De oplossing van je wervingsproblemen? Die heb je waarschijnlijk al lang in huis

Als het gaat om recruitment, denken we heel vaak meteen aan: kandidaten van buiten. Maar wat als we nu eens wat vaker ‘omdenken’ en de focus verleggen naar de kandidaten die we al in huis hebben? Volgens Matt Charney, wereldwijd head of product and industry marketing bij SmartRecruiters, zou daar wel eens de sleutel kunnen liggen om veel van de huidige wervingsproblemen op te lossen.

‘Intern recruitment kan tot 80 procent van alle vacatures in de meeste organisaties vervullen.’

matt charney smartrecruiters
Matt Charney (SmartRecruiters)

‘Intern recruitment kan tot 80 procent van alle vacatures in de meeste organisaties vervullen’, stelt hij. ‘Maar te vaak wordt het nog beheerd als een bijzaak in plaats van als een strategische noodzaak of core recruiting competentie.’

Tijd dus om dat te veranderen. Tijdens Werf& Live op 27 mei zal Charney er verder over uitweiden, onder meer aan de hand van voorbeelden van enkele van de grootste werkgevers van de wereld, en enkele inzichten uit het State of Internal Recruiting Report van SmartRecruiters. Hier alvast een voorproefje:

> Wat wil je meegeven op Werf& Live?

‘Het is geen geheim dat traditionele wervingsmethoden niet werken. Van de nieuwe aannames wordt 80% binnen de eerste 18 maanden als mislukt beschouwd en meer dan 70% van de start-ups zegt dat ze niet snel genoeg kunnen werven om aan hun behoeften te voldoen.’

‘Van de nieuwe aannames wordt 80% binnen de eerste 18 maanden als mislukt beschouwd.’

‘Toch zie ik tegelijkertijd dat veel organisaties intern recruitment als strategie over het hoofd zien. En dat ondanks het feit dat interne promoties en zogenoemde ‘laterale verschuivingen’, interne baanwisselingen, de voornaamste wervingsbron voor bijna elke organisatie. En dat niet alleen, ze zijn ook cruciaal voor behoud, employee engagement, en productiviteit.’

> Tijd om daar meer aandacht aan te geven dus?

‘Precies. Uit recent internationaal onderzoek van SmartRecruiters onder meer dan 200 TA-professionals bleek dat slechts zo’n 50% van hen een specifieke strategie of gestandaardiseerd proces heeft voor interne werving. Maar zelfs van hen zeiden nog meer dan 3 op de 4 dat het voor hun huidige werknemers eigenlijk moeilijker is dan voor externe kandidaten om te worden aangenomen voor openstaande vacatures. Dit vaak als gevolg van aanvullende toelatingseisen of goedkeuringen.’

‘Er gebeurt veel in recruitment wat niet logisch is. Maar dit is wel een van de minst logische.’

‘Er gebeurt veel in recruitment wat niet logisch is. Maar dit vind ik persoonlijk wel een van de minst logische dingen. Intern recruitment, of liever: het gebrek eraan, is een van de belangrijkste missende schakels tussen de realiteit en recruitmentsucces. En dat terwijl recruiters wel steeds vaker wordt gevraagd om meer te doen met minder, als gevolg van enerzijds krapte op hun eigen afdeling en anderzijds de gevolgen van de coronacrisis.’

> Hoe los je dat op?

‘Veel werkgevers zoeken de oplossing voor hun recruitmentproblemen in automatisering van processen, of in A.I., programmatic advertentieplatforms, geavanceerde sourcingtools of andere tech die is ontworpen voor meer efficiëntie en effectiviteit in het wervingsproces. Maar daar ligt volgens mij het antwoord niet. Het gaat niet om een platform of product, het gaat erom recruitment niet meer alleen te richten op het vinden en ontwikkelen van externe kandidaten.’

‘In plaats daarvan moet je beginnen met de best presterende talentengemeenschap van allemaal: je eigen organogram. Als je bij één van de 50% van de werkgevers werkt zónder interne wervingsstrategie, of als je je afvraagt ​​hoe je bestaande interne strategie te verbeteren, is er nooit een betere tijd dan nu. Door hieraan nu prioriteit te geven, kun je de basis leggen voor een cultuur van talentmobiliteit in je hele organisatie.’

> Waarom is dit zo belangrijk?

‘Uit recent LinkedIn-onderzoek bleek dat 69% van de TA-leiders intern recruitment koppelt aan meer productiviteit van nieuwe medewerkers, en dat 63% van de recruiters een kortere time-to-hire meldt. Maar nog belangrijker is dat de hiring manager gemiddeld ook aanzienlijk enthousiaster is over interne dan externe kandidaten. Een gevoel dat de interne kandidaten zelf trouwens ook delen.’

‘Simpel gezegd: het beste talent voor jouw organisatie werkt er momenteel al.’

‘Simpel gezegd: het beste talent voor jouw organisatie werkt er momenteel al. In functieprofielen staat vaak een hele waslijst aan kwalificaties. Maar ‘kennis van de organisatie’ staat daar nooit bij. Terwijl je het relatieve belang van deze kennis niet genoeg kunt benadrukken. Deze kennis kun je natuurlijk ook niet op de open markt vinden, boemerang-medewerkers uitgezonderd.’

> Maar wat betekent dit dan voor recruiters?

‘Eerst binnen kijken voordat je naar buiten gaat met een vacature zou volgens mij eerder regel dan uitzondering moeten zijn. Dat is tegelijk een stuk minder frustrerend voor de huidige recruiters: in plaats van constant een pijplijn van potentiële kandidaten op te moeten bouwen en te moeten koesteren, kunnen ze zich gaan concentreren op het proactief ontwikkelen, behouden en betrekken van toppresteerders en veelbelovende werknemers.’

matt charney over interne mobiliteit

‘Dat betekent natuurlijk niet dat je als werkgever helemaal moet stoppen met je richten op externe kandidaten. Interne mobiliteit creëert uiteraard weer de noodzaak om bestaande rollen aan te vullen met nieuwe medewerkers. Maar die vacatures zul je makkelijker kunnen invullen. De meeste interne bewegingen zullen namelijk promoties zijn, en dat betekent dat de vrijkomende functies minder ervaring zullen vereisen. Die zijn beter in te vullen dan vacatures op een hoger niveau.’

> Waar pleit je dus voor?

‘Van wat werkgevers besteden aan hun totale talentfunctie is gemiddeld slechts zo’n 15 procent bestemd voor interne werving en voor referrals. En dat terwijl die twee bronnen samen wel goed zijn voor de invulling van zo’n 70 tot 80 procent van alle nieuwe functies. Dit is een grote discrepantie, maar ook eentje die redelijk eenvoudig is te verhelpen. Als je je eerst maar laat overtuigen door het overschot aan empirisch en kwantitatief bewijs dat deze strategische switch ondersteunt.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Matt Charney nog veel dieper in op het belang van intern recruitment, aan de hand van onderzoeksresultaten en tal van internationaal aansprekende voorbeelden. Niets missen? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar over de masked recruiter

Feel Good Friday: Wat zou jij doen als je een olifant cadeau kreeg?

Van ‘Hoeveel pingpongballen passen er in een jumbojet’ tot ‘Wat voor een auto zou je willen zijn, en waarom?’ Tijdens sollicitaties worden nog steeds behoorlijk bizarre vragen gesteld. Maar de vraag die twittergebruiker Beeta deze week voor haar kiezen kreeg? Die leek daarvan nog wel eens de overtreffende trap. ‘Stel: je krijgt een olifant cadeau. Maar je mag hem niet verkopen of weggeven. Wat zou je ermee doen?’ ‘Definitief de meest bizarre vraag ooit’, oordeelde Beeta.

Meestal zijn dit soort bizarre vragen bedoeld om te kijken hoe de sollicitant tot een creatieve oplossing komt. Maar deze vraag stond ook nog eens in een online sollicitatieformulier, dus van dat creatieve proces kreeg de werkgever al helemaal niets mee. De vraag leidt op Twitter in elk geval al wel snel tot een flink aantal hilarische oplossingen. Een paar voorbeelden:

  • ‘Ik zou ermee naar het werk rijden.’
  • ‘Ik kan maar beter deze baan krijgen, want ik heb nu een olifant te onderhouden.’
  • ‘Rome binnenvallen.’
  • ‘Ik zou de olifant mee naar huis nemen en op de plank zetten, naast de beer, de pinguïn en de flamingo in regenboogkleuren, die ze me vorig jaar cadeau hebben gegeven.’
  • ‘In de hoek van de kamer zetten en nooit opmerken dat hij er is.’
  • ‘Naaah, this question is quite irrelephant.’
  • ‘Geef mij nu die baan, of ik laat mijn olifant op jouw auto zitten.’

olifant cadeau

Newsweek en 200.000 likes

De vraag bleef op het internet niet bepaald onopgemerkt. Niet alleen kreeg de tweet van Beeta binnen 2 dagen meer dan 200.000 likes, ook diverse (internet-)media pikten het op. Newsweek was daarvan wel de bekendste. Van hen leren we onder meer dat Indeed de vraag ook kent, en zelfs eerder dit jaar al had opgenomen, helemaal bovenaan, in een lijst met 30 grappige interviewvragen, naast vragen als: ‘Zou je liever vechten met 100 paarden zo groot als een eend, of met één eend zo groot als een paard?’ en ‘Hoeveel ramen zijn er in New York?’

