Zo WhatsApp je je een weg naar een betere candidate experience

Met 12 miljoen gebruikers is WhatsApp – met afstand – het grootste messaging-platform van Nederland. Bovendien kennen WhatsApp-berichten een openingsrate van 98% en wordt 80% van de berichtjes binnen 5 minuten bekeken. WhatsApp lijkt dus ook bij uitstek een kanaal om te gebruiken als je kandidaten en/of klanten aan je wilt binden. Niet gek dus dat wereldwijd steeds meer HR- en recruitmentteams het gebruiken. Maar hoe halen ze daar het meeste uit?

4 voordelen van WhatsApp voor jouw recruitment

Eerst maar even over de voordelen van WhatsApp in recruitment. We noemen er 4:

1. Meer zichtbaarheid

Vergeleken met e-mail (tussen 18% en 39%), is de gemiddelde openingsrate van WhatsApp verbluffend. Elke e-mail die je naar een kandidaat stuurt, loopt het risico verloren te gaan in de inbox. Terwijl appjes bijna gegarandeerd worden gezien.

2. Lage drempel voor communiceren

Het loont om het contact voor je (potentiële) kandidaten zo makkelijk mogelijk te maken. Met WhatsApp, een applicatie die de meeste van ons continu gebruiken om in contact te zijn met vrienden en familie, bied je een laagdrempelige manier om te reageren op vacatures.

3. Je kunt automatiseren met chatbots

Bij de werving van grote aantallen kandidaten vinden veel verschillende contactmomenten plaats. WhatsApp-chatbots kunnen je helpen tijd te besparen door ‘simpele’ taken te automatiseren, zoals plannen, uitnodigingen voor gesprekken versturen of informatie van je kandidaten te verzamelen.

4. Het draagt bij aan je employer branding

Het gebruik van WhatsApp in je recruitmentproces geeft je organisatie een jong en fris imago. Met name interessant als je Gen Z en millennials op de arbeidsmarkt wilt aantrekken.

4 keer hoe WhatsApp bijdraagt aan de candidate experience

Nu je de belangrijkste voordelen van WhatsApp in recruitment kent, laat ik je aan de hand van 4 toepassingen zien hoe WhatsApp kan bijdragen aan een betere candidate experience voor jouw organisatie.

#1. Adverteer met een WhatsApp-gesprek op Facebook

Veel organisaties gebruiken Facebook Ads om kandidaten aan te trekken. Dit doen ze vooral met campagnes die potentiële kandidaten naar hun vacaturepagina trekken of hen binnen Facebook een formulier laten invullen. Maar waarom zou je geen aanzet tot actie ‘WhatsApp-bericht sturen’ aan je advertentie toevoegen? Zo verwijder je de sollicitatiedrempel en kun je laagdrempelig het gesprek aangaan met je potentiële kandidaten.

#2. Koppel WhatsApp aan je ATS

Je kunt een WhatsApp-chatbot koppelen aan je ATS. Hierdoor kun je een uitgaand bericht koppelen aan de statussen die je in je selectieproces gebruikt. Stel dat een kandidaat via de website heeft gesolliciteerd. De kandidaat ontvangt een bevestiging per mail, want die is gekoppeld aan de status “Nieuw” van de kandidaat.

Door een WhatsApp-chatbot te koppelen aan je ATS kun je berichten koppelen aan de statussen in je proces.

Als de recruiter het cv heeft beoordeeld en besluit een belafspraak met de kandidaat in te plannen, kan de status aangepast worden naar “Uitgenodigd belafspraak”. Aan deze status heb je een WhatsApp berichtje gekoppeld, zodat de kans op reactie zo hoog mogelijk is. Op het moment dat jij de status wijzigt verstuurt de chatbot het WhatsAppje automatisch naar de kandidaat.

#3. Vraag ermee om informatie van je kandidaten

WhatsApp-chatbots kunnen ook de eerste fase van het selectieproces overnemen. Ze kunnen bijvoorbeeld kwalificerende vragen stellen zoals:

  • Heb je ervaring met [tool of technologie]?
  • Wat vind je het belangrijkste aan een baan?
  • Wat maakt jou geschikt voor de functie?

Deze inzet van chatbots verlaagt de selectie-inspanningen en hierdoor kunnen recruiters kandidaten veel sneller beoordelen voordat ze persoonlijk tijd in hen te investeren.

#4. Gebruik WhatsApp voor job alerts naar je talentpool

Oude kandidaten zijn extreem waardevol; er kunnen zomaar topkandidaten tussen zitten voor een toekomstige functie. WhatsApp kan je helpen om je candidate pools te onderhouden, omdat je met automatisering ervoor kunt zorgen dat ze relevante job alerts ontvangen. Als je de relatie goed houdt met je oude kandidaten vergroot je de kans dat ze opnieuw solliciteren, bijvoorbeeld via jouw WhatsAppje. Daarmee kun je de cost per hire extreem verlagen.

Conclusie

Je kunt sowieso ervan uitgaan dat jouw kandidaten WhatsApp gebruiken. Maar recruiters hebben het nog niet voldoende binnen hun proces omarmd, terwijl ze wel een goede candidate experience willen onderhouden. Daarom is het slim om tools als WhatsApp te gebruiken, die op een makkelijke manier deze experience verbeteren. Daarnaast biedt het gebruik van WhatsApp je meerdere voordelen zoals: solliciteren laagdrempelig maken en de cost per hire verlagen.

Webinar: next level werven

WhatsApp is een handige tool om toe te voegen aan je wervingscampagnes. Maar weet je wel hoe je goede wervingscampagnes maakt die de beste kandidaten aantrekken? Op 23 april om 14:00 geven Nina Zwaanswijk en ik een webinar over het inzetten van recruitment campagnes binnen de candidate journey. Je kunt je hier inschrijven.

Webinar

milou groenteman

Over de auteur

Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing (automation).

Hoe pas je snel je arbeidsmarktcommunicatie aan op corona? (inzending NS)

Omschrijving van de case

De uitbraak van het coronavirus had een grote impact op NS; we vervoerden slechts 10% van onze gebruikelijke reizigersaantal. Daardoor werden half maart NS-breed alle (wervings)campagnes on hold gezet. Omdat in deze onzekere tijd de werving voor de kritieke doelgroepen wel doorging, en we het belangrijk vonden om ons werkgeversmerk te blijven laden en om in contact te blijven met onze doelgroep, hebben we snel een ‘COVID-19 arbeidsmarktcommunicatie-strategieplan’ opgesteld. Hierin hebben we beschreven wat we in deze crisistijd willen en kunnen communiceren, via welke kanalen en hebben we bepaald aan welke richtlijnen de communicatie moet voldoen.

Half maart werden NS-breed alle (wervings)campagnes on hold gezet.

Alle content op werkenbijns.nl en onze socialmediakanalen houden we dichtbij onszelf door extra nadruk te leggen op onze kernwaarden en EVP: wat vinden we als NS écht belangrijk en waar staan we voor? We laten zien hoe we als NS met deze coronasituatie omgaan, welke impact het heeft op het werk van onze collega’s en wat onze visie is op Nederland in de toekomst. We zorgen ervoor dat alle communicatie relevant is, linkt naar onze dienstverlening en op een integere en logische manier aansluit op de coronacrisis.

Aparte coronapagina

Omdat de werving doorgaat, hebben we een aparte coronapagina op werkenbijns.nl ontwikkeld met informatie over het aangepaste sollicitatieproces en een video met sollicitatietips. De wekelijkse Instagram-takeovers verzorgen collega’s wier functie het meest veranderd is door corona en collega’s die vanuit hun functie juist impact maken op de coronasituatie.

Omdat de werving doorgaat, hebben we een aparte coronapagina ontwikkeld.

Op Linkedin en werkenbijns.nl plaatsen we inhoudelijke nieuwsberichten met een link naar de corona situatie. We kijken hierin kritisch naar de tone-of-voice: is deze feitelijk en vriendelijk? Zogenoemde ‘feel-good’-berichten en vacatures delen we op Twitter.

In een rap tempo zijn we van live recruitment events geswitcht naar digitaal. Voor het NS management traineeship hebben we een online game ontwikkeld waarmee we meer interactiviteit realiseren tijdens digitale events.

Wat was de impact van de case?

In de totale candidate experience blijkt de coronapagina op onze website zeker van toegevoegde waarde. De pagina wordt veel gelezen door mensen die willen solliciteren en meer willen weten over het sollicitatieproces en leidt uiteindelijk ook tot sollicitaties.

We hebben vooral in het begin van de lockdown veel positieve feedback van sollicitanten ontvangen.

We hebben vooral in het begin van de lockdown veel positieve feedback van sollicitanten ontvangen over het virtueel solliciteren. Zij vonden het erg fijn dat het sollicitatieproces doorging, omdat we vrijwel direct zijn overgegaan op het voeren van online sollicitatiegesprekken. Daarna merkten we dat het online solliciteren al vrij snel als normaal gezien werd.

