Na Facebook stopt nu ook Stack Overflow met Jobs: wie volgt?

Stack Overflow is niet alleen een site die alle ontwikkelaars kennen op hun duimpje, het is voor recruiters ook een fijne plek om te grasduinen naar capabele mensen. Maar het platform dat miljoenen developers en technologen over de hele wereld bedient, heeft aangekondigd dat het vanaf 31 maart 2022 drie verschillende elementen van zijn site zal verwijderen. Allereerst: Jobs, inclusief zoeken naar vacatures, opgeslagen zoekopdrachten, sollicitaties, berichten, aanbevolen vacatures en vacatures. Daarnaast: Developer Story en eventuele opgeslagen cv’s. En tot slot: hun veelgebruikte Salary calculator.

‘Talent acquisition is gewoon geen terrein waar we een sterk concurrentievoordeel hebben.’

Stack Overflow verwijdert ook alle e-mails, instellingen, gegevens en werkgeversgerichte functies. ‘Talent acquisition is gewoon geen terrein waar we een sterk concurrentievoordeel hebben’, schrijft het platform op zijn eigen site. ‘Zoals jullie allemaal weten, hebben ontwikkelaars geen moeite om vacatures te vinden. Het probleem is vaak het vinden van de juiste kans. En vacaturesites en sourcing zijn ineffectieve oplossingen. De moeite die het ons zou kosten om ons op dit terrein echt te onderscheiden, is niet te rechtvaardigen.’

Eén vraag per 13,6 seconden

Elke maand vertrouwen meer dan 100 miljoen ontwikkelaars en technologen op Stack Overflow om hun problemen voor te leggen aan collega-ontwikkelaars. Gemiddeld wordt elke 13,6 seconden een nieuwe vraag gesteld, terwijl ontwikkelaars hier naar schatting 50,6 miljard (!) keer zijn geholpen. Het openbare platform, opgericht in 2008, wordt gebruikt door bijna iedereen die codeert om te leren, zijn kennis te delen, samen te werken en een carrière op te bouwen.

Ontwikkelaars zijn op Stack Overflow naar schatting 50,6 miljard (!) keer geholpen.

Met een geschat gebruikerstotaal van 14 miljoen, vertrouwen organisaties wereldwijd op de exclusieve vacaturebank waarin de ontwikkelaar voorop staat om hun gewenste doelgroep direct te kunnen bereiken. Met de nadruk op het zoeken naar vacatures ‘zonder spam van recruiters’ of ‘nep-vacatures’, werd het een plek voor organisaties om sollicitanten van betere kwaliteit te vinden. Maar dat zal dus niet lang meer kunnen.

‘Missie als kompas’

Stack Overflow-CEO Prashanth Chandrasekar

In april 2021 publiceerde CEO Prashanth Chandrasekar al een blog waarin hij ‘some changes to Stack Overflow Talent’ aankondigde. ‘Terwijl we door de pandemie blijven navigeren, proberen we onze missie als ons kompas te gebruiken. Onze missie is om ontwikkelaars en technologen te dienen. En we willen ervoor zorgen dat ons openbare platform en onze betaalde producten dat altijd doen.’ Nu voegt hij eraan toe: ‘Door het terrein van Talent Acquisition te verlaten, kunnen we ons opnieuw concentreren op producten die voortbouwen op onze kernkwaliteiten: hergebruik van kennis en het bouwen van gemeenschappen op grote schaal.’

De advertentieonderdelen gericht op employer branding blijven ze ondersteunen.

Stack Overflow zal de TA-sfeer niet volledig verlaten. De advertentieonderdelen, specifiek gericht op employer branding, zullen ze blijven ondersteunen. ‘Ontwikkelaars en technologen willen vaak meer te weten komen over bedrijven als ze kansen beginnen af te wegen. Ze willen zaken als de bedrijfscultuur, de balans tussen werk en privé, het sociale en milieubeleid, de tech-stack en de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden die bedrijven bieden begrijpen.’

Niet de eerste

De aankondiging van Stack Overflow komt op een opvallend moment. Recent kondigde namelijk ook Meta een soortgelijke stap aan, toen het bekend maakte dat het Facebook Jobs zou sluiten, met uitzondering van het Canadese en Amerikaanse platform. Bestaande Facebook-groepen met het groepstype Vacatures worden vanaf 22-2-2022 omgezet naar het groepstype ‘Algemeen’. Ook zal de mogelijkheid om gratis vacatures te verspreiden via de partnerintegratie met de API ‘Vacatures’ op Facebook niet meer beschikbaar zijn.

Facebook stopt per 22-2-2022 ook al met het apart aanbieden van vacatures.

Het blijkt ook voor grote platforms steeds lastiger om je te onderscheiden in een door LinkedIn en Indeed gedomineerde markt. ‘We zien het overal gebeuren’, zei podcast-presentator Chad Sowash in een recente aflevering van de Chad & Cheese-podcast. ‘Het is gebeurd met Google, met Facebook. Nu gebeurt het met Stack. Er zijn maar zo veel technische middelen die ze hebben, en ze zetten het in voor producten en diensten die grotere resultaten hebben (bijvoorbeeld de metaverse).’ ‘Hoe verfrissend is dat?’, voegde Joel Cheesman eraan toe. ‘Om te zeggen: het is het gewoon niet waard, we stoppen ermee.’

Lees ook

Dit zijn de meest gevraagde skills van het moment

In gesprekken over de toekomst van recruitment, gaat het meestal al snel over het afscheid nemen van het cv en het voortaan matchen op skills. Maar over wat voor vaardigheden hebben we het dan zoal? Welke competenties en eigenschappen vragen werkgevers nu al? We doken in Jobfeed voor een overzicht van de meest gevraagde skills van het afgelopen jaar, op drie terreinen: algemene vaardigheden, IT-skills en aan de functie gerelateerde professionele vaardigheden. Dat leverde het volgende overzicht op:

De 30 meest gevraagde social skills

Communicatie 1
Zelfmotivatie 2
Werken in groepsverband 3
Servicegerichtheid 4
Aanpassingsvermogen 5
Aandacht voor detail 6
Doelgericht 7
Coördineren 8
Analytisch denken 9
Gepassioneerd 10
Interpersoonlijke vaardigheden 11
Stressmanagement 12
Hard werken 13
Leiderschap 14
Leergierig 15
Probleemoplossing 16
Creativiteit 17
Besluitvaardigheid 18
Strategisch denken 19
Zakelijk bewustzijn 20
Ondernemend 21
Professionele verantwoordelijkheid 22
Vriendelijkheid 23
Pragmatisch 24
Overtuigingskracht 25
Betrouwbaar 26
Positieve instelling 27
Netwerken 28
Empathisch 29
Betrouwbaarheid 30

De 30 meest gevraagde IT-skills

Microsoft Office 1
Microsoft Excel 2
Informatie- en Communicatietechnologie 3
Scrum 4
Agile methodologie 5
Data-analyse 6
SAP applicaties 7
Software Engineering 8
Databases 9
Autocad 10
Windows Azure 11
SQL 12
JavaScript 13
Python 14
Java 15
Cloud Computing 16
Microsoft Word 17
Backend 18
C# 19
Devops 20
.NET 21
Microsoft Windows 22
CSS 23
APIs 24
Linux 25
Microsoft Outlook 26
Microsoft Powerpoint 27
Continuous Integration 28
HTML 29
Informatiemanagement 30

De 30 meest gevraagde professionele skills

Techniek 1
Consultancy 2
Logistieke operaties 3
Administratieve werkzaamheden 4
Financiën 5
Machinewerkzaamheden 6
Machinebouw 7
Elektrotechniek 8
Innovatie 9
Coaching en begeleiding 10
Voorraadbeheer 11
Onderhoud 12
Veiligheidsprincipes 13
Verkoop 14
Naleving van de regelgeving 15
Stakeholder management 16
Tekeningen 17
Projectmanagement 18
Inkoopmanagement 19
Fabricage 20
Kwaliteitsmanagement 21
Servicestandaarden 22
Schoonmaak 23
Montage 24
Onderzoek 25
Retail 26
VCA Certificate 27
Marketing 28
Klantenservice 29
Horeca 30

Veel generieke vaardigheden

Het blijkt dat werkgevers nog niet bijzonder origineel zijn in de vaardigheden die ze vragen. Communicatie, werken in teamverband, doelgericht, oog voor detail: ze behoren allemaal tot de meest gevraagde skills van het jaar, maar zijn tegelijkertijd natuurlijk ook erg generiek. En datzelfde geldt misschien nog wel meer voor vage aanduidingen als ‘hard werkend’ of ‘gepassioneerd’. Welke sollicitant zal ooit toegeven hier toch niet zo goed op te scoren? We blijken als recruiters in elk geval nog niet echt te vragen naar algemene skills waarop kandidaten zich duidelijk meetbaar en aantoonbaar kunnen onderscheiden van hun tegenstrevers.

Scrum en agile zijn duidelijk nog niet over het hoogtepunt heen.

