3 lessen over hoe corona campusrecruitment voorgoed heeft veranderd

Afgelopen week heb ik het webinar gevolgd van Katelyn Amidon, Recruiting Manager Early Talent Programs bij Lyft. Voor wie Lyft niet kent: het is de grootste concurrent van Uber in de VS. Ik geef meteen toe: het was een echt Amerikaans webinar met typisch Amerikaanse problemen en oplossingen, die wij in Nederland minder hebben. Toch zijn er een aantal lessen voor campusrecruitment die ook in Nederland van toepassing zijn, omdat ze bijvoorbeeld ook deels overeenkomen met de lessen die de Nederlandse overheid heeft geleerd met het digitale Rijkstrainee-plaza. Welke zijn dat?

Les 1: Het hele land ligt aan je voeten

Stap je over op digitale campusrecruitment, in plaats van dat je studenten vraagt naar jóú toe te komen, dan zul je zien dat je meteen je vijver vergroot. Dit probleem is in Amerika natuurlijk groter dan in Nederland. Maar ook de Nederlandse rijksoverheid heeft er ervaring mee. Hoewel ze ook voorheen altijd alle universiteiten benaderden, merkten ze dat door een digitale versie van Rijkstraineeplaza te maken het aantal bezoekers uit Groningen, Enschede en Maastricht sterk toenam.

Les 2: Vergroot je diversiteit; help kandidaten

Wat ik een hele mooie case vond van Lyft was dat ze een serie van vijf webinars hebben gedaan over typische topics voor starters, zoals hoe schrijf je een cv?, en: hoe voer je een gesprek met een hiring manager? Vanuit deze webinars, in feite een heel goedkoop experiment, haalden ze 9 hires uit minderheidsgroepen, de groepen die ze normaal alleen met veel moeite kunnen bereiken maar die o zo belangrijk zijn voor een consumentenproduct als Lyft (om niet per ongeluk dingen te vergeten bij je product te bouwen).

Als je je diversiteit wil vergroten zijn webinars over allerlei sollicitatietopics een heel goede strategie.

De beste score hiervoor ooit van Lyft op een fysiek event, zelf op wat ze in Amerika HBC’s noemen (historically black colleges) was 7 hires tegen een veelvoud van de kosten. Als je je diversiteit wil vergroten en tevens heel goedkoop goede hires wil halen zijn webinars over allerlei topics rondom solliciteren dus een heel goede strategie.

Les 3: Data is alles

Misschien klinkt het aanvankelijk wat saai, maar Lyft gaf op twee mooie manieren aan dat data essentieel zijn voor succes op het gebied van campusrecruitment. De eerste is: bij het benaderen van de studenten. Zeker omdat je hen nu naar jouw digitale event toe moet trekken, moet je met je inspanningen verschillende scholen bereiken – en dus echt datagedreven adverteren om iedereen te bereiken.

Lyft gaf op twee mooie manieren aan dat data essentieel zijn voor succes op het gebied van campusrecruitment.

De tweede heeft betrekking op: de data van je sollicitatieproces. Misschien moet je wel je proces herzien door precies te analyseren wáár mensen uitvallen en waarom. Ook is het erg belangrijk om de vinger aan de pols te houden als je wel weer fysieke events gaat doen of je mensen die je initieel fysiek ontmoet misschien niet bevoordeeld zijn ten opzichte van mensen met wie je initieel digitaal kennismaakt.

De toekomst van campusrecruitment

Met andere woorden: in Amerika heeft de coronapandemie campusrecruitment definitief veranderd. Maar er is weinig reden om te denken dat dit in Nederland anders is. De digitale tools waarmee we hebben leren werken, zullen nooit meer verdwijnen. De toekomst van campusrecruitment is dan ook hybride, of misschien wel: geheel digitaal.

Next generation recruitment

Op 26 oktober vindt Digitaal-Werven plaats. Dit jaar heeft het evenement ‘next generation recruitment’ als thema. Tijdens deze dag wordt uitgebreid ingegaan op alle ontwikkelingen van de nieuwe generaties en hoe je hen kunt werven. Het is uiteraard een hybride event, dus je mag zelf bepalen of je fysiek of digitaal erbij wilt zijn.

Over de auteur

Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken.

Lees ook

Dit zijn de 10 geboden voor aanstormend spreektalent

Nu we weer langzaam denken aan fysieke evenementen, waarbij we ook vakgenoten in levenden lijve mogen ontmoeten, speelt ook een andere vraag meteen op: wie zouden we daar graag hóren? Naar wiens verhaal zijn we na anderhalf jaar corona het meest benieuwd? Welk spreektalent heeft in die tijd een vernieuwende kijk op werving en selectie ontwikkeld en durft het aan om op een podium te stappen om daarover te vertellen?

Wie durft het aan om op een podium te vertellen over zijn of haar recruitmentvisie?

Na anderhalf jaar zonder fysieke recruitment-podia is die vraag zéér actueel. Daarom organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 23 september Het event voor aanstormend spreektalent. Voor iedereen die het nog op zijn bucketlist heeft staan om ooit voor een groep te spreken. Of voor iedereen die wel eens op een event komt en dan denkt: dit kan ik beter. Hoe je dat dan doet? Daarvoor steken we eerst ons licht op bij de moeder van alle talentvolle sprekers: de TEDx-conferenties. Wat kunnen we daarvan leren?

#1. Vertel het verhaal van je leven

TED-talks zijn niet zomaar praatjes, ze zijn bedoeld om het publiek totaal anders te laten denken over een bepaald onderwerp. Sprekers willen inspireren, en slagen er vaak in een verhaal te vertellen dat beter blijft hangen dan de meeste andere presentaties die we meemaken. Hoe komt dat? Dat heeft veel te maken met de ’10 geboden’, of TED-commandments, zoals ze wel worden genoemd. Waarvan de eerste misschien meteen de belangrijkste is: hou geen standaardpraatje, maar een grote droom of een verhaal met nieuwswaarde.

In het meest recente nummer van Onze Taal belicht Martijn Wackers (onderzoeker presentatietechniek aan de TU Delft) de 10 do’s en don’ts ook nog eens. Over het eerste gebod haalt hij de TED-talk van de Amerikaanse schrijver Joshua Foer aan. ‘Hij levert geen […] theoretische exercitie, maar een persoonlijk verhaal. […] Daarin maak je de klassieke reis mee van de held die zich voor een schier onmogelijke taak gesteld ziet. Als hij die met vallen en opstaan toch met glans tot een goed einde brengt, ben je helemaal betrokken en sta je open voor de inzichten die hij intussen heeft opgedaan.’

#2. Laat jezelf zien

Een ander schoolvoorbeeld van een goede TED-talk die Wackers aanhaalt is de presentatie van Jamie Oliver, die in 2010 insloeg als een bom. De bekende chef-kok vertelde daarin meteen over hoe mensen sterven door het slechte voedsel dat ze eten. Hij greep met dat schokkende feit meteen zijn publiek bij de lurven. Waarna het direct overtuigend klonk toen hij vervolgde: ‘Ik ben er ten diepste van overtuigd dat voedsel thuis een essentiële plaats inneemt, en dat dit ons verbindt met het beste van het leven.’

De (voormalige) Nederlandse TEDx-ambassadeur Jim Stolze voegt daar nog aan toe: ‘Durf je kwetsbaar op te stellen. Spreek niet alleen over je successen maar ook over je mislukkingen. We willen weten wat jou drijft.’

#3. Vertel een verhaal

Wat maakt wereldberoemde verhalen als de ‘I have a dream’-speech van Martin Luther King en de publiekspresentatie van de iPhone door Steve Jobs zo memorabel? Presentatie-expert Duarte onthult de structuur die volgens haar ervoor zorgt dat het publiek geboeid blijft. Belangrijk daarbij: vertel verhalen, geen opsommingen van feiten. Dan blijft je publiek vanzelf geboeid, en kan het de informatie makkelijker verwerken.