Uit de evaluaties met onze socialmedia-partij blijkt dat de communicatie waarbij een link wordt gelegd met corona goede resultaten behaalt. De actuele en relevante link die in de copy duidelijk wordt gemaakt spreekt veel mensen aan: Linkedin-posts die we in de eerste 4 maanden van corona hebben geplaatst presteerden 0,25% boven de doelstelling, gekeken naar het percentage van het totale bereik dat tevreden is. Instagram stories in dezelfde periode presteerden zelfs 5,5% boven doelstelling.

Gemiddeld werden onze online recruitment events door de deelnemers met een 8,1 beoordeeld.

Ondanks de verwachting dat corona impact heeft op ons werkgeversimago, zien we het afgelopen jaar een stijging van 40% in vacature-alerts. De aanwezigheid van NS als werkgever op social media en bij online events zal hier zeker aan hebben bijgedragen. Gemiddeld werden onze online recruitment events door de deelnemers met een 8,1 beoordeeld.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door in deze bizarre coronasituatie snel te schakelen, positief te blijven en in kansen te denken, heeft ons als recruitment- en recruitment marketing collega’s veel gebracht. De beperking die de organisatiebrede campagnestop met zich meebracht, heeft onze focus direct verlegd: de communicatiestrategie voor unpaid media hebben we direct aangepast. Ook zijn we snel overgeschakeld naar online recruitmentactiviteiten.

Door vanuit de behoeften van kandidaten te blijven denken, bouwen we credits op.

Door vanuit de behoeften van kandidaten te blijven denken, duidelijk zichtbaar te blijven voor de doelgroep, in content bewust in te spelen op de crisissituatie en te laten zien welke impact de situatie heeft op NS, bouwen we credits op en blijft onze doelgroep ons waarderen. Dit is terug te zien in positieve feedback van kandidaten op het sollicitatieproces, stijging in vacature-alerts en in de mooie beoordeling van onze online events. Ook het percentage van het totale bereik van onze volgers dat tevreden is over de posts op social media is boven doelstelling

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Daphne van der Sprong, Manager Recruitment Marketing
  • Lilian Vrolijk, Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie specialist
  • Tess de Bruin, Arbeidsmarktcommunicatie- en Evenementencoördinator
  • Jasmijn Bruin, Evenementenmanager
  • Robbin Hoogendoorn, Recruiter

Lees ook

Liveblog ‘werken aan de toekomst’ (inzending Rijkswaterstaat)

Omschrijving van de case

Rijkswaterstaat (RWS) werkt samen met marktpartijen, kennisorganisaties en andere overheden aan de infrastructuur van Nederland. Samenwerking is dan ook een belangrijk aandachtspunt van het bestuur van RWS. En het is ook een belangrijk onderwerp voor potentiële medewerkers die graag willen weten hoe we samenwerken en wat dit in de praktijk betekent voor de functie die ze ambiëren.

Veel van onze potentieel toekomstige collega’s werken nu al met ons samen. Maar welke expertises hebben vakmensen nu precies nodig, bijvoorbeeld om de nieuwe vaarroute van Rotterdam naar Parijs te ontsluiten? Dit wordt duidelijk op het liveblog ‘Maak kennis’. Hier volgen we de ontwikkelingen bij de Nieuwe Sluis Terneuzen en de twee draaibruggen over Kanaal Gent-Terneuzen. Bij beide gaat het om bijzondere samenwerkingen: met de Vlamingen en 1 projectteam met Engie.

Touch, Tell en Sell.

Onze aanpak? Touch, Tell en Sell.

Touch – We willen mensen raken en inspireren zodat ze geïnteresseerd raken in RWS als werkgever. Dit doen we door een samenwerking met het RTL-Tech-platform Bright. Met Bright maken we zes video’s over onze projecten, twee podcasts en acht artikelen. Deze content wordt ontsloten op de platformen en sociale mediakanalen van Bright, van Rijkswaterstaat (liveblog en LinkedIn) en regelmatig bij onze samenwerkingspartners.

Tell – Het liveblog bestaat uit inspirerende verhalen en foto’s, om de werkvelden, functies en mensen binnen onze organisatie en de samenwerkingspartners op allerlei manieren weer te geven. We genereren deze verhalen zelf, maar maken op het liveblog ook gebruik van content die we ontwikkelen met mediapartners als Technisch Weekblad en Quest.

Sell – Mensen kunnen zich aanmelden voor een nieuwsbrief waar ze maandelijks op de hoogte worden gehouden van unieke ins en outs. Campagnematige updates van jobmarketing-activiteiten (webinars, kopjes koffie etc.) worden verwerkt in het liveblog.

liveblog rijkswaterstaat

Wat was de impact van de case?

De campagne is in juli gestart met het voorstellen van de 10 heroes. In september zijn we de werkzaamheden gaan volgen en dat blijven we doen tot eind van 2021.
Vooraf waren heldere KPI’s vastgesteld. We sturen op terugkerend bezoek op de site en willen mensen zo lang mogelijk vasthouden. Via de nieuwsbrief kunnen we mensen verleiden terug te komen op het liveblog en unieke content aanbieden.

Vooraf vastgestelde KPI website – Gerealiseerd

  • Terugkerend verkeer liveblog 28% – 30,9%
  • Tijd op pagina liveblog 2 min 30 – 4 min 15
  • Abonnees eind 2021 1.500 – 300 (maart)

Het aantal abonnees op de nieuwsbrief blijft nog wat achter bij de doelstelling. Oorzaak is dat het aanmelden nu via e-mail gaat. Er komt een tool die het aanmelden laagdrempeliger maakt. Vanaf Q2 gaan we nadrukkelijker sturen op conversie van het liveblog naar jobmarketing-activiteiten en vacatures. Met Bright zijn afspraken gemaakt over de prestaties van de campagne. Die worden elke keer overtroffen. Evenals het aantal comments onder de video’s op YouTube.

  • 4 video’s op YouTube-kanaal Bright 131.430 keer bekeken (benchmark 100.000)
  • (sept – feb) kijktijd van 3 min 31 gemiddeld
  • 40% kijkt video uit
  • 8 artikelen (interviews) 85.031 keer gelezen (benchmark 60.000) (sept – feb)

Het liveblog past goed in onze always on-strategie. Daarbij speelt de ontwikkelde content ook intern een belangrijke rol. Bijvoorbeeld bij onboarding-programma’s

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dit is geen campagne in de traditionele zin van het woord. Het is een langdurig liveblog, geïnspireerd op de liveblogs bij bijvoorbeeld de NOS. Heel gericht berichtgeving kunnen volgen. Geen reclame, maar real life content.

  • Het is uniek om 1,5 jaar lang een vakgenoot maar ook andere experts uit andere vakgebieden te kunnen volgen.
  • Je krijgt een goed beeld van het werkveld waarin je mogelijk komt te werken.
  • Je wordt meegenomen in lastige dilemma’s.
  • Het is uniek dat gedurende deze hele campagne zowel RWS-collega’s als collega’s van marktpartijen zoals ENGIE, Sassenvaart, BAM aan het woord zijn.
  • De projectcollega’s (heroes) spelen een actieve rol. In en extern. Ze genereren zelf content en zijn actief bij allerlei wervingsactiviteiten.
  • Het is uniek hoe actief ‘ de business’ betrokken is bij deze campagne.
  • We creëren content die we op allerlei kanalen kunnen (her)gebruiken.
  • Met Bright presenteren we RWS op een inspirerende vernieuwende manier.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Kernteam liveblog:

  • Marion de Vries arbeidsmarktcommunicatie
  • Wendy Boelhouwer corporate communicatie
  • Ramona van den Berg online arbeidsmarktcommunicatie
  • Sjors Dulk content
  • Annemieke van Woercom omgevingsmanager draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen
  • Debby van ’t Westende communicatie-adviseur Nieuwe Sluis Terneuzen

Extern

  • The Odd Shop Concept
  • Cheil Executie
  • Initiative Mediabureau
  • Bright | RTL Tech
  • Technisch Weekblad
  • Quest

Lees ook

De ‘next level’ candidate journey (inzending Rijkswaterstaat)

Omschrijving van de case

Nieuwe technische collega’s zijn moeilijk te vinden. Rijkswaterstaat heeft jaarlijks een wervingsvraag in deze groep van gemiddeld 105 professionals bij een doelgroep omvang van 2.500. Een uitdaging!

Vóór deze nieuwe aanpak was het niet mogelijk alle vacatures te vervullen.

Voor deze nieuwe aanpak was het niet mogelijk alle vacatures te vervullen in de afgelopen jaren, in 2019 is slechts 78% ingevuld. Door doelgroeponderzoeken weten we dat Rijkswaterstaat zeer bekend is bij de doelgroep (80%). Alleen zijn er ook negatieve percepties over de technische inhoud van het werk en de organisatiecultuur aanwezig die een overstap in de weg staan (voorkeurspositie 33%).