‘Zou je liever vechten met 100 paarden zo groot als een eend, of met één eend zo groot als een paard?’

Eén respondent op Twitter zegt ook het ‘juiste’ antwoord op de vraag over de cadeau gegeven olifant te weten. ‘Ik heb ooit een training gevolgd hoe te antwoorden op sollicitatievragen. Daar kwam deze ook als voorbeeld voorbij. Het antwoord dat ik daar leerde was: ‘Start een bedrijf en verhuur de olifant voor evenementen zoals verjaardagspartijtjes’.’

Voorspellende waarde? Nul

Oké, leuk. En inderdaad: een heel correct, ondernemend antwoord. Maar wat léér je daar nou van, als interviewer? Weinig, zo is het algemene oordeel. De voorspellende waarde van zulke brainteasers is nul, blijkt ook uit onderzoek, gepubliceerd in Applied Psychology. Sterker nog: ‘Zulke brainteasers verraden weinig over de persoonlijkheid en intelligentie van de kandidaat, maar vooral iets over het sadisme en narcisme van de interviewer’, aldus onderzoeker Scott Highhouse, hoogleraar aan Bowling Green State University.

‘Of je nu een konijn of een leeuw bent: dat zegt niets!’

Ook NRC besteedde onlangs nog uitgebreid aandacht aan ‘lollige vragen’ als: ‘Met welk dier zou je jezelf vergelijken?’ of ‘Als je een auto zou zijn, welke dan?’ ‘Héél stomme vragen’, antwoordde daarop Jesse Geul, zelfstandig sollicitatietrainer in Amsterdam, en in het verleden recruiter voor de Belastingdienst en de FIOD. ‘Verschrikkelijk, meteen afschaffen. Of je nu een konijn of een leeuw bent: dat zegt niets! Alleen iets over hoe ad rem je bent.’

Nóg moeilijker vragen

Maar sommige sollicitanten krijgen nóg moeilijker vragen voorgelegd. Want wat te denken van deze vraag, die Monica Lemmon ooit kreeg? Gelukkig wist ze op een of andere manier het goede antwoord aan te klikken…

Goed weekend!

Lees ook

Over volumerecruitment gesproken: ruim 45.000 mensen willen best op bizons jagen

De vacature stond maar 48 uur online. En potentiële sollicitanten hadden slechts tot 5 mei de tijd om hun sollicitatie in te dienen. Maar dat deden ze dan ook. En masse. In slechts twee dagen ontving de US National Park Service (NPS) in totaal 45.040 reacties van kandidaten die enthousiast waren over een van de 12 vacatures die het bureau biedt.

Gemiddeld komen 41% van alle sollicitaties binnen in de eerste 48 uur dat een vacature online staat.

Over het algemeen wordt bij vacatures 41% van alle sollicitaties ontvangen binnen de eerste 48 uur dat hij online staat. Als dat hier ook waar zou zijn geweest, had de NPS in een week makkelijk de 100.000 sollicitaties kunnen overschrijden. En dat voor een functie die op alle manieren toch als ‘zwaar’ kan worden aangemerkt. De klus zelf vindt naar verwachting immers plaats op hoogtes van zo’n 3.000 meter, waarschijnlijk in de sneeuw en te voet. En dan moet je er ook nog eens voor zorgen dat je de ‘buit’ van 1.000 kilo op een of andere manier mee gezeuld krijgt.

De kudde uitdunnen

Dus vanwaar die massale belangstelling? Dat zal waarschijnlijk toch met de inhoud van de functie ervan te maken hebben. Terwijl in Europa recent nog volop werd gezocht naar mensen die bizons willen verzorgen, zoeken ze in Amerika juist naar mensen die erop willen jagen. Een aantal bizons die rond de North Rim van de Grand Canyon zwerven, dreigt namelijk het prehistorische en archeologische terrein te vertrappen, hulpbronnen te verpesten en het water te bederven. En jagen mag in het gebied dan wettelijk verboden zijn, de NPS ziet nu geen andere optie dan de kudde uit te dunnen.

Een klus waar dus blijkbaar ook een kudde mensen graag toe bereid is. Waar de meeste bedrijven het tegenwoordig steeds moeilijker vinden om geschoolde werknemers te vinden, laat staan ​​45.000 van hen, lukt het de NPS dus makkelijk, en dat voor een loodzware vrijwilligersfunctie. Per vacature omgerekend gaat het om zo’n 3.750 sollicitanten.

Hoe te selecteren?

En die kandidaten blijken ook nog eens bereid daarvoor ver te reizen. Zo’n 15 procent van de respons kwam vanuit Arizona, maar een derde van de sollicitanten was zelfs afkomstig uit verder weg gelegen staten als Texas, Californië, Colorado en Utah.

Voor de eerste selectie wordt een loterij georganiseerd.

Hoe uit die massale aanvraag vervolgens de ‘gelukkigen’ te selecteren die ook daadwerkelijk de bizons mogen omleggen? Daarvoor wordt eerst een soort loterij georganiseerd, waarbij 25 namen uit de hoge hoed komen. Die 25 kandidaten zullen worden doorgelicht op onder meer hun schietvaardigheid – en op hun beurt als finalist in het proces worden beschouwd. De eerste 12 die vervolgens een pakket met informatie indienen waar de parkdienst om vraagt, zullen deel uitmaken van het vrijwilligersprogramma in de herfst, zei een woordvoerster van Grand Canyon deze week.

Lees ook

Recruiters zijn weer volop gewild: vacatures (bijna) op recordhoogtes

De voortekenen waren er al, bijvoorbeeld als je naar de vele recruiter-vacatures kijkt op platforms als Recruitment Vrijstaat en Recruitment Buddies. En het verrast natuurlijk ook niet, gezien de vele vacatures die Nederland ook nu weer kent. Maar toch is het opvallend hoe gewild recruiters in korte tijd weer geworden zijn. Na een diep dal in het tweede kwartaal van vorig jaar, bevindt het aantal vacatures voor recruiters en recruitmentprofessionals zich weer bijna op recordhoogtes.

vacatures recruitmentprofessionals

Als het gaat om recruitmentprofessionals is er ooit in de geschiedenis maar één kwartaal geweest dat er méér vacatures te vinden waren dan het eerste kwartaal van dit jaar (en dat was het derde kwartaal van 2018). Het gaat daarbij overigens om een twaalftal verschillende functies, variërend van arbeidsbemiddelaar tot headhunter, en van intercedent tot personeelsfunctionaris werving en selectie.

Snel aan het stijgen

Volgens de tot 2018 gebruikte (en een iets striktere) definitie van het vak ‘recruiter’ liggen de aantallen iets lager. Met die definitie (waar zes functietitels onder vallen) worden de recordhoogtes van 2018 nog niet bereikt. Maar ook hier is de trend overtuigend duidelijk: na een diep dal in het tweede kwartaal van 2020 is de vraag naar recruiters weer enorm snel aan het stijgen. Ook volgens deze definitie worden de gemiddelde aantallen van pre-coronajaar 2019 alweer overtroffen.

vacatures recruiters recruiters gewild

Organisaties merken blijkbaar dat het moeilijker wordt om aan geschikte kandidaten te komen, en doen daarbij volop een beroep op de in Nederland aanwezige recruiters om hen daarin te ondersteunen. Met een vacaturedruk van gemiddeld 7:1 is de recruitmentprofessional momenteel dan ook als ‘zeer schaars’ aan te merken. Dat betekent dat er 7 keer zoveel vacatures zijn voor recruiters als dat er actief zoekende recruiters zijn, aldus cijfers van Intelligence Group en Jobfeed.

Ook elders te zien

De schaarste aan recruiters is ook elders te zien. Zo meldt een uitzender als YoungCapital na een moeilijk 2020 momenteel op zoek te zijn naar zo’n 100 nieuwe medewerkers, waaronder veel recruiters. De Hoofddorpse recruitmentspecialist is onlangs ook begonnen met studentenpools, waarbij studenten werkervaring als recruiter kunnen opdoen, en zo op een laagdrempelige manier kennismaken met de arbeidsmarkt en erachter komen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.

‘Misschien zijn recruiters momenteel wel meer gewild dan in de afgelopen 20 jaar.’

