons trouwens ook zaken versneld. Ons sollicitatieproces en onze onboarding zijn volledig digitaal gegaan. Zo voerden we dit jaar al met 2.000 mensen een online sollicitatiegesprek. Het leverde Alliander ruim 900 nieuwe werknemers op, die echt van het begin tot eind via online werving zijn aangenomen.’

‘Voor potentiële leerling-monteurs hebben we bijvoorbeeld ook twee live uitzendingen gemaakt, inclusief kijkje in de monteursbus. Daar deden ruim 100 deelnemers aan mee, en dat leverde ook direct sollicitaties op. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de inhousedagen, die we nu ook volledig online laten doorgaan en waarmee we nu een meer diverse en grotere doelgroep bereiken.’

> Welke les heeft de casus jullie geleerd?

‘Het succes is wat mij betreft terug te voeren op: denken vanuit de klant. In ons geval dus: de kandidaat. De sollicitant verwacht een eenvoudig en laagdrempelig contact. Het gebruik van WhatsApp en chat sluit daarop aan. Het enthousiasme van kandidaten over deze aanpak bevestigde ons al vroeg in het begin dat dit een mooie stap ging worden. De volgende stap is wat ons betreft: kijken hoe je talentpools opbouwt, commitment creëert en aansluit op de wensen van de kandidaat van de toekomst.’

Marnix de Groot en Wouter de Jong met hun toen kersverse Award

Schakel je ook in voor Werf& Live?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is helaas op. Maar via een livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Naast de winnaars van de Werf& Awards (zoals Alliander) zijn dat bijvoorbeeld ook Dr. John Sullivan, Sief Khafagi (Scoutpads/Facebook), en Sara Cauwenbergh (Indeed). Meld je hier aan om het helemaal te horen.

live alliander

Lees ook:

Hoe Cendris ook dit jaar weer veel sollicitanten naar Valencia weet te verleiden

Wie naar de klantenservice van T-Mobile of PostNL belt, zou sinds augustus vorig jaar zomaar eens iemand aan de lijn kunnen krijgen die in Spanje de telefoon opneemt. In Valencia is sinds die tijd immers ook een nagelnieuw kantoor te vinden van het Nederlandse callcenterconcern Cendris. In eerste instantie ging het om 12 mensen, maar dat is snel gegroeid. En zelfs dít jaar, nu het door corona moeilijker geworden is veel te reizen, weet het bedrijf toch nog veel Nederlanders te verleiden in de Spaanse stad aan de slag te gaan.

In Nederland is het lastig om mensen te porren voor callcenterwerk.

Cendris is in augustus 2019 begonnen met het outsourcen van werk naar Valencia om makkelijker talent aan te kunnen trekken. In Nederland is het lastig om mensen te porren voor callcenterwerk, maar gekoppeld aan ‘een jaartje onder de Spaanse zon’ wordt het met name voor veel jongeren toch ineens een stuk aantrekkelijker.

Hypertargetting

Maar dan nog: hoe vind je precies de mensen die passen bij dat aanlokkelijke aanbod? Cendris sloeg daarvoor enerzijds de handen ineen met Grenzelooswerk, het bureau dat al ruim 65.000 landgenoten in het buitenland van een baan(tje) wist te voorzien, van skileraren tot horecapersoneel. Anderzijds werd ook een ‘hypertargeted social recruitmentcampagne’ opgezet, samen met het Amsterdamse Jobsrepublic, om op een slimme, innovatieve en kosteneffectieve manier voldoende kandidaten te bereiken.

Die laatstgenoemde campagne was eerder dit jaar goed voor de winst van een van de vier Werf& Awards, voor Jobsrepublic zelfs de tweede ooit. Op Werf& Live op 1 oktober zullen beide indieners meer vertellen over hoe de campagne tot stand kwam en wat het effect ervan is geweest, zowel extern als intern.

‘Je snapt wel dat deze prijs een enorme boost was voor ons recruitmentteam.’

Intern leidde de prijs in elk geval tot veel verraste gezichten, aldus Dagmar Braakhuis, recruiting manager bij Cendris (foto). ‘Met name omdat we pas net begonnen zijn met het werven van eigen personeel, in plaats van het volledige proces over te laten aan uitzendbureaus. Festiviteiten hieromtrent hebben we vanwege corona uitgesteld, maar je snapt vast wel dat het een enorme boost was voor ons recruitmentteam.’

Campagne-shoot in Valencia

Jobsrepublic begon deze klus met een campagne-shoot in Valencia, om het wonen en werken daar in beeld te brengen. De verleidende beelden en teksten werden vervolgens met ‘hypertargetting’ onder de aandacht gebracht van specifiek mbo’ers en hbo/WO-studenten gepromoot. De campagne sprak deze doelgroepen ieder in een op maat gemaakte ‘tone-of-voice’ aan.

In de bewuste doelgroepen werd ieder in een op maat gemaakte ‘tone-of-voice’ aangesproken.

En met succes. In nog geen 2 maanden tijd waren de 100 hagelnieuwe bureaus in Valencia bezet met ambitieuze Nederlandstalige levensgenieters. En ook dit jaar gaat de Spaanse trek door, aldus Braakhuis. ‘We merken natuurlijk wel dat er door corona minder interesse is om naar het buitenland te gaan. Maar toch hebben we ook dit jaar weer zo’n 70 kandidaten aangenomen die voor onze Nederlandse klanten aan de slag gaan in Valencia, mede dankzij de campagne van Jobsrepublic.’

cendris valencia jobsrepublic

De belangrijkste les geleerd

Gevraagd naar de belangrijkste les die ze van de campagne geleerd heeft, antwoordt ze: ‘De doelgroep samen in kaart brengen.’ Jobsrepublic organiseerde hiervoor hiervoor eerst een sessie. Daarnaast vonden er regelmatig evaluaties plaats over de resultaten en eventuele aanpassingen van de campagne. Verder, zegt ze, ‘is het belangrijk om de drempel zo laag mogelijk te maken om te solliciteren en binnen een dag contact op te nemen met een geïnteresseerde kandidaat.’

‘Het is belangrijk binnen een dag contact op te nemen met een geïnteresseerde kandidaat.’

Om dit mogelijk te maken stelde Braakhuis onder meer een team aan van klantcontactmedewerkers die door training in staat zijn om intakegesprekken te voeren. ‘Dit heeft de snelheid van het proces verhoogd, waardoor we geïnteresseerde kandidaten sneller aan ons wisten te binden.’

cendris valencia callcenter

Met de ‘grensoverschrijdende’ campagne en verhuizing van Cendris naar Valencia heeft het bedrijf een nieuwe propositie neergezet die vele malen aantrekkelijker blijkt voor de arbeidsmarkt, terwijl de totale wervingskosten gelijk zijn gebleven, aldus Braakhuis.

Meer dan 30.000 bezoekers bekeken de campagnepagina’s, van wie er 1.116 solliciteerden.

De campagne was een groot succes. Meer dan 30.000 bezoekers bekeken de campagnepagina’s. Van hen reageerden 1.116 kandidaten met een sollicitatie. Op 1 oktober vorig jaar betraden de eerste 63 Nederlanders het kantoor in Valencia. In de weken daarna werd het team aangevuld tot de volledige capaciteit van 100 medewerkers. Het callcenter voor T-Mobile was daarmee op tijd operationeel. Laat de telefoontjes nu maar komen!

Alvast meer kijken over de case?

Schakel je ook in voor Werf& Live?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is helaas op. Maar via een livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Naast de winnaars van de Werf& Awards (zoals Cendris en Jobsrepublic) zijn dat bijvoorbeeld ook Dr. John Sullivan, Sief Khafagi (Scoutpads/Facebook), en Sara Cauwenbergh (Indeed). Meld je hier aan om het helemaal te horen.

live cendris award

Lees ook:

 

5 recruiters over gênante sollicitatieblunders: eenmalig of toch te ver?

