Arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd, het is een lastige combinatie. Maar nu op je handen zitten en wachten totdat de crisis voorbij is, zet je in elk geval op achterstand. ‘Zelfs als er geen vacatures zijn, moet je altijd bezig blijven met arbeidsmarktcommunicatie’, stelt Martijn Hemminga dan ook nadrukkelijk. Het helpt je niet alleen om nú zichtbaar te zijn en te blijven, maar ook als straks de strijd om het schaarse talent weer losbarst.
‘Zelfs als er geen vacatures zijn, moet je altijd bezig blijven met arbeidsmarktcommunicatie.’
Maar hoe doe je dat dan? Arbeidsmarktcommunicatie-expert Hemminga deelde tijdens een recent webinar alvast 10 tips, vooruitlopend op 23 november, als tijdens de Masterclass Arbeidsmarktcommunicatie in Rotterdam nog veel verder op het hele vakgebied wordt ingegaan. Welke adviezen gaf hij daarbij zoal over arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd?
Tip #1: Maak je vacatures selecterend
Minder vacatures, maar meer werkzoekenden. En door het vele thuiswerken zijn kandidaten ook nog eens bereid om veel verder naar een baan uit te kijken dan ooit tevoren. Wat betekent dat voor je arbeidsmarktcommunicatie? In elk geval dat het goed is in je vacatures zo duidelijk mogelijk te zijn, aldus Hemminga. En benoem daarom minstens twee tot vier harde functie-eisen. ‘Dat is ook voor de kandidaat fijn. Die weet dan: eindelijk een organisatie die mijn ervaring op waarde schat.’
Tip #2: Communiceer essentiële kenmerken
Bied je vacature (uitzicht op) een vast contract? Zet het dan niet onderaan je vacature, maar geef het een prominente plek. ‘Juist in deze tijd vinden veel kandidaten dit megabelangrijk’, weet Hemminga. Ook je stabiliteit als werkgever, en een eventuele thuiswerkvergoeding en thuiskantoor, vinden kandidaten momenteel belangrijke overwegingen voor een eventuele nieuwe baan. En communiceer ook vooral over hoe je met corona omgaat, zegt de docent en expert, verwijzend naar het goede voorbeeld dat PwC hierover geeft:
Tip #3: Maak vacatures Google-for-Jobs-proof
Een tip die pas sinds eind augustus officieel van belang is, maar al langer relevant: zorg dat je vacatures door Google-for-Jobs geïndexeerd kunnen worden. Dat doe je niet alleen door verplichte velden mee te geven als de functietitel, de datum, omschrijving en locatie. Maar ook ‘zo goed als verplichte’ velden als het salaris, het contracttype, en de sluitingsdatum kun je maar beter zelf invullen voordat Google het voor je doet. ‘Dat is trouwens niet alleen voor Google belangrijk, maar ook je kandidaat wil dit soort dingen natuurlijk graag weten’, aldus Hemminga.
- Meer over de Google Cloud Talent Solution
Tip #4: Zorg voor niet-vacature-content
Arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd draait om méér dan alleen vacatures. Juist dit is een goede tijd om ook andere content te maken. Blogs, vlogs, webinars, podcasts, testimonials, noem maar op. Voor sociale media, maar ook en vooral voor je eigen recruitmentsite. Hemminga: ‘Ik kom nog steeds veel sites tegen waar je als je twee maanden later terugkomt niets is veranderd, behalve de vacatures. Dat wil je eigenlijk niet.’
Tip #5: Bouw aan je talentpool
Talentpools opbouwen is een waardevol onderdeel van relatiemanagement. Maar als je kandidaten in portefeuille houdt, ‘zorg dat je mensen weet te engagen’, zegt Hemminga. Zo kun je niet alleen werven voor morgen, maar ook voor overmorgen. ‘Mensen in een database stoppen, dat is niet zo moeilijk. Maar in de tussentijd de relatie met die mensen onderhouden, dat is de uitdaging.’
Tip #6: Blijf investeren in talent
Stages, stages, stages. Of traineeships. Of interne opleidingen. Het is misschien een investering, maar een onlosmakelijk onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd, zegt Hemminga. ‘En je leert er zelf ook altijd heel veel van.’ Er is momenteel een groot tekort aan stageplekken in Nederland, maar dat zou niet hoeven, zegt hij ook. Want alleen door nu te blijven investeren in het talent van morgen, weet je zeker dat je het overmorgen ook nog zult redden.
Tip #7: Blijf medewerkers engagen
Voorlopig werken we allemaal nog wel even thuis, in elk geval: zoveel mogelijk. Dan is het moeilijker om verbonden te blijven met elkaar dan als je allemaal elke dag naar kantoor komt. Juist daar kan ook arbeidsmarktcommunicatie een rol spelen, aldus Hemminga. ‘Blijf verbinden met je huidige medewerkers, waar het maar kan, en vergeet ook na een eventuele reorganisatie de achterblijvers niet. Ook omdat het impact heeft op het eventuele ambassadeurschap van je medewerkers.’ Een goed voorbeeld:
Tip #8: Focus op wat wél kan
Arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd betekent ook: niet alles kan. Maar waarom zou je daar te lang bij stilstaan? ‘Grote events kunnen misschien even niet, maar buiten wandelen met kandidaten kan wel. Zorg dat je je onderscheidt. En kom met kleine dingen die het net even specialer maken.’ Een voorbeeld noemt Hemminga de interactieve webcasts die Alliander snel na het uitbreken van de crisis opstartte, en waar het bedrijf al snel een aantal sollicitanten uit wist te halen.
Tip #9: Pleeg achterstallig onderhoud
Een ander advies voor deze coronatijd: pak nu projecten op waar je de afgelopen jaren maar steeds geen tijd voor had. Zeker als je nu even wat minder vacatures hebt. Een voorbeeld: Google Analytics, zegt Hemminga. ‘Je hebt nu de tijd om daar doorheen te grasduinen en te kijken: wat betekent dit nou?’ Andere ideeën: van je recruitmentsite verbeteren tot een podcastserie opzetten. En van recruitment marketing automation tot een goed onboardingprogramma. Genoeg te doen dus.
Tip #10: Houd en breng je kennis op peil
En ten slotte: nu is een goede tijd om kennis op te doen, zegt hij. ‘Er zijn bijna overal webinars, podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond, er wordt meer dan ooit kennis gedeeld. We zien ook dat mensen aangeven juist nu meer tijd te hebben voor opleidingen.’ Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, waar hij verbonden aan is, hebben ze vrij vroeg in de crisistijd een coronaproof opleidingsruimte ingericht. Daar zijn sindsdien alweer vele tientallen recruiters en specialisten in arbeidsmarktcommunicatie verder opgeleid in hun vak. Waarmee volgens hem opnieuw de waarde is aangetoond van het aloude adagium van Winston Churchill: Never let a good crisis go to waste.
Meer weten?
De Masterclass Arbeidsmarktcommunicatie vindt plaats op 23 november. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Klik hier voor alle informatie en om je in te schrijven.