En ook over de grens is de hausse inmiddels zichtbaar. Zoals in Engeland. ‘Misschien zijn recruiters momenteel wel meer gewild dan in de afgelopen 20 jaar’, zo stelde Ruella Crouch (van het Londense Ruella James Recruitment) het onlangs op een webinar. ‘Ik werk al 22 jaar in dit vak, en heb het nog nooit zó druk gezien.’ Haar bureau werkt momenteel met méér klanten dan voor de corona-uitbraak, stelt ze. Maar tegelijk zegt ze te merken dat kandidaten moeilijker dan ooit in beweging te krijgen zijn.

Lees ook

Dit zijn de 12 unicorns in recruitment en HR om in de gaten te houden

Niet alleen kinderen zijn gevangen door de magie van eenhoorns. Ook de start-upwereld kent zogenoemde ‘unicorns’. Oftewel: bedrijven die meer dan 1 miljard waard zijn. Er schijnen er inmiddels meer dan 500 in de wereld te zijn. In Nederland zijn fintechbedrijven als Mollie en Adyen bekende voorbeelden, maar ook bedrijven als Elastic, MessageBird, Thuisbezorgd en Gitlab hebben inmiddels de mythische status bereikt.

Ook in de wereld van HR- en recruitmenttech zijn er inmiddels een heel aardig aantal unicorns te vinden. Of althans: bedrijven van wie soms nog verwacht wordt dat ze de unicorn-status gaan halen. Dat is ook niet zo vreemd, met in totaal meer dan 5 miljard dollar aan investeringen in HR-technologie in 2020 alleen al, en in de eerste drie maanden van dit jaar nog eens de helft daarvan erbij. We stellen daarom graag 12 van die nieuwe grote jongens aan u voor.

#1. Workhuman (Ierland)

Dit van origine Ierse, maar tegenwoordig ook sterk Amerikaanse, bedrijf was ooit bekend als Globoforce. Het heeft sinds midden vorig jaar officieel de unicorn-status, toen ongeveer 10% van de aandelen voor 120 miljoen dollar verkocht werd.

Workhuman is in 1999 opgericht in Dublin, en stelt dat momenteel zo’n 5 miljoen medewerkers in meer dan 160 landen zijn platform gebruiken, met name voor ‘sociale erkenning en continu prestatiemanagement’. Onder meer LinkedIn, Procter&Gamble en Cisco behoren tot de klanten.

#2. Eightfold AI (VS)

Het zogeheten Talent Intelligence Platform™ maakt dit Silicon Valley-bedrijf tot een van de snelste groeiers van de laatste jaren. Het bedrijf haalde in oktober vorig jaar de felbegeerde unicorn-status binnen. Indrukwekkend, voor een bedrijf dat net iets meer dan 4 jaar oud is en zich specialiseert in efficiënt en effectief recruitment, behoud van topperformers, upskilling en reskilling en het vergroten van de diversiteit in organisaties.

Het aanbod van dit bedrijf is nog lang geen volledige HR-oplossing, en heeft nog wel wat ‘missing pieces‘, zo wordt wel gesteld. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor dat van meer gevestigde namen als Workday, Cornerstone, Hiretual of SuccessFactors. En die missing pieces vallen er ook nog eens vrij makkelijk aan te haken, waardoor Eightfold overstappen naar nieuwe technologie voor veel bedrijven bereikbaar maakt.

#3. Papaya Global (Israël)

Ook Israël kent een levendige start-up-scene. Eén van de snel groeiende bedrijven daar is dit platform, dat gespecialiseerd is in cloud-based payroll en recruitment voor remote werkende personeelsbestanden.

Met een investeringsronde van ruim 100 miljoen dollar kwam het bedrijf in maart dit jaar in één klap in de unicorn-klasse terecht. De start-up probeert met A.I. zoveel mogelijk handmatige handelingen te vervangen die komen kijken bij de inhuur van zelfstandigen en payrollers.

#4. Personio (Duitsland)

Een van de bekendere, en tegelijkertijd: grotere, bedrijven in deze lijst kwam recent nog in het nieuws met de (aangekondigde) opening van een kantoor in Amsterdam, het vijfde in totaal. Dit naar eigen zeggen ‘meest waardevolle HR techbedrijf van Europa’ werd in januari tot een van de unicorns benoemd, dankzij een investeringsronde van 125 miljoen euro. De totale waarde kwam daarmee naar schatting op zo’n 1,4 miljard dollar.

Het in 2015 opgerichte Personio richt zich vooral op het mkb. Het Benelux-kantoor komt onder leiding te staan van country manager Lars Boom, die vanuit München al is begonnen met het samenstellen van het Nederlandse team. Het bedrijf telt inmiddels ruim 3.500 mkb-klanten in heel Europa, waaronder ruim 60 in de Benelux. Er zijn zo’n 700 medewerkers. Het doel is om eind 2021 op een aantal van 1.000 medewerkers te komen.

#5. Phenom (VS)

Amerikaans, maar dit keer eens niet uit Silicon Valley, maar uit Philadelphia. Dit bedrijf, ook bekend als Phenom People, kreeg vorige maand de unicorn-status in handen, na een investeringsronde van ruim 100 miljoen dollar.

Het bedrijf werd 11 jaar geleden opgericht en heeft zich ten doel gesteld ‘een miljard mensen aan de goede baan te helpen’, zoals CEO Mahe Bayireddi het noemt. Vorig jaar lukte dat naar verluidt al bij zo’n 2 miljoen mensen. Zo’n 25.000 recruiters en vacaturehouders wereldwijd zouden het A.I.-talent experience management-platform van het bedrijf al gebruiken. Het bedrijf heeft inmiddels kantoren in de VS, Israël, India, het VK en… Nederland, sinds het in december Endouble overnam.

#6. Degreed (VS)

Met 8 van de 10 CEO’s die zich zorgen maken over de skills gap kan de groei van upskilling-platform Degreed niet echt als een verrassing komen. Na een grote investeringsronde in april kwam het in 2012 opgerichte bedrijf uit Silicon Valley tot een waarde van boven de miljard dollar – en dus de unicorn-status.

Doel van het bedrijf is het belang van diploma’s in recruitment terug te dringen en te vervangen door die van anders meetbare vaardigheden. Het platform zou al gebruikt worden door 1 op de 3 van de 500 grootste bedrijven in de VS. Naast een Amerikaans hoofdkantoor zijn er momenteel ook al kantoren in het VK, Australië en Nederland. En meer landen staan op de roadmap.

#7. Cegid (Frankrijk)

Hoort dit Franse bedrijf wel bij de unicorns? Moeilijk te zeggen, want de totale waarde is onbekend. En met een oprichtingsdatum in 1983 is het natuurlijk ook niet echt een start-up meer te noemen. Maar de reden dat het bedrijf toch in deze lijst is opgenomen, ligt hem dan ook vooral in de recente overname van Talentsoft, waardoor een bedrijf is ontstaan dat jaarlijks ruim 600 miljoen euro omzet met Cloud Talent Management-oplossingen.

Met de acquisitie van Talentsoft wil Cegid zijn bestaande dienstenportfolio uitbreiden met talentmanagement-software voor vooral het mkb in Spanje, de Benelux, Noord-Europa, en Noord-, centraal- en Zuid-Amerika. ‘Dankzij deze combinatie kunnen we onze klanten toegang geven tot een reeks slimme en innovatieve oplossingen die in Frankrijk en daarbuiten ongeëvenaard zijn’, lichtte Cegid-CEO Pascal Houillon recent de overname toe. Het was al de vijfde overname in een jaar tijd voor het Franse bedrijf.

#8. Lattice (VS)

Wel zeker weer een van de échte unicorns is Lattice, dat in maart via een investeringsronde van 60 miljoen in de eenhoornklasse terecht kwam. Het ‘people management platform for businesses with people-first cultures‘ hoopt met die investering de (internationale) groei te kunnen versnellen. Het is overigens niet echt een bedrijf dat actief is in de recruitmentsector; de groei moet vooral komen van de app waarmee je prestaties van medewerkers kunt vastleggen en volgen.

Lattice is in 2015 gelanceerd, en kent momenteel zo’n 225 medewerkers, en meer dan 2.500 klanten, bij wie in totaal ruim 500.000 medewerkers de app gebruiken. Waar het eerst vooral om prestaties en evaluatiegesprekken draaide, is in 2018 betrokkenheid erbij gekomen, en in 2020 ‘loopbaanadvies’. Met de nieuwe investering moeten daar nog meer toepassingen bij komen, zo is de bedoeling, zodat HR-afdelingen nog meer data driven beslissingen kunnen nemen.

#9. Culture Amp (Australië)

Voor een klein Nederlands tintje in dit overzicht zorgt Didier Elzinga, zoon van een Nederlandse vader en Franse moeder, maar geboren in het Australische Canberra, en sinds 2009 oprichter van Culture Amp, ‘The People & Culture Platform’.

Het bedrijf werd recent als unicorn benoemd, na onder meer een aantal grote investeringsrondes. En dat terwijl het bedrijf het in coronajaar 2020 moeilijk had. Veel klanten schroefden in het begin van de pandemie immers hun uitgaven terug. Maar inmiddels is het grootste lek boven, en neemt het bedrijf dat zich specialiseert in het meten van medewerkerbetrokkenheid weer volop mensen aan.

#10. Zenefits (VS)

Misschien wel de ooit grootste vis in deze unicorn-vijver is dit bedrijf uit San Francisco. Drie jaar na zijn oprichting in 2013 werd het zelfs al eens op een waarde van 4,5 miljard dollar geschat. Hoeveel dat nu is, is echter totaal onduidelijk. Wel is duidelijk dat het bedrijf ooit meer dan 1.000 medewerkers telde, maar er van hen vorig jaar velen moesten vertrekken, totdat er eind 2020 nog iets meer dan 500 over waren.

In maart werd bekend dat Zenefits min of meer is overgenomen door investeringsbedrijf Francisco Partners. Financiële details werden daarbij niet prijsgegeven. Maar of de eerdere investeringen van de afgelopen 8 jaar (ter waarde van meer dan 500 miljoen dollar) worden terugverdiend? Dat is natuurlijk zeer de vraag. Net zoals de vraag of het bedrijf nog steeds bij de unicorns-familie hoort. Maar anyway, er schuilt nu in elk geval wel weer leven in de aanbieder van een app voor HR-functies als tijdcontrole, onboarding, payroll, prestaties en tevredenheid.

#11. ZipRecruiter (VS)

Het lijkt misschien al een gevestigde naam, maar ook ZipRecruiter hoort zeker nog in deze lijst unicorns, met een oprichtingsdatum in 2010, en een waarde van tussen de 1 en 1,5 miljard dollar (volgens een schatting in 2018). Hoeveel het bedrijf precies waard is, zal overigens binnenkort nog duidelijker worden, want waarschijnlijk deze maand komt er nog een beursnotering (op Wall Street) in het spel. Analisten houden het voorlopig trouwens op zo’n 3,3 miljard dollar.

ZipRecruiter werd ooit opgericht uit frustratie over de jobboards die tot dan toe het internet regeerden. Maar wat aan de keukentafel van Ian Siegel begon, is inmiddels een bedrijf met meer dan 1.000 medewerkers, verspreid over de VS, Canada, het VK en Israël. Het bedrijf heeft meer dan 200 ontwikkelaars in dienst, van wie er zo’n 50 vanuit het R&D-centrum in Israël werken. Elke maand trekt de site zo’n 25 miljoen werkzoekenden, die achter zo’n 9 miljoen actieve vacatures aangaan.

#12. Deel (VS)

We blijven nog even in San Francisco, waar zich nog een jonge unicorn bevindt, en wel onder de naam Deel. Dit bedrijf, dat organisaties over de hele wereld helpt met lokale zaken rondom arbeidsrecht, heeft net een investeringsronde achter de rug die de waarde op zo’n 1,25 miljard dollar brengt.

Opvallend detail: een van de investeerders in Deel is Andreessen Horowitz, die eerder ook flink investeerde in Zenefits (#10 in deze lijst). Ook met dit bedrijf gaat het overigens héél hard: een jaar geleden was het naar verluidt nog maar een vijfde waard van waarvoor het nu in de boeken staat. Maar dat is ook niet zo gek, zei CEO Alex Bouaziz recent in een interview. ‘Mensen beseffen steeds beter dat talent overal is. En met Deel kun je iemand een lokaal contract laten tekenen, en iemand dezelfde dag nog aan boord hebben.’

Bonus: Recruitee (Nederland)

Mogen er dan ook nog Nederlandse bedrijven in deze lijst? Het simpele antwoord: nee. Van de unicorns die ons land heeft voortgebracht, is er niet eentje die we tot de HR-tech mogen rekenen. Maar vooruit: we zijn de kwaadste niet. En daarom geven we Recruitee hier wel een speciale vermelding.

Ook al heeft het in 2015 opgerichte ATS-bedrijf nog lang niet de vereiste waarde om tot de unicorns te mogen behoren, de recente krachtenbundeling met het Finse Sympa moet die status naar eigen zeggen wel binnen bereik brengen. En wel binnen een jaar of 5, 6, aldus CEO Perry Oostdam. En die bravoure belonen we nu maar alvast met een plekje in deze lijst.

Lees ook

Hoe Securitas zijn werving automatiseert (en zo het talent van de toekomst veiligstelt)

Elk jaar kloppen zo’n 22.000 werkzoekenden aan de poort bij beveiligingsbedrijf Securitas. En aan recruitmentmanager Lonneke Schagen, samen met haar team van 15 recruiters, om al die sollicitaties in goede banen te leiden. Een stukje automatisering van het wervingsproces maakt haar werk – en dat van haar collega’s – vanzelfsprekend een stuk eenvoudiger. Daarnaast levert het cruciale kennis op, bijvoorbeeld over de kanalen waarlangs je het best kunt werven.

Elk jaar kloppen zo’n 22.000 werkzoekenden aan de poort bij beveiligingsbedrijf Securitas.

Lonneke Schagen

Toch zijn dat niet de enige redenen dat Securitas nu vol inzet op de automatisering van zijn recruitment, vertelt ze, in vooruitblik op haar optreden op Werf& Live, op 27 mei. Het heeft ook te maken met de persoonlijke droom van Schagen. En dat is dat iedereen die bij haar organisatie werkt straks zegt: “dit is wat ik wil, hier word ik gelukkig van”.

Dichter bij de droom

Om te begrijpen hoe het één met het ander te maken heeft, neemt Schagen ons eerst mee in de geautomatiseerde wandeling die een sollicitant bij Securitas nu aflegt. ‘Hoe dat proces er precies uitziet verschilt natuurlijk per functie waarop je solliciteert’, zegt ze er meteen bij. ‘Maar kom je in de flow terecht voor een beveiligersvacature, dan word je in een digitale omgeving – eentje die 24 uur per dag vanaf elk device te bereiken is – door het hele sollicitatieproces meegenomen.’

‘Je krijgt in de flow ook situaties te zien waarmee je in je werk te maken kunt krijgen.’

In die omgeving krijg je meer informatie over je werk als beveiliger, vertelt ze. ‘Maar je krijgt ook situaties te zien waarmee je in je werk te maken kunt krijgen. Als sollicitant moet je aangeven wat jij op zo’n moment zou doen. En we leggen je een persoonlijkheidsvragenlijst en een cognitieve vragenlijst voor. Wanneer we al jouw antwoorden combineren, krijgen we een goed beeld van wie je bent en wat je kunt.’

werken bij securitas

Écht een goede fit?

Door het vroege stadium in de werving te automatiseren, wordt het werk van Schagen zoals gezegd een stuk makkelijker. Maar het brengt haar ook dichter bij die eerdergenoemde droom. ‘De resultaten van de automatisering zeggen namelijk niet alleen iets over hoe goed een kandidaat is’, legt ze uit. ‘Ook weten we zo bijvoorbeeld meer over de rol waarin hij of zij het best past. Het kan dus zo zijn dat je op een functie tot mobiele surveillant solliciteert, maar uit de tests blijkt dat je als objectbeveiliger beter tot je recht komt. Zo matchen we sollicitanten op banen waar ze op hun plek zitten; waar ze gelukkig worden. En dat is dus mijn droom.’

‘Je moet iemand aankijken om in te schatten of-ie écht een goeie fit is.’

Dat alles betekent niet dat sollicitanten die in het selectieproces hoge ogen gooien, per definitie verzekerd zijn van de baan, benadrukt Schagen. ‘Recruitment blijft mensenwerk, je moet iemand aankijken om in te schatten of-ie écht een goeie fit is. En diegene moet een connectie hebben met zijn of haar leidinggevende, dat is ook heel belangrijk.’

Aaibare robot

‘Ben je een recruiter? Laat de beschikbare systemen je dan helpen, bijvoorbeeld bij je preselectie’, adviseert Schagen dan ook. Zie die computer als een aaibare robot, zegt ze. ‘Maar automatisering zal jouw werk nooit volledig overnemen.’ Het is een boodschap die Schagen ook op 27 mei, tijdens Werf& Live, goed hoopt over te brengen. ‘Automatisering kan enorm veel voor de recruitment betekenen. Wees er niet bang voor omdat je denkt dat-ie je werk steelt.’

‘Automatisering kan enorm veel voor de recruitment betekenen. Wees er niet bang voor.’

Securitas werkt ondertussen hard door aan zijn geautomatiseerde wervingssysteem. Op de lange termijn moet het zelfs een glazen-bol-functie aan de testresultaten meegeven, hoopt Schagen: eentje die voorspelt hoe lang een sollicitant waarschijnlijk in dienst zal blijven, als hij wordt aangenomen. ‘In de toekomst blijkt misschien wel dat de ene testscore gelijk staat aan gemiddeld 10 jaar dienstverband, terwijl de andere testscore een gemiddelde van 3 maanden oplevert.’

