Hoe je bij véél sollicitaties toch een persoonlijke ervaring kunt blijven bieden

In zware economische tijden kunnen kandidaten gauw het gevoel krijgen dat ze ‘niet meer dan een nummer’ zijn. Maar hoeveel sollicitanten je ook krijgt, je kunt ze nog altijd een persoonlijke ervaring geven, zegt recruitmentgoeroe Dr. John Sullivan, op donderdag 1 oktober een van de hoofdsprekers op Werf& Live. En die oplossing heet? ‘Hyper-personalisering’.

Hoeveel sollicitanten je ook krijgt, je kunt ze nog altijd allemaal een persoonlijke ervaring geven.

‘Deze moderne recruitmentmarketing-benadering is specifiek ontworpen om elke kandidaat zich uniek, speciaal en belangrijk te laten voelen’, aldus Sullivan. ‘Het werkt door af en toe in het proces een kleine persoonlijke touch toe te voegen, zodat iedere kandidaat letterlijk het gevoel krijgt dat het proces speciaal voor hem of haar op maat gemaakt is. En dat hoeft niet eens heel veel tijd, moeite of geld te kosten.’

Slechts 3% doet het al

In marketing is zo’n (hyper)persoonlijke ervaring al behoorlijk gemeengoed. In recruitment echter nog niet, constateert de Amerikaanse recruitmentauteur. Zo haalt hij onderzoek aan waaruit blijkt dat slechts 3% van de 500 grootste bedrijven in Amerika momenteel al zo’n persoonlijke ervaring aan zijn candidate experience toevoegt.

In marketing is zo’n (hyper)persoonlijke ervaring al behoorlijk gemeengoed.

dr. john sullivan op werf& live
Dr. John Sullivan

En dat terwijl een meer persoonlijke benadering niet alleen beter is voor je employer brand, maar ook de kans vergroot dat de juiste kandidaat niet vroegtijdig afhaakt, aldus Sullivan. En dat kan gaan om soms ogenschijnlijk kleine dingen, zoals een foto geven aan de receptioniste, zodat de kandidaat voor een sollicitatiegesprek meteen persoonlijk welkom kan worden geheten.

Waar kun je aan denken?

Waar kun je nog meer allemaal aan denken, als acties om een (hyper)persoonlijke ervaring te bieden, óók als je veel sollicitanten hebt? Volgens Sullivan is er genoeg te verzinnen. ‘Het is geen rocket science. Het vereist ook geen strategisch plan of structurele veranderingen in je recruitmentproces. Je hebt alleen een checklist nodig met acties die zich al hebben bewezen, waar het erom gaat indruk te maken op kandidaten.’ Een paar voorbeelden:

#1. Vóór het sollicitatiegesprek

  • Personaliseer je communicatie. Bedenk dat er weinig zo onpersoonlijk is als iets wat lijkt op een spam- of gestandaardiseerde e-mail. Zorg in elk geval voor een op de persoon toegesneden aanhef, en waar mogelijk een zo persoonlijk mogelijke onderwerpregel. Nog belangrijker: zorg voor een snel antwoord. Niets is zo erg voor sollicitanten als helemaal geen antwoord krijgen of meer dan 24 uur moeten wachten op een eerste respons.
  • Vraag kandidaten om hun beschikbaarheid. Vraag kandidaten wanneer ze tijd voor je zouden hebben. Alleen al dit vragen laat zien dat je om hen geeft, en rekening met hen wilt houden. Door vervolgens ook alleen sollicitatiegesprekken te plannen in de tijd die zíj hebben aangegeven, toon je bovendien dat ze een prioriteit voor je zijn.
  • Hou hen niet in het ongewisse. Help kandidaten van hun onzekerheid af, door te laten zien dat je hen als individu beschouwt. Neem hem mee in je verwachtingen: hoe ziet het proces eruit? Hoe lang zal het duren? Wat moeten ze aan? Waar ben je in een eventueel gesprek naar op zoek? Johnson & Johnson is een van de beste voorbeelden op dit gebied.
  • Stuur de profielen van je team. Bovengemiddeld goede kandidaten willen graag met goede collega’s samenwerken. Laat hen dus het team zien waar ze eventueel in terecht komen, liefst met enkele (LinkedIn-)profielen.
  • Stuur een route. Zelfs zoiets eenvoudigs als een routebeschrijving per OV en auto, en het verwijzen naar een plek om te parkeren, kan al een persoonlijke ervaring bieden, omdat je daarmee laat zien dat je meeleeft met de angst van de kandidaat mogelijk te verdwalen. En die routebeschrijving kun je zelfs vrij eenvoudig op maat (laten) maken, op basis van de adresgegevens van de kandidaten.
  • Kijk of ze klant zijn. Zijn bij jouw organisatie de klantgegevens op orde? Kijk dan eens wie van de kandidaten in jouw bestand ook in de klantendatabase voorkomt en wat daar hun geschiedenis is. Daarmee laat je niet alleen zien dat je begrijpt wat de kandidaat voor persoonlijke ervaring heeft met het bedrijf, maar toon je ook meteen aan dat je je huiswerk hebt gedaan.

#2. Tijdens de sollicitatiegesprekken

Bij het sollicitatiegesprek bied je natuurlijk al als vanzelf een meer persoonlijke ervaring. Maar ook hier zijn nog wel enkele extra’s te verzinnen, zegt Sullivan. Zoals:

  • Zorg dat je ze herkent. Direct bij je eigen naam begroet worden is de meest persoonlijke ervaring van alle eerste indrukken. Instrueer de receptioniste daar dus al op. En zorg ook dat alle andere betrokkenen in het proces op de hoogte zijn van wie er komt, en het liefst ook van hoe hij of zij eruitziet. Doe dat overigens ook zoveel mogelijk omgekeerd. Dus geef de kandidaat ook aan met wie hij of zij in een gesprek te maken krijgt, inclusief een foto en een kort profiel.
  • Vang ze op bij de deur. Er zijn weinig dingen die de kandidaat zo goed laten zien dat je geïnteresseerd in hem of haar bent als een persoonlijke ontvangst bij de deur. En moet je toch door de receptie gebeld worden? Zorg dan in elk geval dat je er snel bent.
  • Waar is de badge? Mocht er een toegangspasje nodig zijn, zorg dan het liefst voor een persoonlijk pasje. Dan heeft de kandidaat meteen het gevoel meer te zijn dan een ‘gewone’ bezoeker.
  • Een teken van welkom. Een persoonlijk welkom, bijvoorbeeld met hun naam op een naambordje, geeft iedereen het gevoel bijzonder te zijn. En dat kan zelfs in een Zoom-sollicitatiegesprek.
  • Zorg dat het geen kruisverhoor wordt. Kies je voor een sollicitatiegesprek dat de kandidaat ‘op de grill’ legt? Of maak je er liever een persoonlijke, professionele conversatie van? Ook dat kan op gestructureerde wijze, maar helpt in elk geval om de kandidaat een persoonlijke ervaring te bieden die respect opbrengt voor zijn of haar ervaring.
  • Geef hen een keuze. Wil je zorgen dat een sollicitatiegesprek geen eenrichtingsverkeer wordt? Geef de kandidaat dan keuzes. Vraag hem of haar bijvoorbeeld of hij of zij nog iemand wil ontmoeten in de organisatie. Alleen al dat je mensen vraagt een keuze te maken zorgt er al voor dat ze zich persoonlijk benaderd worden, in plaats van dat ze volledig ‘in het malletje’ moeten passen.
  • Geef iets mee. Kandidaten die de moeite hebben genomen bij jou op sollicitatiegesprek te komen, waarderen het over het algemeen zeer als ze iets meekrijgen waaruit dankbaarheid blijkt. Denk aan de voucher die Hunkemöller meegeeft aan afgewezen sollicitanten, of de kortingsbon voor de kandidaten van Sonos.
  • Loop mee naar buiten. Een afscheid is vaak een ongemakkelijk moment bij een sollicitatiegesprek. Maar een kandidaat zelf naar buiten laten gaan, terwijl de volgende kandidaat alweer klaarstaat geeft wel een heel onpersoonlijke benadering. Loop daarom liever mee tot aan de voordeur, zodat de sollicitant zich in elk geval geen nummer vindt.
  • Onthoud wat iemand drinkt. Maak bij het eerste sollicitatiegesprek een aantekening van wat iemand drinkt. Het maakt veel indruk als je bij het tweede gesprek kunt zeggen: ‘Het was cappuccino, toch?’