Zonder meteen over vacatures te spreken

Dus is werving&selectie vorig jaar gestart met de “next level” candidate journey: een aanpak waarbij technische professionals op eigen tempo en behoefte kennismaken met Rijkswaterstaat zonder meteen over vacatures te spreken! Kijkend naar wat bij de doelgroep past, heeft Rijkswaterstaat in de journey verschillende touchpoints gecreëerd, laagdrempelig en gericht op inhoudelijke thema’s.

Door de kracht van samenwerken was Rijkswaterstaat voor de kandidaat één gezicht tijdens de journey, ondanks de verschillende touchpoints en kennismakingsgesprekken met zowel recruitment als talent sourcing en de ambassadeurs uit de business. Deze journey vraagt van zowel recruitment als de business om wendbaar en flexibel te zijn en keuzes durven te maken én het traditionele werven los te laten!

Deze journey vraagt van zowel recruitment als de business om wendbaar en flexibel te zijn.

Hierdoor waren wij in staat de resultaten van 2019 te overtreffen. Toen zijn er van deze moeilijke vacatures 78% vervuld, in 2020 is dat 105% geworden door deze nieuwe aanpak. Deze strategie is geïnspireerd door de BtoB-marketingstrategie van nurturing van prospects. Hierbij wordt aan de professionals steeds nieuwe informatie gegeven of nieuw contact aangeboden om een volgende stap te zetten. Een ander belangrijke win zijn de kosten voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment/sourcing. Deze zijn niet gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren.

Wat was de impact van de case?

Quote van Shirley, een nieuwe technische collega: “Ik kijk met een goed gevoel terug op het hele traject. Het draaide echt om mij en mijn wensen!”
De business werd uitgedaagd buiten het standaardproces te kijken. Door meer aan de voorkant laagdrempelig kennis te maken met de doelgroep kregen zij een realistisch beeld van de krappe arbeidsmarkt.

De business werd uitgedaagd buiten het standaardproces te kijken.

Ook wordt er op een ander manier informatie gegeven over de organisatie en functies, in plaats van alleen een vacaturetekst. Zo ook de rolverdeling binnen de business: enthousiaste collega’s hebben het eerste contact met de kandidaat. Zij waarderen hun rol als ambassadeur en voeren enkel een inhoudelijk netwerk/kennismakingsgesprek. Bij interesse in een concrete rol volgt een ‘zacht’ selectiegesprek waarbij de kandidaat al veel weet. Hierdoor kan er meer tijd besteed worden aan een passende functie. Een win-win voor alle partijen.

Ook hebben we de talentpools naar een “next level” gebracht en zijn 2 Kennisnetwerken (Technisch Advies en Assetmanagement) opgericht om op inhoud verbonden te blijven. In deze netwerken brengen we professionals met belangstelling voor techniek in contact met elkaar en organiseren we inhoudelijke events.

Resultaten 2020:

  • Doelgroep omvang: 2.500
  • Aanmeldingen webinars: 500
  • Deelnemers exclusieve events: 40
  • Koffiegesprekken met ambassadeurs: 93
  • Kennisnetwerken techniek leden: 178
  • Aannames specialisten: 126
  • In 2019 zijn er van deze moeilijke vacatures 78% vervuld, in 2020 is dat 105%.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Christine Mak, afdelingshoofd Bruggen en Viaducten: “Toen mijn collega’s van recruitment aangaven voor ons een betere kandidaatervaring te willen inzetten, stond ik daar direct voor open. Door te werken aan het opbouwen van een relatie, de kandidaat centraal te stellen en pas te werven op het moment dat de professional daar zelf aan toe is, creëer je een duurzame en zorgvuldige aanpak. Het Nieuwe Werven maakt schaarse doelgroepen bereikbaar.”

In deze case heeft Rijkswaterstaat de candidate journey naar een “next level” gebracht en een sterke relatiemanagementstrategie opgezet.
Van traditioneel werven naar de kandidaat de journey laten bepalen en zich daadwerkelijk centraal gesteld voelen. Daarbij is de inhoud altijd leidend. Andere zaken zoals vacatures volgen later. Voor onze organisatie heeft dit geresulteerd in tijdswinst, een sterke samenwerking met zowel werving en selectie als de business, duurzame talentpools (Kennisnetwerken) en plaatsingen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Sjoerd Burger (Sr Adviseur W&S), Vivian Sin (Talent sourcer) en Annemarie Steenbeek (Sr adviseur arbeidsmarktcommunicatie) en Marije van den Ende (Adviseur arbeidsmarktcommunicatie), Florijn Spoelstra (Sr recruiter), Tom Ebbers (recruiter), Carolien Molenaar (Sr recruiter), Natasja Freijer (Coördinator W&S), Anneke Laoutaris (Programmamanager W&S)
  • Management van de onderdelen GPO, PPO en de Regio’s
  • 20 technische ambassadeurs Rijkswaterstaat
  • HR-management Rijkswaterstaat

Lees ook

Bekijk alle inzendingen van 2021.

 

Je onderscheiden in de arbeidsmarkt met interactieve meeloopdag (inzending Savvy / BDO Nederland)

Omschrijving van de case

Hoe geef je studenten en starters, in tijden van corona, een authentiek beeld van jouw organisatie? Met het wegvallen van inhouse- en meeloopdagen sta je dan voor een uitdaging. Zeker wanneer je jaarlijks zo’n 400 kandidaten, werkstudenten en starters zoekt en met andere accountantskantoren strijdt om talent in de markt. Het antwoord? Door de doelgroep op een persoonlijke en interactieve manier mee te laten draaien in de wereld van BDO!

Een interactieve meeloopdag, gewoon vanaf de bank

Studenten en starters binnen de accountancy kennen hun positie op de arbeidsmarkt en vergelijken dan ook graag verschillende kantoren. Samen met BDO Nederland ontwikkelden we een vernieuwende jobmarketing-campagne waarin we de traditionele meeloopdag vertaalden naar de realiteit van nu. Hierin toonden we virtueel de werkomgeving en de bijbehorende cultuur, met een juiste balans tussen informeren en kandidaten aanzetten tot actie.

Aangenaam kennismaken!

Centraal in de campagne stond een interactieve video-experience. De rode draad werd gevormd door een fictieve klantcase waarmee de kandidaat aan de slag ging. De deelnemers waren in control en bepaalden door de keuzes die werden voorgelegd hun route door het kantoor. Welke collega’s ze onderweg tegenkwamen, hing af van de gemaakte keuzes. Van een potje tafelvoetbal met een werkstudent tot een informeel gesprekje met een partner, alle deuren stonden open. Een dynamische ervaring die verschillend was voor iedere kandidaat.

Van potje tafelvoetbal tot gesprekje met een partner, alle deuren stonden virtueel open.

Geen getrainde figuranten maar 13 échte medewerkers van BDO hielpen mee om het script voor de campagne te filmen en zo een realistisch beeld te geven over de cultuur, de sfeer en werkzaamheden bij BDO. De call to action volgde aan het einde van de virtuele kennismaking waar de Campus Recruiter de studenten en starters vroeg naar hun volgende stap: aanmelden voor online evenementen, direct solliciteren of met een recruiter jouw mogelijkheden bespreken? De keuze was aan de kandidaat.

Wat was de impact van de case?

Met de campagne gaven we kandidaten een mooi inkijkje in de wereld van accountancy en BDO specifiek. Waar in het verleden meeloopdagen en offline events een belangrijk onderdeel waren in het oriëntatieproces van studenten en starters, boden we met de virtuele meeloopdag een nieuwe manier om BDO te ontdekken. Al het videomateriaal werd geschoten vanuit first-person perspectief en hierna verwerkt in zogenoemde Instant Experiences. Deze technologie laadt viee keer sneller dan reguliere webpagina’s, wat zorgde voor een optimale gebruikerservaring op mobiel.

Van de duizenden kandidaten die begonnen aan de 10 minuten(!) durende Instant Experience, bereikte ruim 10% het einde. In een tijd waarin we dagelijks 1,5 voetbalveld aan verschillende berichten scrollen en de gemiddelde videokijktijd slechts 10 seconden bedraagt, hebben we hiermee een lange interactie gecreëerd tussen de doelgroep en BDO. Dat veel kandidaten tot het laatste moment waren betrokken, zagen we ook terug in de inschrijvingen voor events, sollicitaties op vacatures en contactverzoeken aan recruiters.

Van wie begon aan de 10 minuten(!) durende Instant Experience, bereikte ruim 10% het einde.

Deelnemers die niet direct overgingen tot actie werden opgevolgd met een remarketing-advertentie om alsnog hun mogelijkheden te bespreken. Zowel intern als extern werd het merk en imago versterkt en de zichtbaarheid voor BDO als werkgever verhoogd. Ook sluit de campagne aan bij de werkgeversbelofte ‘best of both worlds’: een groot kantoor met een persoonlijke, open cultuur.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne laat zien hoe bedrijven anno 2021 een positieve én waardevolle interactie kunnen creëren met hun doelgroep. Kun je studenten en starters niet naar kantoor halen? Dan breng je het kantoor en de medewerkers naar hun toe! “Entertain, Inform, Engage.”

