Recruitment is in de laatste decennia compleet veranderd. Wat kunnen we in 2021 op de agenda verwachten? In een nieuw whitepaper geven Nationale Vacaturebank en Intermediair alvast 10 tips.
Tip 1: Begin met multi-skilling
Ondernemer en columnist Mandy Gilbert (foto) constateerde al in 2013 een trend: werkgevers zoeken vaker naar werknemers met bredere skillsets. Langzaam zag ze de lijn verschuiven van specialisten naar generalisten – met voordelen voor werkgevers én werknemers. En die trend lijkt in 2021 dóór te zetten. Tip daarom: begin direct met de multi-skilling bij nieuwe werknemers van wie jij denkt dat ze meerdere taken kunnen oppakken.
Tip 2: Let op soft skills
In economisch onvoorspelbare tijden lijkt het nóg crucialer om te werven op soft skills, in plaats van hard skills. Denk: communicatieve vaardigheden, samenwerken en probleemoplossend vermogen. Hoe je dat doet? Door in het sollicitatiegesprek de kandidaat een aantal problemen voor te leggen. Zo kom je erachter of de kandidaat creatief, innovatief en een probleemoplosser is.
Tip 3: Stop focus op ervaring
Uit onderzoek van Florida State University-professor Chad H. Van Iddekinge blijkt dat ervaring alleen in de start van de nieuwe werknemer een rol speelt. ‘Zelfs als mensen uit exact hetzelfde beroepsveld kwamen, en dus jaren ervaring hadden, deden ze het op lange termijn uiteindelijk nooit beter dan andere, minder ervaren werknemers’, constateert hij. Denk dus liever na over de persoonlijkheid die nodig is voor een functie, dan over iemands ervaring. En stel vragen als: wat motiveert een kandidaat? Hoe definieert hij of zij ‘succes’?
Tip 4: Start met A.I.-matching
Artificial Intelligence (A.I.) lukt het steeds beter om een kandidaat aan een functieprofiel te matchen. Goede artificial intelligence ontdekt patronen die mensen niet altijd opvallen, en vergroot daarmee de kans dat je de juiste kandidaat werft. En er is tegenwoordig tal van technologie voor beschikbaar. Zo worden chatbots steeds makkelijker (en goedkoper) en zijn er ook makkelijk te verkrijgen tools van bijvoorbeeld Poach, SmartRecruiters, Vervoe, Ideal en ZipRecruiter.
Tip 5: Denk aan je missie
Onderzoek van Achievers stelt dat 61% van de werknemers niet de missie van het bedrijf kent waarvoor hij of zij werkt. En 57% zegt zelfs dat het hen niks uitmaakt. Werk aan de winkel dus. Te beginnen met vragen als waar ben je gepassioneerd over? En waar zou je het beste ter wereld in kunnen (en willen) zijn?
Tip 6: Ga voor de data
Hoe graag we het ook anders zouden zien, volgens onderzoek is nog altijd 75% van alle hires te beschouwen als een bad hire. Alleen een datagedreven aanpak kan dat voorkomen. En zulke data zijn gelukkig ook steeds makkelijker te vinden.
Tip 7: Zet in op referrals
Volgens recruitmentgoeroe Dr. John Sullivan (foto) kan elk bedrijf, ongeacht de grootte, leren van de bekendste start-up hub ter wereld: Silicon Valley. En referrals spelen daarbij volgens hem een cruciale rol. ‘Het beste dat je kunt doen voor je werknemers is A-spelers te werven om mee samen te werken.’ Bespreek dit dus met jouw werknemers en plan vaste referralmomenten met ze in.
Tip 8: Focus op retentie
Harver benoemde retention-focused hiring al als de #1 trend voor 2020. In plaats van snel stoeltjes vullen, met de bijkomende wervingskosten, zullen bedrijven in 2021 retentie nog hoger op de agenda zetten. Denk bijvoorbeeld aan een bonus voor werknemers die hun initiële werkdoelen voorbijstreven of die al langer goed werk voor je verrichten.
Tip 9: Vorm talentpools
Een tip die al langer wordt geadviseerd, maar die tot nog toe nooit zo van de grond leek te komen. Maar tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om talentpools te vormen, waaruit je bij nieuwe vacatures makkelijk zou moeten kunnen werven. Zo’n database met potentiële kandidaten kun je vullen met voor eerdere vacatures afgewezen kandidaten, maar ook met warme leads vanuit evenementen of beurzen, latente baanzoekers of LinkedIn-connecties.
Tip 10: Zet in op diversiteit
Als laatste, hij kan eigenlijk niet uitblijven, de tip om in 2021 eindelijk eens werk te maken van diversiteit. Want hoe diverser het bedrijf, hoe beter de prestaties. Uit onderzoek blijkt dat 58% van de Nederlandse werkgevers echter aangeeft geen doelstelling of beleid te hebben op dit gebied. En dat terwijl naar verwachting de groei van de beroepsbevolking voor 83% bij de diverse doelgroep zit: immigranten en hun kinderen. Tip voor recruiters: check alle vacatureteksten driedubbel om ervoor te zorgen dat er geen taalgebruik in zit dat ervoor kan zorgen dat bijvoorbeeld vrouwen of werknemers uit minderheidsgroepen niet solliciteren.
Meer weten?
Het totale whitepaper, met alle trends en tips voor jouw agenda voor 2021, kun je hier downloaden.