#3. Tijdens de onderhandelingen

  • Maak het aanbod persoonlijk. Zelfs in de fase van de contractonderhandelingen kan het nog steeds zin hebben om een persoonlijke ervaring te bieden, zegt Sullivan. Vraag kandidaten bijvoorbeeld wat ze willen, en bedenk of er iets individueels en onverwachts denkbaar is wat bij hem of haar voor een ‘wow!’ kan zorgen.
  • Personaliseer de baan. En als je dan écht voor de persoonlijke ervaring gaat, kijk dan of je ook de baan nog een beetje zo kunt aanpassen dat die nog beter op de persoon is toegesneden. Als je hier flexibiliteit toont, geeft dat de kandidaat bovendien vertrouwen voor de toekomst.

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Dr. John Sullivan? Er zijn vanwege corona helaas geen mensen welkom bij de live editie van Werf& Live in DeFabrique. Maar gelukkig kan iedereen wel via een (gratis) livestream meegenieten. En het programma is het zeker waard! Meld je hier aan om het allemaal te horen.

Lees ook

Betere vacatureteksten? Hier is 5 keer laaghangend fruit te plukken

Betere vacatureteksten staan bij veel organisaties nog steeds hoog op de agenda. Zeker nu Google for Jobs ook in Nederland (en België) is begonnen. Maar hoe zorg je nou dat jouw ideale kandidaat ook jouw vacature tot het eind toe uitleest? Tijdens de training schrijven van vacatureteksten op 5 oktober kun je er een dag lang diep op ingaan. Maar hier vast vijf stuks laaghangend fruit.

#1. Geef het salaris aan

In slechts 18% van de vacatureteksten wordt momenteel het bij functie passende salaris benoemd. Terwijl salaris wel het belangrijkste punt is voor de sollicitant om te weten. Sterker nog: velen haken af als ze het salaris niet vermeld zien. En ook voor Google for Jobs salaris belangrijk is: wordt het niet genoemd, dan ‘schat’ de zoekmachine het zelf in.

Wordt het salaris niet genoemd, dan ‘schat’ Google for Jobs het zelf in.

Vind je het (te) spannend om het precieze salaris te vermelden? Omschrijf dan hoe het salaris is opgebouwd en ga verder dan onder welk CAO het salaris valt. Is jouw salaris lager dan dat van de concurrent? In de eerste plaats: hoe weet je dat zo zeker? Maar mocht het echt zo zijn, licht dan naast het salaris je goede secundaire arbeidsvoorwaarden uit en laat zien welke mogelijkheid tot ontwikkeling je biedt, of een ander voordeel dat jouw organisatie in petto heeft.

#2. Gebruik illustraties

Illustraties zijn steeds meer in opkomst en kunnen complexe dingen snel verhelderen. Met icoontjes kun je overzichtelijk, speels en verfrissend aanduiden wat de vereisten zijn, maar ook de what’s in it voor de sollicitant. Kijk eens naar het volgende sollicitatieproces:

Voorbeeld - sollicitatieproces 2

En vergelijk dat vervolgens eens met hoe je het ook in de vacature zou kunnen zetten:

Voorbeeld - sollicitatieproces 1

Veel leuker en duidelijker, toch? En het heeft nog meer voordelen: je employer brand valt meer op, en het creëert een positieve vibe rondom je vacature. Online illustraties bestaan doorgaans uit vector-bestanden, punten, lijnen, bochten en vormen gebaseerd op mathematische formules, die je groter of kleiner kunt maken zonder verlies aan kwaliteit.

Blog - illustraties afbeelding 1
People vector created by pikisuperstar – www.freepik.com

Geen budget om illustraties te laten opmaken? Download dan eens gratis illustraties. Je kunt deze zelf bewerken, in de kleuren van jouw huisstijl zetten of net even naar jouw hand tweaken. Een aantal websites waar je gratis illustraties kunt downloaden: Freepik, Designs.ai graphicmaker, Dribbble, Isometric, en unDraw. Op vacaturepagina’s als die van de CorrespondentHeadspace, Salesforce of Casper (een Amerikaans beddenbedrijf) zijn mooie voorbeelden te vinden van wat illustraties vermogen, en hoe ze in één keer voor betere vacatureteksten kunnen zorgen.

#3. Maak ze divers en inclusief

Diversiteit en inclusiviteit vormen momenteel hét thema als het gaat om werving en selectie. Maar hoe divers en inclusief zijn jouw vacatureteksten al? Spreken ze verschillende doelgroepen aan? Worden vrouwen er net zozeer door aangesproken als mannen? Een tool die kan helpen om dat te bepalen is Textmetrics, dat onder meer kijkt naar het taalniveau van jouw doelgroep en of je vacaturetekst daarop aansluit. Ook kan deze tool helpen jouw vacaturetekst niet alleen genderneutraal, maar ook converterend te maken.

#4. Doe de intake

Het klinkt zo logisch. En toch blijven veel vacatureteksten erg op de vlakte als het gaat om de inhoud van de functie. Een gemiddelde productbeschrijving in een webshop is vaak nog uitgebreider dan een vacature. Maar een keuze voor een nieuwe baan is toch echt wat anders dan de aanschaf van een paar schoenen. Wil je een baan aan de man brengen? Vertel dan zo concreet mogelijk wát iemand dag-in-dag-uit gaat doen.

Wil je een baan aan de man brengen? Vertel dan zo concreet mogelijk wát iemand dag-in-dag-uit gaat doen.

Een goede vacatureintake is hierbij onmisbaar. Ook hier zijn tegenwoordig trouwens tools voor om je hierbij te helpen, met betere vacatureteksten als resultaat. Maar het is verstandig hierbij in elk geval de piramide van Maslow in de gaten te houden. Oftewel: staat er in de tekst wat iemand gaat verdienen? (de fysiologische behoefte). Is duidelijk: hoe veilig ben ik in deze baan? (veiligheid). Pas ik in het huidige team? (behoren). Wat is mijn rol in het team? (waardering). En als bovenste laag van de piramide: de persoonlijke groei. Oftewel: wat kan ik zelf uit deze baan halen? Hoe word ik er een beter mens van? Als je deze punten in je vacaturetekst op een of andere manier laat terugkomen, weet je zeker dat de juiste doelgroep zich erin kan herkennen.

#5. Leef je in

Veel vacatureteksten worden nog steeds geschreven vanuit de organisatie in plaats van vanuit de doelgroep waarvoor je werft. Maar wil je betere vacatureteksten, dan begint het met inlevingsvermogen. Waar loopt jouw ideale kandidaat warm voor? Wat beweegt hem of haar om voor deze baan te kiezen? Wie met hagel schiet, loopt het risico om niemand te raken. Kies je doelgroep daarom zorgvuldig en stem de inhoud én toonzetting van je vacaturetekst daarop af.

Wie met hagel schiet, loopt het risico om niemand te raken.

Je doelgroep is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je vacature (voldoende) gevonden wordt. Als je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je daar ook je functietitel en tekst op afstemmen, en ook de kanalen waar je hem bekend maakt. Net zoals elke andere tekst gaat het ook bij vacatureteksten er niet alleen om te bedenken wat jij zelf wilt vertellen, maar om wat jij wilt dat de ander hoort.

Meer weten?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Via een kennisportal gecombineerd met een workshop leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Op maandag 5 oktober is er weer een nieuwe training schrijven van vacatureteksten!

Schrijf je dus nu in!

button betere vacatureteksten

Lees ook

Banner - schrijven van vacatureteksten

Dyslexie en recruitment: hoe goed (of slecht) gaat dit eigenlijk samen?

Ruim 8% van de kinderen op de basisschool is dyslectisch (aldus het CBS). Oftewel: zo’n 1 op de 12. Maar hoewel dyslexie vooral nog alleen als een probleem wordt gezien, heeft het ook voordelen. Er is namelijk gebleken dat dyslectici vaak juist enorm creatief en ondernemend zijn, en verbanden zien die anderen niet zien. ‘Dyslexie is een talent’, zei bijvoorbeeld NoticeAbility-oprichter Dean Bragonier al eens. Naast dat mensen met dyslexie gewoon gelijke kansen op de arbeidsmarkt verdienen, kan het ook nog eens voor toegevoegde waarde zorgen in je bedrijf.

Virgin-oprichter Richard Branson zet zich nu zelfs in om het taboe rondom dyslexie op de arbeidsmarkt te slechten.

richard branson dyslexieDat ook (of misschien wel: júíst) dyslecten succesvol kunnen worden, is te zien aan de vele beroemdheden die kampen met dyslexie. Denk aan Albert Einstein, Apple-oprichter Steve Jobs, maar ook Virgin-oprichter Richard Branson. De laatste zet zich nu zelfs in om het taboe rondom dyslexie op de arbeidsmarkt te slechten.