De campagne overspoelt de kandidaat niet met informatie, maar verliest ook het doel niet uit het oog. Versterken van het employer brand en het generen van waardevolle contactmomenten. Een campagne waarin de deelnemer in control is en op zijn/haar eigen manier nieuwe perspectieven kan ontdekken. Binnen een krappe arbeidsmarkt is het dan ook gelukt om een authentiek inkijkje te geven in de wereld van BDO.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Savvy

  • Onno van der Veen
  • Gijs van Boom
  • Guus Aelen

BDO Nederland

  • Florence van Wilgenburg
  • Josephien de Heer – van Nimwegen
  • Alle collega’s in de video

Herman.video

  • Herman Pierrot

Lees ook

8 bewezen inzichten over de selectie van de juiste kandidaat

Oké, dus je hebt best veel kandidaten weten te werven. Maar hoe weet je nu daadwerkelijk welke kandidaat het beste past bij je functie? Traditiegetrouw vertrouwen veel recruiters en vacaturehouders nog wel op hun eigen (onderbuik)gevoel. Maar het besef dringt steeds meer door dat dit niet zaligmakend is. Niet voor niets wordt zeker 30 procent van de aannames achteraf als een misser beschouwd.

Het besef dringt steeds meer door dat het onderbuikgevoel niet zaligmakend is.

Wat valt daaraan te doen? In een recent whitepaper somt assessmentprovider Thomas daarvoor een aantal inzichten op, die zij hebben opgedaan uit zowel bijna 40 jaar ervaring als langdurig wetenschappelijk onderzoek. Met als doel dat je voortaan je selectiebeslissingen niet meer hoeft te baseren op vage aannames of vermoedens, maar op concrete, bewezen praktijken. Hier een korte samenvatting.

Inzicht 1: Een prachtmerk is nog geen pracht-werkgeversmerk

Veel mensen denken dat kandidaten het liefst solliciteren bij de grote consumentenmerken. Maar zo is het feitelijk niet. De reputatie van een werkgever en de cultuur zijn belangrijker voor de aantrekkingskracht van een organisatie. Soms gaan een sterk merk en de reputatie van een werkgever goed samen. Dat kan. Google
is bijvoorbeeld niet alleen een sterk merk, maar heeft ook naam vanwege de werkcultuur en hoe de organisatie voor zijn mensen zorgt. Maar zo is het lang niet altijd.

Je hoeft echt niet zo groot als Google te zijn om je als werkgever positief te onderscheiden.

Je hoeft ook echt niet zo groot als Google te zijn om je te onderscheiden. Ook een kleinere organisatie kan best werken aan een ondersteunend, vooruitstrevend imago als werkgever. Bijvoorbeeld door te investeren in lokale initiatieven. Een banenmarkt sponsoren, of afspraken maken met scholen over stagemogelijkheden. En in elk geval door altijd zo fair en objectief mogelijk mensen te beoordelen, en mensen feedback te geven over de resultaten daarvan. Altijd.

Inzicht 2: Een cv is weinig meer dan een reclamefolder

Cv’s laten in één oogopslag waar iemand heeft gewerkt en hoe lang. Maar ze zeggen niets over hoe goed iemand in z’n werk is. Of degene in het team past. En of hij of zij over de juiste vaardigheden beschikt (ondanks al die ervaring). Het is niet anders: écht ver kom je dus nooit met een cv. Uiteindelijk is een cv niet meer dan een soort reclamefolder van iemand. Waarom houden we daar dan nog steeds zo hard aan vast in recruitment?

thomas weet cv niet geschikt

Uit onderzoek weten we dat iemands persoonlijkheid 2,5 keer zoveel voorspellende waarde heeft dan een cv. Niet dat je dus helemaal niets hebt aan een cv. Het is alleen nooit genoeg voor een goede selectie. ‘Meer is mogelijk. Veel meer!’, stelt de whitepaper. ‘Kijk voorbij het cv en je ontdekt minder prominente details die anders onder de radar waren gebleven. Zo geef je ook mensen die moeite hebben zich te profileren de kans te laten zien wie ze werkelijk zijn.’

Inzicht 3: Het begint altijd intern

Weten of een kandidaat goed matcht met de functie? Dan zul je eerst volstrekt duidelijk moeten hebben wat precies in de functie wordt gevraagd. Wanneer is iemand ‘geschikt’? Als je zou moeten omschrijven wat een goede kandidaat is, hoe zou je lijstje er dan uitzien? En waarom zo? Je moet daarvoor verder kijken dan werkervaring alleen, dus ook naar: werkgedrag, leervermogen en persoonlijkheid.

‘De juiste mix van mensen presteert beter dan een verzameling hoogvliegers.’

Het gaat ook niet om dat ene individu, aldus de whitepaper. Een team zelfverzekerde talenten kan op individueel niveau perfect presteren, maar elkaar bevechten om wie de baas is. De juiste combinatie van persoonskenmerken werkt samen, versterkt elkaar en excelleert als team. ‘De juiste combinatie van mensen presteert vele malen beter dan een verzameling hoogvliegers, die niet met elkaar kunnen samenwerken. Wat het beste werkt, is een combinatie van alle delen.’

Inzicht 4: ‘Slimme vragen’ werken niet

Hoe krijg je een olifant in de koelkast? Hoeveel pingpongballen passen in deze kamer? Wat is de beste oplossing voor honger in de wereld? Hier heb je een potlood – teken een zelfportret. Zogenaamd ‘slimme vragen’ voor bij een sollicitatiegesprek. Maar wat zeggen de antwoorden je eigenlijk precies (behalve iets over het sadisme van de interviewer)?

Sommige werkgevers denken dat zulke ‘leukigheid’ werkt. Maar vragen die niet direct relevant zijn voor de functie, maken mensen juist zenuwachtig of roepen irritatie op. Tijdens een sollicitatie zoeken ze juist ‘face validity’: ze willen merken dat het proces erop is gericht inzicht te krijgen in waarvoor het is bedoeld. Zonder tijdverspilling, maar met eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie in elke fase. ‘We hebben gekeken naar je vermogen om dingen snel op te pikken en zien dat jouw aanpak niet aansluit op onze manier van werken’ geeft een kandidaat meer en betere informatie dan een ‘we denken niet dat jij hier goed in bent’.

Inzicht 5: Iedereen heeft bias. Maar je kunt daar voorbij

Van het halo-effect tot het seriële positie-effect: mensen – en dus ook recruiters – zitten vol met bewuste én onbewuste vooroordelen. die een rationele beoordeling in de weg zitten. Meer dan 100 van zulke denkfouten telden experts wel. Soms kan dit geen kwaad, en is het zelfs handig. Maar in recruitment is het zaak juist die (on)bewuste vooroordelen geen kans te geven. Met objectieve assessments los je dit het allerbeste op.

Inzicht 6: ‘Een match’ is niet: ‘iemand zoals wij’

In veel traditionele recruitmentprocessen kijkt de vacaturehouder hoe aardig hij of zij een kandidaat vindt. Ziet hij of zij zichzelf met de kandidaat een biertje drinken op vrijdagmiddag? Maar pas op, waarschuwt Thomas. ‘Omdat veel organisaties gericht zijn op een match met de cultuur, komt het er uiteindelijk vaak op neer dat ze meer van hetzelfde aannemen. Zo wordt het idee ‘we zoeken een match met onze organisatiecultuur’ ongemerkt een ‘we zoeken iemand die hetzelfde is als wij’.’

Een onbewuste valkuil, die funest is voor je diversiteit. En op die manier ook je prestaties in de weg zit. Dat kun je ondervangen door inzet van de juiste assessments, stellen ze. ‘Dan weet je zeker dat kandidaten gelijke kans van slagen hebben. En denkt iemand toch dat er vooroordelen in het spel zijn, dan kun jij dat eenvoudig weerleggen. Of het nu gaat om bedenkingen van een kandidaat of twijfels over het proces.’

Inzicht 7: Data kunnen ook schade toebrengen

In recruitment worden data steeds belangrijker. Maar kunstmatige intelligentie (A.I.) en machine learning kunnen je organisatie ook schaden. A.I. kan bestaande
vooroordelen namelijk nog dieper verankeren in de organisatie. Onderzoek toont aan dat sommige A.I.-modellen een discriminerend effect hebben. Ondanks de beste bedoelingen.

Onderzoek toont aan dat sommige A.I.-modellen een discriminerend effect hebben.

Als de data die je erin stopt onjuist of vertekend zijn, is de output dat natuurlijk ook. Daarom is het zaak effectievere, rechtvaardige algoritmes te ontwikkelen. Objectiviteit blijft de sleutel tot succes. Een objectieve basis is noodzakelijk. Van daaruit kun je objectieve gegevens verzamelen – en objectieve beslissingen nemen.