Met de meer harde IT-skills is dat natuurlijk al makkelijker. Maar ook in dit rijtje vallen allereerst vooral de ‘generieke’ IT-vaardigheden op, zoals Powerpoint, Outlook, Office en Excel. Verder valt de bijna gelijke score voor programmeertalen als Javascript, Python en Java op, en is te zien dat de scrum en agile-werkmethodes nog duidelijk niet over het hoogtepunt heen zijn.

Drie vormen van management

Bij de meest gevraagde professionele skills vallen veel technische vaardigheden op: van het algemene ‘techniek’ en het al iets specifiekere ‘elektrotechniek’ tot machinebouw en machinewerkzaamheden. Ook hier echter nog veel vrij generieke vaardigheden, zoals verkoop, onderhoud en coaching en begeleiding. Naast diverse vormen van ‘management’; van project- en inkoop- tot kwaliteitsmanagement. Een VCA-certificaat (Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM) Checklist Aannemers) is hier op plek #27 nog veruit het meest specifiek.

Een VCA-certificaat is hier veruit het meest specifiek.

Wie in de markt zijn oor te luister legt, hoort al gauw spreken over de vermeende mismatch tussen de gevraagde en aangeboden skills. Maar de lijst met meest gevraagde skills van 2021 lijkt daar nog niet echt een bevredigend antwoord op te kunnen geven. Aan dit soort generieke skills kun je toch nauwelijks een schaarste constateren? Wat dat betreft verwijzen we nog maar een keer naar recent onderzoek van RPO-aanbieder Cielo Talent, onder de welluidende titel ‘Beyond the skills shortage‘, waarin 26,6% van de ondervraagde recruiters zegt dat het identificeren van de goede skills om te werven al een groot issue is.

Meer weten?

Meer weten over gevraagde skills in vacatures? Hoe je vacatureteksten schrijft waarop potentiële kandidaten ook daadwerkelijk zoeken? Je leert er meer over in de training Schrijven van vacatureteksten van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Op 11 maart vindt weer zo’n training plaats:

Schrijven van vacatureteksten

Lees ook

Alain Vacquier (Carerix): ‘Probeer ook eens iets nieuws!’

Geen alles-in-een, maar een #1 in alles. Dat is het idee dat Alain Vacquier, Commercial Partner Manager bij Carerix, propageert als het erom gaat de juiste tools te kiezen voor jouw organisatie. Tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april geeft hij je diverse tips & tricks die handig kunnen zijn bij deze selectie, zodat jij klaar bent voor de arbeidsmarkt van morgen. Hier alvast een vooruitblik en de visie van Vacquier over hoe je hierop kunt inspelen.

‘Wat we vertellen moet aanzetten tot nadenken.’

‘Wat we vertellen moet aanzetten tot nadenken’, geeft hij aan. ‘We willen laten zien dat de wereld groter is dan de eigen cirkel. Vaak weet onze doelgroep niet wat er allemaal mogelijk is. Als we puur kijken naar de recruitmentmarkt an sich, is dat een redelijk traditionele markt. Het is redelijk conservatief in de manier van werken. Het lijkt me leuk om dat de komende jaren te doorbreken. Er is meer en je kunt meer.’

Wachten op reacties

Alain Vacquier, Commercial Partner Manager bij Carerix

Volgens Vacquier is er ‘slechts een handjevol voorlopers’ die goed en actief met kandidaten contact houdt. Het overgrote deel zet nog steeds een vacature op een jobboard en wacht daarna af tot iemand reageert. ‘Maar er kan zoveel meer, benut het kapitaal door goed contact te houden. Het klinkt heel simpel, maar toch wordt het zelden gedaan’, aldus Vacquier.

‘We willen laten zien dat de wereld groter is dan de eigen cirkel.’

‘De beste organisaties in de markt doen heel simpele dingen om regelmatig contact te houden. Ze werken bijvoorbeeld vanuit talentpooling, doen aan storytelling en gebruiken de juiste systemen voor de juiste doelgroep. Dus ik zou zeggen: kijk eens buiten je gebaande paden, kijk wat er beschikbaar is in de markt en probeer ook eens iets nieuws!’

Snelle veranderingen

Cv’s worden steeds minder belangrijk, ziet Vacquier. Vraag jezelf dus af hoe je daar qua systemen op kunt inspelen, adviseert hij. ‘Welke software ga je gebruiken voor bijvoorbeeld assessments en het doormeten van soft skills? Daarnaast vraagt de krapte op de arbeidsmarkt om sneller en effectiever recruiten’, vertelt hij.

‘Krapte op de arbeidsmarkt vraagt om sneller en effectiever recruiten.’

Krapte brengt altijd met zich mee dat mensen meer eisen kunnen en dúrven stellen. Dat betekent ook dat je anders met kandidaten moet gaan communiceren, stelt Vacquier. Denk bijvoorbeeld aan: Marketing Automation, social media en WhatsApp. En dan veel meer toegespitst op de juiste doelgroep met de juiste boodschap. En vergeet ook de snel veranderende wet- en regelgeving binnen de hele flexmarkt niet. ‘Het vraagt om meer nadenken over uitbesteding van werkzaamheden. Dat betekent dat er steeds meer specialisten op de markt komen waarbij er meer uit partnerships wordt gedacht. Niet alleen voor backoffice tooling, maar ook voor recruitment tooling en andere specialismes.’

‘Buiten het feit dat je alles online doet, zie je dat data gigantisch belangrijk wordt.’

‘Hybride werken is in een stroomversnelling gekomen. Buiten het feit dat je alles online doet, zie je dat data gigantisch belangrijk worden. Welke kanalen werken wel en welke niet? Kortom; cv’s worden minder belangrijk, er is krapte op de arbeidsmarkt, de markt kan door de krapte veel meer eisen stellen en de markt verandert snel. In wet- en regelgeving, maar ook door hybride werken en alle randzaken die dat met zich meebrengt. Dat vraagt om systemen die daarop kunnen inspelen.’

Je zoekgebied vergroten

Carerix is zelf ook op zoek naar nieuwe medewerkers, vertelt Vacquier. En dat gaat ook anders dan voorheen. Want als mensen voor 80% kunnen thuiswerken, hecht een kandidaat ook logischerwijs minder waarde aan borrels en dergelijke gezelligheid op kantoor. ‘Door het hybride werken zoeken we nu meer naar kandidaten die goed gedijen in alleen-zijn’, aldus Vacquier. ‘Het is met name belangrijk dat je ervoor zorgt dat iemand alle tools en middelen ter beschikking heeft om het werk goed te kunnen uitvoeren.’

Vacquier

‘Nog veel belangrijker is om medewerkers het Carerix gevoel te geven. Door ze te betrekken bij de organisatie, door af en toe wel naar kantoor te komen, door attenties op te sturen, de werkplek op orde te hebben, of te compenseren in eventuele kosten. Het grote voordeel van hybride werken is het vergrote zoekgebied. Waar we voorheen met name zochten in bepaalde regio’s, kan het bij ons nu ook prima iemand zijn vanuit bijvoorbeeld Groningen of Zuid-Limburg.’

0 binding

En wat als diegene uit Groningen straks weer meer op kantoor moet werken? ‘Het kan natuurlijk dat iemand ons dan verlaat’, zegt Vacquier. ‘Maar wij willen medewerkers in dienst die ook enige binding hebben met onze organisatie. Ik denk dat het een angst is van veel organisaties in deze tijd. Als je hybride werkt en je hebt als medewerker 0 binding met de organisatie, dan draait het puur om de werkinhoud en de beloning die daar tegenover staat. Dat is vaak te weinig om iemand voor langere tijd gebonden te houden. Als in dat geval een andere partij een hoger salaris biedt voor hetzelfde werk, dan is de keuze snel gemaakt’.

‘Bij Carerix werken we veel samen. Dan moet je wel af en toe naar kantoor komen.’

Een gezond balans daarin is belangrijk, zegt hij. En daarom vindt hij het belangrijk dat iemand echt voor een organisatie kiest, waar zij voor staan. ‘Bij Carerix hebben we een hele duidelijke visie: we zijn een ‘best of breed’-organisatie, geen alles-in-één speler. We kijken anders naar de markt. Dat betekent onder andere dat we veel samenwerken, via gezamenlijke proposities met partners. Maar het betekent ook dat we het fijn vinden om te werken aan een gezamenlijk doel. Dan is het van belang dat je af en toe wel naar kantoor komt’.

Een blik op de toekomst

Vacquier denkt dat het steeds moeilijker wordt om het echte talent, de parels uit de markt, te blijven behouden. ‘Je wilt starters en young professionals jouw DNA meegeven. Op afstand is dat lastig te doen. Daarnaast is de snel veranderende markt een uitdaging. Waar we bijvoorbeeld eerst veel deden met mailcampagnes, is dat nu not done. Hetzelfde geldt voor de online wereld. Ik denk niet dat jobboards gaan vervagen, maar je hebt wel te maken met de generatie van de toekomst. Die is iets gemakzuchtiger, ze willen benaderd worden en laten zich niet zo makkelijk vinden.’

‘We moeten nieuwe manieren bedenken om kandidaten te benaderen.’