#4. Maak het niet te moeilijk

Don’t try to dazzle intellectually’, zeggen ze in het Engels. Oftewel: Doe niet te moeilijk. Breng complexe zaken terug naar de essentie. Geef voorbeelden. Leg uit door middel van verhalen en wees specifiek. Zoals Wackers het uitlegt: ‘Laat jargon achterwege, geef liever twee goede voorbeelden dan veel verschillende, en koppel die het liefst aan iets wat het publiek al weet.’ Onderstaande video is een (tamelijk briljante) parodie, maar maakt het punt wel in één keer duidelijk:

#5. Voorkom een egotrip

Opscheppen is de snelste manier om de zaal te verliezen. Doe jezelf dus niet te belangrijk voor, zo luidt het vijfde gebod. ‘We zijn vaak allergisch voor snoeven’, zegt Wackers. Zijn advies: stel niet jezelf, maar je verhaal centraal. Opnieuw verwijzend naar de TED-talk van Joshua Foer: ‘Hij gebruikt zelfspot, en het feit dat hij kampioen werd, kwam heel bescheiden en logisch voort uit zijn verhaal. En hij plugt zijn bestseller ook niet commercieel in zijn presentatie.’

‘We zijn vaak allergisch voor snoeven.’

Ook een goed voorbeeld is de bekende talk van Susan Cain, over The power of introverts:

#6. Je bent géén verkoper

Een belangrijke – en in de praktijk vaak heel lastige – tip voor veel sprekers: plug je bedrijf en producten niet. Doe ook niet aan fondsenwerving. ‘Haal het niet in je hoofd om een product aan te prijzen of de zaal om financiering te vragen’, stelt Stolze. ‘Alleen als we dit uitdrukkelijk aan je hebben gevraagd is het toegestaan om over je bedrijf te praten.’ Niet alleen omdat dit het publiek in de meeste gevallen irriteert, het werkt ook zelden. (Wat wél werkt? Dat legt Kyle MacDonald uit in onderstaande video:)

#7. Laat je publiek lachen

Een praatje zonder humor is als een ei zonder zout. Of een fiets zonder trappers. Of een recruiter zonder overtuigingskracht. Het kán, maar succesvol wordt het waarschijnlijk niet. Niet elk praatje hoeft een cabaretvoorstelling te worden, maar het is wel belangrijk verbinding met de zaal te zoeken ‘op een emotioneel niveau’, zoals Stolze het noemt. En een snufje humor kan daar zeker bij helpen.

#8. Lees niet voor

Presenteer zoveel mogelijk uit je hoofd. PowerPoint is geen openbare spiekbrief, maar alleen een middel om enkele (hooguit 5) illustraties te tonen. Dus: geen eindeloze slides met bulletpoints. Sterker nog, Jim Stolze haalt meestertrainer Remco Claassen aan, die zelf als stelregel hanteert: ‘Deel nooit het podium met iets dat meer licht geeft dan jijzelf.’

Wackers noemt daarnaast ook nog technieken als: stel retorische vragen, en gebruik anekdotes. ‘Door een anekdote zie je voor je wat er aan de hand is, en koppel je de gebeurtenissen eerder aan je eigen ervaringen, zo blijkt uit onderzoek.’

#9. Spreek niet langer dan nodig

Steel geen tijd van de sprekers na je. TED-talks duren niet voor niets slechts 6 tot 18 minuten. Die beperking dwingt je tot duidelijke keuzes over wat nou de essentie van je verhaal is. ‘Want korter is vaak beter’, zoals Wackers het stelt.

#10. Oefen. En oefen. En oefen

We schreven het ook al bij tip 8: leer je tekst niet uit je hoofd. Maar je moet het wel zo goed kennen ‘dat je de draad niet kwijtraakt en voldoende ontspannen kunt zijn’, aldus Wackers. De bereidheid om hard te werken aan je verhaal is de beste garantie voor een 8 of een 9. En ook belangrijk, zegt Wackers, die in juni promoveerde op onderzoek naar hoe je als spreker beter onthouden kunt worden: zorg voor een goed slot van je verhaal waarin je de lessen nog eens samenvat. ‘Als je bijvoorbeeld de drie kernpunten van je verhaal nog eens benoemt, dan neemt de kans toe dat mensen beter onthouden wat je hebt gezegd.’

Durf jíj het aan?

Heb jij altijd al willen spreken voor een groter publiek? Dan is dit jouw kans! Schrijf je snel in voor Het event voor aanstormend spreektalent en wie weet ga jij naar huis met de hoofdprijs: spreken als gastspreker bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie én op een event van Werf&.

Het event vindt plaats op 23 september van 14:00 uur tot 16:00. Als beginnend spreker krijg jij hier de mogelijkheid om over jouw favoriete onderwerp te spreken in het vakgebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Schrijf je nu dus snel in via het aanmeldformulier en krijg in elk geval een uitnodiging voor het trainingsevent op 9 september.

Spreektalent

Nog meer geheimen van goede sprekers

Lees ook

Ondanks schaarste blijft leeftijd groot hinderblok op arbeidsmarkt

De schaarste op de arbeidsmarkt neemt ongekende vormen aan. Recruiters klagen steen en been dat – vooral: gekwalificeerde – kandidaten zo moeilijk te vinden zijn. Toch is er een (grote) groep die nog steeds moeilijk aan een (nieuwe) baan komt: de 45-plusser. Weinig struikelblokken zo hoog op de arbeidsmarkt als leeftijd.

Slechts 15% van de vacaturehouders ziet ouderen als ‘een juiste fit met de bedrijfscultuur’.

In Meeting the Midcareer Moment, een recent onderzoek van non-profitorganisatie Generation, uitgevoerd in 7 landen, blijkt dat vacaturehouders massaal de voorkeur geven aan jongere kandidaten als ze de kans krijgen. Slechts 17% van de ondervraagde ruim 1.400 vacaturehouders noemt 45-plussers ‘application ready‘, 18% zegt dat ze relevante skills of ervaring hebben (tegenover 58% voor mensen tussen de 35 en 44 jaar), en slechts 15% ziet ze als ‘een juiste fit met de bedrijfscultuur’ (tegen 44% voor iedereen tussen de 35 en 44 en 41% voor de 18 tot 34-jarigen).

ageism

Leeftijd maskeren

Het rapport geeft ook de ervaringen weer van 3.800 werkzoekenden tussen de 45 en 60 jaar. Van hen zegt meer dan 70% dat hun leeftijd een ‘groot obstakel’ is in hun zoektocht. Dat sluit aan bij ander recent onderzoek, van WerkLabs en The Mom Project, waarin maar liefst 95% zegt dat ze te maken hebben gehad met leeftijdsdiscriminatie, en dat ze daarom wel eens hebben geprobeerd hun leeftijd te maskeren in het recruitmentproces.

‘De beeldvorming over ouderen beïnvloedt ook hoe je zelf ouder worden ervaart.’

Sarai Zwinnen, bron

Het is een vervelend fenomeen, schrijft bijvoorbeeld ook Sarai Zwinnen op KennisLand. ‘Door ageism worden we minder fijn oud en leven we korter’, concludeert ze na uitgebreid onderzoek. ‘Over ouderen en ouder worden wordt vaak negatief gepraat. Ze zijn afgeschreven, afhankelijk en een last. Die beeldvorming beïnvloedt niet alleen hoe anderen ouderen en ouder worden zien, maar ook hoe je zelf ouder worden ervaart. Als je keer op keer geconfronteerd wordt met het idee dat je niks betekenisvols meer te bieden hebt, bestaat het gevaar dat je dit zelf ook gaat geloven en ernaar gaat handelen. En dat is zonde, want zo missen we de kracht, wijsheid en ervaringen van ouderen in de samenleving.’

Liever geen ‘leeftijdsdiscriminatie’

Ze gebruikt liever de Engelse term ‘ageism dan leeftijdsdiscriminatie, omdat het ook gaat om stereotypering en vooroordelen op basis van iemands leeftijd. Volgens haar laat onderzoek zien dat ageism misschien zelfs wel vaker voorkomt dan seksisme en racisme. En dan is er ook nog bewijs te vinden voor een self-fulfilling prophecy; ouderen die geconfronteerd worden met stereotypes (zoals afhankelijkheid, aftakeling en incompetentie), zullen deze boodschap internaliseren en hun gedrag hierop aanpassen. Waardoor dus een min of meer vicieuze cirkel ontstaat.

‘De enthousiaste verhalen van werkgevers die ouderen aannemen zijn natuurlijk bemoedigend.’