Gericht investeren

Op de korte termijn weet Securitas met dank aan zijn nieuwe, geautomatiseerde wervingssysteem al via welke kanalen het de beste sollicitanten binnenkrijgt. ‘De eerste resultaten hebben we over een paar maanden’, vertelt Schagen. ‘We krijgen die gegevens door aan het systeem terug te geven via welke kanalen sollicitanten binnenkomen. Het systeem ziet vervolgens waar de sollicitant vandaan komt, en zo zien wij welk kanaal de beste hires oplevert. Daardoor kunnen we gerichter investeren in de voor ons interessante wervingsplatformen.’

‘Hiermee kunnen we gerichter investeren in interessante wervingsplatformen.’

Zelf durft Schagen nog niet in haar glazen bol te kijken. ‘Dat vind ik lastig, haha! Het zou kunnen dat een belangrijk jobboard als Indeed ons het meest oplevert. Maar misschien is het juist wel een kleiner jobboard. Of onze socialmediacampagnes, natuurlijk. We zullen het zien.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Lonneke Schagen nog veel dieper in op haar aanpak van automatisering in recruitment, en wat je daarvan kunt leren voor jouw werving- en selectieproces. Niets missen? Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar over de masked recruiter

Lees ook

Nieuw Fosway 9-grid: In 1 jaar tijd van 0 naar 3 strategische leiders in Talent Acquisition

Het is de plek waar de meeste organisaties het liefst zouden zitten. De plek waar het potentieel groot is. Net als de prestaties. Maar in het jaarlijkse Fosway 9-grid van Talent Acquisition-bedrijven bleef de hoek van ‘Strategisch leider’ tot nu toe opvallend leeg. Tot dit jaar dus, want in het nieuwe, net verschenen, grid duiken ineens maar liefst drie partijen op deze plek op: Avature, SmartRecruiters, én Phenom. En met VONQ zien we bovendien ook voor het eerst een puur Nederlandse partij in het grid verschijnen.

Wie het grid van dit jaar bekijkt, ziet bijna een spiegeling van die van vorig jaar.

Wie het grid van dit jaar met dat van vorig jaar vergelijkt, ziet bijna een spiegeling. Veel partijen zijn in de loop van het jaar een vakje opgeschoven, hetzij naar boven, hetzij naar rechts, hetzij allebei. Maar ook opvallend: was vorig jaar het vak rechtsboven nog helemaal leeg, nu is dat het geval voor het vak linksonder. Oftewel: het vak voor de potentiële performers.

Allerlei dimensies

In het 9-grid van de Fosway Group kun je verschillende technologieën in de (Europese) markt met elkaar vergelijken, op allerlei dimensies. Je ziet er bijvoorbeeld wat de goedkopere en de duurdere spelers zijn. Maar ook wie een volledig ATS biedt, of juist gespecialiseerd is (zoals Enboarder, dat zich volledig richt op onboarding-technologie). Ook geeft het grid inzicht in wat de bekendste partijen op een bepaald gebied zijn.

In het 9-grid kun je technologieën in de (Europese) markt met elkaar vergelijken, op allerlei dimensies.

Op basis van allerlei factoren bekijken de analisten van Fosway vervolgens of een organisatie veel potentieel heeft, en hoe de prestaties tot nu toe zijn. De uitkomst daarvan bepaalt vervolgens de positie in het grid. Zulke overzichten maakte het eerder voor bijvoorbeeld de opleidings- en ontwikkelingsbranche, en voor ‘Cloud HR’, maar het diagram voor Talent Acquisition is nog betrekkelijk nieuw.

Drie strategische leiders

Met de drie nieuwe ‘strategische leiders’ lijkt het recruitmentvak ook technologisch steeds meer volwassen te worden. Wel opvallend: het zijn drie Amerikaanse partijen die hier de boventoon voeren. Enerzijds een ‘oudere’ Suite-speler (Avature, actief sinds 2005), anderzijds het nieuwere, in 2010 opgerichte, SmartRecruiters, en tenslotte Phenom (People), dat meer een Talent Experience-platform aanbiedt als uitbreiding op een ATS, en in Nederland onder meer bekendheid geniet na de overname van Endouble.

Helemaal verrassend is de benoeming van de drie tot strategisch leider overigens niet.

Helemaal verrassend is hun benoeming tot strategisch leider overigens niet. Alle drie namen werden vorig jaar al genoemd als kandidaat hiervoor, net als bijvoorbeeld het (destijds net door Cornerstone overgenomen) Saba, het Franse (en inmiddels overgenomen) Talentsoft en het Britse Tribepad.

Bias en ethiek

Volgens de onderzoekers heeft de coronapandemie gezorgd voor een ‘echte verschuiving‘ in de Europese markt voor recruitmentsoftware. Duidelijk is bijvoorbeeld dat een aantal partijen ‘volwassen zijn geworden en organisaties op dagelijkse basis – en met grote wendbaarheid – helpen door de hele recruitmentfunnel heen’. Maar ook wijzen de analisten op het toenemende belang van onderwerpen als diversiteit, gelijkheid en inclusie, en innovaties in de candidate experience.

‘Innovatie is te zien door de hele recruitmentketen heen.’

Innovatie is te zien door de hele keten heen, stellen ze: ‘Van interview scheduling tot collaborative hiring, van uitdagingen rondom remote onboarding en vraagstukken op het gebied van bias en ethiek als het gaat om het groeiend A.I.-gebruik, tot een mogelijk afscheid van op post & pray gebaseerde ATS-systemen.’ Fosway Group-CEO David Wilson zegt er veel optimisme in te herkennen. ‘Recruitment is altijd al een graadmeter van de economie geweest, en dit onderzoek laat veelbelovende signalen van herstel zien, naast ongeëvenaarde disruptie in processen en technologie.’

Veerkrachtig en agile

Volgens hem is er alle reden toe om recruitmenttechnologie veel aandacht te geven. ‘Organisaties met een sterker ecosysteem op technologisch gebied hebben het aantoonbaar beter gedaan tijdens de coronacrisis. Zij zullen ook in de toekomst meer veerkrachtig en agile blijken te zijn.’ En goede recruitmenttechnologie helpt organisaties volgens hem sneller op- en af te schalen.

Meer weten?

Op dinsdag 11 mei, geeft David Wilson, samen met Dr. Sven Elbert een ‘Ask The Analyst’ session.

Ask the Analyst

Meer over keuzes in technologie?

Op dinsdag 8 en donderdag 10 juni vindt de vijfde editie van de Nederlandse Demo_Day plaats, waar organisaties vanuit huis of kantoor zich kunnen oriënteren op technologie om hun recruitment te optimaliseren. Klik hier voor alle informatie of om je direct aan te melden.

Lees ook

De grootste zonde van recruiters bij sollicitatiegesprekken? ‘Cv nog niet gelezen’

Niemand is perfect, en de recruiter die een sollicitatiegesprek afneemt dus ook niet. Wat zijn hun grootste zonden? HR-adviseur Wim Thielemans besloot het onlangs eens te vragen en hield een online peiling onder uiteindelijk in totaal 275 respondenten. Daaruit blijkt een gebrekkige voorbereiding veruit de grootste zonde die ze durven bekennen.

Een gebrekkige voorbereiding blijkt de grootste zonde die recruiters durven bekennen.

Net iets meer dan de helft geeft toe wel eens het cv pas te lezen tijdens het interview. Iets meer dan een kwart meldde vooral wel eens te snel te oordelen over een bepaalde kandidaat. En bijna 1 op de 5 erkende tijdens het sollicitatiegesprek ‘geen meetbare criteria te hanteren’.

Frustraties over kandidaten

Thielemans vroeg ook naar het ‘meest frustrerende gedrag van kandidaten tijden een sollicitatiegesprek’. Daarbij scoorde ‘niet of laat komen opdagen’ veruit bovenaan (40%), gevolgd door ‘niet weten wat de baan inhoudt’ (31%), en niet weten wat ze zelf graag doen (20%).

‘Recruiters vinden ‘niet of laat komen opdagen’ het meest frustrerende gedrag van kandidaten.’

Zelf zegt Thielemans verrast te zijn dat zoveel interviewers als hun grootste zonde toegeven wel eens in gesprek gaan zonder het betreffende cv te hebben gelezen. ‘Daar schrikken ook kandidaten van, omdat ze er vanuit gaan dat hun cv hen juist op gesprek deed komen. De taak van preselectie ligt soms echter bij iemand anders. Dat verklaart denk ik dit hoge cijfer.’

