We moesten er even op wachten. Maar in september 2020 werd eindelijk ook in Nederland Google for Jobs gelanceerd, of: Google in Job Search, zoals het officieel heet. Monsterboard, een van de lanceringspartners van Google for Jobs, verzamelde sindsdien de 40 meest gestelde vragen over het platform en bundelde die in een handig whitepaper.
- Download hier meteen de whitepaper
Of je nu wil weten hoe je je werkenbij-site geïndexeerd krijgt, hoe je moet omgaan met dubbele vacatures, of hoe je je bedrijfslogo zichtbaar krijgt; het staat er allemaal in. Samen met het Google Tech Team gingen de auteurs op zoek naar antwoorden op alles wat je wilde weten, maar misschien al niet meer durfde vragen. Hierbij een kleine selectie van wat je daarin zoal tegenkomt:
Q1. Plaatst Google alleen vacatures van bedrijven waar ze een partnership mee hebben?
A: ‘Nee, Google plaatst alle vacatures die opgemaakt zijn met de juiste structured data van een Job Posting. Zie hier alle vereisten.’
Q2. Hoe zet ik mijn vacature uit op een gebied buiten mijn vestigingsplaats?
A: ‘Binnen Google For Jobs zet je geen vacatures uit, maar geef je slechts aan waar de baan wordt uitgevoerd. Google zorgt dan dat hij getoond wordt aan mensen die zoeken op die locatie of binnen de straal waar die locatie zich bevindt. Het is dus zaak om de juiste locatie van de baan neer te zetten.’
Q3. Als intermediair wil ik de naam en locatie van opdrachtgever niet altijd noemen. Hoe kan ik dan zorgen dat Google mijn vacature wel ziet?
A: ‘Opdrachtgever en locatie zijn verplichte velden voor Google For Jobs. Weglaten zal ertoe leiden dat de vacature niet getoond wordt.’
Q4. Moet de structured data exact dit format aanhouden? Of moet de informatie (in code) op de pagina aanwezig zijn?
A: ‘De volgorde van de structured data maakt niet uit, zolang de verplichte onderdelen maar op de juiste manier in de bron worden gezet.’
Q5: Ik ben toch een dubbeling tegengekomen, waar ligt dit aan?
A: ‘Het blijft werk van robots. Dan kan er door allerlei redenen wel eens een dubbeling doorheen schieten. Als je wilt, kunt je een melding doorgeven aan Google over de zoekresultaten die je vindt. Bij Google For Jobs vind je rechtsboven de tekst ‘Feedback sturen’. Als je daar op klikt, opent een pop-up waar je je feedback kunt melden.’
Q6: Waarom zou je je vacature nog bij Monsterboard plaatsen als het ook gratis bij Google kan?
A: ‘Bedrijven die hun vacatures plaatsen op Monsterboard hoeven geen technische kennis te hebben van zaken als structured data. Je hoeft alleen maar je vacature te plaatsen en wij zorgen ervoor dat hij vanzelf zichtbaar wordt. Ook hebben we het technisch zo ingesteld dat elke nieuwe vacature meteen door Google wordt gevonden.’
‘Bedrijven die vacaturesites overslaan, missen een groot deel van de kandidaten.’
‘Uiteindelijk is Google slechts een van de manieren waarop werkzoekenden zich oriënteren. Vacaturesites zijn nog altijd het belangrijkste oriëntatieplatform, dus bedrijven die dat overslaan, missen een groot deel van de kandidaten. Bij Monsterboard sla je nu twee vliegen in één klap: je vacature is zichtbaar op onze vacaturesite én staat prominent in de resultaten van Google. Daarnaast richt Monsterboard zich met zijn campagnes (onder meer via sociale media en programmatic advertising) ook op de passieve kandidaten. Zeker voor schaarse vacatures is dat een waardevolle manier om kandidaten te krijgen voor je vacature.’
Q7: Hoe langer de leestijd van de vacature, hoe beter de vindbaarheid, las ik. Maar te lange vacatureteksten schrikken toch juist af?
A: ‘Of langere leestijd een ranking-factor is, is niet met zekerheid te zeggen. Wel is het zo dat langere leestijd een indicatie is dat de lezer de vacature goed waardeert, en dat zal mogelijk een positief effect hebben op de ranking. Maar dit effect is niet oneindig lineair. Het is sowieso niet zo: hoe langer hoe beter.’
Met een vacaturetekst is het sowieso niet zo: hoe langer hoe beter.
‘Ons advies is om de vacature voldoende informatief te maken. Dat is ook in lijn met Googles voorwaarde voor het zorgen voor volledigheid. Ga hem in elk geval niet onnodig lang maken, dat kan de lezer inderdaad afschrikken.’
Q8: Kun je ook een advertentie rapporteren? Wij komen net erachter dat er vacatures vanuit onze organisatie staan, die helemaal niet bestaan!
A: ‘Ja, onder elke vacature op Google For Jobs staat de mogelijkheid om een melding te maken. Als je klikt op de tekst ‘Deze vermelding melden’, opent een pop-up waar je kunt aangeven wat er volgens jou mis is met deze vacature. Als je meent dat een partij content van jouw pagina plaatst zonder jouw toestemming, dan kun je dat melden bij Google. Je kunt ook ervoor kiezen om eerst contact op te nemen met de desbetreffende partij zelf.’
Q9: Mogen het aantal uren wel in de titel benoemd worden?
A: ‘Nee, Google wil echt alleen dat de functiebenaming in de titel wordt gezet en geen andere informatie.’
Q10: Is het mogelijk de voorkeur te (laten) geven aan solliciteren via de eigen werkenbij-site?
A: ‘Als een vacature op meerdere plekken is geplaatst, kun je niet bepalen dat Google aan de ene optie de voorkeur geeft. De enige manier om daarvoor te zorgen is door de vacature alléén op je eigen site te plaatsten. Maar dan mis je wel een groot aantal mogelijkheden om buiten Google om kandidaten te bereiken. Wel valt op dat Google de eigen werkenbij-site vaak al eerste sollicitatiemogelijkheid weergeeft (de blauwe buttons).’
Nog meer vragen?
Wil je weten of het nog heeft zin om vacatures extern weg te zetten naast jouw eigen bedrijfspagina? Wat bepaalt of er een logo voor de functietitel wordt geplaatst in Google? Of wat je moet doen als je doorlopend zoekt voor een bepaalde vacature? Hoe je kunt omgaan met scrapers van je website? Of waarom veel mensen een beetje bang waren voor Google For Jobs? En als je WordPress gebruikt voor je eigen website, is dat dan structured data die voldoet aan de Google-eisen?
Whitepaper Google for JobsDit soort vragen komen allemaal aan bod in de whitepaper. In totaal staan er bijna 40 veelgestelde vragen in, plus het antwoord erop. Maar laat je hierin vooral niet afschrikken door de techniek, concluderen de auteurs. ‘Het belangrijkste is dat je gewoon een informatieve en prettig leesbare vacaturetekst maakt. Dan zul je vanzelf hoog genoeg komen, zodat jouw doelgroep jou gaat vinden.’
Lees ook
- Meer over Google for Jobs