En dat is des te meer opmerkelijk, omdat werkgevers die over hun vooroordelen heenstappen, al snel blijken te merken dat die aanvankelijke ideeën niet klopten. Zo zegt 87% van de ondervraagde werkgevers dat hun oudere hires minstens even goed presteren als hun jongere collega’s, en 90% ziet dat ouderen meer potentie hebben om ook op langere termijn aan de organisatie verbonden te blijven. ‘Die enthousiaste verhalen van werkgevers die ouderen aannemen zijn natuurlijk bemoedigend’, zegt Generation-CEO Mona Mourshed. ‘Maar het onderstreept tegelijkertijd hoe tragisch de arbeidsmarkt momenteel is.’

‘Het is niet het verstrijken van de tijd dat het moeilijk maakt om ouder te worden’, zei anti-ageism activist Ashton Applewhite al eens in een TED-talk. ‘Het is het vooroordeel dat we tegen ons toekomstige zelf hebben.’

Het best gepositioneerd

Mona Mourshed

HR-adviesbureau Mercer liet al in 2019 zien dat werkgevers die actief ouderen aanspreken het best gepositioneerd zijn voor de toekomst. Toch zijn er sindsdien nauwelijks signalen gekomen dat ageism is afgenomen. Ondanks alle aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en belonging zijn oudere werkzoekenden in werving en selectie nog steeds vaak het kind van de rekening. Er bestaat ook nog weinig HR-beleid om dit type discriminatie actief tegen te gaan, constateert WerkLabs.

‘Er bestaat nog weinig HR-beleid om dit type discriminatie actief tegen te gaan.’

En de coronapandemie heeft het probleem nog verergerd, zo blijkt: COVID-19 had een grotere negatieve impact op ouderen dan eerdere recessies. Generation raadt werkgevers dan ook aan om het potentieel van 45-plussers vaker te testen, in plaats van uit te gaan van impliciete veronderstellingen (en vooroordelen). Ook pleit Mourshed voor meer mogelijkheden tot demonstratie van vaardigheden in sollicitatieprocessen. Daarnaast adviseert ze organisaties om hun huidige recruitmentpraktijken tegen het licht te houden, en niet alleen naar nieuwe aannames te kijken, maar ook vaker naar mogelijke interne doorstroom van 45-plus-collega’s.

Meer over de waarde van ervaring?

Op donderdag 7 oktober vindt in Utrecht het congres plaats rondom (de tweede editie van) The Experience Award, een prijs die actieve 50-plussers in het zonnetje zet en de meerwaarde van oudere medewerkers benadrukt. Kandidaten nomineren is nog mogelijk. Ook veel van de webinars die de organisatie de afgelopen maand gaf zijn nog terug te luisteren.

Lees ook

Feel Good Friday: Wervingscampagnes ook steeds vaker letterlijk de lucht in

Het is een wervingsmiddel dat niet voorkomt in De Stand van Werven. Zó vaak wordt het nu ook weer niet gebruikt. Maar desalniettemin ziet Daniël van Vliet geregeld wervingscampagnes de lucht ingaan. Misschien wel meer dan ooit, vertelde de directeur van het in 2008 opgerichte AerialMedia aan NH Nieuws. ”We vliegen veel met vacatures. Blijkbaar zien werkgevers dat als een goede manier om personeel te werven.’

‘Blijkbaar zien werkgevers dit als een goede manier om personeel te werven.’

Een van de eersten die het deed was BanBouw, bouwbedrijf uit het Brabantse Nuenen, dat blijkbaar niet voor niets de slogan ‘Betrokken. Bewogen. Bevlogen.’ voert. ‘Met een advertentie val je niet op. We vissen in deze regio allemaal in dezelfde vijver. Je zult iets moeten doen waarover gepraat wordt’, zei directeur bouw Gijs van Doorn van de Nuenense bouwer daarover twee jaar geleden tegen het Eindhovens Dagblad.

‘Nog nergens gezien’

BanBouw constateerde destijds dat de aanwas van jong talent beperkt is.  Om goede mensen bij collega-bedrijven te laten nadenken over een mogelijke overstap, bleek het nodig om BanBouw te profileren als modern bouwbedrijf, aldus Van Doorn. ‘Personeel vindt het tegenwoordig belangrijk om meer vrijheid te krijgen. Een papadag is ingeburgerd. We willen uitdragen dat we een moderne onderneming zijn door origineel te zijn.’

‘Het is een ouderwets middel voor een nieuw doel.’

Maar is een reclamevliegtuig juist niet iets van vroeger, zoals het ED destijds vroeg? ‘Ik heb nog nergens gezien dat het wordt gebruikt voor werving van personeel. Het is een ouderwets middel voor een nieuw doel.’

Papa’s Beach House

Ook Papa’s Beach House, geliefde horecagelegenheid in het Hoofddorpse Bos, wist al eens in de lucht aandacht te vragen voor zijn vacatures. Knap, want onder de rook van Schiphol is het doorgaans lastig een boodschap de lucht in te krijgen. En dus viel de actie des te meer op.

Voor een borrelplank of paar biertjes

Meer recent voegde zich ook het Emmense uitzendbureau Kester zich aan het rijtje dat in de lucht aan employer branding doet. Het uitzendbureau bedacht er zelfs een heuse ‘vliegtuigspotters’-actie op Facebook omheen. Iedereen die het vliegtuig in de lucht zag en er een foto van maakte, kon er kaartjes mee winnen voor een wedstrijd van FC Emmen, een borrelplank, een paar biertjes, of limoncello’s, of twee Zamioculcas-planten.

Aan Frank en Sywert

Communiceren in de lucht is aan een ware opmars bezig, tekende ook de NOS op, onder de kop: ‘Zien vliegen doet vliegen‘. Veel aandacht was er bijvoorbeeld voor recente acties tijdens het EK Voetbal met advies aan de toenmalige bondscoach, en twee vliegtuigjes met de tekst ‘€9.000.000!! Bedankt. Sywert’, een verwijzing naar de winst die Sywert van Lienden had overgehouden aan zijn omstreden mondkapjesdeal.

Communiceren in de lucht lijkt aan een ware opmars bezig.

Het merendeel van die reclamevluchten vertrekt vanaf vliegveld Teuge, ten noordoosten van Apeldoorn. Daar zitten ook de 2 grootste van de 7 bedrijven in reclamevluchten gespecialiseerde bedrijven die Nederland telt: Dutch Air Advertising en AerialMedia, naar eigen zeggen goed voor zo’n 90 procent van de markt. Als het de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen de boodschap te zien krijgen, wordt vaak dezelfde route gevlogen. Die route voert voor een groot deel door het Noord-Hollandse luchtruim. ‘Richting Hilversum, door naar Amsterdam, door naar de kust en dan naar het zuiden’, aldus Timo van Wijk (Dutch Air Advertising).

Iets gemist?

Hebben we een wervingsactie of vacature in de lucht gemist? Laat het ons weten!

Lees ook

Zo zet Defensie zijn personeel online in de etalage voor nieuwe werkgevers

Het destijds failliete TravelBird zette in 2018 een Google-sheet online met namen en adressen van ex-collega’s, waar recruiters vrijelijk uit konden putten. En in oktober vorig jaar volgde het Rotterdamse Luxor-theater dat voorbeeld, met een aparte site waarop de mensen worden aanbevolen waarvan het – door de coronacrisis gedwongen – afscheid moest nemen.

Ben je als werkgever geïnteresseerd, dan is contact snel gelegd.

Het is een idee dat ook bij Defensie al langer leeft voor mensen die (om wat voor reden dan ook) de organisatie moeten verlaten. Speciaal daarvoor is medio vorig jaar zelfs een speciale site in het leven geroepen, Defensietalenten geheten. Daar vind je – geanonimiseerd – allerlei profielen van veteranen en anderen die toe zijn aan een nieuwe carrièrestap. En ben je als werkgever geïnteresseerd, dan is contact snel gelegd.

defensie

Omgekeerd recruitment

Het is bijna een vorm van ‘omgekeerd recruitment’, waarbij niet de vacatures, maar de kandidaten centraal staan. Het idee ontstond binnen de werkgroep Externe Communicatie van de Afdeling Employability & Reservisten, vertelt Victor Kleveringa, adviseur in een van de drie betrokken regio’s, de regio Noord/Oost. ‘We wilden onze kandidaten eens op een andere manier onder de aandacht brengen. Uiteraard moest dit AVG-proof, vandaar dat onze talenten geanonimiseerd op de site worden geplaatst.’