Dorien Waasdorp werkt al vele jaren als HR-manager en nam personeel aan voor talloze bedrijven, waaronder grote multinationals. ‘Ik zie regelmatig sollicitanten de fout in gaan. Geen grote sollicitatieblunders hoor, vaak zijn het kleine dingetjes: ze schrijven me in hun motivatie aan met de verkeerde naam of vergeten in hun standaardbrief de bedrijfsnaam aan te passen.’

‘Als mensen erg zenuwachtig zijn, is dat voor ons allebei vervelend.’

‘Bij kennismakingsgesprekken krijg ik soms mensen op bezoek die zo zenuwachtig zijn dat het zweet onder hun oksels klotst. Of dat ze een glas water omstoten. Dat is voor ons allebei vervelend, ik probeer hen dan zoveel mogelijk op hun gemak te stellen.’

Digitale misser

Shanti Spalburg-Sewmar is corporate recruiter bij CoolBlue en heeft ook tijdens de coronatijd wat missers meegemaakt. ‘Nu het coronavirus rondgaat, voer ik alle sollicitatiegesprekken digitaal. Toch had een sollicitant de uitnodiging niet goed gelezen en stond om de afgesproken tijd opeens voor mijn neus op ons kantoor.’

‘De kandidate stond om de afgesproken tijd opeens voor mijn neus op ons kantoor.’

‘Ik vroeg: wist je niet dat het gesprek via videobellen zou plaatsvinden? Ze verontschuldigde zich meteen en fietste snel naar huis. Toen hebben we alsnog een gesprek via een videocall gevoerd. Iedereen maakt wel eens een foutje, toch?’

Te veel CSI: Miami

Jesse Geul maakt als adviseur werving en selectie bij de Belastingdienst met de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) als zijn klant ook wel eens wat mee. ‘Zelf mag ik als recruiter regelmatig rechercheurs aannemen. Dat komt goed uit, want voor ik recruiter werd, heb ik dat werk zelf een tijd gedaan bij de politie. Ik weet dus wat het inhoudt. Als ik dan een kandidaat krijg die denkt dat hij een goede rechercheur zal zijn omdat hij veel CSI: Miami kijkt, dan weet ik: deze persoon heeft geen goed beeld van de functie.’

‘En ja: ik heb écht kandidaten gehad die dat zeiden.’

‘Jammer dat je belt’

‘Begin dit jaar had ik een vacature voor een ingewikkelde functie, waar ik maar een paar reacties voor had gekregen. Een van de brieven die ik ontving, stikte ook nog eens van de spelfouten. Toch dacht ik: ‘ik neem het zekere voor het onzekere, ik bel die kandidaat even op voor wat extra informatie’. Maar toen hoorde ik: ‘Xandra, ik vind het jammer dat je me belt en niet meteen uitnodigt voor een gesprek.’ Nou, toen was het klaar hoor. Hoe kun je jezelf zo in de voet schieten?’

‘Hoe kun je jezelf zo in de voet schieten?’

Freelance corporate recruiter en sollicitatiecoach Xandra Drost maakte zo wel meer blunders mee. ‘Op LinkedIn ging iemand laatst ook in de fout, met een berichtje dat begon met ‘Hi Nicole’. Maar dat was niet eens het ergste: toen ik dat berichtje ontving, werkte ik niet eens als recruiter. Dan denk ik: doe eerst even research, voordat je mij iets stuurt.’

Geen voorrang voor de secretaresse

Wim van den Nobelen, recruiter in finance en de salarisadministratie, verdiepte zich al eerder in de grootste blunders die recruiters meemaken. ‘Mijn top-3? Dan staat op 3 een jongen die in zijn sollicitatiebrief aangaf de ziekte van Vijver onder de leden te hebben. Hij bedoelde natuurlijk de ziekte van Pfeiffer. Op 2 staat iemand die zich in zijn cv zichzelf een feeder noemde. Geen idee waarom hij dacht dat dat een aanbeveling was, maar wij verwachtten wel taart bij het sollicitatiegesprek, haha.’

‘Je wilt niet weten hoe vaak ik aangeschreven word met de verkeerde aanhef.’

‘Het goud gaat echter naar een blunder die ik vaak tegenkom, en die andere recruiters vast ook herkennen. Je wilt namelijk niet weten hoe vaak ik aangeschreven word met de verkeerde aanhef. Dan staat er een verkeerde naam boven een aan mij gerichte brief. Dat kan gewoon niet. Tot slot wil ik sollicitanten meegeven: je sollicitatiegesprek begint als je thuis de deur uitstapt! Ik had een keer een kandidaat die aan de late kant vertrokken was. Vanwege zijn haast, gaf hij bij een zebrapad een dame geen voorrang. Je voelt hem al: die dame was de secretaresse bij het bedrijf waar hij ging solliciteren. En zij had de recruiter meteen verteld met wat voor kandidaat ze te maken hadden…’

Dit verhaal verscheen eerder – in andere vorm – bij de collega’s van Sollicitatiedokter.nl

Lees meer

Hij gaf recruiters flink ervan langs. Hoe denkt de MoneyMonk-CEO nu over ze?

‘Mijn ervaring is dat 10 van de 10 recruiters bagger aanleveren en zelf solliciteren naar de term ‘cv-schuivers’.’ De woorden die Jasper Horstink drie weken geleden op LinkedIn plaatste lieten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De strekking van de post was dat hij vond dat recruiters hun vak niet begrijpen en dat er eigenlijk gewoon geen goede recruiters bestaan. ‘Ik wilde vooral de frustratie die ik had door ervaringen uit het verleden van mij afschrijven’, blikt MoneyMonk-ceo Horstink nu terug (op de foto, te midden van zijn team).

‘Ik wilde vooral de frustratie die ik had door ervaringen uit het verleden van mij afschrijven.’

Ook deed hij tegelijk een oproep om een recruiter te vinden die hem het tegendeel zou kunnen bewijzen, iemand die onder andere waarde hecht aan de relatie en het bedrijf écht wil begrijpen, in plaats van alleen kandidaten naar binnen te schuiven. Verder, schrijft hij, zijn het kandidatenprofiel en de timing erg van belang voor het vinden van geschikte kandidaten.

Herkenning

Na deze ‘aanval’ op recruiters, stroomden de reacties binnen. Veel mensen gaven aan begrip te tonen. ‘Ik kon ook op veel bijval rekenen van mensen die zich in mijn frustratie herkennen en hetzelfde hebben meegemaakt’, zegt hij. Maar eerlijk is eerlijk: de meeste reacties kwamen van recruiters die het juist níet met hem eens waren. Als reactie hierop liet de MoneyMonk-oprichter dan ook een aantal dagen na zijn eerste post weten dat hij niet had voorzien wat het teweeg zou brengen en dat hij zeker alle reacties en comments gaat doornemen en ter harte neemt.

Nadat MoneyMonk-oprichter Jasper Horstink in een LinkedIn-post recruiters ervan langs gaf, deed dat veel stof opwaaien. Hoe denkt hij over ze, nu de storm wat is gaan liggen?

En nu?

Op dit moment kijkt de MoneyMonk-ceo wel wat positiever tegen de beroepsgroep aan, zegt hij. ‘Het feit dat veel recruiters met zijn allen hun beroepsgroep verdedigen en als een blok voor hun vak staan, vind ik dan ook wel weer mooi.’

‘Een beetje sceptisch blijf ik nog altijd.’

Mede daardoor gelooft de oprichter van het online boekhoudprogramma inmiddels dat er best ook goede recruiters bestaan. En alhoewel hij inmiddels nog geen nieuwe heeft gevonden, staat hij zeker wel weer voor ze open, zegt hij. ‘Al blijf ik nog altijd een beetje sceptisch.’