Inzicht 8: Met interne kandidaten is het níet makkelijker

Interne kandidaten ken je per definitie beter dan externe. Je weet hoe ze communiceren. Of hun laatste project goed is verlopen. Hoe goed ze bij collega’s liggen. En wat ze eten tijdens de lunch. Maar weet je daardoor ook écht beter hoe ze zullen presteren in een volgende functie? Doordat je al zoveel van ze weet is het zelfs lastiger om vooringenomenheid uit het proces te weren. En juist voor interne kandidaten is een fair proces misschien wel nóg belangrijker dan voor externen.

Je wilt hoe dan ook voorkomen dat mensen denken dat de manier waarop jij kandidaten functies toebedeelt, niet fair is. Het kan leiden tot ontwrichting van de werksfeer, onderling wantrouwen, of vertrekkende collega’s. Maar als iedereen weet dat gelijke kansen het uitgangspunt zijn bij de beoordeling, voelt het
selectieproces een stuk eerlijker aan, en kun je zulke nadelige effecten voor zijn. ‘Duidelijke en transparante communicatie én een fair proces kunnen zulke destructieve gevolgen voorkomen.’

Meer weten?

In de zeer lezenswaardige whitepaper van Thomas staan nog veel meer inzichten die de assessmentprovider sinds 1981 opdeed. Het ‘Recruitment Manifest’ levert een uitgebreid overzicht van tal van wetenswaardigheden over de selectiekant van het vak. Vandaag de dag helpt Thomas meer dan 11.000 bedrijven in 140 landen om het beste uit hun team te halen.

Download

 

Succesvol werven in de forensische en intensieve psychiatrische zorg (inzending Fivoor)

Omschrijving van de case

Stel je voor.

Je bent een instelling voor forensische en intensieve psychiatrische zorg. Lees: TBS, psychiatrische klinieken, ambulante centra en reclassering waar cliënten met verschillende problematiek worden behandeld. Je bent net gefuseerd en je nieuwe naam ‘Fivoor’ is voor velen nog onbekend – zeker op de arbeidsmarkt. Slechts 7% van je doelgroep is op zoek naar een nieuwe baan. Hun belangrijkste drivers – salaris en werksfeer – zijn lastig te communiceren: het salaris ligt vast in de cao en werksfeer moet je ervaren. Daarbij is het werk lastig te visualiseren in verband met de privacy van de cliënten, en kent het grote publiek je vooral van headlines als ‘TBS’er ontsnapt’. Of we even een aantal goede GZ-Psychologen, Verpleegkundigen, Begeleiders, Klinisch psychologen en Psychiaters kunnen werven…

Stel je voor: slechts 7% van je doelgroep is op zoek naar een nieuwe baan..

We beginnen met deskresearch en interviews met Fivoor-medewerkers. Hieruit blijkt dat zij vanuit een innerlijke drive een maatschappelijke bijdrage willen leveren in hun werk. En dat werken met de cliënten van Fivoor voor zorgprofessionals de ultieme uitdaging is (“de Champions League van de ggz”).

Groot denken

Om in deze krappe, hevig concurrerende arbeidsmarkt succesvol te zijn, moeten we met een onderscheidende campagne komen. Eén die stof doet opwaaien, waar mensen over gaan praten en waardoor zelfs de zzp’ende psychiaters zullen gaan twijfelen om toch in dienst bij Fivoor te treden. We besluiten groot te denken en het stigma dat kleeft aan deze doelgroep als vertrekpunt te nemen. Want het grote publiek kent de (anonieme) patiënten van Fivoor alleen van het nieuws. Voor hen zijn tbs en andere behandelingen vaak het einde van een verhaal. Maar als je bij Fivoor werkt, begint het verhaal pas.

Het grote publiek kent de (anonieme) patiënten van Fivoor alleen van het nieuws.

We ontwikkelen een employer branding-video en diverse on- en offline wervingsmiddelen gericht op de 5 kerndoelgroepen. Alles leidt naar de recruitmentsite, waar kandidaten worden meegenomen in het verhaal van Fivoor en direct naar passende vacatures worden geleid.

Met groot succes.

Wat was de impact van de case?

Voor de campagne is de volgende strategie gehanteerd:

  • Reach: bereik creëren en imago opbouwen via YouTube-prerolls, Facebook Instant Experiences en display ads op basis van gedragsdata.
  • Engage: doelgroep- en jobbranding via social (story) ads op Facebook en Instagram.
  • Convert: relevante personen leiden naar vacaturepagina via Google search & display ads en social retargeting ads.

De campagne van Fivoor heeft een sterke bijdrage geleverd aan haar wervingsdoelstellingen, waarbij de focus voornamelijk ligt op zeer moeilijke te vervullen functies als Psychiaters:

  • Het zoekvolume naar Fivoor als werkgeversmerk is gestegen met 166%.
  • Het aantal unieke sitebezoekers is gestegen met 214%.
  • Het aantal sollicitanten is maar liefst gegroeid met 135%.

De campagne omvat een targetingstrategie op basis van gedrags- en profieldata waardoor de uitingen perfect passen bij de ontvanger. Groot succes voor Fivoor is de Instant Experience ad van Facebook – waarin we de employer branding-video vertonen – die voor een uitzonderlijk hoge interactietijd van 03:59 minuten zorgt.

Het zoekvolume naar Fivoor als werkgeversmerk is gestegen met 166%.

Uit 29.392 uniek bereikte personen volgen 383 kwalitatieve bezoeken van de landingspagina op de website van Fivoor. Voldoende om het gewenste aantal GZ-Psychologen, Verpleegkundigen, Begeleiders, Klinisch psychologen en Psychiaters aan te nemen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een onbekend werkgeversmerk, een zeer moeilijk te werven doelgroep, hevige concurrentie op de arbeidsmarkt en werk dat zich lastig laat ‘verkopen’. Om dat om te turnen naar een zeer succesvolle wervingscampagne verdient al een pluim op zich. Maar los van de harde cijfers heeft de campagne Fivoor ook veel extra’s gebracht.

Door met een gedurfde campagne in de media te gaan, kwam de nieuwe naam van de fusieorganisatie meteen op het netvlies en tussen de oren van de doelgroep en het grote publiek. Door in het concept niet zozeer te focussen op ‘werken bij Fivoor’, maar juist ‘boven de markt te zweven’ en te communiceren over de forensische en intensieve psychiatrische zorg in zijn geheel, worden vooroordelen en stigma’s geadresseerd en claimt Fivoor autoriteit in deze specifieke tak van zorg. Dat lef werd beloond met voldoende en kwalitatieve sollicitanten en veel ‘rumour around the brand’ in de branche.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Fivoor (opdrachtgever): Iris Wemelsfelder, Marianne Bouman, Sylvia van Leeuwen (corporate recruiters), Annelien van Leusden (senior communicatieadviseur), Pieter de Man (manager HR).
  • Radancy (bureau): Kevin van Houten (account), Bas Schreurs (strategie/research), René van de Kroon (concept & copy), David Cleffken (art direction), Jason Nobel (video), Ronald den Dulk (media), Erwin Moolenaar (media).

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

eNovice, een multimediaal platform voor aspirant-monniken (inzending Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven)

Omschrijving van de case

Kloosters blijven tot de verbeelding spreken. Ook melden zich nog regelmatig kandidaten met belangstelling om zelf kloosterling te worden. De abt van de Trappistenabdij OLV van Koningshoeven in Berkel-Enschot (bekend van het bier van La Trappe) ontvangt vrijwel maandelijks een mailtje van iemand die overweegt om monnik te worden. Alleen is de kennis van het kloosterleven vaak zeer beperkt.

De abt van Koningshoeven ontvangt vrijwel maandelijks een mailtje van iemand die overweegt om monnik te worden.

De abt, die de eerste ‘intake’ doet, is dan ook veel tijd kwijt om de achtergronden van het monastieke leven uit te leggen. De informatie op de algemene website is voor deze specifieke doelgroep bovendien vrij summier. Daarom besloot de abdij om een eigen online platform in te richten voor kandidaten die meer willen weten over het leven als monnik.

Uit de zesde eeuw

“Vrijwel alle mensen die zich bij ons melden, beginnen hun zoektocht op Google. Eigenlijk vreemd dat wij hen op internet zo weinig te bieden hebben”, motiveerde de abt de nieuwe aanpak. De naam eNovice verwijst naar het noviciaat, de periode van kennismaking voor iedere aspirant-kloosterling die al voorkomt in de Regel van Benedictus uit de 6de eeuw.

Het project bevat daarom niet alleen een multimediale website, maar ook een tweewekelijkse nieuwsbrief met meer informatie en opdrachten. Daardoor kan de kandidaat zich nog beter oriënteren op de vraag of het leven als monnik echt voor hem bestemd is en al wat vertrouwd met de gemeenschap raken.

Rond de keuze om monnik te worden, is ‘verwachtingenmanagement’ onmisbaar.

De website gaat alle fasen langs die kandidaten doormaken voordat zij zich definitief aan de abdij verbinden. Een belangrijk onderdeel daarbij zijn de ‘videotestimonials’ van monniken van de abdij die vertellen over hun eigen ervaringen. De toon is steeds eerder realistisch dan wervend. Daar is bewust voor gekozen (en past bij een lange traditie): de impact van de keuze om monnik te worden is groot, zowel voor de kandidaat als de gemeenschap. Ook rond de keuze om monnik te worden, is ‘verwachtingenmanagement’ onmisbaar.

Wat was de impact van de case?

De introductie van eNovice ging gepaard met veel media aandacht in binnen- en buitenland, waaronder een interview met de abt in het Radio 1 Journaal. Alhoewel vrijwel alle kloosters inmiddels wel een website hebben, is deze vorm van online recruitment met een eigen digitaal kanaal voor deze specifieke doelgroep een wereldprimeur. Van andere kloosterorden kwamen veel positieve reacties; de abt van Koningshoeven heeft het project zelfs gepresenteerd aan de ‘recruiters’ van de Amerikaanse Trappistenabdijen.

Van andere kloosterorden kwamen veel positieve reacties, tot in Amerika aan toe.

Net als bij de eerste ‘kloosterglossy’ Stil Leven in 2016 hopen de Trappisten daarom dat dit initiatief andere kloosters inspireert om meer werk te maken van hun digitale presentie. Inmiddels hebben zich 85 mensen aangemeld als ‘eNovice’. Met vijf van hen (waaronder iemand uit Vietnam) zijn serieuze gesprekken opgestart over een mogelijke toekomst als monnik. Een onverwachte ‘bijvangst’ was dat er zich ook vrouwen hebben gemeld; zij zijn door de abt doorverwezen naar vrouwelijke kloostergemeenschappen.

Onverwachte ‘bijvangst’ was dat er zich ook vrouwen hebben gemeld.

eNovice is niet alleen bedoeld om (meer) kandidaten te boeien en te binden, maar ook om mensen beter voor te bereiden op hun ‘fysieke’ kennismaking. Daarom is dit digitale platform een onmisbare aanvulling op de bestaande communicatie voor deze doelgroep en daarmee van blijvende waarde.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Monniken hebben vaak het imago dat zij nogal wereldvreemd zijn. De Trappisten van abdij Koningshoeven krijgen zelfs weleens een verzoek van een school om een keer langs te komen in het kader van een themaweek over de Middeleeuwen…

enovice

Met eNovice laten de monniken zien dat zij juist midden in de wereld staan en begrijpen dat ze ook op het gebied van ‘arbeidsmarktcommunicatie’ met hun tijd moeten meegaan. Monniken nemen veel ervaring mee op het gebied van recruitment en weten dat de oriëntatie op het kloosterleven een kwestie van groei, geduld en bezinning is.

eNovice is consistent met een eeuwenoude traditie van werving en selectie.

Daarom is ook bewust gekozen voor de inrichting van de website als ‘samen op weg gaan’. Daarbij is de toonzetting eerder wat terughoudend dan dat een blik aan schreeuwende oneliners en glimmende beloftes wordt opengetrokken. De boodschap is steeds: je bent van harte welkom, maar weet waar je aan begint! eNovice is zo consistent met een eeuwenoude traditie van werving en selectie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Het concept van eNovice is bedacht door zzp’er Jan-Willem Wits van Words Are Deeds, die ook het project coördineerde en voor de (eind)redactie tekende. De ontwikkeling van de website en het maken van de videotestimonials is verzorgd door Studio Voordenberg (met name Mathijs Voordenberg en Pim de Vries). De fotografie van het campagnebeeld – de ‘eNovice-hoodie’ – is van Peter Boer. Dom Bernardus Peeters, abt van abdij Koningshoeven, trad op als opdrachtgever.

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

Hoe Alliander met webinars technici werft: live, interactief en op locatie! (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

Het is voor Alliander elk jaar een uitdaging om 1.200 vacatures in te vullen. De arbeidsmarkt voor technici en jong technisch talent is extreem krap. Sinds afgelopen jaar zijn live webinars hét succesvolle wervingsmiddel. Online events om verschillende doelgroepen (monteurs, uitvoerders, engineers, trainees) te interesseren voor een baan bij Alliander. Een online ontmoeting waarin informatie, interactie en het delen van vakmanschap samenkomen.

Het concept ‘Wervende webinars’ werd geboren.

Fysieke events en inhouse-dagen waren altijd belangrijke wervingsmomenten voor Alliander. Toen vorig jaar bekend werd dat dit niet meer kon, stonden we voor een grote uitdaging. Wat moeten we bieden om voor deze doelgroep online interessant te zijn? Het antwoord: onze doelgroep wil verdieping in het vak, interactie met vakgenoten en met eigen ogen zien wat een baan inhoudt. En zo was het concept ‘Wervende webinars’ geboren.

Live & interactief

De kijker komt in deze webinars in 1 uur tijd alles te weten over het bedrijf en de functie. Collega’s uit het vak (monteurs, engineers, teamleiders, trainees en opleidingscoördinatoren) presenteren samen met recruiters het webinar. Filmpjes en sprekers wisselen elkaar af met bij elk onderdeel live polls. De collega’s delen vol trots over de inhoud van hun werk en projecten, beantwoorden vragen en lichten de arbeidsvoorwaarden toe.

Het hoogtepunt is steevast een live schakeling met de werkplaats.

Het hoogtepunt is een live schakeling met de belangrijkste plek voor een technicus, de werkplaats. Een uitleg door een monteur over zijn bus en gereedschap of een rondleiding in het opleidingscentrum waarbij alle vragen beantwoord worden. Er is een verbinding van techneut tot techneut, live vanaf de werkplek!

Marketing

Promotie voor de webinars van Alliander gaat via het netwerk en social media. Met doelgroepgerichte socialmediacampagnes worden technici benaderd die zich online eenvoudig aanmelden. Daarna ontvangt de deelnemer een persoonlijke bevestigingsmail, enkele dagen voor het webinar een teaser en na afloop een bedankmail met alle Q&A’s en informatie over de instroommogelijkheden.

Wat was de impact van de case?

De campagnes van Alliander rondom de webinars hebben een enorm bereik gehad. 895.000 mensen zagen de advertenties en er waren bijna 4 miljoen weergaven met dan 25.000 interacties. Naast de 550 aanmeldingen zijn er nog eens 66 directe sollicitaties ontvangen!

Nieuwe collega’s

In korte tijd zijn webinars hét wervingsinstrument voor recruitment geworden. In één jaar hebben meer dan 2.000 deelnemers aan 1 van de 10 webinars deelgenomen. Vooraf was gerekend op 50 deelnemers per webinar, dit is een veelvoud. Gemiddeld kijkt 90% van de deelnemers een webinar af. Tot dusver heeft dit geresulteerd in 24 aangenomen technici voor zeer lastige vacatures!

Tot dusver heeft dit geresulteerd in 24 aangenomen technici voor zeer lastige vacatures!

De uitzendingen zijn live, maar worden ook veel teruggekeken. Ter illustratie: voor het webinar van het jongerenprogramma waren 55 aanmeldingen. Na afloop is deze gedeeld met docenten en decanen van (v)mbo-scholen waardoor de uitzending uiteindelijk 769 keer is bekeken. En zo zijn 6 jonge technici aangenomen in het opleidingsprogramma.

Kostenbesparing

In plaats van tientallen koffiegesprekken, bezoeken aan beurzen en scholen komt Alliander via de webinars met grotere groepen in één keer, maar wel persoonlijk in contact. Resultaat is een verlaging van de cost per hire.

Trots

Een niet te onderschatten neveneffect is de trots van collega’s. Collega’s van verschillende onderdelen werken samen aan hetzelfde doel. Een reactie vanuit de directie: Echt heel cool dit! Mooi hoe deze tijd ons stimuleert om nieuwe wegen te verkennen!

alliander webinars wat leverde het op

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De webinars van Alliander worden zeer positief ontvangen door kandidaten. Dit past bij de werkgeversbelofte dat er ‘ruimte is voor ieders energie’ en dat de kandidaat centraal staat. Persoonlijk, laagdrempelig en vernieuwend staan centraal in de visie op recruitment.

Persoonlijk, laagdrempelig en vernieuwend staan centraal in de visie op recruitment.

Deelnemers ervaren de webinars als een laagdrempelige manier om kennis te maken met het bedrijf en de functie. Een deelnemer kan onafhankelijk van locatie inloggen op een device en tijdstip naar voorkeur en in gesprek of meekijken. Feedback van een trainee: ‘het was fijn om direct vragen te kunnen stellen aan de trainees en de sfeer te proeven’ of de reactie van een monteur: ‘het webinar gaf mij een goed beeld van de werkplek en de arbeidsvoorwaarden waardoor ik contact heb opgenomen met de recruiter.’

Er is geen werkgever die webinars met deze omvang en op deze wijze succesvol inzet.