We moeten nieuwe manieren bedenken om kandidaten te benaderen. Dat zal met name op online gebied zijn, via socials en in storytelling over wie je bent als organisatie. ‘Vacatures aanbieden is veel meer dan puur alleen een vacaturetekst plaatsen. Na het lezen van die tekst, weet je als sollicitant eigenlijk nog steeds niet voldoende’, aldus Vacquier.

Vacquier

‘Vaak is onduidelijk wat je kunt verdienen, om wat voor organisatie het precies gaat en waar de organisatie voor staat. Er wordt bijvoorbeeld geschreven over een jong, dynamisch team, maar wat zegt dat dan? We moeten veel meer in jip-en-janneketaal uitleggen hoe de vacature en organisatie eruitzien. We hebben een kort moment om te bepalen of een potentiële kandidaat gaat reageren. Dat moment wordt steeds korter, want alles moet snel.’

De vaagheid moet verdwijnen

‘Als je vandaag iets nieuws ontwikkelt, moet het morgen al live. Heb je nu Videoland, dan wil je volgende maand misschien Netflix erbij, stop je over een tijdje met Netflix en stap je over op Disney+. Dat is ook hoe de markt gaat werken, verwachten we bij Carerix. In de arbeidsmarkt houden veel organisaties het nog te veel zo vaag mogelijk, want dan houden ze zoveel mogelijk bereik. Dat werkt niet meer. Om gekozen te kunnen worden, moet je zelf ook kiezen. Je moet heel specifiek zijn in wie je zoekt, wat je zoekt en voor welk bedrag. Dan kun je uiteindelijk zelf ook worden gekozen als organisatie.’

‘Om gekozen te kunnen worden, moet je zelf ook kiezen. Je moet heel specifiek zijn in wie je zoekt.’

‘Zoals recruiters steeds meer kijken naar soft skills, zo kijken sollicitanten meer naar de waarden en de visie van de organisatie. Zeker nu we minder met collega’s werken, wordt het voor hen belangrijker waar de organisatie voor staat. Kandidaten willen antwoorden op vragen als: wat vraagt de organisatie van mij, wanneer kan ik succesvol zijn, hoe zorgen zij ervoor dat ik me kan ontwikkelen? Kortom, de vaagheid moet gaan verdwijnen. We moeten steeds specifieker en concreter worden in wie we zijn en wat we doen. Dat betekent dat je je eigen zoekgebied verkleint, maar degene die je kunt vinden past dan wel beter bij jouw vacature.’

Meer weten?

Meer weten over de meerwaarde van recruitmenttooling en hoe je deze voor je kunt laten werken? Of andere ideeën opdoen over werving in de toekomst? Op 5 april 2022 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier gaan tal van sprekers in op de ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter, gericht op de toekomst, met het oog op de kandidaat. Schrijf je dus nu in!

Bureaurecruitment Live

Lees ook

Hoe TikTok ontslag nemen makkelijker dan ooit maakt

Er zijn twee dingen waar de nieuwe generatie gek op is: TikTok én ontslag nemen. Als het even kan, voeren ze die hobby’s zelfs tegelijkertijd uit. QuitTok, heet dat dan. Kort door de bocht vindt het volgende plaats: talloze zoomers (mensen die tussen 1995 en 2005 zijn geboren) filmen zichzelf terwijl ze hun ontslag indienen. Ze plakken er een geinig muziekje onder, doen er een caption bij en gooien het eindresultaat op TikTok. Voilà: een QuitTok-video.

Talloze zoomers, geboren tussen 1995 en 2005, filmen zichzelf terwijl ze hun ontslag indienen.

De filmpjes zijn razend populair: op moment van schrijven had de hashtag #QuitMyJob al zo’n 200 miljoen views. Tel de 40 miljoen views van de bijna identieke hashtag #iQuitMyJob daarbij op, en de snelle rekenaar weet dat QuitTok-video’s al bijna 250 miljoen keer werden bekeken. Bijna net zoveel als een gemiddelde Champions League-finale…

The Great Resignation

Hoe #QuitTok zo populair kon worden? Dat ligt, hoe kan het ook anders, aan de coronapandemie. Want vraag je een zoomer om maandenlang thuis te zitten? Dan gaat-ie leuke videootjes maken. TikTok wist daar als geen ander social medium van te profiteren. Natuurlijk kan die zoomer niet de hele dag dansjes filmen: vroeg of laat gaat-ie ook over z’n leven nadenken. ‘Vind ik m’n studie nog leuk?’, hoor je hem of haar dan zeggen. ‘En wat vind ik eigenlijk van m’n baan?’

Filmen ze dat ontslag en zetten ze het op TikTok? Dan is de cirkel rond!

Het gevolg van die overpeinzingen: na 2020 kwamen veel jongeren – en overigens ook ouderen – tot de conclusie dat ze iets anders willen. En dus nemen ze massaal ontslag, in de VS wordt er zelfs over The Great Resignation gesproken. Filmen ze dat ontslag en zetten ze het op TikTok? Dan is de cirkel rond!

Van schuddende handen naar schuddende billen

Hoe die QuitTok-video’s er precies uitzien? Er zijn verschillende smaken. De vanillevariant is simpel, en dit meisje voerde hem subliem uit:

@hunteraleecee Best decision I have ever made☺️❤️ #quittingmyjob #twoweeksnotice #toxicworkplace #adayinmylife #fyp #ontobetterthings #blowthisupforme ♬ I Get Crazy – Nicki Minaj


Met een vlot nummer op de achtergrond zien we haar een ontslagbrief tikken en naar kantoor rijden. Na afloop van haar ontslaggesprek zien we hoe haar handen van de zenuwen schudden. Eén frame later schudt er echter een heel ander lichaamsdeel op ons beeldscherm. Haar ontslag viert ze met een ouderwetse twerk – nog in de gangen van haar (inmiddels) oude werkgever.

De vanillevariant van de QuitTok-video is vrij simpel.

Een andere QuitTok-video, die net als bovengenoemd voorbeeld meer dan een miljoen kijkers trok, volgt eenzelfde soort recept.

@rachellouisekelly This is your sign #quitmyjob #barcelona #foryoupage ♬ Man in the Mirror – Michael Jackson

Island boooyyy

Sommige mensen gaan nog een stap verder met hun QuitTok-video’s: neem bijvoorbeeld Twitter-gebruiker @rbxbex. Hij trok de portemonnee om de Island Boys, een ware TikTok-sensatie van het afgelopen jaar, zijn ontslagbrief voor hem in te laten zingen. De tweelingbroers, samen goed voor 4,5 miljard (!) views, kwetteren in de video hun inmiddels welbekende refrein, met een ietwat aangepaste songtekst: ‘I just want to let you know that Robert doesn’t work here anymore, because he’s an Island Boy, yo!’

Om jongeren die ontevreden zijn over hun werk een andere uitlaatklep te bieden dan QuitTok, wordt in Nederland aan een nieuw initiatief gewerkt. De Virtuele Banenbeurs, een online experience waar op 7 april de populairste werkgevers van het land naar afreizen, geeft jongeren de gelegenheid hun droombaan, verborgen talent of professionele passie te ontdekken.

‘Ik begrijp dat een QuitTok opnemen je voor even een lekker gevoel geeft.’

‘Ook wij merken dat veel jongeren de coronatijd hebben gebruikt om na te denken over hun toekomst’, vertelt managing director Marieke Wehner. ‘Ze weten nu dat ze iets anders willen, maar wat precies – dat blijft onbekend. Op De Virtuele Banenbeurs ontdekken ze, vanachter hun laptop in een supervette digitale omgeving, wat ze wél willen. Ik begrijp dat een QuitTok opnemen je voor even een lekker gevoel geeft. Maar heb je de likes eenmaal binnengeharkt? Dan ben je wel mooi je baan kwijt. Op De Virtuele Banenbeurs kun je op een productieve manier duurzaam werkgeluk ontdekken, dat lijkt mij een stuk beter!’

Meer weten?

Alles over de Virtuele Banenbeurs:

Virtuele Banenbeurs

Lees ook

Wim op woensdag: Over de filosofie van recruitment

Cogito ergo sum, ik denk dus ik ben, aldus Descartes. Denken doen we voornamelijk tijdens ons werk. Koppel dit aan Marx die zich afvraagt: in hoeverre bepaalt jouw werk wie je bent? En als je je werk niet leuk vindt, of zelfs haat, haat je dan ook jezelf? Waarom denken deze ontevreden mensen dan niet aan vertrekken?

Waarom denken ontevreden mensen niet aan vertrekken?

Te veel mensen haten hun werk, of hun manager! Maar per saldo zijn ze niet gelukkig met hun werk. Waarom ze blijven? Als je werk qua tijdsbesteding met een huwelijk vergelijkt, schudt je zo een dozijn redenen uit de mouw. Niet iedereen heeft nu eenmaal de luxe of kan zich de problemen veroorloven om van baan te wisselen. Zeker omdat daar natuurlijk ook geen enkele garantie op succes geboden kan worden. Hoe graag ze je dat daar ook doen geloven.

Wat lost een basisinkomen op?