Eyeopener

Een soortgelijk (maar inmiddels verwijderd) bericht werd in juni ook al gepost op LinkedIn. Toen was het James Watt, CEO van de Ierse bierbrouwer BrewDog, die zich afvroeg wat eigenlijk het nut is van iemand aannemen voor iets wat hij zelf ook gewoon kan doen op LinkedIn. En dat in een paar minuten.

‘Wat is het nut eigenlijk van iemand aannemen voor iets wat ik zelf ook gewoon kan doen?’

Ook hij kreeg na die post vrijwel het hele – nationale en internationale – recruitmentvak over zich heen. Tegelijkertijd bleek het een eyeopener voor recruiters om meer inzicht te geven over wat hun toegevoegde waarde is voor een bedrijf. Want als diverse ceo’s zo over het vak schrijven, dan geeft dat natuurlijk wel te denken…

Lees meer

Diversiteit? Recruiters, daag jezelf eens uit (en wees meer als Pauline)

Mijn jeugd begon in een grote stad. Er was een grote diversiteit aan mensen en kinderen. Ik zat op een grote – en zover ik mij kan herinneren, erg leuke en actieve – school. De klas bestond uit een 20- tot 30-tal kinderen. Een gemêleerd groepje. Als ik de klassenfoto weer bekijk, zie ik dit ook. Het is nog net geen United Colors of Benetton-foto.

Toch waren er ook zeker verschillen. En die werden ook niet onder stoelen of banken geschoven. Waren er luizen in de klas, dan waren de andere ouders ervan overtuigd dat die van dat ene Marokkaanse jongetje kwamen.

Duidelijke verschillen

Toen ik op mijn achtste verhuisde naar een klein, christelijk, wit dorpje werd dit niet anders. Hier waren de verschillen niet zozeer cultureel – want met slechts één geadopteerd kindje bestond mijn klas vooral uit witte, lange, Hollandse kaaskoppen. Maar ook hier waren duidelijke verschillen, alleen dan anders. Dat kindje dat alle dagen heel druk was? Die stond vaak op de gang. Dat kindje dat vaak naar buiten staarde? Werd snel bestempeld als dom en er werden gesprekken gevoerd over de LOM-school. Het kindje dat heel verlegen was? Die kreeg alle vragen van de juf. Waarop ze dichtklapte en ook als één van de domme werd weggezet.

We zien kinderen steeds meer als individu en kijken steeds meer naar het talent dat élk kind bezit.

We zijn sinds die tijd als samenleving ver gekomen. We zien kinderen nu steeds meer als individu en kijken naar het talent dat élk kind bezit. We stimuleren waar ze goed in zijn en helpen waar ze minder goed in zijn. We gaan niet meer vanzelfsprekend ervan uit dat bepaalde kinderen opgroeien voor galg en rad en anderen juist voor een succesvol leven. We zijn er nog niet, maar we maken stappen. Op school erkennen we dat kinderen ‘neurodivers‘ kunnen zijn.

We erkennen dat alle kinderen andere behoeftes hebben. En de scholen doen ook echt hun best om alle kinderen zo goed mogelijk mee te nemen en klaar te maken voor de maatschappij. Praktisch of theoretisch geschoold. Autistisch, visueel gehandicapt, auditief beperkt, zichtbare handicap? In deze tijd proberen we iedereen te helpen om zijn of haar talent te ontwikkelen.

De grote, boze werkende wereld

Maar dan komt de volgende stap: de grote, boze wereld van het werkende leven. Dan zijn ineens al die verschillen weer terug. En groter dan ooit. Denk: pay gaps voor vrouwen. Veel kleinere kans om uitgenodigd te worden voor een selectiegesprek als je een niet-Nederlandse naam draagt. Word je werkloos op latere leeftijd? Dan duurt het gemiddeld vele malen langer om een baan te vinden. Introvert? De kans op promotie is veel kleiner, omdat de extraverte collega wel erom durft te vragen. Lijk je niet op het management? Grote kans dat je een lagere beoordeling krijgt. Ineens krijg je het als ‘net even anders’ moeilijker dan ooit.

Oprecht jammer dat de focus steeds weer zo snel uitgaat naar gender en culturele achtergrond.

Gelukkig zijn veel organisaties zich steeds meer bewust van het belang van diversiteit. Niet alleen omdat zij een afspiegeling willen zijn van de samenleving of vanuit sociale druk, maar omdat zij snappen dat het betere resultaten oplevert als je in een diverse organisatie werkt, met diverse teams.

diversiteit recruiters

Wat mij opvalt – en dat vind ik oprecht jammer – is dat de focus dan weer zo snel uitgaat naar gender en culturele achtergrond en (soms) naar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.  Zoals het vroeger in de klas ging bij mij (en misschien ook wel bij jou) gaat het nu ook bij organisaties.

De ijsberg van zichtbaarheid

Maar ondertussen is er in élke organisatie al meer diversiteit aanwezig dan je denkt. Kijk eens naar onderstaande ijsberg. Het topje van de ijsberg is duidelijk. Daar zit wat je ziet. Je kunt eigenlijk altijd wel zien wat voor huidskleur iemand heeft, en welk geslacht, en meestal ook wel aardig welke leeftijd (op een paar zeer goed geconserveerde types na, zoals Gusta Timmermans, Martijn Hemminga, Heleen Stoevelaar en Tjesca Honnef).

waterline of visibility

Het wordt lastiger als het gaat om wat je níet ziet. Maar daar zit wel de diversiteit die het interessanter maakt. Dit is de diversiteit die vaak door de cultuur en de processen binnen de organisatie niet tot wasdom kan komen. Zie jij ook dat daar ‘Talents’ tussen staat? Leerstijlen, normen, waarden, denkwijze, competenties, drijfveren: zij maken iedereen anders.

We missen zo waardevolle info

Maar wat nu vaak gebeurt is dat wij deze mensen allemaal op dezelfde manier werven, beoordelen en laten werken. Standaardprocessen zorgen ervoor dat wij deze diversiteit allemaal maar op één manier zien. Hierdoor missen we als recruiter – en ook als manager – waardevolle informatie. Want ineens is niet iedereen meer hetzelfde en zijn er verschillen. Verschillen die elkaar dus kunnen aanvullen in plaats van dat zij allen hetzelfde resultaat opleveren.

Een recruiter moet op zoek naar het verschil dat aanvulling geeft. En dat is verdomd lastig.

Het gaat ineens om de kracht van de organisatie door de kracht van het individu. Een recruiter moet dan ook op zoek gaan naar het verschil dat de aanvulling geeft. En dat is verdomd lastig. Ook als recruiter zit je immers vol aannames en ideeën over zogenaamd perfecte kandidaten. Je zit vast in een proces dat je al heel lang uitvoert. En iedere kandidaat neem je mee in dat proces. We willen snel scoren en zo weinig mogelijk beren op de weg tegenkomen. De functie moet vervuld – door naar de andere – we hebben het immers al druk genoeg.

Denken in mogelijkheden

Oké, ik generaliseer. Ik ken echt recruiters die niet denken in beren op de weg. Die kijken naar talent en kwaliteit en zeker niet wegrennen voor een beer of twee. Mijn eigen persoonlijke heldin hierin is Pauline Koppe, senior corporate recruiter bij T-Mobile. Zij denkt niet in beperkingen maar in mogelijkheden en neemt de hiring manager ook hierin mee.

Heeft een kandidaat een onverwacht randje? Geen probleem voor Pauline. Je wordt door haar echt niet zomaar afgewezen omdat je niet in het perfecte plaatje past. Zo ken ik er nog veel meer gelukkig. En deze recruiters moeten dan ook maar net even doen of ze bovenstaande niet gelezen hebben (waarschijnlijk herkennen ze het wel van collega’s of oud-collega’s).

Wees een Pauline

Mijn boodschap is dan ook: wees een Pauline. Kijk naar talent. Kijk naar wat er mogelijk is. Wijs een cv niet zomaar af op basis wat je ziet. Wijs een kandidaat ook niet zomaar af omdat hij niet lijkt op wat je gewend bent. Daag jezelf uit en kijk vooral naar de kandidaten die misschien niet direct vloeiend door het proces lopen.

Zoek zelf eens uit hoe het staat met de ‘onderwater’-diversiteit’ van je team.

Zoek zelf eens uit hoe het staat met de ‘onderwater-diversiteit’ van je team. Maak eens een match die anders is en werk zo mee aan een divers en succesvol team. Of het dan gaat om zichtbaar of onzichtbare diversiteit: het is allemaal belangrijk.

Lees meer

  • Lees alles van Annelies Graafland

Foto boven: Werf& Seminar Diversiteit, 8 september 2020, Annelies Graafland rechts op de foto.

Feel Good Friday: hoe de ‘pikkies’ en ‘vibe manager’ de gemoederen bezighouden

Als je een beetje flauw doet, zou je kunnen zeggen: ze hadden die functietitels ook best kunnen omdraaien. Een titel als ‘vibe manager‘ voor de consulentes van de sextoys van Pikbusiness, die proberen om sextoys voor vrouwen ‘toegankelijk en bespreekbaar te maken’, dat zou immers best grappig geweest zijn. En een ‘pikkie’ als erenaam voor de veredelde receptionist die ze zoeken bij het Amsterdamse Yellowgrape, tja, wie zou daar nog vreemd van opkijken?

Het waren weer eens twee opvallende functienamen die deze week de gemoederen bezighielden.

Hoe dan ook: het waren weer eens twee opvallende functienamen die deze week de gemoederen bezighielden. De eerste was dus die van de ‘Vibe Manager‘, een “sfeermaker en iemand met flair”, die 20 tot 28 uur per week zorgt voor de “healthy lunch”, en wiens “Fitbit overuren draait op de trappen in ons karakteristieke grachtenpand”. En ook nog: “Een flinke dosis levenservaring en een Amsterdamse mentaliteit zijn een absolute pré.”

3 keer in mijn mond overgegeven

De Tilburgse marketeer Joost van Abeelen was de eerste die er op Twitter over rapporteerde. ‘Slechts 3 keer in mijn mond overgegeven bij het lezen van deze vacature‘, schreef hij. Waarna anderen vooral voor veel bijval zorgden. Zoals: ‘Vertaling van deze vacature: marketingyuppen die webbanners voor corendon maken zoeken onderbetaalde parttime slaaf om te koken, hun shit op te ruimen en naar hun gejengel te luisteren.’ Of: ‘Mooi verhaal voor een vacature huishoudelijke hulp.’

Toen ook The Best Social Media het oppikte, was het hek natuurlijk helemaal van de dam. Opvallend: Yellowgrape zelf hulde zich sindsdien volledig in stilzwijgen. En dat voor een bureau dat naar eigen zeggen toch “een gedreven en snelgroeiende organisatie van ruim 20 e-commerce specialisten” is en “een familie van pioniers” bovendien. Je zou bijna denken: zou het hen erom te doen geweest zijn hier lekker wat ophef over te laten ontstaan? In dat geval kun je natuurlijk niet anders concluderen dan: knap stukje marketing…

Hé, pikkies!

Bij een tweede vacature die deze week de aandacht trok, was de intentie zéker helder. Met een weinig aan de verbeelding overlatend ‘Wij zijn op zoek naar pikkies‘ liet PikBusiness, “een klein bedrijf opgezet door een groep vriendinnen” weten nog wel wat ‘consulentes’ te kunnen gebruiken om een “vibrator-tour door jouw regio” te organiseren. En dat op basis van “een zeer aantrekkelijk percentage van de omzet.”

pikkies

Pikkies dus, zoals ze zichzelf noemen, in dit ‘paradijs van plezier’. En, ook mooi bedacht: ‘Wij denken uit de doos, vanuit jouw doos.’ De functietitel leverde bijvoorbeeld in de besloten Facebook-groep Recruitment Buddies al aardig wat commentaar op.

En laten wij nou altijd geleerd hebben dat opvallende functietitels niet werken als je een vacature hebt, omdat kandidaten er immers ook niet op zoeken. Dus alle ninja’s, tijgers, spinnen-in-het-web, rockstars, superhelden en eindbazen: vergeet ze liever. Niemand googlet er namelijk naar. Maar omgedraaid: zou de doelgroep van Pik Business dan wel zoeken naar ‘consulente sextoys’? Of zouden mensen die zoeken naar een functie als ‘receptioniste Amsterdam’ zich ooit door de hipsters van Yellowgrape aangesproken voelen?

Kun je geen SEO-verantwoorde functietitel bedenken? Zet dan gerust in op een socialmedia-stormpje…

Met de komst van Google for Jobs lijkt het dus nóg belangrijker geworden om een functietitel te kiezen waarop jouw doelgroep ook daadwerkelijk zoekt. En lukt dat niet, zoals de functie waarover Laurens Tienkamp recent twitterde? Dan kun je altijd nog hopen dat er een storm(pje) op sociale media over jouw vacature losbarst, en jouw beoogde kandidaten er zo toch nog mee in aanraking komen…

Lees ook

Meer over vacatureteksten?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Tijdens de training ‘Vacatureteksten schrijven’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 5 oktober leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Dit gebeurt met een workshop, gecombineerd met een kennisportal. Klik hier voor alle informatie.

 

Heijmans laat zien hoe het ook kan: ‘Bedankt voor de prettige afwijzing’

De afwijzing is een onderdeel van de candidate journey dat zelden veel aandacht krijgt. Maar het is wel heel belangrijk voor de candidate experience, beseften ze bij bouwbedrijf Heijmans. Mensen goed afwijzen is een kunst, en kan hét verschil maken voor je employer brand. ‘Zeker in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt wil je je als werkgever goed profileren’, aldus recruiter Malissa Broekmeulen. ‘Dat gaat verder dan een aantrekkelijke werkenbij-site, vacatureteksten en storytelling via sociale media. Employer branding zit ook in de ontvangstbevestiging die je stuurt, de uitnodiging voor een gesprek én in een afwijzingsmail.’

‘Bij een afwijzing wil je dat de kandidaat ondanks het slechte nieuws toch een positief gevoel overhoudt.’

‘Zeker die afwijzingsmail is een belangrijk onderdeel van de candidate journey’, vult collega Irene Schellings aan. ‘De kandidaat heeft dan al een aantal stappen doorlopen en is bekend met het werkgeversmerk. Bij een afwijzing wil je dat de kandidaat ondanks het slechte nieuws toch een positief gevoel overhoudt aan het merk Heijmans.’

Geen standaardbericht

En een onpersoonlijk standaardbericht draagt niet bij aan dat positieve gevoel, aldus Schellings: ‘Het liefst stuur je natuurlijk iedereen een persoonlijke mail. Dan kun je iemand ook feedback geven of wijzen op een andere geschikte vacature. Maar ook wij merken dat we door gebrek aan tijd toch behoefte hebben aan een goede standaardmail.’

‘Ook wij merkten dat we door tijdgebrek toch behoefte hebben aan een goede standaardmail.’

Hier was – kortom – werk aan de winkel. Broekmeulen: ‘De toon in onze ontvangstbevestiging, afspraakbevestiging en afwijzingsmail sloot niet meer aan bij de taal die we in onze vacatureteksten spreken.’ En dus gingen de oude teksten de prullenbak in, en keken de recruiters, samen met Roestvrijtaal, hoe het beter zou kunnen.

Bewustwording

Heijmans werkt voor zijn vacatureteksten al langer samen met Roestvrijtaal, dat gespecialiseerd is in teksten voor arbeidsmarktcommunicatie. Rachelle Suppers, tekstschrijver bij dit bureau, hielp de recruiters van Heijmans om de eerder gekozen toonzetting in de vacatures door te vertalen naar andere teksten in de candidate journey.

Heel goed dat Heijmans zich zo goed bewust is van de impact van deze mails.

Suppers (foto): ‘Heel goed dat Heijmans zich zo goed bewust is van de impact van deze mails. Veel organisaties hebben niet in de gaten hoe onpersoonlijk de afwijsmails of ontvangstbevestigingen kunnen overkomen. Toch heb je als sollicitant snel door of een mail aan jou persoonlijk is gericht of niet. En laten we eerlijk zijn: het is toch gewoon ontzettend vervelend om een standaardafwijzing te krijgen als je ontzettend veel zin hebt in een baan en uren hebt zitten zwoegen op een overtuigende sollicitatie? We hebben daarom hard gewerkt om de nieuwe mails van Heijmans veel persoonlijker aan te laten voelen. We hebben nu ook een vast format waarmee de recruiters eenvoudig een relevante afwijsreden kunnen toevoegen.’

Bedankt voor de afwijzing

Het belangrijkste: de mails sluiten nu aan bij het employer brand, qua inhoud én qua toonzetting, aldus Schellings. En dat betekent: ze zijn persoonlijk, informeel en duidelijk. Ze sluiten ook aan bij de focus van Heijmans op verbeteren, verslimmen en verduurzamen. ‘In de nieuwe mails erkennen we de journey die kandidaten al hebben afgelegd en bedanken we hen voor hun interesse. Belangrijk, want aan de keuze om te solliciteren gaat vaak een lange weg vooraf. We krijgen nu veel positieve reacties op afwijzingsmails. Sollicitanten bedanken ons voor de persoonlijke terugkoppeling.’

Het is belangrijk om de kandidaat serieus te nemen.

Broekmeulen: ‘Een afwijzing is natuurlijk altijd balen. Teleurstelling kun je niet voorkomen, maar je kunt er wel voor zorgen dat iemand met een goed gevoel terugdenkt aan de sollicitatie of aan jouw organisatie. Het is belangrijk om de kandidaat serieus te nemen en de boodschap op een nette en doordachte manier over te brengen. Zo zullen ze positief blijven over je organisatie als ze aan vrienden en familie vertellen over de sollicitatie. En wie weet solliciteren ze op een later moment opnieuw, op een functie die beter bij ze past óf wanneer ze wél de juiste kennis en ervaring op zak hebben.’

5 tips voor een prettige afwijzing

Wil je zelf ook betere afwijzingsmails sturen naar sollicitanten? Rachelle Suppers (Roestvrijtaal) heeft daarvoor 5 tips:

#1. Bedank de sollicitant en erken de raakvlakken

Klinkt logisch, maar wordt helaas wel eens vergeten. Bedank de sollicitant allereerst voor de interesse en benoem de raakvlakken tussen de functie en het cv van de kandidaat, indien van toepassing. Hiermee laat je zien dat je begrijpt waarom iemand solliciteert. Belangrijk, want wie weet ‘ontneem’ je iemand de baan van zijn of haar leven. En dan is het goed dat je daar in elk geval respect voor toont.

#2. Wees duidelijk

Draai niet om de hete brij heen. Je wijst iemand af. Met dat slechte nieuws kun je na je bedankje maar beter meteen beginnen.

#3. Kies ‘ik’ boven ‘wij’

Mails worden vaak geschreven in de wij-vorm. Voor jou als afwijzer voelt dat waarschijnlijk veilig(er), want je kunt de keuze terugvoeren op de hele organisatie, het recruitmentteam of de afdeling. Toch is het beter zoveel mogelijk in de ik-vorm te schrijven. Een afwijzing door één persoon komt minder hard aan dan als je je door een hele groep afgewezen voelt.

Een afwijzing door één persoon komt minder hard aan dan als je je door een hele groep afgewezen voelt.

Gebruik voor de situaties waarvoor je persoonlijk verantwoordelijk bent ‘ik’ en ‘wij’ alleen voor situaties als ook echt meerdere mensen verantwoordelijk zijn. Bijvoorbeeld: ‘ik moet je helaas teleurstellen’, in plaats van ‘wij moeten je helaas teleurstellen’.

#4. Leg uit

Als je wordt afgewezen, wil je graag weten waarom. Kun je dat kort en bondig uitleggen? Doe het dan ook! Die feedback kan een kandidaat helpen in de toekomst. Sta je ervoor open om dit telefonisch toe te lichten? Laat dan weten dat een afgewezen kandidaat je mag bellen.

#5. Kies de juiste tone of voice

Zorg dat de taal die je in de afwijzingsmail gebruikt aansluit bij de arbeidscommunicatie op je (werkenbij-)website. Dus hop niet plotseling van ‘je’ naar ‘u’ of andersom. Gebruik ook niet ineens formele woorden zoals ‘derhalve’ als je verdere communicatie heel informeel is.

En vooruit, nog een uitsmijter: vergeet niet om de sollicitant succes te wensen in de verdere loopbaan.

En vooruit, nog een uitsmijter: vergeet niet om de sollicitant succes te wensen in de verdere loopbaan. Daarom: veel succes met het oppoetsen van je mails! En voor toekomstige sollicitanten: een prettige candidate journey gewenst.

Over de auteur

Dit verhaal is geschreven door Kittie Spierings, directeur-eigenaar van Roestvrijtaal, dat zich tegenwoordig nog meer dan voorheen specialiseert in alle communicatie die van belang is op de arbeidsmarkt.

Lees ook

Vandaag aller-aller-allerlaatste dag om je gratis in te schrijven voor Werf& Live

Donderdag 1 oktober vindt de jubileumeditie plaats van Werf& Live in DeFabrique in Utrecht. Je kunt deze vijfde editie bijwonen in Utrecht conform de regels van het RIVM of volgen via de live stream vanaf thuis of kantoor. En vandaag is de allerlaatste dag om je gratis in te schrijven.

Er zijn nu nog drie soorten tickets:

  • In Utrecht: Er zijn slechts 100 tickets beschikbaar.
  • Online betaald: Volg het event online, zonder je gegevens achter te hoeven laten.
  • Online gratis: Volg het event gratis online. De partners van Werf& Live betalen jouw ticket en mogen je na afloop van het evenement eenmalig benaderen. Dit gratis aanmelden kan t/m 11 september 2020, dus vandaag is de allerlaatste kans. Na vandaag zijn deze tickets 45 euro.

Stichting Compassie

Werf& Live ondersteunt dit jaar Stichting Compassie. Deze Nederlandse stichting, opgericht door Compagnon dat in 2020 20 jaar bestaat, ondersteunt de organisatie CRAN. Dit is een NGO in Cape Coast, Ghana. CRAN helpt mensen om met behulp van microkrediet een bedrijf te starten of laten groeien. Zo zorgen zij ervoor dat de kinderen van hen zelf en van anderen, naar school kunnen. Dat is belangrijk om te kunnen deelnemen aan de ‘gewone’ economie. Ook jij kan jouw steentje bijdragen door een donatie te doen op het moment dat je je inschrijft voor Werf& Live.

Het is dit jaar het vijfde achtereenvolgende jaar dat Werf& Live plaatsvindt. Een heus jubileum dus. En het programma is er dan ook naar, met onder meer topsprekers als John Sullivan (Recruitment thought leader uit Silicon Valley) en Sief Khafagi (Lead Recruiter bij Facebook). Samen met vele anderen gaan zij op die dag in op vragen als:

  • Hoe zorg je ervoor dat de senior talent de junior talent naar de volgende stap brengt?
  • Waar vind je top engineers of talent uit een niche?
  • Hoe maak je talent betrokken bij jouw bedrijf?
  • Wat leer je van de best-performing en meest innovatieve bedrijven?
  • Hoe recruit je data-driven en technology-supported?