Onderaan de stapel

Want dat is best hard nodig, zo blijkt. Dyslexie kan namelijk voor serieuze problemen zorgen in het sollicitatieproces. Want wat is vaak het eerste waar om gevraagd wordt? Inderdaad, een sollicitatiebrief. En dan het liefst een brief zonder spelfouten, in correct Nederlands, en in een goed leesbaar verhaal. Anders kom je als kandidaat sowieso onderaan de stapel terecht.

Zo hoeft het natuurlijk niet altijd te gaan, en sommige recruiters zijn misschien best bereid een oogje toe te knijpen voor een spelfoutje of twee. Maar ook Stephanie Raber van HOI foundation, een stichting die zich inzet voor meer kennis en een breder beeld over dyslexie, beaamt dat de handicap zeker in de weg kan zitten met solliciteren.

‘Heel vaak is het voor een sollicitant al klaar als er 1 of 2 spelfouten in de brief zitten’

‘Taal wordt vaak nog gekoppeld aan intelligentie en je best niet doen. Heel vaak is het voor een sollicitant al klaar als er 1 of 2 spelfouten in de brief zitten’, vertelt ze. Maar ook als ze de sollicitatiebrieffase voorbij zijn gekomen, kunnen sollicitatieprocedures voor dyslecte kandidaten lastig blijven. ‘Omdat het toch vaak vastloopt op een andere manier van denken. En dan denken dyslecten vaak: laat maar.’ Dat gevoel van afwijzing heeft consequenties voor het zelfvertrouwen, waardoor dyslecten de neiging hebben om het maar weg te schuiven.

Andere kijk

Maar het is juist zo belangrijk dat kandidaten het melden als ze dyslectisch zijn, zodat er op een andere manier naar gekeken kan worden, aldus Raber. ‘Bedrijven en recruiters moeten doorhebben dat iemands taalvermogen niets zegt over de andere capaciteiten. Die capaciteiten liggen bij dyslecten gewoon ergens anders. Het is maar net wat je als bedrijf nodig hebt in de toekomst.’

Dyslexie en solliciteren

Steeds meer bedrijven onderkennen dit trouwens ook en proberen er wel meer aan te doen, zegt ze. Zo werken ze bijvoorbeeld vaker met video tijdens sollicitaties (iets wat trouwens ook niet voor iedere dyslect een uitkomst is). Maar toch is het grootste deel van de procedures nog op tekst lezen en schrijven gericht. Wel zijn er vooral bij creatieve bedrijven vaak veel mensen dyslectisch, en wordt daar op een andere manier gekeken naar dyslecte kandidaten.

‘Het grootste deel van sollicitatieprocedures is nog op teksten lezen en schrijven gericht.’

Outside-the-box-denkers

Het internationale advies- en accountancybedrijf EY kwam in 2019 met het rapport ‘The Value of dyslexia’. Hierin wordt aandacht besteed aan hoe de kwaliteiten van dyslectici bedrijven in de toekomt kunnen helpen. Ook in Nederland begint het thema steeds meer onder de aandacht te komen. Zo wordt in de Week van Dyslexie, dit jaar van 1 t/m 8 oktober, een event georganiseerd waarbij ‘hiring outside-the-box-thinkers’ wordt gelanceerd, in samenwerking met ABN Amro.

Dyslexie valt ook onder diversiteit en inclusiviteit

Hier wordt onder meer stilgestaan bij het feit dat dyslectici enkele van ’s werelds grootste uitvindingen hebben gedaan en zeer succesvolle bedrijven hebben opgezet. FD-journalist Hella Hueck gaat bovendien in gesprek met bekende ondernemers als Boris Veldhuijzen van Zanten en Hennie van der Most over waarom dyslexie juist grote voordelen voor bedrijven kan hebben. Op weg naar meer diversiteit en inclusiviteit, kan dyslexie dus zeker ook een onderwerp zijn om over na te denken en wellicht mee te nemen in de volgende recruitmentronde of HR-vergadering.

Lees meer

Nog maar 2 dagen tot Werf& Live – en het gaat door!

Het zijn spannende tijden in het hele land. Sommige regio’s gaan op slot, groepsgroottes worden beperkt, de horeca moet eerder dicht, bij het voetbal en andere sporten is geen publiek meer welkom. Maar betekent dit dat álle evenementen niet meer kunnen doorgaan? Nee, geenszins. Als het bekende dorpje in Gallië blijft er één evenement fier op de agenda overeind staan: Werf& Live, op donderdag 1 oktober.

Kunnen álle evenementen niet meer doorgaan? Nee, geenszins!

Een volle bak, zoals op de foto boven, wordt het vast niet. Live in DeFabrique in Utrecht zijn immers maar maximaal 30 mensen welkom, willen we de corona-afstandsregels in acht kunnen blijven nemen, zo is na uitvoerig overleg met de veiligheidsregio besloten. Een gezellige after-borrel zit er dus waarschijnlijk niet in. Maar het goede nieuws is natuurlijk wel: het gaat hoe dan ook door. En met in elk geval 1.000 inschrijvingen voor de livestream valt er ook online genoeg te beleven.

Speciale boodschap

Wat te denken van Dr. John Sullivan, de Amerikaanse recruitmentgoeroe, die voor de Nederlandse kijker een heel speciale boodschap in huis heeft? Of de recruiters van Jumbo en Action, die vertellen hoe ze met grote volumes sollicitanten (én vacatures) omgaan? Ook wordt veel inspiratie verwacht van Willem Hooft, die niet meer kan lopen, maar wel kan ‘vliegen’. En dan hebben we nog maar een kleine greep uit het programma te pakken.

Zorg er dus voor dat je klaar zit aanstaande donderdag. Of je nou tot de handvol gelukkigen behoort die toch de zaal in mogen, of dat je thuis achter je laptop plaatsneemt. Het belooft hoe dan ook een leuke dag te worden voor vakgenoten onder elkaar. Want ondanks alle ellende van corona blijft recruitment het mooiste vak dat er bestaat. En dat mag best af en toe gevierd worden. Al is het dan maar op je thuiswerkplek…

Nog inschrijven?

Voor de livestream zijn nog altijd plekken beschikbaar.

Lees ook

Dit zijn de 3 fouten die onervaren interviewers het meest maken

Data vormen steeds vaker de grondslag van elk onderdeel van het recruitmentproces. Dus is het niet zo gek dat ook het sollicitatiegesprek steeds meer in de belangstelling staat. Wat eerst nogal een black box was, wordt tegenwoordig minutieus geanalyseerd. Zitten er fouten in? Waar kan het beter? Dat levert vaak interessante conclusies op.

Wat eerst nogal een black box was, wordt tegenwoordig minutieus geanalyseerd.

Een van de partijen die dat doet is Metaview, een data-driven bedrijf dat is opgericht door Siadhal Magos en Shahriar Tajbakhsh, twee zelfbenoemde ‘werving-nerds’ die hiervoor hebben gewerkt bij grote en snelgroeiende bedrijven zoals Uber, en zich nu op de wereld van recruitment hebben gestort.

Meest gemaakte fouten onervaren interviewers

Ervaren vs. onervaren

Met hun nieuwe bedrijf nemen ze sollicitatiegesprekken op, om er vervolgens – geheel automatisch – transcripties van te maken, en die dan weer te analyseren. Deze analyses worden dan gebruikt om bedrijven te helpen in hun selectiekeuze. Ze focussen vooral op gegevens die passen bij de organisation-talent fit van hun partners. Oftewel: wie past er het beste bij het bedrijf? Zo hopen ze ervoor te zorgen dat beslissingen meer op bewijs dan op een onderbuikgevoel gebaseerd worden.

Metaview heeft de laatste twee jaar wel honderden sollicitatiegesprekken opgenomen en uitgewerkt.

Metaview heeft op die manier de afgelopen 2 jaar enkele honderden sollicitatiegesprekken opgenomen en uitgewerkt. Uit die data komt bijvoorbeeld naar voren welke fouten onervaren interviewers vaak maken, in verhouding tot ervaren interviewers. Zij willen met deze insights anderen helpen om zich te verbeteren als interviewer (en selecteur). Daarom hebben ze drie van de meest voorkomende fouten gedeeld, en ook hoe deze te verbeteren zijn.

Fout #1. Geen verwachtingen managen

Slechts 28% van de onervaren interviewers geeft aan wat de verwachtingen zijn van het interview. Oftewel: ze vertellen vooraf wat de structuur en het doel van het gesprek is. Maar als kandidaten weten wat ze te wachten staan, vermindert dit zenuwen en verloopt het gesprek beter. Het herinnert je ook zelf als interviewer aan wat je wil bespreken. Na de introductie kun je de structuur van het interview schetsen met behulp van zinnen als:

  • ‘Het doel van dit interview is om meer te weten te komen over…’
  • ‘Dit zou ik graag van jou willen weten…’
  • ‘Aan het einde is er nog tijd voor vragen van jouw kant…’

Fout #2. Niet concreet worden

Het is de bedoeling dat beide partijen weggaan met het idee dat ze meer te weten zijn gekomen. Maar wat vaak voorkomt is dat interviewers vage vragen stellen die gemakkelijk met een basic en sociaal wenselijke reactie te beantwoorden zijn. Vraag dus naar ervaringen en details, want prestaties uit het verleden zijn de beste voorspellers voor prestaties in de toekomst, stelt Metaview.

Prestaties uit het verleden zijn de beste voorspellers voor prestaties in de toekomst, stelt Metaview.

Vraag dus niet: ‘Hoe ga jij om met je stakeholders?’, maar wel: ‘Welke technieken hebben goed voor je gewerkt bij het omgaan met stakeholders?’. Of, nog concreter: ‘Kun je me vertellen over een specifieke tijd dat je veel stakeholders had die je moest beheren? En, hoe deed je dat?’

Fout #3. Te veel aannames doen

Uit het onderzoek bleek dat onervaren interviewers 50% meer gesloten of suggestieve vragen stellen dan hun meer ervaren collega’s. Terwijl het bij gesloten vragen waarschijnlijker is dat de kandidaat een antwoord geeft dat de interviewer verwacht of op hoopt. Onervaren interviews doen daardoor eerder aannames op basis van hun eigen ervaring, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van het interview. Dus vraag bijvoorbeeld niet: ‘Ik neem aan dat je veel ervaring hebt in…?’. Maar vraag liever: ‘Kun je me vertellen over je ervaringen met werken in…?’

De beste technieken

‘Dit soort inzichten kunnen erg nuttig zijn, mits ze op een juiste manier geïnterpreteerd worden’, vindt Joeri Everaers, co-CEO bij The Selection Lab, een Amsterdams bedrijf dat ook werkt met slimme assessmentsoftware, oftewel: software die voorspelt hoe goed een sollicitant zal presteren bij een bepaalde organisatie. Hij denkt dat de concrete verbeterpunten uit de Metaview-data goed kunnen werken.

‘Wat juist interessant is, is welke technieken leiden tot de beste nieuwe medewerker?’

Maar hij heeft wel een kanttekening. ‘Er wordt in hun artikel geen verband gelegd tussen de interviewtechnieken en de kwaliteit van de persoon die wordt aangenomen. Want ook ervaren interviewers maken fouten. Het gaat hier meer om wat ze anders doen, maar het is juist interessant welke technieken leiden tot de beste nieuwe medewerker’, aldus Everaers.

Tips om fouten te voorkomen

Everaers heeft zelf daarom ook nog wel een paar tips om fouten te voorkomen. ‘We zien vaak dat organisaties pas laat een digitaal assessment inzetten. Terwijl dit juist erg geschikt is om op een objectieve manier te achterhalen wie er op een eerste gesprek dienen te komen. Ook is er dan al meer informatie, waardoor er een beter (gestructureerd) interview kan plaatsvinden.’ Daarnaast valt het hem op dat er voorafgaand aan het assessment vaak weinig duidelijk is over de benodigde competenties voor een functie. ‘Duidelijkheid over de gezochte competenties maakt het beoordelen van een kandidaat veel makkelijker.’

‘Duidelijkheid over de gezochte competenties maakt het beoordelen van een kandidaat veel makkelijker.’

Wat volgens Joeri ook nog een goede aanvulling op het Metaview-onderzoek zou zijn, is kijken naar de verschillen tussen gestructureerde versus ongestructureerde interviews. Bij de een wordt de vragenlijst afgesteld op de competenties, en bij de ander wordt er een open gesprek gehouden. Everaers: ‘Het is een mysterie waarom bijna alle organisaties nog steeds op een ongestructureerde manier blijven interviewen. Terwijl veel onderzoek allang heeft aangetoond dat een gestructureerd interview een stuk effectiever is.’

Video als oplossing

Om de sollicitatieprocedure uiteindelijk nog beter te laten verlopen, kan video hieraan bijdragen, zegt Walter Hueber van Cammio. Bij dit videorecruitmentplatform kun je als recruiter live interviews opnemen op video, zodat ze altijd terug te vinden zijn. Hij vindt vooral dat gestructureerde interviews met een agenda voor een completer beeld van de kandidaat zorgen. ‘Als het gaat om aannames, begint dat al voor het gesprek op basis van het cv. En dat is kwalijk, want zo ga je mensen de kans op een baan – en voor jou de kans op talent – ontzeggen door bepaalde aannames.’

In herhaling vallen

Hueber raadt daarom elke selecteur aan om een lijst met competenties te hebben die je wilt bevragen. Daarnaast helpt het om met zijn tweeën het interview te doen, of dat iedereen hetzelfde script heeft. ‘Wat bij ons ook kan is dat de kandidaat zelf in een filmpje vragen beantwoordt, waar je dan bij het live interview op kunt doorvragen’.

‘Een van de meest gemaakte fouten is dat er geen notities of opnames gemaakt worden.’

Geen notities of opnames maken ziet hij ook als een van de meest gemaakte fouten. ‘Daardoor bestaat de kans dat telkens hetzelfde gevraagd wordt. Eerdere notities kun je het beste als voorbereiding gebruiken voor het tweede gesprek’, aldus Hueber.

Persoonlijk én betrouwbaar

Dat betekent verder niet dat je met een gestructureerd interview geen persoonlijk gesprek kunt hebben of niet kunt doorvragen’, zegt hij. Als je maar steeds hetzelfde draaiboek hanteert. ‘Anders wordt elk gesprek met iedere kandidaat een ander gesprek, en dan krijg je heel snel dat vooroordelen gaan doorschemeren.’

‘Zij gaan zelfs zover dat de videointerviews ook worden doorgestuurd naar onafhankelijke reviewers

Huber noemt de Europese Unie als voorbeeld van waar dit al succesvol wordt toegepast. De EU gaat zelfs zover dat de videointerviews die zij doen ook worden doorgestuurd naar onafhankelijke reviewers, die het interview vervolgens ook beoordelen. Dat is nog een extra stap in het voorkomen van vooroordelen.

Lees meer

Over de Twitter-storm rond de ‘Replenisher’-vacature – en de les die de ANWB eruit leerde

Een replenisher. En dan niet zomaar een replenisher, nee, nee, de ANWB zoekt iemand ‘voor het optimaal inrichten, plannen en besturen voor alle kanalen van de 1e allocatie’. En denk vooral niet dat al dit ‘optimaal inrichten, plannen en besturen’ een makkelijke klus is. Nee, want dit doe je ook nog eens ‘aan de hand van KPI’s met betrekking tot schapbeschikbaarheid’. Dat je het maar weet. Oké, bent u er nog?

De vacature die de ANWB op 2 september online zette, stond in het weekend ineens niet meer open (‘Wat een pech‘, kopt de ANWB woordspelerig op haar eigen site). Jammer voor iedereen die belangstelling had, en waarschijnlijk ook jammer voor de ANWB. Want eigenlijk is de vacature pas de afgelopen dagen veel aandacht gaan krijgen, toen bekende mensen als Japke d-Bouma (37K volgers), Hans Laroes (23,1K volgers), Eddy Terstall (21,6K volgers) en ZML-eindredacteur Janine Abbring (43,8K volgers) ineens erover gingen twitteren.

Wat doet zo’n replenisher eigenlijk?

Want wát zegt u? Een replenisher? Is dat niet gewoon een veel te duur woord voor ‘vakkenvuller’? De hilarische reacties waren dan ook niet van de lucht. ‘Wat bedoelen ze in godsnaam?’ ‘Zullen we een woordenboek aanleggen voor idiote functietitels, zodat iedereen ze begrijpt?’ ‘Man, man, wat een droefheid’, zo klonken een paar van de reacties. Of, ook leuk, vrij naar Pippi Langkous: ‘Ik weet niet wat het is, dus ik denk dat ik het wel kan.’

‘Man, man, wat een droefheid.’