De grootste zonde

Dat recruiters soms een gesprek ingaan ‘zonder dat ze iets gelezen hebben van de kandidaat’ verrast hem des te meer, ‘omdat we weten dat kandidaten daar meestal erg veel tijd insteken.’ Maar zelf zegt hij ‘geen meetbare criteria hanteren’ overigens een nog grotere zonde te vinden. ‘Als je je laat leiden door je intuïtie of onderbuikgevoel over de kandidaat, spelen altijd onbewust zaken mee die geen voorspellende waarde hebben voor de geschiktheid voor de functie, maar eerder over hoe aardig je de kandidaat vindt.’

‘We weten dat kandidaten vaak veel tijd in een cv steken.’

slim interviewen cactusDaarom pleit hij ook voor een andere manier van recruiten. ‘Als recruiters het niet nodig vinden om op voorhand het cv van sommige kandidaten door te nemen, is dat dan omdat ze deze informatie in één oogopslag kunnen bekijken tijdens het gesprek? Of is dat omdat ze het gesprek zien als een samen doorlopen van het cv? En is dat laatste nog wel professioneel in deze tijden? Want zo duurt een gesprek veel te lang. En daar is een sollicitatiegesprek ook niet voor.’

Hoopje nee’s en ja’s

Het cv kan zijn waarde hebben in de preselectie, zegt Thielemans. Oftewel: ‘om een hoopje met nee’s en ja’s te krijgen om verder uit te selecteren’. Maar in de fase van het echte sollicitatiegesprek is volgens hem een andere benadering vereist. ‘Als we de functie van recruiter op het niveau van een specialist willen tillen, dan kunnen we een vergelijking maken met de rugbehandeling die ik laatst gehad heb.’

‘Het verbaast mij dat de meeste recruiters hiervoor niet jaarlijks een opleiding volgen.’

‘Ik moest op gesprek bij een arts-specialist fysieke geneeskunde, na een doorverwijzing van mijn huisarts. Zij stuurde samen met een aantal resultaten ook de scans door van mijn rug.  Het voelde voor mij professioneel aan dat deze specialist deze informatie vooraf bekeken had. Dat is wat snelheid en professionalisme in zich heeft.’

Opleiden graag

Zo’n aanpak zouden ook veel recruiters ter harte kunnen nemen, denkt Thielemans. ‘De focus op vakmanschap is waar nog heel veel te winnen is. Ik zie dat men wel geld steekt in branding, adverteren, en allerlei nieuwe tools om kandidaten te werven. Maar het sollicitatiegesprek is meestal waar de kandidaat voor het eerst met een mens achter het bedrijf in contact komt. Dan verbaast het mij dat de meeste recruiters hiervoor niet jaarlijks een opleiding volgen. Sommigen hebben zelfs nog nooit een formele interviewopleiding gehad. Dan is dat alleen maar omdat we vooral denken dat het niet nodig is en we al genoeg specialist zijn.’

‘De focus op vakmanschap is waar nog heel veel te winnen is.’

Maar zo is het niet, stelt hij. Goed kunnen interviewen is volgens hem een vak. Zelf gelooft hij daarbij sterk in de CACTUSmanier van interviewen. En ook de verdiepende methode van Attitudegericht interviewen helpt hierbij. Slimme manieren van sollicitatiegesprekken voeren, die echter ook snel zijn te integreren in je huidige praktijk, stelt Thielemans. ‘Daar zet ik me voor in. Om het beroep op te waarderen.’

Slimmer interviewen?

Dynamo & School for Recruitment organiseren op 28 mei van 13.30-16.00 een online special event over ‘Slim Interviewen’. 

Online event

Meer weten?

De Nederlandse Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie doet momenteel samen met Jobat.be onderzoek naar de ‘Stand van Werven’ op de Nederlandse en Belgische arbeidsmarkt. Wat zijn de trends? Welke wervingsmiddelen gebruiken ze? En welke tools? Doe ook mee! Voor Nederlanders:

Deelnemen aan het onderzoek – NL

Voor Vlamingen:

Deelnemen aan het onderzoek – BE

Deelnemers ontvangen niet alleen als eerste inzage in de resultaten van het onderzoek. Ze maken ook kans op mooie prijzen uitgereikt. Met jouw deelname aan het onderzoek maak je kans op:

  • 3x opleidingsvoucher voor een (online) opleiding aan de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie t.w.v. € 300,- (geldig t/m 31 december 2021)
  • 3x vrijkaart voor de online editie van Werf& Live op 27 mei 2021 t.w.v. € 95,-

12 concrete aanbevelingen voor een betere online candidate journey

In de huidige arbeidsmarkt worstelen werkgevers er mee dat steeds minder (gekwalificeerde) kandidaten actief solliciteren naar een baan. En door de coronacrisis lijkt het probleem ook nog eens verergerd: mensen zijn minder bereid dan in jaren ervoor om van baan te veranderen. Met als gevolg dat de bottleneck aan de kant van werkgevers met vacatures alleen maar krapper wordt.

De bottleneck aan de kant van vacatures wordt almaar krapper.

Wat is daaraan te doen? De Duitse ATS-leverancier softgarden deed er recent onderzoek naar, en vroeg onder meer 30.000 sollicitanten naar hun ervaringen. In een whitepaper brengen ze alle resultaten daarvan bij elkaar. Daarbij proberen ze de belangrijkste inzichten duidelijk te maken om goede kandidaten aan te trekken. Welke aanbevelingen springen daarbij vooral in het oog? We vatten de 12 belangrijkste hier samen:

Aanbeveling 1. Zorg voor multiposting

Je vacature op één jobboard plaatsen en dan gaan afwachten? Dat is niet meer van deze tijd. Multiposting met verschillende interfaces naar relevante jobboards is tegenwoordig een basisvoorwaarde om je vacatures naar verschillende doelgroepen te kunnen sturen en tegelijkertijd het succes ervan te kunnen meten. En die meetbaarheid is dan weer essentieel om je beperkte middelen efficiënt te kunnen inzetten.

Aanbeveling 2. Heb oog voor Google

Google is voor de meeste kandidaten een belangrijke bron als ze meer over een werkgever te willen komen. Zo’n 8 op de 10 kandidaten zegt specifiek te googlen naar informatie over een werkgever, 4 op de 10 geven toe dat ze daarbij specifiek naar salarisinformatie op zoek zijn. Dit geeft het belang aan dat je eigen werkenbij-pagina hoog opduikt in de Google-resultaten, aldus softgarden. En daarbij blijken met name twee factoren relevant:

  • De laadtijd van de eigen website
  • User-generated content (reviews)

Aanbeveling 3. Kijk naar je SEO

Search Engine Optimalisation is natuurlijk geen nieuw onderwerp meer. Maar uit het onderzoek blijkt dat voor de meerderheid van de kandidaten de informatie in de vacature niet genoeg is. Zij gaan dus via Google actief op zoek naar meer informatie. Goede SEO-optimalisatie van je werkenbij-site is daarbij dan ook cruciaal.

Aanbeveling 4. Let op je mobiele snelheid

De laadsnelheid van je werkenbij-site vindt Google een belangrijke factor. En tegenwoordig blijkt met name de mobiele laadsnelheid daarbij doorslaggevend. Hoe sneller je pagina’s (mobiel) laden, hoe hoger Google ze rankt. Dat is trouwens niet alleen belangrijk voor je SEO, benadrukt de whitepaper. Een snellere laadtijd zorgt natuurlijk ook voor een betere ervaring bij de kandidaat.

Aanbeveling 5. Houd reviews in de gaten

Voor 8 op de 10 kandidaten zijn reviews van werkgevers belangrijk in hun besluitvormingsproces om al dan niet te solliciteren. Reviewsites duiken bovendien vaak hoog op in de Google-resultaten. Het is dus verstandig om als recruiter die reviews ook scherp in de gaten te houden.

Aanbeveling 6. En what about SEA?

Een banenjacht kan tegenwoordig beginnen op een heel scala aan kanalen. Van de eigen werkenbij-site tot betaalde vacatures, van LinkedIn tot zakelijke netwerken. Maar steeds vaker begint de kandidaat waar hij of zij ook begint voor alle andere zoektochten: op Google. Volgens het onderzoek blijkt zelfs 4 op de 10 kandidaten al de voorkeur eraan te geven de vacature te zien in de Google-for-Jobs-zoekbox. Wat betekent dat werkgevers wier vacatures hier niet zichtbaar zijn veel potentiële kandidaten verliezen. Helemaal omdat deze groep kandidaten meer dan gemiddeld geneigd zijn direct te solliciteren.

Aanbeveling 7. Maak digitale referrals mogelijk

Ruim 95 procent van alle inwoners gebruikt regelmatig internet. Ongeveer de helft is regelmatig actief op sociale media als Facebook, Instagram en Twitter. En die trend groeit nog steeds door. De gemiddelde socialemedia-gebruiker heeft 341 contacten op 2,4 platformen. Dat betekent dat een bedrijf met zo’n 500 medewerkers op sociale media een potentieel bereik heeft van ruim 150.000 personen (er even vanuit gaande dat iedereen andere contacten heeft).