Lost een basisinkomen het probleem van je werk haten op? Gaan mensen sneller van baan wisselen als geld geen drijfveer meer is? Talloze onderzoeken wijzen uit dat verandering in gedrag niet snel door de mens zelf geïnitieerd wordt. Het risico dat een basisinkomen tot geen noemenswaardige verandering leidt is groot. Mensen houden over het algemeen enkel van verandering zolang alles maar hetzelfde blijft…

‘Sommige mensen hechten meer aan de problemen op hun werk dan aan werk wat voldoening geeft.’

In de basis weten we allemaal hoe het werkt. Kijk terug op je eigen leven en alles waar je veel tijd, moeite en energie in hebt gestoken geeft je voldoening. Zelfs als het geen 100% positief resultaat heeft opgeleverd. Nietzsche zei: ‘Sommige mensen hechten meer aan hun symptomen dan aan hun gezondheid.’ Wim op woensdag maakt daarvan: ‘Sommige mensen hechten meer aan de problemen op hun werk dan aan werk wat voldoening geeft.’

Twijfelen hoort erbij. Toch?

Ik denk niet dat Marx gelijk had met zijn uitspraak dat als je het werk haat je jezelf haat. Bij Descartes heb ik ook zo mijn twijfels. Om over het basisinkomen maar te zwijgen. Maar twijfelen hoort bij het leven. Zonder twijfel geen discussie, geen ontwikkeling en geen groei. Vanaf nu geldt gewoon: bij twijfel, doen! Of is dat te filosofisch?

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Zo slecht kunnen sociale media zijn voor de kansen van kandidaten

Hoe slecht (of: hoe goed) zijn sociale media voor de kansen van kandidaten? Gek genoeg is er nog niet zoveel onderzoek naar geweest. Ja, er was dat onderzoek van Stepstone waaruit bleek dat een kwart van de werkgevers op sociale media een reden vindt om een potentiële kandidaat af te wijzen. Maar dat onderzoek stamt alweer uit 2013. En sinds die tijd is er natuurlijk heel veel gebeurd, waaronder de invoering van de AVG.

De AVG stelt dat je als werkgever niet zomaar online informatie over sollicitanten mag opzoeken.

Die regeling stelt dat je als werkgever niet zomaar online informatie over sollicitanten mag opzoeken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat dit niet meer gebeurt. Zeker 70% van de werkgevers geeft toe de sociale media van kandidaten te checken, en 54% erkent dat ze op basis van wat ze hier gevonden hebben wel eens mensen hebben afgewezen.

De andere kant van de medaille

Nieuw onderzoek van IT-bedrijf Kaspersky laat ook de andere kant van de medaille zien: de kant van de kandidaat. Na rondvragen bij 8.500 respondenten, in 11 Europese landen (waaronder Nederland), is een van de conclusies dat bijna de helft van de mensen die de arbeidsmarkt betreden (46%), aangeeft dat hun social media gebruik een negatieve invloed heeft gehad op hun kansen op een baan. En meer dan een derde (37%) erkent dat als een potentiële werkgever hun posts zou zien, dit hun kansen op een baan zou schaden. Iets meer dan een derde (34%) heeft trouwens zelf wel eens een nieuwe collega opgezocht en iets gevonden waarover ze een mening hadden.

Van de Nederlandse ondervraagden zegt 30% dat hun sociale media de kansen kunnen schaden.

In totaal zegt 30% van de Nederlandse ondervraagden dat hun activiteiten op sociale media de carrièremogelijkheden kunnen schaden. Dit aantal loopt op tot bijna de helft (47%) van de afgestudeerden en starters. Daarnaast zegt 35% zich zorgen te maken dat hun historische online aanwezigheid een negatief effect kan hebben op hun toekomstige werk. En meer dan de helft (51%) zegt wel eens te hebben gevraagd om te worden verwijderd uit een post of foto waarin hij of zij is getagd.

Hoogst mogelijke privacy-instellingen

Uit de data blijkt historisch gebruik van sociale media zelfs de meest senior medewerkers te beïnvloeden, waarbij de helft van de directeuren toegeeft dat het een negatieve impact heeft gehad. Het is zelfs zo dat 37% van de ondervraagden spijt heeft van veelvuldig gebruik van sociale media in het verleden, omdat ze niet zeker weten welke informatie van hen op internet staat – en dus ook niet wat potentiële toekomstige werkgevers hierop kunnen aantreffen.

37% van de ondervraagden heeft spijt van veelvuldig social media-gebruik in het verleden.

‘Het kan verleidelijk zijn iets online te delen omdat het op dat moment een geweldig idee lijkt. Maar het is altijd goed om even na te denken over hoe die post gezien zal worden door anderen. Vooral degenen die je werkgevers of collega’s kunnen worden’, adviseert David Emm, hoofd security-onderzoeker bij Kaspersky. ‘Je kunt sommige berichten verwijderen. Maar de inhoud kan altijd weer opduiken en schadelijke gevolgen hebben voor vele aspecten van het leven, waaronder je carrière. Het is daarom raadzaam de hoogst mogelijke privacy-instellingen te gebruiken om te beperken wie je informatie kan zien.’

Posts verwijderen

Maar liefst 84% van de ondervraagden in het onderzoek geeft aan minstens één post op hun sociale media uit het verleden te willen verwijderen. Voor 82% geldt dit al voor een post uit 2021. Maar slechts 76% geeft aan te geloven dat ze zelf volledige controle hebben over hun internetgeschiedenis. Zo’n 42% zegt iemand te kennen die carrièretechnisch minder kansen heeft gehad door wat ze ooit op sociale media hebben gepost.

Zo’n 42% kent iemand die kansen heeft gemist door wat ze ooit op sociale media hebben gepost.

Er zijn tegenwoordig zelfs al assessmentbedrijven die claimen door de sociale media van kandidaten te checken hun persoonlijkheid in kaart te kunnen brengen. Maar onderzoek laat zien dat je deze trend toch wel met een korreltje zout moet nemen. Niet alleen is het ethisch discutabel – en soms zelfs verboden – om te vertrouwen op wat je op sociale media vindt. Het blijkt ook nauwelijks van voorspellende waarde, zo schrijft Harvard Business Review.

Geldige reden nodig

Sollicitanten checken op social media is in Nederland met ingang van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) niet langer toegestaan zonder geldige reden. Toch is het nog steeds usance bij veel recruiters. De Recruitercode meldt over het gebruik van sociale media in recruitment alleen: ‘De relaties met kandidaten in openbaar toegankelijke social media (bijvoorbeeld LinkedIn) behoren tot het privé domein van de Recruiter.’

Sinds de AVG is zomaar kandidaten checken op sociale media niet meer toegestaan.

De NVP-sollicitatiecode is wat explicieter. Deze code meldt: ‘De organisatie die via internet en/of sociale media informatie over de sollicitant verkrijgt, is zich ervan bewust dat deze informatie niet altijd juist, accuraat en/of relevant is. De verkregen openbare informatie zal, indien relevant, met de sollicitant worden besproken, met uitdrukkelijke vermelding van de bron. De sollicitant wordt in de gelegenheid gesteld hierop te reageren.’

Lees ook

Waarom SEO en e-mailmarketing in 2022 nóg belangrijker worden

De groeiende zorg omtrent privacybescherming vanuit de consument en overheid heeft ertoe geleid dat browsers als Firefox en Safari de zogeheten third party cookies niet langer toestaan. Google kan met Chrome natuurlijk niet achterblijven en gaat vanaf dit jaar de third party cookies ook verbannen. Maar wat is ook alweer de rol van deze cookies en waarom zijn ze zo belangrijk? We klikken ze namelijk allemaal snel weg toch?

Google gaat vanaf dit jaar de third party cookies ook verbannen.

Stel: je gaat via Chrome op zoek naar een vacature voor recruiter, dan trackt Google je gedrag aan de hand van cookies, kleine codebestandje die door een website op de harde schijf van je computer, tablet of smartphone wordt geplaatst. Nu de cookies je hebben geregistreerd als ‘doelgroep voor de vacature van recruiter’, kan Google gerichte advertentieruimte verkopen aan de hoogste bieder. Maar dit soort individueel gedrag tracken en erop kunnen bieden is dus binnenkort verleden tijd.

Google blijft Google

Maar Google zou Google niet zijn als ze hier niet een oplossing voor zouden hebben verzonnen. Ze zijn op twee oplossingen gekomen waarmee ze de privacy van de gebruikers meer willen beschermen, de Sandbox en FLoC. Zonder al te diep op de techniek in te gaan moeten deze oplossingen ervoor zorgen dat Google nog steeds gerichte advertentieruimte kan verkopen, maar niet langer gebaseerd op individuele gebruikersgegevens, maar meer op categorieën van gebruikers. In het bovenstaande voorbeeld dus ‘iedereen die geïnteresseerd is in de vacature van recruiter’.

Wat zijn de gevolgen voor jouw online marketingstrategie en wat betekent dit voor recruitmentorganisaties die vaak een groot deel van hun marketingbudget inzetten op targeted ads? Ten eerste zijn er dus minder data beschikbaar over je doelgroep. Hierdoor wordt het lastiger om de juiste kandidaten naar je website te leiden. We maken namelijk veel gebruik van data van derden. En hierdoor moeten we dus op een andere manier aan de slag gaan met recruitmentcampagnes.

