Afgelopen week heb ik het webinar gevolgd van Katelyn Amidon, Recruiting Manager Early Talent Programs bij Lyft. Voor wie Lyft niet kent: het is de grootste concurrent van Uber in de VS. Ik geef meteen toe: het was een echt Amerikaans webinar met typisch Amerikaanse problemen en oplossingen, die wij in Nederland minder hebben. Toch zijn er een aantal lessen voor campusrecruitment die ook in Nederland van toepassing zijn, omdat ze bijvoorbeeld ook deels overeenkomen met de lessen die de Nederlandse overheid heeft geleerd met het digitale Rijkstrainee-plaza. Welke zijn dat?
Les 1: Het hele land ligt aan je voeten
Stap je over op digitale campusrecruitment, in plaats van dat je studenten vraagt naar jóú toe te komen, dan zul je zien dat je meteen je vijver vergroot. Dit probleem is in Amerika natuurlijk groter dan in Nederland. Maar ook de Nederlandse rijksoverheid heeft er ervaring mee. Hoewel ze ook voorheen altijd alle universiteiten benaderden, merkten ze dat door een digitale versie van Rijkstraineeplaza te maken het aantal bezoekers uit Groningen, Enschede en Maastricht sterk toenam.
Les 2: Vergroot je diversiteit; help kandidaten
Wat ik een hele mooie case vond van Lyft was dat ze een serie van vijf webinars hebben gedaan over typische topics voor starters, zoals hoe schrijf je een cv?, en: hoe voer je een gesprek met een hiring manager? Vanuit deze webinars, in feite een heel goedkoop experiment, haalden ze 9 hires uit minderheidsgroepen, de groepen die ze normaal alleen met veel moeite kunnen bereiken maar die o zo belangrijk zijn voor een consumentenproduct als Lyft (om niet per ongeluk dingen te vergeten bij je product te bouwen).
Als je je diversiteit wil vergroten zijn webinars over allerlei sollicitatietopics een heel goede strategie.
De beste score hiervoor ooit van Lyft op een fysiek event, zelf op wat ze in Amerika HBC’s noemen (historically black colleges) was 7 hires tegen een veelvoud van de kosten. Als je je diversiteit wil vergroten en tevens heel goedkoop goede hires wil halen zijn webinars over allerlei topics rondom solliciteren dus een heel goede strategie.
Les 3: Data is alles
Misschien klinkt het aanvankelijk wat saai, maar Lyft gaf op twee mooie manieren aan dat data essentieel zijn voor succes op het gebied van campusrecruitment. De eerste is: bij het benaderen van de studenten. Zeker omdat je hen nu naar jouw digitale event toe moet trekken, moet je met je inspanningen verschillende scholen bereiken – en dus echt datagedreven adverteren om iedereen te bereiken.
Lyft gaf op twee mooie manieren aan dat data essentieel zijn voor succes op het gebied van campusrecruitment.
De tweede heeft betrekking op: de data van je sollicitatieproces. Misschien moet je wel je proces herzien door precies te analyseren wáár mensen uitvallen en waarom. Ook is het erg belangrijk om de vinger aan de pols te houden als je wel weer fysieke events gaat doen of je mensen die je initieel fysiek ontmoet misschien niet bevoordeeld zijn ten opzichte van mensen met wie je initieel digitaal kennismaakt.
De toekomst van campusrecruitment
Met andere woorden: in Amerika heeft de coronapandemie campusrecruitment definitief veranderd. Maar er is weinig reden om te denken dat dit in Nederland anders is. De digitale tools waarmee we hebben leren werken, zullen nooit meer verdwijnen. De toekomst van campusrecruitment is dan ook hybride, of misschien wel: geheel digitaal.
Next generation recruitment
Op 26 oktober vindt Digitaal-Werven plaats. Dit jaar heeft het evenement ‘next generation recruitment’ als thema. Tijdens deze dag wordt uitgebreid ingegaan op alle ontwikkelingen van de nieuwe generaties en hoe je hen kunt werven. Het is uiteraard een hybride event, dus je mag zelf bepalen of je fysiek of digitaal erbij wilt zijn.
Over de auteur
Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken.