Waar je ook kijkt op de arbeidsmarkt, het is tegenwoordig optimisme wat de klok slaat. Of het nu gaat om het CBS dat een groeiend aantal vacatures meldt, de inkoopmanagers-index die steeds weer nieuwe recordhoogtes kent, of de absolute recordaantallen vacatures in Jobfeed; het is moeilijk signalen te vinden die niet op groen staan. Ook de vacature-indicator, een maat die aangeeft hoe ondernemers denken dat de vacatures zich ontwikkelen, is zéér positief.
Met 0,72 overstijgt het optimisme het niveau van vlak voor de coronacrisis. Het niveau is inmiddels vergelijkbaar met de situatie van augustus 2018, en lijkt in dit tempo binnen enkele maanden of zelfs weken op een nieuwe recordstand uit te komen. Met name ondernemers in de industrie blijken zeer positief over de verwachte vacatureontwikkeling.
‘Je ziet nu heel veel werkgevers allemaal tegelijk uit de startblokken komen.’
Ook arbeidsmarktdeskundige Rob Witjes van het UWV ziet dat het inmiddels weer net zo druk is op de vacaturemarkt als voor corona. ‘We zitten nu op het niveau van voor de crisis’, zei hij recent. ‘Normaal zie je het aantal openstaande vacatures geleidelijk toenemen, nu zie je dat heel veel werkgevers allemaal tegelijkertijd uit de startblokken komen. Verschillende branches zijn langere tijd op slot geweest en mogen nu weer open. Dat zorgt voor een enorme boost aan vacatures.’
Over de grens
Over de grens is het al niet heel veel anders. In Australië behaalde het aantal vacatures niveaus die sinds 2008 niet meer waren voortgekomen. In België ondervindt nu al 83 procent van de werkgevers moeite om vacatures te vervullen. En ook in Engeland verschenen diverse rapporten die wijzen op een recordkrapte. Zo zijn werkgevers in 8 jaar niet zo optimistisch geweest, meldt een recent CIPD/Adecco Labour Market Outlook-rapport.
86% van de werkgevers is van plan méér mensen aan te nemen, ondanks (of: dankzij) verregaande automatisering.
Volgens onderzoek van Manpower, dat recent verscheen aan de vooravond van de World Economic Forum Jobs Reset Summit, heeft 69% van de werkgevers wereldwijd momenteel moeite om personeel te vinden met de juiste mix van technische skills en menselijke sterktes. Dit is het hoogste aantal sinds 15 jaar. Volgens het onderzoek, uitgevoerd in 43 landen, is 86% van de werkgevers van plan nog eens méér mensen aan te gaan nemen, ondanks (of misschien juist wel: dankzij) verregaande automatisering.
De keerzijde: waar zijn de kandidaten?
Er is natuurlijk ook een keerzijde aan al die gunstige banencijfers. Voor recruiters wordt het steeds moeilijker die vacatures te vullen met geschikte kandidaten. Zo is er het verhaal van een uitzendbureau in het Amerikaanse Michigan, dat elke week 20 tot 30 sollicitatiegesprekken plant, maar daar tegenwoordig een no-show van 90 procent op haalt. In Australië meldt bijna de helft van alle werkgevers tegenwoordig een gebrek aan (geschikte) kandidaten. Ook in Nederland rukt de schaarste op. Een Zeeuwse schoenenketen zei laatst normaal ’30 tot 40 reacties op een vacature te krijgen. Nu maar eentje. Het lijkt alsof de personeelsvijver is leeggevist.’
‘Actie en creativiteit van alle partijen op de arbeidsmarkt zijn nu nodig.’
‘Iedereen krijgt last van het personeelstekort’, schreef hoogleraar Ton Wilthagen dan ook gisteren nog in het FD. ‘Tegenover elke 100 werklozen staan nu 73 vacatures. In het vierde kwartaal 2020 waren dat er 57.’ Gemeentes, zwembaden, festivalorganisatoren, evenementen en tal van horeca moesten al de ambities terugschroeven vanwege personeelstekorten. En die krapte groeit alleen maar, door te weinig instroom en actieve werkzoekenden, en te veel uitstroom en onbenut arbeidspotentieel. ‘Actie en creativiteit van alle partijen op de arbeidsmarkt zijn daarom nu nodig’, aldus Wilthagen. Oftewel: werk aan de winkel!
Lees ook
- Alle Feel Good Fridays
- Staat ons een nieuwe tsunami aan vacatures te wachten?
- Zorgt de schaarste nu eindelijk voor nieuwe benadering van de arbeidsmarkt?
Meer weten?
Meer weten over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en waar krapte optreedt? Wil je het beste inzicht hebben in jouw doelgroep, zodat je sneller en efficiënter de juiste kandidaat kunt vinden? Maak dan nu gebruik van de zomeractie van het DoelgroepenDashboard. Je krijgt tot maximaal 7 maanden gratis toegang. Hoe eerder je start, hoe langer je kunt profiteren. De actie geldt tot en met 31 juli 2021.