We zullen op een andere manier aan de slag moeten gaan met recruitmentcampagnes.

Ten tweede wordt het een stuk lastiger om zogenoemde retargeting-campagnes in te stellen. Door de wet en regelgeving mogen data van een kandidaat minder lang in retargetinglijsten geplaatst worden. Daarnaast wordt het over het algemeen lastiger om recruitmentcampagnes en kanalen te meten en te optimaliseren. Vragen als ‘Welke kanalen leiden tot de meeste hires?’ en ‘Wat zijn de specifieke kenmerken van mijn bezoekers?’ kunnen straks een stuk moeilijker beantwoord worden.

Wat te doen?

De data die afkomstig zijn van je directe bezoekers op je werkenbij-site blijven natuurlijk wel gewoon beschikbaar, en deze data zijn erg waardevol. Via deze zogeheten first party cookies kun je namelijk ook prima klantprofielen opbouwen. Denk aan: de interesses, locatie en het gedrag van de bezoeker. Deze data zorgen er vervolgens weer voor dat je betere campagnes kunt draaien, ook op andere sites.

Webshops weten dat een bezoeker 7 contactmomenten nodig heeft voordat hij iets koopt.

Een andere beweging die je ziet is dat bedrijven meer gaan inzetten op organische zoekresultaten (SEO) en e-mailmarketing. Het verbaast mij sowieso dat erg weinig recruitmentorganisaties bezig zijn met e-mailmarketing. Alle grote webshops en bedrijven gebruiken dit, omdat het een belangrijke conversiekanaal is en blijft. Binnen recruitment zie ik dit echter zelden goed ingeregeld. De webshops weten allang dat een gemiddelde bezoeker minimaal 7 contactmomenten nodig heeft voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. Zal dit binnen recruitment heel anders zijn?

Laat je inspireren

Recruitmentafdelingen investeren veel geld om kandidaten via campagnes en ads te laten solliciteren. Maar als we op dat moment niets voor de kandidaat kunnen betekenen, verdwijnen ze vaak zonder opvolging in het zwarte gat van het ATS-systeem. Mijn advies: maak van het opbouwen van een mailinglijst een prio in 2022 en dit gaat zich zeker uitbetalen in meer en kwalitatief betere hires.

Kijk eens naar hoe de grote webshops en online-marketingbedrijven het doen.

Hoe? Kijk eens naar hoe de grote webshops en online-marketingbedrijven het doen. Wat mij betreft is imu hiervan een erg goed voorbeeld. Bied (net als hen) bijvoorbeeld gratis content als blogs en whitepapers aan in ruil voor een naam en e-mailadres, laat kandidaten die solliciteren zich aanmelden voor een mailinglijst of gebruik pop-ups of je sidebar op je werkenbij-pagina voor opt-in-formulieren zodat ze zich in kunnen schrijven. Er zijn veel leuke en creatieve manieren om dit aan te pakken, laat je vooral inspireren door anderen!

Over de auteur

Leroy Meurs werkt als interim corporate recruiter bij Alliander. Zijn interesses zijn (online) marketing, commercie en HR, gecombineerd met ‘een stuk gezond bewustzijn voor het duurzame leven’.

Lees ook

Ook voor recruitment komt al het goede in drieën

Al het goede komt in drieën, dat weten we al eeuwenlang. In de Griekse oudheid was het getal 3 het toppunt van volmaaktheid. Tegenwoordig zien we de 3 nog steeds veel terug, bijvoorbeeld in de 3 kruisen in het stadswapen van Amsterdam, of in de driewerf ‘hoera’ als iemand jarig is. Het gezegde komt uit de rechtspraak, waar ooit 3 zittingen werden gehouden alvorens men tot een oordeel kwam.

Al het goede komt in drieën, dat weten we al eeuwenlang.

Maar ook in recruitment kan het soms handig zijn om het getal 3 te gebruiken. Zoals Pro Contact doet in de recente whitepaper die het uitbracht over succesvol werven. Let wel: voor ondernemers, managers én HR-professionals. Daar is de eerste drieslag al. Volgens de auteurs bij de snel groeiende RPO-dienstverlener is succesvolle werving op te delen in 3 stappen:

  • jobmarketing
  • interim recruitment
  • employer branding

#1. Jobmarketing

Alle 3 stappen zijn op hun beurt weer op te delen in 3 andere stappen. Zo gaat het bij jobmarketing volgens hen om:

  • Online Recruitment
  • Job Advertising
  • SEO vacatureteksten

‘Veel organisaties hebben te weinig instroom op hun vacatures, waardoor hun werving niet op gang komt’, aldus de auteurs. ‘Ons antwoord daarop: ook vacatures hebben marketing nodig om gezien te worden. Net als Coca-Cola spotjes maakt voor het promoten van hun frisdrank, en Booking.com adverteert met hotelovernachtingen. Hoe beter jij als organisatie zichtbaar bent met je vacatures, hoe groter de kans dat kandidaten kiezen voor jouw bedrijf als nieuwe werkgever.’

Hoe beter jouw vacatures zichtbaar zijn, hoe groter de kans dat kandidaten kiezen voor jou als nieuwe werkgever.’

En dat is dus waar jobmarketing om de hoek komt kijken, in al zijn gedaanten. Van doelgroepscan tot volledige campagnes op onder andere social media, job boards en Google. En hoe zorg je dan dat je ideale kandidaten je vacatureteksten ook daadwerkelijk tegenkomen? Door te zorgen dat ze in Google goed gevonden worden. ‘Daarom is het essentieel dat je (bijvoorbeeld via de gratis Zoekwoordplanner van Google Ads) achterhaalt waar jouw doelgroep naar zoekt als zij zich oriënteren op een nieuwe baan. Daarom is het van groot belang dat jij in je vacatureteksten de terminologie gebruikt, waar de meeste mensen naar zoeken. Leuk dus als je een hippe Engelse term aan je vacature meegeeft, maar niet handig als je wilt dat veel mensen de vacature onder ogen krijgen.’

#2. Interim recruitment

Ook het onderwerp interim recruitment is volgens de whitepaper in te delen in 3 afzonderlijke onderdelen:

  • Screening
  • Search
  • Onboarding

Nieuw personeel aantrekken is de ‘levensader’ van bijna elke organisatie, aldus Pro Contact. Maar ‘kandidaten hebben in deze tijd vaak meerdere opties. Het is daarom van vitaal belang dat je niet alleen tijd in je werving en branding steekt, maar dat je ook zorgt voor een echte persoonlijke touch.’ Dat speelt al in de eerste fase van screening, als je de kandidaten die binnenkomen checkt op hun geschiktheid. Het speelt ook in de search- en sourcingfase, als je bijvoorbeeld connectieverzoeken op maat maakt, die je kunt versturen naar de ideale doelgroep.

‘Van baan veranderen is voor bijna iedereen een grote stap. Juist een klein gebaar heeft dan vaak grote impact.’

Maar vergeet ook het onboardingproces niet, benadrukken de auteurs. ‘Van baan veranderen is voor bijna iedereen een grote stap. Daarom helpt het als deze stap wordt begeleid door iemand die je vertrouwt, en waar je praktische zaken mee kunt bespreken. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die sollicitanten die worden uitgenodigd voor een tweede gesprek een kleine attentie sturen. Juist een klein gebaar heeft vaak grote impact.’

#3. Employer branding

En zo komen we bij het derde onderdeel van succesvol werven: employer branding. Om de waarde daarvan te onderstrepen, verwijzen de auteurs naar McDonald’s. ‘Ken je dat gevoel? Dat je op vakantie in een ander land een restaurant zoekt. Je kent de weg niet, en ineens zie je McDonald’s. Hoe graag je misschien ook wilt kiezen voor dat kleine lokale restaurantje, word je aangetrokken door de herkenbaarheid van een plek waarvan je precies weet wat je krijgt. Dát is de kracht van branding.’ En zo werkt het dus ook met employer branding, wat je volgens hen ook weer kunt verdelen in drieën:

  • Recruitmentmarketing
  • Werkenbij-pagina
  • Vacaturevideo

‘Waar bij jobmarketingcampagnes het accent meer ligt op conversie – het daadwerkelijk aansporen tot solliciteren – leggen we bij employer branding de nadruk veel meer op bereik en bekendheid. Als jij duidelijk hebt wat je unieke kenmerken zijn als werkgever, kun je deze gaan delen met jouw doelgroep.’ Recruitmentmarketing dus. En ook op de werkenbij-site kun je dit laten zien. ‘Deze pagina is de digitale etalage van jouw bedrijf. Het is een plek waar je precies kunt vertellen waar jij voor staat, met jouw huisstijl, blogs, foto’s en video’s. En last but not least: een werkenbij-pagina is de plek waar jij via Google Analytics alle data kunt verzamelen over de bezoekers op jouw website. Data die jij vervolgens weer kunt gebruiken om jouw vacatures nóg beter onder de aandacht te brengen.’