‘We wilden onze kandidaten eens op een andere manier onder de aandacht brengen.’

De afdeling van Kleveringa werkt al langer aan ‘gewoon’ outplacement voor militair en burgerpersoneel. De openbare site biedt daarvoor vooral een nieuw middel. Er is personeel van allerlei niveaus te vinden, met allerlei vormen van kennis en kunde. ‘Waar het personeel uiteindelijk terechtkomt is al net zo divers’, vertelt Kleveringa. ‘Wij hebben personeel dat als algemeen militair werkte en nu aan de slag gaat in een fabriek of als magazijnmedewerker of orderpicker. Maar ook stroomt personeel uit in de ICT of techniek, al hebben zij doorgaans geen begeleiding nodig. Ook stromen leidinggevenden uit die elders een baan vinden, bijvoorbeeld als teamleider.’

Militairen en burgers

Militair personeel krijgt 3 jaar voor het einde van hun contract te horen dat zij ‘eruit moeten’, vertelt hij. ‘Maar veel van hen willen de organisatie helemaal niet verlaten en hopen uiteindelijk toch een vervolgfunctie te krijgen. Als dat dan toch niet lukt, komen zij uiteindelijk toch bij ons terecht. Zij die niet deze wens hebben, gaan al in een vroeg stadium op zoek naar een baan buiten Defensie en worden ook nooit bij onze afdeling aangemeld.’

‘Veel militairen hopen uiteindelijk toch een vervolgfunctie te krijgen.’

Voor burgerpersoneel werkt het net even anders, aldus Kleveringa. ‘Zij moeten onze organisatie doorgaans verlaten omdat zij aan het einde van hun contract zitten dat niet verder wordt verlengd. Een reden voor niet verlengen kan zijn dat er geen budget meer voor is, maar ook kan het zijn dat de opdracht is afgerond en er daarmee geen behoefte meer is aan deze werknemer. Een andere reden voor ontslag kan naar aanleiding van een reorganisatie zijn. Ook burgers worden ruim voor hun ontslag bij de afdeling aangemeld voor begeleiding en bemiddeling.’

defensietalenten defensie

Groot netwerk

Op de site staat het voorbeeld van Patrick, die Iraakse militairen trainde, en nu graag ambulancechauffeur wil worden. Volgens Kleveringa helpt het zeker om dit soort profielen online kenbaar te maken. ‘Wij hebben best een groot netwerk, maar daar zitten natuurlijk niet alle werkgevers in. In een traject als dit is het juist om hem onder de aandacht te brengen van andere werkgevers die niet in ons netwerk zitten. In dit specifieke geval wil de kandidaat dit werk, maar heeft geen ervaring. En uiteraard kan hij (mede door tussenkomst van ons) zelf bij een of meerdere ambulancediensten aankloppen, maar dan moet het nog wel lukken om daar aan werk te komen. Dat is in dit geval tot op heden niet gelukt, en dan kan deze site zomaar uitkomst bieden.’

‘Er zal hier altijd personeel uitstromen, en er is ook altijd nieuw personeel nodig om gevuld te blijven.’

Volgens Kleveringa helpt de site mee om Defensie een gezonde organisatie te laten zijn, ‘bij voorkeur in de vorm van een piramide. Immers, niet elke militair kan tot in de top doordringen. Dit betekent dat er dus altijd personeel zal uitstromen, en er ook altijd nieuw personeel is benodigd om gevuld te blijven.’

Een situatie die ongetwijfeld ook bij veel andere organisaties voorkomt. Wil de site van Defensie daarmee een voorbeeld zijn voor andere werkgevers? Kleveringa: ‘Ja, ik denk dat anderen zeker iets dergelijks zouden kunnen doen.’

Lees ook

Aantal vacatures blijft maar groeien; op alle fronten rijst het de pan uit

Van de coronacrisis is op de arbeidsmarkt momenteel weinig meer te merken. Het aantal vacatures ligt weer flink boven het niveau van voor de pandemie. Van een periode met te weinig werk voor veel mensen door corona, flipt de markt nu naar het andere uiterste: er is nu te veel werk voor te weinig mensen. ‘Het is oorlog op de arbeidsmarkt‘, zoals hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen het uitdrukt.

‘Overal wordt personeel gezocht. Het tekort aan mensen is de nieuwe crisis.’

Overal wordt personeel gezocht. Het ‘tekort aan mensen is de nieuwe crisis’, zoals de NOS het recent verwoordde. En dat lijkt niets te veel gezegd. Overal staan de signalen weer volop groen. Zo meldde Jobdigger gisteren het ‘sterkste herstel van de arbeidsmarkt sinds de start van de coronacrisis’. Het tweede kwartaal van dit jaar laat het hoogste aantal vacatures zien sinds begin vorig jaar, met een piek in juni. De laatste keer dat er meer vacatures uitstonden is zelfs ruim twee jaar geleden, in april 2019.

jobdigger arbeidsmarkt kookt over

De spanning is terug

Ook Indeed meldde vorige week al ‘veel meer vacatures dan voor de uitbraak van het coronavirus’. Het vacatureniveau zou nu zelfs 8 procent hoger liggen dan begin vorig jaar. ‘Een jaar geleden lag het niveau zo rond de -35 procent’, aldus Arjan Vissers, verantwoordelijk voor de Nederlandse strategie bij Indeed. ‘De versoepelingen hebben gezorgd voor een flinke stijging van het aantal vacatures en de vacaturemarkt blijft aantrekken.’

‘De versoepelingen hebben gezorgd voor een flinke stijging van het aantal vacatures.’

En het UWV merkte een week eerder op dat de spanning op de arbeidsmarkt helemaal terug is. Er werden beduidend minder WW-uitkeringen verstrekt, de WW-uitstroom was 51% hoger dan de instroom, en het aantal openstaande vacatures nam toe tot 245.000 (eind maart 2021), zo’n 27.000 méér dan eind maart 2020. In steeds meer beroepen blijkt op dit moment alweer sprake van schaarste. Van de in totaal 92 verschillende beroepsgroepen die het onderscheidt, ziet het UWV in maar liefst 83 daarvan de krapte weer toenemen.

Hoe is het bij de uitzenders?

En hoe is het dan op de uitzendmarkt? Ook daar lijken alle signalen op groen te staan. Zo meldde uitzendbureauvereniging ABU dat in de afgelopen periode het aantal uitzenduren toenam met 31%, terwijl de omzet steeg met 33% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vooral de (doorgaans vaak lastige) administratieve sector ging er (met 41% meer omzet) flink op vooruit. Al lag de totale jaar-op-jaar-groei in juni wel iets onder het niveau van mei.

Maar ook een uitzendbureau als Timing meldt volop schaarste op de arbeidsmarkt. De krapte is terug op het niveau van vóór de pandemie, aldus het bureau. En de effecten ervan worden steeds merkbaarder. ‘Langere levertijden bij webshops, vertraging in de postbezorging en lange wachttijden bij de klantenservice. Inmiddels beginnen niet alleen de bedrijven, maar ook de consument, de gevolgen te merken van de krapte.’

En de zzp’ers dan?

Is het onder zzp’ers dan misschien een ander verhaal? Nou, ook niet echt, meldt Planet Interim. Het totaal aantal opdrachten dat dit platform tijdens de eerste zes maanden van 2021 met haar leden matchte laat een sterke groei zien van 44% ten opzichte van het eerste half jaar van 2020. Vooral het aantal IT-opdrachten voor zzp’ers lijkt wel tot in de hemel te groeien, met een toename van 71% ten opzichte van een jaar eerder.

In welke branches?

In welke branches en sectoren zijn de problemen het grootst? Dat blijken volgens de cijfers vaak de traditionele sectoren te zijn en de sectoren waar je het waarschijnlijk ook het meest verwacht. Zo meldt Jobdigger een ‘alarmerend’ tekort aan leraren. En waar bij de zzp’ers van Planet Interim vooral getrokken wordt aan IT’ers (en dan specifiek aan mobiele-app-ontwikkelaars), en in iets mindere mate aan HR-specialisten, meldt Indeed een ‘wederopstanding’ van de toerisme- en horecasector. ‘Het vacatureniveau ligt hier nu zelfs bijna 11 procent hoger dan in februari vorig jaar, voordat het virus uitbrak’, aldus Vissers.