Ook de winnaars van de Werf& Awards van dit jaar zullen te horen zijn, net als Willem Hooft, en recruiters van de Jumbo en Action. Daar wil je toch bij zijn? Zorg dus dat je die dag om 9:45 uur je laptop startklaar hebt, zodat je live nieuwe inzichten kunt krijgen en geïnspireerd kunt raken op recruitment voor de toekomst.

Buiten de gebaande paden

Thema van dit jaar is ‘buiten de gebaande paden’. Dat heeft natuurlijk te maken met de arbeidsmarkt van vandaag, die vraagt om meer dan alleen het invullen van vacatures. Soms is het nodig net even anders naar de werving en plaatsing van de juiste professionals te kijken. Anders durven denken, anders durven doen. Buiten gebaande paden treden dus.

Meer weten?

Op 1 oktober vindt in Utrecht Werf& Live plaats, hét recruitmentevenement van het jaar. En via een (gratis) live stream kan iedereen erbij zijn! Meld je dus hier (gratis) aan om het helemaal te horen. Doe het snel, want vandaag, vrijdag 11 september, is echt de allerlaatste dag dat dit gratis kan.

 

Lees ook

Lotte Konieczek (Jumbo): ‘We krijgen de beste mensen niet zomaar in onze schoot geworpen’

Awareness, aandacht, actie. Dat zijn de drie A’s die Jumbo hanteert om elke dag de doelgroep te overtuigen, vertelt Lotte Konieczek, Manager Recruitment & Employer Branding bij de gele supermarktketen uit Veghel. ‘Natuurlijk kun je bij ons niet elke dag over een wipe-out-baan met je collega’s of verstoppertje spelen in de winkel, zoals influencers Bram Krikke en Stefan de Vries doen in onze nieuwe videocampagne. Maar je kunt als medewerker wel meedraaien in een videocampagne. En ook dat laat zien hoe tof het is om bij Jumbo aan de slag te gaan.’

‘Het gaat ons niet om méér sollicitanten, maar juist om: betere kandidaten.’

lotte konieczakEn dat is nodig ook, aldus Konieczek. Of het nu gaat om bijbaners voor in de winkels, logistiek en distributiecentra of om IT-specialisten voor de Jumbo Tech Campus, voor de supermarktketen is de concurrentie om talent nog steeds ‘enorm’, zegt ze. ‘We weten daarom dat we iets anders moeten doen dan de concurrentie om de juiste mensen aan te trekken. Het gaat ons daarbij niet om méér sollicitanten, maar juist om: betere kandidaten. We vinden het belangrijk dat kandidaten beseffen waar ze op solliciteren en dat ze uiteindelijk ook plezier hebben in hun werk. We zoeken áltijd nieuwe, servicegerichte collega’s met een geel hart. Zeker met onze groeiambities.’

Onderscheiden voor bijbaners

Konieczek is donderdag 1 oktober een van de sprekers op Werf& Live. Samen met Marlie Dierkens Schuttevaer, HR-manager bij Action, zal ze ingaan op wat er allemaal bij komt kijken als je véél kandidaten moet zien te werven. Tegen welke specifieke uitdagingen loop je dan aan? Hoe ga je in zo’n geval om met diversiteit? En hoe weet je voor bijbaners je te onderscheiden?

Eerder dit jaar trok Jumbo veel bekijks met de inzet van hologrammen in 80 winkels.

Bij Jumbo hebben ze met name voor dat laatste al veel ervaring. De ‘Wipe Out Challenge‘ tussen influencers Bram Krikke en Stefan de Vries, onder leiding van scheidsrechter Peter ‘Lumberjack’ Aerts, is daarvan het meest recente voorbeeld. Maar eerder dit jaar trok de keten ook al veel bekijks met de inzet van hologrammen in 80 winkels, om ‘eens even extra te benadrukken dat wij hard op zoek zijn naar bijbaners!’

De menselijke factor

Volgens Konieczek laten beide voorbeelden goed zien ‘hoe Jumbo te werk gaat’. ‘Het gaat ons vooral om het plezier hebben in het werk. En dat mag ook doorschemeren in de verschillende campagnes.’ In de continue zoektocht naar de beste kandidaten, kan de keten het zich namelijk niet veroorloven af te wachten tot mensen zich melden, zegt ze. ‘We hebben niet de illusie dat we zomaar de beste mensen in onze schoot geworpen krijgen. Daar moeten we in investeren.’

‘We kijken constant naar de doelgroep: what’s in it for them? Daar spelen we dan op in.’

En daarbij bedoelt ze met dat ‘investeren’ overigens niet in geld, maar juist in de menselijke factor. ‘We kijken constant naar de doelgroep: what’s in it for them? Daar spelen we dan zo goed mogelijk op in. We kunnen heel veel vanuit ons team bedenken, maar uiteindelijk draait het er wel om de doelgroep te bereiken en te begrijpen wat zij verwachten. De campagnes die we voor verschillende doelgroepen maken, toetsen we daarom ook altijd bij de doelgroep zelf. Dat werkt enorm goed.’

jumbo lotte koniezacek op werf& live

Liever niet via WhatsApp

De wensen van de doelgroep analyseren is voor Jumbo een belangrijke troef in de werving van medewerkers, aldus de manager Recruitment & Employer Branding. En dat gaat verder dan af en toe vragen wat er speelt onder medewerkers. Jumbo pakt het breder aan en zet in op steekproeven, kwalitatieve onderzoeken en adviesraden. Wat levert dat allemaal op?

‘Jongeren kozen veel minder voor solliciteren via WhatsApp dan we verwachtten.’

‘We hebben bijvoorbeeld laatst met behulp van onze IT-collega’s een mock up-website gebouwd om te kijken waar jongeren nu echt behoefte aan hebben tijdens het sollicitatieproces. Daaruit bleek onder meer dat ze allemaal klikten op het ‘ouderwetse’ en traditionele sollicitatieformulier. Zij kozen er veel minder voor om te solliciteren via WhatsApp. Dat kwam te dichtbij hun privéleven, terwijl wij aanvankelijk dachten dat ze dat juist fijn zouden vinden. Dat hadden we nooit geweten zonder dit onderzoek, het gaf ons nieuwe inzichten. Het laat ook zien hoe belangrijk het is om te luisteren naar je doelgroep’, legt Konieczek uit.

Unaniem gekozen

Jumbo overweegt wel gebruik te maken van WhatsApp op hun nieuwe werkenbij-site, maar dan vooral als aanvulling. Ander voorbeeld van het doelgroepdenken is volgens Konieczek de campagne met Bram Krikke. ‘Hij is heel populair bij de doelgroep van jongeren. Dat werd meteen duidelijk toen we de doelgroep feedback vroegen met voorbeeldcampagnes. Ons Jumbo Recruitment & Employer Branding team dacht dat een van de andere mogelijkheden eruit zou komen. Maar het jongerenpanel koos unaniem voor Bram.’

‘We zagen meteen een behoorlijke stijging in het aantal sollicitaties op bijbanen.’

Die keuze pakt uiteindelijk ook heel goed uit, zegt ze. ‘Want we zagen meteen een behoorlijke stijging in het aantal sollicitaties in het algemeen en met name op bijbaanvacatures. We weten nog niet of dit ook daadwerkelijk betere sollicitaties zijn, maar we durven wel te concluderen dat door het stijgende aantal views en websitebezoekers en door het stijgende aantal sollicitaties de campagne een positieve bijdrage levert aan ons employer brand. En daar deden we het tenslotte allemaal voor.’

Tijd voor de volgende stap

Volgens Konieczek is het nu zaak om ‘de volgende stap’ te zetten, zodat de doelgroep ook weet hoe het is om bij Jumbo aan de slag te gaan en daardoor nog sneller overgaat tot actie: solliciteren. ‘Een ludieke actie is leuk voor de aandacht, maar uiteindelijk draait het natuurlijk wel om het werk dat gedaan moet worden. De bijbanen zijn bij elke retailer veelal hetzelfde, het salaris ook, dus we vinden het belangrijk dat we laten zien dat mensen plezier hebben in hun werk en wat er achter de schermen gebeurt.’