Onderzoek wijst uit dat je met een video wel 10 keer meer organisch bereik realiseert.’

En video wordt daarbij steeds belangrijker, aldus de whitepaper. ‘Zeker als je jonge mensen wilt aanspreken, is video een niet te missen onderdeel van jouw employer branding-strategie. Je kunt met behulp van bewegend beeld in een paar seconden enorm veel vertellen. En via een video kun je ook veel afleiden aan de betrokkenheid van jouw doelgroep. Onderzoek wijst bovendien uit dat video’s leiden tot 12% meer conversie, en dat je met een video wel 10 keer meer organisch bereik realiseert.’ En dat hoeft niet duur te zijn. ‘Met het gratis programma Clips van Apple kun jij al de eerste stappen zetten met het maken van een vacaturevideo.’

pro contact whitepaper

Meer weten

Meer weten over succesvol werven en de voordelen van RPO? Lees hier de hele whitepaper:

Download

Lees meer

Hoe Kaliber talent aantrekt met een Buddha op Blue Monday

Blue Monday? Niet als je langs het pand van Kaliber Interactive loopt. Dit Utrechtse bureau geeft deze meest depressieve dag van het jaar dit jaar namelijk een positieve draai door passanten een glimlach te bezorgen. Met een interactief Buddha-beeld vol wijze spreuken en, als je geluk hebt, een privérondleiding door het monumentale pand aan de Zeedijk.

‘Al jarenlang wordt deze derde maandag van de maand gezien als meest deprimerende dag van het jaar,’ vertelt oprichter Ronald van Schaik. ‘Daar hebben we bij Kaliber helemaal geen last van. Vandaag willen we dan ook ons werkgeluk met de buurt delen.’

Voor de deur

De Buddha bij Kaliber voor de deur zit vol met positiviteit voor iedereen die dat vandaag nodig heeft. Door het beeld (coronaproof) over de buik te wrijven, krijg je een wijze spreuk, die je kunt meenemen. Met opvallende posters achter de ramen van het oude fabriekspand brengt Kaliber meteen ook de openstaande vacatures onder de aandacht van belangstellenden. Van Schaik: ‘Solliciteer je bij ons als Art Director, UX Designer, Creative Developer of Traffic Manager, dan brengt het uitdagende werk en deze Buddha je natuurlijk elke dag geluk.’

Kaliber is een bureau dat zich niet specifiek richt op arbeidsmarktcommunicatie en employer branding, maar daar wel steeds meer bekend om raakt. Zo scoorde het bureau de afgelopen jaren met werk dat…

Het bureau is sinds april 2020 gevestigd op de Utrechtse Zeedijk, in de toen net gerenoveerde broodjesfabriek ‘De Lubro’. Daar werken momenteel zo’n 40 collega’s aan wat ze daar noemen: ‘intensieve interactie’. ‘Dat gaat verder dan de grenzen van een scherm. We willen mensen iets laten voelen en hen aanzetten tot actie. Met de juiste boodschap op de juiste manier gebracht. Zo raken we mensen niet alleen in het hoofd, maar vooral in het hart.’

De ‘interactieve Buddha’ die ‘profetisch met je communiceert’ was daarbij al langer een leuk artefact. Maar speciaal voor Blue Monday was die voor deze ene keer dus ook buiten het pand te raadplegen.

Lees ook

Op deze 8 plekken gaan de personeelstekorten dit jaar echt pijn doen

Het is de zwakke plek van de net aangetreden regering, zo wordt alom gezegd. Wel veel plannen en ambities, maar veel te weinig mensen om ze tot uitvoering te brengen. En dan hebben we ook nog te maken met de omikron-variant van het coronavirus, die overal het ziekteverzuim flink doet oplopen. Het zijn vooral de essentiële beroepen waar de personeelstekorten het komende jaar al echt pijn gaan doen. En dus zullen we er allemaal last van krijgen. Maar waar is de verwachte pijn het grootst? En wat gebeurt er om het op te lossen?

#1. Bij de politie

Als het momenteel ergens alle hens aan dek is, dan is het wel bij de politie. De landelijke politie komt dit jaar bijna 1.400 mensen tekort en gaat daarmee een moeilijk jaar tegemoet, meldde NOS recent. Op een totaal van ruim 47.000 banen is het tekort 3%, maar in de grote steden is dat minstens 5%. De onderbezetting is extra problematisch omdat de politie al heel veel op het bordje heeft en door de coronaprotesten veel capaciteit kwijt is aan ordehandhaving. Het gaat vooral om de zogeheten operationele sterkte, de mensen die het eigenlijke politiewerk uitvoeren.

Oplossing: maximaal opleiden en vrijwilligers

Behalve met een grootschalige wervingscampagne bestrijdt de politie de tekorten zoveel mogelijk door maximaal nieuwe agenten op te leiden. Er zijn steeds zo’n 4.500 aspiranten in opleiding. Als de operationele sterkte in 2025 weer op orde is, zou dat aantal naar zo’n 4.000 moeten dalen. De politie is daarnaast gelukkig nog wel altijd een populaire werkgever, meldt een woordvoerder. ‘Veel mensen willen werken bij de politie en nieuwe collega’s vinden is ondanks een krappe arbeidsmarkt nog geen probleem. Maar een strenge selectie en een intensieve, meerjarige politieopleiding vragen nu eenmaal tijd.’

‘Vrijwilligers zijn heel welkome versterking, ze zorgen voor andere inzichten.’

Veel politiedistricten zetten tegenwoordig ook vrijwilligers in. ‘Voorheen ging het vooral om de traditionele politietaken, bijvoorbeeld bij evenementen’, vertelt Manon van Rosmalen van de politie Oost-Brabant. ‘Maar tegenwoordig hebben we ook vrijwilligers bij de afdeling zeden en we maken gebruik van cyberspecialisten. Bij mensenhandel hebben we iemand die zelf ook slachtoffer is geweest. Het is heel welkome versterking, vrijwilligers zorgen voor andere inzichten en vakkennis.’

#2. In de kinderopvang

Nog zo’n cruciale sector waar het nu al echt lastig is, en waar het dit jaar alleen maar krapper belooft te worden, is de kinderopvang. Door hoogoplopende personeelstekorten zijn kinderopvangorganisaties nu al steeds vaker genoodzaakt om overeenkomsten met ouders eenzijdig te stoppen, meldde RTL Nieuws recent. ‘Dit willen we echt niet’, stelt Emmeline Bijlsma, directeur van de brancheorganisatie BK. ‘We doen er alles aan om dat te voorkomen. Maar er is een enorm personeelstekort, vooral in de Randstad.’ Maar ook in Groningen gingen recent groepen dicht, vanwege gebrek aan personeel.

Beeld uit de campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’

Het is volgens Bijlsma een structureel probleem dat uiteindelijk in het hele land te zien zal zijn. Ook de Belangenorganisatie van ouders in de kinderopvang (BOinK) noemt het ‘een serieus probleem’, aldus voorzitter Gjalt Jellesma. ‘Als we niet uitkijken, hebben we straks op grote schaal mensen die niet kunnen werken simpelweg omdat er geen opvang is voor de kinderen.’ En dan heeft de nieuwe regering ook nog de ambitie om kinderopvang kosteloos te maken. Wat de vraag nog eens verder zal vergroten.

Oplossing: leerlingen voor de groep

‘Het kabinet moet kijken naar outside-the-box-oplossingen’, zegt Jellesma. ‘Zo denk ik aan het meer belonen van medewerkers die meer dan 28 uur werken, want veel medewerkers in deze branche werken parttime. Wat we in elk geval nooit willen, is dat wordt ingeleverd op kwaliteit. Daar hebben we de laatste jaren zo veel in geïnvesteerd.’ Eind 2021 werd al duidelijk dat er vaker medewerkers in opleiding ingezet mogen worden om het personeelstekort op te vangen. Vanaf 1 januari mag maximaal de helft van het aantal medewerkers voor een groep in opleiding zijn. Dat was eerst maximaal een derde. De maatregel geldt een half jaar.

#3. In de zorg

Of het nu gaat om de thuiszorg, de huisartsen, of de ziekenhuizen: eigenlijk zijn in de hele zorg momenteel de problemen groot – en groter dan voorheen. In het Amsterdam UMC was begin dit jaar bij 1 op de 4 geteste zorgmedewerkers de uitslag positief. Een week eerder was dit nog 1 op de 20. En uit een peiling van de Landelijke Huisartsen Vereniging bleek eind vorig jaar dat 72% van de huisartsenpraktijken te maken heeft met personeelsuitval door ziekte of quarantaine. In een enkel geval leidt dit ertoe dat kleinere huisartsenpraktijken een of twee dagen de deuren moeten sluiten, laat een woordvoerder weten.

Oplossing: migratie en meer uren

Noodoplossingen zijn nauwelijks voorhanden, zegt een woordvoerder van V&VN, de beroepsvereniging van verzorgenden en verpleegkundigen. ‘In de wijkverpleging is het inmiddels schering en inslag dat medewerkers extra uren en diensten werken, bovenop hun normale rooster. Daar zit een groot gevaar in. Als veel mensen uitvallen door ziekte en quarantaine, vergroot je de kans dat anderen overwerkt raken.’