De gemiddelde socialemedia-gebruiker heeft 341 contacten op 2,4 platformen.

Je eigen medewerkers hebben dus een groot bereik. En daar komt bij dat 8 van de 10 sollicitanten aangeven een groot vertrouwen te hebben in aanbevelingen als die uit hun eigen netwerk afkomstig zijn. Door van je eigen medewerkers ambassadeurs te maken, kun je als werkgever dus veel bereiken, met een hoge conversieratio.

Aanbeveling 8. Reviews op je eigen site

Ongeveer 3 op de 10 kandidaten starten hun zoektocht direct op de werkenbij-site van een werkgever waarin ze interesse hebben. Maar ook zij geven aan reviews belangrijk te vinden. Dus waarom zou je die niet automatisch inladen? A/B-testen hebben aangetoond dat integratie van zulke reviews de conversie significant verhoogt.

Aanbeveling 9. Transparantie graag

Als er iets is wat kandidaten op prijs blijken te stellen, dan is het wel: transparantie. Net zoals de klant bij een maaltijdbestelling wil weten wanneer hij de deurbel kan verwachten, wil ook de sollicitant niets liever dan weten hoe het ervoor staat.

De sollicitant wil niets liever dan weten hoe het ervoor staat.

Deel dus gerust die data, beveelt softgarden aan. Hoeveel procent van de sollicitanten neem je gemiddeld aan? Hoe lang duurt het voordat je een uitnodiging kunt verwachten? Door zulke data te delen, kweek je bovendien vertrouwen en zorg je voor realistische verwachtingen bij de kandidaat.

Aanbeveling 10. Let op de bouncers

In online marketing is het standaardprocedure, in recruitment nog niet echt: bijhouden waar mensen online afhaken. Maar door de bounce rate goed in kaart te brengen en vervolgens zoveel mogelijk content snel en makkelijk vindbaar te maken, kun je zorgen voor betere conversieratio’s.

Aanbeveling 11. Salaris, salaris, salaris

Nog steeds neemt slechts zo’n 10 procent van de werkgevers concrete salarisinformatie op in de zijn vacatures. En dat terwijl kandidaten eigenlijk niets zo interessant vinden als dit, en velen deze informatie zelfs essentieel vinden om al dan niet te solliciteren. Geen wonder dat online vacatures mét salarisinformatie een 70% kans hebben op succes, zo blijkt uit het softgarden-onderzoek.

Aanbeveling 12. Snel, sneller, snelst

‘Mobiel maakt mensen ongeduldig’. Kandidaten hebben steeds minder geduld voor een sollicitatieproces. Vooral het afgelopen jaar is dit ongeduld gegroeid, zo blijkt. Een sollicitatie mag voor de grote meerderheid van de sollicitanten tegenwoordig hooguit 10 minuten (!) in beslag nemen. Duurt het langer, dan haken ze af, zo blijkt.

Meer weten?

Meer weten over het onderzoek? En over hoe je deze aanbevelingen precies kunt oppakken? Download dan de (Engelstalige) whitepaper.

 

‘De voorkeur gaat uit naar een kandidaat met ervaring in onze sector.’ Waarom eigenlijk?

Recruiters, zowel inhouse als aan de bureauzijde, krijgen regelmatig te maken met vacaturehouders die een bijzonder beeld hebben van hun eigen omgeving. Zij vinden dat deze zo uniek is, dat het voor buitenstaanders erg lastig zal worden om hierin te kunnen slagen. Mensen zonder kennis en ervaring van de sector, de technologie, de branche, de doelgroep en/of de regio? Het zal hen vast niet lukken om binnen een afzienbare periode waarde toe te voegen, zo denken zij.

Ervaren recruiters weten dat je niet zomaar moet meegaan met een ‘u vraagt, wij draaien’.

Ervaren recruiters weten dat je voor een succesvolle, professionele aanpak niet zonder meer moet meegaan met zo’n ‘u vraagt, wij draaien’. Ook al is dat helaas vaak onvermijdelijk in een bureauomgeving waarin je vaak competitief, op basis van no-cure-no-pay, moet werken. Mijn persoonlijke insteek is dan altijd om de vacaturehouder het concept van ‘Hire for Attitude & Train for Skills‘ voor te houden. Maar dan met het woord ‘skills‘ vervangen door ‘expertise‘.

Ideale wereld bestaat niet

Vanzelfsprekend begrijp ik heel goed dat een vacaturehouder graag op zoek gaat naar ‘bijna-perfecte’ kandidaten. Dan kunnen ze de benodigde bijscholingstijd zo kort mogelijk houden. Maar de ideale wereld bestaat in veel gevallen niet. Zeker niet op een krappe arbeidsmarkt. En is dan iemand met kennis en ervaring in de specifieke branche/sector, liefst nog recent, dan automatisch de beste kandidaat?

‘Ik begrijp best dat een vacaturehouder graag ‘bijna-perfecte’ kandidaten zoekt.

Als de vacaturehouder stelt dat kandidaten uit dezelfde sector móeten komen, komt het erop aan om heel goed te weten te komen waar het dan in de functie om draait. Zoals altijd eigenlijk. Onderschrijft de functie de eis van ervaring in de branche of sector? Zo nee, waarom wordt die eis dan gesteld? Vanwege de snelle inzetbaarheid? Of het gebrek aan begeleidingsmogelijkheden? Waarom zou een goede professional uit een andere branche deze functie niet ook kunnen uitoefenen? Wat zou een aanpalende, vergelijkbare omgeving kunnen zijn?

Zwaar overdreven

Vervolgens is het zaak om te weten te komen waarom ‘meer van hetzelfde’ beter is dan iemand die de organisatie kan verrijken met inzichten uit een andere branche. Er is veel bekend over de toegevoegde waarde van het verrijken van de organisatie met inzichten van elders, met andere manieren van kijken naar problemen en met andere manieren van werken.

In HR en recruitment maakt het niets uit in welke sector je actief bent.

Ik heb zelf het idee dat het belang van branchekennis en -ervaring in veel gevallen zwaar overschat wordt. Volgens mij valt het meestal eerder onder ‘nice to have’ dan onder: essentieel. Op basis van mijn interimwerk in veel verschillende sectoren, zowel in de profit als in de non-profit, heb ik kunnen ervaren dat het, in elk geval in mijn vakgebied HR en recruitment, echt helemaal niets uitmaakt. De verschillend die er zijn, pik je doorgaans zo op.

Niet overtuigd? Negeren!

De vakkundigheid en attitude van de kandidaat zijn veel belangrijker. Is de kandidaat leergierig en nieuwsgierig? Blijkt dit ook uit het werk en het cv? Kan hij of zij goed luisteren? Beschikt hij of zij over empathisch vermogen? Geeft het IQ van de kandidaat het vertrouwen dat hij of zij snel van begrip is? Zo zijn er tal van zaken die naar mijn stellige overtuiging veel belangrijker zijn dan specifieke kennis of ervaring in een branche. Zeker omdat de ontwikkelingen zo snel gaan dat het kunnen eigen maken van nieuwe kennis minstens zo belangrijk is als kunnen beschikken over bestaande kennis.

Het belang van ervaring blijft een stug vooroordeel.

Niettemin blijft de wens van ervaring in de sector een probleem, ja wellicht zelfs een stug vooroordeel, dat we mijns inziens moeten aanpakken. Recruiters en HR-professionals kunnen daarbij een actieve rol spelen. Los van de vacaturehouders met de juiste vragen een andere richting op te sturen is er nog iets dat we kunnen doen. Als je niet overtuigd bent van de strikte eis van de vacaturehouder, negeer deze dan gewoon en ga op zoek en introduceer goede kandidaten.

Afbranden voorkomen

Als de vacaturehouder vervolgens deze kandidaten afwijst wegens gebrek aan de vereiste branchekennis of als ze een kandidaat met die kennis en ervaring de voorkeur geven, accepteer dit dan niet zomaar. Verlang dan dat de vacaturehouder met inhoudelijke argumenten komt voor zijn of haar afweging. In de positie van ‘no-cure-no-pay’-bureaurecruiter is dat vaak lastig, maar de goede kandidaten verdienen wel dat je een poging waagt.

Verlang dat de vacaturehouder met inhoudelijke argumenten komt voor zijn of haar afweging.

Dat voorkomt in elk geval dat diezelfde goede kandidaten volledig afbranden als ze weer eens een bericht ontvangen met zinnen als:

  • ‘Er is gekozen voor een andere kandidaat omdat binnen de overheid het van belang is dat men aantoonbare ervaring binnen de overheid heeft …..’
  • ‘De voorkeur gaat daarom uit naar een kandidaat met ervaring in deze sector ………..’