De aanpak is onderscheidend en een voorbeeld voor het vak. Er is geen andere werkgever die met deze omvang en op deze wijze webinars succesvol inzet. Alleen met de inzet van webinars kunnen de wervingsresultaten worden bereikt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander

  • De inhoudelijke vakspecialisten
    Ninette Marks, Marc Swartsenburg, Mehmet Uzmay, Edwin Kingma, Leo Stens, Geoffrey Krol, Eelco Stelleman, Gert Ruitenschild, Martijn Snijders, Amirsalar Ebad, Alwin van Kolthoorn, Mats Idema, Rosan Schotpoort, Jaap Schouten, Manon Schenkels, Eter Keijzer, Suzanne van Gelder, Lars Ebbering, Sander Rietveld.
  • De presenterende recruiters
    Danijel Miletic, Jade de Ruwe, Wouter de Jong, Linsey Sterk, Sandor Lokenberg, Jeroen de Weerd, Evelien Dijksma, Godelief Wosten, Annalyn Brugman, Gerben van Dalen.
  • Het enthousiaste AMC-team
    Renée Gosschalk, Dian Hoes, Mirjam Boersma, Simone Bouwmeister, Gino van de Hoven, Marnix de Groot.

MrWork

  • Ruud van der Wel, Roxanne Pieterse, Mees van Velzen.

WBNRS.nl
Martijn Hemminga

alliander webinars sfeerimpressie

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Wervings- en imagocampagne Kinderopvang Dankzij Jou (inzending Kinderopvang werkt!)

Omschrijving van de case

Arbeidsmarktvraagstuk: dreigend personeelstekort kinderopvang

Najaar 2019: Als we niets doen ontstaat er de komende jaren een tekort van ruim 8.000 medewerkers in kinderopvang: een groot probleem voor kinderopvangorganisaties, kinderen en ouders.

Uitdaging:

Bedenk een imago- en wervingscampagne die nieuwe mensen werft voor de kinderopvang, de beroepstrots van bestaande medewerkers laat groeien én het betekenisvolle werk van de kinderopvang voor de ontwikkeling van kinderen laat zien.

Doelgroepen en doel

  • Scholieren: kiezen voor een opleiding richting kinderopvang
  • Studenten: gaan naast hun studie al werken in de kinderopvang
  • Herintreders: kiezen opnieuw voor werken in kinderopvang
  • Zij-instromers: maken, als ze een match zijn, de keuze om naar kinderopvang over te stappen
  • Huidige medewerkers: zijn trots op hun betekenisvolle werk en dragen dit ook naar anderen uit

Concept:

  • We geven een andere lading aan het woord ‘opvang’
  • We laten het betekenisvolle werk zien en werken hiermee aan een beter imago van kinderopvang
  • We vergroten de beroepstrots – dankzij jou.

Zoveel meer dan opvang alleen

Kinderopvang is goed voor de ontwikkeling van kinderen. En zoveel meer dan opvang alleen. Kinderopvang is dé plek met een hart voor kinderen, oor voor hun verhalen en oog voor hun mogelijkheden. Kinderen vangen hier zelf ook enorm veel op: nieuwe woorden, interesse voor sport, hoe ze zelf een probleem kunnen oplossen en hoe ze kunnen samenwerken. Dankzij de pedagogisch medewerkers.

‘Liv vangt op hoe ze zichzelf blijft’; ‘Jip vangt zijn interesse in techniek op.’

‘Liv vangt op hoe ze zichzelf blijft’; ‘Jip vangt zijn interesse in techniek op’. Vanuit het concept zijn herkenbare campagnemiddelen ontwikkeld zoals posters, banners en (corona)bedankkaarten en video’s. Deze zijn in een promotieportaal beschikbaar voor alle organisaties. Geïnteresseerden kunnen een test doen om te kijken of kinderopvang bij hen past. En op de website kan je ook direct naar de vacaturezoeker, waar je alle vacatures bij kinderopvanglocaties in heel Nederland vindt.

Wat was de impact van de case?

De impact: het is gelukt! Ruim 31 miljoen keer is de online campagne getoond aan de verschillende wervingsdoelgroepen (scholieren, studenten, herintreders en zij-instromers). We kregen een half miljoen unieke websitebezoekers binnen een jaar na lancering van de nieuwe website. De vacaturezoeker is meer dan 27.000 keer gebruikt, de test om te kijken of werken in kinderopvang bij je past is 28.000 keer gedaan en de 8 campagnevideo’s zijn 300.000 keer bekeken. Met resultaat: De kinderopvangbranche is het afgelopen jaar 6.000 pedagogisch medewerkers rijker geworden! Het aantal werknemers is namelijk gestegen naar 108.000.

‘Kinderopvang heeft een heel belangrijke plek in onze maatschappij. Voor kinderen én ouders’. Dit zegt voormalig staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) bij aftrap van de campagne in een videoboodschap. De campagne in combinatie met actuele onderzoeken over personeelstekorten in kinderopvang haalt meerdere malen de landelijke media. Van Trouw en Radio 1 tot Vrij Nederland, de Telegraaf en Hart van Nederland.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het woord opvang een nieuwe betekenis geven. Daar was kinderopvang al heel lang mee bezig. En met dit concept is dat gelukt! Het campagneconcept is sterk en wendbaar en draagt bij aan drie doelen: werving, behoud en een beter imago. Naast de combinatie van online en offline zichtbaarheid is het bewijs dat de campagne echt heeft bijgedragen aan werving.

Het afgelopen jaar is duidelijk gebleken dat kinderopvang onmisbaar is.

Er zijn sinds de start van de campagne 6000 mensen in kinderopvang gaan werken. En kinderopvangmedewerkers zijn weer trots op hun vak! Kinderopvang kreeg positieve aandacht en waardering in de media. Het afgelopen jaar is duidelijk gebleken dat kinderopvang onmisbaar is. Zowel minister-president Rutte als staatssecretaris Bas van ‘t Wout benadrukten dat meerdere keren. Nederland vangt de maatschappelijke waarde van kinderopvang op, dankzij deze campagne!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Projectleider: Davina Koudijs, kinderopvang werkt!
  • Senior communicatieadviseur: Miriam de Kort, Kinderopvang werkt!

  • Platform Kinderopvang werkt!:
    – Brancheorganisatie Kinderopvang
    – Branchevereninging Maatschappelijke Kinderopvang
    – FNV Zorg & Welzijn
    – CNV Zorg & Welzijn

  • Bureau Goals

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

Hoe NS developers werft met een ‘kijkje achter de code’ (inzending NS)

Omschrijving van de case

Dagelijks werken ruim 1.400 IT-collega’s van NS aan uitdagende projecten. Want IT is overal binnen NS: van de poortjes en informatieborden op het station, in de treinen zelf, tot in de NS-app. Slimme developers zijn daarom hard nodig. Om op te vallen tussen alle IT-wervingscampagnes laten we met deze campagne in vernieuwde animatiestijl beeldend zien dat je bij NS werkt aan uitdagende IT-projecten en daarmee tastbare impact hebt op de maatschappij. Het doel van de campagne is dat de developersdoelgroep NS als werkgever overweegt, werkenbijns.nl bezoekt en/of een vacature-alert aanmaakt.

De projecten ’NS-app’ en ‘Graffiti-AI’ worden in de campagne uitgelicht.

De campagne is in lijn met het overkoepelend employer branding-concept ‘De reis van morgen begint bij jou’. Met de boodschap ‘Maak impact met jouw code’ hebben we twee versies gerealiseerd die een beeld geven van de grote, impactvolle projecten waar je als developer aan meewerkt. De projecten ’NS-app’ en ‘Graffiti-AI’ worden in de campagne uitgelicht. De verdiepingsslag van de campagne is gebaseerd op de resultaten uit het interne EVP-onderzoek, aangevuld met inzichten uit deepdive-onderzoeken.

Inmiddels drie flights plaatsgevonden 

Op de landingspagina van de campagne vinden geïnteresseerde developers meer informatie over projecten waar je bij NS aan werkt. Ook zijn er verhalen en video’s te vinden van IT-collega’s. Daar vertellen we je dat je als developer bij NS veel ruimte en vrijheid krijgt om zelf invulling te geven aan je functie, je kunt ontwikkelen tot expert en dat je samenwerkt met leuke collega’s. Uit de eerder genoemde onderzoeken weten we dat dit belangrijke aspecten zijn voor het werkplezier van developers.

Via ‘hyperlokale targetting’ en ‘custom audiences’ hebben we direct de doelgroep bereikt.

Inmiddels hebben er drie flights plaatsgevonden waarin we alle openstaande developer-vacatures op plekken vertonen waar developers online te vinden zijn. Ook stonden twee versies van online video’s en banners op relevante websites en verschillende social media kanalen. We hebben hierbij gebruik gemaakt van ‘hyperlokale targetting’ en ‘custom audiences’, waarbij we heel direct de developersdoelgroep hebben bereikt.