Voor de langere termijn wordt de blik gewend naar immigratie. Vooral uit Indonesië en andere delen van Zuid-Azië, meldt bijvoorbeeld EenVandaag. Zo is in Flevoland een groep verpleegkundigen uit Indonesië aan het werk in de thuiszorg en in het verpleeghuis. En ook hoofd p&o Ben Polak van ziekenhuis Zuyderland zegt hier personeel uit de Azië naar Nederland te willen halen. ‘Wen er maar aan’, zegt hij. ‘Wees blij dat we iemand uit het buitenland aan het zorgbed kunnen hebben staan, in plaats van dat er niemand staat.’

#4. Bij KLM

Volgens de kabinetten-Rutte is er weinig zo essentieel als vliegen. Dus toen de kappers, musea, sportscholen, theaters, winkels, de hele santenkraam in Nederland dicht moest, vloog de KLM ‘gewoon’ door, ook al waren er een stuk minder reizigers beschikbaar, en was het risico op verspreiding van het virus in vliegtuigen niet onomstreden. Er was zelfs ingrijpen van de Tweede Kamer voor nodig om ervoor te zorgen dat de niet-essentiële winkels achter de douane ook dicht gingen, toen de rest van Nederland al lang in lockdown zat.

Dat bleef niet zonder gevolgen. In de VS, Duitsland, maar ook in Nederland was er op sommige momenten niet genoeg personeel, vanwege quarantaine of verzuim. En dus werden vluchten geschrapt, bij KLM soms meer dan 10 per dag, maar bij bijvoorbeeld Alaska Air ging het om maar liefst 10% van alle vluchten voor januari, en bij Lufthansa om maar liefst 33.000 vluchten. ‘Een hardnekkig en aanhoudend probleem’, noemde een KLM-woordvoerder het al in De Telegraaf. KLM kwam vorig jaar ook al in het nieuws door grote tekorten bij de bagageafhandeling, waardoor koffers in Amsterdam achterbleven.

Oplossing: vluchten schrappen

Andere oplossingen dan vluchten schrappen zijn er in de luchtvaart nauwelijks. De coronacrisis heeft er immers stevig ingehakt in de branche. Grootschalige werving is min of meer uitgesloten, vanwege de grote reorganisaties die achter de rug zijn. Van de 33.000 banen zijn er in totaal in de coronacrisis zo’n 6.000 verdwenen. KLM neemt sinds afgelopen zomer wel weer wat nieuw technisch en IT-personeel aan, meldde De Telegraaf. De malaise in de sector en de vaak halflege vliegtuigen heeft voor het personeelstekort overigens wel een voordeel, stelt de woordvoerder: ‘We kunnen passagiers nu vaak omboeken naar andere vluchten.’

#5. In het openbaar vervoer

Over naar een andere vorm van vervoer: per spoor, bus en tram. Ook hier zijn over vrijwel de hele linie de zorgen groot. Zo heeft het Haagse OV-bedrijf HTM per 9 januari alvast de dienstregeling aangepast, vanwege het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs. ook bij het GVB is het ziekteverzuim vanwege coronabesmettingen erg hoog. Maar gelukkig heeft het verzuim nog niet geleid tot grote structurele uitval, zegt een woordvoerder. Dat komt mede doordat het GVB al sinds het begin van de coronacrisis met een aangepaste dienstregeling werkt.

de personeelstekorten in het ov

Maar de Intercity Direct reed afgelopen weekend tussen Amsterdam en Rotterdam slechts 3 in plaats van 5 keer per uur. NS kampt door de coronacrisis met een hoog ziekteverzuim en is daarom genoodzaakt in de dienstregeling te schrappen. Eerder al besloot NS al enkele andere rustige treinen te schrappen. Daardoor rijden er minder treinen in de avonduren en tijdens de spits. Ook enkele treinen ‘s nachts vallen uit.

Oplossing: collegialiteit en kantoormensen

Voor ProRail wordt in elk geval hard gewerkt aan beterschap. Om de bezetting structureel weer op peil te krijgen is het bedrijf hard nieuwe treinverkeersleiders aan het werven. Het werving- en selectiebeleid is fors opgeschroefd. Sinds 2018 is aantal nieuw opgeleide verkeersleiders verdrievoudigd. In 2023 verwacht ProRail weer voldoende mensen te hebben. Andere OV-bedrijven zetten (voorlopig) in op ‘collegialiteit en flexibiliteit‘, en zetten ook geregeld kantoorpersoneel achter het stuur.

#6. In de schoonmaak

Een sector die misschien wat minder in het oog springt, maar die toch ook moeite heeft de roosters rond te krijgen, is de schoonmaak. Het speelde al voor corona, zo zei Piet Adema, voorzitter van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland, vorig jaar tegen BNR. Maar covid maakte het nog eens erger, omdat daardoor ook nauwelijks meer arbeidsmigranten meer naar Nederland kwamen.

de personeelstekorten in de schoonmaak

De branche kampt al langere tijd met lagere omzet, vanwege het massale thuiswerken en gebrek aan reizen en evenementen, aldus een ABN Amro-rapport van vorig jaar. Maar desondanks is het aantal vacatures in de branche verdrievoudigd. Maar liefst 62,5% van de schoonmaakbedrijven ervoer het tekort aan personeel eind 2021 als een probleem. Mark Keur, directeur van schoonmaakbedrijf Hago, zegt tegen BNR dat jongeren niet vaak meer voor het schoonmaakvak kiezen, en dat het prikken en testen voor covid veel potentieel personeel naar de GGD’s heeft getrokken.

Oplossing: nieuwe cao en hogere jeugdlonen

De krapte in de branche is ‘structureel’, stelt ook het ABN Amro-rapport. Maar de schoonmaakbranche kan wel pronken met een nieuwe cao, waarin niet alleen een behoorlijk hoger loon is afgesproken, met name voor jongeren, maar ook veel meer mogelijkheden tot om- en bijscholing. Bedoeling is de branche zo aantrekkelijker te maken voor doelgroepen die daar nu misschien niet zo snel aan denken. Ook de instroom van meer mensen met een afstand tot arbeidsmarkt of met een migratieachtergrond wordt hier vaak genoemd als mogelijke oplossing.

#7. De supermarkten

Nee, de supermarkten zijn zeker niet de enigen die hun pijlen richten op jongeren en studenten. Ook de maaltijdbezorgers, andere bezorgdiensten en andere retailers vissen in dezelfde vijver. En de GGD natuurlijk. Wie als jongere een bijbaantje zoekt, heeft de opties tegenwoordig dus voor het uitkiezen. Het aantal vacatures in de categorie vakkenvullers en kassahulpen is in een jaar tijd, in het gebied rondom en tussen de 4 grote steden in de Randstad, met liefst 70% toegenomen. Nu omikron erbij komt en het verzuim stijgt, wordt in België al gevreesd voor gesloten deuren.

Oplossing: aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Supermarkten en bezorgdiensten zetten volle bak in om jongeren te strikken. Zoals Albert Heijn, die jongeren korting op hun boodschappen, zelfs 10% korting op het sportschoolabonnement én meedelen in de winst in het vooruitzicht stelt. ‘Het lijkt mij vooral belangrijk dat werkgevers goed weten wie hun doelgroep is en dat ze hun arbeidsvoorwaardenpakket daarop aanpassen’, zegt ook Frank Verduijn, arbeidsmarktdeskundige bij UWV. ‘Dat begint met een mooi salaris, maar ook het bieden van voldoende uitdaging en afwisseling in werkzaamheden, inspraak in werktijden en een goede werksfeer tellen mee.’

#8. In de energietransitie

De ‘olifant in de kamer’, noemde econoom Wimar Bolhuis het al. De regering heeft volop plannen voor de energietransitie. Maar waar zijn de handjes om dit vorm te geven? Onderzoek wijst uit dat 23.000 technisch geschoolde arbeidskrachten nodig zijn om de doelstelling van 49% CO2-reductie te halen en zelfs 28.000 voor 55%.

de personeelstekorten in de techniek

Maar helaas gaan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in Nederland juist de andere kant op. Het aantal mbo-studenten met een technische opleiding daalt naar verwachting met 24.000 en ook het aantal gediplomeerden met een hbo-opleiding in de techniek krimpt. Van de technische bedrijven verwacht 82% de komende 5 jaar met personeelstekorten te zitten, blijkt uit onderzoek van technisch opleider ROVC.

Oplossing: opleiden en migratie

Een grote uitdaging voor de nieuwe minister van Klimaat en Energie is om een gewild binnenlands opleidingsprogramma voor technisch vakpersoneel van de grond te krijgen, via het beroepsonderwijs of on the job training bij bedrijven, stelt Bolhuis. Een andere mogelijkheid is om goed gekwalificeerd personeel uit het buitenland aan te trekken. ‘Zeker is dat, nu de doelen duidelijk zijn en de financiële middelen beschikbaar gesteld, we hard aan de slag moeten met deze olifant in de kamer.’