Het werd nog erger toen de ANWB zelf nog eens in de vlek ging wrijven. ‘Als de werkzoekende replenishers van Nederland nou maar weten wat er bedoeld wordt, komt het vast wel goed’, grapte de webcare van dienst. En, met de welbekende emoticon die huilt van het lachen: ‘Als je niet weet wat de functie inhoudt, heeft het waarschijnlijk ook niet veel zin om te solliciteren.’ Met name die laatste reactie blijkt behoorlijk tegen het zere been van veel andere twitteraars: ‘Wát een arrogantie!’ ‘Auuw wat bot, misschien tijd om mijn lidmaatschap sinds 1986 op te zeggen.’ En: ‘Dit is gewoon denigrerend!’

Of was het toch een vooropgezet plan?

Of zou het allemaal een vooropgezet plannetje geweest zijn? Het is een theorie waar Janine Abbring in elk geval wel in lijkt te geloven. ‘Volgende keer als ik aandacht wil voor een vacature dan maak ik de tekst zo belachelijk ingewikkeld dat iedereen m als een malle gaat delen op de socials. Succes verzekerd’, schrijft zij. En ook anderen was dit al opgevallen. ‘De ANWB krijgt zo wel lekker veel gratis aandacht :/’

‘De ANWB krijgt zo wel lekker veel gratis aandacht :/’

Het is een trein waar de webcare-afdeling van de ledenbond in het weekend ook nog even opspringt: ‘Nu ‘expose’ je in een tweet onze hele ‘aquisition strategy’!’, schrijft ene DB namelijk namens de bond, met Engelse spelfout. Oftewel: het valt ook allemaal niet mee, dat replenishers recruiten, en tegelijk je employer brand een beetje op peil houden…

Zelf ook verrast

Maar vooropgezet was het allemaal zeker niet, reageert recruitmentmanager Albert Hoekstra op maandagochtend. Sterker nog: precies eenzelfde vacature voor een replenisher had een paar maanden geleden ook al online gestaan. En toen gewoon reacties gekregen, vacature vervuld, geen haan die ernaar kraaide. Ook nu waren er gewoon sollicitaties op de vacature, in de eerste weken na livegang.

Precies dezelfde vacature stond een paar maanden geleden ook al online, geen haan die ernaar kraaide.

De plotse ophef in het weekend heeft hem dan ook best wel verrast. En dus zijn ze deze ochtend eerst even met elkaar in overleg erover gegaan, en maandagmiddag verscheen meteen een aangepaste versie online. Nog steeds voor een ‘replenisher’, want dat is nu eenmaal de term. Maar nu wel beter uitgelegd: ‘Jij zorgt ervoor dat alle producten voor onze klanten in de ANWB-winkels en in onze webwinkel op voorraad zijn.’

‘Wat een eer’

Hoekstra reageert sportief op de ontstane ophef. ‘Toen ik het voor het eerst op Twitter las, dacht ik: “wat een eer dat we door Japke zijn opgemerkt”. Maar ik kon me ook meteen wel voorstellen dat mensen hun wenkbrauwen hierover fronsten. Dat hadden we inderdaad wel even anders kunnen doen. Niet alleen de functietitel, maar ook dat begin van de vacature. Toen ik het nog eens nalas, dacht ik zelf ook: oei, dat snap ik inderdaad wel, dat mensen daarover vallen.’

‘Binnen de retailwereld kun je eigenlijk niet om de term replenisher heen.’

En dat terwijl zijn team hier normaal altijd scherp op is, zegt hij. ‘Als we van vacaturehouders functietitels krijgen, proberen we altijd te kijken of kandidaten daar ook op zoeken, en of de titel een beetje gebruikelijk is. Maar binnen de retailwereld kun je eigenlijk niet om de term replenisher heen. Er is ook niet echt een ander woord voor. Het is absoluut iets heel anders dan een vakkenvuller, en mensen die op ‘vakkenvuller’ zoeken, zijn ook zeker niet de doelgroep.’

‘Niet helemaal lekker uit de verf gekomen’

‘Ik vind het ook wel goed, hoor, dat dit gebeurt’, zegt hij. ‘Bepaalde termen zijn hier intern zo gebruikelijk, dan denk je er niet altijd meer over na dat zoiets buiten de retailwereld niet zo gebruikelijk is.’ En dat de webcare-afdeling dit weekend vervolgens ‘wat ongelukkig’ uit de hoek kwam? Tja, dat gebeurde in the heat of the moment, zegt hij. Als er iets gebeurt op twitter rondom de ANWB, houdt webcare altijd ruggespraak met de afdeling die het betreft. Dat is nu ook gebeurd. ‘We wilden niet grappig doen, maar wel luchtig. En dat is hier niet helemaal lekker uit de verf gekomen, dat geef ik meteen toe.’

‘Zo’n incident als van het weekend zorgt er ook voor dat je de volgende keer wel weer extra goed oplet.’

Vandaar dat besloten werd de vacature eerst maar even offline te halen, en de tekstschrijvers te vragen er nog eens naar te kijken. ‘Het is absoluut een les voor ons geweest’, aldus Hoekstra. ‘We zijn ook niet perfect. Zo’n incident als van het weekend zorgt er ook voor dat je de volgende keer wel weer extra goed oplet. We willen juist heel erg vanuit de kandidaat werken. Binnen mijn recruitmentteam hebben we ook met elkaar de afspraak daar met het opstellen van de vacaturetekst goed op te letten. Deze vacature zag er vanuit retail gedacht ook best goed uit. Maar het blijkt dat je soms tóch nog even verder moeten denken.’

Balletje aan het rollen

En het heeft zelfs bij de ANWB een balletje aan het rollen gebracht, vertelt hij. ‘We hebben vanochtend direct gebeld met de manager. De recruiter heeft samen met de marketeer nog eens een extra gesprek gehad, zodat we vanmiddag al een nieuwe versie online hebben kunnen zetten.’

‘We hebben besloten dat we nog meer uitleg willen geven bij bepaalde vacatures.’

Maar daarmee houdt het niet op. ‘We hebben besloten dat we nog meer uitleg willen geven bij bepaalde vacatures. Daarom gaan we nu ook Insta Stories maken over bijvoorbeeld: wat doet een replenisher? Of wat doet een BI consultant? Het heeft ons geïnspireerd om bij sommige vacatures via Instragram wat extra uitleg te geven, zodat kandidaten nog beter weten wat ze kunnen verwachten.’

veel voorkomende missers voorkomen anwb replenisherLees ook

Betere vacatureteksten schrijven?

Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, preselecteert en zet aan tot solliciteren. Tijdens de training ‘Vacatureteksten schrijven’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 5 oktober leer je met een workshop, gecombineerd met een kennisportal, doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven. Klik hier voor alle informatie.

Feel Good Friday: over de hilariteit rond ‘supertrots’ en ‘inspirerend!’ LinkedIn

‘Dankbaar voor’, ‘#lovemyjob’, ‘Supertrots!’, ‘Na X prachtige jaren kijk ik terug op…’, wie even een uurtje op LinkedIn rondstruint, komt opmerkingen als deze gegarandeerd meermaals tegen. Het werkende leven is voor iedereen allemaal even mooi en prachtig, als je de posts op het sociale netwerk mag geloven. Maar ook: tenenkrommend, in woorden van de bekende NRC-columniste Japke d-Bouma.

Een heuse ‘Nederig Opscheppen Bingo’, vol met blije en dankbare termen.

Het was Jochem Westerhof die de dooddoeners, clichés en mooipraterij voor het eerst verzamelde en op 4 september op Twitter postte. Een heuse ‘Nederig Opscheppen Bingo’, vol met blije en dankbare termen. Vooral veel #humblebrag dus, zoals Westerhof het verwoordde. En voor de zekerheid bracht hij het ook meteen maar even bij Bouma onder de aandacht.


Zo waar, goeie sessie gehad

Het duurde even, maar deze week verscheen dan toch haar column erover. ‘Supertrots!’ ‘Dankbaar!’ ‘Blessed!’ Stop er toch eens mee, hield ze daarin de lezer voor. Dit zogenaamd nederig opscheppen levert alleen maar jeuk op, en dient geen enkel doel, aldus Bouma.

Dit zogenaamd nederig opscheppen levert alleen maar jeuk op.

Een boodschap die duidelijk niet aan dovemansoren gericht was. Al snel ging op sociale media de doos met ergernissen volledig open. Over mensen die zeggen dingen te ‘mogen‘ doen, over mensen die ‘zo waar!‘ zeggen, en over het onvermijdelijke ‘work hard, play hard‘, met de al even onvermijdelijke borrelfoto. Iemand anders miste nog ‘de “goeie (of andere superlatieven) sessie gehad met <klant/bedrijf xyx>” geïllustreerd met een nietszeggende foto van een paar blije obligaat poserende mensen. Vaak niet eens vergezeld van uitleg over de resultaten.’