‘We vinden het belangrijk om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt.’

Bij Jumbo, daar gebeurt het, onderstreept Konieczek nog maar eens. ‘En we zullen ons de komende tijd daarom blijven focussen op wat het werken bij Jumbo tot de leukste (bij)baan van Nederland maakt. Wij willen laten zien dat je bij ons niet alleen terecht kunt voor de leukste boodschap, maar ook voor de leukste (bij)baan.’

Meer weten?

Recruitmentmanager van Jumbo Lotte Konieczek-Sommerdijk maakt dit jaar haar opwachting op Werf& Live, om daar te vertellen over de ins en outs van volumerecruitment. En via een (gratis) live stream kan iedereen erbij zijn! Meld je dus hier (gratis) aan om het helemaal te horen.

Lees ook

 

Hoe het Franciscus Gasthuis & Vlietland van de klomp een mascotte maakte

Waar de meeste zorgorganisaties ervoor kiezen om in hun employer branding hun eigen medewerkers te laten zien, gooide het Franciscus Gasthuis & Vlietland het vorig jaar over een andere boeg. Niet mensen stonden in hun campagne centraal, maar juist een in het ziekenhuis zéér alledaags voorwerp: de klomp.

Niet mensen stonden hier centraal, maar juist een in het ziekenhuis zéér alledaags voorwerp: de klomp.

Met de arbeidsmarktcampagne ‘Wie de klomp past’ won het Franciscus Gasthuis & Vlietland eerder dit jaar, op donderdag 28 mei, een van de felbegeerde Werf& Awards. Het was de kroon op de succesvolle campagne die samen met bureau 0-to-9 uit Rotterdam werd ontwikkeld en in het voorjaar van 2019 werd gelanceerd.

Intern omarmd

Ook intern wordt de klomp overigens omarmd: met challenges kunnen medewerkers de echte rode Franciscus-klompen winnen. Zo zijn de klompen in korte tijd een echte mascotte geworden. De campagne is niet alleen leuk en verrassend, maar heeft ook veel resultaat: zo kent het ziekenhuis een stijging van 26% in het aantal aangenomen verpleegkundigen en 50% in het aantal aangenomen gespecialiseerd verpleegkundigen. En de uitstroom van medewerkers ging sinds het begin van de campagne van 13,7% naar 10%.

Dankzij de campagne steeg het aantal aangenomen gespecialiseerd verpleegkundigen met 50%.

Op Werf& Live, op 1 oktober, zal het Franciscus Gasthuis & Vlietland meer vertellen over hoe de campagne tot stand kwam en wat het effect ervan is geweest, zowel extern als intern. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van een interview met corporate recruiter Carmen Vermeulen-Nesse, met speciale aandacht voor de gewonnen award.

> Hoe hebben jullie de winst van de award beleefd?

‘We waren onwijs verrast. We hebben met onze afdeling op een groot scherm naar de uitreiking gekeken. En daarna – op afstand natuurlijk – nog even met elkaar geborreld. Uiteraard hebben we intern wel direct met alle helden op klompen gedeeld dat we gewonnen hadden. We hebben er ook een leuke online challenge aan gekoppeld, waar onze collega’s de enige échte Franciscus-klompen konden winnen. Dat pakte leuk uit.’

> Wat heeft de award jullie opgeleverd?

‘Op de afdeling Recruitment en Marketing & Communicatie zijn we ontzettend veel bezig met de award. De campagne is extern behoorlijk zichtbaar. Door de award konden we er intern opnieuw mooie aandacht aan geven. Dat resulteerde in veel leuke en lieve reacties. Zo ook van collega-ziekenhuizen. We ontvingen bijvoorbeeld een kaart met een Delftsblauwe klomp namens de recruiters van het Reinier de Graaf-ziekenhuis. De award winnen is voor ons de kroon op de klomp, de bevestiging dat wat we doen goed ontvangen wordt.’

> Hoe staat het nu met jullie werving?

‘Het coronavirus hield en houdt ons ziekenhuis in de greep en heeft dus zeker invloed gehad op onze werving. De campagne draait daarentegen nog steeds op volle toeren. We hebben onlangs 6 nieuwe landingspagina’s gelanceerd op onze website waar de klomp wederom een ereplaats heeft gekregen. Dit zijn aparte landingspagina voor 6 specifieke functies: de functies waar we graag nieuwe en extra kandidaten voor werven. Denk aan Intensive Care en Spoedeisende Hulp-verpleegkundigen. Onze arbeidsmarktcampagne geeft ons veel mogelijkheden om die doelgroepen gericht te targetten en te enthousiasmeren.’

klomp franciscus gasthuis en vlietland

> Wat is de belangrijkste les die jullie rondom de campagne hebben geleerd?

‘Voor ons bleek maar weer dat juist datgene wat voor iedereen herkenbaar is, succesvol werkt. De klomp is een heel alledaags gebruiksvoorwerp. Iedereen die in de zorg werkt, herkent de klomp. Maar die alledaagse klomp zegt tegelijk heel veel: we zijn allemaal gelijk, één familie, en jou als nieuwe kandidaat willen we in die familie omarmen.

‘De klomp is heel alledaags, maar zegt tegelijk: we zijn één familie, en willen jou als kandidaat in die familie omarmen.’

De herkenbaarheid van de klomp maakt wat ons betreft de campagne een succes, zeker omdat we het naast de externe promotie ook als een interne mascotte konden branden. Onze arbeidsmarktcampagne is op deze manier succesvol voor zowel onze werving als voor het behoud van onze huidige medewerkers.’

Schakel je ook in voor Werf& Live?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is helaas op. Maar via een (gratis) livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Naast de winnaars van de Werf& Awards (zoals Fanciscus Gasthuis & Vlietland) zijn dat bijvoorbeeld ook Dr. John Sullivan, Sief Khafagi (Scoutpads/Facebook), en Sara Cauwenbergh (Indeed). Meld je hier aan om het helemaal te horen.

live

Lees ook:

Al ruim 500 inschrijvingen voor Werf& Live – jij komt toch ook?

500 inschrijvingen. Dat is waar de teller halverwege vorige week eventjes stilhield. Maar inmiddels zijn we alweer een stukje verder. En er kan nog meer bij, als op 1 oktober Werf& Live, het grootste recruitment-event van Nederland, plaatsvindt in DeFabrique in Utrecht, en iedereen het spektakel via een livestream kan volgen. Meld je daarom dus nu snel aan. Want deze week is inschrijven nog helemaal gratis.

Het is dit jaar het vijfde achtereenvolgende jaar dat Werf& Live plaatsvindt. Een heus jubileum dus. En het programma is er dan ook naar, met onder meer topsprekers als John Sullivan (Recruitment thought leader uit Silicon Valley) en Sief Khafagi (Lead Recruiter bij Facebook). Samen met vele anderen gaan zij op die dag in op vragen als:

  • Hoe zorg je ervoor dat de senior talent de junior talent naar de volgende stap brengt?
  • Waar vind je top engineers of talent uit een niche?
  • Hoe maak je talent betrokken bij jouw bedrijf?
  • Wat leer je van de best-performing en meest innovatieve bedrijven?
  • Hoe recruit je data-driven en technology-supported?

Ook de winnaars van de Werf& Awards van dit jaar zullen te horen zijn, net als Willem Hooft, en recruiters van de Jumbo en Action. Daar wil je toch bij zijn? Zorg dus dat je die dag om 9:45 uur je laptop startklaar hebt, zodat je live nieuwe inzichten kunt krijgen en geïnspireerd kunt raken op recruitment voor de toekomst.