Lees ook

Opvallend: hoe recruitmentplatform voor cannabis-industrie miljoenen ophaalde

Hoeveel gram cannabis je daarvoor kunt kopen? Het is in elk geval ongeveer de omzet van 10 gemiddelde Nederlandse coffeeshops. Oftewel: de 19 miljoen dollar die het Amerikaanse recruitmentplatform Vangst deze week bekend maakte is niet anders te betitelen als een mooie… eh… vangst. En dat voor een jobboard dat banen aanbiedt in een branche die voor veel van de staten nog steeds illegaal is.

‘Cannabis is een onmiskenbaar grote en snelgroeiende markt.’

‘Cannabis is een onmiskenbaar grote en snelgroeiende markt en Vangst is het enige bedrijf dat schaalbare wervingsoplossingen biedt die zijn afgestemd op de unieke behoeften van de branche’, zegt James Stewart, Managing Partner bij investeerder Level One Fund, in het bijbehorende persbericht. ‘We zijn er trots op deze ronde te leiden en Vangst te ondersteunen, aangezien het een cruciaal hulpprogramma voor de hele industrie blijft.’

Vanuit de studentenkamer

Ook Karson Humiston, de 28-jarige oprichter en CEO van Vangst, is enthousiast over de kapitaalinjectie voor het bedrijf dat ze in haar studententijd oprichtte. ‘De cannabisindustrie is een van de snelstgroeiende industrieën en creëert banen ter wereld, en Vangst bepaalt hoe cannabisbedrijven talent aantrekken en aannemen in een gloednieuwe industrie’, zegt ze. ‘We zijn ongelooflijk enthousiast over de mogelijkheid om duizenden mensen te helpen aan hun droombaan in de cannabisindustrie.’

De slogan is: Helping people find jobs so good, they should be illegal.

Humiston, één van de ’30 under 30′ van Forbes, adverteert zichzelf op LinkedIn met de slogan: Helping people find jobs so good, they should be illegal. Het is niet de eerste grote financieringsronde die ze ophaalt. In 2019 kwam er ook al eens 10 miljoen dollar op de rekening te staan. Daarmee wist ze het platform al uit te bouwen tot wat het nu is: een plek waar continu zo’n 2.000 banen worden aangeboden, in een branche waar volgens schattingen inmiddels zo’n 320.000 Amerikanen werkzaam zijn.

Nederlands tintje

Het succes van het platform heeft overigens ook nog een mooi Nederlands tintje. De naam blijkt namelijk niet toevallig gekozen. Humiston heeft zelf Nederlandse voorouders. En dat leverde haar inspiratie voor de naam op, vertelde ze 4 jaar geleden tegen CNBC. ‘Het idee is dat we met het platform toptalent weten te vangen.’

De groei van Vangst past in een trend van steeds meer zogeheten ‘verticale’ vacaturebanken. Zo haalde het in zorg gespecialiseerde platform Trusted Health in november nog 149 miljoen dollar op. Seasoned, platform voor restaurantmedewerkers, wist rond dezelfde tijd zo’n 19 miljoen investering binnen te hengelen.

Ook in Nederland zijn al wat carrièreplatforms actief, specifiek gericht op de cannabisbranche.

Ook in Nederland zijn al wat carrièreplatforms actief, specifiek gericht op de cannabisbranche. Zo is er Coffeeshopvacatures.nl, al sinds 2010. En Lumino Recruit, dat eerst bekend stond als Blume Jobs en zich nu vanuit Londen richt op heel de Europese wietindustrie. Zo succesvol als Vangst lijken ze nog niet te zijn. Maar ja, zoals we allemaal al leerden uit het nummer Nederwiet: in deze branche draait het om geduld. Rustig op laten komen dus.

Lees ook

Recruiters benaderen dagelijks half miljoen Nederlanders

Dat in de krappe arbeidsmarkt steeds meer recruiters druk aan het sourcen zijn, is al langer bekend. Uit cijfers van Intelligence Group blijkt dat in het derde kwartaal van vorig jaar maar liefst 34,3% van de Nederlandse beroepsbevolking (exc. zzp’ers en ondernemers) minstens één keer is benaderd door recruiters, werkgevers en/of bureaus voor een nieuwe baan. Een absoluut record.

Zo’n 4% wordt zelfs dagelijks benaderd door een bedrijf, recruiter of uitzendbureau.

Maar sommige mensen blijken wel héél geliefd. Zo wordt 4% zelfs dagelijks benaderd door een bedrijf, recruiter of uitzendbureau, blijkt uit grootschalig onderzoek van No Ties onder bijna 2.000 Nederlanders. Vooral mensen in de industrie & nijverheid en kennisintensieve dienstverlening krijgen vaak dagelijks een belletje of InMail met de vraag of ze interesse hebben. In totaal zou het zo gaan om bijna 500.000 Nederlanders.

Jongeren vaker benaderd

In het onderzoek blijkt Randstad de meest actieve sourcer: 22% van de respondenten geeft aan het afgelopen kwartaal door hen benaderd te zijn. Ook Tempo-Team en YoungCapital (beide 19%) scoren relatief hoog, net als Maandag (15%) en Yacht (14%). Bijna 1 op de 5 zegt direct door een specifiek bedrijf zelf benaderd te zijn. Dat geeft ook wel aan hoe druk recruiters het tegenwoordig hebben. Gaan we uit van zo’n 15.000 recruiters in Nederland, en een ruime 3 miljoen mensen die in een kwartaal benaderd worden, dan zou elke recruiter elke kwartaal dus gemiddeld 200 mensen benaderen. Best veel…

Mannen krijgen relatief vaker een belletje dan vrouwen (38 om 27%).

In het afgelopen jaar zijn jongeren vaker benaderd dan ouderen. Zo zegt bijvoorbeeld 56% van de 18- tot 34-jarigen in het afgelopen jaar wel eens te zijn benaderd, tegenover 31% van de 35-tot 64-jarigen. Daarnaast opvallend: van de 65-plussers, van wie de meesten inmiddels pensioengerechtigd zijn, is toch nog 8% het afgelopen jaar benaderd voor een baan of uitzendwerk. Gekeken naar geslacht, blijken mannen (38%) relatief vaker benaderd te worden dan vrouwen (27%).

Vaker sinds corona

Van de mensen die in het afgelopen jaar zijn benaderd door een uitzendbureau, zegt 33% dat die bureaus hen sinds het uitbreken van de coronacrisis vaker benaderen. Vooral in de handel (46%) en het onderwijs (40%) benaderen uitzendbureaus mensen vaker sinds corona, aldus het onderzoek.

‘Het is duidelijk dat uitzenders alles op alles zetten om de juiste mensen te vinden.’

Uitzenders zoeken dan ook in alle hoeken en gaten van de arbeidsmarkt naar nieuwe krachten, bleek in december al uit onderzoek van de ABU. Ruim driekwart van de uitzenders heeft last van de schaarste, zowel bij het vinden van uitzendkrachten als eigen medewerkers. Om de krapte te lijf te gaan, investeren bureaus meer in scholing, werven ze vaker op skills in plaats van diploma’s en plaatsen ze krachten vaker en langer door, aldus Carina Hellings, ABU-beleidsmedewerker Arbeidsmarktinformatie. ‘Het is duidelijk dat uitzenders alles op alles zetten om de juiste mensen te vinden.’

Meer employer branding

De krapte is alomtegenwoordig, zo blijkt uit het (indicatieve) ABU-onderzoek. ‘In vrijwel alle sectoren zijn vacatures lastig te vervullen’, stelt Hellings. ‘Uitschieters zijn de industrie, de techniek en vervoer en opslag. Wel valt op dat vacatures op skills level 2 (vmbo, mbo, havo/vwo) het moeilijkst zijn in te vullen. Liefst 82% van de respondenten geeft aan het moeilijk te vinden uitzendkrachten op dit niveau te vinden. Skills level 1 (basisonderwijs) is een goede tweede. Met name naar praktisch geschoold personeel voor functies als monteur, chauffeur, hovenier of operator is het zoeken met een kaarsje.’

‘Naar monteurs, chauffeurs, hoveniers of operators is het zoeken met een kaarsje.’

In het ABU-onderzoek zei 61% van de uitzenders de vijver groter te willen maken door meer op skills en minder op diploma te selecteren. Ook het werken aan het imago zien ze als een belangrijk middel: 56% van de ondervraagde bureaus zet extra in op employer branding. ‘Daarnaast zien we dat uitzenders hun krachten vaker doorplaatsen (51%) en dat zij opdrachtgevers helpen om de functie-eisen aan te passen (46%). Tot slot zien we dat uitzenders steeds vaker zelf uitzendkrachten opleiden (42%), andere, creatieve wervingsmethodes gebruiken (37%) en samenwerken met gemeenten en/of het UWV (32%).’

Meer weten?

Meer weten over bureaurecruitment? Ideeën opdoen over werving in de toekomst? Op 5 april 2022 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier gaan tal van sprekers in op de ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter, gericht op de toekomst, met het oog op de kandidaat. Schrijf je dus nu in!

Bureaurecruitment Live

Lees ook