Een groot Cringefest

Het mediastormpje leidde in Nederland deze week dus tot de nodige commotie. Dit nadat vorige week Sanne Kanis er in haar FD-column ook al over geschreven had. ‘Sinds maanden wordt mijn tijdlijn vervuild door irrelevante, triviale informatie, humblebrags (opscheppen over jezelf onder het mom van nederigheid) en, nog erger, meningen van derdehandsconnecties over politieke kwesties’, schreef zij onder meer. ‘Het maakt Linked­In tot een energieslurpend en ­vermoeiend platform.’

‘Dit maakt Linked­In tot een energieslurpend en ­vermoeiend platform.’

En ook internationaal was al opgevallen hoe de #humblebrag en andere ‘lege’ opmerkingen steeds meer LinkedIn veroveren – en vervuilen. Zo schreef Sean Kernan al in augustus, onder de kop ‘Why is LinkedIn Such a Cringefest?’, over LinkedIn als ‘trap for bad content’, en ‘terrible personal marketing’. Sommigen, zoals Alistair Millar, gebruikten zelfs LinkedIn zelf om uitgebreid te schrijven over het typische LinkedIn-fenomeen.

Leugens en bruine neuzen

Beroemd in dit verband is ook het Twitter-parodieaccount ‘The State of LinkedIn‘, dat het platform ziet als een ‘breeding ground for lies & brown-nosing’ (broedplaats voor leugens en geslijm) en de slechtste voorbeelden daarvan graag openbaart.

Maar of het dubieuze gedrag van LinkedIn-leden en de aanvallen erop werkelijk de status van LinkedIn onder recruiters onderuit gaat halen? Dat is afwachten. Dat we de gedeelde informatie er met een korrel zout moeten nemen, dat wisten we al langer. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel allemaal heel grappig. Op een soort metaniveau. Oftewel: “Wij van Boomsma Rioolontstoppers hadden het niet beter kunnen zeggen”, zoals David O. Houwen het gisteren ‘supertrots!’ schreef. Waar ook alweer? Oja, op LinkedIn natuurlijk…

Lees ook

Waarom Indeed nu ook virtuele carrièrebeurzen organiseert

‘Het fysieke gedigitaliseerd’. Zo noemt Arjan Vissers in een notendop het nieuwe concept van de Hiring Events van Indeed. Oftewel: het traditionele idee van de  carrièrebeurs, waar werkzoekenden zich rondom de standjes van werkgevers verdringen, maar dan volledig vertaald naar een online omgeving.

Bedrijven kunnen zo in één keer veel kandidaten spreken die ze zelf minder snel bereiken.

Volgende week, op 29 en 30 september, vindt de eerste officiële tweedaagse editie van de ‘Nationale online sollicitatiedagen’ in Nederland plaats. Werkzoekenden die wel een baan willen in een callcenter kunnen dan in één keer contact maken met een 10-tal werkgevers. En omgekeerd: voor de deelnemende bedrijven is het natuurlijk ook een mooie kans om in één keer veel potentiële kandidaten te spreken die ze op eigen houtje misschien minder snel hadden bereikt. Sollicitanten kunnen zelf intekenen op een tijdslot gedurende deze dagen, en zo op een laagdrempelige manier kennismaken met misschien wel hun werkgever van de toekomst.

In een stroomversnelling

‘In de VS is dit concept al uitgerold’, vertelt Vissers (foto), die verantwoordelijk is voor de strategie van de Benelux-branche van Indeed. ‘En ook in Duitsland hebben we er in juli een proef mee gedaan, die erg goed aansloeg. We merken hier in Nederland ook zeker behoefte. We waren hier ook al een tijdje mee bezig. De ontwikkelingen rondom corona hebben het alleen in een stroomversnelling gebracht.’

‘In Duitsland hebben we hiermee in juni een proef gedaan, die erg goed aansloeg.’

Bij de ”Nationale online sollicitatiedagen‘ van volgende week draait het om een specifieke branche, die van de medewerkers klantenservice. Maar ook voor één bedrijf zijn tegenwoordig ‘Virtual Hiring Events‘ als optie aan Indeed toegevoegd, aldus Vissers. Daarmee kan elke organisatie makkelijk online sollicitatiegesprekken voeren met vooraf geselecteerde kandidaten in een bepaalde doelgroep. Het werkt eigenlijk net zoals een vacature, maar dan met een voor de kandidaat iets andere manier om te reageren. Vissers: ‘Je plaatst gewoon een sollicitatie-evenement op Indeed en wij promoten het vervolgens bij de juiste doelgroep.’

Van vacatureverzamelaar naar procesbegeleider

De Hiring Events passen voor Indeed in een nieuwe ontwikkeling, zegt Vissers. ‘We waren van oudsher vooral een vacatureverzamelaar. We willen nu steeds meer kijken hoe we efficiëntie in het hele proces kunnen krijgen, en hoe we een betere matching tot stand kunnen brengen. Met assessments bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook met een eigen videoplatform dat we aan het opzetten zijn. In de VS is dat al uitgerold, en ik verwacht dat eerlijk gezegd ook dit jaar nog wel in Nederland. Het gaat om een platform dat meer is aangepast aan het sollicitatieproces dan bijvoorbeeld Zoom of Teams. Zo willen we steeds meer een totaalervaring aan zowel de recruiter als de kandidaat bieden.’

‘Ik verwacht dit jaar ons videoplatform ook nog wel in Nederland.’

hiring days

Een tijdslot boeken op een Hiring Event of voor Sollicitatiedagen is voor de kandidaat zo gebeurd. Bij wijze van spreken in enkele minuten heeft hij of zij al een afspraak voor een eerste sollicitatiegesprek. Bij iedereen die op Indeed zoekt op ‘callcenterwerk’ of ‘klantenservice’ zou dit event naar voren moeten komen. Bedrijven van Action tot Takeaway, en van Cendris tot H&M, hopen enkele medewerkers ermee te vinden.

20.000 events

Wereldwijd zijn er tot nu toe al meer dan 20.000 van zulke Hiring Events georganiseerd. Meer dan 3.000 werkgevers hebben de functie gebruikt, en meer dan 110.000 kandidaten hebben zich ervoor aangemeld. Ook in Nederland lopen de inschrijvingen vooralsnog ‘goed, boven verwachting zelfs’, stelt Vissers. ‘We kijken bij de eerste editie vooral naar het profiel van de functie. Maar je zou ook kunnen bedenken dat je zo’n event kunt organiseren voor een bepaalde universiteit of hogeschool. Of misschien wel voor een bepaalde regio.’

‘We zien dat mensen steeds makkelijker virtueel kennismaken met elkaar.’

In Nederland was zorginstelling Ipse de Bruggen een van de eersten die met de functie experimenteerden. Een proef die de verwachtingen ruimschoots overtrof, mede vanwege een opkomst van 100% van iedereen die zich had ingeschreven. Het is misschien al een cliché. Maar noem het gerust ‘het nieuwe normaal’, zegt Vissers. ‘We zien dat mensen steeds makkelijker virtueel kennismaken met elkaar. Daar past deze ontwikkeling goed bij.’

Meer weten?

hiring daysLees hier meer over de Virtual Hiring Events van Indeed, of over de Nationale Online Sollicitatiedagen op 29 en 30 september.

Lees ook

Rekening houden met de hele wereld: makkelijker gezegd dan gedaan

De Washington Redskins veranderen hun iconische naam, Zwarte Piet verdwijnt bij Bol.com en Knorr hernoemt haar Zigeunersaus tot ‘Paprikasaus op Hongaarse wijze’. Grote acties met impact. Bedrijven maken er een stevig statement mee. Dat verschijnsel is overigens niet nieuw. De firma Buys deed dat 14 jaar geleden al met het herdopen van hun Negerzoen. Om maar een voorbeeld te noemen (al was dat niet vanwege maatschappelijke onrust, maar zuiver commercieel).

Een stevig statement mag niet nieuw zijn, het is wel een trend er één te maken.

Een stevig statement mag dan niet nieuw of uniek zijn, het is wel onmiskenbaar een trend er één te maken. Steeds meer bedrijven houden rekening met hun impact op planeet en samenleving. Dit is de wereld van purpose en organizational positive impact, en daar is geen ontsnappen meer aan. Een sterke purpose-propositie is een zakelijke no-brainer geworden. Andersom leidt een zwakke purpose-propositie tot een significant zwakkere positie. Zowel in traditionele zin, zoals lagere omzet en winst, als in brede zin. Zoals: minder waardering en een grotere environmental footprint.

Stakeholders als verbindende schakel

Wat is de verbindende schakel tussen purpose en bedrijfsresultaten? Dat zijn stakeholders. Klanten, media, investeerders, toeleveranciers en werknemers kiezen steeds meer voor bedrijven die ‘goed doen’ en mijden bedrijven die dat nalaten. Hun steun is bepalend voor omzet, imago en toegang tot kapitaal, grondstoffen en talent.


Dit is geen ver-van-je-bed-show. Dit gaat ook over de organisatie waar je zelf voor werkt. Sterker nog, als HR-manager en recruiter heb je hierin een sleutelrol. Want je kunt de kans vergroten dat stakeholders je bedrijf zien als onderdeel van de oplossing, niet van het maatschappelijke en ecologische probleem. Maar let op: kiezen voor een sterke purpose-propositie doet aan de andere kant wel weer een stevig beroep op je interne organisatie.

Slaafvrij graag

Het vraagt van het bestuur, management en de medewerkers van je organisatie dat ze veel verder kijken dan hun financiële neus lang is. Voorbij de cijfers liggen de omstandigheden en behoeften van stakeholders. Het is belangrijk deze te kennen en te waarderen. Denk aan de arbeidsomstandigheden van cacaoboeren die Tony’s Chocolonely deden kiezen voor zoveel mogelijk slaafvrije ingrediënten. En die hen vervolgens op de Nederlandse arbeidsmarkt ongekend populair maakten.

Zo’n verdergaande visie vraagt ook een blikveld dat echt verder reikt dan de volgende kwartaalrapportage. Zodat rekening kan worden gehouden met de toekomstige impact van de organisatie. Een voorbeeld: Unilever, dat op 2 september aankondigde dat het bedrijf 1 miljard euro investeert om in 2030 alle ingrediënten uit fossiele brandstoffen uit te kunnen bannen in zijn schoonmaakmiddelen.

Je eigen purpose

Purpose en positive impact vragen ook om eigenheid. Geen van je stakeholders zit te wachten op ‘Laten-wij-het-ook-maar-doen’-purpose. Ze willen jullie éigen purpose. Een purpose waar ze in kunnen geloven. Dus niet alleen een mooi verhaal, maar ook consistentie in de producten en het handelen van je organisatie.

Geen van je stakeholders zit te wachten op een ‘Laten-wij-het-ook-maar-doen’-purpose.

Kortom: een verder reikende horizon, een inclusievere mindset, meer eigenheid en meer consistentie. Dat is waar de stakeholders om vragen. Dit vraagt ook om ander gedrag en andere vaardigheden. Dus vraagt het om een aanpassing van het HR-instrumentarium. Niet voor niets heeft BMW op 27 juli aangegeven dat de bonus voor de topmanagers wordt gekoppeld aan de mate waarin het bedrijf duurzaamheidsambities realiseert.

Ben jij al positive impact proof? 

Dit betekent ook voor recruiters een uitdaging. Ook voor recruiters en andere HR-medewerkers betekent het dat al hun systemen, beleid en processen positive impact proof moeten zijn. Dat is immers wat kandidaten nu verwachten. Het betekent ook dat nieuwe kandidaten de ruimte moeten krijgen om buiten de gebaande paden treden. Dus alternatieven zien, die alternatieven wegen en vervolgens durven op te staan. Dit is niet vanzelfsprekend. In veel organisaties leiden cultuur, inrichting en groepsdruk tot kuddegedrag. En dat is funest als je een positive impact wil maken.

Kuddegedrag is funest als je een positive impact wil maken.

Maar aan de andere kant: positive impact is het volgende normaal. Het is een fundamenteel andere benadering van zakendoen die je organisatie tot in het hart raakt. Maar het is in de toekomst wel de enige manier om te overleven. Het is aan de recruiter en de HR-manager van deze eeuw om klaar te zijn voor die toekomst door de manier van zakendoen te reframen en te moderniseren. Ook omdat onze planeet en samenleving die hulp wel kan gebruiken. Dat is in het eigen belang van je organisatie. In de woorden van voormalig Unilever-CEO Paul Polman (foto): ‘Bedrijven kunnen niet slagen in samenlevingen die falen’.

Over de auteur

Léon de Bakker is lead consultant bij Sogeti. Hij heeft meer dan 20 jaar internationale ervaring op het gebied van business strategie, innovatie en digitale transformaties. Hij zet zijn kennis en ervaring in om teams en organisaties te inspireren en toe te rusten in hun positive impact journey.

Social recruitment: welk platform kies je (en waarom)?

Social recruitment heeft de laatste paar jaar steeds meer prioriteit gekregen bij recruitment bureaus. Niet gek, want wereldwijd zijn er nu 3,6 miljard gebruikers van sociale media. In Nederland zegt 65% van de inwoners actief te zijn op een of meerdere sociale media. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in welk platform moet je als recruiter nou investeren voor het beste resultaat?

Facebook: veel gebruikt

De veelzijdigheid en populariteit van dit platform maakt het aantrekkelijk om te adverteren voor openstaande vacatures. Het is, na WhatsApp, in Nederland het meest gebruikte socialemediakanaal; dagelijks heeft het platform in Nederland ruim 7 miljoen actieve gebruikers. Grote kans dus dat de kandidaat waar jij naar op zoek bent ook op dit kanaal te vinden is. Je hoeft ‘alleen nog maar’ een aantrekkelijke campagne op te zetten.

Voordelen:

  • Je kunt hier een brede groep aan actieve én passieve kandidaten aanspreken.
  • Adverteren op dit platform is vaak een stuk goedkoper dan op LinkedIn.
  • Facebook is populair onder elke generatie. Dus of je nu op zoek bent naar een starter of senior, de kans dat ze op dit platform te vinden zijn is groot.

Nadelen:

  • Je hebt een duidelijk gedefinieerde recruitment- en campagnestrategie nodig.
  • De vacature moet je vertalen naar aantrekkelijke content.
  • Je moet precies weten wie je doelgroep is zodat je gericht kunt werven.
  • Het vereist enige kennis van het advertentieplatform of de middelen om een partij in te huren die dit voor je kan uitvoeren.

Instagram: nu al derde plaats

Het visuele platform Instagram wordt nog te vaak aangewezen als ‘nieuwkomer’, maar bewijst jaar in jaar uit met het groeiende aantal gebruikers dat het een krachtig platform is. Sterker nog, er is geen platform dat sneller groeit dan Instagram. In Nederland zijn er dit jaar bijna 3,5 miljoen gebruikers en daarmee krijgt het nu al de derde plaats, na WhatsApp en Facebook.

Voordelen:

  • De concurrentie van andere recruiters is op dit platform nog redelijk laag.
  • Instagram is uitermate geschikt om generatie Z en millennials te bereiken.
  • Als je kiest om via Facebook te adverteren, kun je Instagram daarbij eenvoudig meenemen. Instagram is namelijk eigendom van Facebook.

Nadelen:

  • De content waarmee je adverteert moet vooral visueel zijn: je advertentie van Facebook simpelweg kopiëren en op Instagram plaatsen, heeft geen zin.
  • Als je op zoek bent naar senior kandidaten kan de sterke focus op generatie Z en millennials op Instagram een nadeel zijn.

LinkedIn: geen ontkomen aan

Aan LinkedIn ontkom je niet als je een recruiter bent; het is veruit het meest populaire sociale platform om kandidaten te werven. Dat komt doordat LinkedIn een platform is waar het voornamelijk draait om carrière en bedrijfsgerelateerde verhalen. Een waardevolle plek voor recruiters en iedereen die zijn/haar loopbaanmogelijkheden wil ontplooien.

Voordelen:

  • LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor professionele doeleneinden.
  • Het is als het ware een gigantische talentpool vol passieve kandidaten.
  • Het is vaak bekend terrein, dus als recruiter heeft je kennis van het platform al een streepje voor.

Nadelen:

  • Contact leggen met (passieve) mogelijke kandidaten kan tijdrovend zijn.
  • Op LinkedIn heb je veel concurrentie met andere recruiters.
  • Beperkte doelgroep; het platform wordt het meest gebruikt door hoogopgeleide professionals die medior/senior zijn. Junioren tref je er niet veel aan.

WhatsApp: persoonlijk, direct en digitaal

Een andere tool die recruiters in het recruitmentproces kunnen inzetten is WhatsApp. Dit is het meest gebruikte socialemedia-platform in Nederland en geeft recruiters de kans om persoonlijk, direct en digitaal in contact te blijven met kandidaten.