Buiten de gebaande paden

Thema van dit jaar is ‘buiten de gebaande paden’. Dat heeft natuurlijk te maken met de arbeidsmarkt van vandaag, die vraagt om meer dan alleen het invullen van vacatures. Soms is het nodig net even anders naar de werving en plaatsing van de juiste professionals te kijken. Anders durven denken, anders durven doen. Buiten gebaande paden treden dus.

500 inschrijvingen voor werf& live

Lees ook

Feel Good Friday: hoe Bud Light een professionele meme-maker zoekt

Ben je een beetje grappig? Heb je behoefte aan een baan? En hou je ook nog van een biertje? Bij het Amerikaanse Anheuser-Busch zijn ze dan wel misschien op zoek naar jou. Althans: ze zoeken de eerste officiële ‘Chief Meme Officer‘. Opdracht: 3 maanden lang, elke week 10 memes maken die het goed doen op internet. Beloning: 5.000 dollar in de maand.

Opdracht: 3 maanden lang, elke week 10 memes maken. Beloning: 5.000 dollar in de maand.

De professionele meme-maker mag aan de slag voor de Bud Light Seltzer, een productlijn met hard seltzers, oftewel: het bruisende en licht alcoholhoudende drankje dat in de Verenigde Staten in korte tijd zeer populair is geworden (en nu ook langzaam maar zeker naar Europa is overgewaaid).

Live sinds half augustus

Bud Light postte de vacature op 18 augustus. Officieel omdat het bedrijf naar eigen zeggen vreselijk is in het maken van memes. ‘En we hebben iemand nodig om dat voor ons te veranderen’, zeggen ze op een bijbehorende website. ‘Iemand die snapt hoe je dat lasso-dingetje in Photoshop gebruikt, iemand zoals jij. Alsjeblieft, help ons. Alsjeblieft!’

Het bedrijf neemt geen gewone sollicitaties in behandeling, geen cv’s, maar alleen zelf gecreëerde memes. Om de kandidaten wat op weg te helpen, zijn er wel vier templates online gezet waar je direct mee aan de slag kunt. Zeker fijn als je nog niet zo handig met Photoshop bent. De looptijd van de vacature is 1 maand, dus tot 18 september zijn alle inzendingen welkom. Voor de kandidaten die niet de eindstreep halen is er nog wel een troostprijs: zij maken kans op drie maanden voorraad aan hard seltzer van Bud Light.

Eerste memes snel online

En zoals dat dan gaat op het wereldwijde web, duurde het niet lang of de eerste memes verschenen al online. Ook diverse media doken op het bericht. Er was zelfs gesponsorde content van andere meme-makers op Instagram. Je zou zeggen: een recruitmentcampagne pur sang, veel aandacht, punt gemaakt, geslaagde actie.


Maar het ging zelfs nog wel om meer dan dat, erkent Conor Mason, senior digital director voor Bud Light, tegenover KnowYourMeme. Veel andere hard seltzer-merken zoals White Claw zijn bekend geworden dankzij hun memes, en Bud Light wilde dat trucje graag nadoen, maar miste ‘het frisse, creatieve denken om onze memes naar het volgende niveau te tillen’, aldus Mason. ‘In plaats van ze toch zelf proberen te maken, besloten we onze fans daarbij te betrekken.’

Is het niet goedkoop?

Sterker nog: toen een jaar of 10 geleden de eerste hard seltzers op de markt kwamen, was het juist de onafhankelijke online meme-cultuur die voor een doorbraak ervan zorgde. Nu probeert Bud Light dat om te draaien en er commercieel een graantje van mee te pikken. Want 5.000 dollar voor 10 memes in de week, in totaal 15.000 dollar voor 130 memes, dat mag dan goed betaald lijken, de grote winnaar van de actie lijkt toch vooral Bud Light zélf te zijn, aldus KnowYourMeme.

‘De intenties zijn misschien niet kwaadaardig, maar de vacature is natuurlijk vooral gericht op buzz.

‘Zit de waarde in de memes die straks worden gemaakt? Of is het de virale marketingcampagne rondom het inhuren van een Chief Meme Officer, en alle krantenkoppen die erbij horen? Hun intenties zijn misschien niet kwaadaardig, maar je kunt moeilijk ontkennen dat de lancering van deze functie vooral erop gericht is buzz op sociale media te creëren. Zeker ook omdat de functie zo tijdelijk is.’

How do you do, fellow kids?

Dave Infante, journalist in de bierindustrie (ja, die zijn er), en betrokken bij Fingers, noemt het ‘een slimme evolutie van eerdere, betaalde mediacampagnes. Maar ik maak me wel serieuze zorgen of het geen devaluatie is van creatief werk, terwijl miljoenen Amerikanen nu op zoek zijn naar een baan. Ik zie immers meer organisaties proberen om hun contentcreatie uit te besteden aan goedkope, kwetsbare, jonge mensen, terwijl ze dit positioneren als een spannende kans, die goed voor hun loopbaan zou zijn.’

‘Ik maak me wel serieuze zorgen of dit geen devaluatie is van creatief werk.’

Vraagtekens zijn er ook bij of het gaat werken, die memes gemaakt door een grote corporate. Bij andere initiatieven van bedrijven reageert de internetgemeenschap vaak met een spontane “How Do You Do Fellow Kids?”, de meme die staat voor een geforceerde poging ergens bij te horen waar je eigenlijk niet bijhoort. Soms keert zo’n actie zich zelfs als een boemerang tégen de bedrijven die een dergelijk initiatief lanceren.

USICABAMD How doyou do,fellow kids Steve Buscemi

Of de actie van Bud Light ook dat lot ten deel zal vallen, is natuurlijk nog afwachten. Infante durft het ook niet te zeggen: ‘Of jonge drinkers genoeg bullshit-aversie hebben om hier doorheen te kijken? Persoonlijk betwijfel ik het….’

Lessen te leren

Bij LinkedIn denken ze in elk geval dat er wel wat lessen te leren zijn voor recruiters aan deze campagne. Zoals: ‘De beste vacature bevat een vleugje van de baan zelf, zodat kandidaten zelf kunnen besluiten of de baan bij ze past.’ Dat betekent niet alleen aansluiten bij het werk dat gedaan moet worden (solliciteren via een meme, in plaats van via een cv), maar ook: aansluiten bij het juiste taalgebruik van de doelgroep. Als dat taalgebruik tenminste ook reflecteert wat de rol ook echt inhoudt.

Het aanbod van ‘Real money ($5K per month for 3 months)’ is zo helder als kristal.

Een tweede les zou zijn: maak snel duidelijk ‘what’s in it for me?‘ Het is een bekend gegeven dat recruiters gemiddeld maar 6 of 8 seconden naar een cv van een kandidaat kijken. Maar op hun beurt besteden kandidaten gemiddeld maar 14 seconden aan een vacature voordat ze besluiten al dan niet kans te maken en te solliciteren, aldus LinkedIn. En het aanbod van ‘Real money ($5K per month for 3 months)’ is daarbij natuurlijk zo helder als kristal.

bud light seltzer meme

Responsibilities: 1. Make at least 10 fire Bud Light Seltzer memes per week. 2. Get paid in Bud Light Seltzer and also real money ($5k per month for three months) 3. Go into your next job interview with Chief Meme Officer on your resumé and LinkedIn.

Derde les is dat hoe meer de vacature opvalt, hoe groter de kans dat mensen hem online gaan delen, hoe groter de kans dat de juiste mensen ermee in aanraking komen. Dit is bij Bud Light zeker geslaagd, met zelfs respectabele media als Adweek die erover schreven. Met als bijvangst meteen de vele aandacht voor het drankje zelf, dat – zoals de vacature niet onvermeld laat – “slechts 100 calorieën bevat, en in vier heerlijke smaken komt.”

Lees ook

Meer over vacatureteksten?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Tijdens de training ‘Vacatureteksten schrijven’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 5 oktober leer je met een workshop, gecombineerd met een kennisportal, doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Klik hier voor alle informatie.