‘Het vacatureniveau in de horeca ligt nu zelfs bijna 11 procent hoger dan in februari 2020.’

Een mindere usual suspect meldt recruitmentorganisatie Robert Walters. Op basis van Jobfeed-cijfers zagen zij in het afgelopen kwartaal een groei van 17 procent in juridische vacatures, ten opzichte van de tijd vóór de coronacrisis. Met name advocatenkantoren kampen met grote tekorten, doordat veel mid-level professionals liever blijken uit te stromen naar het bedrijfsleven. ‘Scale-ups, fintechs en alles wat duurzaam en renewable is, daar wil deze groep graag werken’, aldus manager legal division Joyce Toeset.

Ruim 3.000 juristen gezocht

Joyce Toeset

In het tweede kwartaal van 2021 liep het aantal juridische vacatures op naar 3.103, een stijging van bijna 24% ten opzichte van een kwartaal eerder. In het laatste kwartaal van 2019, het laatste volledige kwartaal voordat de coronacrisis losbarstte, lag het aantal juridische vacatures op 2.651. Volgens Toeset is er met name in het bedrijfsleven een enorme groei in de vraag naar commerciële juristen in het algemeen en naar professionals gespecialiseerd in onder meer corporate governance en privacy in het bijzonder.

‘Bedrijven die niet duurzaam zijn hebben momenteel het nakijken.’

Toeset stelt daarnaast dat mid-level professionals met name veel belangstelling hebben voor milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen. Het is een tendens die ze al een paar jaar ziet, maar het gaat nu wel héél rap, zegt ze. ‘Bedrijven die niet duurzaam zijn hebben momenteel het nakijken. En ook alles wat groot en log is, zoals bepaalde organisaties binnen de financiële sector, vindt op dit moment moeilijker mensen.’

Lees ook

credit beeld boven

Recruitment Basics (10): Met deze 10 tips voer je een beter sollicitatiegesprek

Hoe je er ook in staat: bijna alle selectieprocedures bevatten minimaal één sollicitatiegesprek. Vaak zelfs meer. En helaas gaat er in die gesprekken veel fout. Voor je het doorhebt, word jouw nieuwe droomcollega afgewezen, of erger nog: selecteer je juist een slechte kandidaat. In dit blog daarom 10 tips waarmee je niet alleen sollicitatiegesprekken beter en leuker maakt, maar ook nog eens de beste kandidaat selecteert.

#1. Bereid je voor

Klinkt logisch misschien, maar toch schiet een goede voorbereiding in de praktijk vaak erbij in. Maar omdat de meeste mensen niet dagelijks een sollicitatiegesprek afnemen, moet je je hierop goed voorbereiden. Je kandidaat verwacht immers een professionele instelling. Op basis hiervan besluit de sollicitant of hij/zij bij jou in dienst wil komen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Heb ik echt álle informatie over de vacature, de organisatie, de strategie, en het team?
  • Is duidelijk wie welke rol inneemt bij het interview (als je met meerdere selecteurs werkt)?
  • Heb je alle gegevens van de kandidaat bij de hand en goed gelezen? (Noteer vooraf wat je opvalt in het cv en/of de brief/de video)
  • Is de logistiek goed georganiseerd? (Is er een parkeerplaats, gespreksruimte, ontvangst, koffie en thee?)

#2. Bereid je pitch voor

Vergeet niet: een goed sollicitatiegesprek is altijd tweerichtingsverkeer. Het is dus ook de kans om jouw organisatie te ‘verkopen’ aan de kandidaat. Besteed daarom tijd en aandacht aan een goede pitch van jouw organisatie, de vacature en de cultuur. En oefen je pitch eventueel vooraf met een collega.

#3. Bereid vragen voor

Een goed sollicitatiegesprek heeft vele facetten in zich. Zo’n gesprek voeren is een hele kunst: je moet een gesprek aan de gang houden, en zorgen voor een goede sfeer, maar ook scherp zijn en analyseren of een kandidaat eerlijk is en de goede antwoorden geeft. Maak het jezelf daarom makkelijker: schrijf vooraf de vragen op die je wilt stellen over de onderwerpen waarover je iets wil weten. Het goede nieuws is; sommige vragen kun je altijd gebruiken. Zo bespaar je jezelf tijd.

#4. Begin op tijd

Op tijd beginnen is cruciaal voor een goede candidate experience. Als interviewer verwacht je dus dat de kandidaat op tijd is. Maar aan de andere kant verwacht hij of zij natuurlijk hetzelfde. Er is dan ook geen enkel geldig excuus om hem of haar te laten wachten. Pluspunten scoor je als je zorgt dat de kandidaat zich extra welkom voelt en je duidelijk maakt dat het gesprek voor jou óók belangrijk is. Wat extra tijd reserveren om te kunnen focussen op het gesprek helpt daarbij.

#5. Blijf weg van je eerste indruk

De eerste indruk is vaak heel bepalend tijdens een selectiegesprek. Sommige interviewers stellen dat ze al na enkele seconden weten of een kandidaat geschikt is of niet. Ervaren recruiters weten echter dat dit niet kan. Vaak genoeg verrast een kandidaat je later in het gesprek toch nog positief. Dat iemand een gespannen indruk maakt betekent niet dat hij of zij meteen ongeschikt voor de job zou zijn. Stel je oordeel daarom zoveel mogelijk uit tot ná het gesprek en zoek tijdens het gesprek vooral met een open blik naar antwoorden op de vragen die je vooraf uitgewerkt hebt.

#6. Vraag niet wat je al weet, maar wat je nog niet weet

Een cv en een motivatiebrief bevatten bergen aan informatie. Het heeft echter niet veel zin om die tijdens het gesprek in detail met een kandidaat door te lopen. Zonde van de tijd. Ga liever op zoek naar de ontbrekende puzzelstukjes die relevant zijn voor jouw vacature en jouw organisatie.

#7. Stel open vragen, luister en vraag dóór

Met beginnende recruiters doen we af en toe een spelletje ‘interviewen met gesloten vragen’. Creatieve recruiters houden dat een paar minuten vol, maar toch loopt elke interviewer op een gegeven moment hierin vast, waarna de geïnterviewde achteroverleunt. Het gesprek voelt als een kruisverhoor, de interviewer verliest de regie en het gesprek loopt dood.

Hoe voorkom je dit? Door het gesprek in te gaan met een open en nieuwsgierige mindset. Tune helemaal in op jouw kandidaat. En als je twijfelt over een antwoord of nieuwsgierig bent: vraag dan dóór. Een goede kandidaat vertelt je graag wat hij of zij allemaal weet over een bepaald onderwerp. Het enige wat jij als recruiter hoeft te doen? De goede vraag stellen en echte interesse tonen.

#8. Geef je kandidaat de ruimte

Nog een bekende valkuil: probeer het gesprek niet te sturen naar de antwoorden die je zoekt. Gun jouw kandidaat de ruimte om af toe een ander spoor te bewandelen. Dat kan zomaar eens een olifantenpaadje blijken dat je de informatie verschaft die je als recruiter zoekt.

#9. Kies een vaste structuur

Onderzoek heeft keer op keer bewezen: gestructureerde sollicitatiegesprekken leveren betere resultaten dan ongestructureerde. Breng daarom een vaste structuur aan in al je gesprekken. Dat geeft iedere kandidaat dezelfde kans en bovendien ontwikkel je zo een soort ritme waarmee je makkelijker de tijd bewaakt. De meest voorkomende structuur is:

  1. korte introductie en ijsbreker
  2. de vacature- en organisatiepitch
  3. het doornemen van het cv
  4. inzoomen op specifieke selectiecriteria en arbeidsvoorwaarden
  5. vragen stellen door de kandidaat
  6. het vervolgproces bespreken en het gesprek afronden

#10. Maak aantekeningen (en bewaar ze)

Met aantekeningen vergroot je de kwaliteit van je selectie, zeker als je meer kandidaten spreekt of als er meer interviewers meedoen aan het selectieproces. Een paar praktische tips over hoe je tijdens een sollicitatiegesprek de juiste aantekeningen maakt:

  • Schrijf de belangrijke uitspraken tijdens het interview zo concreet mogelijk op. Alleen dan kun je kandidaten objectief met elkaar vergelijken en eerlijke feedback geven.
  • Schrijf niets op dat je niet aan de kandidaat wil laten lezen. Schrijf dus niet: ‘Kletst uit zijn nek’, maar wel: ‘Geen duidelijk en helder antwoord op de vraag’.
  • Maak direct na het interview je aantekeningen compleet. Zijn ze duidelijk? Heb je wat gemist? Je kunt een kladversie gebruiken, naast een officieel gespreksverslag. Bewaar alleen de laatste.
  • Zorg ervoor dat andere interviewers hetzelfde doen.

Ga dus aan de slag met deze 10 tips voor het betere sollicitatiegesprek. Dan maak je het niet alleen makkelijker en leuker voor jezelf, maar verbeter je ook nog eens de kwaliteit van de informatie en laat je een meer professionele indruk achter bij de kandidaat.

Over de serie Recruitment Basics

De serie Recruitment Basics verschijnt tweewekelijks en behandelt elke keer een standaard onderdeel van elk werving- en selectieproces. De artikelen zijn bedoeld om recruiters goed op pad te sturen. De serie wordt geschreven door Koen Roozen, partner van HetRecruitingKantoor, én hoofddocent Strategisch Recruitment bij de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie. De serie verschijnt (in aangepaste vorm) ook daar regelmatig op de site.

Lees ook

Credit foto boven

Wat je moet weten over de aanstaande veranderingen bij Google for Jobs

In de Verenigde Staten is Google for Jobs inmiddels alweer meer dan 4 jaar actief. In Nederland kunnen we het sinds augustus vorig jaar (officieel) gebruiken, in België sinds september. Met de intentie om de kandidaatervaring te verbeteren, kondigt het zoekbedrijf nu echter alweer een aantal majeure veranderingen aan. Met als waarschijnlijk belangrijkste introductie: de optie om bij vacatures een ‘direct solliciteren’-knop aan te bieden, wat in elk geval een stap in het sollicitatieproces scheelt.

google for jobs

Dit kan een enorme impact hebben op de hele recruitmentsector.’

‘This is huge’, reageerde bijvoorbeeld recruitment tech expert Alexander Chukovski bij The Shred. ‘Dit kan de redder zijn, of juist de killer van alle vacaturesites en aggregators: is bij je vacature een directe sollicitatie mogelijk of niet? Dit geeft aggregators en vacaturesites de kans om beter te presteren dan ATS-aanbieders bij het genereren van organisch verkeer door de sollicitant een betere gebruikerservaring te bieden. Dit kan een enorme impact hebben op de hele recruitmentsector.’

Nieuwe redactionele richtlijnen

Naast de ‘direct solliciteren’-knop komt Google vanaf 1 oktober ook met nieuwe redactionele richtlijnen voor vacatures. Wil je dat je vacatures gevonden worden door Google, zul je je hieraan dus moeten houden. De eerste verandering draait om het controleren of er geen ‘scammy of spammy’ vacatureteksten aanwezig zijn op vacaturesites. ‘Dit zijn job posts die geen echte functie vertegenwoordigen. Zorg ervoor dat je dus alleen pagina’s markeert met een enkele en bruikbare vacature’, aldus Google.

Vraag je onnodig om gebruikersinformatie? Dan kun je voortaan strafpunten verwachten.

In het verlengde daarvan moeten voortaan ook verlopen vacatures worden verwijderd, waarschuwt het bedrijf, en oude vacatures mogen nooit worden gemaskeerd als nieuwe. Ook met incorrecte salarisinformatie, of met foute gegevens over de locatie, de werktijden, of de functiespecificatie wil Google afrekenen.  En sites die vragen om gebruikersinformatie zonder dat het nodig is? Die kunnen voortaan ook strafpunten verwachten.

Bekijk hier hoe Chris Russell (van Job Board Secrets) de veranderingen uitlegt:

Antitrust-onderzoek

Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, maar gebruikt microdata van diverse bronnen om vacatures bovenin de zoekresultaten weer te geven zodra iemand op Google naar een bepaalde functie zoekt. Google werkt onder meer samen met een aantal launching partners om voldoende vacatures te kunnen tonen, maar indexeert dus ook zelf verschillende recruitmentsites. De widget die Google gebruikt, verschijnt tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten in.

Met de nieuwe richtlijnen wil Google de candidate experience voor werkzoekenden verbeteren.

Met de nieuwe richtlijnen wil Google de candidate experience voor werkzoekenden verbeteren – en waarschijnlijk tegelijkertijd het voorlopig nog redelijk tegenvallende gebruik verhogen. De arbeidsmarkt is voor Google sowieso nog een spannend terrein. Zo werd het bedrijf in 2019 naar verluidt geconfronteerd met een EU-antitrust-onderzoek naar Google for Jobs, ‘vanwege zijn dubbele rol in het zoekproces naar een baan als zowel speler als scheidsrechter’, zoals EU-commissaris voor mededinging Margrethe Vestager het destijds uitdrukte. Sindsdien is hiervan niet veel nieuws meer vernomen, maar formele EU-antitrust-onderzoeken kunnen jaren in beslag nemen.

Google-CEO Sundar Pichai bij de lancering van Google for Jobs, in 2017

‘Gewoon klote’

De verbeteringen in candidate experience zijn overigens ook hard nodig, reageerde Chad Sowash op Chad and Cheese’s The Shred. ‘Want op dit moment is het gewoon klote.’

Lees ook

Zal ‘The Great Resignation’ ook op de Europese arbeidsmarkt toeslaan?

Terug naar kantoor? Nee, hoor, helemaal niet. Volgens een onderzoek van Monster is maar liefst 95% (!) van de Amerikaanse werknemers niet van plan na corona terug te keren naar de huidige werkgever, maar overwegen ze juist een nieuwe baan. En 92% zegt zelfs bereid te zijn om van sector te veranderen om daar de voor hen juiste positie te vinden.

The Great Resignation‘ noemen economen de ontslaggolf die over de Verenigde Staten heen spoelt.

The Great Resignation‘ wordt het door economen al genoemd, de grote ontslaggolf die over de Verenigde Staten heen spoelt. Alleen gaat het dan dus om mensen die ontslag némen, niet om mensen die het kríjgen. Alleen al de retailsector had in de maand april te maken met het vertrek van bijna 650.000 medewerkers, volgens data van het Labor Department. De horeca en entertainmentsector kende in die maand meer dan 740.000 mensen die hun baan opzegden. Het Bureau of Labor Statistics noteerde in april zelfs zo’n 4 miljoen (!) werknemers die hun werkgevers in de steek lieten. In mei daalde dat aantal licht (3,6 miljoen), maar bleef nog steeds veel hoger dan de tegenhanger van 2020 (2,2 miljoen).

Het grootste aantal opzeggingen ooit

Zoals het er nu naar uitziet zal 2021 in de Verenigde Staten de geschiedenis ingaan als het jaar met de meeste opzeggingen ooit. Sommige sectoren (zoals de detailhandel) springen eruit, maar de verschuivingen vinden over de hele linie plaats. Sectoren als kunst en amusement, bouw, productie en onderwijs kennen allemaal bijna twee keer zoveel opzeggingen als vorig jaar.

 

In 2020 ondervroeg Microsoft meer dan 30.000 werknemers wereldwijd, in een poging erachter te komen wat de consensus onder hen was. Het schetste een beeld van een grotendeels onsamenhangend, ongemotiveerd personeelsbestand – waarbij 41% van hen overwoog te stoppen of helemaal van beroep te veranderen. Ondertussen zouden nog iets meer mensen (46%) ‘een grote draai of carrièreswitch willen maken’, vaak omdat hun huidige werkgever het moeilijk maakt om op afstand te blijven werken – en ze zelf ontdekt hebben welke mogelijkheden dat biedt.

Een nieuwe situatie

‘Een situatie als deze hebben we nog nooit meegemaakt’, zegt bijvoorbeeld Daniel Zhao, arbeidsmarkteconoom bij jobboard Glassdoor. Mensen vertrekken massaal bij hun huidige baan, op zoek naar meer geld, meer flexibiliteit en/of meer geluk in algemene zin. En de coronapandemie speelt daar een bepalende rol in, aldus Tsedal Neeley, professor op Harvard Business School en auteur van het boek Remote Work Revolution: Succeeding From Anywhere. ‘Wij zijn veranderd. Ons werk is veranderd. En de manier waarop we denken over tijd en ruimte is veranderd.’

Om het probleem op te lossen, grijpen veel bedrijven terug op een oude reflex: meer geld.

Om het probleem op te lossen, grijpen veel Amerikaanse organisaties terug op een oude reflex: meer geld bieden. Bedrijven als Target en Best Buy hebben de lonen al verhoogd, terwijl McDonald’s en Amazon bijvoorbeeld tekenbonussen bieden van 200 tot 1.000 dollar. Toch zegt nog steeds 94% van de retailers moeite te hebben om zijn vacatures te vullen, volgens een onderzoek van Korn Ferry.

Zal Europa hetzelfde lot ondergaan?

De grote vraag is natuurlijk nu: staat Europa eenzelfde lot te wachten? De relatie tussen de Europese en de Amerikaanse arbeidsmarkt is altijd een lastige geweest. In veel opzichten loopt de ene altijd een paar jaar achter op de andere. Of het nu gaat om de adoptie van nieuwe wetenschap, technologie – of discussies over werk. De discussies over wie achterloopt op wie zal waarschijnlijk altijd blijven bestaan.

‘Dit soort taferelen zijn on-Europees.’

Bekende arbeidsmarktexperts zien het hier in elk geval zo’n vaart nog niet lopen met mensen die uit eigen beweging opstappen. Zoals Bas van de Haterd, die tegen ToTalent, het Engelstalige zusje van Werf& zegt: ‘Als je de arbeidsmarkten vergelijkt, is het Verenigd Koninkrijk het Europese land dat het meest op de Verenigde Staten lijkt. Ook al heeft het veel betere sociale voorzieningen’, zegt hij. ‘Dit soort taferelen is on-Europees.’

‘Wel wat commotie’

Wim Davidse, een andere expert op het gebied van alles wat met flex, HR en werk te maken heeft, verwacht de komende tijd ook in Europa ‘wel wat commotie’ te zien. Maar het zal niet zo grootschalig zijn als in de Verenigde Staten, denkt hij. ‘De afgelopen maanden hebben recruiters massaal geklaagd over het gebrek aan kandidaten voor vacatures’, zegt hij. ‘Maar wat er altijd gebeurt tegen het einde van een recessie – mensen zijn nog niet helemaal klaar om de sprong te maken. Maar naarmate het licht langzaam op groen springt, zullen er meer baanwisselingen plaatsvinden.’

‘Naarmate het licht langzaam op groen springt, zullen ook hier meer baanwisselingen plaatsvinden.’

Ondertussen ziet Van de Haterd twee belangrijke redenen waarom Europa waarschijnlijk niet in de voetsporen van de VS treedt. ‘Een vast contract heeft nog steeds enige waarde in Europa. Terwijl in de VS contracten voor onbepaalde tijd over het algemeen waardeloos zijn – dus de sprong is daar niet zo groot’, zegt hij. ‘En daarnaast beginnen ze in de VS nu eindelijk te wennen aan iets dat lijkt op een sociaal vangnet. Een vangnet dat we in Europa al heel lang hebben.’

Amerikaanse toestanden?

Personio voerde onlangs een onderzoek uit onder Nederlandse werknemers met ‘VS-achtige resultaten’. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat 46% van de ondervraagden van plan was om in de komende 6 maanden tot een jaar te stoppen met zijn huidige baan – 5 procent hoger dan het wereldwijde percentage.

‘Een grote golf van mensen die zelf ontslag nemen? Dat lijkt mij erg on-Europees.’

‘We weten echter allemaal dat uitgesproken intenties niet helemaal hetzelfde zijn als het daadwerkelijke stoppen’, voegt Davidse toe. ‘Ik verwacht best een toename van het aantal mensen dat stopt. Meer dan we gewend zijn, voornamelijk vanwege een COVID- en Zoom-gerelateerde vermoeidheid. Maar een grote golf van mensen die zelf ontslag nemen? Dat lijkt mij erg on-Europees.’

Lees ook

Feel Good Friday: De meest ongemakkelijke sollicitatiegesprekken ooit

Er is weinig dat zich zo goed leent voor komedie als een sollicitatiegesprek. Althans, zo lijkt het al snel als je een snelle blik op YouTube werpt. Nou is dat natuurlijk een vergaarbak voor al het ongemakkelijks wat maar te filmen valt, maar zodra het om sollicitatiegesprekken gaat is de oogst wel heel rijk. Een kleine greep, ter vermaak, en misschien ook nog een klein beetje – ter lering:

Wat wíl je nou eigenlijk?

Hoe duidelijk wil je het hebben als sollicitant? Deze hiring manager laat er in elk geval geen misverstand over bestaan. Vijf poten is voor deze functie zeker niet genoeg. Sterker nog: voor elke functie-eis is meteen ook weer een tegenhanger gevonden. Dat krijg je, als je niet durft te kiezen:

Of het vrouwen nog vaak overkomt in een sollicitatiegesprek? Laten we zeggen: cijfers zijn niet voorhanden. Maar de vraag naar een kinderwens kan dus blijkbaar ook minder rechtstreeks gesteld worden, zo laat deze video op pijnlijke wijze zien. En fijn, zulke referenties…

De omgekeerde wereld

Soms kan het helpen om een sollicitatiegesprek eens helemaal ‘omgekeerd’ in te zetten. Deze kandidaat weet de rollen in elk geval in een paar minuten helemaal om te draaien. Met een vrij wanhopige recruiter aan het einde:

Hoe ongemakkelijk ook, in een sollicitatiegesprek is het soms ook belangrijk om stiltes te laten vallen. Maar nóg belangrijker is het om dat op de goede momenten te doen, zo laat deze video zien:

Die setting alleen al, met dat tafeltje, en die sollicitanten in een gang, hoe ongemakkelijk wil je het hebben? En dan maakt de recruiter het de kandidaten ook nog eens heel moeilijk. Want waarom moest hij nou zo nodig metéén over integriteit beginnen?

De klassiekers

En zo komen we al bij de eerste van de klassiekers. Want zelden werden de verschillen tussen boomers en millennials zo treffend samengevat als in dit sollicitatiegesprek, dat sinds verschijning in 2017 al meer dan 10 miljoen keer bekeken werd, en ook vele reacties uitlokte.

Een andere klassieker vinden we bij die ‘moeder aller kantoorhumor’: The Office. En dan met name de Britse variant. Met David Brent in een glansrol als de hiring manager you fear the most. Ongemakkelijker dan dit wordt het vanzelfsprekend niet, waarbij slechts de vraag blijft: hoe lang houdt deze sollicitant het vol?

En hé, daar hebben we ook Tripp & Tyler weer eens, bekende humoristen, die in deze (gesponsorde) video niets vermoedende sollicitanten het leven zuur maken. Van het verscheuren van een cv tot de ideale dooddoener: ‘We’re a people company’. Gelukkig krijgen de kandidaten allemaal aan het eind hoofdpijnmiddelen voor het leven…

En zelfs Muppet-achtige poppen blijken soms op sollicitatiegesprek te moeten. Zoals deze, waarin sollicitant Diego ‘Smith’ besluit tot volledige openheid over te gaan. Dat levert hem voldoende credits bij de hiring manager op om te worden aangenomen. Maar dan blijkt er nog slechts één kleine hobbel genomen te moeten worden…

Allemaal behoorlijk ongemakkelijke situaties dus. Eigenlijk net zoals in het echte leven. Kunnen we daarom daar de sollicitatiegesprekken ook niet af en toe wat vaker overslaan?

Lees ook

Inspirerende recruitment-locaties (deel 2): Het DynaHouse van de Staffing Groep

‘Als je van mensen flexibiliteit verwacht, kom je van een koude kermis thuis’, aldus Wessel van Alphen jr, CEO van De Staffing Groep. ‘Mensen zijn namelijk in oorsprong niet flexibel’, zegt hij. ‘Maar ze zijn wel dynamisch. Elastiek is flexibel, maar zelfs dat wordt op een gegeven moment ‘moe’ en breekt, net zoals een paperclip. Aan flexibiliteit zit een eind. Dynamiek is tijdloos en grenzeloos.’

‘Aan flexibiliteit zit een eind. Dynamiek is tijdloos en grenzeloos.’

Die dynamiek, dat is iets wat Van Alphen wil laten terugkeren op de werkvloer. In het eigen kantoor, maar ook in het naastgelegen DynaHouse, een voormalig outdated kantoorpand in Nieuwegein, dat de afgelopen jaren werd omgetoverd tot een moderne ontmoetingsplek. Compleet met afbeeldingen van de Rolling Stones en andere beroemdheden aan de muur, een work & lounge experience met fietswerkplekken, en wisselende kunstexposities en representatieve vergaderruimtes.

Thuis voor dynaworkers

Het ‘DynaHouse’ moet een thuis zijn voor de ‘dynaworkers’, een term die Van Alphen liever gebruikt dan ‘flexwerker’. ‘Dynaworkers zijn professionals die zich er bewust van zijn dat er bepaalde randvoorwaarden nodig zijn om op de lange termijn flexibel, productief en creatief te zijn. Een van die voorwaarden is een inspirerende werkomgeving, dus een werkplek waar je energie van krijgt.’

‘Een werkplek waar je energie van krijgt helpt om flexibel, productief en creatief te blijven.’

Dat heeft hij geleerd in de tijd dat hij zelf nog freelancer was, vertelt hij. ‘Ik merkte dat ik na verloop van tijd steeds meer ging vereenzamen, en moeite kreeg me te concentreren op mijn opdracht. Ik had een grote drang om onder de mensen te zijn, te werken in een inspirerende omgeving en niet in saaie kantoren of thuis achter de keukentafel.’ En dat is dus hopelijk terug te zien in het huidige DynaHouse, zegt hij, maar ook in het recent verbouwde eigen kantoor.

Volgens Van Alphen is het DynaHouse ‘voorzien van alle ingrediënten die nodig zijn om vorm te geven aan een dynamische workflow’. Denk: gevarieerde (samen)werkplekken, fietsbureaus, staand vergaderen, een onderscheidende ontvangstruimte, auditorium, biologische lunches en volop ruimte om te groeien, of juist te krimpen. Zelfstandige dynaworkers vinden hier hun ideale werkplek, en bedrijven kunnen met minder vierkante meters toe doordat zij hier alle faciliteiten kunnen gebruiken op het moment dat zij dat nodig hebben.

dynahouse fietsbureaus

Moeder was het zat

Bij de ontwikkeling van het DynaHouse zijn verschillende interieurarchitecten betrokken geweest, vertelt Van Alphen. ‘Zij hadden allerlei ideeën, maar die voldeden telkens niet. Op een gegeven moment zei mijn moeder: ik ben het zat. Laat mij nou maar eens meedenken. Zij heeft uiteindelijk het hele concept bedacht en mijn ouders hebben het samen opgezet.’

dynahouse overzicht

Tot de pop- en filmsterren aan de muur aan toe. Met een prominente plek voor zowel The Rolling Stones (favoriet van vader) als voor The Beatles (voor moeder). Zo zie je maar, ‘kantoor en ontspanning kunnen prima samengaan’, aldus Van Alphen.

dynahouse-buiten-1920x555

In het recent verbouwde en gerestylede hoofdkantoor van De Staffing Groep, direct naast het DynaHouse gelegen, zie je diezelfde filosofie terug, stelt hij. ‘Een moderne werkplek, waar het plaats- en tijdonafhankelijk werken (POTW) helemaal tot zijn recht komt.’

Al jaren speelde het idee om ook hier de bedrijfsruimten meer aan te passen aan nieuwe, vrije manieren van werken, aldus Van Alphen. Door corona is deze ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. ‘Afdelingen en hokjes, dat werkt niet meer’, zegt hij. ‘We zijn één organisatie en zo werken we ook. Omdat je geen vaste plek meer hebt, is elke dag een beetje anders. Wat nu goed tot uiting komt in de moderne stijl en de samenvoeging van de originele kantoorruimte met de vernieuwende opzet van Dynahouse.’

dynahouse kijkje in de keuken

Ook een inspirerende locatie?

Ook aan het werk op een bijzondere locatie? Stuur dan een mailtje, het liefst met enkele foto’s, en een korte beschrijving van je organisatie. En wie weet vind jij hier binnenkort ook jouw locatie terug.

Lees ook

Een minimaal 55% hogere conversie? Haal weg die registratie-knop!

In Nederland komen we ze niet meer zo vaak tegen als in het buitenland. Toch vraagt ook hier nog bijna 11 procent van de grootste werkgevers sollicitanten eerst om zich te registreren alvorens ze hun sollicitatie kunnen opsturen. Het zijn vooral werkgevers die Taleo of Workday als ATS hebben die om zo’n registratie vragen, omdat deze systemen deze optie als default hebben.

Het zijn vooral werkgevers die Taleo of Workday als ATS hebben die vragen om een registratie.

Maar uit data van Attrax, een soort CMS voor recruitmentsites, blijkt dat je het beter niet kunt doen. Véél beter. Want als je de traditionele ‘login to apply‘ vervangt met een systeem waar je eerst alleen je e-mailadres hoeft in te voeren en daarna gewoon je cv kunt uploaden, dan schiet de conversie razendsnel omhoog.

Een paar voorbeelden uit de praktijk:

  • Bouwbedrijf SNC-Lavelin: +55%
  • Gezondheidstechnologiebedrijf IQVIA: +63%
  • Farmabedrijf ICON: +68%
  • Telecombedrijf Vodafone: +76%

Voor bouwbedrijf SNC-Lavelin heb ik ook nog iets diepgaandere data gekregen. Toen er nog een ‘register to apply’-functie op de site stond maakte daar 49% van de mensen zijn sollicitatie af. Dus 51% (ruim de helft!) stopte voortijdig met solliciteren zodra ze zo’n knop tegenkwamen. Maar nadat de registratie verdween, maakte ineens 76% van de sollicitanten zijn sollicitatie af. Dit levert het bedrijf jaarlijks in totaal bijna 10.000 meer kandidaten op. En dat was percentueel dan nog de kleinste toename die de genoemde bedrijven merkten! En dat pre-covid, toen de arbeidsmarkt voor dit soort bedrijven erg krap was.

registratie

Niet alleen hoger opgeleiden

Interessant aan de genoemde bedrijven is dat het dus niet alleen gaat om hoger opgeleiden die zich laten afschrikken door een verplichte registratie. Anders zou een bouwbedrijf natuurlijk niet een plus van ruim 10.000 sollicitanten per jaar hebben. Gemiddeld genomen lijkt het schrappen van de registratie het meest van belang voor organisaties die vooral hoger opgeleiden werven, maar het voordeel geldt over de hele linie.

‘De conclusie: stop met mensen te vragen om zich eerst te registeren.’

De boodschap is dan ook maar op één manier op te vatten: stop met mensen te vragen om zich eerst te registeren voordat ze kunnen solliciteren. Het kost je waardevolle sollicitanten en de technologie die dit kan omzeilen – of dit nu een systeem als dat van Attrax is of een speciaal stukje middleware zoals dat van Textkernel – levert zijn investering dubbel en dwars op.

De multiplier van de werkenbij-site

Ik heb het vaker gezegd: je werkenbij-site is een multiplier, ofwel op je conversie, ofwel op je budget. Al je andere recruitment-inspanningen worden erdoor geraakt. Of het nu je reclamebudget is, je sourcing of je carrièrebeurzen. Onderzoek laat zien dat ruim 90 procent van alle kandidaten op een of ander moment tijdens zijn of haar sollicitatieprocedure op de werkenbij-site komt. En daarom kun je maar beter alles eraan doen om deze site zo goed mogelijk te maken. En daarbij bedoel ik dus niet: zo mooi mogelijk. Het gaat niet om mooie plaatjes en video’s, maar om de vacatureteksten. Het proces. De banen.

Het gaat niet om mooie plaatjes en video’s, maar om de vacatureteksten. Het proces. De banen.

Veel van mijn klanten zien gemiddeld 70 tot 90 van al het verkeer op hun site zich afspelen op het werkenbij-gedeelte. Veel werkzoekenden zien daarbij ook niets anders dan de vacaturebeschrijving, en daarna: het sollicitatieproces. Dus richt ook dáár je aandacht op. Door van je corporate recruitmentsite een soort Amazon te maken. Dat wil zeggen: niet alleen een interessante homepage, maar ook interessante productpagina’s (vacatures) en een frictieloos bestelproces: de sollicitatie.

Uit je neus eten…

En dat kun je allemaal natuurlijk ook niet doen. Maar laat je dan in dat geval even inspireren door onderstaand filmpje…

Lees ook