Voordelen:

  • Gigantisch bereik met dagelijks ruim 9,3 miljoen actieve gebruikers in Nederland.
  • Hoge openingsratio van 98% (Ter vegelijking: e-mail heeft een gemiddelde open rate van 39%).
  • Het maakt de communicatie laagdrempelig.
  • Het is eenvoudig te automatiseren met chatbots.

Nadelen:

  • Het vereist een investering in tijd en middelen om het goed op te zetten.
  • Niet iedere kandidaat zit erop te wachten om benaderd te worden via WhatsApp. Ze zien het als een platform voor privégebruik, en solliciteren als een zakelijk iets.

Conclusie: welk(e) platform(s) kies je?

Hoe jij social recruitment het beste inzet en welke platforms je gebruikt hangt helemaal af van de branche, de doelgroep en de middelen die jouw organisatie heeft om te investeren in werving en selectie. Facebook is bijvoorbeeld het meest effectief als je een brede doelgroep aanspreekt en de middelen hebt om een krachtige wervingscampagne op te (laten) zetten. Instagram is een goede keus als je doelgroep voornamelijk bestaat uit jonge mensen en het mogelijk is om creatieve en aantrekkelijke content te (laten) maken.

Dde echte succesformule zit hem natuurlijk meestal in de combinatie.

LinkedIn blijft hét belangrijkste wervingskanaal voor recruiters, maar het is belangrijk om wel bewust te zijn van de gigantische concurrentie en het feit dat je er niet iedereen kunt vinden. WhatsApp wordt ook steeds vaker ingezet in het selectieproces door recruiters, omdat ze dan makkelijker dan ooit direct en persoonlijk contact kunnen maken met hun kandidaten. Maar de echte succesformule zit hem natuurlijk meestal in de combinatie: een grote campagne op Facebook en Instagram bijvoorbeeld, persoonlijke sourcing van latente kandidaten via LinkedIn en het filteren van kandidaten via een chatbot op WhatsApp.

Meer weten?

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats en marketeersMeer weten over social recruitment? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over social recruitment”. Of bekijk hier ook meteen al haar artikelen.

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op 18 en 19 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Leer hier alles over e-commerce, data analytics, marketing automation, inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie, Candidate Relation Management Software (CRM) en sourcing.

Supermarktketen Dirk laat kandidaten nu ook solliciteren met een TikTok-video

Wordt TikTok het volgende recruitmentkanaal, zo vroeg deze site zich al in januari af. En jawel, hoor, langzaam lijkt het die kant op te bewegen. De nog steeds snelgroeiende app (nu al rond de 4,5 miljoen gebruikers in Nederland) wordt door steeds meer organisaties ontdekt vanwege de wervingsmogelijkheden. Nieuwste loot aan de stam is supermarktketen Dirk, dat kandidaten voor een traineeship ermee wil laten solliciteren.

Steeds meer werkgevers ontdekken TikTok vanwege de wervingsmogelijkheden.

Alle potentiële ‘Dirkteuren’ van de toekomst krijgen een oproep via TikTok om zich te melden. Die oproep wordt gedaan door de huidige directeur Marcel Huizing. Hij roept via sociale media als TikTok, Instagram en LinkedIn iedereen die geïnteresseerd is in een traineeship voor afdelingsmanagers op om door te klikken naar werkenbijdirk. Om via een TikTok-video te solliciteren, moet je eerst DIRK volgen op TikTok en vervolgens de hashtag #DIRKteur toevoegen aan je video. Daarnaast kun je als sollicitant ook op die site je cv uploaden én je TikTok-linkje erbij plaatsen. En natuurlijk kun je ook nog steeds solliciteren met alleen een goede motivatie en cv.

@dirksupermarktenDirk zoekt Dirkteur van de toekomst. Solliciteer via Tiktok met ##Dirkteur op het Afdelingsmanager Traineeship. ##dirkvandenbroek ##chooseyourcharacter

♬ origineel geluid – Dirk van den Broek

Tijd om stappen te maken

Huidig Dirk-directeur Huizing: ‘Steeds meer van onze potentiële kandidaten zijn online te vinden. Daarom vonden wij het ook tijd om daar stappen te maken. We zijn tenslotte op zoek naar de ‘Dirkteur van de toekomst’! Door TikTok als presentatie-tool te gebruiken geven we de kandidaten nog meer opties om zich, voorafgaand aan een gesprek, zo waarheidsgetrouw mogelijk te laten zien.’

Lees ook

Google for Jobs heeft vleugels nu ook uitgeslagen naar België

In het lijstje van Google zelf staat Nederland er nog steeds niet bij. Toch is de officiële lancering hier alweer (bijna) een maand geleden. En ook in België kunnen werkzoekenden sinds deze week kennismaken met de vacaturezoekfunctie, die nog vaak ‘Google for Jobs‘ genoemd wordt. ‘Met deze nieuwe functie gaan we mensen doorverwijzen naar meerdere websites met zoekertjes die relevant voor hen kunnen zijn’, zo citeert Knack Thierry Geerts, country manager Google België in een online persconferentie.

Net als in andere landen, werkt Google ook in België samen met lokaal bekende partijen.

Net als in andere landen, werkt Google ook in België samen met lokaal al bekende partijen in de arbeidsmarkt. Bij onze zuiderburen gaat het om onder meer de regionale diensten voor arbeidsbemiddeling VDAB, Actiris en Forem. Ook jobsite Jobat en uitzendbureau Randstad stappen vanaf het prille begin aan boord. Tikken werkzoekenden een functietitel in, dan zullen ze vacatures van die partijen voorgeschoteld krijgen, en daarheen worden doorverwezen. Eigenlijk precies zoals nu in Nederland is uitgerold. ‘Maar het is een open ecosysteem dat beschikbaar is voor alle websites die willen meedoen’, benadrukt Geerts.

Geen aanbevelingen

Google doet, voor alle duidelijkheid, aan werkzoekenden geen aanbevelingen voor banen op basis van eerdere zoekopdrachten of hun online profiel. Je kunt als kandidaat wel inloggen in Google om bijvoorbeeld notificaties in te stellen voor bepaalde vacatureprofielen. De nieuwe zoekfunctie zal de komende week worden uitgerold voor alle gebruikers in België.

‘De crisis heeft het gebruik van technologie versneld.’

De zoekmachine zegt dat het hiermee een rol wil spelen in de post-coronacrisis die over de arbeidsmarkt zal walsen. ‘De coronacrisis heeft een grote impact op Belgische bedrijven en consumenten. Zo is het aantal werkzoekenden gestegen, vooral onder jonge werknemers, en zijn er minder vacatures dan vorig jaar. Tegelijkertijd heeft de crisis het gebruik van technologie versneld’, analyseert Geerts tegenover De Morgen. Het is in die context volgens hem belangrijk dat de werkzoekende een tool aangereikt krijgt die hem helpt in de zoektocht naar een geschikte job. De werkgever krijgt op deze manier een kandidaat tegenover zich die heel gericht op zoek is gegaan naar die baan, wat een match tussen beide moet helpen, zo luidt het.

Stevig ingeburgerd

Uit onderzoek van Randstad Research blijkt dat nu al 36 procent van de Belgische kandidaten Google gebruikt in de zoektocht naar een baan. Daarmee is het aandeel bijna even groot als dat van traditionele vacaturewebsites of uitzendbureaus, die door 39 procent gebruikt worden. ‘Je kunt je dus niet permitteren om niet mee te werken, al klinkt dat te defensief’, zegt Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad. ‘Google is in onze hele samenleving al stevig ingeburgerd en dus ook op de arbeidsmarkt. De nieuwe functie zal ook ons toestaan om het potentieel dat er in de zoekmachine schuilt als rekruteringskanaal beter te benutten.’

‘Je kunt je niet permitteren om niet mee te werken.’

Met de nieuwe uitbreiding van Googles zoekfunctie komt er voor de Belgische werkzoekende een ruimer aanbod, en een algoritme dat zich aanpast aan de gebruiker, zodat deze een relevantere zoekervaring krijgt. Die nieuwe vacaturezoekfunctie biedt gebruikers bovendien de mogelijkheid om te zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime. Om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures kunnen gebruikers een e-mailnotificatie instellen.

‘Op zoek naar werk is alle hulp welkom.’

‘Google is voor veel mensen het venster op een virtuele wereld. Het is dan ook een goede zaak dat deze zoekmachine nu ook vacatures laagdrempelig zal weergeven. Want op zoek naar werk is alle hulp welkom. Het snel vinden van de job die op je maat is geschreven, helpt daarbij’, aldus de Vlaamse minister van Werk Hilde Crevits (CD&V).

Beeld: © Google

Lees ook