Over de auteur

Onder het motto ‘I help you to succeed’ werkt Alexander Crépin samen met bedrijven in de profit en non-profit om operationele en meer strategische HR- en recruitmentvraagstukken aan te pakken. Enerzijds door zelf hands-on aan de slag te gaan en anderzijds door te adviseren en te coachen. Hij deelt met enige regelmaat in blogs zijn visie op ontwikkelingen in HR en recruitment.

Lees ook

Bij McKinsey

Wat maakt arbeidsmarktcommunicatie goed? (Volgens de jury van de Werf& Awards)

Positief verrast. Niet alleen door de kwantiteit van de inzendingen van dit jaar (37), maar ook door de kwaliteit ervan. Vraag de juryleden van de Werf& Awards wat hen zoal opviel, en dit is bij de meeste het eerste antwoord. ‘Ik ben heel content met 37 inzendingen, in het raarste jaar ever‘, vat juryvoorzitter Marion de Vries het samen in een recente podcast. ‘Je kunt zien dat het vak van strategisch belang is geworden. En wat je ook ziet – en dat is een groot compliment – is hoe flexibel organisaties zijn omgegaan met de omstandigheden.’

‘Je kunt zien dat het vak van strategisch belang is geworden.’

Die door corona sterk veranderende markt is een rode draad in het rondje dat Marcel van der Quast maakt langs de diverse juryleden. ‘Veel initiatieven lijken door corona een beetje gedempt’, zegt bijvoorbeeld Jobsrepublic-directeur Eric van Bourgonje. ‘In moeilijke tijden wordt vaak teruggegrepen op wat je al kent. Dat zag je dit jaar wel een beetje terug.’

Eenzijdiger verwacht

Ook Rogier Bruggeman, directeur van mediabureau Zigt, noemt in de podcast corona als bepalend element bij de inzendingen van dit jaar. ‘Dat zie je bijvoorbeeld in hoe organisaties evenementen anders zijn gaan organiseren.’ Maar, zo zegt hij ook: ‘Ik had eerlijk gezegd een wat eenzijdiger jaar verwacht. De hoeveelheid en diversiteit aan inzendingen heeft me al met al toch positief verrast.’

Natasja Freijer, recruitmentmanager van Rijkswaterstaat, ziet overigens niet alleen corona als rode draad in het hele scala aan inzendingen. Haar valt ook op dat steeds meer organisaties ‘het échte verhaal’ willen vertellen. ‘Een heel transparant en eerlijk beeld schetsen van de organisatie, dat is gelukkig wel de trend. Daar zijn wij ook vanuit recruitment heel blij mee. Je wilt namelijk niet dat iedereen zich aangesproken voelt. Je wilt niet zoveel mogelijk mensen bereiken, je wilt de júiste mensen bereiken.’ Dat maakt het vervolg van het recruitmentproces namelijk makkelijker, stelt ze.

Nog veel ad-hoc communicatie

Silene Geuze van Moving2Work sluit zich daarbij aan. ‘Mij viel op dat een aantal cases heel goed passen bij de belofte van het werkgeversmerk’, zegt ze in de podcast. ‘Laat maar zien hoe het echt is.’ Ook zij noemt daarbij de zelfselectie bij kandidaten als belangrijk uitgangspunt. En ook zij ziet het vak langzaam volwassen worden. Al heeft ze daarbij nog wel een waarschuwing in petto. ‘Ik zie nog wel veel ad-hoc arbeidsmarktcommunicatie. Structureel werken aan je werkgeversmerk blijkt voor velen nog wel een uitdaging.’

‘Structureel werken aan je werkgeversmerk is voor velen nog wel een uitdaging.’

Ook juryvoorzitter De Vries spreekt haar bezorgdheid daarover uit. ‘Mijn grootste zorg op dit moment zit hem erin dat veel budgetten zijn geminimaliseerd. Zelfs in de zorg. En ik hoor van bureaus dat oude campagnes weer uit de kast gehaald worden. Nou hoeft dat natuurlijk niet erg te zijn. Maar ik denk dat organisaties dit jaar wel de opdracht hebben te borgen dat het gat tussen recruitmentafdelingen en de hoofddirecties niet te groot wordt.’

Een soort snoepreis

Het is dit jaar al voor de zesde keer dat de Werf& Awards worden uitgereikt. Een mooie traditie, aldus podcastmaker Van der Quast, die volgens hem tegelijk een goed overzicht geeft van ‘de stand van het vak’. ‘Als je al die cases zo bij elkaar ziet, krijg je een mooie spiegel voorgehouden. Voor mij is het een soort snoepreis’, zegt hij in de introductie van zijn podcast. Deze week verscheen overigens het eerste deel ervan, binnenkort volgt het tweede deel, waarin de andere 5 juryleden aan het woord komen.

Luister hier de hele aflevering:

Lees ook

Stemmen voor de publieksjury

 

Feel Good Friday: wat deze Reddit-oprichter oogstte toen hij een alternatief voor het cv zocht

De dood van het cv is al vaak voorspeld. Heel vaak. Te veel gedoe voor kandidaten, te veel (grote en kleine) leugens, te weinig voorspellend vermogen voor een functie. Maar sinds Leonardo da Vinci bijna 540 jaar geleden naar verluidt de eerste was die er eentje opstelde, is het cv toch nog steeds een hoeksteen gebleven van bijna elke sollicitatieprocedure. Tot nu toe is die voorspelde dood nog niet meer dan hooguit een griepje gebleken.

Sinds Leonardo da Vinci bijna 540 jaar geleden het eerste cv opstelde, is het een hoeksteen gebleven.

Maar zit er nu toch een kentering in de lucht? Het zou zomaar kunnen. Het is in elk geval opvallend hoeveel reacties Alexis Ohanian recent kreeg toen hij zich afvroeg wat er in de plaats kon komen van het traditionele cv. En die reacties gingen ook heel wat verder dan alleen: een LinkedIn-profiel. Want ook dat blijft natuurlijk gewoon niet veel meer dan ‘een digitaal cv’.

Welke alternatieven dan?

Welke alternatieven dan zoal genoemd werden? Dat varieert, van ronduit melige reacties als ‘Interpretive dances‘ en vaccinatiepaspoorten tot meer serieuze als story maps en een ‘genoom‘, zoals je dat kunt maken op Torre.co, waar al meer dan 1,4 miljoen van dit soort (doorzoekbare) portfolio’s of profielen te vinden zijn.

story map voorbeeld alternatief cv
Voorbeeld van een story map
alternatief cv
Voorbeeld van een ‘genoom’ op Torre.co

Sowieso blijken portfolio’s vaak genoemd als mogelijk alternatief, net als: mensen een dagje of langer laten meelopen. Velen lijken in elk geval manieren te bepleiten waar skills een meer voorname rol in spelen. Toegankelijk gemaakte assessmentresultaten bijvoorbeeld. Ook min of meer moderne media (Vines, TikTok-video’s, HiredUp, Pineapple) worden veel genoemd. En niet te vergeten: allerlei vormen van video en audio.

Cv’s hebben te veel tekst, te weinig visuals, en zijn ‘dead on arrival.

Rode draad: opsommingen op cv’s lenen zich slechts voor hyperlinks, ze zijn te statisch, en te weinig beeldend, zoals beeldend kunstenaar Drue Kataoka het bondig uitlegt. Cv’s vangen bovendien niet wat iemand echt kan, maar ‘slechts geloofsbrieven en functietitels zonder veel betekenis’. Te veel tekst, te weinig visuals, ‘dead on arrival‘, zoals ze het noemt.

De opvolger van LinkedIn?

Dat Ohanian op zijn ‘het cv is dood’-tweet veel reacties kreeg, is overigens ook weer niet zo verrassend. Hij is bekend als een van de oprichters van Reddit, en werd daarom ooit al eens ‘de burgemeester van internet’ genoemd. Ook zijn vrouw, 23-voudig Grand Slam-winnares Serena Williams, is natuurlijk bepaald geen onbekende. Zelf heeft Ohanian op Twitter ruim 400.000 volgers. Niet gek dus dat er daar wat mensen bij zitten met ideeën over hoe het beter kan.

Dat Ohanian op zijn tweet veel reacties kreeg, is niet zo verrassend.

En naar die betere ideeën lijkt hij met zijn vraag ook nadrukkelijk op zoek. Want een week na de tweet over het alternatief voor het cv verscheen plots een nieuwe tweet. In antwoord op iemand die pleit voor een ‘LinkedIn, but not shitty‘, antwoordt hij (cryptisch) ‘It’s coming‘.

Een verwijzing naar een nieuwe start-up waar niet het cv centraal staat, zoals bij LinkedIn? Het zou zomaar eens kunnen. En afgaande op de Silicon Valley-power van Ohanian kan het dan ook zomaar eens heel groot worden. Vergeet dan niet waar je het het eerst hebt gelezen… En om het helemaal af te maken: toen Werf&’s Engelstalige zusje ook erover schreef, pikte Ohanian het ook nog even op:

Lees ook