Wat was de impact van de case?

Inmiddels hebben we drie flights ingezet waarbij we zichtbaar waren op verschillende social mediakanalen met animatievideo’s en online display-advertenties, waarbij uiteraard specifiek de developers-doelgroep voor NS is getarget.

Tijdens de tweede flight was er 14% meer verkeer dan voor die periode.

Het eerste onderzoek door Metrixlab laat overall een goede performance zien onder een brede IT doelgroep. Doordat het onderwerp goed aansluit bij de doelgroep is de relevantie hoog en hebben de creaties potentie om interesse in NS als werkgever te wekken en de sollicitatie intentie te stimuleren. Daarnaast worden de creaties leuk gevonden, zijn ze begrijpelijk, geloofwaardig en in staat op te vallen. Bij de online video’s kwam naar voren dat de merkherkenbaarheid beter kan door eerder in de video branding toe te voegen. We hebben de middelen dan ook in de derde flight daarop geoptimaliseerd en verder uitgebreid.

Het positieve effect vertaalt zich door naar de website. Tijdens de tweede flight was er 14% meer verkeer dan voor die periode. Hoog in de funnel doet de campagne het goed, we zijn goed zichtbaar en er wordt goed doorgeklikt naar de website. Dit betekent dat de awareness dat NS developers zoekt zal doordruppelen en dat het zich uiteindelijk zal doorvertalen naar meer organisch verkeer en meer sollicitanten. De derde flight is net afgerond. De resultaten zijn op dit moment nog niet bekend. We verwachten dat het aantal sollicitaties en het aanmaken van een vacaturealert significant toegenomen is.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als onderdeel van een groter plan van aanpak om 180 IT-talenten aan te nemen, hebben we voor het eerst een campagne ontwikkeld specifiek gericht op deze doelgroep. Uit onderzoek blijkt dat de developers-campagne ‘Maak impact met jouw code’ goed aansluit bij de doelgroep, waardoor de relevantie hoog is. Ook blijkt dat de creaties potentie hebben om de interesse in NS als werkgever te wekken en de sollicitatie-intentie te stimuleren.

ns developers campagne Met de wervingscampagne ‘Maak impact met jouw code’ geven we developers een beeld van grote, impactvolle projecten waar je bij NS aan kunt werken. Lees de hele case van NS die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2021.

Juist door de campagne op te bouwen rondom de verschillende projecten waar je als developer bij NS aan meewerkt, wordt het innovatieve karakter en de maatschappelijke impact die je maakt nog meer benadrukt. Deze campagne is erin geslaagd de developers-doelgroep te laten zien dat je bij NS werkt aan impactvolle projecten en dat NS je diverse mogelijkheden, kansen en vrijheden biedt. Je werkt samen met collega’s aan de reis van morgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Mascha van der Heijden – Directeur Recruitment & Leren
  • Esther Miedema – Communicatieadviseur Employer Branding
  • Alex Groenendijk – Online marketeer a.i.
  • Lilian Vrolijk – Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie specialist
  • Floris van de Weg – Business director Code d’azur

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award. Stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Dit menselijke werkgeversmerk toont de ware identiteit van grote corporate (inzending Kaliber Interactive & NN Group)

Omschrijving van de case

De uitdaging

NN Group is een relatief jong merk, ontstaan uit fusies en afsplitsingen. Het is het moedermerk van diverse financiële dienstverleners, verspreid over 20 landen. Deze versnippering zorgde voor een onduidelijke identiteit van het werkgeversmerk. Daar moest verandering in komen. Met een EVP dat wereldwijd consistent en lokaal relevant is.

De menselijke kracht van het werkgeversmerk

Je verwacht het misschien niet van een grote multinational, maar NN Group is een heel menselijke organisatie. Vanwege deze ogenschijnlijke contradictie besloten we dit menselijke karakter te omarmen als onderscheidend vermogen. De EVP bestaat uit 5 communicatiepijlers: de bouwstenen voor een solide werkgeversmerk, in lijn met de overkoepelende merkbelofte ‘You matter’.

Zo kreeg het werkgeversmerk een gezicht

NN snapt dat je meer bent dan alleen collega. Vaardigheden en competenties ontwikkel je niet alleen op werk. Je hebt verschillende rollen in het leven en overal neem je wat van mee. Dat maakt ons allemaal anders. NN omarmt de persoonlijke eigenschappen, perspectieven en talenten die jou, jou maken. Juist doordat mensen verschillen, vullen ze elkaar aan. Dit universele, menselijke inzicht vormt de basis van het werkgeversverhaal waarmee de EVP tot uiting komt.

NN omarmt de persoonlijke eigenschappen, perspectieven en talenten die jou, jou maken.

En wie kunnen dat verhaal beter vertellen dan de mensen van NN zelf? Zij zijn tenslotte NN. Hun verhalen geven het werkgeversmerk een gezicht en brengen het tot leven.

Een werkgeversmerk van wereldformaat

Om een sterk werkgeversmerk neer te zetten én er talent mee aan te trekken, zijn veel contactmomenten nodig met potentiële kandidaten. Passend bij de candidate journey, is het verhaal inspirerend in de touch-fase, verdiepend in de tell-fase en overtuigend in de sell-fase. De middelen zijn gebundeld in een lookbook waarmee alle landen een campagne kunnen uitrollen. NN Nederland bijt het spits af om de EVP te laden, de eerste resultaten zijn veelbelovend.

Wat was de impact van de case?

Met 15.000 collega’s in 20 landen is NN Group een verdeelde organisatie. De EVP komt voort uit vele interviews, workshops, paneldiscussies en presentaties van en met NN-collega’s wereldwijd; van Nederland en België tot Roemenië, Hongarije, Polen en Spanje. Ook is het werk in elke fase van het proces getoetst met het internationale netwerk. Met als resultaat een verhaal dat in alle lagen en landen van de organisatie gevoeld en gedragen wordt én volledig in lijn is met de corporate merkbelofte ‘You matter‘.

Het lookbook biedt een scala aan middelen om makkelijk zelf mee aan de slag te gaan.

Het lookbook biedt een scala aan middelen en mogelijkheden om gemakkelijk zelf mee aan de slag te gaan. Budgetten verschillen van land tot land, dus het ene land neemt middelen één-op-één over en het andere land benut de handvatten en adviezen om zelf middelen te produceren, in lijn met het verhaal.

In Nederland toont de eerste campagne al mooie resultaten. Engagement met het werkgeversmerk is met 150% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Retargeting van doelgroepen met relevante content en vacatures zorgt een ruime verdubbeling in terugkerend verkeer naar het carrièreplatform én een forse stijging in het aantal sollicitaties.

Engagement met het werkgeversmerk is met 150% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De campagne draagt niet alleen bij aan zichtbaarheid en daarmee de positionering van het werkgeversmerk, maar ook al aan het vervullen van vacatures. Na Nederland volgen uiteraard nog meer landen. Zo onderscheidt NN Group zich stap voor stap als meest menselijke werkgever op de internationale arbeidsmarkt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een opvallende case. In de eerste plaats omdat we de diversiteit, verscheidenheid en eigenheid van NN-collega’s vieren. De mens staat centraal en dat voel je aan alles. In de tweede plaats staat deze menselijke, warme en persoonlijke communicatie haaks op het verwachtingspatroon bij een grijze, saaie, stijve corporate.

Deze menselijke en warme communicatie staat haaks op wat je verwacht bij een saaie, stijve corporate.

Het is een realistisch en herkenbaar verhaal. Arbeidsmarktcommunicatie gaat over mensen, maar toch presenteren bedrijven zich vaak inside-out, met de bedrijfsvisie en producten en diensten in de etalage. Het verfrissende van deze case is dat het andersom is. Zo creëer je een verhaal waar mensen zich mee kunnen identificeren.

Het werk is tot stand gekomen in samenwerking met de gehele organisatie. Dit zorgde niet alleen voor internationaal draagvlak, maar ook voor maximale consistentie in communicatie wereldwijd en tegelijkertijd lokale relevantie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Team NN Group:

  • Bjorn Luiters – Employer Brand specialist Global
  • Miranda de Mooij – Employer Brand specialist Nederland
  • Noortje Schravesande – Recruitment Marketeer
  • Charlotte Trommelen – Recruitment Marketeer
  • Remco Barbier – Head of Branding

Team Kaliber:

  • Ronald van Schaik- Strateeg
  • Céline van de Sande- Strateeg
  • Jurgen van Kralingen – UX Director
  • Hugo van de Hoef – Creative Director
  • Sarieke Brinkhuis – Copy writer
  • Gert-Jan Noordanus – Client Service Manager
  • Suzanne Visser – Interactive Producer
  • Michiel Koorstra – Designer
  • Maarten Gentenaar – Designer
  • Maria Barmentlo – Designer

Team MrWork:

  • Ruud van der Wel – Team Lead Customer Succes
  • Emiel Berghout – Online Marketeer

Zcene – Video productie
Milan Vermeulen – Fotografie

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.